SPORT EN WEDSTRIJDEN. Alcmaria ontvangt de leiders in 2 A Ajax en Feijenoord moeten oppassen. OE EERSTE KLASSERS Alcmaria... uitverkocht?.. Luchtvaart-varia. TWEEDE BLAD .Voetbal. Na het gezellige intermezzo in het Olympisch stadion gaan we thans weer vroolijk verder met de afwerking van de Competitie, voor welke weer een groot aantal wedstrijden zijn vastge steld. Geleidelijk zijn we zoover gekomen, dat zich thans langzamerhand eenige kernen kunnen afscheiden, dat we een duidelijke kop en staart kunnen zien en dat er een middelmaat komt. Dat is nog wel niet in alle af deelingen het geval, maar elke week brengt ons dichter bi die onderlinge verdeeling. Wat afdeeling I betreft hier behoeft deze indeeling misschien nog niet duidelijk ge trokken te worden, want de mogelijkheid bestaat, dat er een vrij groote kopgroep komt, zonder dat er verder duidelijk sprake is van een middelmoot. Dat komt, omdat de wedstrijden van morgen net geschikt zijn, om verrassingen te bevatten. Daar is bij voorbeeld AjaxV?S.V. Natuurlijk is Ajax sterker, maar de Velzenaren hebben het voor een gewoonte, om het den Amsterdam mers zoo lastig mogelijk te maken. Als V.S.V. nu eens won; of gelijk speelde Dan is er D.W.S. Gaat netjes met Ajax aan den kop. Maar de D.W.S.-ers moeten naar de Koog en zullen heel blij zijn met een gelijk spel En dus kunnen in afdeeling I de leiders misschien iets worden ingeloo pen door anderen ploegen A.D.O. speelt thuis tegen R.F.C. en moet winnen, wil ze niet al te lang in de onvei lige zóne blijven. Hetzelfde geldt voor Spar- ta dat bezoek krijgt van D.F.C. en hierin misschien de gelegenheid vindt, om een paar puntjes rijker te worden. Rest dan nog V.U.C.Excelsior, wat voor beide clubs een gelegenheid geeft om een pui.tje te beha len. M.a.w. we houden het op een gelijk spel. In afdeeling II kunnen de Amsterdam mers weer naar het Stadion gaan. Bergman en Wilder zullen er weer spelen en van Heel en Paauwe en Vente ook. Maar nu tegen elkaar. Wat moet dat worden? Zal Feijen oord er zonder kleerscheuren afkomen? Wij gelooven er niets van. Dat wordt dus voor Haarlem een prach tige gelegenheid om even uit te loopen. Dat kan, want de Haarlemmers spelen thuis tegen D.H.C. Maar het zou echter net iets voor de roodbroeken zijn, om dezen wed strijd te verliezen. Dan handhaaft zij in elk geval haar reputatie van onberekenbaar Xesxes wint thuis van H.B.S., Stormvogels maakt een goede kans tegen H.D.V.S. en C.V.V. heeft waarlijk thuis een goede kans tegen 't Gooi, dat wel enthousiast werkt, maar technisch nog niet geheel voldoen de is Het Oosten In het Oosten kunnen de leiders winnen. Heracles speelt thuis tegen het zwakke Wageningen en mag zich natuurlijk geen puntje laten ontnemen. Zelfs moet het een groote overwinning worden. Go ahead trekt naar Nijmegen, waar N.E.C. haar zal ontvangen. Zou dat weer een gelijk spel worden? Er is evenwel kans op als een gelijk spel in Enschedé, waar A.G.O.V.V. morgen heen trekt. Hengelo zou haar positie kunnen verbete ren door thuis van P.E.C. te winnen, wat mogelijk is, en Z.A.C. zal waarschijnlijk wel een vergeefsche poging doen om thuis Tubantia te weerstaan. Het Zuiden. In het donkere zuiden trekt allereerst de wedstrijd P. S. V.Eindhoven de aandacht. Een der weinige plaatselijke ontmoetingen van deze week. De gastheeren zijn aan hun positie verplicht om te winnen, maar de bezoekers zullen het hun buren zoo lastig mogelijk maken. JulihnaM. V. V. is ook een soort plaat selijke ontmoeting, want de twee clubs ko men uit Limburg en hun wedstrijden ken merken zich in den regel door het plaatse lijke karakter, dat zij vertoonen. Misschien is terreinvoordeel hier de doorslaggevende factor. Datzelfde kan ook het geval zijn bij NoadBleijerheide, waar de elftallen in kracht weinig voor elkaar zullen onder doen. En waar alle goede dingen uit drieen bestaan, mogen we in dit verband ook nog wel noemen den wedstrijd Willem II Roermond. Ook hier zal terreinvoordeel be slissend kunnen zijn. En eigenlijk is het bij B. V. V.Longa precies hetzelfde. Al achten we de thuis club te allen tijde sterker dan de bezoe kers. Het Noorden. In het Noorden krijgt Be Quick het vrij gemakkelijk, want de thuiswedstrijd tegen Hoogezand kan bijna geen moeilijkheden opleveren. Ook Veendam moet kunnen winnen, al zal dat wellicht iets minder vlot gaan, nu er in Hoogezand tegen H. S. C. gespeeld moet worden. Zoo dicht bij de deur, dat geeft altijd een onprettig idee Velocitas zal het thuis tegen Achilles probeeren, wat een spannende wedstrijd beteekent. Misschien brengt Achilles het nog tot een gelijk spel. Misschien brengt Leeuwarden het ook zoo ver, nu het thuis speelt tegen G. V. A. V. Het zou voor de thuisclub mooi zijn, maar de Groningers zouden een beetje heel erg afzakken. Dat Sneek opnieuw voor een verrassing wil zorgen, nemen we graag aan maar de uitwedstrijd tegen Heerenveen is daar nu niet direct voor geschikt. Groote belangstelling voor den wedstrijd tegen D. W. V. De penningmeester van Alcmaria zal morgenmiddag voor zich zelf kunnen uitrekenen, hoeveel waarde de drie puntjes, die de ploeg in de Zaan veroverd heeft, waard zijn geweest. Want juist die 3 puntjes zijn oorzaak geworden van een bizonder groote belangstelling voor den wedstrijd AlcmariaD. W. V. De toestand is n.1. zoo, dat D. W. V. met drie verlies- punten, dank zij drie gelijke spelen, fier aan den kop gaat en dat Alcmaria met vijf verliespunten er voor kan zorgen, dat de Amsterdammers niet alleen de eerste nederlaag te slikken krijgen, maar bovendien evenveel verliespunten krijgen als Alcmaria En daardoor komt het dat de belang stelling zoo buitengewoon groot is. We hebben deze week reeds hooren fluisteren, dat D. W. V. met een groote schare supporters naar Alkmaar zou komen. Fantastische cijfers zijn ons ge noemd: men sprak zelfs van veertig groote autobussenWe zullen dit getal voor- loopig maar door twee deelen en mogen dan nog zeggen, dat het behoorlijk is. Mag men dus rekenen op een zeer groo- ten D. W. V. aanhang, Alkmaar is aan zich zelf en de withemden verplicht, om eveneens als een legioen op te komen en de rangen dicht te bevolken. Als de Am sterdammers de moreele hulp van hun supporters van noode hebben, dan hebben de withemden die eveneens noodig. Waar men bovendien een spannenden strijd kan verwachten, daar gelooven wij, dat het Alcmaria-terrein een aantal be zoekers zal herbergen zooals het nog niet vaak heeft geherbergd. En nu de kansen. We weten dat de Amsterdammers onge slagen aan den kop staan. We weten dat zij West-Frisia geslagen hebben en dat zij in den Helder gelijk speelden. We weten, dat het een jonge, enthousiaste ploeg is, die met een groote dosis elan zich in den strijd zal werpen. Zij zullen het z.g. stopper systeem spelen en probeeren door snelle uitvallen Alcmaria te verrassen. Maar we weten ook, dat diezelfde Am sterdammers reeds drie keer een veer hebben gelaten en dat ze dus geen feilloos voetbal spelen. Met die wetenschap gewapend kan ook Alcmaria in het veld komen. Ze heeft een sterke achterhoede, een goede midden linie, die bewegelijk ir en een voorhoede, die er iets andeis uit ziet ais met den laat- sten tijd. Stelma is n.1. nog niet geheel fit en is vervangen door van Wieringen. Als van Wieringen nu eens eenzelfde enthou siasme aan den dag kan leggen als de andere spelers in de beide vorige wedstrij den, dan kan hij op de midvoorplaats een nuttige en productieve partij spelen. Over de anderen behoeven wij hier niet te spre ken. Hoofdzaak zal zijn een hoog tempo en vele en vlugge voorzetten van beide vleugels. Als D. W. V. werkelijk de sterkste is, welnu, dan met eere een nederlaag ge boekt; als ze zwakker is, dan de gelegen heid aangegrepen, om er van te winnen Moet Fortuna een woordje meespreken, laat ze dan eens glimlachen tegen Keuris... Terzelfdertijd speelt H. R. C. thuis tegen Z. V. V., dat een week later naar Alkmaar komt. De Helderschen zijn de laatste paar weken niet erg gelukkig, maar misschien krijgen ze nu gelegenheid om weei; op hun verhaal te komen. Z. F. C. speelt thuis tegen O. S. V. en moet daarvan kunnen winnen. De Oost- zaners zijn toch werkelijk niet zoo heel sterk. En wie weet, zorgt WestFrisia niet voor een veryassirg, door thuis de Kennemers te kloppen. Dat zou net iets zijn voor de Enkhuize rs. In 2 B kunnen de leidende ploegen zich handhaven. R. C. H. trekt weliswaar naar Utrecht, maar D. O. S. moet overwonnen worden. Temeer, daar ook een overwin ning van Hilversum op Zeeburgia te ver wachten is. Zeer waarschijnlijk wint Velox thuis van H. F. C. en ook bij de twee resteerende wedstrijden, H. C. V.E. D. O. en B. F. C.A. F. C. hebben de ontvan gende clubs de beste papieren. van goed te kunr.en verdedigen en een aan val heeft, die doelpunten ksn maken, ten minste, dat heeft men nog in de laatste ont moeting tegen het sterk spelende Vole- wijckers laten zien. De Boys zullen daarbij tevens zelf wel hebben bemerkt, dat het voornamelijk de snelle open aanvallen zijn geweest, die tot dit succes hebben geleid. Geven de rood-witten dan ook morgen een dergelijk aanvalsspel te zien en is de verde diging geducht in vorm, dit alles gepaard gaande met een ongekend enthousiasme: we zouden niet weten, waarom de ongemerkt ontstane traditie nu eens niet gebroken kan worden. Komaan rood-witten, voor de volle 100 procent, dan komt de volle winst stellig in de kaasstad terecht. Boys, play up! Het leidende Helder gaat naar Texel en in deze overzeesche derby gouden de wit hemden wel eens geducht moeten oppassen. Na het gunstige resultaat van de eilanders bjj Hollandia zullen ze ongetwijfeld alles in het werk stellen, om de leiders den voet dwars te zetten. Hoewel een Heldersche zege in de lijn der verwachtingen ligt, no teerden we bij een dergelijke ontmoeting maar al te vaak een verrassing (Vole- wijckersA.P.G.S.) Laat ons voor de kaas- menschen hopen, dat het op zulk een verras sing uitloopt, doch laten de rood-witten er zelf niet te veel op rekenen! Zaandijk krijgt ook geen gemakkelijke trip te verwerken en het zou wel eens kunnen gebeuren, dat deze Zaankanters bi A.P.G.S. een veer moesten laten. Der traditie getrouw zou Hollandia bij Succes weer moeten verliezen, terwijl De Volewijckers het bezoekende Purmersteijn wel niet veel kans zal geven. In de derde klasse B gaat het leidende Bloemendaal een bezoek brengen aan S.D.Z en het zou ons van de ex-tweede klassers geducht tegenvallen, indien ze 't niet tot een volledige zege wisten te brengen. Anders is het gesteld met D.E.C., dat naar Kinheim moet. Het feit, dat deze Be verwijkers geen nieuw verlies meer mogen boeken, zou tot gevolg kunnen hebben, dat de Amsterdammers wel eens een kostbaar punt zien glippen. Of de Zeemeeuwen zich bij Ahrends van de jongste nederlaag kunnen herstellen meenen we te moeten betwijfelen. Zandvoort zal het bezoekende Schoten er wel onder houden, terwijl de ontmoeting W.M.S.De Meteoor een puntendeeling zou kunnen opleveren. DE DERDE KLASSERS. De Alkmaarsche Boys Assendelft. gaan naar naar geen De rood-witte Alkmaarders gaan Assendelft en dat zal nog heusch gemakkelijke opgaaf beteekenen! Waarom? Omdat men op deze Zaan kanters nog nimmer de gunstigste resutlaten heeft kunnen behalen. Nu hebhen de Assen- delfters het over 't algemeen tegen de rood- witten nog al getroffen. Of ze troffen de kaasmenschen aan in een periode van ge ducht ui£ vorm zijn, öf deze waren aan het experimenteeeren met een sterk gewijzigde opstelling, öf men had met zeer veel pech te kampen en zocht daarbij het verkeerde doel nog al eens op! Hoe geheel anders is echter momenteel de situatie. De Zaankanters spelen minder sterk dan in vorige seizoenen; daar tegen over staat, dat de rood-witten over een goe de ploeg beschikken, die de kunst verstaat DE VIERDE KLASSERS. Moeilijke trip voor Alkmaar, Het groen-witte Alkmaar staat niet voor een gemakkelijke opgaaf, om zich van den eenigsten misstap volledig te herstellen, daar een bezoek gebracht moet worden aan An- djjk, dat het bij verrassing dit seizoen beter doet dan vorige jaren. Ten minste, de tot nu toe behaalde resultaten van de Andijkers zijn van een goed gehalte. Alkmaar stelde in het laatste treffen thuis tegen Nieuwe Niedorp geducht te leur en deze kaasmenscheni kullen inmiddels wel hebben bemerkt, dat ze voortaan uit eeh'heel ander vaatje moeten tappen. Strijdlust, eens het machtige wapen der groen-witten: een ongekende strijdlust moet aan den dag worden gelegd! Doet men dat, aangevuld met de techni sche capaciteiten die toch zeker niet min der zullen zijn, dan die van elke andere ploeg uit de afdeeling dan zal men den grondslag vormen van hernieuwd succes, succes, dat moet leiden naar een hoogere plaatsbezetting. Komaan groen-witten! Zet deze factoren nu morgen eens sterk naar voren. We zijn er van overtuigd, dat dan niet opnieuw alle winst verloren gaat. Alkmaar, good luck! SchagenWatervogels is van zeer veel belang, daar beide ploegen aan den kop staan. Misschien dat terreinvoordeel de Spartanen de meeste winst geeft. Niet minder belangrijk is Nieuwe Niedorp B.K.C. Nu de Niedorpers eenmaal het zoet-der-overwinning hebben gesmaakt, is het geenszins onmogelijk, dat het in de running zijnde B.K.C. een veer zou moeten laten. Ook Wieringerwaard heeft het in eigen huis tegen Strandvogels nog niet tot de volle winst gebracht, hoewel we de polder- menschen wel een behoorlijke kans geven, D.T.S. zal M.F.C. wel zonder eenige winst naar huis zenden. In de vierde klasse B ontvangt het lei dende Q.S.C. het pittige en nog ongeslagen Zilvermeeuwen. De Wormerveerders zullen zich dan ook geducht moeten inspannen Mogelijk een puntendeeling. Verkade zal wel in de running blijven en het bezoekende Uitgeest niet te veel kans geven. Meervogels dat op de derde plaats staat gaat naar Bergen en het zou nu net iets voor de duinkanters zijn, om voor een kleine verrassing zorg te dragen. Komaan, Bergenaren, probeert het eens! K.V.V. zal verder opklimmen, door van Zaanlandia te winnen, terwijl we Monni kendam in eigen huis tegen Westzaan een goede kans geven op de eerste overwinning. LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN. Belangrijk en aantrekkelijk pro gramma. Oudorp gaat naar Beemster. Alcmaria IVVrone I! De big match M. E. V. O. I— Koedijk I. Er staan ook nu weer heel wat belang rijke ontmoetingen op het programma, waarbij zoowel de bovenste- als onderste- plaatsbezetting sterk in het geding komt. Nemen we bijvoorbeeld de eerste klasse A, daar is alles belangrijkheid wat de klok slaat. Vier ploegen met acht en nummer vijf met zeven punten. Eén van die leiden de ploegen is Oudorp I, dat echter een moeilijke trip te verwerken krijgt, daar een bezoek gebracht moet worden aan Beem ster I, dat j.1. Zondag bij Zaandijk wel een bittere pil te slikken kreeg, doch in staat geacht kan worden, zich meteen afdoende te herstellen. Dat hebben de Beemsternaren inmiddels wel bewezen. De Oudorpers daarentegen zijn goed op dreef en we zou den niet weten, waarom in den Beemster geen puntendeeling bevochten kan wor den. Komaan Oudorp, doe je best! O. F. C. I dat op een beter doelsaldo de leiding heeft zal in eigen huis K. F. C. IV partij geven. Willen de Kóogers ook nog een woordje meespreken, dan dienen ze te winnen. De Oostzaners zullen echter wel op hun qui vive zijn en dan ook stellig de leiding behouden. Ook C. S. V. I zal een flinke poging wa gen en we geven de Castricummers daarbij een behoorlijke kans op succes, zoodat het bezoekende R. C. Z. I de laatste hoop wel in rook zal zien vervliegen. Belangrijk voor de onderste plaats is de ontmoeting Alcmaria IVVrone I. Verlie zen de mannen uit St. Pancras ook dit treffen dan wordt hun positie uiterst pre cair. Deze gedachte zal de groen-zwar- ten dan ook ongetwijfeld aanzetten tot zeer hard werken, waarbij eenige winst nog mogelijk is. Het tweede klasse B- programma is wel zeer klein, doch niet minder belangrijk. De twee leidende ploegen Koedijk I en M. E. V. O. I ontmoeten elkander in het Oudorperland en dat beteekent een tita- ten-strijd, daar beider verrichtingen op één lijn te stellen zijn. Het zal er dan ook ge ducht spannen, met een puntendeeling als eindresultaat; al erkennen we, dat het terrein-voordeel de Mevoanen de meeste kans geeft. Egmondsche Boys I brengt een bezoek aan Akersloot I, waarbij de Egmonders de kans krijgen, zich van de jongste misstap te herstellen. In de tweede klasse D krijgen we den strijd Z.V.V. IVZ.F.C. waarbij het wel eens zou kunnen gebeuren dat het blauw-zwarte Z. V. V. IV, de rood witte plaatsgenooten voor goed uitscha kelen. En dan zou Alkmaarsche Boys IV voor een gedeeltelijke verrassing kunnen zorg dragen, door Zaandijk III in eigen huis een kostbaar punt af te snoepen. In de derby Alkmaar IIIAlcmaria V, houden we het op de withemden. De derde klasse F geeft Ursem I een mooie gelegenheid, om haar leidende positie te versterken. Zelf zullen de Ursemmers die bezoek van Koedijk II krijgen wel voor een over winning zorg dragen, terwijl in het treffen Egmondsche Boys IIBergen II, nummer drie, de even hooger geplaatste Bergenaren een kostbaar punt afhandig zou kunnen maken. Dirkshorn I zou zich mogelijk tegen Vro ne II kunnen herstellen, terwijl we C. S. V. II tegen het bezoekende M. E. V. O. II kans op eenige winst geven. In de vierde klasse D heeft het leidende DTS III een vrijen dag en kan geduldig toe zien, wat de concur renten gaan doen. EEN AUTOMATISCH BLINDLANDINGSAPPARAAT. Een automatisch blindlandings- apparaat. Door het Amerikaansche Leger Vlieg- korps is een apparaat ontwikkeld, waardoor het mogelijk is om onder omstandigheden van geen zicht toch veilig te landen. Het apparaat is een combinatie van den auto- matischen piloot van Sperry, zooals ook ge monteerd op de Douglas DC. 3 en enkele DC 2 vliegtuigen der K.L.M. en het radio kompas van Fairchild. Dit radio-kompas kan worden afgesteld op de uitzendingen van een willekeurig radiostation, dus ook op de uitzending van een radiobaken van een vliegveld. Staat de wijzer op nul, dan vliegt men recht op het betreffende station aan; staat de wijzer links van de r.ul, dan heeft men een linksche afwijking van den koers; staat de wijzer rechts, dan heeft men een rechtsche afwijking. Door nu het radio kompas electrisch te koppelen aan den tol van den automatischen piloot, welke het richtingsroer bedient, zal het vliegtuig steeds zuiver op het baken in kwestie blij ven aanvliegen, vooral van belang bij het aanvliegen van een terrein en bij de glij vlucht onder omstandigheden van geen zicht. Meer dan een jaar lang heeft men proe ven genomen met deze apparatuur, gemon teerd in een Martin-bommenwerper, het geen aanleiding gaf tot de meest fantas tische berichten over een „Robot" vliegtuig in de pers. Als een gevolg van deze proef vluchten werden twee nieuwe instrumen ten ontwikkeld, n.1. een instrument, waar door het mogelijk is om met behulp van de radio en 'n zeer gevoeligen hoogtemeter den stand van de smoorklep der motoren te regelen in verband met de hoogte waarop het vliegtuig zich kort voor de glijvlucht moet bevinden en een tweede instrument, dat de smoorklep sluit en de remmen be dient op het moment, dat de wielen van het vliegtuig den grond raken. Het vliegveld, ingericht voor dergelijke automatische blindlandingen, beschikt over drie of vijf radiobakens, in rechte lijn ach ter elkander opgesteld en wel dusdanig, dat het laatste baken op of vlak bij de grens van het vliegveld staat. De bestuurder vliegt het terrein aan met behulp van het radio kompas en den automatischen piloot en, zoo spoedig hij het signaal hoort van het eerst baken, schakelt hij de beide bovengenoem de instrumenten in. Naast elk radiobaken staat een z.g. Z-baken, dat met ultra-korte golven in verticale richting werkt. Zoodra het vliegtuig zich boven zoo'n Z-baken be vindt, wordt de smoorklep versteld in ver band met de hoogte, waarop de machine zich bevindt. Is het toestel te laag, dan zal dus meer gas worden gegeven, is het te hoog, dan zal de smoorklep worden geslo ten. Tegelijkertijd werkt de uitzending van het Z-baken op een frequentie-selector van het radiokompas en stelt deze af op de fre quentie van het volgende baken. De afstand tusschen het eerste en tweede baken is zoo gekozen, dat het vliegtuig, boven het twee de baken gekomen, zich op de goede hoogte bevindt. Op dit moment gaat het toestel over in de glijvlucht en de glijhoek wordt automatisch geregeld door den zeer gevoe ligen hoogtemeter, welke den stand van de smoorklep regelt door de uitzendingen van het tweede Z-baken, terwijl het radiokom pas er voor zorgt, dat het vliegtuig op den goeden koers "blijft. De volgende Z-baken» treden dan regelend op. Zoodra de wielen den grond raken, wordt het gas gesloten en komen de remmen in werking. Gedurende al dien tijd behoeft de bestuurder niets te doen, zulks in tegenstel ling tot andere systemen, waarbij het nood zakelijk is, dat de bestuurder een verticale en een horizontale wijzer op den nulstand houdt. Teneinde landingen bjj alle wind richtingen mogelijk te maken, zijn de radio- en Z-bakens op wagens geplaatst. Een groot aantal landingen met zij- en rugwind zijn echter uitgevoerd, welke zonder uitzonde ring goed verliepen. Bovendien maakt het driewielige onderstel, dat langzaam maar zeker het tweewielige onderstel gaat ver dringen, het vliegtuig veel minder gevoelig voor de windrichting bij de landing, zoodat in de toekomst het verplaatsen der bakens, al naar gelang der windrichting, niet meer noodig zal zijn. Trans-atlantische luchtdiensten. Een conferentie zal te Lissabon worden gehouden, waaraan zullen deelnemen Pan American Airways, Imperial Airways, de Deutsche Lufthansa en misschien ook Air France Transatlantique. Alhoewel Imperial Airways en Pan American Airways bij de proefvluchten dit jaar in hoofdzaak gebruik maakten van de route IerlandNewfound- land, prefereert Pan American Airways toch de meer zuidelijke route via de Azoren en Lissabon, daar deze het geheele jaar te ge bruiken is. Dit zou beteekenen, dat de kost bare installaties aan de Iersche kust en op Newfoundland practisch waardeloos zouden worden en ook, dat het mooie plannetje der Britten, om slechts aan één groep toe te staan de noordelijke route te vliegen, waar door een monopolie zou worden geschapen, in duigen zou vallen. De Deutsche Lufthan sa maakte dit jaar 9 proefvluchten tegen over 8 verleden jaar, Imperial Airways 10 en Pan American Airways 6. Air France Transatlantique hoopt den achterstand nog voor 1939 te hebben ingehaald en vertrouwt, dat tegen dien tijd ook de moeilijkheden met Portugal zullen zijn opgelost, zoodat de Franschen eveneens gebruik zullen kun nen maken van de Azoren. Intusschen zal Pan American Airways de finitief Baltimore kiezen als eindpunt, daar Port Washington bij New-York te veel last heeft van het ijs. Verwacht wordt, dat de Deutsche Lufthansa en Imperial Airways dit voorbeeld zullen volgen. Hoogvliegers. Pan American Airways heeft negen Dou glas D.C. 3-vliegtuigen aan haar vloot toe gevoegd, welke speciaal zijn ingericht voor het vliegen op groote hoogten. De machines zijn uitgerust met twee Wright Cyclone- motoren van 1000 P.K. elk en de normale vlieghoogte zal liggen op 3000 M. Een ma ximum hoogte van 8000 meter zal kunnen worden bereikt en bij het vliegen op zeer groote hoogte wordt zuurstof in de kajuit gevoerd. De machines zijn in hoofdzaak be stemd voor de luchtlijn over de Andes tus schen Santiago de Chile en Buenos Aires. De Link Trainer. De luchtvaartdienst van het departement van waterstaat heeft in loods „C" op het vliegveld Schiphol een Link Trainer geïn stalleerd. Dit merkwaardige apparaat, van Amerikaanschen oorsprong dient om be stuurders van vliegtuigen de beginselen van het blindvliegen bij te brengen. Het bestaat uit een miniatuur vliegtuigje, zoodanig op een onderstuk geplaatst, dat het om de drie assen kan draaien. De besturing ervan is gelijk aan die van een werkelijk vliegtuig en men moet dan ook heusch „vliegen" om het toestel recht te kunnen houden. Bochten kunnen worden gemaakt, men kan klimmen en dalen en het is zelfs mogelijk de tolvlucht te imiteereif. Voor den leerling bevindt zich een compleet instrumentenbord met een snelheidsmeter, een toerenteller, een hoog temeter, een stijgsnelheidsmeter, een koers- tol, een bochtaanwijzer met dwarshelling- meter, een -kompas, in het kort, alle instru menten, welke men bij het blindvliegen noodig heeft. Er is ook een gashandle en de verschillende instrumenten reageeren hier op als bij een werkelijk vliegtuig. Mindert men gas, dan ziet men ook het toerental en de snelheid terugloopen en, reageert de leerling hier niet op door „te prikken", d.w.z. het toestel een neerwaartsche helling te geven, dan zal na verloop van eenigen tijd de stijgsnelheidsmeter aanwijzen, dat de machine doorzakt. De bewegingen van het vliegtuig worden door een schrijfapparaat op een vel papier opgeteekend, zoodat de instructeur precies kan nagaan of de leerling de aanw)jzingen precies opvolgt. Verder is het ook mogelijk om de radio in het luchtverkeer na te boot- sen, zoowel telefonisch als telegrafisch. leerling beschikt over een stel koptelefoons en over een microfoon voor het spreken en over een morsesleutel voor het seinen. Ook de instructeur beschikt over deze appa'"8" tuur en zoo is het mogelijk een vlucht na te bootsen, zooals deze in werkelijkhed onder omstandigheden van geen of slecht zicht plaats vindt. Het aanvliegen van het radio baken, het opgeven van een koers, het aan vragen, resp. het melden van een positie, van den barometerstand, van weerberich ten enz. enz., dit alles kan nu op den grond worden gedaan, waardoor de leerling een goede voor-oefening krijgt en zoo straks een en ander in het werkelijke vliegtuig veel eerder goed zal doen. Vanzelf sprekend zijn de kosten dezer „droge lessen" aanmer kelijk geringer dan het lessen met een wer kelijk vliegtuig, terwijl, gezien de reeds verkregen resultaten in Amerika en an dere landen, waar de Link Trainer in ge" bruik is, hebben bewezen, dat het toestel aan hooge verwachtingen voldoet. Het is i® beheer gegeven bij de Nationale Lucht- vaartschool te Schiphol en ook sportvlie gers kunnen er mede oefenen. De kosten zijn gesteld op slechts 10 per uur tegen over 32 per uur bij gebruik van een wer kelijk vliegtuig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6