is die fci oaficcfdpynf Het Nationaal-Socialisme en de Kerk 3ooneel Vtaaq. en Aanbod JEAN. Financieel Overzicht. Aan den vooravond van het Niemöller-proces. Het nationaal-socialisme als religie. Door het Comité voor Tooneeluitvoerin- gen te Alkmaar werd gisteravond voor een uitstekend bezette zaal de tweede abonne mentsuitvoering gegeven. Het was ditmaal een voorstelling van de Tooneelgroep „Het Masker" onder leiding van Ko Arnoldi, een gezelschap, dat hier o.a. door diverse opvoeringen van Molnèr- creaties zijn sporen reeds meer dan ver diend heeft. Het was dus de Tooneelgroep „Het Mas ker" en het stuk heette Jean. Een nietszeggende naam, want wie en wat is Jean? Jean is egn huisknecht en wie hem, bij het opgaan van het scherm voor het eerste bedrijf, correct in rok, met een presenteerblaadje op zijn uitgespreide vin gertoppen bij de ontbijttafel van meneer den graaf en mevrouw de gravin ziet staan zou als hij het stuk tenminste niet kent geen oogenblik vermoeden, dat deze schijnbaar onbelangrijke figuur de hoofd persoon van dit geestige blijspel zal worden. Het stuk speelt in Hongarije, wat geen wonder is omdat er tegenwoordig heel wat stukken in Hongarije spelen of van Hon garije afkomstig zijn en de schrijver is La- dislaus Bus Feketee, een niet alle dagen, althans hier niet alle dagen voorkomende naam, welke direct deed vermoeden, dat er iets bijzonders kon worden geboden. De grafelijke familie in Hongarije, althans de voorvaderen daarvan, hebben een knecht gehad, die Jean heette, een zoon daarvan werd weer butler bij den zoon van den graaf en zoo ging het eenige geslachten door totdat wij aan den tegenwoordigen tijd komen, dat er een graaf is, die alleen maar Excellentie genoemd wordt, een gravin Cécile, een getrouwde dochter Katinka en een schoonzoon Georg, die natuurlijk ook graaf is. In dit illustere gezelschap neemt Jean de butler een bijzondere plaats in. De graaf beschouwt hem al twintig jaar lang als de correcte huisknecht, die geen hooger ideaal kent dan alle wenschen van zijn meester te voorkomen, de gravin heeft een vriendelijk woord voor hem over en Katinka komt op een goeden morgen ook tot de ontdekking, dat hij eigenlijk geen meubelstuk maar een levend mensch is. Zij raadt hem aan te trouwen met een boerenmeisje om voor een volgend gravengeslacht weer een goeden butler te kunnen krijgen en zij is hoogst verbaasd, dat hij ook een moeder gehad heeft, althans een moeder, die vroeger ook op het kasteel gediend heeft en haar eigen dit wil zeggen Katinka's min blijkt te zijn geweest. In dezen sfeer brengt Jean zijn dagen in dienstbaarheid door. Hij poetst het zilver, serveert aan tafel en strijkt lucifertjes af als een lid der grafelijke familie een sigaret belieft te rooken. Jean is Jean en zoolang hij een goede huisknecht is, interesseert het niemand wat hij in zijn vrijen tijd doet. De graaf waardeert zijn correcten be diende en Jean .reeft grooten eerbied voor zijn meester, die inderdaad een hoogst een voudig man is en niets liever zou willen dan alle officiëele baantjes aan den kapstok hangen om rustig op zijn landgoed te kun nen jagen en schieten. Bij de algemeene verkiezingen komt er een volkspartij naar voren, welke niet min der dan zes zetels in het parlement ver overt. De zesde gekozene is Jean, die bij deze gelegenheid ook nog een achternaam blijkt te hebben. De volkspartij is de politieke groep, die voor de meest verdrukten in de samen leving opkomt en natuurlijk rechtstreeks ingaat tegen de conservatieven waarvan 12 cochets 50 ct, P roef doosje 2 cochets 10 ct. BijApoth.enDrog. de graaf als minister-president de leidende figuur is. Ziedaar een volkomen veranderde situatie in het grafelijk slot. Nadat de diverse huisgenooten van de eene verbazing in de andere zijn gevallen en tot de ontdekking zijn gekomen, dat de butler niet alleen leeft maar ook denken kan, besluit de graaf zijn trouwen bediende niet op te geven en dus trekken heer en knecht gezamenlijk naar het parlement waar weldra blijkt, dat de volksgroep zoo machtig is geworden, dat zij, na een groote rede van Jean, het ministerie ten val brengt. De knecht heeft zijn meester verslagen en het is vooral Katinka, die den dienaar haar grenzelooze verbazing en verachting laat voelen. j Te sterk is haar verontwaardiging, te veel zijn haar gedachten bij den man, die voor haar plotseling in een geheel ander licht is verschenen en men gevoelt al dade lijk aan het spel van een voortreffelijk ac trice als Ank van der Moer waar het naar toe gaat. Er groeit iets in het hart van deze vrouw, dat zich door niets laat onderdrukken. De verontwaardiging is gecamoufleerde belang stelling, de belangstelling wordt liefde. Als Jean, niet moer als dienaar, maar als meneer de afgevaardigde, in het slot van Katinka verschijnt en haar bekent, dat hij haar al jarenlang begeerd heeft, valt de jonge gravin in zijn armen. Zij valt in z\in armen en natuurlijk komt op hetzelfde oogenblik de echtgenoot te voorschijn, die haar wel om een vriendelijke ontvangst van den gevierden député verzocht had, maar natuurlijk niet bedoeld had, dat die vrien delijkheid zoover buiten de gebruikelijke grenzen zou gaan. Katinka keert na een huiselijke scène naar pa en ma terug en het ouderpaar blijkt de situatie niet eens zoo precair te vinden omdat Jean een man van beteekenis is ge worden. De graaf heeft hem zelfs als mi nister voorgedragen en dan komt er een kostelijk tooneeltje waarbij de vyoegere huis knecht als gast bij het grafelijk paar aan tafel zit en verontwaardigd naar zijn opvol gel kijkt, een butler van de allerslechtste soort, die van den morgen tot den avond het humeur van den graaf beneden het ab solute nulpunt weet te brengen. Jean moet kiezen; minister worden en heengaan of Katinka trouwen, geen mi nister worden en niet heengaan. Hij bedenkt zelf een derde oplossing. Hij zal naar Weenen gaan en bedrijfsleider op een fabriek worden. Pa en ma gaan in het zoogenaamde park wandelen, dat achter het tooneel van de Harmonie is gelegen en Jean legt Katinka uit welke treinen en bussen de kortste verbinding tusschen het grafelijk slot en zijn eigen villa in de buurt van Weenen vormen Jean Katinka zullen elkaar daar vinden en daarmede krijgt dit blijspel een slot, dat iedereen natuurlijk verwacht heeft. Een stuk met een geestige dialoog, boeiend van het begin tot het einde, met voortreffelijk spel van alle hoofdpersonen en bovenal een stuk met zeer mooie décors. Wij hebben ze zelden in de Harmonie zoo fraai gezien en een bijzondere verlichting heeft ze met de kostbare meubileering der diverse milieu's tot tooneeltjes van een zeer kunstzinnig cachet gemaakt. Aan Ko Arnoldi als de graaf, aan Jacque- line Royaards-Sandberg als de gravin, aan Ank van der Moer als Katinka en Leo den Hartogh als de onbeduidende echtgenoot een woord van oprechte hulde voor hun spel, maar bovenal aan John Gobau als Jean, die zijn moeilijke rol op alleszins lof waardige wijze vervuld heeft. Het Covoto kan er van overtuigd zijn, dat deze voorstelling in Alkmaar algemeen gewaardeerd is geworden. In verband met het feit, dat het Comité zijn twaalf-en-een-half-jarig bestaan her dacht. heeft de voorzitter, Dr. van Ameron- gen, een rede gehouden en daarna zoowel de actrices en acteurs als den tooneelknecht eenige geschenken aangeboden. Voor het verslag daarvan kunnen wij naar de stadsrubriek in dit nummer ver wijzen. Tj. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Te koop een zwarte Studie-piano, prijs 35.Staat orkeststemming. LAAT 20. Klein Brandkastje te koop gevraagd. Liefst merk „Lips". Brieven met prijsopgaaf onder letter N 653 Bur. v. d. Blad. Prima stofzuigers te koop vanaf 7.50 m. 1 jaar garantie op motor. WINKELINRICHTING Peperstraat 3 bij den Dijk. Te koop gevraagd: Heele en gedeeltelijke inboedels, inventarissen en alle diverse goederen. Te koop aangeboden: Eenige luxe raaimachines, brandkasten, enz. (Koopjes). DEKKER, Nieuwesloot 89. Goede Piano te koop voor 47,50 en een goed Ameril:aan9ch Huisorgel voor f 27,50. Adres: VOGELENZANG 17, Alkmaar. Oud-Hollandsch eetkamer-ameublement zeer billijk te koop aangeboden, ook afz. Te bsvr. KENNEMERPARK 3. Uitverkoop van onze antieke koper werken, een groote kop. doofpot 7,50, ketels vanaf 1.50, antiek. Hall- of thee tafel, stijl Lod. XVI, 17,50 STER, Zaadmarkt 48, Telf. 4339. Te koop 2 crapauds en 2 stoelen 10, mah. buffet je 7,50, studie-piano en kruk 25. Br. onder letter M 652 Bur. v. d. Blad. Te koop geheel gereviseerde motoren Ariel A. J. S., Rudge 500 cc, T. W. N. 200 cc. C. J. BEST, Nieuwpoortslaan 118. Aangeboden een als nieuw Philips- radio-toestel met ultra korte golf 90, een als nieuw Philips-radio nog met ga rantie 65. Te bevragen Garage JAN WITTE, Bierkade 6. Critta-publicatie. DENATURATIEVERGOEDING ERWTEN EN VELDBOONEN OOGST '37. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de denaturatievergoe- ding voor erwten van oogst 1937, welke zijn gedenatureerd van 24 tot en met 29 Januari 1938, 1 per 100 K G. zal bedra gen voor groene erwten, door handelaren gedenatureerd en voldoende aan het stan daardmonster van kwaliteitsklasse C, en 0.50 per 100 K.G. voor voedererwten, door telers gedenatureerd. De steur.vergoeding voor veldboonen van den oogst 1937, welke aan de daartoe gestelde eischen voldoen en door telers of handelaren zijn gedenatureerd in genoemd tijdvak, zal 2.20 per 100 K.G. bedragen. 's-Gravenhage, 28 Januari 1938. Te koop prima Handnaaimachine met garantie 12,50, ziekenstoel op wielen 12,50, prima veeren bed, z. g. a. n. 12,50. Mooie oude Fagot. Meubelen enz. DEKKER, Nieuwesloot 89. Wegens verhuizing overcompleet Bad met hoogendruk geijser en douche, 4 groote fauteuils, 2 mahonie waschtafels. Te bevr. KANAALKADE 2. Welke kleur(en), welke vormen U ook wenscht, Wij drukken het! DRUKKERIJ COSTER TEELT VAN TUTNBOUWGEWASSEN ONDER Z.G. „HALVE RAMEN". Naar aanleiding van het in sommige deelen des lands meer en meer voor komend gebruik van z.g. „halve ramen" voor de teelt van tuinbouwgewassen maakt de Nederlandsche Groenten- en Fruitcen- trale aan de bij haar aangeslotenen A het volgende beker.d: Artikel 2 van het Crisis-Tuinbouwbe- sluit 1938 I verbiedt o.m. het telen voor den handel van warmoezery ge wassen en fruit onder glas, tenzij hiervoor een voor 1938 geldige tuinbouwteeltvergunning aanwezig is. Teelt van warmoezeri,gewassen als sla, spinazie, aardbeien enz. order „halve ramen", waaronder verstaan worden ramen van de maat 145X44 c.M., 158X46 c M. of andere dergelijke maten, zonder dat de onder punt 3 op de teeltvergunning aangegeven oppervlakte voor deze teelt ruimte laat, is derhalve niet toegestaan. Het gebruik van deze „halve ramen" uitsluitend als platglas en uitsluitend als hulpmiddel voor het vervroegen van de teelt van peulen, doperwten, boonen en augurken zal ever.wel niet als telen order glas en bijgevolg niet als overtreding van de genoemde verbodsbepaling beschouwd worden, mits voor de teelt van deze ge wassen onder punt 4 van de teeltvergun ning toestemming is verleend. 's-Graver.hage, 28 Januari 1938. De passeering van het dividend op de gewone aandeelcn van de U.S.Steel is ongetwijfeld symptomatisch te noe men voor den aldzar geschapen toe stand in het bedrijfsleven. De jongste staatsleening een volledig succes. Geen feit kan duidelijker aantoonen waartoe de fantastische ideeën van den president der Vereenigde Staten met be trekking tot de reguleering van het econo misch leven van Amerika hebben geleid, dan de juist aangekondigde passeering van het dividend op de gewone aandeelen der United States Steel Corporation. Natuurlijk komt deze pesseering allerminst onver wacht. Immers men wist dat de bedrijvig heid welke in het derde kwartaal nog 73.6 had bedragen, in het vierde kwartaal tot het zeer onbevredigende cijfer van 41.3 was teruggeloopen en thans zelfs niet meer dan 32.7 bedraagt. Maar daartegenover stond toch dat over 1937 niet minder dan 99.930.000 dollar aan wist werd gemaakt, bij door dra. C. van Liere. i. Zooals bekend, zal ds. Martin Niemöl- ler te Berlijn-Dahlem, bekend als een der actiefste voormannen der Belijde nisbeweging in Duitachland, Vrijdag 7 Februari na een hechtenis van meer dan een half jaar voor de rechtbank verschijnen. Hij wordt beschuldigd van achterbaksche aanvallen op den staat, misbruik van oen kansel voor politieke doeleinden en van nog veel meer. De oogen der geheele wereld zullen op hem gericht zijn. In zijn persoon zal de christelijke kerk ter verantwoording wor den geroepen door den nationaal-socialis- tischen staat. Dat deze staat hier spreekt van politiek en van een politiek misdrijf en de belijdende kerk beschuldigt van staats- vljandige politiek, waardoor zij haar terrein als kerk zou hebben overschreden, wijst er op, dat binnen deze staat de begrippen poli tiek en kerk fundamenteel verschillen van de opvatting, die wij in ons land daarvan hebben. Het getuigt wel van eer ontstellend gebrek aan onderscheidingsvermogen, wan neer men in kerkelijke conservatieve krin gen soms hoort betreuren, dat Niemöller aan „politiek doet". We kunnen er niet genoeg den nadruk op leggen, dat Niemöller niet aan politiek doet in de beteekenis, die wij m ons land aan dat woord geven. Niemöller wenscht niets anders dan vrijheid voor de evangelie-prediking Vrijdag 7 Februari a.s. begint in Berlijn het pro ces tegen ds. Niemöller. Drs. C. van Liere schreef naar aanleiding van dit proces een korte serie ar tikelen, waarvan het eer ste hier volgt. buiten en boven alle politiek, maar hij maakt er den Duitschen staat een verwijt van, dat deze staat een politiek voert, die met de allereerste grondslagen van het christendom onvereenigbaar is en voor het christendom geen ruimte laat. Volgens Niemöller is het evangelie een kracht ten leven niet slechts in de binnen kamer, maar ook in de wereld. En daarom heeft de christelijke kerk als zoodanig een opdracht en een boodschap van Godswege ook aan den staat. Welke taak en roeping heeft de christelijke kerk, als de organen van den staat zich uitdrukkelijk tegen het evangelie van Christus keeren en de staat met zijn totaliteitseisch op den heelen mensch en de heele kerk beslag legt? Is dan de op vatting aanvaardbaar, die in Duitschland in groote kringen van de belijdeniskeik hecrscht en het als plicht van den onderdaan beschouwt (Rom. 13) als christen ook deze overheid te gehoorzamen? Moet de kerk zich dan in een hoekje terugtrekken met haar belijdenis, met Rom. 13 en Heil Hitier of moet ze belijdende kerk zijn en haar woord durven spreken ook tegen de overheid? Dit laatste deed Niemöller. In een mani fest aan Hitier (Aug. 1936) lezen we b.v.: „Als Ras, Bloed, „Volkstum" en Eer de rang van eeuwigheidswaarden krijgen dan wordt de christen door het eerste gebod gedwongen deze waardeering af te wijzen. Als den christen binnen het kader der nationaal- socialistische wereldbeschouwing een anti semitisme opgedrongen wordt, dat hen tot iodenhaat verplicht, dan staat voor hem daartegenover het christelijk gebod der naastenliefde." En wanneer hij in datzelfde manifest uiting geeft aan de gewetensbe zwaren van den christen tegen maatregelen van den staat, dien hij als volkomen onchris telijk beschouwt (concentratiekampen, knoeien bij de stembus, Hitiervergoding, macht in plaats van recht enz.) dan zijn dat in het Derde Rijk even zoovele uitingen van staatsgevaarlijken aard, regelrecht ge richt tegen de grondslagen van het Nieuwe Rijk en dus politieke misdrijven in Duit- sche zin. Van Duitsch nationaal-socialistisch stand punt uit bekeken, doet Niemöller dus aan politiek, van christelijk standpunt uit ge- gezien belydt hij het evangelie van Christus tegenover het heidendom van ras, bloed en bcdem. Niemöller wenscht een christelijke kerk, onafhankelijk van den staat en de staats- moraal, de staat daarentegen wenscht van individu en kerk onvoorwaardelijk onder werping aan zijn staatsmoraal en politiek. Christelijke kerk en nationaal-socia- listischc stand vormen dus een absolute en onoverbrugbare tegenstelling. Chris tendom en nationaal-socialisme sluiten elkaar volkomen uit. Het christendom impliceert weliswaar niet een bepaalden regeeringsvorm; een regeeringsvorm echter, die de nationale eer tot maat aller dingen maakt en zijn vol machten ontleent aan de goden van ras, bloed en bodem, is in zijn wezen anti christelijk. En wanneer er in Duitschland (en mis schien ook in Nederland) nog christenen zijn die „Hitier gelooven, als hij zegt het Duitsche volk niet te willen ontkerstenen, als hij zegt het christendom als een posi tieve en onmisbare factor in het volksleven te beschouwen ,als hij zegt de kerk op haar eigen terrien vrijheid van beweging te ga randeeren" (zie Eltheto Dec. 1937) dan zul len wij eerlijkheidshslve eens nuchter en zakelijk deze illusie moeten toetsen aan de feiten der laatste jaren en der laatste maanden. Een stukje geschiedenis. ideologieën van den nationaal-socialistischen ideologieën van de nationaal-socialistische staat geeft Arthur Frey in zijn werk: Der Kampf der evengelischen Kirche in Deutschland" (Uitg. Callenbach-Nijkerk) verschenen in Aug. 1937. Dit boek munt uit door zijn rustige zakelijkheid, het is vrij van alle suggestieve, op effect berekende propaganda. Frey beschrijft opkomst en groei van het nationalisme in den loop van de 19e eeuw. waarby tenslotte het volk in het middel punt der beschouwing komt te staan en wel het volk, dat door bodem, bloed en ras be paald is. Het christendom wordt voorgesteld als een plant van uitheemsche bodem, dus geheel artfremd (vreemd aan het wezen des volks). Daarom werd het christendom bestreden als niet-overeenkomende met den Germaanschen volksaard, het was veeleer door Karei den Groote met geweld aan het volk opgelegd (Lönst). Na den oorlog werd aan dit nationalisme nieuw leven ingebla zen: vanaf de opkomst van het nationaal- socialisme tot aan het jaar 1933 toe zien we de nationalistische beweging zich steeds sterker verbinden met de germaansche levens- en wereldbeschouwing en met de germaansche religie. Een groot deel der protestanten liet zich meesleepen door de nieuwe golf van nationalisme. Het gevaar, dat dit nationalisme, in anti-christelijk vaar water zou verzeilen, acntte mer in 1933 in zijn oplaaien en enthousiasme geweken. De scheiding vsn staat en kerk, die in 1919 door de grondwet ven Weimar was tot stand gebracht, had de kerk niet als een bevrij ding gevoeld. Zij verwachtte integendeel haar heil van een nieuwe verbinding van staat en kerk en gaf in 1933 haar zegen aan het nieuwe bewind. De kerk was met blind heid geslagen voor het wezen en de doel stelling van het nationaal-socialisme, dat een preferent en gewoon aandeelenkapitaal van resp. 360.000.000 dollar en 870.000.000 dollar. Naar bekend is van deze totale winst echter slechts 8.7 millioen dollar naar de gewone aandeelhouders toegevloeid en circa 59 millioen dollar naar de preferente aandeelhouders, aan wie nog een zeer groot bedrag aan dividend schuldig was uit voor gaande jaren. Zooels de zaken thans staan is er dus geen achterstallig preferent divi dend meer, maar wel mag men aannemen dat de kansen voor uitkeering voor de g^.' wone aandeelhouders voorloopig weer ver keken zijn; zoodat zij zich andermaal in <fe positie van sedert 1931 zien teruggedrongen We zien hier dus wel een treffend ver- schijnsel. Terwijl de gewone aandeelhwyt^" na een dividendlooze periode van 7 jaren - slechts in het derde kwartaal 1937 ontvin- gen zy 1 dollar dividend in de toekomst mogelijk weer eens voor een regelmatige uitkeering in aanmerking zouden kunnen komen, neemt de president maatregelen welke zulke mogelijkheden volkomen brei- delen. Immers hij kondigt den strijd tegen de bedrijven aan en verwacht dat zij tot loonsverhoogingen zullen overgaan. De langzamerhand overbekend koopkrachts theorie van Roosevelt schijnt dus blijkbaar nog steeds door hem en natuurlijk door de leiders der vakvereenigingen te worden aan gehangen. De fout, die door hem wordt ge maakt, ligt natuurlijk niet hierin, dat ver meerderde koopkracht door loonsverhoo- ging onder geen omstandigheid wenschelijk zou moeten worden geacht, maa. daarin dat men deze loonsverhoogingen niet moet gaan toepassen in tijden dat de rentabiliteit van de bedrijven toch reeds zwak is. Loonsver- hooging in tijden van hoogconjunctuur kan b.v. ongetwijfeld een stimuleerénde werking hebben, omdat dan immers reeds een rela tief groot gedeelte van het inkomen van de onderneming aan deze toevalt, terwijl het meestal zeer twijfelachtig .is of deze, de al dus rijkelijk toevloeiende middelen zal aan wenden ter financiering van verdere ex pansie of vernieuwingen. In zulk een sta dium kan het zeer wenschelijk zijn door 'oonsverhooging, een gedeelte van het on dernemingsinkomen het ware af te split sen en hierdoor nieuwe koopkracht in het verkeer te brengen. Een ernstige fout be gaat Roosevelt echter door dit principe der koopkrachtsschepping tot een voor alle tijden gangbaar systeem te maken. Dat dit vandaag of morgen tot een débacle moet lelden, kan niet uitblijven en zeker zouden de deoressiesymptomen zich al veel scher per afteekenen wanneer de achter ons lig gende periode van 1929 tot 1937 ons afweer- arsenaal niet danig had aangevuld. Om bij de productmarkten te blijven: we weten nu dat voor een groot aantal hunner restric- als een snel en scherp werkend middel alon» wordt aanbevolen en ook wordt toe gepast. Dc kopertin-, thee- en rubberrestric ties zijn daar de tastbare voo-beelden van. Voor de rubber dient men zelfs niet voor de meest drastische beperking terug en zoo werd deze week bekend, dat het interna tionale Rubber Comité besloten had de uit voer quota voor het tweede kwartaal 1938 tot 60 van de standaardproductie terug te brengen, terwijl deze voor het eerste kwartaal 1938 nog op 70 waren gefixeerd. Genoemde restrictie beteekent dus, dat, aangenomen dat het gemiddeld percentage voor 1938 65 pCt. zal bedragen, de totale export voor 1938 niet meer dan 842.000 ton zal bedragen, de totale export voor 1938 niet meer dan 842.000 ton zal bedragen, terwijl de standaard productie circa 1.300.000 ton loopt. Aannemende dat de consumptie zich voor 1938 op circa 8 tot 900.000 ton zal kun- toch in 1930 reeds een vasten vorm had alt genomen. Immers, in 1930 was het boek van Rosé#4 berg verschenen: „Der Mythus des 20. Jahr- hunderts (de mythe van de 20e eeuw), waarin ae religie en de wereldbeschouwing van het nationaal-socialisme volkomen openlijk en zonder eenige terughouding al' absoluut anti-christelijk werd aangekondigd. Hoogste autoriteit wordt de eer van ras en natie. Daarnaar heeft zich alles te richten: politiek, ethiek, wetenschap, kunst, straf recht, maar ook de kerk. Dit doel van R°' senberg werd naast Hitleris „Mein Kampf' de bijbel van het nationaal-socialisme. Op de mythe van ras, bloed en bodem, de bron nen waaruit een panthdistisch-materialis- tisch godsbegrip opwelt, is het Derde RÜk gegrondvest. Er moet een nieuwe volksreligia worden gezocht: een Duitsch-religieuse beweging, die volkskerk wil zijn, moet echter het ideaal der naastenliefde ondergeschikt ach ten aan dat der nationale eer, zegt Kosen- berg. En daarmee heeft de christelijke ethiek afgedaan. Steeds sterker wordt de mythe van de 20e eeuw belichaamd gezien in den persoon van den „Führer", die de wekker en wachter is van de nationale eer, en die als den Messias een duizendjarig rijk aankondigt. Het Führer-pr uiipe treedt in de plaats van Christus, de titaat wordt cultua gemeenschap, d.w.z. kc religie en politiek vallen samen. Deze ideeën zijn niet slechts particulier eigendom van Rosenberg, zooals men in 1930 nog meende, maar zOn gemeengoed geworden. Precies hetzelfde zeggen Hitier en Goebbels, Ley en Baldur von Schirach, Rosenberg weet zich ten nauwste met den Führer verbonden. Reeds lang is hij den leider van de „weltanschau- liche Schulung" der partij, het is zijn taak de aanstaande leiders der beweging ecx ambtsdragers der partij te scholen in de we reldbeschouwing van het nationaal-socialis me. Op den laatsten partijdag van 1937 heeft Hitler hem den eersten Staatsprijs verleend voor kunst en wetenschap met de uitdrukkelijke motiveering „dat Rosenberg in zijn werken in zeer bijzondere mate de wereldbeschouwing van het nat.-soc. weten schappelijk en intuïtief heeft gemotiveerd en vastgelegd".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 10