fucAtoaact
£aatste AecicfUm
JUélicattes
tBucqettiitie Stand
jHackt&ecichten
AMSTERDAMSCHE
BEURS
VOORRANGSWEGEN.
Dreigend oorlogsgevaar.
Russische kanonneerboot door
Japanners tot zinken gebracht.
Twee autoroutes naar Parijs
In het batig slot van den gewonen dienst
is o.m. begrepen een bedrag van 42736,30,
wegens voor 1936 wèl geraamde, doch niet
uitgevoerde werken. Deze werken worden in
1937 uitgevoerd, waarom dit bedrag van
het batig slot verantwoord wordt onder
werken, uit te voeren in 1937. Het restant
van het batig slot van den gewonen dienst
tot een bedrag van 103975,85, wordt ver
antwoord op den gewonen dienst 1938.
Onder het batig slot van den buitenge
wonen dienst behoort een opbrengst uit
den verkoop van steenen en puin, afkomstig
van de dyksglooiïngen, groot 141369,62.
Met het bestemming geven van dit bedrag
wordt gewacht, tot daaruit bestreden zijn de
kosten wegens het opnieuw onder profiel
brengen van den dijk, waarvan de steen-
glooiïng wordt afgenomen.
De heer Kramer Gljjnis bracht het
volgende rapport uit:
Uit naam van de daartoe door u benoem
de commissie deel ik u mede, dat deze op
4 Juni j.L een onderzoek heeft ingesteld
naar de rekening van het Hoogheemraad
schap over 1936 en de daarbij behoorende
bescheiden. Uit het mede door den penning
meester ter inzake verstrekte kasboek bleek,
dat de eindcijfers der rekening geheel over
eenstemmen met die van het kasboek.
In het bijzonder heeft de commissie aan
dacht geschonken aan de invordering van
den omslag. Het stemde daarbij tot voldoe
ning, dat bij de afsluiting van den dienst
1936 op 19 Februari 1.1., van vroegere
diensten nog slechts achterstallig was
1 56.85 over 1935. Van den dienst 1936
moest nog worden ingevorderd een bedrag
van 13.057.33. Inmiddels hebben daarna
wederom betalingen plaats gehad, zoodat op
4 Juni van den dienst 1935 nog open stond
37.85, terwijl voor den dienst 1936 nog
moest worden ingevorderd 3.918.66. Dit re
sultaat werd wederom bereikt zonder dat
een dwangbevel behoefde beteekend te wor
den.
De door de commissie genomen steekproe
ven overtuigden haar, dat ook overigens al
les in volkomen orde was. Het onderzoek
stemde tot groote tevredenheid en de com
missie sprak gaarne haar volle waardeering
uit over het gevoerde financieele beheer.
Met de bestemming van de batige sloten
der rekening, zooals die door het dag. be
stuur wordt voorgesteld, kan de commissie
zich geheel vereenigen.
Namens de commissie stel ik u derhalve
voor de rekening vast te stellen, zooals zij
door het dag. bestuur is aangeboden, met
dankbetuiging tevens aan den secretaris en
den penningmeester voor aan de commissie
verleende medewerking en verstrekte inlich
tingen.
De voorzitter deelde mede, dat de nog
te innen bedragen inmiddels reeds vermin
derd waren.
De heer Ham drong er op aan produc
tieve werken niet in werkverschaffing, doch
in het vrije bedrijf uit te voeren. Spr. maak
te deze bemerking, omdat er verschillende
werken worden uitgevoerd, die in het vrije
bedrijf zijn uit te voeren.
De dijkgraaf was niet overtuigd, dat
het Hoogheemraadschap op de werkver
schaffing had gespeculeerd en verzocht de
heer Ham concrete gevallen onder de
oogen van het dagelijksch bestuur te bren'
gen.
De heer Ham noemde het verbreken van
de kluft te Venhuizen. Spr. was geen tegen
stander van werkverschaffing bij werken,
die nuttig maar niet noodig waren. De kluft
was echter al eerder noodig.
De dijkgraaf antwoordde, dat de kluft
slechts voor korten tijd noodig is. Het ver
keer zal zich daar straks over de groote
baan, die de provincie aanlegt, begeven,
De heer Sluis oordeelde, dat in zijn al
gemeenheid de stelling van den heer Ham
geaccepteerd kan worden. Daarnaast vond
spr. het gelukkig, dat het Hoogheemraad
schap met de gemeenten medewerkte om
werken als het uitbaggeren van. een berm-
sloot te Enkhuizen, uit te voeren.
De voorzitter merkte nog op, dat bij
de begrooting de kluft als werk in werkver
schaffing was aangegeven. k,
Z.h.st. werd de rekening hierop vastge
steld.
De voorzitter bracht de commissie en
de heer Kramer Glijnis een woord van dank
en stelde aan de orde een voorstel tot con
versie van geldleeningen, in totaal tot
848.900.
Spr. gaf een toelichting op het voorstel.
De heer de Boer vroeg of de aflossing
niet gewijzigd kon worden.
De voorzitter: Dan zouden wy een
geheele omzetting te weeg moeten brengen.
Wij maken van vier leeningen één, maar de
termijnen van aflossing moeten wy handha
ven.
Conform het voorstel werd besloten.
Hierop sluiting.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De „Specht" op de uitreis landde te Ran-
goon en de „Ibis" op de thuisreis bereikte
Bagdad.
DE „TORENVALK" NAAR INDIE.
Vanochtend om 5.58 uur is het K. L. M.-
vliegtuig „Torenvalk" met acht passagiers,
resp. vier voor Calcutta, één voor Medan,
één voor Singapore, één voor Batavia en
één voor Karachi, naar Indië vertrokken.
Gezagvoerder is de heer G. M. H. Fryns.
Voor de tusschen-trajecten hebben zes pas
sagiers plaats besproken, n.1. vijf voor
Penang en één voor Rangoon. Het toestel
vervoert 444,333 K.G. briefpost, 146,190 K.G,
goederen en 152 K.G. bagage.
van Woensdag 30 Juni 1937
OPGAVE VAN NOORUHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
1491/a
191
156>/«
161'A
63»/g
84 V»
258'/$
318»/,
159V,
596/$
36»/,
58 »/M
2
39 Wi.
25»/i$
9»',.
69'/,
6
Vorige
koe
STAATSLEENINGEN.
4 NederL 1934 100'/$
4 Ned -Indië 1934 109*6/,$
5H DuitschL '30 m. verkl 32%
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mij Cert. 250
Koloniale Bank
Ned. Ind. Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Altf Kunstzijde Unie
Calvé Delft Cert.
NederL Ford
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Kennecott Copper
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie.
Vorstenlanden
Dito actions t
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Phillips Oil i
Shell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust t
Serbadjadi t
latere. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot.
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia a i
Oude Deli
Senembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Canadian Pac.
§Noteering per 50. z) ex-coupon
tExclaim. •Exdividend.
Prolongatie vorige koers 1, heden 1 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
OFFICIEEL.
Vorige koers:
Niet officieel
New-York
Londen
Berlijn
Parijs -
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Italië
Pro o ef
510'/,
228
166V»
36»/,
24.00
132
178
4031/»
420
101»/,
38»/,
19»/.
12»/u
283»/,
214V,
2311/,
109
1631/,
4'/$
1211/,
124»/,
2331/,
320i/i
323
53
i 30t/,$
19'/,
93
9V.
laatste k
2.30-2.45
101 v$
101'/,
33»/,
150
191
158'/,
163
63»/,
85
257
320V,-4
159»/,
60
37'/,-»/$
59'/,
2
40
25!-%
79'/,
67,
517-8
228
167
37
24.20
132'/,
175
406
422'/,-f
101'/,
38'/,
19%-f
12'Vw
286
2191/,-!
233
111'/,
166
47s
121»/,
125V»
2241/,
319
322
54
30'/,-1
196/$
92
97»
De A.N.W.B. schrijft ons:
4 Juli 1937 een belangrijken datum in
de geschiedenis van het Nederlandsche ver
keer!
Op dien datum zal nadat het in April
opengestelde gedeelte van Rijksweg no. 12
en eenigé wegen van de provincie Gronin-
gen reeds tevoren tot voorrangswegen wa
ren aangewezen een belangrijk deel van het
Rykswegennet over geheel Nederland tot
vcorrangsw.eg zijn bevorderd.
Dan zal dus feitelijk voor het eerst op
groote schaal practisch uitvoering worden
gegeven aan het artikel van het 1 November
j.L in werking getreden Motor- en Rijwiel
reglement, waarbij de aanwijzing van voor
rangswegen mogelijk werd gemaakt.
De weggebruikers op een gewonen weg
die een voorrangsweg naderen en dat zien
ze aan den wittep driehoek inet rooden
rond welke, met de punt naar beneden op
korten afstand vóór het ontmoetingspunt is
opgesteld moeten voorrang verleenen zoo
wel aan het voor hen van rechts als het van
links komende verkeer.
Omgekeerd kan de rijder op den voor
rangsweg aan de oranje koppen van de af
standspaaltjes ,of aan het vierkante, op de
punt geplaatste oranje bord met witten
rand, zien dat hij zich op zoo'n weg bevindt
en dat hy voorrang heeft boven het verkeer
uit de zijwegen.
Wanneer de voorrang eindigt wordt dit
aangegeven met het driehoekige algemeen
gevaar teeken met daaronder het bordje
„einde voorrang" al of niet met vermelding
van den afstand, waarop de voorrang ein
digt.
Speciaal vestigt de A.N.W.B. er nog eens
den nadruk op dat by wegkruisingen toch
ook de bestuurder die voorrang heeft nim
mer ontheven is van de verplichting om een
zoodanige voorzichtigheid in acht te nemen
dat de vrijheid en de veiligheid van het
verkeer door hem niet worden belemmerd
of in gevaar gebracht. Ook de nieuwe voor-
rangregelen geeft dus ook geen onbegrensd
recht van doorrijden en ook hier blijft de
volle verantwoordelijkheid op iederen be
stuurder rusten.
Verder is het goed er hier nog even op te
wijzen, dat bij wegkruisingen, waarbij de
eene weg een verharden weg is en de an
dere een onverharde, de verharde wg altijd
voorrangsweg is.
Een soortgelijke bepaling heeft betrekking
op de rijwielpaden; wanneer namelijk een
wielrijder zich bevindt op een rijwielpad,
dat geen deel uitmaakt van een verharden
weg en hy nadert een verharden weg, dan
moet hij voor het verkeer daarop uit beide
richtingen den doorgang vrijlaten. En aan
gezien ook de wielrijder op een aanliggend
rijwielpad geen voorrang heeft voor het
verkeer op de hoof dry baan, moet een wiel
rijder onder alle omstandigheden voorrang
verleenen aan het verkeer op den rijweg.
De A. N. W. B. doet een beroep op de me
dewerking van alle weggebruikers om van
af het eerste oogenblik zorgvuldig acht te
slaan op de aanduidingen nabij wegkrui
singen en door groote omzichtigheid zorg te
dragen van den aanvang af de invoering
van de voorrangwegen zoowel wat betreft
een vlotte afwikkeling van het verkeer als
wat de verkeersveiligheid aangaat, volledig
aan haar doel beantwoordt.
GEYSENDORFFER NAAR AMERIKA?
Naar wij vernemen is de mogelijkheid
groot, dat de K.L.M.-piloot Geysendorffer
binnenkort naar Amerika zal vertrekken
voor de overneming van nieuwe Lockheed-
vliegtuigen, welke door de K.L.M. by de
Lockheed Aircraft zyn besteld.
De twee vliegtuigen, welke door de K.L.
M. voor de West zijn gereserveerd, zullen
dan waarschijnlijk van Burbank in Califor-
nië, waar de fabrieken gevestigd zijn, naar
West-Indië worden overgevlogen, waarmee
de heer Geysendorffer zich dan zal belasten.
Het derde vliegtuig zal evenals de D.C. ni-
vliegtuigen naar New-York worden overge
vlogen, om dan per schip naar Europa te
worden vervoerd. Binnenkort zullen de be
manningen, welke thans in West-Indië ge-
stationneerd zyn, naar ons land terugkeeren
en zullen twee nieuwe bemanningen naar
West-Indië vertrekken, om daar de openge
vallen plaatsen weer in te nemen. Het is
thans nog niet bekend, welke piloten hier
voor zijn aangewezen, maar waarschijnlijk
zal de K.L.M. hierover binnen enkele dagen
beslissen.
(Ongecorrigeerd.)
Japansche troepen hebben ten Zuiden
van het eiland Sennoefa, op de rivier de
Amoer, een Sovjet-Russische kanon
neerboot tot zinken gebracht.
Talrijke dooden.
Omtrent het gebeurde op de Amoer,
waar Japansch-Mandsjoekwosche ar
tillerie een Sovjet-Russische kannon-
neerboot tot zinken heeft gebracht,
meldt Reuter nader, dat er talryke
dooden te betreuren zouden zyn.
DE KONINGIN NAAR DEN HAAG.
Hedenmorgen 11 uur is H. M. de koningin
per auto van het paleis Soestdyk naar den
Ruigenhoek vertrokken.
H. M. werd uitgeleide gedaan door de
prinses en den prins;
De moeder van prins Bernhard bleef op
het bordes van het paleis.
Na een hartelijk afscheid, vertrok de ko
ninklijke auto in de richting Amsterdam,
tot aan het paleishek nagewuifd door het
prinselijk paar.
VROUW VAN TASS-CORRESPONDENT
GEARRESTEERD.
De vrouw van den chef van het Tass-
agentschap te Shanghai, mevr. Sotoff, is
gearresteerd, beschuldigd van communisti
sche actie. De politie heeft haar uitwijzing
aangevraagd. Sotoff zelf is vanmorgen plot
seling overleden. Hij had een boekhandel in
de internationale nederzetting, waar ver-
leden week 320 boeken, communistische lit
teratuur, in beslag waren genomen.
Kortste weg vla Brussel. Mooiste
weg door het Maasdal en via Reims
Rijden in Parijs valt mee!
Ofschoon de wereldtentoonstelling te
Parys al kort geleden officiëel geopend is,
zullen de meeste menschen er wel de voor
keur aan geven, hun bezoek nog eenigen tijd
uit te stellen, totdat namelyk alles gereed
zal zyn. Het ligt voor de hand, dat menigeen
zyn zomervacantieuitstapje met een bezoek
aan deze expositie zal willen combineeren
en daarom gelooven wy, aldus schrijft ons
de A.N.W.B., dat onderstaande auto-routes
naar de Ville Lumière bij het ontwerpen
van die plannen van nut zullen kunnen
zijn.
De afstand van Parijs naar de meeste
plaatsen in Nederland is niet zóó groot, dat
men meer dan één dag noodig heeft om de
reis te maken, de wegen verkeeren over het
algemeen in goeden toestand, zoodat ieder
een, die over een behoorlijke automobiel
beschikt, inderdaad 's avond de Fransche
hoofdstad zal kunnen bereiken, mits hij niet
te laat 'vertrekt.
Daarnevens echter bedenke men, dat af
standen van ruim 500 kilometer „heele lange
einden" zijn, vooral voor menschen, die niet
herhaaldelijk zoolang achter het stuur zit
ten. Daarbij komt nog, dat de meeste routes
naar Parijs niet uitmunten door afwisseling,
wat zoo'n langen dag nog extra lang doet
schijnen. Onderbreken is mitsdien voor velen
aangewezen en in dat geval adviseeren wij
om den tocht niet via BrusselSt. Quentin
te maken, doch om het interessantere tracé
door de Maasvallei te kiezen.
Men heeft dan tevens een geschikte aan
leiding om in het zuidelijk deel van ons land
wat langzamer te rijden. Noord-Brabant en
Zuid-Limburg herbergen vooral langs de
minder belangrijke wegen een schat aan
natuurschoon, zóó verrassend dikwijls, dat
menigeen, die veel in het buitenland heeft
gereisd, er versteld van staat! Men kan van
Eindhoven uit direct via Hasselt de omge
ving van Luik bereiken, maar ofschoon dit
korter is dan via RoermondMaastricht, is
deze route uit een toeristisch oogpunt niet
aan te bevelen.
De mooiste route.
Tusschen Luik en Namen rijdt men door
een vrij afwisselend stuk van het Maasdal,
doch voorbij laatstgenoemde plaats krijgt
men tot de Fransche grens een buitenge
woon mooi gedeelte, waarvan vooral de om
geving van Dinant bekend is. Hooge, steile
rotsen naderen den weg tot op enkele tien
tallen meters, herhaaldelijk passeert men
stroomversnellingen en telkens weer wordt
het oog geboeid door aantrekkelijke pano
rama's.
Op Fransch gebied doorsnijden beide aan
gegeven routes een golvend gebied, waar
helaas vele bosschen door den oorlog zijn
verwoest. Talrijke trieste overblijfselen van
het krijgsgeweld zijn hier nog te vinden.
Oostelijk van onze route, die via St. Quen
tin loopt, ligt in de nabijheid van Laon, de
beruchte Chemin des Dames, waar een
enorm hoog kruis aan de verwoede gevech
ten herinnert. Nabij Compiègne staat in het
gelijknamige „Forêt" de slaapwagen, waar
in het wapenstilstandsverdrag werd onder
teekend.
Om nog even op de oostelijke route terug
te komen, zij vermeld, dat Reims als cen
trum van de champagne beroemd is, als
mede, dat men voorbij Chateau-Thierry nog
vele pittoreske plekjes passeert in het dal
van de kleine zijriviertjes van de Seine,
welke hier stroomen.
Als rustpunt voor den eersten dag kan
zoowel Brussel als Namen of Dinant dienen
in Noord-Frankryk daarentegen passeert
men weinig plaatsen met geriefelijke hotels.
In Parys is het tijdens de expositie zeer aan
te bevelen om een kamer te reserveeren,
aangezien de hotels daar allicht zeer vol
zullen zyn.
VVereldstadsverkeer.
Een paar woorden over het rijden in het
drukke wereldstadsverkeer mogen deze korte
opwekking besluiten. Het is in het geheel
niet moeilijk, aldus de A.N.W.B., om in
Parys zijn eigen auto te besturen. Het is er
natuurlijk zéér druk (op sommige plaatsen
is de autofile in elke richting vier of vijf
wagens breed), maar iedereen kan er be
hoorlijk rijden en daarom loopen zelfs
oogenschijnlijk penibele situaties in den
regel zonder kleerscheuren (Lc. spatbord-
deuken) af. Richtingaanwijzers zijn in Parys
rara avies: de linkszittende taxi-chauffeur
gebruikt zyn linkerarm voor alle teekens
(als hy die überhaupt geeft!) Rechtstandig
omhoog wil zeggen: stoppen horizontaal
uitgestreft beteekent: ik ga linksaf, terwijl
de schuin naar beneden gestrekte arm betee
kent, dat hy rechtsaf gaat.
Van veel meer belang dan deze teeken-
gevery is het echter, dat uit het gedrag van
de auto's blijkt, wat zij gaan doen: een
chauffeur, die rechtsaf wil, begeeft zich zt 5r
tijdig zooveel mogelijk naar rechts wil hy
naar links, dan stuurt hy zyn auto met
Fransche élégance lang van te voren naar
de linkerzijde van zijn rechterweghelft.
Tuschen 11 uur des avonds en 6 uur
's morgens zyn geluidsseinen absoluut ver
boden: men hoort er dan ook practisch
geen hoornsignaal doch ziet alom met de
koplampen knipperen.
In Frankrijk en. België gaat in 't alge
meen verkeer van rechts voor, slechts het
verkeers op voorrangswegen (o.m. kenbaar
aan afstandspalen met roode koppen) heeft
te allen ty'de voorrang. In België zyn er ook
binnen bebouwde kommen hoofdwegen (dit
zijn o.m. wegen met meer dan één rijbaan
en wegen met tramsporen) in Frankrijk
daarentegen geldt binnen bebouwde kom
men overal het .rechts gaat voor".
Tenslotte wijzen wy er nog even op, dat
een bewijs van Nederlanderschap voldoen
de is, zoowel voor den chauffeur als voor de
inzittenden. Voor de auto-documenten wen
de men zich tot den A.N.W.B., die ook na
dere inlichtingen geeft over de faciliteiten,
welke in verband met de tentoonstelling
aan de toeristen worden gegeven.
Gedurende tentoonstelling te Parijs, voor
Frankrijk ook sléchts bewijs van Nederlan
derschap voldoende.
PAR'JS
Meaux
rCh?»Ibie»n
Heden:
1.82
1.82
8.97
8.98
72.90
72.95
7.95
7-57%
30.72%
30.65
41.70
41.56
40.10
40.12#
46.32%
46.35. -
45.15
45.15
9.60
6.85
OR/kMJK
f~~1 BJIOO
AAMOUIDIMO
vooPBAricssv/eaeM
uvrn
STOFFELIJK OVERSCHOT VAN
VERMISTE MEISJE GEVONDEN.
Van-morgen omstreeks half negen heeft
een gemeentewerkman, werkzaam aan
boord van een schuit van de gemeente-
reiniging in de Delftschevaart te Rotter
dam drijvende gevonden het stoffelijk
overschot van de 12-jarige Cornelia van
Soest, die sinds Zaterdag uit de ouderlijke
woning aan de Kruiskade vermist werd.
Het lijkje van het meisje, dat hoogst
waarschijnlijk bij het spelen is te water
geraakt, is door de familie ehrkend. Het is
overgebracht naar de begraafplaats Croos-
wijk.
geschreven, wegens de daaraan verbonden
financieele gevolgen.
Op voorstel van het bestuur werd besloten
dat in den vervolge ter algemeene bonds
vergadering zullen worden afgevaardigd
twee personen, met bovendien één van een
onderafdeeling van de provincie, bij toer
beurt. Tot vertegenwoordigers werden be
noemd de heer G. Sijdzes, L. J. Daalder en
mr. J. F. Jansonius.
INDIE-OMROEP.
In de maand Juli zal de heer Eli Prins
een lezingen-cyclus houden voor den Indië-
ómroep (Phohi) over het onderwerp: „Uit
de oude reisbriéven en scheepsjournalen
der eerste Indische schlpvaarders".
De eerste uitzending vindt plaats a.s.
Vrijdag 2 Juli: 3.05 (Amst. tijd). De tweede
en derde lezing zijn respectievelijk op 16 en
30 Juli des namiddags om 2.25 uur. Alle
lezingen op de ultra-korte golf en dan te
gebruiken lengte.
NED. BOND VAN GEMEENTE
AMBTENAREN.
Afd. Noordholland.
De afd. Noordholland van bovengenoem-
den bond vergaderde te Amsterdam onder
voorzitterschap van mr. D. Breebaart, bur
gemeester van Zijpe.
Tegenwoordig was o.a. de bondsvoorzitter,
de heer J. Kamman, oud-secretaris van den
Helder.
Na het afdoen van enkele huishoudelijke
zaken kwam aan de orde het voorstel van
het hoofdbestuur tot wijziging van statuten
en huishoudelijk reglement. Weder werd de
wenschelijkheid besproken, dat ieder lid
automatisch ook het lidmaatschap van de
onderafdeelingen deelachtig zou worden,
maar de vergadering ging ermede accoord,
dat dit niet in de statuten zou worden voor-
DRANKWET.
(Staatsblad 1931, nr. 476).
Ingekomen is een verzoek van M. VAN
EETEN, alhier, om een verlof B voor den
verkoop uitsluitend van alcoholvrijen drank
voor gebruik ter plaatse van verkoop in
het perceel VOORMEER 18.
Binnen twee weken na dagteekening
dezer kan een ieder schriftelijk bezwaren
tegen het verleenen van dit verlof in
dienen.
Alkmaar, 30 Juni 1937.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Pieter, z. van Andries Blokdijk en Jietske
Aletta van Laar. Paulus Theodorus, z.
van Johannes Leonardus van Breugel en
Mathilda Gielings. Theodora Johanna
Catharina, d. van Johannes Petrus Groot en
Catharina Johanna Rood.
OVERLEDEN:
Cornelia Zeestraten, weduwe van Johan
nes Lobach, 79 jaar. Cornelis Dam, ge
huwd met Aaltje Visser, 77 jaar.
DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 30 Juni 1937. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
pryzen onveranderd. Aanvoer 333000 K.G.
DE AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 30 Juni 1937. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:309 Vette kalveren le kw.
5862 cent, 2e kw. 4656 cent, 3e kw. 36—
44 cent per K.G. levendgew.; 104 Nuchtere
kalveren 712; 153 Varkens, vleesch-
varkens, wegende van 90110 K.G. 6061
cent, zware varkens 5859 cent per K.G.
slachtg,wicht. Aangevoerd 2 wagons ge
slachte runderen uit Denemarken.
NOORDSCHARWOUDE, 30 Juni 1937.
(Noordermarktbond). 160200 K.G. Aardap
pelen: Schotsche muizen 44.60, export
2.50, Drielingen 2.303.30, Grove 4
4.10, export 2.502.60, Kriel 1.20
2.10; Zilvernep 6.907.60; 190 bos
Peen 4.90; Tuinboonen 6.50.
BROEK OP LANGENDIJK, 30 Juni 1937.
Aanvoer en pryzen waren heden als volgt:
37000 K.G. Aardappelen: 44.60, Blau
we Eigenheimers 6.406.70, School
meesters 4.60, Drielingen 2.503.60
en Kriel 1.30—2.10; 6000 K.G. Roode
kool 5.406.90; 120 stuks Bloemkool le
s. 9.90—11, 2e s. 6.60—7.70; 20 K.G.
Snijboonen 34.30; 5700 bos Peen 2.50—
2.60; 1000 K.G. Rabarber 2.402.50.
WARMENHUIZEN, 29 Juni 1937. Schot
sche: muizen 4f 4.50 (voor exp. 2.50),
grove (v. exp.) 2.502.70, drielingen f 2
3.50 en kriel 11.60.
Aanvoer 56500 K.G.
PURMEREND, 29 Juni 1937. „Afslag-
vereen. Beemster, Purmerend en Omstr."
Aardappelen: Schotsche muizen 1f 1.45
en KI. Schotsche muizen 5590 ct. per kist,
25 K.G.; Dubb. slaboonen 5.70 per kist,
15 K.G.; Tuinboonen 8193 cent, Doperwt-
ten 1.702.30, Gew. Blauwschokkers
1.70 en Blauwe Blauwschokkers 1.65—
2.05 per kist, 15 K.G.; Roode Aalbessen
1426 cent en Aardbeien 1428 cent per
K.G.; Bloemkool 3.40—12.90 per 100 st.;
Postelein 5470 cent per kist, 6 K.G.; Sla
1 per 100 krop; Andijvie 3254 cent per
kist; Wortelen 3.407.30 per 100 bos.
E IERENVEILING TEXEL.
TEXEL, 28 Juni 1937. Op de heden ge
houden eierenveiling waren in totaal 65806
stuks kipeieren aangevoerd, waarvan df
pryzen als volgt: 5862 K.G. (per 100)
2.90—3.25, 62—64 3.10—3.35, 66—70
3.40—3.65, 50—56 2.50—2.85.
TEXEL, 28 Juni 1937. Op de heo -n ge
houden weekveemarkt waren aanvoer en
pryzen als volgt: 7 Paarden 150400; 7
Koeien f 150225; 4 Graskalveren 25—
70; 10 Schapen 1630; 1120 Lamme
ren 11.50—16; 10 Biggen 10—1 15.