In en om het Feijenoord-stadion. De wedstrijd begon een kwartier te laat DE ENTOURAGE. Wij waren voor het eerst in het Feijenoord-stadion, het trotsche gebouw, dat een 60.000 menschen kan herbergen. En wij hebben eenige oogenblikken verbaasd gestaan over de inrichting, die werkelijk een unicum is in ons land. Stel u dan voor een groote, enorme arena: in het midden een groen grastapijt en daar omheen een sintelbaan, flink ruim en breed. En dan de tribunes! Twee boven elkaar en byna allemaal zitplaatsen. Hoe zijn ze ingericht? We meenen, dat de plaatsen iets ruimer zijn dan die te Amster dam in het Stadion en dat men hier een nog beter overzicht over het spel kan krijgen dan in het Olympisch stadion, omdat men dichter aan het speelveld zit. En verder: men vindt zonder de minste moeite zijn plaats. Elk vak is duidelijk aan gegeven en van buiten af langs de trappen bereikbaar. Dat alles is voor de volJe 100 pCt. in orde. En bovendien is er een zeer gezellige prome nade voor de eeretribune. Dat mist men in Amsterdam en.... het is een gemis. Want het kort den duur van wachten en geeft ge legenheid tot elkaar ontmoeten. Daar zagen we tal van oude spelers van het Nederland- sche elftal elkaar de hand drukken, daar zagen we de kopstukken uit den K.N.V.B. elkaar begroeten, daar wandelden Rotter- dam's burgemeester en Antwerpen's gouver neur gezellig naast elkaar, daar trippeldé mr. Kan (natuurlijk blootshoofd!) naast Bok de Korver en zocht Verlegh oude kennissen op. Ja, die promenade is een kostbaar bezit en dat mist Amsterdam. Wat Amsterdam ook mist, dat is het spe ciale station voor aan- en afvoer. En nu komen we tot een minder prettig onderdeel van dezen zomerschen Zondag middag. Wij zelf kwamen per extra-trein in „Rot terdam-Zuid" aan en na 100 meter loopen hadden we de „promenade" bereikt. Zoo be reikten duizenden en nog eens duizenden het Feijenoord-stadion. Gemakkelijker kon het al niet. Maar behalve wij, waren er natuurlijk nog anderen, die per auto, bus of motor wa ren gekomen. En die ook den wedstrijd wil de zien. Lezer, gij weet natuurlijk, dat de wed strijd een kwartier te laat begon. Maar weet ge ook de reden? Wel, het is zeer eenvoudig. Toen het vijf minuten voor half drie was, zag men in het geheel uitverkochte stadion nog heele rijen zitplaatsen open. Op alle rangen! Hoe was dat mogelijk? Wel, de ge lukkige bezitters van de entreeplaatsen wa ren nog steeds onderweg naar het stadion en schoten heel weinig op. De Rotterdamsche politie deed wat ze kon. Ze was soepel genoeg, maar kon een moei lijkheid niet overwinnen: er was een sterk tekort aan toegangswegen, of liever: de eeni ge toegangsweg kon de massa niet vlug ge noeg verwerken, ondanks alle mogelijke me dewerking. En wie na een uur uit Rotter dam ging dus V/y uur voor den aanvang van den wedstrijd die heeft geen kans gehad om den geheelen wedstrijd te zien. Want in 1 y3 uur kon men niet van den Cool- singel naar het stadion komen. Dat is het gekke van de heele geschiede nis: Rotterdam heeft een prachtig stadion, uitermate geschikt voor interland-wedstrij den; Rotterdam beschikt over een uitstekend ingericht station, dat de reizgers aan- en af- voerd, maar Rotterdam bezit geen voldoende af- en aanvoerwegen. Dat bleek 's middags voor half drie, dat bleek na half vijf nog eens zoo goed. Want terwijl wij rustig het stadion uitwandelden naar 't station en door in den gereedstaanden trein stapten, moesten drommen anderen wachten bij de trams en autobussen, terwijl weer duizenden anderen naar hun auto's gingen en in den loop van den namiddag konden vertrekken. Welk een verschil met Amsterdam! Daar tientallen toegangswegen naar* het stadion, daar ronde banen voor de trams, die dus rond kunnen rijden en steeds nieuwe massa's kunnen af- en aanvoeren, daar ruimte en nog eens ruimte. En in Rotterdam? Alles, wat er wezen kon, alles knap, alles af. Maar o, die toegangs wegen! Die zullen een puzzle blijven, een groote handicap. Het stadion zelve moge dus gezelliger zijn als dat in Amsterdam, de entourage moge even geslaagd heeten, het vervoer der mas sa is een handicap, die men niet mag onder schatten. enkele malen in vrije positie staande, naast geschoten. Cape 11e vonden wij slechts matig. Hij is geen doorzetter van formaat, verdeelde het spel niet zoo goed, terwijl in hem geen schutter steekt. Van den Eynde heeft verscheidene kansen gehad, ondanks het feit, dat hij zwaar door Paauwe gedekt werd. Maar op het beslissende moment faalde de linksbui ten van België. B u y 1 e viel niet op, al dient gezegd, dat hij heel wat minder te doen kreeg dan van den Eynde. De Engelsche scheidsrechter Argent lèidde rustig, verliet zich vrijwel steeds op de bei de grensrechters. Een moeilijke wedstrijd was het niet voor hem. De stand. De stand van de officieele wedstrijden reeks tusschen Nederland en»België is thans: Nederland 52 27 10 15 64 132—88 België 52 15 10 27 40 80-132 Verkeers-puzzles. Zoolang er geen tunnel is, zal het ver keersprobleem bij interlandwedstrijden in het Feyenoord-stadion niet zoo ge makkelijk zijn op tc lossen, want van daag is van de getroffen regeling niet zoo heel veel terecht gekomen. Wanneer men in aanmerking neemt, dat er ongeveer 13.000 bezoekers door de spoor wegen op bijzonder vlotte wijze zijn weg gewerkt, dan blijven er altijd 47.000 per sonen over, die via de bruggen hun route moeten kiezen. De voetgangers en de fietsers heeft men ditmaal op goede wijze weten te verwerken, maar het groote vraagstuk blijft nog het tram- en autoverkeer. Men heeft het nu eens geprobeerd om het autoverkeer buitenom te houden en de Posthoornsteeg alleen voor trams te bestemmen. Hiermede is bereikt, dat hinderlijke opstoppingen in de binnenstad vermeden werden, maar doordat de auto mobilisten voor het overgroote deel tot ver over 1 uur in de stad bleven om daarna zich en-bloc op weg te begeven, kon het wel haast niet anders of de route door de smalle Eenhoornsteeg moest stagnatie opleveren. De automobilisten reden b.v. op den Westzeedijk in 8 rijen dik, doch op de brug gen werd alles in één rij geperst, zoodat hierdoor wel verwarring moest ontstaan. Wij vernamen van verschillende personen, die per auto omstreeks half 2, dus een uur voor den aanvang van den wedstrijd, uit de bin nenstad, Coolsingel en omgeving, vertrok ken, eerst tegen 3 uur, toen het spel dus reeds geruimen tijd aan den gang was, in het stadion aankwamen. In anderhalf uur met de auto uit de binnenstad naar het Feyen- oordstadion is natuurlijk veel en veel te lang. Met de tram is alles op den heenweg vlot verloopen,. men zou haast kunnen zeggen, dat het autoverkeer aan het tramverkeer werd opgeofferd. Want de vele extra lijnen voerden de be zoekers vlot aan. Pas tegen half drie heeft men de automo bilisten wat vrijer uit laten doorrijden en zoo kon het dus gebeuren, dat vele auto rijders pas tegen de rust arriveerden. Ook wat de Oranjeboomstraat betreft, mag de verkeersregeling nog wel eens wat her zien worden, want daar houdt men zich, hoewel er geen tegenliggers zijn, te strikt m de vluchtheuvels. De spoorregeling was uitmuntend, de be- zioeker, die b.v. om kwart voor twee uit Den Haag vertrokken, kwamen behoorlijk op tijd in het stadion aan. Op den terugweg heeft men het tramver keer wat stiefmoederlijk behandeld. Zoo lang er trams waren, ging de afvoer vlot, toen men evenwel de reservewagens ge bruikt had, en er geen trams van den rechter Maasoever meer konden komen, om dat het geheele verkeer van noord naar zuid was stilgelegd, moesten duizend a vijftien honderd bezoekers eenige uren wachten, omdat eerst het geheele autoverkeer ver werkt, moest zijn. Wanneer men in aanmerking neemt, dat het aantal auto's, globaal geschat op 6500 wordt geschat, dan is het begrijpelijk, dat een en ander flinken tijd kostte. De arme automobilisten. Aan hetgeen hierboven is gemeld, kan van de zijde van automobilisten, die zelf in het verkeer gezeten hebben ,nog het volgende worden toegevoegd: het houdt geen verwijt in aan de Rotterdamsche verkeerspolitie, wanneer als een feit wordt vastgesteld, dat het verkeer van automobilistisch standpunt gezien, gisteren in Rotterdam een volslagen mislukking is geworden. De politie heeft gedaan wat zij kon. Zij had echter een uiterst ondankbare taak, want de puzzles, voor welke zij kwam te staan, konden niet opge lost worden. De hoofdoorzaak van alle ellende was, dat op de Willemsbrug het heele automobielverkeer saamgeperst moest worden tot twee, veelal (bij tegen-liggend tramverkeer) tot een rij, en zelfs al lukte het soms op de Willemsbrug en op de Koninginnebrug twee rijen in stand te houden, dan volgde een nieuwe obstakel in het feit, dat in de bocht Stieltj esplein- Nassaukade tusschen de trams en het trot toir slechts plaats was voor één auto. Aan gezien althans op de heenreis de trams voor rang kregen boven het automobielverkeer, zaten in deze bocht onophoudelijke trams en auto's naast elkander, hetgeen beteeken- de, dat op dit kritieke punt het heele ver keer, komende uit het centrum van Rotter dam slechts één rij breed mocht wezen. Na deze passage was het leed echter nog lang niet geleden, want ook in de Oranje boomstraat liep het automobielverkeer tus schen de trams en het trottoir wederom in één rij-breedte uit. En om dan tenslotte bij de parkeerterreinen te komen, moest als laatste en niet de geringste hindernis het zeer frequent tramverkeer naar het stadion gekruist worden. Het was heel erg. Duizenden menschen waren van groote er gernis vervuld, toen zij, velen laat, anderen zéér verlaat, eindelijk hun plaatsen in het stadion bereikt hadden. Had de politie tot half drie (het uur, vastgesteld als begin voor den wedstrijd) de leiding kunnen be houden, nadien begon bij den Kreekweg de chaos te breken. De wagens werden in alle richtingen eenvoudig op een hoop neergezet en de menschen, zich niets meer storende aan de politie, renden naar het stadion. In de'pauze van den wedstrijd, die toch al een kwartier later begonnen was, kwamen nog verhitte en verontwaardigde automobilisten de open plekken in de rijen vullen. Een denkbeeld van de ontzaglijke moei lijkheden voor de verkeerspolitie kan men krijgen, als men zich bewust is, dat op het Willemsplein het verkeer zeven a acht rijen breed is geweest. Dat moest dan eerst (een rij breed) over de brug bij de Leuvehaven geloodst worden. Dan werd het op de Boompjes vereenigd met het verkeer uit de binnenstad en de aldus gevormde rijen moesten weer een rij breed door de bocht StieltjespleinNassaukade. Het was tot half drie een beheerschte chaos, na half drie (bij het nieuwe viaduct van het stadion zelf) een complete chaos. Hoe moet deze puzzle ooit opgelost worden? ZWITSERLAND—DUITSCHLAND 0—1. Op het Grasshoppers-terrein te Zürich is gister voor 35.000 toeschouwers de twin tigste landenwedstrijd gespeeld tusschen Zwitserland en Duitschland, welke met 10 door de Duitschers is gewonnen. Aanvankelijk beheerschte Zwitserland het spel geheel en de Duitsche verdediging had handen vol werk. In de 25ste minuut plaat ste Georg Aebi een hoekschop prachtig voor het Duitsche doel, doelverdediger Jakob liep uit zijn doel, miste den bal en Bickei had voor het inschieten. Op het laatste moment evenwel dook Muenzenberg op de lijn, kop te het schot van de doellijn weg, een zeker schijnend doelpunt voorkomend. Na de pauze kwam Duitschland onmiddel lijk opzetten. Na achttien minuten moest de Zwitsersche rechtshalf Springer na een botsing uitval len, zoodat Zwitserland met tien man moest verder spelen. Twee minuten hierna kwam het Duitsche doelpunt Na goed samenspel tusschen Urban, Noack en Szepan gaf de laatste den bal plotseling naar Kitzinger, die op 20 meter afstand zuiver in de rechterbo venhoek plaatste (01). Beide elftallen speelden nu vermoeid, het uithoudingsver mogen scheen opgebruikt te zijn. Na een paar gevaarlijke aanvallen van de Zwitsers kwam het einde. DE ENGELSCHE LEAGUE. De uitslagen van de in de eerste afdee- ling gespeelde wedstrijden voor de Engelsche league waren: ArsenalBolton Wanderers 00 BirminghamManchester City 22 Charlton AthleticBrentford 21 Grimsby TownStoke City 13 Hudd. TownSheffield Wednesday 10 Leeds UnitedPortsmouth 31 LiverpoolChelsea 11 W.-Bromwich AlbionMiddlesbrough 31 Wolverhampton W.Derby County 31 Tweede afdeeling: FulhamCoventry 02 Leicester City Totth. Hotspurs 41 Norwich CityBarnsley 01 SouthamptonNottingham Forest 03 Swansea TownChesterfield 41 Westham UnitedSheffield United 10 DE CUP-FINALE. Sunderland-wiitnaar. Ruim 90.000 toeschouwers hebben Zaterdagmiddag in het Wembley sta dion de finale bijgewoond om den Cup tusschen Sunderland en Preston North End, welke ontmoeting door Sunder land met 31 gewonnen werd, nadat de rust met een 10 voorsprong voor Preston was ingegaan. Het is niet gemakkelijk gebleken de dui zenden toeschouwers naar het stadion te vervoeren, dit in verband met de omni bus-staking in Londen. Het was begrijpe lijk, dat veel vroeger dan gewoonlijk de uittocht naar het stadion begon en dank zij een uitgebreide dienstregeling van de Underground was het mogelijk, dat de 90.000 belangstellenden op tijd in het sta dion aanwezig waren. De weersomstandig heden waren zeer fraai, het was zonnig, en er stond vrijwel geen wind. De stem ming onder het publiek was dan ook uitstekend en groot enthousiasme heersch- te er kort voor den aanvang, toen het Engelsche koningspaar verscheen. Uit de cijfers blijkt reeds, dat Sunder land de overwinning eerst in de tweede helft heeft kunnen behalen, hoofdzakelijk dcor het feit, dat in de tweede drie kwar tier inderdaad uitstekend voetbal werd te zien gegeven. In de eerste helft was Pres ton North End in het veld iets sterker, dank zij schitterend en vooral nauwkeurig samenspel. Sunderland verdedigde echter uitstekend en ondanks haar overwicht kon de Preston-ploeg voor de rust het niet verder dan 1 doelpunt brengen. Het doel punt van Preston kwam 8 minuten voor de pauze. Linksbuiten Hugh O'Donnell gaf een fraaien voorzet en legde den bal pre cies voor de voeten van zijn broer Frank. Deze liep tusschen de beide Sunderland- backs door en schoot onhoudbaar in. Het zag er aanvankelijk ook na de rust somber voor Sunderland uit, immers Pres ton t hervatte het spel in hetzelfde tempo en aangezien de Sunderland-verdediging nog verre van safe was, verwachtte men ieder oogenblik een tweede doelpunt. Doch het was de Sunderland-voorhoede, welke de kans deed keeren. Na een schitterenden aanval wist midvoor Gurney onhoudbaar den gelijkmaker te scoren. Er waren toen zes minuten van de tweede helft gespeeld. Eerst nu ontplooide Sunderland haar ge wone spel. Steeds grooter werd haar over wicht, driemaal achter elkaar werd een hoekschop op het Preston-doel genomen Een doelpunt hing in de lucht en na 27 minuten was het rechtsbinnen Carter, die Sunderland op tactische wijze de leiding gaf. Reeds vijf minuten later was de stand 31, toen de linksbuiten Burbanks in moeilijke positie invollen ren inschoot Daarmede was de strijd beslist, in den res- teerenden tijd behield Sunderland het bes te van het spel. Na afloop reikte koningin Elisabeth den beker en de medailles aan de spelers van Sunderland uit. Voor de eerste maal heeft Sunderland daarmede den Cup gewonnen. A. P. S. V.—AMSTERD. POLITIETROEPEN. Morgenmiddag spelen de Alkmaarsche politiemannen op het Sportpark hun laat- sten competitiewedstrijd tegen de Amsler- damsche politietroepen. Wielrennen. WIELERCLUB ALCMARIA. Zondag is Alcmaria met de zomercompe titie begonnen, de A-klasse reed 84 K.M., de B-klasse 73 K.M. en de C-Klasse 55 KM. Begunstigd door mooi weer werd er gestort en direct zetten de A- en C-klassen er een mooi tempo in, bij de B-ers kan dit niet ge zegd worden. Deze gingen zoo slecht, dat de C-klasse na 4 ronden de B-ers wist in te halen! Na 4 ronden wisten in de A-ers 4 ren ners weg te komen, resp. Pronk, Mulder, Derksen en Bosma. Net toen deze ios raak ten, kwam D. Veile door omstandigheden in 't gras terecht, .zoodat deze op 100 M. volg de, met op nog 100 meter het peleton. Toen ze weer doorkwamen, lagen er nog 3 op den kop, Mulder en Veile volgden op 600.M. Even later gaf Mulder op, vanaf dat oogen blik hebben we Veile moeten bewonderen: elke ronde was hij iets ingeloopen en onge twijfeld had hij als de wedstrijd nog een ronde langer was geweest, de drie uitloopers ingehaald. Nu was de uitslag: 1. Derksen, 2. Pronk, 3. Bosma op 100 M., 4. D. Veile en 5. J. Schipper; tijd 2 uur 6 min. 30 sec. In de B-klasse, waar weinig strijd werd geleverd, werd in een mooie eindsprint de uitslag: 1. P. Evers, 2. Kuilbóer, 3. Strijbis, 4. Bos, 5. de Haan. De C-klasse heeft best gereden en met vreugde kunnen we vermelden, dat deze knapen bij de week vooruitgaan. In een vin nige eindsprint werd: 1. Bruin, 2. Span jaard, 3. Wester, 4. Balver, 5. Venkel, tijd 1 uur 30 min. A. S. V. VICTRIX. Deze vereeniging organiseerde een trai- ningsrit voor A- en B-klasse over 72 KM. en voor de C-klasse over 48 K.M. Voor dezen rit was veel animo, zoowel van de zijde der renners als die van het pu bliek. Door de A-klasse werd al direct een hoog tempo ingezet, doch daar geen der ren ners wilde overnemen, zagen twee jeugdige B-klassers, J. Ottenbros en J. de Bood, kans om de A-klassers te passeeren en bovendien nog een heel eind uit te loopen, wat een topprestatie was. De uitslag luidt als volgt: A-klasse: 1. W. Harms, 2. W. de Zeeuw, 3. T. van Essen, 4. P. Zandvoort, 5. J. de Ko ning; 4 renners niet geplaatst, tijd 2 uur 15 min.; B-klasse: 1. Jan Ottenbros, 2. J. de Bood, 3. K. Kusch; 6 renners niet geplaatst, tijd 2 uur 10 min.; C-klasse: 1. Jb. Stroet, 2. Stuffers, 3. C. Koning, 4. J. Alles, 5. J. Nierop; 5 renners niet geplaatst, tijd 1 uur 36 minuten. DE RONDE VAN FRANKFORT. Gister is een wegwedstrijd over 235 K.M. verreden onder den naam „De ronde van Frankfort". De uitslag hiervan luidde: Beroepsrenners: 1. Roth (Frankfort) -tijd 6 uur 58 min. 12.2 sec.; 2. Hodey (Essen) tijd uur 58 min. 15 sec.; Amateurs: 1. Schenk (Schweinfurt) tijd 7 uur 22 min. 30 sec.; 2. Schmidt (Berlijn) 7 uur 32 min. 50 sec. DE RONDE VAN VALKENBURG. Stuyts en Demmenie winnen. Zaterdag is onder enorme belangstelling de Ronde van Valkenburg gereden. Het tra ject was 1520 M. lang en ging zelfs gedeelte lijk over een grasveld, dat zeer zwaar was voor de renners. De nieuwelingen reden 38 K.M. De strijd werd gewonnen door Gust Saes te Weert in 1 uur 11 min. 4 sec. Daarna startten de amateurs: in totaal 49 man. Onmiddellijk kwam er teekening. De eerste maal kwam v. d. Loo het eerst voorbij de tribune, daarna onderscheidden zich Hof man en P. Smits. V. d. Loo, die in 1935 de afdeeling nieuwelingen won, nam daarna den kop in gezelschap van Servaes Vroomen. den jongste der drie gebroeders. Vele ronden passeerden deze het eerste de jury. Daarop kwam Schulte naar voren, maar de Am sterdammer zou den wedstrijd niet beëindi gen. Een gebroken bracket-as stelde hem buiten gevecht. Inmiddels zaten Demmenie en Panman op geringen afstand, maar het zou Theuns zijn, die de leiding een tijdlang kon behouden. Tegen 't einde echter kwamen de zoojuist genoemden naar voren en Demmenie ging winnen. In een fraaien wedstrijd tusschen vier man behaalde hij den eersten prijs met een halve lengte voor Banken, een kwart wiel afstand had Panman en Theuns daar achter op een half wiel. De totale uitslag amateur^: (40 ronden, 60.8 kilometer); 1. Demmenie, Rotterdam, tijd 1 uur 41 min. 14 sec.; 2. J. Banken, Waubach; 3. Panman, Amsterdam; 4. Theuns, Princenhage; 5. J. Groot, Allernaar (1 uur 41 min. 20 sec); 6. H. van Loo, Valken burg; 7. G. van Loo; 8. J. Opdenberg; 9. M. van Kimmenade; 10. S. Vethaak. Om ruim vier uur startten de profs met de onafhankelijken. Stuijts nam onmiddellijk de leiding en reed anderhalf uur in een hoog tempo aan den kop met Lambrichts (Bun-, de). Dat was een geweldige prestatie van dezen sloeren renner. Na anderhalf uur viel Lambrichts en Stuijts zette alleen door. Hij kreeg gezelschap van Ernst Müller, die door een machine defect in den beginne een ronde was achter geraakt. Heel de lange groep was nu uiteen- geraakt tijdens dezen snellen rit, welke in teressant was om te zien. De Engelschman Cozens moest al spoedig wegens kramp opgeven. Voor een baanren ner was dit parcours ook te zwaar. Ook de Belg Fons Schepers gaf op. Het rijden op het gras viel hem niet mee, Grant, de bekende internationale stayer, en Burl uit Londen liepen na zeven kilo meter gevaar te worden gelapt door den onverwoestbaren Stuijts. Van der Ruit en ten slotte ook Grant moesten opgeven. De hoop van velen, dat Stuijts het halen zou, bleef tot het einde levendig. Zijn voorsprong was vele ronden lang 45 seconden. Hij bleef zeer frisch en slaagde er voortdurend in zijn voorsprong te behouden. Toen nog twintig ronden moesten worden gereden, haalde hij enkele achterblijvers in en daardoor kon hij een paar keer aan het wieltje van een ander uitblazen. Maar daar na moest hij weer steeds naar voren om geen terrein te verliezen. Ten slotte bereikten twintig man de finish. Toen de laatste ronde inging was Stuijts nog 20 seconden voor. Hij werd alleen door Middelkamp achtervolgd. De duizenden toeschouwers moedigden Stuijts luide aan. Het einde kwam, zonder dat iemand er in slaagde den uitgeloopen man uit Hoogerheide in te halen. Einduitslag: Prof en Onaf hankelij ken (70 ronden, 106.4 kilometer): 1. A. Stuijts 3 uur 3 min. 35 sec.; 2. Th. Middelkamp op 120 M.; 3. Jos Huts op 1/4 wiel; 4. H. Seyen op 20 M.; 5. Cees Valentijn op 1 lengte; 6. J. van der Baan op drie lengten; 7. John Braspen- ninx, gedistanceerd van de vierde naar de zevende plaats wegens hinderen; 8. J. van Swelm op vijf lengte; 9. A. Hellemons; 10. Piet van Nek. Watersport. ZEILEN TE UITGEEST. Zondag is door de Zeil- en Water- sportvereeniging „Uitgeest" het zeilseizoen geopend. De uitslag der diverse wedstrijden luidt: B. M. klasse C. 1 M. Bak (Z. W. V. U.) 1 uur 52 min. 1 seconde; 2 D. Krijgsman (id.) 1 uur 53 min. 2 seconde. B. M. klasse B. 1 J. Krom (Z. W. V. U.) 1 uur 48 min. 45 seconde; 2 W. Vleeschman (id.) 1 uur 50 minuten 23 seconde. Gemengde klasse A. 1 Doets (Z. O.) 1 uur 42 minuten 50 se conde; 2 B. Hos (Z. W. V. U.) 1 uur 56 minuten 51 seconde. 6 meter B. M. klasse C. 1 Cordes (O. Z.) 1 uur 43 minuten 46 se conde; 2 G. Willemse (Z. W. V. U) 1 uur 44 minuten 50 seconden. 6 meter B. M. klasse B. 1 B. Jongejans (Z. W. V. U.) 1 uur 33 min. 47 sec.; 2 De Jongh (O. Z.) 1 uur 36 min. 56 sec. 6 meter B. M. klasse A. 1 R. Zaadnoordijk (Z. W. V. TJ.) 1 uur 32 min. 5 sec.; 2 K Starreveld (id.) 1 uur 34 min. 26 sec. De wedstrijd getuigde van hoogstaande sportiviteit. Er is zeer goed gezeild. Automobilisme. AUTORACES TE PARUS. Herkuleyns eerste in de 750 e.e.- klasse. Zondag zijn. nabij Parijs ter gelegenheid van de tweede „Journee Internationale Automobile des Independanto" autoraces ge houden, waaraan ook onze landgenooten Herkuleyns en Hertzberger met succes deel namen. In de 750 c.c.-klasse kwam Herku leyns met een M.G. uit en hij wist na een uitstekende ra,ce de eerste plaats te bezet ten. Op de tweede plaats eindigde Tod. In de. 1100 c.c.-klase leverde Hertzberger een fraaien strijd met Mestivier, welke tenslotte in het voordeel van den laatste eindigde. Hertzberger, die eveneens met een M.G. reed, bezette een eervolle tweede plaats. In de 1500 c.c.-klasse wist madam Itier de zege te behalen, terwijl in de klasse boven 1500 c.c. de Zwitsersche coureur Ruesch de over winning in de wacht sleepte. Motoren. WEDSTRIJDEN TE KEULEN. Een doodelijk ongeluk. Tijdens de Zondag te Keulen gehouden jaarlijksche motor wedstrijden is een doode lijk ongeluk gebeurd. De renner Braun uit Dortmund vloog met zijn 500 kubieke cen timeter D.K.W. uit de baan en kwam zoo ongelukkig te vallen, dat de dood onmid dellijk intrad. De machine kwam tusschen het publiek terecht, waarbij eenige toeschou wers werden gewond. De snelste rijder was de winnaar van het vorige jaar, de Duitscher K. Mansfeld (D.K W.) die in de halve liter klasse met een ge middelde uursnelheid van 120.6 K.M. de overwinning behaalde. Bij de motoren met zijspan vestigde de Zwitser H. Staerkle (N.S.U.) in de catego rie 100Ó kubieke centimeter een nieuw re cord met een gemiddelde uursnelheid van 105.5 K.M. Zwemmen. NIEUW WERELDRECORD 500 METER SCHOOLSLAG. De jeugdige Deensche zwemster Inge Soerensen heeft .Zaterdagavond het we reldrecord 500 meter schoolslag, dat met 8 minuten 3.8 sec. op naam stond van de Japansche zwemster Mayehatta met 1.9^ se conden verbeterd en gebracht op 8 minu ten 1.9 seconden. Het oude record dateerde van 1 October 1933 en was te Tokio gevestigd. Het Europeesche record stond óp naam van Jenny Kastein op 8 min. 12 sec. Tennis. DE COMPETITIE VOOR NOORD HOLLAND. Een klein programma gespeeld. Prachtig zomerweer, dus prachtig tennis- weer. En daarom was 't zoo dubbel jammer, dat het competitieprogramma zoo klein was! Slechts zes wedstrijden werden ge speeld van de 12. Advendo zette haar zegetocht voort en won nu thuis van het Amsterdamsche Animo met 62. Hoewel de competitie nog jong is, zijn de papieren van Advendo I lang niet slecht. In 3 A speelde Be Quick thuis tegen Scha- gen, dat verleden week thuis met 80 van het Heldersche Animo verloor. Be Quick wist met 53 te winnen, welke cijfers ons eenigszins tégenvallen. Veel beter deed Smash van Krommenie het door Zaandam II met 8—0 te kloppen. Dat ziet ef goed uit voor de Krommeniërs. Tenslotte speelde in 3B Advendo III uit tegen Dash II en verloor met 53. Met een klein, beetje veine had een gelijk spel be reikt kunnen worden, want twee partijen gingen pas na 3 sets verloren. Beter deed

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 10