FLITSEN VAN HET WITTE POEH.. Het ontstaan van een Teekenfilm. Verraden lippen het karakter? c Z! Een uitstapje in de wereld van den schijn. Het werk van den genialen teekenaar Walt Disney. Decorbouw in Paramount. Heinz Rühmann. Miniatuur-filmpjes. ONZE BIOSCOPEN. lett te vertellen over het tot stand komen van de teekenfilm, dat is een prettig werk. Want daarover valt zoo veel te zeggen en daarvan wil ieder een wel eens wat weten, zoodat het bij voorbaat reeds een dankbaar object is voor den schrijver. Laten wij dan voor vandaag even het woord geven aan onzen bijzonderen correspondent uit het filmland, die van zoo heel dichtbij heeft meege maakt hoe b.v. een Mickey Mouse weer eens een dol avontuur beleeft, zij het dan slechts op papier: Verborgen tusschen de schier onmete lijke studios en opname-plateaux van Hollywood bevindt zich een klein complex van witte gebouwen, omgeven door een hoogen muur.'Direct krijgt men een indruk van het geheimzinnige van deze gebouwen, men voelt het sprookjesachtige aan van deze huizen met hun daken van glas. Op artistieke wijze aangelegde bloembedden en kleurrijke gazons langs de goed ver zorgde paden geven deze symphonie in wit een vriendelijk aspect. Achter die muren alleen werken al 500 menschen, nog slechts een druppel water ip. den oceaan van personeel in de omrin gende studios. Voeg echter aan dit aantal toe een leger van potlooden, kilometers strooken papier, millioenen ideeën en een uitgebreide collectie van het beste teeken materiaal, en het sprookje van den schijn wordt werkelijkheid, neemt wezenlijke vormen aanen, U raadt het al, geachte lezer, wij bevinden ons midden in de stu dios van Walt Disney, in het tehuis van Mickey Mouse en Minnie Mouse, in de domeinen van „Donald Duck"( de beroem de nieuwe ster van de teekenfilmstrook. In het land van de „Three little pigs", van de „drie kleme vossen;n de vroolijke omgeving van de „Silly Symphonies", in één woord: wij zijn aangeland in de wereld var den schij". Laten wij hier eens rondkijken: direct bij de projectiekamer bevinden zich de reus achtige ateliers van de teekenaars en van de ontwerpers, van de ideeënrijke men schen, wier talent door Walt Disney zelf is getoetst en die, voorzien van zijn eind- goedkeuring, al die komische en vroolijke verhalen scheppen, die wij later, van het O.K. van den meester voorzien, als teeken film kunnen bewonderen. Ongeveer vijftig kunstenaars op zich zelf creëeren deze tallooze variaties uit hun eigen fantasie. Precies er naast be vinden zich de ateliers der „leerlingen dat zijn dan de teekenaars, die hun oplei ding krijgen onder Walt Disney's super visie. Hun aantal varieert van honderd tot honderdvijftig en hun verblijf in het rijk van Walt Disney duurt nooit lang, want de geniale meester merkt gauw genoeg of de leerling de gaven bezit, die hij zoekt. Wanneer de sollicitanten naar een plaats onder Disney's medewerkers definitief tot de studio worden toegelaten, leeren zij circa zes maanden a één jaar lang de kunst om een heele wereld aan het lachen te brengen. Heeft een teekenaar een idee, dan brengt hij het thema op papier, en legt het Walt Disney voor. Wanneer dit dan genade kan vinden in Disney's oogen, maakt de teekenaar al die ontelbare tee- keningen, die later het levende beeld gaan vormen. Deze teekeningen worden eerst met potlood op celluloidbladen gemaakt, dan bewerkt met fixeer en ten slotte in het net uitgewerkt in een speciaal atelier, waarin uitsluitend vrouwen en meisjes werken. Dan komen de celluloidbladen in een kleurenatelier, en wanneer de zeer be langrijke arbeid van het kiezen der kleuren beëindigd is, wordt het „sujet" geschikt voor de camera. Daartoe moet het beeldje voor beeldje gefilmd worden. Men kan ongeveer een indruk krijgen van de ontzettende inspanning, die dit werk vereischt, als men bedenkt, dat 15.000 ver schillende teekeningen noodig zijn voor een film, die in een speelduur van negen minuten voor ons wordt afgedraaid Nu komt de film weer in een nieuw atelier, waar zij gecoupeerd wordt en waar de noodige correcties worden aange bracht. Dan wordt de film bij wijze van proef gedraaid. Nog steeds is zij echter zonder geluid, en nu komt misschien wel de moeilijkste kwestie aan de orde, om de film zóó met muziek te synchroniseeren (van woorden en geluid te voorzien), dat ten slotte het kunstwerk ontstaat, waar over een wereld verrukt is Walt Disney is een buitengewoon mensch, juist omdat hij de kunst verstaat om te denken zooals kinderen denken. En de heele wereld vol vroolijke dingen weten te zien dat is een bewonderens waardige gave, die misschien slechts een andere gave nabijkomt, een gave, die haar waarschijnlijk identiek is, die van het ver geten. Dat is het geheim van het sprook jesachtig succes, dat Walt Disney op al zijn wegen begeleidt. Een gedeelte van de Paramount-terrei- nen wordt omgeven door een cirkelvormi ge houten schutting; daar binnen ligt de vreemdste straat van de wereld. Een straat van honderd huizen, waarvan er geen twee gelijk zijn; een straat, die kronkelt als een kurketrekker en eindigt op een middeleeuwsch binnenhof. Vijf eeuwen architectuur zijn erin dooreen ge gooid. Het eene moment is de wandelaar in het Hollywood van 1937 het volgende in Parijs van Frangois Villon. Het is een sinistere straat, een romantische straat, het is een „boulevard of broken dreams" of een „freudlose Gasse een zonnig plein of een somber slop al naar men het hoofd wendt. Het is een straat van verschrikking, van mirakels, van vroolijkheid. In die straat zou een baby huilen en lachen. f Deze vreemde straat is een album van tijdperken en vandaag heeft zij wat van het oude Liverpool, want Henry Hathaway maakt er opnamen voor „Souls at Sea Daar is de opzichtige gevel van de „Lily Garden" het etablissement, waar de zeelui Raft en Cooper aan de bar zullen zitten. En even verder is een klein getra lied venster, van waaruit het dansmeisje Tu Tuan hen zal nagluren. Er is ook een hooge smerige steenen muur, vol kleine ramen, die méér op Li verpool lijkt dan Liverpool zelf! Hans Dreier, Paramounts decor-ontwerper, co- piëerde het origineel niet slaafs. Hij moest in deze steenmassa het essentieele van de oude havenstad leggen, hij moest met dit ééne medium sterk tot de verbeelding van de toeschouwers spreken. Er is ook een poort, een groote duistere poort. In de schaduw staat een man met een orgeltje; het murmelt een droefgeestige melodie, waarvan de tonen onder het oude brokke lige gewelf blijven hangen. Daar is het sobere winkeltje van Quang Lee, den zijdehandelaar, van wie slechts weinigen weten, wat hij in werkelijkheid uitvoert. Daar zijn winkelruiten met vreemde letters erop, volkslogementen en drankhuizen. Er is ook een kade met be moste dukdalven en opgeschoten trossen. Alle gevels in deze wonderlijke straat van vijf eeuwen zijn bedekt met lagen roet of vuil. Ze hebben alle kenteekenen van den ouderdom. Gisteren waren ze gloednieuw, vanmorgen oud en verweerd. Het is het werk van den decor-ontwerper, illusies te schep pen! „Het is een handige, veelzijdige straat", zegt Hans Dreier. „Iedere meter! Als de spe lers en de technici vertrokken zijn, wordt ze weer anders. Een beetje pleisterkalk, timmerhout en verf en haar uiterlijk is weer veranderd." Eigenlijk moeten we deze verzameling huizen „Hans Dreier stad" noemen. Hij heeft de architectuur van vijf eeuwen moeten be- studeeren om zijn straat te bouwen. De straat, die mooi en wanstaltig moest zijn; de straat die een potpourri moest zijn van het middeleeuwsche Parijs en een Russisch dorp, van een Poolsche nederzetting en een San Francisco'sche kade, van een Londen- sche steeg en een Fransch pleintje met café's en kleine winkels. Uit een deftige deur kwam eens Dr. Jekyll, stralend van goedheid, en door een bouwvallig poortje glipte de duivelsche Mr. Hyde naar binnen. Over de binnenplaats kwam een postkoets aanstuiven; dat was de sneeuwstorm-scène in Marlene's „Tsarina van Rusland". In deelen van Dreiers straat werden de Fu Manchu-film opgenomen, en een drama uit het woelige Spanje, en wel, het is onbegonnen werk, een opsom ming te gaan geven! En het vreemdste van alles is, dat de straat haar loopbaan begon als een Venetiaansch kanaal in „Honey- moon Hate"! Het weer wordt er op bestelling gemaakt. Meestal schijnt de zon fel tegen de gevels en fonkelt zij op de straatkeien, maar als het noodig is, valt er regen of sneeuw of hagel Men kan er ook talrijke soorten mist produceeren: een room-achtige Parijsche mist, een echte Londensche erwtensoep- mist, de zware damp, die vanuit den Oceaan over de kade trekt, een lichte nevel of een tergende motregen. Ongeveer twaalf jaar geleden zette Dreier zijn plan voor de straat op papier en sedert dien heeft hij er onafgebroken aan geknut seld! De geschiedenis van zijn straat zal nooit voltooid zijn; de straat der vijf eeuwen zal er misschien óók eens een van zes en zeven eeuwen worden Mei Berns, de grimeur en kapper van de RKO-Radio Studios beweeit, dat ,.de blik van een vrouw misschien misleidend mag zijn, doch dat haar lippen de waarheid zeggen omtrent het temperament." Uit de lippen van bovenstaande filmsterren leest Mei Berns het volgende: Van links naar rechts, bovenste rij: Barbara Stanwijck, zeer gevoelig met een vleugje melancholie. Katharine Hepburn, een sterk karakter en hoogst intelligent. Ginger Rogers, vroolijkheid. Onderste rij: Miriam Hopkins, geestelijk hoogstaand en wilkskrachtig, Ann Sothern, zacht, doch met een dosis energie. Lily Pons, mildheid en goed karakter. Of Mei Berns gelijk heeft? Toetst U zijn meening eens aan de Uwe. Een gezond lichaam; een gezonde geest! Twee levenseischen. H. L. O.-diploma! Deze bekende Ufa-film- acteur werd op 7 Maart als zoon van een hotelier in Es sen geboren. Na de lagere school in zijn geboortestad en in Wanne i/W. doorloo- pen te hebben heeft hij les gehad van den tooneelspeler Fritz Basel in München. Hij begon zijn tooneelcarrière als jeugdige jeune-premier. Via Hannover, Bremen en München kwam hij aan het Deutsche Theater in Berlijn. Hij debuteerde voor de film in „Das deutsche Mut- terherz", een rolprent uit de stomme periode. Zijn groot talent werd het eerste door de Ufa opgemerkt en zij gaf hem een hoofdrol in „Die Drei von der Tankstelle" Lilian Harvey en Will.v Fritsch. Verder noemen wij nog „Inbrekers", „Bommen op Monte Carlo", „Streep door de rekening", „Ik en de keizerin", enz. Binnenkort zal men weer van Rüh- mann's onweersprekelijke capaciteiten als komiek kun nen genieten in „Sherlock Holmes", een nieuwe Ufa- film, waarin hij, évenals in „Blommen op Monte Carlo", de tegenspeler van Hans Albers is. Een aardige caricatuur van Hans Albers, die samen met Heinz Rühmann de hoofdrol speelt in de nieuwe Ufa-film „Sherlock Holmes". Een filmster die zich tegen liefde verzekert. Allan Bruce heeft de eerste „verzekering tegen liefde" afgesloten, die nu in filmkrin gen bekend is geworden. Bruce debuteert als jeugdig „lover" in de film „Meet the Missus" en verklaarde zich, toen hij met RKO Radio een contract afsloot, bereid om in drie jaar niet te trouwen. Om zich nu tegen eventueele contractbreuk te bescher men, dat wil zeggen om verliefd te worden en te trouwen, heeft Bruce zich voor de tegenwaarde van het contract laten ver zekeren. Waarbij voorts nog op te merken valt, dat Bruce, toen hij indertijd voor de film werd ontdekt, de reputatie genoot om tot een der geschiktste commercieele talen ten te behooren. Hij is 1,80 meter lang, heeft donkerbruin haar en bruine oogen. Htt kent alle sporten waaruit de lichte athle- tiek bestaat en was in zijn universiteits jaren een rugbyspeler van den eersten rang Zooals men ziet, bestond er dus ge vaar genoeg, dat Bruce „contractbreuk" zou pleen en vandaar dat de verzekering een zekere rechtvaardiging heeft. SINGENDE JUGEND. In Roxy-theater. De directie van het Roxy-theater laat in den laatsten tijd nogal eens een film draaien, die reeds eerder hier ter stede werd vertoond, maar zij weet daarbij een goede keus te maken. Dat bleek ook gister avond, toen een reprise werd gegeven van de voor en door de Weensche Sangerkna- ben (met medewerking van anderen na tuurlijk) gemaakte film. Ademloos werden de vele ontroerende momenten gevolgd en bij de humoristische scènes werd luid mee- gelachen. Wij zullen van deze film thans niet veel meer zeggen, alleen dit: Zij is waard om zelfs voor de tweede maal te worden ge zien. Van het voorprogramma zij gezegd, dat het verschillende zeer goede foto's geeft van het wereldgebeuren (o.a. over de aan komst der Indische padvinders en de inspectie door minister Weiter, de ver plaatsing van de Noorsche kerk in Rotter dam in verband met den tunnelbouw en een liefdadigheidssportdag met 1800 deel nemers te Deventer). Verder een kluchi waarin twee sollicitanten voor een betrek king van boekhouder elkaar voor den (aan staanden) patroon aanzien en via een merkwaardigen samenloop van allerlei om standigheden veel succes in de zakenwereld oogsten. WORDT NOOIT VERLil,.. Theater Harmonie. In het Theater Harmonie wordt er voor gewaarschuwd dat men nooit verliefd moet worden. Het is een wijze raad en men zal nog meer de waarde daarvan beseffen als men weet, dat het niemand minder dan Anny Ondra is, die ze hier heeft gegeven. Anny Ondra kan er van meepraten, want ze is zelf verliefd geweest en welke interes sante avonturen ze daarbij beleefd heeft, dat alles wordt in deze alleraardigste film maar al te duidelijk gedemonstreerd. Ziehier een film, waarin de eene dwaasheid op de andere wordt gestapeld, een film, die de toeschouwers den geheelen avond in een prettige spanning houdt, een film vol dwaas avontuur en toch met een einde, dat ieder een voorzien had, omdat het van den be ginne af aan duidelijk was, dat de jonge aa- vo.caat met zijn hondje en niemand anders de gelukkige zou zijn, die met het knappe secretareeje zou trouwen. Zelfs Bulli de directeur-generaal van een groote onder neming en de bekwame jurist, die aller lei listen moet verzinnen om de vrouwelijke cliënten van zijn privé-kantoor te weren, hebben geen schijn van een kans tegenover het jonge advocaatje, dat de charmante secretaresse, die hier de hoofdrol speelt, eens enthousiast van den trein gehaald heeft, omdat zij dacht, dat het iemand an ders was. Dit is een van die gezellige films, waarbij het laat wordt zonder dat men er erg in heeft en waarbij men het jammer vindt, dat er een eind aan komt, omdat men de wonderlijke avonturen van een meis je als deze juffrouw Palm nog best een uurtje langer zou willen meemaken. Wie een gezelligen avond zoekt, kan niet beter doen dan deze week een entreekaartje aan het loket van de Harmonie koopen. Vooraf gaat o.a. een zeer bijzondere en hoogst interessante film over uilen. Men heeft deze schuwe nachtvogels op schitte rende wijze op de film gebracht Een leuke éénacter en veel geïllustreerd nieuws vor men tesamen een aantrekkelijk voorpro gramma. MERIJNTJE GIJZEN's JEUGD. Victoria Theater. Ook deze week een reprise van een groo te succesfilm, n.1. van A. M. de Jong's bekende werk Merijntje Gijzen's Jeugd, opgenomen in Barnstijn's filmstad, onder leiding van Kurt Gerron. Het eigenaardige is, dat men deze groote triomf van de Hollandsche industrie voor de tweede maal met dezelfde belangstelling ziet als de eerste. Zoo wordt men geboeid door de prachtige opnamen, de Brabantsche sfeer en de geschiedenis van Merijntje en de Kruik, van Jannekee en den grens- jager, van mijnheer pastoor en Fliereflui ter enz. Wij behoeven de geschiedenis na tuurlijk niet te herhalen, maar willen toch gaarne nog eens wijzen op het spel van Marcel Krols, het Brabantsch jongetje als Merijntje. Dat is toch wel opmerkelijk goed. De tafreeltjes met „de Kruik" met „mijnheer pastoor" zal men niet gauw ver geten, maar ook in de andere scenes is hè1 spel soms van een ontroerende natuurlijk heid. Piet Bron is voortreffelijk als de KruikA. M. de Jong als de pastoor, Bill Benders als de grensjager. Laten zij, die de film nog niet zagen, de gelegenheid thans geboden, niet verzuimen, terwijl wij niet twijfelen of er zullen er velen zijn, die nog eens rustig voor da tweede maal van dit Hollandsche werk willen genieten. Het voorprogramma brengt een Pa®' mooie Polygoon-journaals, een interessan film voor biljartliefhebbers met kunststoo en van Amerikaansche matadors, en een 0 misch nummer met mooie muziek- e" dans-tafreelen uit verschillende streken e verschilende tijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8