8
8
N GEHEIMEN
DIENST
imenlan
TuidiapCOgCCUUMa
0
$euiMetw
Welke grensdocumenten
heb ik noodig
Motorschip gezonken.
Branden.
Verkeersonge'ukken.
-
Met het oog op de voorbereiding der va-
cantiereizen onzer lezers meenen wij goed
te doen, het volgende, van den Kon. Ned.
Toeristenbond A. N. W. B. ontvangen over
zicht te geven van hetgeen men aan papieren
noodig heeft voor een buitenlandsche reis:
Paspoort is noodig voor alle landen; al
leen België en Luxemburg nemen genoegen
met een bewijs van Nederlandschap of een
vervallen paspoort, mits niet langer dan 5
jaren vervallen, terwijl Frankrijk tijdens
den duur der tentoonstelling te Parijs, naar
aanleiding van stappen van den A. N. W. B.,
eveneens met een bewijs van Nederlander
schap genoegen neemt.
Een visum wordt vereischt voor de vol
gende Europeesche landen: Albanië, Bul
garije, Griekenland, Hongarije, Letland
(niet noodig voor doorreis), Lithauen,
Polen, Roemenië en Turkije; een verblijfs
vergunning is noodig voor Zuid-Slavië.
Gebruikte rijwielen worden zonder forma
liteiten toegelaten in België en Luxemburg,
Bulgarije, Denemarken, Duitschland. Groot-
Brittannië en Ierland, Noorwegen, Portugal,
Roemenië en Zweden. Een rijwiel-triptiek
wordt vereischt door: Albanië, Frankrijk,
Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slo-
wakije, Turkije, Zuid-Slavië, terwijl een
douanekaart voldoende is voor Zwitserland.
Automobilisten en Motorrijders hebben in
het algemeen noodig:
le een internationaal bewijs voor den
bestuurder en een internationaal bewijs
voor het motorrijtuig; evenwel kunnen toe
risten voor een bezoek aan België, Frankrijk
Italië en Zwitserland volstaan met hun
geldige nationale rijbewijs en nummerbe-
wijs, hoewel het medenemen van de (zon
der veel omslag en kosten verkrijgbare) in
ternationale bewijzen toch is aan te beve
len, daar er aan de grenzen herhaaldelijk
om gevraagd wordt en de douane niet alge
meen op de hoogte schijnt te zijn van deze
vrijstellings-bepaling, terwijl men boven
dien dan tijdens de reis het reisplan kan
wijzigen en ook andere landen kan bezoe
ken.
2e een carnet de passages en douanes
(geldig voor vrijwel alle landen van Europa
en vele daarbuiten) of tirptiek (geldig voor
één land). Wie verzuimd heeft zich daarvan
te voorzien, kan aan de grens van Frankrijk
Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slo-
wakije en Zwitserland tegen betaling gehol
pen worden aan een papier van gelijke be-
teekenis als een triptiek en met een korte-
ren of langeren geldigheidsduur. Men is
echter goedkooper uit en wordt aan de
grenzen vlugger geholpen, als men zijn
grensdocumenten reeds bij zich heeft. De
verkrijgbaarstelling aan de grens is op te
vatten als een faciliteit, waarvan men in
speciale gevallen gaarna gebruik zal ma
ken, maar als regel dient men reeds van een
triptiek of carnet voorzien te zijn, als men
aan de grens komt.
3e het nationaliteitsbewijs van het motor
rijtuig.
4e de N. L..-plaat en het identiteitsplaatje.
5e voor Denemarken, Groot-Brittannië en
Ierland, Noorwegen en Zweden de speciale
papieren, voorgeschreven in verband met de
daar geldende verplichte verzekering tegen
Wettelijke Aansprakelijkheid.
6e voor Groot-Brittannië en Ierland, Po
len en Roemenië een internationaal belas
tingcarnet, hetgeen recht geeft op vrijstel
ling van betaling van wegenbelasting gedu
rende 90 dagen per jaar.
Speciale bepalingen bestaan ten slotte in
verschillende landen op het gebied van: be
lasting-vrijstelling, reductie op den benzi
neprijs voor buitenlanders, radiotoestellen,
rookartikelen en andere bagage.
De A. N. W. B. is gaarne bereid, over het
bovenstaande aan belanghebbenden inlich
ting ente verstrekken.
WETHOUDER TE HAARLEM
GEKOZEN.
In de gistermiddag gehouden vergadering
van den gemeenteraad te Haarlem is in de
door het overlijden van den heer W. Roo-
denburg ontstane vacature tot wethouder
gekozen de heer E. van der Wall (c.h.) met
19 stemmen.
De heer D. J. A. Westerveld, die door de
s.d. fractie candidaat was gesteld, verwierf
14 stemmen.
De schipper en 10-jarig
dochtertje verdonken.
Vanmorgen omstreeks half zes is het
tachtig ton metende motorvrachtschip
„Eben Haëzer" in het Merwedekanaal
juist op de grens tusschen de gemeen
ten Vreeswijk en Jutfaas gezonken. De
48-jarige schipper J. van Dam en zijn
tienjarig dochtertje Cornelia zijn hierbij
om het leven gekomen.
De „Eben Haëzer", thuis behoorende te
Vreeswijk, voer, diep geladen met een la
ding zand, op het Merwedekanaal in de
richting Utrecht. Van tegenovergestelde
richting naderde een motormosselvisschers-
vaartuig uit Zierikzee. Beide schepen hiel
den goed stuurboord.
Even voordat de beide motorvaartuigen
elkaar waren genaderd, werd de „Eben
Haëzer" opgeloopen door het ongeveer 300
ton metende motorvaartuig „De Schelde" ui
Vlissingen. Tengevolge van de zuiging liep
het kleine motorschip uit zijn roer, botste
nog even tegen „De Schelde" en stootte toen
tegen den wal. Het schip maakte iet of wat
slagzij en liep tengevolge daarvan onmiddel
lijk vol water. De schipper greep zijn 10-jarig
dochtertje en sprong met haar te water.
Hoewel hij goed kon zwemmen, verdwenen
hij en het kind in de diepte.
Een 18-jarige zoon van den schipper wist op
„De Schelde" over te springen. De vrouw
van den schipper en een 8-jarig dochtertje
waren eveneens te water gesprongen, doch
konden gelukkig door den 18-jarigen zoon
aan boord van „De Schelde" worden ge
trokken.
Een 16-jarige zoon van den schipper wist
eveneens op „De Schelde" te springen Hij
probeerde zijn vader nog te grijpen, doch
pakte alleen diens pet.
Direct na het ongeval werd de gemeente
veldwachter van Vreeswijk, de heer H.
Kruythoff, die op ongeveer 500 meter af
stand van de plaats van het ongeluk woont,
gewaarschuwd. Hij was spoedig ter plaatse.
Tegen zes uur zijn de lijken van den
schipper en zijn dochterje opgehaald. Zij zijn
naar de woning van den schipper te Vrees
wijk vervoerd.
Het gezonken motorschip ligt gevaarlijk
voor de scheepvaart. De schepen kunnen op
de plaats van het ongeval elkaar in het
Merwedekanaal niet meer passeeren. Amb
tenaren van den rijkswaterstaat regelen ter
plaatse het scheepsvaartverkeer.
Het motorschip „De Schelde" en het
motormosselvisschersvaartuig stopten na het
ongeval onmiddellijk en de opvarenden
trachtten den schipper en zijn dochtertje te
redden. Dit mocht echter, zooals gemeld, niet
meer baten.
STAKING DREIGT TE BUDEL.
Een ultimatum gesteld.
De Nederlandsche Roomsch-Katholieke
metaalbewerkersbond heeft gisteren, op uit
noodiging van de directie der -zinkfabriek
te Budel, van vier tot zeven uur met die di
rectie geconfereerd, gezamelijk met verte'
genwoordigers van de Belgischen christelij-
ken metaalbewerkersbond.
De directie was niet verder bereid dan tot
het verleenen van drie dagen vacantie, ter
wijl over de loonsverhooging en de pen
sioenregeling geen overeenstemming kon
worden bereikt. Nog denzelfden avond is het
ultimatum bij de zinkfabriek gesteld per 30
Juni a.s.
Op 1 Juli zal derhalve de staking ingaan
Aan het overleg nam ook deel de directie
der metaalertsenfabriek. Ook met haar is
men niet tot overeenstemming gekomen,
doch het resultaat van de besprekingen moet
nog met de betrokken arbeiders nader on
der het oog worden gezien, zoodat daar een
eventueel ultimatum zal worden gesteld.
WOONHUIS TE VIERLINGSBEEK
AFGEBRAND.
Vanmorgen te omstreeks half vier Is,
door tot dusver onbekende oorzaak, brand
ontstaan in het woonhuis, bewoond door
het gezin van den heer R. J. A. Stevens,
wethouder van Vierlingsbeek en eigendom
van mej. Verbeeten. In het huis werden een
café en een slagerij gedreven. De brand
nam direct een zoo grooten omvang aan, dat
de bewoners nauwelijks tijd hadden zich in
nachtgewaad in veiligheid te stellen. Er kon
niets behouden worden.
Het pand brandde tot den grond toe af.
Ook een stalling en de schuur vielen het
vuur ten prooi. Alles was verzekerd.
HOOGE PRIJZEN DER GROENTEN.
Men schrijft ons uit Rotterdam:
In tegenstelling met verleden jaar staan
de groenteprfj zen thans op een zeer hoog
niveau. Met uitzondering van komkommers
wordt aan de veilingen alles vlot verkocht
en vindt „doordraaien" zeer weinig plaats.
Vanzelfsprekend vinden deze prijzen hun
terugslag in die, welke de consument in
den winkel of aan den wagen moet be
steden. Het publiek moet echter in het oog
houden, dat prijzen, welke verleden jaar als
norm golden, in vele gevallen voor de
kweekers verlies opleverden.
BOOTJE GEKAPSEISD.
Schipper verdronken.
Gistermiddag omstreeks half drie is
in den Rijn boven Milligen, ter hoogte
van Tolkamer, een bootje van den par
levinker W. Leigraaf, na in aanvaring
te zijn geweest met het Rijnschip Fran-
cisca gekapseisd. De schipper verdween
in de diepte. Ook zijn bootje zonk.
DE WERELD-JAMBOREE.
Deelneming in garantiefonds voor
8000.
Op een suppletoire begrooting van het
Dep. van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen (dienstjaar 1936) is een post van
8000 uitgetrokken voor deelneming in
het garantiefonds voor de in 1937 te
houden wereld-jamboree der padvinders.
MOTOR-ONGELUK wIJ
BLARICUM.
Gistermiddag omstreeks half zes kwam de
35-jarige journalist L uit Laren op zijn
motor uit den Zwaluwenweg de Torenlaan,
den hoofdverbindingsweg tusschen Blaricum
en Laren, oprijden. Uit de richting Laren
naderde een auto, bestuurd door den heer
D. V. uit Blaricum. Achter deze auto naderde
de Gooische fram. Doordat L. even wei
felde, dreigde een botsing met de auto. De
heer V. gooide het stuur naar links, doch
kon de botsing niet meer voorkomen. De
heer L. kreeg van het rechter-spatbord een
klap en maakte een ernstigen val, welke nog
leelijker aankwam, doordat de auto door de
tram achterop werd gereden. De heer L.
kwam onder den bijwagen van de tram
terecht.
In ernstigen toestand is de heer L. naar
het ziekenhuis „St. Jan" te Laren'vervoerd.
Hij heeft zware inwendige kneuzingen opge
loopen.
De auto van den heer V. werd ernstig
beschadigd.
ONDER VRACHTAUTO GERAAKT
EN GEDOOD.
Gistermiddag is de 17-jarige leerling van
de M. T. S. te Haarlem, F. J. van K., wo
nende te Heemstede, die met zijn rijwiel op
den Wagenweg reed, op het oogenblik, dat
een groote vrachtauto met aanhangwagen
hem passeerde, de macht over zijn stuur
kwijt geraakt. Hij botste tegen een naast
hem rijdenden wielrijder en viel daarna
voor de achterwielen van de vrachtauto,
welke hem over het lichaam gingen. De on
gelukkige was op slag dood. Het stoffelijk
overschot van den jongeman is naar het
diaconessenhuis getransporteerd.
BOTSING TUSSCHEN VRACHTAUTO
EN MOTORFIETS.
Vanochtend om negen uur is op het kruis
punt de KempenaerstraatTerweeweg te
Oegstgeest een motorfiets met vrachtauto in
botsing geweest. De vrachtauto werd be
stuurd door J. W. van B. uit Wassenaar, de
motorfiets door R. Broekhuizen uit Gronin
gen. Op de duo zat diens broer, D, Broek
huizen uit Oegstgeest. De botsing was zoo
hevig, dat de motorfietsrijders over den weg
werden geslingerd. Geneeskundige hulp was
spoedig aanwezig. Het bleek, dat R. Broek
huizen zijn beenen gebroken had. Hij liep
voorts een schedelbreuk en verschillende
vleeschwonden op. Het slachtoffer is naar
Vrijdag 25 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (8.—12.—
4.—7.30 en 9.—12.— VARA. de
AVRO van 12.—4.— en de VPRO
van 7.309.uur). 8.Gr.pl.
10.— VPRO-morgenwijding. 10.20
Deel. 10.40 Gr.pl. 11.15 Verv. deck
11.30 Gr.pl. 12.— Kovacs Lajos'
orkest en orgelspel. 2.Gr.pl. 2.30
Ly ra-Trio. 3.15 Avro-dansorkest.
4.Orgel en saxofoon. 4.20 Piano
recital. 4.40 Orgel en saxofoon. 5.—
Voor de kinderen. 5.30 Fantasia.
6.30 Politiek radiojournaal. 6.50
Gr.pl. 7.— De Sing-Sing gevange
nis, causerie. 7.20 Gr.pl. 7.30 VGP-
ber. 7.35 Lezen in den Bijbel. 8.—
Zang en piano. 8.30 Kerk, Volk,
Staat, causerie. 9.VARA-orkest
en soliste. 9.45 Deel. 10.— Vervolg
concert. 10.30 ANP-ber. 10.40
VPRO-avondwüding. 11.—12.— Gr.
platen.
HILVERSUM, 1875 M. (Alg. progr.
KRO). 8.—9.15 en 10.-- Gr.pl. 11.30
Bijbelsche causerie. 12.— Ber. 12.15
De KRO-melodisten en solist. 12.50
Causerie over de training voor de
TT-races. 1.10 Gr.pl., postduiven-
ber. 1.15 KRO-orkest. 2.— Orgel
concert. 3.— Gr.pl. 4.— De KRO-
melodisten en solist. 4.45 Gr.pl.
5.15 KRO-Kamerorkest. 6.— Land
en tuinbouwcauserie 6.20 KRO-
orkest. 7.— Ber. 7.15 Geschiedenis
en ontwikkeing van de politie in
ons land, causerie. 7.35 Musica ca-
tholica. 8.— ANP-ber., mededee-
lingen. 8.15 Revue-progr. 9.45 De
KRO-melodisten en solisten. 10.30
ANP-ber. 10.40 P. Godwin's orkest.
11.30—12.— Gr.pl.
DROITWICH, 1510 M. 11.0511.20
Medische causerie. 11.2011.50
Pianosoli. 12.10 Orgelconcert.
12.50 BBC-dansorkest. 1.352.20
Birminghamsch Philharm. Strijk
orkest. 3.55 Gr.pl. 4.20 Het Carlton
Hotel orkest. 5.05 Gr.pl. 5.35 John
Reynder's orkest. 6.20 Ber. 6.55
Tweede acte van de opera „Die
Entführung aus dem Serail". 7.50
Voor tuinliefhebbers 8.10 Viool en
piano. 8.50 Oscar Rabin en zijn
Band. 9.20 Ber 9.40 Responsibili-
ties of Empire, causerie. 9.55
Weensch Philh. orkest. 11.10 Lew
Stone en zijn Band. 11.5012.20
Dansmuziek (gr.pl.)
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20
en 10.35 Gr.pl. 12.50 Het Visciano-
orkest. 1.35 Zang. 2.05 Verv. orkest
concert. 2.50 Radiotooneel. 4.20 Het
Parijsch blaaskwintet. 7.20 Harp-
recital. 7.35 Gr.pl. 7-50 en 8.50 Zang.
9.20 Gev. progr. 10.50 Gr.pl. 11.20
Orkestconcert.
KEULEN, 456 X 6.50 Militair con
cert. 7.30 Gr.pl. 7.50 Rep. 8.50
Schrammelmuziek. 9.50 Gr.pl. 12.20
Orkest van Spoorwegpersoneel. 1.35
Omroepkleinorkest. 2.35 Gev. con
cert. 4.20 Omroep-Amusements-
orkest. 5.20 Radiotooneel met mu
ziek. 6.20 Het Donath-orkest en so-
listen. 8.30 Voor oud-strijders. 8.50
Omroeporkest en solisten. 10.50—
12.20 Dansmuziek en populair con
cert.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest
1.30 Omroepdansorkest. 1.50—2.20
Gr.pl. 5.20 Vioolrecital. 5.50 Vocaal
kwartet. 6.20 Omroepdansorkest.
7 20 Gr.pl. 8.20 Kleinorkest. 9.—
Radiotooneel. 9.20 Kleinorkest
10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20
Gr.pl. 12.50 Omroepdansorkest. 1.05
Gr.pl. 1.30 Omroeporkest. 1.50
Zang. 2.—2.20 Gr.pl. 5.20 Klein
orkest. 6.Pianosoli. 6.20 Gr.pl.
e.50 Pianorecital. 7.35 Zang. 8.20
Voor oud-strijders. 9.40 L'Aumónier
du Régiment, opera. 10.3011.20
Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Landesorkest Gouw Berlijn.
10.20 Ber. 10.50 Sportpr. 10.50
12.20 A. Goronzy's orkest, 't Hasz-
kwintet en de Metropol-Vocalisten.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Parijs PTT 88.20, Keu
len 8.20—10.35, Parijs R. 10,35—
12.35, Brussel VI. 12.35—13.35, Keu
len 13.35—15.40, Droitwich 15.40
16.20, Keulen 16.20—17.20, Brussel
VI. 17.20—18.20, Keulen 18.20—
20.10, Droitwich 20.10—21.40, Brus
sel Fr. 21.40—22.20, Boedapest 22.20
—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Di
versen 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35
12.50, Droitwich 125013.35,
Lond. Reg. 13.3516.20, Droitwich
16.20—18.20, Brussel VI. 18.20
18.45, Droitwich 18.4519.50, Lond.
Reg. 19.50—20.40, Brussel VI. 20.40
—21.55, Droitwich 2T.5524.
Lijn 5: Diversen.
het academisch ziekenhuis te Leiden ver
voerd. De duorijder bekwam slechts lichte
verwondingen.
Beide voertuigen werden ernstig bescha
digd.
Het ongeluk is vermoedelijk te wijten
aan het feit, dat den chauffeur van den
vrachtauto geen voorrang is verleend. De
politie stelt een onderzoek in.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK ONDER
BEEKBERGEN.
Autobus geslipt. Acht inzittenden ge
wond.
Gistermiddag tegen half zes heeft zich op
den Arnhemschenweg, ter hoogte van hotel
„de Smittenberg" te Beekbergen een ernstig
auto-ongeluk voorgedaan, waarbij acht per
sonen, onder wie een geneesheer uit den
Haag, vry ernstig werden gewond.
Een autobus uit Rotterdam, waarin der
tien personen waren gezeten, naderde op dat
tijdstip het kruispunt bij „de Smittenberg".
De chauffeur, die in de richting Apeldoorn
reed, zag, plotseling zoowel van rechts als
van links, een auto naderen. Teneinde den
van rechts komenden wagen te ontglippen,
zwenkte hij naar links, om daar den zijweg
in te slaan. De van links komende auto, wist
hem nog juist te ontwijken. Bij het gaan
naar links is de autobus door het losse grint
op den weg uit de bocht geschoten en omge
slagen, waarbij zij 'n paal van het telefoon
net raakte. De paal knapte af en kwam op
het hek van het hoekhuis terecht. Acht inzit
tenden, vier dames en vier heeren, waar
onder dr. F. H. Hesselink uit den Haag, be
kwamen vrij ernstige verwondingen en zijn
per brancard naar het R.K. ziekenhuis te
Apeldoorn vervoerd, alwaar zjj ter verple
ging zjjn opgenomen.
De bus, werd .zwaar beschadigd. De kap is
geheel vèrnïëld, terwijl de' ruiten "Hei Vfif-'
wel alle moesten ontgelden. Verder is »r
een scheur in den zijwand ontstaan.
Een kraanwagen uit Apeldoorn heeft de
bus weggesleept. De vijf passagiers, die on
gedeerd bleven, zijn met een auto naar hun
woonplaatsen gebracht.
De chauffeur van de autobus verklaarde,
na het gebeurde met een vaart van 40
K.M. te hebben gereden, terwijl hij bij het
inslaan van de linkerbocht zijn snelheid tot
15 K.M. had verlaagd.
Hij was 's middags met het gezelschap uit
Rotterdam vertrokken voor een rondrit via
Arnhem, Apeldoorn, Amersfoort en Utrecht
De man klaagde over inwendige pijnen.
Een der gewonden overleden.
Omtrent dit ongeval vernemen wij nog
het volgende:
Een der drie ernstig gewonden uit de auto
bus, de heer Hesseling van Suchtelen uit
's Gravenhage is,in den afgeloopen nacht,
aan zijn verwondingen bezweken. De beide
andere, mevrouw de Ruiter en mej. van der
Drift, beiden eveneens uit Den Haag, zijn
thans in het Juliana-ziekenhuis te Apel
doorn ter verpleging opgenomen. De vüf
overige inzittenden van de autobus, die allen
minder ernstig gewond werden, zijn van
ochtend per taxi naar hun respectieve woon
plaatsen vervoerd.
De autobus is door de politie te Apeldoorn
in beslag genomen.
PISTORISCHE AVONTURENROMAN.
Door G. P. BAKKER.
46)
„En toch, je weet ik heb mij niets te ver
wijten. De oorlog is verschrikkelijk. Ik heb
lang geaarzeld. Ik ben er toe gedwongen.
Ik ben gekomen om mijn geloofsgenooten
den vrede te brengen. Ik ben geen fanati
cus. Als ik overwin zal er vrede zijn en een
ieder zal vrijelijk dien godsdienst kunnen
uitoefenen dien bij belijdt. Geen geloofs
vervolging meer, van geen van beide zij
den.
Dat is het doel geweest waarom ik naar
de wapens heb gegrepen. Mijn geloofs
genooten werden onderdrukt. Je hebt ge
zien, hoe Tilly huisgehouden heeft. Hoe hij
met zijn legerscharen waar hij komt ver
woesting en verderf brengt. Ik wil erken
nen, dat hij niet anders kan. De keizer
zendt hem geen geld. Hij kan zelf nergens
meer leenen, zelfs niet meer bij de Joden,
die hij vervolgd heeft. Maar een overwin
ning van Tilly zou een vloek zijn voor de
Duitsche landen. Hij zou ze alle uitmerge
len.
Vroeger was er maar één geloof. Bij de
opkomst der hervorming kwam ook de ge
loofsvrijheid in het gedrang. Toen er meer
richtingen ontstonden, wilden de meer
derheden andersdenkenden tot hun geloof
dwingen door alle mogelijke middelen. Niet
alleen de Katholieken. In Engeland alleen
worden misschien meer roomschen ver
moord dan ketters door de inquisitie. Vrij
heid van geloof is een der eerste rechten
van den mensch. Groote geesten van beide
zijden hebben dat ingezien. Uw prins Wil
lem van Oranje heeft dat verkondigd en
daarvoor moeten we hem allen dankbaar
zijn", richtte hij zich tot Saxon, den Hol
lander.
„Ik hoop hier den vrede te brengen voor
menschen van elk geloof. En wat Maag
denburg betreft, als God mij de gelegenheid
geeft, zal ik het opbouwen mooier dan het
ooit is geweest".
„Sire", antwoordde Saxon. „Dat zou een
daad een koning waardig zijn".
De veldheeren hadden met groote be
langstelling naar den koning geluisterd.
„Geen wonder", dacht Banner, „dat we
allen voor hem door het vuur gaan en dat
hij aller harten verovert".
Stahlhans verbrak weer de stilte. „Van
morgen hoorde ik het lied van Saxon's rui
ters. Ik had het nooit eerder gehoord. Mis
schien wil generaal Saxon het eens voor ons
zingen. Het was zoo'n vroolijke wijs. En een
kleine opwekking hebben we wel noodig".
„Het is eigenlijk", antwoordde Saxon,
„een lied gemaakt door een lansknecht van
Wallenstein. Het was zeer geliefd in het le
ger en werd veel gezongen. Toen ik met
toestemming van Wallenstein in zijner Ma-
jesteit's dienst overging en een paar regi
menten op de been moest brengen, begreep
ik dat dit lied de werving zou vergemakke
lijken en vele oude vrienden zou helpen
overhalen zich onder mijn vgandel te scha
ren. De tekst werd eenigszins veranderd om
het op de ruiters toepasselijk te maken. Ik
zal het voor u zingen in zijn oorspronkelij
ken vorm".
Een kort voorspel en hij begon:
Hoera in 't veld te rukken.
De trommels rofflen overal.
Om met kartouw en stukken,
Manmoedig voort te rukken,
Bij luid trompetgeschal.
In dichteh dichte hoopen
Op 't Waliensteinsche krijgsgeschreeuw.
Komen wij aangeloopen,
Om geld en buit te koopen,
Te vechten als een leeuw.
Hij is de held der helden.
Er leeft geen ander hem gelijk,
Verwint op alle velden.
Gunt ons veel poe.i en gelden,
Veel van het surdsche slijk.
Er is geen beter leven
Dan van een lansknecht, welgemoed.
Zich in 't gevecht begeven,
Tot hoogen rang verheven,
Krijgt eer en roem en goed.
Een leven zonder zorgen.
Wat vraagt de mond, dat baart de stond,
Van heden tot op morgen.
Niets koopen en niets borgen:
Men neemt ziedaar de grond.
Het voorjaar is voorhanden,
En men rent buiten in het veld.
De hellebaard in handen.
Men hoort in alle landen
De leuze: krijg en geld.
Wie heeft dit lied gezongen?
Een frissche lansknecht buiten kijf:
Hij was den boer ontsprongen,
Heeft toen dit lied gezongen.
Het hart lacht hem in 't lijf.
De krijgsoversten applaudisseerden luid.
„Geen wonder, dat je als zanger het pu
bliek bekoort", klonk het oordeel van Ban
ner. „Saxon, je bent een geboren bard,
kerel".
„En nu tot slot het lied, dat ik inzette
als roode dragonder en zong met de keizer
lijke huzaren in het Blauwe Paard, even
vóór luitenant De Vries den Spanjool
raakte".
Geef den boer een stuk land en een huis
en een schuur,
Een dik wijf en zijn stallen vol vee.
Geef hem regen of zon, zooals hij begeert,
Misschien is hij dan wel tevree
Saxon zong alle coupletten en zette ten
slotte het vers in:
Maar geef mij een goed paard en een
stalen kuras,
Een pallas of pi^ool in de hand,
En een veldheer, die ook zijn soldaten
wat gunt
In een rijk en vijandelijk land.
Luid handgeklap beloonde den zangér.
En toen het laatste couplet kwam:
Dan is er in de wereld geen vroolijker
werk
Dan dat van een kloeken huzaar,
Dan komt liefde en roem, avonturen
en goud,
Een hoera voor den blauwen huzaar,
riep Saxon: „En nu heeren, het keerrijm
allen meezingen".
In de aangrenzende kamer zei Rudolf, de
oude wachtmeester, tegen zijn vrouw
Annette:
„Per baccho, ik geloof dat generaal Saxon
den geheelen staf aan het zingen heeft ge
bracht".
„En is dat een wonder?" vroeg Annette.
„Als hij zingt, sleept hij iedereen mee en
de Zweden zingen graag en goed".
„Maar de koning ook!"
„Waarom niet?" antwoordde ze. „Hij is
zoo'n vriendelijke en eenvoudige man".
Om vier uur brak de staf op. De koning
nam afscheid van generaal Saxon en zei:
„Slaap maar eerst een nacht uit onder
je eigen dak. Je hebt het ruimschoots ver
diend. De jonge dame zullen we in de
koets onder escorte naar Berlijn zenden. Ze
kan daar prinses Marion en mijn vrouw ge
zelschap houden. Jammer, dat we dien jon
gen man niet meer kunnen zenden om haar
te begeleiden, maar we hebben ernstiger
werk voor hem".
(Wordt vervolgd).