Groot Opera-Concert. Moederdagtaarten „DE TOKO" PRINCES ZALM. „MAM GEELS" RIJKS HOGERE BURGER SCHOOL 'Cloeck Banketbakkerij SOECKER. Silttutmuos Jhdiicaties f y Gbock! VROUWEN VREDESGANG TE UTRECHT. KWEEKSCHOOL VOOR DE ZEEVAART Banketbakkerij VAN SCHAGEN Kl|k zoo'11 prachtcoupef V „KUNST VOOR ALLEN" BERGEN (N.-H.) 57 LANGESTRAAT TEL. 3150. Blikken van 60 ets., 85 ets. en f 1.00. JAN VAN DE POL, MET LITT. ECONOMISCHE AFDELING TE ALKMAAR. - 18 MEI A.S. - TE AMSTERDAM. (BESCHERMVROUWE H.M. DE KONINGIN). HOUTTIL 5 - TEL. 2715. Bij aankoop van minstens f 15.— contant geven wij een prima POLSHORLOGE CADEAU. kring vertelde spreekster een en ander, waaruit bleek, dat in het doorsnee vrijzin nige huisgezin in het algemeen weinig of niet over godsdienst wordt gesproken. In het gezin heeft men wel een gemeenschap, vgak ook nog wel geestelijk, maar men ver mag er niet een godsdienstige gemeenschap van te maken. Men verontschuldigt dit wel met te zeggen, dat men niet anders is op gegroeid of dat men den uitleg van den Bijbel aan den predikant moet overlaten, enz., maar desondanks gevoelt men wel, dat er eigenlijk een tekortkoming is in dezen. Mogen wij dezen toestand zoo laten be staan? Neen! Het moet anders, want er is nu dikwijls enorme schade, waar een groote zegen zou kunnen zijn. De ouders spannen zich meermalen tot het uiterste in om de kinderen „zoo veel mogelijk mee te geven in het leven" en fatsoenlijke en eer lijke menschen van hen te maken. Maar de zegen zou zeer groot zijn, als de ouders van den beginne af de kinderen vertelden van den godsdienst en hen leerden te bidden. Dat alleen de catechisatie de plaats zou zijn om van de kinderen geloovige men schen te maken, is een onjuiste opvatting, alleen al om de onmogelijkheid om dat in één enkel uur in de week te doen. Spreek- ster's ervaring had geleerd, dat kinderen in het algeen ernaar hunkeren iets te hooren en te begrijpen van de groote dingen van geloof en godsdienst. En als het kind dan thuis geen antwoord kan krijgen op allerlei vragen, verliest de predikant de hoop om door de catechisatie een kind te maken tot een geloovig mensch. Het kind leert dan zijn les, maar heeft thuis geen enkel aan- knoopingspunt. Daarom zou het van zoo uiterst groot belang zijn, als in het gezin de grondslag van het geloof werd gelegd, waarop de predikant in de catechisatie kon voortbou wen. De schroom om over den godsdienst te spreken in het gezin moet worden over wonnen. Men moet ter wille van de kinde ren, ter wille van de gemeenschap in het gezin en van ons geloof heenstappen over de vraag wat een ander ervan zou zeggen, al moet natuurlijk het heilige van het on derwerp ons ervan weerhouden om er maar raak over te spreken. Een lezen in den bijbel, niet alleen op den Zondag, maar elke dag eenigen tijd in het gezin, kan niet anders dan tot grooten zegen zijn voor alle leden ervan. Het dagelijksch ge bruik van den bijbel moet in eere worden hersteld ter wille van het vormen van een inderdaad geloovigen kring, ter verkrij ging van den schat, dien God ons in den bijbel en het geloof heeft gegeven. Steunt den V. P. R. O. Mej. mr. Klomp sprak een paar mi nuten ter propageering van den V. P. R. O. Zij sprak van de „Vrije Geluiden", enz., van de hulp, die de V. P. R. O. voor zoo- velen kan zijn ter versterking van den godsdienstzin in het gezin, en legde er den nadruk op, dat bijna dagelijks de vrijzinnig godsdienstige beginselen door den V. P. ft. O. via de microfoon worden verbreid, beginselen die zeker steun verdienen in grooten kring. Tot dien steun wekte Spreekster op. Leekenspel „Visioen van Kaïn". De spelgroep van den V. C. J. B. uit Den Helder voerde op het leekenspel „Visioen van Kaïn". Vooraf gaf ds. Enklaar, herv. pred. aldaar, een korte verklaring van de bedoeling van het stuk. Het is de uitbeelding van een gedachte uit den bybel, „ten tooneele gebracht niet door geroutineerde acteurs, maar door ge- loofsgenooten uit uw midden, die iets uit beelden van wat ook in U leeft", zei spre ker. Dat „iets" is hier de Kaïn'sgedachte, die alle eeuwen door tot alle geslachten spreekt. In het eerste bedrijf van het stuk zien we Kaïn uit jalouzie tot misdadiger worden. Het tweede bedrijf geeft dezelfde gedachte weer, maar dan in den vorm van booze landlieden, die izch een wijngaard willen toeëigenen, ook al zou het een mis daad met zich brengen. In het derde be drijf verschijnt de Kaïnsgedachte in den vorm van hartstocht naar macht en aan zien: het geeft de botsing weer tusschen de eerste christenen en de Romeinen, met alle verzoeking naar bezit, geweld en macht. Maar ook geeft dit bedrijf te zien, dat de mensch, omdat God nu eenmaal God is en niet met zich laat spotten, de straf voelt in zijn geweten, waarin God tot hem spreekt. Als de mensch dan zegt: „Laat mij maar sterven", sterkt Hij den berouwvollen zondaar en doet Zijn licht over hem stralen. Veel spel is er uiteraard niet in het stuk, het bestaat eigenlijk uit dialogen en het moet gezegd worden: Zij werden op slechts enkele uitzondering na zeer duidelijk en „natuurlijk" uitgesproken. De spreekkoren waren heel goed: het eene gaf de slechte gedachten in den mensch weer, die aanspoorden tot alles wat naar bevrediging der begeerte kan leiden, ook al moest er een misdaad voor worden begaan; het andere spreekkoor trad op als de waarschuwende stem van het geweten en als de verkondiger van goddelijke vergevensgezindheid. Met groote interesse werd dit leekenspel gevolgd. Naar den versterkten zender. De heer Bart Schouwink, voorgan ger der vrijz. herv. te Delft, sprak een reli gieus propagandistisch woord ter opwek king om het godsdienstig leven niet alleen in eigen gemoed te versterken, maar ook uit te dragen naar buiten; zulks naar aan leiding van Jezus's vraag aan Petrus: „Hebt gij mij lief?" Wij allen hebben ons af te stemmen op den Grooten Zender, maar in de wereld werken zooveel andere krachten, zooveel kleine menschelijke zenders, dat wij meer malen dien grooten Zender niet meer ver staan. Daarom is het noodig, zoo nu en dan over te schakelen naar den versterkten zender. Spr. schetste de droefheid en de ellende van oorlog en broederstrijd, goedgepraat door de meening, dat daarmee de cultuur zou zijn gediend. Anderzijds zien wij, dat hier groote voorraden voedsel en kleeding zijn, terwijl daar groote behoefte bestaat. Het is wel vaak een dwaze wereld. Maar het christendom leert dat niet. Het leert, dat het beginsel van de begeerte moet worden onderdrukt door het ver langen naar heerlijkheid. Weerbaar chris tendom is noodig om het beest in den mensch te onderdrukken. De geestelijke weerbaarheid moet het streven zijn; Jezus zelf zei in Zijn Bergrede: „Gij zijt het zout der aarde", daarmede duidelijk aangevende, dat men zelf moet werken, ieder voor zich. Met het voorbeeld van onzen Nederland- schen bruggenbouw schetste spr. den geest van bouwen, die in eiken mensch aanwezig is. Daarnaast hebben we den geest van sport, groote belangstelling wekkend. Beangsti gend vond spr. het, dat de moderne mensch, die bruggen bouwt over rivieren en af gronden, toch in zich het wilde beest draagt, dat zich verlustigen kan in een bokspartij en dat er toe leidt, om in de mooie bruggen dynamietkamers te bouwen, die elk oogenblik tot ontploffing kunnen worden gebracht en dan dood en verderf en vernielingen brengen. Echter wy blijven hopen op een betere wereld, zoodra wij slechts overschakelen naar den Grooten Zender, die ons leert van het Evangelie en ons spreekt van christe^ lijk idealisme, gerechtigheid en broeder schap. In onze beste oogenblikken verstaan wij de roepstem van Christus. Als de wereld onze idealen dreigt te vernietigen, zegt het geloof: „En toch weet ik, dat de liefde zal overwinnen." Spr. eindigde met een bede voor ieder, dat God het vaste geloof zal geven en be rusting in Zijn wiL Slotwoord Ds. van Mullem van Akersloot sprak het slotwoord. Hij was overtuigd, dat het hart warm kon worden bij het vele goede, dat in deze samenkomst was gehoord. Spr. hoopte, dat het hart der aanwezigen zóó warm was geworden, dat, als ooit hier te lande toestanden mochten komen, zooals zij in andere landen zich voordoen, men de dan noodige kracht zal vinden in het warme geloovige hart. Met dank aan de medewerkers en de aanwezigen,•sloot spr. hierna de bijeen komst met te verzoeken gezamenlijk te zingen Gez. 264 1 „Een vaste burg". De bijeenkomst werd opgeluisterd door het Alkmaarsche knapenkoor, directeur Corn. Jonker, het gemengde zangkoor Im- manuël van Zaandam, directrice mej. Rie Rot en het dameskoor Zang en Zonneschijn uit Assendelft, directrice mevr. E. Onder water. De medewerking van deze koren werd blijkens het applaus op hoogen prijs gesteld. PREDIKBEURTEN. ZONDAG 9 MEI 1937. ALKMAAR. Groote Kerk, 10 uur, de heer Kalf, cand. te Amsterdam (voor ds. v. Doop); av. 6.30 uur, ds. Krijger van Beverwijk. Kapelkerk, 9 uur, zendingsjeugddienst, ds. Boskamp, van Den Helder; 10.30 uur, ds. Brakman, van Oudkerk (vac.-wijlen ds. Deetman). Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, ds. Rappold. Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. ten Rou- welaar, van Zwolle. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper (extra collecte). Geref. Kerk, 10 en 5 uur, ds. von Meyen- feldt. Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur, dienst. The Star of Hope Mission, Maandagav. 8 uur, bovenzaal café Central, de heer Sevensma. Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 en 7 uur, ds. Ruys; 12 uur, Zondagsschool. Ned. Leger des Heils, Zaterdagavond, 8 uur, straatzang; Zondag, 10 uur, wijdings- dienst, 3 y, uur openluchtsamenkomst Prins Bernhardlaan; 5 uur, Zondagsschool; 8 uur, verlossings bijeenkomst; Dinsdagav., 8 uur, heilsbombardement; Donderdagav., 8 uur, openbare samenkomst. Geleid door kapi tein G. Albers. UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, elf uur, ds. van Mullem. BERGEN, av. 7 uur, ds. v. d. Kieboom. Ger. kerk, 10 en 5 uur, ds. K. Doornbos, em.,-pred. te Zeist. Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, de heer Mol van Schoorl. BARSINGERHORN, Doopsgezinde Ge meente, geen dienst. BURGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop. DIRKSHORN, geen dienst. DRIEHUIZEN, geen dienst. EENIGENBRUG, 10 uur, ds. v. Beek. EGMONDBINNEN, 9.30 uur, ds. Roobol. GROET, 10 uur, ds. Boeke. GROOTSCHERMER, 9.30 ur, ds. Heep. HEILOO, av. 7 uur, ds. Bloemhoff (tekst Marcus 4 26-29, onderwerp „Van zelf"). Nederl. Herv. Evang. Vereeniging a. d. Kerklaan, 10 uur, de heer G. Molenaar van Arnhem. KOEDIJK, 9.30 uur, ds. van Mullem. NIEUWE NIEDORP, Doopsgezinde Ge meente, geen dienst. NIEUWE NIEDORP, geen dienst. NOORDSCHARWOUDE, 10.30 uur, ds. Bloemhoff. OOSTGRAFTDIJK, av. 7 u., ds. Loysen. OUDE NIEDORP, av. 7 uur, ds. v. d. Kam. t OUDORP, 10 uur, ds. Boerendonk. OTERLEEK, 10 uur, ds. Kastein. OUDKARSPEL, 9.30 uur, ds. Bloemhoff. OUDESLUIS, nam. 2 uur, ds. Witkop. OUDESLUIS, 10 uur, ds. van der Veen. PETTEN, geen dienst. ST. MAARTENSBRUG, geen dienst. SCHAGERBRUG, geen dienst. SCHAGEN, av. 7 uur, ds. Eikema (be vestiging van lidmaten), doop en H. Avondmaal. SCHERMERHORN, geen dienst. SCHOORL, 9 uur, wijdingsstond; av. 7 uur, zangdienst, Bach cantaté 118; koor zang. SINT PANCRAS, 9.30 en 3 uur, ds. Mo lenaar. STOMPETOREN, geen dienst wegens vacaturebeurt. Evangelisatie, 10 uur, de heer W. van Veen van Amsterdam. URSEM, 10 uur, ds. de Pree. VEENHUIZEN, 10 uur, ds. v. d. Kam. WESTGRAFTDIJK, geen dienst. WARMENHUIZEN, geen dienst. WINKEL, voorm. 10 uur, ds. Van Baaien. ZUIDSCHARWOUDE, v.m. 10 uur, ds. de Leeuw. ZUIDSCHERMER, 10 uur, ds. Loysen. FRED ASTAIRE IN „SWING TIME". In bioscoop „Harmonie". „Swing Time" is het resultaat van de zooveelste combinatie van het fenomenale danspaar Fred Astaire en Ginger Rogers, die hetzelfde wat andere filmsterren met woorden, spel of songs plegen te doen, verrichten met hun hakken en teenen. En bijpassende mimiek. De tap dance is voor hen blijkbaar de meest geschikte wijze om hun gevoelens te uiten en over te brengen op den toeschouwer. En zij doen dit met stijgende perfectie. De nieuwe creatie is de Swing Waltz, naar men zegt geheel zelfstandig bedacht en uitgewerkt door Fred Astaire, die de oude zwevende walsbeweging thans heeft ontleed in tienduizend tap dans-tikje^ waardoor een geestige combinatie van twee verschillende rhytmen ontstaat, die de ge legenheid geeft voor de vertooning van dans-acrobatieën, waarby de zwaarte over wonnen schynt en de mensch een soort vlinderachtig wezen schynt te worden, met dan in plaats van vleugels hakketeenen- klapperende tooverbeenen om zich zwe vende te houden boven spiegelgladde par ketvloeren. Daarby komt nog dat Fred Astaire, ook wat komische mimiek betreft, een zeer aan- baardbare figuur in een luchtige amuse mentsfilm is en dat hy zoowaar Stan Lau- rel, op wien hy in sommige scène's geiyk als op een tweelingbroer, zeer aardig op z(J streeft. De geschiedenis verhaalt van Lucky (Fred Astaire) die op het punt staat te trouwen met Margaret (Betty Furness), maar dia daarin gedwarsl^omd wordt door zyn col lega's van de revue, vervolgens in New York „leerling" wordt van Penny (Ginger Rogers), geld als water wint aan de speel tafel (dank zy de goochelarij van zyn Oii- ver-Hardy-achtige metgezel Pop Victor Moore) en ten slotte ten tweede male in het huwelijk gesleept dreigt te worden, als de beide aanstaanden elkaar op het laatste moment in een aanstekelijke lach-scène verklaren, dat hun engagement gerust met een sisser af kan loopen, daar beider plan nen gelyktydig veranderd zyn. Lucky krijgt zyn Penny en de regisseur George Stevens kan zyn luchtige vrooljjlct film besluiten met een paar regels uit een van de voortreffelijke songs uit het repor- toire van Fred Astaire en Ginger Rogers. Vermeld dient nog dat Astaire, die een artist als de zwarte Bill Robinson even aart in de tapdans, waarvoor overigens d* negers een speciale begaafdheid hebben, iij scène het voorbeeld van Al Jolson volgt en „blackface", als neger, op het doek ver schijnt. DIENSTPLICHT. Bekendmaking van uitspraken inzake vrijstelling. De Minister van Defensie heeft omtrent de aanvrage om vrijstelling van den dienst plicht wegens KOSTWINNERSCHAP betreffende den hieronder genoemden per soon, de uitspraak gedaan, achter zijn naam vermeld: ANDRIES KUIPER, lichting 1937. Uitspraak: voor één jaar vrijgesteld. Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den TIENDEN DAG na den dag dezer bekend making in beroep worden gekomen door: a. den ingeschevene, wien de uitspraak geldt of door diens wettelijken vertegen woordiger; b. door elk der overige voor deze gemeente ingeschreven personen of door dier» wéttelijken vertegenwoordiger. Het verzoekschrift daartoe moet, met redenen omkleed, worden ingediend bij den Burgemeester ter secretarie dezer gemeente, afdeeling Militaire Zaken, die voor de door zending aan de Koningin zorgt. Alkmaar, 7 Mei 1937. De Burgemeester van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT. Morgenavond 8.15, „Rustende Jager", SLUITUN GS AVOND: MOZART, WEBER, VERDI. Vooruitgen. pl. 65 ct. bij Mevr. v. Riet tel. 4 Bergen, 's av. aan de zaal 85 ct. vanal' 50 cent. Telefoon 2485. Voorwaar een bekend merk. Onder dit etiket brengen wij nu bet beste wat er is, want. er kan niets beters zijn als dit merk op de.blikken zalm, kreeft en crab voorkomt. in de Overdekte. Tel. 3652 3528. voor een vakkundige en rustige bediening tegen bill|jk tarief even bespreken s.v.p. In de mnd. Md op elke bjj ons bestede gul. den één gratis zwembewjjs. Heden Asperges, 62 ct. per dik wit bos; de beste merken Sinaasappelen 8 voor 25 cent; fijne Handappelen 20 ct. per ond. Peren, Drniven, 'erziken, Aardbeien, tegen concurreerende prijzen, bij in „DE BANAAN", Laat 162. TeL 2682. AANGIFTE VAN LEERLINGEN voor de nieuwe cursus kan geschieden van 10 tot en met 14 Mei a.s. in het gebouw van de school of schriftelijk vóór laatstgenoemde datum. Mondelinge aangifte heeft de voorkeur. De Directeur is dagelijks te spreken voor het verstrekken van inlichtingen. De Directeur der R.H.B.S J. H. MASSINK. Opgave deelname (voor eigen rekening of kosteloos) vóór 10 Mei a.s. aan Mevr. TOL, Ricardostraat 3 of Mevr. DE JONG, Stationsstraat 9. Reiskosten totaal Fl. 1.67 retour. Vertrek ALKMAAR 10.47. De INSCHRIJVING VAN ADSPIRANTEN ter opleiding voor Stuurman en Gezagvoerder ter Koopvaardij voor den nieuwen cursus, aanvangende begin September, zal plaats hebben te Amsterdam op Maandag, 24 Mei a.s., des voormiddags te 10 uur in het Gebouw der Kweekschool, Prins Hendrikkade 189. Elders wonende adspiranten kunnen Donderdag, 20 Mei a,s. ingeschreven worden bij H.H. Commissarissen Correspondent. Voor plaatsing op het Internaat kunnen in aanmerking komen: voor den Eenjarigen Cursus: Jongelieden met einddiploma B H. B. S. 5 jarigen cursus of einddiploma B Gymnasium, voor den Tweejarigen CursusJongelieden met voldoend eind rapport 3e klasse H. B. S B-opleiding of diploma M. U. L. O. B. Tevens bestaat gelegenheid tot plaatsing van een beperkt aantal Externe leerlingen voor den twee-jarigen cursus, waarvoor de eischen dezelfde zijn als voor plaatsing op het Internaat. Volledig prospectus kosteloos verkrijgbaar bij den Commandant der Kweekschool te Amsterdam en bij ondergeteekende. De Commissaris-Correspondent te Alkmaar, Mr. C. J. DE LANGE. Moederdagtaarten I Wolmans roolcf er zelf niet von uitgekeken. Zóó primo houdt een Costuum, Sport- of Jongenspak jvon Cloeck zich in het drogen. Zeker.,,, óók de stof, de kwaliteit en de afwerking zijn vóf» Jjróót belang,,,,", maar daar heeft Cloeck at lang rekening mede gehouden Vie fijne pot» vorm echter, die er in zit en er in blijft... kijk, dat is nu het geheim van Cloeck, waarover onza - klanten spreken en wat Zoo'n groote voldoening geeft, óók na jarenlang drogen. WS1 ^«VERWIJK HET WITTE HUIS -• fe 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 12