FLITSEN VAN HET WITTE DOEK.
EEN KRONING ZAL
VERFILMD WORDEN
SABINE PETERS
C
ZI
WAT BETEEKENT DAT VOOR DE
WERELDJOURNAAL OPERATEURS?
ORGANISATIE- EN TRANSPORT
PROBLEMEN.
Twaalf Mei a.s. zal een dag van
historische beteekenis worden. De
kroning van het hoofd van het Brit-
sche Ryk zal niet allden in het land
zélf een groote belangstelling hebben
millioenen in alle deelen van de
wereld zullen de plechtigheid, zij het
op een afstand, willen bijwonen.
Dat beteekent werk voor de pers!
Dat beteekent werk voor de radio! En
dat beteekent werk voor de jour
naal-operateurs!
Journalisten, radio-verslaggevers en
cameia-men zullen het den twaalfden Mei
hard te verantwoorden krijgen. Want het
publiek, verwend als het is, is meedoogen-
loos in zijn eischen. De kranten zullen
denzelfden dag uitgebreide reportages
publiceeren, de radio zal luisteraars tot
in de verste hoeken der wereld op de
hoogte houden en de journaals zullen de
plechtigheid op de bioscoopdoeken bren
gen in Londensche theaters, maar ook
in bioscopen, vele duizenden kilometers
van de Engelsche metropool verwijderd.
Hoe men te werk zal gaan.
Deze simpele verklaring van de film
maatschappijen camoufleert een hoeveel
heid werk, een arbeidstempo en een orga
nisatie, waarvan de buitenstaander een
voudig geen idee heeft.
Nog nooit in de journaal-geschiedenis
zijn zulke veelomvattende voorbereidin
gen gemaakt als voor deze kroning. Men
heeft vrywel geen middel ongebruikt ge
laten om een snellen gang van zaken en
een nóg snellere aflevering der films
mogelijk te maken.
De regeering verleent alle mogelijke
medewerking om den operateurs hun
werk te vergemakkelijken en de filmmaat
schappij zal ieder denkbaar transportmid
del gebruiken om de negatieven van de
camera's naar het laboratorium en van
het laboratorium naar de „linnen vensters
van de wereld te brengen.
Transport-problemen.
Via wegen en rails, lucht en water zul
len de films verzonden worden, zoodat de
tallooze millioen, die niet in Londen kun
nen zijn, deze historische gebeurtenis niet
zullen missen. Door radio en telefoon zul
len de operateurs contact houden met hun
hoofdkwartieren en men verwacht, dat de
eerste copieën van het kronïngs-journaal
eer. goede twee uur nadat de koning en de
koningin Westminster Abbey zijn binnen
getreden, in Londensche theaters zullen
draaien.
Het vervoer naar de koloniën, waar
men natuurlijk met groote spanning op het
journaal wacht, kost de maatschappij heel
wat hoofdbrekens. Paramount b.v. is met
de Royal Air Force aan het onderhande
len om de films met speciale vliegtuigen
r.aar de overzeescne gewesten te brengen.
Speciale Oceaanvluchten!
Ten gerieve van het publiek in Amerika
is deze filmmaatschappij plannen aan het
uitwerken om speciale vluchten over den
Atlantischen Oceaan te laten maken.
Zooals men reeds in de pers heeft kunnen
lezen, heeft Amy Johnson zich in principe
bereid verklaard, een dergelijke vlucht te
ondernemen.
Deze grootsche plannen zijn het resul
taat van uitgebreide onderhandelingen,
die evenwel in belangrijkheid overtroffen
worden door de besprekingen, die aan
gaande het opnemen zélf gevoerd moesten
worden.
Het feit, dat de heele route van
Buckingham Palace naar Westminster
Abbey en die, langs welke de terugtocht
zal gaan, door tribunes bezet zijn, stelde
de filmmaatschappij voor de noodzaak,
andere standplaatsen voor haar operateurs
te maken. Op talrijke plaatsen het zul
len er eenige honderden zijn, zoodat hen
ieder onderdeel van den stoet zal kunnen
filmen zijn stellages van stalen buizen
opgericht ;speciale constructies, voorzien
van alle mogelijke gemakken voor de
filmers. Er zijn honderden ponden ster
ling aan ten koste gelegd.
De staf wordt versterkt!
Iedere cameraman zal de beschikking
krijgen over twee koeriers en een motor
rijder om de negatieven op de snelst
mogelijke wijze naar het laboratorium te
brengen.
Tot op het oogenblik, dat wij dit schrij
ven, zijn er van overheidswege reeds zes
tien verschillende kenteekenen en ver-
gunningskaarten voor de operateurs, de
geluids-ingenieurs, de koeriers en de
motorrijders uitgegeven!
Twee maal per week worden er confe-e
renties gehouden in de bureaux van
Scotland Yard, van de politie en met ver
tegenwoordigers van het koninklijk huis,
om alle problemen van veiligheid, verkeer
en etiquette op te lossen.
Hoe er gefilmd wordt.
De film-operateurs zullen duizenden
meters film opnemen, en uit deze opnamen
zullen de. allerbeste gekozen worden voor
de samenstelling v&n een uniek journaal,
dat alle facetten van de kroning belicht.
Er zal ook niet willekeurig gefilmd wor
den iedere camera-man heeft een
„shooting script", een soort scenario, dat
nauwkeurig aangeeft, wat er opgenomen
moet wo-den. Men bereikt hiermee, dat er
geen dubbele opnamen gemaakt worden,
en dat de montage van het journaal snel
ler in haai werk gaat.
Tijdens de kroning worden ongeveer
15 000.000 menschen in Londen verwacht,
en het zal dus noodzakelijk zijn, dat de
csmeramen en hun staf den vorigen avond
hun plaatsen langs de route1 bezet hebben.
Op den ochtend van den feestdag zou men
in figuurlijken zin, over de hoofden kun
nen loopen, maar met film en geluids
camera's zou dat geen pretje zijn!!
Greta Garbo als Marguerite Gautier en Robert Taylor als Armand Duval.
GARBO GEEFT
DE MODE AAN.
In de twaalf jaar gedurende welke
Garbo de plaats van de grootste ster ge
handhaafd heeft, heeft zij meer modegril
len gelanceerd dan welke ster ook. In The
Kiss droeg zij verschillende pyama's als
kleedingstuk in huis. Het toenmalige pu
bliek, dat er nog huiverig voor was dit
voorbeeld na te volgen, nam echter spoe
dig deze gril aan, die sindsdien gehand
haafd bleef. In Susan Lennox introduceer
de zij als eerste een als een monnikspij
gedrapeerde avondjapon, die tot op den
grond hing.
Garbo's kapsel heeft bij vele vrouwen
het hart veroverd, en toen zij haar coif
fure veranderde, veranderden de vrouwen
met haar
Mata Hari gaf den stoot tot nieuwe fan
tastische, exotische lijnen, welke hun oor
sprong vonden in de Oostersche kleeding
van Garbo.
Na een rustperiode van twee jaar
maakte Garbo haar groote film Queen
Christina. Hoeveel vrouwen versierden
een eenvoudig japonnetje niet met de be
kende Christinakraag? Na The Painted Veil
was zij verantwoordelijk voor de Chinee-
sche stijl in de mode, vooral wat betreft
de exotische hoeden.
Men voorspelt, dat er een merkbare
strooming zal zijn na de vertooningen van
Marguerite Gautier, in de richting van de
vroolijke Fransche stijl van ongeveer een
eeuw geleden.
Niet alleen wordt de kleeding reeds 12
jaar lang van Garbo gecopieerd, doch zij
kan tesamen met Charlie Chaplin bogen
op een ongeloofelijke hoeveelheid imita
ties, haar stem, haar blik, enfinGarbo!
Schaduwfoto Garbo-Taylor.
ten, aan wie zij niet ontkomen kon, ont
wijkt zij nog steeds elk interview. Elk ver
zoek hieromtrent wordt met beslistheid
van de hand gewezen. Autogrammen
worden geweigerd, brieven van aanbid
ders niet beantwoord.
Haar intieme vrienden zijn nog steeds
dezelfde van jaren geleden en men kan ze
op de vingers aftellen.
Hoewel haar naam in verband gebracht
wordt met verschillende minnaars, is er
toch nooit een werkelijke romance ge
weest sinds den tijd, dat zij in de zwijgen
de film samenspeelde met John Gilbert.
Zij heeft nergens zoo'n afkeer van, als
wanneer bezoekers bij het filmen komen
kijken. Vandaar de constate politieman
achter de gegrendelde deur wanneer „die
göttliche Garbo" bezig is met het opnemen
van een scène. Het is bekend, dat zij altijd
achter een zwart scherm speelt, opdat niet
alle oogen op haar gericht zullen zijn, be
halve die van den regisseur en den came
raman.
IS GARBO VERANDERD?
Sinds haar laatste terugkeer uit Zweden,
is het duidelijk waarneembaar, dat Garbo
sterk veranderd is, ze is veel vroolijker en
ziet er veel gelukkiger uit, maar haar spe
cifieke gewoonten zijn toch dezelfde ge
bleven. Wat wel de reden kan zijn van
deze ommekeer, blijft voor ons een raad
sel. Moet men deze toeschrijven aan nieu
we vriendschappen in Zweden, een vol
maakte gezondheid of misschien zelfs aan
financieele omstandigheden? Iedereen viel
het op hoe zij met nieuwen, frisschen
moed en groote opgewektheid de verfil
ming van Marguerite Gautier, waarin zij
„de rol van haar leven" speelt, het top
punt van haar carrière, begon.
In vele andere opzichten is Garbo even
wel dezelfde gebleven en zal zij waar
schijnlijk ook wel blijven. Zij houdt nog
steeds vast aan die standvastige, zichzelf
opgelegde regels, die dateeren van 11 jaar
geleden, toen zij tot ster uitgeroepen
werd.
Garbo schuwt nog steeds het publiek,
verlegen en vreesachtig als zij voor de
menschen is. Eens bezocht zij een beken
de Hollywoodsche nachtclub, maar dat
was ook voor het laatst.
Nooit woont zij partijen bij. Het eenige
partijtje, waar zij sinds haar terugkeer
naar Hollywood verscheen, was ten huize
van de schrijfster Virginia Faulkner, al
waar zij alleen arriveerde
Hoewel zij onlangs op haar bootreis ge
snapt werd door nieuwsgierige journalis
Het is nog niet zoo heel
lang geleden, dat Reinhold
Schünzel voor de „Ufa" een
film vervaardigde, die wel
zeer afweek van het genre,
dat wij van dezen regisseur
gewend zijn. Het was een
sterk dramatisch filmwerk
en een in vele opzichten
uitstekend geslaagde pres
tatie. Wij bedoelen de -film
„Das Madchen Irene",- die
onder den titel „Zestien
Jaar" in ons land vertoond
wordt. Irene had een uiterst
moeilijke rol te vervullen,
doch Sabine Peters, die deze
figuur uit te beelden had,
heeft zich wel zeer ver
dienstelijk van dezen taak
gekweten.
Zoo goed, dat men haar
thans een rol in de nieuwe
Ufafilm „De Kroongetuige"
gegeven heeft.
Een onzer filmmedewer
kers sprak haar dezer
dagen.
„In deze film is mijn rol
niet zoo groot," antwoordde
ze op een desbetreffende
vraag, „maar ze is voor mij
toch zóó interessant, dat ik
haar gaarne aangenomen
heb. Ik heb, evenals in
„Zestien Jaar", in deze film
een zuster, maar in dit geval
ben ik de jongste. De oudere
is niemand minder dan Sybille Schmitz. Met een zusterlijke liefde en persoonlijken
moed redt ze mij uit een aller-treurigste situatie. Ook vind ik het erg prettig, te
mogen samenwerken met een man als Gustav Waldau. Hij is in deze film een inspec
teur van politie, en heeft als opdracht, mij het leven moeilijk te maken. Maar hij doet
dat op een buitengewoon charmante manier", zegt ze lachend en kijkt naar haar
partner, die juist in het draaiboek verdiept is en eens opkijkt, wie hem zulke com
plimentjes toewerpt.
„Eigenlijk" zoo gaat de jonge actrice verder „heeft deze rol van Nina toch
wel iets gemeen met die van Irene in „Zestien Jaar". Ook hier ben ik een jong
meisje, dat in een zielsconflict geraakt.
Alleen is hieraan de liefde voor een man voorafgegaan, de liefde en een
onzalige daad. Ik beeld dus een meisje uit, dat al tot wasdom gekomen is. Bovendien
is het milieu van deze spannende detectivefilm zoo geheel anders dan in „Zestien
Jaar", dat ook deze omstandigheid de rol voor mij wel zeer aantrekkelijk maakte".
ONZE BIOSCOPEN.
HET GEHEIM VAN CHARLIE CHAN.
DE GEKLEURDE WOESTIJN.
Roxy Theater.
Ook deze week brengt Roxy Theater twoe
hoofdnummers, beide in het genre, dat de
bezoekers van dit theater zou op prijs weten
te stellen. Na het interessante Fox Movie-
tone Nieuws volgt direct het eerste hoofd
nummer en wel: De Gekleurde Woestijn, een
verhaal spelend in een bijzonder interessant
gedeelte van Arizona. Daar beleeft „Stormy"
zijn avonturen, de jonge man, die zooveel
van paarden houdt en op de ranch, die de be
kende Farrall Mc. Donald samen met zijn
broer bestuurt, een plaatsje vindt. Vooral
ook voor paardenliefhebbers is deze film
zeer aan te bevelen, want enkele paarden
vervullen in deze film hun rollen op bewon
derenswaardige wijze en de zoon van den
indertijd zoo bekenden acteur Noah Beery,
blijkt in de rol van „Stormy" een waardig
opvolger van zijn vader.
In het tweede hoofdnummer: Het Geheim
van Charlie Chan, is deze slimme Ooster
sche detective weer bijzonder op dreef. Hij
wordt in een zeer lastig en spannend avon
tuur gewikkeld, maar hij rust niet voor hij
de geheimzinnigheid, waarin het geheel e
geval is gehuld, op afdoende wijze heeft
ontsluiert. Wij mogen natuurlijk in dit geva!
weer nietaverklappen, wie ten slotte als de
moordenaar ontmaskerd wordt, want dan zou
een groot deel van de spanning zijn wegge
nomen.
Warner Oland, die zich door zijn uitbeel
ding van de Charlie Chan rol een groote
reputatie heeft verworven, speelt ook nu
weer op zijn bekende rustige wijze. Niets
ontgaat hem. Veel succes behaalde ook de
vertolker van den bediende n.1. die den
nacht met Charlie Chan in het huis moest
doorbrengen.
Als geheel een programma, dat het zeker
weer doen zal bij het Alkmaarsche publiek.
CITY-THEATER.
San Francisco.
In April 1906 werd de stad San Fran
cisco aan de prachtige baai van dien naam
door een aardbeving geteisterd en de ge-
heele wereld heeft meegeleefd met de ver
schrikkelijke ramp, welke Amerika daardoor
heeft getroffen. Duizenden mannen, vrou
wen en kinderen werden onder vallend ge
steente gedood, of kwamen om in de
vlammen, die weldra dat, wat er nog van
deze wereldstad was overgebleven, van
alle kanten besprongen.
Deze film geeft een indrukwekkend
beeld van wat toen geschied is en hoewel
ieder weet, dat het slechts „namaak" is,
toch komt men onwillekeurig onder den
indruk van de geweldige natuurkrachten
als men ziet hoe torens en huizen als luci
fersdoosjes worden weggemaaid, hoe de
grond scheurt en menschen daarin verdwij
nen en hoe de vlammen overal uit den
bodem schieten. De uittocht van alle door
dergelijke natuurrampen getroffenen is
meesterlijk weergegeven en zoo komen
we dan eigenlijk aar het verhaal dat door
deze mooie film loopt, de liefdesgeschiede
nis van Clarck Gabel en Jeanette Mac-
Donald in den vorm van Blackie Norton,
den eigenaar van Café „Het Paradijs" en
van Mary Black, de dochter van een pre
dikant, die na haar vaders dood haar eigen
brood moet verdienen en een zeldzaam
mooie stem heeft. Gable wil haar trouwen,
maar verlangt dat zij in „Het Paradijs" zal
blijven optreden en een kunstenaar wil
haar trouwen en haar brengen naar een
plaats waar zij meer thuis hoort, namelijk
de opera.
Mary moet kiezen tusschen haar liefde en
haar kunst en zij kiest het laatste, maar dan
komt de aardbeving en de goddelooze
Blackie wordt door alle beproevingen
waaraan hij is blootgesteld een godsdienstig
man, die met zjjn Mary een nieuw leven
tegemoet gaat. Er komen prachtige typen
in deze film voor en heel zuiver is b.v. de
figuur van den jongen pastoor weergege
ven, die zich vrijwillig als de beschermer
van Mary heeft opgeworpen.
In deze film is de aardbeving zelf natuur
lijk de groote gebeurtenis en, zooals gezegd,
men heeft alles gedaan om die natuur
getrouw weer te geven. Hier blijkt wat de
techniek in een film als deze bereiken kan.
San Francisco heeft wekenlang in de hoofd
steden van ons land een belangstellend pu
bliek getrokken en zal ook hier ter stede
veel toeschouwers vinden.
Vooraf gaan een alleraardigste gekleurde
screensong en veel binnen- en buiten-
landsch nieuws.
„PYGMALION".
Victoria Theater.
Wij hebben een dezer dagen reeds ge
wezen op het bijzondere feit in de Alk
maarsche filmwereld, n.1. dat een film tot
tweemaal toe geprolongeerd moest worden.
Dat is een verheugend verschijnsel en het
ziet er naar uit, dat in de komende zes
dagen wederom honderden en honderden
naar Lily Bouwmeester c.s gaan zien en
daarbij zullen genieten van goed spel van
Hollandsche artisten. Men bedenke wel,
dat tenslotte ook aan de vertooningen van
Pygmalion een eind komt en dat dit nu
spoedig in zicht is.
Het voorprogramma is geheel herzien;
naast Eclair-buitenlandsch nieuws, noe
men wij speciaal de grappige Micky-Mouse
film, een leuke Amerikaansche klucht en
uitstekend Hollandsch nieuws van Poly
goon, Haarlem.
Van het nieuws uit het buitenland trek
ken vooral de sport-opnamen en de Ame
rikaansche stakingen sterk de aandacht.
„DE TREK NAAR HET WESTEN".
Bioscoop „Harmonie".
Vanaf morgenavond zal in de bioscoop
Harmonie' 'de film „De Trek naar het
Westen" draaien.
Het is de geschiedenis van den ouden
Willem Buffel (Buffalo Bill Cody: James
Ellison). Zijn levensloop is kunstig ver
vlochten met die van de eens even beruch-
ten Wilden Willem Hickok (Wild Bill
Hickok: Gary Cooper) en dat is het
hoofdmotief van de film. Het wordt zoo
nu en dan wat ironisch behandeld hoe
is het ook anders mogelijk in een tijd,
waarin de edele paarden zijn vervangen
door motoren en heroïsche mannen en pit.
tige sikjes door gladgeschoren kaken en
gepommadeerde haren? maar de bedoe
ling is toch om ons te boeien met die van
ouds bekende vechtersbazenromantiek,
die in het Indianenboek en in het Buffalo
Bill-serieverhaal triomfen vierde.
De schrijvers van een draaiboek, dat
actie en nog eens actie bedoelt, vonden in
Gary Cooper een idealen speler: van zijn
oude ervaring in Westerns kon geprofi
teerd worden, terwijl Cooper bovendien
als geen tweede de kunst verstaat om een
kernachtige, boeiende dialoog, die meer te
raden en te verstaan geeft door wat nog
net wordt teruggehouden dan door wat
kort-af en zakelijk wordt gezegd, zoo te
spelen, dat de sympathie des toeschouwers
onmiddellijk gewonnen is. Omdat zij een
mensch geldt, die ons dóór zijn simpele
verschijning reeds ter harte gaat. Natuur
lijkheid en menschelijkheid zijn de groot
ste kwaliteiten van den prachtigen film
acteur Cooper.
Cecil de Mille, de regisseur van menig
groot spektakelstuk met christenen en
verscheurende dieren, lijkt niet de ideale
regisseur voor een Cooper, maar hij is
ongetwijfeld in zijn element, wanneer hij
schietpartijen op groote schaal kan
ensceneeren, waar op eenige tientallen
gebroken armen of beenen en eenige
honderden verongelukte paarden niet
behoeft te worden gekeken.
Een gevarieerd voorprogramma gaat
hieraan vooraf.