DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Luchtschip „Hindenburg" verongelukt Juist vóór de landing door een ontploffing vergaan. m WAARSCHIJNLIJK 35 DOODEN. No. 106 Vrijdag 7 Mei 1937 139e Jaargang Donderdagavond om kwart over zeven pl. tijd is het luchtschip „Hindenburg", toen het te Lakehurst wilde landen, in brand geraakt en geheel vernietigd. Aan boord bevonden zich 39 passagiers, terwijl de bemanning uit 61 koppen bestond. Het bevel was in handen van kapitein Max Pruss, terwijl ook kapitein Lehmann zich aan boord bevond. De eerste berichten spraken van 97 dooden, doch in den loop van den nacht werd bericht, dat 12 gewonden geborgen waren, terwijl tegen den morgen geseind werd, dat ongeveer 50 op varenden gered zouden zijn. Het luchtschip zelf was in enkele minuten een volle vlammen zee en in een kort oogenblik was er slechts een ruïne van staal en draad over. EEN GROOTE VLAM EEN VUURZEE. De vermoedelijke oorzaak. ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Uit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Het luchtschip Hindenburg, dat zijn 21ste reis naar Amerika maakte en voor het eerst in dit seizoen weer in de vaart was gekomen, had een moeilijke reis achter den rug. Gedu rende het geheele traject over den Oceaan had het te kampen gehad met ongunstige atmosferische gesteld heden en pas na een vertraging van 12 uur was het boven Boston versche nen, terwijl het om 3 uur Donder dagmiddag boven New-York kwam. Het vloog toen naar Lakehurst. In het gezicht van deze luchthaven werd de Hindenburg overvallen door een hevig onweer, dat met ontzettende regens ge paard ging. Daardoor ook moest de Hin denburg nog een uur in de lucht blijven, «leer het tot <k landingsmanoeuvres kon overgaan. Toen 't den landingsmast naderde, deed zich een ontploffing voor. Een geweldige vlam schoot uit het gevaarte en in een oogwenk ging de Hindenburg schuil ach ter de vlammen. Enkele seconden later viel het luchtschip en sloeg op den grond te pletter met een overweldigend lawaai. Slechts een vernield en verbogen ge raamte was er van het eens zoo trotsche luchtschip overgebleven Hulpverleening. OogenWikkelijk werden maatregelen ge nomen, om evenitueele gewonden te ver plegen, hoewel men vreesde, dat alle op varenden om het leven waren gekomen. Per radioseinen weiden dokters en ver pleegsters uit den geheelen staat New- Yersey naar Lakehurst opgeroepen en met alle mogelijke snelle voertuigen begaf men zich naar dit vliegveld. Alle zieken auto's spoedden zich eveneens naar de plaats van de ramp en dan begon met koortsachtige haast het reddingswerk. Weldra bleek, dat hulp bieden) noodig was, want niet »He opvarenden waren gedood. Reeds spoedig bleek, dat in elk ge val 12 personen, hoewel zwaar ge wond, gered konden worden en reeds kon men drie namen van geredden opgeven, nJ. die van Clifford Osbor, Joeeph Spahs en Philip Mongon. Nog later werd bericht, dat waar schijnlijk ongeveer 90 mentschen ge red zouden zijn. Benige stodenteo aan boord? ïte New-York heeft meni het laatst de passagiers van de Hindenburg o.w. zich verscheiden studenten bevonden, die in de Vereenigde Staten terug keerden, ge- Het luchtschip passeerde er de State Building, vanwaar tal van belangstellen den de passagiers aan board van den luchtreus, die voor de vensters zichtbaar waren, konden waarnemen. x dr. Hugo Eckener, de bouwer van de beide luchtschepen, xx Kap. Lehmann, die het vorig jaar commandant van de Hindenburg was en ook de laatste reis meemaakte. Hij werd ernstig gewond. Eén der landingsmanschappen vertelt. Eén van de mannen, die bij den voet van den landingsmast wachtte tot het luchtschip zou landen, deelde mede, dat hij op het oogenblik van de ontploffing juist onder den staart van het luchtschip stond. Het luchtschip bevond zich op een hoogte van ongeveer honderd meter. Voor de ontplof fing zag hij de passagiers glimlachend en met zakdoeken wuivend voor de ramen staan. Plotseling hoorde hij een hevige ontploffing en het luchtschip kwam bran dend omlaag gestort. De landingsmanschap pen konden nog juist op tijd wegsnellen, niettegenstaande de hevige hitte keerden zij enkele oogenblikken later terug om de opvarenden te helpen. In de eerste oogenblikken konden zij drie geheel verkoolde lijken bergen. Het was onmogelijk deze te identificeeren. De redders drongen in het brandende wrak door door de cabine van den com mandant aan de voorzijde. Hier vonden zij ook een geheel verkoold lijk. Uit de bran dende massa steeg een dikke rookwolk op en nog een aantal ontploffingen werden gehoord. Het luchtschip te Londen verzekerd. Kapitein Lamplugh van de British Avia- tion Insurance Company heeft medegedeeld, dat de Hindenburg grootendeels te Londen was verzekerd. Hij voegde hier aan toe, dat het eenige gevaar, dat men voor het lucht schip vreesde, een botsing was, aangezien het luchtschip gevuld was met waterstofgas, dat bij een schok in brand raakt. Het minder gevaarlijke helium was te kostbaar. De indruk te Berlijn. De ramp van de Hindenburg heeft in of- ficieele en luchtvaartkringen in Duitsch- land een diepen indruk gemaakt. Op het ministerie van luchtvaart blijft men zeer gereserveerd en verklaart men, dat het re sultaat van het onderzoek afgewacht moet worden, dat onmiddellijk is ingesteld met medewerking van de Amerikaansche auto riteiten. Nog een foto van kapitein Lehmann, den eersten commandant van de „Hindenburg" Het ministerie van propaganda heeft on middellijk na het bekend worden van de ramp den Führer, die enkele uren te voren uit Kiel terug was gekomen, Goering, Goebbels, en de andere leden van de regee ring gewaarschuwd. Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de eerste maal bestuurde, werd bijgestaan door kapitein Lehmann, die zoowel de „Graf Zeppelin" als de „Hindenburg" op herhaalde tochten heeft gecommandeerd. Drie en dertig dooden. Volgens de laatste berichten zijn bij de ramp drie en dertig personen om het leven gekomen, n.L zestien passagiers en zeventien leden van de bemanning. Veronderstellingen over de oorzaak. De oorzaak van de ramp van het lucht schip „Hindenburg", is nog niet vastgesteld, doch er bestaan twee veronderstellingen: le. Terugslag van één der motoren kan ontsnappend gas hebben aangestoken. 2e. De onweersachtige weersomstandig heden kunnen een vonk statische electrici- teit hebben geschapen, toen de landings- touwen omlaag werden gelaten. Juist voor de ontploffing,werd een vonk gezien bij de achterzijde van het luchtschip. Onder de overlevenden zijn kapitein Leh mann en kapitein Max Pruss, Lehmaan is met ernstige wonden in het ziekenhuis op genomen. Het schijnt, dat hij uit de stuur hut is gesprongen, op het oogenblik, dat de vlammen uit het luchtschip opstegen. Het luchtschip kon blijkbaar moeilijk landen, het vloog een uur boven het vlieg veld, alvorens men ertoe overging te landen. Op het oogenblik, dat het schip met den neus naar voren dook, stegen groote vlam men op uit de achterzijde en binnen enkele oogenblikken lag het luchtschip als een brandende massa op het vliegveld. De brandweer was spoedig ter plaatse en kor ten tijd later kwamen ook de secretaris van handel, Roper en de Duitsche ambassa deur dr. Luther, per vliegtuig op het vlieg veld aan. De landingsmanschappen hadden reeds de landingstouwen vast, toen het ongeluk gebeurde, verschrikt lieten zij de touwen los en vluchtten weg, doch spoedig herkregen zij hun koelbloedigheid en snelden terug om de opvarenden te redden. Met groote moeite konden zij een aantal gewonden redden en enkele lijken bergen. Het luchtschip zou te middernacht weer naar Europa vertrekken met verscheidene passagiers, die de kroningsfeesten te Londen wilden bijwonen. Toen zij op het vliegveld kwamen, waren zij zeer verbaasd slechts het brandende wrak te vinden van het trotsche luchtschiu, dat hen naar Europa had moeten brengen. Volgens de laatste berichten zijn talrijke opvarenden gewond in het ziekenhuis opge nomen. De toestand van de beide kapiteins, Leh mann en Pruss, is zeer zorgwekkend. Waterstof of helium? De luchtvaart-afdeeling van het Ameri kaansche ministerie van handel heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaken van de ramp van het luchtschip „Hindenburg". In Amerikaansche deskundige kringen is men van meening, dat de voornaamste oor zaak gezocht moet worden in het feit, dat het luchtschip gevuld was met waterstof gas. Men herinnert eraan, dat dr. Eckener maatregelen heeft genomen om bij de eerste reis van de Zeppelin naar de Vereenigde Staten helium te gebruiken, alles was ge reed om Voldoende hoeveelheden van dit gas te verstrekken, doch de Duitsche regee ring weigerde de noodige deviezen uit te voeren om het gas te betalen. De vervaardiging van helium is zeer kostbaar en de Vereenigde Staten en Cana da zijn de eenige landen, waar het gas in de natuur voorkomt. 66 geredden. Volgens de opgaven van negen uur hedenochtend bedroeg het aantal dooden en vermisten vier en dertig, waarvan twee dooden in het ziekenhuis lagen. Zes en zestig personen zijn aan den dood ontsnapt nl. vier en twintig passagiers en twee en veertig leden van de bemanning. Bij het wrak werd nog het stoffelijk overschot gevonden vani iemand, die als toeschou wer het landen van het luchtschip gade sloeg en zich op het oogenblik van de ramp bij de landingsmast bevond. De ramp kwam plotseling. De vertegenwoordiger van het Duitsche Nieuwsbureau schildert de ramp van de „Hindenburg" als volgt: Aangezien het weer zeer slecht was en het hard regende kruiste het luchtschip ongeveer een uur boven het vliegveld al vorens te landen. Omstreeks kwart over zeven in den avond plaatselijke tijd maakte men voorbereidingen voor de landing. Uit de voorzijde van het lucht schip werden twee landingstouwen omlaag gelaten en alles zag er uit, of een voor beeldige landing zou worden uitgevoerd, tot om 23 minuten over zeven uit het mid den van het achterschip een steekvlam omhoog sloeg, gevolgd door een doffe knal. In een onderdeel van een seconde stond het achterschip in brand en korten tijd later brandde het geheele luchtschip, terwijl het langzaam naar beneden zonk. Op het oogenblik van de ontploffing bevond zich het schip op ongeveer vijftig meter hoogte. De directeur van de Zeppelin Corpora tion, William Beckers, is van meendng, dat de ontploffing is ontstaan door stratische electriciteit, welke is vrijgekomen toen de landingskabels omlaag werden gelaten. Beckers meent, dat deze statische electri citeit zich in het luchtschip heeft verza meld bij vluchten door onweerswolken. 26 dooden geborgen. Tot nu toe zijn 26 dooden uit het wrak geborgen en men vermoedt, dat nog zes slachtoffers in het wrak liggen. Onder de dooden of vermisten bevindt zich ook een journalist uit Stockholm, Berger Brinck. De meeste slachtoffers zijn Duitschers, een zoon van den vroegeren Amerikaan- schen ambassadeur te Warschau, Peter Belin, is aan den dood ontsnapt door uit het raam te springen. Hij is ongedeerd. Sabotage de oorzaak van de ramp? Graaf Zeppelin, een neef van den uit vinder, die zich op het oogenblik op een zakenreis te Chicago ophoudt, verklaarde dat de ramp zeer wel door sabotage kan zijn ontstaan. Hij voegde hieraan toe, dat deze veronderstelling slechts gegrondvest is op de eerste berichten. Hij wees erop, dat de ontploffing in het achterschip is ontstaan, waar zich geen brandbare stoffen bevinden. De gaskamers bevonden zich in het midden van het schip. Verder zèide hij nog, dat op het oogen blik geen leden van de familie Zèppelin meer geïnteresseerd zijn) bij den bouw van luchtschepen in Duitschland. Ook dr. Eckener veronderstelt sabotage. Dr. Eckener, die gisteravond te Gras is aangekomen, heeft den verte genwoordiger van Reuter verklaard, dat de ramp van de „Hindenburg" vermoedelijk te wijten is aan sabotage. „Ik heb herhaalde malen anonieme dreigbrieven ontvangen", zoo zeide hij, „waarin ik werd gewaarschuwd de „Hindenburg" vooral niet op Lake hurst te doen landen. Het is onmoge lijk, dat de ontploffing door bliksem is veroorzaakt, want het luchtschip was van de meest moderne preventie apparaten voorzien". Dr. Eckener, die een reis door Oos tenrijk zou maken om voordrachten te houden, heeft deze reis afgebroken en is vanochtend naar Berlijn terug gekeerd. (Zie verder Laatste Berichten.) rV i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 1