egmond aan zee oudkarspel zuidscharwoude grootschermer edam bergen castricum texel schoorl Artikel 34 Binnen- aanvaringsreglement. Te smalle Rijksweg Amsterdam - Utrecht. Hoe zeil- en motorbooten zich jegens elkander te gedragen hebben. Het feit, dat een paar weken geleden een aantal eigenaren van motorbooten werd bekeurd ter zake van overtreding van de artikelen 34 en 35 van het Binnen- aanvaringsreglement, gaf mij aanleiding tot een onderhoud met heeren ambtenaren van het Openbaar ministerie bij de Frie- sche kantongerechten. Het resultaat van dit onderhoud is geweest, dat de tot dus verre geconstateerde overtredingen niet verder zullen worden vervolgd. Evenwel moet er mee worden gerekend, dat in den vervolge aan genoemde artikelen ten strengste de hand zal worden gehouden. Het lijkt mij daarom gewenscht aan die artikelen een korte beschouwing te wijden. In Friesland heeft zich zoo langzamer hand een toestand ontwikkeld, waarbij motorbooten onder- alle omstandigheden uitwijken voor laveerende schepen. De gesteldheid van het vaarwater, het feit dat men vooral met een diepgaand schip op verschillende plaatsen zeer ver uit den v/al moet blijven, beleefdheid en vooral de prettige kameraadschappelijke geest van elkaar zooveel mogelijk te willen helpen, hebben dezen toestand ten gevolge gehad. Daarbij komt, dat vele menschen eeniger- mate in de war zijn geraakt door artikel 34 le lid van het Binnenaanvaringsregle- ment. luidende: Indien een stoomvaartuig en een zeil- vaartuig elkander met kruisende koersen naderen, zoodat gevaar voor aanvaring bestaat, dan moet het stoomvaartuig voor het zeilvaartuig wijken. Men ziet dan evenwel over het hoofd het tweede lid van artikel 34, luidende: In nauwe vaarwaters mogen laveerende vaartuigen niet varen tusschen een varend stoomvaartuig en den oever, welken dit vaartuig houdt. Zij moeten reeads wenden, voordat zij den koers van het naderend stoomvaartuig kruisen. Bij de uitlegging van dit artikel moet v/orden bedacht, dat alle vaarwaters in Friesland in den zin van het binnenaan- varingsreglement „nauw" zijn, niet alleen de kanalen, doch ook de meren, zoodat dus deze bepaling overal in Friesland van toe passing is, terwijl tevens moet worden gelet op artikel 35, luidende: In nauwe vaarwaters moeten elk stoom vaartuig, dat varende is, indien althans zijn diepgang het toelaat, en elk zeilvaar tuig, dat varende is, indien de wind het toelaat, de stuurboordzijde van het vaar water houden. De artikelen in onderling verband zijn duidelijk: motorbooten moeten de voor hen stuurboordswal houden, zoowel wan neer zij een laveerend zeilschip tegemoet varen als wanneer zij een laveerend zeil schip van achteren inhalen, en de zeil schepen moeten dan „op de motorboot di'aaien" niet alleen, doch ook zorgen, dat zij uit diens baan blijven. Laveeren zij van wal tot wal, dan moeten zij zoo tijdig draaien, dat de motorboot, die aan stuur- boordwal zit, zijn koers niet behoeft te wijzigen. Maar bovenal moeten zij zorgen nooit tusschen de motorboot en diens stuurboordswal te geraken. Persoonlijk heb ik de overtuiging, dat handhaving dezer bepaling geen ver slechtering zal beteekenen, mits beide partijen zich er strikt aan houden: De zeilers door tijdig te draaien en de motor bootbestuurders door ook inderdaad zoo ver mogelijk de stuurboordswal te houden. Moeilijkheden zullen m. i. het meest voort vloeien pit de omstandigheid, dat motor booten een zeer verschillendt snelheid hebben, zoodat heel dikwijls de situatie voorkomt, dat drie of meer bootjes gelijk tijdig naast elkaar liggen. Dit moet na tuurlijk worden voorkomen, zoodat motor booten goed zullen doen geen andere motorboot in te halen juist als een of meer laveerende zeilschepen moeten draaien. Ik breng nog even in herinnering de bepaling ,dat de inhalende motorboot de ingehaalde aan bakboord moet laten, m. a. w., dat hier precies de omgekeerde regel geldt als te land: de inhalende passeert rechts en niet links! Ten slotte nog iets over de vraag: Wat moet de motorboot doen als de zeiler doodleuk van wal tot wal laveert en zich niet aan artikel 34, 2e lid, stoort? Voor opgesteld zij, dat dan de zeiler in overtre ding is en hij bekeurd moet worden, maar dit geeft dert motorbootstuurder nog geen vrijheid om zonder meer door te varen. Immers, dan komt in werking artikel 29 van het reglement, luidende: Een stoomvaartuig, dat een ander vaar tuig nadert, moet, indien er gevaar voor aanvaring bestaat, zoo noodig vaart ver minderen, stoppen of achteruitslaan. Mr. Dr. J. P. HOOGLAND, Voorzitter Leeuwarder Watersport- vereeniging. restanten van het aloude slootje om niet te zeggen greppel (of was 't een riool?) zijn nu „Weg"! En de slechte bestrating is weg. En de meest hinderlijke bochten zijn weg. De voorhistorische hekjes en tierelan tijntjes zijn weg. En de boomen zijn weg. De kuilen en waterplassen voor de halten van de busdiensten zijn weg Het is nu alles weg! Dit feit is Maandag 2 Augustus gevierd. Onder groote belangstelling van de zijde van autoriteiten, inwoners en badgasten heeft op dien middag de feestelijke herope ning plaats gehad van het gedeelte der Rijksstraatweg tusschen Beverwijk en Alk maar, dat dwars door Castricum loopt. Na maandenlang te hebben braak gele gen en ten prooi te zijn geweest aan een leger van technici van de Rijkswaterstaat, is een jarenlang ongerief ten lange leste be kroond door een breeden verkeersweg. In dezen weg zijn nu tevens een geheel nieuw rioleeringsstelsel, een nieuw electrisch net en alle andere ondergrondsche leidingen aan gebracht bij voorbaat aangepast aan de toekomstige" uitbreiding van de geheele woonplaats. Tegelijk is deze weg die nog simpelweg Dorpsstraat heet voorrangsweg geworden De restanten uit den tijd van Napoleon waarvan de burgemeester sprak zijn ver dwenen en met moderne trottoirs en verlich ting is alles nu naar den aard. Een geluk kige verbetering voor het openbaar verkeer van Castricum. Deswege was door B. en W. en een com missie uit de burgerij .ter plaatse het plan opgevat de heropening met feestelijk cere monieel te doen plaats hebben. Te drie uur ontving het college van B. en W. een aantal genoodigden ten raadhuize, waaronder officieele afgevaardigden van het departement van den Rijkswaterstaat, ver schillende plaatselijke autoriteiten, raadsle den en de pers. Behalve het bestuur van V. V.V. en de buurtvereenigingen, aan wien blijkbaar geen uitnoodiging was gericht. Na een gezamenlijke wandeling naar het beginpunt van den weg direct bij den spoorwegovergang werd alhier het woord gevoerd door burgemeester Sloet, die een overzicht gaf van de historie van dezen zeer historischen weg. Ir. S. Moester, vertegenwoordiger van den hoodf-ingenieur van den Rijkswaterstaat in het ressort Alkmaar, vertelde bijzonderhe den omtrent het werk zelf. Spr. constateerde, dat het karwei geen bijzondere moeilijkhe den had opgeleverd; zoodat men er eigen lijk het bagatel van een ton kosten niet aan afzag. De voorzitters van V.V.V. en de gastree* rende buurtvereeniging de heeren Broks- ma en Portegies dankten als inwoners voor het bereikte resultaat en spraken de beste wenschen uit voor de resultaten voor de gemeente. Onderwij] schiep „Polygoon" uit Haarlem een journaal van de gebeurtenis, draaiden de film-operateurs, knipten de fotografen en schreven de journalisten. Na de redevoeringen, en nadat door den burgemeester een oranjelintbarricade was doorgeknipt, ten teeken van de plechtige heropening, maakte het genoodigde gezel schap in auto's een tocht langs den rijkelijk versierden weg en onder de tonen van fan fare-muziek. Terug op het raadhuis werd aldaar op het welzijn van den nieuwen hartader van Cas tricum gedronken. Hiermede was de pret nog niet afgeloo- pen. Want des avonds werd op het kermis terrein een dubbel-concert gegeven door een fanfarecorps en een gemengde zangver- eeniging. En de feestdag werd besloten door een in alle opzichten geslaagd vuurwerk op dezelfde plek en onder begunstiging van uit stekend weer. De drukte van het publiek was overweldigend dezen avond. Geen won der, met twee gratis concerten en een eerste klas vuurwerk. Zoodat Castricum dankbaar en met dank aan de mannen, die het weer „voor mekaar maakten" terug kan zien op een nieuwen historischen datum in z'n geschie denis. Laat ons hopen, dat de plaats naast de langzamerhand respectabele uiterlijke allures, nu ook in het bezit gaat komen van de overeenkomstige respectabele begrippen. Het Hariekijnspel Aanstaande Zondag 8 Augustus zal nog maals een voorstelling gegeven worden het prachtige openluchttheater te Bergen van het Hariekijnspel „De Kringloop der Belangen". De pers heeft unaniem deze opvoering, waarvan de première plaats had op 29 Juli j.1., geprezen, getuige de volgende grepen uit enkele recensies. „Alkmaarsche Courant": De wakkere speelgroep „Alberdingk Thijm" heeft gisteravond een uitstekend verzorgde voorstelling van bovengenoemd stuk gegeven, die de aanwezigen dermate van het begin tot het einde boeide, dat het motregentje, waarin af en toe gespeeld moest worden, werd vergeten en ieder aan het slot enthousiast instemde met het war me woord van hulde door den vice-voor zitter van de V.V.V. aan de speelgroep en den regisseur, den heer Jan Beerends, ge bracht. „Het Noord Hollandsch Dagblad": Een evenement voor Bergen! Ook nu weer troffen de tot in de fijnste details verzorgde ensceneering, de groote eenheid, het geheel zi-_h geven van spelers cn speelsters, het diep inleven in de uit te heelden karakters. SpeL muziek en dans, ze gaven alle het bewijs door deskundige hand geleid te zijn. „Alkmaarsch Dagblad": De Thijmleden mochten bij monde van den heer D. Klomp, den V.V.V.-bestuurder de niet geringe lofspraak vernemen, dat zij dezen avond „het mooiste openluchtspel" hadden gebracht, dat tot nu toe in Bergen':' prachtige theater-der-natuur gegeven was. „De Maasbode": Van dit spel heeft A.T. een vertolking ge geven, die hoog stond boven het peil der meeste dilettantenvereenigingen. De in het stuk voorkomende dansen, heel gracieus door de leden van het gezelschap zelf uit gevoerd, waren ingestudeerd door Xanda Stradowska, terwijl het muzikale gedeelte onder leiding stond van Willem Schreurs, die ook de muziek voor het declamatorium schreef. De décors, die zoo wonderwel pasten bij dit heerlijk natuurtheater waren speciaal ontworpen door Abraham Stokhof de Jong. De costumeering was een lust voor de oogen. i „De Volkskrant": Van dit spel werd een hupse en opgewek te vertolking gegeven, charmant en fijn doorvoeld. Van alles was veel werk ge maakt. Een décor als een guirlande! Wanneer, door slecht weer, de voorstel ling niet kan plaats hebben, dan zal Maan dag of Dinsdag worden gespeeld en hebben houders van voorverkoopkaarten voorrang. Het spel eindigt 11 1/4 uur, zoodat men nog per tram of bus huiswaarts kan komen. bruin en blauw, het dorpje Groet met hare duinen, zoowel als Kamperduin met de zee uitgebeeld. Dit is het werk geweest van een aardigen teekenaar. De foto's van duinen en strand, alsmede van aardige afbeeldingen van het dorp, zijn fraai, terwijl de beschrijving met de diverse auto-, wandel- en fietstochten, volledig is. De V. V. V. heeft blijk gegeven, dat men zonder advertentiegelden kans heeft gezien om een gids uit te geven en de kosten daarvan te dekken, en dit is een gelukkige vondst geweest, daar het bedrukte boekje thans eenig en alleen een afbeelding en be schrijving geeft van wat aan natuurschoon in Schoorl is te vinden. En dit moet het vooropstaande doel van een goede gids zijn. Geslaagd. Voor het diploma Engelsch L. O. slaagde te Utrecht de heer C. Bakker alhier. Panne Oudkarspel. Bij de op ehden gehouden stemming voor een lid van bestuur van de Banne Oudkarspel, periodiek aftredend de heer G. Langendijk, is deze met algemeene stemmen herkozen. De proefpolder In den Harz verongelukt? Vermoedelijk heeft een Nederlander in de Harz een ongeluk gekregen, nl. een postbode uit Edam, die met een gezelschap in een touringcar een reis naar Duitsch- land maakte en sinds eenige dagen wordt vermist. Een reddingsbrigade uit een der dorpen in den Harz heeft in het gebergte langen tijd, doch tevergeefs, naar den vermiste ge zocht. Een verbetering, waarop jaren gewacht is. Over de feestelijke heropening van den I Rijksstraatweg schrijft onze correspondent nog het volgende: Wjj hebben een man gekend, die de ge woonte had z'n gemoed door middel van heele of halve spreekwoorden te luchten. Wanneer deze man de officieele heropening van de Dorpsstraat had meegemaakt, zou hij langs de versiering hebben gewandeld onder de verzuchting: Lang gewacht en stil ge zwegenNooit gedacht en toch gekregen Zij die gelooven, haasten nietAlles op I z'n tijdEind goed, al goedEn wat er verder nog op z'n repertoire zou staan voor toepasselijke gevleugelde woorden Want eindelijk is het dan gekomen Een brokje oude historie van Castricum behoort tot het verleden De tijd, dat je kikkers kon vangen voor de woningen van notaris Stuyt, den directeur van de Zuivelfabriek of den heer J. Koopman bestaat niet meer. De I Kleinkunst. Vrijdagavond wordt in „De Rustende Jager gelegenheid geboden een avond van kleine kunst bij te wonen. Het programma vermeldt het optreden van Renée van Eist, (£he Harmony Sisters, Bennie Vreden, Wim de Vries en Tommy Beumer en waarborgt een bij uitstek vroo- lijken avond. De conferencier Bennie Vreden oogstte in Scheveningen en Noord wijk veel succes, terwijl de andere medewerkers, door de radio-uitzendingen van genoegzame be kendheid kunnen worden geacht om een volle zaal te waarborgen. Dat Bergen nu eens toone het te waar- deeren, dat ook in het seizoen, De Rusten de Jager, afwisselende ontspanning brengt. Verkoop zomerpostzegels. De verkoop van de zomerpostzegels is 31 Juli geëindigd. In totaal zijn door het comité te Bergen en Bergen aan Zee ver kocht 1382 zegels van 7 yt cent, 912 van 5 cent, 2952 van 6 cent en 444 van 12 y, cent. De dames, die zich geen moeite gespaard hebben deze postzegels te verkoopen, komt zeker een woord van oprechte dank toe. De totale winst bedroeg f 181,70 (v. j 148,05). Steun bij ziekenhuisverpleging. Onder voorzitterschap van den heer M C. v. d. Laan kwam de vereeniging „Steun bij ziekenhuisverpleging en ooeratiekosten" in buitengewone vergadering bijeen op Dinsdagavond ten huize van den heer H. van Truijen. Aan de orde was contributieverhooging. Het aantal patiënten, dat een uitkeering genoot, was dit jaar belangrijk groot, zoodat de uitgaven de inkomsten verre overtrof fen. Het bestuur stelde voor de tarieven voor alle klassen met 1 cent te'verhoogen, waardoor een vermeerdering van inkomsten wordt verkregen van ongeveer 650 per jaar. Wel waren er enkele tegenstanders, doch zonder stemming werd het voorstel aanvaard. De nieuwe regeling gaat in 1 Oc- tober 1937. Een uitgebreide discussie ontspon zich over de uitkeering aan inwonend personeel in de gemeente. Uitvoerig lichtte de voor zitter dit punt toe. De werkgever is volgens de wet verplicht zijn inwonend personeel te verzekeren of zelf het risico te dragen. Echter werd ten slotte besloten, dat de vereeniging in een dergelijk geval aanvul lend optreedt met dien verstande, dat de verzekerde uitkeering verkrijgt als ieder ander lid, verminderd met de vergoeding voor kost- en inwoning, die de bedrijfs- of ziekteverzekering uitkeert, gedurende den tijd, dat de patiënt in het ziekenhuis ver blijf houdt. Bij de rondvraag bepleitte de heer Stekel bos vermindering der uitkeering ter voor koming van contributieverhooging. De heer Helder zou vermindering wen schen van de hooge kosten in de ziekenhui zen. Hierna sluiting. Afscheid schoolhoofd. Dinsdagmorgen heeft de heer W. H. Willemsen, Hoofd der St. Josefschool te Den Burg, afscheid genomen van zijn leer lingen, daar hij de school met pensioen gaat verlaten. De heer Willemsen is sinds de op richting der school in 1910 hieraan werk zaam geweest en heeft zich in dien tijd bij leerlingen eii personeel zeer bemind weten te maken. Pastoor Brinkman, hoofd van het schoolbestuur, sprak den heer Willemsen toe en bracht hem dank voor alles, wat deze gedurende 27 jaren voor het onderwijs had gepresteerd. Als afscheidscadeau werd een fraai serremeublement aangeboden. Een groot aantal oud-leerlingen en belangstel lenden woonden dit afscheid bij. De Willemsen zal het eiland niet verlaten, doch blijft woonachtig daar waar hij zoo lange jaren zijn werkkirng heeft gehad. V.V.V. Groet en Kamperduin. De vereeniging voor Vreemdelingen verkeer: Groet-Kamperduin, welke de be langen voorstaat van het verkeer in het Noordelijk deel van de gemeente Schoorl, heeft een heel aardig gidsje de wereld in gestuurd. Het 1 omt al reeds dadelijk op de omslag van het boekje uit, welke het rayon van haar werkgebied is. We zien in frisch Maandagavond werd in het lokaal van den heer P. Kramer alhier een vergadering ge houden door de tuinbouwvereenigingen De Toekomst te Zuidscharwoude en Groente cultuur te Broek op Langendijk over den aan de Oostzijde van Zuidscharwoude te stichten proefpolder. De voorzitter, de heer S. de Boer Kzn, te Zuidscharwoude, heette in het bijzonder welkom den heer Jac Groen Az., lid der Tweede Kamer en van Prov. Staten. Uit de opkomst blijkt wel, aldus de voorzitter, dat er groote belangen, op het spel staan. Spr. hield een korte inleiding over de kwestie waarover het hier gaat Spr. merkte op, dat het tegengevallen was, dat in de vergade ring van Prov. Staten niemand tegen het plan van den proefpolder aan den Oostkant was opgekomen. Spr. herinnerde aan de kortgeleden gehouden vergadering der tuin bouwvereenigingen met de Commissie van Advies, waar dezelfde bezwaren naar VO' ren zijn gebracht als in de banne-vergade ring en waar besloten werd, 'n request te verzenden aan verschillende instanties. Een onderhoud met Ged. Staten is aan gevraagd en heeft inmiddels plaats gehad. De proefpolder aan de Oostzijde was technisch noodig om te kunnen concludee- ren wat voor de Westzijde noodig was. De gevoerde actie heeft het gevolg gehad, dat de polder verkleind is. Deze zal nu zijn van de Cornelis de Boer-sloot tot aan 't Kerke- pad. De heer Kooiman, lid van Gedep. Sta ten, heeft o.m. de opmerking gemaakt, dat wanneer men het offer niet wil brengen van die 38 H.A., men zijn handen geheel van het Geestmerambacht zal -moeten aftrek ken. Velen zullen misschien zéggen; dan maar liever niets. Dit plan moet men zien als een uitvloeisel van het plan-Zeeman. Spr. was van meening, dat onze culture niet mag worden opgeofferd. Het is niet de opzet er grootbedrijf van te maken. Er ligt voor de toekomst voor onze kinderen iets goeds in, geloofde spr. Spr. wees er op, dat ons land zoo verspreid ligt, waardoor oneconomisch wordt gewerkt. Wanneer later blijkt, dat het iets moois' is, moeten we niet vergeten, dat we ons land dicht bij huis hebben en cul tures kunnen toepassen, welke thans niet kunnen worden verbouwd. Tenslotte deelde de voorzitter mede, dat de belangstellenden er niet de dupe van zullen worden. Hierna was het woord aan de vergade ring. De heer A. Kout vreesde, dat het land in vreemde handen zou komen, als de polder er eenmaal is. De voorzitter antwoordde, dat de heer Kooiman zich hierover niet heeft uitgelaten, maar dat noqdgedwongen ver scheidene kleinen onder ons moeten ver dwijnen. want er zullen niet meer dan 14 of 15 eigenaren terugkomen. (In de verga dering- van Prov. Staten heetf de heer Kooi man juist het tegenovergestelde verklaard, n.1. dat niet moest worden afgeleid uit het feit, dat er 19 of 20 perceelen zouden ko men, dat er daardoor ruim tachtig van de tegenwoordige eigenaren van het tooneel zouden verdwijnen. Ieder kon terugkrijgen, naar verhouding van hetgeen hij neeft in gebracht: Verslagg.) Nogmaals werd er op gewezen, dat de Oostzijde de kurk is waarop de tuinbouw hier al een eeuw drijft. De heer Balder, voorzitter van Groente- cultuur te Broek op Langendijk, merkte op, dat al de naar voren gebrachte argumen ten in het onderhoud met Ged Staten niets hebben mogen baten. De -raag is nu: wat moeten wij doen? en waarmee worden de eigenaars het meest gediend, met actie te gen het plan of geen actie? Hoe zal het gaan met de vergoeding? Nog vele andore vragen deden zich voor, waarop wij geen antwoord weterr en de hee ren die het moeten uitvoeren ook niet. beer U- Kaan stond sceptisch tegen- heer ?VeF, het groote Plan en releveerde, wat enslotte door Ged. Staten is aangenomen, n.1. net Dlan van ir. Mesu, terwijl dat van ir. Snethlage is terzijde gelegd. Spr. erwachtte, dat het akkerbouw worden, waardoor de menschen hier emoloo' meer zouden vinden. De heer Jac Groen Az. dankte den voor- 'I"erh y°0r d* wi->ze- waarop hij deze zaak b^!_2_Ude" heeft. b—- De leden -- 1 Op 28 Juli had op den Rijksweg Amster. damUtrecht een ongeval plaats, dat we] een scherp licht werpt op den toestand van enkele onzer Rijkswegen, waarin met spoed dient te worden voorzien, schrijft ons d» K.N.A.C. Onder de gemeente Nieuwersluis bij villa Rupelmonde reden een autobus met padvinders voor de jamboree en een vracht, auto elkaar tegemoet. Beide weken ruim- schoots naar rechts uit; desalniettemin volg. de een aanrijding, waarbij de bus aan d» linkerzijde werd ingedrukt, gelukkig zonder ernstige gevolgen voor de inzittenden, het geen een wonder mag heeten. De oorzaak moet geheel worden gevonden in de onvol doende breedte aldaar van dezen belangrii- ken rijksweg, die twee van Nederlands grootste steden met elkaar verbindt. He- wegdek ter plaatse is slechts 4.60 M. breed' terwijl deb us een breedte had van 2.30 m' en de vrachtauto van 2.25 M. In totaal was dus slechts een speling van 5 c.M. aanwezi/ hetgeen voor zulke voertuigen geheel on voldoende is. Aangezien het hier een zgn A-weg is, is het niet uitgesloten, dat hierop twee touringscars met een toegelaten breed te van 2.40 M. elkaar zouden moeten pas! seeren, hetgeen een practische onmogelijk- heid is. Geenszins ligt het in de bedoeling van de K.N.A.C. op verbreeding van den betref, fenden weg aan te dringen. Zulks zoa slechts tot .kapwerk" leiden, waarschijnlijk nog ten koste van het natuurschoon, waar aan deze weg zeer rijk is. Wel zal langs dezen weg zoo spoedig mogelijk dienen te worden overgegaan tot den aanleg van vrij- liggende rijwielpaden ter bevordering van dè algemeene verkeersveiligheid. Overigens bestede men alle gelden ten behoeve van een spoedigen aanleg van den geprojecteerden, doch nog niet in uitvoering gekomen niéuwen weg ten Oosten van den bestaande. Op de Verkeersfondsbegrooting 1937 zijn op den kapitaaldienst Vóór dit werk wel gelden uitgetrokken, doch deze zullen waar schijnlijk in dit aar niet worden verwerkt. Moge het genoemde ongeval een reden te meer zijn om thans met den uitersten spoed tót den aanleg var. den nieuwen weg over te gaan. Iedere dag uitstel beteekent gevaar voor menschenlevens. De eigenaars hebben het voorkeursrecht om hun landerijen terug te koopen in den vergrootten vorm. De menschen zullen niet geslachtofferd worden. Niet alleen de ruil- veikaveling moet worden bezien, ook het andere goede, dat men met het G.A. op het °°m hee^ moet men >n aanmerking nemen. Met doet het verstandigst, te adresseeren in dezen geest: Maak het voor de menschen zoo goed mogelijk en laat de bezwaren zoo gering mogelijk zijn voor de betrokkenen. Laat men tevens verzoeken, dat het voor keursrecht eenige jaren blijft bestaan. Nadat nog verscheidene heeren het woord hadden gevoerd werd tenslotte een besluit gen°men, dat aan de commissie wordt op- Ged. Staten willen niets liever dan de ht" i ffdragen voort te gaan °P den ingeslagen zwaren zoo licht moeeliik doen aant 7^' °m de bezwaren zo° gering mogelijk Het liefst zou spr °fen J u t doen z^- voor de belangen van e.gena- gesproken geen hu«dere en gebruikers op te komen zou geen de betrokkenen. zou beteekenen niet /4— j D° Particulieren niet de dupe worden. Zijn heden, ook elders zal voor °pte en de voorwaarden zoo gunstig mogelijk te mogen doen zijn. I ^erschillende heeren spraken zich ai® men die ontmoeten. I tegenstanders uit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8