De overdracht van de „Piet Hein"
aan het prinselijk Daar.
De nieuwste foto van Zarah Léander
ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1937
Binnenland
Voor de vlootrevue hebben zich reeds ongeveer
vijfhonderd zeil- en motorjachten aangemeld.
De regeling van het verkeer te water.
Glimlachje
Spanje-betooging in
residentie.
de
uit de film „Verbannen".
P.T.T. op de Jamboree.
ReeJaine maakt een artikel alleen
maar goedkooperi
Weet U wel, dat alle reclame dötjr
een fabrikant of importeur gevoerd,
op een artikel van bijvoorbeeld
een kwartje in verreweg de mee&te
gevallen nog geen cent kost.
Eigenlijk moet men het zelfs om
draaien: de groote omzet door de ge
voerde reclame bewerkstelligd, heeft
juist den prijs verlaagd.
Men beseft dit vrijwel algemeen wat
fietsen, auto's, radiotoestellen, con
fectie,en dergelijke betreft. Maar even
goed geldt het voor de eenvoudigste
huishoudelijke artikelen, als zeep enz.
Koop daarom bij voorkeur de ih deze
courant geadverteerde merkartikelen:
zij bieden U waar voor Uw geld!
Geadverteerde merkartikelen
hebben een naam te verliezen
Naar wij vernemen, hebben zich tot
dusver voor de door de Koninklijke
verbonden Nederlandsche watersport-
vereenigingen ter gelegenheid van de
overdracht van de Piet Hein op Zater
dag 28 Augustus a.s. georganiseerde
vlootrevue op het buiten IJ te Amster
dam, ongeveer vijfhonderd zeil- en mo
torjachten aangemeld.
In samenwerking met de bevoegde autori
teiten zijn voor het samenstellen van de
revue verschillende maatregelen getroffen.
Voor zeil- en motorjachten is gereserveerd
de kom van Durgerdam, zoowel als de zijde
van het vaarwater langs de Strekdam, van
den kleinen vuurtoren op het einde van
deze, tot een punt tegenover het Blauwe
Hoofd. De jachten zullen zooveel mogelijk
vereenigingswijze bijeen liggen.
Wanneer er in de kom van Durgerdam
geen voldoende ruimte is, mogen zeil- en
motorjachten, die van de zijde van het IJsel-
meer komen, op het IJselmeer ten anker
gaan en wel aan de zuidzijde van de verbin
dingslijn van den kleinen vuurtoren op het
einde van den Strekdam met Pampus. Een
rij van piketten zal deze lijn aangeven.
Stoom- en motorvaartuigen, afgehuurd
door bekende watersportvereenigingen met
het doel hare leden de revue te doen vol
gen en die varen onder de vlag der vereeni-
ging, mogen ligplaats nemen in den weste
lijken hoek van de kom van Durgerdam.
Vaartuigen met toeschouwers, komende
uit de richting van Amsterdam, vinden lig
plaats aan beide zijden van het vaarwater,
tusschen het Blauwe Hoofd en een lijn ge
trokken dwars over het vaarwater op 300 M.
afstand van de sluis.
Vaartuigen met toeschouwers, die van de
zijde van het IJselmeer komen, met de be
doeling de revue mede te maken, kunnen
op het IJselmeer ten anker gaan en wel aan
de Noordzijde van de verbindingslijn van
den vuurtoren van het buiten IJ met Pam
pus. Een rij van piketten geeft deze lijn
aan. De vaargeul tusschen beide rijen pi
ketten buiten den vuurtoren is 300 meter
breed.
Alle booten met toeschouwers moeten ten
anker gaan, waarvoor zij van voldoende an
kergerei moeten zijn voorzien.
Op 300 meter afstand ten noorden van
den Strekdam, staat een rij piketten, die van
doorloopende nummering is voorzien. Langs
deze lijn worden de schepen gelegd. Geen
deel van eenig vaartuig mag naar het zuiden
deze lijn overschrijden. De met oranje vlag
gen aangegeven doorvaarten in de rij piket
ten moeten worden vrijgelaten. Langs de
Strekdam zal één enkele rij van schepen
worden gelegd. Van deze vaartuigen mag
geen onderdeel zich op grooteren afstand
dan 90 meter van den Strekdam bevinden.
Alle deelnemende zeil- en motorjachten
komen ten anker voor één boeganker. Deze
schepen liggen dus met den kop op den
wind. Ook de vaartuigen met toeschouwers
moeten ten anker gaan. Gaande houden is
verboden.
De havenmeester van het Noordzeekanaal,
onder wien het buiten IJ ressorteert en de
havenmeester van Amsterdam hebben een
aantal maatregelen van orde vastgesteld. De
regeling van het verkeer te water, zoowel op
het buiten IJ, als op het IJselmeer, berust
bij de rijkspolitie, wier aanwijzingen door
een ieder moeten worden opgevolgd.
Ordecommissarissen der K.V.N.W.V. zul
len de politie bijstaan.
Jachten komende uit de richting van Am
sterdam zullen om drie uur moeten zijn ge
schut. Na 4.15 uur mogen geen jachten of
andere vaartuigen meer rondvaren en moet
ieder zijn plaats hebben ingenomen.
Op het binnen IJ moeten alle vaartuigen
met toeschouwers buiten de grootscheeps-
vaargeul blijven.
Het mede-opvaren van jachten of andere
vaartuigen met de Piet Hein is verboden.
Ontbinden der revue.
Bij het ontbinden van de revue, hetgeen
een aanvang neemt zoodra de Piet Hein in
Ken jij Pieterse?
Zeker wel!ik leende hem
gisteren nog tien gulden!
Nou!.,, dan ken je hem vast
niet!
de Oranjesluis zal zijn aangekomen, zullen
de zeil- en motorjachten, die wenschen te
vertrekken richting IJselmeer en de vaartui
gen, die liggen buiten den vuurtoren van het
buiten IJ, hun ligplaats mogen verlaten en
in oostelijke richting opvaren.
Varen in westelijke richting is voor deze
schepen verboden.
De schepen, die naar de Oranjesluizen
bestemd zijn, moeten blijven liggen. Op aan
wijzing van de politie zullen de westelijke
schepen het eerst anker op gaan en naar de
sluis varen. Niemand mag dit doen alvorens
zijn westelijke buurman zal zijn vertrokken.
Van west naar oost wordt dus de revue ont
bonden.
Bij wijze van pavoiseeren.
Het blijkt, dat er op het gebied van pa
voiseeren der jachten gedurende de revue
misverstand bestaat en dat jachten, die niet
zijn voorzien van de internationale seinvlag
gen, zouden zijn uitgesloten. Dit is geenszins
het geval. Er wordt aan geen jacht een be
lemmering in den weg gelegd in het brengen
van hulde aan het prinselijk paar. Vaartui
gen, die niet over die vlaggen beschikken,
kunnen volstaan met het hijschen van de
nationale vlag in top van den mast.
De gewone scheepvaart.
Hoewel het jecht om het verkeer te strem
men aanwezig is, zal de vaargeul voor de
normale vaart zoo lang mogelijk worden
opengehouden.
De havenmeester van het Noordzeekanaal
(te IJmuiden) verzoekt aan reederijen om
opgave van namen van de booten, welke de
revue zullen bezoeken, alsmede vermelding
van lengte en diepgang
Beroep op de arbeiders om
Spaansche kinderente helpen.
De Haagsche Plaatselijke Raad uit S. D.
A. P. en Bestuurdersbond organiseerde gis
teravond in het Volksgebouw een druk
bezochte demonstratieve Spanje-vergade-
ring, bedoeld om uiting te geven aan de ge
voelens van sympathie voor hen, die aan
de zijde der Valencia-regeering in den bur
geroorlog strijden. Sprekers waren de hee-
ren J. v. d. Kieft en Chr. van Dugteren.
De eerste spreker, de heer van Dugteren,
merkte in den aanvang van zijn rede op,
dat de Haagsche arbeidersbeweging dezen
avond getuigenis wilde afleggen van den
eisch, dat de democratie en de vrijheid in
Spanje beschermd en verdedigd moeten
worden door alle landen van Europa, die
dezelfde democratie en dezelfde vrijheid
lief hebben en hoog houden.
In het vèrvolg van zijn rede schetste spr.
den politieken en economischen toestand in
Spanje voor den burgeroorlog, toen het
land geregeerd werd door een handjevol
groot-grondbezitters en de kerk om daarna
een uiteenzetting te geven van de verschil
lende periodes van den oorlog, daarbij her
innerende aan de hulp der fascistische lan
den aan Franco en het belang, dat Duitsch-
land en Italië daarbij hadden.
Spr. betoogde, dat het Spaansche volk
niet alleen voor zijn eigen vrijheid vecht,
maar dat tevens doet voor de democratie
en de vrijheid van geheel Europa. Daarom
riep spr. uit verdient het Spaansche
volk onze dubbele waardeering. Ons hart
aldus vervolgde hij gaat uit naar die
Spaansche helden, op wie een rooversbende
is losgelaten. De internationale arbeiders
beweging eischt inplaats van de ontstellen
de niet-inmenging, dat aan de wettig geko
zen Spaansche regeering, de mogelijkheid
wordt gegeven zich zelf de middelen te
verschaffen om de Spaansche generaals en
hun moordzieke benden tot de orde te roe
pen. Spr. gaf tenslotte een beschrijving van
het leed der Spaansche kinderen en deed
een hartstochtelijk beroep op de Haagsche
arbeidersbeweging de hulpverleening aan
die kinderen daadwerkelijk te steunen.
De tweede spreker, de heer J. v. d. Kieft,
begon zijn rede met erop te wijzen, dat het
initiatief tot deze vergadering gelukkig is
geweest, omdat het goed is zich de werke
lijkheid van dien ontzettenden burger-
strijd in Spanje voor oogen te stellen, er
bestaat anders groote kans dat we in de
knusse behagelijkheid van ons kleine land
dreigen te verstikken.
Beide redevoeringen oogstten luiden bij
val.
PAARDENMARKT TE GELDERMALSEN.
Te Geldermalsen gehouden paardenmarkt
kenmerkte zich door een levendigen han
del en had een vlot verloop. Was de aan
voer van paarden de laatste jaren eenigs-
zins verminderd, de paardenmarkt van he
den was zeer druk bezocht en aangevoerd
werden 700 paarden en 500 veulens.
De prjjzen waren voor
Merrie-veulens
Hengstveulens
1 >4 jarige paarden
3-jarige paarden
Slachtpaarden
Luxe paarden
Hitten
220
120
250
350
180
350 tot 450
180 tot 225
Uten
Er waren veel butenlandsche kooplieden
aanwezig en voornamelijk werden werk
paarden gekocht voor Duitschland.
KEURING VAN KOPLANTAARNS ENZ
Ï939erinK UitgMteld M 1 Januari
De minister van Waterstaat heeft be
paald, dat de keuringseischen voor gloei
lampen en koplantaarns van motorrijtuigen
deze eischen zijn onlangs gepubliceerd
—inplaats van op 1 Januari 1938 ingevoerd
zullen worden op 1 Januari 1999.
BELANGRIJKE OPDRACHT MET
SUCCES UITGEVOERD.
Hollandsch fabrikaat.
In opdracht van de „Manchester Ship
Canal Company" te Manchester heeft de
N.V. Werf Gusto te Schiedam een kraan
vervaardigd, welke beschouwd moet wor
den als en constructiewerk van zeer bij
zondere technische beteekenis.
De Engelsche maatschappij, welke de
opdracht tot den bouw gegeven had, had
als eisch gesteld, dat de kraan zou be
zitten:
1. Een opheffende kracht van 250 ton,
noodig voor het open- en dichtdoen der
groote kanaalsluizen,
2. een soortgelijke opheffende kracht
voor bergingsdoeleinden en
3. en opheffende kracht van 120 ton
voor het in-, uit- en overladen van zware
voorwerpen.
De werf Gusto heeft deze opdracht,
waaraan technisch zeer vele moeilijk
heden waren verbonden, tot volle te
vredenheid der Engelsche maatschappij
kunnen uitvoeren.
Ongeladen verplaatst het schip, waarop
de kraan is gebouwd, 1.150 tons. Het pon
ton heeft een lengte van 147 Engelsche
voet en een breedte van 44 voet en 3 inches.
Ongeladen heeft het schip een diepgang
van 5 voet 6 inches aan de kant, waar de
machinerieën zijn geconstrueerd, welke
diepgang 13 voet wordt, wanneer de
kraan het maximum gewicht aan draag
vermogen torst.
De hoogte en de breedte van den boven
bouw 69 voet boven het wateroppervlak
zijn zóó geconstrueerd, dat rekening is
gehouden met de breedte van het kanaal
en de hoogte der vaste bruggen.
Om de effectieve lengte en de stabiliteit
van de kraan grooter te maken, is een
bijzondere constructie aangebracht, be
staande uit twee hulp-pontons, welke ge
monteerd zijn aan den achtersteven van
het schip. Deze hangen links en rechts
buiten boord. Deze constructie verhoogt
de stabiliteit van de kraan, wanneer deze
geladen is, met 50 Een tweede genieuze
vinding is de bouw van een 150-tons bal
lastwagen in het ruim van het ponton,
welke achter in het schip gemonteerd is
en op rails automatisch in de breedte van
het schip verplaatsbaar is. Op deze wijze
worden de gevolgen van het omzwaaien
van de kraanboom indien deze een
zwaar voorwerp verplaatst opgeheven
en is tevens een gelijkmatige kanteling
gewaarborgd.
De kraan wordt electrisch gedreven
door een dynamo, welke in werking wordt
gesteld door een stoommachine van 200
P.K. met 500 omwentelingen per minuut.
De stroom wordt geleverd door een
Schotsche ketel met een warmteopper-
vlakte van 970 vierkante voet en een druk
van 130 LB per vierkante inch. Verschil
lende motoren zorgen voor de energie,
noodig voor de reeds opgesomde doel
einden en wat daarmede in verband staat.
Comfortabele vertekken zijn voor de
officieren en de bemanning ingericht.
PERIKELEN DER GROENTEN- EN
FRUITCENTRALE.
Minister Steenberghe gelast een
nieuw onderzoek.
Naar het Hbld. verneemt heeft mi
nister Steenberghe thans aan den
Crisis-accountantsdienst opgedragen, 'n
onderzoek in te stellen naar de gestie
der Groenten en Fruitcentrale in zake
den export van fruit naar Duitschland,
het bureau te Berlijn en de betalings
contingenten voor appelen, in het eerste
kwartaal van 1936, waarvan een bedrag
van 140.000 mark een bestemming heeft
gevonden, die na ruim een jaar onder
zoek door Regeeringscommissaris Val-
star en den toenmaligen minister Dec-
kers niet kon worden opgespoord.
Wij hebben in Juni een serie artikelen
gewijd aan deze duistere zaken, die steeds
maar in het stadium van onderzoek bleven
en ten aanzien waarvan mr. Deckers en de
heer Valstar telkens maar weer opnieuw
mededeelden, dat het onderzoek wel wat
langer duurde, dan verwacht was, maar dat
het nu toch spoedig gereed zou zijn.
Amerikanen en nieuwe centen!
Het laatste nummer van „P.T.T.-Nieuws"
bevat een aantal aardige bijzonderheden
over den P.T.T.-dienst op de Jamboree
waaraan wij het volgende ontleenen:
Manden en zakken vol correspondentie uit
de kampbrievenbussen werden om de twee
uur op de sorteertafels van het Jamboree
kantoor uitgestort; ontelbare bundels „Jam
boree-Vogelenzang", met postauto's uit
Haarlem aangebracht, werden hier eerst
op nationaliteit en daarna op sub-kamp ge
sorteerd. Van 's morgens 8 tot 's avonds, 20
uur, of zoowel later als noodig was, waren
twee hulpkrachten onafgebroken bezig de
tienduizenden stuks correspondentie te voor
zien van den specialen stempelafdruk
„Bloemendaal-Vogelenzang Wereld-Jambo-
ree".
Statistieken van de vorige Wereld-Jam
boree hebben aangetoond, dat er dagelijks
wel 30.000 stukken verwerkt zouden moeten
worden, doch dit aantal werd hier geduren
de de eerste dagen aanmerkelijk overschre
den. Op den openingsdag bedroeg het ruim
42.000 en den volgenden dag zelfs 63.000,
waarvan 55.000 verzonden en 8000 ontvan
gen.
1
Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van De Nederlandsche Dagbladpers
De bestelling in het kamp geschiedde
driemaal per dag, n.L om 7.12 en 17 uur.
De post werd aan de sub-kampen (mèt het
voortrekkerskamp mede tien in getal afge-
even en daar door de padvinders gedistri-
ueerd.
Elk sub-kamp had een eigen (post-)brie-
venbus, terwijl menig contingent de corres
pondentie vooraf verzamelde in een groeps-
bus. Ook had elk sub-kamp een speciale
telefoontent, welker aansluiting des nachts
was doorverbonden met het hoofdkwartier.
Bovendien bevonden zich in de persafdee-
ling en op verschillende punten van het ter
rein telefooncellen met automatische incas
seerinrichtingen en niet te vergeten eenige
postzegelautomaten. Werd aanvankelijk ge
dacht, dat hiervan weinig gebruik zou wor-
den'gemaakt, omdat ze geen Jamboreezegels
verschaften, de practijk was anders.
Op één dag werden alleen uit de 1 ]4 cents
automaat naast het P.T.T.-kantoor 3000 ze
gels verkocht!
Er was een besteller, die den geheelen.
dag bijna niet anders deed dan automaten
vullen en wat het geld betreft ledigen.
Hij werd steeds gevolgd door troepjes Ame
rikanen, die dol waren opnieuwe cen
ten!
Vóór de loketten van het ruime, lichte
P.T.T.-gebouwtje was het heel den dag door
één kluwen van padvinders, die in alle ta
len of met gebaren en aanwijzen postze
gels, geïllustreerde briefkaarten, enz. ver
langden en er hun verdere postzakken af
deden. Velen kochten van alle bestaande
zegels één of meer exemplaren en maakten
van hun brieven ware staalkaarten. Het
spreekt vanzelf, dat de loketambtenaren (zij
spraken behalve Fransch, Duitsch en En-
gelsch ook Esperanto) hier de handen meer
dan vol hadden. Onafgebroken schoof de
stroom van koopers voort en op de spits
uren, zoo tegen tweeën en na afloop der
voorstellingen in arena en theater, was de
drukte hier inderdaad overweldigend.
Maar de ambtenaren hielden het!
In een afgesloten gedeelte aan de achter
zijde ratelten de drie telexmachines, waar
mede de telegrammen rechtstreeks naar
Amsterdam werden overgebracht. Over
dag was de telegraaf betrekkelijk kalm;
eerst tegen den avond, wanneer de persbe
richten werden ontvangen, kwam er meer
leven in de brouwerij.
Aan de andere zijde van het kantoor be
vond zich de telefoonafdeeling met een
aparte wachtkamer. Hier stond een post
met 7 bedienplaatsen, op welke tevens het
interne Jamboree-net was aangesloten. In
de wachtkamer waren 8 cellen, waarvan
3 automatische voor het verkeer met Haar
lem, Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout en
Heemstede. Het aantal behandelde gesprek
ken liep nogal uiteen; het gemiddelde
schommelde ongeveer om 600, ongeacht het
locale verkeer.