uitentand %Micaties £udktuaact QemeeMtecade* ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 14 OCTOBER 1937 Secretaris van Trotski verdwenen. Nieuws in 't kort. Morgen begrafenis T.13-slachtoffers. Een massa-graf in Soerabaja. ZIJPE Maarten skroift nei de krant DERDE BLAD Uit den weg geruimd of naar Moskoe gevoerd. Naar het Noorsche blad „Dagbladet" ver neemt, is een van de secretarissen van Trotski tijdens diens verblijf in Noorwegen, Erwin Wolf, vermoedelijk door de particu liere politie van de communisten van Mos kou in Spanje gevangen genomen. Hij is öf uit den weg geruimd of naar Moskou ge zonden. Wolf, die naar Parijs was gegaan na uit Noorwegen te zijn gezet, ging vervolgens naar Engeland, waar hij o.a. een afspraak maakte met de „News Chronicle" om als correspondent van het blad in Spanje op te treden. Einde Mei ging hij naar Spanje met een Tsjechoslowaakschen pas, daar hij Tsje chisch burger is. Hij kreeg vergunning om in Spanje te blijven en er als journalist te werken. Eind Juli werd hij door de auto riteiten gearresteerd, maar reeds na 24 uur vrijgelaten met een verontschuldiging en het bescheid dat hij niet de Wolf was dien men zocht. Daar de toestand voor de jour nalisten steeds moeilijker werd besloot Wolf te vertrekken. Hij had zich reeds de noo- dige papieren hiervoor verschaft en den 7en Augustus zou hij Spanje verlaten. Den dag te voren werd hij evenwel opge beld door een dr. Tioli, een Italiaansch emigrant, die zeide dat hij Wolf vóór diens vertrek beslist moest spreken. Ze spraken af elkaar in een door journalisten druk be zocht café te ontmoeten. Wolf woonde in hetzelfde pension als een dochter van Trotski's gastheer tijdens diens verblijf in Noorwegen, den journalist Knudsen te Ho- nefoss en had haar verteld van zijn ontmoe ting met dr. Tioli. Hij zou over een uur met mejuffrouw Knudsen samenkomen. Na een uur kreeg zij evenwel telefonisch bericht van hem, dat hij opgehouden was, daar dr. Tioli post voor hem had welke in diens woning moest worden gehaald. Sedert dien heeft niemand meer iets van Wolf gehoord. Het heet dat hij gevangen is genomen 'door de Gpoe. Mej. Knudsen stelde zich dadelijk in verbinding met een advocaat, die een onderzoek instelde bij de autoritei ten, doch zonder resultaat. De Tsjechische consul te Valencia werd door Wolfs zuster in de zaak gemoeid, maar alle pogingen om het geheim op te lossen, mislukten. De autoriteiten van V-lencia verklaarden van niets te weten en geconstateerd werd, dat Wolf ook niet door de wettige politie ge arresteerd was. Het wordt volgens „Dagbladet" als zeker beschouwd, dat het Stalin's agenten zijn die zich van Trotski's secretaris hebben meester gemaakt en hy zal zeker worden ter dood gebracht als hij naar Rusland is vervoerd. In het tegenovergestelde geval is hij ver moedelijk reeds in Spanje gedood. HOE MUSSOLINI BEWAAKT WORDT. Tijdens het bezoek van Mussolini aan Hitier viel de algemeene aandacht op de uitgebreide voorzorgsmaatregelen, die ge nomen werden om eventueele aanslagen te voorkomen. Ook in Mussolini's eigen land laat men nooit na voorzorgsmaatregelen te nemen. In een dezer dagen verschenen boek „In Plain Clothes" vertelt Harold Brust, die aan Scotland Yard verbonden is geweest, iets over de methoden, die men daarbij toepast. De Italiaansche politie bepaalt zich er niet alleen toe het eten te onderzoeken, maar inspecteert ook zorgvuldig de corres pondentie en speciaal de pakketjes die helsche machines zouden kunnen verber gen. Elk voertuig wordt aan een zorgvuldig onderzoek onderworpen, voordat Mussolini er in stapt. Inderdaad vond men eenmaal een bom, die aan de auto was vastgebonden. Behalve door de fascistische en militaire wachten wordt Mussolini door meer dan 300 agenten in burger „geschaduwd". De korte weg tusschen zijn huis en zijn bureau wordt zorgvuldig bewaakt, als zijn wagen met groote snelheid voorbij flitst. Soms rijdt hij op een motorfiets, een stof bril voor zijn oogen, een valhelm op net hoofd en altijd in razend tempo. Als het op het program staat, dat hy in het openbaar moet verschijnen, worden alle lantaarnpalen aan 'n onderzoek onderwor pen en de huiseigenaren zyn wettelijk ver plicht toegang tot de daken van hun huizen te verleenen. Langs de trottoirs zyn alle openingen van de riolen bedekt met een fijn netwerk om te voorkomen, dat men daarin een bom verbergt. Als Mussolini een redevoering houdt, ge bruikt hij altijd een balkon of een speciaal opgerichte verhevenheid. De schrijver herinnert aan zijn eerste tijd bij Scotland Yard, toen Mussolini m Londen woonde en geregeld de kleine ca fé's en de Shaftesbury-avenue bezocht om zijn zwarte koffie te drinken en Italiaan sche kranten te lezen. In die dagen stond hij bij de Italaansche politie in kwaden reuk aldus de schrijver en nu waagt de Italiaansche politie haar leven om hem te beschermen. Letlandsch schip vergaan. - Het s.s. Georges Lavernier heeft het volgende bericht uitgezonden: „Het Letlandsch s.s. Vizma is aangevaren op de reede van La Carosse Het zinkt snel. Wij gaan bemanning op pikken". Schip in nood in het Kanaal. - Het schijnt, dat twee schepen in het Kanaal met elkander in botsing zijn gekomen ten zui den van Hastings. Het Italiaansche s.s. Lecce" heeft draadloos geseind noodseinen te hebben opgevangen van een onbekend schip. Later meldde een Duitsch stoom schip', dat het een schip in zicht had gekre gen 'dat de internationale vlag had gehe- schén hetgeen beteekent, dat het stuurloos is De reddingboot van Hastings is uitge varen. Veroordeelingen In Wit-Rusland. - Het dagblad „Sovietskaye Belcrussia" van 12 October meldt, dat de krijgsraad te Minsk den vroegeren directeur van den vee artse nij kundigen dienst van het commissariaat van landbouw van Wit-Rusland, Pasmanik, twee onder-directeuren en de twee voor naamste veeartsen heeft ter dood veroor deeld wegens doelbewuste vernietiging van den veestapel in Wit-Rusland door de ver spreiding van ziektekiemen en wegens de levering van besmet hooi aan het leger. Op zoek naar diamantsmokkelaars. - Charles Murphy, zoo meldt de „Daily Tele- graph", een van Amerika's beste detectives, brengt op het oogenblik een bezoek aan Engeland. Hij is reeds zeven jaar bezig met de opsporing van een internationale bende diamant-smokkelaars en gelooft, dat zijn onderzoek thans in het laatste stadium ge komen is. Er zijn in New York reeds vijftig perso nen in staat van beschuldiging gesteld. Zij zouden eraan hebben meegewerkt om voor een waarde van tusschen de 20 en 25 mil- lioen gulden aan diamanten met ontduiking van de invoerrechten in Amerika binnen te smokkelen. Murphy hoopt thans in Frank rijk en België de uitlevering van de restee- rende 26 leden van de bende te bewerkstel ligen. Op grond van het internationaal recht kan eigenlijk geen uitlevering wegens smokkelarij gevraagd worden; maar Mur phy heeft één troef in handen. Hij is ge machtigd om de paspoorten in te trekken van de Amerikanen, die in staat van be schuldiging zijn gesteld en zich in Europa schuil houden. De smokkelarij werd bedreven door on opvallende reizigers. Diamanten ter waarde van 45.000 gulden verborg men in den knop van een parapluie, in een vulpen of in den hak van een schoen. Soms werden ze ont dekt, maar nooit gaven ze uitsluitsel over de indentiteit van de mannen achter de schermen. Maar in November verleden jaar ontdekte men, dat het koffertje van een reiziger, die in New York aan land ging, een dubbelen bodem had. Men trof daarin voor een waarde van ruim een half millioen gulden aan diamanten aan. Het was de grootste vangst, die de autori teiten ooit deden. Murphy heeft duizenden kilometers afgelegd om de bende onschade lijk te maken. De „Pollux", het gouvernementsvaar- ;uig dat bergingsarbeid verrichtte na het vergaan van de T-13, wordt in den loop van 15 dezer te Soerabaja verwacht. De T13 zal naar Morokrembangan worden gesleept, waar het technisch onderzoek zal plaats hebben, om na te gaan of her stel nog mogelijk is. De kans hierop is echter niet groot. Het vliegtuig zal naar Morokremban gan worden gesleept, daar terugkeer op eigen kracht onmogelijk is. Het departement der marine deelt het vol gende mede: De begrafenis van de stoffelijke overschot ten der slachtoffers van de T13 zal morgen te half negen des morgens te Soerabaja plaats hebben. Van alle zyden zijn betuigingen van deel neming ontvangen, zooals van den gouver neur-generaal, den legercommandant, van autoriteiten van zee- en landmacht in Neder land, van den directeur van verkeer en wa terstaat, van den hoofdvertegenwoordiger van de B.P.M., van den bestuursraad van de K.N.I.L.M., van de vereeniging „Onze Vloot", etc. De Fransche consul-generaal bracht een deelnemingsbezoek aan den wnd. comman dant zeemacht; ook de Japansche consul- generaal betuigde zijn deelneming. Er zijn thans geen slachtoffers meer in het wrak aanwezig. Behalve het stoffelijk over schot van overste de Bruyne en officiervlie ger Vethake zyn alle lijken geborgen. Alle stoffelijke overschotten zullen te Soerabaja in een massagraf worden bij gezet. De majoor van de infanterie Drost zal den legercommandant en generaal- majoor Ilgen, wnd. inspecteur van de luchtvaart vertegenwoordigen. De gouverneur-generaal zal zich laten vertegenwoordigen; de marine-comman dant zal bij de begrafenis aanwezig zijn als vertegenwoordiger van den com mandant zeemacht. Heden is kapitein Kengen, wnd. lucht vaartcommandant, met een Glenn Martin naar Soerabaja vertrokken, vergezeld van het hoofd van de waarnemersschooL Beiden zullen de begrafenis bijwonen. De commandant van de marinekazerne Goeboeng is belast met de voorbereiding var de uitvaart. Het verhaal van een ooggetuige. Uit Soerabaja vernam Aneta het eerste verslag van een ooggetuige van de ramp. Het ongeluk vond plaats om 22.15 uur Java-tijd. Het weer was zeer slecht en het zicht was dermate, dat er blind gevlogen moest worden. Daarom besloot men, een noodlanding te maken. Deze gelukte ech ter niet geheel en de T-16 kwam in de modder terecht. De bemanning van de T-16 zag de T-13 op honderd meter afstand op het water dalen, kort daarna weer opstijgen en ver volgens neerploffen. De T-16 schoot toen lichtkogels af om de kust te alarmeeren. De bemanning waadde door het water en vond een vis- schersprauw, waarmede zij zich naar het wrak begaf om hulp te bieden. Dit bleek echter niet mogelijk te zijn. HERZIENING UITBREIDINGSPLAN O VERDIE EN ACHTERMEER. Het hoofd van het gemeentebestuur van ALKMAAR brengt ter algemeene kennis, dat van 16 October tot en met 12 November a.s. ter secretaris der gemeente voor een ieder ter inzage is geleg'd het ontwerp tot herziening van het uitbreidingsplan (le gedeelte), vastgesteld bij Raadsbesluiten van 17 Maart 1909, nr. 10, en 22 Juni 1909, nr. 5, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Noordholland bij hun besluit van 7 Juli 1909, nr. 105, zooals gemelde Raadsbesluiten naderhand zijn gewijzigd, welk ontwerp betrekking heeft op het Zuidelijk en Ooste lijk deel der gemeente, zooals de begrenzing daarvan nader is aangeduid op de kaart, behoorende bij het ontwerp tot herziening, terwijl mede ter inzage ligt het ontwerp der bebouwingsvoorschriften, behoorende bij deze herziening van het uitbreidingsplan. Alkmaar, 14 October 1937. Het hoofd van het gemeentebestuur, F. H. VAN KINSCHOT. De zeildoeken wanden van de veronge lukte T-13 werden vruchteloos door de ter hulp geschoten bemanning van de T-16 met pennemessen bewerkt. Daarna werd overwogen, te trachten, den staart van het vliegtuig met een bijl af te kappen. Dit moest echter worden ontraden, aangezien het wrak dan zeker met water zou volloo- pen, zonder dat er mogelijkheid van red ding voor de inzittenden bestond. De duisternis was een belemmering om verder iets te doen, waarop de T-16 de marine te Soerabaja inlichtte. Van Soera baja uit zijn toen de „Rigel" en de mijnen veger „Pollux" naar de plaats van het ongeluk vertrokken. De „Pollux" heeft onmiddellijk pogingen in het werk gesteld om het wrak overeind te zetten. Toen dit gelukt was, vond men eerst het lijk van den officier van den marinestoomvaart dienst Uurbanus, daarna die van de inzit tende korporaals en vervolgens de ande ren. Vermoedelijk zijn geen andere slacht offers in het wrak aanwezig. De ooggetuige verklaart, dat de T-16 slechts weinig beschadigd is. De T-13 ech ter is reddeloos beschadigd. Van de T-16 is alleen het onderstel zwaar verbogen. De T-13 vormt een ravage. De lijken waren geheel verminkt. Zij zijn eerst geborgen in de loodsen te Bron- dong, waar de visschers hun feesten ple gen te vieren. De plaats waar de ramp is geschied, ligt circa 1 kilometer van de kust verwijderd, tegenover de plaats waar het monument is opgericht ter gedachtenis aan de schip breuk van de „Van der Wijck". De resident van Bodjonegoro verklaar de aan Aneta, dat hij zich om 10.30 uur onmiddellijk naar de plaats van de ramp heeft begeven, vergezeld van den as sistent-resident van Iwangan Toeban en verscheidene inheemsche bestuursambte naren. Het toestel zoo verklaarde hij is recht benoorden Brondong, eenige kilo meters uit de kust, neergestort. Visschers waren onmiddellijk met prauwen uitge varen om hulp te verleenen. De noodlanding welke de T-16 maakte, had een normaal verloop en slechts even schuurden de drijvers over de karang (koraalbank). Later arriveerden vrachtauto's met hulpmanschappen uit Soerabaja, benevens reserve-drijvers. Deze laatsten behoefden echter niet te worden gemonteerd. DE OORZAAK VAN DE RAMP VAN DE „SPECHT". In verband met het ongeval van de „Specht" heeft de K. L. M. van den waarnemend chef van den technischen dienst van de K. N. I. L. M. te Ban- doeng, waarheen de motoren van de „Specht" getransporteerd zijn, telefo nisch vernomen, dat in den linker motor, de verbinding van den drijfstang van cylinder 9 met den hoofddrijfstang is gebroken, waardoor deze motor plotseling tot stilstand kwam. Ten gevolge hiervan kon het vliegtuig, zich nog in stijgstand bevindend en nog niet over voldoende snelheid beschikkende, geen hooge houden en kwam het na een korte linkerbocht met de boomen in aanraking. Door de breuk werd het geheele mechanisme geblokkeerd. De betrokken motor heeft 700 draai uren en 50 uren na zijn laatste volledige revisie. Later onderzoek van het materiaal van den gebroken stang zal uitwijzen, wat de breuk veroorzaakt heeft. De toestand van de gewonden bij de Specht-ramp. De toestand van Hubermann gaat in het algemeen vooruit, evenals die van de andere patiënten. ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis bereikte de Nandoe Alexan drie, de Ibis Rangoon en de Pelikaan Ban doeng, De Torenvalk landde op de thuisreis te Athene en de Reiger te Medan. Vanmorgen zeven uur is het K.L.M.-vlieg- tuig Buizerd van Schiphol vertrokken voor den tocht naar Indië. Gezagvoerder is de heer Sillevis. Aan boord zijn negen passa giers t.w.: 1 voor Penang, l voor Calcutta, Allahabad, 1 Karachi, 3 Batavia, 1 Bangkok en 1 voor Lydda. Onderweg komen nog twee reizigers aan boord, 1 voor het traject Napels—Bangkox en 1 voor Bagdad—Bangkok. Medegenomen is 463 K.G. briefpost, K.G. pakketpost en 52 K.G. vracht. 27 Welke kleur(en), welke vormen U ook wenscht, W'y drukken het! ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320 LEGERVLIEGTUIG MAAKT NOOD LANDING. Een legervliegtuig van de Kooi maakte gistermorgen om kwart voor twaalf een noodlanding op een weiland bij de Molen vaart. Het toestel vloog in groepsverband en bij een zwenking is het waarschijnlijk door een der andere toestellen geraakt. Nadat al thans de bestuurder, sergeant Herter, een klap tegen het toestel had gevoeld, bleek bet hoogtestuur niet meer in orde. Daardoor kon de piloot het vliegtuig ook niet in den goeden stand op den grond zetten. Het sloeg by het neerkomen over den kop, waarbij de schroef en de vleugels -werden vernield. De bestuurder bleef ongedeerd. Dinsdag vergaderde de raad onder lei ding van burgemeester Breebaart. Na de opening der vergadering werd o.m. medegedeeld, dat was ingekomen: a. Een beslissing van Ged. Staten ten aanzien van een door A. Blokker te Keins- merbrug ingesteld beroep tegen een raads besluit van 9 Sept. 1936, houdende een af wijzende beschikking op een aanvrage om vergoeding van vervoerkosten ingevolge art. 13 der Lager-onderwijswet 1920. b. Idem betreffende een adres van A. Zee man te Keinsmerbrug. c. Idem inzake een door A. Groen te 't Zand ingesteld beroep tegen een raadsbe sluit van 24 Febr. 1937 tot toekenning van een tegemoetkoming ad 15 per jaar in de vergoeding ex artikel 13 L.O.-wet 1920. Het resultaat van bovenbedoelde be zwaarschriften was, dat aan den heer A. Blokker 50 der vervoerkosten moet wor den betaald en aan den heer A. Zeeman 100 terwijl aan den heer Groen moet worden vergoed 28 per jaar. Op een verzoek van de K.N.A.C. om ver laging van personeele belasting voor motor rijtuigen werd met het oog op de ge- meente-financiën afwijzend beschikt. Op voorstel van B. en W. werd besloten medewerking te verleenen en schoollokalen beschikbaar te stellen, zooals was verzocht door de Centrale Esperanto Propaganda- Commissie. Na eenige discussie werd conform het voorstel van B. en W. besloten afwijzend te beschikken op een ingekomen verzoek van de voetbalvereeniging „Geel-Zwart" te 't Zand om vrijstelling van vermakelijk heidsbelasting gedurende de eerstvolgende 5 jaren en terugbetaling der reeds betaalde belasting. Naar aanleiding van een adres van de afd. „Oudesluis" van den Kon. Nederl. Mid denstandsbond tot het doen plaatsen van een straatlantaarn nabij café Buisman al daar, werd aan B. en W. opgedragen de verlichting in de geheele gemeente nader in overweging te nemen. De voorzitter deed mededeeling betref fende voorgenomen verbetering van den weg aan de oostzijde van het N.H. kanaal te 't Zand. Te dezer zake was van het pol derbestuur bericht ontvangen, dat, wil het waterschap Zijpe- en Hazepolder kunnen overnemen, daarvoor wijziging van het bij zonder reglement noodzakelijk is. Wanneer de polder het werk zou uitvoeren, zouden de kosten geheel voor rekening van de ge meente komen. Van gemeenteweg is aan Ged. Staten verzocht t.a.v. bedoelde reglementswijzi ging medewerking te willen verleenen en goed te keuren dat voor genoemd doel een geldleening wordt aangegaan, op welk ver zoek nog geen antwoord is ontvangen. Als conciërge van het Raadhuis zijn door B. en W. benoemd de heer P. Mosk en echt- genoote te Oudesluis, die inmiddels deze be noeming hebben aangenomen. Overeenkomstig zijn verzoek, werd aan den heer L. A. I. Smelik, hoofd der O.L. school te Burgerbrug, eervol ontslag ver leend uit die functie, zulks wegens benoe ming in gelijke functie te IJsselmonde. Ook werd den heer Smelik eervol ontslag als lid van de commissie tot wering van school verzuim te Burgerbrug. De voorzitter vond het voor het onder wijs jammer, dat de heer Smelik gaat ver trekken, maar gunde hem tevens gaarne zijn -promotie. Volgde vaststelling pensioengrondslag van mej. Boekhoff als onderwijzeres aan de o. L school te Burgerbrug. Aan de heeren W. Pastoor te St. Maar tensbrug en Jb. Broersen te St. Maartens- vlotbrug werd voor een half jaar onthef fing van hondenbelasting verleend, terwijl de aanslag van den heer J. Grootes te Burgerbrug oninbaar werd verklaard. Van den heer G. de Graaf was ingekomen een verzoek tot verhooging van het hem toegekende bedrag van 50 per jaar per kind tot 63.48 per jaar per kind, zijnde de vervoerkosten per autobus. B. en W. waren echter van oordeel, dat in het algemeen voor kinderen van 11 jaar en ouder kan worden volstaan met een ver goeding in het vervoer per rijwiel en dan ten volle, zulks overeenkomstig het by meerdere beslissingen van Ged. Staten van Noordholland gefixeerde bedrag van 0,005 per af te legen kilometer, terwijl voor de overige gevallen met de tot dus verre gevolgde gedragslijn kan worden vol staan. Dienovereenkomstig stelden B. en W. voor te besluiten tot herziening der uit te keeren bedragen aan den heer de Graaf en anderen, waardoor een besparing zou wor den verkregen van in totaal 354.87 per jaar. Conform dit voorstel werd besloten. Volgde voorloopige vaststelling gemeente rekening 1936 en goedkeuring rekeningen B. A. en Algemeen Weeshuis, dienst 1936. De gemeenterekening gaf aan: gewone dienst, batig slot 16033,69; kapitaaldienst, batig slot 888,72. Subsidie Burg. Armbe stuur bedroeg 28.000. Rekening Burg. Armbestuur: batig slot 218,56 en die van het Alg. Weeshuis: batig slot 251,37. Ten aanzien van de rekening van het B. A. merkte de commissie op, dat door de ondersteunden niet voor ontvangst wordt geteekend. Na eenige bespreking over dit onderwerp werd met algemeene stemmen besloten den len ambtenaar ter secretarie aan te wyzen om naar eigen goeddunken van tijd tot tijd steekproeven te nemen. De heer Doedens wees op het declareeren van 1.08 wegens reiskosten voor opening fancy-fair te St. Maartensbrug en vroeg of dit een gemeentebelang is. Indien Burg. en Weth. oordeelen, dat hun aanwezigheid ergens gewenscht is, worden de reiskosten gedeclareerd. Indien de raad hiertegen bezwaar heeft, dan gaan B. en W. er niet meer heen. Tenslotte werd de rekening van de ge meente dienst 1936 voorloopig vastgesteld en werden de rekeningen 1936 van B. A. en Alg. Weeshuis goedgekeurd. Deze rekenin gen waren nagezien door een commissie uit den raad, bestaande uit de heeren Blom, Doedens en Dignum. Een begrootingswijziging dienst 1937 werd eveneens goedgekeurd. Conform het voorstel van B. en W. werd vervolgens besloten tot beschikbaarstelling van gelden ingevolge „Regeling N.R.U.", voor een niet-rendabele uitbreiding van het buizennet van het Provinciaal Waterlei dingbedrijf van Noordholland ten behoeve van een aantal perceelen, gelegen aan den Korteweg te 't Zand, ten bedrag van f 26,53 per jaar. Hierna deed de voorzitter mededeeling van den uitslag der aanbesteding van den verbouw van het raadhuis. Het werk werd gegund aan den laagsten inschrijver, den heer P. Plevier te Schager- brug. Aangeboden werd de gemeentebegroo- ting dienst 1938. B. en W. zullen in overweging nemen de woning van den directeur der alg. begraaf plaats te St. Maartensburg telefonisch te doen aansluiten. Op een desbetreffende vraag van me vrouw VriesmanSlot antwoordde de voor zitter, dat de spaarregeling voor werkloozen zal worden uitgevoerd. Het steun-comité zal deze zaak behandelen. Op een vraag van mevrouw Vriesman Slot inzake den stand der werkloosheid in Zijpe repliceerde de voorzitter, dat bij een werkobject van de Schager Kogge 50 werk loozen kunnen worden geplaatst en dat de weg PettenSt. Maartenszee in een ver ge vorderd stadium van voorbereiding ver keert. De heer Veltman zou gaarne zien, dat t.a.v. de betaling van vermakelijkheidsbe lasting door plaatselijke vereenigingen door B. en W. een zoo ruim mogelijk standpunt wordt ingenomen. De voorzitter zeide op een vraag van den heer Veltman, dat de uitvoering van de in gekomen circulaire inzake steun aan kleine boeren in voorbereiding is. De heer Jansma wees op de wenschelijk- heid van verbetering van een gedeelte der rioleering te Petten, waarop de voorzitter onderzoek toezegde. Suntebankeris, 9 October 1937. Zoo is de feisteraai van 8 October ok weer an 'tsaai. Krek as alle jare wazze der weer un hoop versiersele anbrocht, in de iene streit al mooier as in de aare. Maar leit ik nou baai et begin beginne. We wouwe ok heen, as et weer un beetje knap was, en nou dat gong, et was wel un beetje kouweluk, maar deer moet je je niet van antrekke. En Allekmaar, of oigeluk „de Stad", die is niet alliendeg van de staslui. Waai, die veul in stad komme, en oons deer thuis voele zak maar zegge, kenne et niet buiten de stad redde, en de stad niet buiten oons. Maar das vast, waai trekke meer nei de stad, as de staslui nei oons, weerom, dat hew 'kniet te zeggen, hei? Op zokke dage komt et aars et meist nei vooren, groot en kloin, oud en jong, gaat der heene, met de bus of ooto, stoom- fiets en et spoor, en de meiste wel op de fiets. Al heel gouw kon je zien, dat er wat an 't handje was, 's ochens al, maar 's middes was et bar drok op streit. Sebiet nei de middeg had ik de fietse nei buiten haald, de bande oppompt en zok meer. Troin liep maar heen en weer te steerten. Ze zat in de rats, dat ik niet zoo gouw klaar weze zou as saai. Maar wie most er wachte op un end? „Troin vanzelf", zelle de vrullie zegge. Nei niks hoor, ik sting al voif menuite baai et poortje te wachten eer ze kwam. Toe raakte we den toch an de reed, met de stroom mee, mag ik wel zegge. Onderweg hewk aldeur an 't prakke- zeeren weest, hoe of ik et zou inpikke om van heur af te kommen. Want wat zegt Uwes nou zellef, je hewwe toch ommers last van mekaar, zoo af en toe, al zou et alliendeg al weze dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9