DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Luchtschip „Hindenburg" verongelukt
Juist vóór de landing door een
ontploffing vergaan.
m
WAARSCHIJNLIJK 35 DOODEN.
No. 106
Vrijdag 7 Mei 1937
139e Jaargang
Donderdagavond om kwart over zeven pl. tijd is het luchtschip
„Hindenburg", toen het te Lakehurst wilde landen, in brand
geraakt en geheel vernietigd.
Aan boord bevonden zich 39 passagiers, terwijl de bemanning
uit 61 koppen bestond. Het bevel was in handen van kapitein
Max Pruss, terwijl ook kapitein Lehmann zich aan boord bevond.
De eerste berichten spraken van 97 dooden, doch in den loop
van den nacht werd bericht, dat 12 gewonden geborgen waren,
terwijl tegen den morgen geseind werd, dat ongeveer 50 op
varenden gered zouden zijn.
Het luchtschip zelf was in enkele minuten een volle vlammen
zee en in een kort oogenblik was er slechts een ruïne van
staal en draad over.
EEN GROOTE VLAM
EEN VUURZEE.
De vermoedelijke oorzaak.
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
Uit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Het luchtschip Hindenburg, dat zijn
21ste reis naar Amerika maakte en
voor het eerst in dit seizoen weer in
de vaart was gekomen, had een
moeilijke reis achter den rug. Gedu
rende het geheele traject over den
Oceaan had het te kampen gehad
met ongunstige atmosferische gesteld
heden en pas na een vertraging van
12 uur was het boven Boston versche
nen, terwijl het om 3 uur Donder
dagmiddag boven New-York kwam.
Het vloog toen naar Lakehurst.
In het gezicht van deze luchthaven werd
de Hindenburg overvallen door een hevig
onweer, dat met ontzettende regens ge
paard ging. Daardoor ook moest de Hin
denburg nog een uur in de lucht blijven,
«leer het tot <k landingsmanoeuvres kon
overgaan.
Toen 't den landingsmast naderde, deed
zich een ontploffing voor. Een geweldige
vlam schoot uit het gevaarte en in een
oogwenk ging de Hindenburg schuil ach
ter de vlammen. Enkele seconden later
viel het luchtschip en sloeg op den grond
te pletter met een overweldigend lawaai.
Slechts een vernield en verbogen ge
raamte was er van het eens zoo trotsche
luchtschip overgebleven
Hulpverleening.
OogenWikkelijk werden maatregelen ge
nomen, om evenitueele gewonden te ver
plegen, hoewel men vreesde, dat alle op
varenden om het leven waren gekomen.
Per radioseinen weiden dokters en ver
pleegsters uit den geheelen staat New-
Yersey naar Lakehurst opgeroepen en met
alle mogelijke snelle voertuigen begaf
men zich naar dit vliegveld. Alle zieken
auto's spoedden zich eveneens naar de
plaats van de ramp en dan begon met
koortsachtige haast het reddingswerk.
Weldra bleek, dat hulp bieden) noodig
was, want niet »He opvarenden waren
gedood.
Reeds spoedig bleek, dat in elk ge
val 12 personen, hoewel zwaar ge
wond, gered konden worden en reeds
kon men drie namen van geredden
opgeven, nJ. die van Clifford Osbor,
Joeeph Spahs en Philip Mongon.
Nog later werd bericht, dat waar
schijnlijk ongeveer 90 mentschen ge
red zouden zijn.
Benige stodenteo aan boord?
ïte New-York heeft meni het laatst de
passagiers van de Hindenburg o.w. zich
verscheiden studenten bevonden, die in
de Vereenigde Staten terug keerden, ge-
Het luchtschip passeerde er de State
Building, vanwaar tal van belangstellen
den de passagiers aan board van den
luchtreus, die voor de vensters zichtbaar
waren, konden waarnemen.
x dr. Hugo Eckener, de bouwer van de
beide luchtschepen,
xx Kap. Lehmann, die het vorig jaar
commandant van de Hindenburg was
en ook de laatste reis meemaakte. Hij
werd ernstig gewond.
Eén der landingsmanschappen
vertelt.
Eén van de mannen, die bij den voet van
den landingsmast wachtte tot het luchtschip
zou landen, deelde mede, dat hij op het
oogenblik van de ontploffing juist onder
den staart van het luchtschip stond. Het
luchtschip bevond zich op een hoogte van
ongeveer honderd meter. Voor de ontplof
fing zag hij de passagiers glimlachend en
met zakdoeken wuivend voor de ramen
staan. Plotseling hoorde hij een hevige
ontploffing en het luchtschip kwam bran
dend omlaag gestort. De landingsmanschap
pen konden nog juist op tijd wegsnellen,
niettegenstaande de hevige hitte keerden zij
enkele oogenblikken later terug om de
opvarenden te helpen.
In de eerste oogenblikken konden zij drie
geheel verkoolde lijken bergen. Het was
onmogelijk deze te identificeeren.
De redders drongen in het brandende
wrak door door de cabine van den com
mandant aan de voorzijde. Hier vonden zij
ook een geheel verkoold lijk. Uit de bran
dende massa steeg een dikke rookwolk op
en nog een aantal ontploffingen werden
gehoord.
Het luchtschip te Londen verzekerd.
Kapitein Lamplugh van de British Avia-
tion Insurance Company heeft medegedeeld,
dat de Hindenburg grootendeels te Londen
was verzekerd. Hij voegde hier aan toe, dat
het eenige gevaar, dat men voor het lucht
schip vreesde, een botsing was, aangezien
het luchtschip gevuld was met waterstofgas,
dat bij een schok in brand raakt. Het minder
gevaarlijke helium was te kostbaar.
De indruk te Berlijn.
De ramp van de Hindenburg heeft in of-
ficieele en luchtvaartkringen in Duitsch-
land een diepen indruk gemaakt. Op het
ministerie van luchtvaart blijft men zeer
gereserveerd en verklaart men, dat het re
sultaat van het onderzoek afgewacht moet
worden, dat onmiddellijk is ingesteld met
medewerking van de Amerikaansche auto
riteiten.
Nog een foto van kapitein Lehmann, den
eersten commandant van de „Hindenburg"
Het ministerie van propaganda heeft on
middellijk na het bekend worden van de
ramp den Führer, die enkele uren te voren
uit Kiel terug was gekomen, Goering,
Goebbels, en de andere leden van de regee
ring gewaarschuwd.
Kapitein Pruss, die het luchtschip voor
de eerste maal bestuurde, werd bijgestaan
door kapitein Lehmann, die zoowel de
„Graf Zeppelin" als de „Hindenburg" op
herhaalde tochten heeft gecommandeerd.
Drie en dertig dooden.
Volgens de laatste berichten zijn bij
de ramp drie en dertig personen om het
leven gekomen, n.L zestien passagiers
en zeventien leden van de bemanning.
Veronderstellingen over de oorzaak.
De oorzaak van de ramp van het lucht
schip „Hindenburg", is nog niet vastgesteld,
doch er bestaan twee veronderstellingen:
le. Terugslag van één der motoren kan
ontsnappend gas hebben aangestoken.
2e. De onweersachtige weersomstandig
heden kunnen een vonk statische electrici-
teit hebben geschapen, toen de landings-
touwen omlaag werden gelaten.
Juist voor de ontploffing,werd een vonk
gezien bij de achterzijde van het luchtschip.
Onder de overlevenden zijn kapitein Leh
mann en kapitein Max Pruss, Lehmaan is
met ernstige wonden in het ziekenhuis op
genomen. Het schijnt, dat hij uit de stuur
hut is gesprongen, op het oogenblik, dat
de vlammen uit het luchtschip opstegen.
Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk
landen, het vloog een uur boven het vlieg
veld, alvorens men ertoe overging te
landen.
Op het oogenblik, dat het schip met den
neus naar voren dook, stegen groote vlam
men op uit de achterzijde en binnen enkele
oogenblikken lag het luchtschip als een
brandende massa op het vliegveld. De
brandweer was spoedig ter plaatse en kor
ten tijd later kwamen ook de secretaris van
handel, Roper en de Duitsche ambassa
deur dr. Luther, per vliegtuig op het vlieg
veld aan.
De landingsmanschappen hadden reeds
de landingstouwen vast, toen het ongeluk
gebeurde, verschrikt lieten zij de touwen los
en vluchtten weg, doch spoedig herkregen
zij hun koelbloedigheid en snelden terug
om de opvarenden te redden. Met groote
moeite konden zij een aantal gewonden
redden en enkele lijken bergen.
Het luchtschip zou te middernacht weer
naar Europa vertrekken met verscheidene
passagiers, die de kroningsfeesten te Londen
wilden bijwonen. Toen zij op het vliegveld
kwamen, waren zij zeer verbaasd slechts
het brandende wrak te vinden van het
trotsche luchtschiu, dat hen naar Europa
had moeten brengen.
Volgens de laatste berichten zijn talrijke
opvarenden gewond in het ziekenhuis opge
nomen.
De toestand van de beide kapiteins, Leh
mann en Pruss, is zeer zorgwekkend.
Waterstof of helium?
De luchtvaart-afdeeling van het Ameri
kaansche ministerie van handel heeft een
onderzoek ingesteld naar de oorzaken van
de ramp van het luchtschip „Hindenburg".
In Amerikaansche deskundige kringen is
men van meening, dat de voornaamste oor
zaak gezocht moet worden in het feit, dat
het luchtschip gevuld was met waterstof
gas.
Men herinnert eraan, dat dr. Eckener
maatregelen heeft genomen om bij de eerste
reis van de Zeppelin naar de Vereenigde
Staten helium te gebruiken, alles was ge
reed om Voldoende hoeveelheden van dit
gas te verstrekken, doch de Duitsche regee
ring weigerde de noodige deviezen uit te
voeren om het gas te betalen.
De vervaardiging van helium is zeer
kostbaar en de Vereenigde Staten en Cana
da zijn de eenige landen, waar het gas in de
natuur voorkomt.
66 geredden.
Volgens de opgaven van negen uur
hedenochtend bedroeg het aantal dooden
en vermisten vier en dertig, waarvan twee
dooden in het ziekenhuis lagen. Zes en
zestig personen zijn aan den dood ontsnapt
nl. vier en twintig passagiers en twee en
veertig leden van de bemanning. Bij het
wrak werd nog het stoffelijk overschot
gevonden vani iemand, die als toeschou
wer het landen van het luchtschip gade
sloeg en zich op het oogenblik van de
ramp bij de landingsmast bevond.
De ramp kwam plotseling.
De vertegenwoordiger van het Duitsche
Nieuwsbureau schildert de ramp van de
„Hindenburg" als volgt:
Aangezien het weer zeer slecht was en
het hard regende kruiste het luchtschip
ongeveer een uur boven het vliegveld al
vorens te landen. Omstreeks kwart over
zeven in den avond plaatselijke tijd
maakte men voorbereidingen voor de
landing. Uit de voorzijde van het lucht
schip werden twee landingstouwen omlaag
gelaten en alles zag er uit, of een voor
beeldige landing zou worden uitgevoerd,
tot om 23 minuten over zeven uit het mid
den van het achterschip een steekvlam
omhoog sloeg, gevolgd door een doffe
knal. In een onderdeel van een seconde
stond het achterschip in brand en korten
tijd later brandde het geheele luchtschip,
terwijl het langzaam naar beneden zonk.
Op het oogenblik van de ontploffing
bevond zich het schip op ongeveer vijftig
meter hoogte.
De directeur van de Zeppelin Corpora
tion, William Beckers, is van meendng, dat
de ontploffing is ontstaan door stratische
electriciteit, welke is vrijgekomen toen
de landingskabels omlaag werden gelaten.
Beckers meent, dat deze statische electri
citeit zich in het luchtschip heeft verza
meld bij vluchten door onweerswolken.
26 dooden geborgen.
Tot nu toe zijn 26 dooden uit het wrak
geborgen en men vermoedt, dat nog zes
slachtoffers in het wrak liggen. Onder de
dooden of vermisten bevindt zich ook een
journalist uit Stockholm, Berger Brinck.
De meeste slachtoffers zijn Duitschers,
een zoon van den vroegeren Amerikaan-
schen ambassadeur te Warschau, Peter
Belin, is aan den dood ontsnapt door uit
het raam te springen. Hij is ongedeerd.
Sabotage de oorzaak van de ramp?
Graaf Zeppelin, een neef van den uit
vinder, die zich op het oogenblik op een
zakenreis te Chicago ophoudt, verklaarde
dat de ramp zeer wel door sabotage kan
zijn ontstaan. Hij voegde hieraan toe, dat
deze veronderstelling slechts gegrondvest
is op de eerste berichten. Hij wees erop,
dat de ontploffing in het achterschip is
ontstaan, waar zich geen brandbare stoffen
bevinden. De gaskamers bevonden zich in
het midden van het schip.
Verder zèide hij nog, dat op het oogen
blik geen leden van de familie Zèppelin
meer geïnteresseerd zijn) bij den bouw van
luchtschepen in Duitschland.
Ook dr. Eckener veronderstelt
sabotage.
Dr. Eckener, die gisteravond te
Gras is aangekomen, heeft den verte
genwoordiger van Reuter verklaard,
dat de ramp van de „Hindenburg"
vermoedelijk te wijten is aan sabotage.
„Ik heb herhaalde malen anonieme
dreigbrieven ontvangen", zoo zeide
hij, „waarin ik werd gewaarschuwd
de „Hindenburg" vooral niet op Lake
hurst te doen landen. Het is onmoge
lijk, dat de ontploffing door bliksem is
veroorzaakt, want het luchtschip was
van de meest moderne preventie
apparaten voorzien".
Dr. Eckener, die een reis door Oos
tenrijk zou maken om voordrachten te
houden, heeft deze reis afgebroken en
is vanochtend naar Berlijn terug
gekeerd.
(Zie verder Laatste Berichten.)
rV
i