Onze JColoniën
jMQ£Z04tdeH Stukken
Het moment, waarop H.M. de Koningin de troonrede uitspreekt.
De aankomst van den stoet. (Men zie ook de fotopagina).
Hangooren.
Voedster.
Ie pr. Gebr. Visser (IJzergrauw); 2e pr.
G. Jansen (Konijngrijs); E.V. S. G. Groot
(IJzergrauw).
Groot Chinchilla's.
Ram.
Ie pr. Mevr. Meerveld.
Groot Chinchilla's.
Voedster.
2e pr. Mevr. Meerveld.
Weeners.
Ram.
Ie pr. en lauwertak „de Kanarie" U. Alte-
na (Wit); 2e pr. Th. v. d. Wulp (Wit).
Weeners.
Voedster.
Ie pr. H. Meijer (Wit); 2e pr. U. Altena
(Wit).
Zilvervossen.
Ram.
Ie pr. J. v. Dijk (Zwart).
Zilvervossen.
Voedster.
Ie pr. J. v. Dijk (Zwart).
Tanrassen.
Ram.
ie pr. J. A. v. d. Kool (Blac); 2e pr. R.
Couperus (Zwart); E.V. R. Couperus
(Zwart).
Tanrassen.
Voedster.
Ie pr. S. Rode (Blac); 2e pr. R. Couperus
(Zwart); E.V. J. v. d. Kooi (Blac)
Russen.
Ram.
Ie pr. K. Leeuw (Havanna); 2e pr. A.
Huysman (Zwart).
Russen.
Voedster.
Ie pr. K. Leeuw (Havanna); 2e pr. Mevr.
Driesen (Zwart).
Hollanders.
Ram.
Ie pr. en bronzen medaille Kamer van
Koophandel P. M. Siffers (IJzergrauw); 2e
pr. N. Pool (Driekleur); E.V. J. v. Zon
(Konijngrijs).
Hollanders.
Voedster.
Ie en 2e pr. P. M. Siffels; E.V. N. Pool
(Driekleur).
Zilvers.
Ram.
Ie pr. K. v. Dijk (kl.z. Donkergeel); 2e
pr. K. v. Dijk (kl.z. Middenbruin).
Zilvers.
Voedster.
Ie pr. K. v. Dijk (Kl.zilver. Middengeel);
2e pr. J. A. v. d. Kooi. (Kl.zilver. Bruin).
Polen.
Ram.
Ie pr. S. Rode (Roodoog); 2e pr. C. Schip
per Jr. (Roodoog); E.V. Mevr. Meerveld
(Roodoog).
Polen.
Voedster.
Ie pr. en medaille van M. Staal Mevr.
Meerveld (Roodoog); 2e pr. A. A. de Boer
(Roodoog); E.V. A. Goos (Blauwoog).
Angora's
Ram.
Ie pr. en fruitmand van N. Pool M. Staal;
2e pr. J. S. Slooten.
Angora's.
Voedster.
Ie pr. M. Staal.
Niet genoemde rassen.
Ram.
Ie pr. C. Hoep (Papillon-Isabel); 2e pr.
N. Stuifbergen (Belgian Hares); E.V. S.
Bootsma (KI. Chinchilla).
Niet genoemde rassen.
Voedster.
Ie pr. C. Hoep (Papillon Isabel); 2e pr.
C. Rodenburg (Papilion); E.V. D. Koster
(Havanna).
VOEDSTER MET JONGEN.
Groote Rassen.
Ie pr. B. H. Vink (Lothh. zw.-bont); 2e
pr. Gebr. Visser (VI. R. Wit).
Midden Rassen.
Ie pr. H. Meijer (Alasca).
Kleine Rassen.
Ie pr. P. M. Siffels (Hollanders).
Dwergrassen.
Ie pr. F. Peper (Polen, roodoog).
NESTEN JONGEN.
Groote Rassen.
Ie pr. B. Kwint. (VI. R. wit.)
Midden Rassen.
Ie pr. D. Koster. (Havanna); 2e pr. B. B.
Span. (Alaska).
Kleine Rassen.
Ie pr. P. M. Siffelt. (Hollander. Blauw);
2e pr. P. M. Siffelt. (Hollander. Zwart).
TER OPLUISTERING.
(Marktstraat en Hofplein).
Allen Eerv. vermeldingen: Wagenmakerij
„De Valk", Alkmaar, Landbouwwagens; G.
de Boer, Alkmaar, Mand- en Rietwerk; Fa.
P. Maarleveld, Alkmaar. Machinerieën; G.
de Wit, Alkmaar, 3 paarden; W. Henstra,
Afkmaar, 2 koeien; Diamond N.V. Adr.
Beers, Den Haag, 2 automobielen; M. Beem-
sterboer, Alkmaar, 2 paarden; N. J. Schim
mel, Alkmaar, 1 paard; J. Knip, Alkmaar,
2 paarden.
AFDEELING GROENTEN.
Rubriek 92. Snijboonen: le pr. Gebr. Jac.
Groot.
Rubriek 94. Andijvie: le pr. Gebr. Jac.
Groot, 2e pr. N. P. Erkamp; E.V. S. Kok.
Rubriek 95. Sla: le pr. E. Mak; 2e pr.
Gebr. Jac. Groot; E.V. J. Geels.
Rubriek 96. Spinazie: le pr. S. Kok; E.V.
C. v. d. Velde.
Rubriek 97. Wortelen: le pr. P. v. d.
Velde; 2e pr. J. Geels; E.V. W. Twisk.
Rubriek 98. Bloemkool: le pr. N. Oud.
Rubriek 99. Champignons: le pr. J. Noort.
Rubriek 99A. Postelein: le pr. J. Geels; 2e
pr. C. v. d. Velde.
Rubriek 99B. Knolseldery: le pr. S. Kok.
Rubriek 99C. Prei: le pr. S. Kok.
Rubriek 99D. Komkommers: le pr. T. v.
d. Velde.
Rubriek 100. Verzameling Tuinbouwpro
ducten: le pr. en eere-prijs Tuindersver.
Alg. Belang, Alkmaar.
AFDEELING FRUIT.
Rubriek 104. Holl. fruit op naam: le pr.
Fa. J. Pool en Zn.
Rubriek 106. Druiven op naam: le pr. J.
Pluister Meurs.
Rubriek 107. De mooiste fruitmand: le pr.
A. Boersen; 2e pr. W. Boersen.
AFDEELING BLOEMEN EN PLANTEN.
Rubriek 112. le pr. Jn. Bakker Pzn. te
Wognum.
Rubriek 113. Coll. afgesn. Dahlia's op
naam: le pr. K. Meyer te Heiloo; 2e pr. Jn.
Bakker te Wognum.
Rubriek 120. Mooiste niet bloeiende ka
merplant: le pr. E. v. d. Laan te Alkmaar.
Rubriek 128. Iets bijzonders op gebied van
bloemen: le pr. E. v. d. Laan te Alkmaar.
TER OPLUISTERING KORENBEURS.
Rubriek 129. le pr. Fa. C. A. Ruygh te
Alkmaar en eere-prijs voor hoogste aantal
punten.
le pr. L. T. B. te Alkmaar en eere-prijs
voor hoogste aantal punten.
le pr. Fa. H. Haytema te Alkmaar en 3
eere-prijzen.
le pr. Fa. Ant. Bruin te Alkmaar.
2e pr. Fa. Zaadnoordijk te Alkmaar.
E.V. Fa. Roest te Heemstede.
E.V. Fa. Ko Bottemanne te Alkmaar.
E.V. Fa. de Jong te Alkmaar.
E.V. Fa. A. Boersen te Alkmaar.
(Gedeeltelijk gecorrigeerd).
CRISIS-STEUNBESCHIKKING 1937
TARWE.
In de Staatscourant van gisteren (no.
181) is opgenomen de Crisis-steunbeschik-
king 1937 tarwe (oogst 1937.)
De richtprijs voor tarwe is bij deze be
schikking op 9.25 per 100 k.g. bepaald.
Voorts wordt in deze beschikking en in
het erbij behoorende reglement steun tarwe
oogst 1937 geregeld hoe ten behoeve van
de georganiseerde tarwetelers uit het
Landbouwcrisisfonds steun zal worden
verleend.
DRIE KOELIES GEDOOD.
Onder neerstortende aarde
bedolven.
Bij den aanleg van een nieuwen weg op
de onderneming Soemberdjeroe nabij Ma-
lang, zijn vier koelies, bedolven onder
neerstortende aarde. Drie van hen zijn
gedood en één licht gewond.
STAKENDE KOELIES.
Ontevredenheid over het innen
der belastingen.
Circa twaalfhonderd arbeiders, die
werkzaam waren, bij de Sadang-werken
te Soerabaja, hebben der arbeid neerge
legd, daar zij ontevreden waren over het
innen der belastingen. Een onderzoek
wordt ingesteld.
AARDSCHOKKEN TE MENADO.
Ook Batavia constateerde een
beving.
Gisteren, omstreeks 17.45 uur is te
Menado een hevige aardschok gecon
stateerd, welke circa veertig seconden
aanhield.
De richting was Noord-Zuid.
Ook het meteorologisch observato
rium te Batavia registreerde gisteren
een aardbeving te 17.14 J.T. op een
afstand van 2.100 K.M.
De richting van deze matige beving
was Oost-Noord-Oost.
HET MILITAIRE VLIEGVELD
TE BERGEN.
Geachte Redacteur.
Gelijk velen met mij heb ik uw berichtge
ving van den laatsten tijd over een mogelijke
vestiging van een militair vliegveld in de
gemeente Bergen met belangstelling ge
volgd. Als gevolg van deze belangstelling
heb ik ook uit uw blad van gister kennis
kunnen nemen, dat de vestiging van een
militair vliegveld te Bergen niet de onver
deelde instemming van den gemeenteraad,
de V.V.V. en een meer bepaalde groep inwo
ners zal hebben en dat zelfs de twee eerst
genoemde instanties tot het beleggen van
spoedvergaderingen zijn' overgegaan om te
trachten de vestiging tfan een militair vlieg
veld zoo eenigszins mogelijk te voorkomen,
dan wel tegen de bestaande plannen te agee-
ren.
Ik wil nadrukkelijk op den voorgrond stel
len geachte redacteur dat ik bij al-dan
geen vestiging van een militair vliegveld te
Bergen geen enkel belang heb en dat het
evenmin in mijn bedoeling ligt over deze
kwestie in debat te treden of te gaan dis
cussieeren over de al-dan geen noodzakelijk
heid een militair apparaat in stand te hou
den. Mij stellende op de basis van de werk-
lijkheid, aanvaard ik de noodzakelijkheid
van de instandhouding van een weermacht,
die wil zij aan haar doel beantwoorden
ook zoo goed en zoo modern mogelijk moet
zijn uitgerust.
De beide laatste oorlogen (ItaliëAbessi-
nië en JapanChina) hebben ons geleerd,
dat van zoogenaamde oorlogsverklaringen
geen sprake meer is en de plotselinge over
val c.q. inval door vrijwel alle generale sta
ven als tegenwoordige norm wordt aangeno
men.
Als gevolg daarvan heeft ook de Neder-
landsche generale staf ingezien, dat een al-
geheele concentratie van de luchtmacht te
Soesterberg zoo gevaarlijk zou zijn, dat deze
bij een onverhoedsche overval door een
vijand, geheel of voor een groot gedeelte
zou kunnen worden beschadigd of vernie
tigd. Teneinde dit te voorkomen is daarom
in beginsel de decentralisatie aangenomen.
Het spreekt vanzelf, dat deze gedecentrali
seerde luchtmacht niet in de onmiddellijke
nabijheid van zuid- of oostgrens zal worden
ondergebracht, doch integendeel daar zoover
mogelijk van verwijderd. Het is m.i. vooral
deze factor, die oorzaak is, dat men in de na
bijheid van Alkmaar naar een geschikte plek
heet gezocht, teneinde daar een militair
vliegveld te vestigen, een plek, die de gene
rale staf in de gemeente Bergen denkt te
hebben gevonden.
Wanneer de landsverdediging zulks nood
zakelijk maakt, kan men er van op aan, dat
de militaire overheid de vestiging van een
militair vliegveld in Bergen zal doorzetten,
spoedvergaderingen van gemeenteraad en
V.V.V. en ingezonden stukken-schrijvers ten
spijt.
Als voornaamste motieven die tegen vesti
ging worden aangevoerd is allereerst de
vrees, dat het motorgeraas der jachtvlieg
tuigen van invloed zal zijn op het bezoek
van de badgasten aan Bergen, dat men ver
der verstoring van de landelijke rust ver
wacht en dat in oorlogstijd de gemeente
Bergen doelwit voor de vijandelijke bom
menwerpers zal worden.
Het zij mij vergund geachte redacteur
te mogen opmerken, dat ook de gemeente
Texel een marinevliegkamp herbergt en het
militaire vliegveld „de Kooij" in haar on
middellijke nabijheid heeft. Ook uw blad
heeft onlangs medegedeeld, dat het bezoek
van badgasten aan voornoemd eiland dezen
zomer niettemin grooter was dan ooit te vo-
ren Bovendien bleek de nieuw geopende
uc lijn van de K.L.M. zoo'n groot succes,
a eze ook gedurende de wintermaanden
za v oi en geëxploiteerd. Van een badgas-
tenwegvlucht mag hier dus niet worden ge
sproken, eerder van een badgastentoevlucht.
Ook Huisduinen, één der jongste Noord
zeebadplaatsen neemt de laatste jaren gesta
dig in belangrijkheid toe, ondanks de nabij
heid van het vliegveld „de Kooij". Het wil
mij voorkomen, dat de voorstelling van een
luchtvloot, die nacht en dag boven de kom
der gemeente Bergen oefeningen houdt, wel
ietwat overdreven is, al valt het niet te ont
kennen, dat vliegtuigmotoren nog altijd ge
raas maken. Niettemin werkt de vliegtuig
motorenindustrie met grooten spoed aan de
mogelijkheid tot vervaardiging van geruisch-
looze motoren, die naar men zegt, reeds in
het bezit van de Duitsche luchtmacht moe
ten zijn. In de nabije toekomst valt dus met
de verdwijning van motorgeronk rekening
te houden.
Wanneer de vestiging van een militair
vliegveld te Bergen haar beslag zou krijgen,
twijfel ik niet aan een gunstig resultaat van
eventueele onderhandelingen tusschen het
gemeentebestuur van Bergen eenerzijds en
de militaire overheid anderzijds om te
trachten gedurende het badseizoen het oefe
nen boven en in de nabijheid van de be
bouwde kom geheel te voorkomen en dit
voor het overige gedeelte zoo veel mogelijk
te beperken.
De vrees, dat in oorlogstijd de vijand zijn
aanvallen op het vliegveld zal richten, mag
zeker als gegrond worden beschouwd, maar
ook zonder een vliegveld zou de gemeente
Bergen zeker in de 2de gevarenklasse wor
den gerangschikt, omdat het een waterlei
dingbedrijf bezit, dat een groot gedeelte van
de provincie van water voorziet. Helaas
heeft men bij het uitbreken van vijandelijk
heden nu eenmaal rekening te houden met
het feit, dat de tegenstander er op uit zal
zijn zoo spoedig mogelijk den moreelen
weerstand van onze landgenooten te vernie
tigen en daartoe ook zijn aanvallen zal uit
strekken tot het vernietigen van alle moge
lijke kunstwerken, industriegebouwen, we
gen, waterleidingen ez.
Laat ons intusschen hopen, dat het nim
mer zoo ver zal komen. Mijn doel is echter
aan te toonen, dat voor het tegenwoordige
de vestiging van een militair vliegveld te
Bergen voor deze gemeente en voor het na
burige Alkmaar zeker van belang is.
De aanwezigheid van tal van officiersfa
milies, militaire- en civiele ambtenaren,
technici en één of meer compagnieën lucht
vaarttroepen beteekent een niet te verwaar-
loozen factor voor den Bergenschen en Alk-
maarschen middenstand in al zijn geledin
gen.
Tal van arbeidershanden zullen in een
groot luchtvaartbedrijf werk vinden en
slecht bevolkte scholen zullen tot nieuwen
bloei kunnen komen.
Ik wil verder den nadruk leggen op de
mogelijkheden, die de nabijheid van een
militair vliegveld biedt.
Evenals herhaaldelijk op de Kooij ge
schiedde, zal de K.L.M. in den zomer onge
twijfeld ten behoeve van de badgasten één
of meer vliegtuigen voor passagiersvliegen
te Bergen detacheeren. Zelfs zou het niet
onmogelijk zijn, dat Bergen als facultatieve
tusschenlandingsplaats op de lijn Schiphol—
Texel of EeldeSchiphol zou kunnen wor
den aangewezen.
Voor wat Alkmaar betreft, heeft men daar
altijd naar middelen gezocht om in den zo
mer ook na een bezoek aan de Kaasmarkt
vreemdelingen nog iets van de stad en haar
onmiddellijke omgeving te laten zien. ®n
zou een militair vliegveld met oefenende
jachtvliegtuigen voor velen niet een interes
sant schouwspel opleveren?
Geacnte redacteur. Zonder iets van de in
gebrachte bezwaren te willen ontkennen,
heb ik willen trachten ook een andere zijde
van deze kwestie te willen belichten.
De gemeente Bergen en in zekere ma
ook Alkmaar wordt een kans geboden o
de positie van haar middenstand
en blijvend te verbeteren. Laat men
kans met beide handen aangrijpen. Zij
zeker niet spoedig weer.
U dankend voor de plaatsruimte.
A. X ELTE.