Sport Verkeersongelukken. De diskwalificatie van Schulte. De wereldkampioenschappen achter motoren. BELANGRIJKE DIEFSTAL VAN RIJWIELPLAATJES. Gedurende een godsdienstoefening zijn gisteren nabij de kerk te Oler (L.) ruim vijftig rijwielplaatjes ontvreemd. De dieven hebben begunstigd door den dichten mist ongestoord hun werk kunnen verrichten Er is reeds komen vast te staan, dat zi met z'n tweeën zijn geweest. Hun signale ment is intusschen aan de politie bekend GRIEKSCH S.S. „POSEIDON" VLOT GEBRACHT. Het Grieksche s.s. .Possidon", dat Zater dagavond op den Nieuwen Waterweg in aanvaring is geweest met het Nederland sche m. s. „IJssel" is hedennacht door schepen van v. d. Tak's bergingmaatschap pij en L. Smit en Co.'s sleepdienst vlot ge bracht. Het schip is op weg naar Rotterdam waar het ligplaats zal nemen in de Waal haven. Het wordt daarheen gesleept door booten van L. Smit en Co en van P. Smit. Enkele bergingsvaartuigen van v. d. Tak bevinden zich langszij het schip en pompen. BIJ HET VISSCHEN VERDRONKEN. In den Veepolder onder Broek in Water land is gisteravond de twintigjarige kap persbediende A. D. P. uit Amsterdam bij het visschen te water geraakt en verdron ken. Zijn zwager zag het ongeluk gebeuren, doch toen hulp verleend was, was het reeds te laat. HOOGE INNINGSKOSTEN MOTORRIJTUIGENBELASTING. De K.N.A.C. dringt op verlaging aan. In een adres aan den minister van water staat heeft de K.N.A.C. verzocht het daar heen te willen leiden, dat de inningskosten der motorrijtuigenbelasting, zooveel als mo gelijk is, zullen worden beperkt. Op de verkeersfondsbegrooting 1937 werd voor de inning van de motorrijtuigen- en rijwielbelasting een bedrag van niet min der dan 1,2 millioen uitgetrokken, waar van 9 ton voor de motorrijtuigen- en 3 ton voor de rijwielbelasting. Aangezien het aantal motorrijtuigen in Nederland volgens de statistiek slechts iets meer dan 190.000 bedraagt en het aantal overige motorrijtuigen, hetwelk innings kosten voor de motorrijtuigenbelasting ver oorzaakt, blijkens de inrichting van ge noemde statistiek slechts gering kan zijn, mag naar schatting wopden aangenomen dat het uitreiken van belastingdocumenten voor rond 200.000 voertuigen het bedrag vordert van 9 ton, hetgeen gemiddeld per jaar neerkomt op f 4,50 per voertuig. Maakt men een berekening naar het aan tal benoodigde handelingen voor de inning der belasting, dan komt men op ongeveer 1 per handeling, hetgeen, gezien den een voudigen aard dezer handelingen, eveneens zeer hoog moet worden geacht. De bepaling van het bedrag der innings kosten is van directen invloed op de vast stelling van de bedragen voor den aanleg en verbetering van rijks- en provinciale planwegen, aangezien de wettelijke percen tages worden berekend naar de opbrengst van de belasting verminderd met de innings kosten. Hoewel de opbrengst der belasting voor een groot deel ten goede komt aan de andere in het verkeersfonds vereenigde ver- keerscategorieën, die alle verlies opleveren, is toch het motorwegverkeer dientengevolge het belangrijkste slachtoffer van de hooge inningskosten. De inningskosten staan op dc verkeers fondsbegrooting onder de uitgaven van het hoofdstuk landwegen geboekt, waardoor voor. velen ten onrechte de indruk wordt gewekt dat dit bedrag aan wegenbouw wordt besteed. „INDOOR-TRAINING". Leden van een syndicalistische vakvereeniging „bezetten" haar kantoor. Men meldt aan de N. R. Crt uit A'dam: Het merkwaardige geval doet zich voor, dat vijftien leden van de Syndicalistische federatie van metaalbewerkers, die aange sloten is bij het syndicalistische vakver bond (een afscheiding van het N. A. S.), ontevreden met het door het bestuur in een bepaalde aangelegenheid gevoerde beleid, het kantoor van de federatie in de Com- melinstraat hebben „bezet", na de aanwe zige bestuursleden te hebben weggejaagd. Wij doen precies wat zij ons geleerd hebben, zeggen zij. Het meeningsverschil liep vooral over het aangesloten zijn van kinderen van leden bij een jeugd-organisatie die geen deel uitmaakt van het Syndicalistische vakver bond. Van den eenen kant wilde men dat deze kinderen uit de neutrale naar de orthodox- syndicalistische jeugdver, over zouden gaan. van den anderen kant (de leden in de oppositie) wilde men dit nu net precies niet. Vandaar ruzie in de organisatie die al weken lang gaande is geweest, en tot zeven roymenten heeft geleid, waarmede de moeilijkheden pas goed begonnen zijn. De oppositie wenschte over de royementen een ledenvergadering, maar kreeg hierin van het bestuur niet haar zin, en heeft nu als ultima-ratio de bezetting van het kantoor der federatie toegepas.t De voorzitter, die een gedeelte van het benedenhuis waarin het kantoor gevestigd is, bewoont, mocht van de bezetters wel in zijn woning blijven, maar werd genood- zaak het kantoorvertrek te verlaten; hij werd zelfs min of meer hardhandig ver wijderd, toen hij poogde er weer bezit van te nemen. Aangezien het bestuur van de federatie er alsnog de voorkeur aan geeft zoo moge lijk ook deze vuile wasch en familie" te behandelen, houdt de politie zich buiten het geval. Zoolang haar ingrijpen niet verzocht wordt door belanghebbenden (dat is het verdréven bestuur), zal zij rtiets doen om dit ot> zijn zetel te herstellen. Na^er vernemen wii, dat de zaak gister- avord, althans voorloopig, is bijgelegd, zoodat ê?n de bezetting van het kantoor alweer een emde gekomen is en de voor zitter het weder in bezit kon nemen. gende conducteurs(besteUers)> verrichten conducteurswerkzaamheden. 3. Reeds enkele jaren wordt in de behoefte van kantoorpersoneel voorzien door het in- dienstnemen van personeel op arbeidscon tract, niet alleen in de steden, maar ook op de kleinere kantoren ten plattelande waar door kantoorbedienden en adjunctcommie zen de plaatsen van assistenten gaan in nemen. 4. Het bondsbestuur schenkt wel aandacht aan deze taak, doch verzocht wordt meer te Ijveren, dat geslaagden voor assistent en conducteur voorrang krijgen. 5. De groote inspanning en kosten voor het verkrijgen van bovengenoemde bevoegd heid, rechtvaardigt den eisch tot aanstelling. De volgende motie werd ingediend en met algemeene stemmen aangenomen: „Geslaagden voor assistent en conducteur eischen aanstelling van geslaagden in ver sneld tempo tot assistent en conducteur; verzetten zich met klem tegen indienst neming van arbeidscontractanten voor het verrichten vaii kantoorwerkzaamheden en expeditiewerk en gaan over tot de orde van den dag". DE HEER VAN TOL UIT DE N.S.B. HU was lid van den Raad van Katholieken. Naar „De Maasbode" verneemt, heeft de heer B. van Tol voor het lidmaatschap der N.S.B. bedankt. De heer Van Tol was een der onderteekenaars van de verklaring van katholieke N.S.B.-ers naar aanleiding van het herderlijke schrjjveni van het Ne derlands Episcopaat van 24 Mei 1936. De heer Van Tol maakte ooi deel uit van den Raad van katholieken van de N.S.B. GESPAN OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG GEGREPEN. Voerman levensgevaarlijk gewond. Gisteravond omstreeks half zes is op den opbewaakten overweg bij Emmikhuizen in de gemeente Renswoude een ernstig onge luk gebeurd. De 23-jarige ongehuwde Dirk van W., wilde met paard en wagen, geladen met kolen den overweg passeeren, toen het paard opeens op den overweg bleef stil staan. Een botsing was onvermijdelijk. Met een hevigen smak werd W. van den wagen geslingerd. Hij bleef bewusteloos hggen. Uit dèn trein, die op korten af stand na den overweg stil hield, stapte eén lekenzuster, die den man verbond. Hij was er hoogst ernstig aan toe en werd met dienzelfden trein naar Utrecht vervoerd, waar hij in een ziekenhuis is op genomen. Het paard was op slag dood. INVOERRECHT OP VLEESCH. De minister van financiën brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de com missie van deskundigen voor de vaststelling van de prijscourant op versch of gekoeld vleesch in haar vergadering van 23 dezer bedoelde prijscourant heeft vastgesteld als volgt: Rund- en kalfsvleesch, versch of gekoeld 100 k.g. 70, paardenvleesch, versch of ge koeld, 100 k.g. 55. Gedurende September zal thans mitsdien "et invoerrecht voor de hierboven bedoel de vleèschsoorten bedragen: 12 X pet. vsui de aldus vastgesteld waarde van het rund- en kalfsvleesch, zijnde 8.75 Per 100 k.g. bruto; 12)4 pet. van de waarde, voor het paar- devleesch vastgesteld, zijnde 6.87X per 1°0 k.g. bruto. INBRAAK IN EEN WASSCHERIJ IN DEN HAAG. Gisternacht is ingebroken in een stoom- wasschery aan de Binkhorstlaan. in Den Haag. De dieven verschaften zich toegang door een deur aan de achterzijde van het gebouw te forceeren. De geheele wasscherij is doorzocht, waar bij alles overhoop werd gehaald. Vermist werden 15 vesten en 15 broeken. Vermoe delijk is geen geld ontvreemd. Van de daders ontbreekt elk spoor. DE PROEFVAART MET DE „PIET HEIN". De voorzitter der technische commissie belast met den bouw van het prinselijk jacht, de heer Ernst Crone, heeft ons he denmorgen te Amsterdam verteld van zijn ervaringen bij de proefvaart van de „Piet Hein" op het IJsselmeer. De héér Crone toonde zich zeer enthou siast over de manoeuvreer-vaardigheid, de nautische hoedanigheden en het comfort van het schip. Bij tegenwind had het schip een snelheid van ongeveer 23 K.M. per uur gedurende langen tijd volgehouden, zonder dat men voer oo diep water eenige vibratie is opgetreden. Of het schip trillen zal, is altijd een kwestie van afwachten, men weet dit nooit vooruit met zekerheid te zeggen. De „Piet Hein" heeft zijn bou wers geenszins teleurgesteld. Het schip was bij een vaart van 12 mijl in diep water zeer goed bestuurbaar. De grens der be stuurbaarheid lag op iets lager snelheid in ondieo water. De berekeningen, welke op grond van proefnemingen met een model van de „Piet Hein" in het scheepsbouwkun dig oroefstation te Wageningen zijn ge maakt, zijn ten volle bekrachtigd. Hetzelfde was het geval met de berekeningen van den heer H. W. de Voogt en prof. E. Voss- nack betreffende de stabiliteit. Ook de mo toren voldeden uitstekend. De stemming van de bouwers steeg dan ook tijdens de proefvaart tot boven die der tevredenheid. De heer Crone deelde ons nog mede, dat het aantal aanmeldingen voor de vlootre vue van Zaterdag a.s. tot 600 is gestegen. EERSTE KAMER. De heer Van Marle zal zijn be noeming niet aanvaarden. De heer H. W. van Marle te Amsterdam, die, zooals gemeld, tot lid van de Eerste Kamer benoemd is verklaard, zal naar hij uit Oostenrijk telegrafisch aan het dagblad De Standaard heeft meegedeeld, zijn be noeming niet aanvaarden. Opvolger op de a. r. lijst is de heer S. Sietsma, oud-burge meester van Oost-Dongeradeel. HUWELIJK TEGEN MIDDERNACHT. Na een dag van angstig wachten. Maandagmiddag zou om twee uur in de synagoge van Oost-Joodsche gemeente aan de Stille Veerkade te Den Haag een trouw plechtigheid plaats vindén. De bruid met haar ouders en overige familieleden waren op tijd aanwezig, doch de bruidegom ont brak. Deze moest n.1. uit Antwerpen ko men. Het werd later en laterde toe komstige echtgenoot bleef weg. Wat zou er gebeurd zijn? Er hing een angstige span ning. er werd getelefoneerd en getelegra feerd, doch dit leverde niets op. Tot men bericht kreeg, dat bruidegom en familieleden ingevolge moeilijkheden met de passen, die niet in orde bleken, aan de Belgisch-Hollandsche grens niet verder konden. Er werd een auto gehuurd en zoo begaven zich een oom van den bruidegom en eenige leden van het bestuur van de Oost-Joodsche gemeente op weg om te trachten de bezwaren uit den weg te rui men. Na heel lang over en weer praten en nadat men de garantie had gegeven, dat de bruidegom Dinsdag voor 12 uur zich we derom aan den grenspost zou vervoegen, mocht deze doorreizen. De familieleden mochten echter niet mee. Zij keerden naar Antwerpen terug. Opperrabijn Van Gelder, die de huwe lijksplechtigheid zou verrichten, had tot half elf 's avonds gewacht, doch was, toen de bruidegom zich niet meldde, huiswaarts gegaan. Om omstreeks kwart over elf arriveerde de aanstaande echtgenoot in de Residentie. De opperrabbijn werd uit zijn bed gehaald. Zoo kon alsnog het jonge paar in den echt worden verbonden aldus de Avp. OP PROMOTIE WACHTENDE AMBTENAREN BIJ P.T.T. Ambtenaren, die reeds voor eenige jaren voor het examen van assistent en conduc teur bij den post- en treindienst geslaagd zijn leden van den Centralen Bond van Nederlandsch Post-, Telegraaf- en Telefoon personeel (C.B.P.T.T.) vergaderden dezer dagen onder leiding van het bestuur van de gewestelijke vakgroep bestellers „Het Noor den" te Groningen. Er werden uitvoerige besprekingen ge houden over de volgende punten: Geslaagden voor assistent en conducteur wachten reeds meer dan 5 jaar op een aan stelling in den rang, waarvoor zij de be voegdheid hebben. Niet kan ontkend worden, dat er groote behoefte bestaat aan personeel in de ran gen waarvoor examen is afgelegd. Vervan- AANRIJDING MEV DOODELIJKEN AFLOOP TE VELSEN. Op den langs het Noordzeekanaal loo penden Amsterdamschen weg is gister avond onder de gemeente Velsen een ongeluk gebeurd, waarbij een doode moet worden betreurd. De ongeveer vijftigjarige D. van C., wonende te IJmuiden-Oost, kwam tusschen de zijkanalen b en c uit een polderweg per rijwiel den voorrangsweg oprijden en stak deze over, juist toen een auto voorbij kwam. Hij werd gegrepen en over een afstand van dertig meter meege sleurd. Zwaar verminkt bleef hij daarop den wegberm liggen. Een in allerijl ont boden geneesheer kon slechts den dood constateeren. Het slachtoffer was gehuwd, doch had geen kinderen. JONGEN ONDER VRACHTAUTO. Doodelijk ongeluk te Geleen. Gisteravond omstreeks negen uur is in de Steegstraat te Geleen de negenjarige zoon van den heer D. te Lutterade door een vrachtauto met aanhangwagen van den kermisexploitant S. uit Heerlen overreden. De knaap zat bij een anderen jongen op den bagagedrager van de fiets. Toen hij de auto hoorde naderen, werd hij bang en sprong van den bagagedrager af. Daarbij had hij het ongeluk te struikelen waardoor hij onder den wagen raakte. De jongen was op slag dood. De politie heeft den wagen voor onder zoek in beslag genomen. Wielrennen. Een nabeschouwing. Het wereldkampioenschap op den weg voor amateurs is dus in den sprint gewon nen. Een groep van 19 renners kwam ge zamenlijk door. Op 400 meter voor de streep werd de eindsprint ingezet. De Ita liaan Leoni won met den Deen Soerensen, den Duitscher Scheller en den Rotterdam mer Demmenie aan het wiel. De vijftien an dere renners werden allen gelijk op de vyfde plaats gezet, waaronder de 19-jar. de Hoogh, allen in denzelfden tijd, 5 uur 48 min. 20 sec. van den wereldkampioen. Met deze klasseerïrg was lang niet iéder- een het eens; sommigen meenden, dat Dem menie niet vierde, doch zesde of zevende was geworden. In de eerste plaats dient het uitstekende rijden van Demmenie en de Hoogh te wor- cen gememoreerd. Zij hebben, vooral, toen zij in het tweede peleton zaten, op jacht naar de zes vluchtelingen, verscheidene malen kop geloopen. Afgesproken was, dat de Hoogh op het laatste gedeelte Demménie zou trekken, opdat de Rotterdammer zyn reser vekrachten voor de laatste paar honderd meter, de eindsprint, zou kunnen bewaren. Dat heeft niet zoo mogen zijn, daar de beide Hollanders op het laatste gedeelte van elkaar werden afgesloten. Waren deze resultaten voor ons land be vredigend te noemen, hoe anders zou de koers zijn verloopen, als Schulte en ook Tack niet gediskwalificeerd waren geworden. Want in de laatste acht ronden werd er niet meer gereden. Geen der renners deed ernstige uitlooppogingen, men had zich met een aankomst in groep verzoend en zelfs daalde het tempo zoo, dat vier renners, die meer dan vijf minuten hadden achterge legen, zich bij het hoofdpeleton hebben kun nen voegen. Schulte is een sterke treinlooper, een temporijder, wien de 200 K.M. goed liggen, die het laatste jaar in koersen over derge lijke afstanden had uitgeblonken en gisteren in buitengewonen vorm was. Deze renner is vooral in belangrijke momenten zeer ongelukkig geweest. Men herinnert zich de pech bij de laatst gehouden Neder landsche kampoenschappen te Valkenburg en thans kreeg hij reeds in den aanvang een lekken band, de achterband nog wel. Razend snel had hij zijn nieuwen band, een van van Amsterdam, die Maandag bij de professionals had meegereden, gemonteerd, en was met anderhalve minuut achterstand aan de achtervolging begonnen. Tezamen met Bidinger slaagde hij er in na 25 K.M. het peleton te pakken te krijgen en na en kele ronden in het peleton te hebben verble ven, om op adem te komen, en Jones, Hoef- ner, Cottur, Hackebeil en Bolliger een kop groep hadden gevormd, ging de moedige Amsterdammer, gevolgd door den besten Belgischen amateur Tack een poging onder nemen de vluchtelingen te bereiken. Schulte en Tack liepen na eiken kilometer meer in en toen zij in de elfde ronde nog 35 seconden achter lagen, was het zeker, dat zii in de kleine leidersgroep zouden komen. Schulte was dan ook, dat was de algemeene mee ning, d man van klasse in dezen koers, waar zelfs renners als Leoni, Soerensen en Scheller niet aan hebben kunnen tippen. En op dat moment dook Anneese, die reeds drie ronden lang gedubbeld was, voor het wiel van Schulte en Tack op. Het was even voorbij de officiëele tri bune, toen deze renner, tegen beter weten in, na herhaalde malen ook van Nederlandsche zijde gewaarschuwd te zijn, den koers weer hervatte. Schulte vroeg aan Anneese zijn petje, om dat zijn haren hem bij het rijden n de oogen waaiden en toen nam Anneese, die zeer on verantwoordelijk handelde en wiens onge disciplineerd optreden ten sterkste dient te worden afgekeurd, het wiel van Schulte en Tack. Schulte voegde hem nog toe: „Ga weg, ga weg, dat mag toch niet". Ook Tack be duidde Anneese, dat dit waarschijnlijk niet geoorloofd was. In deze ronde, de elfde, bij Lintofte, waar de weg de hoogte in gaat, ging Anneese op kop zitten. „Hij zou dat heuveltje wel even nemen" had hij gezegd. Terwijl notabene de vluchte lingen voor Schulte en Tack op dat moment voor het grijpen waren. Van Schulte vernamen wij later, dat hij door den koerscommis6aris, Schir- mer, voor het feit, dat Anneese hem en Tack het heuveltje had opgetrokken, gediskwalificeerd was. Mar een waar schuwing had hij niet van den koers- commissaris gekregen, ook Tack niet. Uit deze feiten blijkt toch wel voldoende, dat Schulte en Tack tegen den geest van de reglementen hebben gezondigd. De koerscommissarissen zijn echter de hoofdschuld geweest, omdat zij niet in Staat waren, Anneese uit den wedstrijd te halen. Schulte is er door een toevalligen loop van omstandigheden het slachtoffer van geworden. Anneese is voor eigen rekening te Kopen hagen uitgekomen. De Nederlandsche Wiel- ren Unie had hem niet aangewezen. Hij be hoorde niet bij de officieels ploeg en genoot ook niet de verzorging van dit lichaam. Hij startte op een fiets, welke niet geheel in orde was. Dat deze renner zich niet aan officials, ook niet aan de Nederlandsche officials wenschte te storen, toen men hem medegedeeld had, dat hij uit den koers was, is in dit licht bezien, te begrijpen, als is dit feit als zoodanig fel af te keuren. Het zij de N.W.U. een les in de toekomst alleen die renners te laten uitkomen, die zij qua renkwaliteiten en mentaliteit capabel acht om bij de wereldkampioenschappen te starten. Schulte zelf betreurde het geval het meest. Hü deelde ons mede, dat hij goed in den koers lag. „En ik had het vast niet op een sprint laten aankomen". Schulte professional? Schulte denkt er ernstig over om tot het professionalisme over te gaan. In dien Schulte inderdaad op korten ter mijn beroepsrenner wordt, dan zal hij, naar wy vernamen, een uitnoodiging krijgen om op 12 September a.s. te Parijs deel te nemen aan den wegwed strijd over 140 K.M. tegen het horloge, waarin beroemde rennersr als Magne, Archambaud, Speicher, Favalli, Bautz en andere bekende Fransche, Duitsche en Belgische renners zullen uitkomen. In ieder geval zal Schulte echter nog drie wedstrijden als amateur rijden, n.1. te Gendringen, Weert en Rotterdam, dezen laatsten wedstrijd op 31 Augustus a.s. van de vijfde plaats af te komen en slaagde er inderdaad in de vierde plaats te bezetten. Deze wist hy echter niet te behouden, toen het tempo versneld werd en na 12 ronden kreeg hij zijn eersten lap. In totaal moesten 270 ronden van 370 meter (de baan heeft deze lengte) plus 100 meter worden ver* reden. Severgnini en Schön hielden den kop, terwijl George Wambst hen spoedig ge zelschap kwam houden. Deze situatie heeft kilometers na kilometers bestaan. Na 10 K.M. leidde Severgnini met een tijd van 9 min. 11.4 sec. op Schön, Wambsjt, Wanzen- ried, Michaux en van Kempen. Na 30 K.M. was de volgorde: Severgnini met een tijd van 26 min. 10.6 sec. Schön, Wambst, Wan- zenried, Michaux en Piet van Kempen op twee ronden achterstand, een en ander in verband met een lekken band. Op de helft van den afstand, 50 K.M., welke door Severgnini in 44 min. 11.6 sec. werden afgelegd, lag Schön nog altijd op de tweede plaats, Wambst derde, Michaux op een ronde, Wanzenried op twee ronden en van Kempen op vier ronden. Op 70 K.M. had van Kempen de vijfda plaats van Wanzenried weer ingenomen, die later geheel uit den koers verdween. De 70 K.M. werden afgelegd in 1 uur 1 min. 21.8 sec. Schön lag 30 meter achter den Italiaan, Wambst was wat achter, Mi chaux op twee ronden en van Kempen op zes ronden. Verandering in den stand kwam er niet meer. De drie eerste stayers waren reeds zeker van hun plaats en spanden zich niet meer in om verandering in hun onderlingen stand te brengen. De uitslag van de eerste serie was: 1. Severgnini (Italië) tijd 1 uur 28 min. 16 sec.; 2. Schön (Duitschland) op 10 meter; 3. Wambst (Frankrijk) op 300 meter; 4. Michaux (België) op twee ronden; 5. Piet van Kempen (Nederland) op zeven ronden. Wanzenried (Zwitserland) had opgegeven. Van Kempen verklaarde ons, dat hü de laatste nachten zeer slecht had geslapen, wegens zeer groote nervositeit. Ook Snoek uitgeschakeld. In de tweede serie startten de Duitscher Lohmann, de Franschman Terreau, de Belg Meuleman, de Engelschman Grant, onze landgenoot Snoek en de Italiaan Bovet. Direct na den start nam Meuleman den' kop en werd de volgorde: Meuleman, Grant, Lohmann, Terreau, Snoek, terwijl na 40 ronden de Italiaan Bovet reeds een ronde achterop geraakte. De strijd werd aanvankelijk in de kop groep gevoerd en na 20 K.M., die in 17 min. 34 sec. werden afgelegd, was de volgorde: Lohmann, Terreau, Grant, Meuleman, Snoek en op een ronde Bovet. Na 62 ronden passeerde Snoek Meuleman, kilometer na kilometer bleef de stand onge wijzigd en na 40 K.M. was het klassement Lohmann, in 35 min. 47.2 sec., Terreau, Grant, Snoek, Meuleman en Bovet, de laat ste op een ronde achterstand. Deze volgorde werd ook in de volgende 10 K.M. bewaard, de 50 K.M. werden doot Lohman in 44 min, 32.8 sec. afgelegd. Zevenentachtig ronden voor het einde viel de groote slag in de staartgroep. Tien ronden lang streden Grant en Snoek met elkaar om dt derde plaats. Een keer gelukte het Snoek voor te komen, doch Grant kwam binnendoor weer terug en her overde na een zeer vermoeienden en hefti- gen strijd de derde plaats. Maar beide stayers, Grant en Snoek, wa ren dermate van dit gevecht vermoeid, dat de Belg Meulemari, die in de achterste ge lederen het gevecht eens had aangekeken, er van profiteerde en met een prachtige rush over Grant en Snoek heenkwam en de derde plaats bezette. Na 70 K.M. was de stand Lohmann, in 1 uur 10 min. 12.4 sec., Terreau, Meuleman, Grant, Snoek en ten slotte Bovet op twee ronden. In het verdere verloop van deze serie kwam geen verandering meer, zoodat wij ten slotte den volgenden eindstand verkre gen: 1. Lohmann (Duitschland) 1 uur 34 min. 15 sec.; 2. Terreau (Frankrijk) op 40 meter; 3. Meuleman (België) op 200 meter; 4. Grant (Engeland)5. Snoek (Nederland); 6. Bovet (Italië) op ruim twee ronden. De beide Nederlanders Piet van Kempen en Snoek zijn dus uitgeschakeld en zullen a.s. Donderdagavond niet in de finale ko men. Hiervoor zijn geplaatst de Duitschers Lohmann en Schön, de Franschen Wambst en Terreau, de Belg Meuleman en de Ita liaan Severgnini. De tweede serie was veel interessanter dan de eerste, voornamelijk doordat het ge vecht om de derde plaats' tusschen Grant, Snoek en Meuleman geheel open was, ter wijl vooraan tusschen Lohmann en Ter reau, die zich resp. met de eerste en tweede plaats tevreden stelden, zonder te trachten een ronde uit te loopen, totaal niet gestre den werd. Het publiek had groote waardeering voor het werk van Grant, Meuleman en Snoek, waarbij bleek, dat de Engelschman sterk favoriet was. De voorwedstrijden. Piet van Kempen uitgeschakeld. Op de Ordrupbaan werden gisteravond onder groote belangstelling de series ver reden van het stayers-wereldkampioen schap over 100 K.M. In de eerste serie startten in deze volg orde Severgnini (Italië) achter Pasquier, Schön (Duitschland) achter Merkens, Mi- chaud (België) achter van den Bosch, Wan zenried (Zwitserland) achter Juvi, Piet van Kempen (Nederland) achter Wiersma en G. Wambst (Frankrijk) achter Callier. Piet van Kempen probeerde onmiddellijk I VANAVOND WEER EEN CLUB WEDSTRIJD! Hedenavond draait de Alkmaarsche wie lerbaan alweer; thans zullen de renners van Alcmaria en van Wieringen elkaar in een clubwedstrijd bekampen. Natuurlijk rekent ieder op een flinke Alcmaria-overwinng, maar zoo heel gemak- kelyk zal die zege toch niet behaald wor den, omdat Wieringen o.m. een Kuiper en. een Kluit in de gelederen heeft. Alc maria moge dan favoriet zyn, de strijd zelf zal boeiend kunnen worden, zoodat de wed strijd van vanavond door de bezoekers met spanning gevolgd zullen worden. Wy vernemen bovendien nog, dat Alc maria voor haar renner Dirk Veld een kleine verrassing, heeft. Waaruit die verras sing bestaat, is ons onbekend, maar wel licht zal de sluier van het geheim op de wielerbaan opgelost worden. In Amsterdam, zal geen agent van politie meer aangesteld worden, tenzij hij in het bezit is van het H. L. O.-diploma.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 7