u
9
£uchtiuxatt
■1
l(§
ifei
1
m
lis
i
m
1!
jü||
IS
m
iü
lil
i
H
l
W
18
18
pff<
n
SS
H
lÉS
Glimlachje
JHU»i£
Draverijen Kennemer
Sportclub.
Ir. de Kok en SchmidtCrans
terug.
Generaal Snijders huldigt de
vliegers.
Deo ÖaegvOotobe* *9»
Je sefcryft my,3wt Jfc
vindt, dat myn Kinderen e*
zoo flink aitziea en wil
ik Je het geheim daarvan
mededeelen.Ik geef ze n.I«
Draisma van Valkenburg*a
levertraan, die ik Lh myn
jeugd ook heb moeten ga*
bruiken# Ik raad je daar*
om aan, geef je kinderen
diezelfde levertraan, het
is een oud bekend merfe#-
Veel liefa van Je
iiefh. Hj>
DERDE BLAD
23Dd6Xc7
24. TclXc7 Te8—c8
Wit dreigde Tb7 en dit faalt nu wegens
Tc2.
25. Tc7Xc8t Rd7Xc8
26. f2f3
De pointe van wit's geheelen opzet.
Zwart s pion e4 is een waardevol aan-
knoopingspunt, niet alleen om de witte
pionnenmeerderheid op den koningsvleu
gel te accentueeren, doch mede om de
beide raadsheeren beter tot hun recht te
laten komen (bewegingsvrijheid). Door te
nemen zou zwart wit tegemoet komen.
26Rc8b7
27. Kgl—f2 Pf6e8
Eindelijk kan dit paard zijn post ver
laten om zijn vroegere functie zoo spoedig
mogelijk aan pion f7 over te dragen
(f7. f5.)
28. Rb2a3
Ook wit staat voor problemen. Dadelijk
Rc4 zou wegens Pd6, eventueel gevolgd
door Ra6, tot niets leiden. Trouwens, zulke
vage doeleinden streeft Euwe niet na. En
passant Pd6 verhinderende stevent hij
recht op den b-pion af.
28Rd7—d5
Met f5 kon zwart den b-pion behouden
(Re7f, Rc6), doch daarop komen de
raadsheeren in geweldige actie, te beginnen
met Rb5. Bijv. Pc7, Rd7, g6, Rd6 en het
paard komt in de verdrukking. Na den
tekstzet is de b-pion verloren.
29. Ra3e7 f7—f5
30. f3Xe4 f5Xe4
31. Re7—d8
Eindelijk is het voordeel gesublimeerd.
Pluspion en raadsheerenpaar moeten nu
voor het overige zorgen. Eventueel zal
bovendien pion e4 bescherming behoeven.
31Pe8d6
32. Rd8Xb6 Pd6—c4
33. Rb6c7
Onnoodig te zeggen, dat Rc4 een blunder
zou zijn, omdat er raadsheeren van onge
lijke kleur zouden overblijven.
33. Kg8f7
34. h2h4
Ten einde f4 te spelen en aldus den
koning van de dekking van e3 te onthef
fen. Dadelijk Rf4 zou natuurlijk worden
beantwoord met g5.
34g7—g5
Vanzelfsprekend, doch ook na deze zet
komt wit verder.
35. Re2h5f Kf7e7
36. Rh5g4 Rd5b7
Zwart doet reeds verlegenheidszetten.
Inderdaad is het moeilijk te zien, hoe hij
zijn kansen zou kunnen verbeteren. Im-
mers-gh4:, Rf4 is weinig hoopvol en indien
het paard naar d6 gaat kan het wel wor
den afgeruild, daar er dan raadsheeren
van gelijke kleur overblijven.
37. Rc7 c5
Beslissend wegens de dreiging Rg7.
Bijv. Kf7, Rh5t, Kf8, hg5:, hg5:, Rf6. Of
gh4:, Rg7 en zwart's h-pion is bovendien
hulpbehoevend.
37Pc4Xe5
38. d4Xe5 g5Xh4
Beide spelers waren intusschen min of
meer in tijdnood geraakt. Het is echter
duidelijk, dat zwart zijn h-pion en daar
mede de partij zal moeten: verliezen.
39. Kf2gl! Rb7—a6
40. Kgl—h2 Ke7—f7
Dr. Euwe gaf hier zijn zet in couvert af.
Vanavond te zeven uur wordt de partij
In een kleinere zaal van Krasnapolsky
voortgezet.
Zwart
ab c d e i g h
Wit
De partij werd afgebroken in de vol
gende stelling:
Slotbeschouwing.
Amsterdam en de match om het wereld
kampioenschap schaken!
Welk een glorieuze herinneringen roept
deze combinatie op, in het brein van
iederen schakenden hoofdstedeling. Her
inneringen aan de militiezaal, aan Belle-
vue, aan daverende overwinningen, aan
geestdriftige menschenmassa's in de
sneeuw, aan de intrede ten slotte van het
wereldkampioenschap schaken binnen de
Nederlandsche grenzen!
Zou dr. Euwe de hem blijkbaar gunstig
gezinde traditie weten te handhaven, zij
het dan ook niet in de veelbesproken
militiezaal, noch in de historische Belle-
vue, doch ditmaal in het oud-Amsterdam-
sche Krasnapolsky?
Nu de partij is afgebroken, moeten wij
verklaren, dat er inderdaad veel kans op
een overwinning bestaat.
Wethouder de Miranda van publieke
werken te Amsterdam gaf de opening een
officieel tintje door op aanwijzing van dr.
Euwe den eersten zet te doen. Alle be
trokkenen, het publiek niet in de laatste
plaats, mogen blij zijn, dat uitvoeriger of-
ficieele ceremonies zijn afgeschaft. De
partij van heden scheen zoowaar reeds
opnieuw met dezelfde variant als de
vorige twee partijen te zullen aanvangen,
toen Aljechin op den'vierden zet afweek.
Er scheen zich een rustige variant van het
geweigerd damegambiet te zullen ontwik
kelen, doch Aljechin streefde op zijn be
kende agressieve manier naar complica
ties welke evenwel na allerlei levendige
wendingen, die de goed gevulde zaal ruim
schoots in spanning hielden, tot een voor
hem nadëelig eindspel van twee raads
heeren tegen raadsheer en paard leidden.
Het secondantschap van Liket, die in
plaats van den plotseling geopereerden
Fine optrad, scheen wel een gunstigen in
vloed te hebben gehad!
Euwe, die met ijzeren hand alle geva
ren had bezworen, speelde tot het eindspel
met zijn gewone accuratesse en daarbij
vol finesses. Aljechin verdedigde, zooals
steeds, iedere centimeter en slaagde erin,
den partij tot den veertigsten zet te rek
ken. Euwe heeft nog steeds considerabele
winstkansen.
FINE, DR. EUWE'S SECONDANT,
GEOPEREERD.
Voor iedere partij thans een
anderen secondant.
De Amerikaansche grootmeester Rueben
Fine, den secondant van dr. Euwe, moest
Zaterdagmiddag tegen 5 uur potseling
naar het Centraal Israëlietisch ziekenhuis
te Amsterdam worden vervoerd, waar hij
onmiddellijk aan den blindedarm moest
worden geopereerd. Zijn toestand is naar
omstandigheden goed.
Het Euwe-Aljechin-comité heeft in
overleg met den wereldkampioen, besloten
voor iedere partij een anderen secondant
voor dr. Euwe aan te wijzen, zoolang Fine
deze functie niet zal kunnen bekleeden.
Als secondanten zullen voornamelijk
leden van het EuweAljechin-comité op
treden.
Hockey.
KRAAIEN—ALKMAAR II, 1—1.
Alkmaar II begon Zondag de competitie
met een gelijk spel tegen de Kraaien, het
geen niet onverdienstelijk genoemd mag
worden, aangezien een overwinning zeer
moeilijk te bevechten is op de zware
Zaansche velden.
De eerste helft van den wedstrijd gaf
een overwicht der Kraaien te zien, doch
deze konden het niet tot een doelpunt
brengen dank zij het stugge verdedigen
der achterhoede. De rust trad dan ook
met blanco stand in.
Kort na de rust wisten de Kraaien te
scoren na een snellen aanval (10).
Onmiddellijk hierna echter wist Alkmaar
gelijk te maken (11) waarna een Alk-
maarsch overwicht in trad, dat tot het
einde duurde. Energiek trok de Alkmaar -
sche voorhoede ten aanval waarbij de
beide kanthalfs zeer nuttig werk ver
richten. Door onsamenhangendheid in de
voorhoede bleef de winnende goal echter
uit zoodat de wedstrijd met een gelijk spel
eindigde. Vooral aan het afbrekend spel
der Kraaien moet dit resultaat geweten
worden. Zij spelen nog steeds lang geen
foutloos spel, hetgeen nog in de hand ge
werkt wordt door de slappe leiding der
scheidsrechters.
ZANDVOORT II—A.M.H.C. III 3—0.
Ondanks de ontvangen waarschuwing dat
Zandvoort II een geduchte tegenstander
was met een buitengewone productieve
voorhoede, vertrokken de benjamins met
niet minder dan 3 invallers naar de boule
vard-bewoners. Over den wedstrijd het vol
gende:
Ruim drie kwartier te laat stelden de
beide elftallen zich op. Zandvoort bleek een
gevaarlijk tegenstander, zoodat de backs
het eerste half uur de handen vol hadden,
terwijl de keeper een heel goede partij
speelde. Vijf minuten voor rust forceert
AlkmaaT uit een snellen aanval een straf-
corner. Nic. Buur neemt deze onberispelijk,
doch helaas hoog in 't zijnet. Met blanke
stand komt de rust. Wegens het late aan-
vangsuur wordt besloten gelijk door te spe
len. Onmiddellijk na het fluitsignaal neemt
Zandvoort het heft in handen en de ver
dediging van Alkmaar moet alle zeilen bij
zetten, maar de overmacht is te groot.
Regelmatig verhoogt Zandvoort zijn score
en met 30 is het einde.
Een algemeene opmerking over dit
reserve-elftal. Ook bij het derde demon
streert zien het zelfde verschijnsel, waar
aan het tweede elftal voor eenige jaren ook
ernstig geleden heeft, n.I. een volkomen on
productieve voorhoede, die in dezen wed
strijd kans zag 34 maal buitenspel te staan.
Keeper, backs, links- en midhalf waren van
beter gehalte, zoodat geen doelpuntenregen
van Zandvoort ontstond.
Volgenden Zondag beter!
B.D.H.C. VII—ALKMAAR (dames) 3—3.
De Alkmaarsche dames heben 't niet tot
een overwinning kunnen brengen, niet
tegenstaande zij tot een kwartier voor 't
einde met 3—1 voorstonden. D.D.H.C.
scoorde 't eerste puntje, kort daarop ge
volgd door twee goals van Alkmaar, Met
21 voor Alkmaar ging de rust in.
In 't tweede gedeelte vergrootte Alkmaar
haar voorsprong tot 31, waarna B.D.H.C.
de stand tot 33 opvoerde.
Er werd door beide partijen met veel
animo gespeeld. Voor 't Alkmaarsche elftal,
dat 't vorige jaar geen competitie gespeeld
heeft, was 't een goede oefening.
'ar
T]
Zeg!..,, neem dezen brief
even mee!... Het is heel erg be
langrijk, dus pas er goed opl
Paarden.
Groote opkomst der paarden op
de slotmeeting. De regen bederft
veel. Paarden uit het Noorden
van ons land leggen beslag op
de hoofdprijzen.
Geluk met het weer heeft de K. S. toch
werkelijik niet. Leek het gisteren voor de
slotmeeting mooi herfstweer te zullen
worden, na het tweede nummer brak de
dreigende regen plotseling los en maakte
het voor publiek, rijders en paarden min
der aangenaam. De baan werd zwaar en de
rijders zagen er menigmaal ontoonbaar
uit.
De belangstelling leek wel iets grooter
dan bij vorige courses, maax toch krijgen
de draverijen nog steeds niet het bezoek
dat zij verdienen.
De opkomst der paarden was buitenge
woon, 74 van de 90 ingeschreven paarden
verschenen aan den start.
Het programma bracht ditmaal geen
heatdraverij, maar vier langebaan-num-
mers en een kortebaandraverij.
De deelnemers uit Groningen en Fries
land gingen nagenoeg met alle prijzen weg.
Zoeklicht van de Jong uit Oranjewoud
opende de rij in het 4e klasnummer. Lan
gen tijd scheen Bonni Scott de beste kan
sen te hebben. Maar Zoeklicht deed vooral
in de laatste ronde mooi werk. Bonni ging
nog springend door de finish en werd
hiervoor en mede voor minder regelmatig
draven als tweede aankomende gedis
kwalificeerd.
In de handicap-draverij 2e en 3e klasse
leverde X Smiling een bijzondere prestatie
in de eerste ronde, maar die snelheid kon
niet volgehouden worden. Langen tijd
bleef hij aan den kop, maar Abdullah Scott
bleek toch ten slotte sterker en wist de
uitgeloopen Smiling met miniem ver
schil te kloppen.
In de groote cour se over 3200 M. toonde
weer een Friesche deelneemster zich de
sterkste. In een km. tijd van 1.31 wist
Nelly Duffy dit nummer te winnen met
vier seconden voorsprong op Wanda Scott
uit Wolvega.
De slüitingsprijs gaf een zeer spannende
finish. Vijf paarden gingen bijna gelijk
over de streep. Maar twee er van werden
gediskwalificeerd. Zwaluw E. van Stal
Gruno werd eerste en Breakaway Scott
tweede, doordat 2 en 8 werden uitgesloten.
De kortebaandraverij bracht dertig
paarden aan dem start. Deze liepen in zes
series van vijf paarden. Welkom, Weid-
looper, Woudduifje G, Bonni Scott, Xer-
xes en Abdullah Scott werden welverdiend
seriewinnaars en in de finale mocht Ab
dullah Scott zijn tweede succes van den
middag boeken. Hij werd eerste gevolgd
door Bonni Scott. Weidlooper en Woud
duifje in> deze volgorde. Welkom en Xer-
xes vielen buiten de prijzen.
De gedetailleerde uitslagen der verschil
lende nummers volgen hieronder:
I. Octoberprijs. Prijzendraverij 4e klas
se. Afstand 1700 M. Ingeschreven 15 paar
den. Niet opgekomen: Belanville 1660 M.
en Y Zelda Peter 1700 M.
1. Zoeklicht 1680 M. van U. W. de Jong
te Oranjewoud, rijder B. U. de Jong, tijd
2.41.2 (1.32.8).
2. Zoon van Silladar, 1660 M. van J. A.
Mooy te Wieringerwaard, rijder A. Witte-
veen, tijd 2.43.8.
Niet geplaatst Akrou B 1700 M. irv 2.44;
Bonnie's Norton 1660 M. in 2.44.4; Zwaluw
E. 1680 M. in 2.45. Weeskind S. W. 1720 M.
in 2.50.2. Y Kernei 1720 M. in 2.50.4. Zil
ver Scott 1680 M. in 2.574. Yledizoon 1720
M. in 2.59.2. Amazone G. 1660 M. in 3.00.2.
Buziau K. W. 1660 M. in 3.04.4. Ingehou
den Aida, 1160 M.
Gediskwalificeerd wegens springen
door de finish en onregelmatig draven de
tweede aankomende Bonni Scott, 1700 M.
II. Kennemerprijs. Handicap-draverij 2e
en 3e klasse. Afstand 2000 M. Ingeschreven
14 paarden. Niet opgekomen: Vita Liede,
2000 M. Willy Quetteville, 2020 M. Xilan-
dra G. 2060 M.
1. Abdullah Scott, 2060 M. van Stal
Gruno, rijder B. Bolwijn, tijd 3.09 (1.31.8).
2. X Smiling, 2060 M. van J. de Haan
Jr. te Wijde-Wormer, rijder J. Vergaai,
tijd 3.09.
Niet geplaatst: Welkom van Aduard,
2040 M. in 3.09.8. Xerxes, 260 M. in 3.13.6.
Wladimir 2060 M. in 3.15.4. Ijlbode J,
200 M. in 3.15.6. Yankee Scott, 2060 M. in
3.16. X Doorlooper, 2020 M. in 3.17.4.
Astra Scott, 2000 M. in 3.24.2.
Ingehouden Woudduifje G. en Achilles.
III. Tot Weerziensprijs. Handicapdrave
rij le klasse. Afstand 3200 M. Ingeschre
ven 12 paarden. Niet opgekomen Willy
Bewin, 320 M. en Xaisme Scott, 3260 M.
1. Nelly Duffy, 3320 M. van C. Kooi-
stra te Heerenveen, rijder A. Siderius, tyd
5.02.4 (1.31.2).
2. Wanda Scott, 3260 M. van Mevr.
Oosting te Wolvega, rijder C. F. Ockhorst,
tijd 5.06.2.
Niet geplaatst: Senator Boga, 3240 M.
in 5.06.4. Anselor, 3200 M. in 5.07. Druy,
3240 M. in 5.07.2. Ulpia H., 3260 M. in
5.09.6. Zilver Queen, 3240 M. in 5.12.4.
Sint Bernhard, 3240 M. in 5.12.6. Xenia G.
3260 M. in 5.29.2.
Ingehouden Whim.
IV. Slüitingsprijs. Prijzendraverij 3e en
4e klasse. Afstand 2000 M. Ingeschreven
13 paarden. Niet opgekomen Anna Mc.
Kiyo, 1160 M. Y Y, 2000 M. Xenon, 2020 M.
1, Zwaluw E., 2000 M. van L. v. Hem
men te Groningen, rijder J. Vergaai, tijd
3.13.2 (1.36.6).
2. Breakaway Scott, 2020 M. van G. J. v.
d. Elshout te 's-Gravenhage, rijder C. F.
Ockhorst, tijd 3.13.6.
Niet geplaatst: IJlbode J„ 2020 M. in 3.14.
Boyke Norton, 160 M. in 3.17.8. Vrijbuiter
2020 M. in 3.18. Yledizoon, 2000 M. in
3.18.6. Amalia, 1960 M. in 3.23.4.
Gediskwalificeerd wegens onregelmatig
draven de 2e en 3c aankomende Bouwina
Scott en Zampa N.Z.
3
m
V. Kortebaanprijs. Draverij korte baan.
Max. 800 M. Ingeschreven 36 paarden.
Niet opgekomen: Robert E Lee, 750 M.
Y Zelda Peter, 20 M. Y. Y. 720 M. Zoon
van Silladar, 720 M. T. Akista, 740 M.
Vita Lieda, 740 M.
Geloopen in zes series van vijf paarden.
le serie: IJlbode J., 20 M. Welkom,
750 M. Anna Bradfords Guy, 760 M. Vrij
buiter, 750 M. en X Doorlooper, 750 M.
1. Welkom, tijd 1.09.
2e s e r i e Weidlooper, 770 M. Achilles,
740 M. Eduard, 770 M. Wladimir, 750 M.
X Smiling, 780 M.
- 1. Weidlooper, tijd 1.07.4.
3e serie: Catabora T., 740 M. Maya
Toddington, 770 M. Woudduifje G, 740 M.
Dreamer's Star, 780 M. en Akron B, 740 M.
1. Wouduifje G., tijd 1.10.
4e serie: Nelly Duffy. 780 M. Bonni
Scott, 730 M. Fatima, 790 M. Quita, 780 M.
en Yack 730 M.
1. Bonni Scott, tijd 1.10.
5e serie: Otelha, 750 M. Xerxes, 750
M. Flora Mc. Elwin, 760 M. Yledizoon, 730
M. Konora, 730 M.
1. Xerxes, tijd 1.08.4.
6e serie: Abdullah Scott, 750 M.
Determination, 780 M. Liliani W. Axwor-
thy, 770 M. Bonnie's Norton, 700 M. en
Loblied, 760 M.
1. Abdullah Scott, tijd 1.11.
Beslissing, 6 paarden, 4 prijzen.
1. Abdullah Scott, 750 M. van Stal
Gruno, rijder B. Bolwijn, tijd 1.10.
2. Bonni Scott, 730 M. van H. B. v. d.
Veen te Ruinerwold, rijder A. B. v. d. Veen.
3. Weidlooper, 770 M. van J. de Vlie
ger te Nieuw-Vennep, rijder J. de Vlieger.
4. Woudduifje G., 740 M. van R. W.
Laarman te Wassenaar.
Niet geplaatst: Welkom en Xerxes.
Zaterdagmiddag, om kwart voor
zes, zijn de directeur-generaal der
Koninklijke, ir. J. E. F. de Kok en zijn
medevlieger, de heer H. M. Schmidt
Crans, chef-instructeur van de Natio
nale Luchtvaartschool, op Ypenburg
geland.
De belangstelling voor hun aan
komst was bijzonder groot, want zeer
velen stelden er prijs op de vliegers
een welkom thuis te wenschen.
Om 10 minuten over half zes maakte de
havenmeester, de heer Asjes, bekend, dat
de PH K. O. K. boven Rotterdam gezien
was en vijf minuten later kwam het vlieg
tuig in het zicht. Allen waren het veld op
geloopen en wuifden de vliegers, die de
machine laag over het stationsgebouw
stuurden, hartelijk toe.
Precies kwart voor zes kreeg de dragon
fly grond onder de wielen en reed naar het
fakkellicht, dat eenige fotografen boven
op hun auto ontstoken hadden.
Het vliegtuig werd omstuwd door de
enthousiaste menigte en de heeren de Kok
en Schmidt Crans, beiden blootshoofds en
zonder overjas, hadden het niet gemakke
lijk. Iedereen wilde hen de hand drukken
en de fotografen waren onvermoeid en
onuitputtelijk met hun opgaven.
Toen de vliegers in het clubgebouw wa
ren „aangeland" nam generaal Snijders,
de nestor van onze luchtvaart, het woord
om, namens de verschillende luchtvaart
organisaties in ons land, ir. de Kok en den
heer Schmidt Crans te verwelkomen.
Generaal Snijders sprak van de groote
belangstelling, spanning en bewondering,
waarmede het Nederlandsche volk deze
vlucht heeft gevolgd en uitte zijn groote
vreugde over deze behouden terugkomst.
Hij wenschte de vliegers geluk met dit
resultaat en dankte hen, omdat zij „de
Nederlandsche kleuren door geheel Afrika
hebben gevoerd".
Aan het verzoek om een driewerf hoera
op ir. de Kok en den heer Schmidt Crans
uit te brengen werd met groote uitbundig
heid gevolg gegeven.
Nadat met de vliegers was geklonken,
sprak de heer de Kok een kort dankwoord.
„Deze tocht is de interessantste geweest,
die ik ooit gemaakt heb, ook uit vliegtech
nisch oogpunt".
„Generaal Snijders' woorden," zeide de
heer de Kok, „stel ik bijzonder op prijs,
„maar ik vind wel, dat hy het wat over
dreven heeft, want zoo belangrijk vinden
wij dezen tocht niet".
Nadat de eerste drukte voorbij was, was
de heer de Kok bereid om de journalisten
van zijn reisavonturen te vertellen.
Het verhaal van ir. de Kok.
Den eersten dag (dat was 15 September)
vlogen wij naar Parijs. Het weer was slecht
en was niet gemakkelijk om de goede
koers te houden. Wij moesten laag vliegen
en hielden de spoorlijnen in het oog. Op
Le Bourget waren de mistvoorschriften in
werking en het weer in geheel Frankrijk
was slecht. Alles zat dicht. Wij bleven
maar wat hangen op het veld in de hoop,
dat het weer zou opklaren. Om 4 uur
's middags was het nog steeds miserabel
en wij besloten dien nacht in Parijs te
blijven.
Den volgenden dag hebben wij Lyon ge
haald. Het weer was nog steeds slecht,
vooral vlak bij Lyon, daar hadden wij veel
remous en vlogen door een dichten regen,
zoo dicht, dat de regen bij mijn aankomst
in Batavia, bij deze bui vergeleken, niets
beteekende.
Dien dag konden wij dan ook van Lyon
niet verder vliegen. De overige dagen van
de heenreis hebben wij goed weer gehad.
Den derden dag kwamen wij 's avonds in
Brindisi aan. Van Italië vlogen wij naar
Cairo, om verder te vliegen langs de route
van de Imperial Airways. Over het traject
KhartoumNairobi deden wij twee dagen.
Als tusschenstation landden wij in Juba.
In deze streek hebben wij „de wilde bees
ten" gezien. Wij filmden een kudde oli
fanten van wel 200 dieren, giraffen,
zebra's, springbokken, gazellen, buffels en
andere dieren, van 50 meter hoogte af.
Leeuwen en tijgers hebben wij, jammer
genoeg, niet gezien.
Nairobi is prachtig gelegen. Het ügt
vlak bij den evenaar en toch is de tempe
ratuur koel, tusschen de 60 gr. en 65 gr„
want het ligt op een hoogvlakte van 1700
meter. Zuid-Afrika is rijk aan hoogvlak
ten en het klimaat is er heerlijk. In Johan-
nesburg waren vele Nederlanders te on
zer eere op het vliegveld aanwezig. Onder
hen waren mr. H. A. Lorentz, de Neder
landsche gezant te Pretoria, met de leden
van de legatie en de Nederlandsche
consul.
Ook te Kaapstad waren vele vooraan
staande Nederlanders op het vliegveld bij
onze aankomst tegenwoordig. Wij kwamen
daar 24 September aan en zijn er 5 dagen
gebleven. Met een auto bezochten wij ver
schillende Nederlandsche farms en ook
maakten wij vliegtochtjes van Kaapstad
uit.
In Pretoria hebben wij bij den. Neder-
landschen gezant geluncht, o.a. met gene
raal Smuts en minister Havenga.
Zuid-Afrika is een zeer welvarend land,
zonder werkloosheid. Er kunnen nog heel
wat jonge menschen, die de handen uit de
mouwen kunnen steken, emplooi vinden.
In Johannesburg wordt geweldig ge
bouwd, de eene wolkenkrabber na de an
dere. Vooral tusschen Nairobi en Broken
Hill" vervolgde de heer de Kok, „was het
navigeeren uiterst lastig, vanwege de
„bushfires". Wij vlogen voortdurend in
een rookgordijn.
Op den terugweg hadden wy steeds te
genwind. In Marseille bijvoorbeeld was de
windzak op het vliegveld, vergeleken bij
onze heenreis, 180 gr. gedraaid. Ware het
weer beter geweest, dan hadden wij Don
derdagmiddag op Ypenburg kunnen lan
den."
„U kunt toch tevreden zijn," merkte een
journalist op, „want u hebt den terugweg
in een week afgelegd en dat is een dag
vlugger dan den tijd, dien de Imperial
Airways over het traject DurbanLonden
vliegt".
De heer de Kok stemde dit toe. De ma
chine heeft zich prachtig gehouden, voeg
de hij eraan toe.
„Bent u niet erg vermoeid", vroeg
iemand.
„Weineen", was het antwoord, „ik voel
me heelemaal fit en uitgerust. Het wal
een heerlijke vacantie".
„Maar echt vacantie was het toeK niet",
merkte een ander op.
„Zeker wel", antwoordde de heer
Kok. „Wij stonden vroeg op, tusschen half
vier en vijf uur en vlogen minstens 10 uur
per dag, maar van het vliegen rust ik al
tijd uit."
„Het was de interessantste tocht, dien Ik
ooit gemaakt heb".
Met deze woorden besloot de heer de
Kok het onderhoud.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Het K. L. M.-vliegtuig „Valk" is op de
thuisreis hedenmiddag op Schiphol ver
wacht.
DE RAMP VAN DE SPECHT.
De commissie van onderzoek terug
gekeerd.
De commissie van onderzoek inzake de
ramp van de Specht is gistermiddag met
het DC. 3-toestel uit Palembang terugge
keerd. Het toestel bleef op het vliegveld
Tjililitan te Batavia, de van Bandoeng af
komstige leden der commissie zyn per trein
doorgereisd. Heden zyn de motoren van het
verongelukte toestel aangekomen en naaf
Bandoeng doorgezonden, teneinde na tp
gaan of inderdaad een dier motoren heeft
gestopt.
Gisteren heeft de commissie de verboo#
ren voortgezet, waarby nieuwe verklarilfr
gen, die van inheemsche zijde werden afga»
legd omtrent het „dood zyn" van een der
motoren (letterlijke vertaling van het ma-
leisch, dat hier gebruikt werd in de bertee-
kenis van stilstand van den motor), eenigt-
zins verrassend waren. Aan de juistheid van
deze verklaringen wordt echter getwijfeld.
Hubermann's toestand verergerd.
De toestand van den violist Huberxnann
is ten gevolge van longontsteking verer
gerd, zoodat professor Reddingius van Ba
tavia, die thans te Palembang vertoeft, het
niet raadzaam achtte thans iets aan de htm*-
den van den violist te doen.
De toestand van de gewonden ven
de „Specht"-ramp.
Met het vliegtuig de „Reiger" k te Bata
via o.m. gearriveerd professor ReddingiuÉ,
die, zooals gemeld, zich naar Palembang
had begeven na het ongeval van de Specht
Aan freule Smissaert heeft de professor
vier weken van volkomen rust voorgeschre
ven, waarna zij uit Palembang zal kramen
vertrekken.