FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. FLORENCE ZIEGFELD? Amerikaansche filmstatistiek. WIE WAS DE REVUE-KONING r- ONZE BIOSCOPEN. DRIE GENERATIES ARTISTEN ONTVINGEN EEN ZORGVULDIGE OPLEIDING VAN HEM. THEATER- EN RECLAME-EXPERT. Heeft Florence Ziegfeld te vroeg geleefd? Waren zyn gaven beter tot haar recht gekomen als hy deze in dienst had kunnen stellen van de cinematografie? Een feit is, dat hy na de krach vanl929 stuk na stuk ver loor van het terrein, waarop hy veertig jaar geheerscht had en dat hy er niet in slaagde zyn verlies terug te winnen op de film. Maar is er één merasch op de wereld die tg vroeg geleefd heeft en is het niet juist Ziegfeld's verdienste, dat hij wegen ge- ibaand heeft, mogelijkheden geopend heeft, waarvan nu de film een dankbaar gebruik -maakt. In Juli 1932 is hij gestorven en nu, vijf jaar later, wordt hij nog erkend en geëerd als een der grootsten op het ge bied, waar succes sneller vervliegt dan het parfum, dat uit de stalles opstijgt. Florence Ziegfeld, zoon van een Duit- ^chen musicus, dirigent van de opera in Chicago en een Fransche moeder, nako melinge van Napoleon's medestrijder generaal Gérard, had van zijn ouders muzikale en organisatorische gaven ge- erfd, maar bovenal bezat hij een instinct, dat hem, behalve op het gebied der revue, ook op dat der publiciteit tot een der -haan-brekers zou maken. Een instinct voor hét aanvoelen van den publieken smaak en het prikkelen van de publieke belang stelling. Bij zijn opvoeding werd met al deze kwaliteiten weinig rekening gehouden, hij kreeg het gewone onderwijs, dat men in die dagen omstreeks 1880 voor een jongeman uit een beschaafd en niet onbe middeld milieu noodig achtte. Daarna wist hij niet precies, wat hij zou gaan doen. Hij hielp zijn vader een beetje, maar bij voor keur regisseerde hij de voorstellingen van het amateurtooneelgezelschap der Farra- gaut Boat Club in Chicago. Het lot greep in. Ziegfeld Sr., die ter gelegenheid van de groote Wereldtentoonstelling in 1893 in Chicago een reeks populaire concerten wilde organiseeren, stuurde zijn zoon naar Europa om daar artisten te engageeren. Hy kwam terug met een orkest onder een zeer bekwamen leider, dat als hoofdnum mer op de programma's zou komen en met een aantal artisten van lager plan. Maar toen de voorstellingen begonnen, ibïeken zij een fiasco. Het publiek had geen aandacht voor de ernstige kunst van het hoofdnummer en de artisten van het tweede plan behaalden een grooter, al hoewel matig, succes. De zaak stond op springen. Florence, die zijn verantwoorde lijkheid voelde, reisde met luttele dollars naar New York en nam daar van een théateragent den athleet Sandow over, die op dat oogenblik 6000 per week verdiende. Ziegfeld bood hem met het zelfvertrouwen dat hem nooit verliet 10 en dank zij een handige reclame-campagne werden de voorstellingen een succes. In de pers werd een verhaal gepubliceerd dat de jonge Sandow met zijn vader voor een Herculesbeeld stond en vroeg, waarom r.iet alle menschera zoo sterk waren. De vader antwoordde: „Omdat ze niet genoeg hun best doen." Daarmee werd het publiek gesuggereerd, dat ieder, die zich inspande, Sandow zou kunnen evenaren. Ziegfeld liet een dokter verklaren, dat de athleet een „perfect physical specimen" was; en hoe hij erin slaagde, is steeds een mysterie gebleven, maar hij wist twee dames uit de en op iedere handeling, die daarmee in verband stond. Hij concentreerde de be langstelling op zijn persoon, om daarmee zijn doel, reclame voor zijn werk, te bereiken. Een man van eenvoudige huiselijke be hoeften was hij in zijn persoonlijk leven, maar zakelijk cultiveerde hij zorgvuldig zij-n allures van „grand seigneur". Toen hij een „week-end" in een dorp zou door brengen waar de kapperszaak des Zondags gesloten was, engageerde hij een van de bekendste coiffeurs van New York, om hem op die reis te vergezellen. Hij telefo neerde van Atlantic City naar zijn echt- gen oote in Californië, hétgeen in die dagen nog een uitzondering was. Het intercom munaal telefoneeren was zijn hartstocht. In 1914 hertrouwde Ziegfeld met de tooneelspeelster Billie Burke, een con sciëntieuze artiste, die hem een gelukkig huiselijk leven schonk, waar de man die altijd in touw was, rust vond en gelegen heid zich ongestoord en onbekommerd te wijden aan hun dochtertje Patricia. Billie Burke gaf hem bovendien de zekerheid van haar rotsvast vertrouwen in zijn kunnen en daarmee heeft ze hem tot het einde toe geschraagd. Toen de economi sche achteruitgang, die behalve op zijn publiek en op de vei'houdingen in de theaterwereld zijn invloed deed gelden, ook zijn particuliere financiën deerlijk ruïneerde en zijn ster begon te verbleeken, bood mrs. Ziegfeld haar man de opbrengst I van al haar juweelen aan, om opnieuw te kunnen beginnen en opnieuw te sla gen. Zelf nam zij een engagement aan bij een tooneelgezelschap, om op die wijze in het levensonderhoud van hun gezin te voorzien, maar op een avond dat zij een rol in „The Marquis" vervulde, kwam vrij onverwacht Florence Ziegfeld's einde. De zorgen en de moedeloosheid, waaraan hij ten prooi was gevallen, ontnamen hem de kracht om physieken weerstand te bieden aan de kwaal, die reeds eenigen tijd zijn lichaam sloopte. Vier-en-zestig jaar oud stierf de man, die twee generaties artistiek verzorgd' en verantwoord amusement geschonken had en die drie generaties van artisten onder zijn vormende leiding gehad heeft. Velen van haar -want in zijn revues traden vooral veel en mooie! vrouwen op, - die als Ziegfeld-girl haar loopbaan zijn begonnen, hebben later naam gemaakt. De meesten van haar hebben den grondlegger van haar succes steeds een dankbaar hart toegedragen, ook om de zorg die hij steeds voor het persoonlijk welzijn van zijn cho- rusgirls had. William Powell als Florence Ziegfeld. society, Mrs. George Pullman en Mrs. Potter Palmer, te bewegen Sandow in zijn kleedkamer te bezoeken. „Wat een ge weldige spieren heeft u mijnheer Sandow", bewonderde een van haar. „Wilt u ze eens voelen', was het aanbod en van dat oogenblik af was het voor iedereen nood zakelijk om zich zelf een zéér persoonlijk oordeel over Sandoy's biceps te vormen. De show werd een succes. Op zijn aller hoogst was in den malaisetijd 2000 ont vangen, het optreden van Sandow bracht de recette op 28 a 36.000. Ziegfeld organiseerde een tournée met den a.hleet, liet hem optreden met Ara bieren en wilde dieren in een wild roman tische omgeving, die op de fantasie werk te. Als bij nummer stond er een gevecht tusschen een beer en een leeuw op het programma, maar in San Francisco wei gerde de politie de toestemming daarvoor. Dadelijk bood Ziegfeld aan, dat dan Sandow met den leeuw in het strijdperk zou treden. Die avond bracht hem 18000 op, hoewel de sensatie niet doorging, om dat niet de athleet, maar de leeuw zich terugtrok! Ziegfeld had zich nl. toegelegd op een genre waarin geen groote sterren een speciale rol vervulden, ,een genre waar aan zijn naam vooral den roem ontleent, de revue, de groote show, waarin hij zijn smaak, zijn artistieke gaven en zijn vin dingrijkheid op onbekrompen wijze uit leefde. Hij was regisseur, costumier, kap per, decorontwerper, balletmeester en zangleeraar alles tegelijk en eindelooze aandacht besteedde hij aan de verzorging van de kleinste details in de aankleeding van zijn sujetten en van het tooneel. Iedere scène werd door hem met zijn groot gevoel voor effecten uitgewerkt, iedere houding, ieder gebaar en ieder gezongen en ge sproken woord controleerde hij en met ein deloos geduld repeteerde hij net zoolang tot het naar zijn smaak en zijn bedoeling af was. Ook als de meest belangrijke din gen beslag legden op zijn tijd en zijn aan dacht kon Ziegfeld zich doodkalm 'n half uur bezig houden met het arrangeeren van een corsagebloem of de kleur van een lint. Daarbij was hij de commercieele directeur, die contracten afsloot met theaters en ar tisten, die reclamecampagnes op touw zette, op een wijze die toen nog geheel nieuw was. Altijd en overal slaagde hij er in de aandacht te vestigen op zijn shows Welke films hadden het meeste succes en welke acteurs waren populair? Greta Garbo, die haar populariteit nog steeds wist te handhaven. Verschillende enquêtes. De nationale commissie voor de film kunst te New-York heeft twee lijsten opgemaakt, een van de beste Amerikaan sche films en een van de beste films, die in het buitenland gemaakt zijn. Beide lijsten bevatten tien films. Die van de Amerikaansche films luidt als volgt: 1. Mr. Deeds Goes to town (Frank Ca- pra). 2 The story of Louis Pasteur .(Wilhelm Dieterle). 3. Modex-n Times (Charley Chaplin). 4. Fury (Fritz Lang). 5. Winterset. 6. The devil is a sissy. 7. Ceiling Zero. 8. Romeo and Juliet. 9. The prisoner of Shark Island. 10. The Green Pastur.es. De beste films in het buitenland ge maakt, zijn volgens de commissie: 1. La Kermesse Héroique (Feyder) 2. Nieuwe Gronden (Joris Ivens). (Ned. werk). 3. Rembi'andt (Alexander Korda). 4. The Ghost goes West (René Clair). Clark Gable, die de mannelijke ster bleek, die het meest „getrokken" heeft. 5. Nine days a queen (Engelsch). 6. De matrozen van Kronstadt (Rus sisch). 7. Son of Mongolia (Rusisch). 8. The Yellow Cruise (Fransch). 9. Les misérables (Fi-ansch). 10. Secret Agent (Engelsch). De films die zich het meest in de belangstelling van het publiek mochten verheugen zijn: Mr. Deeds Goes to town; Romeo and Juliet, Louis Pasteur, The green Pastures; Fury; Wintei-set; San Francisco; The great Ziegfeld; Anthony Ad verse en Dodsworth. De „Filmkurier" publiceert uit New- York het volgende resultaat van de keuze der vooraanstaande filmredacteuren van alle gx'oote Amerikaansche bladen. De stemming liep tot in het jaar 1937 en 523 i-edacteuren namen aan deze stemming deel. De uitslag was de volgende: Mutiny on the Bounty 416 stemmen Mr. Deeds Goes to town 373 stemmen The Gx-eat Ziegfeld 243 stemmen San Francisco 264 stemmen Dodsworth 254 stemmen The life of Louis Pasteur 250 stemmen A tale of two Cities 235 stemmen Anthony Ad verse 231 stemmen De overige films ki-egen minder dan 200 stemmen. De lezerskring, die rnrf deze stemming bestreken wordt, bedraagt niet minder dan 96.000.000 in totaal. Niet zoodra is het filmjaar afgeloopen of de uitgevers der diverse Amerikaansche dag- en weekbladen, die zich met die andere Koningin der Aai'de bezig houden, die „Cellulodia" heet en te Hollywood resideert beginnen ijverig hun vele dui zenden stembriefjes te tellen en de ma chine der statistiek te laten werken. Het doel is om in den kortst mogelijken tijd het publiek te kunnen vertellen, welke maatschappijen, welke sterren en welke films het over het geheele jaar 1936 ge nomen het beste hebben gedaan, bij het publiek zoowel als bij de critiek. De „Motion Picture Herald", het groote Amerikaansche vakblad, telt eenvoudig de uit alle theaters ontvangen „box- office"-resultaten op en vei'krijgt aldus een zakelijk-onpartijdïg overzicht van de spelers die het meeste „trekken". Van de mannelijke sterren blijkt dit Clark Gable te zijn, onmiddellijk gevolgd door den nieuwen ster met zijn typisch „1936- profiel" Robert Taylor, die een jaar ge leden nog op de83ste plaats stond. Een dergelijke plotselinge carx'ière met films als „Broadway Melody 1936", „Small town girl", „His Brothers Wife" en thans vooral naast Garbo in „Camilie" is in de annalen der filmgeschiedenis nog niet voorgekomen. Joan Crawford volgt als zevende en Jeanette MacDonald kwam door films als „Naughty Marietta", „Rose Marie" en thans „San Fx-ancisco" in een jaar tijds van de 35ste naar de 9e plaats omhoog. M. G. M. leidt derhalve dezen uitslag met vier sterren onder de tien. In.de lijst der 15 eeresterren staan Wil liam Powell („The Great Ziegfield"), Jean Harlow en Wallace Beery opeenvolgend als 3e, 4e en 5, Myrna Loy, Powell's „an dere helft" als 8ste, terwijl Nelson Eddy en Janet Gaynor eveneens op deze lijst compareeren. Het „blauwe lint" voor groote prestaties werd o. m. gegeven aan Lionel Barrymore, Ronald Colman, Laurel en Hardy, de Marx Brothers, Eleanor Powell en Spen cer Tracy. Het andere vakblad, de „Variety", strekt zijn onderzoek naar de box office waarde der sterren over de heele wereld uit en plaatste Clark Gable, Greta Garbo, Laurel en Hardy en Robert Taylor onder de tien top-figuren, waardoor Metro- Goldwyn-Mayer hier eveneens met vier sterren vooraanstaat. De „Film Daily", de Amerikaansche filmkrant, sloot voor den vijftienden keer zijn jaarlijkschen stembus-wedstrijd voor Amerikaansche critici. Daarbij werd „Muiterij op de Bounty" met ruime marge als allereerste en derhalve allerbeste film gekozen. Op de derde plaats volgde „The Great Ziegfield", op de vierde „San Fran cisco", op de zevende „A Tale of two Ci ties". In de eerelijst volgden „Fux-y" van Fritz Lang, de nieuwe film met vier ster ren (Powell, Loy, Harlow, Tracy), „Li belled Lady", en „Rose Marie". Het meest gelezen Amerikaansche nïet- vakblad, de „Literary Digest" dat elke week een overzicht geeft van wat er in andere bladen verschijnt en om zijn sta tistische gegevens beroemd is, plaatste in een lijst van 7 „Topprestaties der Film kunst" niet minder dan 5 Metro-Goldwyn- films: „Romeo en Julia", „San Francisco", „The Gi-eat Ziegfeld", „The gorgeous Hussy" en „The devil is a sissy", een film van straatjongens, waarin voor de eerste maal Freddie Bartholomew, Jackie Coo- gan en Mickey Rooney samenspelen. Tenslotte kozen in een eigen „verkie zing" voor de beste actrice van het jaar de gezamenlijke New-Yorksche kranten Luise Rainer voor haar werk in „The Great Ziegfield". WITTEBROODSWEKEN. Bioscoop Harmonie. De eerstvolgende vijf dagen zal Anny Ondra, een van de filmsterren, die we hier te weinig op het witte doek zien, het too neel van de bioscoop Harmonie weer eens doen schallen van haar lach, zij zal haar boosheid uiten enhaar tranen storten uit teleurstelling, maar ook van blijd schap. Wij zien haar hier eerst als de ge lukkige bruid, de dochter van een pantof felheld, die zijn schoonzoon (Hans Söhn- ker speelt deze rol voortreffelijk) voor dat lot wil sparen en hem daarom opwekt óm in het huwelijk van den eex-sten dag af zijn wil te doen zegevieren. Maar de moe der der bruid geeft haar dochter eenzelf den x-aad, zoodat reeds op de huwelijksreis een zóó heftig geschil tusschen de jong gehuwden ontstaat, dat zij op het eerst volgende station uitstapt en onderdak zoekt bij een vriendin, een studente, die in de vacanties als kellnex-in geld verdient om haar studie te kunnen betalen. Den dag na de aankomst van Inge, het bruidje zonder man, zal Brigitte weer naar het gebied der wintersport vertrekken. Na- tuuiTijk gaan ze samen, want Inge wil niet naar het ouderlijk huis terug, zoodat zij besloten heeft om te pogen óók als kellnerin te trachten aan den kost te ko men. Zij wordt opgenomen onder het hotelpersoneel, maar dan komen voor haar, het verwende kind van rijke ouders, moeilijke dagen, want verschillende din gen, die zij zich had aangewend, moet zij afzeggen, haar handen staan voor het werk totaal verkeerd, enz. Zoo goed mogelijk slaat zij zich heen door de moeilijkheden, wat niet altijd meevalt, ook al doordat aanbidders het haar niet gemakkelijk maken. Maar intusschen heeft haar man ook zijn moeilijkheden, hij verlangt naar de vluch telinge, zooals deze hem niet kan vergeten. Hans rust dus niet vóór hij haar gevonden heeften dan begint hij een herove ringscampagne. Dat deze ten slotte slaagt, is natuurlijk, maar het duurt toch gerui- men tijd eer hij het geluk opnieuw heeft bemachtigd. Wie wil weten welke moei lijkheden, vergissingen en dwaze situaties zich daarbij voordoen, dient een bezoek te brengen aan de Harmonie, want het is alles te ingewikkeld om het hier te vertel len. We voorspellen den bezoekers een genoegelijken avond! Het programma opent met een goed journaal en vervolgt dan met een intexes- sante film, waarop tal van filmsterren voorkomen in momentopnamen uit Hol lywood. Dan volgt nog een voortreffelijke muzikale film met zang en dans en ais slot komt een klucht „Een huwelijk met hindernissen." Alles te zamen een zeer aantrekkelijk progi'amma met veel fxeaie natuur opnamen. „OPGEJAAGD". Roxy-theater. De film „Opgejaagd", welke deze week in Roxy draait, geeft nog eens weer een duide lijk beeld tot welke verschrikkelijke dingen men in den oorlog komt. Niet alleen, dat tijdens den strijd duizenden menschen, die elkaar niet kennen en die elkaar nooit iets misdaan hebben, elkaar afslachten als wilde beesten, neen, ook als de menschonteerende oorlog is beëindigd, laat men elkaar niet met rust. Wij zien hier, hoe een jong Britsch offi cier, aan het eind van den wereldoorlog, uit een interneeringskamp weet te ontsnappen, evenwel ten koste van een menschenleven. Want bij het ontsnappen uit het Duitsche kamp doodt hij een schildwacht en deswege wordt hij (Hugh) door de bekende detective Goetz gezocht. Hugh wordt opgejaagd als een wild dier en vindt eigenlijk pas rust, wanneer het sti-aatmeisje Anna hem gastvrijheid verleent in haar flat, Hugh en Anna vatten dan na verloop van tijd liefde voor elkaar op en dan eerst be gint de misère. Want Goetz, de detective, die Hugh zoekt, is ook verliefd op Anna en men begrijpt tot welke complicaties dit alles leidt. Het wordt op een gegeven moment zóó, dat Goetz zijn tegenstander Hugh vrijwel in handen heeft en hem kan overleveren aan de regeering. Doch ziet, zijn liefde voor Anna is grooter dan hijzelf verwacht, want zijn verstand maakt plaats voor menschelijk gevoel en op de grens, waarheen Anna met Hugh vluchten, laat hij hen gaan, daarbij wetend zijn eigen dood te bewerkstelligen. Om aan deze schande te ontkomen, pleegt hij zelfmoord en redt derhalve twee men- schenlevens. Deze film heeft heel wat ontroerende mo menten en levert sterk spel; het gegeven is aanvaax-dbaar en geboeid ziet men toe, hoe alles verloopt. Een film, die een groot be zoek waard is. En bovendien is het voorprogramma rijk gevariëerd en wèl-verzorgd, zoodat het ge heel deze week met eere mag zijn. HET LIED VAN DE LEEUWERIK. City-Theater. Een fx-aaie succesfilm van Martha Eg- gerth, dit lied van de leeuwerik. Voor de rol van de Hongaarsche barones, die als zangeres uitblinkt, was Martha de aange wezen vertolkster en zij heeft inderdaad gezongen zoo goed als nimmer te voren. De film opent met fraaie opnamen van het Hongaarsche landschap en dan ziet men in de dorpsschool de jeugdige baxenes zingen met de jeugd. Zij repeteert met hen voor de bruiloft van haar kamenier. Spoedig blijkt het dat het met de finan ciën van haar vader niet zoo rooskleurig is. En zij opent een Hongaai'sch café, waar Zigeunex-muziek klinkt en zij zelf als zangeres optreedt. De gasten laten lang op zich wachten. Natuurlijk is de eerste gast de neef van een rijke tante. Hij ontmoet de waai'din, die hij heel aardig vindt. Zij heeft hem door haar zang in de korenvel den bekoord. Maar hij weet niet dat zij de barones is. Spoedig blijken beide groote tegenzin te hebben in een geldhuwelijk. En als zij ten slotte elkaar verdenken van juist op een geldhuwelijk 't aan te sturen, keeren zij zich van elkander af. Maar Martha's verdriet is groot en als bij de bruiloft van de kamenier haar geliefde terugkeert is spoedig alles in orde. Een vroolijke opgewekte operette-film met mooien zang en muziek en waarin door de hoofdpex-sonen Martha Eggerth en Hans Söhnker uitstekend wordt gespeeld. Maar ook de overige medewerkenden zijn zonder uitzondering te noemen. De muziek naar motieven van Franz Lehar doet het zeer goed en de Hongaar sche sfeer is in de geheele film uitstekend getroffen. Een film, die het uitstekend zal doen. Het voorprogramma bracht een mooi journaal, een kleine film met bijzonder heden over electrisch licht, damesmode, harpmuziek enz. en ten slotte één van die aai'dige Vitaphone tweeactex's, waarin radio-steri-en uit Amerika optreden, die fraaie staaltjes geven van zang en dans. Voor afwisseling is in dit programma dus wel gezorgd. DE DROOMER. Victoria-Theater. In een wereld vol Jazzfilms, vol rol- pxenten van cabaret en revue is een goede speelfilm een ware verkwikking. Met een artist als Emil Jannings in de hoofdrol en met een keur van prachtige typen, met een regisseur1-, die het spel in al zijn ont- roerende momenten volkomen beheerscht en er uit haalt wat er inzit, is een film als De Droomer van een buitengewone bekoring. Daar is de oude, goedhartige rector, die om de uitgaven van zijn jonge vx-ouw en zijn boemelenden zoon te kun nen betalen, directeur van een kostschool wordt en daar is een groote groep jongens van verschillenden leeftijd en geaardheid, die in hun moeilijkste levensjaren aan dezen paedagoog worden toevertrouwd. Er is een omkoopbare conciërge en een jonge baron, die een oogenblik het strenge kostschoolleven ontvlucht en een nacht doorbrengt ten huize van een actrice met een min of meer besproken verleden. Hoe prachtig zijn de typen om de stam tafel in het café waar de professor zijn borreltje komt drinken en hoe duidelijk laat het hoofd der gemeente blijken, dat hij den goeden professor uit zijn ambt wil or_'„zetten. Hij laat door agenten de jon gens van het internaat bespieden en dan wordt de jonge baron Von Strelitz be schuldigd een nacht ten huize der actrice te hebben doorgebracht. De professor roept hem ter verantwoording en hij wil bekennen, maar de gedachte, wat er dan met den professor zal gebeuren, weer houdt hem op het laatste oogenblik. Hij komt terug, wil nogmaals bekennen en dan staat tusschen hem en den professor de geslepen actrice, die een beroep doet op zijn ridderlijkheid. Zoo geraakt hij steeds verder van zijn ouden leermeester af, totdat een toevallig incident den pro fessor doet besluiten den jongen van school te jagen. Von Strelitz maakt een eind aan zijn leven en dan dringt het tot den ouden professor door wat hij aan dezen jongen misdaan heeft. Prachtig spel van den vertolker van de hoofdrol en allen, die hem daarbij terzijde staan. Een film met komische momenten, maar met een tragischen ondergrond, een film, die het leven geeft zooals het is en niet zooals men het zou wenschen. Vooraf gaan enkele screensongs en een serie binnen- en buitenlandsch nieuws in beweegbaar geïllustreerden vorm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 16