I Afhandeling Grondwetswijziging. QE (JOUDEN ^Binnenland PARLEMENT De 2 meest bestreden onderwerpen gevallen. Geen twee derde-meerderheid. Terugkeer prinselijk paar. JluduxptC^tCUiWiM foooe HcuiUctcK (Van onzen parlementairen medewerker). DEN HAAG, 20 October. De Tweede Kamer heeft met de behan deling van de afzonderlijke wetsontwerpen tot herziening van de Grondwet weinig omslag meer gemaakt. De voorzitter had de gelegenheid geboden daarover nog algemeene beschouwingen te houden, doch daarvan werd geen gebruik gemaakt. Zoodat de eindstemming practisch op de zelfde wijze plaats had als in eerste in stantie, namelijk achtereenvolgens over alle ontwerpen. De twee meest bestredene daarvan heb ben de vereischte meerderheid van twee derden van het aantal leden niet verkre gen, zoodat die niet aangenomen zijn. Wij spraken gisteren reeds twijfel om trent de kansen van de mogelijkheid tot vervallenverklaring van revolutionnaire vertegenwoordigers en van het zooge naamde verzamelontwerp, waarin o.a. de beperking van de parlementaire on schendbaarheid is vervat, uit. Deze ontwerpen kregen respectievelijk 60 stemmen voor en 37 tegen en 58 voor en 39 tegen. De opkomst der Kamerleden was zeer groot ;slechts drie leden waren bij de stemmingen niet aanwezig, namelijk de heer Oud (v.d.) wiens afwezigheid als oud-minister van het Kabinet, dat de voor stellen indiende, wel verklaarbaar is, nu zijn partijgenooten ze niet alle konden goedkeuren en de heeren Stumpel (r.k.) en Tryen (r.k.), die geen politieke redenen gehad zullen hebben om deze vergadering niet by te wonen. De heer Oud kwam kort na de stemming in de zaal. De uitslag van de stemming. Thans laten we den uitslag van de stemming volgen. Het ontwerp inzake het inkomen van de Kroon werd aanvaard met 93 tegen stemmen. Tegen waren de communisten. Het ontwerp betreffende de schadeloos stelling en het pensioen der Tweede Ka merleden weid aangenomen met 90 tegen 7 stemmen. By de communisten hadden zich de n. s. b.-ers gevoegd. Het ontwerp, dat er toe strekt, ministers zonder portefeuille te kunnen benoemen, weid aangenomen met 86 tegen 11 stem men. Tegen waren de staatkundig gere formeerden, de chr. democraten, de n. s. b. en de communisten. Het ontwerp tot aanvulling van de be palingen betreffende het kiesrecht (even redige vertegenwoordiging „binnen door de wet te stellen grenzen") werd aanvaard in dezelfde stemmenverhouding; dezelfde partijen waren tegen. Tegen het ontwerp inzake de revoluti onnaire vertegenwoordigers stemden de s.d.a.p., de v.d., de n.s.b., de c.d.u. en de communisten. Het behaalde niet de ver eischte meerderheid en was dus afge wezen. Het ontwerp, strekkende tot het openen van de mogelijkheid, openbare lichamen voor beroep en bedrijf in te stellen, werd met 88 tegen 9 stemmen goedgekeur Tegen waren de communisten, de n.s.b. en de staatkundig geref. Het verzamelontwerp kreeg de stemmen tegen van de n.s.b., de s.d.a.p., v.d., c.d.u., de staatk. geref. en de communisten. Door dat de beperkte parlementaire onschend baarheid en de uitsluiting van verkies baarheid van wegens politieke delicten veroordeelden werden afgewezen, vervie len ook de bepalingen waartegen geen be zwaar werd gemaakt, namelijk om den naam Cura?ao te veranderen in Neder- landsche Antillen; de mogelijkheid om staatssecretarissen te benoemen en de be paling dat onverwijld een voorstel van wet ingediend moet worden teneinde dienst plichtigen onder de wapenen te houden in geval van oorlog, oorlogsgevaar of an dere buitengewone omstandigheden. De tertiaire wegen. Nadat deze Grondwetswijziging achter den rug was, deed deKamer nog de rest van de agenda af. Het voornaamste punt daar van was het wetsontwerp tot wijziging van de Motorrijtuigenbelastingwet en van de wet van den 6en October 1934 tot in stelling van een Verkeêrsfonds, inzender heid met het oog op de belangen van de tertiaire wegen. Van de opbrengst van die verkeersbelastingen zal voortaan 10 pet. ter beschikking van de provincies worden gesteld ten behoeve van de tertiaire we gen, volgens een bepaalde verdeelings- formule. Dit wetsontwerp is in dank door de Kamer ontvangen, omdat tertiaire- wegen tot nu erg stiefmoederlijk zijn be handeld. Echter was men niet voldaan over de wijze waarop de Regeering gemeend heeft het beschikbare bedrag te verdeelen. Men achtte een principieele wijziging van de verdeelingsformule noodig en bij de gewisselde stukken heeft de bewindsman die toegezegd. Er was ook de kwestie of de oppervlakte van de provincie of de lengte van de wegen als maatstaf moet dienen. De Regeering had de oppervlakte laten meetellen, maar is niet ongeneigd de Kamer haar zin te geven. De heer de Geer (c.h.) kwam bereids met een amendement, waarin de lengte der wegen als factor by de berekening van de uitkeering zou me tellen, maar de heeren Bongaerts (r.k.) en van der Waerden (s.d.) konden de gevol gen daarvan zoo gauw niet overzien, ook minister van Waterstaat nog niet, mr. dr. i van Buuren, wiens eerste ontmoeting met de Kamer dit was. De heer van der Waerden trachtte een tusschenweg te bewandelen en had daar om een amendement ingediend, dat als zelfstandig amendement dienst had kunnen doen, hetwelk de heer de Geer echter tot sub-amendement veranderde. Een en an der maakte de zaak voor de Kamer nog minder overzichtelijk, terwijl de minister, op voetspoor van den heer Ebels (v.d.), er bovendien op wees, dat de verhouding van de tertiaire wegen voor elke provincie niet dezelfde is .zoodat men het beoogde doel, namelijk tegemoet te komen aan kleine provincies als Drente, niet zou bereiken. Het slot van het lied was, dat het amen dement-de Geer met 43 tegen 36 stemmen werd verworpen. De christ.-hisi. afgevaardigde boekte echter wel een succes met een ander amendement, waarvan de strekking was een paar fouten in de thans geldende ver deelingsformule te herstellen. Doch deze rekenkundige en technische kwesties, welke in de eerste plaats de Regeering en Gedeputeerde Staten aangaan, kunnen we gevoegelijk terzijde laten. Rest ons nog te vermelden, dat de mi nister dit amendement overnam en het wetsontwerp, aldus gewijzigd, door de Kamer z. h. s. werd aangenomen. Verder werden nog eenige conclusies van verslagen op adressen, eenige contin- genteeringen, o.a. van papier en papier waren (bekrachtigingsontwerpen) zonder discussie afgedaan. Het wetsontwerpje, om rolzittingen door één rechter te laten waarnemen, lokte evenmin debat uit; het ging zóó onder den hamer door. Meer tyd was er noodig voor het opma ken van een voordracht ter vervulling van een vacature in de Algemeene Reken kamer. No. 1 werd de heer D. O. Norel te Haarlem, inspecteur der directe belastin gen, invoerrechten en accijnzen en plaats vervangend lid der Alg. Rekenkamer; no. dr. O. Bakker, accountant by het Cen traal Bureau voor de Statistiek, plaatsver vangend lid der Alg. Rekenkamer; no. 3 dr. H. H. Schippers, inspecteur der regis tratie en domeinen. Zonder discussie en z. h. s. ging nog het wetsontwerp tot goedkeuring van het Nederlandsch-Duitsch verdrag nopens de regeling van het goederenverkeer voor 1937, op 23 Dec. 1936 te den Haag geslo ten, er door. De agenda was in een vlot tempo afge daan, zoodat de Kamer tot de behande ling van de Ryksbegrooting naar huis kon gaan, waarvoor dezen middag eveneens de spreektijd al werd vastgesteld. Het ligt in het voornemen van den voor zitter de Kamer tegen 9 November weer bijeen te roepen. Het prinselijk paar is hedenochtend per nachttrein van zijn verblijf in het buitenland op het Loo teruggekeerd. LIJNTJE HUISER NOG STEEDS ZOEK. Politioneel onderzoek nog in vollen gang. De nasporingen naar de uit de ouderlijke woning verdwenen zeven jarige Lijntje Huiser hebben nog geen resultaat ongeleverd. De commissaris van politie in de tweede afdeeling houdt evenwel rekening met de mo gelykheid dat behalve de automobi list uit Dordrecht, die op een desbe treffend verzoek afwijzend heeft ge antwoord, nog meer automobilisten Vrijdagavond na zeven uur op den weg RotterdamDordrecht van een man het verzoek hebben gekregen om een jeugdig meisje mee te nemen naar een adres in Zwyndrecht. Wan neer dit eventueel het geval is worden deze verzocht zich te willen vervoe gen aan het bureau Sandelingenplein te Rotterdam tot het geven van in lichtingen. BEGRAFENIS SLACHTOFFERTJE VAN FAMILIEDRAMA. Gisteren om tien uur had de begrafenis plaats van 't elfjarig slachtoffertje van het Maastrichtsche familiedrama. Een ontzag gelijke menschenmassa was bijeengestroomd by het ziekenhuis Calvariënberg, terwijl 't langs de straten, die de begrafenisstoet volgde, eveneens zwart was van de men- schen. De politie regelde het verkeer. De droeve stoet werd voorafgegaan door een groep vriendinnetjes en kinderen uit de buurt, die kransen, kruisen en bloem stukken droegen. Daarachter volgden de buurtbewoners en de familie van het meisje. De bijzetting van het stoffelijk overschot had plaats op de begraafplaats aan den Tongerschen straatweg. Het stoffelyk overschot van den vader werd op een ander uur in stilte begraven BOTSING TENGEVOLGE VAN MIST. Hedennacht te ongeveer drie uur zyn op den Muiderstraatweg, nabij de Merwede- brug te Amsterdam, twee auto's, komende uit tegenovergestelde richting, tegen elkaar gebotst. Eén van de wagens, een personenauto, komende uit de richting Amsterdam, werd door de botsing van den dijk geslingerd met het gevolg, dat deze wagen in brand vloog. De andere wagen, een Chevrolet, werd aan de voorzijde zwaar beschadigd. De inzittenden van beide wagens hebben geen noemenswaardig letsel gekregen. De oor zaak van déze aanrijding moet gezocht worden in den dikken mist, waardoor de bestuurders elkander niet hebben opge merkt. De marechapssee, die beide wagens in beslag nam, stelde een onderzoek in. TREINBOTSING TE APELDOORN. stilstaande Goederentrein loopt op locomotief. Gisteravond omstreeks kwart voor zeven heeft zich op het stationsempla cement te Apeldoorn, dat in een dikken mist was gehuld, een botsing voorge daan tusschen een goederentrein en een locomotief, gelukkig bleef het ongeval beperkt tot materiëele schade. Vrijdag 22 October. HILVERSUM, 301 M. (8.—12.— 4.—7.30 en 9.—12.— VARA, de AVRO van 12.4.en de VPRO van 7.309.uur). 8.Gr.pl. 10.VPRO-morgen wij ding. 10.20 Deel. 10.40 Gr.pl. 11.10 Verv. deel. 11.30 Orgelspel. 12.— Gr.pl. 12.30 Avro-dansorkest. 1.De Palla- dians. 2.Kniples. 2.20 Het Om roeporkest. 3.Zang en piano. 3.30 Avro-dansorkest. 4.05 Gr.pl. 5. Kinderuurtje. 5.30 Orgelspel. 6. Optreden van amateurs. 6.30 Poli tiek radiojournaal. 6.50 Gr.pl. 7. Causerie over rassentheorie en erfeiykheid. 7.20 Gr.pl. 7.25 ANP- ber. 7.30 Ber. 7.35 Lezen in den Bijbel, causerie. 8.Pianovoordr. 8.30 Dierentaal, causerie. 9.The Lucky Birds en solist. 9.30 Radio- tooneel met muziek. 10.Fantasia en soliste. 10.30 ANP-ber. 10.40 VPRO-avondwyding. 11.Cem balovoordracht en gr.pl. 11.30 12.— Gr.pl. HILVERSUM, 1875 M. (Alg. progr. NCRV). 8.— Schriftlezing, medi tatie, gewijde muziek (gr.pl.) 8.30 Gr.pl. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gr.pl. 10.30 Morgendienst. 11. Gr.pl. 11.15 Altvioolvoordr. 12. Ber. 12.15 Gr.pl. 12.30 Ensemble v. d. Horst en gr.pl. 2.30 Christ. lec tuur. 3.Orgelspel. 4.Ber., Gr.pl. 5.Sopraan en piano. 6. Gr.pl. 6.30 Tuinbouwpr. 7.Ber. 7.15 Literaire causerie. 7.45 Rep. 8.ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15 Kamerorkest Ars nova et antiqua en solist. 9.Bybelsche causerie. 9.30 Verv. concert. 10.05 ANP-ber. 10.10 Gr.pl. 10.45 Causerie over paardensport. 11.12.Gr.pl. Hierna Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.40—11.50 PianosolL 12.10 Viool en orgel. 12.50 H. Hall en zijn Band. 1.35 2.20 Birminghamsch Philh. Strijk orkest en soliste. 4.20 Causerie over jazzmuziek (met gr.pl.) 4.50 Phil Green's kwintet en solisten. 5.20 Zang. 5.40 Ch. Brill en zijn orkest. 6.20 Ber. 6.45 Duitsche uitz. 7.05 Populair concert. 7.30 Muzikale causerie. 7.50 Claude Bampton's orkest mmv. solisten. 8.20 Radio- tooneel. 9.20 Ber. 9.40 What more do you want from the scientist, causerie. 10.BBC-orkest en soliste. 11.05 Fransche deel. 11.20 Jack Jackson's Band. 11.5012.20 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 en 10.35 Gr.pl. 12.50 Stafmuziek van de Garde Républicaine en zang. 4.20, 5.10 en 5.50 Gr.pl. 7.50 Viool en piano. 8.50 Zang. 10.50 Gr.pl. 11.201.20 Orkestconcert. KEULEN, 456 M. 5.50 Schupo- orkest. 7.50 Omroepschrammel- ensemble. 11.20 Omroeporkest en solist. 1.35 Gev. concert. 3.20 Om- roep-Amusements-orkest. 4.35 Gr.pl. 6.30 Omroeporkest en orkest van den Rijksarbeidsdienst. 8.30 Zang en piano. 9.5011.20 E. Bauschke's orkest en Pianoduo. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.50 2.20 en 5.20 Gr.pl. 6.05 Salon orkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Omroep- symph.-orkest. 9.05 Gr.pl. 9.20 Radiotooneel met muziek. 10.30— 11.20 Ensemble Pro Musica Anti qua. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.40 Zang. 12.50 Omroeporkest. 1.50 Zang. 2. 220 Gr.pl. 5.20 Omroeporkest. 6.35 Gr.pl. 6.50 Pianovoordr. 7.10 Gr.pl. 7.35 Zang. 8.20 Gr.pl. 8.50 Uitz. voor oud-strijders. Hierna tot 11.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7 05 Radiotooneel met muziek. 8.20 Ber. 8.35 Omroepkamerkoor, spre kers en solisten. 9.20 Ber. 9.50— 11.20 E. Bauschke's dansorkest en het pianoduo Thomassen. (10.05 Weerbericht). GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parijs R. 10.35—12.35, Keulen 12.35—13.20 Brussel VI. 13.2014.20, Normandië 14.20—16.35, Keulen 16.35—17.50, Parijs R. 17.5018.20, Keulen 18.20 20.20, Brussel Fr. 20.2020.50, Parys Radio (Lyon) 20.5021.20, Droitwich 21.2021.40, Weenen 21.40—22.50, Boedapest 22.50—23.20 Parys P. P. 23.20—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Lu xemburg 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35—12.10, Droitwich 12.10—13.35 Lond. Reg. 13.3518.20, Luxem burg 18.2018.40, Droitwich 18.40 20.20, D.sender 20.2022. Droitwich 22.24. Lijn 5: Diversen. Ter hoogte van de locomotievenloods, en kele tientallen meters voor den spoorweg overgang op den Arnhemscheweg, is een goederentrein uit Zwolle in volle vaart op een stilstaande locomotief geloopen. De botsing was zoo hevig, dat een groot gedeelte van den goederentrein derailleer de. Als door een wonder bleven machinist, stoker en conducteur ongedeerd. Met en kele lichte ontvellingen en builen brachten zy het er af. De materieele schade is niet aanzienlijk. Stagnatie alweer opgeheven. Nader meldt men: Omtrent deze botsing vernemen wij na der, dat de gevolgen minder ernstig waren, dan men aanvankelijk had gemeend. Slechts twee wagens van den goederentrein zyn elk met één wielas uit de rails geloopen. On middellijk werd met het opruimingswerk begonnen. Om half elf had men de ge derailleerde wagons weer in het goede spoor gebracht, waarna zy konden worden gerangeerd op een andere lijn. Hiermede was de stagnatie opgeheven. K.N.A.C.-WEGVERKEERSDAG. Minister zal spreken over: „De weg als modern verkeersmiddel". Zooals reeds is gemeld, heeft de Konink lijke Nederlandsche Automobielclub beslo ten tijdens de in November a.s. te organisee- ren zevende jaarlijksche verkeersveiligheids- week evenals vorige jaren een eendaagsch congres te houden, gewijd aan de belangen van veilig wegverkeer en goede wegen. Deze derde wegverkeersdag is vastgesteld op Vrijdag 26 November en zal worden ge houden in het gebouw van het Kon. Zoölo gisch Botanisch genootschap (Dierentuin) te 's-Gravenhage. Het congres zal worden geopend door den minister van waterstaat, mr. dr. ir. J. A. M. v. Buuren, die daarbij een referaat zal hou den over „De weg als modern verkeersmid del". In aansluiting hierop zal dr. ir. L. R. Went- holt, hoofdingenieur-directeur van den rijks waterstaat, hoofd van den centralen dienst van de wegen en bruggen, een voordracht houden over „De afwerking van het rijks wegenplan". Op het programma staan voorts de vol gende inleidingen: „De auto overmatig belast", door prof. mr. dr. H. Westra, president van de Algemeene Nederlandsche verkeersfederatie, „Automo biel en Platteland", door mr. J. Linthorst Homan, commissaris der koningin in de pro vincie Groningen, oud-voorzitter der K.N.A C., „De Haagsche politie en het moderne ver keer" door N. G. van der Meij, hoofdcommis saris van politie te 's-Gravenhage, „Toeris tisch vreemdelingenverkeer in het bijzonder per auto", door mr. H. M. Planten, directeur van de Algemeene Nederlandsche Vereent- ging voor Vreemdelingenverkeer en „Ver keerstoezicht en verkeersopvoeding" door P. W. Scharroo, kolonel, commandant van het regiment genietroepen. Het ligt in de bedoeling van het verbond van vereenigingen voor veilig verkeer op dezen dag in den dierentuin een expositie, het veilig wegverkeer betreffende, in te richten, ook zullen o.m. de meetwagen van den rijkswaterstaat en de nieuwe verkeers- wagen van de Haagsche politie kunnen wor den bezichtigd. Naar bet Engelsch van PAUL TRENT door J. SCHOUTEN 67) „Neen, ik geloof niet, dat zy haar hut verlaten heeft", antwoordde sir Charles, met een medelijdenden blik op den com mandant. Graves wandelde verder, op een teeken van zjjn chef. „U moet niet denken, dat zy zit te prui len of uit haar humeur is. Dat is niets voor haar. Eigenlijk voel ik my over die heele geschiedenis nogal schuldig. Ik geloof dat Peggy Fayrfield een hoogstaande vrouw is en zeker niet aan den drank ver slaafd is". „Maar hoe verklaart u dan haar houding van gisteravond?" „Ik zal niet probeeren haar houding te verklaren. Ik geef u slechts myn meening voor wat ze waard is. Gezien de omstan digheden, is het beste wat u doen kunt haar zoo gauw mogelijk te vergeten". „Mijn hemel, ik wou dat ik dat kon", onderbrak Carruthers hem. „Ik kan maar niet gelooven, dat dat de ware Peggy was, die ik gisterenavond te zien kreeg. Boven dien herinner ik mij nu, dat zij de reputa tie heeft van een groot actrice te zijn". „Dat is zy zeker. Ik heb haar meermalen zien optreden", zei sir Charles kalm. „Het beste lijkt mij, de dingen op zijn beloop te laten todat wij weer aan wal zijn". „Totdat zy weer naar dien vervloekten Groothertog toe moet", zei Carruthers, ter wijl hij zijn gevoelens hieromtrent duide lijk liet blyken. „Dat kun je toch niet verhinderen. Wat mij betreft, ik beschouw den groothertog en Peggy Fayrfield als man en vrouw. En dat zijn zij ook voor de Engelsche wet, weet je". „Wat bedoelt u daarmee?" vroeg Carru thers snel. „Ik geloof niet, dat ik haar vertrouwen beschaam, maar in elk geval is het beter dat je het weet, Peggy Fayrfield is in Lon den getrouwd met een zekeren „Ivan Or- loff'. Natuurlijk is „Ivan Orloff" de groot hertog en daar de groothertog ongetrouwd was, is dit huwelijk volkomen wettig, uit een Engelsch oogpunt bezien. In zyn eigen land, dat hy eigenlijk niet meer heeft, is het waardeloos en zal zij als zyn maitresse beschouwd worden, maar in Engeland zijn zij even wettig getrouwd, als ieder ander echtpaar in het land". „Dat wist ik niet. Het verbaast my erg", zei Carruthers zachtjes. „Zooals ik je al eerder zei, het beste wat je doen kunt is het meisje vergeten". „Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan Ik heb den geheelen dag al geprobeerd niet aan haar te denken, maar het is mij niet gelukt. En het beroerde is, dat ik voel, dat zy evenveel van mij houdt, als ik van haar. Ik wou, dat ik wist wat ik doen moet". „Je kunt niets doen", zei sir Charles met nadruk. „Hallo! We schijnen op hun in te loopen", voegde hy er aan toe en richtte zyn verrekijker op het jacht. „Verdraaid ja, u heeft gelijk". „Ik hoop, dat zij zich niet zullen probee ren te verdedigen. Ten slotte zyn er twee vrouwen aan boord van de Emerald, terwijl wij er maar een aan boord hebben. Naar wat ik van dien Grafton gehoord heb, ge loof ik niet dat hy een vrouw aan gevaar zal blootstellen, al heeft hij overigens nog zoo'n slecht karakter. Hij heeft, schijnt het toch nog wel eenige menschelijke instinc ten". Terwijl sir Charles deze woorden sprak, verscheen Peggy aan dek en keek weife lend in de richting van Carruthers Toen deze haar in het oog kreeg, draaide hij zich om en klom de brug op. Zij liep langzaam naar sir Charles toe en zy begonnen op het dek heen en weer te wandelen. „Ik kan mijzelf wel haten", zei zij, zacht jes. „Ik zie nog afschuw in Robin's oogen. Het gekke van de heele geschiedenis is, dat ik nog nooit te veel gedronken heb. Ik haat dronkaards, mannen zoowel als vrou wen. Wat zal hij wel van my denken? vroeg zij, zuchtend. "Hij verafschuwt je natuurlijk". „Hij zal my wel haten". „Zou dat niet het beste zijn? Het spijt mi) heel erg voor hem. Hij is een type, dat niet zoo licht iemand lief krijgt. Zijn liefde voor jou is dien en hij zal er niet zoo ge makkelijk overheen komen. „Net zoo min als ik", fluisterde zij, zoo zachtjes, dat hij haar nauwelijks verstaan kon. Hij begreep haar echter en haar hand in de zyne nemend, druke hij deze bemoe digend. „Ja, het is een moeilijke toestand, mijn kind. Maar ik hoop, dat je een eerlijk spel zult spelen, want je moet toch met den Groothertog rekening houden". „Ik zal altijd eerlijk spelen", antwoordde zij vastbesloten. „Ziet u, dit is de eerste keer, dat ik werkelijk iemand heb lief ge kregen. Ik zweer u, dat ik Ivan altijd trouw geweest ben, al was de verleiding dikwijls groot. Ik heb hem altijd als een vreemd soort half-bakken echtgeoot be schouwd. Natuurlijk kan ik hem niet be- schouwen zooals een gewone vrouw haar man beschouwt. Hij is heel goed voor mij geweest en ik zal hem zijn vriendelijkheid nooit vergelden, door hem te bedriegen. aarom heb ik giseravond dat stukje opge voerd. Ik had er lang over nagedacht en was tot de conclusie gekomen, dat het de eenige manier was om Robin te desillusio- neeren'. Het werd spoedig duidelijk, dat er iets met de machines van de Emerald gebeurd moest zyn, want de torpedo-jager haalde haar nu snel in. Het daglicht begon te ver- bleeken en Carruthers zond 'n boodschap naar de machinekamer, waarin hij aan- d<; grootst mogelijke snelheid. Toen zy op een paar mijl afstand van het jacht waren, gaf de torpedojager de Eme rald het sein om te stoppen. Er werd geen antwoord op gegeven en de jacht werd nog eenigen tijd voortgezet. Toen gaf Car ruthers het signaal: „Stop of ik vuur". Nog voer de Emerald door. Er was niemand aan dek, behalve de man aan het roer en een ander in uniform, die op het dek heen en weer liep. Het 4.7 kanon van de Shrike was met los kruit geladen en werd nu afge schoten. Deze bedreiging scheen geen uit werking te hebben, want het jacht maakte nog steeds geen aanstalten om te stoppen. Haar snelheid was inusschen aanmerkelijk verminderd en de Shrike won snel op haar. n, tweede schot werd gelost, eveneens zonder resultaat. Carruthers kwam van de brug af en ging naar sir Charles toe. "Ik Beloof, dat ik beter doe een kogel op hen af te schieten. Natuurlijk zal ik wel zorgen, dat zij niet geraakt worden. De schurk rekent er op, dat wij weten dat er vrouwen aan boord zyn", zei hü boos. at kun je hem moeilijk kwalijk nemen, iemand in zyn positie tracht natuurlijk overal zijn voordeel mee te doen", ant woordde sir Charles. Het schot werd afgevuurd en het pro jectiel viel op een paar honderd meter af stand aan bakboordzijde van het jacht. Zelfs deze bedreiging scheen niet het min ste verschil te maken, want de Emerald vervolgde rustig haar weg. De beide sche pen konden elkaar nu bijna beroepen en Carruthers stond op de brug, met een groe ten roeper in zijn hand, klaar om zijn be velen te geven. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6