I s 8 s 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 1 8 8 8 De zuurkoolfabricage aan den Langendijk. VIERDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT van ZATERDAG 23 OCTOBER 1937 Een kijkje in de fabriek der firma Hart en Co. INTERESSANTE CIJFERS. Duizend dollar belooning. Door M. Schere. O 4. Hebben wij in onze beide vorige arti kelen een meer algemeene beschouwing gegeven over de zuurkoolfabricage en haar algemeene beteekenis, thans zullen wij in dit slotartikel ons meer bepalen tot de fabriek der firma Hart zelf en hier weergeven, hoe het bedrijf werkt, terwijl we aan het slot ons nog even zullen be zighouden met eenige belangwekkende cijfers, waaruit misschien nog duidelij ker de beteekenis van deze industrie tot uiting komt. Als we de hooge brug, die over de vaart ligt bij Oudkarspel, zijn gepasseerd en daar bij hebben moeten uitkijken, dat we niet in botsing komen met de rollende vaten zuur kool, die op vrachtauto's worden geladen en dus weldra de plaats hunner bestemming be reikt zullen hebben, staan we vlak voor de fabriek der firma. Het is een zeer eenvoudig, maar solied uitziend gebouw, geheel opge trokken uit steen en gewapend beton. Hier wordt dus de zuurkool gemaakt! Dat zien we direct met den eersten oogopslag. Want de stapels vaten, die buiten liggen, bewijzen het al. Maar duidelijker wordt het ons, als we de fabriek binnentreden. Daar valt ons aller eerst de zindelijkheid op, die er heerscht. Dat is wel iets bizonders, want zoo op het oog zou men zeggen, dat het hier veel eer der een groezelige boel zou zijn, waar toch den geheelen dag met kool en water gewerkt wordt. Maar neen, aan de hygiëne wordt de grootst mogelijke zorg besteed en eiken dag weer wordt de fabriek geheel schoon ge maakt. En dan zien we de „putten"! Wat zijn dat eigenlijk? Heel eenvoudig: cementen bakken, die vrij diep in den grond zitten en daar ongeveer een meter bovenuit steken. In deze putten 62 in getal (zooals we in het tweede artikel opmerkten, was dit bij de oprichting der fa briek 7!) wordt de eigenlijke zuurkool ge maakt. De putten zien er heel eenvoudig uit en er is feitelijk niets bizonders aan te zien. Al leen kunnen we er nog van vertellen, dat het cement aan den binnenkant is bestreken met een Amerikaansche harssoort, die 't afbrok kelen van het cement voorkomt. En wat de grootte der putten betreft, mag hier nog wel vermeld worden, dat zij totaal circa 600.000 K.G. kool kunnen bevatten. We zien verder in het midden der fabriek de koolsnijmachines opgesteld. Het zijn zee; moderne apparaten, die elk dagelijks onge veer 60.000 K.G. witte kool kunnen verwer ken. Wat gebeurt er nu? Allereerst worden de witte kooien van de overtollige bladeren ontdaan, daarna gerei nigd (z.g. snijklaar gemaakt) en vervolgens naar de stronkenmachine vervoerd, waar de stronken als het ware vermorzeld worden. Pas daarna komen de kooien terecht in de snijmachines, die ze tot lange fijne draden verwerken. De gesneden kool valt direct in lage wagentjes, die onder de snijmachines staan en dan gaat het product regelrecht naar de put. Nu moet de put gevuld worden en terwijl de arbeiders het zout bij de gesneden kool voegen, gaat deze de diepte in. Geleidelijk wordt de put gevuld, er komt nog een hooge „kop" op en als het zoover is, wordt de put afgesloten met planken, terwijl er onmid dellijk een zekere druk op gezet wordt. Dan kan het gistingsproces beginnen. Of liever, het zuringsproces gaat begin nen, want het is nog altijd de bedoeling, om zuurkool te maken. Aan die verzuring be hoeft niets gedaan te worden. Alleen houdt men de fabriek op een bepaalde temperatuur en de natuur doet dan de rest. Wat natuur lijk niet beteekent, dat de arbeider niet de noodige aandacht zou schenken aan een ge vulde put Als het verzuringsproces zich voltooid heeft, is de zuurkool klaar. De put wordt „uitgepakt", weer zorgvuldig schoon ge maakt enhet spel gaat weer opnieuw beginnen. De pekel of most. Uit bovenstaande blijkt o.i. wel vol doende, dat het verzuringsproces eigen lijk een zeer natuurlijk proces is, dat hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door den druk, die op de kool wordt uitge oefend. Maar daar blijkt meteen uit, dat er ook veel verloren moet gaan. Want de kool, die zoo rijk is aan water en an der vocht, wordt voor een gedeelte uit geperst. Wat gebeurt er met die laten we het zoo maar eens noemen afval producten? Die vraag hebben wij ons ook gesteld en ze werd ons nog meer opgedrongen, toen we hoorden, dat tijdens de verzuring ongeveer de helft van het gewicht verloren gaat. Schrik niet lezer: dat vocht wordt wegge gooid. Misschien, dat er een onbeteekende hoeveelheid gebruikt wordt door de arbei ders zelf, die evenals wij wel eens ge hoord hebben, dat het gebruik van deze most goed moet zijn voor de maag, maar verder gaat alles verloren. En nu is het in dit verband wel eigenaar dig, dat de Amerikanen de most, die een heel klein tikje wrang smaakt, bewaren en er een soort fruit of limonade van maken. Dat noemen ze dan Sauerkraut-juice. We ken nen het product niet, maar het schijnt, dat het in Amerika net zoo veel opgang heeft ge vonden als hier de grape fruit en dergelijke verfrisschingen. En we vragen ons af: zou het ook hier niet mogelijk zijn, dat deze most toch weer in den een of anderen vorm door den mensch ge bruikt wordt? Daar lijkt ons een nieuwe mogelijkheid geschapen, die aan weer andere menschen werk kan verschaffen. De verpakking'. We keeren echter weer tot ons eigenlijke onderwerp terug en komen dan bij de ver pakking. Reeds hebben we gezegd, dat op het fa brieksterrein hooge stapels vaten liggen, waarin de zuurkool verpakt moet worden. Tot voor 1929 geschiedde de verpakking in derdaad alleen en uitsluitend in vaten en dat voldeed best. Maar de afnemer was tevens genoodzaakt om minstens een vat te koopen en uit dat vat weer te verkoopen. In genoemd jaar evenwel werd de blik verpakking ingevoerd en dat is een nieuwe schrede geweest op den weg naar het suc ces. Nu kreeg men de zuurkool dus niet al leen in vaten, maar ze werd tevens beschik baar gesteld in fraaie blikken van 10 K.G. inhoud. En thans ziet men in de winkels de bekende blikken met het roode hart er op. En thans staan de blikken op de groenten- kar tusschen de andere groenten. En de mo gelijkheid van verkoop is er sterk door ver groot. Machinerieën in de fabriek. We moeten nog even terug in de fabriek, want er valt nog iets te zeggen over de ma chines, die er staan opgesteld. Men heeft hierboven gezien, dat voor het verzurings proces een bepaalde temperatuur noodig is. Het is dus begrijpelijk, dat er door de ge- heele fabriek een centrale verwarming loopt. Deze wordt verzorgd door twee ketels, wel ke op hun beurt weer verwarmd worden door middel van een zeer moderne motor van on geveer 50 P.K., die tevens het electrisch licht in de gebouwen levert en bovendien de machines, noodig in de kuiperij, in wer king stelt. De machinekamer is geheel betegeld, wat een buitengewoon prettigen indruk maakt, die nog verhoogd wordt door het licht, dat door vele ruiten naar binnen valt. Voorts biedt de fabriek nog ruimte voor het opslaan van kool binnenshuis tot een hoeveelheid van plm. 70.000 K.G. Eenige cijfers. En thans eenige cijfers, die ons op ons verzoek met de meeste welwillendheid ver strekt werden. Bedroeg de normale capaciteit der fabriek in de na-oorlogsche jaren steeds om en nabij 1.500.000 kilogram zuurkool, nadat de blik verpakking werd ingevoerd, is deze capaci teit regelmatig opgeloopen, en werd het af- geloopen seizoen een totaal van ongeveer 4.500.000 kilogram bereikt. Hierin is dan op genomen de capaciteit der fabriek, die de fa. Hart in België drijft. Want ook in Brus sel heeft deze vooruitstrevende firma nog een fabriek, die ze enkele jaren terug, oogen- blikkelijk nadat de Belgische regeering ertoe overging om invoerrechten op zuurkool te heffen, aldaar oprichtte. Omdat het product echter in België bij lange na niet die be kendheid geniet als in ons eigen land, bezit die fabriek, alhoewel ze tot de vooraanstaan de in België behoort, lang niet de capaciteit van de fabriek in Oudkarspel, en moet zij gerekend worden nog in de kinderschoenen te staan. Niettemin is sinds haar vestiging haar afzet met ca. 30 pCt. toegenomen. Het vorig seizoen verwerkte de firma Hart in totaal ca. 8.000.000 kilogram witte kool, zegge 800 wagons a 10.000 kilogram. Hebben we teveel gezegd, wat een belang zoo'n fabriek voor de streek is? Nu een aardig rekensommetje: een zuur- koolblik van 10 kilogram heeft een middel lijn van 235 m.M. Wanneer nu de totale hoe veelheid in zulke blikken werd verpakt, wa ren daarvoor 450.000 blikken noodig; zet men deze op één lijn naast elkaar, dan zou deze lijn een afstand krijgen van 450.000 x 235 m.M., is ruim 105 kilometer, of ruw geschat de afstand van Amsterdam naar Nijmegen. Hoewel het grootste gedeelte harer zuur kool in ons eigen land blijft, exporteert de firma Hart Co. vrijwel over de geheeie wereld; het heele jaar door naar Oost-Indië, verder naar West-Indië, Afrika, Amerika, Engeland, soms naar Duitschland en den El- sas; België en Luxemburg bedient ze van uit haar fabriek te Brussel; in Frankrijk en Spanje kent men haar zuurkool ook, doch het eerste land heeft de invoer thans prac- tisch verboden, en Spanje is momenteel te riskant. Gebrek aan activiteit kan de firma Hart zeker niet verweten worden, en het mag tot tevredenheid stemmen dat trots de benarde tijden, die amper achter ons liggen, en die trouwens nog niet geheel voorbij zijn, de Hollandsche geest nog niet versaagd is. Wij eindigen hiermede en hopen onze le zers te hebben opgewekt, voor zoover ze nog geen regelmatige verbruikers zijn van dit bij uitstek gezond, kostelijk en voedzaam product, dat door en door Hollandsch is, hiertoe zoo spoedig mogelijk over te gaan' (Het eerste en tweede artikel werden ge plaatst in de Alkm. Crt. van 16 en 20 Oct.) Eerst nadat Crawford alle kranten, die in het park verspreid lagen, had opgeraapt en doorgesnuffeld, vond hij wat hij zocht. Daar stond het: „Verloren Laatste pagina van een getypt contract met handteeke- ningen van Terence C. Hudson en Amos Waverley. 1.000 belooning voor hem of haar, die het in onge schonden toestand terugbezorgt aan Amos Waverley, Baker Building". Hij haalde een getypt vel papier uit z.'jn binnenzak en bekeek het aandachtig. Er stond iets in over den verkoop van een stuk grond en een gaatje in een der hoe ken duidde de plaats aan, waar dit vel aan de andere bladen was bevestigd geweest. „Terence V. Hudson... Amos Waver ley verklaren hierbijZijn hart begon te bonzen van opwinding. Duizend dollars! In de lift van Baker Building fluisterde hij: „Twee-en-twintigste verdieping, als tublieft". Hij herinnerde zich thans den tijd, dat ook hij een kantoor had gehad en personeel, dat hem „Mijnheer Crawford" noemde. Hij teekende ook contracten, tot dat het hem door de crisis onmogelijk werd langer aan zijn verplichtingen te voldoen. En sindsdien was het bergaf waarts gegaan. Duizend dollars „Lieve hemel", zei een meisje. „Ik zou er ik weet niet wat voor over hebben als mijnheer Waverley dat stuk papier terug kreeg. Hij is gewoonweg niet te genieten, sinds hij het heeft verloren. Ik hoorde 'm gisteren nog jammeren dat kost me minstens tweehonderdduizend dollars!" Het meisje aan het loket trok een ge zicht. „Hij weet natuurlijk, dat Hudson zal probeeren van het contract af te ko men, als hij er de kans toe krijgt. En dat gevaar bestaat, nu juist het vel met zijn handteekening erop is verdwenen. Geluk kig, dat Waverly het zelf heeft verloren, Als een van ons zooiets was overkomen een pak belangrijke vellen zoo maar voor oen open raam te leggen.,," Ze maakte een veelbeteekenend gebaar. „We mogen hier niets geven, beste man!" Deze woor den waren tot Crawford gericht. „Daar kom ik niet voor!" Crawford wuifde overmoedig met het vel papier. Een halve minuut later stond hij voor den bekenden grondspeculant Waverley, die zijn bezoeker de hand schudde en een diepen zucht van verlichting slaakte. Hij legde het teruggevonden vel op zijn bureau en bestudeerde het zorgvuldig, terwijl Crawford vol spanning toekeek. Waverley nam hem van kop tot teen op, waarna er een glimlachje op zijn gezicht kwam. „Je bent er niet te best aan toe, hé?" zei hij. „Een vijftig dollar zullen je weer een eind op streek helpen". Bliksemsnel gritste Crawford het kost bare papier van de tafel. „In de adverten tie stond duizend!" „Kom nou, je denkt toch niet „Voor jou is het minstens een paar hon derdduizend waard!" schreeuwde Craw ford. „Je kunt het best betalen!" Waverley bleef uiterlijk volkomen kalm. „Nou, vooruit ik zal er honderd van maken". „Je bent een gemeene oplichter", siste Crawford, terwijl hij het papier in zijn zak stak; zonder aarzelen verliet hij het privé-kantoor. Waverley trok zich hier niets van aan. Hij had zijn bezoeker goed opgenomen en wist wat hij aan hem had. Natuurlijk, er bestond zooiets als een wet tegen valsche advertenties; maar er bestond eveneens een invloed in hoogere kringen en zijn woord, als algemeen bekend zakenman, zou veel meer waarde hebben dan de be weringen van den eersten den besten zwerver. En inderdaad den volgenden morgen vond hij tusschen zijn post een smerig stuk papier met de woorden: „Ik heb besloten uw aanbieding van 100 voor de laatste pagina van dat con tract met u te bespreken. Vandaag zal ik op uw kantoor verschijnen. Arnold Crawford". Waverley lachte en wierp het briefje in het knetterende vuur van den open haard. Hij kende zijn menschen! Een uur later werd de vinder aangediend. „Aha, mijnheer Crawford!" grinnikte Waverley. „Dank u voor uw brief. Hier is de cheque en daar ligt de rest van het contract te wachten op de laatste pagina. Kom er maar gauw mee voor den dag". Crawford trok even de wenkbrauwen op. „Zou ik dien brief misschien terug kunnen krijgen?" „Denk je soms, dat ik gek ben? Dat zou een mooi bewijsstuk zijn, nietwaar? Nee, beste vriend, ik heb het onmiddellijk verbrand". Crawford keek ontsteld naar het vuur. „Hebt u niet aan den anderen kant geke ken?" informeerde hij vriendelijk. „Wat had je daar dan opgeschreven? Een bedelbrief met een ontroerend ver haal over vrouw en kinderen, die je te eten moet geven? Ik zie direct, wanneer ik een beroepsbedelaar voor me heb. Nee ik heb den achterkant van je epistel niet bekeken. Vooruit hier is je geld. Geef mij het vel papier." Crawford leunde achterover en lachte. „Dat heb ik u al gegeven! Ik kreeg bij Hulp voor Onbehuisden wél een postzegel en een enveloppe, maar door hun post papier waren ze juist heen. Daarom schreef ik mijn briefje op den anderen kant van het contract en dat hebt u nou verbrand!" Waverley vloog overeind en rende met doodsbleek gezicht het vertrek uit. Omzichtig stak Crawford de overige vellen van het contract, die op het bureau lagen, in zijn zak en verliet doodbedaard het gebouw. Het duurde drie uur voor het hem was gelukt een dubbeltje bij elkaar te bedelen toen verdween hij in een telefooncel. Mijnheer Waverley was ziek, deelde zijn secretaresse mede. Hij liet zich echter niet afpoeieren. „Zeg hem, dat zijn vriend, de bedelaar, aan het toestel staat. Vertel hem, dat ik mijn briefje in werkelijkheid niet op den achterkant van het contract heb geschreven, maar dat het stuk papier aldoor veilig en wel in den binnenzak van mijn jas zat. Begrepen? En breng hem ook aan zijn verstand, dat ik nu het hééle con- Zondag 24 October. HILVERSUM, 301 M. <8.55—10.— en 5.308.VARA, de VPRO van 10.—12.— en 5.—5.30, de AVRO van 12.5.en 8.12.— uur). 8.55 Gr.pl. 9.Voetbalnieuws. 9.05 Tuinbouwpr. 9.30 Gr.pl. 9.40 Van Staat en Maatschappij, causerie. 10.Zondagsschool. 10.30 Nederd. Herv. kerkdienst. 12.Orgelcon cert. 12.10 Filmpr. 12.35 Het Om roeporkest. 1.30 Avro-dansorkest. 2.Boekbesp. 2.30 Concetgebouw- orkest en solisten. 4.20 NTROM- Wereldconcert. 4.50 ANP-sport- nieuws. Hiema Dansmuziek (gr.pL) 5.Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderuur. 6.Noviteiten orkest. 6.30 Sportuitz. 6.45 ANP- sportnieuws. Hierna Gr.pl. 7. Tusschen zeven en acht. 8.ANP- ber., mededeelingen. 8.15 Het Om roeporkest en solist. 9.Radio journaal. 9.15 De Avro-Girls en solisten. 9.50 RadiotooneeL 10.10 Het Renova-kwintet. 10.50 Rep. schaakmatch. 11.ANP-ber., hier na Avro-dansorkest. 11.40—12. Gr.pl. HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30, 12.15—5.— en 7.45—11.— KRO, de NCRV van 9.30—12.15 en 5.-7.45). 8.30 Hoogmis. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.) 9.50 Geref. kerkdienst. Hierna Gewijde muziek (gr.pl.) 12.15 Het KRO-orkest. (1.Boek- bespr. 2.Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 Afscheidsplech- tigheid der Afrikaansche Missiona rissen te Cadier en Keer. 4.20 Nirom-Wereldconcert. 4.50 Gr.pL 4.55 Sportnieuws. 5.Gewijde mu ziek (gr.pl.) 6.Nederd. Herv. kerkdienst. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Alcoholisme en Criminaliteit, le zing. 8.10 ANP-ber., mededeelin gen. 8.25 Rep. schaakmatch. 8.30 De KRO-boys en solisten. 9.30 Gr. pl. 9.40 Solistenconcert. 10.25 Rep. schaakmatch. 10.30 ANP-ber. 10.40 11.Epiloog. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Richard Crean-orkest. 1.50 Fr. Biffo's Koperkwintet. 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2 40Gr.pl. 3.20 Sted. orkest van Worthington en solist. 4.20 Psychologische causerie. 4.40 Het Dulay-kwintet. 5.20 Rel. cause rie. 5.40 Het Stratton-strijkkwartet. 6.20 Filmpr. 6.35 Alb. Sandler's orkest. 7.20 BBC-Harmonie-orkest en solist. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Lief- dadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.25 BBC-Theater-orkest mmv solisten. 10.25 Zangvoordr. 10.50 Epiloog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 en 11.20 Gr.pl. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gr.pl. 12.50 Lafargue-orkest en zang. 3.20 Het Coestier-orkest. 3.50 Zang. 4.20 Nirom-Wereldcon cert. 5.20 Concert. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 11.20—1.20 Jo Bouil- lon's dansorkest. KEULEN, 456 M. 5.20 Havencon cert. 7.35 Solistenconcert. 8.50 Gr. pL 10.50 Orgelconcert. 11.20 Vlie geniers-orkest en W. Noack's ka pel. 1.20 Solistenconcert. 2.20 Koor- concert. 4.Mannenkoor, Blaas- orkest, Omroeporkest en solisten. 6.50 Pianovoordr. 7.20 Omroep- kleinorkest en solisten. 9.5011.20 E. Bauschke's dansorkest en Or gelspel (gr.pl.) BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9.25 Gr.pL 10.50 Orgelspel. 11.20 Fanfare-orkest „De Broederband". 12.50 Salonorkest. 1.502.20 en 2.35 Gr.pL 3.05 Accordeonmuziek. 3.20 Omroeporkest. 4.20 Nirom-wereld- concert. 5.35 en 6.20 Gr.pL 7.20 Zang. 8.20 Omroeporkest en solis ten. In de pauze RadiotooneeL 10.30 Rob. de Kers' dansorkest. 11.20 12.20 Gr.pL 484 M.: 9.22 Gr.pL 10.20 Orgelconcert. 11.Pianovoordr. 11.40 Kamermuziek. 12.25 Gr.pL 12.50 Kleinorkest. 2.20—2.35 Gr.pL 2.50 Fluit en hoorn. 3.20 1ste en 2de acte van de opera „Manon". 4.35 Kleinorkest. 5.20 Luc. Hirsch en zijn orkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Om- roepsymph.-orkest en solisten. 10.35 Gr.pL 11.2012.20 Eloward en zijn orkest. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Brussel Fr. 8.35—8.50, Keulen 8.50—10.20, Brussel Fr. 10.2010.50, Keulen 10.5013.20, Brussel VI. 13.20—14.20, Brussel Fr. 14.2014.35, Brussel VI. 14.35 15.20, Keulen 15.20—17.20, Parijs R. 17.2019.25, Weenen 19.25 21.20, Brussel Fr. 21.20—22.20, Brussel VI. 22.2022.35, Brussel Fr. 22.35—23.05, Berlijn 23.05— 24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.3010.50, Luxemburg 10.5011.45, Brussel VI. 11.45—12.50, Droitwich 12.50— 14.20, Luxemburg 14.2014.40, Droitwich 14.4015.20, Brussel Fr. 15.20—17.20, Lond. Reg. 17.20— 18.35, Droitwich 18.3521.05, Keu len 21.05—21.25, Droitwich 21.25 23.Boedapest 23.23.25, Parijs Radio 23.25—24.—. Lijn 5: Diversen. Maandag 25 October. HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr. VARA). 8.— Gr.pl. 10.— VPRO- morgenwijding. 10.20 Deel. 10.40 Gr.pL 11.10 Verv. deel. 11.30 The Lucky Birds en solist. 12.Gr.pL 12.30 Orgelspel. 1.15—1.45 VARA- orkest. 2.Gr.pL 3.Deel. 3.30 Vioolvoordr. met pianobegeleiding en gr.pl. 4.05 Gr.pL 4.30 Kinder- uurtje. 5.Gr.pL 6.Optreden van amateurs. 6.30 Muzikale cause rie en gr.pl. 7.10 Aardbevingen, causerie. 7.30 Pianovoordracht. 8. Herh. SOS-ber. 8.03 ANP-ber. 8.10 Souvenir-orkest, de Ramblers, Fan tasia, C. Steyn's accordeonorkest, Vara-tooneel en solisten. 10.ANP- ber. 10.05 VAR A-orkest. 11.12. Gr.pL HILVERSUM, 1875 M. (NCRV- uitz.) 8.Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl.) 8.30 Gr.pL 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gr.pL 10.30 Morgendienst. 11.Christ. lectuur. 11.30 Gr.pL 12.Ber. 12.15 Gr.pl. 1.Orgelspel. 2.Voor de scholen. 2.30 Opening 50ste Alg. Nederl. Zendingsconferentie. 3.30 Gr.pL 4.Ber., Bijbellezing. 5. Voor de kinderen. 5.45 Pianovoor dracht. (6.30 Onderwijsfonds voor de Scheepvaart: Taalles en cause rie over het Binnenaanvaringsregl.) 7.Ber. 7.15 Vragenuur. 7.45 Rep. 8.ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15 Arnh. Orkestver. en solisten. 9. Hoe lezen wij onze Psalmen?, cau serie. 9.30 Verv. concert. 10.10 ANP- ber. 10.15 Dampr. 10.30 Gr.pL 10.45 Gymnastiekles. 11.12.Gr.pl. Hierna Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgel spel. 11.35—11.50 en 12.05 Gr.pL 12.20 Rel. causerie. 12.45 BBC-Mid- land orkest. 1.20 An Englishwoman in Dublin, causerie. 1.352.20 Or gelconcert. 3.203.50 Geiger en zijn orkest. 4.20 Het Rae Jenkins' Trio en solisten. 4.50 Gr.pL 5.20 Fluit- voordr. 5.40 Ch. Emesco's kwintet en solist. 6.20 Ber. 6.40 BBC- Schotsch orkest en soliste. 7.20 Ca- baret-progr. 8.05 Komische voordr. 8.20 Design in everyday things, causerie. 8.50 Amerikaansch Va- riété-progr. 9.20 Ber. 9.40 Buiten- landsch overzicht. 9.55 Het Inter national-Strijkkwartet en soliste. Band. 11.5012.20 Dansmuziek gramof oonplaten RADIO PARIS, 1648 M. 8.05, 8.20 en 10.35 Gr.pL 12.20 J. Ibos' orkest en zang. 3.05 Zang. 3.20 Pianovoor dracht. 4.20 Zang. 4.35 Pianovoor dracht. 5.20 Orkestconcert. 8.35 Zang. 8.50 Bouche a bouche, ope rette. 10.50 Gr.pL KEULEN, 456 M. 5.50 Omroep- kleinorkest. 7.50 Sted. orkest Lieg- nitz. 11.20 Verzoekconcert. 12.25 Nedersaksisch Symph.-orkest en solisten. 1.35 Gev. concert. 3.20 Omroep-Amusementsorkest. 5.20 Solistenconcert. 6.30 Leipziger Symph.-orkest, Omroepkoor en solisten. 9.Kwartetconcert. 9.50 11.20 Omroeporkest, instr. kwartet en vocaal sextet. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Omroeporkest. 1.502.20 Gr.pL 5.20 Salonorkest. 6.50 en 7.20 Omroeporkest. 8.20 Uit Londen: Savoy-Hotel Orpheans en Zang. 9.20 Gr.pl. 10.30—11.20 Om- roepdansorkest en soliste. 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 J. Schnijders' orkest. 1.50—2.20 Gr.pL 5.20 Ed. Loiseau's orkest. 6.35 Pianovoordr. 7.05 Trio Ad Optima. 7.35 Gr.pL 8.20 Radiotooneel. 10.3011.20 Gr. pl. en causerie. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35 Gev. concert 8.20 Ber. 8.35 RadiotooneeL 9.20 Ber. 9.5011.20 E. Bauschke's orkest en pianoduo. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.—9.20, D.sender 9.20—9.50, Keulen 9.50—10.35, Pa rijs Radio 10.3512.05, Droitwich 12.0512.20, Ned. Brussel 12.20 13.20, Brussel Fr. 13.2014.20, Lu xemburg 14.2015.20, Keulen 15.20 —16.20, Lond. Reg. 16.20—17.20, Parijs Radio 17.2018.20, Keulen 18.2018.30, Leipzig 18.30—20.20, Rome 20.2021.20, Lyon la Doua 21.2022.50, Brussel Fr. 22.50 23.20, Triëst 23.20—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu xemburg 9.2010.35, Droitwich 10.35—11.35, Lond. Reg. 11.35— 12.45, Droitwich 12.4513.20, Lond. Reg. 13.2016.20, Droitwich 16.20 18.20, Luxemburg 18.2018.40, Droitwich 18.4020.05, Lond. Reg. 20.05—20.50, Droitwich 20.50 23.05, Lond. Reg. 23.05—23.2Q, Droitwich 23.2024. Lijn 5: Diversen. tract in mijn bezit heb enzeker, ik zal even wachtenHallo, bent u daar, mijn heer Waverley? Hoe gaat het er mee? Wat zegt u ik een schurk? Nou, dat meent u toch niet? Ik heb alleen gepro beerd u tot het inzicht te brengen, dat u uw beloften en vooral geadverteerde beloften moet houden. Wat nee, die duizend dollar wil ik niet meer hebben. Ik heb mijn prijs veranderd in tien. Ja tien duizend! Als extra belooning voor de moeite, die ik nou heb gehad. Tusschen haakjes het is heel gemakkelijk om alles te verbranden, voordat de politie me te pakken heeft denk daar wel om! Zeker ik weet, dat u me kunt laten arresteeren, maar ik ben erg rad van tong, houdt u daar rekening mee! Nee geen chèque! Kleine biljetten alstublieft. Ik verwacht u over een uur in het park. Voor het standbeeld, dat u vanuit uw kantoor kunt zien u weet wel, dat mooie stand beeld van de Deugd!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9