SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Alcmaria ontvangt de leiders in 2 A
Ajax en Feijenoord moeten oppassen.
OE EERSTE KLASSERS
Alcmaria... uitverkocht?..
Luchtvaart-varia.
TWEEDE BLAD
.Voetbal.
Na het gezellige intermezzo in het
Olympisch stadion gaan we thans weer
vroolijk verder met de afwerking van
de Competitie, voor welke weer een
groot aantal wedstrijden zijn vastge
steld.
Geleidelijk zijn we zoover gekomen,
dat zich thans langzamerhand eenige
kernen kunnen afscheiden, dat we een
duidelijke kop en staart kunnen zien en
dat er een middelmaat komt. Dat is nog
wel niet in alle af deelingen het geval,
maar elke week brengt ons dichter bi
die onderlinge verdeeling.
Wat afdeeling I betreft hier behoeft deze
indeeling misschien nog niet duidelijk ge
trokken te worden, want de mogelijkheid
bestaat, dat er een vrij groote kopgroep
komt, zonder dat er verder duidelijk sprake
is van een middelmoot. Dat komt, omdat de
wedstrijden van morgen net geschikt zijn,
om verrassingen te bevatten. Daar is bij
voorbeeld AjaxV?S.V. Natuurlijk is Ajax
sterker, maar de Velzenaren hebben het
voor een gewoonte, om het den Amsterdam
mers zoo lastig mogelijk te maken. Als
V.S.V. nu eens won; of gelijk speelde
Dan is er D.W.S. Gaat netjes met Ajax
aan den kop. Maar de D.W.S.-ers moeten
naar de Koog en zullen heel blij zijn met
een gelijk spel En dus kunnen in afdeeling
I de leiders misschien iets worden ingeloo
pen door anderen ploegen
A.D.O. speelt thuis tegen R.F.C. en moet
winnen, wil ze niet al te lang in de onvei
lige zóne blijven. Hetzelfde geldt voor Spar-
ta dat bezoek krijgt van D.F.C. en hierin
misschien de gelegenheid vindt, om een
paar puntjes rijker te worden. Rest dan nog
V.U.C.Excelsior, wat voor beide clubs een
gelegenheid geeft om een pui.tje te beha
len. M.a.w. we houden het op een gelijk
spel.
In afdeeling II kunnen de Amsterdam
mers weer naar het Stadion gaan. Bergman
en Wilder zullen er weer spelen en van Heel
en Paauwe en Vente ook. Maar nu tegen
elkaar. Wat moet dat worden? Zal Feijen
oord er zonder kleerscheuren afkomen? Wij
gelooven er niets van.
Dat wordt dus voor Haarlem een prach
tige gelegenheid om even uit te loopen. Dat
kan, want de Haarlemmers spelen thuis
tegen D.H.C. Maar het zou echter net iets
voor de roodbroeken zijn, om dezen wed
strijd te verliezen. Dan handhaaft zij in elk
geval haar reputatie van onberekenbaar
Xesxes wint thuis van H.B.S., Stormvogels
maakt een goede kans tegen H.D.V.S. en
C.V.V. heeft waarlijk thuis een goede kans
tegen 't Gooi, dat wel enthousiast werkt,
maar technisch nog niet geheel voldoen
de is
Het Oosten
In het Oosten kunnen de leiders winnen.
Heracles speelt thuis tegen het zwakke
Wageningen en mag zich natuurlijk geen
puntje laten ontnemen. Zelfs moet het een
groote overwinning worden.
Go ahead trekt naar Nijmegen, waar
N.E.C. haar zal ontvangen. Zou dat weer
een gelijk spel worden? Er is evenwel kans
op als een gelijk spel in Enschedé, waar
A.G.O.V.V. morgen heen trekt.
Hengelo zou haar positie kunnen verbete
ren door thuis van P.E.C. te winnen, wat
mogelijk is, en Z.A.C. zal waarschijnlijk
wel een vergeefsche poging doen om thuis
Tubantia te weerstaan.
Het Zuiden.
In het donkere zuiden trekt allereerst de
wedstrijd P. S. V.Eindhoven de aandacht.
Een der weinige plaatselijke ontmoetingen
van deze week. De gastheeren zijn aan hun
positie verplicht om te winnen, maar de
bezoekers zullen het hun buren zoo lastig
mogelijk maken.
JulihnaM. V. V. is ook een soort plaat
selijke ontmoeting, want de twee clubs ko
men uit Limburg en hun wedstrijden ken
merken zich in den regel door het plaatse
lijke karakter, dat zij vertoonen. Misschien
is terreinvoordeel hier de doorslaggevende
factor.
Datzelfde kan ook het geval zijn bij
NoadBleijerheide, waar de elftallen in
kracht weinig voor elkaar zullen onder
doen. En waar alle goede dingen uit drieen
bestaan, mogen we in dit verband ook nog
wel noemen den wedstrijd Willem II
Roermond. Ook hier zal terreinvoordeel be
slissend kunnen zijn.
En eigenlijk is het bij B. V. V.Longa
precies hetzelfde. Al achten we de thuis
club te allen tijde sterker dan de bezoe
kers.
Het Noorden.
In het Noorden krijgt Be Quick het vrij
gemakkelijk, want de thuiswedstrijd tegen
Hoogezand kan bijna geen moeilijkheden
opleveren.
Ook Veendam moet kunnen winnen, al
zal dat wellicht iets minder vlot gaan, nu
er in Hoogezand tegen H. S. C. gespeeld
moet worden. Zoo dicht bij de deur, dat
geeft altijd een onprettig idee
Velocitas zal het thuis tegen Achilles
probeeren, wat een spannende wedstrijd
beteekent. Misschien brengt Achilles het
nog tot een gelijk spel.
Misschien brengt Leeuwarden het ook
zoo ver, nu het thuis speelt tegen G. V.
A. V. Het zou voor de thuisclub mooi zijn,
maar de Groningers zouden een beetje heel
erg afzakken.
Dat Sneek opnieuw voor een verrassing
wil zorgen, nemen we graag aan maar de
uitwedstrijd tegen Heerenveen is daar nu
niet direct voor geschikt.
Groote belangstelling voor den
wedstrijd tegen D. W. V.
De penningmeester van Alcmaria
zal morgenmiddag voor zich zelf
kunnen uitrekenen, hoeveel waarde de
drie puntjes, die de ploeg in de Zaan
veroverd heeft, waard zijn geweest.
Want juist die 3 puntjes zijn oorzaak
geworden van een bizonder groote
belangstelling voor den wedstrijd
AlcmariaD. W. V. De toestand is n.1.
zoo, dat D. W. V. met drie verlies-
punten, dank zij drie gelijke spelen,
fier aan den kop gaat en dat Alcmaria
met vijf verliespunten er voor kan
zorgen, dat de Amsterdammers niet
alleen de eerste nederlaag te slikken
krijgen, maar bovendien evenveel
verliespunten krijgen als Alcmaria
En daardoor komt het dat de belang
stelling zoo buitengewoon groot is.
We hebben deze week reeds hooren
fluisteren, dat D. W. V. met een groote
schare supporters naar Alkmaar zou
komen. Fantastische cijfers zijn ons ge
noemd: men sprak zelfs van veertig groote
autobussenWe zullen dit getal voor-
loopig maar door twee deelen en mogen
dan nog zeggen, dat het behoorlijk is.
Mag men dus rekenen op een zeer groo-
ten D. W. V. aanhang, Alkmaar is aan
zich zelf en de withemden verplicht, om
eveneens als een legioen op te komen en
de rangen dicht te bevolken. Als de Am
sterdammers de moreele hulp van hun
supporters van noode hebben, dan hebben
de withemden die eveneens noodig.
Waar men bovendien een spannenden
strijd kan verwachten, daar gelooven wij,
dat het Alcmaria-terrein een aantal be
zoekers zal herbergen zooals het nog niet
vaak heeft geherbergd.
En nu de kansen.
We weten dat de Amsterdammers onge
slagen aan den kop staan. We weten dat zij
West-Frisia geslagen hebben en dat zij in
den Helder gelijk speelden. We weten, dat
het een jonge, enthousiaste ploeg is, die
met een groote dosis elan zich in den strijd
zal werpen. Zij zullen het z.g. stopper
systeem spelen en probeeren door snelle
uitvallen Alcmaria te verrassen.
Maar we weten ook, dat diezelfde Am
sterdammers reeds drie keer een veer
hebben gelaten en dat ze dus geen feilloos
voetbal spelen.
Met die wetenschap gewapend kan ook
Alcmaria in het veld komen. Ze heeft een
sterke achterhoede, een goede midden
linie, die bewegelijk ir en een voorhoede,
die er iets andeis uit ziet ais met den laat-
sten tijd. Stelma is n.1. nog niet geheel fit
en is vervangen door van Wieringen. Als
van Wieringen nu eens eenzelfde enthou
siasme aan den dag kan leggen als de
andere spelers in de beide vorige wedstrij
den, dan kan hij op de midvoorplaats een
nuttige en productieve partij spelen. Over
de anderen behoeven wij hier niet te spre
ken. Hoofdzaak zal zijn een hoog tempo
en vele en vlugge voorzetten van beide
vleugels.
Als D. W. V. werkelijk de sterkste is,
welnu, dan met eere een nederlaag ge
boekt; als ze zwakker is, dan de gelegen
heid aangegrepen, om er van te winnen
Moet Fortuna een woordje meespreken,
laat ze dan eens glimlachen tegen Keuris...
Terzelfdertijd speelt H. R. C. thuis tegen
Z. V. V., dat een week later naar Alkmaar
komt. De Helderschen zijn de laatste paar
weken niet erg gelukkig, maar misschien
krijgen ze nu gelegenheid om weei; op
hun verhaal te komen.
Z. F. C. speelt thuis tegen O. S. V. en
moet daarvan kunnen winnen. De Oost-
zaners zijn toch werkelijk niet zoo heel
sterk.
En wie weet, zorgt WestFrisia niet voor
een veryassirg, door thuis de Kennemers
te kloppen. Dat zou net iets zijn voor de
Enkhuize rs.
In 2 B kunnen de leidende ploegen zich
handhaven. R. C. H. trekt weliswaar naar
Utrecht, maar D. O. S. moet overwonnen
worden. Temeer, daar ook een overwin
ning van Hilversum op Zeeburgia te ver
wachten is. Zeer waarschijnlijk wint Velox
thuis van H. F. C. en ook bij de twee
resteerende wedstrijden, H. C. V.E. D. O.
en B. F. C.A. F. C. hebben de ontvan
gende clubs de beste papieren.
van goed te kunr.en verdedigen en een aan
val heeft, die doelpunten ksn maken, ten
minste, dat heeft men nog in de laatste ont
moeting tegen het sterk spelende Vole-
wijckers laten zien. De Boys zullen daarbij
tevens zelf wel hebben bemerkt, dat het
voornamelijk de snelle open aanvallen zijn
geweest, die tot dit succes hebben geleid.
Geven de rood-witten dan ook morgen een
dergelijk aanvalsspel te zien en is de verde
diging geducht in vorm, dit alles gepaard
gaande met een ongekend enthousiasme: we
zouden niet weten, waarom de ongemerkt
ontstane traditie nu eens niet gebroken
kan worden.
Komaan rood-witten, voor de volle 100
procent, dan komt de volle winst stellig in
de kaasstad terecht. Boys, play up!
Het leidende Helder gaat naar Texel en
in deze overzeesche derby gouden de wit
hemden wel eens geducht moeten oppassen.
Na het gunstige resultaat van de eilanders
bjj Hollandia zullen ze ongetwijfeld alles
in het werk stellen, om de leiders den voet
dwars te zetten. Hoewel een Heldersche
zege in de lijn der verwachtingen ligt, no
teerden we bij een dergelijke ontmoeting
maar al te vaak een verrassing (Vole-
wijckersA.P.G.S.) Laat ons voor de kaas-
menschen hopen, dat het op zulk een verras
sing uitloopt, doch laten de rood-witten
er zelf niet te veel op rekenen!
Zaandijk krijgt ook geen gemakkelijke
trip te verwerken en het zou wel eens
kunnen gebeuren, dat deze Zaankanters bi
A.P.G.S. een veer moesten laten.
Der traditie getrouw zou Hollandia bij
Succes weer moeten verliezen, terwijl De
Volewijckers het bezoekende Purmersteijn
wel niet veel kans zal geven.
In de derde klasse B gaat het leidende
Bloemendaal een bezoek brengen aan S.D.Z
en het zou ons van de ex-tweede klassers
geducht tegenvallen, indien ze 't niet tot
een volledige zege wisten te brengen.
Anders is het gesteld met D.E.C., dat
naar Kinheim moet. Het feit, dat deze Be
verwijkers geen nieuw verlies meer mogen
boeken, zou tot gevolg kunnen hebben, dat
de Amsterdammers wel eens een kostbaar
punt zien glippen.
Of de Zeemeeuwen zich bij Ahrends van
de jongste nederlaag kunnen herstellen
meenen we te moeten betwijfelen.
Zandvoort zal het bezoekende Schoten er
wel onder houden, terwijl de ontmoeting
W.M.S.De Meteoor een puntendeeling zou
kunnen opleveren.
DE DERDE KLASSERS.
De Alkmaarsche Boys
Assendelft.
gaan naar
naar
geen
De rood-witte Alkmaarders gaan
Assendelft en dat zal nog heusch
gemakkelijke opgaaf beteekenen!
Waarom? Omdat men op deze Zaan
kanters nog nimmer de gunstigste resutlaten
heeft kunnen behalen. Nu hebhen de Assen-
delfters het over 't algemeen tegen de rood-
witten nog al getroffen. Of ze troffen de
kaasmenschen aan in een periode van ge
ducht ui£ vorm zijn, öf deze waren aan het
experimenteeeren met een sterk gewijzigde
opstelling, öf men had met zeer veel pech te
kampen en zocht daarbij het verkeerde doel
nog al eens op!
Hoe geheel anders is echter momenteel de
situatie. De Zaankanters spelen minder
sterk dan in vorige seizoenen; daar tegen
over staat, dat de rood-witten over een goe
de ploeg beschikken, die de kunst verstaat
DE VIERDE KLASSERS.
Moeilijke trip voor Alkmaar,
Het groen-witte Alkmaar staat niet voor
een gemakkelijke opgaaf, om zich van den
eenigsten misstap volledig te herstellen, daar
een bezoek gebracht moet worden aan An-
djjk, dat het bij verrassing dit seizoen beter
doet dan vorige jaren. Ten minste, de tot
nu toe behaalde resultaten van de Andijkers
zijn van een goed gehalte.
Alkmaar stelde in het laatste treffen
thuis tegen Nieuwe Niedorp geducht te
leur en deze kaasmenscheni kullen inmiddels
wel hebben bemerkt, dat ze voortaan uit
eeh'heel ander vaatje moeten tappen.
Strijdlust, eens het machtige wapen der
groen-witten: een ongekende strijdlust moet
aan den dag worden gelegd!
Doet men dat, aangevuld met de techni
sche capaciteiten die toch zeker niet min
der zullen zijn, dan die van elke andere
ploeg uit de afdeeling dan zal men den
grondslag vormen van hernieuwd succes,
succes, dat moet leiden naar een hoogere
plaatsbezetting.
Komaan groen-witten! Zet deze factoren
nu morgen eens sterk naar voren. We zijn
er van overtuigd, dat dan niet opnieuw alle
winst verloren gaat. Alkmaar, good luck!
SchagenWatervogels is van zeer veel
belang, daar beide ploegen aan den kop
staan. Misschien dat terreinvoordeel de
Spartanen de meeste winst geeft.
Niet minder belangrijk is Nieuwe Niedorp
B.K.C. Nu de Niedorpers eenmaal het
zoet-der-overwinning hebben gesmaakt, is
het geenszins onmogelijk, dat het in de
running zijnde B.K.C. een veer zou moeten
laten.
Ook Wieringerwaard heeft het in eigen
huis tegen Strandvogels nog niet tot de
volle winst gebracht, hoewel we de polder-
menschen wel een behoorlijke kans geven,
D.T.S. zal M.F.C. wel zonder eenige winst
naar huis zenden.
In de vierde klasse B ontvangt het lei
dende Q.S.C. het pittige en nog ongeslagen
Zilvermeeuwen. De Wormerveerders zullen
zich dan ook geducht moeten inspannen
Mogelijk een puntendeeling.
Verkade zal wel in de running blijven en
het bezoekende Uitgeest niet te veel kans
geven.
Meervogels dat op de derde plaats
staat gaat naar Bergen en het zou nu net
iets voor de duinkanters zijn, om voor een
kleine verrassing zorg te dragen. Komaan,
Bergenaren, probeert het eens!
K.V.V. zal verder opklimmen, door van
Zaanlandia te winnen, terwijl we Monni
kendam in eigen huis tegen Westzaan een
goede kans geven op de eerste overwinning.
LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN.
Belangrijk en aantrekkelijk pro
gramma. Oudorp gaat naar
Beemster. Alcmaria IVVrone I!
De big match M. E. V. O. I—
Koedijk I.
Er staan ook nu weer heel wat belang
rijke ontmoetingen op het programma,
waarbij zoowel de bovenste- als onderste-
plaatsbezetting sterk in het geding komt.
Nemen we bijvoorbeeld
de eerste klasse A,
daar is alles belangrijkheid wat de klok
slaat. Vier ploegen met acht en nummer
vijf met zeven punten. Eén van die leiden
de ploegen is Oudorp I, dat echter een
moeilijke trip te verwerken krijgt, daar een
bezoek gebracht moet worden aan Beem
ster I, dat j.1. Zondag bij Zaandijk wel een
bittere pil te slikken kreeg, doch in staat
geacht kan worden, zich meteen afdoende
te herstellen. Dat hebben de Beemsternaren
inmiddels wel bewezen. De Oudorpers
daarentegen zijn goed op dreef en we zou
den niet weten, waarom in den Beemster
geen puntendeeling bevochten kan wor
den. Komaan Oudorp, doe je best!
O. F. C. I dat op een beter doelsaldo
de leiding heeft zal in eigen huis K. F.
C. IV partij geven. Willen de Kóogers ook
nog een woordje meespreken, dan dienen
ze te winnen. De Oostzaners zullen echter
wel op hun qui vive zijn en dan ook stellig
de leiding behouden.
Ook C. S. V. I zal een flinke poging wa
gen en we geven de Castricummers daarbij
een behoorlijke kans op succes, zoodat het
bezoekende R. C. Z. I de laatste hoop wel
in rook zal zien vervliegen.
Belangrijk voor de onderste plaats is de
ontmoeting Alcmaria IVVrone I. Verlie
zen de mannen uit St. Pancras ook dit
treffen dan wordt hun positie uiterst pre
cair. Deze gedachte zal de groen-zwar-
ten dan ook ongetwijfeld aanzetten tot zeer
hard werken, waarbij eenige winst nog
mogelijk is.
Het tweede klasse B-
programma is wel zeer klein, doch niet
minder belangrijk.
De twee leidende ploegen Koedijk I en
M. E. V. O. I ontmoeten elkander in het
Oudorperland en dat beteekent een tita-
ten-strijd, daar beider verrichtingen op één
lijn te stellen zijn. Het zal er dan ook ge
ducht spannen, met een puntendeeling als
eindresultaat; al erkennen we, dat het
terrein-voordeel de Mevoanen de meeste
kans geeft.
Egmondsche Boys I brengt een bezoek
aan Akersloot I, waarbij de Egmonders de
kans krijgen, zich van de jongste misstap
te herstellen.
In de tweede klasse D
krijgen we den strijd Z.V.V. IVZ.F.C.
waarbij het wel eens zou kunnen gebeuren
dat het blauw-zwarte Z. V. V. IV, de rood
witte plaatsgenooten voor goed uitscha
kelen.
En dan zou Alkmaarsche Boys IV voor
een gedeeltelijke verrassing kunnen zorg
dragen, door Zaandijk III in eigen huis een
kostbaar punt af te snoepen.
In de derby Alkmaar IIIAlcmaria V,
houden we het op de withemden.
De derde klasse F
geeft Ursem I een mooie gelegenheid, om
haar leidende positie te versterken. Zelf
zullen de Ursemmers die bezoek van
Koedijk II krijgen wel voor een over
winning zorg dragen, terwijl in het treffen
Egmondsche Boys IIBergen II, nummer
drie, de even hooger geplaatste Bergenaren
een kostbaar punt afhandig zou kunnen
maken.
Dirkshorn I zou zich mogelijk tegen Vro
ne II kunnen herstellen, terwijl we C. S.
V. II tegen het bezoekende M. E. V. O. II
kans op eenige winst geven.
In de vierde klasse D
heeft het leidende DTS III een vrijen dag
en kan geduldig toe zien, wat de concur
renten gaan doen.
EEN AUTOMATISCH
BLINDLANDINGSAPPARAAT.
Een automatisch blindlandings-
apparaat.
Door het Amerikaansche Leger Vlieg-
korps is een apparaat ontwikkeld, waardoor
het mogelijk is om onder omstandigheden
van geen zicht toch veilig te landen. Het
apparaat is een combinatie van den auto-
matischen piloot van Sperry, zooals ook ge
monteerd op de Douglas DC. 3 en enkele
DC 2 vliegtuigen der K.L.M. en het radio
kompas van Fairchild. Dit radio-kompas
kan worden afgesteld op de uitzendingen
van een willekeurig radiostation, dus ook op
de uitzending van een radiobaken van een
vliegveld. Staat de wijzer op nul, dan vliegt
men recht op het betreffende station aan;
staat de wijzer links van de r.ul, dan heeft
men een linksche afwijking van den koers;
staat de wijzer rechts, dan heeft men een
rechtsche afwijking. Door nu het radio
kompas electrisch te koppelen aan den tol
van den automatischen piloot, welke het
richtingsroer bedient, zal het vliegtuig
steeds zuiver op het baken in kwestie blij
ven aanvliegen, vooral van belang bij het
aanvliegen van een terrein en bij de glij
vlucht onder omstandigheden van geen
zicht.
Meer dan een jaar lang heeft men proe
ven genomen met deze apparatuur, gemon
teerd in een Martin-bommenwerper, het
geen aanleiding gaf tot de meest fantas
tische berichten over een „Robot" vliegtuig
in de pers. Als een gevolg van deze proef
vluchten werden twee nieuwe instrumen
ten ontwikkeld, n.1. een instrument, waar
door het mogelijk is om met behulp van de
radio en 'n zeer gevoeligen hoogtemeter den
stand van de smoorklep der motoren te
regelen in verband met de hoogte waarop
het vliegtuig zich kort voor de glijvlucht
moet bevinden en een tweede instrument,
dat de smoorklep sluit en de remmen be
dient op het moment, dat de wielen van het
vliegtuig den grond raken.
Het vliegveld, ingericht voor dergelijke
automatische blindlandingen, beschikt over
drie of vijf radiobakens, in rechte lijn ach
ter elkander opgesteld en wel dusdanig, dat
het laatste baken op of vlak bij de grens
van het vliegveld staat. De bestuurder vliegt
het terrein aan met behulp van het radio
kompas en den automatischen piloot en, zoo
spoedig hij het signaal hoort van het eerst
baken, schakelt hij de beide bovengenoem
de instrumenten in. Naast elk radiobaken
staat een z.g. Z-baken, dat met ultra-korte
golven in verticale richting werkt. Zoodra
het vliegtuig zich boven zoo'n Z-baken be
vindt, wordt de smoorklep versteld in ver
band met de hoogte, waarop de machine
zich bevindt. Is het toestel te laag, dan zal
dus meer gas worden gegeven, is het te
hoog, dan zal de smoorklep worden geslo
ten. Tegelijkertijd werkt de uitzending van
het Z-baken op een frequentie-selector van
het radiokompas en stelt deze af op de fre
quentie van het volgende baken. De afstand
tusschen het eerste en tweede baken is zoo
gekozen, dat het vliegtuig, boven het twee
de baken gekomen, zich op de goede hoogte
bevindt. Op dit moment gaat het toestel
over in de glijvlucht en de glijhoek wordt
automatisch geregeld door den zeer gevoe
ligen hoogtemeter, welke den stand van de
smoorklep regelt door de uitzendingen van
het tweede Z-baken, terwijl het radiokom
pas er voor zorgt, dat het vliegtuig op den
goeden koers "blijft. De volgende Z-baken»
treden dan regelend op.
Zoodra de wielen den grond raken, wordt
het gas gesloten en komen de remmen in
werking. Gedurende al dien tijd behoeft de
bestuurder niets te doen, zulks in tegenstel
ling tot andere systemen, waarbij het nood
zakelijk is, dat de bestuurder een verticale
en een horizontale wijzer op den nulstand
houdt. Teneinde landingen bjj alle wind
richtingen mogelijk te maken, zijn de radio-
en Z-bakens op wagens geplaatst. Een groot
aantal landingen met zij- en rugwind zijn
echter uitgevoerd, welke zonder uitzonde
ring goed verliepen. Bovendien maakt het
driewielige onderstel, dat langzaam maar
zeker het tweewielige onderstel gaat ver
dringen, het vliegtuig veel minder gevoelig
voor de windrichting bij de landing, zoodat
in de toekomst het verplaatsen der bakens,
al naar gelang der windrichting, niet meer
noodig zal zijn.
Trans-atlantische luchtdiensten.
Een conferentie zal te Lissabon worden
gehouden, waaraan zullen deelnemen Pan
American Airways, Imperial Airways, de
Deutsche Lufthansa en misschien ook Air
France Transatlantique. Alhoewel Imperial
Airways en Pan American Airways bij de
proefvluchten dit jaar in hoofdzaak gebruik
maakten van de route IerlandNewfound-
land, prefereert Pan American Airways toch
de meer zuidelijke route via de Azoren en
Lissabon, daar deze het geheele jaar te ge
bruiken is. Dit zou beteekenen, dat de kost
bare installaties aan de Iersche kust en op
Newfoundland practisch waardeloos zouden
worden en ook, dat het mooie plannetje der
Britten, om slechts aan één groep toe te
staan de noordelijke route te vliegen, waar
door een monopolie zou worden geschapen,
in duigen zou vallen. De Deutsche Lufthan
sa maakte dit jaar 9 proefvluchten tegen
over 8 verleden jaar, Imperial Airways 10
en Pan American Airways 6. Air France
Transatlantique hoopt den achterstand nog
voor 1939 te hebben ingehaald en vertrouwt,
dat tegen dien tijd ook de moeilijkheden
met Portugal zullen zijn opgelost, zoodat
de Franschen eveneens gebruik zullen kun
nen maken van de Azoren.
Intusschen zal Pan American Airways de
finitief Baltimore kiezen als eindpunt, daar
Port Washington bij New-York te veel last
heeft van het ijs. Verwacht wordt, dat de
Deutsche Lufthansa en Imperial Airways
dit voorbeeld zullen volgen.
Hoogvliegers.
Pan American Airways heeft negen Dou
glas D.C. 3-vliegtuigen aan haar vloot toe
gevoegd, welke speciaal zijn ingericht voor
het vliegen op groote hoogten. De machines
zijn uitgerust met twee Wright Cyclone-
motoren van 1000 P.K. elk en de normale
vlieghoogte zal liggen op 3000 M. Een ma
ximum hoogte van 8000 meter zal kunnen
worden bereikt en bij het vliegen op zeer
groote hoogte wordt zuurstof in de kajuit
gevoerd. De machines zijn in hoofdzaak be
stemd voor de luchtlijn over de Andes tus
schen Santiago de Chile en Buenos Aires.
De Link Trainer.
De luchtvaartdienst van het departement
van waterstaat heeft in loods „C" op het
vliegveld Schiphol een Link Trainer geïn
stalleerd. Dit merkwaardige apparaat, van
Amerikaanschen oorsprong dient om be
stuurders van vliegtuigen de beginselen van
het blindvliegen bij te brengen. Het bestaat
uit een miniatuur vliegtuigje, zoodanig op
een onderstuk geplaatst, dat het om de drie
assen kan draaien. De besturing ervan is
gelijk aan die van een werkelijk vliegtuig
en men moet dan ook heusch „vliegen" om
het toestel recht te kunnen houden. Bochten
kunnen worden gemaakt, men kan klimmen
en dalen en het is zelfs mogelijk de tolvlucht
te imiteereif. Voor den leerling bevindt zich
een compleet instrumentenbord met een
snelheidsmeter, een toerenteller, een hoog
temeter, een stijgsnelheidsmeter, een koers-
tol, een bochtaanwijzer met dwarshelling-
meter, een -kompas, in het kort, alle instru
menten, welke men bij het blindvliegen
noodig heeft. Er is ook een gashandle en de
verschillende instrumenten reageeren hier
op als bij een werkelijk vliegtuig. Mindert
men gas, dan ziet men ook het toerental en
de snelheid terugloopen en, reageert de
leerling hier niet op door „te prikken",
d.w.z. het toestel een neerwaartsche helling
te geven, dan zal na verloop van eenigen
tijd de stijgsnelheidsmeter aanwijzen, dat de
machine doorzakt.
De bewegingen van het vliegtuig worden
door een schrijfapparaat op een vel papier
opgeteekend, zoodat de instructeur precies
kan nagaan of de leerling de aanw)jzingen
precies opvolgt. Verder is het ook mogelijk
om de radio in het luchtverkeer na te boot-
sen, zoowel telefonisch als telegrafisch.
leerling beschikt over een stel koptelefoons
en over een microfoon voor het spreken en
over een morsesleutel voor het seinen. Ook
de instructeur beschikt over deze appa'"8"
tuur en zoo is het mogelijk een vlucht na te
bootsen, zooals deze in werkelijkhed onder
omstandigheden van geen of slecht zicht
plaats vindt. Het aanvliegen van het radio
baken, het opgeven van een koers, het aan
vragen, resp. het melden van een positie,
van den barometerstand, van weerberich
ten enz. enz., dit alles kan nu op den grond
worden gedaan, waardoor de leerling een
goede voor-oefening krijgt en zoo straks
een en ander in het werkelijke vliegtuig
veel eerder goed zal doen. Vanzelf sprekend
zijn de kosten dezer „droge lessen" aanmer
kelijk geringer dan het lessen met een wer
kelijk vliegtuig, terwijl, gezien de reeds
verkregen resultaten in Amerika en an
dere landen, waar de Link Trainer in ge"
bruik is, hebben bewezen, dat het toestel
aan hooge verwachtingen voldoet. Het is i®
beheer gegeven bij de Nationale Lucht-
vaartschool te Schiphol en ook sportvlie
gers kunnen er mede oefenen. De kosten
zijn gesteld op slechts 10 per uur tegen
over 32 per uur bij gebruik van een wer
kelijk vliegtuig.