egmond aan zee
oudkarspel
zuidscharwoude
grootschermer
edam
bergen
castricum
texel
schoorl
Artikel 34 Binnen-
aanvaringsreglement.
Te smalle Rijksweg
Amsterdam - Utrecht.
Hoe zeil- en motorbooten zich jegens
elkander te gedragen hebben.
Het feit, dat een paar weken geleden
een aantal eigenaren van motorbooten
werd bekeurd ter zake van overtreding
van de artikelen 34 en 35 van het Binnen-
aanvaringsreglement, gaf mij aanleiding
tot een onderhoud met heeren ambtenaren
van het Openbaar ministerie bij de Frie-
sche kantongerechten. Het resultaat van
dit onderhoud is geweest, dat de tot dus
verre geconstateerde overtredingen niet
verder zullen worden vervolgd. Evenwel
moet er mee worden gerekend, dat in den
vervolge aan genoemde artikelen ten
strengste de hand zal worden gehouden.
Het lijkt mij daarom gewenscht aan die
artikelen een korte beschouwing te wijden.
In Friesland heeft zich zoo langzamer
hand een toestand ontwikkeld, waarbij
motorbooten onder- alle omstandigheden
uitwijken voor laveerende schepen. De
gesteldheid van het vaarwater, het feit
dat men vooral met een diepgaand schip
op verschillende plaatsen zeer ver uit den
v/al moet blijven, beleefdheid en vooral
de prettige kameraadschappelijke geest van
elkaar zooveel mogelijk te willen helpen,
hebben dezen toestand ten gevolge gehad.
Daarbij komt, dat vele menschen eeniger-
mate in de war zijn geraakt door artikel
34 le lid van het Binnenaanvaringsregle-
ment. luidende:
Indien een stoomvaartuig en een zeil-
vaartuig elkander met kruisende koersen
naderen, zoodat gevaar voor aanvaring
bestaat, dan moet het stoomvaartuig voor
het zeilvaartuig wijken.
Men ziet dan evenwel over het hoofd
het tweede lid van artikel 34, luidende:
In nauwe vaarwaters mogen laveerende
vaartuigen niet varen tusschen een varend
stoomvaartuig en den oever, welken dit
vaartuig houdt. Zij moeten reeads wenden,
voordat zij den koers van het naderend
stoomvaartuig kruisen.
Bij de uitlegging van dit artikel moet
v/orden bedacht, dat alle vaarwaters in
Friesland in den zin van het binnenaan-
varingsreglement „nauw" zijn, niet alleen
de kanalen, doch ook de meren, zoodat dus
deze bepaling overal in Friesland van toe
passing is, terwijl tevens moet worden
gelet op artikel 35, luidende:
In nauwe vaarwaters moeten elk stoom
vaartuig, dat varende is, indien althans
zijn diepgang het toelaat, en elk zeilvaar
tuig, dat varende is, indien de wind het
toelaat, de stuurboordzijde van het vaar
water houden.
De artikelen in onderling verband zijn
duidelijk: motorbooten moeten de voor
hen stuurboordswal houden, zoowel wan
neer zij een laveerend zeilschip tegemoet
varen als wanneer zij een laveerend zeil
schip van achteren inhalen, en de zeil
schepen moeten dan „op de motorboot
di'aaien" niet alleen, doch ook zorgen, dat
zij uit diens baan blijven. Laveeren zij van
wal tot wal, dan moeten zij zoo tijdig
draaien, dat de motorboot, die aan stuur-
boordwal zit, zijn koers niet behoeft te
wijzigen. Maar bovenal moeten zij zorgen
nooit tusschen de motorboot en diens
stuurboordswal te geraken.
Persoonlijk heb ik de overtuiging, dat
handhaving dezer bepaling geen ver
slechtering zal beteekenen, mits beide
partijen zich er strikt aan houden: De
zeilers door tijdig te draaien en de motor
bootbestuurders door ook inderdaad zoo
ver mogelijk de stuurboordswal te houden.
Moeilijkheden zullen m. i. het meest voort
vloeien pit de omstandigheid, dat motor
booten een zeer verschillendt snelheid
hebben, zoodat heel dikwijls de situatie
voorkomt, dat drie of meer bootjes gelijk
tijdig naast elkaar liggen. Dit moet na
tuurlijk worden voorkomen, zoodat motor
booten goed zullen doen geen andere
motorboot in te halen juist als een of meer
laveerende zeilschepen moeten draaien.
Ik breng nog even in herinnering de
bepaling ,dat de inhalende motorboot de
ingehaalde aan bakboord moet laten, m. a.
w., dat hier precies de omgekeerde regel
geldt als te land: de inhalende passeert
rechts en niet links!
Ten slotte nog iets over de vraag: Wat
moet de motorboot doen als de zeiler
doodleuk van wal tot wal laveert en zich
niet aan artikel 34, 2e lid, stoort? Voor
opgesteld zij, dat dan de zeiler in overtre
ding is en hij bekeurd moet worden, maar
dit geeft dert motorbootstuurder nog geen
vrijheid om zonder meer door te varen.
Immers, dan komt in werking artikel 29
van het reglement, luidende:
Een stoomvaartuig, dat een ander vaar
tuig nadert, moet, indien er gevaar voor
aanvaring bestaat, zoo noodig vaart ver
minderen, stoppen of achteruitslaan.
Mr. Dr. J. P. HOOGLAND,
Voorzitter Leeuwarder Watersport-
vereeniging.
restanten van het aloude slootje om niet
te zeggen greppel (of was 't een riool?)
zijn nu „Weg"! En de slechte bestrating
is weg. En de meest hinderlijke bochten zijn
weg. De voorhistorische hekjes en tierelan
tijntjes zijn weg. En de boomen zijn weg.
De kuilen en waterplassen voor de halten
van de busdiensten zijn weg
Het is nu alles weg!
Dit feit is Maandag 2 Augustus gevierd.
Onder groote belangstelling van de zijde
van autoriteiten, inwoners en badgasten
heeft op dien middag de feestelijke herope
ning plaats gehad van het gedeelte der
Rijksstraatweg tusschen Beverwijk en Alk
maar, dat dwars door Castricum loopt.
Na maandenlang te hebben braak gele
gen en ten prooi te zijn geweest aan een
leger van technici van de Rijkswaterstaat,
is een jarenlang ongerief ten lange leste be
kroond door een breeden verkeersweg. In
dezen weg zijn nu tevens een geheel nieuw
rioleeringsstelsel, een nieuw electrisch net
en alle andere ondergrondsche leidingen aan
gebracht bij voorbaat aangepast aan de
toekomstige" uitbreiding van de geheele
woonplaats.
Tegelijk is deze weg die nog simpelweg
Dorpsstraat heet voorrangsweg geworden
De restanten uit den tijd van Napoleon
waarvan de burgemeester sprak zijn ver
dwenen en met moderne trottoirs en verlich
ting is alles nu naar den aard. Een geluk
kige verbetering voor het openbaar verkeer
van Castricum.
Deswege was door B. en W. en een com
missie uit de burgerij .ter plaatse het plan
opgevat de heropening met feestelijk cere
monieel te doen plaats hebben.
Te drie uur ontving het college van B. en
W. een aantal genoodigden ten raadhuize,
waaronder officieele afgevaardigden van het
departement van den Rijkswaterstaat, ver
schillende plaatselijke autoriteiten, raadsle
den en de pers. Behalve het bestuur van V.
V.V. en de buurtvereenigingen, aan wien
blijkbaar geen uitnoodiging was gericht.
Na een gezamenlijke wandeling naar het
beginpunt van den weg direct bij den
spoorwegovergang werd alhier het woord
gevoerd door burgemeester Sloet, die een
overzicht gaf van de historie van dezen zeer
historischen weg.
Ir. S. Moester, vertegenwoordiger van den
hoodf-ingenieur van den Rijkswaterstaat in
het ressort Alkmaar, vertelde bijzonderhe
den omtrent het werk zelf. Spr. constateerde,
dat het karwei geen bijzondere moeilijkhe
den had opgeleverd; zoodat men er eigen
lijk het bagatel van een ton kosten niet aan
afzag.
De voorzitters van V.V.V. en de gastree*
rende buurtvereeniging de heeren Broks-
ma en Portegies dankten als inwoners
voor het bereikte resultaat en spraken de
beste wenschen uit voor de resultaten voor
de gemeente.
Onderwij] schiep „Polygoon" uit Haarlem
een journaal van de gebeurtenis, draaiden de
film-operateurs, knipten de fotografen en
schreven de journalisten.
Na de redevoeringen, en nadat door den
burgemeester een oranjelintbarricade was
doorgeknipt, ten teeken van de plechtige
heropening, maakte het genoodigde gezel
schap in auto's een tocht langs den rijkelijk
versierden weg en onder de tonen van fan
fare-muziek.
Terug op het raadhuis werd aldaar op het
welzijn van den nieuwen hartader van Cas
tricum gedronken.
Hiermede was de pret nog niet afgeloo-
pen. Want des avonds werd op het kermis
terrein een dubbel-concert gegeven door
een fanfarecorps en een gemengde zangver-
eeniging. En de feestdag werd besloten door
een in alle opzichten geslaagd vuurwerk op
dezelfde plek en onder begunstiging van uit
stekend weer. De drukte van het publiek
was overweldigend dezen avond. Geen won
der, met twee gratis concerten en een eerste
klas vuurwerk.
Zoodat Castricum dankbaar en met
dank aan de mannen, die het weer „voor
mekaar maakten" terug kan zien op een
nieuwen historischen datum in z'n geschie
denis. Laat ons hopen, dat de plaats naast
de langzamerhand respectabele uiterlijke
allures, nu ook in het bezit gaat komen van
de overeenkomstige respectabele begrippen.
Het Hariekijnspel
Aanstaande Zondag 8 Augustus zal nog
maals een voorstelling gegeven worden
het prachtige openluchttheater te Bergen
van het Hariekijnspel „De Kringloop der
Belangen".
De pers heeft unaniem deze opvoering,
waarvan de première plaats had op 29 Juli
j.1., geprezen, getuige de volgende grepen
uit enkele recensies.
„Alkmaarsche Courant":
De wakkere speelgroep „Alberdingk
Thijm" heeft gisteravond een uitstekend
verzorgde voorstelling van bovengenoemd
stuk gegeven, die de aanwezigen dermate
van het begin tot het einde boeide, dat het
motregentje, waarin af en toe gespeeld
moest worden, werd vergeten en ieder aan
het slot enthousiast instemde met het war
me woord van hulde door den vice-voor
zitter van de V.V.V. aan de speelgroep en
den regisseur, den heer Jan Beerends, ge
bracht.
„Het Noord Hollandsch Dagblad":
Een evenement voor Bergen!
Ook nu weer troffen de tot in de fijnste
details verzorgde ensceneering, de groote
eenheid, het geheel zi-_h geven van spelers
cn speelsters, het diep inleven in de uit te
heelden karakters. SpeL muziek en dans,
ze gaven alle het bewijs door deskundige
hand geleid te zijn.
„Alkmaarsch Dagblad":
De Thijmleden mochten bij monde van
den heer D. Klomp, den V.V.V.-bestuurder
de niet geringe lofspraak vernemen, dat
zij dezen avond „het mooiste openluchtspel"
hadden gebracht, dat tot nu toe in Bergen':'
prachtige theater-der-natuur gegeven was.
„De Maasbode":
Van dit spel heeft A.T. een vertolking ge
geven, die hoog stond boven het peil der
meeste dilettantenvereenigingen. De in het
stuk voorkomende dansen, heel gracieus
door de leden van het gezelschap zelf uit
gevoerd, waren ingestudeerd door Xanda
Stradowska, terwijl het muzikale gedeelte
onder leiding stond van Willem Schreurs,
die ook de muziek voor het declamatorium
schreef.
De décors, die zoo wonderwel pasten bij
dit heerlijk natuurtheater waren speciaal
ontworpen door Abraham Stokhof de Jong.
De costumeering was een lust voor de
oogen. i
„De Volkskrant":
Van dit spel werd een hupse en opgewek
te vertolking gegeven, charmant en fijn
doorvoeld. Van alles was veel werk ge
maakt. Een décor als een guirlande!
Wanneer, door slecht weer, de voorstel
ling niet kan plaats hebben, dan zal Maan
dag of Dinsdag worden gespeeld en hebben
houders van voorverkoopkaarten voorrang.
Het spel eindigt 11 1/4 uur, zoodat men
nog per tram of bus huiswaarts kan komen.
bruin en blauw, het dorpje Groet met hare
duinen, zoowel als Kamperduin met de zee
uitgebeeld. Dit is het werk geweest van
een aardigen teekenaar.
De foto's van duinen en strand, alsmede
van aardige afbeeldingen van het dorp,
zijn fraai, terwijl de beschrijving met de
diverse auto-, wandel- en fietstochten,
volledig is.
De V. V. V. heeft blijk gegeven, dat men
zonder advertentiegelden kans heeft gezien
om een gids uit te geven en de kosten
daarvan te dekken, en dit is een gelukkige
vondst geweest, daar het bedrukte boekje
thans eenig en alleen een afbeelding en be
schrijving geeft van wat aan natuurschoon
in Schoorl is te vinden. En dit moet het
vooropstaande doel van een goede gids zijn.
Geslaagd.
Voor het diploma Engelsch L. O. slaagde
te Utrecht de heer C. Bakker alhier.
Panne Oudkarspel.
Bij de op ehden gehouden stemming
voor een lid van bestuur van de Banne
Oudkarspel, periodiek aftredend de heer
G. Langendijk, is deze met algemeene
stemmen herkozen.
De proefpolder
In den Harz verongelukt?
Vermoedelijk heeft een Nederlander in
de Harz een ongeluk gekregen, nl. een
postbode uit Edam, die met een gezelschap
in een touringcar een reis naar Duitsch-
land maakte en sinds eenige dagen wordt
vermist.
Een reddingsbrigade uit een der dorpen
in den Harz heeft in het gebergte langen
tijd, doch tevergeefs, naar den vermiste ge
zocht.
Een verbetering, waarop jaren
gewacht is.
Over de feestelijke heropening van den I
Rijksstraatweg schrijft onze correspondent
nog het volgende:
Wjj hebben een man gekend, die de ge
woonte had z'n gemoed door middel van
heele of halve spreekwoorden te luchten.
Wanneer deze man de officieele heropening
van de Dorpsstraat had meegemaakt, zou hij
langs de versiering hebben gewandeld onder
de verzuchting: Lang gewacht en stil ge
zwegenNooit gedacht en toch gekregen
Zij die gelooven, haasten nietAlles op I
z'n tijdEind goed, al goedEn wat er
verder nog op z'n repertoire zou staan voor
toepasselijke gevleugelde woorden
Want eindelijk is het dan gekomen Een
brokje oude historie van Castricum behoort
tot het verleden De tijd, dat je kikkers kon
vangen voor de woningen van notaris Stuyt,
den directeur van de Zuivelfabriek of den
heer J. Koopman bestaat niet meer. De I
Kleinkunst.
Vrijdagavond wordt in „De Rustende
Jager gelegenheid geboden een avond van
kleine kunst bij te wonen.
Het programma vermeldt het optreden
van Renée van Eist, (£he Harmony Sisters,
Bennie Vreden, Wim de Vries en Tommy
Beumer en waarborgt een bij uitstek vroo-
lijken avond.
De conferencier Bennie Vreden oogstte
in Scheveningen en Noord wijk veel succes,
terwijl de andere medewerkers, door de
radio-uitzendingen van genoegzame be
kendheid kunnen worden geacht om een
volle zaal te waarborgen.
Dat Bergen nu eens toone het te waar-
deeren, dat ook in het seizoen, De Rusten
de Jager, afwisselende ontspanning brengt.
Verkoop zomerpostzegels.
De verkoop van de zomerpostzegels is 31
Juli geëindigd. In totaal zijn door het
comité te Bergen en Bergen aan Zee ver
kocht 1382 zegels van 7 yt cent, 912 van 5
cent, 2952 van 6 cent en 444 van 12 y, cent.
De dames, die zich geen moeite gespaard
hebben deze postzegels te verkoopen, komt
zeker een woord van oprechte dank toe.
De totale winst bedroeg f 181,70 (v. j
148,05).
Steun bij ziekenhuisverpleging.
Onder voorzitterschap van den heer M
C. v. d. Laan kwam de vereeniging „Steun
bij ziekenhuisverpleging en ooeratiekosten"
in buitengewone vergadering bijeen op
Dinsdagavond ten huize van den heer H.
van Truijen.
Aan de orde was contributieverhooging.
Het aantal patiënten, dat een uitkeering
genoot, was dit jaar belangrijk groot, zoodat
de uitgaven de inkomsten verre overtrof
fen. Het bestuur stelde voor de tarieven
voor alle klassen met 1 cent te'verhoogen,
waardoor een vermeerdering van inkomsten
wordt verkregen van ongeveer 650 per
jaar. Wel waren er enkele tegenstanders,
doch zonder stemming werd het voorstel
aanvaard. De nieuwe regeling gaat in 1 Oc-
tober 1937.
Een uitgebreide discussie ontspon zich
over de uitkeering aan inwonend personeel
in de gemeente. Uitvoerig lichtte de voor
zitter dit punt toe. De werkgever is volgens
de wet verplicht zijn inwonend personeel
te verzekeren of zelf het risico te dragen.
Echter werd ten slotte besloten, dat de
vereeniging in een dergelijk geval aanvul
lend optreedt met dien verstande, dat de
verzekerde uitkeering verkrijgt als ieder
ander lid, verminderd met de vergoeding
voor kost- en inwoning, die de bedrijfs- of
ziekteverzekering uitkeert, gedurende den
tijd, dat de patiënt in het ziekenhuis ver
blijf houdt.
Bij de rondvraag bepleitte de heer Stekel
bos vermindering der uitkeering ter voor
koming van contributieverhooging.
De heer Helder zou vermindering wen
schen van de hooge kosten in de ziekenhui
zen. Hierna sluiting.
Afscheid schoolhoofd.
Dinsdagmorgen heeft de heer W. H.
Willemsen, Hoofd der St. Josefschool te
Den Burg, afscheid genomen van zijn leer
lingen, daar hij de school met pensioen gaat
verlaten. De heer Willemsen is sinds de op
richting der school in 1910 hieraan werk
zaam geweest en heeft zich in dien tijd bij
leerlingen eii personeel zeer bemind weten
te maken. Pastoor Brinkman, hoofd van het
schoolbestuur, sprak den heer Willemsen
toe en bracht hem dank voor alles, wat deze
gedurende 27 jaren voor het onderwijs had
gepresteerd. Als afscheidscadeau werd een
fraai serremeublement aangeboden. Een
groot aantal oud-leerlingen en belangstel
lenden woonden dit afscheid bij. De
Willemsen zal het eiland niet verlaten,
doch blijft woonachtig daar waar hij zoo
lange jaren zijn werkkirng heeft gehad.
V.V.V. Groet en Kamperduin.
De vereeniging voor Vreemdelingen
verkeer: Groet-Kamperduin, welke de be
langen voorstaat van het verkeer in het
Noordelijk deel van de gemeente Schoorl,
heeft een heel aardig gidsje de wereld in
gestuurd. Het 1 omt al reeds dadelijk op de
omslag van het boekje uit, welke het rayon
van haar werkgebied is. We zien in frisch
Maandagavond werd in het lokaal van den
heer P. Kramer alhier een vergadering ge
houden door de tuinbouwvereenigingen De
Toekomst te Zuidscharwoude en Groente
cultuur te Broek op Langendijk over den
aan de Oostzijde van Zuidscharwoude te
stichten proefpolder.
De voorzitter, de heer S. de Boer Kzn, te
Zuidscharwoude, heette in het bijzonder
welkom den heer Jac Groen Az., lid der
Tweede Kamer en van Prov. Staten. Uit de
opkomst blijkt wel, aldus de voorzitter, dat
er groote belangen, op het spel staan. Spr.
hield een korte inleiding over de kwestie
waarover het hier gaat Spr. merkte op, dat
het tegengevallen was, dat in de vergade
ring van Prov. Staten niemand tegen het
plan van den proefpolder aan den Oostkant
was opgekomen. Spr. herinnerde aan de
kortgeleden gehouden vergadering der tuin
bouwvereenigingen met de Commissie van
Advies, waar dezelfde bezwaren naar VO'
ren zijn gebracht als in de banne-vergade
ring en waar besloten werd, 'n request te
verzenden aan verschillende instanties.
Een onderhoud met Ged. Staten is aan
gevraagd en heeft inmiddels plaats gehad.
De proefpolder aan de Oostzijde was
technisch noodig om te kunnen concludee-
ren wat voor de Westzijde noodig was. De
gevoerde actie heeft het gevolg gehad, dat
de polder verkleind is. Deze zal nu zijn van
de Cornelis de Boer-sloot tot aan 't Kerke-
pad. De heer Kooiman, lid van Gedep. Sta
ten, heeft o.m. de opmerking gemaakt, dat
wanneer men het offer niet wil brengen
van die 38 H.A., men zijn handen geheel van
het Geestmerambacht zal -moeten aftrek
ken.
Velen zullen misschien zéggen; dan maar
liever niets. Dit plan moet men zien als een
uitvloeisel van het plan-Zeeman. Spr. was
van meening, dat onze culture niet mag
worden opgeofferd. Het is niet de opzet er
grootbedrijf van te maken. Er ligt voor de
toekomst voor onze kinderen iets goeds in,
geloofde spr. Spr. wees er op, dat ons land
zoo verspreid ligt, waardoor oneconomisch
wordt gewerkt. Wanneer later blijkt, dat
het iets moois' is, moeten we niet vergeten,
dat we ons land dicht bij huis hebben en cul
tures kunnen toepassen, welke thans niet
kunnen worden verbouwd. Tenslotte deelde
de voorzitter mede, dat de belangstellenden
er niet de dupe van zullen worden.
Hierna was het woord aan de vergade
ring.
De heer A. Kout vreesde, dat het land in
vreemde handen zou komen, als de polder
er eenmaal is. De voorzitter antwoordde,
dat de heer Kooiman zich hierover niet heeft
uitgelaten, maar dat noqdgedwongen ver
scheidene kleinen onder ons moeten ver
dwijnen. want er zullen niet meer dan 14
of 15 eigenaren terugkomen. (In de verga
dering- van Prov. Staten heetf de heer Kooi
man juist het tegenovergestelde verklaard,
n.1. dat niet moest worden afgeleid uit het
feit, dat er 19 of 20 perceelen zouden ko
men, dat er daardoor ruim tachtig van de
tegenwoordige eigenaren van het tooneel
zouden verdwijnen. Ieder kon terugkrijgen,
naar verhouding van hetgeen hij neeft in
gebracht: Verslagg.)
Nogmaals werd er op gewezen, dat de
Oostzijde de kurk is waarop de tuinbouw
hier al een eeuw drijft.
De heer Balder, voorzitter van Groente-
cultuur te Broek op Langendijk, merkte op,
dat al de naar voren gebrachte argumen
ten in het onderhoud met Ged Staten niets
hebben mogen baten. De -raag is nu: wat
moeten wij doen? en waarmee worden de
eigenaars het meest gediend, met actie te
gen het plan of geen actie?
Hoe zal het gaan met de vergoeding?
Nog vele andore vragen deden zich voor,
waarop wij geen antwoord weterr en de hee
ren die het moeten uitvoeren ook niet.
beer U- Kaan stond sceptisch tegen-
heer ?VeF, het groote Plan en releveerde, wat
enslotte door Ged. Staten is aangenomen,
n.1. net Dlan van ir. Mesu, terwijl dat van ir.
Snethlage is terzijde gelegd.
Spr. erwachtte, dat het akkerbouw
worden, waardoor de menschen hier
emoloo' meer zouden vinden.
De heer Jac Groen Az. dankte den voor-
'I"erh y°0r d* wi->ze- waarop hij deze zaak
b^!_2_Ude" heeft. b—- De leden -- 1
Op 28 Juli had op den Rijksweg Amster.
damUtrecht een ongeval plaats, dat we]
een scherp licht werpt op den toestand van
enkele onzer Rijkswegen, waarin met spoed
dient te worden voorzien, schrijft ons d»
K.N.A.C.
Onder de gemeente Nieuwersluis bij
villa Rupelmonde reden een autobus met
padvinders voor de jamboree en een vracht,
auto elkaar tegemoet. Beide weken ruim-
schoots naar rechts uit; desalniettemin volg.
de een aanrijding, waarbij de bus aan d»
linkerzijde werd ingedrukt, gelukkig zonder
ernstige gevolgen voor de inzittenden, het
geen een wonder mag heeten. De oorzaak
moet geheel worden gevonden in de onvol
doende breedte aldaar van dezen belangrii-
ken rijksweg, die twee van Nederlands
grootste steden met elkaar verbindt. He-
wegdek ter plaatse is slechts 4.60 M. breed'
terwijl deb us een breedte had van 2.30 m'
en de vrachtauto van 2.25 M. In totaal was
dus slechts een speling van 5 c.M. aanwezi/
hetgeen voor zulke voertuigen geheel on
voldoende is. Aangezien het hier een zgn
A-weg is, is het niet uitgesloten, dat hierop
twee touringscars met een toegelaten breed
te van 2.40 M. elkaar zouden moeten pas!
seeren, hetgeen een practische onmogelijk-
heid is.
Geenszins ligt het in de bedoeling van de
K.N.A.C. op verbreeding van den betref,
fenden weg aan te dringen. Zulks zoa
slechts tot .kapwerk" leiden, waarschijnlijk
nog ten koste van het natuurschoon, waar
aan deze weg zeer rijk is. Wel zal langs
dezen weg zoo spoedig mogelijk dienen te
worden overgegaan tot den aanleg van vrij-
liggende rijwielpaden ter bevordering van
dè algemeene verkeersveiligheid.
Overigens bestede men alle gelden ten
behoeve van een spoedigen aanleg van den
geprojecteerden, doch nog niet in uitvoering
gekomen niéuwen weg ten Oosten van den
bestaande.
Op de Verkeersfondsbegrooting 1937 zijn
op den kapitaaldienst Vóór dit werk wel
gelden uitgetrokken, doch deze zullen waar
schijnlijk in dit aar niet worden verwerkt.
Moge het genoemde ongeval een reden te
meer zijn om thans met den uitersten spoed
tót den aanleg var. den nieuwen weg over
te gaan. Iedere dag uitstel beteekent gevaar
voor menschenlevens.
De eigenaars hebben het voorkeursrecht
om hun landerijen terug te koopen in den
vergrootten vorm. De menschen zullen niet
geslachtofferd worden. Niet alleen de ruil-
veikaveling moet worden bezien, ook het
andere goede, dat men met het G.A. op het
°°m hee^ moet men >n aanmerking nemen.
Met doet het verstandigst, te adresseeren
in dezen geest: Maak het voor de menschen
zoo goed mogelijk en laat de bezwaren zoo
gering mogelijk zijn voor de betrokkenen.
Laat men tevens verzoeken, dat het voor
keursrecht eenige jaren blijft bestaan.
Nadat nog verscheidene heeren het woord
hadden gevoerd werd tenslotte een besluit
gen°men, dat aan de commissie wordt op-
Ged. Staten willen niets liever dan de ht" i ffdragen voort te gaan °P den ingeslagen
zwaren zoo licht moeeliik doen aant 7^' °m de bezwaren zo° gering mogelijk
Het liefst zou spr °fen J u t doen z^- voor de belangen van e.gena-
gesproken geen hu«dere en gebruikers op te komen
zou
geen
de betrokkenen.
zou beteekenen
niet /4— j D° Particulieren
niet de dupe worden. Zijn
heden, ook elders zal
voor
°pte
en de voorwaarden zoo gunstig mogelijk te
mogen doen zijn.
I ^erschillende heeren spraken zich ai®
men die ontmoeten. I tegenstanders uit.