Grenswijziging tusschen Alkmaar Heiloo en Oudorp. Sffdrifiïrs"s De kwestie voor Ged. Staten besproken. Het verweer van Oudorp. getoond, ^oor^hMtere voor Wij hebben gister reeds een en ander gemeld over de behandeling voor Ged. Staten van de aangevraagde grenswijzi ging door de gemeente Alkmaar. Hier volgen eenige nadere mededeelin- gen en nog diverse pleidooien. Het voltallige college van Ged. Staten was onder voorzitterschap van baron Röell aanwezig. Alkmaar werd vertegenwoordigd door burgemeester van Kinschot en den secre taris, mr. Koelma. Voor Heiloo waren aanwezig burgemeester van Foreest, de secretaris, de heer Bruul, en de wethou ders dr. Barnhoorn en de heer Akkerman, terwijl Oudorp vertegenwoordigd werd door den burgemeester, den heer W. Bos, en den wethouder A. de Boer, met als ge machtigde dr. mr. Buiskool. Op de publieke tribune hadden verschil lende Heilooërs plaats genomen. De voorzitter, jhr. mr. dr. Röell gaf een resumé van de gewisselde stukken en verleende hierop het eerst het woord aan de woordvoerders van de gemeenten die bezwaren hadden ingediend. De burgemeester van Heiloo, jhr. v. Foreest, verklaarde, dat Heiloo weinig had toe te voegen aan het ingediende uit voerige prae-advies. Spr. had veronder steld, dat eerst zijn geachte collega uit Alkmaar het woord zou krijgen. Wanneer dan nieuwe gezichtspunten naar voren zouden kómen, dan stelde spr. zich voor daarop nader in te gaan. De voorzitter: dus Heiloo verwijst m voor- b. In Oudorp is aan de grens een stadsbe- bouwing ontstaan. Er is verschil schrift van bebouwing. c. Allerlei voorzieningen kunnen beter door Alkmaar dan door Oudorp getroffen worden, b.v. politie, brandweer, rioleering, en onderwijs d. In het Ooievaarsnest voelt men zich fei telijk «Alkmaarder. Men heeft in Alkmaar zijn werk, de post wordt uit Alkmaar be steld, enz. e. Men raakt niet aan het historisch ge groeide. f. De aan te leggen nieuwe weg (volgens Prov. wegenplan) van AlkmaarSchagen naar Kanaaldijk, op kosten van Alkmaar is reden om dat gebied bij Alkmaar te bren gen. Oudorp kan zich in groote trekken geheel aansluiten bij hetgeen door Heiloo reeds als verweer is gesteld. Maar er is Rog meer, wat speciaal voor Oudorp geldt: Grens is historische en natuurlijke grens. Dat de openbare weg Friescheweg en Kanaaldijk daar loopen,' is niets bijzonders. Men heeft nooit iets van bestuursmoeilijkheden ge merkt en dit is dus geen argument. In Heemstede zijn er evenmin bebouwingsmoei lijkheden. Overleg met Alkmaar is er steeds geweest. De bouw op het gebied van Oudorp steekt gunstig af. In dit verband is het niet onaardig, dat Alkmaar en Oudorp een plan voor de bebouwing hebben besproken. Alk maar stelde voor open bebouwing met front breedte 18 meter. Aan de overkant van den weg bouwt Alkmaar nota bene zelf bloc- in eerste instantie naar de stukken, dan is I bouw met 6 M. frontbreedte. Commentaar het woord aan Oudorp. Dr. mr. Buiskool verklaarde, dat het verzoek tot grenswijziging van Alkmaar door Oudorp niet zoo prettig was ontvan gen en met genoegen had Oudorp dan ook gebruik gemaakt van de gelegenheid daar over haar meening te zeggen. Aan het daarna volgende pleidooi van mr, Buiskool ontleenen wij het volgende: Algemeene opmerkingen. Grenswijziging of annexatie is een zeer rigoureus middeL De wetgever heeft dit er kend, wat blijkt uit art. 149 der Grondwet en de uit krachte daarvan tot stand geko men wijziging der gemeentewet in 1931 (artt. 129 tot en met 146 Gemeentewet) en uit de wet tot verlaging van openbare uit gaven 29 Nov. 1935. Zoo heeft men dus zelfs de verplichte samenwerking .gekregen. Zoowel samenwerking (al of niet ver plicht) als grenswijziging dienen om be staande belangenconflicten, moeilijkheden, problemen aan het nabuurzijn verbonden, op te lossen. Annexatie en grenswijziging waren er al. Zij zijn inderdaad ook te baat genomen om nabuurconflieten op te lossen. Waarom is dan art. 149 Grondwet er gekomen? Omdat men bestaande middelen te ruw, te rigoureus vond. Zoo is samenwerking in de wet gekomen als een "zachter middel. En om zoolang en zooveel mogelijk buiten grenswijziging te kunnen blijven, was het noodig, dat die samenwerking ook verplicht gesteld kon worden. Dit alles leert dus, dat grenswijziging het alleruiterste middel is, dat alleen dan mag en kan worden aangewend, wanneer geen andere oplossing meer mogelijk is. Spr. haalde uitspraken aan van de regeering en de Staten-Generaal in de Memorie van Toe lichting, op het voorloopig verslag enz. in 1931 van hoogleeraren en van mr. Koelma, secretaris der gemeente Alkmaar in het „Gedenkboek"! Dit laatste is wel de „note gaie" in dit drama. Wanneer komt nu toepassing van de be trokken wetsartikelen te pas? M.a.w. welke voorwaarden stelt de wet voor toepassing van het middel, dat Alkmaar voorstelt? 1. Er moeten problemen, belangenconflic ten, moeilijkheden zijn, welke dringend een oplossing vorderen. 2. Die problemen hebben door samenwer king nog geen oplossing gevonden.. 3. Zelfs door gedwongen of verplichte sa menwerking zou geen oplossing te bereiken zijn. 4. Er blijft dus niets anders over dan het uiterste middel grenswijziging. 5. Het algemeen belang vordert die grens wijziging, zelfs tegen den wil der burgerij in. Hoe is het in casu met deze 5 factoren ge steld? Het request van Alkmaar is vaag en slecht gemotiveerd. In haar verzoekschrift zegt Alkmaar: het gaat maar om een simpele correctie. Maar is overbodig! De uitbreidingsplannen zijn be kend. Er is samenwerking enz. volgens da Woningwet. Voor conflicten bestaat niet de minste vrees en deze zijn ook nooit voor gekomen. Dit kan dus geen argument voor grenswijziging zijn. Het argument van Alkmaar over „aan de stad aansluitende bebouwing" is niet steek houdend. Verreweg het grootste gedeelte van het gebied, dat Alkmaar wil annexee- ren, heeft met bebouwing niets te maken, Waar al gebouwd is, is van een aanleunende bebouwing ook geen sprake (Spr. wees hier bij op het standpunt van de regeering in de zaak Den Haag contra Voorburg en Rijs wijk). Alkmaar is daar niet gaan bouwen naar Oudorp toe. Zooals Alkmaar daar is, was het al sinds onheugelijke tijden. Nu Oudorp daar gebouwd heeft, wil Alkmaar het bebouwde deel annexeeren. De bouw in Oudorp is par ticulier initiatief geweest. Oudorp heeft dat overgenomen. Aan deze zijde was van een behoefte tot uitbreiding van Alkmaar dus geen sprake. Waar goede wegen zijn, ont staat bebouwing. Men kan dan zeker ook niet zeggen, dat men daar is gaan bouwen, om dat men tegen Alkmaar „aanleunen" wilde Als dit argument van Alkmaar juist was, dan zou Alkmaar zelf binnen haar grenzen niet zooveel bouwterrein nog over hebben! Men heeft dus buiten de grenzen van Alkmaar gebouwd om andere.redenen dan omdat men graag tot Alkmaar wilde behooren, want dan zou men wel binnen de grenzen ge bouwd hebben. Er is nog overvloed van bouwterrein binnen de grenzen van Alk maar! De bevolkingsaanwas van Alkmaar is zóó gering, dat er nog bouwterrein is voor minstens 100 jaren. Over politie, rioleering enz. zijn geen con flicten bekend. Zelfs geen klachten van de bewoners van Oudorp. Voor de politie zijn er bovendien ook al teekenen van samen werking volgens de laatste besluiten. Als die toestand nu werkelijk zóó hopeloos was als Alkmaar het doet voorkomen, dan moet het wel zeer de verbazing wekken, dat noch van de zijde van Alkmaar noch van de zijde van de bewoners van het Ooievaarsnest ooit eenig verzoek, poging of wenschelijkheid tot z.g. verbetering is geuit. Bij het gemeente bestuur van Oudorp is niets van conflicten, problemen of klachten bekend. Ook van hooger hand heeft Oudorp nooit eenige aan merking gekregen. We mogen dus aan nemen, dat de voorziening van een en ander goed is, en het blijft een open vraag, of Alkmaar het beter zou doen en of 't voor de 800 inwoners, die Alkmaarders zouden wor den, ook financieel niet slechter zou wor den. De postbestelling is al een heel naïef argu ment. De post kent geen grenzen, en wat heeft de postbestelling te maken met het besturen der gemeente? Als Alkmaar de nieuwe grens zou krijgen, welke zij begeert, zal vermoedelijk een gedeelte van het nieuwe Alkmaarsche gebied weer vanuit Oudorp bediend worden. Waar blijft men dan? Men zou dan aan den Directeur-Gen. der Posterijen advies moeten vragen, waar Men voelt zich geen Alkmaarder. Voelen de bewoners van het Ooievaars nest zich Alkmaarders? Neen. Men heeft unaniem te kennen gegeven, dat men Oudor- per is en wil blijven. Alkmaar mag al dank baar zijn, dat zij van de uitbreiding van de naburige gemeenten zooveel profijt trekt, Verschil in werkloozensteun is gc-en uni cum. Het is een klasse-kwestie en rijks regeling. Bovendien zijn er straks geen werkloozen meer. Alkmaar bedenke, dat „wie het onderste uit de kan wil hebben, het lid op den neus krijgt"! Zij moet niet begeeren, hetgeen van haren naaste is. Het bovenstaande leert, dat van conflicten, welke om een oplossing roepen, geen sprake is. Zijn er conflicten, dan zijn dat geen be langenconflicten of nabuurproblemen tus schen Alkmaar en Oudorp, maar hoogstens conflicten of problemen, welke Alkmaar met zichzelf heeft. Zij zal die dan binnen haar eigen grenzen moeten en kunnen oplossen Is er wel sprake van problemen, welke tusschen beide gemeenten bestaan, dan zou dus samenwerking tot oplossing noodig zijn. Op verschillend gebied bestaat, zooals we zagen, reeds vrijwillige samenwerking. Daar voor is dus een grover middel niet noodig geweest en ook nu niet noodig. Zijn er dan nog andere problemen? In Oudorp is daar niets van bekend. Weet Alkmaar ze wel? Dan is het wel zeer vreemd, dat Alkmaar zich nooit tot Oudorp gewend heeft om te trachten een regeling of een oplossing te vinden. Uit het feit, dat Alkmaar zich nooit ter zake van een of ander tot Oudorp heeft ge wend, moet dus worden afgeleid, dat er geen conflicten of problemen zijn, welke om een oplossing roepen. Er is dus blijkbaar ook geen enkele reden om verplichte samenwerking op te leggen. Maar dan is er zeker geen enkele reden om de grenzen te wijzigen. Wat Alkmaar aangevoerd heeft is dus on juist en zeker onvoldoende. Bedoelt Alkmaar in wezen meer dan zij stelt? Zijn er andere motieven dan die, welke Alkmaar geopenbaard heeft? Een blik op de kaart, waarop Alkmaar de nieuwe grenzen aangeeft, doet het wel ver moeden. Alkmaar wil pl.m. 83 H.A. van Oudorp hebben. Dat gebied is zeer vernuftig „uitge zocht". Maar ook de beste breister laat wel een eens steek vallen. Zoo ook Alkmaar. Alkmaar geeft zich bloot. Alkmaar geeft zich bloot op twee punten, n.1. Ie. dat zij in plaats van de thans be staande, ondanks Alkmaar's bewering, wél historische en natuurlijke grenzen, volkomen willekeurige grenzen dwars door polders en particuliere bezittingen aangeeft. Men had toch minstens mogen verwachten, dat Alk maar grenzen zou aangeven, die volgens haar „natuurlijk" en „logisch" waren. Het tegendeel blijkt. 2e. Alkmaar gebruikt in haar verzoek schrift als argument: de nieuwe verbindings weg van den weg AlkmaarSchagen naar den Kanaaldijk. Dit argument is op zichzelf niet steekhou dend voor grenswijziging. Maar het toont wel duidelijk aan, wat Alkmaar eigenlijk wil. Alkmaar wil 800 inwoners van Oudorp (bijna de helft van alle inwoners) inpal men met een heele bebouwde wijk en boven dien een groote strook grond rondom een straks aan te leggen weg. Het heeft er allen schijn van, dat deze plannen van Alkmaar beoogen: eigen finan- ciëel voordeel ten koste van Oudorp. Een groote groep belastingbetalers en een groot complex bouw- en industrieterrein. Alk maar heeft geen gebrek aan bouwterrein! Dat heeft ze trouwens ook niet gesteld, en kan ze ook niet beweren. Ze heeft nog hon derden H.A. Alkmaar moet gaan breken met haar confectiebouw. Zij heert nog terrein genoeg om mooie villawijken aan te leggen. Zij stelle zich eens op de hoogte, wat den Helder in dit opzicht gedaan heeft, ondanks een veel ongunstiger ligging. Er zijn ook geen grensmoeilijkheden op 't oogenblik. Dat is ook niet beweerd. Het motief moet dus wel zijn: belasting heffing en speculatie in bouwgrond. In ieder geval: de toekomstige financiëele voordee- len willen genieten, welke uit het aanleggen van openbare werken (kanaal Omval en hoofdweg naar Schagen) kunnen voort vloeien. De regeering heeft herhaaldelijk te ken nen gegeven, dat dergelijke motieven geen aanleiding mogen zijn de grenzen, waarop de gemeenten zijn opgebouwd, te verleggen. Inwilliging van het verzoek van Alkmaar zou dus hoogst onbillijk zijn tegenover Oudorp. Het zou ook zeer ernstige gevolgen met zich brengen. Oudorp zou pl.m. 1000 inwoners over houden. Het is met zekerheid te voorspellen, dat de gemeente Oudorp dan niet meer in staat zal zijn een zelfstandig bestaan te voe ren. Men zal meer moeten betalen. De inwoners, die Alkmaarders zouden worden, zouden financiëele offers moeten brengen in de toekomst. Zij betrekken nu voordeelig stroom van het P.E.N. Alkmaar heeft een G.E.B., dat duurder is en de Oudorpers zouden er dus op achteruit gaan. Alkmaar wil die nieuwe stroomverbruikers wel hebben! Zijn de bedrijven niet „top zwaar"? Hoogere belasting en meebetalen aan de groote schuldenlast, die Alkmaar op de schouders krijgt. Zij zouden hun eigen an nexatie moeten betalen, terwijl zij niet ge annexeerd willen worden! Als men een gaan toepassen zou quenties komen te staan. «rovinciaal jsm - A'X".r heeft dit geven grenswijziging wordt het algemeen belang gevorderd. Oudorp mag geen gemeente worden. noodlijdende Zou aan het verzoek van Alkmaar w den voldaan, dan zou aan de ontwikkeling van Oudorp als zelfstandige gemeente niet alleen voor goed een „halt" worden roepen, maar dan zou deze gemeen e zóó ernstig achteruit gebracht worden, da zij in de toekomst een noodlijdend bes aa zou moeten leiden. Een schadeloosstelling zou dat gevolg niet kunnen opheffen. Men kan moeilijk volhouden, dat het „al gemeen belang" een dergelijk gevolg vor dert. Uit het hier betoogde blijkt wel, dat dezer zijds niet onbeperkt onderschreven wordt, wat prof. Struycken vroeger omtrent deze materie heeft gezegd. Er kunnen inderdaad gevallen zyn, dat grenswijziging of samen voeging van gemeenten noodig of nuttig is. Het „historisch moment der decentralisatie is naar onze meening dus niet de eenige factor, die de richting moet bepalen. Maar wel is dit een zeer belangrijke, zoo niet de belangrijkste factor. Deze factor kan slechts uitgeschakeld worden in de alleruiterste noodzaak. En die noodzaak bestaat alleen dan, wanneer die grensverandering door het algemeen belang zonneklaar is aange toond. Algemeen belang vooral niet te ider- tificeeren met belang van één, de groote, gemeente! Dat algemeen belang is hier zeker niet aanwezig. Oudorp is nimmer onmachtig gebleken om de voor haar gebied geldende eischen in vervulling te brengen. Wat de wet en het welzijn der gemeentenaren ten aanzien van bestuur en regeling van belangen eischt, is tot heden nagekomen op onbetwist behoor lijke wijze. De behoeften, welke haar eigen huishouding vergt, zijn en worden naar be hooren bevredigd. Oudorp is nooit te kort geschoten in de uitvoering binnen haar grenzen van wetten, besluiten en verordeningen. Oudorp heeft zich met eigen geldmidde len, ondank crisis enz., steeds staande weten te houden. Is hier onmacht tot plichtsvervulling? Eischt hier het algemeen belang een zoo radicale inbreuk op oude rechten, als Alk maar voorstelt? Neen, zeker ni?t. Zijn er dan factoren aan Alkmaarsche zijde, die zóó gewichtig zijn, dat al het oude en goede van Oudorp daarvoor moet wij ken. Het is gebleken van niet. Alkmaar is niet vastgeloopen en zal voorloopig ook niet vastloopen. Conclusie. dat ver- Het standpunt van Heiloo, n burgemeester van Heiloo, m v i n F o r e e s t, was, in tegenstel- jhr' ,iin collega van Alkmaar, van oor- Pi1?tZr 'iï gesproken kan worden d 1 naar kleine grens-correctiea. van een P ar van Alkmaar is, aan beide gelden. In dit verband schillende be angen g is de grenswijziging. ren gebracht,1111 argumenten van Alk- Wanneer spr. dejrg Ra>d maa/ h ornmissie in hoofdzaak hierop neer, in de comm bezorgd is over de belan- d8t krijgen gen van He Blockhove-park een ïmrervunrophaaldienst beter politie- Lohman? In wez^aaVhetom heel T meer dan Alkmaar doet voorkomen -Slechts onderwijs, bebouwing, vleeskeuringsdienst komst de vruchten gaan^lukken vafwer- - en aindere zyn r.egelmgen °f overleg met k die Oudorp's grondgS zijn of Alkmaar getroffen. Evenzoo is er een con- worden aangelegd.^afrom frekT Alkmaar de aangevoerde argumenten van Alkmaar zou men „simpel" kunnen noemen. Het verzoekschrift van Alkmaar en de 5 genoemde factoren. ad 1). Problemen of conflicten zijn er niet. tract voor gaslevering en wel vrijwillig. Als er conflicten zijn, zou dus Alkmaar daaraan de schuld kunnen hebben. Misschien komt zij de regelingen dan niet goed na. Er wordt Wat Alkmaar als gronden voor grenswijzi-I bovendien goed voor betaald, dus Alkmaar I talen, kan daarvoor een* argu&en t zijn°Alk- ging aanvoert zijn geen conflicten 9f pro- heeft niet te klagen. Dat er kinderen uit maar wil dien weg hebben en betalen, om- voor Ouc'orp in Alkmaar op school gaan, is niets I dat zij er voordeel van verwacht, dat' de grens met betrekking tot Oudorp zóó, dat zij het geheele gebied rondom den nieu wen weg en bij den Omval annexeert. Het feit, dat Alkmaar die verbindingsweg zal be- I talort Iro»-» -I ging blemen. Men moet de argumenten Oudorp feitelijk afleiden uit de argumenten voor Heiloo. Alkmaar voert aan: De grens loopt ten deele langs of over a. openbare wegen, men bijionders, vooral niet waar het byzonderel de stad ook langs dien weg goed zal kunnen scholen betreft. Men is daar vrij in en er I bereiken. Dat is in 't belang van Alkmaar, wordt voor betaald. Ook omgekeerd zijn er I maar dat belang brengt allerminst mee, dat menschen in Alkmaar gaan wonen, die hun I Alkmaar dan ook eigenares van de terreinen kinderen in Oudorp op scbcol wilden laten, langs dien weg moet zijn. Er is dus allerminst noodzaak en zeker niet die uiterste noodzaak, die de wet ver onderstelt als gerechtvaardigde grond voor grenswijziging. Er zijn geen conflicten of problemen in den zin der wet. Waar samen werking noodig of nuttig bleek, is aeze toe gepast. Alkmaar heeft nooit wenschen ken baar gemaakt aan Oudorp, en overleg over grenwswijziging heeft niet plaats gehad. Voor het opleggen van verplichte samen werking was en is geen reden. Voor grens wijziging zijn dus zeker geen termen aan wezig te achten, en het algemeen belang vordert dat-de zaken blijven zooals zij zijn. Sunt certi denique fines zeiden de oude Romeinen. Het is hier letterlijk en figuurlijk van toepassing. Oudorp heeft mitsdien de eer Gedeputeer de Staten eerbiedig doch dringend in over weging te geven aan de Kroon te advisee- ren 'het verzoek van Alkmaar af te wijzen. De voorzitter merkte op dat Oudorp uitvoerig zijn standpunt had uit eengezet en stelde de vraag of bijgeval iemand anders dan de burgemeester, van de Heilooër deputatie aan de gewisselde stukken iets wenscht toe te voegen. Aan gezien dit niet het geval was, verkreeg hierop de Alkmaarsche burgemeester, jhr. mr. van Kinschot, het woord. Voor diens betoog verwijzen wij naar het nummer van gister. Mr. Koelma betoogt. De voorzitter verleende hierop het woord aan mr. Koelma, om, naar hij zeide, aan Ged. Staten argumenten kenbaar te maken, welke hij bij dit college niet be kend achtte. Mr. Koelma merkte lachende op, dat de laatste toezegging het hem buitenge woon moeilijk maakte, omdat hij mocht veronderstellen dat Ged. St. bekend waren met deze materie. Spr. zou desondanks toch de vrijheid nemen om eenige juridi sche argumenten naar voren te brengen. Voor zijn betoog verwijzen wij even eens naar het nummer van gister. Naar aanleiding van het betoog van mr. Buiskool, zeide mr. Koelma nog, dat hij diens beroep op art. 41 van de Grond wet moest afwijzen. Op diens betoog over de samenwerking en grenswijziging behoefde spr. niet in te gaan, omdat hij dezelfde argumenten van Heiloo al had weerlegd. Tenslotte was spr. van oordeel, dat mr Buiskool ten onrechte het Romeinsche ge zegde had aangehaald. Wanneer er iets aldus spr., onderhevig is aan groei en aan passingsomstandigheden, dan zijn het wel de grenzen. De voorzitter bracht mr. Koelma dank en merkte op, dat hij ook gezichts punten naar voren had gebracht, die Ge deputeerde Staten niet wisten. Op een vraag, zeide burgemester Van Kinschot, dat ten aanzien van Oudorp een andere kwestie speelt dan ten aanzien van Heiloo en hij merkte op dat Alkmaar geen opslokking van Oudom vraagt, zooals Amsterdam en Haarlem van andere gemeenten hebben gevraagd, maar slechts grenswijziging. beteren vu"*"liTj.emiier rioleering. t0Heüoo heeft, dunkt «li, de luMvtaif .r Blodchovepark. Met eigen middelen en zon- BlocKnovey het groote werken der eemgen b h t Blockhove-park Uitrro°tede gemeenteTwendt en zegt, d.t het dringend behoefte heeft aan rioleering dan zal Heiloo die zeker tot stand brengen. Juut door een gemeenschappelijke regeling be staat de mogelijkheid, die kweetie op te lossen omdat Alkmaar daar een groot rtool heeft, zoodat wy tot een gezamenlyke rioleering kunnen overgaan. De burgemeester van Alkmaar heeft ge zegd dat het niet gaat om financieele be langen. Hy wil hem op zyn woord Phjw» en hij zal dit gaarne aannemen. Maar het u toch gebleken, dat er in de commissie-ver gadering een klein aapje uit den mouw is ge komen. Eén der leden toch stelde de vraag, of Heiloo zich wel zoo enthousiast zou we ren, als in het Blockhove-park geen geed- gesitueerden woonden. Dat lid heeft zich toch wel eenigszins versproken. Alkmaar zegt nu: „Heiloo heeft nu, op t oogenblik, 7500 inwoners. Als wy daar 700 afnemen dan blijven er nog 6800 en een paar jaar geleden had Heiloo nog slechts 6500 inwoners. Heiloo kan dus best zonder die 700 leven". Eén onzer leden heeft daar tegenover m de commissie opgemerkt, dat, als wij de beste kostwinnaars uit huis wegjagen, er voor de andere bewoners weinig overschiet. Heiloo is juist de laatste jaren door de groote werken met z'n financiën ingesteld op een zeker inkomen. En als wij juist het gedeelte, dat Alkmaar wil, moeten afstaan, dan zullen wij een groot deel van onze goed- gesitueerde burgers kwijt raken. En dat zal voor Heiloo zeker van noembare schade zijn. Als Alkmaar zou zeggen: „Wij draaien Heiloo om en zullen van het Kapelgedeelte 700 bewoners vandaan halen", dan zou Hei loo zeggen: Dat mag je wel hebben. Maar dit gedeelte is voor Heiloo van het grootste be lang en Heiloo zal zich 'daar maar zoo niet bij neerleggen. Ook voor Oudorp beteekent de grenswij ziging een groote ramp. Heiloo zou zich mis schien wel kunnen herstellen, maar toch zou het voor de gemeente zeker éen groot na deel zyn. 32 jaar heeft spr. aan het hoofd van de gemeente gestaan en nimmer heeft hij eenig conflict met Alkmaar gehad. Wel heeft hij steeds op de aangenaamste wijze met Alkmaar samengewerkt. Er is een prettige samenwerking. Heiloo heeft Alkmaar voorgesteld om met de brandweer samen te gaan en Alk maar heeft ook deze gedachte voor andere plaatsen overgenomen. Voor het slachthuis, het gymnasium en de gasfabriek bestaat er tusschen Alkmaar en Heiloo een aangename samenwerking. De uitbreidingsplannen, die Heiloo gemaakt heeft, en die de grenzen van Alkmaar raakten, zijn steeds aan het oordeel van Alkmaar onderworpen en ook hierin hebben wij een prachtige samenwer king gehad. Toen er sprake was van het Hei- looërbosch bestond het Blockhovepark niet. U, mijnheer de voorzitter, weet, welke moei te u zich hebt gegeven, en welke moeite Heiloo zich heeft getroost om ook het ge deelte van het bosch, dat thans het Block hovepark uitmaakt by het natuur-reservaat te krijgen. Dat is ons niet gelukt. Thans daar een villawijk ontstaan, die de bewoners iets biedt, wat ze in Alkmaar niet vinden Alkmaar heeft verzuimd, een der gelijke plaats aan te wijzen. Het Nassau- kwartier was een prachtige gelegenheid ge weest om er een mooi villakwartier te ma ken. De entree van Alkmaar by het station is door het maken van de Spoorstraat schan delijk verknoeid. Uit zijn jeugd herinnert spr. zich nog de prachtige weilanden, die aar lagen en die men voor een schitteren- tln AiT V00ruAlkmaar had kunnen benut ten. Alkmaar heeft verzuimd, voor z'n be- «■êS,?t8Cne te w,t de» f"1" I1?1]00 lf«en den grenskant van Alk* Je heht V?0n Stukje heeft' zegt Alkmaar graag ïebben™ ma3r WÜlen h,t Alkmaar en de lintbebouwing. neer SSn?*, ee" groote onbillijkheid. Wan- ook hÏÏ°„ h.4 Wing eekrpcrori Westerweg een bebou- die daar on hp't 6aiÏ 380 de lintbebouwing, komt GeHpn Alkmaarsche gedeelte voor- te daar beoaAiHCrde" hebben de 'rontbreed- heeft dit vpt- °P meter> maar de Kroon den Raad van wT"" D°0r een b«luit van straatweg is ctoor 6 gedeelte aan den Rijks- verkocht en Alkrr,am'Jnu V8der aan Alkmaar wing gemaakt Aiif1 ft daar l'ntbebou" «etVn SLwfnïrF t* be*°nBen Heiloo. De linthpx leunen tegen gedeelte is vóór mitanS °P het Heiloosche Is het een cpV,* J u gebeurd. zich meer Alkmaard' de bewoners daar l°°ërs? Alkmaar is V°eJen dan Hei" dle het moet hPhK centrum-gemeente, te"- Vele ALaabecheT de buit«*e™en- sterdam. Alkmaar zal koopen gen, dat deze zich meeJ aI°? l°Ch niet zeg' Alkmaarders vopiJneeTrAmsterdammers dan wïkZ Vd7HA,,km'» -O" Straatweg zich meer den Alkmaarders dan Hei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6