fandz en Juin&ouw
Jh&licaties
£uchtoaact
Spoct
Verkeersongelukken.
Branden.
Enorme brand te Amersfoort.
DIEFSTALLEN TE HILVERSUM.
Zoekgeraakte brieven.
Te Hilversum is de recherche na veel
speuren er in geslaagd in het postkantoor
een. der bestellers op heeterdaad te betrap
pen op het toeëigenen van een pakket.
Reeds geruimen tijd werden brieven en te
verzenden goederen vermist, 'n Onderzoek
der klachten had geen resultaat. Wel viel
het vermoeden op enkelen onder het perso
neel, maar het overtuigend bewijs kon niet
geleverd worden. De directeur gaf van de
vermissingen kennis aan de politie en ver
strekte de beschikbare gegevens. Ten slotte
is nu de besteller V. tijdens den nachtdienst
gesnapt, toen hij een kistje sigaren in zijn
tasch wegmoffelde. De man, 47 jaar oud met
20 dienstjaren, heeft bekend, maarmalen
diefstal te hebben gepleegd en is ter be
schikking gesteld van den Officier van
Justitie.
Een ander geval betreft de aanhouding
van den loopknecht C. P. S., oud 23 jaar,
die ten nadeele van zijn patroon E. meube
len uit het magazijn haalde en ze op eigen
gelegenheid te gelde maakte. Zelfs moet hij
aldus verkregen goederen naar een vendu
huis gebracht hebben, om ze a tout prix van
de hand te doen. De schade, welke hij aldus
zijn werkgever toebracht, wordt begroot op
3000. Inmiddels is de 46-jarige W. A. al
daar gearresteerd als verdacht van heling
van meubelen. Na onderzoek zijn eenige ge
stolen goederen opgespoord en in beslag ge
nomen.
Verder heeft het groot aantal diefstallen
van rijwielen bij voorkeur voorzien van het
nieuwe belastingplaatje, alsmede van alleen
de merken, de aandacht der politie. Tot nu
is het succes, de daders te vinden, niet
groot.
UIT VERPLEGINGSINRICHTING
ONTVLUCHT.
Een taxichauffeur trof in den afgeloopen
nacht op den Leyweg te Den Haag een ver
pleegde aan uit het gesticht Oud-Rozen
burg. Hij bracht den patiënt met zijn auto
naar het politiebureau in de Prinsestraat,
vanwaar de man later weer naar Oud-Ro
zenburg is teruggebracht.
HET BIJ BORSELEN GESTRANDE
MOTORJACHTJE.
Het op de Spijkerplaat bij Borselen ge
strande Nederlandsche motorjachtje is nog
niet vlot gekomen. Dit bootje, de Oor, be
hoort te Amsterdam thuis. Vanochtend om
elf uur hoopte men bij hoog water het
jachtje vlot te brengen. Sleepbooten liggen
in de nabijheid.
MEISJE VERDRONKEN.
Gisteravond zeven uur is het bijna twee
jarig dochtertje van den heer J. Obels, wo
nende te Kruishil, gem. Steenberghe (N.B.)
onder een roeibootje in de beek, naast de
ouderlijke woning gevonden. Het kindje
moet spelende in de beek gevallen zijn. De
levensgeesten waren reeds geweken, toen
men de kleine vond.
BEWIJS VAN NEDERLANDERSCHAP.
Geldig voor reizen naar Zwitserland.
In aansluiting aan het vorig bericht in
zake de geldigheid van bewijzen van Neder
landerschap voor een reis naar Zwitserland,
kan worden gemeld, dat ook die bewijzen,
welke de vermelding dragen, geldig te zijn
voor België en Luxemburg en/of Frankrijk,
door de Zwitsersche autoriteiten zonder be
zwaar erkend zullen worden als geldig
identiteitsbewijs.
Vacantiegangers, die dus zulk een bewijs
van Nederlanderschap bezitten of die er
dezer dagen een aanvroegen en daarop de
bovengenoemde vermelding aantreffen (om
dat de gemeente-secretarieën officieel nog
niet op de hoogte gesteld zijn van deze
Zwitsersche faciliteit) kunnen zonder kans
op moeilijkheden, via Frankrijk hun reis
naar Zwitserland met dit document maken.
JEUGDIGE AUTODIEFJES.
In de Residentie op heeterdaad be
trapt.
Omstreeks het middernachtelijk uur zag
een agent van politie in de buurt van de
Mient in Den Haag een auto rijden met een
5-tal 20-jarige jongens. De agent vertrouwde
een en ander niet, hij wilde er iets meer van
weten en sommeerde de jongens te stoppen.
Maar daar wilden zij niet van weten, de
chauffeur stoorde zich niet aan het stoptee-
ken er. reed snel door.
De agent, die spoedig assistentie kreeg
van een aantal collega's, zette onmiddellijk
de achtervolging in. Een der agenten loste
een waarschuwingsschot. Het is mogelijk dat
de jongens hierdoor danig schrokken, want
nauwelijks was het geluid van het schot in
de nachtelijke stilte verstorven of de auto
kwam tot stilstand, tegen een hek van het
plantsoen op de Mient. De 5 jongelui vlucht
ten nals over kop uit de auto en trachtten
te ontkomen. Drie echter werden gegrepen
naar het politiebureau overgebracht. Zij
bekenden den wagen op de Loosduinsche-
weg gestolen te hebben. Twee jongens wer
den vrijgelaten en naar huis gebracht. De
derde evenwel heeft den nacht op het poli
tiebureau doorgebracht.
ERNSTIGE AUTOBOTSING BIJ
ZEVENBERGSCHE HOEK.
Gisteravond om tien uur wilde de be
stuurder van een Belgische autobus van de
onderneming „Mascotte" uit Antwerpen,
komende van de brug over het Hollandsch
Diep bij de Zevenbergsche Hoek den voor-
rangsweg, waarop hij reed, verlaten, en
rechtsaf den Gelderschen dijk opgaan, toen
tegelijkertijd op dezen dijk uit de richting
Zevenbergen een vrachtauto van de firma
Hartog uit Bergen op Zoom, geladen met
groenten, naderde. Een botsing was onver
mijdelijk en met een luiden slag vlogen de
wagens tegen elkaar. De vrachtauto werd
geheel vernield, de chauffeur, J. M. uit Ber
gen op Zoom, sloeg door de voorruit en
moest in levensgevaarlijken toestand naar
het r.k. ziekenhuis te Breda worden ver
voerd. De naast hem zittenden groenteman
brak een arm. Van de twintig inzittenden
van de autobus liepen de meeste lichte ver
wondingen op.
De autobus had zulke beschadigingen ge
kregen, dat zij, evenals de vernielde vracht
auto naar de garage moest worden ge
sleept.
ERNSTIGE AANRIJDING TE
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Op den Oudshoornschenweg te Alphen
a. d. Rijn is gisteravond de veertienjarige
E. van B. by het plotseling oversteken van
den weg aangereden door een auto, bestuurd
door den heer M. uit Spijkenisse.
Met ernstige hoofd- en beenwonden en
een zware hersenschudding werd de jongen
opgenomen en nadat hem medische hulp was
verleend, in emstigen toestand naar de
ouderlijke woning vervoerd.
Groote vuurzee in de wagenwerk
plaats der Nederlandsche Spoor
wegen.
Vannacht om kwart voor één is in een
der loodsen van de wagenwerkplaats
der Nederlandsche Spoorwegen te
Amersfoort een groote brand uitge
broken. De geheele Amersfoortsche
brandweer is direct begonnen de vlam
menzee te bestrijden. Een uur na het
uitbreken van den brand woedde het
vuur met onverminderde hevigheid
voort.
Nadere bijzonderheden.
Met betrekking tot den brand, welke var.
nacht heeft gewoed in de loods der Neder
landsche Spoorwegen te Amersfoort, ver
nemen we nog het volgende:
De nachtwaker, die verblijf hield in een
gebouwtje, dat dichtbij de werkplaats is
gelegen, had om half twaalf nog zijn ronde
gedaan en toen niets bemerkt. Een uur later
werd zijn aandacht getrokken door een
brandlucht. Hij begaf zich onmiddellijk
naar de loods, waar hij in het midden vlam
men zag opstijgen. Hij stelde de politie van
den brand op de hoogte, die op haar beurt
de brandweer alarmeerde.
De politie heeft dadelijk met materiaal
van de spoorwegen een aanvang gemaakt
met de blussching. Het vuur breidde zich
evenwel snel uit, zoodat zij vrijwel machte
loos was. Later kwam de Amersfoortsche
brandweer met al het beschikbare mate
riaal de taak van de politie overnemen. In
middels had het vuur zijn onheilspellend
werk vervolgd en zich medegedeeld aan het
uit glas en hout bestaande dak.
Vijf spoorwegwagons door den
brand vernield.
De brandweer bestreed het vuur met tien
stralen, doch kon niet verhinderen, dat de
bijna 70 meter lang en 30 meter breede
lood, geheel uitbrandde. Vijf wagons, die
zich voor reparaties in de loods bevonden,
werden door het vuur verteerd.
De oorzaak.
De oorzaak van dezen brand is waarschijn-
lijn een vonk, welke na laschwerkzaam-
heden, welke Maandag in een der ver
brande wagons werdén verricht, is blijven
smeulen.
Tegen half drie vannacht had de brand
weer het vuur onder den knie. Vooral in
het dak hebben de vlammen danig huisge
houden.
RICHTPRIJS ERWTEN.
De minister van economische zaken heeft
besloten de volgende richtprijzen vast te
stellen:
a. voor groene erwten op f 9.25 per 100
K.G., met dien verstande, dat indien de
Centrale qualiteitsklassen vaststelt, dit be
drag voor de hoogste klasse zal gelden en
vcor iedere lagere klasse wordt verminderd
met een telkens door de Centrale aan te
geven verschil;
b. voor voedererwten op 7.75 per 100
K.G.,
welke richtprijzen maandelijks, voor het
eerst op 1 September 1937 en voor de laat
ste maal op 1 Juni 1938, met f 0.10 zu'^n
worden verhoogd.
DE LANGENDIJKER GROENTEN-
VEILINGEN.
Het was de afgeloopen week voor de
koolbouwers weer geen voordeelige week.
Er zijn weer heel wat partijen doorge
draaid en voor veevoer bestemd geworden.
De roode kool leverde hiervan het grootste
contingent. De aanvoeren van deze kool
soort waren dan cok het belangrijkst. De
hoogste prijzen, welke deze week konden
worden bedongen, waren f 1.501.60 per
100 K.G. Het is echter ook voorgekomen,
dat niet meer dan f 1.30 kon worden ge
maakt voor de mooiste partijen. De gele
kool, waarvan de aanvoeren niet zoo heel
groot zijn, kon het al niet veel verder bren
gen dan de roode. Het ging ook meestal om
den minimumprijs of iets er boven, terwijl
het maximum eveneens 1.60 is. De witte
kool is iets grager geworden, doordat de
zuurkoolfabricage thans is begonnen. Er
werden slechts weinige partijen voor min
der dan 1 per 100 K.G. verkocht. De
hoogste noteeringen waren van 1.20—
1.40; deze laatste prijs is evenwel niet veel
voorgekomen.
De aardappel-aanvoeren beginnen lang
zamerhand af te nemen. Te Broek op Lan-
gendijk vooral. Op het oogenblik worden te
Noordscharwoude bijna tweemaal zooveel
aardappelen aangevoerd dan te Broek. Voor
de mooiste groote Schotsche muizen waren
prijzen van 3 tot f 3.60 a f 3.80. De
meesvoorkomende prijs was echter f 3.30
3.40. Grove Schotsche muizen heb
ben deze week een veer moeten laten.
Werd tot nu toe bijna steeds boven
4 per 100 K.G. besteed, deze week was
GEMEENTELIJK BUREAU VOOR
SOCIALE ZAKEN.
Bekendmaking.
De directeur van het gemeentelijk bureau
voor sociale zaken deelt aan belanghebben
den mede, dat gedurende het tijdvak van
Woensdag 18 tot en met Dinsdag 24 Aug.
1937 de volgende kleuren bons geldig zijn!
Margarinebonnen: oranje kleur.
Gehaktbonnen: wit met roode streep.
Bak- en braad vet bonnen: blauwe kleur.
De directeur voornoemd,
E. v. d. HEUVEL.
Alkmaar, n Augustus 1937.
het hoogstens f 3.70 en tenslotte niet veel
meer dan f 3.40. Er zijn nog grove Schotten
gegaan voor 2.80.
Er komen een weinig méér Duken aan
de markt. De prijzen hiervoor kunnen zich
vrijwel handhaven. De meesten kunnen het
tot boven f 4 per 100 K.G. brengen. Fijnere
sorteeringen brachten vanaf 3.10 op.
Blauwe eigenheimers begonnen met 2.10
2.40, doch deze prijzen trokken iets aan,
zoodat tenslotte tot maximum f 2.80 en een
enkele maal f 3 werd betaald.
Blanke eigenheimers werden verhandeld
voor prijzen tusschen 2 en 3. De meesten
werden betaald met 2.402.70.
De uien zijn weer iets bijgekomen. Van
3.504.10 per 100 K.G. werd er voor be
steed te Broek op Langendijk, te Noord
scharwoude heel wat minder. Gele nep
trok iets aan, van 5.405.80 liepen
zij tot f 6.50 en 7 maximum. Later kwam
een kleine inzinking en stonden ze weer
op 5.806.30. Zilvernep was weer hoo-
ger dan de vorige week. Beneden 10
werden slechts enkele partijen verkocht.
De meesten gingen voor ruim 11 weg, ter
wijl de hoogste prijs Zaterdag 13.40 was.
Zilverdrielingen liepen ook op. Na tot maxi
mum 5.50 per 100 K.G. te zijn gestegen,
daalden zij weer tot 4.304.70, Gele
drielingen stegen in het midden van de
week tot f 4f 4.20. Later was het weer
2.403.10. Spercieboonen liepen ook iets
op, tot prijzen van f 67 voor de mooi-
sten. Zaterdag was het minder. Tuinboonen
zakten van boven 3 tot 22.60. Toma
ten waren weer iets hooger in prijs, n.1. van
ruim 9 tot 11 voor de grootere sorteerin
gen en 5.20 voor de CC. Druiven maakten
weer lagere prijzen. Alicante noteerde ten
slotte 30.2030.70 en Frankenthalers
33.
Andijvie, waarvan de eerste partijen wer
den aangevoerd, brachten 0.600.80 op.
Niet veel.
Bloemkool is heel wat gestegen. Aanvan
kelijk werd van 46 per 100 stuks ge
maakt. De slotnoteeringen waren boven 10.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De „Valk" is op de uitreis te Bandoeng
geland.
Het K. L. M.-vliegtuig „Ibis" is van
Indië komend op Schiphol geland.
Te Jodhpur kwamen de „Torenvalk" op
de uitreis en de „Wielewaal" op de thuis
reis aan.
DE „REIGER" NAAR INDIE.
Morgen zal het K. L. M.-vliegtuig
„Reiger" naar Indië vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren: J. J. Hondong (gezag
voerder), H. C. M. van Montfoort (tweede
bestuurder), P. C. Borwa (werktuigkun
dige) en W. H. van der Sma»* '-"diotele-
grafist).
VRACHTVLIEGTUIG DER K.L.M.
LICHT GESCHADIGD.
Het K.L.M.-vrachtvliegtuig P.H.-A.F.I.,
bijgenaamd Jumbo, is gistermiddag even na
een landing op Schiphol op den neus gaan
staan, waarschijnlijk als gevolg van den
straffen wind, die er woei.
Met de Jumbo wordt regelmatig les ge
vlogen. Toen het toestel gistermiddag ge
land was, had het aan het einde van den
uitloop weinig vaart meer. Het wilde
draaien, om in de richting van de loods te
rijden en is toen waarschijnlijk opgenomen
door den wind, die een makkelijke prooi
had.
De schade is niet heel groot en kan ge
makkelijk worden hersteld. De schroef is
verbogen, als gevolg van de onzachte aan
raking met den grond, de motorkappen ver
toonden eenige deuken. In de werkplaatsen
zal het vliegtuig worden gerepareerd.
DE DOUGLAS DC 3-VLIEGTUIGEN
VAN DE K.L.M.
Op Waalhaven zal de Douglas DC-3 P.H.-
A.L.P., Pelikaan, het laatste van de elf
DC 3-vliegtuigen, die de K.L.M. aanvanke
lijk had besteld, arriveeren. Zooals men
weet, is de „Pelikaan" het toestel, dat ge
maakt is in de plaats van de „Pluvier", die
in Amerika bij de proefvluchten is veron
gelukt. In de werkplaatsen van het Rotter-
damsche vliegveld zal het vliegtuig worden
schoongemaakt en gemonteerd, waarna het
naar Amsterdam gevlogen zal worden. Op
Schiphol zal de radio-installatie in het toe
stel worden gebouwd.
Er volgen nu in totaal nog zeven Douglas
DC 3-vliegtuigen. Men verwacht nog dit
jaar de „Buizerd", de „Emoe" en de „Gier"
en in het begin van het volgende jaar de
vier resteerende, die de K.L.M. dezer dagen
bij Fokker heeft besteld.
DE „NORDMEER" TE PORT
WASHINGTON.
3850 K.M. in 16 uur 28 min.
He viermotorige watervliegtuig van de
Deutsche Luft Hansa „Nordmeer" is giste
ren om 12.37 (M.E.T.) te Port Washington
aangekomen.
Het is op 15 Aug. om 19.09 (M.E.T.) van
het vliegtuigmoederschip „Schwabenland"
by Horta (Azoren) per catapult afgescho
ten en heeft den afstand Horta-New York
(rond 3850 K.M.) in 16 uur 28 min. afge
legd.
ALCMARIA NIEUWS.
Het Augustus-nummer van het Alcma-
ria-Nieuws bevat wel zeer interessant
nieuws. Allereerst schrijft Bram Elte over
twee patiënten: dr. van Dam en Fred Mein-
ders. Beide Alcmarianen zijn in het zie
kenhuis opgenomen en beiden wordt een
spoedig algeheel herstel toegewenscht. Het
zeer sympathieke artikel zal de volle in
stemming van de geheele Alcmaria-familie
hebben.
Lutterot en Elte schrijven verder over
de komende jubileumfeesten, terwijl ver
der tal van jaarverslagen zijn opgenomen,
alsmede ander vereenigingsnieuws. Hieruit
lezen we o.a. dat de vereeniging thans 284
leden telt, terwijl het zeer verheugend is,
dat dit ledental zeer verjongd is, wat hoop
geeft voor de toekomst.
Wielrennen.
RONDE VAN ASSENDELFT OP
ZATERDAG 21 AUGUSTUS.
De „Ronde van Assendelft" zal niet, zoo
als aanvankelijk was vastgesteld, op 28
Augustus plaats vinden, doch op 21 Aug.
Het parcours is hetzelfde als het vorig
jaar. Start en finish op het Zaandammer
pad Dorpsweg Kanaalweg tot aan
Nauërna en daar de kluft af naar Zaan
dammerpad. De totale lengte is pl.m. TA
K.M.
Om één uur starten de nieuwelingen, die
het traject zevenmaal moeten afleggen.
Afstand ruim 50 K.M.
Om drie uur vindt de start voor ama
teurs en onafhankelijken plaats. Deze moe
ten vijftien ronden rijden en voor hen is de
afstand dus pl.m. 112 K.M.
Bekende renners als Hiddes, de winnaar
van de Ronde van Zaandam, Medik, J.
Groot, J. Kuiper, B. Glas, Dieterman e.a.
hebben reeds ingeschreven. Voorts zullen
enkele Belgische onafhankelijken ook van
de partij zijn.
Voor wielersportliefhebbers belooft het
dus weer een prachtige dag te worden.
Athletiek.
NIEUW WERELDRECORD 50 M. HARD-
LOOPEN VOOR DAMES.
Stella Walasiewicz brengt het op
6,3 sec.
De bekende Poolsche athlete Stella Wa
lasiewicz heeft tijdens wedstrijden te
Grauben het wereldrecord 50 m. hardloo-
pen met 0.1 seconde verbeterd en gebracht
op 6.3 sec.
Zij had het oude record, dat met een tijd
van 6.4 sec. sedert 1922 op naam stond van
de Tsjechische athlete mej. Zlikova, reeds
in 1933 geëvenaard. In 1935 wis de Ame-
rikaansche wereldrecordhoudster Helen
Stephens dezen afstand in 5.9 seconden af
te leggen, doch deze tijd werd nimmer als
wereldrecord erkend.
Zeilen.
WEDSTRIJDEN OP ALKMAARDER
MEER.
Onder weinig fraaie weersomstandighe
den vonden eergisteren (Zondag) op het
Alkmaarder Meer zeilwedstrijden plaats,
welke georganiseerd werden door de zeil-
vereeniging „De Onderlinge" en waarbij
64 deelnemers aan den start verschenen.
De volledige uitslagen zijn als volgt:
B. M. klasse C. 1. Vraagteeken van D.
van Hoorn, Zaandijk; 2. Noname van M.
Hillenius, Wormerveer; 3. Spatter van G.
Brasser, Wormerveer.
6 m. B. M. klasse C. 1. Trico van Jac.
Schaar, Zaandam; 2. Ans van K. Veenis,
Zaandam; 3. Buizer, van K. Oosthuizen,
Koog a. d. Zaan.
B. M. klasse B. 1. Stern van P. Verdonk,
Westzaan; 2. Tini van Jb. Starreveld,
Zaandam; 3. Tuimelaar van G. van Wal
beek, Krommenie.
6 m. B. M. klasse P. v. Meerkoet van
Jongejans, Uitgeest; 2. Anwibeja van J.
van Leeuwen, Westzaan.
B. M. klasse A. 1. Glad-oor van D. Stel
ling, Wormerveer; 2. Kieviet van J. Steen
stra, Westzaan.
Zaanklasse. 1. Meeuw van K. Kunst,
Zaandam; 2. Avanti van L. Lemstra, Zaan
dam.
6 m. B. M. klasse A. 1. Glamma van N.
Starreveld, Uitgeest; 2. Cornela, van L.
Hoogmoed, Zaandam.
12 m2. sharpies. 1. Slee van Carl Mohr,
Alkmaar; 2. War-dy van J. Vorst, Zaan
dam.
Automobilisme.
STERRIT NAAR MONTE CARLO 1938.
Belangrijke reglementswijzigingen.
Het reglement voor den sterrit naar
Monte Carlo 1938, aldus schrijft de K. N.
A. C., zal, vergeleken bij dat van 1937, op
twee punten belangrijke wijzigingen on
dergaan.
In de eerste plaats zullen de deelnemen
de wagens in 1938 voorzien moeten zijn
van een gesloten koetswerk, met accomo-
datie voor ten minste twee personen in de
1.5 1. categorie en voor tenminste vier
personen in de groote klasse.
De carosserie dient daarenboven qua
afmetingen boven bepaalde minima te blij
ven, terwijl verder nog aan enkele simpele
voorschriften zal moeten voldoen.
De tweede gewichtige wijziging heeft
betrekking op het laatste gedeelte van de
Rallye-route, Lyon-Monte Carlo. Van de
zijde-stad loopt het parcours niet meer via
Avignon, Aix en Provence, Brignoles en
Cannes naar het eindpunt, de deelnemers
gaan nu over Grenoble en volgen dan de
Alpenwinterroute, over de Col de La Croix
Haute, komen in Sisteron op de route Na
poleon en rijden dan via Digne, Castellane,
Grasse en Nice naar Monte Carlo. Blijk
baar wordt in 1938 ook het John O'Groats
parcours over Lyon, inplaats van in Avig
non bij de hoofdroute aan te sluiten. Op de
route Napoleon zal een bergachtig par
cours van 1020 K.M. lengte met verhoogd
moyenne ca. 60 K.M. als eerste klas
sementsproef moeten worden gereden.
Het route-gedeelte in kwestie is nog niet
definitief vastgesteld, maar het zal bochtig
zijn en buiten de bebouwde kommen om
over behoorlijke, breede wegen loopen.
Na aankomst in Monte Carlo volgt de
tweede klassementsproef, welke momenteel
nog bij de organisatoren in studie is.
Motoren.
IN MEMORIAM JAMES GUTHRIE.
K. R. schrijft in de „Autokampioen":
Daar is verleden Zondag laat een nieuws
tijding door de radio verspreid, die velen
in motorland diep zal hebben geschokt.
James Guthrie, de beroemde Schotsche
Norton-crack is door den motordood ver
rast, op een wijze, die vol is van felle
tragiek. Op het moment, dat het noodlot
over hem kwam, was de strijd om den
Grooten Prijs van Duitschland gestreden
en had Norton de overwinning na he-
roïschen strijd met B.M.W., Guzzi en D.K.W.
in den zak. Dank zij enkel en alleen
het phenomenale rijden van den super-rij
der Guthrie! Met een voorsprong van drie
minuten op zijn dichtstbijzijnden tegen
stander Karl Gall op B.M.W. was „Jimmv
G", zooals hij veelal door insiders en
vrienden genoemd werd de laatste ronde
aan het beëndigen en overal verhief zich
reeds het publiek om den Engelschen over
winnaar toe te juichen, toen eensklaps on
nog geen twee kilometer van de finish het
onverwachte is gebeurd en Guthrie ten val
is gekomen en zwaar gewond naar het zie
kenhuis is gebracht te Hohenstein, waar
hij dienzelfden avond nog overleed tenge
volge van een zwaren schedelbreuk. Op
het moment, dat we dit neerschrijven Is de
ware toedracht van dit schrijnende stran
den in het gezicht van de veilige haven
ons nog niet bekend waarschijnlijk is
zijn motor op het laatste moment vastge-
loopen maar dat doet er eigenlijk niet
toe. De motordood heeft bliksemsnel zijn
slag geslagen en Jimmy Guthrie's levens-
finish kwam op dien zonnigen Zondag in
het Ertsgebergte te liggen voor dien van
de race die hij gewonnen had en toch
nooit uitrijden zou. Het lot heeft hem een
einde beschoren dat haast mag worden
beschouwd als een symbool van zijn heele
renners-carrière een einde als overwin
naar in den strijd voor Engeland in het
algemeen en Norton in het bijzonder tegen
alle continentale concurrenten, een zege,
die alleen kon worden bevochten door de
gaven van superrijder, die in dezen merk-
waardigen, stillen en bescheiden mensch
waren neergelegd. Het is niet noodig in dit
korte bestek nog eens te gaan vertellen
van James Guthrie's haast bovennatuurlijke
rijdersgaven, van het feit dat hij en hij
alleen het was, die telkens weer de
Nortonkleuren voor Engeland zegevierend
uit den strijd deed komen. Iedereen wist
dat. Maar slechts enkelen was het gegeven
in naderen omgang met dezen stillen, ge
sloten, bijna veertigjarige te ontdekken,
wat een sympathieke aantrekkelijke ver
schijning „Jimmy G" als mensch was. Een
stil water, met diepe, maar goede gron
den; een man van ijzer met een hart van
goud.
Een bij wiens even onverwachte als
tragische verscheiden, een woord van af
scheid past ook in „Autokampioen", die in
het algemeen niet voelt voor persoonsver
heerlijking.
Want „Jimmy G" was een van dezulken,
die tot het verrichten van grootsche, haast
bovenmenschelijke dingen op speciaal ge
bied waren voorbestemd. Wie het zoo zien
kan, buigt het hoofd bij een levenseinde,
dat slechts een deel van die voorbeschik
king kan uitmaken.
Guthrie is midden in het volle leven
plotseling van ons weggereden, als een
grootmeester, omstraald door de glorie
van de overwinning, waaraan de herinne
ring blijft voortleven.
Zwemmen.
ZWEMWEDSTRIJDEN TE
OUDE NIEDORP.
Zondagmiddag vonden de zwemwed
strijden plaats van den kring Noordelijk
Noordholland. Deze wedstrijden werden
uitgeschreven door de zwemvereeniging
't Skarpet te Oude-Niedorp. Vele voorbe
reidingen werden getroffen om dit feest
zoo goed mogelijk te doen slagen. Rondom
het zwembassin lagen groote schuiten ge
meerd, waarop banken waren geplaatst
voor de toeschouwers, zoodat deze een uit
stekende kijk op de zwembanen hadden.
Het was jammer, dat het slechte weer
het bijwonen van de wedstrijden bijna on
mogelijk maakte. Er was tamelijk veel
publiek opgekomen.
Tenslotte moesten de toeschouwers hun
zitplaatsen verlaten, wilden zij niet drijf
nat huiswaarts keeren. Overigens is er
niet slecht gezwommen. Er werden goede
tijden gemaakt.
De uitslagen luiden:
50 M. schoolslag meisjes: 1. D. van Os,
Bruinvisschen, 45 sec.; 2. R. Kout, H.H.W.,
46.4 sec.; 3. R. Goedhart, Bruinv., 46.6 sec.
50 M. schoolslag jongens: 1. H. v. d.
Water, Bruinv., 40.6 sec.; 2. A. Rottier,
Frissche Morgen. 44.4 sec.; 3. L. Vader,
Bruinvisschen, 45.8 sec.
50 M. borstcrawl dames: 1. B. Goedhart,
Bruinv., 35.8 sec.; 2. A. Vermeulen, Bruin
visschen, 36.4 sec.; 3. M. Torrer, Bruinv.,
38.8 sec.
100 M. borstcrawl heeren: 1. H. v. d.
Meer, HHW„ 1 min. 10.6 sec.; 2. A. Zuur
mond, Bruinv., 1 min. 13.8 sec.; 3. C. M. J.
Sinke, Anna Paul., 1 min. 15 sec.
50 M. borstcrawl jongens: 1. T. Mulder,
Bruinv., 34.6 sec.; 2. K. Stadtman, Frissche
Morgen, 36 sec.; 3. J. Baarda, Frissche
Morgen, 38 sec.
50 M. borstcrawl meisjes: 1. R. Goed
hart, Bruinv., 37.8 sec.; 2. G. Massée,
Bruinv., 39 sec.; 3. N. Goudsblom, H.H.W.,
41.6 sec.
100 M. schoolslag heeren: 1. J. Frijdal,
Bruinv., 1 min. 29 sec.; 2. H. v. d. Water,
Bruinv., 1 min. 32 sec.; 3. H. Wildenberg,
Frissche Morgen, 1 min. 33.6 sec.
100 M. schoolslag dames: 1. T. Stam,
Bruinv., 1 min. 37.4 sec.; 2. M. Torrer,
Bruinv., 1.38.8 sec.; 3. N. Leek. Oude-
Niedorp, 1 min. 50,4 sec.; K. Blaauboer