Ned. Spoorwegen „varen" nieuwe koers. Binnenland Rijsnelheid belangrijk verhoogd. N VOERING TWEE UUR-DIENST. De toestand In Suriname. Verhouding tusschen gouverneur en koloniale staten. Dieseltrein bij Culemborg ontspoord. Verkeersongelukken. TWEEDE BLAD. 2 De Nederland*»»* Spoorwegen staan ««i den vooravond van een omwente ling, zooals zij die in hnn bijkans 1W- jarige geschiedenis niet gekend hebben. De evolntie van het snelverkeer heeft de spoorwegen voor een moeilijk pro bleem gesteld, dat niet zonder belang rijke ingrijpende veranderingen en daar mede gepaard gaande groote kosten voor een redelijke oplossing vatbaar bleek. Nauwelijks honderd jaar geleden moest de populaire trekschuit plaats maken voor het moderner vervoermiddel de spoortrein. Se dert dat oogenblik hield de spoor langen tijd het monopolie, totdat in het tweede de cennium dezer eeuw de auto zich een weg baande en spoedig zoo populair werd, dat de spoor, vooral ten opzichte van het „klein vervoer", volkomen dreigde te worden over vleugeld. De politiek der spoorwegen moest gewij zigd worden wilden zjj in dezen zwaren con currentiestrijd, waartegen zelfs de wetge ving in de practijk nog niet bestand bleek, niet aan het kortste eind trekken. Het mo derne verkeer eischt op de eerste plaats naast veiligheid, snelheid. Hiermede diende dus op de eerste plaats rekening te worden gehouden. Een juiste combinatie tusschen snelheid en het voldoen aan kleine belan gen, o.a. stoppen bij kleine plaatsen is on mogelijk. Om aan de zware concurrentie van de auto het hoofd te kunnen bieden was het noodig te overwegen, op welke wijze het rei zend publiek het meest zou zijn gediend. Het voldoen aan kleine belangen verviel terstond by de beschouwing van de opvoe ring van de snelheid. Hoewel met leedwezen, hebben de spoor wegen dan ook moeten afzien van een deel van het „klein vervoer". De omstandigheden zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto en de autobus dat verkeer beter dan de spoor wegen kunnen bedienen. Bovendien bleek, dat op de meeste baanvakken het reizigers verkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar verminderde, terwijl de bezetting der snel treinen zich kon handhaven. De stoptreinen, welke door sneltreinen werden vervangen, bleken als regel weder een voldoende be zetting te verkrijgen. Dit gaf de spoorwegen aanleiding tot het maken van een studie over de mogelijkheid van de opheffing der stop treinen, welke het verkeer op korten afstand bedienen, waarbij de alsdan vrijkomende treinkilometers gebruikt zouden kunnen worden tot het rijden van sneltreinen. Deze studie heeft ertoe geleid, dat tot op heffing van 148 kleinere stations zal wor den overgegaan, zonder dat daardoor de be- drijfsuitkomsten zullen dalen. Daarmede hebben de spoorwegen het „groote verkeer" voor hunne rekening: de autobussen dienen voor het kleine verkeer te zorgen. Beide vervoermiddelen komen dan rneer tot hun recht. Hiermede is zonder con flict een belangrijke stap gezet in de rich ting van de verkeerscoördinatie, welke tot uiting komt in de reisgids welke 15 Mei a.s. van kracht wordt en waarin zoowel de trein- als de busverbindingen zullen worden ver meld. Door de opheffing der 148 stations kan de frequentie der sneltreinen worden opge voerd en hierdoor kan het aantal sneltrein verbindingen over het geheele net belang rijk worden uitgebreid. Bestaat er thans een beperkt aantal goede verbindingen, met half Mei zal dit aantal verdubbeld of meer dan verdubbeld worden. Opvoering van de snelheid. Een tweede punt van de studie was na te gaan of het mogelijk zou zijn de snelheid op de hoofdbaanvakken op te voeren en of ook by verhooging der snelheid een dienst regeling kon worden opgebouwd, welke aan hooge eischen zou voldoen. Hierbij moest men waken, dat de z.g. „knooppunten dienstregeling" welke in 1934 werd inge voerd, niet zou verloren gaan, daar dit een stap „achteruit" zou beteekenen. Het bleek niet alleen mogelijk de z.g. „knooppunten-dienstregeling" van 1934 te behouden, doch o.a. ook in het belangrijke knooppunt Amsterdam C.S. de aansluitin gen aanzienlijk te verbeteren. Tot nu toe, liet dat daar zeer veel te wenschen over. De opvoering der snelheid was dringend noodig, omdat de gemiddelde snelheid van de auto op de openbare wegen in vele geval len reeds hooger is dan met de sneltreinen werd bereikt. Voor de reizigers beteekent de opvoering van de snelheid een belangrijke tijdsbespa ring. Op de thans reeds met electrische tracties bereden baanvakken Amsterdam-Haarlem- Rotterdam, Amsterdam-Alkmaar, Amster- dam-Uitgees etc. zal de snelheid slechts ge ring verhoogd kunnen worden. De treinen zullen in plaats van met 95 K.M. per uur worden gereden met 100 K.M. per uur. Het is niet mogelijk met het oude electrische ma teriaal zonder een belangrijken ombouw van dit materiaal hoogere snelheden te be reiken. De ombouw ervan kost geruimen tijd en al ware daartoe besloten, dan zou de ver hoogde snelheid, daar de rijtuigen niet op tijd gereed kunnen zyn, toch niet met 15 Mei a.s. kunnen ingaan. De behaalde tijd winst is dan ook op bedoelde baanvakken gering. Op het middennet, dat ingaande 15 Mei geelectrificeerd wordt, zullen de uit modern nieuw materiaal samengestelde treinen wor den ingelegd met een snelheid van 120 K.M. per uur. De daardoor vrijkomende diesel electrische eenheden zullen worden ge bruikt op de baanvakken Amsterdam-den Haag-Rotterdam-Groningen en Twente, en Dordrecht-Maastricht. Deze laatste verkrij gen dan te Eindhoven aansluiting met de eelectrische treinen naar en van Utrecht De dieselelectrische treinen zullen eveneens gaan rijden met een snelheid van 120 K.M. per uur, terwijl de met stoomtractie op de betreffende trajecten vervoerde sneltreinen een snelheid van 100 K.M. per uur zullen bereiken. Op het overige deel van het net worden eveneens de snelheden opgevoerd door de zwaarte der treinen te beperken tot onge veer 300 ton, d.i. maximaal 7 wagons, waar door het mogelijk wordt den rijtijd tusschen twee stopstations met 1 minuut te vermin deren. Op eenigszins lange baanvakken wordt daardoor een niet onbelangrijke tijd winst verkregen. De dienstregeling. Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan nog het volgende worden opgemerkt. Met ingang van de dienstregeling van 15 Mei 1938 zal een regelmatige dienst welke thans reeds op het middennet bestaat, op het ge heele net worden ingevoerd. Practisch zal dan over alle lijnen een re gelmatige 2 uursdienst worden gereden. Op de baanvakken waar de verkeersdichtheid zulks wettigt wordt deze 2 uursdienst over den geheelen dag of over een gedeelte daarvan uitgebreid tot een regelmatigen uurdienst. Oogenschijnlijk is de dienst niet regelma tig, doch by een nadere beschouwing blijkt, dat de afwijkingen ieder op zich zelf bezien, weder egelmatig zyn. Dit is het gevolg van het bezigen van verschillende tractiesoorten op eenzelfde baanvak. Zoo zullen op de baanvakken Amsterdam, den Haag, Rotter- dam-Groningen en Twente zoowel stoom- als dieselelectrische treinen rijden. Een aardige bijzonderheid is, dat bij de samenstelling van de nieuwe dienstregeling bleek, dat Coevorden al heel gelukkig is toe bedeeld. Daar zullen de treinen, die in de richting Zwolle rijden op de oneven heele uren vertrekken, dus 7, 9, 11, 1 uur enz. en de treinen, die in de richting Stadskanaal rijden op de even heele uren dus 8, 10, 12 uur enz. Verwacht wordt, dat reeds de eerste dag van het verschijnen meer dan 200.000 exem-' plaren van het spoorboekje zullen worden verkocht. De oude boekjes, welke vroeger nog wel eens dienst deden, ook al was de nieuwe dienst al lang ingegaan, hebben nu in verband met de belangrijke en ingrijpen de verandering absoluut geen waarde meer. Ontleend is aan het voorloopig verslag van de begrooting van Suriname 1938: Vele leden erkennende, dat de bestuurs taak in Suriname mede in verband met de zwakke economische basis en de beperkte middeien, waarover het gouvernement beschikt, waren niettemin van oordeel, dat hef beleid van den gouverneur, in het bijzonder wat betreft zijn verhouding tot de koloniale staten, minder gelukkig is geweest. De samenwerking tusschen den gouver neur en de staten, zoo betoogden de leden, heeft in het afgeloopen jaar veel te wen schen over gelaten. Hiervan werden ver scheidene voorbeelden genoemd. Gaarne zou men over deze kwestie het oordeel van den minister willen weten. Algemeen had men met voldoening ken nis genomen- van de mededeeling in de memorie van toelichting, dat een begin van opleving ook in Suriname te bespeu ren valt. Intusschen werd opgemerkt, dat sedert de verschijning van die memorie berichten uit Suriname zijn binnenge komen, volgens welke de koffiecultuur aldaar met ondergang wordt bedreigd ten gevolge van de zeer sterke daling van de koffieprijzen. De vraag werd gesteld, of daardoor de lichte verbetering in den economischen toestand van Suriname niet weer voor het tegendeel plaats heeft moe ten maken. Vele leden achtten het, met het oog op de zwakke economische positie van het gewest, wenschelijk, dat van gouverne- mentswege zoowel de mijnbouw als de land- en tuinbouw zooveel mogelijk wor den bevorderd. Sommige leden meenden, dat in de helaas zeldzame gevallen, waarin particu lieren in Nederland geneigd blijken kapi taal beschikbaar te stellen voor de vesti ging van een bedrijf in Suriname, de gou verneur niet steeds een gedragslijn volgt, welke geschikt is om deze geneigdheid te versterken. Men zou het op prijs stellen, indien de minister mededeelingen kon doen omtrent de resultaten, welke de proefbedrijven van de Suriname Hoeve-maatschappij en dat van het mechanisch rijstbedrijf in Nickerie den laatsten tyd hebben opgeleverd. Eenige leden achtten het wenschelijk, dat meer aandacht wordt besteed aan de cultureele en sociale behoeften van de Surinaamsche bevolking. In verband daar mede drongen zij aan op uitbreiding en verbetering van het onderwijs. Opnieuw vestigden vele leden de aan dacht op de beteekenis voor de volksge zondheid van de verstrekking van goed drinkwater in het bijzonder ter bestrijding van de bacillaire dysenterie. Gaarne zouden zy vernemen, in welk stadium de aangelegenheid van de drink watervoorziening zich thans bevindt, en in het bijzonder of met betrekking tot Jiet vragstuk der verplichte aansluiting reeds een oplossing verkregen is. Geen persoonlijke ongelukken; het treinverkeer ernstig gestagneerd. Naby het station Culemborg is gister avond de dieseltrein nr. 633, welke om 19.11 uur uit Utrecht naar Eindhoven vertrekt, ontspoord. Aangezien beide hoofdsporen werden versperd, veroorzaakte de ontsporing belangrijke stagnatie in het treinver keer. Door de treinen over een goede- renspoor voorbij de plaats van het dé raillement te leiden, gelukte het ten slotte het treinverkeer wederom door gang te doen vinden. De oorzaak van de ontsporing is niet bekend. Persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen. Omtrent deze ontsporing kan nader wor den gemeld, dat niet beide hoofdsporen, doch slechts een spoor versperd is, zoodat de treinenloop over het vrye spoor kan worden geleid. De ontsporing geschiedde bij het inrijden van het station, waar de trein moest stop pen, zoodat de snelheid slechts tien tot vijf tien kilometer bedroeg. De oorzaak van het déraillement is het ontijdig omhalen van een wissel, welke met de hand wordt bediend. De trein bestond uit een dubbel dieselstel. Het voorste stel passeerde den wissel op normale wijze, doch door de verandering van den wisselstand is het achterste stel uit de rails geloopen, waarbij het licht bescha digd is. De trein stond vrijwel dadelijk na de ont- soring, welke een grooten schok veroorzaak te, stil. De reizigers van het achterste trein stel begaven zich over den spoorweg naar de voorste rijtuigen, welke losgekoppeld werden, waarna de reis nagenoeg zonder vertraging kon worden voortgezet. De volgende treinen uit de richting Utrecht konden niet binnenkomen en moes ten te Houten over het andere spoor worden geleid. In den loop dezer treinen ontstond hierdoor een vertraging van een half uur. Ook de treinen uit de richting Geldermalsen worden opgehouden, doch om half tien was de stagnatie van dien kant reeds opgehe ven. Spoedig na het ongeval arriveerde een z.g. ongevallenwagen met personeel, waar na onmiddellijk met het opruimingswerk be gonnen werd. LEVENSVERZEKERINGMAATSCHAPPIJ OPGELICHT. De dader voortvluchtig. De directie van de Algemeene Friesche Levensverzekering Maatschappij te Leeuwar den heeft gisteravond bij de politie aangifte gedaan, dat zij door één harer Haarlemsche agenten, zekeren V. voor ongeveer vijfen twintig duizend gulden is benadeeld. V. liet het voorkomen alsof verschillende personen, die by de maatschappij een ver zekering hadden loopen, gelden wilden op nemen op hun polis. Het hoofdkantoor zond V. de bedragen toe, om deze aan de betrok kenen uit te keeren. V. stak de gelden echter in zijn zak en zond aan de maatschappij de kwitanties, waarop hy valsche handteeke- ningen plaatste. De zaak is dezer dagen uit gekomen, doordat een polishouder, die in derdaad gelden wilde opnemen, van de maatschappij bericht ontving, dat hij reeds driehonderd gulden had geleend. De betrok kene schreef hierop terug, dat dit op een vergissing moest berusten en toen men naar aanleiding hiervan een onderzoek instelde, kwam het bedrog aan het licht. V., die zich in het nauw gedreven zag, had den polishouder eèn bedrag aangeboden, als hij geen werk van de zaak wilde maken, dooh dit aanbod werd afgewezen. De man, die reeds vele jaren by de maatschappij in dienst was, is onmiddellijk ontslagen. Toen de politie hedenavond, nadat de aangifte ge schied was, tot zyn arrestatie wilde over gaan, bleek hij voortvluchtig te zyn. ONTIJDIG VREUGDEVUUR. Jeugdige brandstichter gevat. Op den hoogsten heuvel van de wa- randabergen op de Erfgooiersmeent te Huizen (N.H.), was een huizenhooge stapel brandbaar materiaal opgetast. In woners van de gemeente Huizen hadden op verzoek van de Oranje-vereeniging het materiaal bijeengebracht en enkele fabrieken stonden haar brandbaren af val af. Deze stapel was bestemd op den nationalen feestdag tot vreugdevuur te worden gepromoveerd. Een baldadige jongenshand stak er echter gisteravond om negen uur al den brand in. De ge weldige vuurgloed trok heinde en ver de aandacht. De brandweer was spoedig ter plaatse en wist met twee stralen het fantastisch schouwspel tot een dra einde te brengen. De politie heeft in verband met het ontijdig oplaaien van het vreugdevuur den jeugdigen C. B. in arrest gesteld. IN WASCHWATER VERDRONKEN. Gistermiddag om vier uur viel het twee jarig zoontje van de familie Valk, wonende aan de Kerksteeg te Drunen in een onbe waakt oogenblik voorover in het wasch- water. De ouders waren slechts een oogen blik afwezig geweest, toen zij het treurige geval ontdekten. Dr. Akkerman heeft langen tijd getracht de levensgeesten op te wekken, doch zonder resultaat. GIFT VAN H.M. DE KONINGIN. De koninklijke nationale vereeniging tot steun aan miliciens werd verblijd met een ruime bijdrage van haar beschermvrouwe, H.M. de koningin, als blijk van belangstel ling in den zoo nuttigen arbeid dezer ver eeniging. TASCH MET WISSELS GESTOLEN! Opgepast by aanbiedingen! Gistermiddag is op de Keizersgracht te Amsterdam van een rywiel een tasch gesto len, welke een aantal wissels op naam van de rijwielfabriek Simplex bevatte en die door tusschenkomst van de Incassobank bij particulieren, buiten Amsterdam wonende, moesten worden aangeboden. De wissels zyn niet grooter dan 100 gulden. Aangezien de mogelykheid bestaat, dat de dief zal trachten de wissels te innen en zich daarby als incasseerder van Incassobank zal voordoen, waarschuwt de politie van het bureau Stadhouderskade de betrokkenen ter dege toe te zien, dat het geld in goede han den komt. DE INBRAAK IN DE REGULIERSBREESTRAAT. Een vierde arrestant. De politie te Rotterdam heeft nog een •vierde arrestatie verricht in verband met den stoffendiefstal in een zaak in de Regu- liersbreestr. te A'dam waar enkele malen is ingebroken en voor honderden guldens aan stoffen werd meegenomen. Gister was het een machinist van een te Rotterdam binnenkomende boot, die als verdacht van diefstal met braak in de ha ven werd aangehouden en naar Amsterdam overgebracht. SCHRIFTELIJK BEANTWOORDE VRAGEN. In voorloopig antwoord op de vragen van den heer Effendi (C.P.H.) betreffende de arrestatie van den voorzitter eener Chinee- sche vereeniging in Ned.-Indië op grond van het vermoeden van deelname aan de anti-Japansche boycot-beweging, zegt de mi nister van koloniën, dat hij ter zake inlich tingen heeft gevraagd aan den gouverneur- generaal. Na de ontvangst van 's landvoogds ant woord zal hy op deze aangelegenheid terug komen. Op vragen van den heer Krol betreffende de werking van steunregeling voor kleine boeren, heeft de minister van sociale zaken geantwoord: Het is den minister bekend, dat zich op de zand- en dalgronden in Groningen en Drente gevallen kunnen voordoen, waarin de kleine grondgebruikers, in financieel op zicht zyn achteruitgegaan. Naar de meening van den minister moeten de merites van be doelde regeling echter niet worden afgeme ten naar bepaalde gevallen, al of niet in een bepaalde streek, doch naar de waarde wel ke zy voor Nederland, als geheel genomen, heeft. Aangezien de minister van oordeel is, dat de steunverleening aan kleine grondgebrui kers in haar algemeenheid zeer zeker be vrediging schenkt, kan hy geen vryheid vinden een wyziging aan te brengen. NIEUWE ARBEID TE LEEK (L.) Stichting van contactzwavelzuur- fabriek. De staatsmijnen in Limburg hebben be sloten tot het stichten van een contact- zwavelzuurfabriek op het stikstofbindings- bedrijf van de staatsmijn „Maurits" op het grondgebied van de gemeente Beek. De vereischte bouwvergunning hebben B. en W. van Beek thans verleend. De fabriek, welke in 1938 moet worden opgeleverd, vordert een bedrag van 134.100 aan bouwkosten. Is eenmaal de installatie gereed, dan is er voor vele handen nieuwen arbeid. NIEUW CONTRACT VISSCHERIJ VERWORPEN. De IJmuider federatie gaf den doorslag. Naar wy vernemen, hebben de haven arbeiders (vischlossers) te IJmuiden de voorstellen, inzake een nieuw contract met de reedersvereeniging, verworpen. Alleen in de katholieke organisatie was een meerderheid vóór deze voorstellen, die o.a. inhielden verhooging van het standaard- loon van 3.50 op 4. De leden der IJmuider Federatie en van de afdeeling van den Nederlandschen Bond van Christelijke fabrieks- en transport arbeiders hebben de voorstellen echter ver worpen, hetgeen beteekent dat, in totaal gerekend, een meerderheid tegen de voor stellen is. ARTIS KRIJGT EEN JAAR UITSTEL VAN BETALING. Gistermiddag is een vergadering gehou den van houders van 3 pCt,-hypothecaire obligatiën der leening 1927 ten laste van het Koninklyk Zoölogisch Genootschap „Natura Artis Magistra", ter bespreking van een beslissing ten aanzien van de betaling der aflossingen en der vervallen coupons, even tueel van een uitstel dezer betalingen ten gunste van het financiëele herstel van het in moeilykheden verkeerende genootschap. Van de 92 nog uitstaande obligaties waren 54 ter vergadering vertegenwoordigd, recht hebbende op 54 stemmen. De voorzitter, de beer Robert May, deelde mede, dat nog geen definitieve oplossing ten aanzien van de 3 pCt.-leening 1895 is ge vonden. Het bestuur van het genootschap ziet uit de thans zoo dringend geworden moeilyk heden geen anderen uitweg dan een her nieuwd uitstel van betaling tot 1 Januari 1939 te vragen. Dit verzoek werd daarop door de verga dering met algemeene stemmen ingewilligd. Na afloop werden in besloten bestuurs vergadering de besprekingen over de in verband met de dreigende executie te nemen maatregelen voortgezet. DE MOORD MET ROOF TE SITTARD. De gemeentepolitie te Sittard heeft gister avond jL uit Heerlen, die was gearresteerd in verband met den Zaterdagavond op den Bergerweg te Sittard gepieegden moord met roof op den 19-jarigen kruideniersbe diende K. In vryheid gesteld. AAN DE PROPAGANDA VOOR DE STICHTING „ONS KIND". Het landelijk comité van aanbeveling voor de stichting „Ons Kind" verzoekt ons mede te deelen, dat het de medewerking verkreeg van talrijke groepen padvnders, om het behulpzaam te zyn by een onder deel van de actie ten bate van het fonds, dat bij wijze van nationaal geschenk eer lang aan H. K. H. prinses Juliana zal worden aangeboden, ter gelegenheid van de te verwachten blyde gebeurtenis. Daar ook de padvinders in onze omge ving meewerken, zy het ons veroorloofd er de neringdoenden op attent te maken, dat zy binnenkort van de padvinders het ver zoek zullen ontvangen tot het plaatsen, gedurende ongeveer een tiental dagen, van een fraai uitgevoerde bus, waarin het pu bliek kleine en grootere gaven kan depo- neeren, bestemd voor dit nationale ge schenk. Mogen zy ook hier kunnen rekenen op de medewerking van den winkelstand, opdat het publiek ook ten onzent ruim schoots gelegenheid kryge voor het fonds, dat naar men weet, het Nederlandsche kind ten goede zal komen, te offeren. Men ziet hierby een reproductie van het schild van de bus. HET ZINKEN VAN DE „HANNAH". Vragen aan den minister. De heer Donker (R.K.) heeft aan de mi nisters van buitenlandsche zaken en defensie de volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Is de regeering bereid een nauwkeurig onderzoek te doen instellen naar de natio naliteit van het tot dusverre onbekende schip, dat in de Spaansche wateren een torpedo heeft afgeschoten op het Nederland sche schip „Hannah" tengevolge waarvan dit is gezonken? 2. Is de regeering bereid het resultaat van dit onderzoek aan de Kamer mede te deelen? 3. Wil de regeering een uiteenzetting geven van de maatregelen, die in den loep van den Spaanschen burgeroorlog hetzij tengevolge van internationaal overleg hetxy van Nederlandsche zyde op eigen initiatief zyn genomen ter bescherming van de scheepvaart in de Middellandsche Zee? 4. Welke van deze maatregelen waren nog in werking ten tijde van het torpedeeren van de „Hannah" en in welken omvang waren zy dat? 5. Geeft dit torpedeeren van een Neder- landsch schip der regeering aanleiding na te gaan welke wyze de Nederlandsche scheepvaart in de Middellandsche Zee doel treffend beschermd zou kunnen worden? 6. Zoo ja. hoe stelt de regeering zich voor dit doel te bereiken? ERNSTIGE AUTOBOTSING; DAME ZWAAR GEWOND. Gisteravond om half tien is op den ryks- straatweg HeerlenSittard naby de Win- terraker berg een uit de richting van Sit tard komende vierpersoonsauto, waarin al leen achter het stuur gezeten was de ruim dertigjarige mevrouw Wijers uit Rumper., van voren aangereden door een tegemoet komende zware vrachtauto, die op het lin ker gedeelte van den weg geraakte. De per sonenauto werd grootendeels vernield en mevr. W. werd zeer ernstig gewond. Nadat door een geneesheer de eerste hulp was verleend, is zy in zorgwekkenden toestand naar het St. Josefziekenziekenhuis te Sittard vervoerd. Het slachtoffer is de echtgenoote van ir. Wyers van den staatsmUn Hendrik. VERKEERSCAAAMBOLE TE DIEMEN. In de kom van Diemerbrug ia gistermid dag een gecompliceerd verkeersongeluk voorgevallen. Op den Hartveldscheweg, naby het café „Vervetjes", reed een militaire vrachtauto, op weg naar Haarlem, een motorryder aan, die uit de richting Amsterdam kwam. Om een botsing te voorkomen, week de be stuurder van de legerauto op het laatste oogenblik naar links uit, met het gevolg echter, dat hy een tweede aanryding ver oorzaakte met een naderenden schillenk»r in. Het paard, dat voor den wagen was 8e' spannen, brak twee beenen en moest ter plaatse worden afgemaakt. De man, die op den bok zat, een bewoner van Ouderkerk aan den Amstel, viel door den schok op straat en verstuikte een enkel- De kar werd zwaar beschadigd, terwUl dl' lading schillen over den weg werd ver spreid. De aangereden motorryder was gewond op den weg blyven liggen. De drie plaatse lijke geneosheeren, die dadelyk na het on geluk verschenen, constateerden, dat dit slachtoffer, een bewoner van Amsterdam, een gecompliceerde onderbeenfractuur had bekomen. Per auto van den Geneeskundi-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6