Te groote klassen der lagere school Zoo blijven pen en vingers l> SCHOOI^ CBumenlaud PARLEMENT Spoorwegbelangen uitvoerig besproken. DE ZUIDERZEEWET. NIEUW! „ELITE" FLACON ZOO De „Garoet" in moeilijkheden. Glimlachje DERDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 17 DECEMBER 1937.^ (Van onzen parlementairen medewerker.) Het ziet er voor minister Slotemaker de Bruine, die het bij de algemeene beschou wingen over de onderwijsbegrooting in de Tweede Kamer al niet prettig heeft ge had, op het oogenblik allerminst vroolijk uit! De af deeling „Lager Onderwijs" is aan de orde en daarbij is de stroom van critiek naar aanleiding van de te groote leerlin- genschaal met volle kracht wederom los gebroken. Nu vertegenwoordigers van de beide grootste fracties aan 't woord zijn geweest, weet de minister waar hij of liever het Kabinet aan toe is. Zoowel de soc.-democraten als de roomsch-katho- lieken wenschen, neen ei s c h e n, ver kleining van het aantal leerlingen per klasse. Beide groepen vormen reeds een meerderheid in de Kamer, doch zij ont vangen daarenboven den steun van de liberalen en hoogstwaarschijnlijk van de vrijz.-democraten, om nu nog maar te zwijgen van de communisten en chr. democraten, die tezamen 5 stemmen op leveren. Aangezien het voor den stand van zaken vooral op de houding der katholieke frac tie aankomt, zullen we eerst met het be toog van den heer Suring beginnen. Hij was toevallig de laatste spreker van gistermiddag, ongeveer de middelste van een rij van 17, die zich hadden opgegeven. Hij begon met te herinneren aan het standpunt van zijn fractie, bij de Algemee ne Beschouwingen over de Rijksbegroo- ting ingenomen, dat noch de militaire uit gaven, noch de budgetaire toestand uit gaven mogen verhinderen, welke voor het behoud van de volkskracht noodig zijn. Bij dit standpunt heeft ook de regeering zich aangesloten. Welnu aldus de heer Suring de regeering heeft nu de gelegenheid om haar verklaring gestand te doen, want met de handhaving van de te groote leerlingen- schaal zijn belangrijke volksbelangen ge moeid. De r.-k. fractie heeft indertijd tot vergrooting van die schaal medegewerkt, doch zij erkent, dat de gevolgen erger zijn geweest dan zij had verwacht. De toestand, ontstaan tengevolge van de in paedago- gisch opzicht te groote klassen, is voor het onderwijs onhoudbaar geworden. Ter verbetering van het lager onderwijs is er geen ander deugdelijk middel dan op kor ten termijn over te gaan tot verlaging van de leerlingenschaal. Dit zal ook ten goede komen aan de jonge onderwijzers, die nu werkloos rondloopen of tegen een kleine of geen vergoeding als kweekeling werk zaam zijn. Dit is de sociale kant van de Z33k. Verlaging van de leerlingenschaal zal 4000 werklooze aktebezitters aan arbeid heipen. Ten aanzien van de kosten was de r.K. afgevaardigde allerminst pessimistisch ge stemd. Wanneer men uitgaat van een ge middeld salaris van 1500 gld. per jaar, komt men op een bedrag van 6 millioen. Hiervoor moet worden afgetrokken één millioen wegens het vervallen van wacht gelden door herplaatsing van wachtgel ders. Blijft over 5 millioen. Aangezien het schooljaar op 1 April aanvangt, zullen van dit bedrag 3)4 mil lioen drukken op het budget voor 1938. En voor deze som behoeft de regeering niet uit den weg te gaan. Standpunt der geheele r.k. fractie. De heer Suring legde er den nadruk op, dat dit het standpunt der geheele r.k. fractie was. Aan een motie had zij geen behoefte: de regeering kent nu dit standpunt! Liberalen dreigen met een motie. De grootste fractie der Kamer moge dan al geen behoefte aan een motie hebben, met een kleinere groep staat dit anders. Van liberale zijde is daarmee al gedreigd. Terzake van die leerlingenschaal. En dr. Vos deed toen 't woord. Hij drong er op aan, dat de regeering zoo spoedig mogelijk geld voor de verkleining van de klassen zou beschikbaar stellen. Legde de minister geen bevredigende verklaring af, dan zou aan de Kamer een uitspraak worden ge vraagd. De heer Thijssen (s.d.) kwam namens zijn fractie tot geen andere conclusie. Hij hoopte op een openhartige bekentenis van de regeering, dat zij te ver is gegaan. Hij hing een zoodanig beeld van den toestand van het lager onderwijs op, dat hij de uitspraak, dat de Kamer voor een histo rische beslissing staat, niet te gewaagd vond. Hij bleef niettemin de hoop koeste ren, dat een uitspraak der Kamer niet noodig zou zijn. De heer Terpstra (a.r.), oud-nunister van ondprwijs, noemde de bezwaren tegen de groote leerlingenschaal overdreven. Aan de hand van 'n rapport van den onder, wijsinspecteur uit de inspectie Doetinchem wees hij er op, dat de toestand niet overal slecht is. Volgens dezen inspecteur zou overbevolking der klassen kunnen worden voorkomen door een betere verdeeling dér leerlingen over de lokalen. Mr. Terpstra schatte de kosten van de invoering van de leerlingenschaal van 1923 waar de heer Thijssen voorname lijk op had gedoeld op 7 millioen gul den. Hij erkende niettemin dat de tegen woordige schaal, vooral op 't platteland, bezwaarlijk is, en ook zijn partij zou daar, even gaarne als de regeering, van af willen komen, als er maar geld voor was. Doch dat is er niet. r.. Als men later toch weer terug moet val len op een grootere schaal kan dat nóg nadeeliger zijn dan nu. Indien men niet weet of de verbetering blijvend kan zijn, doet men beter haar niet in te voeren. Wel wenschte de heer Terpstra dat de regeering méér zou doen voor de jeugdige werklooze onderwijzers. Wij zullen ons voor dezen keer bij dit hoofdpunt van het lager-onderwijsdebat beperken. Er zijn door andere sprekers nog verschillende détails behandeld. Spoorwegbelangen. Hoewel het debat over de begrooting van het Verkeersfonds tot ruim 4 uur in den nacht duurde, valt er niet veel bijzon ders van te vertellen. Bij de afdeeling „Spoorwegen" voerden de heeren Baas (a.r.) en Zandt (s.g.p.) nog het woord over de beperking van den dienst op Zondag, waarbij laatstgenoemde het radicaalst was en alle vervoer wilde stopzetten; eerstge noemde was het ook niet eens met de uit breiding van het aantal onbewaakte overwegen. Het opheffen van een aantal kleine stations ging den heer Wervdelaar (v.b.) ter harte, in zoover dat er eerst vol doende busdiensten moeten zyn. De heer Wijnkoop (c.p.) drong krachtig aan op terugneming van de korting op de spoor wegpensioenen, was dus voor de motie- van Houten; de heer Duymaer van Twist (a.r.) wenschte geen verkeerscoördinatie ten koste van het particuliere bedrijf, in 't bijzonder de binnenscheepvaart. Zooals minister van Buuren reeds bij de algemeene beschouwingen had verklaard, ligt dat ook niet in zijn bedoeling. Hij deelde mede, dat vóór de opheffing van stations voorzien moet zijn in andere verbindingen. Wanneer per dag op niet meer dan 10 reizigers te rekenen valt bij verscheidene stations, zal de oplossing niet in een verbinding met motorwagens kun nen liggen. Alvorens een bewaakte overweg onbe waakt wordt gelaten, wordt een nauw keurig onderzoek ingesteld naar de situa tie; het ligt in de bedoeling automatische signalen bij de nieuwe onbewaakte over wegen aan te brengen. De directie der spoorwegen zal zooveel mogelijk den Zondagsdienst in overeen stemming met de Zondagsheiliging bren gen. Natuurlijk is stopzetting van den dienst onmogelijk. Tegen de zg. „voetbal- treinen" kan de regeering niets doen; die worden bij de spoorwegen aangevraagd. De regeering kan niet terug komen op de korting op de spoorwegpensioenen in verband met den slechten toestand van het pensioenfonds. De minister wees er ook nog op, dat de Kamer het beginsel van de variabele pensioenen voor de spoor wegen heeft aanvaard en dat daarmee elke vergelijking met pensioenen van rijksambtenaren en Indische landsdienaren onmogelijk is geworden. Hedenmidag zou er over de motie-van Houten inzake de spoorwegpensioenen worden gestemd. De afdeelingen „Tramwegen" en „Water wegen" leverden niets bijzonders voor een overzicht op. De regeering zal aan den economischen raad eerst advies vragen, al vorens besloten wordt, door te gaan met de Twenthe-Rijn-kanalen of de kanalisatie van den IJsel aan te vatten, hetgeen een zeer kostbare geschiedenis is. 's Nachts om 4 uur vond de tweede voor zitter, de heer Smeenk, het welletjes en stelde hij de rede van den minister bij de afdeeling „Scheepvaart" uit tot den vol genden avond. En zoo hoorden we gisteravond minister van Buuren vertellen, dat hij vóór 1 Juli 1938 de nieuwe wet tot regeling van de binnenvaart (die de evenredige vrachtver- deeling zal moeten vervangen) zal indienen en dat daarin gelijk eenige leden, bijv. de heer Duymaer van Twist wenschten het beginsel van de beurtvaart zal behouden worden. En toen de „landwegen". De discussie daarover deed ons weer denken aan het vroegere c^ebat bij „Waterstaat". De „noor derlingen". bijv. de heeren Ebels (v.d.) en Bakker (chr.), resp. een Groninger en een Fries, kwamen in 't bijzonder voor hun gewest op. De heer Duymaer van Twisk (a.r.) zong mede in dit trio, dat zijn hart verpand bleek te hebben aan den klaagzang: „Waarom wordt het Noorden zoo stiefmoederlijk be handeld?" Doordat de heer Posthuma (c.d.u.) ook nog zijn stem liet hooren, groeide het trio aan tot een kwartet. Via de bruggenmisère in Z.O.-Drente, welke de heer Hilgenga (s.d.) zoo spoedig mogelijk wenschte te zien plaats maken voor bruggen vreugde, kwamen we door zijn partijgenoot ir. Vos bij Velsen en de tunnel plannen terecht. Deze nu betoogde, dat de urgentie van een spoorwegtunnel even sterk is als de urgentie van een verkeerstunnel onder het Noordzeekanaal, welk betoog door den heer Baas (a.r.) werd aangedikt met den uitroep, dat het vrije scheepvaartver keer het meest urgent is! Voor de Rotterdamsche tunnel kwam de Rotterdamsche ter Laan (s.d.) in 't geweer; hij wilde de kosten daarvan zoo veel moge lijk door het rijk laten dragen en drong aan op een nieuw onderzoek. Ir. Bongaerts (rJr.) bracht Kamer en minister naar Limburg en trachtte beiden te interesseeren voor de aansluiting van Sit- tard bij den nieuwen rijksweg. Minister van Buuren kon toezeggen, dat de achterstand in Groningen zoo spoedig mogelijk zal worden ingehaald. Verder was hij slechts bij vlagen te verstaan, voorzoo ver hij sprak in de richting van die leden, die onder de perstribune zitten, en er gee^ Voortaan geen vuDe „inktvfngers" meer bij het vullen! Want kijkt U eens naar nevenstaand schetsje. Daar ziet U het nieuwe, verbazend ver nuftige vulreservoirtje van den Talens „Elites- flacon. De vulpen steunt hier op den glazen rand! Dus nooit meer inkt aan houder en vin gers! Een geweldige verbetering! Bovendien is nu de pen heelemaal ondergedoopt, zonder stooten van de kostbare gouden punten op het glas. Een mooie flesch, een zindelijke flesch gevuld met den besten vulpeninkt, dien U koopen kunt: Talens En toch slechts 60 cent. Alom in den boekhandel. Schóón in dubbelen zin: ontwerp Copier, Leerdam! zuigt Uw pen zich zindelijk vol: zon der inkt aan den hals, zonder inkt aan Uwvingere. Uitkomst I hoestbuien van de vele verkouden toehoor ders tusschen door kwamen. Het stem volume van dezen Excellentie valt op den duur niet mee. Intusschen bleek ons, dat de regeering den weg LeeuwardenLemmer van groot ver- keersbelang acht, grooter dan de verbetering LeeuwardenZwolle. 's Ministers ambtsvoorganger wenschte geen gecombineerde tunnel voor spoor- en wegverkeer bij Velsen. Minister van Buuren vond deze zaak bij zijn optreden beslist ten gunste van een verkeerstunnel. De kosten zijn geraamd op 8 millioen. Gecombineerd met een spoorwegtunnel komt er 8^ millioen bij, terwijl een af zonderlijke spoorwegtunnel 10)4 millioen zal kosten. Naar de bezwaren voor de scheepvaart wordt een onderzoek ingesteld. Daarna zal de minister zijn houding be palen. Het rijk moet zich bepalen tot het rente loos verstrekken van het kapitaal voor de tunnel te Rotterdam, welke op den duur slechts plaatselijke beteekenis zal hebben. Nadat de minister ten slotte, bij de afdee ling Luchtvaart, den heer Boogaerts (r.k.) had medegedeeld, dat de aanleg van een vliegveld in Zuid-Limburg zijn aandacht heeft en het Werkfonds reeds is ingescha keld, werd de begroeting van het Verkeers fonds z. h. st. aangenomen. Zuiderzeefonds. Tenslotte zat de Kamer nog voor de be grooting van het Zuiderzeefonds, waarbij de heer van der Zaal (a.r.) als eerste spre ker de hoofdoorzaken naging van de onvol doende werking van de Zuiderzeesteunwet. Deze zijn z.i. onbekendheid met de bevol king langs de Zuiderzee; onbekendheid met de materie, waardoor het gekomen is, dat men van den aanvang af veel te schriel is geweest. Van het begin af aan was het een fout dat steun werd gegeven inplaats van schadevergoeding. Volgens den heer v. d. Zaal hebben de uitvoerders van de Zuiderzeewerken mil- lioenen verdiend, welke de Zuiderzeebevol- king te kort zijn gedaan. Een tiental Zuidervisschers, in hun wijde broeken en met zilveren kndopen getooide buizen zat met gespitste ooren naar dit voor hen zoo sympathieke betoog te luiste ren. Evenals het vorige jaar hield de heer Ebels (v.d.) zich met de technische en landbouw-technische kanten van de Zui- derzee-inpoldering bezig. Hij wenschte zooveel mogelijk kleine boerenbedrijven in de Wieringermeer, teneinde zooveel mo gelijk menschen te werk te kunnen stellen. De gemeentelijke indeeling van het droog gelegde gebied moet zoo zijn dat de grenzen in overeenstemming zijn met de ecnomi- sche belangen der bevolking. Te middernacht was de derde spreker (van de 9 ingeschrevenen) de heer Drop (s.d.) bezig met een critiek op de toepassing van de Zuiderzeewet. Morgen zullen we kunnen vertellen hoe het debat verder verloopen is. Tijdens stormweer lek geslagen. Naar wij vernemen is het uitgaande vrachtstoomschip „Garoet" van den Rotterdamschen Lloyd tijdens storm weer op 125 mijl ten Zuid-Westen van Quessant lek geslagen. Het schip heeft den steven gewend en zet thans koers naar Brest. Inmiddels heeft de zeesleepboot „Zwarte Zee", welke te Douarnenez is gestationneerd, zich naar het schip be geven, om zoodra assistentie wordt gevraagd, deze te kunnen verleenen. De „Garoet" is in 1917 gebouwd op de helling van de Kon. Mij. „De Schel de" te Vlissingen. He vrachtschip meet 7133 bruto reg. ton en 4543 netto reg. ton. Op 6 December vertrok de „Garoet" uit Rotterdam, geladen met stukgoe deren. Te Antwerpen werd verder vrachtgoed ngenomen, waarna het schip naar Soerabaja vertrok. Het schip wordt heden te Brest verwacht. Naar wij neder over de moeilijkheden waarmede het vrachtschip „Garoet" van den Rotterdamschen Lloyd heeft te kam pen, vernemen, heeft het schip een lek in ruim 5. Heden wordt de „Garoet" te Brest verwacht. hem genoegen dat het fonds had besloten, de hoogste onderscheiding die het toekent, nl. de zilveren medaile, aan Plum te ver leenen. Spr. hechtte hem de medaille onder het uitspreken van zijn persoonlijke waar deering voor de heldendaad, door Plum verricht, op de borst. Hierna sprak mr. Haex, die mede namens zyn collega's directieleden, Plum van harte gelukwenschte met zijn heldhaftig gedrag. Spr. zeide dat de Oranje-Nassau-mijnen trotsch zijn op hetgeen Plum heeft verricht en dat zijn daad niet alleen hem zelf, maar ook het mijnwezen en vooral de Oranje- Nassau-mijn eerde. Tenslotte verklaarde ook de mijnbouw- kundige ingenieur Kremer in een persoon lijk woord, dat hetgeen Plum heeft gedaan op hoogen prijs wordt gesteld. De directie der Oranje-Nassau-mijnen had reeds eerder van haar waardeering voor het gedrag van Plum doen blijken door toekenning van een geldelijke belooning. „Neem me niet kwalijk, maar de ware kunstenaar moet werken, als hij inspiratie heeft". ONS DRUKWERK ziet er ALTIJD goed uit! ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320 DRUKKERIJ COSTER NOG GEEN OPLOSSING IN DE ZAAK VAN DEN JOURNALIST HANSEN. Maandagochtend zal het seniorencon vent van den gemeenteraad in Den Haag bijeenkomen om te beraadslagen over de kwestie, welke geleid heeft tot de gijzeling van den journalst van „Het Vaderland", den heer C. L. Hansen. De bijeenkomst is belegd op verzoek van W. H. Vliegen, die als voorzitter der grootste fractie daartoe het initiatief heeft genomen. In deze geruchtmakende zaak, waar voor de heer Hansen nu reeds van 7 December af in gijzeling wordt gehou den, komt nog geen licht. De rechter-commissaris gaat voort getuigen te hooren en is thans begon nen in dit verhoor ook raadsleden te betrekken. DAPPERE MIJNWERKER GEHULDIGD. Gistermiddag waren in het gebouw van het staatstoezicht op de mijnen met den hoofdingenieur der mijnen en het tech nische en administratieve personeel samen gekomen de directie van de Oranje-Nassau- mijnen, de bedrijfsingenieur van de Mijn Oranje Nassau III, de heer Raedts, en de houwer van de Oranje Nassau mijnen L. Plum uit Ophoven-Sittard. De hoofdingenieur, mr. dr. ir. van Water schoot van der Gracht, zeide dat deze sa menkomst was belegd om den houwer Plum te huldigen voor hetgeen hij op 4 September j.1. heeft gedaan. Met twee ka meraden, Idczak en Genski, was hij op de 420 M. verdieping van de mijn Oranje Nas sau III in een der mijngangen te Heerier- heide bezig met het vervangen van een oude ondersteuning in een mijngang door nieuwe ijzeren ringen. Omstreeks 12 uur 's middags had een instorting plaats, waar bij Genski werd bedolven en op slag ge dood, terwijl Idczak met beide beenen in het afgevallen gesteente bekneld raakte, Plum, die onder de nieuwe ondersteuning had gestaan, had geen letsel. Hij bedacht zich geen oogenblik, kroop door de zeer kleine ruimte, die tusschen de gevallen steenen en hem was overgebleven, naar Idczak en wist na een kwartier van uiterst gevaarlijk werken, terwijl de steenen nog telkens naar beneden vielen, zijn kameraad te redden. De hoofdingenieur had in zijn kwaliteit van bestuurslid van het Carnegie- heldenfonds voorgesteld, aan Plum een on derscheiding toe te kennen, en het deed EEN PROBAAT MIDDEL. „Fransje maakt het goed". In „De Bode" der Heldring-Gestichten schrijft O. G. H. (ds. O. G. Heldring): „Of dat lachende jongetje op de postze gels wel behoort heeft tot de „misdeelde jeugd", betwijfel ik. Het klaarblijkelijk ge noegen, dat hij heeft in iets, dat zijn aan dacht boeit, de kinderlijke onbevangenheid, waarmee hij er voor openstaat, spreken van een onbezorgde jeugd, niet door sociale misstanden gedrukt. Laat hem met zijn lachend gezicht maar veel geld verzamelen voor zijn minder ge lukkige broeders en zusters. Laat hem maar veel harten openen. Men kan hem niets weigeren. Wie hem ziet tast vanzelf in zijn beurs. En wie zou hem niet graag op zijn brieven plakken? Verbeeldt u, dat ge student zijt en hal verwege de maand is uw geld op. Een brief naar huis met dit kereltje op het couvert doet wonderen. Of ge wilt aan uw chef met Kerstmis, een paar extra dagen vragen. Plak er zoo'n lachend ventje op en hij doet het. Moet ge misschien tegen het eind van het jaar rekeningen verzenden? Hij zal u wel helpen om het geld binnen te krijgen. Hebt ge met iemand een diepgaande ru zie, zoo'n loopgravenoorlog, waarin geen beweging te krijgen is: Zend hem een Kerst- en Nieuwjaarskaart natuurlijk een kinderbriefkaart met Fransje zoo heet hij, naar zijn vader er bovenop. Fransje knapt het op. Hebt ge een reusachtig ernstigen en zwaarwichtigen brief opgesteld aan uw pupil want uw zoon of dochter hebben natuurlijk zoo'n brief noodig hebt ge zijn of haar verdorvenheid in donkere kleuren geschilderd, geef hem dan een schijn van succes door Fransje er buitenop te plakken. Wie weet, maakt hij weer goed, wat de inhoud bederft! Of hebt ge een aardigen, gezelligen brief geschreven aan den een of anderen een zamen stakker, luister hem dan nog wat op met den breeden lach van het Halsje. Hoeveel meer waarde zal uw kale kaartje aan verloofde of getrouwde of met 'n kind gezegende paren hebben, als Fransje hen eerst eens met klaarblijkelijke sympathie heeft toegelachen. Zend hem vooral ook naar 't buitenland. Laat hem de menschen daar eens aankij ken. 't Zal hun goed doen. Stuur hem aan ieder, de gij eens even wilt opvroolijken aan beide zijden van den evenaar of er bo venop of voor mijn part aan de Russische expeditie op de Noordpool of aan de Engel- sche ofAmerikaansche of Noorsche wat is h^ ook weer? aan de Zuidpool: 't doet er niet toe wat ge op het adres zet; de Zuidpool is weinig bevolkt, 't komt wel te recht. Doe met hem, wat ge wilt. Maar stuur hem". MINDERJARIG MEISJE MEEGELOKT. De Groningsche recherche heeft aangehou den en ter beschikking van den officier van justitie gesteld den 24-jarig ja gehuwden chauffeur H. H. N. te Groningen, die een minderjarig meisje uit Arnhem in zijn auto mee naar Groningen heeft genomen en haar had voorgespiegeld, dat hij niet getrouwd was. Toen het meisje bemerkte, dat dit wel het geval was, en zy inzag, dat de man mi: der waardige bedoelingen had en I-ar in een slechte omgeving wilde plaatsen, heeft zij zich bij de politie vervoegd, die haar weer op transport naar Arnhem heeft gesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9