FLITSEN VAN HET WITTE GRETA GARBO, DOE K. ZES TEGENSPELERS VAN DE GROOTE GARBO. ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 17 APRIL 1937 tooneel: Lillian Gish, Tallulah Bankhead en Nazimova. Nazimova speelde haar ook in de eerste filmversie der Metro-Goldwyn-Mayer, toen Rudolph Valenitino haar partner was als Armand Duval. Deze laatste rol heeft trouwens een beroemden voorganger aan het Amerikaansche tooneel in de figuur van Marcel Barrymore, den stamvader van het thans zoo bekende geslacht der Bar- rymore's. In het geheel werden er in den tijd van de zwijgende film vier interpre taties van Marguerite Gautier op het witte doek gegeven: n.1. van de destijds beruch te eerste „vamp" Theda Bara, van Clara Kimball Young, die vooral ook naam ge maakt heeft als partner van Charley Chaplin, van Nazimova en van Norma Thalmadge. Het is thans Greta Garbo, die deze rol nog eenmaal in de volle glorie van Duraas' schepping zal spelen. Als partner stelde de Metro-Goldwyn-Mayer haar den jong- sten ster ter zijde: Robert Taylor, die zich op meestelijke wijze kweet van ztfn moei lijke rol: den jongen, onervaren, gevoe- ligen en toch oprecht manmelijken min naar Arend Duval. Lionel Barrymore speelt in deze Metro-Goldwn-Mayer film de rol van den père Duval in de fameuse scène tusschen vader en geliefde. In het bijzonder uitgebreid is de rol van den rijken mededinger, Baron de Varville, waarin men de nieuwe, strakke en ker vende figuur van den „coming man" Hen- rij Daniell zal kunnen bewonderen. Foto-montage uit Marguerite Gautier. de costuumontwerper en William Daniëls en Karl Freuhd als cameraman, zijn in hun vak even groote kunstenaars als Garbo en Robert Taylor onder Cukor's regie. En dat maakt deze film tot zulk een allround groot en machtig werk, dat men er de ongehoord sterken indruk van zal bewaren, lang nadat de film reeds alom vertoond en wéér vèrtoond zal zijn. Nederland is een der allereerste landen buiten de States, waar de nieuwe Garbo film „Marguerite Gautier" (De Dame mét de Camélia's"vertoond zal worden. De film werd in het begin van dit jaar gelan ceerd na een opzienbare „pre-view" pre mière in de Californische winterbadplaats Palm Springs, waarheen tevens de geheele internationale pers uitgenoodigd was. Zij begon daarna haar run in het enorme Capitol Theatre in New-York, dat gezien zijn 5000 zitplaatsen als steevaste, politiek wekelijks een ander programma heeft. In het Capitol bleef „Camille"4 weken op top-business, daarmede alle andere records brekende. Zij behoorde tót de 8 films, die sinds het bestaan van het Ca pitol zoo lang geprolongeerd werden. De eerste krant van Amerika, de Herald. Tribune, schreef na deze première o. m.: „Sinds deze film heeft Garbo zich de rol van de Dame met de Camelia's eens en voor al toegeëigend, de rol die tot dus verre op naam van Sarah Bernhardt en La Duse stond". Na New-York vertoonde Londen's Em pire Theater de film. De eerste weekend sloeg het record van „San Francisco" mét liefst 500, de critiek bracht speciaal'dé weergalooze box-office attractie van Ro bert Taylor in den rol van den idealen romantischen minnaar Armand Duyal naar voren. „Greta at her Greatest" is het slag woord, dat alle critieken beheerscht. 'Om er slechts eeri, van de bekende Suhday Dispatch te citeeren: „Garbo is een zeld zame actrice, gróót in den zin van Bern hardt of Duse, gróót op de manier dat menschen zich deze ról nog jaren en jarén zullen herinneren, lang nadat haar werk is gedaan. Nimmer is er zoo iets geweldigs op het witte doek vertoond en het zou mogelijk zijn, dat er ook nimmer meer iéts zoo geweldigs te aanschouwen is." Een der beroemdste interpretaties gaf Rachel, gevolgd door die van Sarah Bern hardt, die deze rol zelfs tot op hoogen leeftijd speelde, ja zelfs na de amputatie van haar been, waardoor zij zich op het tooneel niet kon bewegen. Gravin Helen Modjeska, een Poolsche, maakte de rol beroemd door het uitzon derlijke temperament en de groote verve, waarmee zij haar speelde. Zij speelde haar met een levende kanarie, die veron dersteld werd, tijdens een der teederste scènes te zingen en dat gewoonlijk ook deed. Maar bij de Amerikaansche première gaf het diertje er de brui aan en bleef stom om eensklaps in de sterfscène het hoogste lied uit te galmen! Geïrriteerd smeet La Modjeska het beest met kooi en al in de coulissen, waarop een groot schandaal ontstond, dat eerst tot rust kwam toen een deputatie van journalisten den volgenden dag kon constateeren, dat het beest geen leed overkomen was en het heusch toch dezelfde kanarie was! Eleonore Duse, wier naam eveneens aan de „Dame met de Camelia's" verbon den is, speelde haar in alle landèn van de wereld, inclusief Amerika, en met partners, die de beroemde zinnen soms in hun eigen landstaal spraken, terwijl La Duse haar rol in het Italiaansch speelde. Beroemde Marguerite Gautiers van onze dagen zijn d.v. Ethel Barrymore, de zuster van Lionel en John, en Eva Le Gallienne, de leidster van het Amerikaansche Thea tre Guild. Verschillende actrices, die ten onzent op de film bekend geworden zijn, speelden de rol in Amerika op het gewone DE BETEEKENIS VAN HAAR SPEL IN „MARGUERITE GAUTIER' GRETA AT HER GREATEST" „Marguerite Gautier" is thans de definitieve titel, waaronder de Metro- Goldwyn-Mayer super „Camille" in ons land wordt uitgebracht. Het is de voortreffelijke, zelfstandige en niette min in geest en vaak ook in woord aan het onsterfelijke meesterwerk van den jongen Dumas beantwoordende filmversie van „La Dame aux Camé- lias". Het is tevens de rol, die thans eens en voor al onvergankelijk aan Garbo's naam verbonden zal blijven, zooals zij verbonden was aan die van Sarah Bernhardt en Eleonore Duse. Ook de film begint thans haar „klas sieken" te krijgen en zonder aarzeling mag men zeggen, dat het aanschouwen, het doorleven van Garbo's Marguerite Gautier van het lichte, charmante begin tot het aangrijpende en alles-overweldi- gende einde in de sterfscène een erva ring voor het leven is, onverschillig of de toeschouwer tot het namelooze groote „publiek" behoort, of zijn belangstelling in de film critisch heeft toegespitst. Garbo's „Camille" is gróót in alles, waar in een moderne film groot kan zijn: gróót in Garbo's spel en in hét tegenspel van Robert Taylor, gróót in de regie van George Cukor, den man, die ook „Romeo en Julia" tot zulk een tot in de vingertop pen levend, modern en ontroerend werk maakte en opnieuw in „Camille" die epi sche schoonheid wist te bereiken, die zijn kracht en zijn meesterschap is; groot ten slotte tot zelfs in de technische perfectie van het voortdurend in kaarsverlichting romantisch opbloeiende beeld en de teere fluistertonen en gedurfde diskanten (de pianoscène b.v.) van het geluid. Adrian, Honderd jaar Camelia's. Het is eigenlijk op den kop af negentig jaar geleden, dat de jonge Dumas het onsterfelijk geworden verhaal van de „Dame met de Camelia's" uit zijn eigen herinnering opschreef: een thema, dat voorbestemd was om generatie na genera tie te verrukken, als drama, als melo drama, als roman, als opera (Verdi's La Traviata") en tenslotte als film. Het is oorspronkelijk het waarachtige verhaal van Alphonsine Duplessis, Parij- sche courtisane, een vrouw;, die door Dumas werd beschreven als een frêle ver schijning, geestig en gevat. In haar leven speelde Alexandre Dumas de rol van Ar mand Duval: hij was arm en kon haar niet aanbieden wat zij noodig had. Zijn af scheidsbrief aan Mlle Duplessis is bewaard gebleven: deze bevat bijna woordelijk de zelfde motieven als de latere geromanti seerde Armand Duval in het stuk en ook in de film naar voren brengt. Alleen was de Père Duyal in de be roemde scène, die steeds door groote acteurs van den ouden stempel gespeeld pleegt te worden, niet te vergelijken met den levehslustigen en uitbundigèn Père Dumas. Maar men leefde in een romanti schen tijd en aan den intens, tragischen af loop van de „Dame met de Camelia's" dankt het stuk zelfs voor een groot deel zijn onvergankelij ken roem. De beide Dumas' kenden het „métier du théatre" en het was dan ook geen wonder, dat vrijwel terstond de grootste Fransche actrices letterlijk vochten om deze rol, die haar zooveel virtuoze spelkansen bood. Met Herbert Marshall in Met Clark Gable in „The Painted Veil". „Susan Lennox". Met Frederic March in „Anna Karenina". Met John Gilbert in „Koningin Christina." Met John Barrymore in „Grand Hotel". Met Erich von Stroheim in „As you desire me". f— ONZE BIOSCOPEN. BRANDEND GOUD. Bioscoop Harmonie. Petroleum! Het woord alleen al wekt hooge verwachtingen overal waar men veronderstelt deze vloeistof in den bodem te zullen vinden. En als dan na veel voor bereidend werk een boortoren een hooge, dikke straal van het vloeiend goud brengt, worden de menschen dol van vreugde, de milüoenendroom schijnt verwezenlijkt te zullen worden, men kan zich van alles veroorloven en geeft zich over aan uit spattingen, die de eertijds rustige en kalme bewoners allesbehalve tot eer strekken. De zoo plotseling gekomen goudstroom brengt geen geluk Wij zagen het gister in de Bioscoop Har monie. Een vliegtuig brengt een jongen man naar zijn vaderstadje Anatol, ergens in Zuidoost-Europa, terug, nadat hij veel gereisd had. Hij kwam terug en kocht zoutmijnen en steengroeven en rozentuinen om boortorens te plaatsen, want hij ver wachtte daar overal petroleum. De tegen slagen bleven niet uit, de groote olie maatschappij weigerde verdere voorschot ten, maar Jacques Gregor, gesteund door Franziska, het eenvoudige boerenmeisje met een hart van goud, houdt vol en wint. Men lacht nu niet meer om hem; de petroleumkoorts tast ieder aan, men wordt waanzinnig van begeerte naar goud. Waanzinnig wordt ook Jaskulski, die ten slotte uit jalouzie een brand sticht, waardoor de petroleum verkeert in bran dend goud, dat het heele stadje verwoest. Maar de goede zijde ervan is, dat Gregor nu ervaart, wie voor hem het ware meisje is. Met groote interesse hebben we deze film van begin tot einde gezien. Geweldig omvangrijk zijn de voorbereidingen om het vloeiende goud aan den bodem te onttrekken en de spanning stijgt tot het uiterste, als dan eindelijk de kreet „olie" klinkt. Het spel van Gustav Fröhlich. als Jacques is sterk overtuigend en ook voor hun andere figuren, hebben de regisseurs een gelukkige greep gedaan onder de be kende sterren. De massa-regie is inder daad schitterend. Wie genieten wil van een film van grootsche allure, mag niet verzuimen „Brandend goud" te gaan zien. Het uitgebreide voorprogramma brengt na een goed journaal een overvloed van zang, muziek en dans. Het meest imponee rend is wel de schoone zang van een groep kozakken bij kampvuur. TWEE SPANNENDE HOOFDNUMMERS. Roxy-Theater. Men kent waarschijnlijk het spannende verhaal van Sir Philips Oppenheim, dat in het begin van den wereldoorlog speelt. Twee studievrienden ontmoeten elkaar in Afrika, een Duitschers en een Engelschman. De een trok van huis om leeuwen te jagen, omdat zij vrouw hem van een moord ver dacht en hem haatte. De ander had in Duitschland geduelleerd en was door den keizer verbannen. De een is èen drinker ge worden, en maakt den indruk, dat hij niet lang meer zal leven. De ander wil naar de beschaving terug en omdat beiden sprekend op elkaar lijken, vindt hij het middeL De Engelschan moet spoorloos verdwijnen, de Duitscher zal in zijn plaats treden. Hij zal zoogenaamd van de jacht terugkomen en a's Engelsch edelman weinig moeite hebben m het parlement gekozen te worden. Dan zal hij inzage krijgen van alle geheime stukken, hij zal een radiozender in zijn huis bouwen en hij zal, op het critieke moment dat een oorlog uitbreekt, het draadlooze teeken geven aan de Duitsche spionnen in Engeland om alle strategische punten door dynamiet te vernielen. Allés verloopt, zooals men het geregeld heeft en de contra-spion, welke de Duitschewapenautoriteiten den zoogenaam- den Engelschman meegegeven hebben, ver moedt niet het minste gevaar. Zelfs een spannende geschiedenis van liefde en jalousie vermogen de Duitsche plannen niet in de war te sturen, todat op het critieke moment alles anders uitkomt dan ieder verwacht had. Waarom dit zoo is, verklappen wij niet. Hét verhaal van Philips Oppenheim is te spannend en de film te boeiend om er nu al het verrassende slot van te vertellen. Dat moet men zelf maar eens gaan be kijken. Vooraf gaat een tweede hoofdfilm, een cowboy-verhaal van 't betere soort. Men kan er prachtige paarden en kranige ruiters in bewonderen, men kan er staaltjes van moed en behendigheid zien en de reusachtige prairiekudden op hol zien slaan. Wat dap pere mannen op hun paarden dan doen moe ten om het vee tot bezinning en de kudde tot stilstand te brengen, wordt in deze prachtfilm zeer duidelijk weergegeven. Het Roxy-Theater is deze week zeker een bezoek waard. DE GOLEM. City Theater. De nieuwe verfilming van „de Golem" onder leiding van Julien Duviour, is- in de allereerste plaats merkwaardig door het spel van Harry Baur. die van den. half- krankzinnigen koning Rudolf II van Bohe- men een uitbeelding geeft, die buitenge woon is. De Golem zal alleen reeds daarom deze week in het City Theater veel belang stelling trekken. Jaren geleden werd de Golem ook verfilmd. Toen was Paul Wege- ner in de titelrol de hoofdfiguur, dóch nu is deze plaats ingenomen door Harry Baur. In bét Ghéttc te Praag deden vele ver halen de ronde omtrent de figuur, door den reble Loew vervaardigd en door hem tot levend wezen gemaakt, een wezen, dat be schikte over enorme kracht. Na den dood van den reble was het beeld in de synagoge geborgen. Rudolf II, de regeerende koning, voortdurend gekweld door zijn angst voor den dood, zag de komst van de Golem, die weer tot het leven, zou geroepen worden, met beving tegemoet. Hij wil den rabbijn Jacob dwingen zijn geheim omtrent den Golem prijs te geven, maar de pijniging heeft geen succes. Tenslotte wordt de wanhopige Ghetto-bevolking door den Golem gewro ken. Het bééld komt tot leven en verbreekt zijn ketenén. Alles wat in den weg staat, wordt vernield. De kanselier Lang vindt loon naar werken. Dan ziet mén den ver nietiger weer beeld worden en tot stof ver gaan. Een film, geweldig van opnamen en spel met een niet te vergeten creatie van Harry Baur als de keizer. Roger Karl als kanselier Lang en Charles Dovat als de rabbijn Jacob Ferdinand Hart in de titelrol, zijn geweldige figuren. De regisseur Duvi- viour heeft alle eer van zijn werk gehad. Het voorprogramma brengt een tweetal mooie journaals, Profilli en Fox Movietone (het eerste o.a. met opnamen van de Alk- maarsche motorraces) en een zeer geslaagde opname van een Eskimo-Band met zang en dans. PYGMALION. Victoria-Tlieater. Pygmalion geprolongeerd! Het was wel niet anders te verwachten, waar de geheele week het Victoria-Theater uitverkocht was en zeer velen geen plaats hadden kunnen krijgen. Ze hebben nu een tweede kans, om deze Nederlandsche film die waarschijn lijk wel de beste van de geheele nationale productie is te gaan zien en ze zullen dan mede kunnen getuigen van het knappe spel der hoofdrolvertolkers. Over Pygmalion behoeven we hier niet meer te schrijven. Een nieuwe aanbeveling is werkelijk overbodig. Het voorprogramma van deze week is zeer varieerend. In het journal kan men o.a. de G. 1, het nieuwste Fokker-product, in actie zien, en verder kan men zich heerlijk ver maken met twee één-actertjes. Dat alles, om u voor te bereiden op het hoofdnummer: Pygmalion!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 14