FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. EEN KRONING ZAL VERFILMD WORDEN SABINE PETERS C ZI WAT BETEEKENT DAT VOOR DE WERELDJOURNAAL OPERATEURS? ORGANISATIE- EN TRANSPORT PROBLEMEN. Twaalf Mei a.s. zal een dag van historische beteekenis worden. De kroning van het hoofd van het Brit- sche Ryk zal niet allden in het land zélf een groote belangstelling hebben millioenen in alle deelen van de wereld zullen de plechtigheid, zij het op een afstand, willen bijwonen. Dat beteekent werk voor de pers! Dat beteekent werk voor de radio! En dat beteekent werk voor de jour naal-operateurs! Journalisten, radio-verslaggevers en cameia-men zullen het den twaalfden Mei hard te verantwoorden krijgen. Want het publiek, verwend als het is, is meedoogen- loos in zijn eischen. De kranten zullen denzelfden dag uitgebreide reportages publiceeren, de radio zal luisteraars tot in de verste hoeken der wereld op de hoogte houden en de journaals zullen de plechtigheid op de bioscoopdoeken bren gen in Londensche theaters, maar ook in bioscopen, vele duizenden kilometers van de Engelsche metropool verwijderd. Hoe men te werk zal gaan. Deze simpele verklaring van de film maatschappijen camoufleert een hoeveel heid werk, een arbeidstempo en een orga nisatie, waarvan de buitenstaander een voudig geen idee heeft. Nog nooit in de journaal-geschiedenis zijn zulke veelomvattende voorbereidin gen gemaakt als voor deze kroning. Men heeft vrywel geen middel ongebruikt ge laten om een snellen gang van zaken en een nóg snellere aflevering der films mogelijk te maken. De regeering verleent alle mogelijke medewerking om den operateurs hun werk te vergemakkelijken en de filmmaat schappij zal ieder denkbaar transportmid del gebruiken om de negatieven van de camera's naar het laboratorium en van het laboratorium naar de „linnen vensters van de wereld te brengen. Transport-problemen. Via wegen en rails, lucht en water zul len de films verzonden worden, zoodat de tallooze millioen, die niet in Londen kun nen zijn, deze historische gebeurtenis niet zullen missen. Door radio en telefoon zul len de operateurs contact houden met hun hoofdkwartieren en men verwacht, dat de eerste copieën van het kronïngs-journaal eer. goede twee uur nadat de koning en de koningin Westminster Abbey zijn binnen getreden, in Londensche theaters zullen draaien. Het vervoer naar de koloniën, waar men natuurlijk met groote spanning op het journaal wacht, kost de maatschappij heel wat hoofdbrekens. Paramount b.v. is met de Royal Air Force aan het onderhande len om de films met speciale vliegtuigen r.aar de overzeescne gewesten te brengen. Speciale Oceaanvluchten! Ten gerieve van het publiek in Amerika is deze filmmaatschappij plannen aan het uitwerken om speciale vluchten over den Atlantischen Oceaan te laten maken. Zooals men reeds in de pers heeft kunnen lezen, heeft Amy Johnson zich in principe bereid verklaard, een dergelijke vlucht te ondernemen. Deze grootsche plannen zijn het resul taat van uitgebreide onderhandelingen, die evenwel in belangrijkheid overtroffen worden door de besprekingen, die aan gaande het opnemen zélf gevoerd moesten worden. Het feit, dat de heele route van Buckingham Palace naar Westminster Abbey en die, langs welke de terugtocht zal gaan, door tribunes bezet zijn, stelde de filmmaatschappij voor de noodzaak, andere standplaatsen voor haar operateurs te maken. Op talrijke plaatsen het zul len er eenige honderden zijn, zoodat hen ieder onderdeel van den stoet zal kunnen filmen zijn stellages van stalen buizen opgericht ;speciale constructies, voorzien van alle mogelijke gemakken voor de filmers. Er zijn honderden ponden ster ling aan ten koste gelegd. De staf wordt versterkt! Iedere cameraman zal de beschikking krijgen over twee koeriers en een motor rijder om de negatieven op de snelst mogelijke wijze naar het laboratorium te brengen. Tot op het oogenblik, dat wij dit schrij ven, zijn er van overheidswege reeds zes tien verschillende kenteekenen en ver- gunningskaarten voor de operateurs, de geluids-ingenieurs, de koeriers en de motorrijders uitgegeven! Twee maal per week worden er confe-e renties gehouden in de bureaux van Scotland Yard, van de politie en met ver tegenwoordigers van het koninklijk huis, om alle problemen van veiligheid, verkeer en etiquette op te lossen. Hoe er gefilmd wordt. De film-operateurs zullen duizenden meters film opnemen, en uit deze opnamen zullen de. allerbeste gekozen worden voor de samenstelling v&n een uniek journaal, dat alle facetten van de kroning belicht. Er zal ook niet willekeurig gefilmd wor den iedere camera-man heeft een „shooting script", een soort scenario, dat nauwkeurig aangeeft, wat er opgenomen moet wo-den. Men bereikt hiermee, dat er geen dubbele opnamen gemaakt worden, en dat de montage van het journaal snel ler in haai werk gaat. Tijdens de kroning worden ongeveer 15 000.000 menschen in Londen verwacht, en het zal dus noodzakelijk zijn, dat de csmeramen en hun staf den vorigen avond hun plaatsen langs de route1 bezet hebben. Op den ochtend van den feestdag zou men in figuurlijken zin, over de hoofden kun nen loopen, maar met film en geluids camera's zou dat geen pretje zijn!! Greta Garbo als Marguerite Gautier en Robert Taylor als Armand Duval. GARBO GEEFT DE MODE AAN. In de twaalf jaar gedurende welke Garbo de plaats van de grootste ster ge handhaafd heeft, heeft zij meer modegril len gelanceerd dan welke ster ook. In The Kiss droeg zij verschillende pyama's als kleedingstuk in huis. Het toenmalige pu bliek, dat er nog huiverig voor was dit voorbeeld na te volgen, nam echter spoe dig deze gril aan, die sindsdien gehand haafd bleef. In Susan Lennox introduceer de zij als eerste een als een monnikspij gedrapeerde avondjapon, die tot op den grond hing. Garbo's kapsel heeft bij vele vrouwen het hart veroverd, en toen zij haar coif fure veranderde, veranderden de vrouwen met haar Mata Hari gaf den stoot tot nieuwe fan tastische, exotische lijnen, welke hun oor sprong vonden in de Oostersche kleeding van Garbo. Na een rustperiode van twee jaar maakte Garbo haar groote film Queen Christina. Hoeveel vrouwen versierden een eenvoudig japonnetje niet met de be kende Christinakraag? Na The Painted Veil was zij verantwoordelijk voor de Chinee- sche stijl in de mode, vooral wat betreft de exotische hoeden. Men voorspelt, dat er een merkbare strooming zal zijn na de vertooningen van Marguerite Gautier, in de richting van de vroolijke Fransche stijl van ongeveer een eeuw geleden. Niet alleen wordt de kleeding reeds 12 jaar lang van Garbo gecopieerd, doch zij kan tesamen met Charlie Chaplin bogen op een ongeloofelijke hoeveelheid imita ties, haar stem, haar blik, enfinGarbo! Schaduwfoto Garbo-Taylor. ten, aan wie zij niet ontkomen kon, ont wijkt zij nog steeds elk interview. Elk ver zoek hieromtrent wordt met beslistheid van de hand gewezen. Autogrammen worden geweigerd, brieven van aanbid ders niet beantwoord. Haar intieme vrienden zijn nog steeds dezelfde van jaren geleden en men kan ze op de vingers aftellen. Hoewel haar naam in verband gebracht wordt met verschillende minnaars, is er toch nooit een werkelijke romance ge weest sinds den tijd, dat zij in de zwijgen de film samenspeelde met John Gilbert. Zij heeft nergens zoo'n afkeer van, als wanneer bezoekers bij het filmen komen kijken. Vandaar de constate politieman achter de gegrendelde deur wanneer „die göttliche Garbo" bezig is met het opnemen van een scène. Het is bekend, dat zij altijd achter een zwart scherm speelt, opdat niet alle oogen op haar gericht zullen zijn, be halve die van den regisseur en den came raman. IS GARBO VERANDERD? Sinds haar laatste terugkeer uit Zweden, is het duidelijk waarneembaar, dat Garbo sterk veranderd is, ze is veel vroolijker en ziet er veel gelukkiger uit, maar haar spe cifieke gewoonten zijn toch dezelfde ge bleven. Wat wel de reden kan zijn van deze ommekeer, blijft voor ons een raad sel. Moet men deze toeschrijven aan nieu we vriendschappen in Zweden, een vol maakte gezondheid of misschien zelfs aan financieele omstandigheden? Iedereen viel het op hoe zij met nieuwen, frisschen moed en groote opgewektheid de verfil ming van Marguerite Gautier, waarin zij „de rol van haar leven" speelt, het top punt van haar carrière, begon. In vele andere opzichten is Garbo even wel dezelfde gebleven en zal zij waar schijnlijk ook wel blijven. Zij houdt nog steeds vast aan die standvastige, zichzelf opgelegde regels, die dateeren van 11 jaar geleden, toen zij tot ster uitgeroepen werd. Garbo schuwt nog steeds het publiek, verlegen en vreesachtig als zij voor de menschen is. Eens bezocht zij een beken de Hollywoodsche nachtclub, maar dat was ook voor het laatst. Nooit woont zij partijen bij. Het eenige partijtje, waar zij sinds haar terugkeer naar Hollywood verscheen, was ten huize van de schrijfster Virginia Faulkner, al waar zij alleen arriveerde Hoewel zij onlangs op haar bootreis ge snapt werd door nieuwsgierige journalis Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat Reinhold Schünzel voor de „Ufa" een film vervaardigde, die wel zeer afweek van het genre, dat wij van dezen regisseur gewend zijn. Het was een sterk dramatisch filmwerk en een in vele opzichten uitstekend geslaagde pres tatie. Wij bedoelen de -film „Das Madchen Irene",- die onder den titel „Zestien Jaar" in ons land vertoond wordt. Irene had een uiterst moeilijke rol te vervullen, doch Sabine Peters, die deze figuur uit te beelden had, heeft zich wel zeer ver dienstelijk van dezen taak gekweten. Zoo goed, dat men haar thans een rol in de nieuwe Ufafilm „De Kroongetuige" gegeven heeft. Een onzer filmmedewer kers sprak haar dezer dagen. „In deze film is mijn rol niet zoo groot," antwoordde ze op een desbetreffende vraag, „maar ze is voor mij toch zóó interessant, dat ik haar gaarne aangenomen heb. Ik heb, evenals in „Zestien Jaar", in deze film een zuster, maar in dit geval ben ik de jongste. De oudere is niemand minder dan Sybille Schmitz. Met een zusterlijke liefde en persoonlijken moed redt ze mij uit een aller-treurigste situatie. Ook vind ik het erg prettig, te mogen samenwerken met een man als Gustav Waldau. Hij is in deze film een inspec teur van politie, en heeft als opdracht, mij het leven moeilijk te maken. Maar hij doet dat op een buitengewoon charmante manier", zegt ze lachend en kijkt naar haar partner, die juist in het draaiboek verdiept is en eens opkijkt, wie hem zulke com plimentjes toewerpt. „Eigenlijk" zoo gaat de jonge actrice verder „heeft deze rol van Nina toch wel iets gemeen met die van Irene in „Zestien Jaar". Ook hier ben ik een jong meisje, dat in een zielsconflict geraakt. Alleen is hieraan de liefde voor een man voorafgegaan, de liefde en een onzalige daad. Ik beeld dus een meisje uit, dat al tot wasdom gekomen is. Bovendien is het milieu van deze spannende detectivefilm zoo geheel anders dan in „Zestien Jaar", dat ook deze omstandigheid de rol voor mij wel zeer aantrekkelijk maakte". ONZE BIOSCOPEN. HET GEHEIM VAN CHARLIE CHAN. DE GEKLEURDE WOESTIJN. Roxy Theater. Ook deze week brengt Roxy Theater twoe hoofdnummers, beide in het genre, dat de bezoekers van dit theater zou op prijs weten te stellen. Na het interessante Fox Movie- tone Nieuws volgt direct het eerste hoofd nummer en wel: De Gekleurde Woestijn, een verhaal spelend in een bijzonder interessant gedeelte van Arizona. Daar beleeft „Stormy" zijn avonturen, de jonge man, die zooveel van paarden houdt en op de ranch, die de be kende Farrall Mc. Donald samen met zijn broer bestuurt, een plaatsje vindt. Vooral ook voor paardenliefhebbers is deze film zeer aan te bevelen, want enkele paarden vervullen in deze film hun rollen op bewon derenswaardige wijze en de zoon van den indertijd zoo bekenden acteur Noah Beery, blijkt in de rol van „Stormy" een waardig opvolger van zijn vader. In het tweede hoofdnummer: Het Geheim van Charlie Chan, is deze slimme Ooster sche detective weer bijzonder op dreef. Hij wordt in een zeer lastig en spannend avon tuur gewikkeld, maar hij rust niet voor hij de geheimzinnigheid, waarin het geheel e geval is gehuld, op afdoende wijze heeft ontsluiert. Wij mogen natuurlijk in dit geva! weer nietaverklappen, wie ten slotte als de moordenaar ontmaskerd wordt, want dan zou een groot deel van de spanning zijn wegge nomen. Warner Oland, die zich door zijn uitbeel ding van de Charlie Chan rol een groote reputatie heeft verworven, speelt ook nu weer op zijn bekende rustige wijze. Niets ontgaat hem. Veel succes behaalde ook de vertolker van den bediende n.1. die den nacht met Charlie Chan in het huis moest doorbrengen. Als geheel een programma, dat het zeker weer doen zal bij het Alkmaarsche publiek. CITY-THEATER. San Francisco. In April 1906 werd de stad San Fran cisco aan de prachtige baai van dien naam door een aardbeving geteisterd en de ge- heele wereld heeft meegeleefd met de ver schrikkelijke ramp, welke Amerika daardoor heeft getroffen. Duizenden mannen, vrou wen en kinderen werden onder vallend ge steente gedood, of kwamen om in de vlammen, die weldra dat, wat er nog van deze wereldstad was overgebleven, van alle kanten besprongen. Deze film geeft een indrukwekkend beeld van wat toen geschied is en hoewel ieder weet, dat het slechts „namaak" is, toch komt men onwillekeurig onder den indruk van de geweldige natuurkrachten als men ziet hoe torens en huizen als luci fersdoosjes worden weggemaaid, hoe de grond scheurt en menschen daarin verdwij nen en hoe de vlammen overal uit den bodem schieten. De uittocht van alle door dergelijke natuurrampen getroffenen is meesterlijk weergegeven en zoo komen we dan eigenlijk aar het verhaal dat door deze mooie film loopt, de liefdesgeschiede nis van Clarck Gabel en Jeanette Mac- Donald in den vorm van Blackie Norton, den eigenaar van Café „Het Paradijs" en van Mary Black, de dochter van een pre dikant, die na haar vaders dood haar eigen brood moet verdienen en een zeldzaam mooie stem heeft. Gable wil haar trouwen, maar verlangt dat zij in „Het Paradijs" zal blijven optreden en een kunstenaar wil haar trouwen en haar brengen naar een plaats waar zij meer thuis hoort, namelijk de opera. Mary moet kiezen tusschen haar liefde en haar kunst en zij kiest het laatste, maar dan komt de aardbeving en de goddelooze Blackie wordt door alle beproevingen waaraan hij is blootgesteld een godsdienstig man, die met zjjn Mary een nieuw leven tegemoet gaat. Er komen prachtige typen in deze film voor en heel zuiver is b.v. de figuur van den jongen pastoor weergege ven, die zich vrijwillig als de beschermer van Mary heeft opgeworpen. In deze film is de aardbeving zelf natuur lijk de groote gebeurtenis en, zooals gezegd, men heeft alles gedaan om die natuur getrouw weer te geven. Hier blijkt wat de techniek in een film als deze bereiken kan. San Francisco heeft wekenlang in de hoofd steden van ons land een belangstellend pu bliek getrokken en zal ook hier ter stede veel toeschouwers vinden. Vooraf gaan een alleraardigste gekleurde screensong en veel binnen- en buiten- landsch nieuws. „PYGMALION". Victoria Theater. Wij hebben een dezer dagen reeds ge wezen op het bijzondere feit in de Alk maarsche filmwereld, n.1. dat een film tot tweemaal toe geprolongeerd moest worden. Dat is een verheugend verschijnsel en het ziet er naar uit, dat in de komende zes dagen wederom honderden en honderden naar Lily Bouwmeester c.s gaan zien en daarbij zullen genieten van goed spel van Hollandsche artisten. Men bedenke wel, dat tenslotte ook aan de vertooningen van Pygmalion een eind komt en dat dit nu spoedig in zicht is. Het voorprogramma is geheel herzien; naast Eclair-buitenlandsch nieuws, noe men wij speciaal de grappige Micky-Mouse film, een leuke Amerikaansche klucht en uitstekend Hollandsch nieuws van Poly goon, Haarlem. Van het nieuws uit het buitenland trek ken vooral de sport-opnamen en de Ame rikaansche stakingen sterk de aandacht. „DE TREK NAAR HET WESTEN". Bioscoop „Harmonie". Vanaf morgenavond zal in de bioscoop Harmonie' 'de film „De Trek naar het Westen" draaien. Het is de geschiedenis van den ouden Willem Buffel (Buffalo Bill Cody: James Ellison). Zijn levensloop is kunstig ver vlochten met die van de eens even beruch- ten Wilden Willem Hickok (Wild Bill Hickok: Gary Cooper) en dat is het hoofdmotief van de film. Het wordt zoo nu en dan wat ironisch behandeld hoe is het ook anders mogelijk in een tijd, waarin de edele paarden zijn vervangen door motoren en heroïsche mannen en pit. tige sikjes door gladgeschoren kaken en gepommadeerde haren? maar de bedoe ling is toch om ons te boeien met die van ouds bekende vechtersbazenromantiek, die in het Indianenboek en in het Buffalo Bill-serieverhaal triomfen vierde. De schrijvers van een draaiboek, dat actie en nog eens actie bedoelt, vonden in Gary Cooper een idealen speler: van zijn oude ervaring in Westerns kon geprofi teerd worden, terwijl Cooper bovendien als geen tweede de kunst verstaat om een kernachtige, boeiende dialoog, die meer te raden en te verstaan geeft door wat nog net wordt teruggehouden dan door wat kort-af en zakelijk wordt gezegd, zoo te spelen, dat de sympathie des toeschouwers onmiddellijk gewonnen is. Omdat zij een mensch geldt, die ons dóór zijn simpele verschijning reeds ter harte gaat. Natuur lijkheid en menschelijkheid zijn de groot ste kwaliteiten van den prachtigen film acteur Cooper. Cecil de Mille, de regisseur van menig groot spektakelstuk met christenen en verscheurende dieren, lijkt niet de ideale regisseur voor een Cooper, maar hij is ongetwijfeld in zijn element, wanneer hij schietpartijen op groote schaal kan ensceneeren, waar op eenige tientallen gebroken armen of beenen en eenige honderden verongelukte paarden niet behoeft te worden gekeken. Een gevarieerd voorprogramma gaat hieraan vooraf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 10