NationaIe
fand= en Jmh&ouw
Wees
Verbitterde gevechten ten zuiden van
Lioehang.
DERDE BLAD
Conflict bij de K.l.m.
Over licht-brandbare vracht.
UW EICjEN
^erFOO^j
Sluit een verzekering bij de Nationale
met uitkering op 65 jarige leeftijd.
Vraagt inlichtingen
l_EVENSVERZEkERINq-BANk RottercJai
Activiteit van Japansche luchtmacht.
T->'oo koiorgd en onoerust.
Duitschland wil koloniën.
Nieuwe campagne der
Duitsche bladen.
Droevig was de aankomst in het Chari-
tas-hospitaal. waar de dooden werden op
gebaard en door dr. Bloemsma zijn ge
schouwd. De omstandigheid, dat de slacht
offers onmiddellijk dood waren, is daarbij
slechts een zeer geringe troost.
De burgemeester van Palembang, de pre
sident en de militaire autoriteiten waren
zeer spoedig ter plaatse.
De doktoren hebben eenstemmig verbo
den de patiënten thans te interviewen, welk
verbod uiteraard door ieder wordt geëer
biedigd. Ook door de commissie, welke te
gen het vallen van de duisternis van het
vliegveld vertrok, om via het Charitas-hos-
pitaal naar Palembang terug te keeren.
De commissie heeft tot nu toe geen enkel
oordeel uitgesproken over de oorzaak van
het gebeurde.
Verslagenheid in Palembang.
De hoofdredacteur van Aneta seinde nog
de volgende bijzonderheden:
Na met het te hulp gesnelde Douglas-toe-
stel van de K. N. I. L. M. om 15.50 uur
Midden-Javatijd uit Batavia te zijn ver
trokken, kwamen we binnen anderhalf uur
te Palembang aan. Aan boord van dit toe
stel waren voorts de heeren Versteeg en
Moes, vertegenwoordiger van de K. N. I.
L. M. en K. L. M., de heeren Van Lent en
Van Braam van het luchtvaartbureau, de
heer Ellerman en verder eenige mecani
ciens.
Aangezien het nog daglicht was, kon on
middellijk het onderzoek aanvangen.
Er heerschte groote verslagenheid naar
mate zich de mare over Palembang ver
spreidde. Toen het bericht bekend werd,
zijn vijf doktoren direct op weg gegaan om
hulp te bieden.
De eerste gewonden, n.1. de heer Bouman,
een der passagiers, de heer Groeneveld, de
tweede piloot en freule Smissaert, zijn zeer
spoedig in het ziekenhuis „Charitas" van de
zusters Franciscanessen van Roosendaal
opgenomen.
Voorloopig is besloten, dat de slachtoffers
hier morgen zullen worden ter aarde be
steld.
Op het vliegveld „Talang Betoetoe" nam
de drukte voortdurend toe. De commissie
van onderzoek* nam het toestel in oogen-
schouw, doch achtte het, na voorloopig on
derzoek, bij de invallende duisternis beter,
morgen dit onderzoek meer diepgaand
voort te zetten.
lotor afgeslagen?
Waarschijnlijk kan worden aangenomen
dat het vliegtuig, nadat dit was los geko
men, naar links wilde zwenken, waarop,
bij het nemen van een bocht, een motor
wellicht is afgeslagen, tengevolge waarvan
het toestel afgleed om met den linkervleu
gel over de boomen te scheren zijn neus in
een slokan (greppel) te boren, en aldus,
even in een schuinen stand blijvend, ver
volgens zich geheel omdraaiend ook
met den romp en den staart den grond te
komen.
De gevolgen waren, dat de linkermotor
25 meter van het wrak is terecht gekomen
en de rechtermotor op een afstand van 10
meter. De cockpit is geheel vernield en af
gescheurd tot aan de zitplaatsen van de
passagiers.
Het is een gelukkige omstandigheid, dat
er geen brand is uitgebroken. Slechts bij de
afgerukte motoren werd een begin van
brand ontdekt, hetwelk schade heeft ver
oorzaakt aan een postzak.
De administrateur van de B. P. M„ de
heer Oosten, zorgde onmiddellijk voor een
ziekenauto en voor verplegers ter verster
king van de reeds aanwezige hulp.
Nader wordt uit Palembang gemeld, dat
de begrafenis van de slachtoffers Donder
dagochtend 11 uur plaatselijken tijd zal
plaats hebben.
Kajuit onbeschadigd.
De cockpit is bij de aanraking met den
grond geheel vernield en de drie leden der
bemanning, die zich hierin bevonden, zijn
op slag gedood. De kajuit was feitelijk on
beschadigd. Het portier was heel gemak
kelijk te openen.
Het onderzoek werd gisteren eenigszins
bemoeilijkt door de omstandigheden, dat de
heeren van den Indischen luchtvaartdienst
en van de K. L. M. en de K. N. I. L. M.
eerst tegen het invallen van de duisternis
te Palembang konden aankomen. Het on
derzoek wordt dan ook heden voortgezet.
Het is intusschen wel bekend geworden
dat de tweede bestuurder, de heer Groene
veld, zich tijdens het gebeurde in de kajuit
bevond, waaraan hij dan zijn leven te dan
ken zou hebben.
De toestand van den violist
Hubermann.
„Ik zal nooit meer kunnen spelen", riep
de violist Hubermann uit, toen de hulp
arriveerde, kort nadat de „Specht" tegen
den grond was geslagen, doch voorzoover
het zich laat aanzien, kan deze uitlating ge
heel op rekening van de nervositeit van den
heer Hubermann gesteld worden, aangezien
de violist slechts geringe, onbeduidende
schrammetjes vertoonde.
De grootste zorg van Hubermann was zijn
viool, die echter in goede handen was te
rechtgekomen en later aan zijn secreta
resse, mej. Ibeken, ter hand werd gesteld.
De heer Hubermann heeft den nacht
doorgebracht in het hospitaal van de B. P.
M. te Pladjoe. De behandelende geneesheer
constateerde voorloopig slechts een lichte
blessure aan Hubermann's linkerhand,
waarvan geen blijvend nadeel kan worden
verwacht.
De hand zal echter nog met Röntgen
stralen doorlicht worden.
De begrafenis der slachtoffers.
Aneta verneemt, dat de begrafenis van de
slachtoffers hedenochtend door alle zich te
Palembang bevindende autoriteiten is bij
gewoond.
Een groot aantal kransen en bloemstuk
ken dekte de baren, waaronder kransen
van de K.L.M. en de K.N.I.L.M.
Het toestel geheel verloren.
Het vliegtuig de „Specht" kan als geheel
verloren worden beschouwd. Het is onher
stelbaar vernield.
De „Valk" vertrokken.
Gezagvoerder Smirnoff is vanmorgen om
6.25 plaatselijken tijd van Tjililitan ver
trokken met het vliegtuig de „Valk". Dit
toestel zal te Palembang de post van de
verongelukte „Specht" overnemen.
Tragische bijzonderheid.
Als tragische b.!.' zonderheid kan nog
worden vermeld, dat de vrouw en de beide
kinderen van den omgekomen ir. G. A. van
Steenbergen op 21 October met de „Marnix
van St. Aldegonde" uit Europa arriveeren.
De heer van Steenbergen zou zijn familie te
Singapore hebben ontmoet.
Wat van de Specht-post verbrand is.
De posterijen hebben medegedeeld, dat van
de met de Specht meegezonden poststukken
een zakje uit Batavia-Centrum, bestemd
voor Nijmegen, wegende 1,75 K.G., is ver
brand. Bovendien zijn enkele brieven uit
den zak uit Semarang, bestemd voor den
Haag, verbrand.
Onderhoud met Hubermann.
„Ik ben den lieven God dankbaar, dat mij
niets ernstigers is overkomen en ik beklaag
mijzelf niet", aldus zeide de violist Huber
mann in het Pladjoe-hospitaal aan den
vertegenwoordiger van Aneta, die hem kwam
bezoeken.
De heer Hubermann verhaalde hoe hij
zich in de cabine bevond op één van de
achterste stoelen bij de deur.
„Hij vond het veiliger", zeide zijn secre
taresse, mej. Ibeken, die het interview bij
woonde.
De heer Hubermann vertelde verder, hoe
hij eigenlijk, toen het ongeluk gebeurde,
alleen maar de eerste aanraking met de
boomen heeft bemerkt en daarna in het
geheel geen denkbeeld had van hetgeen
zich verder heeft afgespeeld. Hij heeft,
evenals zijn secretaresse, den indruk, dat
het de boomen waren, die den val van het
toestel gebroken hebben. Hij is zich slechts
bewust van een volkomen horizontale be
weging en hij kon daarom bijvoorbeeld ook
niet vertellen of hij uit zijn stoel geslingerd
werd.
De secretaresse meent echter een begin
van brand aan één der motoren te hebben
gezien. Zij had wel het besef, dat er iets
ging gebeuren, maar realiseerde zich dit
gebeurde zelf niet.
„Ik moet iets geroepen hebben", ver
klaarde Hubermann, „maar ik weet ook dit
niet meer".
„Hoe gevoelt u zich nu?"
„Veel beter", antwoordde de heer Huber
mann, „alleen wat pijn".
Hubermann haalde vervolgens zijn han
den, die hij tot dusver onder het laken ver
borgen had gehouden, omhoog. Hij toonde
hoe zoowel zyn rechter- als zijn linkerhand
gezwollen waren, blauw aangeloopen.
„Speciaal mijn linkerhand doet mij pijn,
alsof er iets gebroken is".
De interviewer verklaarde toen van den
dokter reeds te hebben vernomen, dat deze
de toekomst voor zijn patiënt niet somber
inzag, waarop Hubermann aanstonds rea
geerde met de vraag: „U bedoelt, dat ik
weer zal kunnen spelen?"
De interviewer was bly dit te kunnen
bevestigen. Deze uededeeling stemde zoo
wel Hubermann als zijn secretaresse zicht
baar gelukkig.
„Heeft U verder nog verwondingen op-
geloopen?", vroeg de Aneta-interviewer.
„Ja, ik geloof dat er ook een rib gebro
ken is", antwoordde de violist, „maar dat
zal wel uit de Rjntgen-foto blijken
Zoowel Hubermann a's zijn secretaresse
hebben aan het gelaat lichte verwondin
gen, die vermoedelijk spoedig weer zuljen
zijn genezen. Zij zijn beiden veel optimisti
scher gestemd dan gisteren, doch Huber
mann wil nog een specialist op Java raad
plegen. Dit staat echter nog niet vast.
Heronderzoek door de commissie
hervat.
In alle vroegte begaf zich de commissie
van onderzoek hedenochtend naar het
vliegveld Talang Betoetoe, ten einde de
situatie van het terrein en de overblijfselen
van de „Specht" aan een nauwkeuriger
onderzoek te onderwerpen, speciaal de
cockpit.
Terrein en machine zijn den geheelen
nacht door militairen bewaakt.
Het hulptoestel uit Bandoeng zal zoo mo
gelijk nog hedenmiddag om vijf uur terug-
keeren.
Is het vervoer van films in vliegtui
gen een riskante onderneming of zijn
voldoende waarborgen getroffen voor
de veiligheid van passagiers en beman
ning? Bestaan voor het vervoer per
vliegtuig van gevaarlijke chemische
stoffen voldoende voorzorgsmaatrege
len? Is het niet noodig, dat voor het
vrachtvervoer met vliegtuigen afdoende
regelingen getroffen worden, opdat met
zekerheid komt vast te staan, dat geen
ongelukken kunnen ontstaan door de
vrachtgoederen, die door de lucht ver
voerd worden?
Deze vragen hebben volgens het Volk ge
leid tot een conflict tusschen de directie
der K.L.M. en den gezagvoerder Von Wev-
rother. Ongeveer twee maanden geleden
heeft de gezagvoerder Von Weyrother bij
de directie bezwaar gemaakt tegen het ver
voeren van films per vliegtuig. Hij wenscht,
dat zoodanige voorzorgsmaatregelen geno
men worden, dat het vervoer van films met
groote stelligheid zoo gevaarloos mogelijk is.
De directie is voor de bezwaren van Von
Weyrother niet toegankelijk geweest en de
gezagvoerder heeft daarop geweigerd om te
starten, wanneer er films in zijn vliegtuig
zouden zijn. De directie van de K.L.M., die
niet tevoren kan garandeeren, dat nergens
films ten vervoer worden ingeladen, heeft
daarop Von Weyrother uit de dienstrege
ling genomen en sinds ongeveer vijf weken
heeft Von Weyrother niet gevlogen.
Naar het Volk verneemt, zal deze kwestie
hedenavond in een vergadering van de
pilotenvereernging besproken worden.
De vlieger Von Weyrother heeft intus
schen een uitvoerig rapport omtrent dit
vraagstuk bij de directie van de K.L.M. in
gediend, waarin hij de meening van enkele
deskundigen, o.a. van den commandant van
de Amsterdamsche brandweer, den heer
Gordijn, heeft verwerkt. In dit rapport
wordt o.a. door de deskundigen verklaard,
dat een opgerold stuk film van vijf meter
lang door zelf-explosie een ontploffing kan
veroorzaken, die gelijk staat aan de explosie
van een ze ven-een timeter-granaat!
Actueele kwestie.
De kwestie van de gevaarlijkheid van
films in vliegtuigen is actueel. Zooals men
weet ,is deze zaak eigenlijk voor het eerst
in openbare discussie gekomen na het on
geluk met de „Flamingo" die in de lucht in
brand is gevlogen. Toen werd, in verband
met het feit, dat zich onder de passagiers
een employé van een filmonderneming be
vond, de aandacht gevestigd op het feit, dat
deze man wellicht films bij zich had gehad,
die door zelfontbranding de brand in het
vliegtuig hadden doen ontstaan. Met de
grootste nadruk is dit vermoeden indertijd
tegengesproken, doch de kwestie was er
door in discussie gekomen en het is niet on
waarschijnlijk, dat de vlieger Von Wey
rother daardoor tot nadenken over het ge-
heele vraagstuk van het vervoer van brand
bare en ontplofbare stoffen per vliegtuig is
gebracht.
Inderdaad is het ontbreken van eenige
controle op de inhoud van pakketten, die
voor luchtvervoer worden aangeboden, on
houdbaar. Voor films is de eenige voor
zorgsmaatregel, dat de blikken doozen,
waarin_de films zijn verpakt, in een roode
zak worden gedaan, opdat men dit gevaar
lijke goedje in geval van nood vlug kan
herkennen en buiten boord kan gooien.
Reeds eerder is bezwaar gemaakt tegen de
gebruikelijke verpakking in blikken doozen,
omdat blik een goede warmtegeleider is en
de films daardoor gevaarlijker zyn, dan
wanneer zij bij voorbeeld in houten kisten
zonder meer worden verpakt. Brand aan
boord van een vliegtuig is bizonder gevaar
lijk, als er films aan boord zijn. Reeds meer
malen is in vliegtuigen overal op de
wereld een begin van brand ontdekt. Wij
herinneren aan het geval, waarbij in een
koffer, die in het bagageruim was gewor
pen, een sigarenaansteker zat, die door de
schok opensprong en de koffer in brand
stak. Dergelijke brandjes worden met be
hulp van een brandblusch-apparaat in een
oogwenk gebluscht, doch wanneer er films
in het bagageruim zijn, is blusschen dikwijls
onbegonnen werk.
Het vraagstuk betreft niet .alleen films,
hoewel die in groote hoeveelheden per
vliegtuig worden vervoerd. Doch ook an
dere stoffen, die bijvoorbeeld in Engeland
slechts met bepaalde treinen des nachts mo
gen worden vervoerd, worden zonder con
trole per vliegtuig meegenomen. Chemische
stoffen, die nimmer in één colli of in één
ruimte mogen worden vervoerd, omdat zij,
wanneer de vaten mochten breken en de
stoffen met elkaar in aanraking komen, ge
vaar voor ontploffing of brand opleveren,
kan men zonder moeite door de lucht laten
vervoeren. En het vreemde ervan is, dat dit
overal in de wereld geschiedt, ook in de
landen, die voor het vervoer per trein de
strengste maatregelen hebben voorgeschre
ven!
Dit is bij de betrokken fabrikanten
zoozeer bekend, dat ei> ondernemingen
zijn die hun producten zoo goed als uit
sluitend per vliegtuig laten vervoeren,
om van de moeilijkheden, die aan ver
voer per spoor of per schip verbonden
zijn, af te komen.
Regeeringstaak.
Ons lijkt, zoo besluit het blad, deze kwes
tie niet een zaak, die alleen de directie van
de K.L.M. aangaat. Eigenlijk behoort in de
eerste plaats de regeering zich ermee te
bemoeien. De regeering schrijft en zeer
terecht strenge eischen voor, waaraan de
vliegtuigen moeten voldoen, alvorens zij
voor de vliegdienst worden goedgekeurd. En
telkenmale, als blijkt, dat er desniettegen
staande toch nog iets kan gebeuren, worden
die bepalingen verscherpt, teneinde een zoo
groot mogelijke veiligheid te waarborgen.
Die veiligheidsmaatregelen blijven echter
volkomen onvoldoende, indien de regeering
niet tevens ervoor zorgt, dat in de door haar
technische voorschriften beveiligde vlieg
tuigen geen gevaarlijke stoffen kunnen
worden meegevoerd, zonder dat maatrege
len genomen zijn, die het gevaar afdoende
bezweren.
De Chineezen hebben een hevigen
aanval ontketend op de Japansche stel
lingen in de sectoren Ljoehang en Lo-
tjen.
Vooral ten Zuiden van Ljoehang is
verbitterd gestreden, aangezien de Chi-
leesche troepen, die bij de renbaan van
iiangwan liggen, zich bedreigd voelden
'oor de langzaam in zuid-westelijke
•ichting oprukkende Japanners en der-
ïalve over de geheele linie in het offen
sief zijn gegaan om hun positie te ver
beteren.
DE DRIEMAAL-WEKELIJKSCi»«i DIENST
NAAR INDIE.
Hedenochtend om 7 uur is het K. L. M.-
vliegtuig Pelikaan met acht passagiers, resp.
één Amsterdam-Singapore, één Amster
dam-Jodphur, één Amsterdam-Karachi,
drie Amsterdam-Alexandrie, één Arnster-
dam-Bangkok en één Amsterdam-Calcutta
van Schiphol naar Indië vertrokken.
Voor de tusschentrajecten hebben drie
passagiers plaats besproken n.1. twee Alla-
habad-Rangoon, en één Singapore-Batavia.
Het toestel heeft 138 K.g. goederen, 489
K.g. briefpost en 40 K.g. pakket.post mede
genomen.
„Wij geven de voorkeur
aan courantenreclame",
„Wij geven de voorkeur ai... couran
tenreclame boven andere reclame
middelen, omdat wy daardoor onze
reclame beter kunnen richten. Cou
ranten geven ons ook veel eerder
resultaten. Onze rapporten betreffen
de reclame-resultaten hebben ons
definitief aan courantenreclame doen
gelooven als het snelst resultaten
gevende-, het meest productieve- en
het best te controleeren reclame
middel",
zei onlangs Sir George Schuster, de
president van den theehandel met
Wfrr&kkiaam: iXhomaR-.T. T.injnp |r
Sjapei is opnieuw hevig door Japansche
vliegtuigen en artillerie gebombardeerd.
Aan weerszijden van de spoorlijn Sjanghai
Woesoeng leggen de Chineezen sterke ver
dedigingswerken aan, die op den noordelij
ken oever van de Soetsjau-kreek, ten wes
ten van de internationale nederzetting, be
ginnen en zich twintig K.M. naar het westen
uitstrekken.
In Japansche militaire kringen gelooft
men, dat de Chineezen hierdoor, by een
eventueelen terugtocht op Natsiang en Kia-
ting, willen verhinderen, dat de Japanners
over de Soetsjau-kreek trekken en Sjanghai
van Nanking afsnijden.
Twaalf Japansche vliegtuigen zijn gister
morgen boven Nanking verschenen. Zij zet
ten koers naar het vliegveld Tatsjautsjang,
waar zy hun bommen lieten vallen. Een der
toestellen werd door het Chineesche afv
geschut getroffen en stortte brandend neer.
Volgens Domei zouden tien Chineesche
vliegtuigen in de hangars op het vliegveld
door het bombardement vernield zijn.
's Middags keerden de Japansche toestel
len terug en bombardeerden het vliegveld,
dat voor de zuidelijke stadspoort is gelegen.
Op Nanking zelf werden geen bommen ge
worpen.
Uit Peiping wordt gemeld, dat de Japan
sche troepen die langs de lyn TientsinPoe-
kau oprukken, Koetseng, ten zuiden van
Tetsjau, hebben bezet. De opmarsch in zui
delijke richting wordt voortgezet.
In de provincie Sjansi hebben de Japan
ners de stad Kwosien ingenomen. De hoofd
stad, Tayoean, is door de Japansche lucht
macht gebombardeerd. De Chineesche bur
gerbevolking zou echter vóór dit bombarde
ment de stad reeds hebben verlaten.
De Japansche opmarsch ten Zuiden van
Paotingfoe schijnt op het oogenblik tot stil
stand te zyn gekomen. De Chineezen bie
den hier heftigen tegenstand.
De aanvallen op de jonken.
bti woordvoerder van het Japansche mi
nisterie van buitenlandsche zaken heeft ver
klaard, dat de Japansche marine, wanneer zij
aan boord van Chineesche jonken wapenen,
munitie of andere oorlogsbenoodigdheden
vindt, de bemanning waarschuwt en daarna
vaartuig en opvarenden loslaat. Alle jonken,
die te goeder trouw zijn, worden vrijgela
ten, doch langs de kust by Hongkong, in het
bijzonder in de Biasbaai, varen talrijke ge
wapende zeerooversjonken. Japansche vaar
tuigen, aldus de woordvoerder, worden door
deze jonken vaak uitgedaagd en beschoten.
De vernietiging der Chineesche zeeroovers
is de plicht der oorlogsschepen, zooals de be
staande overeenkomst tusschen de Japan
sche en Britsche vloten verklaart.
Tetsjau in Japansche handen.
Het Japansche hoofdlfwartier heeft mee
gedeeld, dat de Japansche troepen na de
verovering van Tetsjau op 3 October verder
zuidwaarts zijn getrokken en den volgenden
dag Koetsjeng hebben bereikt. Twee of drie
compagnieën van het Chineesche leger wa
ren onbemerkt achtergebleven en zij slaag
den er in het noordwestelijk deel van
Tetsjau te veroveren en hier stellingen aan
te leggen. Zij werden evenwel door de Ja
pansche reservetroepen, welke later kwa
men, vernietigd.
In tegenstelling met de berichten van
Chineesche zijde is Tetsjau in Japansche
handen en wordt de opmarsch naar het Zui
den voortgezet.
Van Japansche zijde wordt medegedeeld,
dat alle berichten, welke door de radio te
Nanking zijn verspreid over Chineesche suc
cessen m Noord-China, niet juist zyn. De Ja
pansche troepen rukken verder op en heb
ben gisterochtend de versterkte stad Kwo
sien in Sjansi ingenomen. De hoofdstad van
Sjansi, Taijoean, werd met zware vlieger-
bommen bestookt. De Japansche autoriteiten
verklaren, dat de Chineesche burgerbevol
king voor het bombardement de stad had
verlaten.
De woordvoerder van het ministerie van
buitenlandsche zaken heeft de moeite geno
men een lang antwoord te geven op ee^
hoofdartikel van de „New York Times"
waarin geweigerd werd de lezing te aan'
vaarden, dat de Chineezen de aanvallers wa
ren. De Japansche zegsman antwoordde
daarop met de bekende argumenten, doch
voegde er eenige bijzonderheden aan toe,
welke nog niet bekend waren. Ten eerste
dat de Japanners tot des avonds 12 August
tus toe getracht hebben het incident, voort
gekomen uit den moord op de twee marine
officieren op het vliegveld van Sjanghai bij
te leggen. Ten tweede, dat de zoogenaamde
versterking van de Japansche vloot bij
Sjanghai aanvankelijk niet anders beteeken-
de, dan dat de oorlogsschepen, die Japansche
vluchtelingen uit het gebied van de Jangtse-
kiang hadden afgehaald de rivier waren af
gezakt en ten derde, dat de Chineezen van
plan waren de Japansche bevolking van
Sjanghai en het kleine Japansche garnizoen
aldaar den pas af te snijden en dat zy tot dat
doel dan ook de buitenlanders in Hongkioe
hadden aangeraden voor 14 Augustus de
wyk te nemen.
Een aantal vooraanstaande Japanners zal
thans met een niet officieele missie haaf
Europa en de Ver. Staten worden gezonden
om een actie te beginnen tegen de schande
lijke gevolgen, welke aan Chineesche propa
ganda in het buitenland worden toegeschre
ven. Begin December vertrekt burggraaf
Isjii, oud-minister van buitenlandsche zaken
naar Engeland. De hoofdredacteur van de
Nisji Nisji en eenige zakenlieden begeven
zich naar de Ver. Staten. De hoofdredacteur
van de „Asahi" reist naar Frankrijk, baron
Okoera, een handelsmagnaat, naar Italië en
admiraal Godo, een oud-minister van han
del, naar Duitschland.
Deze menschen zullen in het land dat zij
bezoeken het Japansche standpunt nader uit
eenzetten.
Tokio bezorgd over anti-Japansche
stemming in het buitenland.
Het is duidelijk merkbaar, dat het feit, dat
de pubhek opinie in de wereld zich tegen
Japan keert, te Tokio zoowel bezorgdheid ah
geprikkeldheid .wekt.
Blijkbaar op instructie van hoogerhand
is de Duitsche pers in het koloniale vraag
stuk tot een offensief overgegaan, dat
beschouwd kan worden als het begin van
een krachtige propagandacampagne voor
teruggave aan Duitschland van de koloni
ale gebieden, die het by het verdrag van
Versailles werden ontnomen.
De „Deutsche Allgemeine Zeitung"
deelt mede, dat het in de eerste plaats de
bedoeling der Duitsche regeering is, de
Duitsche en de internationale openbare
meening vertrouwd te maken met het
denkbeeld, dat de Duitsche koloniale
eischen er nu eenmaal zijn en niet meer
teruggetrokken kunnen worden.
De bladen herinneren aan de redevoe
ringen van den laatsten tyd en nemen de
argumenten over, die nu al jaren inge
bracht worden tegen wat zij den „diefstal"
der Duitsche koloniën noemen. Zij verkla
ren eenstemmig, dat de teruggave dezer
koloniën niet slechts een noodzakelijkheid
is, doch tevens een kwestie van nationale
eer.
De „Berliner Boersenzeitung" schrijft
o.a. nog, dat koloniale activiteit van
Duitschland voorwaarde is voor geleide
lijke vermindering van de deviezencon-
trole en het blad bestrijdt het argument,
dat men Duitschland door teruggave zij
ner koloniën geen strategische mogelijk
heden mag verschaffen.
De „Deutsche Allgemeine Zeitung"
stelt vast, dat Engelend, en vooral Zuid-
Afrika zich dank zy het feit, dat de
entente tijdens den wereldoorlog de
Congo-acte geschonden heeft, en ook in j
Afrika den strijd van blanken tegen blan- J
ken en van kleurlingen tegen blanken niet^
vermeden heeft, geplaatst ziet tegenover®
een gistende wereld van kleurlingen. I
Duitsche koloniën in Afrika, aldus het
blad, zouden voor de blanke natie slechts
een verlichting, nimmer echter een ver
zwaring vormen.
DE CONSUMPTIEMELK-
REGELING.
In „De Kroon" te 's-Gravenhage hield
Woensdagmiddag de nationale besturenbond
van zuivelhandelorganisaties in Nederland
een buitengewone algemeene vergadering-
Het doel van deze bijeenkomst was, de alge*
meene aandacht te vestigen op de wanver
houding, welke bij de regeling voor de con-
sumptiemelk ter zake van de prijsbepaling
is ontstaan en er op te wijzen, dat de melk*
slijters hun zelfstandig bestaan moeten ver
dedigen en medewerken om in het melkbe-
drijf orde te scheppen.
Nadat de heer A. Renzenbrink, voorzitter
van den bond, een overzicht had gegeven
van de prijspolitiek in de consumptiemelk-
regeling en de secretaris de heer Stam, 6e