fucAtoaact £aatste AecicfUm JUélicattes tBucqettiitie Stand jHackt&ecichten AMSTERDAMSCHE BEURS VOORRANGSWEGEN. Dreigend oorlogsgevaar. Russische kanonneerboot door Japanners tot zinken gebracht. Twee autoroutes naar Parijs In het batig slot van den gewonen dienst is o.m. begrepen een bedrag van 42736,30, wegens voor 1936 wèl geraamde, doch niet uitgevoerde werken. Deze werken worden in 1937 uitgevoerd, waarom dit bedrag van het batig slot verantwoord wordt onder werken, uit te voeren in 1937. Het restant van het batig slot van den gewonen dienst tot een bedrag van 103975,85, wordt ver antwoord op den gewonen dienst 1938. Onder het batig slot van den buitenge wonen dienst behoort een opbrengst uit den verkoop van steenen en puin, afkomstig van de dyksglooiïngen, groot 141369,62. Met het bestemming geven van dit bedrag wordt gewacht, tot daaruit bestreden zijn de kosten wegens het opnieuw onder profiel brengen van den dijk, waarvan de steen- glooiïng wordt afgenomen. De heer Kramer Gljjnis bracht het volgende rapport uit: Uit naam van de daartoe door u benoem de commissie deel ik u mede, dat deze op 4 Juni j.L een onderzoek heeft ingesteld naar de rekening van het Hoogheemraad schap over 1936 en de daarbij behoorende bescheiden. Uit het mede door den penning meester ter inzake verstrekte kasboek bleek, dat de eindcijfers der rekening geheel over eenstemmen met die van het kasboek. In het bijzonder heeft de commissie aan dacht geschonken aan de invordering van den omslag. Het stemde daarbij tot voldoe ning, dat bij de afsluiting van den dienst 1936 op 19 Februari 1.1., van vroegere diensten nog slechts achterstallig was 1 56.85 over 1935. Van den dienst 1936 moest nog worden ingevorderd een bedrag van 13.057.33. Inmiddels hebben daarna wederom betalingen plaats gehad, zoodat op 4 Juni van den dienst 1935 nog open stond 37.85, terwijl voor den dienst 1936 nog moest worden ingevorderd 3.918.66. Dit re sultaat werd wederom bereikt zonder dat een dwangbevel behoefde beteekend te wor den. De door de commissie genomen steekproe ven overtuigden haar, dat ook overigens al les in volkomen orde was. Het onderzoek stemde tot groote tevredenheid en de com missie sprak gaarne haar volle waardeering uit over het gevoerde financieele beheer. Met de bestemming van de batige sloten der rekening, zooals die door het dag. be stuur wordt voorgesteld, kan de commissie zich geheel vereenigen. Namens de commissie stel ik u derhalve voor de rekening vast te stellen, zooals zij door het dag. bestuur is aangeboden, met dankbetuiging tevens aan den secretaris en den penningmeester voor aan de commissie verleende medewerking en verstrekte inlich tingen. De voorzitter deelde mede, dat de nog te innen bedragen inmiddels reeds vermin derd waren. De heer Ham drong er op aan produc tieve werken niet in werkverschaffing, doch in het vrije bedrijf uit te voeren. Spr. maak te deze bemerking, omdat er verschillende werken worden uitgevoerd, die in het vrije bedrijf zijn uit te voeren. De dijkgraaf was niet overtuigd, dat het Hoogheemraadschap op de werkver schaffing had gespeculeerd en verzocht de heer Ham concrete gevallen onder de oogen van het dagelijksch bestuur te bren' gen. De heer Ham noemde het verbreken van de kluft te Venhuizen. Spr. was geen tegen stander van werkverschaffing bij werken, die nuttig maar niet noodig waren. De kluft was echter al eerder noodig. De dijkgraaf antwoordde, dat de kluft slechts voor korten tijd noodig is. Het ver keer zal zich daar straks over de groote baan, die de provincie aanlegt, begeven, De heer Sluis oordeelde, dat in zijn al gemeenheid de stelling van den heer Ham geaccepteerd kan worden. Daarnaast vond spr. het gelukkig, dat het Hoogheemraad schap met de gemeenten medewerkte om werken als het uitbaggeren van. een berm- sloot te Enkhuizen, uit te voeren. De voorzitter merkte nog op, dat bij de begrooting de kluft als werk in werkver schaffing was aangegeven. k, Z.h.st. werd de rekening hierop vastge steld. De voorzitter bracht de commissie en de heer Kramer Glijnis een woord van dank en stelde aan de orde een voorstel tot con versie van geldleeningen, in totaal tot 848.900. Spr. gaf een toelichting op het voorstel. De heer de Boer vroeg of de aflossing niet gewijzigd kon worden. De voorzitter: Dan zouden wy een geheele omzetting te weeg moeten brengen. Wij maken van vier leeningen één, maar de termijnen van aflossing moeten wy handha ven. Conform het voorstel werd besloten. Hierop sluiting. ONZE POSTVLUCHTEN. De „Specht" op de uitreis landde te Ran- goon en de „Ibis" op de thuisreis bereikte Bagdad. DE „TORENVALK" NAAR INDIE. Vanochtend om 5.58 uur is het K. L. M.- vliegtuig „Torenvalk" met acht passagiers, resp. vier voor Calcutta, één voor Medan, één voor Singapore, één voor Batavia en één voor Karachi, naar Indië vertrokken. Gezagvoerder is de heer G. M. H. Fryns. Voor de tusschen-trajecten hebben zes pas sagiers plaats besproken, n.1. vijf voor Penang en één voor Rangoon. Het toestel vervoert 444,333 K.G. briefpost, 146,190 K.G, goederen en 152 K.G. bagage. van Woensdag 30 Juni 1937 OPGAVE VAN NOORUHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. 1491/a 191 156>/« 161'A 63»/g 84 V» 258'/$ 318»/, 159V, 596/$ 36»/, 58 »/M 2 39 Wi. 25»/i$ 9»',. 69'/, 6 Vorige koe STAATSLEENINGEN. 4 NederL 1934 100'/$ 4 Ned -Indië 1934 109*6/,$ 5H DuitschL '30 m. verkl 32% BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mij Cert. 250 Koloniale Bank Ned. Ind. Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Altf Kunstzijde Unie Calvé Delft Cert. NederL Ford Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Kennecott Copper Republic Steel Standard Brands Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie. Vorstenlanden Dito actions t MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr. Perlak Phillips Oil i Shell Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust t Serbadjadi t latere. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot. Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia a i Oude Deli Senembab AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Pacific Southern Railw. Cert. Union Pacific Canadian Pac. §Noteering per 50. z) ex-coupon tExclaim. •Exdividend. Prolongatie vorige koers 1, heden 1 pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. OFFICIEEL. Vorige koers: Niet officieel New-York Londen Berlijn Parijs - Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo Italië Pro o ef 510'/, 228 166V» 36»/, 24.00 132 178 4031/» 420 101»/, 38»/, 19»/. 12»/u 283»/, 214V, 2311/, 109 1631/, 4'/$ 1211/, 124»/, 2331/, 320i/i 323 53 i 30t/,$ 19'/, 93 9V. laatste k 2.30-2.45 101 v$ 101'/, 33»/, 150 191 158'/, 163 63»/, 85 257 320V,-4 159»/, 60 37'/,-»/$ 59'/, 2 40 25!-% 79'/, 67, 517-8 228 167 37 24.20 132'/, 175 406 422'/,-f 101'/, 38'/, 19%-f 12'Vw 286 2191/,-! 233 111'/, 166 47s 121»/, 125V» 2241/, 319 322 54 30'/,-1 196/$ 92 97» De A.N.W.B. schrijft ons: 4 Juli 1937 een belangrijken datum in de geschiedenis van het Nederlandsche ver keer! Op dien datum zal nadat het in April opengestelde gedeelte van Rijksweg no. 12 en eenigé wegen van de provincie Gronin- gen reeds tevoren tot voorrangswegen wa ren aangewezen een belangrijk deel van het Rykswegennet over geheel Nederland tot vcorrangsw.eg zijn bevorderd. Dan zal dus feitelijk voor het eerst op groote schaal practisch uitvoering worden gegeven aan het artikel van het 1 November j.L in werking getreden Motor- en Rijwiel reglement, waarbij de aanwijzing van voor rangswegen mogelijk werd gemaakt. De weggebruikers op een gewonen weg die een voorrangsweg naderen en dat zien ze aan den wittep driehoek inet rooden rond welke, met de punt naar beneden op korten afstand vóór het ontmoetingspunt is opgesteld moeten voorrang verleenen zoo wel aan het voor hen van rechts als het van links komende verkeer. Omgekeerd kan de rijder op den voor rangsweg aan de oranje koppen van de af standspaaltjes ,of aan het vierkante, op de punt geplaatste oranje bord met witten rand, zien dat hij zich op zoo'n weg bevindt en dat hy voorrang heeft boven het verkeer uit de zijwegen. Wanneer de voorrang eindigt wordt dit aangegeven met het driehoekige algemeen gevaar teeken met daaronder het bordje „einde voorrang" al of niet met vermelding van den afstand, waarop de voorrang ein digt. Speciaal vestigt de A.N.W.B. er nog eens den nadruk op dat by wegkruisingen toch ook de bestuurder die voorrang heeft nim mer ontheven is van de verplichting om een zoodanige voorzichtigheid in acht te nemen dat de vrijheid en de veiligheid van het verkeer door hem niet worden belemmerd of in gevaar gebracht. Ook de nieuwe voor- rangregelen geeft dus ook geen onbegrensd recht van doorrijden en ook hier blijft de volle verantwoordelijkheid op iederen be stuurder rusten. Verder is het goed er hier nog even op te wijzen, dat bij wegkruisingen, waarbij de eene weg een verharden weg is en de an dere een onverharde, de verharde wg altijd voorrangsweg is. Een soortgelijke bepaling heeft betrekking op de rijwielpaden; wanneer namelijk een wielrijder zich bevindt op een rijwielpad, dat geen deel uitmaakt van een verharden weg en hy nadert een verharden weg, dan moet hij voor het verkeer daarop uit beide richtingen den doorgang vrijlaten. En aan gezien ook de wielrijder op een aanliggend rijwielpad geen voorrang heeft voor het verkeer op de hoof dry baan, moet een wiel rijder onder alle omstandigheden voorrang verleenen aan het verkeer op den rijweg. De A. N. W. B. doet een beroep op de me dewerking van alle weggebruikers om van af het eerste oogenblik zorgvuldig acht te slaan op de aanduidingen nabij wegkrui singen en door groote omzichtigheid zorg te dragen van den aanvang af de invoering van de voorrangwegen zoowel wat betreft een vlotte afwikkeling van het verkeer als wat de verkeersveiligheid aangaat, volledig aan haar doel beantwoordt. GEYSENDORFFER NAAR AMERIKA? Naar wij vernemen is de mogelijkheid groot, dat de K.L.M.-piloot Geysendorffer binnenkort naar Amerika zal vertrekken voor de overneming van nieuwe Lockheed- vliegtuigen, welke door de K.L.M. by de Lockheed Aircraft zyn besteld. De twee vliegtuigen, welke door de K.L. M. voor de West zijn gereserveerd, zullen dan waarschijnlijk van Burbank in Califor- nië, waar de fabrieken gevestigd zijn, naar West-Indië worden overgevlogen, waarmee de heer Geysendorffer zich dan zal belasten. Het derde vliegtuig zal evenals de D.C. ni- vliegtuigen naar New-York worden overge vlogen, om dan per schip naar Europa te worden vervoerd. Binnenkort zullen de be manningen, welke thans in West-Indië ge- stationneerd zyn, naar ons land terugkeeren en zullen twee nieuwe bemanningen naar West-Indië vertrekken, om daar de openge vallen plaatsen weer in te nemen. Het is thans nog niet bekend, welke piloten hier voor zijn aangewezen, maar waarschijnlijk zal de K.L.M. hierover binnen enkele dagen beslissen. (Ongecorrigeerd.) Japansche troepen hebben ten Zuiden van het eiland Sennoefa, op de rivier de Amoer, een Sovjet-Russische kanon neerboot tot zinken gebracht. Talrijke dooden. Omtrent het gebeurde op de Amoer, waar Japansch-Mandsjoekwosche ar tillerie een Sovjet-Russische kannon- neerboot tot zinken heeft gebracht, meldt Reuter nader, dat er talryke dooden te betreuren zouden zyn. DE KONINGIN NAAR DEN HAAG. Hedenmorgen 11 uur is H. M. de koningin per auto van het paleis Soestdyk naar den Ruigenhoek vertrokken. H. M. werd uitgeleide gedaan door de prinses en den prins; De moeder van prins Bernhard bleef op het bordes van het paleis. Na een hartelijk afscheid, vertrok de ko ninklijke auto in de richting Amsterdam, tot aan het paleishek nagewuifd door het prinselijk paar. VROUW VAN TASS-CORRESPONDENT GEARRESTEERD. De vrouw van den chef van het Tass- agentschap te Shanghai, mevr. Sotoff, is gearresteerd, beschuldigd van communisti sche actie. De politie heeft haar uitwijzing aangevraagd. Sotoff zelf is vanmorgen plot seling overleden. Hij had een boekhandel in de internationale nederzetting, waar ver- leden week 320 boeken, communistische lit teratuur, in beslag waren genomen. Kortste weg vla Brussel. Mooiste weg door het Maasdal en via Reims Rijden in Parijs valt mee! Ofschoon de wereldtentoonstelling te Parys al kort geleden officiëel geopend is, zullen de meeste menschen er wel de voor keur aan geven, hun bezoek nog eenigen tijd uit te stellen, totdat namelyk alles gereed zal zyn. Het ligt voor de hand, dat menigeen zyn zomervacantieuitstapje met een bezoek aan deze expositie zal willen combineeren en daarom gelooven wy, aldus schrijft ons de A.N.W.B., dat onderstaande auto-routes naar de Ville Lumière bij het ontwerpen van die plannen van nut zullen kunnen zijn. De afstand van Parijs naar de meeste plaatsen in Nederland is niet zóó groot, dat men meer dan één dag noodig heeft om de reis te maken, de wegen verkeeren over het algemeen in goeden toestand, zoodat ieder een, die over een behoorlijke automobiel beschikt, inderdaad 's avond de Fransche hoofdstad zal kunnen bereiken, mits hij niet te laat 'vertrekt. Daarnevens echter bedenke men, dat af standen van ruim 500 kilometer „heele lange einden" zijn, vooral voor menschen, die niet herhaaldelijk zoolang achter het stuur zit ten. Daarbij komt nog, dat de meeste routes naar Parijs niet uitmunten door afwisseling, wat zoo'n langen dag nog extra lang doet schijnen. Onderbreken is mitsdien voor velen aangewezen en in dat geval adviseeren wij om den tocht niet via BrusselSt. Quentin te maken, doch om het interessantere tracé door de Maasvallei te kiezen. Men heeft dan tevens een geschikte aan leiding om in het zuidelijk deel van ons land wat langzamer te rijden. Noord-Brabant en Zuid-Limburg herbergen vooral langs de minder belangrijke wegen een schat aan natuurschoon, zóó verrassend dikwijls, dat menigeen, die veel in het buitenland heeft gereisd, er versteld van staat! Men kan van Eindhoven uit direct via Hasselt de omge ving van Luik bereiken, maar ofschoon dit korter is dan via RoermondMaastricht, is deze route uit een toeristisch oogpunt niet aan te bevelen. De mooiste route. Tusschen Luik en Namen rijdt men door een vrij afwisselend stuk van het Maasdal, doch voorbij laatstgenoemde plaats krijgt men tot de Fransche grens een buitenge woon mooi gedeelte, waarvan vooral de om geving van Dinant bekend is. Hooge, steile rotsen naderen den weg tot op enkele tien tallen meters, herhaaldelijk passeert men stroomversnellingen en telkens weer wordt het oog geboeid door aantrekkelijke pano rama's. Op Fransch gebied doorsnijden beide aan gegeven routes een golvend gebied, waar helaas vele bosschen door den oorlog zijn verwoest. Talrijke trieste overblijfselen van het krijgsgeweld zijn hier nog te vinden. Oostelijk van onze route, die via St. Quen tin loopt, ligt in de nabijheid van Laon, de beruchte Chemin des Dames, waar een enorm hoog kruis aan de verwoede gevech ten herinnert. Nabij Compiègne staat in het gelijknamige „Forêt" de slaapwagen, waar in het wapenstilstandsverdrag werd onder teekend. Om nog even op de oostelijke route terug te komen, zij vermeld, dat Reims als cen trum van de champagne beroemd is, als mede, dat men voorbij Chateau-Thierry nog vele pittoreske plekjes passeert in het dal van de kleine zijriviertjes van de Seine, welke hier stroomen. Als rustpunt voor den eersten dag kan zoowel Brussel als Namen of Dinant dienen in Noord-Frankryk daarentegen passeert men weinig plaatsen met geriefelijke hotels. In Parys is het tijdens de expositie zeer aan te bevelen om een kamer te reserveeren, aangezien de hotels daar allicht zeer vol zullen zyn. VVereldstadsverkeer. Een paar woorden over het rijden in het drukke wereldstadsverkeer mogen deze korte opwekking besluiten. Het is in het geheel niet moeilijk, aldus de A.N.W.B., om in Parys zijn eigen auto te besturen. Het is er natuurlijk zéér druk (op sommige plaatsen is de autofile in elke richting vier of vijf wagens breed), maar iedereen kan er be hoorlijk rijden en daarom loopen zelfs oogenschijnlijk penibele situaties in den regel zonder kleerscheuren (Lc. spatbord- deuken) af. Richtingaanwijzers zijn in Parys rara avies: de linkszittende taxi-chauffeur gebruikt zyn linkerarm voor alle teekens (als hy die überhaupt geeft!) Rechtstandig omhoog wil zeggen: stoppen horizontaal uitgestreft beteekent: ik ga linksaf, terwijl de schuin naar beneden gestrekte arm betee kent, dat hy rechtsaf gaat. Van veel meer belang dan deze teeken- gevery is het echter, dat uit het gedrag van de auto's blijkt, wat zij gaan doen: een chauffeur, die rechtsaf wil, begeeft zich zt 5r tijdig zooveel mogelijk naar rechts wil hy naar links, dan stuurt hy zyn auto met Fransche élégance lang van te voren naar de linkerzijde van zijn rechterweghelft. Tuschen 11 uur des avonds en 6 uur 's morgens zyn geluidsseinen absoluut ver boden: men hoort er dan ook practisch geen hoornsignaal doch ziet alom met de koplampen knipperen. In Frankrijk en. België gaat in 't alge meen verkeer van rechts voor, slechts het verkeers op voorrangswegen (o.m. kenbaar aan afstandspalen met roode koppen) heeft te allen ty'de voorrang. In België zyn er ook binnen bebouwde kommen hoofdwegen (dit zijn o.m. wegen met meer dan één rijbaan en wegen met tramsporen) in Frankrijk daarentegen geldt binnen bebouwde kom men overal het .rechts gaat voor". Tenslotte wijzen wy er nog even op, dat een bewijs van Nederlanderschap voldoen de is, zoowel voor den chauffeur als voor de inzittenden. Voor de auto-documenten wen de men zich tot den A.N.W.B., die ook na dere inlichtingen geeft over de faciliteiten, welke in verband met de tentoonstelling aan de toeristen worden gegeven. Gedurende tentoonstelling te Parijs, voor Frankrijk ook sléchts bewijs van Nederlan derschap voldoende. PAR'JS Meaux rCh?»Ibie»n Heden: 1.82 1.82 8.97 8.98 72.90 72.95 7.95 7-57% 30.72% 30.65 41.70 41.56 40.10 40.12# 46.32% 46.35. - 45.15 45.15 9.60 6.85 OR/kMJK f~~1 BJIOO AAMOUIDIMO vooPBAricssv/eaeM uvrn STOFFELIJK OVERSCHOT VAN VERMISTE MEISJE GEVONDEN. Van-morgen omstreeks half negen heeft een gemeentewerkman, werkzaam aan boord van een schuit van de gemeente- reiniging in de Delftschevaart te Rotter dam drijvende gevonden het stoffelijk overschot van de 12-jarige Cornelia van Soest, die sinds Zaterdag uit de ouderlijke woning aan de Kruiskade vermist werd. Het lijkje van het meisje, dat hoogst waarschijnlijk bij het spelen is te water geraakt, is door de familie ehrkend. Het is overgebracht naar de begraafplaats Croos- wijk. geschreven, wegens de daaraan verbonden financieele gevolgen. Op voorstel van het bestuur werd besloten dat in den vervolge ter algemeene bonds vergadering zullen worden afgevaardigd twee personen, met bovendien één van een onderafdeeling van de provincie, bij toer beurt. Tot vertegenwoordigers werden be noemd de heer G. Sijdzes, L. J. Daalder en mr. J. F. Jansonius. INDIE-OMROEP. In de maand Juli zal de heer Eli Prins een lezingen-cyclus houden voor den Indië- ómroep (Phohi) over het onderwerp: „Uit de oude reisbriéven en scheepsjournalen der eerste Indische schlpvaarders". De eerste uitzending vindt plaats a.s. Vrijdag 2 Juli: 3.05 (Amst. tijd). De tweede en derde lezing zijn respectievelijk op 16 en 30 Juli des namiddags om 2.25 uur. Alle lezingen op de ultra-korte golf en dan te gebruiken lengte. NED. BOND VAN GEMEENTE AMBTENAREN. Afd. Noordholland. De afd. Noordholland van bovengenoem- den bond vergaderde te Amsterdam onder voorzitterschap van mr. D. Breebaart, bur gemeester van Zijpe. Tegenwoordig was o.a. de bondsvoorzitter, de heer J. Kamman, oud-secretaris van den Helder. Na het afdoen van enkele huishoudelijke zaken kwam aan de orde het voorstel van het hoofdbestuur tot wijziging van statuten en huishoudelijk reglement. Weder werd de wenschelijkheid besproken, dat ieder lid automatisch ook het lidmaatschap van de onderafdeelingen deelachtig zou worden, maar de vergadering ging ermede accoord, dat dit niet in de statuten zou worden voor- DRANKWET. (Staatsblad 1931, nr. 476). Ingekomen is een verzoek van M. VAN EETEN, alhier, om een verlof B voor den verkoop uitsluitend van alcoholvrijen drank voor gebruik ter plaatse van verkoop in het perceel VOORMEER 18. Binnen twee weken na dagteekening dezer kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het verleenen van dit verlof in dienen. Alkmaar, 30 Juni 1937. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. ALKMAAR. GEBOREN: Pieter, z. van Andries Blokdijk en Jietske Aletta van Laar. Paulus Theodorus, z. van Johannes Leonardus van Breugel en Mathilda Gielings. Theodora Johanna Catharina, d. van Johannes Petrus Groot en Catharina Johanna Rood. OVERLEDEN: Cornelia Zeestraten, weduwe van Johan nes Lobach, 79 jaar. Cornelis Dam, ge huwd met Aaltje Visser, 77 jaar. DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 30 Juni 1937. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de pryzen onveranderd. Aanvoer 333000 K.G. DE AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 30 Juni 1937. Op de he den gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt:309 Vette kalveren le kw. 5862 cent, 2e kw. 4656 cent, 3e kw. 36— 44 cent per K.G. levendgew.; 104 Nuchtere kalveren 712; 153 Varkens, vleesch- varkens, wegende van 90110 K.G. 6061 cent, zware varkens 5859 cent per K.G. slachtg,wicht. Aangevoerd 2 wagons ge slachte runderen uit Denemarken. NOORDSCHARWOUDE, 30 Juni 1937. (Noordermarktbond). 160200 K.G. Aardap pelen: Schotsche muizen 44.60, export 2.50, Drielingen 2.303.30, Grove 4 4.10, export 2.502.60, Kriel 1.20 2.10; Zilvernep 6.907.60; 190 bos Peen 4.90; Tuinboonen 6.50. BROEK OP LANGENDIJK, 30 Juni 1937. Aanvoer en pryzen waren heden als volgt: 37000 K.G. Aardappelen: 44.60, Blau we Eigenheimers 6.406.70, School meesters 4.60, Drielingen 2.503.60 en Kriel 1.30—2.10; 6000 K.G. Roode kool 5.406.90; 120 stuks Bloemkool le s. 9.90—11, 2e s. 6.60—7.70; 20 K.G. Snijboonen 34.30; 5700 bos Peen 2.50— 2.60; 1000 K.G. Rabarber 2.402.50. WARMENHUIZEN, 29 Juni 1937. Schot sche: muizen 4f 4.50 (voor exp. 2.50), grove (v. exp.) 2.502.70, drielingen f 2 3.50 en kriel 11.60. Aanvoer 56500 K.G. PURMEREND, 29 Juni 1937. „Afslag- vereen. Beemster, Purmerend en Omstr." Aardappelen: Schotsche muizen 1f 1.45 en KI. Schotsche muizen 5590 ct. per kist, 25 K.G.; Dubb. slaboonen 5.70 per kist, 15 K.G.; Tuinboonen 8193 cent, Doperwt- ten 1.702.30, Gew. Blauwschokkers 1.70 en Blauwe Blauwschokkers 1.65— 2.05 per kist, 15 K.G.; Roode Aalbessen 1426 cent en Aardbeien 1428 cent per K.G.; Bloemkool 3.40—12.90 per 100 st.; Postelein 5470 cent per kist, 6 K.G.; Sla 1 per 100 krop; Andijvie 3254 cent per kist; Wortelen 3.407.30 per 100 bos. E IERENVEILING TEXEL. TEXEL, 28 Juni 1937. Op de heden ge houden eierenveiling waren in totaal 65806 stuks kipeieren aangevoerd, waarvan df pryzen als volgt: 5862 K.G. (per 100) 2.90—3.25, 62—64 3.10—3.35, 66—70 3.40—3.65, 50—56 2.50—2.85. TEXEL, 28 Juni 1937. Op de heo -n ge houden weekveemarkt waren aanvoer en pryzen als volgt: 7 Paarden 150400; 7 Koeien f 150225; 4 Graskalveren 25— 70; 10 Schapen 1630; 1120 Lamme ren 11.50—16; 10 Biggen 10—1 15.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 3