Als de rookers kiezen, pén' chief Whip 'W mmm ^Bimmdand lüeecêecicfit CHIEF WH IP ZOMERTIJD. PALTHE'S EXTRA Verouderd conservatisme kan Nederland niet tot nieuwe bloei brengen. Noodzakelijk is een vooruitstrevend beleid, met open oog voor nieuwe mogelijkheden, dat tevens rekening houdt met de werkelijkheid. Wie vooruitstrevendheid en inzicht voor de eisen van de nieuwe tijd met werkelijk heidsbesef vereenigt en regeerkracht waardeert, stemt op Mr. P. J. OUD, No. 1 van 1 ijst g de lijst der Vrijzinnig Democraten. het mussekt-incident. mfderlandsch motorjacht verst moeilijke redding. Verwachting Buitenlandsch weeroverzicht. Alkmaar, Zaterdag. De godin van den tyd is een stokoude vrouw en haar handen draaien liet tandrad waarover de keten der eeuwigheid loopt, de eindelooze keten, omdat de tijd geen begin en geen einde heeft Ieder uur beweegt zij het rad zoodat een nieuwe schakel wordt gegrepen en haar ar beid is eentonig door zijn regelmaat. Nooit heeft een schakel in dien keten ontbroken, ieder etmaal had steeds vier en twintig schakels en eenmaal wentelt daarin het rad van den tijd. Totdat de mensch, willens en wetens, die regelmaat heeft verbroken. Er werd een schakel uit den keten gemist, er was een uur verdwenen, de Godin van den tyd heeft in haar eindeloos eentonigen arbeid de sensatie van een plotselinge stoor nis gekend. Dat was toen men den zomertijd invoerde en ook vannacht was er een uur, dat niet bestaat, hoe ongerijmd het moge klinken. Tot twee uur in den afgeloopen nacht heb ben onze stadsklokken nauwkeurig den tijd aangegeven, maar het uur daarop volgend is spoorloos verdwenen. De heeren in Den Haag hadden daartoe besloten en vanuit de kabinetten der provin ciale gouverneurs is er den burgemeesters van elke gemeente op gewezen, dat de klok ken om twee uur in den nacht over geheel ons koninkrijk, over stad en land, tot in de nietigste dorpjes, overal waar maar een to renklokje zijn metalen stem laat hooren, een uur vooruit gezet moesten worden. De spanne tijds van twee tot drie uur in den nacht zou door menschenhanden vernie tigd worden. Ook in Alkmaar, waar de carillons van den Waagtoren en van den dakruiter der Groote Kerk zich na elkaar laten hooren omdat zij te dicht bij elkaar liggen om tege lijkertijd te spelen, ook hier is in den nacht de stadsuurwerkmaker langs steenen wen teltrappen naar boven geklommen om den regelmatigen gang van de klokken moed willig te onderbreken. Voor de twee en twintigste maal, sedert het invoeren van den zomertijd in ons land, heeft hij tot stand gebracht wat geen men- schenkind van geslacht tot geslacht voordien gekend heeft: een dag en een nacht van semen drie en twintig uren. En toen hij, van zijn hoogen post gedaald, weer door de donkere straten naar huis wan delde, is hij als een dief in den nacht gegaan. Had hij niet een uur aan den Tijd ontsto len? Dit alles overpeinzende komt men tot eigenaardige conclusies. Men denkt er aan hoe alle zonnewijzers van nu af aan een onjuisten tijd zullen ge ven, omdat de zpn zich aan de heeren in den Haag niet stoort en op denzelfden tijd blijft opkomen en ondergaan. Men bedenkt hoe nimmer voor een der Nederlandsche rechtbanken een president den beklaagde zal kunnen vragen: waar waart ge in den nacht van 21 Mei tusschen twee en drie uur? Want de beklaagde zou antwoorden, dat hij toen nergens was. En wie zijn fantasie den vrijen loop laat, ziet nog zonderlinger mogelijkheden. Hij ziet een nachttrein, die om half drie en een die om half vier een station moeten binnenko men gelijktijdig langs dezelfde lijn het halte punt naderen en bedenkt met schrik hoe menige wissel wachter zijn bezinning kan verliezen en de couranten van verschrikke lyke treinrampen kunnen gewagen. Dat alles overpeinzende kijkt hij 's avonds laat op zyn reeds by voorbaat vooruitgezet horloge en ontdekt, dat de nieuwe tijd ook hem al te pakken heeft genomen. Want hij ziet met schrik, dat het een uur later is dan hij gedacht had. BELLAMY. Met verwijzing naar een bekendmaking elders in dit nummer, verzoekt de Int. Ver. Bellamy, afd. Alkmaar, ons te melden dat Maandag in de zaal van den heer van Gemeren te Heiloo een openbare vergade ring wordt gehouden. Verder wordt er de aandacht op gevestigd dat de landdag dit jaar te Apeldoorn wordt gehouden op Zon dag 27 Jun en men zich voor deelname kan opgeven aan het secr. St. Annastr. 1. NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. De vacature in het college van commis sarissen, ontstaan door het overlijden van den heer mr. W. C. Bosman, is overeen' komstig artikel 16 alinea 1 der statuten door dit college voorloopig aangevuld door de benoeming van den heer Jhr. H. van Foreest, directeur van de Maatschappij voor Zwavelzuurbereiding voorheen G. T. Ketjen en Co. te Amsterdam, wonende te Heiloo DE ALKM. REDDINGSBRIGADE. Met een dertigtal deelnemers èn deel neemsters vangt dé Alkm. Reddingsbrigade op 27 Mei a.s. aan met een zomercursus in hulp aan drenkelingen. Deze zal hoofdza kelijk bestaan in practische oefening in het opwekken van levensgeesten. Het bestuur was zoo gelukkig dr. N. H. Louis wederom bereid te.viden de leiding op zich te nemen. De lessen worden gegeven in de gemeen telijke Handelsschool. TE WATER GELATEN. Van de N.V. Scheepswerf ,,'t Honds bosch", directeur H. J. Bosman, te Alk maar werd met gunstig gevolg te water gelaten de zwaar gebouwde zeewaardige motorsleepboot van 16.15 meter lang, ge bouwd onder het nummer 679. De boot welke vervaardigd is voor het verrichten van zware sleepdiensten, zal worden uitgerust met een eveneens geheel nieuwe 3-cylinder 120 P. K. Deutz-diesel motor en is bestemd voor Bosker's Aan nemingsbedrijf te Wielingen. „GODDELIJKE WIND" IN TOKIO. De „Goddelijke Wind" heeft tusschen Osaka en Tokio met zware slagregens te kampen gehad, die het zicht volkomen be lemmerden', zoodat dit het moeilijkste traject van de geheele vlucht was. Het toestel moest langs de kust vliegen, ten einde de in nevel gehulde bergtoppen te vermijden. Dientengevolge kwam het toestel eenigszins later dan oorspronkelijk ver wacht te Tokio aan. Op het vliegveld Haneda was een groote menschenmenigte ter begroeting aanwezig. DUITSCH VLIEGTUIG MAAKT NOOD LANDING TE ZIJLDIJK (GR.) Wielrijder door vleugel van het toestel geraakt en op slag ge dood. Gistermiddag te omstreeks kwart over twaalf heeft een Duitsch vliegtuig, vermoe delijk een sportvliegtuigje, waarin één per soon zat, een noodlanding gemaakt te Zijl- dijk, gem. 't Zandt (Groningen). Het toestel dat aanvankelijk boven Uithuizen cirkelde om daarna in noord-oostelijke richting naar de Noordzee te koersen, keerde plotseling terug om te dalen. Bij de landing raakte het vliegtuig eerst een auto, welke op den weg reed, om vervolgens den 70-jarigen heer Schoonveld, wonende te Niekerkje, die op den weg fietste, te raken. De heer Schoon veld kreeg zoo'n klap van den vleugel van het toestel dat hij op slag werd gedood. Daarna kantelde het toestel van den weg, over een sloot om vervolgens met den kop in het lager naast de sloot gelegen klaver- land van den landbouwer Kapenga terecht te komen. De inzittende bleef ongedeerd. De auto is ernstig beschadigd. De inzittenden werden niet gewond. Het vliegtuig zal ver moedelijk gedemonteerd moeten worden. De burgemeester van 't Zandt en de marechaus see waren spoedig aanwezig. Het lijk van den heer Schoonveld is in beslag genomen. Een onderzoek ingesteld. Enkele uren na de noodlanding was het parket te Groningen, dat door den burge meester was gewaarschuwd, ter plaatse om een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk in te stellen. Ook het departement van waterstaat was gewaarschuwd. Het toe stel is gedeeltelijk vernield. Bijzonderheden. Nader vernemen wij nog de volgende bij zonderheden: Het Duitsche toestel een sportvliegtuig, gemerkt D.I.D.H.O., was afkomstig uit Salz- wedel en onderweg naar Wilhelmshafen. De piloot, de 26-jarige Fritz Jaekel uit Salzwedel, was 's morgens in de vroegte opgestegen. Hij was de koers kwijt geraakt en boven Nederlandsch grondgebied geko men. Daarom besloot hjj een noodlanding te doen. Hij bevond zich toen boven Zyldijk. De landing gelukte en even later, nadat hij zich had georiënteerd, wilde hij opstijgen om zijn tocht te vervolgen. Dit scheen aanvan kelijk goed te gaan, doch plotseling haperde er iets aan het toestel, waarop de piloot trachtte de machine op den grond te zetten. Het vliegtuig kwam eerst in aanraking met een ledige auto, welke aan den kant van den weg stond, en vervolgens gaf het den 74-ja- rigen wielrijder S: een klap met den vleu gel, waardoor de man op slag werd gedood. Het toestel, dat in een klaverland duikelde, werd licht beschadigd, doch de piloot bleef ongedeerd. Spoedig was de loco-burgemees ter van 't Zandt, de heer Blomdijk, op de plaats van het ongeluk aanwezig, die het parket te Groningen waarschuwde. Het toe stel werd onder bewaking van de mare chaussee gesteld, terwijl de piloot is aange houden. Het parket en de havenmeester van het vliegveld Eelde, de heer H. Dekker, waren na korten tijd ter plaatse. Het stoffelijk overschot van den heer S. is in den loop van den middag vrijgegeven. DE RAMP VAN DE HINDENBURG. Het stoffelijk overschot van Lehmann per vliegtuig van Plymouth naar Cuxhaven. Het stoffelijk overschot van kapitein Leh mann, dat met de Europa te Plymouth is aangekomen, is daar gisterochtend aan boord gebracht van een Duitsch vliegtuig, waar mede het naar Cuxhaven werd overgebracht. Op de Europa bevonden zich zeventien overlevenden van de ramp. Herdenking van de slachtoffers. Gisteren zijn de slachtoffers van de ramp van het luchtschip Hindenburg te Cuxhaven plechtig herdacht. Staatssecretaris vlieger generaal Milch hield een toespraak, waarin hij o.a. zeide, dat Duitschland de luchtvaart zal blijven dienen in den geest van graaf Zeppelin. Na de herdenking werd het stoffelijk over schot van de slachtoffers overgebracht naar de geboorteplaatsen. Zondagochtend zal het stoffelijk overschot van zes der slachtoffers worden bijgezet in een ee'regraf, dat door de stad Friedrichshafen is geschonken. Het onderzoek naar de ramp. De Lakehurst-commissie heeft heden den chef-constructeur van de Zeppelin-fabrieken dr. Durr, gehoord, die verklaarde, dat het niet mogelijk is, dat een vonk uit een uit laat van een der motoren het luchtschip in brand kon hebben gestoken, dit is gebleken uit proefnemingen. Verder is het niet mo gelijk, dat zich waterstofgas heeft verzameld in het omhulsel, de gascellen waren met niet- ontvlambare chemicaliën beveiligd, terwijl bovendien de metaaldeelen waren beveiligd tegen van buiten komende electrische ladin gen. Bioscopen. Victoria-theater, half acht, hoofdnummer Klokslag 12 (Holl. film, sens.); hoofdrollen Louis de Bree en Fientje de la Mar; extra: DeLondensche kroningsfeesten. Toe gang boven 18 jaar. Zondag voorstelling om 2, 4.30 en 7.30 uur. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Bioscoop-Harmonie, half acht, hoofdnum mer Angst (sens.); hoofdrol Gaby Morlay; extra: De kroningsplechtigheden te Lon den. Toegang boven 18 jaar. Zondag van 2 uur af doorloopende voor stelling. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer De 5e vingerafdruk (detectivefilm). Toegang boven 18 jaar. Zondag van 2 uur af doorloopende voor stelling. Woensdagmiddag, half 3, matinee. City-theater, 8 uur, hoofdnummer De lie veling der dames (rom.); hoofdrol Tino Rossi. Toegang boven 14 jaar. Zondag van 2 uur af doorloopende voor stelling. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Zaterdag 22 Mei. 3 uur, Muziektuin, spreker jhr. mr. dr. D. J. de Geer voor de chr.-hist. unie; slot woord ds. Verwaal. 3.30 uur, Korenbeurs, landdag Eenheid door Democratie; vier sprekers. Maandag 24 Mei. 8 uur, zaal van Gemeren te Heiloo, ver gadering Bellamy. ZONDAGSDIENST APOTHEKEN. Op Zondag 23 Mei is de apotheek van Mevr. de Wed. C. M. B. Wanna, Mient 11, geopend. Op Zon- en Feestdagen en gedurende den nacht is slechts één der apotheken geopcn De andere apotheken zijn gesloten van 's avonds 8 uur tot den volgenden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend is, wordt gedurende de daarop volgende week de nachtdienst waargenomen. NIEUWE DIENSTREGELING. De heer C. v. d. Tooren drukkerij Ko ningsweg 7 alhier is natuurlijk ook weer met zijn nieuwe dienstregeling present en hij geeft, als gewoonlijk, weer een dienst regeling op carton uit en een op dunner pa pier, die in de portefeuille kan worden ge dragen. Wij vinden op deze dienstregeling de aan komst en het vertrek van de treinen van Alkmaar naar Haarlem en Amsterdam v.v., de diverse stoomtramdiensten tusschen Alk maarBergen aan Zee en AlkmaarWar- menhuizen en de treindiensten Alkmaar Hoorn,AlkmaarEnkhuizen en Alkmaar den Helder. Verder de dienstregeling van de N.A.C.O.- bussen tusschen onze gemeente en Egmond aan Zee, en tusschen Egmond aan Zee, Castricum en IJmuiden. De dienstregeling van Alkmaar naar Ber gen aan Zee v.v. wordt gegeven van 10 Juli tot en met 5 September en vanaf 6 Septem ber tot en met 2 October. De stoombootdienst AlkmaarAmsterdam v.v. voltooit deze uitgebreide dienstregeling. Japonnen, die U bij Palthe volledig che- misch laat reinigen, controleert men spe ciaal op pasvorm. Ver schoten en verbeten plaat sen verft men gratis che misch bü. Bij verfjaponnen worden alle naden op speciale wijze omnaaid om uitrafelen te voorkomen. PRINSES JULIANA EN PRINS BERNHARD WEER NAAR NEDERLAND. Prinses Juliana en prins Bernhard zijn vanmorgen te half tien van Liverpool- street-station vertrokken naar Harwich, waar zij zich zullen inschepen aan boord van Hr. Ms. Java, met welk oorlogsschip zij den overtocht naar Nederland maken. Een groote menschenmenigte, die op weg was naar de kantoren in de binnenstad, stelde zich bij Liverpoolstreet station te Londen op om getuige te zijn van het ver trek van het Nederlandsche prinselijk paar. Een speciaal rijtuig was gereserveerd. Prinses Juliana, die een bontmantel en een donkerbruine hoed droeg, en prins Bernhard, die in de uniform van marine-officier ge- komd door spoorwegautoriteiten en leden van het Nederlandsche gezantschap. Het prinselijk paar onderhield zich op het per ron met vrienden en poseerde glimlachend voor de fotografen. Toen de trein het station verliet, hief de menigte een hartelijk gejuich aan, waarvoor prinses Juliana en prins Bernhard wuivend dankten. i) MR. WESTERMAN N.S.B.'ER. Mr. dr. W. C. Westerman, vroeger lid van Nationaal Herstel, is toegetreden als lid tot de N.S.B. Het is nog niet bekend of mr. Westerman thans zal bedanken als lid van den Haagschen gemeente raad. mmmWmmmMmM, WÊmÊmm. WmêWiM ■jij 'méMÊmMA Wm ■'-) vÉmËËÊÊê. §-- - 1111111111 nnig democr. bond •1 i,„,„loos brochures over de vruzinnig democratische bond num Adres ff) Officier van justitie verzoek onderzoek inzake een mededee- ling aan de pers. De officier van justitie te Amsterdan v^zocht een °uU v o e ri ;g onder zook te willet gever van een te Amsterdam verschijnend dagblad, zooals in het avondblad van 21 Mei 1937 van dat dagblad wordt vermeld. Het Nederlandsche motorjacht „Vigi- lanter" dat terugkeerde van de vloct- schouw bij Spithead, heeft twee Lonc - naars gered van hun kleine jacht, dat bu.- ten Fairlight in een storm in nood was geraakt. Een lid van de bemanning van den „Vigilanter" ging aan boord van het Engelsche scheepje, dat op sleeptouw werd genomen. Op een gegeven oogenbhk echter brak de tros, waarmede de „Vigi lanter" het lekgeslagen Engelsche jacht Hyperion" geheeten, voortsleepte en deze sloeg weg. Een reddingboot van Dungc- ness slaagde er echter in den Nederland- schen zeeman van boord van de „Hype- rion" te halen en dit schip te Dungeness binnen te brengen. De eigenaar van het Britsche jacht verklaarde bij het aan land gaan: „de Nederlander heeft groote be kwaamheid en durf aan den dag gelegd". TWEE KINDEREN VERDRONKEN. Twee kinderen, een meisje van twee en een jongen van zeven jaar, van een boerenarbeider, wonende aan de Har- lingerstraatweg onder Leeuwarden (halfweg Marssum), zijn gistermiddag toen zij uit een weiland, waar zij had den gespeeld, naar hun woning terug keerden, van een plank over een sloot in het water gevallen en verdronken. De „Helka" in de Amsterdamsche ha ven. - De Engelsche tankboot Helka is gister avond geassisteerd door twee sleepbooten van de firma Goedkoop, bij de Petroleum haven aangekomen. Het schip zal worden leeggepompt, waarna zal worden beslist, in welk dok het onderzoek zal geschieden. Looneisch bij Werkspoor. - Het perso neel van Werkspoor te Amsterdam heeft een actie ingesteld tot een loonsverhooging van 10 pet. Wijziging van de dienstplichtwet. Kon. besluit is bepaald, dat de wet van 22 April 1937 tot wijziging van de dienst plichtwet met ingang van 1 Juni in werking treedt. Overboord gevallen. - Toen de onge veer zestigjarige bloemist P. V. uit Delft gister met het pontje de Provinciale vaart tusschen Delft en Rijswijk overstak, kreeg hij een toeval, waardoor hjj overboord sloeg. Hoewel direct pogingen in het werk werden gesteld V. te redden, duurde het ongeveer twaalf minuten eer hjj op den wal was gebracht. Een ontboden genees heer kon slechts den dood constateeren. Zwakke tot matige, tijdelijk wellicht krachtige, zuidwestelijke tot zuidoostelijke wind; aanvankelijk toenemende bewolking met kans op regen in het westen; in het oosten weinig of geen regen; later opkla ren; weinig verandering in temperatuur. h°oge drukking in het Noorden hield stand. De secundaire depressie, welke giste- Noordwa °fZe 0mgevinS ,aS. trok snel drukor>7ptr S en, WGfd door een sterken onï om geVOlgd' z00dat over Frankrijk, deLUronVmguWeSt'Duitschland en Mid- ontwik-, f? ^en rug van hoogen druk nog èen lekk°Vr h6t 0os^e-gebfed nog een vlakke depressie liggen. Duitschland°r^gtVingT 00st*Frankryk, west eilanden ré /i i no°rden van de Britsche S oiï UC thelder tot licht be- secundaire i/zi ln. ued van de naderende °P het zuidn 511 west"Frankrijk en tuur is in 1, 1 regen" De tempera- gisteren na 'ehplngevmg en in Duitschland daire aanm^i, r Passeeren van de secun- aanmerkelyk gedaald. oo/on omgevin£ moet. met het sie irerpk naderende secundaire depres- toenemcndl BW°rdcn op aanvankelijk eeniaenrS b.ewolking met wellicht weer onwf «n 'n het west™- "Later is 7,Ï'T/ te wachten. De wind krachtig uit E*?*' tijdeliJk wellicht Groote verardèrin''ke riChtingCn Z,j"- «-»- w.rde^1rvl™ac'hn( de "mP"" U„, LICHT OP! - gen en Andere vo°ert ^Wielen> motorrijtui- 4'26 uur licht 0p°ertuigen van 21.27 uur tot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 2