AMSTERDAMSCHE BEURS Siem v. d. Molen verlaat de K. L. M. Een burgerlijke functie bij de L.A. te Bandoeng. 2e pagina le blad. Alkmaar, Vrijdag. Schiphol op een stralenden herfstmid dag. Groote deelen van het terrein zijn afgezet en verboden toegang geworden voor de vliegmachines, die komen en gaan. Er wordt gewerkt aan de nieuwe betonnen startbanen, opdat in de toe komst altqd de vliegtuigen kunnen star ten en landen en geen last hebben van zacht-geworden grasmat of groote plas sen water en modder. Schiphol op een stralenden herfst dag. Uit Londen, Parijs, Keulen, Berlijn, Kopenhagen en Malmö, uit Texel, Twen te, Eelde en Eindhoven komen de vlieg tuigen aan; punctueel op tijd. En een zeer talrijk publiek zit op de groote ter rassen van het station Schiphol en schept er een genoegen in, de drukte op het groote vliegveld te aanschouwen. Want Schiphol is gezellig, Schiphol biedt eiken dag iets aparts, iets zeer at tractiefs. Maar wü zijn gistermiddag niet naar Schiphol gegaan om de grondwerkzaamhe den te aanschouwen en wij zijn niet gegaan, om de gezellige sfeer nog eens weef mee te maken. Wij gingen, omdat een Indië-vlieg- tu'ig 'zou aankomen, of liever: het Indië- vliegtuig. Gezagvoerder Frijns heeft de Torenvalk des morgens vroeg in Athene de lucht inge stuurd en radio-marconist van der Molen heeft peilingen gedaan. En samen hebben zij gevlogen van Oost- naar West-Europa. Hoog boven de aarde hebben zij den zilveren vogel door de wolken gestuurd en zij hebben ge noten van de zon, die scheen over gansch Europa. Vergenoegd hebben ze de handen gewre ven. 't Ging best, 't ging vlot. En een zeer vlotte laatste étappe zal weldra zijn afge legd en de K.LM.-ers zullen dezen dag vroeg thuis zijn. De Torenvalk davert door het luchtruim. Van der Molen vraagt Schiphol om de noo- dige inlichtingen. Hij seint en hij krijgt ant woord. Net als altijd. Dan loeit de sirene op Schiphol drie keer: het Indië-vliegtuig de „Torenvalk" zal aan stonds landen. Slechts weinige oogenblikken later zweeft de Douglas boven het nest, nog met inge trokken wielen. Het verplichte rondie wordt gevlogen, de wielen worden uitgedraaid, langzaam zakt het ranke toestel, daar raakt het Schiphol's grond en dan rolt het naar het emplacement vlak voor het stationsgebouw. De zooveelste Indië-vlucht is weer vol bracht. En van der Molen heeft daarmee zijn laatsten Indië-vlucht in dienst der K.L. M. voltooid. v. d. Molen vertelt. Slechts even krijgt de marconist gelegen heid, om zijn vrouw en kind te begroeten en zijn vader en broer een hand te drukken. Dan wordt hij lastig gevallen door een klein groepje verslaggevers, die iets wisten van dezen marconist; die wisten, dat dit vermoe delijk de laatste reis als K.L.M.-marconist zou zijn. En zij ondervragen hem. Inderdaad, onze oud-Alkmaarder gaat de K.L.M. verlaten. Hij heeft een bur gerlijke betrekking aangenomen bij de militaire luchtvaart in Ned.-Indië en zal zeer spoedig deze nieuwe functie aan vaarden. Begin November zal hij op de ouderwetsche wijze per ordinaire stoomboot naar Batavia vertrekken en dan zal hij te Bandoeng de militairen opleiden voor marconist bij de L.A. en hy zal den geheelen radiodienst daar moeten inrichten. Of eigenlijk zegt v. d. Molen wat er pre cies zal gebeuren, weet ik zelf niet 'k Weet wel, dat nu er een groote serie Glenn Mar- tini-vliegbooten door de militaire luchtvaart in Indië zijn aangekocht, men een begin gaat maken met een volledigen radio-dienst. Wat er tot nu toe op gebied der radio ge beurde, werd verricht door de genie en be- teekende betrekkelijk weinig. Maar dat zal spoedig veranderen. De nieuwe Glenn Mar tini zullen worden uitgerust met de meest moderne radio-installaties en ze zullen zelfs voorzien worden van boordpeilers. Voor dat alles is echter ook een geheel nieuwe grond dienst noodig. En wat wordt uw functie dan eigenlijk? vragen we. Geen militaire functie! 'k Word geen offi cier, maar word als civiel-ambtenaar toege voegd aan den commandant van de genie, die belast is met den militairen radiodienst, welke te Bandoeng gevestigd is. En dan zal ik wel de geheele opleiding van de militaire marconisten krijgen en mogelijk wel een rol spelen bij de inrichting van den gronddienst, die zeer zal worden uitgebreid. Zoo zullen op vele plaatsen in Indië radio-zenders en luchtvaart-bakens worden gebouwd. Zoo vertelde de heer v. d. Molen, die voor zes jaar naar Indië gaat en ongetwijfeld een prachtige promotie heeft gemaakt. Zijn loopbaan. De heer S. v. d. Molen werd 27 Juni 1905 in Alkmaar geboren. Na zijn gewone middel bare schoolopleiding ging hij naar de kweek school voor zeevaart in Amsterdam en in 1924 kwam hij bij de maatschappij Neder land in dienst. Bijna tien jaren heeft hij voor die maatschappij gevaren als stuurman en toennam hy ontslag! Hij meende, dat de luchtvaart meer vooruitzichten bood en trad in begin 1934 in dienst bij de K.L.M., waar hij volontair werd bij de radio-afdee- ling. Een tijd van hard werken brak aan, want de stuurman ter zee moest in enkele maanden alles leeren, wat een marconist weten moet. Het lukte en na een half jaar kreeg de heer v. d. Molen een vaste aanstel ling bij de K.L.M. In dien tijd werden de plannen voor een West-Indië-vlucht rijp. Hondong zou de Snip naar onze West-Indische bezittingen sturen env. d. Molen zou de marconist zijn. Waarom hij? De jongste van het geheele marconisten-corps! Wel, men herinnerde zich, dat hij stuurman was geweest en dus bedre ven moest zijn in het sterren schieten. Dat zou zijn nut kunnen hebben bij de vlucht over den Oceaan. En zoo werd de ongeroutineerde marconist uitgekozen voor deze pioniersvlucht! Opnieuw moest er hard gewerkt worden en v. d. Molen werd zoo spoedig mogelijk op de Indië-route gezet. De keuze bleek goed. Onze Alkmaarder was een marconist; dat toonde hij in de maanden voor de vlucht naar de West. En met vol vertrouwen startte de Snip in een stroomenden regen naar de West; Hondong verliet zich op zijn marconist en deze bracht het Fokker-toestel netjes naar den over kant. Wat de Snip-bemanning gedaan heeft, is geen kleinigheid geweest en we zijn er van overtuigd, dat v. d. Molen's staat tot de allerbelangrijkste behoorde. Dat hij eveneens de anderen leden der bemanning het „lintje" kreeg, was een verdiende belooning. In de West heeft marconist v. d. Molen van alles gedaan. Hij vloog met de Snip als marconist; hij verkocht kaartjes voor de rondvluchten; hij was reclame-manager en wekte bezoekers op, om den luchtdoop te ondergaan. Maar na een half jaar kwam hij terug met de Columbia en weldra was hij weer in gewonen dienst bij de K. L. M. Met Frijns heeft hij gevlogen, overal en naar alle richtingen. Met Frijns deed hy zijn eerste Indië-vlucht en met Frijns vol bracht hij zijn laatste reis door de lucht van Bandoeng naar Schiphol. Die twee zijn „gezworen kameraden" geworden en zij zullen het blijven, ook nu, na de scheiding, die weldra komt. Moge het den energieken Alkmaarder, die van volhouden houdt, goed gaan in Indië. Hij weet, dat hij een belangrijke functie krijgt; hij zal ongetwijfeld slagen en na jaren zal hij bij zich zelf kunnen zeggen: dat is mijn werk geweest! DE KAASMARKT. De aanvoer bedroeg heden 102.000 K.G. tegen 108.000 K.G. in de vorige week en 123.000 in dezelfde week van het vorig jaar. In die van 1935 werd 106.000 K.G. aan gevoerd. De markt was ongeveer 2.50 per 50 K.G. hooger dan de vorige week en zeer gewild. Verschillende factoren hebben daartoe medegewerkt. De belangrijkste factor is wel, dat de thans aangevoerde kaas nog is vervaardigd van melk, waarin het opgetreden mond- en klauwzeer van geen invloed kon zijn, zoo dat deze kaas zich beter voor bewaring leent. Voorts speelt een rol de factor, dat de laatste weken de prijs voor de 40 plus kaas in verhouding tot die voor de volvette te laag is géweest, terwijl ook de regen val van de laatste weken een vermin derde melkgift bracht en de verhooging van het contingent, dat naar Duitschland mag worden uitgevoerd, een verhoogde vraag naar kaas tengevolge heeft gehad. De hoogste markt voor de kleine fabrieks- kaas bedroeg 24 tegen 21.50 in de vorige week en 16 in dezelfde week van het vorig jaar. Het opgetreden mond- en klauwzeer onder het vee, dat in Zuidholland en in de om geving van Amsterdam in belangrijke mate heerscht, zal noodwendig een belangrijk mindere melkopbrengst brengen. Gelukkig is het kwaad in Noordholland boven het IJ nog gering en voor onze veehouders hopen wy van harte, dat het kwaad geen verderen voortgang zal hebben. Hoewel het vacantie-seizoen ten einde is, was het vreemdelingenbezoek niet zonder beteekenis. Op uitnoodiging van de Crisis- Zuivelcentrale maakte Profilti heden van de-markt, het klokkenspel en de ruitertjes een geluidsfilm, die ongetwijfeld voor de markt groote propagandistische waarde zal hebben. Voor de producenten is dit ongetwijfeld een aanwijzing, dat de Crisis-Zuivelcentrale, die op groote wijze voor het product reclame maakt, de groote beteekenis van de markt daarvoor erkent. Een kaasbeurs zou daarvoor waardeloos zijn. SCHOORSTEENBRANDJE. Gister moest een schoorsteenbrandje op 't Raaksje gebluscht worden. Een pan met vet had vlam gevat. De bewoner van het perceel heeft zich bij het blusschen aan beide armen gewond en zich voor behan deling der brandwonden onder genees kundige behandeling moeten stellen. TE KRAP GEREDEN. Door een bestuurster van een personen auto werd gistermiddag op het Ritsevoort nabij de Heilooërbrug een fruitwagen aan gereden, tengevolge waarvan de kar kan telde en het fruit over den weg rolde. De bestuurster had even te krap den rechter kant van den weg willen houden. Door haar is toegezegd de schade te zullen ver goeden. Volgens getuigen reed zij met normale snelheid. DE HARENKARSPELSCHE SLAGER VOOR DEN KANTONRECHTER. Wij hebben dezer dagen gemeld, dat de slager Jan van Duin te Harenkarspel, die in de vleeschvergiftigings-affaire in dat dorp zoo'n groote rol speelde, zich voor den kan tonrechter het was in Alkmaar en niet in Hoorn te verantwoorden had wegens slachting van een geit welke zonder het ver- eischte keuringsmerk en met de afwezigheid van de organen, welke present moeten zijn, zooals de vleeschkeuringswet voorschrijft, in de noodslachtplaats was opgehangen. Reeds eerder was de slagersknecht Jan Glas veroordeeld tot 6 boete of 4 dagen hechtenis. Na de massa-besmetting te Ha renkarspel heeft de ambtenaar deze kwestie, waarin ook sprake was van de clandestiene slachting van een bok, opnieuw te berde ge bracht en tegen van Duin nu f 100 boete of 50 dagen hechtenis geëischt. De kantonrechter heeft den slager heden tot 75 boete subs. 30 dagen hechtenis ver oordeeld. AUTO-ONGEVAL TE T ZAND. Woensdagmiddag j.1. had te 't Zand een auto-ongeval plaats, dat naar omstandighe den nog vrij goed is afgeloopen, doch dat ernstige gevolgen had kunnen hebben. Toen namelijk de garagehouder C. Johannes alhier zyn autobus in de garage wilde rijden en daartoe reeds den richtingaanwijzer had uit gestoken, werd de bus achterop gereden door een luxe wagen van den heer v. d. H., schoenfabrikant te Leeuwarden. De heer v. d. H., die met een gang van ongeveer 70 tot 80 K.M. per uur reed, merkte te laat, dat richtingaanwijzer en stoplicht vain de voor hem rijdende bus een waarschuwend teeken gaven. Op het laatste moment, toen de auto bus de garage zou binnen rijden, zwaaide de heer v. d. H., teneinde een aanrijding te voorkomen, zijn stuurrad om, met het ge volg, dat de luxe-wagen met een gang van naar schatting 40 K.M. per uur in botsing kwam met een dikken boom. Wonder boven wonder bleek de heer v. d. H. er vrij goed te zijn afgekomen. Hij was echter wat versuft en klaagde over pijn in de borst. Met een passeerende auto is hij naar zijn woning te Leeuwarden vertrokken. Zijn wagen was zeer zwaar gehavend; de motor was zelfs een heel stukje naar achte ren geschoven. Na het ongeluk verklaarde de heer v. d. H. nog, dat hy van meening was geweest, dat de autobus van den heer Johannes stil op den weg stond. Ondanks hevig remmen op het laatste moment, bleek een ongeval niet meer te kunnen worden voorkomen. HONDENGESCHIEDENIS. Door een dame is Woensdagavond een zwart hondje met witte vlekken aan de voorpooten en borst, dat in den Hout liep te dwalen, opgenomen en ter beschikking van den eigenaar mee naar huis genomen. Bij een bewoner van de Ramen is een Duitsche herdershond komen aanloopen, waarvan hij eigenaar is geweest in het begin van dit jaar, waarna het dier ver kocht is aan een te Alkmaar woonachtig zijnde familie, den den hond echter ook van de hand heeft gedaan, terwijl men niet weet wie de tegenwoordige eigenaar is, te wiens beschikking hij zal worden vastge houden. Inlichtingen omtrent een en ander zijn te bekomen aan het bureau van politie. ANALYST-EXAMEN NED. CHEMISCHE VEREENIGING. In het gebouw van den Keuringsdienst voor Waren te Alkmaar is van 13 tot en met 21 September afgenomen het examen ter verkrijging van het diploma van analyst, uit gaande van de Ned. Chemische Vereeniging. Geslaagd zijn: mej. G. A. Bal, Amsterdam; J. Bleeker, Groningen; mej. H. L. de Bruin, Rotterdam; W. J. v. d. Burg, Utrecht; A. C. Kal, Vlaardingen; mej. A. A. Kruimink, Rot terdam; H. Nieuwenhuis, Hilversum; mej. M. B. van Puffelen, Enschede; M. Spronk, Zut- phen en W. J. Burgersdijk, den Haag. Afgewezen werden vier candidaten. De examencommissie bestond uit de hee- ren dr. D. Mol, Alkmaar, voorzitter; dr. J. C. de Ruyter de Wildt, Hoorn; dr. F. Th. van Voorst, Alkmaar en dr. D. Cannep'°*°r te Koog aan de Zaan. EEN ADRES AAN DEN RAAD. De kappers willen Dinsdags middags hun zaken sluiten. De heeren. de Jonge, D. Pesser en M. Schouw, te zamen vormende het bestuur van de afdeeling Alkmaar van de Nederlandsche Kappersbond en domi cilie kiezende ten huize van den secreta ris, Scharloo 10 Alkmaar, verzoeken in een uitvoerig adres den gemeente raad beleefd om de totstandkoming van een verordening, als bedoeld by arti kel 6, eerste lid, der Winkelsluitingswet 1930, Staatsblad 460, voor het kappers- bedrijf te willen bevorderen en waarby dan bepaald wordt, dat de in deze ge meente gevestigde kapperszaken., voor zoo ver 't betreft het verrichten van kappers- of barbierswerkzaamheden, des Dinsdags middags na 1 uur gesloten moeten zyn. Dit adres is voorzien van een uitvoerige toe lichting. ,,'T BREIHUIS". Hedenmiddag om 5 uur is in de Ridder straat 12 ,,'t Breihuis" geopend, een adres, waar men de naam zegt het reeds dui delijk allerlei artikelen kan verkrijgen op dit specifieke dames-terrein. Dat dit terrein zoo uitgebreid en veel omvattend is, blijkt wel uit de groote ver scheidenheid in artikelen, te veel om op te noemen. Speciaal wol, kousen en fijne dameshandwerken voeren den boventoon, dat ligt ook voor de hand. Daar er by de opening van deze zaak een bijzondere reclame gemaakt wordt en men een aardige surprise ontvangt, zal men bij het aanschaffen van bovengenoemde arti kelen goed doen naar ,,'t Breihuis" te gaan. RAAD VAN ARBEID. Bij beschikking van den minister van sociale zaken zijn de hierna te noemen personen met ingang van den eersten Dinsdag van October 1937 voor den tijd van drie jaren benoemd tot werkgevers leden, en arbeiders-leden, van de raden van arbeid te Alkmaar de werkgevers-le den: Ir. W. F. Stoel Wzn., Alkmaar, S. W. Arntz te Alkmaar en de arbeiders-leden: H. W. Koopmeiners te Alkmaar en H. van Drunen te Alkmaar. DE FEESTPLANNEN OP 8 OCTOBER. Gisteravond vergaderde de buurtvereeni- ging Hofplein in de bovenzaal van café Cen tral. Aan de andere buurtvereenigingen was een uitnoodiging gezonden deze vergadering by te wonen, waaraan in ruime mate gevolg was gegeven. Het lag in de bedoeling op deze vergade ring de avondrit der diverse buurtvereeni gingen op den avond van den 7en Oct. te organiseeren. Met algemeene stemmen werd dan ook besloten dit plan tot uitvoering te brengen en gezien de spontane medewer king der diverse vereenigingen, zou het op hoogen prijs gesteld worden als dit op de Alk- maarsche muziekvereenigingen zou over slaan. Voor hen is dit ook een uitgezochte gelegenheid om spontaan aan de bevorde ring van de 8 October-viering deel te nemen. ALKMAAR DOOR LEIDEN HERDACHT. In de rede van den rector-magnificus der Leidsche Universiteit, uitgesproken bij de rectoraatsoverdracht, trof ons de volgende passage: Ook met de burgerij heerschte de best mogelijke verstandhouding, hetgeen vooral uitkwam bij de 3 October-herdenking. Als uitvloeisel hiervan volgde aan den Rector een uitnoodiging van de Vereeniging „Alkmaar Ontzet", die op 8 October 75 jaar bestond, om de herdenking van den 363sten verjaardag van het ontzet van Alkmaar te komen bijwonen. Volgaarne heb ik hieraan gevolg gegeven en daarvan zeker geen spijt gehad. De wijze waarop het feest 8 October te Alkmaar gevierd werd, toonde de verwant schap met Leiden ten zeerste officieel door de aanwezigheid van een groot deel van de bestuurderen der Leidsche 3 October- vereeniging, waaronder de praeses Collegii van het Leidsch Studentencorps, door de aanwezigheid van den garnizoenscomman dant van Leiden, doordat de voorzitter van Alkmaar Ontzet, die de feestrede uitsprak, oud-praeses collegii van het L.S.C. was, dat de Burgemeester, die ons het prachtige stadhuis toonde en de voorzitter der Alk- maarsche Sociëteit waar wij ontvangen wer den, beiden alumna der Leidsche Universi teit waren; officieus door de aanwezigheid van de Leidsche groenen in de feestvieren de stad, door de ontvangst door de Leidsche Studentenver. Alcmaria in de Alkmaarsehe Sociëteit en bij den maaltijd, waar men zicb haast op een Leidsch feest kon wanen. Namens den Senaat heb ik der jubilee- rende vereeniging dank gezegd voor de gulle gastvrijheid aan den Rector verleend en uiteengezet hoe de band tusschen Alk maar en Leiden en met de Leidsche Univer siteit een zeer innige is. Volgens mijne overtuiging toch lijdt het geen twijfel of het goede voorbeeld door Alkmaar in 1573, toen bij Alkmaar de victorie begon, gege ven, heeft in het volgende jaar de Leidsche vroedschap in de oogenblikken, waarin zij der wanhoop nabij was, gesteund en ge schraagd en aangezet tot volharden tot het zegenrijk einde. Waar de oprichting onzer Universiteit een gevolg was van het beleg, komt aan Alk maar een aandeel in het vaderschap onzer Universiteit toe, het was mij aangenaam daarvan ter plaatse te mogen getuigen. LEZING OVER GULBRANSSEN'S TRILOGIE. Eerste winterbyeenkomst van Alkm. huisvrouwen. de Nu de zomermaanden tot het verleden behooren en alom het winter-vereeni- gingsleven in activiteit gaat toenemen, zijn ook de huisvrouwen weer in middag bijeenkomst tezamen gekomen en wel in zeer groote getale, zoodat de zaal van ,,'t Gulden Vlies" geheel bezet was. Van dit feit gewaagde de presidente, mevr. v. SonsbeekBaning, met vreugde, tevens er op wijzende, dat een belangrijk winterprogramma te wachten staat. En nadat mededeelingen van internen aard waren bekend gemaakt en speciaal nog de dames v. Kinschot en Eijma welkom wa ren geheeten, was het woord aan mevr. v. d. B r o e c k ed e M a n, die een lezing zou houden over Gulbranssens's trilogie. Spr. begon haar lezing met een inlei dend woord, waarin uitkwam, dat er in langen tijd niet een roman verschenen is, die zooveel stof heeft doen opwaaien als juist deze trilogie. Als behalve de erkende critici ook het groote publiek vrijwel zonder uitzondering deze werken met enthousiasme begroet, dan moet het toch wel iets bijzonders zijn. En zoo is 't ook. Immers, hier is een lof lied aan den Schepper van den zuiversten vorm, doordat het levenswonder Gul- branssen in de ziel gegrepen heeft. De be doeling van den schrijver is geweest, den mensch weer te geven, met zyn nooden en vreugden, eenvoudig, doch diep-treffend de geschiedenis van U en mij. Schryver's eenige oogmerk was gerieht op de uiteindelijke grootheid van den mensch, omdat in ieder menschenhart hoe gering bij velen ook een vonkje aanwezig is van het hemelsche vuur. God wil ieder mensch persoonlijk steu nen en opwekken in den strijd tegen zijn Ego en 't is juist Gulbranssen's groote ver dienste in reine bewoordingen het alles omvattende „God is liefde" onder woorden te brengen, woorden, begrijpelijk voor ieder menschenkind, zonder uitzondering. God's liefde immers is de diepste grond van alle werkelijkheid en Gulbranssen's beschreven menschenlevens kregen zin en beteekenis, omdat al hun werken en strij den betrokken is in het Eeuwige, waarop de mensch kan bouwen in leven en dood. Mevr. v. d. Broecke declameerde voor treffelijk eenige citaten uit de boeken en trof vooral bij de forsche natuurbeschrij vingen. Haar voordracht was dan van een overtuigende krachtigheid en wist te ont roeren, meer dan in haar liefdes-passages, waarin haar intonatie zoo niet eenigszins dramatisch-overdreven, dan toch wel een weinig sentimenteel was. Het stoere Scandinavische verhaal werd echter, globaal genomen, uitstekend ver tolkt, en met groote nauwlettendheid gevolgd. Woorden van dank en zelfs stoffelijke waardeering waren dan ook alleszins ver diend. Als inzet van de winterbijeen- komsten is deze lezing zeker over alle linies geslaagd geweest. van Vrijdag 24 September 1937. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. laat «telt. Vorige koers STAATSLEEN1NGEN. 4 Neder 1. 1934 100% 4 Ned.-Indië 1934 1007/g 5J4 Duitschl. '30 m verkl. 313/s B ANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mij. Cert v. 250 Koloniale Bank 150 173% 1441/4 152 Ned. Ind. Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie CaFvé Delft Cert. Nederl. Ford Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL. Am. Smelting 54%, Anaconda Bethleh Steel Cities Service Kennecott Copper Republic Steel Standard Brands Steel comm. U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie. Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. 62'/« 85 267 354% 158V4 30% 54% 1% 35% 10% 8% 641/4 5% 483% 185 143 49 20.50 117% 169% Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. 1 Kon. Petr Perlak Phillips Oil Shell Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembab AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Pacific Southern Railw. Cert. Union Pacific Canadian Pac §Noteering per 50. x) ex-coupon fExclaim. *Erd;vidend. Prolongatie vorige koers y, heden pCt WISSELKOERSEN AMSTERDAM. OFFICIEEL. Vorige koers: Heden: New-York 1.81»/», I.8OW1» Londen 8.97%« 8.95 Berlijn 72.67Vs ^2■&5 Parijs 6.19 k 6,19 Brussel (Belga) 30.48% 30.43 H Zürich 41.60J4 41.56 Kopenhagen 40.05 39'9I!> Stockholm 46.27 Y, 46.1754 Oslo 45.10 - 380 3921/4 94% 353/4 16% 13 262% 191% 197 105 147 4%, 143'/4 1417/g 240 3077/, 304% 45% 24»/, 15>/4 803/4 7®/u 22.30-45. 1007/, 1003/,, 30-'/, 170 144% 149 58%-3/4 84 260 344%-5 1541/4-f 52 28'-% 50*-%, l'/4 32-3". l8'/4-3/, 8% 60%-% 5%, 473-5 176 135-40 48'/» 20 1173/, 169% 374 385%-7 93 34% 15-»A« 12%-% 252-3 182-3 188%-9 95% 140 3-% 137-8 134%-5 223-5 297 297-6 42 23'f 14»/,-%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 2