dagblad voor alkmaar en omstreken. Het rapport-van Zeeland gepubliceerd. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk- kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No. 23 Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Vrijdag 28 Januari 1938 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 140e Jaargang De algemeene toestand. zu hepen dat deze zal worden bekroond. Zij n De belemmeringen van den internationalen handel. Hoe kan de toestand verbeteren? Nieuwe incidenten in het Verre Oosten De Grondwetsherziening. De afkondiging in Nederland en de Overzeesche Gewesten. Vuurwerkfabriek in de lucht gevlogen. Reeds vijftien dooden. Alkmaar, 28 Januari. Het rapport-van Zeeland, dat zoo juist bekend gemaakt is en dat wij hiernaast vrij uitvoerig weergeven, is waard bestudeerd te worden. Van Zeeland veroordeelt scherp de tegenwoordige systemen, die hij allen evenzoovele belemmeringen noemt voor een gezonden handel. Echter, niet alleen levert hij critiek op de huidige systemen, hij geeft ook aan, hoe men tot een algeheele verbete ring van den economischen toestand zou kunnen komen. Dat laatste is eigenlijk het meest belang rijke, maar tevens het allermoeilijkste. Het komt er in feite op aan, dat er een „pact van economische samenwerking" tot stand komt, waaraan zooveel mogelijk staten zou den moeten meedoen. De deelnemers zouden zich eenerzij ds moeten verplichten zekere niet nader aan gegeven met de algemeene richtlijnen van het pact in strijd zijnde handelingen na te laten en anderzijds in den geest van weder- zijdsch begrip de bestudeering der economi sche moeilijkheden ter hand te nemen. Bin nen het kider van dit pact zouden bijzon dere overeenkomsten kunnen worden ge sloten, waarbij van Zeeland de meening uit, dat dienovereenkomstig waarborgen zouden moeten worden gegeven. Ter verwezenlijking van zoo'n pact stelt van Zeeland voor: 1. voorbereidende besprekingen tusschen de vijf voornaamste mogendheden: Ver- eenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, ■Duitschland en Italië, die de volgende vra genlijst ter beantwoording zullen ontvangen: a. of zij bereid zijn deel te nemen aan een poging tot internationale economische samenwerking: b. of zij bereid zijn te dien einde de voorstellen van Van Zeeland als basis van discussie te aanvaarden; c. of zij wenschen, dat zekere punten van het rapport warden weggelaten of sterker naar voren worden gebracht; d. of andere niet in het verslag opgeno men kwesties ter behandeling worden voorgelegd. 2. instelling van een centrum, waar ieder staat voorstellen ken indienen of zijn moei lijkheden en behoeften kan kenbaar maken. Op grond van deze mededeelingen zou dan te Brussel een internationaal economisch bureau kunnen worden ingericht, dat de programma's zal uitwerken, die dan na voorafgaande goedkeuring aan een pas later bijeen te roepen economische wereldconfe rentie zouden moeten worden voorgelegd. Het spreekt vanzelf, dat de buitenlandsche dagbladen die reeds gisteravond kennis kregen van het rapport van van Zeeland commentaar geven. Zoo schrijft de Daily TeL met betrekking tot de mogelijkheid van een formeele internationale bijeen komst, zooals deze in het rapport van van Zeeland wordt geopperd, dat de instemming van één of twee mogendheden ondoeltref fend zou zijn, als zij gepaard zou gaan met een weigering van anderen. De Times schrijft dat een definitief oor deel over gedetailleerde voorstellen een langduriger en' nauwkeuriger bestudeering vereischt. Niettemin heeft van Zeeland in belangrijke mate bijgedragen tot de zaak der internationale samenwerking. Het is thans aan de regeeringen het hare te doen De News Chronicle is van meening, dat indien de dictators geen deel willen nemen de democratieën alleen het plan van Van Zeeland moeten opvolgen. De Daily Herald" schryft, dat het rap port van van Zeeland een goed stuk werk S De ïriie landen zullen het een zeer be- vredigende studie vinden. Duitsche politieke kringen verklaren poging de moeilijkheden en tegenwoordige problemen op te lossen. cUcces echter toe, dat Duitschland zich er met als eerste behoeft over uit te spreker<taar eerste gedachte in dezen is uitgegaan ^EngeLand en Frankrijk moeten de:rhalve eerst de verwezenlijking toestaan rapport vervatte denkbeelden. j„r. Duitschland zal er zijnerzijds geen hm palen aan in den weg leggen. Het rapport van van Zeeland is m e Vereen igde Staten een sympathiek, doch g reserveerd onthaal te beurt ge va juicht het beoogde doel gunstiger toe dan de bepleite methoden. Het denkbeeld van een conferentie wn vijf met Amerikaansche deelneming schU te moeten worden afgewezen, daar de ver eenigde Staten zich in geen enkele econom. sche controverse met Europeesche lai Het is bijna een jaar geleden 3 April 1937 kreeg van Zeeland de op dracht dat aan den toenmaligen mi nister-president van België, den heer van Zeeland werd opgedragen door de regeeringen van Frankrijk en Engeland, om een rapport samen te stellen over de belemmeringen van den internationalen handeL De bedoeling was van beide regeeringen, om een onderzoek te doen instellen naar de mogelijkheid, om een algemeene vermin dering der contingenteeringsmaatregelen en andere belemmeringen t.a.v. den internatio nalen handel te verkrijgen. De opdracht aan van Zeeland was geen sinecure, maar de rapporteur heeft een zeer uitgebreide studie gemaakt van alles, wat voor het rapport noodig was en tenslotte kon hij een zeer lijvig rapport aan de regee ringen der betreffende landen voorleggen. Vrijhandel vereischt. De heer van Zeeland, die in het eerste hoofdstuk van zijn driedeelig rapport prin cipieel den vrijen internationalen handel stelt boven de autarkie, die daarin ook te kennen geeft, dat hij naast een algemeene belangstelling voor pogingen, om het inter nationaal verkeer te verruimen döor een gemeenschappelijke actie, terstond is gestuit op groote reserve ten aanzien van de wijze, waarop dit te bereiken, bestudeert in het tweede hoofdstuk de directe belemmerin gen van den internationalen handel en in het derde deel de algemeene voorwaarden, welke voor het bereiken van verbetering worden geëischt. Economische belemmeringen. Natuurlijk is hoofdstuk II van het rap port, betreffende de directe belemmeringen van den internationalen handel, wellicht' het meest belangwekkende onderdeel van het geheele rapport. Wat denkt en schrijft van Zeeland over die belemmeringen? De mogelijkheid verwerpende, binnen af- zienbaren tijd tot een algemeene verlaging van de tarieven te komen, bepleit hij afspra ken om tarieven niet te verhoogen, naast re gelingen om die tarieven te verlagen, welke liggen boven het gemiddelde van het natio nale tarief. Daarnaast bepleit hij ook af schaffing van uitvoerrechten, enz. op grond stoffen. Een en ander ware te regelen in den vorm van tweezijdige declaraties. In verband met de tarieven bespreekt schrijver de meestbegunstigingsclausule en verdedigt: 1. de clausule algemeen en onvoorwaar delijk; 2. uitzondering, wanneer een land ontoe laatbare discriminanties toebast, of zou wei geren deel te nemen aan een algemeene po ging tot vermindering der handelsbelemme ringen; 3. uitzondering in een geval als het Oslo verdrag, wanneer een speciaal regime wordt ingesteld, niet om te discrimineeren, doch om vermindering van belemmeringen in het algemeen te bevorderen. Het verdrag moet dan voor derden open staan. Verkapte handelsbelemmeringen, zooals willen begeven. De eenige mogelijke samen werking moet langs diplomatieken weg wor den gevestigd en men preciseert, dat de Amerikaansche samenwerking beperkt zal zijn door: 1. de bestaande wetten, zooals de John- son-wet, waarbij de opening van credieten aan landen, die met hun betalingen der oorlogsschulden in gebreke zijn gebleven of de wet, waarbij retorsiemaatregelen worden genomen tegen landen, die discrimineeren- de maatregelen tegenover de Vereenigde Staten hebben genomen; 2. de beginselen van de handelspolitiek van Huil; 3. de openbare meening der Vereenigde Staten, welke vijandig staat tegenover iedere econumische of financieele concessie, welke de regeering aan dictatoriaal bestuurde lan den zou kunnen toestaan. Men doet even wel opmerken, dat de Vereenigde Staten niet zullen weigeren in samenwerking met andere landen een oplossing van de wereld crisis te zoeken. Men onderschat evenwel niet de kracht der oppositie van Duitschland en Italië tegenover de voorstellen van van Zeeland, die naar de Amerikaansche meening, hun politiek van autarkie en koloniale expansie zou moeten prijsgeven. Van Zeeland sanitaire rechten, die averechts worden toe gepast, dumpingbepalingen, enz. Deze die nen zoo mogelijk bij tweezijdige regelingen te worden opgeruimd. Arbitrage wordt be pleit, eveneens instelling van „gemengde commissies" ten einde toezicht te oefenen op de uitvoering van verdragsbepalingen. Wat betreft de contingenteering, conclu deert van Zeeland de industrieele contin genten zoo radicaal mogelijk af-te schaffen en de agrarische daar, waar dit met inacht neming van den bijzonderen toestand van den landbouw mogelijk mag worden ge acht. Dan zijn er de financieele belemmeringen. Deze kwestie moet, aldus schrijver, niet wor den geplaatst aan het begin, maar aan het einde van de internationale samenwerking, die hij bepleit. Nu het monetaire 3-landen- accoord bevredigend heeft gewerkt en se dert 1936 de noodige rust in de verhoudin gen is ingetreden, moet via bevestiging van dit accoord een pariteit worden vastgelegd voor zekeren tijd (ten minste 6 maanden); In de belemmering van het betalingsver keer, de wisselcontrole en de clearing, ziet de heer van Zeeland de grootste draw-back. Een oplossing -acht hij alleen mogelijk, wan neer de oorzaak dezer regelingen zal zijn weggenomen, zijnde de onevenwichtige marktverhoudingen, en wegneming van deze soort belemmeringen is alleen te ver richten door den staat zelf die de controie instelde. Het eerste stadium moet zijn: opheffing van alle belemmeringen van betalingen ter zake van goederenverkeer, wanneer met het verleden eerst is afgerekend. Schr. bepleit contractueele regeling van oude buitenlandsche schulden en loyale re geling van de oude clearing-achterstanden. De courante achterstallige schulden voor handelstransacties, die nu op clearing voor komen, moeten als nieuwe verplichtingen worden beschouwd, die opnieuw ontstaan bij het instellen van betalingsvrijheid. De nieuwe vrije toestand ware te onder steunen door een systeem van credietver- leening (export-steun, import-financiering), volgens het systeem als thans door de B.I.B. toegepast wordt. De centrale banken moeten wederkeerig rekeningen bij de B.I.B. ope nen in eikaars valuta, bestemd voor finan ciering van leveranties naar elkander. Zoo wordt het valuta-risico geëgaliseerd in de mate, als er pariteit bestaat tusschen de transacties over en weer. Voor het surplus zou het risico gedekt worden door een mul tilaterale verzekering, door de B.I.B. als compensatie-instelling geëffectueerd. Zou deze methode niet worden aanvaard, dan moet de oplossing, aldus schr., toch wor den gezocht in de richting van een interna tionaal fonds, dat verschillen overbrugt en risico's dekt. Hoe tot een resultaat te komen? Hoe denkt schr. zich nu de procedure om tot een regeling en een resultaat te komen? Natuurlijk moet ook deze vraag beantwoord worden, want resultaten moeten er tenslotte komen! Van Zeeland denkt zich dat alles zoo in: a. op korten termijn overleg tusschen En geland, Frankrijk, de Ver. Staten, Duitsch land en Italië om het eens te worden over de grondslagen van verdere actie; b. instelling van een bureau ad hoe, dat van verschillende staten opmerkingen vraagt en ontvangt, en op grond daarvan een schets maakt voor een algemeen verdrag; c. dit verdrag zij in een diplomatieke con ferentie tot stand te brengen. Van Zeeland hoopvol gestemd. Schr. ziet deze toekomst hoopvol in, omdat, er reeds zeer veel materiaal is verzameld, zoodat, wil men werkelijk, er iets te berei ken valt op korten termijn. Het verdrag is opgezet als een „algemeen pact van economische samenwerking". Het bevat twee deelen, n.L: a. een negatief deel waarin de onder teekenaars op zich nemen, een zekere groep van economische en financieele maatregelen, welke algemeen orden geoordeeld den inter nationalen handel te belemmeren, niet te zullen nemen; b. een positief deel waarin de staten zich verplichten, mede te zullen werken naar hun beste krachten en in opbouwenden geest om door overleg oplossingen te vinden voor de betrokken problemen. Deze algemeene regeling zal naar behoefte en mogelijkheid worden aangevuld door speciale regelingen, hetzij van alle ondertee kenaars onderling, hetzij van groepen van staten, hetzij tusschen twee staten onderling. De heer van Zeeland verwacht evenwel van het bedoelde algemeen pact een sterk stimuleerende werking. De geste is er dan en de weg zou openliggen voor een vervolg. Amerikaansch ambtenaar king aangevallen? te Nan- John Allison, de derde secretaris van de ambassade der Vereenigde Staten, die tij delijk verantwoordelijk is voor de Ameri kaansche ambassade te Nanking, is Woens dag door een Japanschen schildwacht aange vallen. Men meent te weten, dat Allison Washington van het gebeurde heeft in ken nis gesteld. De Japansche autoriteiten heb ben hun verontschuldigingen aangeboden. Zij trachten het incident plaatselijk te re gelen. „De schildwacht deed zijn plicht". Op de vraag of de schildwacht, die ver antwoordelijk is voor het incident met den secretaris der Amerikaansche ambassade, John Allison, gestraft zal worden, ant woordde de woordvoerder der Japanneezen, dat deze schildwacht zijn plicht heeft ge daan. Hij voegde hier aan toe, dat iedereen die de Japansche schildwachten niet ge hoorzaamt, niet alleen een klap kan krijgen, doch ook beschoten kan worden. Op de vraag, waarom de Japansche com mandant het gebeurde heeft vergoelijkt, wanneer de schildwacht toch in zijn recht stond, zeide de woordvoerder, dat dit een gebaar van hoffelijkheid beteekent. De Japansche militairen, aldus zeide hij voorts, hebben ernstig een ander geval na gegaan, dat zich Dinsdag heeft voorgedaan en waarbij Allison ook weer betrokken was. Toen de Japansche politiebeambte pro beerde in een auto' van Allison te stappen om deze te escorteeren, sloeg Allison naar den Japannees en noemde hij hem een idioot. Het standpunt der Japansche ambassade. De woordvoerder der Japansche ambas sade heeft vanochtend aan de pers ver klaard, dat zich op 25 Januari te Nanking een „zeer ernstig incident" heeft voorge daan. John Allison, de derde secretaris van de Amerikaansche ambassade, die met de auto van de ambassade uitreed, heeft een der mannen van de Japansche militaire politie, die hem wilde legeleiden, geslagen en be- leedigd. De algemeene regeling, die overigens door Allison is goedgekeurd, en sedert Nanking bezet is in alle gevallen wordt toegepast, is, dat buitenlandsche diplomaten worden ge ëscorteerd, wanneer zij in de stad uitgaan. De woordvoerder voegde hier aan toe, dat de Japansche autoriteiten betreurden te moeten constateeren, dat Allison, ondanks zijn officieele functie, iederen keer dat hij daartoe gelegenheid krijgt, ongerechtvaar digde critiek levert op het Japansche leger. Aanslag op het gebouw der Japan sche censuur te Sjanghai. Hedenochtend heeft een onbekende ge probeerd een handgranaat te werpen in de op den hoek van den Nanking Road en den Szetjoean Roat gevestigde bureaux van de Japansche censuur, welke belast is met het toezicht op de Chineesche nieuwsbladen. Het projectiel trof het houtwerk van een bovenraam, kaatste terug en kwam op straat tot ontploffing. Er zijn geen slachtoffers te betreuren, ter wijl evenmin arrestaties werden verricht. Voorts is een handgranaat tot ontploffing gekomen bij het in de Fransche concessie gelegen huis van Tsjen Tsjoen, die in 1927 burgemeester is geweest. Het Amerikaansche protest te Tokio. De Amerikaansche protestnota, die 17 Jein. overhandigd is en vandaag is gepubliceerd, was de krachtigste sedert de Amerikaansche protesten ten aanzien van het incident met de „Panay". De nota verklaarde, dat de tot dusverre Naar wij vernemen, ligt het in het voornemen van de regeering, dat de plechtige afkondiging van de jongste grondwetsherziening zal plaats vinden zoowel in Nederland als in Nederlandsch- Indië, Suriname en Curagao. Beoogd wordt daardoor uitdrukking te geven aan de staatsrechtelijke gelijkstelling van de overzeesche gebiedsdeelen en met het rijk in Europa sinds 1922 en zoodoende ook bij deze gelegenheid de gedachte der rijkseenheid te versterken. De wijzigingswetten zullen, naar In de bedoeling ligt, in de vier gebiedsdeelen op een nader te bepalen dag op één zelfde tijdstip, n.L te half drie uur des namiddags Nederlandsche tijd, d.i., in verband met het tijdsverschil, denzelfden dag 's avonds in Ned.-Indië en 's och-» tends in Suriname en in Curagao, worden opgenomen in het officieele publicatie blad (in Nederland: het staatsblad, in Ned.-Indië: het staatsblad van Ned.-Indië enz.) en worden voorgelezen in een plechtige openbare zitting van 't hoogste rechtscollege en in Nederland tevens, als gebruikelijk, in een zitting van de ge rechtshoven en arrondissements-recht» rechtbanken. Gelijktijdig zal het besluit van publi catie in de vier gebiedsdeelen worden voorgelezen bij het openbaar bestuur, te weten, in Nederland, in alle gemeenten, van de pui of voor de deur van het huis der gemeente te Batavia, Paramaribo en Willemstad van het paleis van den gou verneur-generaal en gouverneur. Te Rembang op Java is een Chinee sche vuurwerkfabriek in de lucht ge vlogen. Vijf personen werden op slag gedood, 22 personen werden zwaar- en 14 licht gewond, allen arbeidsters. Van de zwaar-gewonden zijn nog 10 slachtoffers overleden, waardoor het aantal dooden tot 15 is gestegen. Vermoedelijk is de ontploffing te wijten aan het feit, dat de vinling voor vuurwerk van andere samenstelling was, dan hier voor is voorgeschreven. Met de toelaatbare samenstelling zou een dergelijke explosie niet mogelijk zijn geweest. De behandelende geneesheeren hebben uiting gegeven aan de vrees, dat nog en kele slachtoffers, die tot de gewonden be- hooren, het leven zullen laten. door de Japansche regeering gedane stap pen ter bescherming van de Amerikaansche rechten en belangen niet in staat schenen te zijn te waarborgen, dat in den vervolge de belangen en eigendommen van Ameri kaansche onderdanen in China niet het voorwerp zouden zijn van aanvallen van den kant der Japansche strijdkrachten. Hieraan werd toegevoegd, dat dé Ameri kaansche regeering onmogelijk overeenstem ming kan zien tusschen de voortdurende veronachtzaming van de Amerikaansche belangen en de verzekeringen, die vervat zijn in de Japansche nota van 24 December j.1., waarin verklaard wordt, dat strenge be velen gegeven waren aan de in China ope- reerende Japansche strijdkrachten om de Amerikaansche rechten, en belangen te eer biedigen. De strijd tegen het terrorisme. Als -ieuwe maatregel tot bestrijding van de wetteloosheid hebben de autoriteiten de poorten van alle oude ommuurde steden in Palestina, behalve van Jaffa en Damascus, tot nader order gesloten. Sedert gisteravond werdt ieder, die de stad in- of uitgaat, streng gefouilleerd. Enorm werk in den Pendsjaab. - In den Pendsjaab zal een enorm kanaal worden gegraven, waarvan de kosten ongeveer vier millioen pond zullen bedragen. Het wordt 500 mijl lang en zal dienen om het droge zanddistrict in het Zuidwesten der provin cie te bevloeien. Het totale door de regee ring aan irrigatie besteede bedrag komt hiermede op 38 millioen pond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 1