uitentand
%Micaties
£udktuaact
QemeeMtecade*
ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 14 OCTOBER 1937
Secretaris van Trotski
verdwenen.
Nieuws in 't kort.
Morgen begrafenis
T.13-slachtoffers.
Een massa-graf in
Soerabaja.
ZIJPE
Maarten skroift nei de krant
DERDE BLAD
Uit den weg geruimd of naar
Moskoe gevoerd.
Naar het Noorsche blad „Dagbladet" ver
neemt, is een van de secretarissen van
Trotski tijdens diens verblijf in Noorwegen,
Erwin Wolf, vermoedelijk door de particu
liere politie van de communisten van Mos
kou in Spanje gevangen genomen. Hij is öf
uit den weg geruimd of naar Moskou ge
zonden.
Wolf, die naar Parijs was gegaan na uit
Noorwegen te zijn gezet, ging vervolgens
naar Engeland, waar hij o.a. een afspraak
maakte met de „News Chronicle" om als
correspondent van het blad in Spanje op te
treden. Einde Mei ging hij naar Spanje met
een Tsjechoslowaakschen pas, daar hij Tsje
chisch burger is. Hij kreeg vergunning om
in Spanje te blijven en er als journalist te
werken. Eind Juli werd hij door de auto
riteiten gearresteerd, maar reeds na 24 uur
vrijgelaten met een verontschuldiging en
het bescheid dat hij niet de Wolf was dien
men zocht. Daar de toestand voor de jour
nalisten steeds moeilijker werd besloot Wolf
te vertrekken. Hij had zich reeds de noo-
dige papieren hiervoor verschaft en den
7en Augustus zou hij Spanje verlaten.
Den dag te voren werd hij evenwel opge
beld door een dr. Tioli, een Italiaansch
emigrant, die zeide dat hij Wolf vóór diens
vertrek beslist moest spreken. Ze spraken
af elkaar in een door journalisten druk be
zocht café te ontmoeten. Wolf woonde in
hetzelfde pension als een dochter van
Trotski's gastheer tijdens diens verblijf in
Noorwegen, den journalist Knudsen te Ho-
nefoss en had haar verteld van zijn ontmoe
ting met dr. Tioli. Hij zou over een uur met
mejuffrouw Knudsen samenkomen. Na een
uur kreeg zij evenwel telefonisch bericht
van hem, dat hij opgehouden was, daar dr.
Tioli post voor hem had welke in diens
woning moest worden gehaald.
Sedert dien heeft niemand meer iets van
Wolf gehoord.
Het heet dat hij gevangen is genomen
'door de Gpoe. Mej. Knudsen stelde zich
dadelijk in verbinding met een advocaat,
die een onderzoek instelde bij de autoritei
ten, doch zonder resultaat. De Tsjechische
consul te Valencia werd door Wolfs zuster
in de zaak gemoeid, maar alle pogingen om
het geheim op te lossen, mislukten. De
autoriteiten van V-lencia verklaarden van
niets te weten en geconstateerd werd, dat
Wolf ook niet door de wettige politie ge
arresteerd was.
Het wordt volgens „Dagbladet" als zeker
beschouwd, dat het Stalin's agenten zijn die
zich van Trotski's secretaris hebben meester
gemaakt en hy zal zeker worden ter dood
gebracht als hij naar Rusland is vervoerd.
In het tegenovergestelde geval is hij ver
moedelijk reeds in Spanje gedood.
HOE MUSSOLINI BEWAAKT WORDT.
Tijdens het bezoek van Mussolini aan
Hitier viel de algemeene aandacht op de
uitgebreide voorzorgsmaatregelen, die ge
nomen werden om eventueele aanslagen te
voorkomen. Ook in Mussolini's eigen land
laat men nooit na voorzorgsmaatregelen te
nemen. In een dezer dagen verschenen
boek „In Plain Clothes" vertelt Harold
Brust, die aan Scotland Yard verbonden is
geweest, iets over de methoden, die men
daarbij toepast.
De Italiaansche politie bepaalt zich er
niet alleen toe het eten te onderzoeken,
maar inspecteert ook zorgvuldig de corres
pondentie en speciaal de pakketjes die
helsche machines zouden kunnen verber
gen. Elk voertuig wordt aan een zorgvuldig
onderzoek onderworpen, voordat Mussolini
er in stapt. Inderdaad vond men eenmaal
een bom, die aan de auto was vastgebonden.
Behalve door de fascistische en militaire
wachten wordt Mussolini door meer dan
300 agenten in burger „geschaduwd".
De korte weg tusschen zijn huis en zijn
bureau wordt zorgvuldig bewaakt, als zijn
wagen met groote snelheid voorbij flitst.
Soms rijdt hij op een motorfiets, een stof
bril voor zijn oogen, een valhelm op net
hoofd en altijd in razend tempo.
Als het op het program staat, dat hy in
het openbaar moet verschijnen, worden alle
lantaarnpalen aan 'n onderzoek onderwor
pen en de huiseigenaren zyn wettelijk ver
plicht toegang tot de daken van hun huizen
te verleenen. Langs de trottoirs zyn alle
openingen van de riolen bedekt met een
fijn netwerk om te voorkomen, dat men
daarin een bom verbergt.
Als Mussolini een redevoering houdt, ge
bruikt hij altijd een balkon of een speciaal
opgerichte verhevenheid.
De schrijver herinnert aan zijn eerste
tijd bij Scotland Yard, toen Mussolini m
Londen woonde en geregeld de kleine ca
fé's en de Shaftesbury-avenue bezocht om
zijn zwarte koffie te drinken en Italiaan
sche kranten te lezen. In die dagen stond
hij bij de Italaansche politie in kwaden
reuk aldus de schrijver en nu waagt
de Italiaansche politie haar leven om hem
te beschermen.
Letlandsch schip vergaan. - Het s.s.
Georges Lavernier heeft het volgende bericht
uitgezonden: „Het Letlandsch s.s. Vizma is
aangevaren op de reede van La Carosse
Het zinkt snel. Wij gaan bemanning op
pikken".
Schip in nood in het Kanaal. - Het
schijnt, dat twee schepen in het Kanaal met
elkander in botsing zijn gekomen ten zui
den van Hastings. Het Italiaansche s.s.
Lecce" heeft draadloos geseind noodseinen
te hebben opgevangen van een onbekend
schip. Later meldde een Duitsch stoom
schip', dat het een schip in zicht had gekre
gen 'dat de internationale vlag had gehe-
schén hetgeen beteekent, dat het stuurloos
is De reddingboot van Hastings is uitge
varen.
Veroordeelingen In Wit-Rusland. - Het
dagblad „Sovietskaye Belcrussia" van 12
October meldt, dat de krijgsraad te Minsk
den vroegeren directeur van den vee artse
nij kundigen dienst van het commissariaat
van landbouw van Wit-Rusland, Pasmanik,
twee onder-directeuren en de twee voor
naamste veeartsen heeft ter dood veroor
deeld wegens doelbewuste vernietiging van
den veestapel in Wit-Rusland door de ver
spreiding van ziektekiemen en wegens de
levering van besmet hooi aan het leger.
Op zoek naar diamantsmokkelaars. -
Charles Murphy, zoo meldt de „Daily Tele-
graph", een van Amerika's beste detectives,
brengt op het oogenblik een bezoek aan
Engeland. Hij is reeds zeven jaar bezig met
de opsporing van een internationale bende
diamant-smokkelaars en gelooft, dat zijn
onderzoek thans in het laatste stadium ge
komen is.
Er zijn in New York reeds vijftig perso
nen in staat van beschuldiging gesteld. Zij
zouden eraan hebben meegewerkt om voor
een waarde van tusschen de 20 en 25 mil-
lioen gulden aan diamanten met ontduiking
van de invoerrechten in Amerika binnen te
smokkelen. Murphy hoopt thans in Frank
rijk en België de uitlevering van de restee-
rende 26 leden van de bende te bewerkstel
ligen.
Op grond van het internationaal recht
kan eigenlijk geen uitlevering wegens
smokkelarij gevraagd worden; maar Mur
phy heeft één troef in handen. Hij is ge
machtigd om de paspoorten in te trekken
van de Amerikanen, die in staat van be
schuldiging zijn gesteld en zich in Europa
schuil houden.
De smokkelarij werd bedreven door on
opvallende reizigers. Diamanten ter waarde
van 45.000 gulden verborg men in den knop
van een parapluie, in een vulpen of in den
hak van een schoen. Soms werden ze ont
dekt, maar nooit gaven ze uitsluitsel over
de indentiteit van de mannen achter de
schermen.
Maar in November verleden jaar ontdekte
men, dat het koffertje van een reiziger, die
in New York aan land ging, een dubbelen
bodem had. Men trof daarin voor een
waarde van ruim een half millioen gulden
aan diamanten aan.
Het was de grootste vangst, die de autori
teiten ooit deden. Murphy heeft duizenden
kilometers afgelegd om de bende onschade
lijk te maken.
De „Pollux", het gouvernementsvaar-
;uig dat bergingsarbeid verrichtte na het
vergaan van de T-13, wordt in den loop
van 15 dezer te Soerabaja verwacht. De
T13 zal naar Morokrembangan worden
gesleept, waar het technisch onderzoek
zal plaats hebben, om na te gaan of her
stel nog mogelijk is.
De kans hierop is echter niet groot.
Het vliegtuig zal naar Morokremban
gan worden gesleept, daar terugkeer op
eigen kracht onmogelijk is.
Het departement der marine deelt het vol
gende mede:
De begrafenis van de stoffelijke overschot
ten der slachtoffers van de T13 zal morgen
te half negen des morgens te Soerabaja
plaats hebben.
Van alle zyden zijn betuigingen van deel
neming ontvangen, zooals van den gouver
neur-generaal, den legercommandant, van
autoriteiten van zee- en landmacht in Neder
land, van den directeur van verkeer en wa
terstaat, van den hoofdvertegenwoordiger
van de B.P.M., van den bestuursraad van de
K.N.I.L.M., van de vereeniging „Onze Vloot",
etc.
De Fransche consul-generaal bracht een
deelnemingsbezoek aan den wnd. comman
dant zeemacht; ook de Japansche consul-
generaal betuigde zijn deelneming.
Er zijn thans geen slachtoffers meer in het
wrak aanwezig. Behalve het stoffelijk over
schot van overste de Bruyne en officiervlie
ger Vethake zyn alle lijken geborgen.
Alle stoffelijke overschotten zullen te
Soerabaja in een massagraf worden bij
gezet. De majoor van de infanterie Drost
zal den legercommandant en generaal-
majoor Ilgen, wnd. inspecteur van de
luchtvaart vertegenwoordigen.
De gouverneur-generaal zal zich laten
vertegenwoordigen; de marine-comman
dant zal bij de begrafenis aanwezig zijn
als vertegenwoordiger van den com
mandant zeemacht.
Heden is kapitein Kengen, wnd. lucht
vaartcommandant, met een Glenn Martin
naar Soerabaja vertrokken, vergezeld van
het hoofd van de waarnemersschooL Beiden
zullen de begrafenis bijwonen.
De commandant van de marinekazerne
Goeboeng is belast met de voorbereiding var
de uitvaart.
Het verhaal van een ooggetuige.
Uit Soerabaja vernam Aneta het eerste
verslag van een ooggetuige van de ramp.
Het ongeluk vond plaats om 22.15 uur
Java-tijd. Het weer was zeer slecht en het
zicht was dermate, dat er blind gevlogen
moest worden. Daarom besloot men, een
noodlanding te maken. Deze gelukte ech
ter niet geheel en de T-16 kwam in de
modder terecht.
De bemanning van de T-16 zag de T-13
op honderd meter afstand op het water
dalen, kort daarna weer opstijgen en ver
volgens neerploffen.
De T-16 schoot toen lichtkogels af om
de kust te alarmeeren. De bemanning
waadde door het water en vond een vis-
schersprauw, waarmede zij zich naar het
wrak begaf om hulp te bieden. Dit bleek
echter niet mogelijk te zijn.
HERZIENING UITBREIDINGSPLAN
O VERDIE EN ACHTERMEER.
Het hoofd van het gemeentebestuur van
ALKMAAR brengt ter algemeene kennis,
dat van 16 October tot en met 12 November
a.s. ter secretaris der gemeente voor een
ieder ter inzage is geleg'd het ontwerp tot
herziening van het uitbreidingsplan (le
gedeelte), vastgesteld bij Raadsbesluiten van
17 Maart 1909, nr. 10, en 22 Juni 1909, nr. 5,
goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van
Noordholland bij hun besluit van 7 Juli
1909, nr. 105, zooals gemelde Raadsbesluiten
naderhand zijn gewijzigd, welk ontwerp
betrekking heeft op het Zuidelijk en Ooste
lijk deel der gemeente, zooals de begrenzing
daarvan nader is aangeduid op de kaart,
behoorende bij het ontwerp tot herziening,
terwijl mede ter inzage ligt het ontwerp der
bebouwingsvoorschriften, behoorende bij
deze herziening van het uitbreidingsplan.
Alkmaar, 14 October 1937.
Het hoofd van het gemeentebestuur,
F. H. VAN KINSCHOT.
De zeildoeken wanden van de veronge
lukte T-13 werden vruchteloos door de ter
hulp geschoten bemanning van de T-16
met pennemessen bewerkt. Daarna werd
overwogen, te trachten, den staart van het
vliegtuig met een bijl af te kappen. Dit
moest echter worden ontraden, aangezien
het wrak dan zeker met water zou volloo-
pen, zonder dat er mogelijkheid van red
ding voor de inzittenden bestond.
De duisternis was een belemmering om
verder iets te doen, waarop de T-16 de
marine te Soerabaja inlichtte. Van Soera
baja uit zijn toen de „Rigel" en de mijnen
veger „Pollux" naar de plaats van het
ongeluk vertrokken. De „Pollux" heeft
onmiddellijk pogingen in het werk gesteld
om het wrak overeind te zetten. Toen dit
gelukt was, vond men eerst het lijk van
den officier van den marinestoomvaart
dienst Uurbanus, daarna die van de inzit
tende korporaals en vervolgens de ande
ren. Vermoedelijk zijn geen andere slacht
offers in het wrak aanwezig.
De ooggetuige verklaart, dat de T-16
slechts weinig beschadigd is. De T-13 ech
ter is reddeloos beschadigd. Van de T-16
is alleen het onderstel zwaar verbogen. De
T-13 vormt een ravage.
De lijken waren geheel verminkt. Zij
zijn eerst geborgen in de loodsen te Bron-
dong, waar de visschers hun feesten ple
gen te vieren.
De plaats waar de ramp is geschied, ligt
circa 1 kilometer van de kust verwijderd,
tegenover de plaats waar het monument is
opgericht ter gedachtenis aan de schip
breuk van de „Van der Wijck".
De resident van Bodjonegoro verklaar
de aan Aneta, dat hij zich om 10.30 uur
onmiddellijk naar de plaats van de ramp
heeft begeven, vergezeld van den as
sistent-resident van Iwangan Toeban en
verscheidene inheemsche bestuursambte
naren. Het toestel zoo verklaarde hij
is recht benoorden Brondong, eenige kilo
meters uit de kust, neergestort. Visschers
waren onmiddellijk met prauwen uitge
varen om hulp te verleenen.
De noodlanding welke de T-16 maakte,
had een normaal verloop en slechts even
schuurden de drijvers over de karang
(koraalbank).
Later arriveerden vrachtauto's met
hulpmanschappen uit Soerabaja, benevens
reserve-drijvers. Deze laatsten behoefden
echter niet te worden gemonteerd.
DE OORZAAK VAN DE RAMP VAN DE
„SPECHT".
In verband met het ongeval van de
„Specht" heeft de K. L. M. van den
waarnemend chef van den technischen
dienst van de K. N. I. L. M. te Ban-
doeng, waarheen de motoren van de
„Specht" getransporteerd zijn, telefo
nisch vernomen, dat in den linker
motor, de verbinding van den drijfstang
van cylinder 9 met den hoofddrijfstang
is gebroken, waardoor deze motor
plotseling tot stilstand kwam. Ten
gevolge hiervan kon het vliegtuig, zich
nog in stijgstand bevindend en nog niet
over voldoende snelheid beschikkende,
geen hooge houden en kwam het na
een korte linkerbocht met de boomen
in aanraking. Door de breuk werd het
geheele mechanisme geblokkeerd.
De betrokken motor heeft 700 draai
uren en 50 uren na zijn laatste volledige
revisie.
Later onderzoek van het materiaal
van den gebroken stang zal uitwijzen,
wat de breuk veroorzaakt heeft.
De toestand van de gewonden bij de
Specht-ramp.
De toestand van Hubermann gaat in het
algemeen vooruit, evenals die van de
andere patiënten.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis bereikte de Nandoe Alexan
drie, de Ibis Rangoon en de Pelikaan Ban
doeng, De Torenvalk landde op de thuisreis
te Athene en de Reiger te Medan.
Vanmorgen zeven uur is het K.L.M.-vlieg-
tuig Buizerd van Schiphol vertrokken voor
den tocht naar Indië. Gezagvoerder is de
heer Sillevis. Aan boord zijn negen passa
giers t.w.: 1 voor Penang, l voor Calcutta,
Allahabad, 1 Karachi, 3 Batavia, 1 Bangkok
en 1 voor Lydda.
Onderweg komen nog twee reizigers aan
boord, 1 voor het traject Napels—Bangkox
en 1 voor Bagdad—Bangkok.
Medegenomen is 463 K.G. briefpost,
K.G. pakketpost en 52 K.G. vracht.
27
Welke kleur(en), welke
vormen U ook wenscht,
W'y drukken het!
ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320
LEGERVLIEGTUIG MAAKT NOOD
LANDING.
Een legervliegtuig van de Kooi maakte
gistermorgen om kwart voor twaalf een
noodlanding op een weiland bij de Molen
vaart. Het toestel vloog in groepsverband en
bij een zwenking is het waarschijnlijk door
een der andere toestellen geraakt. Nadat al
thans de bestuurder, sergeant Herter, een
klap tegen het toestel had gevoeld, bleek bet
hoogtestuur niet meer in orde. Daardoor
kon de piloot het vliegtuig ook niet in den
goeden stand op den grond zetten. Het sloeg
by het neerkomen over den kop, waarbij de
schroef en de vleugels -werden vernield. De
bestuurder bleef ongedeerd.
Dinsdag vergaderde de raad onder lei
ding van burgemeester Breebaart.
Na de opening der vergadering werd
o.m. medegedeeld, dat was ingekomen:
a. Een beslissing van Ged. Staten ten
aanzien van een door A. Blokker te Keins-
merbrug ingesteld beroep tegen een raads
besluit van 9 Sept. 1936, houdende een af
wijzende beschikking op een aanvrage om
vergoeding van vervoerkosten ingevolge
art. 13 der Lager-onderwijswet 1920.
b. Idem betreffende een adres van A. Zee
man te Keinsmerbrug.
c. Idem inzake een door A. Groen te 't
Zand ingesteld beroep tegen een raadsbe
sluit van 24 Febr. 1937 tot toekenning van
een tegemoetkoming ad 15 per jaar in de
vergoeding ex artikel 13 L.O.-wet 1920.
Het resultaat van bovenbedoelde be
zwaarschriften was, dat aan den heer A.
Blokker 50 der vervoerkosten moet wor
den betaald en aan den heer A. Zeeman
100 terwijl aan den heer Groen moet
worden vergoed 28 per jaar.
Op een verzoek van de K.N.A.C. om ver
laging van personeele belasting voor motor
rijtuigen werd met het oog op de ge-
meente-financiën afwijzend beschikt.
Op voorstel van B. en W. werd besloten
medewerking te verleenen en schoollokalen
beschikbaar te stellen, zooals was verzocht
door de Centrale Esperanto Propaganda-
Commissie.
Na eenige discussie werd conform het
voorstel van B. en W. besloten afwijzend
te beschikken op een ingekomen verzoek
van de voetbalvereeniging „Geel-Zwart" te
't Zand om vrijstelling van vermakelijk
heidsbelasting gedurende de eerstvolgende
5 jaren en terugbetaling der reeds betaalde
belasting.
Naar aanleiding van een adres van de
afd. „Oudesluis" van den Kon. Nederl. Mid
denstandsbond tot het doen plaatsen van
een straatlantaarn nabij café Buisman al
daar, werd aan B. en W. opgedragen de
verlichting in de geheele gemeente nader
in overweging te nemen.
De voorzitter deed mededeeling betref
fende voorgenomen verbetering van den
weg aan de oostzijde van het N.H. kanaal
te 't Zand. Te dezer zake was van het pol
derbestuur bericht ontvangen, dat, wil het
waterschap Zijpe- en Hazepolder kunnen
overnemen, daarvoor wijziging van het bij
zonder reglement noodzakelijk is. Wanneer
de polder het werk zou uitvoeren, zouden
de kosten geheel voor rekening van de ge
meente komen.
Van gemeenteweg is aan Ged. Staten
verzocht t.a.v. bedoelde reglementswijzi
ging medewerking te willen verleenen en
goed te keuren dat voor genoemd doel een
geldleening wordt aangegaan, op welk ver
zoek nog geen antwoord is ontvangen.
Als conciërge van het Raadhuis zijn door
B. en W. benoemd de heer P. Mosk en echt-
genoote te Oudesluis, die inmiddels deze be
noeming hebben aangenomen.
Overeenkomstig zijn verzoek, werd aan
den heer L. A. I. Smelik, hoofd der O.L.
school te Burgerbrug, eervol ontslag ver
leend uit die functie, zulks wegens benoe
ming in gelijke functie te IJsselmonde. Ook
werd den heer Smelik eervol ontslag als lid
van de commissie tot wering van school
verzuim te Burgerbrug.
De voorzitter vond het voor het onder
wijs jammer, dat de heer Smelik gaat ver
trekken, maar gunde hem tevens gaarne zijn
-promotie.
Volgde vaststelling pensioengrondslag
van mej. Boekhoff als onderwijzeres aan de
o. L school te Burgerbrug.
Aan de heeren W. Pastoor te St. Maar
tensbrug en Jb. Broersen te St. Maartens-
vlotbrug werd voor een half jaar onthef
fing van hondenbelasting verleend, terwijl
de aanslag van den heer J. Grootes te
Burgerbrug oninbaar werd verklaard.
Van den heer G. de Graaf was ingekomen
een verzoek tot verhooging van het hem
toegekende bedrag van 50 per jaar per
kind tot 63.48 per jaar per kind, zijnde de
vervoerkosten per autobus.
B. en W. waren echter van oordeel, dat
in het algemeen voor kinderen van 11 jaar
en ouder kan worden volstaan met een ver
goeding in het vervoer per rijwiel en dan
ten volle, zulks overeenkomstig het by
meerdere beslissingen van Ged. Staten van
Noordholland gefixeerde bedrag van
0,005 per af te legen kilometer, terwijl
voor de overige gevallen met de tot dus
verre gevolgde gedragslijn kan worden vol
staan.
Dienovereenkomstig stelden B. en W.
voor te besluiten tot herziening der uit te
keeren bedragen aan den heer de Graaf en
anderen, waardoor een besparing zou wor
den verkregen van in totaal 354.87 per
jaar.
Conform dit voorstel werd besloten.
Volgde voorloopige vaststelling gemeente
rekening 1936 en goedkeuring rekeningen
B. A. en Algemeen Weeshuis, dienst 1936.
De gemeenterekening gaf aan: gewone
dienst, batig slot 16033,69; kapitaaldienst,
batig slot 888,72. Subsidie Burg. Armbe
stuur bedroeg 28.000.
Rekening Burg. Armbestuur: batig slot
218,56 en die van het Alg. Weeshuis: batig
slot 251,37.
Ten aanzien van de rekening van het B.
A. merkte de commissie op, dat door de
ondersteunden niet voor ontvangst wordt
geteekend.
Na eenige bespreking over dit onderwerp
werd met algemeene stemmen besloten den
len ambtenaar ter secretarie aan te wyzen
om naar eigen goeddunken van tijd tot tijd
steekproeven te nemen.
De heer Doedens wees op het declareeren
van 1.08 wegens reiskosten voor opening
fancy-fair te St. Maartensbrug en vroeg of
dit een gemeentebelang is.
Indien Burg. en Weth. oordeelen, dat
hun aanwezigheid ergens gewenscht is,
worden de reiskosten gedeclareerd. Indien
de raad hiertegen bezwaar heeft, dan gaan
B. en W. er niet meer heen.
Tenslotte werd de rekening van de ge
meente dienst 1936 voorloopig vastgesteld
en werden de rekeningen 1936 van B. A. en
Alg. Weeshuis goedgekeurd. Deze rekenin
gen waren nagezien door een commissie uit
den raad, bestaande uit de heeren Blom,
Doedens en Dignum.
Een begrootingswijziging dienst 1937 werd
eveneens goedgekeurd.
Conform het voorstel van B. en W. werd
vervolgens besloten tot beschikbaarstelling
van gelden ingevolge „Regeling N.R.U.",
voor een niet-rendabele uitbreiding van het
buizennet van het Provinciaal Waterlei
dingbedrijf van Noordholland ten behoeve
van een aantal perceelen, gelegen aan den
Korteweg te 't Zand, ten bedrag van f 26,53
per jaar.
Hierna deed de voorzitter mededeeling
van den uitslag der aanbesteding van den
verbouw van het raadhuis.
Het werk werd gegund aan den laagsten
inschrijver, den heer P. Plevier te Schager-
brug.
Aangeboden werd de gemeentebegroo-
ting dienst 1938.
B. en W. zullen in overweging nemen de
woning van den directeur der alg. begraaf
plaats te St. Maartensburg telefonisch te
doen aansluiten.
Op een desbetreffende vraag van me
vrouw VriesmanSlot antwoordde de voor
zitter, dat de spaarregeling voor werkloozen
zal worden uitgevoerd. Het steun-comité zal
deze zaak behandelen.
Op een vraag van mevrouw Vriesman
Slot inzake den stand der werkloosheid in
Zijpe repliceerde de voorzitter, dat bij een
werkobject van de Schager Kogge 50 werk
loozen kunnen worden geplaatst en dat de
weg PettenSt. Maartenszee in een ver ge
vorderd stadium van voorbereiding ver
keert.
De heer Veltman zou gaarne zien, dat
t.a.v. de betaling van vermakelijkheidsbe
lasting door plaatselijke vereenigingen door
B. en W. een zoo ruim mogelijk standpunt
wordt ingenomen.
De voorzitter zeide op een vraag van den
heer Veltman, dat de uitvoering van de in
gekomen circulaire inzake steun aan kleine
boeren in voorbereiding is.
De heer Jansma wees op de wenschelijk-
heid van verbetering van een gedeelte der
rioleering te Petten, waarop de voorzitter
onderzoek toezegde.
Suntebankeris, 9 October 1937.
Zoo is de feisteraai van 8 October ok
weer an 'tsaai. Krek as alle jare wazze
der weer un hoop versiersele anbrocht, in
de iene streit al mooier as in de aare.
Maar leit ik nou baai et begin beginne.
We wouwe ok heen, as et weer un beetje
knap was, en nou dat gong, et was wel un
beetje kouweluk, maar deer moet je je
niet van antrekke.
En Allekmaar, of oigeluk „de Stad", die
is niet alliendeg van de staslui.
Waai, die veul in stad komme, en oons
deer thuis voele zak maar zegge, kenne et
niet buiten de stad redde, en de stad niet
buiten oons.
Maar das vast, waai trekke meer nei de
stad, as de staslui nei oons, weerom, dat
hew 'kniet te zeggen, hei?
Op zokke dage komt et aars et meist
nei vooren, groot en kloin, oud en jong,
gaat der heene, met de bus of ooto, stoom-
fiets en et spoor, en de meiste wel op de
fiets.
Al heel gouw kon je zien, dat er wat an
't handje was, 's ochens al, maar 's middes
was et bar drok op streit.
Sebiet nei de middeg had ik de fietse
nei buiten haald, de bande oppompt en
zok meer.
Troin liep maar heen en weer te
steerten.
Ze zat in de rats, dat ik niet zoo gouw
klaar weze zou as saai.
Maar wie most er wachte op un end?
„Troin vanzelf", zelle de vrullie zegge.
Nei niks hoor, ik sting al voif menuite
baai et poortje te wachten eer ze kwam.
Toe raakte we den toch an de reed, met
de stroom mee, mag ik wel zegge.
Onderweg hewk aldeur an 't prakke-
zeeren weest, hoe of ik et zou inpikke om
van heur af te kommen.
Want wat zegt Uwes nou zellef, je
hewwe toch ommers last van mekaar, zoo
af en toe, al zou et alliendeg al weze dat