De overdracht van de „Piet Hein" aan het prinselijk Daar. De nieuwste foto van Zarah Léander ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1937 Binnenland Voor de vlootrevue hebben zich reeds ongeveer vijfhonderd zeil- en motorjachten aangemeld. De regeling van het verkeer te water. Glimlachje Spanje-betooging in residentie. de uit de film „Verbannen". P.T.T. op de Jamboree. ReeJaine maakt een artikel alleen maar goedkooperi Weet U wel, dat alle reclame dötjr een fabrikant of importeur gevoerd, op een artikel van bijvoorbeeld een kwartje in verreweg de mee&te gevallen nog geen cent kost. Eigenlijk moet men het zelfs om draaien: de groote omzet door de ge voerde reclame bewerkstelligd, heeft juist den prijs verlaagd. Men beseft dit vrijwel algemeen wat fietsen, auto's, radiotoestellen, con fectie,en dergelijke betreft. Maar even goed geldt het voor de eenvoudigste huishoudelijke artikelen, als zeep enz. Koop daarom bij voorkeur de ih deze courant geadverteerde merkartikelen: zij bieden U waar voor Uw geld! Geadverteerde merkartikelen hebben een naam te verliezen Naar wij vernemen, hebben zich tot dusver voor de door de Koninklijke verbonden Nederlandsche watersport- vereenigingen ter gelegenheid van de overdracht van de Piet Hein op Zater dag 28 Augustus a.s. georganiseerde vlootrevue op het buiten IJ te Amster dam, ongeveer vijfhonderd zeil- en mo torjachten aangemeld. In samenwerking met de bevoegde autori teiten zijn voor het samenstellen van de revue verschillende maatregelen getroffen. Voor zeil- en motorjachten is gereserveerd de kom van Durgerdam, zoowel als de zijde van het vaarwater langs de Strekdam, van den kleinen vuurtoren op het einde van deze, tot een punt tegenover het Blauwe Hoofd. De jachten zullen zooveel mogelijk vereenigingswijze bijeen liggen. Wanneer er in de kom van Durgerdam geen voldoende ruimte is, mogen zeil- en motorjachten, die van de zijde van het IJsel- meer komen, op het IJselmeer ten anker gaan en wel aan de zuidzijde van de verbin dingslijn van den kleinen vuurtoren op het einde van den Strekdam met Pampus. Een rij van piketten zal deze lijn aangeven. Stoom- en motorvaartuigen, afgehuurd door bekende watersportvereenigingen met het doel hare leden de revue te doen vol gen en die varen onder de vlag der vereeni- ging, mogen ligplaats nemen in den weste lijken hoek van de kom van Durgerdam. Vaartuigen met toeschouwers, komende uit de richting van Amsterdam, vinden lig plaats aan beide zijden van het vaarwater, tusschen het Blauwe Hoofd en een lijn ge trokken dwars over het vaarwater op 300 M. afstand van de sluis. Vaartuigen met toeschouwers, die van de zijde van het IJselmeer komen, met de be doeling de revue mede te maken, kunnen op het IJselmeer ten anker gaan en wel aan de Noordzijde van de verbindingslijn van den vuurtoren van het buiten IJ met Pam pus. Een rij van piketten geeft deze lijn aan. De vaargeul tusschen beide rijen pi ketten buiten den vuurtoren is 300 meter breed. Alle booten met toeschouwers moeten ten anker gaan, waarvoor zij van voldoende an kergerei moeten zijn voorzien. Op 300 meter afstand ten noorden van den Strekdam, staat een rij piketten, die van doorloopende nummering is voorzien. Langs deze lijn worden de schepen gelegd. Geen deel van eenig vaartuig mag naar het zuiden deze lijn overschrijden. De met oranje vlag gen aangegeven doorvaarten in de rij piket ten moeten worden vrijgelaten. Langs de Strekdam zal één enkele rij van schepen worden gelegd. Van deze vaartuigen mag geen onderdeel zich op grooteren afstand dan 90 meter van den Strekdam bevinden. Alle deelnemende zeil- en motorjachten komen ten anker voor één boeganker. Deze schepen liggen dus met den kop op den wind. Ook de vaartuigen met toeschouwers moeten ten anker gaan. Gaande houden is verboden. De havenmeester van het Noordzeekanaal, onder wien het buiten IJ ressorteert en de havenmeester van Amsterdam hebben een aantal maatregelen van orde vastgesteld. De regeling van het verkeer te water, zoowel op het buiten IJ, als op het IJselmeer, berust bij de rijkspolitie, wier aanwijzingen door een ieder moeten worden opgevolgd. Ordecommissarissen der K.V.N.W.V. zul len de politie bijstaan. Jachten komende uit de richting van Am sterdam zullen om drie uur moeten zijn ge schut. Na 4.15 uur mogen geen jachten of andere vaartuigen meer rondvaren en moet ieder zijn plaats hebben ingenomen. Op het binnen IJ moeten alle vaartuigen met toeschouwers buiten de grootscheeps- vaargeul blijven. Het mede-opvaren van jachten of andere vaartuigen met de Piet Hein is verboden. Ontbinden der revue. Bij het ontbinden van de revue, hetgeen een aanvang neemt zoodra de Piet Hein in Ken jij Pieterse? Zeker wel!ik leende hem gisteren nog tien gulden! Nou!.,, dan ken je hem vast niet! de Oranjesluis zal zijn aangekomen, zullen de zeil- en motorjachten, die wenschen te vertrekken richting IJselmeer en de vaartui gen, die liggen buiten den vuurtoren van het buiten IJ, hun ligplaats mogen verlaten en in oostelijke richting opvaren. Varen in westelijke richting is voor deze schepen verboden. De schepen, die naar de Oranjesluizen bestemd zijn, moeten blijven liggen. Op aan wijzing van de politie zullen de westelijke schepen het eerst anker op gaan en naar de sluis varen. Niemand mag dit doen alvorens zijn westelijke buurman zal zijn vertrokken. Van west naar oost wordt dus de revue ont bonden. Bij wijze van pavoiseeren. Het blijkt, dat er op het gebied van pa voiseeren der jachten gedurende de revue misverstand bestaat en dat jachten, die niet zijn voorzien van de internationale seinvlag gen, zouden zijn uitgesloten. Dit is geenszins het geval. Er wordt aan geen jacht een be lemmering in den weg gelegd in het brengen van hulde aan het prinselijk paar. Vaartui gen, die niet over die vlaggen beschikken, kunnen volstaan met het hijschen van de nationale vlag in top van den mast. De gewone scheepvaart. Hoewel het jecht om het verkeer te strem men aanwezig is, zal de vaargeul voor de normale vaart zoo lang mogelijk worden opengehouden. De havenmeester van het Noordzeekanaal (te IJmuiden) verzoekt aan reederijen om opgave van namen van de booten, welke de revue zullen bezoeken, alsmede vermelding van lengte en diepgang Beroep op de arbeiders om Spaansche kinderente helpen. De Haagsche Plaatselijke Raad uit S. D. A. P. en Bestuurdersbond organiseerde gis teravond in het Volksgebouw een druk bezochte demonstratieve Spanje-vergade- ring, bedoeld om uiting te geven aan de ge voelens van sympathie voor hen, die aan de zijde der Valencia-regeering in den bur geroorlog strijden. Sprekers waren de hee- ren J. v. d. Kieft en Chr. van Dugteren. De eerste spreker, de heer van Dugteren, merkte in den aanvang van zijn rede op, dat de Haagsche arbeidersbeweging dezen avond getuigenis wilde afleggen van den eisch, dat de democratie en de vrijheid in Spanje beschermd en verdedigd moeten worden door alle landen van Europa, die dezelfde democratie en dezelfde vrijheid lief hebben en hoog houden. In het vèrvolg van zijn rede schetste spr. den politieken en economischen toestand in Spanje voor den burgeroorlog, toen het land geregeerd werd door een handjevol groot-grondbezitters en de kerk om daarna een uiteenzetting te geven van de verschil lende periodes van den oorlog, daarbij her innerende aan de hulp der fascistische lan den aan Franco en het belang, dat Duitsch- land en Italië daarbij hadden. Spr. betoogde, dat het Spaansche volk niet alleen voor zijn eigen vrijheid vecht, maar dat tevens doet voor de democratie en de vrijheid van geheel Europa. Daarom riep spr. uit verdient het Spaansche volk onze dubbele waardeering. Ons hart aldus vervolgde hij gaat uit naar die Spaansche helden, op wie een rooversbende is losgelaten. De internationale arbeiders beweging eischt inplaats van de ontstellen de niet-inmenging, dat aan de wettig geko zen Spaansche regeering, de mogelijkheid wordt gegeven zich zelf de middelen te verschaffen om de Spaansche generaals en hun moordzieke benden tot de orde te roe pen. Spr. gaf tenslotte een beschrijving van het leed der Spaansche kinderen en deed een hartstochtelijk beroep op de Haagsche arbeidersbeweging de hulpverleening aan die kinderen daadwerkelijk te steunen. De tweede spreker, de heer J. v. d. Kieft, begon zijn rede met erop te wijzen, dat het initiatief tot deze vergadering gelukkig is geweest, omdat het goed is zich de werke lijkheid van dien ontzettenden burger- strijd in Spanje voor oogen te stellen, er bestaat anders groote kans dat we in de knusse behagelijkheid van ons kleine land dreigen te verstikken. Beide redevoeringen oogstten luiden bij val. PAARDENMARKT TE GELDERMALSEN. Te Geldermalsen gehouden paardenmarkt kenmerkte zich door een levendigen han del en had een vlot verloop. Was de aan voer van paarden de laatste jaren eenigs- zins verminderd, de paardenmarkt van he den was zeer druk bezocht en aangevoerd werden 700 paarden en 500 veulens. De prjjzen waren voor Merrie-veulens Hengstveulens 1 >4 jarige paarden 3-jarige paarden Slachtpaarden Luxe paarden Hitten 220 120 250 350 180 350 tot 450 180 tot 225 Uten Er waren veel butenlandsche kooplieden aanwezig en voornamelijk werden werk paarden gekocht voor Duitschland. KEURING VAN KOPLANTAARNS ENZ Ï939erinK UitgMteld M 1 Januari De minister van Waterstaat heeft be paald, dat de keuringseischen voor gloei lampen en koplantaarns van motorrijtuigen deze eischen zijn onlangs gepubliceerd —inplaats van op 1 Januari 1938 ingevoerd zullen worden op 1 Januari 1999. BELANGRIJKE OPDRACHT MET SUCCES UITGEVOERD. Hollandsch fabrikaat. In opdracht van de „Manchester Ship Canal Company" te Manchester heeft de N.V. Werf Gusto te Schiedam een kraan vervaardigd, welke beschouwd moet wor den als en constructiewerk van zeer bij zondere technische beteekenis. De Engelsche maatschappij, welke de opdracht tot den bouw gegeven had, had als eisch gesteld, dat de kraan zou be zitten: 1. Een opheffende kracht van 250 ton, noodig voor het open- en dichtdoen der groote kanaalsluizen, 2. een soortgelijke opheffende kracht voor bergingsdoeleinden en 3. en opheffende kracht van 120 ton voor het in-, uit- en overladen van zware voorwerpen. De werf Gusto heeft deze opdracht, waaraan technisch zeer vele moeilijk heden waren verbonden, tot volle te vredenheid der Engelsche maatschappij kunnen uitvoeren. Ongeladen verplaatst het schip, waarop de kraan is gebouwd, 1.150 tons. Het pon ton heeft een lengte van 147 Engelsche voet en een breedte van 44 voet en 3 inches. Ongeladen heeft het schip een diepgang van 5 voet 6 inches aan de kant, waar de machinerieën zijn geconstrueerd, welke diepgang 13 voet wordt, wanneer de kraan het maximum gewicht aan draag vermogen torst. De hoogte en de breedte van den boven bouw 69 voet boven het wateroppervlak zijn zóó geconstrueerd, dat rekening is gehouden met de breedte van het kanaal en de hoogte der vaste bruggen. Om de effectieve lengte en de stabiliteit van de kraan grooter te maken, is een bijzondere constructie aangebracht, be staande uit twee hulp-pontons, welke ge monteerd zijn aan den achtersteven van het schip. Deze hangen links en rechts buiten boord. Deze constructie verhoogt de stabiliteit van de kraan, wanneer deze geladen is, met 50 Een tweede genieuze vinding is de bouw van een 150-tons bal lastwagen in het ruim van het ponton, welke achter in het schip gemonteerd is en op rails automatisch in de breedte van het schip verplaatsbaar is. Op deze wijze worden de gevolgen van het omzwaaien van de kraanboom indien deze een zwaar voorwerp verplaatst opgeheven en is tevens een gelijkmatige kanteling gewaarborgd. De kraan wordt electrisch gedreven door een dynamo, welke in werking wordt gesteld door een stoommachine van 200 P.K. met 500 omwentelingen per minuut. De stroom wordt geleverd door een Schotsche ketel met een warmteopper- vlakte van 970 vierkante voet en een druk van 130 LB per vierkante inch. Verschil lende motoren zorgen voor de energie, noodig voor de reeds opgesomde doel einden en wat daarmede in verband staat. Comfortabele vertekken zijn voor de officieren en de bemanning ingericht. PERIKELEN DER GROENTEN- EN FRUITCENTRALE. Minister Steenberghe gelast een nieuw onderzoek. Naar het Hbld. verneemt heeft mi nister Steenberghe thans aan den Crisis-accountantsdienst opgedragen, 'n onderzoek in te stellen naar de gestie der Groenten en Fruitcentrale in zake den export van fruit naar Duitschland, het bureau te Berlijn en de betalings contingenten voor appelen, in het eerste kwartaal van 1936, waarvan een bedrag van 140.000 mark een bestemming heeft gevonden, die na ruim een jaar onder zoek door Regeeringscommissaris Val- star en den toenmaligen minister Dec- kers niet kon worden opgespoord. Wij hebben in Juni een serie artikelen gewijd aan deze duistere zaken, die steeds maar in het stadium van onderzoek bleven en ten aanzien waarvan mr. Deckers en de heer Valstar telkens maar weer opnieuw mededeelden, dat het onderzoek wel wat langer duurde, dan verwacht was, maar dat het nu toch spoedig gereed zou zijn. Amerikanen en nieuwe centen! Het laatste nummer van „P.T.T.-Nieuws" bevat een aantal aardige bijzonderheden over den P.T.T.-dienst op de Jamboree waaraan wij het volgende ontleenen: Manden en zakken vol correspondentie uit de kampbrievenbussen werden om de twee uur op de sorteertafels van het Jamboree kantoor uitgestort; ontelbare bundels „Jam boree-Vogelenzang", met postauto's uit Haarlem aangebracht, werden hier eerst op nationaliteit en daarna op sub-kamp ge sorteerd. Van 's morgens 8 tot 's avonds, 20 uur, of zoowel later als noodig was, waren twee hulpkrachten onafgebroken bezig de tienduizenden stuks correspondentie te voor zien van den specialen stempelafdruk „Bloemendaal-Vogelenzang Wereld-Jambo- ree". Statistieken van de vorige Wereld-Jam boree hebben aangetoond, dat er dagelijks wel 30.000 stukken verwerkt zouden moeten worden, doch dit aantal werd hier geduren de de eerste dagen aanmerkelijk overschre den. Op den openingsdag bedroeg het ruim 42.000 en den volgenden dag zelfs 63.000, waarvan 55.000 verzonden en 8000 ontvan gen. 1 Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van De Nederlandsche Dagbladpers De bestelling in het kamp geschiedde driemaal per dag, n.L om 7.12 en 17 uur. De post werd aan de sub-kampen (mèt het voortrekkerskamp mede tien in getal afge- even en daar door de padvinders gedistri- ueerd. Elk sub-kamp had een eigen (post-)brie- venbus, terwijl menig contingent de corres pondentie vooraf verzamelde in een groeps- bus. Ook had elk sub-kamp een speciale telefoontent, welker aansluiting des nachts was doorverbonden met het hoofdkwartier. Bovendien bevonden zich in de persafdee- ling en op verschillende punten van het ter rein telefooncellen met automatische incas seerinrichtingen en niet te vergeten eenige postzegelautomaten. Werd aanvankelijk ge dacht, dat hiervan weinig gebruik zou wor- den'gemaakt, omdat ze geen Jamboreezegels verschaften, de practijk was anders. Op één dag werden alleen uit de 1 ]4 cents automaat naast het P.T.T.-kantoor 3000 ze gels verkocht! Er was een besteller, die den geheelen. dag bijna niet anders deed dan automaten vullen en wat het geld betreft ledigen. Hij werd steeds gevolgd door troepjes Ame rikanen, die dol waren opnieuwe cen ten! Vóór de loketten van het ruime, lichte P.T.T.-gebouwtje was het heel den dag door één kluwen van padvinders, die in alle ta len of met gebaren en aanwijzen postze gels, geïllustreerde briefkaarten, enz. ver langden en er hun verdere postzakken af deden. Velen kochten van alle bestaande zegels één of meer exemplaren en maakten van hun brieven ware staalkaarten. Het spreekt vanzelf, dat de loketambtenaren (zij spraken behalve Fransch, Duitsch en En- gelsch ook Esperanto) hier de handen meer dan vol hadden. Onafgebroken schoof de stroom van koopers voort en op de spits uren, zoo tegen tweeën en na afloop der voorstellingen in arena en theater, was de drukte hier inderdaad overweldigend. Maar de ambtenaren hielden het! In een afgesloten gedeelte aan de achter zijde ratelten de drie telexmachines, waar mede de telegrammen rechtstreeks naar Amsterdam werden overgebracht. Over dag was de telegraaf betrekkelijk kalm; eerst tegen den avond, wanneer de persbe richten werden ontvangen, kwam er meer leven in de brouwerij. Aan de andere zijde van het kantoor be vond zich de telefoonafdeeling met een aparte wachtkamer. Hier stond een post met 7 bedienplaatsen, op welke tevens het interne Jamboree-net was aangesloten. In de wachtkamer waren 8 cellen, waarvan 3 automatische voor het verkeer met Haar lem, Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout en Heemstede. Het aantal behandelde gesprek ken liep nogal uiteen; het gemiddelde schommelde ongeveer om 600, ongeacht het locale verkeer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9