AMSTERDAMSCHE
BEURS
Siem v. d. Molen verlaat
de K. L. M.
Een burgerlijke functie bij
de L.A. te Bandoeng.
2e pagina le blad.
Alkmaar, Vrijdag.
Schiphol op een stralenden herfstmid
dag. Groote deelen van het terrein zijn
afgezet en verboden toegang geworden
voor de vliegmachines, die komen en
gaan. Er wordt gewerkt aan de nieuwe
betonnen startbanen, opdat in de toe
komst altqd de vliegtuigen kunnen star
ten en landen en geen last hebben van
zacht-geworden grasmat of groote plas
sen water en modder.
Schiphol op een stralenden herfst
dag. Uit Londen, Parijs, Keulen, Berlijn,
Kopenhagen en Malmö, uit Texel, Twen
te, Eelde en Eindhoven komen de vlieg
tuigen aan; punctueel op tijd. En een
zeer talrijk publiek zit op de groote ter
rassen van het station Schiphol en
schept er een genoegen in, de drukte op
het groote vliegveld te aanschouwen.
Want Schiphol is gezellig, Schiphol
biedt eiken dag iets aparts, iets zeer at
tractiefs.
Maar wü zijn gistermiddag niet naar
Schiphol gegaan om de grondwerkzaamhe
den te aanschouwen en wij zijn niet gegaan,
om de gezellige sfeer nog eens weef mee te
maken. Wij gingen, omdat een Indië-vlieg-
tu'ig 'zou aankomen, of liever: het Indië-
vliegtuig.
Gezagvoerder Frijns heeft de Torenvalk
des morgens vroeg in Athene de lucht inge
stuurd en radio-marconist van der Molen
heeft peilingen gedaan. En samen hebben zij
gevlogen van Oost- naar West-Europa. Hoog
boven de aarde hebben zij den zilveren vogel
door de wolken gestuurd en zij hebben ge
noten van de zon, die scheen over gansch
Europa.
Vergenoegd hebben ze de handen gewre
ven. 't Ging best, 't ging vlot. En een zeer
vlotte laatste étappe zal weldra zijn afge
legd en de K.LM.-ers zullen dezen dag vroeg
thuis zijn.
De Torenvalk davert door het luchtruim.
Van der Molen vraagt Schiphol om de noo-
dige inlichtingen. Hij seint en hij krijgt ant
woord. Net als altijd.
Dan loeit de sirene op Schiphol drie keer:
het Indië-vliegtuig de „Torenvalk" zal aan
stonds landen.
Slechts weinige oogenblikken later zweeft
de Douglas boven het nest, nog met inge
trokken wielen. Het verplichte rondie wordt
gevlogen, de wielen worden uitgedraaid,
langzaam zakt het ranke toestel, daar raakt
het Schiphol's grond en dan rolt het naar het
emplacement vlak voor het stationsgebouw.
De zooveelste Indië-vlucht is weer vol
bracht. En van der Molen heeft daarmee
zijn laatsten Indië-vlucht in dienst der K.L.
M. voltooid.
v. d. Molen vertelt.
Slechts even krijgt de marconist gelegen
heid, om zijn vrouw en kind te begroeten en
zijn vader en broer een hand te drukken.
Dan wordt hij lastig gevallen door een klein
groepje verslaggevers, die iets wisten van
dezen marconist; die wisten, dat dit vermoe
delijk de laatste reis als K.L.M.-marconist
zou zijn.
En zij ondervragen hem.
Inderdaad, onze oud-Alkmaarder gaat
de K.L.M. verlaten. Hij heeft een bur
gerlijke betrekking aangenomen bij de
militaire luchtvaart in Ned.-Indië en zal
zeer spoedig deze nieuwe functie aan
vaarden. Begin November zal hij op de
ouderwetsche wijze per ordinaire
stoomboot naar Batavia vertrekken
en dan zal hij te Bandoeng de militairen
opleiden voor marconist bij de L.A. en
hy zal den geheelen radiodienst daar
moeten inrichten.
Of eigenlijk zegt v. d. Molen wat er pre
cies zal gebeuren, weet ik zelf niet 'k Weet
wel, dat nu er een groote serie Glenn Mar-
tini-vliegbooten door de militaire luchtvaart
in Indië zijn aangekocht, men een begin
gaat maken met een volledigen radio-dienst.
Wat er tot nu toe op gebied der radio ge
beurde, werd verricht door de genie en be-
teekende betrekkelijk weinig. Maar dat zal
spoedig veranderen. De nieuwe Glenn Mar
tini zullen worden uitgerust met de meest
moderne radio-installaties en ze zullen zelfs
voorzien worden van boordpeilers. Voor dat
alles is echter ook een geheel nieuwe grond
dienst noodig.
En wat wordt uw functie dan eigenlijk?
vragen we.
Geen militaire functie! 'k Word geen offi
cier, maar word als civiel-ambtenaar toege
voegd aan den commandant van de genie,
die belast is met den militairen radiodienst,
welke te Bandoeng gevestigd is. En dan zal
ik wel de geheele opleiding van de militaire
marconisten krijgen en mogelijk wel een rol
spelen bij de inrichting van den gronddienst,
die zeer zal worden uitgebreid. Zoo zullen
op vele plaatsen in Indië radio-zenders en
luchtvaart-bakens worden gebouwd.
Zoo vertelde de heer v. d. Molen, die voor
zes jaar naar Indië gaat en ongetwijfeld een
prachtige promotie heeft gemaakt.
Zijn loopbaan.
De heer S. v. d. Molen werd 27 Juni 1905
in Alkmaar geboren. Na zijn gewone middel
bare schoolopleiding ging hij naar de kweek
school voor zeevaart in Amsterdam en in
1924 kwam hij bij de maatschappij Neder
land in dienst. Bijna tien jaren heeft hij voor
die maatschappij gevaren als stuurman en
toennam hy ontslag! Hij meende, dat
de luchtvaart meer vooruitzichten bood en
trad in begin 1934 in dienst bij de K.L.M.,
waar hij volontair werd bij de radio-afdee-
ling. Een tijd van hard werken brak aan,
want de stuurman ter zee moest in enkele
maanden alles leeren, wat een marconist
weten moet. Het lukte en na een half jaar
kreeg de heer v. d. Molen een vaste aanstel
ling bij de K.L.M.
In dien tijd werden de plannen voor een
West-Indië-vlucht rijp. Hondong zou de Snip
naar onze West-Indische bezittingen sturen
env. d. Molen zou de marconist zijn.
Waarom hij? De jongste van het geheele
marconisten-corps! Wel, men herinnerde zich,
dat hij stuurman was geweest en dus bedre
ven moest zijn in het sterren schieten. Dat
zou zijn nut kunnen hebben bij de vlucht
over den Oceaan.
En zoo werd de ongeroutineerde marconist
uitgekozen voor deze pioniersvlucht!
Opnieuw moest er hard gewerkt worden
en v. d. Molen werd zoo spoedig mogelijk op
de Indië-route gezet.
De keuze bleek goed. Onze Alkmaarder
was een marconist; dat toonde hij in de
maanden voor de vlucht naar de West. En
met vol vertrouwen startte de Snip in een
stroomenden regen naar de West; Hondong
verliet zich op zijn marconist en deze bracht
het Fokker-toestel netjes naar den over
kant.
Wat de Snip-bemanning gedaan heeft, is
geen kleinigheid geweest en we zijn er
van overtuigd, dat v. d. Molen's staat tot de
allerbelangrijkste behoorde.
Dat hij eveneens de anderen leden der
bemanning het „lintje" kreeg, was een
verdiende belooning.
In de West heeft marconist v. d. Molen
van alles gedaan. Hij vloog met de Snip als
marconist; hij verkocht kaartjes voor de
rondvluchten; hij was reclame-manager en
wekte bezoekers op, om den luchtdoop te
ondergaan. Maar na een half jaar kwam hij
terug met de Columbia en weldra was hij
weer in gewonen dienst bij de K. L. M.
Met Frijns heeft hij gevlogen, overal en
naar alle richtingen. Met Frijns deed hy
zijn eerste Indië-vlucht en met Frijns vol
bracht hij zijn laatste reis door de lucht van
Bandoeng naar Schiphol. Die twee zijn
„gezworen kameraden" geworden en zij
zullen het blijven, ook nu, na de scheiding,
die weldra komt.
Moge het den energieken Alkmaarder, die
van volhouden houdt, goed gaan in Indië.
Hij weet, dat hij een belangrijke functie
krijgt; hij zal ongetwijfeld slagen en na
jaren zal hij bij zich zelf kunnen zeggen:
dat is mijn werk geweest!
DE KAASMARKT.
De aanvoer bedroeg heden 102.000 K.G.
tegen 108.000 K.G. in de vorige week en
123.000 in dezelfde week van het vorig jaar.
In die van 1935 werd 106.000 K.G. aan
gevoerd.
De markt was ongeveer 2.50 per 50 K.G.
hooger dan de vorige week en zeer gewild.
Verschillende factoren hebben daartoe
medegewerkt.
De belangrijkste factor is wel, dat de thans
aangevoerde kaas nog is vervaardigd van
melk, waarin het opgetreden mond- en
klauwzeer van geen invloed kon zijn, zoo
dat deze kaas zich beter voor bewaring
leent. Voorts speelt een rol de factor, dat de
laatste weken de prijs voor de 40 plus kaas
in verhouding tot die voor de volvette te
laag is géweest, terwijl ook de regen
val van de laatste weken een vermin
derde melkgift bracht en de verhooging van
het contingent, dat naar Duitschland mag
worden uitgevoerd, een verhoogde vraag
naar kaas tengevolge heeft gehad.
De hoogste markt voor de kleine fabrieks-
kaas bedroeg 24 tegen 21.50 in de vorige
week en 16 in dezelfde week van het vorig
jaar.
Het opgetreden mond- en klauwzeer onder
het vee, dat in Zuidholland en in de om
geving van Amsterdam in belangrijke mate
heerscht, zal noodwendig een belangrijk
mindere melkopbrengst brengen. Gelukkig
is het kwaad in Noordholland boven het IJ
nog gering en voor onze veehouders hopen
wy van harte, dat het kwaad geen verderen
voortgang zal hebben.
Hoewel het vacantie-seizoen ten einde is,
was het vreemdelingenbezoek niet zonder
beteekenis. Op uitnoodiging van de Crisis-
Zuivelcentrale maakte Profilti heden van
de-markt, het klokkenspel en de ruitertjes
een geluidsfilm, die ongetwijfeld voor de
markt groote propagandistische waarde zal
hebben.
Voor de producenten is dit ongetwijfeld
een aanwijzing, dat de Crisis-Zuivelcentrale,
die op groote wijze voor het product reclame
maakt, de groote beteekenis van de markt
daarvoor erkent. Een kaasbeurs zou daarvoor
waardeloos zijn.
SCHOORSTEENBRANDJE.
Gister moest een schoorsteenbrandje op
't Raaksje gebluscht worden. Een pan met
vet had vlam gevat. De bewoner van het
perceel heeft zich bij het blusschen aan
beide armen gewond en zich voor behan
deling der brandwonden onder genees
kundige behandeling moeten stellen.
TE KRAP GEREDEN.
Door een bestuurster van een personen
auto werd gistermiddag op het Ritsevoort
nabij de Heilooërbrug een fruitwagen aan
gereden, tengevolge waarvan de kar kan
telde en het fruit over den weg rolde. De
bestuurster had even te krap den rechter
kant van den weg willen houden. Door
haar is toegezegd de schade te zullen ver
goeden. Volgens getuigen reed zij met
normale snelheid.
DE HARENKARSPELSCHE SLAGER
VOOR DEN KANTONRECHTER.
Wij hebben dezer dagen gemeld, dat de
slager Jan van Duin te Harenkarspel, die in
de vleeschvergiftigings-affaire in dat dorp
zoo'n groote rol speelde, zich voor den kan
tonrechter het was in Alkmaar en niet in
Hoorn te verantwoorden had wegens
slachting van een geit welke zonder het ver-
eischte keuringsmerk en met de afwezigheid
van de organen, welke present moeten zijn,
zooals de vleeschkeuringswet voorschrijft, in
de noodslachtplaats was opgehangen.
Reeds eerder was de slagersknecht Jan
Glas veroordeeld tot 6 boete of 4 dagen
hechtenis. Na de massa-besmetting te Ha
renkarspel heeft de ambtenaar deze kwestie,
waarin ook sprake was van de clandestiene
slachting van een bok, opnieuw te berde ge
bracht en tegen van Duin nu f 100 boete of
50 dagen hechtenis geëischt.
De kantonrechter heeft den slager heden
tot 75 boete subs. 30 dagen hechtenis ver
oordeeld.
AUTO-ONGEVAL TE T ZAND.
Woensdagmiddag j.1. had te 't Zand een
auto-ongeval plaats, dat naar omstandighe
den nog vrij goed is afgeloopen, doch dat
ernstige gevolgen had kunnen hebben. Toen
namelijk de garagehouder C. Johannes alhier
zyn autobus in de garage wilde rijden en
daartoe reeds den richtingaanwijzer had uit
gestoken, werd de bus achterop gereden door
een luxe wagen van den heer v. d. H.,
schoenfabrikant te Leeuwarden. De heer v.
d. H., die met een gang van ongeveer 70 tot
80 K.M. per uur reed, merkte te laat, dat
richtingaanwijzer en stoplicht vain de voor
hem rijdende bus een waarschuwend teeken
gaven. Op het laatste moment, toen de auto
bus de garage zou binnen rijden, zwaaide de
heer v. d. H., teneinde een aanrijding te
voorkomen, zijn stuurrad om, met het ge
volg, dat de luxe-wagen met een gang van
naar schatting 40 K.M. per uur in botsing
kwam met een dikken boom.
Wonder boven wonder bleek de heer v. d.
H. er vrij goed te zijn afgekomen. Hij was
echter wat versuft en klaagde over pijn in
de borst. Met een passeerende auto is hij
naar zijn woning te Leeuwarden vertrokken.
Zijn wagen was zeer zwaar gehavend; de
motor was zelfs een heel stukje naar achte
ren geschoven. Na het ongeluk verklaarde
de heer v. d. H. nog, dat hy van meening
was geweest, dat de autobus van den heer
Johannes stil op den weg stond. Ondanks
hevig remmen op het laatste moment, bleek
een ongeval niet meer te kunnen worden
voorkomen.
HONDENGESCHIEDENIS.
Door een dame is Woensdagavond een
zwart hondje met witte vlekken aan de
voorpooten en borst, dat in den Hout liep
te dwalen, opgenomen en ter beschikking
van den eigenaar mee naar huis genomen.
Bij een bewoner van de Ramen is een
Duitsche herdershond komen aanloopen,
waarvan hij eigenaar is geweest in het
begin van dit jaar, waarna het dier ver
kocht is aan een te Alkmaar woonachtig
zijnde familie, den den hond echter ook van
de hand heeft gedaan, terwijl men niet
weet wie de tegenwoordige eigenaar is, te
wiens beschikking hij zal worden vastge
houden.
Inlichtingen omtrent een en ander zijn
te bekomen aan het bureau van politie.
ANALYST-EXAMEN NED. CHEMISCHE
VEREENIGING.
In het gebouw van den Keuringsdienst
voor Waren te Alkmaar is van 13 tot en met
21 September afgenomen het examen ter
verkrijging van het diploma van analyst, uit
gaande van de Ned. Chemische Vereeniging.
Geslaagd zijn: mej. G. A. Bal, Amsterdam;
J. Bleeker, Groningen; mej. H. L. de Bruin,
Rotterdam; W. J. v. d. Burg, Utrecht; A. C.
Kal, Vlaardingen; mej. A. A. Kruimink, Rot
terdam; H. Nieuwenhuis, Hilversum; mej. M.
B. van Puffelen, Enschede; M. Spronk, Zut-
phen en W. J. Burgersdijk, den Haag.
Afgewezen werden vier candidaten.
De examencommissie bestond uit de hee-
ren dr. D. Mol, Alkmaar, voorzitter; dr. J.
C. de Ruyter de Wildt, Hoorn; dr. F. Th. van
Voorst, Alkmaar en dr. D. Cannep'°*°r te
Koog aan de Zaan.
EEN ADRES AAN DEN RAAD.
De kappers willen Dinsdags
middags hun zaken sluiten.
De heeren. de Jonge, D. Pesser en
M. Schouw, te zamen vormende het
bestuur van de afdeeling Alkmaar van
de Nederlandsche Kappersbond en domi
cilie kiezende ten huize van den secreta
ris, Scharloo 10 Alkmaar, verzoeken in
een uitvoerig adres den gemeente
raad beleefd om de totstandkoming
van een verordening, als bedoeld by arti
kel 6, eerste lid, der Winkelsluitingswet
1930, Staatsblad 460, voor het kappers-
bedrijf te willen bevorderen en waarby
dan bepaald wordt, dat de in deze ge
meente gevestigde kapperszaken., voor zoo
ver 't betreft het verrichten van kappers-
of barbierswerkzaamheden, des Dinsdags
middags na 1 uur gesloten moeten zyn. Dit
adres is voorzien van een uitvoerige toe
lichting.
,,'T BREIHUIS".
Hedenmiddag om 5 uur is in de Ridder
straat 12 ,,'t Breihuis" geopend, een adres,
waar men de naam zegt het reeds dui
delijk allerlei artikelen kan verkrijgen
op dit specifieke dames-terrein.
Dat dit terrein zoo uitgebreid en veel
omvattend is, blijkt wel uit de groote ver
scheidenheid in artikelen, te veel om op
te noemen. Speciaal wol, kousen en fijne
dameshandwerken voeren den boventoon,
dat ligt ook voor de hand.
Daar er by de opening van deze zaak een
bijzondere reclame gemaakt wordt en men
een aardige surprise ontvangt, zal men bij
het aanschaffen van bovengenoemde arti
kelen goed doen naar ,,'t Breihuis" te gaan.
RAAD VAN ARBEID.
Bij beschikking van den minister van
sociale zaken zijn de hierna te noemen
personen met ingang van den eersten
Dinsdag van October 1937 voor den tijd
van drie jaren benoemd tot werkgevers
leden, en arbeiders-leden, van de raden
van arbeid te Alkmaar de werkgevers-le
den: Ir. W. F. Stoel Wzn., Alkmaar, S. W.
Arntz te Alkmaar en de arbeiders-leden:
H. W. Koopmeiners te Alkmaar en H. van
Drunen te Alkmaar.
DE FEESTPLANNEN OP 8 OCTOBER.
Gisteravond vergaderde de buurtvereeni-
ging Hofplein in de bovenzaal van café Cen
tral. Aan de andere buurtvereenigingen was
een uitnoodiging gezonden deze vergadering
by te wonen, waaraan in ruime mate gevolg
was gegeven.
Het lag in de bedoeling op deze vergade
ring de avondrit der diverse buurtvereeni
gingen op den avond van den 7en Oct. te
organiseeren. Met algemeene stemmen werd
dan ook besloten dit plan tot uitvoering te
brengen en gezien de spontane medewer
king der diverse vereenigingen, zou het op
hoogen prijs gesteld worden als dit op de Alk-
maarsche muziekvereenigingen zou over
slaan. Voor hen is dit ook een uitgezochte
gelegenheid om spontaan aan de bevorde
ring van de 8 October-viering deel te nemen.
ALKMAAR DOOR LEIDEN HERDACHT.
In de rede van den rector-magnificus der
Leidsche Universiteit, uitgesproken bij de
rectoraatsoverdracht, trof ons de volgende
passage:
Ook met de burgerij heerschte de best
mogelijke verstandhouding, hetgeen vooral
uitkwam bij de 3 October-herdenking.
Als uitvloeisel hiervan volgde aan den
Rector een uitnoodiging van de Vereeniging
„Alkmaar Ontzet", die op 8 October 75 jaar
bestond, om de herdenking van den 363sten
verjaardag van het ontzet van Alkmaar te
komen bijwonen. Volgaarne heb ik hieraan
gevolg gegeven en daarvan zeker geen spijt
gehad.
De wijze waarop het feest 8 October te
Alkmaar gevierd werd, toonde de verwant
schap met Leiden ten zeerste officieel door
de aanwezigheid van een groot deel van de
bestuurderen der Leidsche 3 October-
vereeniging, waaronder de praeses Collegii
van het Leidsch Studentencorps, door de
aanwezigheid van den garnizoenscomman
dant van Leiden, doordat de voorzitter van
Alkmaar Ontzet, die de feestrede uitsprak,
oud-praeses collegii van het L.S.C. was, dat
de Burgemeester, die ons het prachtige
stadhuis toonde en de voorzitter der Alk-
maarsche Sociëteit waar wij ontvangen wer
den, beiden alumna der Leidsche Universi
teit waren; officieus door de aanwezigheid
van de Leidsche groenen in de feestvieren
de stad, door de ontvangst door de Leidsche
Studentenver. Alcmaria in de Alkmaarsehe
Sociëteit en bij den maaltijd, waar men zicb
haast op een Leidsch feest kon wanen.
Namens den Senaat heb ik der jubilee-
rende vereeniging dank gezegd voor de
gulle gastvrijheid aan den Rector verleend
en uiteengezet hoe de band tusschen Alk
maar en Leiden en met de Leidsche Univer
siteit een zeer innige is. Volgens mijne
overtuiging toch lijdt het geen twijfel of
het goede voorbeeld door Alkmaar in 1573,
toen bij Alkmaar de victorie begon, gege
ven, heeft in het volgende jaar de Leidsche
vroedschap in de oogenblikken, waarin zij
der wanhoop nabij was, gesteund en ge
schraagd en aangezet tot volharden tot het
zegenrijk einde.
Waar de oprichting onzer Universiteit een
gevolg was van het beleg, komt aan Alk
maar een aandeel in het vaderschap onzer
Universiteit toe, het was mij aangenaam
daarvan ter plaatse te mogen getuigen.
LEZING OVER
GULBRANSSEN'S TRILOGIE.
Eerste winterbyeenkomst van
Alkm. huisvrouwen.
de
Nu de zomermaanden tot het verleden
behooren en alom het winter-vereeni-
gingsleven in activiteit gaat toenemen, zijn
ook de huisvrouwen weer in middag
bijeenkomst tezamen gekomen en wel in
zeer groote getale, zoodat de zaal van
,,'t Gulden Vlies" geheel bezet was.
Van dit feit gewaagde de presidente,
mevr. v. SonsbeekBaning, met vreugde,
tevens er op wijzende, dat een belangrijk
winterprogramma te wachten staat. En
nadat mededeelingen van internen aard
waren bekend gemaakt en speciaal nog de
dames v. Kinschot en Eijma welkom wa
ren geheeten, was het woord aan mevr.
v. d. B r o e c k ed e M a n, die een lezing
zou houden over Gulbranssens's trilogie.
Spr. begon haar lezing met een inlei
dend woord, waarin uitkwam, dat er in
langen tijd niet een roman verschenen is,
die zooveel stof heeft doen opwaaien als
juist deze trilogie. Als behalve de erkende
critici ook het groote publiek vrijwel
zonder uitzondering deze werken met
enthousiasme begroet, dan moet het toch
wel iets bijzonders zijn.
En zoo is 't ook. Immers, hier is een lof
lied aan den Schepper van den zuiversten
vorm, doordat het levenswonder Gul-
branssen in de ziel gegrepen heeft. De be
doeling van den schrijver is geweest, den
mensch weer te geven, met zyn nooden en
vreugden, eenvoudig, doch diep-treffend
de geschiedenis van U en mij.
Schryver's eenige oogmerk was gerieht
op de uiteindelijke grootheid van den
mensch, omdat in ieder menschenhart
hoe gering bij velen ook een vonkje
aanwezig is van het hemelsche vuur.
God wil ieder mensch persoonlijk steu
nen en opwekken in den strijd tegen zijn
Ego en 't is juist Gulbranssen's groote ver
dienste in reine bewoordingen het alles
omvattende „God is liefde" onder woorden
te brengen, woorden, begrijpelijk voor
ieder menschenkind, zonder uitzondering.
God's liefde immers is de diepste grond
van alle werkelijkheid en Gulbranssen's
beschreven menschenlevens kregen zin en
beteekenis, omdat al hun werken en strij
den betrokken is in het Eeuwige, waarop
de mensch kan bouwen in leven en dood.
Mevr. v. d. Broecke declameerde voor
treffelijk eenige citaten uit de boeken en
trof vooral bij de forsche natuurbeschrij
vingen. Haar voordracht was dan van een
overtuigende krachtigheid en wist te ont
roeren, meer dan in haar liefdes-passages,
waarin haar intonatie zoo niet eenigszins
dramatisch-overdreven, dan toch wel een
weinig sentimenteel was.
Het stoere Scandinavische verhaal werd
echter, globaal genomen, uitstekend ver
tolkt, en met groote nauwlettendheid
gevolgd.
Woorden van dank en zelfs stoffelijke
waardeering waren dan ook alleszins ver
diend. Als inzet van de winterbijeen-
komsten is deze lezing zeker over alle
linies geslaagd geweest.
van Vrijdag 24 September 1937.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
laat «telt.
Vorige
koers
STAATSLEEN1NGEN.
4 Neder 1. 1934 100%
4 Ned.-Indië 1934 1007/g
5J4 Duitschl. '30 m verkl. 313/s
B ANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mij. Cert v. 250
Koloniale Bank
150
173%
1441/4
152
Ned. Ind. Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
CaFvé Delft Cert.
Nederl. Ford
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am. Smelting 54%,
Anaconda
Bethleh Steel
Cities Service
Kennecott Copper
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm.
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie.
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
62'/«
85
267
354%
158V4
30%
54%
1%
35%
10%
8%
641/4
5%
483%
185
143
49
20.50
117%
169%
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr. 1
Kon. Petr
Perlak
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Canadian Pac
§Noteering per 50. x) ex-coupon
fExclaim. *Erd;vidend.
Prolongatie vorige koers y, heden pCt
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
OFFICIEEL.
Vorige koers: Heden:
New-York 1.81»/», I.8OW1»
Londen 8.97%« 8.95
Berlijn 72.67Vs ^2■&5
Parijs 6.19 k 6,19
Brussel (Belga) 30.48% 30.43 H
Zürich 41.60J4 41.56
Kopenhagen 40.05 39'9I!>
Stockholm 46.27 Y, 46.1754
Oslo 45.10 -
380
3921/4
94%
353/4
16%
13
262%
191%
197
105
147
4%,
143'/4
1417/g
240
3077/,
304%
45%
24»/,
15>/4
803/4
7®/u
22.30-45.
1007/,
1003/,,
30-'/,
170
144%
149
58%-3/4
84
260
344%-5
1541/4-f
52
28'-%
50*-%,
l'/4
32-3".
l8'/4-3/,
8%
60%-%
5%,
473-5
176
135-40
48'/»
20
1173/,
169%
374
385%-7
93
34%
15-»A«
12%-%
252-3
182-3
188%-9
95%
140
3-%
137-8
134%-5
223-5
297
297-6
42
23'f
14»/,-%