I
Afhandeling Grondwetswijziging.
QE (JOUDEN
^Binnenland
PARLEMENT
De 2 meest bestreden onderwerpen gevallen.
Geen twee derde-meerderheid.
Terugkeer prinselijk paar.
JluduxptC^tCUiWiM
foooe
HcuiUctcK
(Van onzen parlementairen medewerker).
DEN HAAG, 20 October.
De Tweede Kamer heeft met de behan
deling van de afzonderlijke wetsontwerpen
tot herziening van de Grondwet weinig
omslag meer gemaakt. De voorzitter had
de gelegenheid geboden daarover nog
algemeene beschouwingen te houden, doch
daarvan werd geen gebruik gemaakt.
Zoodat de eindstemming practisch op de
zelfde wijze plaats had als in eerste in
stantie, namelijk achtereenvolgens over
alle ontwerpen.
De twee meest bestredene daarvan heb
ben de vereischte meerderheid van twee
derden van het aantal leden niet verkre
gen, zoodat die niet aangenomen zijn.
Wij spraken gisteren reeds twijfel om
trent de kansen van de mogelijkheid tot
vervallenverklaring van revolutionnaire
vertegenwoordigers en van het zooge
naamde verzamelontwerp, waarin o.a.
de beperking van de parlementaire on
schendbaarheid is vervat, uit.
Deze ontwerpen kregen respectievelijk
60 stemmen voor en 37 tegen en 58 voor
en 39 tegen.
De opkomst der Kamerleden was zeer
groot ;slechts drie leden waren bij de
stemmingen niet aanwezig, namelijk de
heer Oud (v.d.) wiens afwezigheid als
oud-minister van het Kabinet, dat de voor
stellen indiende, wel verklaarbaar is, nu
zijn partijgenooten ze niet alle konden
goedkeuren en de heeren Stumpel (r.k.)
en Tryen (r.k.), die geen politieke redenen
gehad zullen hebben om deze vergadering
niet by te wonen. De heer Oud kwam kort
na de stemming in de zaal.
De uitslag van de stemming.
Thans laten we den uitslag van de
stemming volgen.
Het ontwerp inzake het inkomen van
de Kroon werd aanvaard met 93 tegen
stemmen. Tegen waren de communisten.
Het ontwerp betreffende de schadeloos
stelling en het pensioen der Tweede Ka
merleden weid aangenomen met 90 tegen
7 stemmen. By de communisten hadden
zich de n. s. b.-ers gevoegd.
Het ontwerp, dat er toe strekt, ministers
zonder portefeuille te kunnen benoemen,
weid aangenomen met 86 tegen 11 stem
men. Tegen waren de staatkundig gere
formeerden, de chr. democraten, de
n. s. b. en de communisten.
Het ontwerp tot aanvulling van de be
palingen betreffende het kiesrecht (even
redige vertegenwoordiging „binnen door
de wet te stellen grenzen") werd aanvaard
in dezelfde stemmenverhouding; dezelfde
partijen waren tegen.
Tegen het ontwerp inzake de revoluti
onnaire vertegenwoordigers stemden de
s.d.a.p., de v.d., de n.s.b., de c.d.u. en de
communisten. Het behaalde niet de ver
eischte meerderheid en was dus afge
wezen.
Het ontwerp, strekkende tot het openen
van de mogelijkheid, openbare lichamen
voor beroep en bedrijf in te stellen, werd
met 88 tegen 9 stemmen goedgekeur
Tegen waren de communisten, de n.s.b. en
de staatkundig geref.
Het verzamelontwerp kreeg de stemmen
tegen van de n.s.b., de s.d.a.p., v.d., c.d.u.,
de staatk. geref. en de communisten. Door
dat de beperkte parlementaire onschend
baarheid en de uitsluiting van verkies
baarheid van wegens politieke delicten
veroordeelden werden afgewezen, vervie
len ook de bepalingen waartegen geen be
zwaar werd gemaakt, namelijk om den
naam Cura?ao te veranderen in Neder-
landsche Antillen; de mogelijkheid om
staatssecretarissen te benoemen en de be
paling dat onverwijld een voorstel van wet
ingediend moet worden teneinde dienst
plichtigen onder de wapenen te houden
in geval van oorlog, oorlogsgevaar of an
dere buitengewone omstandigheden.
De tertiaire wegen.
Nadat deze Grondwetswijziging achter
den rug was, deed deKamer nog de rest van
de agenda af. Het voornaamste punt daar
van was het wetsontwerp tot wijziging
van de Motorrijtuigenbelastingwet en van
de wet van den 6en October 1934 tot in
stelling van een Verkeêrsfonds, inzender
heid met het oog op de belangen van de
tertiaire wegen. Van de opbrengst van die
verkeersbelastingen zal voortaan 10 pet.
ter beschikking van de provincies worden
gesteld ten behoeve van de tertiaire we
gen, volgens een bepaalde verdeelings-
formule. Dit wetsontwerp is in dank door
de Kamer ontvangen, omdat tertiaire-
wegen tot nu erg stiefmoederlijk zijn be
handeld. Echter was men niet voldaan over
de wijze waarop de Regeering gemeend
heeft het beschikbare bedrag te verdeelen.
Men achtte een principieele wijziging van
de verdeelingsformule noodig en bij de
gewisselde stukken heeft de bewindsman
die toegezegd. Er was ook de kwestie of de
oppervlakte van de provincie of de lengte
van de wegen als maatstaf moet dienen.
De Regeering had de oppervlakte laten
meetellen, maar is niet ongeneigd de
Kamer haar zin te geven. De heer de Geer
(c.h.) kwam bereids met een amendement,
waarin de lengte der wegen als factor by
de berekening van de uitkeering zou me
tellen, maar de heeren Bongaerts (r.k.) en
van der Waerden (s.d.) konden de gevol
gen daarvan zoo gauw niet overzien, ook
minister van Waterstaat nog niet, mr. dr. i
van Buuren, wiens eerste ontmoeting met
de Kamer dit was.
De heer van der Waerden trachtte een
tusschenweg te bewandelen en had daar
om een amendement ingediend, dat als
zelfstandig amendement dienst had kunnen
doen, hetwelk de heer de Geer echter tot
sub-amendement veranderde. Een en an
der maakte de zaak voor de Kamer nog
minder overzichtelijk, terwijl de minister,
op voetspoor van den heer Ebels (v.d.), er
bovendien op wees, dat de verhouding van
de tertiaire wegen voor elke provincie niet
dezelfde is .zoodat men het beoogde doel,
namelijk tegemoet te komen aan kleine
provincies als Drente, niet zou bereiken.
Het slot van het lied was, dat het amen
dement-de Geer met 43 tegen 36 stemmen
werd verworpen.
De christ.-hisi. afgevaardigde boekte
echter wel een succes met een ander
amendement, waarvan de strekking was
een paar fouten in de thans geldende ver
deelingsformule te herstellen. Doch deze
rekenkundige en technische kwesties,
welke in de eerste plaats de Regeering en
Gedeputeerde Staten aangaan, kunnen we
gevoegelijk terzijde laten.
Rest ons nog te vermelden, dat de mi
nister dit amendement overnam en het
wetsontwerp, aldus gewijzigd, door de
Kamer z. h. s. werd aangenomen.
Verder werden nog eenige conclusies
van verslagen op adressen, eenige contin-
genteeringen, o.a. van papier en papier
waren (bekrachtigingsontwerpen) zonder
discussie afgedaan. Het wetsontwerpje, om
rolzittingen door één rechter te laten
waarnemen, lokte evenmin debat uit; het
ging zóó onder den hamer door.
Meer tyd was er noodig voor het opma
ken van een voordracht ter vervulling van
een vacature in de Algemeene Reken
kamer. No. 1 werd de heer D. O. Norel te
Haarlem, inspecteur der directe belastin
gen, invoerrechten en accijnzen en plaats
vervangend lid der Alg. Rekenkamer; no.
dr. O. Bakker, accountant by het Cen
traal Bureau voor de Statistiek, plaatsver
vangend lid der Alg. Rekenkamer; no. 3
dr. H. H. Schippers, inspecteur der regis
tratie en domeinen.
Zonder discussie en z. h. s. ging nog het
wetsontwerp tot goedkeuring van het
Nederlandsch-Duitsch verdrag nopens de
regeling van het goederenverkeer voor
1937, op 23 Dec. 1936 te den Haag geslo
ten, er door.
De agenda was in een vlot tempo afge
daan, zoodat de Kamer tot de behande
ling van de Ryksbegrooting naar huis kon
gaan, waarvoor dezen middag eveneens de
spreektijd al werd vastgesteld.
Het ligt in het voornemen van den voor
zitter de Kamer tegen 9 November weer
bijeen te roepen.
Het prinselijk paar is hedenochtend
per nachttrein van zijn verblijf in het
buitenland op het Loo teruggekeerd.
LIJNTJE HUISER NOG STEEDS
ZOEK.
Politioneel onderzoek nog in
vollen gang.
De nasporingen naar de uit de
ouderlijke woning verdwenen zeven
jarige Lijntje Huiser hebben nog geen
resultaat ongeleverd. De commissaris
van politie in de tweede afdeeling
houdt evenwel rekening met de mo
gelykheid dat behalve de automobi
list uit Dordrecht, die op een desbe
treffend verzoek afwijzend heeft ge
antwoord, nog meer automobilisten
Vrijdagavond na zeven uur op den
weg RotterdamDordrecht van een
man het verzoek hebben gekregen
om een jeugdig meisje mee te nemen
naar een adres in Zwyndrecht. Wan
neer dit eventueel het geval is worden
deze verzocht zich te willen vervoe
gen aan het bureau Sandelingenplein
te Rotterdam tot het geven van in
lichtingen.
BEGRAFENIS SLACHTOFFERTJE VAN
FAMILIEDRAMA.
Gisteren om tien uur had de begrafenis
plaats van 't elfjarig slachtoffertje van het
Maastrichtsche familiedrama. Een ontzag
gelijke menschenmassa was bijeengestroomd
by het ziekenhuis Calvariënberg, terwijl 't
langs de straten, die de begrafenisstoet
volgde, eveneens zwart was van de men-
schen. De politie regelde het verkeer.
De droeve stoet werd voorafgegaan door
een groep vriendinnetjes en kinderen uit
de buurt, die kransen, kruisen en bloem
stukken droegen. Daarachter volgden de
buurtbewoners en de familie van het
meisje. De bijzetting van het stoffelijk
overschot had plaats op de begraafplaats
aan den Tongerschen straatweg.
Het stoffelyk overschot van den vader
werd op een ander uur in stilte begraven
BOTSING TENGEVOLGE VAN MIST.
Hedennacht te ongeveer drie uur zyn op
den Muiderstraatweg, nabij de Merwede-
brug te Amsterdam, twee auto's, komende
uit tegenovergestelde richting, tegen elkaar
gebotst.
Eén van de wagens, een personenauto,
komende uit de richting Amsterdam, werd
door de botsing van den dijk geslingerd
met het gevolg, dat deze wagen in brand
vloog. De andere wagen, een Chevrolet,
werd aan de voorzijde zwaar beschadigd. De
inzittenden van beide wagens hebben geen
noemenswaardig letsel gekregen. De oor
zaak van déze aanrijding moet gezocht
worden in den dikken mist, waardoor de
bestuurders elkander niet hebben opge
merkt. De marechapssee, die beide wagens
in beslag nam, stelde een onderzoek in.
TREINBOTSING TE
APELDOORN.
stilstaande
Goederentrein loopt op
locomotief.
Gisteravond omstreeks kwart voor
zeven heeft zich op het stationsempla
cement te Apeldoorn, dat in een dikken
mist was gehuld, een botsing voorge
daan tusschen een goederentrein en een
locomotief, gelukkig bleef het ongeval
beperkt tot materiëele schade.
Vrijdag 22 October.
HILVERSUM, 301 M. (8.—12.—
4.—7.30 en 9.—12.— VARA, de
AVRO van 12.4.en de VPRO
van 7.309.uur). 8.Gr.pl.
10.VPRO-morgen wij ding. 10.20
Deel. 10.40 Gr.pl. 11.10 Verv. deel.
11.30 Orgelspel. 12.— Gr.pl. 12.30
Avro-dansorkest. 1.De Palla-
dians. 2.Kniples. 2.20 Het Om
roeporkest. 3.Zang en piano. 3.30
Avro-dansorkest. 4.05 Gr.pl. 5.
Kinderuurtje. 5.30 Orgelspel. 6.
Optreden van amateurs. 6.30 Poli
tiek radiojournaal. 6.50 Gr.pl. 7.
Causerie over rassentheorie en
erfeiykheid. 7.20 Gr.pl. 7.25 ANP-
ber. 7.30 Ber. 7.35 Lezen in den
Bijbel, causerie. 8.Pianovoordr.
8.30 Dierentaal, causerie. 9.The
Lucky Birds en solist. 9.30 Radio-
tooneel met muziek. 10.Fantasia
en soliste. 10.30 ANP-ber. 10.40
VPRO-avondwyding. 11.Cem
balovoordracht en gr.pl. 11.30
12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 M. (Alg. progr.
NCRV). 8.— Schriftlezing, medi
tatie, gewijde muziek (gr.pl.) 8.30
Gr.pl. 9.30 Gelukwenschen. 9.45
Gr.pl. 10.30 Morgendienst. 11.
Gr.pl. 11.15 Altvioolvoordr. 12.
Ber. 12.15 Gr.pl. 12.30 Ensemble v.
d. Horst en gr.pl. 2.30 Christ. lec
tuur. 3.Orgelspel. 4.Ber.,
Gr.pl. 5.Sopraan en piano. 6.
Gr.pl. 6.30 Tuinbouwpr. 7.Ber.
7.15 Literaire causerie. 7.45 Rep.
8.ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15
Kamerorkest Ars nova et antiqua
en solist. 9.Bybelsche causerie.
9.30 Verv. concert. 10.05 ANP-ber.
10.10 Gr.pl. 10.45 Causerie over
paardensport. 11.12.Gr.pl.
Hierna Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M. 11.40—11.50
PianosolL 12.10 Viool en orgel.
12.50 H. Hall en zijn Band. 1.35
2.20 Birminghamsch Philh. Strijk
orkest en soliste. 4.20 Causerie
over jazzmuziek (met gr.pl.) 4.50
Phil Green's kwintet en solisten.
5.20 Zang. 5.40 Ch. Brill en zijn
orkest. 6.20 Ber. 6.45 Duitsche uitz.
7.05 Populair concert. 7.30 Muzikale
causerie. 7.50 Claude Bampton's
orkest mmv. solisten. 8.20 Radio-
tooneel. 9.20 Ber. 9.40 What more
do you want from the scientist,
causerie. 10.BBC-orkest en
soliste. 11.05 Fransche deel. 11.20
Jack Jackson's Band. 11.5012.20
Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20
en 10.35 Gr.pl. 12.50 Stafmuziek
van de Garde Républicaine en zang.
4.20, 5.10 en 5.50 Gr.pl. 7.50 Viool
en piano. 8.50 Zang. 10.50 Gr.pl.
11.201.20 Orkestconcert.
KEULEN, 456 M. 5.50 Schupo-
orkest. 7.50 Omroepschrammel-
ensemble. 11.20 Omroeporkest en
solist. 1.35 Gev. concert. 3.20 Om-
roep-Amusements-orkest. 4.35 Gr.pl.
6.30 Omroeporkest en orkest van
den Rijksarbeidsdienst. 8.30 Zang en
piano. 9.5011.20 E. Bauschke's
orkest en Pianoduo.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.50
2.20 en 5.20 Gr.pl. 6.05 Salon
orkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Omroep-
symph.-orkest. 9.05 Gr.pl. 9.20
Radiotooneel met muziek. 10.30—
11.20 Ensemble Pro Musica Anti
qua. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.40 Zang.
12.50 Omroeporkest. 1.50 Zang. 2.
220 Gr.pl. 5.20 Omroeporkest. 6.35
Gr.pl. 6.50 Pianovoordr. 7.10 Gr.pl.
7.35 Zang. 8.20 Gr.pl. 8.50 Uitz. voor
oud-strijders. Hierna tot 11.20 Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7 05 Radiotooneel met muziek. 8.20
Ber. 8.35 Omroepkamerkoor, spre
kers en solisten. 9.20 Ber. 9.50—
11.20 E. Bauschke's dansorkest en
het pianoduo Thomassen. (10.05
Weerbericht).
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parijs
R. 10.35—12.35, Keulen 12.35—13.20
Brussel VI. 13.2014.20, Normandië
14.20—16.35, Keulen 16.35—17.50,
Parijs R. 17.5018.20, Keulen 18.20
20.20, Brussel Fr. 20.2020.50,
Parys Radio (Lyon) 20.5021.20,
Droitwich 21.2021.40, Weenen
21.40—22.50, Boedapest 22.50—23.20
Parys P. P. 23.20—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Lu
xemburg 9.2010.35, Lond. Reg.
10.35—12.10, Droitwich 12.10—13.35
Lond. Reg. 13.3518.20, Luxem
burg 18.2018.40, Droitwich 18.40
20.20, D.sender 20.2022.
Droitwich 22.24.
Lijn 5: Diversen.
Ter hoogte van de locomotievenloods, en
kele tientallen meters voor den spoorweg
overgang op den Arnhemscheweg, is een
goederentrein uit Zwolle in volle vaart op
een stilstaande locomotief geloopen.
De botsing was zoo hevig, dat een groot
gedeelte van den goederentrein derailleer
de. Als door een wonder bleven machinist,
stoker en conducteur ongedeerd. Met en
kele lichte ontvellingen en builen brachten
zy het er af. De materieele schade is niet
aanzienlijk.
Stagnatie alweer opgeheven.
Nader meldt men:
Omtrent deze botsing vernemen wij na
der, dat de gevolgen minder ernstig waren,
dan men aanvankelijk had gemeend. Slechts
twee wagens van den goederentrein zyn elk
met één wielas uit de rails geloopen. On
middellijk werd met het opruimingswerk
begonnen. Om half elf had men de ge
derailleerde wagons weer in het goede
spoor gebracht, waarna zy konden worden
gerangeerd op een andere lijn. Hiermede
was de stagnatie opgeheven.
K.N.A.C.-WEGVERKEERSDAG.
Minister zal spreken over: „De weg
als modern verkeersmiddel".
Zooals reeds is gemeld, heeft de Konink
lijke Nederlandsche Automobielclub beslo
ten tijdens de in November a.s. te organisee-
ren zevende jaarlijksche verkeersveiligheids-
week evenals vorige jaren een eendaagsch
congres te houden, gewijd aan de belangen
van veilig wegverkeer en goede wegen.
Deze derde wegverkeersdag is vastgesteld
op Vrijdag 26 November en zal worden ge
houden in het gebouw van het Kon. Zoölo
gisch Botanisch genootschap (Dierentuin) te
's-Gravenhage.
Het congres zal worden geopend door den
minister van waterstaat, mr. dr. ir. J. A. M.
v. Buuren, die daarbij een referaat zal hou
den over „De weg als modern verkeersmid
del".
In aansluiting hierop zal dr. ir. L. R. Went-
holt, hoofdingenieur-directeur van den rijks
waterstaat, hoofd van den centralen dienst
van de wegen en bruggen, een voordracht
houden over „De afwerking van het rijks
wegenplan".
Op het programma staan voorts de vol
gende inleidingen:
„De auto overmatig belast", door prof. mr.
dr. H. Westra, president van de Algemeene
Nederlandsche verkeersfederatie, „Automo
biel en Platteland", door mr. J. Linthorst
Homan, commissaris der koningin in de pro
vincie Groningen, oud-voorzitter der K.N.A
C., „De Haagsche politie en het moderne ver
keer" door N. G. van der Meij, hoofdcommis
saris van politie te 's-Gravenhage, „Toeris
tisch vreemdelingenverkeer in het bijzonder
per auto", door mr. H. M. Planten, directeur
van de Algemeene Nederlandsche Vereent-
ging voor Vreemdelingenverkeer en „Ver
keerstoezicht en verkeersopvoeding" door
P. W. Scharroo, kolonel, commandant van
het regiment genietroepen.
Het ligt in de bedoeling van het verbond
van vereenigingen voor veilig verkeer op
dezen dag in den dierentuin een expositie,
het veilig wegverkeer betreffende, in te
richten, ook zullen o.m. de meetwagen van
den rijkswaterstaat en de nieuwe verkeers-
wagen van de Haagsche politie kunnen wor
den bezichtigd.
Naar bet Engelsch
van PAUL TRENT
door J. SCHOUTEN
67)
„Neen, ik geloof niet, dat zy haar hut
verlaten heeft", antwoordde sir Charles,
met een medelijdenden blik op den com
mandant.
Graves wandelde verder, op een teeken
van zjjn chef.
„U moet niet denken, dat zy zit te prui
len of uit haar humeur is. Dat is niets
voor haar. Eigenlijk voel ik my over die
heele geschiedenis nogal schuldig. Ik geloof
dat Peggy Fayrfield een hoogstaande
vrouw is en zeker niet aan den drank ver
slaafd is".
„Maar hoe verklaart u dan haar houding
van gisteravond?"
„Ik zal niet probeeren haar houding te
verklaren. Ik geef u slechts myn meening
voor wat ze waard is. Gezien de omstan
digheden, is het beste wat u doen kunt
haar zoo gauw mogelijk te vergeten".
„Mijn hemel, ik wou dat ik dat kon",
onderbrak Carruthers hem. „Ik kan maar
niet gelooven, dat dat de ware Peggy was,
die ik gisterenavond te zien kreeg. Boven
dien herinner ik mij nu, dat zij de reputa
tie heeft van een groot actrice te zijn".
„Dat is zy zeker. Ik heb haar meermalen
zien optreden", zei sir Charles kalm. „Het
beste lijkt mij, de dingen op zijn beloop te
laten todat wij weer aan wal zijn".
„Totdat zy weer naar dien vervloekten
Groothertog toe moet", zei Carruthers, ter
wijl hij zijn gevoelens hieromtrent duide
lijk liet blyken.
„Dat kun je toch niet verhinderen. Wat
mij betreft, ik beschouw den groothertog en
Peggy Fayrfield als man en vrouw. En dat
zijn zij ook voor de Engelsche wet, weet
je".
„Wat bedoelt u daarmee?" vroeg Carru
thers snel.
„Ik geloof niet, dat ik haar vertrouwen
beschaam, maar in elk geval is het beter
dat je het weet, Peggy Fayrfield is in Lon
den getrouwd met een zekeren „Ivan Or-
loff'. Natuurlijk is „Ivan Orloff" de groot
hertog en daar de groothertog ongetrouwd
was, is dit huwelijk volkomen wettig, uit
een Engelsch oogpunt bezien. In zyn eigen
land, dat hy eigenlijk niet meer heeft, is
het waardeloos en zal zij als zyn maitresse
beschouwd worden, maar in Engeland zijn
zij even wettig getrouwd, als ieder ander
echtpaar in het land".
„Dat wist ik niet. Het verbaast my erg",
zei Carruthers zachtjes.
„Zooals ik je al eerder zei, het beste wat
je doen kunt is het meisje vergeten".
„Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan
Ik heb den geheelen dag al geprobeerd niet
aan haar te denken, maar het is mij niet
gelukt. En het beroerde is, dat ik voel, dat
zy evenveel van mij houdt, als ik van haar.
Ik wou, dat ik wist wat ik doen moet".
„Je kunt niets doen", zei sir Charles met
nadruk. „Hallo! We schijnen op hun in te
loopen", voegde hy er aan toe en richtte
zyn verrekijker op het jacht.
„Verdraaid ja, u heeft gelijk".
„Ik hoop, dat zij zich niet zullen probee
ren te verdedigen. Ten slotte zyn er twee
vrouwen aan boord van de Emerald, terwijl
wij er maar een aan boord hebben. Naar
wat ik van dien Grafton gehoord heb, ge
loof ik niet dat hy een vrouw aan gevaar
zal blootstellen, al heeft hij overigens nog
zoo'n slecht karakter. Hij heeft, schijnt het
toch nog wel eenige menschelijke instinc
ten".
Terwijl sir Charles deze woorden sprak,
verscheen Peggy aan dek en keek weife
lend in de richting van Carruthers Toen
deze haar in het oog kreeg, draaide hij zich
om en klom de brug op. Zij liep langzaam
naar sir Charles toe en zy begonnen op het
dek heen en weer te wandelen.
„Ik kan mijzelf wel haten", zei zij, zacht
jes. „Ik zie nog afschuw in Robin's oogen.
Het gekke van de heele geschiedenis is, dat
ik nog nooit te veel gedronken heb. Ik
haat dronkaards, mannen zoowel als vrou
wen. Wat zal hij wel van my denken?
vroeg zij, zuchtend.
"Hij verafschuwt je natuurlijk".
„Hij zal my wel haten".
„Zou dat niet het beste zijn? Het spijt
mi) heel erg voor hem. Hij is een type, dat
niet zoo licht iemand lief krijgt. Zijn liefde
voor jou is dien en hij zal er niet zoo ge
makkelijk overheen komen.
„Net zoo min als ik", fluisterde zij, zoo
zachtjes, dat hij haar nauwelijks verstaan
kon.
Hij begreep haar echter en haar hand
in de zyne nemend, druke hij deze bemoe
digend.
„Ja, het is een moeilijke toestand, mijn
kind. Maar ik hoop, dat je een eerlijk spel
zult spelen, want je moet toch met den
Groothertog rekening houden".
„Ik zal altijd eerlijk spelen", antwoordde
zij vastbesloten. „Ziet u, dit is de eerste
keer, dat ik werkelijk iemand heb lief ge
kregen. Ik zweer u, dat ik Ivan altijd
trouw geweest ben, al was de verleiding
dikwijls groot. Ik heb hem altijd als een
vreemd soort half-bakken echtgeoot be
schouwd. Natuurlijk kan ik hem niet be-
schouwen zooals een gewone vrouw haar
man beschouwt. Hij is heel goed voor mij
geweest en ik zal hem zijn vriendelijkheid
nooit vergelden, door hem te bedriegen.
aarom heb ik giseravond dat stukje opge
voerd. Ik had er lang over nagedacht en
was tot de conclusie gekomen, dat het de
eenige manier was om Robin te desillusio-
neeren'.
Het werd spoedig duidelijk, dat er iets
met de machines van de Emerald gebeurd
moest zyn, want de torpedo-jager haalde
haar nu snel in. Het daglicht begon te ver-
bleeken en Carruthers zond 'n boodschap
naar de machinekamer, waarin hij aan-
d<; grootst mogelijke snelheid.
Toen zy op een paar mijl afstand van het
jacht waren, gaf de torpedojager de Eme
rald het sein om te stoppen. Er werd geen
antwoord op gegeven en de jacht werd nog
eenigen tijd voortgezet. Toen gaf Car
ruthers het signaal: „Stop of ik vuur". Nog
voer de Emerald door. Er was niemand aan
dek, behalve de man aan het roer en een
ander in uniform, die op het dek heen en
weer liep. Het 4.7 kanon van de Shrike was
met los kruit geladen en werd nu afge
schoten. Deze bedreiging scheen geen uit
werking te hebben, want het jacht maakte
nog steeds geen aanstalten om te stoppen.
Haar snelheid was inusschen aanmerkelijk
verminderd en de Shrike won snel op haar.
n, tweede schot werd gelost, eveneens
zonder resultaat.
Carruthers kwam van de brug af en ging
naar sir Charles toe.
"Ik Beloof, dat ik beter doe een kogel
op hen af te schieten. Natuurlijk zal ik wel
zorgen, dat zij niet geraakt worden. De
schurk rekent er op, dat wij weten dat er
vrouwen aan boord zyn", zei hü boos.
at kun je hem moeilijk kwalijk nemen,
iemand in zyn positie tracht natuurlijk
overal zijn voordeel mee te doen", ant
woordde sir Charles.
Het schot werd afgevuurd en het pro
jectiel viel op een paar honderd meter af
stand aan bakboordzijde van het jacht.
Zelfs deze bedreiging scheen niet het min
ste verschil te maken, want de Emerald
vervolgde rustig haar weg. De beide sche
pen konden elkaar nu bijna beroepen en
Carruthers stond op de brug, met een groe
ten roeper in zijn hand, klaar om zijn be
velen te geven.
(Wordt vervolgd