Ned. Spoorwegen „varen" nieuwe koers.
Binnenland
Rijsnelheid belangrijk verhoogd.
N VOERING TWEE UUR-DIENST.
De toestand In Suriname.
Verhouding tusschen gouverneur
en koloniale staten.
Dieseltrein bij Culemborg
ontspoord.
Verkeersongelukken.
TWEEDE BLAD.
2
De Nederland*»»* Spoorwegen staan
««i den vooravond van een omwente
ling, zooals zij die in hnn bijkans 1W-
jarige geschiedenis niet gekend hebben.
De evolntie van het snelverkeer heeft
de spoorwegen voor een moeilijk pro
bleem gesteld, dat niet zonder belang
rijke ingrijpende veranderingen en daar
mede gepaard gaande groote kosten
voor een redelijke oplossing vatbaar
bleek.
Nauwelijks honderd jaar geleden moest de
populaire trekschuit plaats maken voor het
moderner vervoermiddel de spoortrein. Se
dert dat oogenblik hield de spoor langen
tijd het monopolie, totdat in het tweede de
cennium dezer eeuw de auto zich een weg
baande en spoedig zoo populair werd, dat de
spoor, vooral ten opzichte van het „klein
vervoer", volkomen dreigde te worden over
vleugeld.
De politiek der spoorwegen moest gewij
zigd worden wilden zjj in dezen zwaren con
currentiestrijd, waartegen zelfs de wetge
ving in de practijk nog niet bestand bleek,
niet aan het kortste eind trekken. Het mo
derne verkeer eischt op de eerste plaats
naast veiligheid, snelheid. Hiermede diende
dus op de eerste plaats rekening te worden
gehouden. Een juiste combinatie tusschen
snelheid en het voldoen aan kleine belan
gen, o.a. stoppen bij kleine plaatsen is on
mogelijk.
Om aan de zware concurrentie van de
auto het hoofd te kunnen bieden was het
noodig te overwegen, op welke wijze het rei
zend publiek het meest zou zijn gediend.
Het voldoen aan kleine belangen verviel
terstond by de beschouwing van de opvoe
ring van de snelheid.
Hoewel met leedwezen, hebben de spoor
wegen dan ook moeten afzien van een deel
van het „klein vervoer". De omstandigheden
zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto en
de autobus dat verkeer beter dan de spoor
wegen kunnen bedienen. Bovendien bleek,
dat op de meeste baanvakken het reizigers
verkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar
verminderde, terwijl de bezetting der snel
treinen zich kon handhaven. De stoptreinen,
welke door sneltreinen werden vervangen,
bleken als regel weder een voldoende be
zetting te verkrijgen. Dit gaf de spoorwegen
aanleiding tot het maken van een studie over
de mogelijkheid van de opheffing der stop
treinen, welke het verkeer op korten afstand
bedienen, waarbij de alsdan vrijkomende
treinkilometers gebruikt zouden kunnen
worden tot het rijden van sneltreinen.
Deze studie heeft ertoe geleid, dat tot op
heffing van 148 kleinere stations zal wor
den overgegaan, zonder dat daardoor de be-
drijfsuitkomsten zullen dalen.
Daarmede hebben de spoorwegen het
„groote verkeer" voor hunne rekening: de
autobussen dienen voor het kleine verkeer
te zorgen. Beide vervoermiddelen komen dan
rneer tot hun recht. Hiermede is zonder con
flict een belangrijke stap gezet in de rich
ting van de verkeerscoördinatie, welke tot
uiting komt in de reisgids welke 15 Mei a.s.
van kracht wordt en waarin zoowel de trein-
als de busverbindingen zullen worden ver
meld.
Door de opheffing der 148 stations kan de
frequentie der sneltreinen worden opge
voerd en hierdoor kan het aantal sneltrein
verbindingen over het geheele net belang
rijk worden uitgebreid. Bestaat er thans een
beperkt aantal goede verbindingen, met half
Mei zal dit aantal verdubbeld of meer dan
verdubbeld worden.
Opvoering van de snelheid.
Een tweede punt van de studie was na te
gaan of het mogelijk zou zijn de snelheid
op de hoofdbaanvakken op te voeren en of
ook by verhooging der snelheid een dienst
regeling kon worden opgebouwd, welke aan
hooge eischen zou voldoen. Hierbij moest
men waken, dat de z.g. „knooppunten
dienstregeling" welke in 1934 werd inge
voerd, niet zou verloren gaan, daar dit een
stap „achteruit" zou beteekenen.
Het bleek niet alleen mogelijk de z.g.
„knooppunten-dienstregeling" van 1934 te
behouden, doch o.a. ook in het belangrijke
knooppunt Amsterdam C.S. de aansluitin
gen aanzienlijk te verbeteren. Tot nu toe,
liet dat daar zeer veel te wenschen over.
De opvoering der snelheid was dringend
noodig, omdat de gemiddelde snelheid van
de auto op de openbare wegen in vele geval
len reeds hooger is dan met de sneltreinen
werd bereikt.
Voor de reizigers beteekent de opvoering
van de snelheid een belangrijke tijdsbespa
ring.
Op de thans reeds met electrische tracties
bereden baanvakken Amsterdam-Haarlem-
Rotterdam, Amsterdam-Alkmaar, Amster-
dam-Uitgees etc. zal de snelheid slechts ge
ring verhoogd kunnen worden. De treinen
zullen in plaats van met 95 K.M. per uur
worden gereden met 100 K.M. per uur. Het
is niet mogelijk met het oude electrische ma
teriaal zonder een belangrijken ombouw
van dit materiaal hoogere snelheden te be
reiken. De ombouw ervan kost geruimen tijd
en al ware daartoe besloten, dan zou de ver
hoogde snelheid, daar de rijtuigen niet op
tijd gereed kunnen zyn, toch niet met 15
Mei a.s. kunnen ingaan. De behaalde tijd
winst is dan ook op bedoelde baanvakken
gering.
Op het middennet, dat ingaande 15 Mei
geelectrificeerd wordt, zullen de uit modern
nieuw materiaal samengestelde treinen wor
den ingelegd met een snelheid van 120 K.M.
per uur. De daardoor vrijkomende diesel
electrische eenheden zullen worden ge
bruikt op de baanvakken Amsterdam-den
Haag-Rotterdam-Groningen en Twente, en
Dordrecht-Maastricht. Deze laatste verkrij
gen dan te Eindhoven aansluiting met de
eelectrische treinen naar en van Utrecht
De dieselelectrische treinen zullen eveneens
gaan rijden met een snelheid van 120 K.M.
per uur, terwijl de met stoomtractie op de
betreffende trajecten vervoerde sneltreinen
een snelheid van 100 K.M. per uur zullen
bereiken.
Op het overige deel van het net worden
eveneens de snelheden opgevoerd door de
zwaarte der treinen te beperken tot onge
veer 300 ton, d.i. maximaal 7 wagons, waar
door het mogelijk wordt den rijtijd tusschen
twee stopstations met 1 minuut te vermin
deren. Op eenigszins lange baanvakken
wordt daardoor een niet onbelangrijke tijd
winst verkregen.
De dienstregeling.
Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan
nog het volgende worden opgemerkt. Met
ingang van de dienstregeling van 15 Mei
1938 zal een regelmatige dienst welke thans
reeds op het middennet bestaat, op het ge
heele net worden ingevoerd.
Practisch zal dan over alle lijnen een re
gelmatige 2 uursdienst worden gereden. Op
de baanvakken waar de verkeersdichtheid
zulks wettigt wordt deze 2 uursdienst over
den geheelen dag of over een gedeelte
daarvan uitgebreid tot een regelmatigen
uurdienst.
Oogenschijnlijk is de dienst niet regelma
tig, doch by een nadere beschouwing blijkt,
dat de afwijkingen ieder op zich zelf bezien,
weder egelmatig zyn. Dit is het gevolg van
het bezigen van verschillende tractiesoorten
op eenzelfde baanvak. Zoo zullen op de
baanvakken Amsterdam, den Haag, Rotter-
dam-Groningen en Twente zoowel stoom-
als dieselelectrische treinen rijden.
Een aardige bijzonderheid is, dat bij de
samenstelling van de nieuwe dienstregeling
bleek, dat Coevorden al heel gelukkig is toe
bedeeld. Daar zullen de treinen, die in de
richting Zwolle rijden op de oneven heele
uren vertrekken, dus 7, 9, 11, 1 uur enz. en
de treinen, die in de richting Stadskanaal
rijden op de even heele uren dus 8, 10, 12
uur enz.
Verwacht wordt, dat reeds de eerste dag
van het verschijnen meer dan 200.000 exem-'
plaren van het spoorboekje zullen worden
verkocht. De oude boekjes, welke vroeger
nog wel eens dienst deden, ook al was de
nieuwe dienst al lang ingegaan, hebben nu
in verband met de belangrijke en ingrijpen
de verandering absoluut geen waarde meer.
Ontleend is aan het voorloopig verslag
van de begrooting van Suriname 1938:
Vele leden erkennende, dat de bestuurs
taak in Suriname mede in verband met de
zwakke economische basis en de beperkte
middeien, waarover het gouvernement
beschikt, waren niettemin van oordeel,
dat hef beleid van den gouverneur, in het
bijzonder wat betreft zijn verhouding tot
de koloniale staten, minder gelukkig is
geweest.
De samenwerking tusschen den gouver
neur en de staten, zoo betoogden de leden,
heeft in het afgeloopen jaar veel te wen
schen over gelaten. Hiervan werden ver
scheidene voorbeelden genoemd.
Gaarne zou men over deze kwestie het
oordeel van den minister willen weten.
Algemeen had men met voldoening ken
nis genomen- van de mededeeling in de
memorie van toelichting, dat een begin
van opleving ook in Suriname te bespeu
ren valt. Intusschen werd opgemerkt, dat
sedert de verschijning van die memorie
berichten uit Suriname zijn binnenge
komen, volgens welke de koffiecultuur
aldaar met ondergang wordt bedreigd
ten gevolge van de zeer sterke daling van
de koffieprijzen. De vraag werd gesteld, of
daardoor de lichte verbetering in den
economischen toestand van Suriname niet
weer voor het tegendeel plaats heeft moe
ten maken.
Vele leden achtten het, met het oog op
de zwakke economische positie van het
gewest, wenschelijk, dat van gouverne-
mentswege zoowel de mijnbouw als de
land- en tuinbouw zooveel mogelijk wor
den bevorderd.
Sommige leden meenden, dat in de
helaas zeldzame gevallen, waarin particu
lieren in Nederland geneigd blijken kapi
taal beschikbaar te stellen voor de vesti
ging van een bedrijf in Suriname, de gou
verneur niet steeds een gedragslijn volgt,
welke geschikt is om deze geneigdheid te
versterken.
Men zou het op prijs stellen, indien de
minister mededeelingen kon doen omtrent
de resultaten, welke de proefbedrijven van
de Suriname Hoeve-maatschappij en dat
van het mechanisch rijstbedrijf in Nickerie
den laatsten tyd hebben opgeleverd.
Eenige leden achtten het wenschelijk,
dat meer aandacht wordt besteed aan de
cultureele en sociale behoeften van de
Surinaamsche bevolking. In verband daar
mede drongen zij aan op uitbreiding en
verbetering van het onderwijs.
Opnieuw vestigden vele leden de aan
dacht op de beteekenis voor de volksge
zondheid van de verstrekking van goed
drinkwater in het bijzonder ter bestrijding
van de bacillaire dysenterie.
Gaarne zouden zy vernemen, in welk
stadium de aangelegenheid van de drink
watervoorziening zich thans bevindt, en
in het bijzonder of met betrekking tot Jiet
vragstuk der verplichte aansluiting reeds
een oplossing verkregen is.
Geen persoonlijke ongelukken; het
treinverkeer ernstig gestagneerd.
Naby het station Culemborg is gister
avond de dieseltrein nr. 633, welke om
19.11 uur uit Utrecht naar Eindhoven
vertrekt, ontspoord.
Aangezien beide hoofdsporen werden
versperd, veroorzaakte de ontsporing
belangrijke stagnatie in het treinver
keer. Door de treinen over een goede-
renspoor voorbij de plaats van het dé
raillement te leiden, gelukte het ten
slotte het treinverkeer wederom door
gang te doen vinden. De oorzaak van de
ontsporing is niet bekend. Persoonlijke
ongelukken zijn niet voorgekomen.
Omtrent deze ontsporing kan nader wor
den gemeld, dat niet beide hoofdsporen,
doch slechts een spoor versperd is, zoodat
de treinenloop over het vrye spoor kan
worden geleid.
De ontsporing geschiedde bij het inrijden
van het station, waar de trein moest stop
pen, zoodat de snelheid slechts tien tot vijf
tien kilometer bedroeg.
De oorzaak van het déraillement is
het ontijdig omhalen van een wissel,
welke met de hand wordt bediend.
De trein bestond uit een dubbel dieselstel.
Het voorste stel passeerde den wissel op
normale wijze, doch door de verandering
van den wisselstand is het achterste stel uit
de rails geloopen, waarbij het licht bescha
digd is.
De trein stond vrijwel dadelijk na de ont-
soring, welke een grooten schok veroorzaak
te, stil. De reizigers van het achterste trein
stel begaven zich over den spoorweg naar
de voorste rijtuigen, welke losgekoppeld
werden, waarna de reis nagenoeg zonder
vertraging kon worden voortgezet.
De volgende treinen uit de richting
Utrecht konden niet binnenkomen en moes
ten te Houten over het andere spoor worden
geleid. In den loop dezer treinen ontstond
hierdoor een vertraging van een half uur.
Ook de treinen uit de richting Geldermalsen
worden opgehouden, doch om half tien was
de stagnatie van dien kant reeds opgehe
ven.
Spoedig na het ongeval arriveerde een
z.g. ongevallenwagen met personeel, waar
na onmiddellijk met het opruimingswerk be
gonnen werd.
LEVENSVERZEKERINGMAATSCHAPPIJ
OPGELICHT.
De dader voortvluchtig.
De directie van de Algemeene Friesche
Levensverzekering Maatschappij te Leeuwar
den heeft gisteravond bij de politie aangifte
gedaan, dat zij door één harer Haarlemsche
agenten, zekeren V. voor ongeveer vijfen
twintig duizend gulden is benadeeld.
V. liet het voorkomen alsof verschillende
personen, die by de maatschappij een ver
zekering hadden loopen, gelden wilden op
nemen op hun polis. Het hoofdkantoor zond
V. de bedragen toe, om deze aan de betrok
kenen uit te keeren. V. stak de gelden echter
in zijn zak en zond aan de maatschappij de
kwitanties, waarop hy valsche handteeke-
ningen plaatste. De zaak is dezer dagen uit
gekomen, doordat een polishouder, die in
derdaad gelden wilde opnemen, van de
maatschappij bericht ontving, dat hij reeds
driehonderd gulden had geleend. De betrok
kene schreef hierop terug, dat dit op een
vergissing moest berusten en toen men naar
aanleiding hiervan een onderzoek instelde,
kwam het bedrog aan het licht.
V., die zich in het nauw gedreven zag, had
den polishouder eèn bedrag aangeboden, als
hij geen werk van de zaak wilde maken,
dooh dit aanbod werd afgewezen. De man,
die reeds vele jaren by de maatschappij in
dienst was, is onmiddellijk ontslagen. Toen
de politie hedenavond, nadat de aangifte ge
schied was, tot zyn arrestatie wilde over
gaan, bleek hij voortvluchtig te zyn.
ONTIJDIG VREUGDEVUUR.
Jeugdige brandstichter gevat.
Op den hoogsten heuvel van de wa-
randabergen op de Erfgooiersmeent te
Huizen (N.H.), was een huizenhooge
stapel brandbaar materiaal opgetast. In
woners van de gemeente Huizen hadden
op verzoek van de Oranje-vereeniging
het materiaal bijeengebracht en enkele
fabrieken stonden haar brandbaren af
val af. Deze stapel was bestemd op den
nationalen feestdag tot vreugdevuur te
worden gepromoveerd. Een baldadige
jongenshand stak er echter gisteravond
om negen uur al den brand in. De ge
weldige vuurgloed trok heinde en ver
de aandacht. De brandweer was spoedig
ter plaatse en wist met twee stralen het
fantastisch schouwspel tot een dra einde
te brengen.
De politie heeft in verband met het
ontijdig oplaaien van het vreugdevuur
den jeugdigen C. B. in arrest gesteld.
IN WASCHWATER VERDRONKEN.
Gistermiddag om vier uur viel het twee
jarig zoontje van de familie Valk, wonende
aan de Kerksteeg te Drunen in een onbe
waakt oogenblik voorover in het wasch-
water. De ouders waren slechts een oogen
blik afwezig geweest, toen zij het treurige
geval ontdekten.
Dr. Akkerman heeft langen tijd getracht
de levensgeesten op te wekken, doch zonder
resultaat.
GIFT VAN H.M. DE KONINGIN.
De koninklijke nationale vereeniging tot
steun aan miliciens werd verblijd met een
ruime bijdrage van haar beschermvrouwe,
H.M. de koningin, als blijk van belangstel
ling in den zoo nuttigen arbeid dezer ver
eeniging.
TASCH MET WISSELS GESTOLEN!
Opgepast by aanbiedingen!
Gistermiddag is op de Keizersgracht te
Amsterdam van een rywiel een tasch gesto
len, welke een aantal wissels op naam van
de rijwielfabriek Simplex bevatte en die
door tusschenkomst van de Incassobank bij
particulieren, buiten Amsterdam wonende,
moesten worden aangeboden. De wissels zyn
niet grooter dan 100 gulden.
Aangezien de mogelykheid bestaat, dat de
dief zal trachten de wissels te innen en zich
daarby als incasseerder van Incassobank zal
voordoen, waarschuwt de politie van het
bureau Stadhouderskade de betrokkenen ter
dege toe te zien, dat het geld in goede han
den komt.
DE INBRAAK IN DE
REGULIERSBREESTRAAT.
Een vierde arrestant.
De politie te Rotterdam heeft nog een
•vierde arrestatie verricht in verband met
den stoffendiefstal in een zaak in de Regu-
liersbreestr. te A'dam waar enkele malen
is ingebroken en voor honderden guldens
aan stoffen werd meegenomen.
Gister was het een machinist van een te
Rotterdam binnenkomende boot, die als
verdacht van diefstal met braak in de ha
ven werd aangehouden en naar Amsterdam
overgebracht.
SCHRIFTELIJK BEANTWOORDE
VRAGEN.
In voorloopig antwoord op de vragen van
den heer Effendi (C.P.H.) betreffende de
arrestatie van den voorzitter eener Chinee-
sche vereeniging in Ned.-Indië op grond
van het vermoeden van deelname aan de
anti-Japansche boycot-beweging, zegt de mi
nister van koloniën, dat hij ter zake inlich
tingen heeft gevraagd aan den gouverneur-
generaal.
Na de ontvangst van 's landvoogds ant
woord zal hy op deze aangelegenheid terug
komen.
Op vragen van den heer Krol betreffende
de werking van steunregeling voor kleine
boeren, heeft de minister van sociale zaken
geantwoord:
Het is den minister bekend, dat zich op
de zand- en dalgronden in Groningen en
Drente gevallen kunnen voordoen, waarin
de kleine grondgebruikers, in financieel op
zicht zyn achteruitgegaan. Naar de meening
van den minister moeten de merites van be
doelde regeling echter niet worden afgeme
ten naar bepaalde gevallen, al of niet in een
bepaalde streek, doch naar de waarde wel
ke zy voor Nederland, als geheel genomen,
heeft.
Aangezien de minister van oordeel is, dat
de steunverleening aan kleine grondgebrui
kers in haar algemeenheid zeer zeker be
vrediging schenkt, kan hy geen vryheid
vinden een wyziging aan te brengen.
NIEUWE ARBEID TE LEEK (L.)
Stichting van contactzwavelzuur-
fabriek.
De staatsmijnen in Limburg hebben be
sloten tot het stichten van een contact-
zwavelzuurfabriek op het stikstofbindings-
bedrijf van de staatsmijn „Maurits" op het
grondgebied van de gemeente Beek.
De vereischte bouwvergunning hebben B.
en W. van Beek thans verleend.
De fabriek, welke in 1938 moet worden
opgeleverd, vordert een bedrag van 134.100
aan bouwkosten.
Is eenmaal de installatie gereed, dan is
er voor vele handen nieuwen arbeid.
NIEUW CONTRACT VISSCHERIJ
VERWORPEN.
De IJmuider federatie gaf den
doorslag.
Naar wy vernemen, hebben de haven
arbeiders (vischlossers) te IJmuiden de
voorstellen, inzake een nieuw contract met
de reedersvereeniging, verworpen.
Alleen in de katholieke organisatie was
een meerderheid vóór deze voorstellen, die
o.a. inhielden verhooging van het standaard-
loon van 3.50 op 4.
De leden der IJmuider Federatie en van
de afdeeling van den Nederlandschen Bond
van Christelijke fabrieks- en transport
arbeiders hebben de voorstellen echter ver
worpen, hetgeen beteekent dat, in totaal
gerekend, een meerderheid tegen de voor
stellen is.
ARTIS KRIJGT EEN JAAR UITSTEL
VAN BETALING.
Gistermiddag is een vergadering gehou
den van houders van 3 pCt,-hypothecaire
obligatiën der leening 1927 ten laste van het
Koninklyk Zoölogisch Genootschap „Natura
Artis Magistra", ter bespreking van een
beslissing ten aanzien van de betaling der
aflossingen en der vervallen coupons, even
tueel van een uitstel dezer betalingen ten
gunste van het financiëele herstel van het
in moeilykheden verkeerende genootschap.
Van de 92 nog uitstaande obligaties waren
54 ter vergadering vertegenwoordigd, recht
hebbende op 54 stemmen.
De voorzitter, de beer Robert May, deelde
mede, dat nog geen definitieve oplossing ten
aanzien van de 3 pCt.-leening 1895 is ge
vonden.
Het bestuur van het genootschap ziet uit
de thans zoo dringend geworden moeilyk
heden geen anderen uitweg dan een her
nieuwd uitstel van betaling tot 1 Januari
1939 te vragen.
Dit verzoek werd daarop door de verga
dering met algemeene stemmen ingewilligd.
Na afloop werden in besloten bestuurs
vergadering de besprekingen over de in
verband met de dreigende executie te
nemen maatregelen voortgezet.
DE MOORD MET ROOF TE SITTARD.
De gemeentepolitie te Sittard heeft gister
avond jL uit Heerlen, die was gearresteerd
in verband met den Zaterdagavond op den
Bergerweg te Sittard gepieegden moord
met roof op den 19-jarigen kruideniersbe
diende K. In vryheid gesteld.
AAN DE PROPAGANDA VOOR DE
STICHTING „ONS KIND".
Het landelijk comité van aanbeveling
voor de stichting „Ons Kind" verzoekt ons
mede te deelen, dat het de medewerking
verkreeg van talrijke groepen padvnders,
om het behulpzaam te zyn by een onder
deel van de actie ten bate van het fonds,
dat bij wijze van nationaal geschenk eer
lang aan H. K. H. prinses Juliana zal
worden aangeboden, ter gelegenheid van de
te verwachten blyde gebeurtenis.
Daar ook de padvinders in onze omge
ving meewerken, zy het ons veroorloofd er
de neringdoenden op attent te maken, dat
zy binnenkort van de padvinders het ver
zoek zullen ontvangen tot het plaatsen,
gedurende ongeveer een tiental dagen, van
een fraai uitgevoerde bus, waarin het pu
bliek kleine en grootere gaven kan depo-
neeren, bestemd voor dit nationale ge
schenk. Mogen zy ook hier kunnen rekenen
op de medewerking van den winkelstand,
opdat het publiek ook ten onzent ruim
schoots gelegenheid kryge voor het fonds,
dat naar men weet, het Nederlandsche kind
ten goede zal komen, te offeren. Men ziet
hierby een reproductie van het schild van
de bus.
HET ZINKEN VAN DE „HANNAH".
Vragen aan den minister.
De heer Donker (R.K.) heeft aan de mi
nisters van buitenlandsche zaken en defensie
de volgende schriftelijke vragen gesteld:
1. Is de regeering bereid een nauwkeurig
onderzoek te doen instellen naar de natio
naliteit van het tot dusverre onbekende
schip, dat in de Spaansche wateren een
torpedo heeft afgeschoten op het Nederland
sche schip „Hannah" tengevolge waarvan
dit is gezonken?
2. Is de regeering bereid het resultaat
van dit onderzoek aan de Kamer mede te
deelen?
3. Wil de regeering een uiteenzetting
geven van de maatregelen, die in den loep
van den Spaanschen burgeroorlog hetzij
tengevolge van internationaal overleg hetxy
van Nederlandsche zyde op eigen initiatief
zyn genomen ter bescherming van de
scheepvaart in de Middellandsche Zee?
4. Welke van deze maatregelen waren
nog in werking ten tijde van het torpedeeren
van de „Hannah" en in welken omvang
waren zy dat?
5. Geeft dit torpedeeren van een Neder-
landsch schip der regeering aanleiding na
te gaan welke wyze de Nederlandsche
scheepvaart in de Middellandsche Zee doel
treffend beschermd zou kunnen worden?
6. Zoo ja. hoe stelt de regeering zich voor
dit doel te bereiken?
ERNSTIGE AUTOBOTSING; DAME
ZWAAR GEWOND.
Gisteravond om half tien is op den ryks-
straatweg HeerlenSittard naby de Win-
terraker berg een uit de richting van Sit
tard komende vierpersoonsauto, waarin al
leen achter het stuur gezeten was de ruim
dertigjarige mevrouw Wijers uit Rumper.,
van voren aangereden door een tegemoet
komende zware vrachtauto, die op het lin
ker gedeelte van den weg geraakte. De per
sonenauto werd grootendeels vernield en
mevr. W. werd zeer ernstig gewond. Nadat
door een geneesheer de eerste hulp was
verleend, is zy in zorgwekkenden toestand
naar het St. Josefziekenziekenhuis te Sittard
vervoerd. Het slachtoffer is de echtgenoote
van ir. Wyers van den staatsmUn Hendrik.
VERKEERSCAAAMBOLE TE
DIEMEN.
In de kom van Diemerbrug ia gistermid
dag een gecompliceerd verkeersongeluk
voorgevallen.
Op den Hartveldscheweg, naby het café
„Vervetjes", reed een militaire vrachtauto,
op weg naar Haarlem, een motorryder aan,
die uit de richting Amsterdam kwam. Om
een botsing te voorkomen, week de be
stuurder van de legerauto op het laatste
oogenblik naar links uit, met het gevolg
echter, dat hy een tweede aanryding ver
oorzaakte met een naderenden schillenk»r
in. Het paard, dat voor den wagen was 8e'
spannen, brak twee beenen en moest ter
plaatse worden afgemaakt.
De man, die op den bok zat, een bewoner
van Ouderkerk aan den Amstel, viel door
den schok op straat en verstuikte een enkel-
De kar werd zwaar beschadigd, terwUl dl'
lading schillen over den weg werd ver
spreid.
De aangereden motorryder was gewond
op den weg blyven liggen. De drie plaatse
lijke geneosheeren, die dadelyk na het on
geluk verschenen, constateerden, dat dit
slachtoffer, een bewoner van Amsterdam,
een gecompliceerde onderbeenfractuur had
bekomen. Per auto van den Geneeskundi-