Grondwetsherziening onder de loupe ZIJN STIJVE NEK IN 3 UUR GENEZEN KLOOSTERBALSEM Gemeenteraden DOOR KLOOSTERBALSEM Binnenland Revolutionair en oppositioneel optreden. Groote partijen onredelijk bevoordeeld Een stijwe nek behoeft Ge dus niet langer te hebben „Geen goud zoo goed" HEILOO I Het afdeelingsonderzoek van de wetsontwerpen betreffende de grond wetsherziening heeft der commissie van rapporteurs aanleiding gegeven tot mededeeling o.a. van het volgende: Over het algemeen bepaalde men zich bij deze hernieuwde behandeling van de voorstellen tot grondwetsher ziening tot een verwijzing naar het geen bij de schriftelijke en monde linge behandeling van de aanvanke lijke voorstellen werd gezegd, zulks in navolging van de regeering, die in haar memorie van toelichting even eens met ee.. verwijzing naar de ge wisselde stukken en gevoerde beraad slagingen volstaat. Eenige leden gaven als hun meening te kermen, dat voor deze grondwetsherzie ning geen enkele aannemelijke reden be staat, behalve voorzoover zij betreft de regeling van het inkomen van den prins gemaal, welke regeling echter ook wel langs anderen weg op bevredigende wijze tot stand had kunnen komen. Als feitelijk motief voor deze herziening zagen zij het streven der regeering om van den angst van de s. d. a. p. voor een zoogenaamde fascistische dictatuur gebruik te maken om voorgoed de dictatuur van de regeeren- de partijen, in de eerste plaats van de r.-k. staatspartij, te vestigen Deze leden verklaarden tegen alle ont werpen, met uitzondering van het eerste, te zullen stemmen. Naar hun oordeel vormt het geheel dier ontwerpen een ernstige inbreuk op de door de grondwet van 1814 gewaarborgde historische vrijheden van het volk, welke vrijheden sindsdien syste matisch zijn beknot. Dezelfde leden wezen er nog op, dat weliswaar artikel 7 der grondwet nu on gewijzigd wordt gelaten, doch dat reeds het voornemen is te kennen gegeveni, zon der grondwetsherziening tot hetzelfde resultaat te komen. Zij achtten dit typee rend voor den revolutionnairen geest van het huidige regime. Deze mentaliteit is te verklaren zoowel uit den oorsprong van het heerschende stelsel, nl. de Fransche revolutie, als uit de overtuiging, dat dit stelsel ten einde loopt en het tijdperk van den autoritairen staat nadert, ondanks de zoogenaamde overwinning der democratie op 26 Mei j.1. Vele leden verklaarden in deze uiteen zetting slechts een caricatuur te kunnen zien van de motieven, welke de regeering hebben geleid bij het indienen van haar voorstellen, waarvoor de zakelijke gron den bij herhaling zijn uiteengezet. Het had bij de hierbedoelde leden overigens ver wondering gewekt, dat voorstanders van den totalitairen staat zich meenen te moe ten opwerpen als verdedigers van de volksvrijheden, die in het door hen voor gestane staatsbestel juist geheel zouden verdwijnen. De aan de orde zijnde voor stellen aldus deze leden vormen allerminst een bedreiging van die vrij heden, die de overgroote meerderheid der bevolking, in tegenstelling tot de dicta tuurpartijen, wenscht te behouden. Verscheidene leden wezen er nog op, dat de s. d. a. p. zich bij de beoordeeling van de regeeringsvoorstellen geheel door haar eigen inzichten heeft laten leiden. De sociaal-democratische fractie heeft zich in eersten termijn met de meeste voorstellen vereenigd, maar tegen enkele belangrijke onderdeelen bezwaar gemaakt. De gedach te aan een samengaan van regeering en s d. a. p. om voorgoed de dictatuur der regeerende partijen te vestigen, komt, in dit licht bezien, wel zeer zonderling uit. Zij kan slechts opkomen bij hen, die zelf, als zij aan de macht zouden komen, alle andere richtingen voorgoed den mond zouden trachten te snoeren. Immers, gedurende de 40 jaren, dat de s. d. a. p. in het parlement optreedt, en ge durende de bijna 20 jaren, dat de com munistische partij daar zitting heeft, zijn bepalingen van dezen aard niet noodig geacht. Nu echter de n. s. b., die haar doeleinden slechts op legale wijze wil ver wezenlijken, ini de openbare lichamen ver schijnt, wordt een voorstel als het onder havige ingediend. Van andere zijde werd tegen dit betoog aangevoerd dat de ontwrichtingsverschijn selen, die aan de n. s. b. tijdelijk eenige levenskans boden, in andere kringen het gevoelen deden rijpen, dat bepalingen als de thans voorgestelde niet langer kunnen worden gemist. Daarin ligt de oorzaak van het samentreffen van het opkomen der mationaal-socialistische beweging met het ontstaan van den drang naar de onder havige voorziening, dat die voorziening speciaal tegen de n. s. b. zou gericht zijn, is volkomen onjuist. Veeleer is daarbij oorspronkelijk aan een geheel andere partij gedacht. Het in het ontwerp be lichaamde denkbeeld toch is het eerst aan vallen, is overigens begrijpelijk, daar zij zeker, als zij kon, de macht zou grijpen, ook met gebruikmaking van onwettige middelen. Vele leden verdedigden het voorstel als een noodzakelijk gebleken aanvulling van hetgeen de grondwet reeds bevat. Blijkens den eed of de belofte, die gevorderd wordt van nieuw-gekozen kamerleden, is het de bedoeling der grondwet, dat de leden, welk verschil van meening zich ook tusschen hen mag voordoen, allen te zamen zich zullen stellen op den grondslag van het bestaande staatsbestel. Eén sanctie daarop ontbreekt. Het gevolg hiervan is, dat eön lid, dat openlijk verklaart zich niet op den grondslag van het bestaande staatsbestel te plaatsen en ook met onwettige middelen zijn doel te willen bereiken, niet van het lidmaatschap kan worden vervallen ver klaard. Dat zulk een sanctie noodig zou zijn, is in vroeger jaren niet ondersteld. Nu de practijk in dit opzicht heeft gespro ken, mag een voorziening niet langer ach terwege blijven. Tegen misbruik waakt de stringente redactie van de voorgestelde bepalingen en zal voorts behooren te wa ken de door die bepalingen geëischte wet telijke regeling. Wat ini Duitschland ge beurd is, vindt niet zijn fundament in be palingen als de thans aanhangige. Men bedenke voorts, dat Nederland een rechtsstaat is. Het voor de ambtenaren van het departement van defensie geldende verbod, lid te zijn van de s. d. a. p., is niet het bewijs van het'tegendeel. Van onrecht matig optreden tegen een bepaalde partij is in dit geval geen sprake. Eenige leden maakten nog in het bijzon der bezwaar tegen de omstandigheid, dat in het ontwerp met betrekking tot het orgaan, dat de revolutionmaire gezindheid moet constateeren, reeds thans wordt be paald, dat de kroon bij de benoeming van de leden aan een voordracht van de, poli tiek samengestelde, Tweede Kamer zal zijn gebonden, terwijl de samenstelling overigens geheel aan den wetgever wordt overgelaten. Andere leden achtten in de hierbedoelde regeling een waarborg gelegen, dat de be slissende instantie +ot een objectief oordeel in staat zal zijn. Zij zal zy'n een rechterlijk college, benoemd op dezelfde wijze als de Hooge Raad. Ordening. Eenige leden verklaarden, op zich zelf voorstanders van ordening te zijn. Immers, zij beschouwden een corporatief systeem als het meest gewenschte. De ervaring had hun echter geleerd, dat de ordening onder het huidige systeem slechts dient om de werkelijke corporatieve gedachte den wind uit de zeilen te nemen, en de over- heerschir.ig van kapitalisme plus ambte naren, dus van het staatssocialisme, te vestigen. Voorwaarde voor een werkelijke ordening meenden zij is de organisch gegroeide volksgemeenschap op nationalen en socialen grondslag, die pas kan ontstaan na het opheffen van de politieke partijen. Op grond van deze zienswijze zouden de leden, hier aan het woord, zich ook tegen dit ontwerp moeten verzetten. Van andere zijde werd hiertegen gesteld, dat in de landen, welker systeem de bo venbedoelde leden zouden willen volgen, geen sprake is van ordening op den grond slag van een organisch gegroeide volksge meenschap, doch van dictatorialen dwang, waarvan het resultaat op economisch ge bied juist met de door hen zelf gebezigde uitdrukking: „kapitalisme plus ambtena ren" zeer goed zou zijn gekenschetst. Verscheiden leden oordeelde het hier besproken voorstel van weinig beteeke- nis, wijl het bestaande artikel 194 in dit opzicht voldoende mogelijkheden opent. Andere leden zagen in de nieuw-voorge- stelde bepalingen toch wel een wezen lijken vooruitgang. Zij achtten daarin een krachtige stimulans gelegen voor de ont wikkeling van de bedrijfsorganisatie. Een aantal leden opperden bezwaar tegen het openen van de mogelijkheid, over te gaan tot de benoeming van staatssecretaris sen. Eenigen hunner zagen ook hiervoor weer geen andere reden dan het verlangen, poli tieke vrienden te kunnen beloonen. Zij achtten geen enkel motief aanwezig voor een verdere uitbreiding van het regeer apparaat. In de laatste jaren is het zelfs mogelijk gebleken te volstaan met tien mi nisters voor elf departementen en een secretaris-generaal voor twee departemen ten. Van een reëele behoefte kan hier dus geen sprake zijn. Verscheidene leden meenden, dat in be paalde gevallen wel degelük zakelijke gron den voor de benoeming van staatssecreta rissen aanwezig kunnen zijn. Schadeloosstelling Tweede Kamer leden. Eenige leden hadden ernstige bedenking tegen het bedrag der schadeloosstelling voor de leden der Tweede Kamer dat wordt voorgesteld. Deze leden stelden voorop, dat de Tweede Kamer overbodig is. Zoolang zij nog bestaat, is er naar hun meening tegen het verleenen van een schadeloosstelling aan haar leden geen bezwaar, mits deze, overeenkomstig de beteekenis van het woord, beperkt blijft tot de werkelijke gedane uitgaven, dus de reis- en verblijfkosten, waarnaast dan een presentiegeld wegens het bijwonen van vergaderingen zou kun nen worden toegekend. Hetgeen thans, in navolging van de bestaande regeling, wordt voorgesteld, komt echter neer op het toe kennen aan de leden der Kamer van een vast salaris. Op deze wijze wordt het Ka merlidmaatschap een financieel voordeelige positie, hetgeen principieel onjuist is te achten. Daarbij komt nog, dat zij, die volksverte genwoqrdigers heeten, in wezen partjjver- tegenwoqrdiger zijn, zoodat het meer voor de hand zou liggen, dat de noodzakelijke vergoeding door de partijen wordt bekostigd. Het verleenen van pensioen voor schade loosstelling achtten deze leden te eenen- male onlogisch en reeds daarom onaan vaardbaar. Andere leden merkten op, dat de boven weergegeven zienswijze kennelijk is inge geven door vijandschap tegen het parle mentaire stelsel, welks werking ernstig zou worden geschaad, indien aan de leden der Tweede Kamer niet een zoodanige schade loostelling werd toegekend, dat het lid maatschap door personen uit alle groepen der bevolking zonder te groot bezwaar kan worden waargenomen. In Nederland is de vergoeding steeds be scheiden geweest in verhouding tot de aan het lidmaatschap verbonden werkzaamhe den en uitgaven. Het thans voorgestelde bedrag is wel het laagste, dat gerechtvaardigd s, wil gewaar borgd zijn, dat ook personen, die geen eigen vermogen noch noemenswaardige andere inkomsten uit arbeid hebben, het lidmaat schap der Kamer zullen kunnen aanvaarden Van een salaris kan niet wórden gespro ken, of het zou dan van: een onvoldoend salaris moeten zijn. Het Kamerlidmaatschap beschouwen als een financieel voordeelige positie kunnen in ernst alleen zij doen, die van de eischen, welke dat lidmaatschap stelt, geen voldoende begrip hebben. De ge oefende critiek zou veeleer dan op ons land toepasselijk zijn op die landen, waar de werkzaamheden der parlementsleden zijn weggevallen, doch de vergoedingen zijn ge bleven, en waar de vertegenwoordigers in werkelijkheid partij-functionarissen zijn. Weder andere leden hadden het bedrag der schadeloosstelling liever tot 4.000 ver minderd gezien. Zij meenden zich echter bij de tot stand gekomen oplossing te moeten neerleggen, omdat deze een compromis vormt. Gezien het werk; dat bij een goede ambtsvervulling in de Kamer verricht moet worden, konden ook deze leden in het be drag, dat volgens het ontwerp voortaan gelden zal, allerminst een salaris zien in den eigenlijken zin van het woord. Diverse voorstellen. Verscheidene leden spraken er hun leedwezen over uit, dat in het laatste wetsontwerp zooveel ongelijksoortige voorstellen zijn vereenigd en dat de regee ring bij de behandeling in eersten termijn geweigerd heeft het ontwerp in eenige kleine wetsvoordrachten te splitsen. Daar door komen zij, die in het ontwerp een aantal goede bepalingen opgenomen ach ten, doch tegen andere der daarin vervatte wijzigingen bezwaren hebben, voor een moeilijke beslissing te staan. Andere leden vestigden er in dit verband de aandacht op, dat bij deze grondwets herziening de splitsing in afzonderlijke ont werpen reeds veel verder is doorgevoerd dan voorheen het geval was. Bij verscheidene leden bestond onover komelijk bezwaar tegen de wijzigingen, welke beoogen het doen verloren gaan van de verkiesbaarheid door gerechtelijke vrij- heidsberooving ook wegens politieke delic ten en het opheffen van de parlementaire immuniteit in geval van opruiing of schen ding van geheimen. In de laatstbedoelde wijzigingen zagen zij een belangrijke aan tasting van de vrijheid der volksvertegen woordigers, die op deze wijze bij de uit Ministers zonder portefeuille. Eenige leden zagen voor de invoering van het instituut van minister zonder porte feuille geen enkele reden aanwezig dan wellicht alleen den wensch om meer poli tici minister te kunnen doen worden, om vrienden te kunnen beloonen. Ten hoogste zouden deze leden een voorstel hebben kun nen aanvaarden om de mogelijkheid van een ministerschap zonder leiding van een departement te openen, uitsluitend voor den voorzitter van den raad van ministers. Tegen het thans op dit punt gedane voorstel zou den zij zich moeten verzetten. Verscheidene leden gaven opnieuw te kennen, dat zij tegen dit nieuwe instituut in het algemeen geen bezwaar hadden, doch dat zy zich het recht voorbehielden, in ieder voorkomend geval zelfstandig te beoordee- len, of van de te verleenen bevoegdheid al dan niet een juist gebruik wordt gemaakt. Naar hun oordeel dient dat gebruik tot het allernoodzakelijkste te worden beperkt. Kiesstelsel. Eenige leden verklaarden zich tegenstan ders van ons geheele kiesstelsel en daarom ook van het thans gedane voorstel. Zij wenschten kiesrecht voor alle mannelijke en vrouwelijke Nederlanders boven 21 jaar, waar ook gevestigd. Tegen de voorgestelde wijziging bestond bij deze leden in het bij zonder nog dit bezwaar, dat de veranderin gen in de kieswet, waartoe die wijziging ge legenheid zal geven, slechts zullen dienen om de suprematie der groote partijen te be vestigen en nieuwe stroomingen tegen te houden. Bij enkele andere leden bestond eveneens ernstige bedenking tegen een verdere be- nu bij de jongste verkiezingen wel gebleken is, dat dit voor het tegengaan van een on redelijke versplintering volstrekt niet noo dig is. Door aanvaarding van dit voorste zou de evenredige vertegenwoordiging woi - den vernietigd en het pad worden geëffend voor wetsontwerpen als het ontwerp-de Wilde, dat destijds door de Kamer werd ai gewezen. Van andere zijde werd bestreden, dat de vroeger in de Kieswet aangebrachte wijzi gingen de groote partijen onredelijk hebben bevoordeeld. De verdeeling van de beschik bare zetels geschiedt thans, nu het stelsel der grootste gemiddelden wordt toegepast, meer in overeenstemming met het even redigheidsbeginsel dan onder de werking van het systeem der grootste overschotten. Overigens zal aldus de hier aan het woord zijnde leden bij de behandeling van het te verwachten voorstel tot her nieuwde wijziging van de kieswet tegen het treffen van onbillijke maatregelen ten op zichte van kleine partijen kunnen worden gewaakt Het genoemde ontwerp-de Wilde achtte een aantal dezer leden ook met de vigeerende grondwettelijke bepalingen niet in strijd. Huns inziens wordt dan ook door de nieuwe redactie in den bestaanden toe stand weinig veranderd. Revolutionnaire vertegenwoordigers Verscheidene leden verklaarden ook thans, zich met het in het betreffende ontwerp vervatte voorstel niet te kunnen vereenigen. Zij achtten bepalingen als de voorgestelde onnoodig en ongewenscht. Revolutionnaire handelingen of uitingen buiten een ver tegenwoordigend lichaam vallen reeds on der de strafwet. Zelfs bestaat voor den rechter de moge lijkheid, hun, die zich aan feiten van dien aard schuldig maken, het actieve en passieve kiesrecht te ontnemen, waarvan het ver vallen van het lidmaatschap een automa tisch gevolg is. Tegen revolutionnair op treden binnen de vertegenwoordigende lichamen kunnen en moeten de voorzitters dier lichamen waken, met gebruikmaking van de maatregelen, welke de reglementen van orde hun daartoe ter beschikking stel len. Aan de voorgestelde nieuwe grondwet telijke bepalingen bestaat derhalve geen behoefte. En ongewenscht zijn die bepa lingen, omdat zij gevaarlijk zyn. Zij zullen voornamelijk, zoo niet uitsluitend, toepas sing vinden in tijden van politieke bewogen heid. Maar juist dan kunnen zij licht leiden tot partijdige daden. Men denke in dit verband aan de ambte narenverboden, gericht tegen s.d.a.p. en n.v.v. In Duitschland en in Danzig heeft men zich, ten einde zyn wil te kunnen door zetten, van soortgelijke bepalingen bediend om de oppositie te verwijderen. Te grooter is hier bedoel gevaar nog, wijl in den tekst der nieuwe bepalingen de woorden „een streven tot uitdrukking brengen" wor den gebezigd, die, gelijk reeds bij de eerste behandeling van 't ontwerp werd opgemerkt als gevolg van hun vaagheid in de prac tijk in ander verband een duiding hebben gevonden. Ver"Uitgaande boven de strekking van de bepalingen, waarin zij werden opge nomen. Andere leden sloten zich bij deze be schouwingen aan. Enkele dezer leden ver klaarden in het ontwerp niet anders te kun nen zien dan een offer aan den geest van den tijd. Eenige leden noemden de voorgestelde be palingen, „ondemo-liberaal". Op zich zelf zouden zij tegen deze bepalingen geen be zwaar hebben. Immers, zij zouden aldus kunnen worden toegepast, dat alle leden der publieke colleges behalve de representanten der nationaal-socialistische beweging, zou den worden uitgesloten. Alle in die colleges vertegenwoordigende politieke partijen toch staan op revolution nairen grondslag. Als deze leden zich niette min tegen dit voorstel verzetten een an- omdat de bedoeling klaarblijkelijk een an dere is en de ontworpen bepalingen ken nelijk tegen een groep, juist de n.s.b., zyn gericht. tlk had den geheelen dag door regen achtig weer geloopen met een ener- penden wind. Toen Ik e'avonds thula kwam. kon ik mUn hoofd niet meer bewegen, zoo stijf waren de spieren van mijn nek. Ik ging vroeg naar bed maar liet mij tevoren een* stevig wrij ven met Kioosterbaisem. Morgens was ik verrast te bemerken, dat er van mijn stijve nek niets meer te be speuren was. De Klooste, balsem had mü in een enkelen naeht, of tn 8 uur van m'n hevige eti/oe nek af geholpen. S. Seh. te den B. AECKER'S OMIOIMIIl TIM MIUI Onovertroffen bij brand- en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrUfmlddel bfj Rbeumatiek, spit en pijnlijke spieren bchroeldooi 85 eb Pottin: 82^ eb in 1.04 Gisteravond kwam de raad dezer ge meente m voltallige zitting bijeen onder voorzitterschap van den burgemeester, den heer Jhr. N. van Foreest. Van de ingekomen stukken noemen wij de goedkeuring van de gemeentebegreoting, alsmede die van het G.E.B., voor 1937; voorts de goedkeuring van de verordening op de heffing van opcenten op de personee- le belasting. Ook de overige ingekomen stuk ken behelsden goedkeuring van raadsbeslui ten. Zij werden alle voor kennisgeving aan genomen. Het door B. en W. aangeboden kohier hon denbelasting werd vastgesteld op een bedrag van 974.75. Eenige af- en overschrijvingen, betreffen de den dienst 1936 werden zonder bespre king goedgekeurd. Gemeenschappelijke regeling inzake de destructie van vleesch enz. In verband met de tusschen de gemeenten Alkmaar en Heiloo gesloten overeenkomst betreffende de vleeschkeuring, werd al het afgekeurde vleesch uit deze gemeente door personeel van het slachthuis te Alkmaar naar dat slachthuis vervoerd. Vandaar uit werd voor destructie gezorgd, laatstelijk voor vleesch in den destructor te Barsingerhorn en voor cadavers in dien te Schagen. Het is echter wenschelijk, dat voor het ge bruik maken van genoemde inrichtingen een gemeenschappelijke regeling tot stand komt. Het gemeentebestuur van Alkmaar heeft met de commissie van uitvoering van den de orde gesteld in een nota van het toen- oefening van hun taak als zoodanig onder voordeeling van de groote partijen, waarop vleeschkeuringsdienst in den kring Barsin- lij jV»p^r I controle van den rechter zullen komen de uitwerking van de hierbedoelde wijziging - - malige lid der Tweede Kamer, den heer Knottenbelt, die daarbij in het bijzonder op de communistische propaganda het oog had. Op wie de voorgestelde bepalingen eventueel zullen worden toegepast, zal ge heel afhangen van de vraag, wie zich schuldig maken aan een streven om met behulp van onwettige middelen verande ring in de rechtsorde te brengen. Dat de n. s. b. vreest onder de bepalingen te zullen te staan. Eenige andere leden sloten zich bij deze zienswijze aan. Vele leden daarentegen konden zich met de gedeeltelijke opheffing van de immuni teit zeer wel vereenigen. Een deel hunner zou zelfs verder willen gaan en de immuni teit, feitelijk een verouderd begrip, geheel willen afschaffen. zal neerkomen, In de kieswet zijn reeds herhaaldelijk veranderingen aangebracht, welke aan de groote partyen een voorsprong verzekeren. Men denke o.a. aan de bepalingen betref fende de toewijzing van zetels en betreffen de het toekennen van lijstnummers. Het zou onrechtvaardig zijn het leven van de kleine partijen nog meer te bemoeilijken. Te meer, gerhorn de onderhandelingen geveerd na mens alle bij den vleeschkeuringsdienst van Alkmaar aangesloten gemeenten, alzoo ook voor Heiloo. Er is overeenstemming bereikt en een ontwerp-regeling is tot stand geko men. Zij brengt voor Heiloo geen extra-kos ten mede. B. en W. stelden daarom voor om die re- g~'ing vast te stcBen. Conform besloten. Aangaan geldleening. Ter dekking van de kosten van aankoop van de terreinen aan den Westerweg en die van het bouwrijp maken daarvan voor zoo ver dat heeft plaats gehad, dient een geld leening te worden aangegaan tot een be drag van vijf en zestig duizend gulden. B. en W. zijn er in geslaagd die te plaatsen te gen een rente van die procent. Zij stelden voor om te besluiten tot het aangaan dier geldleening. Aldus werd zonder bespreking besloten. Verkoop bouwterrein. Door den heer F. N. Stam te Bussum is verzocht voor 1782 te mogen koopen een perceel bouwterrein aan den Westerweg, ter breedte van ongeveer 18 M. en ter diepte van ongeveer 33 M., voor den bouw van een dubbel woonhuis. Zij stelden voor het verzoek in te willi gen. De heer Opdam betreurde het, dat er voor een dubbel woonhuis zoo weinig grond zal worden verkocht. Liever had hij gezien, dat er meer ruimte bij het huis zou moeten worden gelaten, opdat het mooie landelijk gezicht op de duinen niet verloren zou gaan. De voorzitter merkte op, dat de ver koopvoorwaarden in overeenstemming zijn met wat het uitbreidingsplan voorschrijft. Het zal ook nu nog een ruime bebouwing worden. De heer Kant begreep den heer Opdam niet. Deze wilde toch voorheen het terrein daar ter plaatse geheel bebosschen, dan zotx toch ook het uitzicht óp de duinen verloren gaan. De voorzitter zei nog, dat bij volgen de gelegenheden met de opmerking van den heer Opdam rekening kan worden gehou den. De heer Greeuw was het met den heer Opdam eens en vroeg B. en W. in het ver volg te bepalen, dat by 1 M. bebouwing ook 1 M. onbebouwd moet blijven. Het uitbrei dingsplan is uog niet vastgesteld, dus zal dit er nog in kunnen worden opgenomen. De heer S e n g e r s was blij, dat er een kooper is gekomen, hij zou den verkoop niet willen bemoeilijken door het terrein te ver- grooten. De heer Opdam beval aan, om den heer Stam nog een strook van 6 M. breedte naast het thans te koopen perceel aan te bieden voor een lageren prijs, om dit onbebouwd te laten ten behoeve van het behoud van het landelijk schoon. Men zou dan een perceel krijgen van één op één meter. Het voorstel van B. en W. werd zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Benoeming hoofd der lagere school. Voor de benoeming van een hoofd der lagere school hadden B. en W. uit 129 solli citanten de volgende voordracht opgemaakt: 1. P. Köhne te Stompetoren, 2. J. Nieuwen- huis te Schore (Zeeland), 3. C. Hartog te Heerhugowaard, allen hoofd eener schooL Benoemd werd met 10 stemmen de heer Köhne; één stem was uitgebracht op den heer Hartog. De datum van infunctietreding werd be paald op 1 Sept. a.s. Vergoeding r.k. scholen over 1934. B. en W. stelden voor om de vergoeding voor de r.k. jongensschool over 1934 inge volge art. 101 der l.o.-wet 1920 te bepalen op 1796,95 en voor de r.k. meisjesschool on 780,28, De heer Opdam vroeg hoe het moge lijk is, dat de kosten per leerling niet hoo- ger zyn dan 8,30. Zij hebben toch ook al pl.m. 12 bedragen. Ten behoeve van de stabiliteit in de „huishouding" zou spr. het beter vinden de uitgaven meer gelijkmatig te doen. De secretaris zette uiteen, dat de jongste wetswijziging in het bezwaar voor ziet. Trouwens ook nu reeds worden de uit gaven over drie jaren geëgaliseerd. Het voorstel werd zonder hoofdelijke stem ming goedgekeurd. Aanvulling verordening voor stroom - levering door het G.E.B. Door de commissie van bijstand voor het G.E.B. werd in overweging gegeven te be vorderen, dat in de voorschriften voor stroomlevering verplichtend wordt gesteld, dat de inrichting der huisinstallaties moet voldoen aan de voorschriften voor de „V.E. H.l. huisinstallaties", welke zijn samenge steld door het verbond van electro-technl- schen handel en industrie en beoogen te be vorderen, dat in elke woning een doelmatige electrische huisinstallatie wordt aangelegd. Ook B. en W. achtten het aanbevelens waardig, dat eenheid wordt gebracht in den' aanleg van huisinstallaties en dat die vol doen aan de eischen, die op grond van in do

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6