FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. WILLI FORSTS „SERENADE". Het dier, het kind en filmsucces. Sybille Schmitz, de raadselachtige vrouw. Miniatuur-filmpjes. f— ONZE BIOSCOPEN. Reeds haar naam roept herinnering op aan iets geheimzin nigs, want in de grijze oudheid maken we al kennis met „Sybille", een zienster, sprekend in orakeltaal, veelvul dig geraadpleegd door staatshoofden en le geraanvoerders, om haar groote wijsheid en duistere profetiën. De oogen van Sybille Schmitz, donker en onheilspellend, getui gend van een innerlij ke nervositeit, zijn volkomen in harmonie met haar uitgesproken gepassioneerde gang, die ons echter toch zoo duidelijk toont, hoe vastberaden en doel bewust zij op het door haar gestelde doel af gaat. In haar films speelt zij gaarne sterke troe ven uit. Haar rollen vragen uitbarstingen, waarbij haar als phos- phoresceerend wezen vonken spot. Vonken, waaraan we ons vrij willig en graag te schroeien weten. Scherp sarcasme is haar niet vreemd, maar zij lanceert haar ironie, als een gra cieus floretgevecht, dat het slachtoffer doodelijk treft, zonder een oogenblik met de maatschappelijke spelregels in conflict te komen. Zij heeft een geheel eigen filmstijl. Schijnbaar legt zij de heele ziel van haar filmfiguur bloot, doch achteraf merken wij, dat zy het in nerlijk van de uit te beelden persoonlijk heid steeds verheimelijkt, steeds verbergt. Haar eigenlijke aard blijft ons eveneens verborgen, maar des te sterker komen wij onder de ban van haar extravagantisme, At air FOTO TCWS als haar oogen bewust van haar feillooza uitwerking, soms jubelend, soms hoonend, ons fascineeren en overbluffen. In al haar rollen in welk tijdperk, of welke klasse der maatschappij ook spe« lend, blijft de virtuose, Sybille Schmitz het „Groote Raadsel". Ook in haar nieuwste Tobis-film, „Het signaal in den nacht" zal dit eeuwig vrou welijke aan haar ons boeien. worden. Zelfs voor hen, die niet het voor recht hebben over een uitgebreide muziek- kennis te beschikken, zal deze taal da gebeurtenissen begrijpelijker en beter iliustreeren, dan het overvloedig gebruik van het gesproken woord. Voor de hoofdrollen engageerde Forst: Hilde Krahl, Albert Matterslock, Igo Sym en Detlef Sierck. De bekende technische staf van Forst's vroegere succesfilms „Maskerade", „Mazurka", „Allotria" en „Burgthéater", zal hem ook bij „Serenade" ter zijde staan in de 44 draaidagen, die deze Europeesche vermaardheid noodig heeft om dit nieuwe kunstwerk uit de komende Tobisproductie op het celluloid te vereeuwigen. Ook de rok is gedeeltelijk met dit glan zende materiaal bezet; smalle verticale banen van de chiffon zijn onbedekt gela ten. Aan de binnenzijde van de korte cape. die van kostbare witte vos is ge maakt, zien we eveneens de schittering van duizenden kristallen „schubben". Men lette op de breede. half-edelsteenen armbanden, die Gail aan haar linkerpols draagt en op de groote clips, waarmee de cape gesloten en het décolleté versierd is. Gail Patrick vervult een belangrijk rol in „De tol der millioenen". Binnenkort zal men haar kunnen zien in „Artists and Models" en in „Her husband lies". Marléne's nieuwste costuum. La Dietrich in een creatie van Travis Banton, Paramounts modekunstenaar! Dit is een van de fraaiste toiletten, die Mariene in haar nieuwe door Ernst Lubitsch geregisseerde film „Angel" draagt. Het bestaat uit een nauwsluitende zwarte rok, die tot op den grond reikt en een eveneens uit zwart materiaal vervaar digd jasje, dat aan den onderkant met een breede strook bont is afgezet. Deze strook heeft een omgekeerden V-vorm, die het slanke figuur van de draagster nog accen tueert. Het jasje wordj, gesloten- met een glinsterenden clip.- Wanneer de kleine fox-terrier zijn baas met zijn trouwe hondenoogen aankijkt en daarbij zijn kop eerst naar links en dan naar rechts draait, gaat een spontane lach door de bioscoopzaal, waarin de toeschou wers enkele oogenblikken eerder nauwe lijks durfden te ademen van spanning. En ais die kleine hond rekenschap zou moeten afleggen over het succes, dat hij bij het publiek heeft en zich zou moeten afvragen, waarom de menschen om hem glimlachen, dan zou hij geen verklaring kunnen vin den. Want een kleine hond, die zijn baas aankijkt en zijn kop heen en weer beweegt is heelemaal niet grappig. Hij wil het zelfs niet zijn, want het is hem volle ernst met die trouw. En toch lachen de toeschouwers erom. Maar het lachen is goed bedoeld en daarom zal zijn hondenverstand het ons niet kwalijk nemen. Maar wanneer hij eens bij zichzelf te rade ging waarom zijn gedrag den menschen zoo vermaakt, dan zou hij wellicht zijn kop trotsch opheffen en zeggen: „omdat ik iets bezit dat de menschen niet bezitten". Het dier in de film, zoo goed als in het dagelijksche leven, heeft een onbevangen heid, een onverwrongen natuurlijke ma nier om zich te uiten, die ons menschen zoo langzamerhand vreemd is geworden. Er is voor ons zooveel aanleiding onze gedragingen en onze „uitdrukkingsbewe gingen" te controleeren en in bepaalde vormen te persen, dat het ons tenslotte niet meer mogelijk is dit controleeren achterwege te laten. Het dier echter leeft niet zoo bewust en doet met de grootst mogelijke vanzelfsprekendheid alles wat zijn aandriften hem in den zin doen komen, zonder daarvan de gevolgen precies te overwegen of het effect te berekenen. En die vanzelfsprekendheid kan ons, men schen, in bewondering brengen, zooals we ook getroffen kunnen worden door de directheid en juistheid van de opmerkin gen van een kind (het „enfant terrible"). Dat deze onbevangenheid zoo spoedig op de lachspieren werkt, kan worden ver klaard uit het feit, dat we verlegen wor den en onszelf een beetje lomp en onhan dig voelen worden, te meer daar we heel goed weten, dat het gevoel hetwelk een dier op een gegeven oogenblik uit, ook ons gevoel zijn kon. De spontaniteit van de handelingen der dieren brengt nog iets anders met zich mee, namelijk, dat ze voor ons volkomen onverwacht kunnen worden. Een hond stoort er zich niet aan of hij in een salon ligt of op de stoep, wanneer hij zin krijgt op zijn been te gaan zitten knagen. Hij is zich volkomen onbewust van de remmen, welke de menschen zich in bepaalde om standigheden opleggen. Den mensch kan dat alles echter bizonder grappig lijken, omdat de handeling voortkomt uit een hem volkomen onbekenden gedachten- gang. 'Niet het dier doet komiek, maar de mensch is komiek, omdat hij het onna tuurlijke en lachwekkende van zijn eigen instellingen ziet gedemonstrc-- Op dezelfde manier kan het verschijnen van een kind in de film een ongekende be koring op de toeschouwers uitoefenen. Ook kinderen hebben dezelfde onbevan genheid en onopzettelijkheid in hun han delingen als dieren. Het niet acteerende, naar de naieve logica van zijn eigen den ken handelende kind kan, waar het in contact komt met de vraagstukken van het leven der volwassen menschen, niet alleen buitengewoon grappig werken maar even goed de diepste ontroering teweeg bren gen. Maar om dit te bereiken is het noo dig, dat het kind zichzelf is en geen rol speelt, geen bewegingen uitvoert, welke het heeft geleerd. Want dat leeren ge beurt immers door volwassenen, die aan de spontaniteit der kinderlijke uiting juist zijn ontgroeid. Wat het acteerende Deze Tobis-film heeft de liefdé van twee kunstenaars tot onderwerp. Een dramatische stof, rijk aan ontroerende en pakkende scènes. De toeschouwer vindt in „Serenade" conflicten en gebeurtenissen, die velen van hen bij eigen ervaring ken nen, hij zal in deze film dus zichzelf heel dikwijls terugvinden, waardoor zijn medeleven met de hierin handelende per sonen intenser kan zijn, dan dit het geval is bij de meeste droomfiguren, die hij op het witte doek te zien krijgt. Het is hier door ook mogelijk dat de handeling maar zeer spaarzaam door het woord onder streept behoeft te worden. In de plaats van een overdadige dialoog, zal de muziek in „Serenade" door ieder volkomen verstaan filmkind dus ten beste kan geven is niet anders dan een imitatie van wat groote menschen het hebben voorgedaan, een nabootsing, welke opzichzelf weer met zooveel ongekunsteldheid wordt gegeven, dat het publiek daarmee alleen al tevreden is. Maar het is geen natuurlijke uiting meer en het is evenmin de actie van den volwassen mensch. Het spel van dergelijke kinderen komt overeen met het musicee- ren van „wonderkinderen". Hun spel is van een wonderlijke zuiverheid en har monie, ze beheerschen hun instrument op een manier, welke door volwassen musici nauwelijks wordt geëvenaard, doch in hun voordracht mist men het diepe gevoel en de bewogenheid van den r ij p e n musicus. De eenige manier om kinderen te fil men, zoodat ze ook werkelyk kinderen zijn, is eigenlijk de camera ongemerkt achter een glazen wand op te stellen en vandaar de lens te richten op de dingen, welke het kind als consequentie van zijn eigen gedachtengang verricht. Wanneer schnijwerpers en décors wor den opgesteld; zenuwachtige menschen trachten een doel te bereiken, dat z ij zich wel kunnen voorstellen, maar dat het film-kind waarschijnlijk niet interesseert; wanneer bovendien die menschen nog probeeren het kind uit te leggen wat het nu denken en doen moet, dan blijft van de spontane „uitdrukkingsbewegingen" in de meeste gevallen niet veel over. Want de glazen wanden, waarachter camera's zich kunnen opstellen bestaan niet en hoeveel filmkinderen zijn er, die alle regie en bovendien alle beroemdheid ten spijt echt „kind" kunnen blijven? Fred Perry Warner Bros berichten ons, dat Els- worth Vines en Fred Perry, de beide phenomenen op tennisgebied, voor voor noemde maatschappij waarschijnlijk in een aantal shorts zullen optreden. Hollywood-mode. De Paramount-actrice Gail Patrick heeft voor de komende winter-partijen eeiP japon uitgezocht, waarin ze schitteren zal figuurlijk, maar vooral letterlijk! De robe is n.1. van chiffon, waarop dui zenden licht-blauwe kristallen pailletten zijn bevestigd. DE MIJNEN VAN KONING SALOMO. In Roxy-theater. Een diamantzoekers-tragedie, een ge schiedenis uit den tijd, toen de eerste dia manten in Zuid-Afrika werden gevonden en van allen kant de begeerigen kwamen, om de waardevolle steenen te zoeken. On der deze is er één, Patrick O'Brien, een ontwikkelde Ier, die met zijn dochter Kathe na veel tegenslagen den weg naar de kust zoekt en daarbij zoo gelukkig is den Afrikaanschen jager Allarin Quatermain te kunnen bewegen hen een plaatsje af te staan in de huifkar, waarmee hij naar het noorden wil gaan. Onderweg ontmoeten zij in een andere kar een zieken Spanjaard, die in zijn koortsdroomen spreekt van de diamantmijnen van koning Salomo, ergens ver weg gelegen. De Spanjaard sterft en O'Brien eigent zich een oude kaart toe, welke hy vond in den wagen en waarop de plaats is aangegeven, waar de genoemde mijnen bevinden moeter.. En dan begint eigenlijk de tragedie. O'Brien trekt er in alle stilte op uit en daarna gaat de dochter Kathe met Umbopa, den negerbediende van den overleden Spanjaard, er op uit om hem te zoeken. Quatermain gaat met zyn gezelschap dan weer op zoek naar het meisje, dat zij een paar dagen later weer vinden. Het heele gezelschap zoekt dan verder naar den va der, dien zy wel vinden, maar pas na zeer langen tijd en na veel gevaarlijke avontu ren. Immers allen raken zy in gevangen schap van een wreeden negerstam, waar de dood hun deel schijnt te zullen worden. Hoe zy gered worden, hoe zy Patrick O'Brien terug vinden in de mijnen van koning Salomo te midden van groote schatten, welke echter niet kunnen worden meegenomen, omdat juist een vulkanische uitbarsting de heele mijn verwoest men ga dit alles zien en men zal getuige zijn van een reeks avonturen, die doen beven van opwinding, terwijl dan tevens het geheim van Umbopa wordt opgelost. Een sterke avonturenfilm met een schat van kostelijke natuuropnamen in bergen en woestijnen. Aan het hoofdnummer gaan een paar kleinere films vooraf: een teekenfilm met kampeer-„genoegens" van Porky en Gabby en „Artisten in den dop", een komedie met zang en dans, alsmede een vrij uitgebreid journaal. ILLUSIE. Theater Harmonie. De secretaris van een hertogin bezoekt een beroemd modehuis en zoekt er een mannequin uit, die met een verzameling avondjaponnen met hem mee zal gaan om ze aan zijn meesteres te toonen. Zij komt in een pracht van een huis, maar er blijkt niemand anders in te wonen dan de ge heimzinnige man, die het knappe, slanke meisje heeft meegenomen. Hij legt haar de situatie uit. Hij zal dien avond een beroemd bankier en diens vrouw als gasten ontvangen. Er zit een financieele transactie aan vast en zy kan alleen slagen als het meisje hem helpt en dien avond voor zijn vrouw wil doorgaan. Zy besluit dan Stefan Orloff te helpen en het resultaat is een modern modehuis, waar thans mademoiselle Picot het mannequintje van vroeger den scepter zwaait. De man en de vrouw, of liever zijn thans toegewijde vriendin, geven beiden par tijen en bewegen zich tusschen de Parij- sche aristocratie. Maar de zaken van Or loff en zijn vrienden zijn niet in orde. De politie is de bende op het spoor en wan neer zoowel Orloff als Nicole het meisje voor een vacantiereisje in Zwit serland zijn, breekt de storm los. Orloff's vrienden worden gearresteerd en de op lichter probeert zich nog te redden door met het meisje te trouwen, in de hoop, dat men den man, van een vrouw, die zooveel van het intieme leven van hooge Fransche autoriteiten weet, niet zal durven ar resteeren. Intusschen heeft Nicole in den secreta ris van de Fransche ambassade den man gevonden, dien zij werkelijk lief heeft. Orloff bekent haar ten slotte zijn misdadig bedrijf en schiet zich dood, waarna de weg naar het geluk openstaat voor man en vrouw, die de toeschouwers het liefst met elkaar zagen trouwen. Een sterke speelfilm met Kay Francis in de hoofdrol. Vooraf gaat een groote collectie geïl lustreerd wereldnieuws en een diepzee film, welke zoo interessant is, dat men de daarvóór gegeven eenacter zoo spoedig mogelijk kan vergeten. „OP HOOP VAN ZEGEN". „City-theater". Ter eerbicui^d nagedachtenis aan haar, die zoovele tientallen jaren haar beste krachten gaf aan Neerland's volkstooneel, ter herinnering van Esther de Boer-v. Rijk, de bij uitstek Heyerman's vertolkster, is deze week haar beeltenis in volle glorie te zien in de ontroerende film „Op hoop van Zegen". Een film, waarvan wij toch waar lijk den inhoud niet behoeven te vertellen, een ieder kent het verhaal van de zee, de tragedie om „de drijvende doodkist", het sublieme samenspel tusschen Kniertje en reeder Bos. „Op hoop van Zegen", is indertijd een der beste Nederlandsche films genoemd en wij zouden daaraan niets willen toevoegen. Het is ongetwijfeld een machtig werk, dat niet zal nalaten velen en naar wij ver wachten zéér velen ter bioscoop zal doen gaan. Al was het alleen al om wijlen Esther de Boer-van Rijk nog eenmaal in haar glansrol te aanschouwen, nog eenmaal haar spel te bewonderen, een spel, dat vrijwel geen spel meer te noemen is. Laat dan niemand zich weerhouden om dit alles te zien, de gelegenheid is er nu, men late deze niet onbenut. Aan deze film gaat een goed voorpro gramma vooraf. Allereerst actueel Profilti- nieuws (o.m. onthulling van het monument van koningin Emma door H. M. de Koning in) en dan een historische film, behande lend de opkomst vans de dictatuur-staten in de laatste jaren. PAARLENROOF. Victoria-Theater. Een boeiend en spannend werk, een sterk gespeelde film, dat is het hoofdnum mer dat deze week in het Victoria-Theater draait. „Paarlenroof", aldus de titel, terwijl Spencer Tracy en Myrna Loy de hoofdrol len vervullen. De rijke Amerikaan Wadsworth komt voor een enorme som in het bezit van de vier prachtige Kouronof-parels. Maar zooals steeds, is een dievenbende van de zen aankoop niet onkundig gebleven en da handige Dexter weet ze op slimme wijze te bemachtigen. Wadsworth laat het er niet bij zitten en natuurlijk komt de Ame- rikaansche recherche in actie om de mis dadigers te ontdekken en de parels terug te vinden. Vivian Palmer, die reeds meer malen met de bende heeft samengewerkt, is nu het voorwerp van een voortdurende politioneele belangstelling. Zij toch zal wel naar haar vrienden terugkeeren. Maar z') ontmoet een vriend in den nood en een geweldige strijd begint tusschen politieen dieven, waarbij ten slotte blijkt dat Vi" vians vriend maar neen, meer moge0 wij van deze uitstekende film niet vertel len. Verrassingen moeten er voor de be" zoekers in dit genre films blijven. Maar' ieder zal tot het einde met groote aandach de boeiende avonturen van Vivian en baar vriend volgen. Spencer Tracy en Myrna Loy zijn groote hoofdfiguren uit deze film e*1 ZJ hebben schitterend gespeeld. Spencer Tracy vooral is een der mee„ op den voorgrond tredende figuren va den laatsten tijd. Hij is inderdaad een^J,e zondere kracht. Myrna Loy is als g06 actrice bekend, en ook in de Paarlenro zal men haar spel met veel interesse gen. De overige rollen zijn door uitstek de krachten bezet. )00i Het voorprogramma bracht een n Eclair-journaal, een film geheel g® y. aan de watersport, een klucht van Cn Chase, die sterk bleek in het winner* n_ hoofdprijzen, en een actueel Poiyg Nieuws. Een goed en vlot programma.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 14