Agenda
een Juffrouw
Noordhollandsche Brandwaarborg Mij. van 1816
tBucqediike Stand
Jtackt&erid'Um
Aduectwiiën
Dagblad-Reclame is actueel.
beschaafd Colporteur
Dames-en Heereokapper,
groote suite
zit-slaapkamer
Drogistzaak
Oudegracht 168.
BOVENWONING
een gem. huisje,
2 PAARDEN,
te Oudkarspel
A. v. d. WETERING
GITTY BRINKMAN
JAN STAM,
MARIA JOHANNA
GEERTRUIDA SILVER—
JACOBS,
GUURTJE KLUFT,
met bergruimte,
PASTILLES
Directie
EECEN.
De Commissie tot in ontvangst-name van de Rekening en Verant
woording over het jaar 1936, bericht aan belanghebbenden, dat zulks 28
Mei 1.1. tot haar genoegen is geschied. Wederom heeft zij zich van den
bloei der Maatschappij kunnen overtuigen.
Op haar voorstel is in de Algemeene Vergadering van Agenten en
Hoogste Deelhebbers van 31 Mei 1.1., de Rekening met algemeene stem
men goedgekeurd.
OUDKARSPEL, 1 Juni 1937.
Ifc.
Bioscopen.
City-theater, 8 uur, hoofdnummer Men-
schen met maskers (sens.); hoofdrol Con
rad Veidt en Vivian Leigh.
Victoria-theater, half acht, hoofdnummer
The Barrets of Wimpole Street (rom.-
sens.); hoofdrollen Norma Shearer, Fredric
March, Charles Laughton. Toegang boven
18 jaar.
Extra: De Londensche kroningsfeesten.
Bioscoop Harmonie, half acht, hoofdnum
mer Zestien jaar (dram.); hoofdrollen Lil
Dagover, Karl Schönböck, Sabine Peters e.a.
Toegang boven 18 jaar.
Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer O,
moeder, die zeeman (amus.); hoofdrollen
Joan Blondell, Olanda Farrel en Hugh
Herbert. Toegang boven 14 jaar.
Woensdag 2 Juni.
7.30 uur, Alkmaarsche wielerbaan, trai
ningswedstrijden.
Verder ware nog eenige meerdere veilige,
vlakliggende, parkeerruimte te verkrijgen
door nog wat afplatting, links en rechts, naar
bovenbedoelde doorbraak, van alleen de
westelijke pijp van de Hooge Steenenbrug,
aan de Langestraatzijde dus. Blijft die af
platting een trottoirbreedte van de leunin
gen af, dan worden daardoor langs die leu
ningen twee veilige voetgangers overgangen
verkregen, terwijl de afplatting aan het bui
tenaanzicht en in-zicht van die mooie hooge
Steenenbrug geen merkbare schade zal
doen.
Al met al, wordt naar mijn bescheiden
meening, door die tuitvormige opening van
de ingestorte pijp en de gedeeltelijke afplat
ting met trapjes-aansluiting tegen de over
gebleven hoogere gedeelten van de oostelijke
pijp een middeleeuwsche practische oplos
sing verkregen, zooals die in steden als Am
sterdam, Delft, Gent, Brugge enz. zoozeer
door toeristen bewonderd worden.
Bij voorbaat dankend voor de opname.
EEN BELANGSTELLENDE.
Mijnheer de redacteur.
Ik vraag mij af, of de schrijvers van alle
Ingezonden stukjes over demping van het
Verdronkenoord, welke den laatsten tijd in
Uw blad zijn voorgekomen, denken dat zij
zouden kunnen bijdragen, tot het in stand
komen van een gedempte gracht.
Juist nu denk ik weer terug aan de
kwestie v. d. Boschstraat.
Tot verbreeding van deze straat had de
meerderheid van den raad zich indertijd
uitgesproken, hoewel dit tegen het voor
stel van B. en W. was. De uitvoering van
dit plan heeft daarom jarenlang op zich
laten wachten, totdat B. en W. vrij onver
wacht, en tot ieders verwondering, een
directe behoefte voelden aan een breede
straat daar ter plaatse, en zie, geen kosten
waren te hoog om het plan doorgang te
doen vinden.
Als raadsleden geen kans zien, dat hun
besluiten worden uitgevoerd, denken dan
enkele schrijvers wel te kunnen slagen?
Nu B. en W. zich tegen demping hebben
uitgesproken, blijft er voor de raadsleden
niets anders over dan in het schuitje mee
te varen.
Want de afstraffing welke de raadsleden
bij het plan v. d. Boschstraat van B. en W.
hebben gehad, kon zich nu wel eens her
halen. Voor de Verdronkenoord-bewoners
hoop ik het beste, maar ik verwacht niet
anders dan dat de dempingsplannen voor
den zooveelsten keer van de baan zullen
worden geschoven.
Een troost is er echter: moed gehouden,
enthousiaste dempers!
Eens komt er een onverwachte omme
keer (zie plan v. d. Boschstraat) en dan
zijn B. en W. niet meer te houden. Geen
financieel offer is hun dan te groot, De
kosten van het verzakkings-ongeval zijn
begroot op 3250. Zal het daar bij blijven?
Ik mag niet nalaten een zin uit de bij
lage van B. en W. aan te halen. Daar staat
onder meer: „zoodra het gevaar voor nieu
we doorbraken minder groot is, zal het wa
ter van den werkput dieper worden weg-
gemalen", enz. Het gevaar voor doorbre
ken blijft dus bestaan, en het is niet denk
beeldig, dat, voor dit werk ten einde is,
het getal 3250 met één cijfer verlengd zal
zijn geworden. Dit risico moet men nu
eenmaal bij waterwerken accepteeren.
U mijnheer de redacteur dankend voor
de plaatsruimte.
Hoogachtend, J. G. E.
Alkmaar, 1 Juni '37.
Mijnheer de Redacteur.
Mag ik, nu de Verdronkenoord-kwestie
in het middelpunt der belangstelling staat,
eenige opmerkingen maken in deze aan
gelegenheid, in de kolommen van uw
blad?
Er zijn enkele honderden Alkmaarders,
getuige het request aan het gemeente
bestuur van eenige maanden geleden, die
het Verdronkenoord willen dempen. Zij
voeren daarvoor verschillende argumenten
aan, die m. i. niet steekhoudend zijn.
Men wijst o.a. op het steeds toenemend
verkeer, dat offers eischt. Maar is of zal
dit verkeer nu wel zoo geweldig worden
dat daarvoor het Verdronkenoord moet
worden gedempt? Het verkeer loopt aan
't einde van de Lar.gestraat vast, zegt men;
als 't Verdr.oord gedempt wordt, is men
daar af. Maar wat vordert men dan? Het
verkeer zou doorgevoerd worden naar de
Bierkade of Voormeer. Waar moet het dan
naar toe? Het loopt daar weer hopeloos
vast. Daar is de weg naar Akersloot langs
een onbegaanbaar Zeglis. Wie wil of moet
daarheen? Daar is de vlotbrug die ook
niet naar een voor 't verkeer ideale
streek voert. En wie op Kanaalkade of
Laat moet zijn, kiest bijvoorkeur een bete
ren snelleren weg.
Bovendien zou aan 't eind van de Lan-
gestraat een gevaarlijke S-bocht ontstaan
die op een kruispunt ligt.
Men wijst op A'dam en Leiden. Hoe wil
men nu de hoofdstad des lands vergelijken
met de (zij 't niet onbelanrijke) provincie
stad Alkmaar? Hoeveel intensiever en
moeilijker is het verkeer daar niet, wat
een verschil in het soort verkeersmiddelen.
Eerst als Alkmaar ook dit beeld zou ver-
toonen zou deze argumentatie opgaan. En
dan Leiden. Ook weer een hemelsbreed
verschil. Dit is een industrie-stad waar
Alkmaar hopeloos by in 't niet zinkt.
Daar was in de binnenstad een warboel
van stegen, Vrouwensteeg, Donkersteeg,
enz. enz. waar de electrische trams en
treinen zich langs wrongen. Daar waren
in 't centrum van de stad heele blokken
onbewoonbare woningen, daar was nog
veel meer wat men in Alkmaar niet vindt.
Men heeft daar gebroken en gedempt.
Maar wie er bekend is, weet dat het
karakteristieke van de stad behouden is.
Wat dit laatste betreft heeft Alkmaar een
reputatie op te houden. Men heeft reeds te
veel opgeofferd.
Wie verheugt zich b.v. op den aanblik
dien Laat en Ged. Nieuwesloot bieden?
't Zijn breede afschuwelijk leelijke straten
geworden, zonder eenige gezelligheid.
Intensief zakenleven is er weinig of niet.
Waarom wil men er in Alkmaar nog zoo'n
wanstaltige straat by maken? Alkmaar,
dat zy'n aantrekkingskracht hoofdzakelijk
aan het oude en ouderwetsch aandoende
ontleent. Moeten er in Alkmaar nog meer
ontsierde gedeelten komen, waar geen
vreemdeling ook maar eenige interesse
voor heeft?
En dan de kosten. Wat een enorm kapi
taal zou er weggegooid moeten worden om
tegemoet te komen aan de idee-fixe van
een zeer gering deel van de Alkmaarsche
bevolking. Ik weet wel dat eigenaars van
panden aan 't Verdronkenoord zich in de
handen zouden wrijven by de gedachte
aan wat die panden méér waard zullen
zijn bij een eventueele demping, maar is
het nu billijk daarvoor de overige inwo
ners met een verleelijkte stadswijk op te
schepen en wel te laten betalen in de
kosten? Een baatbelasting is mooi maar in
de eerste instantie moet het geld toch door
alle inwoners tezamen worden opge
bracht. Zien de middenstanders hun top
zwaar belaste bedrijven zoo graag nog
eens zwaarder belast?
Ik zou nog veel meer kunnen schrijven,
ik zou kunnen wijzen op Arnhem waar
alleen op het Velperplein geparkeerd mag
worden en voorbeelden kunnen aanhalen
van plaatsen waar men zonder afbreken
toch goede resultaten verkreeg, maar ik
vrees dat ik al te veel ruimte van uw blad
gebruikte en daarom eindig ik met den
hartgrondigen wensch dat onze raadsleden
zich dubbel zullen bedenken vóór ze hun
stem geven aan een plan dat slechts in
staat zal zyn een geheele stadswijk te
ontsieren en van z'n karakteristieke
schoonheid (waar onze „vreemdelingen
industrie" toch op gebaseerd is) te beroo-
ven ten voordeele vpn enkele personen die
meenen er wel bij te varen.
Mijnheer de redacteur, ik dank u voor
de plaatsruimte.
Hoogachtend,
K.
Mijnheer de Redacteur,
Met verwondering las ik de bijlage van B.
en W. betreffende de demping of overklui
zing van het Verdronkenoord tusschen de
beide Steenenbruggen.
Hoe komt 't toch, dat een stad als Breda
met volle medewerking van B. en W. bezig
is met het uitwerken van een uitgebreid
plan om het doorgaand verkeer door de bin
nenstad te geleiden een plan waarbij de
haven óf gedempt ói^ overkluisd wordt, het
fraaie huis „De Trepkes" verdwijnt en waar
bij alleen de kosten van aankoop en onteige
ning van gronden reeds op 180.000 worden
geschat terwijl onze B. en W. steeds weer
in het schuitje varen van Hendrick de Keij-
ser en Gemeentewerken, die liever te eeuwi
gen dage ieder jaar duizenden guldens ten
koste schijnen te leggen voor onderhoud van
ongebruikte (water)verkeerswegen uit de
17e eeuw in plaats van 20e eeuwsche wegen
voor autoverkeer?
Zeggen het adres van alle Alkmaarsche
middenstanders, de stampvolle Harmonie
zaal tijdens de laatste vergadering voor dem
ping of overkluizing, het verkeersadVies van
den commissaris van politie en de vrijwil
lige baatbelasting der Verdronkenoord-be
woners dan totaal niets?
Het is in ieder geval te hopen dat de
meerderheid der raadsleden blijk zal geven
van een breeder en moderner inzicht dan
B. en W. Mocht ook deze actie weer mis
lukken, dan zullen de Alkmaarders wijs
doen er by de volgende raadsverkiezingen
in de eerste plaats op te letten of de candi-
daten getoond hebben iets voor verkeers- en
middenstandsbelangen te voelen.
Komt raadsleden, verbindt de beide Stee
nenbruggen, laat de vrijstaande helft der
vischmarkt al of niet verdwijnen, doch geeft
het verkeer uit de Langestraat eindelijk de
zoo noodige uitlaat.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
ALKMAARDER.
BEZUINIGING BIJ GEM.
WERKEN.
Mijnheer de Redacteur.
Met de grootste verwondering nam ik
kennis van het voorstel van B. en W. om
het salaris van den Hoofdopzichter niet
een persoonlijke toelage van 500 per jaar
te verhoogen, omreden hy met zooveel
werk belast is.
Dan volgt eer. lijstje van al zijn werk
zaamheden.
Nu zou ik in gemoede willen vragen:
le. Is door een betere werkverdeeling
onder de opzichters, die overbelasting niet
weg te nemen?
2e. Werkt de Hoofdopzichter dan langer
dan 48 uur?
3e. Is iedere ambtenaar niet verplicht
zooveel mogelijk werk te verrichten?
4e. Wat doet de Directeur dan?
5e. Is by Gem. Werken, wat. al jaren
het zorgenkind der Gemeente is, "de balans
dan weer in evenwicht?
Beleefd dankend voor plaatsruimte,
C.
VOORLICHTING AAN VROUWELIJKE
STUDENTEN.
Aan de ouders van vrouwelijke leer-!
lingen van H. B. S., Gymnasium of Lyceum,
die dezen zomer haar einddiploma hopen
te verkrijgen en plannen koesteren voor
een studie aan de Universiteiten, willen de
Nederlandsche Vereeniging van Vrouwen
met Academische opleiding en de Ver
eeniging van Academisch Gevormde Chris
tenvrouwen gaarne inlichtingen verschaf
fen. Zij meenen die hulp te moeten aan
bieden, omdat voor vele ouders het moeilijk
is zich op de hoogte te stellen van een
studie. Waar zij nu leden tellen onder alle
faculteiten, zich gemakkelijk met zuster
verenigingen in het buitenland in verbin
ding kunnen stellen en bovendien de
vrouwelijke studentenverenigingen tot
samenwerking bereid vinden, is het moge
lijk adressen te geven van personen, bij
wie men betrouwbare inlichtingen kan
krijgen.
Om misverstand te voorkomen, zy er op
gewezen, dat zij zich beperken moet tot de
academische opleiding. Wil men in het al
gemeen Inlichtingen hebben over beroeps
keuze voor meisjes, zoo wende men zich
tot het Nationaal Bureau voor Vrouwen
arbeid in Den Haag (van Speykstraat 153)
of tot de adviesbureaux voor beroepskeuze.
Namens de Nederlandsche vereeniging
van vrouwen met academische opleiding:
Mej. dr. W. M. C. Juynboll, 's-Gravenhage,
Laan Copes v. Cattenburch 105.
Namens de vereniging van academisch
gevormde Christenvrouwen: mej. H. W.
Westermann, Amsterdam (C), Nic. Witsen-
kade 34.
CORRESPONDENTIE.
Geen ingezonden stukken op rijm.
Een ysco-venter uit Heiloo wiens wa
gentje, wegens het herhaaldelijk innemen
van een verboden standplaats, door de po
litie in beslag is genomen, stuurt ons een
lang ingezonden stuk in dichtvorm.
Het gaat niet alleen over ijs en politie,
maar ook over den onbekenden soldaat, het
tiende regiment infanterie, enz. Het is voor
hem te hopen, dat de inzender beter ijs kan
fabriceeren dan dichtwerken. Trouwens,
slechts Vondel zelf zoo hij nog leefde
zou er in kunnen slagen ons te bewegen
een ingezonden stuk in dichtvorm op te
nemen. De ijscoman verzoekt alle dagbla
den zijn poëtische ontboezemingen te wil
len overnemen.
Wij hopen voor hem dat hij spoedig een
blad zal vinden waarvan de redactie be
reid is zijn beschouwingen te publiceerc
i Red. Alkm. Crt.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Petronella Maria, d. van Nicolaas Besse-
ling en Anna Petronella Spanj aart.
GETROUWD:
Andries van de Wetering en Bregitta
Brinkman.
OVERLEDEN:
Guurtje Kluft, wed. van Jan Schreuder,
eerder van Lippe de Wagt, 73 jaar. Trijn
tje van der Deure, geh. met Pieter Smit, 69
jaar. Cornelis Meijer, geh. met Theodora
de Goede, 64 jaar.
DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 2 Juni 1937. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de prij
zen onveranderd. Aanvoer 164000 K.G.
DE AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 2 Juni 1937. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prij
zen als volgt: 284 Vette kalveren, le kw.
5460 cent, 2e kw. 4252 cent en 3e kw.
3240 cent per K.G. levendgew.; 80 Nuch
tere kalveren 59; 164 Varkens,
vleeschvarkens, wegende van 90110 K.G.
5556 cent, zware varkens 5455 ct., vette
varkens 53—54 cent per K.G. slachtgew.
BROEK OP LANGENDIJK, 2 Juni 1937.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt;
6450 K.G. Aardappelen 9.7010.50, Drie
lingen 12.20—13.30 en Kriel 12.50—
14.30; 320 stuks Bloemkool: le s. 9, 2e
s. 6.40, 3e s. 5; 5500 K.G. Rabarber 1.80
2.50,
Voor advertentiën, abonne
menten, adresveranderingen en
omtrent de bezorging wende
men zich
UITSLUITEND TOT DE
ADMINISTRATIE (Tel. 3320).
Ingezonden stukken of verslagen
van vergaderingen
UITSLUITEND REDACTIE
(Tel. 3330)
Getrouwd;
en
die, mede namens wederzijdse
familie, hun hartelijke dank be
tuigen voor de ontvangen blijken
van belangstelling.
Alkmaar, 2 Juni 1937.
Ritsevoort 42a.
Heden overleed onze lieve
Vader, Behuwd- en Groot
vader, de Heer
Weduwn. van
TRIJNTJE BUTTER,
in den ouderdom van ruim
69 jaren.
Oudkarspel,
H. VAN LOO—STAM
I. M. K. VAN LOO.
Broek op Langendijk,
D. SCHAGEN—STAM
P. SCHAGEN.
Amsterdam,
M. KLERK—STAM
J. KLERK
en Kleinkinderen.
Amsterdam, 31 Mei 1937.
Condolatieadres Voltaplein
37, Amsterdam (O.)
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Donderdag
3 Juni a.s. ca. 3 uur n.m. te
Oudkarspel (N.-H.)
Geen bloemen.
Heden overleed zacht en
kalm, onze lieve zorgzame
Vrouw, Behuwddochter,
Zuster en Schoonzuster
in den ouderdom van 58 jaar.
Uit aller naam,
J. SILVER.
Alkmaar, 31 Mei 1937.,
Bruinvisstraat 5.
De crematie vindt plaats
Vrijdag 4 Juni, na aankomst
van trein 14.14 te Wester-
veld, vanaf huis.
Heden overleed in Huize
Westerlicht, na een lang
durig ziekbed, zacht en
kalm, onze geliefde Zuster,
Behuwdzuster en Tante
Weduwe van Jan Schreuder,
in den ouderdom van 73 jaar.
Uit aller naam,
H. VAN DER WAL.
Heiloo, 1 Juni 1937.
Heerenweg 125 (postadres).
Verzoeke geen bloemen en
bezoek.
De teraardebestelling is
bepaald op Donderdag 3
Juni n.m. twee uur vanaf
Huize Westerlicht, op de
gemeente-begraafplaats te
Heiloo.
Aan allen die bljjken van belang
stelling gaven ter gelegenheid van
onze 25-jarige Echtvereeniging, ook
namens onze kinderen, onzen har-
telyken dank.
Jb. KONING.
A. KONING—VISSER.
Hensbroek, Mei 1937.
Gevraagd op kantoor van Meubelfabriek „Eik en I inden"
op de hoogte van kantoor-administratie.
Beschaafde juffrouw zoekt
plaatsing als HUISHOUDSTER
bij heer of dame, zeer goede
referenties.
Br. WESTERWEG 264.
Gevraagd:
(Reiziger) voor makkelijk te
plaatsen artikel. Loon en Provisie.
Zij die een borg kunnen stellen
genieten de voorkeur. Brieven
letter A 301 bureau v. d. blad.
Direct gevraagd prima
zelfstandig kunnende werken in
Damessalon. Intern, loon 10 p.w.
J. GIELIS, Den Oever, Wieringen.
Gep. Hoofd-Ambt. wenscht in
omg. v. d. Hout
licht verw. en str. water (K. en
W.) op prima stand met gebr. van
tuin. Prijsopg. m. en z. voll. pen
sion onder letter Z 300 aan het
bureau van dit blad.
TF HUUR
per 1 Juli 1937: het perceel
Te bevragen Bureau Gemeente
werken, Keetgracht.
TE HUUR EEN
Tulpstr. 8a, nieuw geschilderd en
behangen, voor kl. gezin, 4 p. w.
Te bevr. F. J. ZANDVOORT,
Westerweg 60.
Heer zoekt
met volledig pension. Brieven on
der nr. 297 bur. Nwe. Hoornsche
Courant, Hoorn.
Wordt gevraagd te BERGEN
bev. minstens 3 kamers en keuken,
van 15 Juli tot 31 Aug.
Brieven met prijsopgave onder
letter B 302 bur. v. d. blad.
Wegens omstandigheden
ter overname aangeboden.
Brieven lett. IJ 299 b. v. d. blad.
TE KOOP
een 4 jarige vos en een 12 jarige
zwarte witvoet merrie, beiden best
willen maaien, by J. BROERSEN,
Schermer, Stompetoren.
Spaart plaatjes
voor onze albums.
ALTIJD WELKOM!
Een étalage?
Dat is beilf
Maar d' advertentie
doet de rest.
Commissarissen:
H. C. OUD.
A. WONDER Pzn.
J. W. L. ALBERDINGK THYM.
Hoogste Deelhebbers:
Directie Wieringermeerpolder.
Polderbestuur Heerhugowaard.
Agenten:
L. PEETERS, Maastricht
S. G. WIT, Nieuwe-Niedorp.