u 9 £uchtiuxatt ■1 l(§ ifei 1 m lis i m 1! jü|| IS m iü lil i H l W 18 18 pff< n SS H lÉS Glimlachje JHU»i£ Draverijen Kennemer Sportclub. Ir. de Kok en SchmidtCrans terug. Generaal Snijders huldigt de vliegers. Deo ÖaegvOotobe* *9» Je sefcryft my,3wt Jfc vindt, dat myn Kinderen e* zoo flink aitziea en wil ik Je het geheim daarvan mededeelen.Ik geef ze n.I« Draisma van Valkenburg*a levertraan, die ik Lh myn jeugd ook heb moeten ga* bruiken# Ik raad je daar* om aan, geef je kinderen diezelfde levertraan, het is een oud bekend merfe#- Veel liefa van Je iiefh. Hj> DERDE BLAD 23Dd6Xc7 24. TclXc7 Te8—c8 Wit dreigde Tb7 en dit faalt nu wegens Tc2. 25. Tc7Xc8t Rd7Xc8 26. f2f3 De pointe van wit's geheelen opzet. Zwart s pion e4 is een waardevol aan- knoopingspunt, niet alleen om de witte pionnenmeerderheid op den koningsvleu gel te accentueeren, doch mede om de beide raadsheeren beter tot hun recht te laten komen (bewegingsvrijheid). Door te nemen zou zwart wit tegemoet komen. 26Rc8b7 27. Kgl—f2 Pf6e8 Eindelijk kan dit paard zijn post ver laten om zijn vroegere functie zoo spoedig mogelijk aan pion f7 over te dragen (f7. f5.) 28. Rb2a3 Ook wit staat voor problemen. Dadelijk Rc4 zou wegens Pd6, eventueel gevolgd door Ra6, tot niets leiden. Trouwens, zulke vage doeleinden streeft Euwe niet na. En passant Pd6 verhinderende stevent hij recht op den b-pion af. 28Rd7—d5 Met f5 kon zwart den b-pion behouden (Re7f, Rc6), doch daarop komen de raadsheeren in geweldige actie, te beginnen met Rb5. Bijv. Pc7, Rd7, g6, Rd6 en het paard komt in de verdrukking. Na den tekstzet is de b-pion verloren. 29. Ra3e7 f7—f5 30. f3Xe4 f5Xe4 31. Re7—d8 Eindelijk is het voordeel gesublimeerd. Pluspion en raadsheerenpaar moeten nu voor het overige zorgen. Eventueel zal bovendien pion e4 bescherming behoeven. 31Pe8d6 32. Rd8Xb6 Pd6—c4 33. Rb6c7 Onnoodig te zeggen, dat Rc4 een blunder zou zijn, omdat er raadsheeren van onge lijke kleur zouden overblijven. 33. Kg8f7 34. h2h4 Ten einde f4 te spelen en aldus den koning van de dekking van e3 te onthef fen. Dadelijk Rf4 zou natuurlijk worden beantwoord met g5. 34g7—g5 Vanzelfsprekend, doch ook na deze zet komt wit verder. 35. Re2h5f Kf7e7 36. Rh5g4 Rd5b7 Zwart doet reeds verlegenheidszetten. Inderdaad is het moeilijk te zien, hoe hij zijn kansen zou kunnen verbeteren. Im- mers-gh4:, Rf4 is weinig hoopvol en indien het paard naar d6 gaat kan het wel wor den afgeruild, daar er dan raadsheeren van gelijke kleur overblijven. 37. Rc7 c5 Beslissend wegens de dreiging Rg7. Bijv. Kf7, Rh5t, Kf8, hg5:, hg5:, Rf6. Of gh4:, Rg7 en zwart's h-pion is bovendien hulpbehoevend. 37Pc4Xe5 38. d4Xe5 g5Xh4 Beide spelers waren intusschen min of meer in tijdnood geraakt. Het is echter duidelijk, dat zwart zijn h-pion en daar mede de partij zal moeten: verliezen. 39. Kf2gl! Rb7—a6 40. Kgl—h2 Ke7—f7 Dr. Euwe gaf hier zijn zet in couvert af. Vanavond te zeven uur wordt de partij In een kleinere zaal van Krasnapolsky voortgezet. Zwart ab c d e i g h Wit De partij werd afgebroken in de vol gende stelling: Slotbeschouwing. Amsterdam en de match om het wereld kampioenschap schaken! Welk een glorieuze herinneringen roept deze combinatie op, in het brein van iederen schakenden hoofdstedeling. Her inneringen aan de militiezaal, aan Belle- vue, aan daverende overwinningen, aan geestdriftige menschenmassa's in de sneeuw, aan de intrede ten slotte van het wereldkampioenschap schaken binnen de Nederlandsche grenzen! Zou dr. Euwe de hem blijkbaar gunstig gezinde traditie weten te handhaven, zij het dan ook niet in de veelbesproken militiezaal, noch in de historische Belle- vue, doch ditmaal in het oud-Amsterdam- sche Krasnapolsky? Nu de partij is afgebroken, moeten wij verklaren, dat er inderdaad veel kans op een overwinning bestaat. Wethouder de Miranda van publieke werken te Amsterdam gaf de opening een officieel tintje door op aanwijzing van dr. Euwe den eersten zet te doen. Alle be trokkenen, het publiek niet in de laatste plaats, mogen blij zijn, dat uitvoeriger of- ficieele ceremonies zijn afgeschaft. De partij van heden scheen zoowaar reeds opnieuw met dezelfde variant als de vorige twee partijen te zullen aanvangen, toen Aljechin op den'vierden zet afweek. Er scheen zich een rustige variant van het geweigerd damegambiet te zullen ontwik kelen, doch Aljechin streefde op zijn be kende agressieve manier naar complica ties welke evenwel na allerlei levendige wendingen, die de goed gevulde zaal ruim schoots in spanning hielden, tot een voor hem nadëelig eindspel van twee raads heeren tegen raadsheer en paard leidden. Het secondantschap van Liket, die in plaats van den plotseling geopereerden Fine optrad, scheen wel een gunstigen in vloed te hebben gehad! Euwe, die met ijzeren hand alle geva ren had bezworen, speelde tot het eindspel met zijn gewone accuratesse en daarbij vol finesses. Aljechin verdedigde, zooals steeds, iedere centimeter en slaagde erin, den partij tot den veertigsten zet te rek ken. Euwe heeft nog steeds considerabele winstkansen. FINE, DR. EUWE'S SECONDANT, GEOPEREERD. Voor iedere partij thans een anderen secondant. De Amerikaansche grootmeester Rueben Fine, den secondant van dr. Euwe, moest Zaterdagmiddag tegen 5 uur potseling naar het Centraal Israëlietisch ziekenhuis te Amsterdam worden vervoerd, waar hij onmiddellijk aan den blindedarm moest worden geopereerd. Zijn toestand is naar omstandigheden goed. Het Euwe-Aljechin-comité heeft in overleg met den wereldkampioen, besloten voor iedere partij een anderen secondant voor dr. Euwe aan te wijzen, zoolang Fine deze functie niet zal kunnen bekleeden. Als secondanten zullen voornamelijk leden van het EuweAljechin-comité op treden. Hockey. KRAAIEN—ALKMAAR II, 1—1. Alkmaar II begon Zondag de competitie met een gelijk spel tegen de Kraaien, het geen niet onverdienstelijk genoemd mag worden, aangezien een overwinning zeer moeilijk te bevechten is op de zware Zaansche velden. De eerste helft van den wedstrijd gaf een overwicht der Kraaien te zien, doch deze konden het niet tot een doelpunt brengen dank zij het stugge verdedigen der achterhoede. De rust trad dan ook met blanco stand in. Kort na de rust wisten de Kraaien te scoren na een snellen aanval (10). Onmiddellijk hierna echter wist Alkmaar gelijk te maken (11) waarna een Alk- maarsch overwicht in trad, dat tot het einde duurde. Energiek trok de Alkmaar - sche voorhoede ten aanval waarbij de beide kanthalfs zeer nuttig werk ver richten. Door onsamenhangendheid in de voorhoede bleef de winnende goal echter uit zoodat de wedstrijd met een gelijk spel eindigde. Vooral aan het afbrekend spel der Kraaien moet dit resultaat geweten worden. Zij spelen nog steeds lang geen foutloos spel, hetgeen nog in de hand ge werkt wordt door de slappe leiding der scheidsrechters. ZANDVOORT II—A.M.H.C. III 3—0. Ondanks de ontvangen waarschuwing dat Zandvoort II een geduchte tegenstander was met een buitengewone productieve voorhoede, vertrokken de benjamins met niet minder dan 3 invallers naar de boule vard-bewoners. Over den wedstrijd het vol gende: Ruim drie kwartier te laat stelden de beide elftallen zich op. Zandvoort bleek een gevaarlijk tegenstander, zoodat de backs het eerste half uur de handen vol hadden, terwijl de keeper een heel goede partij speelde. Vijf minuten voor rust forceert AlkmaaT uit een snellen aanval een straf- corner. Nic. Buur neemt deze onberispelijk, doch helaas hoog in 't zijnet. Met blanke stand komt de rust. Wegens het late aan- vangsuur wordt besloten gelijk door te spe len. Onmiddellijk na het fluitsignaal neemt Zandvoort het heft in handen en de ver dediging van Alkmaar moet alle zeilen bij zetten, maar de overmacht is te groot. Regelmatig verhoogt Zandvoort zijn score en met 30 is het einde. Een algemeene opmerking over dit reserve-elftal. Ook bij het derde demon streert zien het zelfde verschijnsel, waar aan het tweede elftal voor eenige jaren ook ernstig geleden heeft, n.I. een volkomen on productieve voorhoede, die in dezen wed strijd kans zag 34 maal buitenspel te staan. Keeper, backs, links- en midhalf waren van beter gehalte, zoodat geen doelpuntenregen van Zandvoort ontstond. Volgenden Zondag beter! B.D.H.C. VII—ALKMAAR (dames) 3—3. De Alkmaarsche dames heben 't niet tot een overwinning kunnen brengen, niet tegenstaande zij tot een kwartier voor 't einde met 3—1 voorstonden. D.D.H.C. scoorde 't eerste puntje, kort daarop ge volgd door twee goals van Alkmaar, Met 21 voor Alkmaar ging de rust in. In 't tweede gedeelte vergrootte Alkmaar haar voorsprong tot 31, waarna B.D.H.C. de stand tot 33 opvoerde. Er werd door beide partijen met veel animo gespeeld. Voor 't Alkmaarsche elftal, dat 't vorige jaar geen competitie gespeeld heeft, was 't een goede oefening. 'ar T] Zeg!..,, neem dezen brief even mee!... Het is heel erg be langrijk, dus pas er goed opl Paarden. Groote opkomst der paarden op de slotmeeting. De regen bederft veel. Paarden uit het Noorden van ons land leggen beslag op de hoofdprijzen. Geluk met het weer heeft de K. S. toch werkelijik niet. Leek het gisteren voor de slotmeeting mooi herfstweer te zullen worden, na het tweede nummer brak de dreigende regen plotseling los en maakte het voor publiek, rijders en paarden min der aangenaam. De baan werd zwaar en de rijders zagen er menigmaal ontoonbaar uit. De belangstelling leek wel iets grooter dan bij vorige courses, maax toch krijgen de draverijen nog steeds niet het bezoek dat zij verdienen. De opkomst der paarden was buitenge woon, 74 van de 90 ingeschreven paarden verschenen aan den start. Het programma bracht ditmaal geen heatdraverij, maar vier langebaan-num- mers en een kortebaandraverij. De deelnemers uit Groningen en Fries land gingen nagenoeg met alle prijzen weg. Zoeklicht van de Jong uit Oranjewoud opende de rij in het 4e klasnummer. Lan gen tijd scheen Bonni Scott de beste kan sen te hebben. Maar Zoeklicht deed vooral in de laatste ronde mooi werk. Bonni ging nog springend door de finish en werd hiervoor en mede voor minder regelmatig draven als tweede aankomende gedis kwalificeerd. In de handicap-draverij 2e en 3e klasse leverde X Smiling een bijzondere prestatie in de eerste ronde, maar die snelheid kon niet volgehouden worden. Langen tijd bleef hij aan den kop, maar Abdullah Scott bleek toch ten slotte sterker en wist de uitgeloopen Smiling met miniem ver schil te kloppen. In de groote cour se over 3200 M. toonde weer een Friesche deelneemster zich de sterkste. In een km. tijd van 1.31 wist Nelly Duffy dit nummer te winnen met vier seconden voorsprong op Wanda Scott uit Wolvega. De slüitingsprijs gaf een zeer spannende finish. Vijf paarden gingen bijna gelijk over de streep. Maar twee er van werden gediskwalificeerd. Zwaluw E. van Stal Gruno werd eerste en Breakaway Scott tweede, doordat 2 en 8 werden uitgesloten. De kortebaandraverij bracht dertig paarden aan dem start. Deze liepen in zes series van vijf paarden. Welkom, Weid- looper, Woudduifje G, Bonni Scott, Xer- xes en Abdullah Scott werden welverdiend seriewinnaars en in de finale mocht Ab dullah Scott zijn tweede succes van den middag boeken. Hij werd eerste gevolgd door Bonni Scott. Weidlooper en Woud duifje in> deze volgorde. Welkom en Xer- xes vielen buiten de prijzen. De gedetailleerde uitslagen der verschil lende nummers volgen hieronder: I. Octoberprijs. Prijzendraverij 4e klas se. Afstand 1700 M. Ingeschreven 15 paar den. Niet opgekomen: Belanville 1660 M. en Y Zelda Peter 1700 M. 1. Zoeklicht 1680 M. van U. W. de Jong te Oranjewoud, rijder B. U. de Jong, tijd 2.41.2 (1.32.8). 2. Zoon van Silladar, 1660 M. van J. A. Mooy te Wieringerwaard, rijder A. Witte- veen, tijd 2.43.8. Niet geplaatst Akrou B 1700 M. irv 2.44; Bonnie's Norton 1660 M. in 2.44.4; Zwaluw E. 1680 M. in 2.45. Weeskind S. W. 1720 M. in 2.50.2. Y Kernei 1720 M. in 2.50.4. Zil ver Scott 1680 M. in 2.574. Yledizoon 1720 M. in 2.59.2. Amazone G. 1660 M. in 3.00.2. Buziau K. W. 1660 M. in 3.04.4. Ingehou den Aida, 1160 M. Gediskwalificeerd wegens springen door de finish en onregelmatig draven de tweede aankomende Bonni Scott, 1700 M. II. Kennemerprijs. Handicap-draverij 2e en 3e klasse. Afstand 2000 M. Ingeschreven 14 paarden. Niet opgekomen: Vita Liede, 2000 M. Willy Quetteville, 2020 M. Xilan- dra G. 2060 M. 1. Abdullah Scott, 2060 M. van Stal Gruno, rijder B. Bolwijn, tijd 3.09 (1.31.8). 2. X Smiling, 2060 M. van J. de Haan Jr. te Wijde-Wormer, rijder J. Vergaai, tijd 3.09. Niet geplaatst: Welkom van Aduard, 2040 M. in 3.09.8. Xerxes, 260 M. in 3.13.6. Wladimir 2060 M. in 3.15.4. Ijlbode J, 200 M. in 3.15.6. Yankee Scott, 2060 M. in 3.16. X Doorlooper, 2020 M. in 3.17.4. Astra Scott, 2000 M. in 3.24.2. Ingehouden Woudduifje G. en Achilles. III. Tot Weerziensprijs. Handicapdrave rij le klasse. Afstand 3200 M. Ingeschre ven 12 paarden. Niet opgekomen Willy Bewin, 320 M. en Xaisme Scott, 3260 M. 1. Nelly Duffy, 3320 M. van C. Kooi- stra te Heerenveen, rijder A. Siderius, tyd 5.02.4 (1.31.2). 2. Wanda Scott, 3260 M. van Mevr. Oosting te Wolvega, rijder C. F. Ockhorst, tijd 5.06.2. Niet geplaatst: Senator Boga, 3240 M. in 5.06.4. Anselor, 3200 M. in 5.07. Druy, 3240 M. in 5.07.2. Ulpia H., 3260 M. in 5.09.6. Zilver Queen, 3240 M. in 5.12.4. Sint Bernhard, 3240 M. in 5.12.6. Xenia G. 3260 M. in 5.29.2. Ingehouden Whim. IV. Slüitingsprijs. Prijzendraverij 3e en 4e klasse. Afstand 2000 M. Ingeschreven 13 paarden. Niet opgekomen Anna Mc. Kiyo, 1160 M. Y Y, 2000 M. Xenon, 2020 M. 1, Zwaluw E., 2000 M. van L. v. Hem men te Groningen, rijder J. Vergaai, tijd 3.13.2 (1.36.6). 2. Breakaway Scott, 2020 M. van G. J. v. d. Elshout te 's-Gravenhage, rijder C. F. Ockhorst, tijd 3.13.6. Niet geplaatst: IJlbode J„ 2020 M. in 3.14. Boyke Norton, 160 M. in 3.17.8. Vrijbuiter 2020 M. in 3.18. Yledizoon, 2000 M. in 3.18.6. Amalia, 1960 M. in 3.23.4. Gediskwalificeerd wegens onregelmatig draven de 2e en 3c aankomende Bouwina Scott en Zampa N.Z. 3 m V. Kortebaanprijs. Draverij korte baan. Max. 800 M. Ingeschreven 36 paarden. Niet opgekomen: Robert E Lee, 750 M. Y Zelda Peter, 20 M. Y. Y. 720 M. Zoon van Silladar, 720 M. T. Akista, 740 M. Vita Lieda, 740 M. Geloopen in zes series van vijf paarden. le serie: IJlbode J., 20 M. Welkom, 750 M. Anna Bradfords Guy, 760 M. Vrij buiter, 750 M. en X Doorlooper, 750 M. 1. Welkom, tijd 1.09. 2e s e r i e Weidlooper, 770 M. Achilles, 740 M. Eduard, 770 M. Wladimir, 750 M. X Smiling, 780 M. - 1. Weidlooper, tijd 1.07.4. 3e serie: Catabora T., 740 M. Maya Toddington, 770 M. Woudduifje G, 740 M. Dreamer's Star, 780 M. en Akron B, 740 M. 1. Wouduifje G., tijd 1.10. 4e serie: Nelly Duffy. 780 M. Bonni Scott, 730 M. Fatima, 790 M. Quita, 780 M. en Yack 730 M. 1. Bonni Scott, tijd 1.10. 5e serie: Otelha, 750 M. Xerxes, 750 M. Flora Mc. Elwin, 760 M. Yledizoon, 730 M. Konora, 730 M. 1. Xerxes, tijd 1.08.4. 6e serie: Abdullah Scott, 750 M. Determination, 780 M. Liliani W. Axwor- thy, 770 M. Bonnie's Norton, 700 M. en Loblied, 760 M. 1. Abdullah Scott, tijd 1.11. Beslissing, 6 paarden, 4 prijzen. 1. Abdullah Scott, 750 M. van Stal Gruno, rijder B. Bolwijn, tijd 1.10. 2. Bonni Scott, 730 M. van H. B. v. d. Veen te Ruinerwold, rijder A. B. v. d. Veen. 3. Weidlooper, 770 M. van J. de Vlie ger te Nieuw-Vennep, rijder J. de Vlieger. 4. Woudduifje G., 740 M. van R. W. Laarman te Wassenaar. Niet geplaatst: Welkom en Xerxes. Zaterdagmiddag, om kwart voor zes, zijn de directeur-generaal der Koninklijke, ir. J. E. F. de Kok en zijn medevlieger, de heer H. M. Schmidt Crans, chef-instructeur van de Natio nale Luchtvaartschool, op Ypenburg geland. De belangstelling voor hun aan komst was bijzonder groot, want zeer velen stelden er prijs op de vliegers een welkom thuis te wenschen. Om 10 minuten over half zes maakte de havenmeester, de heer Asjes, bekend, dat de PH K. O. K. boven Rotterdam gezien was en vijf minuten later kwam het vlieg tuig in het zicht. Allen waren het veld op geloopen en wuifden de vliegers, die de machine laag over het stationsgebouw stuurden, hartelijk toe. Precies kwart voor zes kreeg de dragon fly grond onder de wielen en reed naar het fakkellicht, dat eenige fotografen boven op hun auto ontstoken hadden. Het vliegtuig werd omstuwd door de enthousiaste menigte en de heeren de Kok en Schmidt Crans, beiden blootshoofds en zonder overjas, hadden het niet gemakke lijk. Iedereen wilde hen de hand drukken en de fotografen waren onvermoeid en onuitputtelijk met hun opgaven. Toen de vliegers in het clubgebouw wa ren „aangeland" nam generaal Snijders, de nestor van onze luchtvaart, het woord om, namens de verschillende luchtvaart organisaties in ons land, ir. de Kok en den heer Schmidt Crans te verwelkomen. Generaal Snijders sprak van de groote belangstelling, spanning en bewondering, waarmede het Nederlandsche volk deze vlucht heeft gevolgd en uitte zijn groote vreugde over deze behouden terugkomst. Hij wenschte de vliegers geluk met dit resultaat en dankte hen, omdat zij „de Nederlandsche kleuren door geheel Afrika hebben gevoerd". Aan het verzoek om een driewerf hoera op ir. de Kok en den heer Schmidt Crans uit te brengen werd met groote uitbundig heid gevolg gegeven. Nadat met de vliegers was geklonken, sprak de heer de Kok een kort dankwoord. „Deze tocht is de interessantste geweest, die ik ooit gemaakt heb, ook uit vliegtech nisch oogpunt". „Generaal Snijders' woorden," zeide de heer de Kok, „stel ik bijzonder op prijs, „maar ik vind wel, dat hy het wat over dreven heeft, want zoo belangrijk vinden wij dezen tocht niet". Nadat de eerste drukte voorbij was, was de heer de Kok bereid om de journalisten van zijn reisavonturen te vertellen. Het verhaal van ir. de Kok. Den eersten dag (dat was 15 September) vlogen wij naar Parijs. Het weer was slecht en was niet gemakkelijk om de goede koers te houden. Wij moesten laag vliegen en hielden de spoorlijnen in het oog. Op Le Bourget waren de mistvoorschriften in werking en het weer in geheel Frankrijk was slecht. Alles zat dicht. Wij bleven maar wat hangen op het veld in de hoop, dat het weer zou opklaren. Om 4 uur 's middags was het nog steeds miserabel en wij besloten dien nacht in Parijs te blijven. Den volgenden dag hebben wij Lyon ge haald. Het weer was nog steeds slecht, vooral vlak bij Lyon, daar hadden wij veel remous en vlogen door een dichten regen, zoo dicht, dat de regen bij mijn aankomst in Batavia, bij deze bui vergeleken, niets beteekende. Dien dag konden wij dan ook van Lyon niet verder vliegen. De overige dagen van de heenreis hebben wij goed weer gehad. Den derden dag kwamen wij 's avonds in Brindisi aan. Van Italië vlogen wij naar Cairo, om verder te vliegen langs de route van de Imperial Airways. Over het traject KhartoumNairobi deden wij twee dagen. Als tusschenstation landden wij in Juba. In deze streek hebben wij „de wilde bees ten" gezien. Wij filmden een kudde oli fanten van wel 200 dieren, giraffen, zebra's, springbokken, gazellen, buffels en andere dieren, van 50 meter hoogte af. Leeuwen en tijgers hebben wij, jammer genoeg, niet gezien. Nairobi is prachtig gelegen. Het ügt vlak bij den evenaar en toch is de tempe ratuur koel, tusschen de 60 gr. en 65 gr„ want het ligt op een hoogvlakte van 1700 meter. Zuid-Afrika is rijk aan hoogvlak ten en het klimaat is er heerlijk. In Johan- nesburg waren vele Nederlanders te on zer eere op het vliegveld aanwezig. Onder hen waren mr. H. A. Lorentz, de Neder landsche gezant te Pretoria, met de leden van de legatie en de Nederlandsche consul. Ook te Kaapstad waren vele vooraan staande Nederlanders op het vliegveld bij onze aankomst tegenwoordig. Wij kwamen daar 24 September aan en zijn er 5 dagen gebleven. Met een auto bezochten wij ver schillende Nederlandsche farms en ook maakten wij vliegtochtjes van Kaapstad uit. In Pretoria hebben wij bij den. Neder- landschen gezant geluncht, o.a. met gene raal Smuts en minister Havenga. Zuid-Afrika is een zeer welvarend land, zonder werkloosheid. Er kunnen nog heel wat jonge menschen, die de handen uit de mouwen kunnen steken, emplooi vinden. In Johannesburg wordt geweldig ge bouwd, de eene wolkenkrabber na de an dere. Vooral tusschen Nairobi en Broken Hill" vervolgde de heer de Kok, „was het navigeeren uiterst lastig, vanwege de „bushfires". Wij vlogen voortdurend in een rookgordijn. Op den terugweg hadden wy steeds te genwind. In Marseille bijvoorbeeld was de windzak op het vliegveld, vergeleken bij onze heenreis, 180 gr. gedraaid. Ware het weer beter geweest, dan hadden wij Don derdagmiddag op Ypenburg kunnen lan den." „U kunt toch tevreden zijn," merkte een journalist op, „want u hebt den terugweg in een week afgelegd en dat is een dag vlugger dan den tijd, dien de Imperial Airways over het traject DurbanLonden vliegt". De heer de Kok stemde dit toe. De ma chine heeft zich prachtig gehouden, voeg de hij eraan toe. „Bent u niet erg vermoeid", vroeg iemand. „Weineen", was het antwoord, „ik voel me heelemaal fit en uitgerust. Het wal een heerlijke vacantie". „Maar echt vacantie was het toeK niet", merkte een ander op. „Zeker wel", antwoordde de heer Kok. „Wij stonden vroeg op, tusschen half vier en vijf uur en vlogen minstens 10 uur per dag, maar van het vliegen rust ik al tijd uit." „Het was de interessantste tocht, dien Ik ooit gemaakt heb". Met deze woorden besloot de heer de Kok het onderhoud. ONZE POSTVLUCHTEN. Het K. L. M.-vliegtuig „Valk" is op de thuisreis hedenmiddag op Schiphol ver wacht. DE RAMP VAN DE SPECHT. De commissie van onderzoek terug gekeerd. De commissie van onderzoek inzake de ramp van de Specht is gistermiddag met het DC. 3-toestel uit Palembang terugge keerd. Het toestel bleef op het vliegveld Tjililitan te Batavia, de van Bandoeng af komstige leden der commissie zyn per trein doorgereisd. Heden zyn de motoren van het verongelukte toestel aangekomen en naaf Bandoeng doorgezonden, teneinde na tp gaan of inderdaad een dier motoren heeft gestopt. Gisteren heeft de commissie de verboo# ren voortgezet, waarby nieuwe verklarilfr gen, die van inheemsche zijde werden afga» legd omtrent het „dood zyn" van een der motoren (letterlijke vertaling van het ma- leisch, dat hier gebruikt werd in de bertee- kenis van stilstand van den motor), eenigt- zins verrassend waren. Aan de juistheid van deze verklaringen wordt echter getwijfeld. Hubermann's toestand verergerd. De toestand van den violist Huberxnann is ten gevolge van longontsteking verer gerd, zoodat professor Reddingius van Ba tavia, die thans te Palembang vertoeft, het niet raadzaam achtte thans iets aan de htm*- den van den violist te doen. De toestand van de gewonden ven de „Specht"-ramp. Met het vliegtuig de „Reiger" k te Bata via o.m. gearriveerd professor ReddingiuÉ, die, zooals gemeld, zich naar Palembang had begeven na het ongeval van de Specht Aan freule Smissaert heeft de professor vier weken van volkomen rust voorgeschre ven, waarna zij uit Palembang zal kramen vertrekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 11