FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. JOURNALISTEN-LEVEN IN WOORD EN BEELD De tien geboden van Bette Davis n EEN SUPER- M. G. M.- ROLPRENT MET LOVE ON THE RUN". ONZE BIOSCOPEN. Franchot Tone heeft zijn mededinger Clark Gable in zijn macht II „De Vlucht voor het Huwelijk" („Love on the Run") is een vlucht en er w o r d t in geloopen, en hoe! Deze film begint dadelijk al met een soort finale: de finale van het sprookje: en toen trouwden zij etc. Daarmede zijn de sprookjes uit en be ginnen de films. De film met Clark Gable, Joan Crawford en Franchot Tone begintéén minuut voor het huwelijk, op een oogenblik, dat men kon aannemen, dat er geen speld meer tusschen te krijgen is. Laten wij er ter verduidelijking bijvoegen, dat niet de drie sterren, die deze film dragen, er onderling een huwelijkstragedie van maken, verre van dien: het is een „newspaper-story", waar Clark en Franchot, de elkaar wild in de haren vliegende rivalen van twee Ameri- kaansche sensatiekranten zijn en Joan Crawford het verwende meisje, dat geen sensatie wil en geen kranten leest en reporters verafschuwt. Aan vankelijk tenminste, daarna beklaagt zij ze, daarna vergeeft zij ze en daar na trouwt zij er een van. Zoodat het een minuut voor het einde toch ook een vlucht naar het huwelijk wordt! W. S. van Dyke regisseerde deze hartige, geraffineerde en in alles: opzet, „gags" en story zoo oorspronkelijke comedie met een elan en een pittigheid, die hem tot een der top-regisseurs van Hollywood ge maakt heeft. Hij is de vierde ster in deze constellatie van drie sterren van aller eerste grootte: Clark Gable, zuiver en sterk, branie-achtig maar niet minder hartig-menschelijk in zijn uitbeelding; Joan Crawford in een dier half komische, half serieuze rollen, waarvan zij met haar geraffineerde techniek en sterk dominee- rende persoonlijkheid het juiste midden weet te houden; en Franchot Tone, fijn, komisch en elegant in stem en gebaar. Een driemanschap, dat in deze film voor het eerst na Dancing Lady weer bijeen is bijeen gebracht door den wil van het publiek, samenspelend met een genot, dat zoowel voor de spelers zelf als voor het publiek even groot is! Het verhaal. Het pad van een journalist gaat niet altijd over rozen, vooral niet, wanneer twee concurrenten van twee verschillende New-Yorksche bladen jarenlang vrienden zijn en elkaar toch voortdurend te glad af zijn, dan gaat die journalistieke weg zelfs voortdurend over doornen. Zoo zien we dus op hetzelfde oogenblik Barnabas Pells een interview hebben met Baron en Baro Close-up van Joan Crawford en Clark nes Spanderman, die een stratosfeertdkht zullen maken vanuit Londen, terwijl Mi- chael Anthony de beroemde en schatrijke Sally Parker naar haar hotel volgt, nadat ze in de kerk haar bruidegom Prins Igor van Talluska de bons heeft gegeven, door- da op het laatste oogenblik bleek, dat hij haar wel trouwen wilde, als hij er echter drie millioen dollar voor kreeg. Terwijl de Baron aan Barnabas de uit rusting voor de vlucht toont, overtuigt Michael het weggeloopen bruidje dat de beste manier om van al die krantenarti kelen en vervelende menschen af te ko men, is om met hem te vluchten, waarbij hij natuurlijk niet zegt, dat hij zelf jour nalist is. Michael slaagt erin de vliegcostuums van den Baron te stelen en het echtpaar benevens Barnabas in de kamer op te slui ten, waarna hij en Sally als de Baron en zijn vrouw in het vliegtuig den Engel- schen bodem verlaten om enkele uren la ter een noodlanding te doen in Frankrijk. Maar intusschen hebben ze ontdekt dat in een bouquet, dat door iemand op het laat ste oogenblik in het vliegtuig was gewor pen, een kaart van de Engelsche kust verdedigingsplannen verstopt is, waaruit ze dus opmaken, dat de zoogenaamde baron en zijn vrouw geen vliegeniers, maar spionnen zijn. Vermomd als Fransche boeren gaan Michael en Sally naar Parijs, waar Mi chael oogenblikkelijk een geweldig ver haal stuurt aan zijn blad in New-York betreffende zijn ontsnapping met de steen rijke Sally. Barnabas vindt ze in Parijs terug, maar juist als hij Sally wil vertel len, dat Michael journalist is, komt de baron weer op de proppen en het drietal neemt de vlucht in een vrachtwagen. Wanneer ook hier de benzine op is en ze zich in de buurt van Fontainebleau bevin den, slaagt Michael erin, zijn rivaal in de auto op te sluiten en doodmoe komen hij en Sally dien avond in het Paleis van Fontainebleau aan. Nadat ze elkaar op romantische wijze hun liefde hebben ver klaard, besluiten ze daar te blijven, doch den volgenden morgen worden ze door den gids en een bende bezoekers verjaagd. Aan het ontbijt ziet Sally een exem plaar van de Europeesche editie van Mi- chael's krant en bemerkt, dat Michael inderdaad journalist is, waarna Michael de beenen neemt. Barnabas heeft alweer het spoor gevolgd en Sally denkt zich op Mi chael te wreken door Barnabas exclusieve berichten over haar te laten schrijven voor z ij n krant. De twee nemen den trein naar Nice, maar ook de baron gaat dien kant uit en gooit Barnabas uit den trein. Deze gaat naar Parijs terug, waar hij Michael vertelt dat Sally in gevaar is. Voor de zooveelste maal slaagt Mi chael er in Barnabas te ont- loopen en gaat naar Nice, waar hij inderdaad Sally ontmoet, die door den baron is vrijgelaten in de hoop. dat zij hem op het spoor van Michael zal brengen, die de Engelsche kaart heeft. Ze gaan naar Parijs terug, maar worden op het station gescheiden door de barones, die Michael door haar hand langers gevangen laat ne men en hem naar een verla ten huis meeneemt, waar ook de baron met Sally arri veert. Barnabas ontdekt ze en Michael, die gebonden op een stoel zit, praat net zoo lang tot Barnabas zijn plaats inneemt, opdat Michael de politie kan halen. De baron en zijn vrienden worden ge vangen genomen, Michael laat Barnabas gebonden zit ten en gaat met Sally weg, doch hij krijgt berouw en gaat terug om zijn vriend rivaal te bevrijden. En zoo wordt voor het eerst na zoo veel jaar een verhaal langs de transatlantische kabel ge stuurd, dat geteekend is: „Michael Anthony en Bar- Gable. nabas Pells". Er bestaat géén actrice ter wereld, die als zoodanig „geboren wordt Bette Davis, de door de Academie onderscheiden actrice, kan dit het best weten. Indien er actrices „gebo ren" zouden worden, zou zij onge twijfeld in de eerste plaats aanspraak mogen maken op 't praedicaat „gebo ren actrice". Miss Davis en haar tegenspeler, Leslie Howard, bespra ken dit onderwerp tijdens een pauze tusschen de scène-opnamen van de nieuwe Warner Bros. film „It s Love I'm After". Eenigen tijd later schreef Mis Davis de voornaamste punten op, die in het gesprek waren besproken. „Het is een feit, dat er menschen wor den geboren met een uitgesproken talent voor acteeren; dit talent moet echter ont wikkeld worden door hard werken en Bette Davis techniek. Zonder grondige studie heeft het grootste talent géén waarde". „Techniek bij acteeren klinkt U misschien vreemd in de ooren, doch is onmisbaar om werkelijk een goed actrice of acteur te worden. Trouwens, bij een werkelijk goed actrice of acteur kunt U van aangeleerde tech niek niets bemerken. Dit is d a n wel het beste bewijs dat „hij" of „zy" goed is. Verder laten wij hieronder de tien voornaamste punten volgen: 1. Wanneer een actrice een drama tische houding aanneemt, moet zy het lichaamsgewicht op één voet laten rusten, niet op beiden". „2. De kunst om gracieus een sigaret aan te steken is als volgt: de sigaret be hoort met gebogen vingers onder de kin gehouden te worden, opdat men ongehin derd het gezicht kan zien". „3. Het gracieus gaan zitten! Stelt U voor, dat de scène zich in een lounge af speelt, en men U „en profile" fotografeert; de artist(e) moet dan zorg dragen niet met uitgestrekte beenen te zitten; daar dit dan tot gevolg heeft, dat de opname wordt bedorven". „4. Moet men in een bepaalde scène een krant lezen, dan dienen de gelaats trekken zichtbaar te blijven". „5. U zit met' Uw gezicht naar de toe schouwers gewend. Het maakt dan een veel beteren indruk (voor een actrice), indien zij de eene voet een weinig voor de andere plaatst; het is af te raden, met over elkaar geslagen knieën te zitten! „6. Neem bijv. de handen. De meeste beginnelingen weten er geen raad mee. In de eerste plaats dient men er zorg voor te dragen, er nooit onbeheerschte bewe gingen mee te maken, anders loopt men de kans, dat de aandacht hierop te veel wordt gevestigd. Ten tweede: Breng nooit de handen naar den mond. Ten derde: gesticuleer zoo ongedwongen mogelijk. Een beweging, die bij de elleboog begint, maakt een armzaligen indruk deze be hoort bij den schouder te beginnen". „7. Loop nooit gebogen, indien ge een voorwerp draagt". „8. Er bestaan veel regels betreffende het loopen; de voornaamste daarvan is wel: schuifel n o o i t". „9. Bij hét zitten gaan, moet men er altijd op letten den rug gestrekt te houden". „10. In werkelijkheid mag men nooit op tooneel-meubelen steunen; laat dus het lichaamsgewicht op beide voeten rus ten en leun er tegen". „Bovenstaande regels zijn van het grootste belang", verklaart Miss Davis tot slot, „iedere geroutineerde acteur volgt ze instinctief op". „Talent om te acteeren is geheel iets anders. Men heeft het, of men heeft het niet. Dit valt niet aan te leeren, men krijgt het al bij de geboorte mee. Laat talent gepaard met techniek gaan, en dan eerst zal men iets bereiken!" MINIATUUR-FILMPJE. Ginger Rogers Hollywood-mode. Ginger Rogers draagt in enkele scènes van de RKO Radio film „Shall we Dance", waarin ze samen speelt met Fred Astaire, een zandkleurige broek-rok met een kort jasje. De rok is van voren hoog en loopt in twee punten uit, die met twee suède knoo- pen worden vastgemaakt. Ginger's blouse is van zuiver ruwe, donkerbruine wol, waardoor een beige draad loopt. Vooral de manier, waarop de mouwen boven de ellebogen worden gedragen, is erg aardig. Bij dit leuke sportieve pakje draagt de RKO Radio-ster hand-genaaide handschoenen, en zandkleurige, laagge hakte schoenen zonder neus van dezelfde suède. MASSA-JUSTITIE. City-Theater. De directie van het City-Theater heeft de sterke speelfilm „Massa Justitie", die hier reeds als eerste kermisfilm liep, voor deze week weer teruggebracht en reeds gister avond bestond er voor de film veel belang stelling. De bekende regisseur Lang heeft het boeiende verhaal van Tom op verrassende wijze in beeld gebracht. Men ziet hem ver gezeld van zijn hondje vroolijk naar het westen trekken in zyn auto, om zijn bruid te gaan halen, het meisje dat al zoo lang op hem gewacht heeft. Dan komt het onge lukkige toeval, dat hij wordt gearresteerd als „kidnapper", volkomen onschuldig. Maar de dwaze massa, opezweept, treedt zelf als rechter op. De gevangenis wordt in brand gestoken en men waant Tom dood. Dan volgt het groote proces tegen de lynch-moordenaars, de sensationeele filmvertooning in de rechts zaak, de terugkeer van den dooden Tom, enz. Het sterke spel van Spencer Tracy mag nog wel eens genoemd. Hij beheerscht de geheele film, trekt eveneens aller aandacht en verder geven de medewerkenden een boeiende uitbeelding van hun rollen. Wie „Massa Justitie" nog niet zag, kan deze week in het City-Theater van de ge legenheid gebruik maken. Het programma bracht een mooi journaal, een buitengewoon aardige twee-acter, met muziek, zang en dans, die door ieder op prijs zal worden gesteld, en een teekenfilm. Dit programma zal wel belangstelling vinden. „ZINGA". Bioscoop Harmonie. Het is de geschiedenis van een neger, Zinga geheeten, die zich in het hoofdnum mer van deze week in de Harmonie af speelt. Zinga werkt in de dokken van New York. Hij is tevreden, maar verlangt dik wijls naar Afrika, het land zijner vaderen, dat hy zelf nooit gezien heeft. Zinga is echter arm en heeft geen geld, om de reis te bekostigen. Hij heeft echter een stem en een beroemd impressario, Donozetti, ontdekt die stem. Hij geeft Zinga les en als de neger afgestu deerd is, begint er reeks van concerten door de nieuwe en oude wereld en Zinga, ja, verovert stormenderhand het publiek. Hij wordt rijk, maar blijft weemoedig. Hij wil naar Afrika, om te onderzoeken, waar hij vandaan komt. Een natuurvorscher komt hem te hulp en ontdekt, dat hij tot een be paalden stam behoort en dat hij zelfs de koning van dien stam is. Zoo trekt Zinga met zyn vrouw en een paar bedienden naar een eiland bij Afrika en hij wordlf er opgewacht door een stam zeer onontwikkelde negers, die onderdrukt worden door de medicijn-mannen. En in plaats, dat Zinga koning wordt en dat hij zijn stamgenooten kan helpen, wordt hy als een vijand beschouwd en eindelijk be sluit de stam dat Zinga moet sterven. En ook zijn vrouw zal door de negers ver moord worden. Als alle hoop verloren is, begint Zinga het koningslied te zingen: het lied, dat hij als kind geleerd heeft van zijn moeder. De negers hooren hem aan en luisteren adem loos toe. Hun speren laten zij in het zand vallen Dat is het lied van hun koning! Men begrijpt, dat Zinga's kansen snel keeren. De medicijn-mannen verliezen hun macht en Zinga zal voortaan regeeren over de onontwikkelde stamgenooten. Hij doet dat voortreffelijk en offert al zyn geld op aah hen. En regelmatig gaat hij op tour- née om met zijn stem nieuw geld te verdie nen, dat weer ten goede komt aan zijn stam, die een periode van bloei en ontwik keling tegemoet gaat. Het is Paul Robeson, die de rol van Zinga speelt en ontegenzeggelijk draagt hij de geheele film. Zijn zang is van on gekende schoonheid en boeit iedereen. Naast hem noemen wij Elisabeth Weid, die de rol van Zinga's vrouw met soberheid speelt en door haar eenvoud het publiek pakt. Het journaal van het voorprogramma geeft eeniee actualiteiten, die men met genoegen ziet afdraaien. „DE LAATSTE HINDERPAAL". Roxy-theater. Een aandachtig publiek volgde gister avond met spanning de gebeurtenissen, die zich hebben afgespeeld bij het aanleggen van de Canadian-Pacific-spoorlijn. Deze film, met in de hoofdrollen Richard Arlen en Lilly Palmer, berust op historische gegevens en het is den regisseur van de Gaumont British film gelukt deze op een bijzonder boeiende wijze uit te werken. Reeds 2100 mijl van de spoorlijn is vol tooid, als men stuit op een groot bergmas- sief en onbegaanbare moerassen. Er worden nog pogingen gedaan, tóch verder te gaan. Dan echter verzinkt er een trein geheel in het moeras en het is slechts aan het snelle optreden van Hickey te danken, dat niet een tweede trein den eersten achterna gaat. Hy weet hem juist vóór het moeras in te halen en redt hiermee de reizigers, w.o. Dan Moody, den leider van het grootsche werk en zijn dochter Mary, die nu liefde voor Hickey opvat. Nu blijkt wel, dat de lijn langs deze route onuitvoerbaar is. Majoor Rogers krijgt opdracht van de Canadeesche regeering een nieuwen weg te zoeken. Hij en Hickey gaan op weg. Intusschen ontstaat een oproer onder de arbeiders, die hun ach terstallige loonen opeischen, terwijl de En gelsche regeering geen geld meer geeft, vóór de weg is gevonden. Tenslotte wordt Dan's woning bestormd en hij en Mary worden gemolesteerd. Op dit critieke mo ment echter gaat de stoomfluit van een locomotief: men heeft het vuur op den berg, het afgesproken signaal, ontdekt. De bergpas is gevonden en alles keert zich nu ten goede. Uit het voorprogramma stippen we aan: goed wereldnieuws, een geestig teeken filmpje en de bekende komische film „Nog 6 maanden te leven". ZONEN VAN DE ZUIDZEE. Victoria-theater. De Zuidzee-eilanden hebben een bijzon dere bekoring, niet alleen omdat zij door hun natuurschoon en door hun rijken plan ten- en vruchtengroei paradijsjes in het klein zijn, maar ook omdat zij bewoond wor den door menschen, die hun geheele leven als 't ware groote kinderen zijn gebleven. Gespierd, lenig en sterk zijn de mannen en groote Oostersche poppen zijn de vrouwen met haar lange zwarte haren en droomenge oogen. Dit natuurvolk is primitief in daden en gedachten en wanneer er een door blan ken bestuur schip op een der eilanden komt en de kapitein fraaie geschenken laat uitdee- len, is er slechts vreugde en groote dank baarheid onder de inboorlingen en begrijpen maar weinigen, dat het schip mannen komt halen, die gedwongen worden vijf jaar lang in ongezonde ertsmijnen te werken. Taro, die zich een pracht van een vrouw heeft ver overd, wordt juist daarom door zijn sta®' hoofd benijd en het is dit opperhoofd, die hem den blanken aanwijst als een man, &e uitermate geschikt zou zijn voor het miP' werk. Wanneer de inboorlingen dronken ëe' maakt zijn en hun roes uitslapen wordt Taro van zyn vrouw gescheiden en wat er dan verder zoowel met de vrouw als met den man gebeurt, wordt in deze wondermooie natuurfilm op boeiende wijze vertoond. Taro's jonge vrouw wordt de bruid van het opperhoofd, maar nadat Taro in een mijn* gang gewond is, mag hij zijn vrouw laten overkomen. Dan volgt de strijd tusschen Taro en het opperhoofd om het bezit van deze vrouw. Op uiterst wreede wijze trachten de blanken telkens weer man en vrouw te schei den, maar de liefde zegenviert a» met bo- venmenschelijke krachtsinspanning wee Taro in een verschrikkelyken storm Z1JI! vrouwtje te ontvoeren en gaan beiden °P hun vlucht naar een onbekend eiland in e Zuidzee een nieuw en gelukkig leven tege moet. Prachtig is het optreden van de beide hoofdpersonen, inboorlingen, maar filmspe- Iers, die in al hun gemoedsstemmingen bui tengewoon sterk spel leveren. En een 8r0° bekoring gaat er uit van land en volk in deeltje van onze aarde, waar de mensch ee met de prachtige natuur is. Vooraf gaan een film over Samoa, yeel ïllustreerd nieuws en een aardige ®®n'a<i waarin Lucie English zich weer van haar mische zijde doet kennen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8