Alcmaria Victrix I - Kennemers I. K MIJNHARDTJES' ou en Griep De elftallen voor morgen IJskwesties in de provincie. TWEEDE BLAD. zoek van Succes en met alle respect voor het goede werk der Wieringers, we geloo- ven niet, dat de Noord-Amsterdammers den voet dwars kunnen zetten. Hollandia ontvangt Purmersteijn en der traditie getrouw, zullen de Hoorineezen winnen, al zal het niet bepaald gemakkelijk gaan. Voorts nog het treffen AssendelftA. P. O. S., hetwelk vorigen Zondag 20 minuten na de rust met gelijken (00) stand ge staakt werd. Ook nu voorspellen we de Zaankanters weer eenige winst. In de derde klasse B krijgt Bloemendaal bezoek van Schoten en dat wordt voor de leiders nog geducht oppassen. Mogelijk nemen ze revanche van de eertijds geleden 21 nederlaag. Beverwijk krijgt de hekkensluiters S. D. Z. op bezoek en kan vanzelf sprekend in de running blijven. Ook in het treffen ZandvoortAhrends, zou de thuisclub kunnen zegevieren. DE VIERDE KLASSERS. Alkmaar gaar naar Schagen. Onze groen-witte Alkmaarders moeten hun achterstalligen wedstrijd in Schagen spelen, hetwelk geenszins een makkelijke opgaaf beteekent. In de ontmoeting van j.1. Zondag tegen Wieringerwaard hebben de kaasmenschen in den aanval heel goed werk laten zien, getuige eenmaal de 42-stand. Laat ons hopen dat het ook nu de aanvallers zal ge lukken een derglijk aantal doelpunten te scoren, maar dan is het tevens de taak van de verdediging, zich niet vier of vijf maal te laten passeeren. Groen-witten, op Uw qui vive dus en tracht revanche te nemen van de eertijds geleden nederlaag. Good luck! Wieringerwaard krijgt bezoek van Andijk en de roodbroeken zullen wel weer door middel van een overwinning de leiding her nemen. Nieuwe-Niedorp geven we een kansje op de volle winst, nu in eigen omgeving tegen Strandvogels gespeeld zal worden. In de vierde klasse B opnieuw het reeds eerder vastgestelde programma. In de beide ontmoetingen ZaaiüandiaZilvermeeuwen en WestzaanMeervogels geven we de be zoekende clubs de meeste kans. Voorts het treffen Uitgeest—K. V. V., het welk vorigen Zondag met de rust, met een 20-voorsprong voor de Uitgeesters werd gestaakt. Ook nu geven we den gastheeren een kansje op eenige winst. LANGS DE N.H.V.B.-VELDEN. Lastige trips voor de runners up. Vrone I kan zich veilig stellen. Koedijk I—Alkmaar II. Voorts nog menige belangrijke ontmoeting. Als Pluvius nu eens wat minder acte de presence geeft, dan konden we weer een flinke stap vooruit komen en zou de moge lijkheid wel eens kunnen bestaan, dat er een sterke scheidingslijn te trekken valt, ten aanzien van bovenste- en onderste-plaats- bezetting. Ook nu weer is iedere wedstrijd in de eerste klasse A van zeer veel belang. O.F.C. I heeft Zondag j.1. met een nuttigen voorsprong de leiding behouden, dochnu krijgen de Oostza- ners met hun bezoek aan K.F.C. IV een lastige klip te omzeilen. Hoewel de leiders geducht op hun tellen zullen passen, vree zen we toch, dat ze een kostbaar punt zul len laten, omdat de Koogers nog niet geheel veilig staan. De grootste concurrent Zaandijk II gaat een bezoek brengen aan Beemster I en dat zal ook al geen walk-over beteekenen. Ook de Zaandijkers zullen er wel niet zon der kleerscheuren af komen. C.S.V. I gaat naar R.C.Z. I en dat beloofd een vinnigen strijd te worden. De Zaandam- sche racers zullen met de moed der wanhoop strijden, om de onderste plaats te ontloo- pen, terwijl de Castricummers er wel wei nig voor voelen, geheel uit de running te geraken. Daarom verwachten we veel span ning en mogelijk een gelijk spel. Tot slot: twee candidaten voor de onderste plaats, n.L Vrone I en Alcmaria IV, die el kander te St. Pancras partij zullen geven. De Vronianen staan er nog het beste voor, want een zege hunnerzijds beteekent vrijwel volkomen in veiligheid. Waar reeds op het Sportpark van de withemden werd gewon nen en de mannen uit St. Pancras de laatste weken zulk verdienstelijk werk deden, stel len we in de groen-zwarten dan ook het meeste vertrouwen. De tweede klasse B laat slechts twee ontmoetingen zien. Koedijk I krijgt bezoek van Alkmaar II en zou moe ten winnen, om haar goede kans te behou den. Doch ook de Alkmaar-reserves zijn nog niet kansloos en dat zal den strijd hardnek kig maken. Waar de Koedijkers in de kaas stad reeds wonnen, stellen we in hen het meeste vertrouwen. Maar daar tegenover staat, dat de groen-witten den laatsten tijd goed werk deden en wellicht nemen ze nog bij verrassing revanche. Alkm. Boys III gaat een bezoek brengen aan Uitgeest II en indien de rood-witten geducht aanpakken, nemen ze de beide punten mee naar huis. In de tweede klasse D zal Alcmaria V ook bij Zaandijk III wel het onderspit moeten delven, terwijl we Alk maar III kans op een overwinning geven, nu thuis tegen K.V.V. V gespeeld zal wor den. Z.F.C. VI—W.F.C. VI kon een pittige strijd worden, waarbij de thuisclub de beste papieren heeft. In de derde klasse F gaat Bergen II een bezoek brengen aan Dirkshorn I, waarbij de duinkanters geducht op moeten passen, om geen verlies te boe ken. Koedijk II zou in eigen omgeving over Vrone II kunnen zegevieren, hoewel het echter niet bepaald gemakkelijk zal gaan, terwijl Schoorl II het bezoekende C.S.V. III wel niet veel kans zal geven. In de vierde klasse D krijgt het leidende D.T.S. III bezoek van Alkmaarsche Boys V. Met alle respect voor de tot nu toe behaalde resultaten der rood- Alcmariade Kennemers (2 uur). Alcmaria: Keuris Burger Koning Helderman Gerritse de Grand Keppel Pol v. Wieringen Schaaper Hamstra O Heideman Groot Boom Horeman Hoope v. d. Wal Steeman Veenstra v. d. Bos Dinkla v. Urk Kennemers ZONDAG a.a. 2 nart Voorverkoop bij de Sigarenmagazijnen GERRITSE. HARTLAND en PORSSIUS. witten, zullen ze in Oudkarspel wel aan het kortste eind trekken. Oudorp II zal wel in de running blijven door Graftdijk II in eigen huis te slaan, ter wijl we Alkmaar IV kans op winst geven nu Akersloot II op bezoek komt. UIT HET KATHOLIEKE KAMP. Was het voor A.F.C. Zondag j.1. een zware opgaaf tegen H.S.V., ook Zondag a.s zal zij alle zeilen moeten bijzetten om een goed resultaat te bereiken, nu zij tegen Berdos uit Bergen moet spelen. De wed strijd te Bergen bracht een nederlaag voor de A.F.C.-ers, doch deze nederlaag was niet overtuigend, temeer niet omdat deze pas op het laatste moment geleden werd. Dat zal dan ook een waarschuwing zijn voor de Alkmaarders, vooral nu zij thuis spelen, om tot het laatst toe te volharden. Ongetwijfeld heeft A.F.C. de beste papieren en wij ver moeden, dat zij zich Zondag vaster op een der bovenste plaatsen zal vestigen. Het kan intusschen een aantrekkelijke strijd worden, omdat ook voor Berdos hier zeer veel op het spel staat. Immers, een verliezen zou beteekenen, dat men het niet meer in eigen hand heeft, om dit seizoen nog weer de bovenste plaats te bereiken. In den wedstrijd V.I.O.S.S.V.W. zijn het de spelers uit Heerhugowaard, die een zeer zwaren wedstrijd tegemoet gaan. De wed strijd te Heerhugowaard leverde de War- menhuizers echter de volle winst, maar S.V.W. zou S.V.W. niet zijn, wanneer zij zich niet met een groot élan in den strijd zouden werpen om een goed resultaat te bereiken. V.I.O.S. heeft inderdaad het nadeel dat zij de laatste weken niet ge speeld heeft, doch terreinvoordeel kon juist wel eens voldoende zijn om de overwinning thuis te houden. Maar dan zal er hard voor gewerkt moeten worden, van begin tot eind. Van groot belang zijn deze beide wedstrij den voor de bovenste plaatsbezetter, H.S.V. uit Heiloo. Zelf heeft zij op papier een ge- makkelijken uitwedstrijd, alhoewel oppassen natuurlijk geboden is tegen het onbereken bare Z.A.P. De wedstrijd moet dan ook door de H.S.V.-ers niet onderschat worden en alhoewel het nu geen 91 zal worden zooals de wedstrijd te Heiloo, gelooven wij toch dat de overwinning aan duidelijkheid niets te wenschen zal overlaten. Van groot belang voor S.R.C. uit Schagen is de wedstrijd voor haar tegen Geel-Zwart te 't Zand. Wanneer de S.R.C.-ers dezen wedstrijd weten te winnen is de kans zeer groot, dat zij zich voor goed uit de gevaar lijke zóne zullen werken. Alhoewel de Geel- Zwarters op eigen terrein niet voor de poes zijn. Motoren. DE MOTORRIJWIELEN OP DE R. A. I. Terwijl de R. A. I. wat het aantal en de verscheidenheid der geëxposeerde motorrij wielen betreft, zich zelf blijkt te hebben overtroffen, valt het op, dat er ditmaal bij zonder veel werk is gemaakt van het ..zestig Kilo-type". Het is het kleine, maar door zijn bruyante tweetact-motortje sterk opvallende motorrijwiel, dat bezig is de we reld der fietsers te veroveren. Het heeft daarvoor bijna alle troeven in het spel: het is goedkoop, betrouwbaar, zuinig en snel en het herbergt geen technische complica ties die den oningewijde kunnen afschrik ken. Nochtans zijn de constructeurs, die dit motortype hebben gecreëerd volgens de bij ons bestaande fiscale gewichtslimiet van 60 Kilo, die het motortje vrijdom van wegen belasting geeft, over deze limiet niet best te spreken. Waarom juist 60 Kilo en niet 75 is de vraag. Want met «en vijftien kilogram méérgewicht zonder extra fiscalen druk, zou de moderne techniek wonderen kunnen doen. Om te beginnen geeft deze geringe verruiming van de gewichtslimiet al heel wat mogelijkheden om het motortype aan trekkelijker te maken voor een veel grooter afzetgebied. Aantrekkelijker zelfs voor de niet-gebruikers, want 'n zeer klein en zeer licht tweetact-motortje is nu eenmaal een krachtbron die met minder dan 3000 explo sies per minuut geen vrede heeft. Vandaar dat men het kleine ding niet zoo gemakke lijk zal kunnen „afstemmen" op het laag ste cijfer van den geluidsmeter. Terwijl men een 15 Kilo zwaarder type een rustiger werkenden motor zou kunnen verschaffen, zit er aan deze gewichtskwestie nog veel meer vast. Een extra kilogram staal op een vitaal punt kan een ton garantie beteeke nen wat betreft verhoogde soliditeit en duurzaamheid. Beknibbeling op gewicht en op materiaal heeft trouwens in vroegere fiscale perioden geleid tot ontechnische experimenten. Of schoon nu het zestigkilo motorrijwiel zich best zal kunnen handhaven, ziet men in vakkringen helder in, dat een tikje meer gewicht de toercapaciteit, het comfort en de algemeene bruikbaarheid van het type be langrijk kan verhoogen. Zou de fiscus het deze kans niet willen geven? En daarbij zelf profiteeren van de kans op verruiming van den handel en van het aantal „aan deelhouders" in personeele- en benzinebe lasting? Wielrennen. DUITSCHLAND—NEDERLAND. Derksen en Pronk zullen starten. Te Keulen wordt Zaterdag 29 Januari de wielerwedstrijd DuitschlandNederland verreden. Daaraan nemen twee amateurs van elk land deel. Reeds hebben wij bericht dat Jan Derksen uitgenoodigd was, om mede de Nederland- sche kleuren te verdedigen. Thans kreeg ook Jan Pronk bericht, dat hij moet starten. Er worden een sprint en een koppelwed strijd verreden. Vermoedelijk zullen Derk sen en Pronk een koppel vormen, en als beiden maar op dreef zijn, kunnen zy een belangrijke rol spelen in dezen wedstrijd. Voor Alcmaria een mooi succes, dat twee harer renners in de Nederlandsche ploeg zijn opgenomen. Athletiek. NATIONALE WEDLOOP OM DEN „MULIERBEKER". Op 13 Februari a.s. zal op het landgoed „Rooswijck" te Velsen een nationale veld- ^►op worden georganiseerd, waarvoor de Nederlandsche sport-nestor, de heer W. J. M. Muiier een eeuwigdurende wisselbeker, den „Mulier-veldloopbeker" heeft beschik baar gesteld. In 1878, zestig jaar geleden dus, werd op deze zelfde plek de eerste veldloop in Ne derland gehouden en een der organisotoren wasde heer Muiier. Het district Noord holland van de K. N. A. U. heeft voor dezen veldloop vier klassen ingesteld, nl.. de a., b., c. en d. (niet K. N. A. U.-leden) klasse. De loopers zullen in alle vier klassen tegelijk starten. Automobilisme. RALLYE MONTE CARLO. Mr. P. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons dd. 18 Jan. 1938: Rome, de stad, waarvan de voorspelling gewaagt, dat zij niet eerder zal vergaan voordat ijzer op het water drijft en de hoo rnen in de lente geen vruchten meer zullen dragen, is uit haren sluimer van eeuwen ontwaakt en begint voor de derde maal hare geschiedenis met marmeren teekenen op den historischen grond van hare zeven heuvelen te schrijven. Via del Impero en vooral het Forum Mussolini zijn de monu mentale symbolen van den aanvang eener nieuwe aera in de historie van de eeuwige stad, die niet sterven wil, maar zich steeds opnieuw verjongt om met hare prachtlie- vendheid de wereld in verbazing te bren gen. Een ganschen morgen verbleven wij te Rome, veel te kort om een stad door welker straten en pleinen de eeuwen stroomen, te doorgronden, maar van het Forum Musso lini, het geweldige marmeren sportpark, dat over drie jaar voltooid zal wezen, over den St. Pieter, de catacomben en het Coliseum volgden wij den weg van Rome's historie, om langs de Via Appia de stad te verlaten op onzen weg naar Napels. Twee duizend jaar geleden volgden Rome's keizers met hun hofstoet dienzelfden weg naar hunne lustverblijven te Baiac aan de golf van Napels en de aanzienlijken volgden hun voorbeeld. Toen was het druk op de „Ko ningin der Wegen", die daarna vele eeuwen lang in diepen sluimer verzonken bleef, waaruit thans het moderne auto-verkeer haar opnieuw heeft doen ontwaken. Het was een lange reis van meerdere dagen voor de door paarden getrokken karossen, wier kilo metertellers eentonig om de zooveel mijl een kiezelsteen deden neervallen; thans stormen 85 Fordpaarden er in minder dan 4 uur overheen, waarbij de naald van de kilo meterteller geen oogenblik boven de 90 uit steekt. De route loopt dwars door de Pon- tijnsche moerassen, die eeuwen lang Rome's pestbuil waren, die malaria brachten over de stad. Thans is die plaag der eeuwen her schaper. in vruchtbaren akkergrond, waar op de nieuw gestichte plaatsen Littoria, Sa- bandia en Apiclia de werkzame bedrijvig heid van het landbouwleven brengen. Wat echter nooit door menschenhanden zal ver anderd wo-den, dat is het klimaat, dat ons in deze Januaridagen de verrukking van de Lente toe deed stroomen, hoe meer wij Napels naderden. Te Rome reeds liepen wij blootshoofds en zonder jas op straat, hier tusschcn de bloeiende mandarijnenboomen gingen alle ramen van den wagen open om aan de zon gelegenheid te geven ons met hare stralen te omhelzen. Wij dachten aan die vele andere Rallye rijders, thans onderweg om door sneeuw en ijs zich een weg naar hunne startplaatsen te banen. Hoe zouden zij allen, van wie wij nog maar zoo kort geleden afscheid namen op de Ford-lunch, het maken? Van Strien en zijne makkers naar Stavanger, de dames equipe van jkvr. van Vredenburgh in de sneeuw, die het land van den Poolcirkel tot aan de beschaafde wereld bedekt. Stemer- dink met zijn kleinen Junior Ford naar Tal linn en de equipe van Bakker Schut, die op dat oogenblik bezig moest zijn zich door den rauwen Balkan heen te breken. Wij spraken veel over hen, terwijl wij naar buiten keken op den weg, waarop het langzamerhand druk begon te worden. Ezeltjes droegen zware vrachten op hun rug, karrevoerders met een bloem achter het oor gestoken spoorden hunne paarden aan. die hoog geladen wagens trokken, vrouwen trippelden voorbij met manden fruit op het hoofd gedragen en in de dorpen zaten de bewoners voor hunne huizen en speelden de kinderen op straat het was als een mo zaïek van lente-idylle door de zon op het landschap gelegd. De duisternis begon reeds te vallen, toen wij Napels binnen reden en toen was ineens de blijmoedige stemming voorbij. Napels zien en dan sterven dat is geen kunst meer tegenwoordig. Men behoeft zich slechts een weinig onbedachtzaam in den ordeloozen maalstroom van het verkeer in deze gillende stad te werpen om dien wensch onmiddel lijk vervuld te zien. Auto's, wagens, fietsen, motoren, allemaal zonder licht, vliegen en hollen, toeterend en schreeuwend door elkaar, met een paniekachtige haast alsof de stad door een uitbarsting van den Vesuvius wordt bedreigd. Van rechts en van links flitsen auto's voorbij of jagen zij elkander achterna, voetgangers hollen er tusschen door als vluchtende konijnen en wielrijders achterna gezeten door motorrijders, wringen zich door nauwe openingen heen of ver dwijnen in zijstraten als ratten, die zich in veiligheid brengen in een hol. Op de pleinen staat te midden van zoo'n schuimenden verkeerschaos een wanhopige agent wild met zijn staf te zwaaien als een kapel meester, die een orkest van zenuwachtige muzikanten dirigeert. Niemand kijkt of let op hem en ieder oogenblik verwacht men hem op het spatbord van een auto of op het stuur van een rijwiel meegenomen te zien. Couwenberg heeft ons al rijdend en rem mend door die wild bruisende branding heengeloodst, waarbij hij eenmaal over een opgebroken straatgedeelte weg moest vluch ten voor een vrachtwagenmastodont, die vol strekt niet van zins scheen om een centi meter uit te wijken voor zoo'n nietige Ford Wij hebben Napels gezien en wij leven nog! De andere Ford-deelnemers, Naar Athene, De heer Bakker Schut, die met Ton en Barendrecht op Ford V8 aan de Rallye Monte Carlo zal deelnemen en wel vanuit Athene, is aldaar aangekomen. De moeilijkheden waarmede hij te kampen heeft gehad ziin echter zeer groot geweest, daar de wegen, om de eigen woorden van Bakker Schut te bezigen „in een ontzetten den toestand verkeeren". De banden van zijn Ford V8 waren dan ook aan flarden, toen hij te Athene arriveerde en bovendien heeft hij onderweg gebroken veerbladen moeten laten herstellen doordat in de wegen zooveel kuilen en gaten zijn, dat zijn Ford wagen telkens weer de hevigste stooten en schokken moest ondergaan. Ook schijnt de heer Bakker Schut te kampen te hebben ge had met veel sneeuw op den weg. Athene is sneeuwvrij, doch er is veel regen gevallen, hetgeen de toestand der wegen zeker niet zal verbeteren. Van S t r i e nS c h a d eB e e 1 s te Stavanger. De heeren Van Strien en Schade seinen ons, dat zij in prima conditie in Stavanger zijn gearriveerd. Zü hebben op de route OsloPenly met veel sneeuw te kampen gehad. Desondanks zijn deze Rallye-veteranen vol goeden moed om straks met hun Ford V8 naar Monte Carlo te starten. Mutsaert sC ouwenberg en Lamberts Hurrelbrinck in Palermo. De heer Lamberts Hurrel brinck seint ons, dat hij met zijn Ford V8- wagen in goede orde in Palermo is gearri veerd, zonder eenige moeilijkheid. Hockey. DE ALKMAARSCHE HOCKEY - ELFTALLEN. Volgens het officieele orgaan van den Nederlandschen Hockeybond „Hockey- sport" hebben op het oogenblik alle deel nemende elftallen der promotieklasse A, uitgezonderd H.H.Y.C. II, theorethisch nog kans op het afdeelingskampioen- schap, een bewering die wij hier gaarne even aanhalen, omdat dit feit misschien inspireerend op Alkmaar gaat werken. Jammer dat dit blad niet vermeld uit hoeveel procent die kans dan wel be staat Wil Alkmaar die kans echter nog een paar weken behouden, dan moet zij mor gen trachten in den Haag de Delftsche studenten te kloppen, o. i. een zware taak. Laat echter het feit, dat de kampioens titel U in het verre verschiet nog steeds vriendelijk toelacht, U de kracht geven, die een overwinning mogelijk zullen maken! Alkmaar II, met haar bekende wissel vallig spel, zal wel niet veel moeite heb ben met Strawberries III. Zullen Dijk stra en Buur in de voorhoede thans het aanvalsdeel van het elftal met nieuw vuur bezielen? Het is hard noodig! Het arme derde elftal (arm, omdat zij steeds haar beste spelers aan het tweede moet afstaan) gaat op bezoek bij Straw berries IV, over den uitslag durven wij ons niet uit te laten, het is weer lang geleden dat w(j onze benjamins zagen spelen, maar zij zullen Alkmaar's kleuren fel verdedigen! De dames trekken nogmaals naar Rood-Wit, thans om het vijfde elftal par ty te geven. Nu, deze wedstrijd is voor Alkmaar te winnen, maar dan dient extra aandacht te worden geschonken aan het samenspel, want daar werd in den vorigen wedstrijd, terecht, het matige spel aan geweten. Oefenen zij dus het parool! Door omstandigheden buiten onzen wil, zijn wij vorige week niet in staat geweest een overzichtje te geven, waarvoor hier thans onze excuses. IJssport Mr. Eecen, president van den K.N.S.B., verzoekt ons opname van het volgende: In het jaarverslag van den Ijsbond Hol lands Noorderkwartier, waaruit een en an der staat vermeld in uw blad van Maandag 17 dezer, worden verschillende kwesties, welke op ijsgebied bestaan, van een bepaald standpunt belicht. Het komt ondergeteekende gewenscht voor, dat hij op deze kwesties eens van een anderen kant het licht moet laten vallen. Par. 1 van het wedstrijd-reglement van den K.N.S.B. luidt: „Nationale amateurs-wedstrijden mogen uitsluitend op grond van dit wedstrijdregle ment worden gehouden. Voor internationale amateurs-wedstryden gelden uitsluitend de reglementen der Internationale Eislauf-Ver- einigung". Par. 6 luidt: „Amateurs mogen uitsluitend aan wed strijden deelnemen, welke uitgeschreven zijn door leden van den K.N.S.B., resp. leden van de I.E.V. Wanneer een amateur deelneemt aan een wedstiyd, uitgeschreven door een vereeni- verdrijft U wonder snel met CACHCTS MIJNHAROT Xi'oilw ze^ Koker 12 cachets SOct. Proef doosje 2 stuks ging (niet lid) van den K.N.S.B. of de LEv* kan hy of zij door het bestuur van den K m' S B. voor een bepaalden tijd uitgeslot worden van alle wedstrijden te geven doT leden van den bond of van de I.E.V. Dé bepalingen gelden ook voor diegenen, di! officieele functiën bij zulke wedstr'ii.J6 hebben bekleed". De Ijsbond Hollands Noorderkwarti heeft zich sedert jaren her bezig gehoud» met het ijstourisme, door het in ijstijd in orde brengen van verschillende ijswegen j Noordholland. Door de kwakkelwinters van de laatst jaren, en, omdat indien er ijs is, de vaarten te lang door motorbooten wordt opengehou den, ziet de IJ.H.N. zijn bestaan bedreigd en zoekt hij ander terrein voor zijn acitivi teit. Dit terrein meende hij gevonden tè hebben op het gebied van het wedstrydwe- zen, waarbij hij vanzelfsprekend in conflict kwam met den K.N.S.B. Om den IJ.H.N. ter wille te zyn, heeft in Juni 1930 de K.N.S.B. met den IJ.H.N. een overeenkomst aangegaan, waarbij de moge- lijkheid werd gegeven, dat de IJ.H.N, jaar. lijks eenige wedstrijden in schoonrijden #n hardrijden op de lange baan zou kunnen houden. Als leidende bond op wedstrijd, gebied moest de K.N.S.B. natuurlijk het heft in handen houden, wat in Noordholland zeer noodzakelijk is, omdat de vele aangesloten clubs bij den K.N.S.B., zoodra er jjs jSi allemaal zoo spoedig mogelijk haar wed strijden willen houden en het de grootste moeite geeft om deze wedstrijden eenigszins behoorlijk over de provincie te verdeelen, zoodat niet op een en dezelfden dag twee in eikaars onmiddellijke nabijheid gelegen ijsclubs gelijksoortige wedstrijden uitschrij- ven. Deze overeenkomst is door den IJ.H.N. in November 1934 opgezegd. De K.N.S.B. heeft dus den IJ.H.N. in de gelegenheid gesteld tot het houden van wedstrijden in schoonrijden en hardrijden, welke gelegenheid de IJ.H.N. in 1934 zelf heeft prijsgegeven. De overeenkomst, welke de IJ.H.N. in den herfst van 1937 met de Kunstijsbaan te Am- sterdam is aangegaan, behelsde niet alleen het houden van wedstrijden op de korte- baan, doch tevens wedstrijden in het schoot* rijden. Het was de plicht van den K.N.S.B., om de amateurs op de bekende bepalingen, ten aanzien van het amateurschap te wijzen, om te voorkomen, dat zij door hun onkunde zou den worden gediskwalificeerd. Alvorens verder te gaan wijs ik er op, dat de IJ.H.N. weliswaar voorgeeft 77 aange sloten vereen, te hebben, doch de overgroote meerderheid van deze vereenigingen is voor het wedstrijdwezen van geen belang, daar zij niet over behoorlijke ijsbanen beschik ken. Zoo vereischen de langebaan wedstrijd* een zeer groote ijsbaan, om hierop de 400 Meter baan te kunnen uitzetten, doch ook de wedstrijden in het schoonrijden verlangen een tamelijk groote baan, daar deze wed strijden worden gehouden op een dubbele baan, terwijl de lengte der baan, heen en teruggenomen, tezamen minstens 200 Meter moet zijn. Ook voor een kortebaanwedstrjjd is een tamelijke ijsbaan noodig, daar de lengte hiervan 160 Meter bedraagt, met twee naast elkaar liggende banen met een behoor lijken uitloop. Onnoodig is het te zeggen, dat de kunst ijsbaan te Amsterdam totaal ongeschikt is voor wedstrijden, daar deze slechts 40 x 64 Meter is. Over de kortebaanwedstrijden bestaat ook groot gebrek aan inzicht. Friesland is de ba kermat van de kortebaan-wedstrijden as wel speciaal om geldprijzen voor beroep ryders. Door het gereedkomen van den af sluitdyk kunnen de Friesche beroepsrijdT- veel gemakkelijker in Noordholland kom® dan vroeger. In Friesland bestaat reeds jW en dag de Bond van IJsclubs, welke de kor» baanwedstrijden regelt voor beroepsrijdoA teneinde zooveel mogelijk knoeierijen tegen te gaan. Deze bond richtte in Groningen- Drente en Overijsel nevenbonden op, welke vereenigd zijn in een federatie. Toen nu de Friesche ryders in Holland gingen rijden, wendde de voorzitter van de federatie vtf IJsclubs, de heer van Riessen, zich tot on dergeteekende met het verzoek in Noord" holland een dergelijken bond van ysou op te richten. Deze poging is gelukt en voornaamste clubs, welke over een behoor lijke ijsbaan beschikken, sloten zich aan U den Bond van IJsclubs, terwijl de bond lid van de federatie werd opgenomen. Met den IJ.H.N. wenschte de voorzitter van de federatie niets te maken te hebö«i daar dit een toeristische bond is en de fe®-* ratie een bond wilde, die zich uitsluit*®" met kortebaanwedstrijden zou bezig houd»* Volgens haar wedstrijdreglement alle amateurswedstrijden, ook die op kortebaan, onder den K.N.S.B. Echter zvW het wedstrijdreglement verder over kortebaanwedstrijden, wat hun betreft. Toen nu de Bond van lJsclob* ook wilde toeleggen op de am»teurs f strijden, uitsluitend op 160 M., is 'uer f den K.N.S.B. bezwaar tegen gemaakt, m daar de K.N.S.B. zelf geen kortebaanw^ stryden reglementeert, is goedgevonden. de Bonden van IJsclubs wedstrijden amateurs op de kortebaan houden, ei nende de autoriteit van den K-N S ®-. dat, als mocht blijken, dat deze weds i1 op de kortebaan moeilijkheden geven, K.N.S.B. te allen tijde kan ingrijpen- (Natuurlijk geven wij mr. Eecen heid, om zijn standpunt t.o.v. de bepalen. Maarzou het niet standiger zijn, als beide partijen ring tot elkaar zochten? Ons.dunkt, O menwerking indien mogelijk sport in 't algemeen zeer zou bevord Wie neemt hiertoe het initiatief' Red. Alkm. Cn-' de yssport ver- toenad^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8