FLIT VAN HET WTTTE DOEK. Filmkinderen zijn geen wondermenschen. En als zij wonderlijk doen, ligt de schuld bij de ouders. OVER KINDERFANTASIE. Hei verval der Russische film. Publiek en filmartist". ONZE BIOSCOPEN. 13 Op het oogenblik is het een rage om kin deren voor de film te laten spelen. Waar vroeger alleen Jackie Coogan was, verrijzen er nu tot duizeling wekkende hoogte jeugdige sterren in groote getale aan den sterrenhemel. En de vraag doet zich voor, is de tegenwoordige jeugd begaafder dan de vroegere? En het antwoord daarop luidt: neen. Hoe zeer de oude ren ook mopperen en hoeveel ze ook van de jeugd te vertellen heb ben, zij het goed of kwaad, de jeugd blijft door alle eeuwen heen hetzelfde, alleen de opvoeding verandert zoo nu en dan. Maar vroeger wer den de kinderen altijd verdonkeremaand en in de kinderkamer gestuurd en zelden werd er gelet op speciale talenten of voor keur van het kind. Maar nu, nu het kind zoo vrij is als een vogeltje en mag spelen zooals het wil, nu ontdekt men, dat er in kinderen veel acteertalent zit. En dit is niet alleen het geval bij Shirley Temple of Freddie Bar- tholomew, of Jane Withers, weineen, dit is evenzeer het geval met Uw kinderen en Uzelf in vroeger jaren. Een kjnd, dat in vollen ernst speelt, is niet gauw afgeleid en dus doende zelfs gemakkelijker voor een regisseur, dan een volwassen mensch. Ik geef toe, dat Shirley nogal begaafd is, maar niet zoo zeer met acteertalent dan wel met een aardig stem metje en een lenig figuurtje. Maar het ac- teeren van Shirley Temple haalt op geen stukken na het acteeren van Jane Withers, wat werkelijk een jeugdig genie is. Jane Withers heeft een expressief ge zichtje. Ze speelt fel en volmaakt, past zich aan bij allerlei omstandigheden en acteert als een volleerde actrice, terwijl Shirley een aardig kindje is om te zien met een pop pengezichtje en pijpekrullen en een tuit mondje en een zielig stemmetje. Maar vindt U Shirley een actrice. Ik niet. Zij is geen kind, maar één en al pose, terwijl haar spel lief en aandoenlijk is. Maar Jane Wi thers, wat een actie en leven zit er in dat kind, wat een uitdrukking kan ze in haar pogen leggen en hoe spontaan speelt ze. Zij js inderdaad een geboren actrice, maar wat Shirley Temple presteert kan ieder normaal kind met een groote fantasie. Ja, fantasie. Want daar draait de heele zaak om. Een kind zonder fantasie kan niet spelen en verzint geen heele verhalen. U moet eens opletten hoe intens jonge kinderen kunnen spelen met poppen of beesten of met elkaar. Niets stoort hen. En als ze gestoord worden zeggen ze: „Hé, we waren nou net zoo fijn aan het spelen van een prinses, dieenz. En daarom hoeft U heelemaal geen mede lijden te hebben met kinderen, die voor de film spelen. Want heusch, hadden ze er geen zin in, dan zou het niet gaan en zouden ze vertikken te doen wat hen ge vraagd werd. Rochelle Hudson, Shirley Temple en John Holes. Alleen wordt er natuurlijk soms te veel van hen gevergd en moeten ze te lang werken, wat een onprettig idee is, zulke jonge kinderen. Wel is hét alleen erg jammer, dat de kinderen door hun succes volkomen be dorven worden voor hun heele leven. Het zijn sterke beenen, die weelde kunnen dragen, maar de beenen van kinderen zijn, figuurlijk gesproken, van kraakbeen. Die tweeling, die speelt in „Prince and Pauper", zijn dat geniale acteurs in den dop? Het zou mijns inziens best kunnen zijn, dat ze later als acteurs volkomen mis lukken. Een voorbeeld van zoo'n mislukking is Jackie Coogan. Volwassen sterren moeten geweldige ac teurs zijn. Immers het spel van „groote" menschen berust enkel en alleen op zelf- beheersching, afgezien van het inleven in een rol. De uitdrukking in hun oogen moet steeds veranderen, ze ergeren zich aan publiek, als ze moeten spelen, en aan de felle lampen en aan de herrie en aan de décors van een bosch, die in een kamer op gesteld zijn. Maar een kind? Die ziet dat niet en denkt, leuk en nou mag ik gaan spelen en speelt dan een variatie van zich zelf. En met deze woorden beweer ik dus, dat de filmkinderen geen wonderkinderen zijn Marcel Krols en dat de opkomst van jeugdige sterretjes niet aan de tegenwoordige jeugd ligt, maar aan de tegenwoordige ouderen, die de kinderen exploiteeren, om er geld mee te verdienen. Men geeft op die manier die kinderen een allerplezierigste jeugd met alles, wat hun hartje begeert, maar een aller onplezierigst verder leven, z^wel voor henzelf als voor anderen. De Istwestija over de ooraak en. De Russische filmproductie levert den laatsten tijd weinig producten, die bizon- dere aandacht verdienen en de gulden dagen van weleer toen de films der Russi sche cineasten de geheele filmindustrie tot voorbeeld strekten zijn al lang voorbij. Het Hbld. ontleent aan de Moskousche Istwestija een passage uit een artikel, waar in harde noten over de Russische filmin dustrie worden gekraakt: In het begin van 1935 deden de bestuur- deren van de Russische filmindustrie (Sojuskino) fabelachtige toezeggingen, in 1935 zouden 65, en in 1936 120 groote speel films worden opgenomen. Tot en met De cember 1936 werden echter slechts 59 rol prenten afgeleverd, vijf werden er door de censuur verboden en 6 werden er niet af gemaakt, omdat zij toch tot mislukking ge doemd waren Ook werd er gebluft dat de film-in-kleuren een voorname plaats zou innemen, het resultaat was één enkele, technisch zeer zwakke gekleurde film, ge regisseerd door Ekk, die vroeger wel eens verdienstelijk werk heeft verricht, doch na zijn gekleurde film uit Moskou werd ver bannen en naar de Oekraïne gezonden. De Istwestija onthult ook de volkomen misluk king van den in het vijfjarenplan opgeno men bouw van een „Sovjet-Hollywood" aan de Zwarte Zee. Daar zouden groote ateliers verrijzen, 110 regisseurs, 72 operateurs, 500 artisten en duizenden figuranten en technici werd werk toegezegd in de nieuwe filmstad, maar er is nooit een atelier gebouwd! Met merkwaardige openhartigheid ont hult het blad, dat de Russische filmin dustrie aan den grond zit door de onbe kwaamheid der leiders, die bijvoorbeeld geen enkelen Russischen schrijver van naam hebben aangezocht een draaiboek te schrijven. Dat deden de regisseurs en de vriendjes zelf wel, maar het resultaat was bedroevend, vooral als men bedenkt, dat de amateuristische schrijvers van draaiboe ken en scenario's, waarvan de meeste nooit gebruikt werden, in twee jaar aan honora rium vijf roebel ontvingen. Van de 143 regisseurs, in dienst van de Sojuskino, regis seerden er 45 van af 1 Januari 1935 tot heden geen enkele film: zij schreven draai boeken, die nog in de kast liggen. Hoe het mogelijk is dat zulke wantoestan den konden heerschen? Wel, de zondebokken zijn spoedig gevonden: het is allemaal de schuld van de Trotskisten. Wel zijn de ran gen van de Sojuskino den laatsten tijd gezui verd van „volksvijanden", maar de sabotage heeft diepe wonden geslagen, en nog zijn er vele verdachten, die eerst moeten verdwij nen voor de industrie weer gezond zal wor den. Of de vijf millioen roebel, uitgekeerd aan de niets-presteerende regisseurs, uitslui tend in handen zijn gevallen van de domme, onbekwame aanhangers van Trotski, vertelt de „Istwestija" er niet bij, maar dat het com munistisch paradijs veel weg heeft van een Augiusstal, wordt men den dag duidelijker. ii Een afwisselend beroep vol emotie, zegt Leslie Howard. Op welke wijze brengt men het tot filmster? U kunt zoo ge moed bezit die vraag overal in deze stad stellen. U kunt er van verzekerd zijn, dat U over dit onderwerp niet uitgepraat raakt. Leslie Howard is echter kort van stof. De Warner Bros. star heeft niet veel woor den noodig om een moeilijk probleem, moeilijk te laten. „Een ingewikkeld en emotioneel be roep", zegt Leslie Howard. Hij is de mee ning toegedaan, dat het grootste deel van het publiek den acteur alleen in die rol aanvaardt, welke het wenscht. Neem de vrouwelijke „fans" vervolgde hij, tijdens een opname-pauze bij zijn nieuwste film „It's Love I'm After". Die „fans" stellen altijd den idealen man aanschouwelijk voor, een mensch, dat nooit bestond en waarschijnlijk nooit zal bestaan. In acteurs als Errol Flynn, Pat O'Brien, Dick Powell en George Brent zien zij het ideaal benaderd. Persoonlijk kennen zij de spelers niet. Wel kennen zij hen in de diverse rol len welke zij in films vertolkten. De beste proef op de som, volgens Howard, is, wan neer een speler, die zich in romantische, avontuurlijke en aantrekkelijke rollen specialiseert in een tegenovergestelde rol moet optreden. Dan reageert de „fans" on middellijk. Zij schrijft hem brieven, waar uit blijkt, hoe vreeselijk zij de rol vindt; becritiseert zijn werk, en is verontwaar digd over het feit, dat hij zulk. een rol accepteerde. Bette Davis en Olivia de Havilland, tegenspeelsters van Leslie Howard in „It's Love I'm After", zijn het volkomen met de meening van den Engelsche acteur eens. „Toen ik Mildred speelde in „Of Hu-man Bondage", zei Bette, „ontdekte ik, dat vele fans mij niet meer mochten. Zij dachten werkelijk, dat ik, zooals de vrouw in Maugham's roman gemeen en geweten loos was. Toen ik sympathiekere rollen speelde, reageerden zij langzaam, het duurde dan ook geruimen tijd voor ik weer bij de fans in de gratie stond. Toen ik in de film ,Tusschen Twee Werelden" (Border town), als moordenares op het witte doek verscheen, lieten de fans mij onmiddellijk hun afkeer blijken. Ik ben er dan ook van overtuigd, dat vele personen den acteur van den mensch hem niet weten te onderscheiden. 1,1 It A Day), stelt zij echter een jonge vr0u voor, die verliefd is op een getrouwd a? tist, zij doet al het mogelijke hem vrouw te doen vergeten. m „Ik bemerkte het", erkende zij ietwat droevig, „door de fans. Het stond hun in het geheel niet aan en zij schreven mij (ju dan ook en informeerden, of het in naaste toekomst niet mogelijk was, tot mijn oude genre rollen terug te keeren." Wat de vrouwelijke stars betreft, a'du* Howard, vallen Kay Francis, Miss Davis en Miss de Havilland het meest in den smaak, zij vinden voornamelijk hun aan hang onder het vrouwelijk publiek, omdat dit bij intuitie voelt onder bepaalde om standigheden te handelen als deze actrices in hun rollen. Natuurlijk speelt het phychologische element een belangrijke rol in het pheno- meen dat de knapste koppen van Cinema polis sinds jaar en dag bezig houdt: wat is de oorsprong van het succes? GELUIDSFILM DER N.C.R.V. Vanwege de Ned. Chr. Radio-Vereeniglng zal door „Polygoon" te Haarlem een nieuwe propagandafilm worden vervaardigd, die a.s, winter in het land draaien zal, zoo meldt het Volk. Het cameragedeelte wordt verzorgd door den heer Jan Jansen, terwijl het ge- luidsgedeelte in handen is van den heer F, M. Pulles. De film zal uit twee gedeelten be. staan. Het eerste gedeelte is een speelfilm, die een verhaal weergeeft waarin op het werk der vereeniging gewezen wordt Het tweede gedeelte is een bedrijfsfilm, die een beeld geeft van de N.C.R.V. In 1931 deed de vereeniging ook een film vervaardigen, die draaide onder den titel: „De klokken lui den". De niewe film zal doen zien hoezeer de techniek sindsdien weer is gevorderd en dan ook geheel een geluidsfilm zijn. JACKIE COOGAN'S HUWELIJK. Jackie Coogan en Betty Grable hebben mededeeling gedaan van hun plan, deze maand in het huwelijk te treden. De Pa- ramount Corporation is van zins, het jonge paar in een film te laten spelen. Greta Garbo en Freddie Bartholomew in „Anna Karenina." (Zie artikel „Filmkinderen")' „MAYTIME". City-theater. Op een onzer vorige filmpagina's hebben wij reeds uitvoerig gewezen op de uitste kende kwaliteiten van een film, zooals de Metro-Goldwyn-Mayer thans in „Maytime" aan ons vertoont. Want het zijn waarlijk niet alleen de hoofdfiguren al dragen zij voor het grootste gedeelte het succes die deze voortreffelijke zang- en speelfilm tot een rolprent maken van bijzondere klasse. Hier is het mede de vrijwel feillooze regie van een Robert Z. Leonard, welke „Maytime" stempelt tot een Amerikaansch product van ongekende grootte. Welk een rijkdom van natuuropnamen, welk een nimmer vertoonde weelde aan decors en costumes en tenslotte in welk een heerlijk tempo is deze film vast gelegd; alles te zamen vormend een schadu- wenspel op het witte doek als men helaas zelden beleeft. Het verhaal is niet vreemd aan een o.i. al te sentimenteelen inhoud, het is het fondant- zoete vertelsel van een ongelukkige liefde, een te laat ontloken liefde, welke slechts in de diepere beteekenis een kwestie van een oogenblik is en aldus wordt uitgebeeld door de buitengewoon-begaafde coloratuur-zange res Jeannette MacDonald en de prachtige ba riton Nelson Eddy. In het kort komt het hierop neer: De beroemde zangeres Marcia Morcey, die in de zangwereld het tot een geweldige hoogte heeft gebracht, weet zich ondanks de fabelachtige successen in de Opera niet gelukkig. De ware liefde kent ze niet en uit dankbaarheid voor hetgeen haar manager voor haar gedaan heeft, trouwt zij hem. Dit huwelijk is evenwel een misluk king en als zij door een toeval in aanraking met den jongen bariton Paul Allison komt, kan ze haar liefdesgeluk bijna niet als wer kelijkheid bescbouwep. Het einde van haar liefdesgeschiedenis is wel zeer tragisch, wij zouden bijna geneigd zijn te zeggen, wat al te doorzichtig. Maar het geheel is van een bijzondere waarde en gezien de belangstelling van gis teravond, twijfelen we niet of „Maytime" zal deze week door velen gezien worden. In het voorprogramma treffen we o.a. een repor tage-film van de 8 October-feesten en een goede cultureele gekleurde film. „THE GANG SHOW". Roxy-theater. Het programma in het Roxy-theater ver meldt deze week weer twee hoofdnummers. Behalve het interessante en uitgebreide Fox Movietone-wereldnieuws draait voor de pauze de film „Het laatste schot" met Jack Holt in de hoofdrol. Deze film van het bekende Wild-West-genre is voor de lief hebbers van spanning en sensatie een uit gezochte gelegenheid om hun hart op te halen. Dit verhaal immers van den paarden dief, die voor geen moord terugdeinst en tenslotte door zjjn eigen vriend, die intus- schen sheriff is geworden, gevangen en aan de galg gebracht moet worden, is zeker wel in staat aller aandacht te boeien. Na de pauze biedt het programma „The Gang Show", hetgeen een film blijkt te zijn, welke geheel door padvinders wordt ge speeld. In de hoofdrollen moeten we dus geen beroemde namen zoeken. Dit feit ech ter verhoogt juist de originaliteit van deze film. Sinds enkele jaren wordt elk seizoen in het Scala-theater te Londen door een troep padvinders een revue in elkaar gezet om de kas wat te stijven. Deze revue's hadden zoo'n succes, dat besloten werd er één te verfil men. Dat is het ontstaan van de „Gang Show"-film, en het resultaat is verrassend in elk opzicht. Rap Leader speelt in deze film de rol van den hopman bij de padvin ders (ook in het dagelijksch leven is hij dat trouwens!), die na veel mislukte pogingen om zijn talenten te doen erkennen eindelijk succes heeft door de leiding van deze „Gang Show" op zich te nemen. Een en ander zal deze week wel veel be langstelling trekken. DE ONDERGANG VAN DE „WILLIAM BROWN". Bioscoop Theater Harmonie. Gary Cooper, de bekende acteur, blijkt nog steeds een groote attractie voor elke film, waarin hij optreedt en zoo zal ook deze week in de Harmonie de sensationeele film: De Ondergang van de William Brown", zeker veel belangstelling trekken, want Gary Cooper is daarin weer de centrale figuur, op eminente wijze ter zijde gestaan door George Raft, Frances Dee en Olympe Bradma. In 1842 word in Amrika MiChael Taylor, een jong stuurman, in een opzienbarend proces schuldig bevonden aan massamoord in volle zee. Maar als dan een afgezant van Engeland's koningin voor de rechtbank mededeelt, wat hem van het verleden van den beklaagde bekend is, wijzigt de meening zich. En dit verleden, deze levensloop van Michael Taylor is door den regisseur Hatha way op schitterende en spannende wijze in beeld gebracht. Wel is Taylor eerst stuur man geweest op een slavenschip, maar als dat schip door een patrouillevaartuig wordt opgebracht, komt bij het hoofd der geheime Britsche recherche het idee op, dat Taylor op zijn manier een strijd voert tegen den slavenhandel. En dan gaat hij met de „Wil liam Brown" naar Amerika in dienst van Engeland. Vele zijn de avonturen, maar het meest sensationeele komt als door onvoor zichtigheid van een Indiaansch meisje, een geweldige brand in het schip ontstaat, die het geheel ten onder doet gaan. Dan pas leert men Taylor en ook zijn vriend Powdah kennen. Deze laatste is met zijn liefde niet ge lukkig, maar Taylor weet het met de lief tallige Margaret tot een beter einde te brengen. Verbaasd vraagt men zich bij 't aan schouwen van den scheepsbrand af, hoe de regisseur dit alles heeft tot stand gebracht. Inderdaad ongewoon spannend. Gary Cooper heeft de rol van Taylor uit muntend gespeeld, maar ook George Raft viel in dit genre heel erg mee. De rollen der meisjes werden zeer goed gespeeld door Frances Dee en Olympe Bradna. Maar men zal er nog andere figuren in deze film zien, die heel sterk gespeeld worden. Een uitgebreid voorprogramma ging aan het hoofdnummer vooraf: een Paramount- Nieuws, een sportfilm, een filmpje van Betty Boop, geslaagde opnamen van orgel spel en van damesmode en een tweeacter met zeer goede zang- en dans-artisten. Maar de spannende hoofdfilm zult U zeker willen zien. ALS HET CIRCUS KOMT. Victoria-Theater. Een zeldzaam mooie circusfilm wordt deze week in het Victoria-Theater gege ven met Wallace Beery en Jackie Cooper in de hoofdrollen. Men kan zich Wallace Beery wel voor stellen als dierentemmer, in een prachtige uniform gestoken, vol tressen en blinken de medailles. Hij is de groote kracht van het circus en heeft een alleraardigst vrouwtje, dat met de luchtacrobaten mee- fTlm he^b- w?e!,Uk Van Wallace in de hrpirpn l ^lndy schijnt niets te ont breken want hij heeft ook een schat van hevirdürt d01 °P Z'jn Vader is en niets liever doet dan naar de vreeselijke avon turenverhalen luisteren, welke deze voor Helaas' er is °°k nog een feen S00rt middernachtzen- delinge, die het arme vrouwtje van dag tot dag met haar reprimandes bewerkt en haar voorhoudt, dat haar man een dronk' aard is en dat zij niet langer in het circus thuis hoort, omdat het publiek meer naaf haar lichaam kijkt dan naar haar lucht" acrobatie. Het gevolg is, dat moeder, tante en de kleine jongen op een dag spoorloos verdwenen zijn en dan verliest Windy van verdriet zijn macht over de wilde dieren en rukt een tijger hem den rechterarm af* Windy, nu vrijwel broodeloos, gaat op zoek naar zijn jongen, zijn Stompie, en zwerft jarenlang als een vagebond door de groot® steden zonder den jongen te kunnen vin* den. Op het moment, dat de circusdirec teur hem weer ontdekt en zijn oude pla®^ wil hergeven, komt Windy te weten, d&y zijn vrouw overleden is en dat zijn zoon oP de. miïitaire academie is. De rechtbank wijst hem het kind drie maanden toe en Windy gaat het halen. Hij verwacht hee wat van de ontmoeting, maar de jongen i® door tante Martha tegen hem ingenomeni daar zij hem verteld heeft, dat zijn vader zijn moeder zooveel verdriet deed, dat 21) er aan gestorven is. 1 Prachtig is dan het spel van den vader, die zijn zoon wil winnen en van den j°n' gen, die zijn vader haat, totdat het to hem doordringt, dat hij beide ouders eye lief kan hebben. Vol spanning is de waarin Windy met zijn linkerhand een tijger bedwingt en, dank zij de herwonnen liefde van zijn zoon, de macht over dieren terugkrijgt. Een film vol mensen lijk lief en leed, vol gevaarlijk avontuur de romantische sfeer van het groote cl_rc. met prachtfiguren als Wallace en Jackie de hoofdrollen, loont deze week zeker bezoek aan het Victoria-theater. Vooraf een serie uit de misdadige reeks, een aardige les over „slaap", binnen- en buitenlandsch nieuws en interessante film van de Alkmaars 8 Octoberfeesten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 12