Alcmaria Victrix I -
Kennemers I.
K
MIJNHARDTJES'
ou en Griep
De elftallen voor morgen
IJskwesties in de provincie.
TWEEDE BLAD.
zoek van Succes en met alle respect voor
het goede werk der Wieringers, we geloo-
ven niet, dat de Noord-Amsterdammers
den voet dwars kunnen zetten.
Hollandia ontvangt Purmersteijn en der
traditie getrouw, zullen de Hoorineezen
winnen, al zal het niet bepaald gemakkelijk
gaan.
Voorts nog het treffen AssendelftA. P.
O. S., hetwelk vorigen Zondag 20 minuten
na de rust met gelijken (00) stand ge
staakt werd. Ook nu voorspellen we de
Zaankanters weer eenige winst.
In de derde klasse B krijgt Bloemendaal
bezoek van Schoten en dat wordt voor
de leiders nog geducht oppassen. Mogelijk
nemen ze revanche van de eertijds geleden
21 nederlaag.
Beverwijk krijgt de hekkensluiters
S. D. Z. op bezoek en kan vanzelf
sprekend in de running blijven.
Ook in het treffen ZandvoortAhrends,
zou de thuisclub kunnen zegevieren.
DE VIERDE KLASSERS.
Alkmaar gaar naar Schagen.
Onze groen-witte Alkmaarders moeten
hun achterstalligen wedstrijd in Schagen
spelen, hetwelk geenszins een makkelijke
opgaaf beteekent.
In de ontmoeting van j.1. Zondag tegen
Wieringerwaard hebben de kaasmenschen
in den aanval heel goed werk laten zien,
getuige eenmaal de 42-stand. Laat ons
hopen dat het ook nu de aanvallers zal ge
lukken een derglijk aantal doelpunten te
scoren, maar dan is het tevens de taak
van de verdediging, zich niet vier of vijf
maal te laten passeeren.
Groen-witten, op Uw qui vive dus en
tracht revanche te nemen van de eertijds
geleden nederlaag. Good luck!
Wieringerwaard krijgt bezoek van Andijk
en de roodbroeken zullen wel weer door
middel van een overwinning de leiding her
nemen.
Nieuwe-Niedorp geven we een kansje op
de volle winst, nu in eigen omgeving tegen
Strandvogels gespeeld zal worden.
In de vierde klasse B opnieuw het reeds
eerder vastgestelde programma. In de beide
ontmoetingen ZaaiüandiaZilvermeeuwen
en WestzaanMeervogels geven we de be
zoekende clubs de meeste kans.
Voorts het treffen Uitgeest—K. V. V., het
welk vorigen Zondag met de rust, met een
20-voorsprong voor de Uitgeesters werd
gestaakt. Ook nu geven we den gastheeren
een kansje op eenige winst.
LANGS DE N.H.V.B.-VELDEN.
Lastige trips voor de runners up.
Vrone I kan zich veilig stellen.
Koedijk I—Alkmaar II. Voorts nog
menige belangrijke ontmoeting.
Als Pluvius nu eens wat minder acte de
presence geeft, dan konden we weer een
flinke stap vooruit komen en zou de moge
lijkheid wel eens kunnen bestaan, dat er
een sterke scheidingslijn te trekken valt, ten
aanzien van bovenste- en onderste-plaats-
bezetting.
Ook nu weer is iedere wedstrijd in
de eerste klasse A
van zeer veel belang. O.F.C. I heeft Zondag
j.1. met een nuttigen voorsprong de leiding
behouden, dochnu krijgen de Oostza-
ners met hun bezoek aan K.F.C. IV een
lastige klip te omzeilen. Hoewel de leiders
geducht op hun tellen zullen passen, vree
zen we toch, dat ze een kostbaar punt zul
len laten, omdat de Koogers nog niet geheel
veilig staan.
De grootste concurrent Zaandijk II
gaat een bezoek brengen aan Beemster I en
dat zal ook al geen walk-over beteekenen.
Ook de Zaandijkers zullen er wel niet zon
der kleerscheuren af komen.
C.S.V. I gaat naar R.C.Z. I en dat beloofd
een vinnigen strijd te worden. De Zaandam-
sche racers zullen met de moed der wanhoop
strijden, om de onderste plaats te ontloo-
pen, terwijl de Castricummers er wel wei
nig voor voelen, geheel uit de running te
geraken. Daarom verwachten we veel span
ning en mogelijk een gelijk spel.
Tot slot: twee candidaten voor de onderste
plaats, n.L Vrone I en Alcmaria IV, die el
kander te St. Pancras partij zullen geven.
De Vronianen staan er nog het beste voor,
want een zege hunnerzijds beteekent vrijwel
volkomen in veiligheid. Waar reeds op het
Sportpark van de withemden werd gewon
nen en de mannen uit St. Pancras de laatste
weken zulk verdienstelijk werk deden, stel
len we in de groen-zwarten dan ook het
meeste vertrouwen.
De tweede klasse B
laat slechts twee ontmoetingen zien. Koedijk
I krijgt bezoek van Alkmaar II en zou moe
ten winnen, om haar goede kans te behou
den. Doch ook de Alkmaar-reserves zijn nog
niet kansloos en dat zal den strijd hardnek
kig maken. Waar de Koedijkers in de kaas
stad reeds wonnen, stellen we in hen het
meeste vertrouwen. Maar daar tegenover
staat, dat de groen-witten den laatsten tijd
goed werk deden en wellicht nemen ze nog
bij verrassing revanche.
Alkm. Boys III gaat een bezoek brengen
aan Uitgeest II en indien de rood-witten
geducht aanpakken, nemen ze de beide
punten mee naar huis.
In de tweede klasse D
zal Alcmaria V ook bij Zaandijk III wel het
onderspit moeten delven, terwijl we Alk
maar III kans op een overwinning geven,
nu thuis tegen K.V.V. V gespeeld zal wor
den.
Z.F.C. VI—W.F.C. VI kon een pittige
strijd worden, waarbij de thuisclub de beste
papieren heeft.
In de derde klasse F
gaat Bergen II een bezoek brengen aan
Dirkshorn I, waarbij de duinkanters geducht
op moeten passen, om geen verlies te boe
ken.
Koedijk II zou in eigen omgeving over
Vrone II kunnen zegevieren, hoewel het
echter niet bepaald gemakkelijk zal gaan,
terwijl Schoorl II het bezoekende C.S.V. III
wel niet veel kans zal geven.
In de vierde klasse D
krijgt het leidende D.T.S. III bezoek van
Alkmaarsche Boys V. Met alle respect voor
de tot nu toe behaalde resultaten der rood-
Alcmariade Kennemers (2 uur).
Alcmaria:
Keuris
Burger Koning
Helderman Gerritse de Grand
Keppel Pol v. Wieringen Schaaper Hamstra
O
Heideman Groot Boom Horeman Hoope
v. d. Wal Steeman Veenstra
v. d. Bos Dinkla
v. Urk
Kennemers
ZONDAG a.a. 2 nart
Voorverkoop bij de Sigarenmagazijnen
GERRITSE. HARTLAND en PORSSIUS.
witten, zullen ze in Oudkarspel wel aan het
kortste eind trekken.
Oudorp II zal wel in de running blijven
door Graftdijk II in eigen huis te slaan, ter
wijl we Alkmaar IV kans op winst geven
nu Akersloot II op bezoek komt.
UIT HET KATHOLIEKE KAMP.
Was het voor A.F.C. Zondag j.1. een
zware opgaaf tegen H.S.V., ook Zondag a.s
zal zij alle zeilen moeten bijzetten om
een goed resultaat te bereiken, nu zij tegen
Berdos uit Bergen moet spelen. De wed
strijd te Bergen bracht een nederlaag voor
de A.F.C.-ers, doch deze nederlaag was niet
overtuigend, temeer niet omdat deze pas
op het laatste moment geleden werd. Dat
zal dan ook een waarschuwing zijn voor de
Alkmaarders, vooral nu zij thuis spelen, om
tot het laatst toe te volharden. Ongetwijfeld
heeft A.F.C. de beste papieren en wij ver
moeden, dat zij zich Zondag vaster op
een der bovenste plaatsen zal vestigen. Het
kan intusschen een aantrekkelijke strijd
worden, omdat ook voor Berdos hier zeer
veel op het spel staat. Immers, een verliezen
zou beteekenen, dat men het niet meer in
eigen hand heeft, om dit seizoen nog weer
de bovenste plaats te bereiken.
In den wedstrijd V.I.O.S.S.V.W. zijn het
de spelers uit Heerhugowaard, die een zeer
zwaren wedstrijd tegemoet gaan. De wed
strijd te Heerhugowaard leverde de War-
menhuizers echter de volle winst, maar
S.V.W. zou S.V.W. niet zijn, wanneer zij
zich niet met een groot élan in den strijd
zouden werpen om een goed resultaat
te bereiken. V.I.O.S. heeft inderdaad het
nadeel dat zij de laatste weken niet ge
speeld heeft, doch terreinvoordeel kon juist
wel eens voldoende zijn om de overwinning
thuis te houden. Maar dan zal er hard voor
gewerkt moeten worden, van begin tot eind.
Van groot belang zijn deze beide wedstrij
den voor de bovenste plaatsbezetter, H.S.V.
uit Heiloo. Zelf heeft zij op papier een ge-
makkelijken uitwedstrijd, alhoewel oppassen
natuurlijk geboden is tegen het onbereken
bare Z.A.P. De wedstrijd moet dan ook
door de H.S.V.-ers niet onderschat worden
en alhoewel het nu geen 91 zal worden
zooals de wedstrijd te Heiloo, gelooven wij
toch dat de overwinning aan duidelijkheid
niets te wenschen zal overlaten.
Van groot belang voor S.R.C. uit Schagen
is de wedstrijd voor haar tegen Geel-Zwart
te 't Zand. Wanneer de S.R.C.-ers dezen
wedstrijd weten te winnen is de kans zeer
groot, dat zij zich voor goed uit de gevaar
lijke zóne zullen werken. Alhoewel de Geel-
Zwarters op eigen terrein niet voor de poes
zijn.
Motoren.
DE MOTORRIJWIELEN OP DE R. A. I.
Terwijl de R. A. I. wat het aantal en de
verscheidenheid der geëxposeerde motorrij
wielen betreft, zich zelf blijkt te hebben
overtroffen, valt het op, dat er ditmaal bij
zonder veel werk is gemaakt van het
..zestig Kilo-type". Het is het kleine, maar
door zijn bruyante tweetact-motortje sterk
opvallende motorrijwiel, dat bezig is de we
reld der fietsers te veroveren. Het heeft
daarvoor bijna alle troeven in het spel: het
is goedkoop, betrouwbaar, zuinig en snel
en het herbergt geen technische complica
ties die den oningewijde kunnen afschrik
ken. Nochtans zijn de constructeurs, die dit
motortype hebben gecreëerd volgens de bij
ons bestaande fiscale gewichtslimiet van 60
Kilo, die het motortje vrijdom van wegen
belasting geeft, over deze limiet niet best te
spreken.
Waarom juist 60 Kilo en niet 75 is de
vraag. Want met «en vijftien kilogram
méérgewicht zonder extra fiscalen druk,
zou de moderne techniek wonderen kunnen
doen. Om te beginnen geeft deze geringe
verruiming van de gewichtslimiet al heel
wat mogelijkheden om het motortype aan
trekkelijker te maken voor een veel grooter
afzetgebied. Aantrekkelijker zelfs voor de
niet-gebruikers, want 'n zeer klein en zeer
licht tweetact-motortje is nu eenmaal een
krachtbron die met minder dan 3000 explo
sies per minuut geen vrede heeft. Vandaar
dat men het kleine ding niet zoo gemakke
lijk zal kunnen „afstemmen" op het laag
ste cijfer van den geluidsmeter. Terwijl
men een 15 Kilo zwaarder type een rustiger
werkenden motor zou kunnen verschaffen,
zit er aan deze gewichtskwestie nog veel
meer vast. Een extra kilogram staal op een
vitaal punt kan een ton garantie beteeke
nen wat betreft verhoogde soliditeit en
duurzaamheid.
Beknibbeling op gewicht en op materiaal
heeft trouwens in vroegere fiscale perioden
geleid tot ontechnische experimenten. Of
schoon nu het zestigkilo motorrijwiel zich
best zal kunnen handhaven, ziet men in
vakkringen helder in, dat een tikje meer
gewicht de toercapaciteit, het comfort en de
algemeene bruikbaarheid van het type be
langrijk kan verhoogen. Zou de fiscus het
deze kans niet willen geven? En daarbij
zelf profiteeren van de kans op verruiming
van den handel en van het aantal „aan
deelhouders" in personeele- en benzinebe
lasting?
Wielrennen.
DUITSCHLAND—NEDERLAND.
Derksen en Pronk zullen starten.
Te Keulen wordt Zaterdag 29 Januari
de wielerwedstrijd DuitschlandNederland
verreden. Daaraan nemen twee amateurs
van elk land deel.
Reeds hebben wij bericht dat Jan Derksen
uitgenoodigd was, om mede de Nederland-
sche kleuren te verdedigen. Thans kreeg
ook Jan Pronk bericht, dat hij moet starten.
Er worden een sprint en een koppelwed
strijd verreden. Vermoedelijk zullen Derk
sen en Pronk een koppel vormen, en als
beiden maar op dreef zijn, kunnen zy een
belangrijke rol spelen in dezen wedstrijd.
Voor Alcmaria een mooi succes, dat twee
harer renners in de Nederlandsche ploeg
zijn opgenomen.
Athletiek.
NATIONALE WEDLOOP OM DEN
„MULIERBEKER".
Op 13 Februari a.s. zal op het landgoed
„Rooswijck" te Velsen een nationale veld-
^►op worden georganiseerd, waarvoor de
Nederlandsche sport-nestor, de heer W. J.
M. Muiier een eeuwigdurende wisselbeker,
den „Mulier-veldloopbeker" heeft beschik
baar gesteld.
In 1878, zestig jaar geleden dus, werd op
deze zelfde plek de eerste veldloop in Ne
derland gehouden en een der organisotoren
wasde heer Muiier. Het district Noord
holland van de K. N. A. U. heeft voor dezen
veldloop vier klassen ingesteld, nl.. de a., b.,
c. en d. (niet K. N. A. U.-leden) klasse. De
loopers zullen in alle vier klassen tegelijk
starten.
Automobilisme.
RALLYE MONTE CARLO.
Mr. P. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons
dd. 18 Jan. 1938:
Rome, de stad, waarvan de voorspelling
gewaagt, dat zij niet eerder zal vergaan
voordat ijzer op het water drijft en de hoo
rnen in de lente geen vruchten meer zullen
dragen, is uit haren sluimer van eeuwen
ontwaakt en begint voor de derde maal
hare geschiedenis met marmeren teekenen
op den historischen grond van hare zeven
heuvelen te schrijven. Via del Impero en
vooral het Forum Mussolini zijn de monu
mentale symbolen van den aanvang eener
nieuwe aera in de historie van de eeuwige
stad, die niet sterven wil, maar zich steeds
opnieuw verjongt om met hare prachtlie-
vendheid de wereld in verbazing te bren
gen.
Een ganschen morgen verbleven wij te
Rome, veel te kort om een stad door welker
straten en pleinen de eeuwen stroomen, te
doorgronden, maar van het Forum Musso
lini, het geweldige marmeren sportpark, dat
over drie jaar voltooid zal wezen, over den
St. Pieter, de catacomben en het Coliseum
volgden wij den weg van Rome's historie,
om langs de Via Appia de stad te verlaten
op onzen weg naar Napels. Twee duizend
jaar geleden volgden Rome's keizers met
hun hofstoet dienzelfden weg naar hunne
lustverblijven te Baiac aan de golf van
Napels en de aanzienlijken volgden hun
voorbeeld. Toen was het druk op de „Ko
ningin der Wegen", die daarna vele eeuwen
lang in diepen sluimer verzonken bleef,
waaruit thans het moderne auto-verkeer
haar opnieuw heeft doen ontwaken. Het was
een lange reis van meerdere dagen voor de
door paarden getrokken karossen, wier kilo
metertellers eentonig om de zooveel mijl een
kiezelsteen deden neervallen; thans stormen
85 Fordpaarden er in minder dan 4 uur
overheen, waarbij de naald van de kilo
meterteller geen oogenblik boven de 90 uit
steekt. De route loopt dwars door de Pon-
tijnsche moerassen, die eeuwen lang Rome's
pestbuil waren, die malaria brachten over
de stad. Thans is die plaag der eeuwen her
schaper. in vruchtbaren akkergrond, waar
op de nieuw gestichte plaatsen Littoria, Sa-
bandia en Apiclia de werkzame bedrijvig
heid van het landbouwleven brengen. Wat
echter nooit door menschenhanden zal ver
anderd wo-den, dat is het klimaat, dat ons
in deze Januaridagen de verrukking van de
Lente toe deed stroomen, hoe meer wij
Napels naderden. Te Rome reeds liepen wij
blootshoofds en zonder jas op straat, hier
tusschcn de bloeiende mandarijnenboomen
gingen alle ramen van den wagen open om
aan de zon gelegenheid te geven ons met
hare stralen te omhelzen.
Wij dachten aan die vele andere Rallye
rijders, thans onderweg om door sneeuw en
ijs zich een weg naar hunne startplaatsen te
banen. Hoe zouden zij allen, van wie wij
nog maar zoo kort geleden afscheid namen
op de Ford-lunch, het maken? Van Strien en
zijne makkers naar Stavanger, de dames
equipe van jkvr. van Vredenburgh in de
sneeuw, die het land van den Poolcirkel tot
aan de beschaafde wereld bedekt. Stemer-
dink met zijn kleinen Junior Ford naar Tal
linn en de equipe van Bakker Schut, die op
dat oogenblik bezig moest zijn zich door den
rauwen Balkan heen te breken.
Wij spraken veel over hen, terwijl wij
naar buiten keken op den weg, waarop het
langzamerhand druk begon te worden.
Ezeltjes droegen zware vrachten op hun
rug, karrevoerders met een bloem achter het
oor gestoken spoorden hunne paarden aan.
die hoog geladen wagens trokken, vrouwen
trippelden voorbij met manden fruit op het
hoofd gedragen en in de dorpen zaten de
bewoners voor hunne huizen en speelden de
kinderen op straat het was als een mo
zaïek van lente-idylle door de zon op het
landschap gelegd.
De duisternis begon reeds te vallen, toen
wij Napels binnen reden en toen was ineens
de blijmoedige stemming voorbij. Napels zien
en dan sterven dat is geen kunst meer
tegenwoordig. Men behoeft zich slechts een
weinig onbedachtzaam in den ordeloozen
maalstroom van het verkeer in deze gillende
stad te werpen om dien wensch onmiddel
lijk vervuld te zien. Auto's, wagens, fietsen,
motoren, allemaal zonder licht, vliegen en
hollen, toeterend en schreeuwend door
elkaar, met een paniekachtige haast alsof de
stad door een uitbarsting van den Vesuvius
wordt bedreigd. Van rechts en van links
flitsen auto's voorbij of jagen zij elkander
achterna, voetgangers hollen er tusschen
door als vluchtende konijnen en wielrijders
achterna gezeten door motorrijders, wringen
zich door nauwe openingen heen of ver
dwijnen in zijstraten als ratten, die zich in
veiligheid brengen in een hol. Op de pleinen
staat te midden van zoo'n schuimenden
verkeerschaos een wanhopige agent wild
met zijn staf te zwaaien als een kapel
meester, die een orkest van zenuwachtige
muzikanten dirigeert. Niemand kijkt of let
op hem en ieder oogenblik verwacht men
hem op het spatbord van een auto of op het
stuur van een rijwiel meegenomen te zien.
Couwenberg heeft ons al rijdend en rem
mend door die wild bruisende branding
heengeloodst, waarbij hij eenmaal over een
opgebroken straatgedeelte weg moest vluch
ten voor een vrachtwagenmastodont, die vol
strekt niet van zins scheen om een centi
meter uit te wijken voor zoo'n nietige Ford
Wij hebben Napels gezien en wij leven
nog!
De andere Ford-deelnemers,
Naar Athene, De heer Bakker
Schut, die met Ton en Barendrecht op
Ford V8 aan de Rallye Monte Carlo zal
deelnemen en wel vanuit Athene, is aldaar
aangekomen.
De moeilijkheden waarmede hij te kampen
heeft gehad ziin echter zeer groot geweest,
daar de wegen, om de eigen woorden van
Bakker Schut te bezigen „in een ontzetten
den toestand verkeeren". De banden van
zijn Ford V8 waren dan ook aan flarden,
toen hij te Athene arriveerde en bovendien
heeft hij onderweg gebroken veerbladen
moeten laten herstellen doordat in de wegen
zooveel kuilen en gaten zijn, dat zijn Ford
wagen telkens weer de hevigste stooten en
schokken moest ondergaan. Ook schijnt de
heer Bakker Schut te kampen te hebben ge
had met veel sneeuw op den weg. Athene is
sneeuwvrij, doch er is veel regen gevallen,
hetgeen de toestand der wegen zeker niet
zal verbeteren.
Van S t r i e nS c h a d eB e e 1 s
te Stavanger. De heeren Van
Strien en Schade seinen ons, dat zij in prima
conditie in Stavanger zijn gearriveerd. Zü
hebben op de route OsloPenly met veel
sneeuw te kampen gehad.
Desondanks zijn deze Rallye-veteranen vol
goeden moed om straks met hun Ford V8
naar Monte Carlo te starten.
Mutsaert sC ouwenberg en
Lamberts Hurrelbrinck in
Palermo. De heer Lamberts Hurrel
brinck seint ons, dat hij met zijn Ford V8-
wagen in goede orde in Palermo is gearri
veerd, zonder eenige moeilijkheid.
Hockey.
DE ALKMAARSCHE HOCKEY -
ELFTALLEN.
Volgens het officieele orgaan van den
Nederlandschen Hockeybond „Hockey-
sport" hebben op het oogenblik alle deel
nemende elftallen der promotieklasse A,
uitgezonderd H.H.Y.C. II, theorethisch
nog kans op het afdeelingskampioen-
schap, een bewering die wij hier gaarne
even aanhalen, omdat dit feit misschien
inspireerend op Alkmaar gaat werken.
Jammer dat dit blad niet vermeld uit
hoeveel procent die kans dan wel be
staat
Wil Alkmaar die kans echter nog een
paar weken behouden, dan moet zij mor
gen trachten in den Haag de Delftsche
studenten te kloppen, o. i. een zware taak.
Laat echter het feit, dat de kampioens
titel U in het verre verschiet nog steeds
vriendelijk toelacht, U de kracht geven,
die een overwinning mogelijk zullen
maken!
Alkmaar II, met haar bekende wissel
vallig spel, zal wel niet veel moeite heb
ben met Strawberries III. Zullen Dijk
stra en Buur in de voorhoede thans het
aanvalsdeel van het elftal met nieuw vuur
bezielen? Het is hard noodig!
Het arme derde elftal (arm, omdat zij
steeds haar beste spelers aan het tweede
moet afstaan) gaat op bezoek bij Straw
berries IV, over den uitslag durven wij ons
niet uit te laten, het is weer lang geleden
dat w(j onze benjamins zagen spelen,
maar zij zullen Alkmaar's kleuren fel
verdedigen!
De dames trekken nogmaals naar
Rood-Wit, thans om het vijfde elftal par
ty te geven. Nu, deze wedstrijd is voor
Alkmaar te winnen, maar dan dient extra
aandacht te worden geschonken aan het
samenspel, want daar werd in den vorigen
wedstrijd, terecht, het matige spel aan
geweten. Oefenen zij dus het parool!
Door omstandigheden buiten onzen wil,
zijn wij vorige week niet in staat geweest
een overzichtje te geven, waarvoor hier
thans onze excuses.
IJssport
Mr. Eecen, president van den K.N.S.B.,
verzoekt ons opname van het volgende:
In het jaarverslag van den Ijsbond Hol
lands Noorderkwartier, waaruit een en an
der staat vermeld in uw blad van Maandag
17 dezer, worden verschillende kwesties,
welke op ijsgebied bestaan, van een bepaald
standpunt belicht.
Het komt ondergeteekende gewenscht
voor, dat hij op deze kwesties eens van een
anderen kant het licht moet laten vallen.
Par. 1 van het wedstrijd-reglement van
den K.N.S.B. luidt:
„Nationale amateurs-wedstrijden mogen
uitsluitend op grond van dit wedstrijdregle
ment worden gehouden. Voor internationale
amateurs-wedstryden gelden uitsluitend de
reglementen der Internationale Eislauf-Ver-
einigung".
Par. 6 luidt:
„Amateurs mogen uitsluitend aan wed
strijden deelnemen, welke uitgeschreven
zijn door leden van den K.N.S.B., resp. leden
van de I.E.V.
Wanneer een amateur deelneemt aan een
wedstiyd, uitgeschreven door een vereeni-
verdrijft U wonder snel met
CACHCTS MIJNHAROT
Xi'oilw ze^
Koker 12 cachets SOct. Proef doosje 2 stuks
ging (niet lid) van den K.N.S.B. of de LEv*
kan hy of zij door het bestuur van den K m'
S B. voor een bepaalden tijd uitgeslot
worden van alle wedstrijden te geven doT
leden van den bond of van de I.E.V. Dé
bepalingen gelden ook voor diegenen, di!
officieele functiën bij zulke wedstr'ii.J6
hebben bekleed".
De Ijsbond Hollands Noorderkwarti
heeft zich sedert jaren her bezig gehoud»
met het ijstourisme, door het in ijstijd in
orde brengen van verschillende ijswegen j
Noordholland.
Door de kwakkelwinters van de laatst
jaren, en, omdat indien er ijs is, de vaarten
te lang door motorbooten wordt opengehou
den, ziet de IJ.H.N. zijn bestaan bedreigd
en zoekt hij ander terrein voor zijn acitivi
teit. Dit terrein meende hij gevonden tè
hebben op het gebied van het wedstrydwe-
zen, waarbij hij vanzelfsprekend in conflict
kwam met den K.N.S.B.
Om den IJ.H.N. ter wille te zyn, heeft in
Juni 1930 de K.N.S.B. met den IJ.H.N. een
overeenkomst aangegaan, waarbij de moge-
lijkheid werd gegeven, dat de IJ.H.N, jaar.
lijks eenige wedstrijden in schoonrijden #n
hardrijden op de lange baan zou kunnen
houden. Als leidende bond op wedstrijd,
gebied moest de K.N.S.B. natuurlijk het heft
in handen houden, wat in Noordholland zeer
noodzakelijk is, omdat de vele aangesloten
clubs bij den K.N.S.B., zoodra er jjs jSi
allemaal zoo spoedig mogelijk haar wed
strijden willen houden en het de grootste
moeite geeft om deze wedstrijden eenigszins
behoorlijk over de provincie te verdeelen,
zoodat niet op een en dezelfden dag twee
in eikaars onmiddellijke nabijheid gelegen
ijsclubs gelijksoortige wedstrijden uitschrij-
ven.
Deze overeenkomst is door den IJ.H.N. in
November 1934 opgezegd.
De K.N.S.B. heeft dus den IJ.H.N. in de
gelegenheid gesteld tot het houden van
wedstrijden in schoonrijden en hardrijden,
welke gelegenheid de IJ.H.N. in 1934 zelf
heeft prijsgegeven.
De overeenkomst, welke de IJ.H.N. in den
herfst van 1937 met de Kunstijsbaan te Am-
sterdam is aangegaan, behelsde niet alleen
het houden van wedstrijden op de korte-
baan, doch tevens wedstrijden in het schoot*
rijden.
Het was de plicht van den K.N.S.B., om
de amateurs op de bekende bepalingen, ten
aanzien van het amateurschap te wijzen, om
te voorkomen, dat zij door hun onkunde zou
den worden gediskwalificeerd.
Alvorens verder te gaan wijs ik er op, dat
de IJ.H.N. weliswaar voorgeeft 77 aange
sloten vereen, te hebben, doch de overgroote
meerderheid van deze vereenigingen is voor
het wedstrijdwezen van geen belang, daar
zij niet over behoorlijke ijsbanen beschik
ken.
Zoo vereischen de langebaan wedstrijd*
een zeer groote ijsbaan, om hierop de 400
Meter baan te kunnen uitzetten, doch ook de
wedstrijden in het schoonrijden verlangen
een tamelijk groote baan, daar deze wed
strijden worden gehouden op een dubbele
baan, terwijl de lengte der baan, heen en
teruggenomen, tezamen minstens 200 Meter
moet zijn. Ook voor een kortebaanwedstrjjd
is een tamelijke ijsbaan noodig, daar de
lengte hiervan 160 Meter bedraagt, met twee
naast elkaar liggende banen met een behoor
lijken uitloop.
Onnoodig is het te zeggen, dat de kunst
ijsbaan te Amsterdam totaal ongeschikt is
voor wedstrijden, daar deze slechts 40 x 64
Meter is.
Over de kortebaanwedstrijden bestaat ook
groot gebrek aan inzicht. Friesland is de ba
kermat van de kortebaan-wedstrijden as
wel speciaal om geldprijzen voor beroep
ryders. Door het gereedkomen van den af
sluitdyk kunnen de Friesche beroepsrijdT-
veel gemakkelijker in Noordholland kom®
dan vroeger. In Friesland bestaat reeds jW
en dag de Bond van IJsclubs, welke de kor»
baanwedstrijden regelt voor beroepsrijdoA
teneinde zooveel mogelijk knoeierijen tegen
te gaan. Deze bond richtte in Groningen-
Drente en Overijsel nevenbonden op, welke
vereenigd zijn in een federatie. Toen nu de
Friesche ryders in Holland gingen rijden,
wendde de voorzitter van de federatie vtf
IJsclubs, de heer van Riessen, zich tot on
dergeteekende met het verzoek in Noord"
holland een dergelijken bond van ysou
op te richten. Deze poging is gelukt en
voornaamste clubs, welke over een behoor
lijke ijsbaan beschikken, sloten zich aan U
den Bond van IJsclubs, terwijl de bond
lid van de federatie werd opgenomen.
Met den IJ.H.N. wenschte de voorzitter
van de federatie niets te maken te hebö«i
daar dit een toeristische bond is en de fe®-*
ratie een bond wilde, die zich uitsluit*®"
met kortebaanwedstrijden zou bezig houd»*
Volgens haar wedstrijdreglement
alle amateurswedstrijden, ook die op
kortebaan, onder den K.N.S.B. Echter zvW
het wedstrijdreglement verder over
kortebaanwedstrijden, wat hun
betreft. Toen nu de Bond van lJsclob*
ook wilde toeleggen op de am»teurs f
strijden, uitsluitend op 160 M., is 'uer f
den K.N.S.B. bezwaar tegen gemaakt, m
daar de K.N.S.B. zelf geen kortebaanw^
stryden reglementeert, is goedgevonden.
de Bonden van IJsclubs wedstrijden
amateurs op de kortebaan houden, ei
nende de autoriteit van den K-N S ®-.
dat, als mocht blijken, dat deze weds i1
op de kortebaan moeilijkheden geven,
K.N.S.B. te allen tijde kan ingrijpen-
(Natuurlijk geven wij mr. Eecen
heid, om zijn standpunt t.o.v. de
bepalen. Maarzou het niet
standiger zijn, als beide partijen
ring tot elkaar zochten? Ons.dunkt, O
menwerking indien mogelijk
sport in 't algemeen zeer zou bevord
Wie neemt hiertoe het initiatief'
Red. Alkm. Cn-'
de yssport
ver-
toenad^