Onze JColoniën jMQ£Z04tdeH Stukken Het moment, waarop H.M. de Koningin de troonrede uitspreekt. De aankomst van den stoet. (Men zie ook de fotopagina). Hangooren. Voedster. Ie pr. Gebr. Visser (IJzergrauw); 2e pr. G. Jansen (Konijngrijs); E.V. S. G. Groot (IJzergrauw). Groot Chinchilla's. Ram. Ie pr. Mevr. Meerveld. Groot Chinchilla's. Voedster. 2e pr. Mevr. Meerveld. Weeners. Ram. Ie pr. en lauwertak „de Kanarie" U. Alte- na (Wit); 2e pr. Th. v. d. Wulp (Wit). Weeners. Voedster. Ie pr. H. Meijer (Wit); 2e pr. U. Altena (Wit). Zilvervossen. Ram. Ie pr. J. v. Dijk (Zwart). Zilvervossen. Voedster. Ie pr. J. v. Dijk (Zwart). Tanrassen. Ram. ie pr. J. A. v. d. Kool (Blac); 2e pr. R. Couperus (Zwart); E.V. R. Couperus (Zwart). Tanrassen. Voedster. Ie pr. S. Rode (Blac); 2e pr. R. Couperus (Zwart); E.V. J. v. d. Kooi (Blac) Russen. Ram. Ie pr. K. Leeuw (Havanna); 2e pr. A. Huysman (Zwart). Russen. Voedster. Ie pr. K. Leeuw (Havanna); 2e pr. Mevr. Driesen (Zwart). Hollanders. Ram. Ie pr. en bronzen medaille Kamer van Koophandel P. M. Siffers (IJzergrauw); 2e pr. N. Pool (Driekleur); E.V. J. v. Zon (Konijngrijs). Hollanders. Voedster. Ie en 2e pr. P. M. Siffels; E.V. N. Pool (Driekleur). Zilvers. Ram. Ie pr. K. v. Dijk (kl.z. Donkergeel); 2e pr. K. v. Dijk (kl.z. Middenbruin). Zilvers. Voedster. Ie pr. K. v. Dijk (Kl.zilver. Middengeel); 2e pr. J. A. v. d. Kooi. (Kl.zilver. Bruin). Polen. Ram. Ie pr. S. Rode (Roodoog); 2e pr. C. Schip per Jr. (Roodoog); E.V. Mevr. Meerveld (Roodoog). Polen. Voedster. Ie pr. en medaille van M. Staal Mevr. Meerveld (Roodoog); 2e pr. A. A. de Boer (Roodoog); E.V. A. Goos (Blauwoog). Angora's Ram. Ie pr. en fruitmand van N. Pool M. Staal; 2e pr. J. S. Slooten. Angora's. Voedster. Ie pr. M. Staal. Niet genoemde rassen. Ram. Ie pr. C. Hoep (Papillon-Isabel); 2e pr. N. Stuifbergen (Belgian Hares); E.V. S. Bootsma (KI. Chinchilla). Niet genoemde rassen. Voedster. Ie pr. C. Hoep (Papillon Isabel); 2e pr. C. Rodenburg (Papilion); E.V. D. Koster (Havanna). VOEDSTER MET JONGEN. Groote Rassen. Ie pr. B. H. Vink (Lothh. zw.-bont); 2e pr. Gebr. Visser (VI. R. Wit). Midden Rassen. Ie pr. H. Meijer (Alasca). Kleine Rassen. Ie pr. P. M. Siffels (Hollanders). Dwergrassen. Ie pr. F. Peper (Polen, roodoog). NESTEN JONGEN. Groote Rassen. Ie pr. B. Kwint. (VI. R. wit.) Midden Rassen. Ie pr. D. Koster. (Havanna); 2e pr. B. B. Span. (Alaska). Kleine Rassen. Ie pr. P. M. Siffelt. (Hollander. Blauw); 2e pr. P. M. Siffelt. (Hollander. Zwart). TER OPLUISTERING. (Marktstraat en Hofplein). Allen Eerv. vermeldingen: Wagenmakerij „De Valk", Alkmaar, Landbouwwagens; G. de Boer, Alkmaar, Mand- en Rietwerk; Fa. P. Maarleveld, Alkmaar. Machinerieën; G. de Wit, Alkmaar, 3 paarden; W. Henstra, Afkmaar, 2 koeien; Diamond N.V. Adr. Beers, Den Haag, 2 automobielen; M. Beem- sterboer, Alkmaar, 2 paarden; N. J. Schim mel, Alkmaar, 1 paard; J. Knip, Alkmaar, 2 paarden. AFDEELING GROENTEN. Rubriek 92. Snijboonen: le pr. Gebr. Jac. Groot. Rubriek 94. Andijvie: le pr. Gebr. Jac. Groot, 2e pr. N. P. Erkamp; E.V. S. Kok. Rubriek 95. Sla: le pr. E. Mak; 2e pr. Gebr. Jac. Groot; E.V. J. Geels. Rubriek 96. Spinazie: le pr. S. Kok; E.V. C. v. d. Velde. Rubriek 97. Wortelen: le pr. P. v. d. Velde; 2e pr. J. Geels; E.V. W. Twisk. Rubriek 98. Bloemkool: le pr. N. Oud. Rubriek 99. Champignons: le pr. J. Noort. Rubriek 99A. Postelein: le pr. J. Geels; 2e pr. C. v. d. Velde. Rubriek 99B. Knolseldery: le pr. S. Kok. Rubriek 99C. Prei: le pr. S. Kok. Rubriek 99D. Komkommers: le pr. T. v. d. Velde. Rubriek 100. Verzameling Tuinbouwpro ducten: le pr. en eere-prijs Tuindersver. Alg. Belang, Alkmaar. AFDEELING FRUIT. Rubriek 104. Holl. fruit op naam: le pr. Fa. J. Pool en Zn. Rubriek 106. Druiven op naam: le pr. J. Pluister Meurs. Rubriek 107. De mooiste fruitmand: le pr. A. Boersen; 2e pr. W. Boersen. AFDEELING BLOEMEN EN PLANTEN. Rubriek 112. le pr. Jn. Bakker Pzn. te Wognum. Rubriek 113. Coll. afgesn. Dahlia's op naam: le pr. K. Meyer te Heiloo; 2e pr. Jn. Bakker te Wognum. Rubriek 120. Mooiste niet bloeiende ka merplant: le pr. E. v. d. Laan te Alkmaar. Rubriek 128. Iets bijzonders op gebied van bloemen: le pr. E. v. d. Laan te Alkmaar. TER OPLUISTERING KORENBEURS. Rubriek 129. le pr. Fa. C. A. Ruygh te Alkmaar en eere-prijs voor hoogste aantal punten. le pr. L. T. B. te Alkmaar en eere-prijs voor hoogste aantal punten. le pr. Fa. H. Haytema te Alkmaar en 3 eere-prijzen. le pr. Fa. Ant. Bruin te Alkmaar. 2e pr. Fa. Zaadnoordijk te Alkmaar. E.V. Fa. Roest te Heemstede. E.V. Fa. Ko Bottemanne te Alkmaar. E.V. Fa. de Jong te Alkmaar. E.V. Fa. A. Boersen te Alkmaar. (Gedeeltelijk gecorrigeerd). CRISIS-STEUNBESCHIKKING 1937 TARWE. In de Staatscourant van gisteren (no. 181) is opgenomen de Crisis-steunbeschik- king 1937 tarwe (oogst 1937.) De richtprijs voor tarwe is bij deze be schikking op 9.25 per 100 k.g. bepaald. Voorts wordt in deze beschikking en in het erbij behoorende reglement steun tarwe oogst 1937 geregeld hoe ten behoeve van de georganiseerde tarwetelers uit het Landbouwcrisisfonds steun zal worden verleend. DRIE KOELIES GEDOOD. Onder neerstortende aarde bedolven. Bij den aanleg van een nieuwen weg op de onderneming Soemberdjeroe nabij Ma- lang, zijn vier koelies, bedolven onder neerstortende aarde. Drie van hen zijn gedood en één licht gewond. STAKENDE KOELIES. Ontevredenheid over het innen der belastingen. Circa twaalfhonderd arbeiders, die werkzaam waren, bij de Sadang-werken te Soerabaja, hebben der arbeid neerge legd, daar zij ontevreden waren over het innen der belastingen. Een onderzoek wordt ingesteld. AARDSCHOKKEN TE MENADO. Ook Batavia constateerde een beving. Gisteren, omstreeks 17.45 uur is te Menado een hevige aardschok gecon stateerd, welke circa veertig seconden aanhield. De richting was Noord-Zuid. Ook het meteorologisch observato rium te Batavia registreerde gisteren een aardbeving te 17.14 J.T. op een afstand van 2.100 K.M. De richting van deze matige beving was Oost-Noord-Oost. HET MILITAIRE VLIEGVELD TE BERGEN. Geachte Redacteur. Gelijk velen met mij heb ik uw berichtge ving van den laatsten tijd over een mogelijke vestiging van een militair vliegveld in de gemeente Bergen met belangstelling ge volgd. Als gevolg van deze belangstelling heb ik ook uit uw blad van gister kennis kunnen nemen, dat de vestiging van een militair vliegveld te Bergen niet de onver deelde instemming van den gemeenteraad, de V.V.V. en een meer bepaalde groep inwo ners zal hebben en dat zelfs de twee eerst genoemde instanties tot het beleggen van spoedvergaderingen zijn' overgegaan om te trachten de vestiging tfan een militair vlieg veld zoo eenigszins mogelijk te voorkomen, dan wel tegen de bestaande plannen te agee- ren. Ik wil nadrukkelijk op den voorgrond stel len geachte redacteur dat ik bij al-dan geen vestiging van een militair vliegveld te Bergen geen enkel belang heb en dat het evenmin in mijn bedoeling ligt over deze kwestie in debat te treden of te gaan dis cussieeren over de al-dan geen noodzakelijk heid een militair apparaat in stand te hou den. Mij stellende op de basis van de werk- lijkheid, aanvaard ik de noodzakelijkheid van de instandhouding van een weermacht, die wil zij aan haar doel beantwoorden ook zoo goed en zoo modern mogelijk moet zijn uitgerust. De beide laatste oorlogen (ItaliëAbessi- nië en JapanChina) hebben ons geleerd, dat van zoogenaamde oorlogsverklaringen geen sprake meer is en de plotselinge over val c.q. inval door vrijwel alle generale sta ven als tegenwoordige norm wordt aangeno men. Als gevolg daarvan heeft ook de Neder- landsche generale staf ingezien, dat een al- geheele concentratie van de luchtmacht te Soesterberg zoo gevaarlijk zou zijn, dat deze bij een onverhoedsche overval door een vijand, geheel of voor een groot gedeelte zou kunnen worden beschadigd of vernie tigd. Teneinde dit te voorkomen is daarom in beginsel de decentralisatie aangenomen. Het spreekt vanzelf, dat deze gedecentrali seerde luchtmacht niet in de onmiddellijke nabijheid van zuid- of oostgrens zal worden ondergebracht, doch integendeel daar zoover mogelijk van verwijderd. Het is m.i. vooral deze factor, die oorzaak is, dat men in de na bijheid van Alkmaar naar een geschikte plek heet gezocht, teneinde daar een militair vliegveld te vestigen, een plek, die de gene rale staf in de gemeente Bergen denkt te hebben gevonden. Wanneer de landsverdediging zulks nood zakelijk maakt, kan men er van op aan, dat de militaire overheid de vestiging van een militair vliegveld in Bergen zal doorzetten, spoedvergaderingen van gemeenteraad en V.V.V. en ingezonden stukken-schrijvers ten spijt. Als voornaamste motieven die tegen vesti ging worden aangevoerd is allereerst de vrees, dat het motorgeraas der jachtvlieg tuigen van invloed zal zijn op het bezoek van de badgasten aan Bergen, dat men ver der verstoring van de landelijke rust ver wacht en dat in oorlogstijd de gemeente Bergen doelwit voor de vijandelijke bom menwerpers zal worden. Het zij mij vergund geachte redacteur te mogen opmerken, dat ook de gemeente Texel een marinevliegkamp herbergt en het militaire vliegveld „de Kooij" in haar on middellijke nabijheid heeft. Ook uw blad heeft onlangs medegedeeld, dat het bezoek van badgasten aan voornoemd eiland dezen zomer niettemin grooter was dan ooit te vo- ren Bovendien bleek de nieuw geopende uc lijn van de K.L.M. zoo'n groot succes, a eze ook gedurende de wintermaanden za v oi en geëxploiteerd. Van een badgas- tenwegvlucht mag hier dus niet worden ge sproken, eerder van een badgastentoevlucht. Ook Huisduinen, één der jongste Noord zeebadplaatsen neemt de laatste jaren gesta dig in belangrijkheid toe, ondanks de nabij heid van het vliegveld „de Kooij". Het wil mij voorkomen, dat de voorstelling van een luchtvloot, die nacht en dag boven de kom der gemeente Bergen oefeningen houdt, wel ietwat overdreven is, al valt het niet te ont kennen, dat vliegtuigmotoren nog altijd ge raas maken. Niettemin werkt de vliegtuig motorenindustrie met grooten spoed aan de mogelijkheid tot vervaardiging van geruisch- looze motoren, die naar men zegt, reeds in het bezit van de Duitsche luchtmacht moe ten zijn. In de nabije toekomst valt dus met de verdwijning van motorgeronk rekening te houden. Wanneer de vestiging van een militair vliegveld te Bergen haar beslag zou krijgen, twijfel ik niet aan een gunstig resultaat van eventueele onderhandelingen tusschen het gemeentebestuur van Bergen eenerzijds en de militaire overheid anderzijds om te trachten gedurende het badseizoen het oefe nen boven en in de nabijheid van de be bouwde kom geheel te voorkomen en dit voor het overige gedeelte zoo veel mogelijk te beperken. De vrees, dat in oorlogstijd de vijand zijn aanvallen op het vliegveld zal richten, mag zeker als gegrond worden beschouwd, maar ook zonder een vliegveld zou de gemeente Bergen zeker in de 2de gevarenklasse wor den gerangschikt, omdat het een waterlei dingbedrijf bezit, dat een groot gedeelte van de provincie van water voorziet. Helaas heeft men bij het uitbreken van vijandelijk heden nu eenmaal rekening te houden met het feit, dat de tegenstander er op uit zal zijn zoo spoedig mogelijk den moreelen weerstand van onze landgenooten te vernie tigen en daartoe ook zijn aanvallen zal uit strekken tot het vernietigen van alle moge lijke kunstwerken, industriegebouwen, we gen, waterleidingen ez. Laat ons intusschen hopen, dat het nim mer zoo ver zal komen. Mijn doel is echter aan te toonen, dat voor het tegenwoordige de vestiging van een militair vliegveld te Bergen voor deze gemeente en voor het na burige Alkmaar zeker van belang is. De aanwezigheid van tal van officiersfa milies, militaire- en civiele ambtenaren, technici en één of meer compagnieën lucht vaarttroepen beteekent een niet te verwaar- loozen factor voor den Bergenschen en Alk- maarschen middenstand in al zijn geledin gen. Tal van arbeidershanden zullen in een groot luchtvaartbedrijf werk vinden en slecht bevolkte scholen zullen tot nieuwen bloei kunnen komen. Ik wil verder den nadruk leggen op de mogelijkheden, die de nabijheid van een militair vliegveld biedt. Evenals herhaaldelijk op de Kooij ge schiedde, zal de K.L.M. in den zomer onge twijfeld ten behoeve van de badgasten één of meer vliegtuigen voor passagiersvliegen te Bergen detacheeren. Zelfs zou het niet onmogelijk zijn, dat Bergen als facultatieve tusschenlandingsplaats op de lijn Schiphol— Texel of EeldeSchiphol zou kunnen wor den aangewezen. Voor wat Alkmaar betreft, heeft men daar altijd naar middelen gezocht om in den zo mer ook na een bezoek aan de Kaasmarkt vreemdelingen nog iets van de stad en haar onmiddellijke omgeving te laten zien. ®n zou een militair vliegveld met oefenende jachtvliegtuigen voor velen niet een interes sant schouwspel opleveren? Geacnte redacteur. Zonder iets van de in gebrachte bezwaren te willen ontkennen, heb ik willen trachten ook een andere zijde van deze kwestie te willen belichten. De gemeente Bergen en in zekere ma ook Alkmaar wordt een kans geboden o de positie van haar middenstand en blijvend te verbeteren. Laat men kans met beide handen aangrijpen. Zij zeker niet spoedig weer. U dankend voor de plaatsruimte. A. X ELTE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8