Sport
Verkeersongelukken.
De diskwalificatie van
Schulte.
De wereldkampioenschappen
achter motoren.
BELANGRIJKE DIEFSTAL VAN
RIJWIELPLAATJES.
Gedurende een godsdienstoefening zijn
gisteren nabij de kerk te Oler (L.) ruim
vijftig rijwielplaatjes ontvreemd. De dieven
hebben begunstigd door den dichten mist
ongestoord hun werk kunnen verrichten
Er is reeds komen vast te staan, dat zi
met z'n tweeën zijn geweest. Hun signale
ment is intusschen aan de politie bekend
GRIEKSCH S.S. „POSEIDON" VLOT
GEBRACHT.
Het Grieksche s.s. .Possidon", dat Zater
dagavond op den Nieuwen Waterweg in
aanvaring is geweest met het Nederland
sche m. s. „IJssel" is hedennacht door
schepen van v. d. Tak's bergingmaatschap
pij en L. Smit en Co.'s sleepdienst vlot ge
bracht. Het schip is op weg naar Rotterdam
waar het ligplaats zal nemen in de Waal
haven. Het wordt daarheen gesleept door
booten van L. Smit en Co en van P. Smit.
Enkele bergingsvaartuigen van v. d. Tak
bevinden zich langszij het schip en pompen.
BIJ HET VISSCHEN VERDRONKEN.
In den Veepolder onder Broek in Water
land is gisteravond de twintigjarige kap
persbediende A. D. P. uit Amsterdam bij
het visschen te water geraakt en verdron
ken. Zijn zwager zag het ongeluk gebeuren,
doch toen hulp verleend was, was het
reeds te laat.
HOOGE INNINGSKOSTEN
MOTORRIJTUIGENBELASTING.
De K.N.A.C. dringt op verlaging aan.
In een adres aan den minister van water
staat heeft de K.N.A.C. verzocht het daar
heen te willen leiden, dat de inningskosten
der motorrijtuigenbelasting, zooveel als mo
gelijk is, zullen worden beperkt.
Op de verkeersfondsbegrooting 1937 werd
voor de inning van de motorrijtuigen- en
rijwielbelasting een bedrag van niet min
der dan 1,2 millioen uitgetrokken, waar
van 9 ton voor de motorrijtuigen- en 3 ton
voor de rijwielbelasting.
Aangezien het aantal motorrijtuigen in
Nederland volgens de statistiek slechts iets
meer dan 190.000 bedraagt en het aantal
overige motorrijtuigen, hetwelk innings
kosten voor de motorrijtuigenbelasting ver
oorzaakt, blijkens de inrichting van ge
noemde statistiek slechts gering kan zijn,
mag naar schatting wopden aangenomen
dat het uitreiken van belastingdocumenten
voor rond 200.000 voertuigen het bedrag
vordert van 9 ton, hetgeen gemiddeld per
jaar neerkomt op f 4,50 per voertuig.
Maakt men een berekening naar het aan
tal benoodigde handelingen voor de inning
der belasting, dan komt men op ongeveer
1 per handeling, hetgeen, gezien den een
voudigen aard dezer handelingen, eveneens
zeer hoog moet worden geacht.
De bepaling van het bedrag der innings
kosten is van directen invloed op de vast
stelling van de bedragen voor den aanleg
en verbetering van rijks- en provinciale
planwegen, aangezien de wettelijke percen
tages worden berekend naar de opbrengst
van de belasting verminderd met de innings
kosten. Hoewel de opbrengst der belasting
voor een groot deel ten goede komt aan de
andere in het verkeersfonds vereenigde ver-
keerscategorieën, die alle verlies opleveren,
is toch het motorwegverkeer dientengevolge
het belangrijkste slachtoffer van de hooge
inningskosten.
De inningskosten staan op dc verkeers
fondsbegrooting onder de uitgaven van het
hoofdstuk landwegen geboekt, waardoor
voor. velen ten onrechte de indruk wordt
gewekt dat dit bedrag aan wegenbouw
wordt besteed.
„INDOOR-TRAINING".
Leden van een syndicalistische
vakvereeniging „bezetten" haar
kantoor.
Men meldt aan de N. R. Crt uit A'dam:
Het merkwaardige geval doet zich voor,
dat vijftien leden van de Syndicalistische
federatie van metaalbewerkers, die aange
sloten is bij het syndicalistische vakver
bond (een afscheiding van het N. A. S.),
ontevreden met het door het bestuur in een
bepaalde aangelegenheid gevoerde beleid,
het kantoor van de federatie in de Com-
melinstraat hebben „bezet", na de aanwe
zige bestuursleden te hebben weggejaagd.
Wij doen precies wat zij ons geleerd
hebben, zeggen zij.
Het meeningsverschil liep vooral over
het aangesloten zijn van kinderen van leden
bij een jeugd-organisatie die geen deel
uitmaakt van het Syndicalistische vakver
bond.
Van den eenen kant wilde men dat deze
kinderen uit de neutrale naar de orthodox-
syndicalistische jeugdver, over zouden
gaan. van den anderen kant (de leden in
de oppositie) wilde men dit nu net precies
niet. Vandaar ruzie in de organisatie die al
weken lang gaande is geweest, en tot zeven
roymenten heeft geleid, waarmede de
moeilijkheden pas goed begonnen zijn. De
oppositie wenschte over de royementen een
ledenvergadering, maar kreeg hierin van
het bestuur niet haar zin, en heeft nu als
ultima-ratio de bezetting van het kantoor
der federatie toegepas.t
De voorzitter, die een gedeelte van het
benedenhuis waarin het kantoor gevestigd
is, bewoont, mocht van de bezetters wel in
zijn woning blijven, maar werd genood-
zaak het kantoorvertrek te verlaten; hij
werd zelfs min of meer hardhandig ver
wijderd, toen hij poogde er weer bezit van
te nemen.
Aangezien het bestuur van de federatie
er alsnog de voorkeur aan geeft zoo moge
lijk ook deze vuile wasch en familie" te
behandelen, houdt de politie zich buiten
het geval. Zoolang haar ingrijpen niet
verzocht wordt door belanghebbenden (dat
is het verdréven bestuur), zal zij rtiets doen
om dit ot> zijn zetel te herstellen.
Na^er vernemen wii, dat de zaak gister-
avord, althans voorloopig, is bijgelegd,
zoodat ê?n de bezetting van het kantoor
alweer een emde gekomen is en de voor
zitter het weder in bezit kon nemen.
gende conducteurs(besteUers)> verrichten
conducteurswerkzaamheden.
3. Reeds enkele jaren wordt in de behoefte
van kantoorpersoneel voorzien door het in-
dienstnemen van personeel op arbeidscon
tract, niet alleen in de steden, maar ook op
de kleinere kantoren ten plattelande waar
door kantoorbedienden en adjunctcommie
zen de plaatsen van assistenten gaan in
nemen.
4. Het bondsbestuur schenkt wel aandacht
aan deze taak, doch verzocht wordt meer te
Ijveren, dat geslaagden voor assistent en
conducteur voorrang krijgen.
5. De groote inspanning en kosten voor het
verkrijgen van bovengenoemde bevoegd
heid, rechtvaardigt den eisch tot aanstelling.
De volgende motie werd ingediend en met
algemeene stemmen aangenomen:
„Geslaagden voor assistent en conducteur
eischen aanstelling van geslaagden in ver
sneld tempo tot assistent en conducteur;
verzetten zich met klem tegen indienst
neming van arbeidscontractanten voor het
verrichten vaii kantoorwerkzaamheden en
expeditiewerk en gaan over tot de orde van
den dag".
DE HEER VAN TOL UIT DE N.S.B.
HU was lid van den Raad van
Katholieken.
Naar „De Maasbode" verneemt, heeft de
heer B. van Tol voor het lidmaatschap der
N.S.B. bedankt. De heer Van Tol was een
der onderteekenaars van de verklaring
van katholieke N.S.B.-ers naar aanleiding
van het herderlijke schrjjveni van het Ne
derlands Episcopaat van 24 Mei 1936. De
heer Van Tol maakte ooi deel uit van den
Raad van katholieken van de N.S.B.
GESPAN OP EEN ONBEWAAKTEN
OVERWEG GEGREPEN.
Voerman levensgevaarlijk gewond.
Gisteravond omstreeks half zes is op den
opbewaakten overweg bij Emmikhuizen in
de gemeente Renswoude een ernstig onge
luk gebeurd. De 23-jarige ongehuwde Dirk
van W., wilde met paard en wagen, geladen
met kolen den overweg passeeren, toen
het paard opeens op den overweg bleef
stil staan. Een botsing was onvermijdelijk.
Met een hevigen smak werd W. van den
wagen geslingerd. Hij bleef bewusteloos
hggen. Uit dèn trein, die op korten af
stand na den overweg stil hield, stapte eén
lekenzuster, die den man verbond.
Hij was er hoogst ernstig aan toe en
werd met dienzelfden trein naar Utrecht
vervoerd, waar hij in een ziekenhuis is op
genomen.
Het paard was op slag dood.
INVOERRECHT OP VLEESCH.
De minister van financiën brengt ter
kennis van belanghebbenden, dat de com
missie van deskundigen voor de vaststelling
van de prijscourant op versch of gekoeld
vleesch in haar vergadering van 23 dezer
bedoelde prijscourant heeft vastgesteld als
volgt:
Rund- en kalfsvleesch, versch of gekoeld
100 k.g. 70, paardenvleesch, versch of ge
koeld, 100 k.g. 55.
Gedurende September zal thans mitsdien
"et invoerrecht voor de hierboven bedoel
de vleèschsoorten bedragen:
12 X pet. vsui de aldus vastgesteld waarde
van het rund- en kalfsvleesch, zijnde 8.75
Per 100 k.g. bruto;
12)4 pet. van de waarde, voor het paar-
devleesch vastgesteld, zijnde 6.87X per
1°0 k.g. bruto.
INBRAAK IN EEN WASSCHERIJ IN
DEN HAAG.
Gisternacht is ingebroken in een stoom-
wasschery aan de Binkhorstlaan. in Den
Haag. De dieven verschaften zich toegang
door een deur aan de achterzijde van het
gebouw te forceeren.
De geheele wasscherij is doorzocht, waar
bij alles overhoop werd gehaald. Vermist
werden 15 vesten en 15 broeken. Vermoe
delijk is geen geld ontvreemd. Van de
daders ontbreekt elk spoor.
DE PROEFVAART MET DE „PIET HEIN".
De voorzitter der technische commissie
belast met den bouw van het prinselijk
jacht, de heer Ernst Crone, heeft ons he
denmorgen te Amsterdam verteld van zijn
ervaringen bij de proefvaart van de „Piet
Hein" op het IJsselmeer.
De héér Crone toonde zich zeer enthou
siast over de manoeuvreer-vaardigheid, de
nautische hoedanigheden en het comfort
van het schip. Bij tegenwind had het schip
een snelheid van ongeveer 23 K.M. per uur
gedurende langen tijd volgehouden, zonder
dat men voer oo diep water eenige
vibratie is opgetreden. Of het schip trillen
zal, is altijd een kwestie van afwachten,
men weet dit nooit vooruit met zekerheid
te zeggen. De „Piet Hein" heeft zijn bou
wers geenszins teleurgesteld. Het schip was
bij een vaart van 12 mijl in diep water
zeer goed bestuurbaar. De grens der be
stuurbaarheid lag op iets lager snelheid in
ondieo water. De berekeningen, welke op
grond van proefnemingen met een model
van de „Piet Hein" in het scheepsbouwkun
dig oroefstation te Wageningen zijn ge
maakt, zijn ten volle bekrachtigd. Hetzelfde
was het geval met de berekeningen van
den heer H. W. de Voogt en prof. E. Voss-
nack betreffende de stabiliteit. Ook de mo
toren voldeden uitstekend. De stemming
van de bouwers steeg dan ook tijdens de
proefvaart tot boven die der tevredenheid.
De heer Crone deelde ons nog mede, dat
het aantal aanmeldingen voor de vlootre
vue van Zaterdag a.s. tot 600 is gestegen.
EERSTE KAMER.
De heer Van Marle zal zijn be
noeming niet aanvaarden.
De heer H. W. van Marle te Amsterdam,
die, zooals gemeld, tot lid van de Eerste
Kamer benoemd is verklaard, zal naar hij
uit Oostenrijk telegrafisch aan het dagblad
De Standaard heeft meegedeeld, zijn be
noeming niet aanvaarden. Opvolger op de
a. r. lijst is de heer S. Sietsma, oud-burge
meester van Oost-Dongeradeel.
HUWELIJK TEGEN MIDDERNACHT.
Na een dag van angstig wachten.
Maandagmiddag zou om twee uur in de
synagoge van Oost-Joodsche gemeente aan
de Stille Veerkade te Den Haag een trouw
plechtigheid plaats vindén. De bruid met
haar ouders en overige familieleden waren
op tijd aanwezig, doch de bruidegom ont
brak. Deze moest n.1. uit Antwerpen ko
men. Het werd later en laterde toe
komstige echtgenoot bleef weg. Wat zou er
gebeurd zijn? Er hing een angstige span
ning. er werd getelefoneerd en getelegra
feerd, doch dit leverde niets op.
Tot men bericht kreeg, dat bruidegom en
familieleden ingevolge moeilijkheden met
de passen, die niet in orde bleken, aan de
Belgisch-Hollandsche grens niet verder
konden. Er werd een auto gehuurd en zoo
begaven zich een oom van den bruidegom
en eenige leden van het bestuur van de
Oost-Joodsche gemeente op weg om te
trachten de bezwaren uit den weg te rui
men.
Na heel lang over en weer praten en
nadat men de garantie had gegeven, dat de
bruidegom Dinsdag voor 12 uur zich we
derom aan den grenspost zou vervoegen,
mocht deze doorreizen. De familieleden
mochten echter niet mee. Zij keerden naar
Antwerpen terug.
Opperrabijn Van Gelder, die de huwe
lijksplechtigheid zou verrichten, had tot
half elf 's avonds gewacht, doch was, toen
de bruidegom zich niet meldde, huiswaarts
gegaan.
Om omstreeks kwart over elf arriveerde
de aanstaande echtgenoot in de Residentie.
De opperrabbijn werd uit zijn bed gehaald.
Zoo kon alsnog het jonge paar in den echt
worden verbonden aldus de Avp.
OP PROMOTIE WACHTENDE
AMBTENAREN BIJ P.T.T.
Ambtenaren, die reeds voor eenige jaren
voor het examen van assistent en conduc
teur bij den post- en treindienst geslaagd
zijn leden van den Centralen Bond van
Nederlandsch Post-, Telegraaf- en Telefoon
personeel (C.B.P.T.T.) vergaderden dezer
dagen onder leiding van het bestuur van de
gewestelijke vakgroep bestellers „Het Noor
den" te Groningen.
Er werden uitvoerige besprekingen ge
houden over de volgende punten:
Geslaagden voor assistent en conducteur
wachten reeds meer dan 5 jaar op een aan
stelling in den rang, waarvoor zij de be
voegdheid hebben.
Niet kan ontkend worden, dat er groote
behoefte bestaat aan personeel in de ran
gen waarvoor examen is afgelegd. Vervan-
AANRIJDING MEV DOODELIJKEN
AFLOOP TE VELSEN.
Op den langs het Noordzeekanaal loo
penden Amsterdamschen weg is gister
avond onder de gemeente Velsen een
ongeluk gebeurd, waarbij een doode moet
worden betreurd. De ongeveer vijftigjarige
D. van C., wonende te IJmuiden-Oost,
kwam tusschen de zijkanalen b en c uit een
polderweg per rijwiel den voorrangsweg
oprijden en stak deze over, juist toen een
auto voorbij kwam. Hij werd gegrepen en
over een afstand van dertig meter meege
sleurd. Zwaar verminkt bleef hij daarop
den wegberm liggen. Een in allerijl ont
boden geneesheer kon slechts den dood
constateeren.
Het slachtoffer was gehuwd, doch had
geen kinderen.
JONGEN ONDER VRACHTAUTO.
Doodelijk ongeluk te Geleen.
Gisteravond omstreeks negen uur is in de
Steegstraat te Geleen de negenjarige zoon
van den heer D. te Lutterade door een
vrachtauto met aanhangwagen van den
kermisexploitant S. uit Heerlen overreden.
De knaap zat bij een anderen jongen op
den bagagedrager van de fiets. Toen hij de
auto hoorde naderen, werd hij bang en
sprong van den bagagedrager af. Daarbij
had hij het ongeluk te struikelen waardoor
hij onder den wagen raakte. De jongen was
op slag dood.
De politie heeft den wagen voor onder
zoek in beslag genomen.
Wielrennen.
Een nabeschouwing.
Het wereldkampioenschap op den weg
voor amateurs is dus in den sprint gewon
nen. Een groep van 19 renners kwam ge
zamenlijk door. Op 400 meter voor de
streep werd de eindsprint ingezet. De Ita
liaan Leoni won met den Deen Soerensen,
den Duitscher Scheller en den Rotterdam
mer Demmenie aan het wiel. De vijftien an
dere renners werden allen gelijk op de vyfde
plaats gezet, waaronder de 19-jar. de Hoogh,
allen in denzelfden tijd, 5 uur 48 min. 20 sec.
van den wereldkampioen.
Met deze klasseerïrg was lang niet iéder-
een het eens; sommigen meenden, dat Dem
menie niet vierde, doch zesde of zevende
was geworden.
In de eerste plaats dient het uitstekende
rijden van Demmenie en de Hoogh te wor-
cen gememoreerd. Zij hebben, vooral, toen
zij in het tweede peleton zaten, op jacht naar
de zes vluchtelingen, verscheidene malen
kop geloopen. Afgesproken was, dat de
Hoogh op het laatste gedeelte Demménie zou
trekken, opdat de Rotterdammer zyn reser
vekrachten voor de laatste paar honderd
meter, de eindsprint, zou kunnen bewaren.
Dat heeft niet zoo mogen zijn, daar de beide
Hollanders op het laatste gedeelte van
elkaar werden afgesloten.
Waren deze resultaten voor ons land be
vredigend te noemen, hoe anders zou
de koers zijn verloopen, als Schulte en
ook Tack niet gediskwalificeerd waren
geworden.
Want in de laatste acht ronden werd er
niet meer gereden. Geen der renners deed
ernstige uitlooppogingen, men had zich met
een aankomst in groep verzoend en zelfs
daalde het tempo zoo, dat vier renners, die
meer dan vijf minuten hadden achterge
legen, zich bij het hoofdpeleton hebben kun
nen voegen.
Schulte is een sterke treinlooper, een
temporijder, wien de 200 K.M. goed liggen,
die het laatste jaar in koersen over derge
lijke afstanden had uitgeblonken en
gisteren in buitengewonen vorm was. Deze
renner is vooral in belangrijke momenten
zeer ongelukkig geweest. Men herinnert
zich de pech bij de laatst gehouden Neder
landsche kampoenschappen te Valkenburg
en thans kreeg hij reeds in den aanvang een
lekken band, de achterband nog wel.
Razend snel had hij zijn nieuwen band, een
van van Amsterdam, die Maandag bij de
professionals had meegereden, gemonteerd,
en was met anderhalve minuut achterstand
aan de achtervolging begonnen. Tezamen
met Bidinger slaagde hij er in na 25 K.M.
het peleton te pakken te krijgen en na en
kele ronden in het peleton te hebben verble
ven, om op adem te komen, en Jones, Hoef-
ner, Cottur, Hackebeil en Bolliger een kop
groep hadden gevormd, ging de moedige
Amsterdammer, gevolgd door den besten
Belgischen amateur Tack een poging onder
nemen de vluchtelingen te bereiken. Schulte
en Tack liepen na eiken kilometer meer in
en toen zij in de elfde ronde nog 35 seconden
achter lagen, was het zeker, dat zii in de
kleine leidersgroep zouden komen. Schulte
was dan ook, dat was de algemeene mee
ning, d man van klasse in dezen koers,
waar zelfs renners als Leoni, Soerensen en
Scheller niet aan hebben kunnen tippen.
En op dat moment dook Anneese, die
reeds drie ronden lang gedubbeld was,
voor het wiel van Schulte en Tack op.
Het was even voorbij de officiëele tri
bune, toen deze renner, tegen beter
weten in, na herhaalde malen ook van
Nederlandsche zijde gewaarschuwd te
zijn, den koers weer hervatte.
Schulte vroeg aan Anneese zijn petje, om
dat zijn haren hem bij het rijden n de oogen
waaiden en toen nam Anneese, die zeer on
verantwoordelijk handelde en wiens onge
disciplineerd optreden ten sterkste dient te
worden afgekeurd, het wiel van Schulte en
Tack.
Schulte voegde hem nog toe: „Ga weg,
ga weg, dat mag toch niet". Ook Tack be
duidde Anneese, dat dit waarschijnlijk niet
geoorloofd was. In deze ronde, de elfde,
bij Lintofte, waar de weg de hoogte in gaat,
ging Anneese op kop zitten.
„Hij zou dat heuveltje wel even nemen"
had hij gezegd. Terwijl notabene de vluchte
lingen voor Schulte en Tack op dat moment
voor het grijpen waren.
Van Schulte vernamen wij later, dat
hij door den koerscommis6aris, Schir-
mer, voor het feit, dat Anneese hem en
Tack het heuveltje had opgetrokken,
gediskwalificeerd was. Mar een waar
schuwing had hij niet van den koers-
commissaris gekregen, ook Tack niet.
Uit deze feiten blijkt toch wel voldoende,
dat Schulte en Tack tegen den geest van de
reglementen hebben gezondigd.
De koerscommissarissen zijn echter de
hoofdschuld geweest, omdat zij niet
in Staat waren, Anneese uit den wedstrijd
te halen. Schulte is er door een toevalligen
loop van omstandigheden het slachtoffer
van geworden.
Anneese is voor eigen rekening te Kopen
hagen uitgekomen. De Nederlandsche Wiel-
ren Unie had hem niet aangewezen. Hij be
hoorde niet bij de officieels ploeg en genoot
ook niet de verzorging van dit lichaam.
Hij startte op een fiets, welke niet geheel
in orde was. Dat deze renner zich niet aan
officials, ook niet aan de Nederlandsche
officials wenschte te storen, toen men hem
medegedeeld had, dat hij uit den koers was,
is in dit licht bezien, te begrijpen, als is dit
feit als zoodanig fel af te keuren.
Het zij de N.W.U. een les in de toekomst
alleen die renners te laten uitkomen, die zij
qua renkwaliteiten en mentaliteit capabel
acht om bij de wereldkampioenschappen te
starten.
Schulte zelf betreurde het geval het
meest. Hü deelde ons mede, dat hij goed in
den koers lag. „En ik had het vast niet op
een sprint laten aankomen".
Schulte professional?
Schulte denkt er ernstig over om tot
het professionalisme over te gaan. In
dien Schulte inderdaad op korten ter
mijn beroepsrenner wordt, dan zal hij,
naar wy vernamen, een uitnoodiging
krijgen om op 12 September a.s. te
Parijs deel te nemen aan den wegwed
strijd over 140 K.M. tegen het horloge,
waarin beroemde rennersr als Magne,
Archambaud, Speicher, Favalli, Bautz
en andere bekende Fransche, Duitsche
en Belgische renners zullen uitkomen.
In ieder geval zal Schulte echter nog drie
wedstrijden als amateur rijden, n.1. te
Gendringen, Weert en Rotterdam, dezen
laatsten wedstrijd op 31 Augustus a.s.
van de vijfde plaats af te komen en slaagde
er inderdaad in de vierde plaats te bezetten.
Deze wist hy echter niet te behouden, toen
het tempo versneld werd en na 12 ronden
kreeg hij zijn eersten lap. In totaal moesten
270 ronden van 370 meter (de baan heeft
deze lengte) plus 100 meter worden ver*
reden. Severgnini en Schön hielden den
kop, terwijl George Wambst hen spoedig ge
zelschap kwam houden. Deze situatie heeft
kilometers na kilometers bestaan. Na 10
K.M. leidde Severgnini met een tijd van
9 min. 11.4 sec. op Schön, Wambsjt, Wanzen-
ried, Michaux en van Kempen. Na 30 K.M.
was de volgorde: Severgnini met een tijd
van 26 min. 10.6 sec. Schön, Wambst, Wan-
zenried, Michaux en Piet van Kempen op
twee ronden achterstand, een en ander in
verband met een lekken band.
Op de helft van den afstand, 50 K.M.,
welke door Severgnini in 44 min. 11.6 sec.
werden afgelegd, lag Schön nog altijd op de
tweede plaats, Wambst derde, Michaux op
een ronde, Wanzenried op twee ronden en
van Kempen op vier ronden.
Op 70 K.M. had van Kempen de vijfda
plaats van Wanzenried weer ingenomen, die
later geheel uit den koers verdween.
De 70 K.M. werden afgelegd in 1 uur
1 min. 21.8 sec. Schön lag 30 meter achter
den Italiaan, Wambst was wat achter, Mi
chaux op twee ronden en van Kempen op
zes ronden.
Verandering in den stand kwam er niet
meer. De drie eerste stayers waren reeds
zeker van hun plaats en spanden zich niet
meer in om verandering in hun onderlingen
stand te brengen. De uitslag van de eerste
serie was:
1. Severgnini (Italië) tijd 1 uur 28 min.
16 sec.; 2. Schön (Duitschland) op 10 meter;
3. Wambst (Frankrijk) op 300 meter; 4.
Michaux (België) op twee ronden; 5. Piet
van Kempen (Nederland) op zeven ronden.
Wanzenried (Zwitserland) had opgegeven.
Van Kempen verklaarde ons, dat hü de
laatste nachten zeer slecht had geslapen,
wegens zeer groote nervositeit.
Ook Snoek uitgeschakeld.
In de tweede serie startten de Duitscher
Lohmann, de Franschman Terreau, de Belg
Meuleman, de Engelschman Grant, onze
landgenoot Snoek en de Italiaan Bovet.
Direct na den start nam Meuleman den'
kop en werd de volgorde: Meuleman, Grant,
Lohmann, Terreau, Snoek, terwijl na 40
ronden de Italiaan Bovet reeds een ronde
achterop geraakte.
De strijd werd aanvankelijk in de kop
groep gevoerd en na 20 K.M., die in 17 min.
34 sec. werden afgelegd, was de volgorde:
Lohmann, Terreau, Grant, Meuleman,
Snoek en op een ronde Bovet.
Na 62 ronden passeerde Snoek Meuleman,
kilometer na kilometer bleef de stand onge
wijzigd en na 40 K.M. was het klassement
Lohmann, in 35 min. 47.2 sec., Terreau,
Grant, Snoek, Meuleman en Bovet, de laat
ste op een ronde achterstand.
Deze volgorde werd ook in de volgende
10 K.M. bewaard, de 50 K.M. werden doot
Lohman in 44 min, 32.8 sec. afgelegd.
Zevenentachtig ronden voor het einde
viel de groote slag in de staartgroep.
Tien ronden lang streden Grant en Snoek
met elkaar om dt derde plaats. Een keer
gelukte het Snoek voor te komen, doch
Grant kwam binnendoor weer terug en her
overde na een zeer vermoeienden en hefti-
gen strijd de derde plaats.
Maar beide stayers, Grant en Snoek, wa
ren dermate van dit gevecht vermoeid, dat
de Belg Meulemari, die in de achterste ge
lederen het gevecht eens had aangekeken,
er van profiteerde en met een prachtige
rush over Grant en Snoek heenkwam en
de derde plaats bezette.
Na 70 K.M. was de stand Lohmann, in
1 uur 10 min. 12.4 sec., Terreau, Meuleman,
Grant, Snoek en ten slotte Bovet op twee
ronden.
In het verdere verloop van deze serie
kwam geen verandering meer, zoodat wij
ten slotte den volgenden eindstand verkre
gen:
1. Lohmann (Duitschland) 1 uur 34 min.
15 sec.; 2. Terreau (Frankrijk) op 40 meter;
3. Meuleman (België) op 200 meter; 4. Grant
(Engeland)5. Snoek (Nederland); 6. Bovet
(Italië) op ruim twee ronden.
De beide Nederlanders Piet van Kempen
en Snoek zijn dus uitgeschakeld en zullen
a.s. Donderdagavond niet in de finale ko
men. Hiervoor zijn geplaatst de Duitschers
Lohmann en Schön, de Franschen Wambst
en Terreau, de Belg Meuleman en de Ita
liaan Severgnini.
De tweede serie was veel interessanter
dan de eerste, voornamelijk doordat het ge
vecht om de derde plaats' tusschen Grant,
Snoek en Meuleman geheel open was, ter
wijl vooraan tusschen Lohmann en Ter
reau, die zich resp. met de eerste en tweede
plaats tevreden stelden, zonder te trachten
een ronde uit te loopen, totaal niet gestre
den werd.
Het publiek had groote waardeering voor
het werk van Grant, Meuleman en Snoek,
waarbij bleek, dat de Engelschman sterk
favoriet was.
De voorwedstrijden. Piet van
Kempen uitgeschakeld.
Op de Ordrupbaan werden gisteravond
onder groote belangstelling de series ver
reden van het stayers-wereldkampioen
schap over 100 K.M.
In de eerste serie startten in deze volg
orde Severgnini (Italië) achter Pasquier,
Schön (Duitschland) achter Merkens, Mi-
chaud (België) achter van den Bosch, Wan
zenried (Zwitserland) achter Juvi, Piet van
Kempen (Nederland) achter Wiersma en G.
Wambst (Frankrijk) achter Callier.
Piet van Kempen probeerde onmiddellijk I
VANAVOND WEER EEN
CLUB WEDSTRIJD!
Hedenavond draait de Alkmaarsche wie
lerbaan alweer; thans zullen de renners
van Alcmaria en van Wieringen elkaar in
een clubwedstrijd bekampen.
Natuurlijk rekent ieder op een flinke
Alcmaria-overwinng, maar zoo heel gemak-
kelyk zal die zege toch niet behaald wor
den, omdat Wieringen o.m. een Kuiper en.
een Kluit in de gelederen heeft. Alc
maria moge dan favoriet zyn, de strijd zelf
zal boeiend kunnen worden, zoodat de wed
strijd van vanavond door de bezoekers met
spanning gevolgd zullen worden.
Wy vernemen bovendien nog, dat Alc
maria voor haar renner Dirk Veld een
kleine verrassing, heeft. Waaruit die verras
sing bestaat, is ons onbekend, maar wel
licht zal de sluier van het geheim op de
wielerbaan opgelost worden.
In Amsterdam, zal geen agent van
politie meer aangesteld worden,
tenzij hij in het bezit is van het
H. L. O.-diploma.