Spoet SPOORWECWERKEN RONDOM AMSTERDAM. KOEDIJK EGMOND BINNEN EGMOND AAN ZEE Deensche damesploeg verbeterd wereld-record. Jan Langedijk gehuldigd. In den zomer en het najaar van 1939 hoopt men met heWnieuwe emplacement en stations gereed te zijn. MODERNE OPVATTINGEN. Langs de N.H.V.B.-velden. TWEEDE BLAD Wethouder Zut overleden. Na een ernstige ziekte overleed nog on verwacht in den ouderdopn van 45 jaar de heer P. Zut, wethouder der gemeente. Koedijk verliest in den heer Zut, die voor de R.K. Staatspartij deel van den raad uit maakte. een wethouder, die zich met grooten ernst van zijn taak heeft gekweten. De heer Zut gaf herhaaldelijk blijk zich op de grondslagen van de encyclieken „Re- rum Novarum" en „Quadragesimo Anno te stellen. Met overtuiging kwam hij, waar dit mogelijk was, op voor de in nood verkee- rende tuinders en arbeiders. Niet alleen voor zijn gezin, doch ook voor de gemeente is zijn verscheiden een groot verlies. Verduistering. Zekere J. A. A. uit Egmondbinnen werd verdacht van verduistering van een radio toestel, wat bij nader onderzoek juist is ge bleken. De verdachte heeft een volledige bekentenis afgelegd. Proces-verbaal is op gemaakt. Dat liep nog goed af. Toen de lijnwerker van het electrisch bedrijf, F. L. van der Haagen, bij den sla ger J. Mosch in de Noorderstraat aan het werk was, steunde hij een oogenblik met zijn hand op een snijmachine, waardoor deze in werking kwam. Zijn hand kwam tusschen de messen, maar hoewel hij een diepe vleeschwond opliep, werden gelukkig geen spieren geraakt. Intusschen zal de heer v. d. H. eenige we ken zijn werk niet kunnen verrichten. Ruimere distributie van margarine. B. en W. besloten, daartoe gemachtigd door den minister van sociale zaken, tot ruimere distributie van margarine en bak en braadvet aan werkloozen en armlasti gen. Voortaan zullen dezen niet meer 3 maanden behoeven te wachten alvorens zij hiervoor in aanmerking komen, maar ont vangen zij de noodige bons, zoodra zij steun ontvangen of in de werkverschaffing ge plaatst zijn. Bovendien zullen ook alleenwo- nenden voor deze margarine en goedkoop bak- en braadvet in aanmerking komen, namelijk voor 1 pakje van 1/4 K.G. per week. Voorts zullen degenen, die in de werkverschaffing waren, maar door ziekte of ongeval een uitkeering krijgen krachtens de Ziektewet of Ongevallenwet, nog gedu rende een half jaar margarine en vet kun nen krijgen, voorzoover tenminste hun in komsten niet hooger zijn dan het werkver- schaffingsloon. Zwemmen. Een van Nederland's meest beroemde wereldrecords zwemmen, dat op de 4 x 100 m. borstcrawl estafette voor dames, is gisteravond tijdens de interna tionale zwemwedstrijden in het snelle Kopenhaagsche zwembad door een Deensche ploeg verbeterd. De zwemsters Elvi Svendsen, Gunvor Kraft, Birthe Ove Petersen en Ragnhild Hveger zwommen de 4 x 100 m. in den nieuwen wereldrecordtijd van 4 min. 29.7 sec., waarmede zij het oude we reldrecord dat met een tijd van 4 min. 32.8 sec. op naam stond van de Neder- landsche zwemsters Jopie Selbach, Tini Wagner, Rie Mastenbroek en Willy den Ouden, dus met niet minder dan 3.1 sec. omlaag gehaald. Het wereldrecord op dit estafettenummer kwam op 14 April 1934 te Rotterdam in Nederlandsch bezit, toen de dames Jopie Selbach, Annie Timmermans, Rie Masten broek en Willy den Ouden 4 min. 33.3 sec. voor deze 400 meter noodig hadden. Op 24 Mei 1936 werd het record, eveneens te Rot terdam, op 4 min. 32.8 sec. gebracht en de ze prestatie scheen langen tijd onaantast baar. Totdat de Deensche zwemsters die reeds zoo vele wereldrecords van Neder- landsche meisjes op haar naam hebben gebracht, zich ook op de 4 x 100 m. toeleg den met het gisteravond behaalde schitte rende resultaat. Van de 26 wereldrecords is thans de helft in bezit van Deensche zwemsters, Neder land bezit thans nog negen wereldrecords, terwijl de Vereenigde Staten en Duitschland er ieder twee hebben. Een tweede schitterende prestatie werd geleverd door den Duitscher Heinz Schlauch die nog Zondag j.1. een nieuw Europeesch record 100 m. rugslag heeft gevestigd. Hy bracht het Europeesch record 00 m. rugslag, dat hij op 29 November 1936 te Greiz had gevestigd met een tyd van 2 min. 32.7 sec. thans op 2 min. 29.8 sec. Waterpolo. D.A.W. I—HALFWEG I. De opstelling van het D.A.W.-zevental, dat vanavond om 8.30 uur in de „Overdekte" tegen Halfweg I uitkomt, is door de T. C. als volgt samengesteld: Doel: Imhülsen I, achter: Ooyevaar, Caarls, Hansen; voor: Soecker, Mays en Stammes. IJ s s p o r t. Feest te Oudkarspel. Een telefoontje meldde ons gisteravond, dat de Nederlandsche schaatsenrijder Jan Langedyk hier op het station Alkmaar was aangekomen en dat een commissie hem zou ontvangen in de stationswachtkamer. Die commissie, bestaande uit bestuursleden van da ijsclub Volharding te Oudkarspel, bood (Van onzen R.-redacteur). „Men heeft ons van verschillende zijde gevraagd eens iets te vertellen over den stand van zaken betreffende de spoorweg werkzaamheden om Amsterdam", aldus sprak ir. Ch. Driessen, hoofdingenieur bij de Spoorwegen en chef van den Dienst van Weg en Werken, en gaarne willen wij aan deze verzoeken gevolg geven, hoewel de Het haltegebouw, dat in de plaats komt van het oude, thans afge broken eilandstation zal zoo dicht mogelijk bij de ontmoeting van de beide lijnen Amers- foort-Amsterdam C.S. en Utrecht-Amsterdam C.S. komen te liggen. Aan beide hoofdlijnen is een perron ontwor pen waarvan dat voor de richting Amersfoort reeds in gebruik genomen is. De beide perrons wor den van overkappin gen van 200 M. voor zien. Het voorplein ligt een metes of zes onder de spoorbanen en is met een onderdoorgang verbonden met de stad en door een voet gangerstunnel met de Celebesstraat. Er is naar gestreefd met een minimum controle- personeel het station te kunnen bedienen, waarom men twee tunnels boven elkaar zal bouwen. De boventunnel dient voor de vertrekken- Het stationsplein van het nieuw te bouwen Amstelstation vormt de kern van het her ziene uitbreidings plan Watergraafsmeer. Hierin daalt de Am- stellaan, na onderden spoorweg gegaan te zyn, langs evenwijdig- geplaatste hooge douw- blokken af naar de nieuwe laan evenwij dig aan den Midden weg, die bij de Du;- vendrechtsche brug op de Weesperzijde uit komt. Via het voor plein voert een tweede weg naar diezelfde laan. Groote oppervlakten groen zijn tusschen deze nieuwe wegen gespaard. Deze partijen zijn diep gelegen en zullen met hunne wa terpartijen een aantal verrassende verge zichten opleveren. Het voorplein van het station heeft een lengte van ongeveer 350 meter by een breedte van 125. Aan de Noordzijde komt de Amstellaan onder den spoorweg door en zet zich voort langs 't plein. In den noord oost-hoek komt de groote boulevard die via den President Steijnplantsoenonderdoorgang over den voormaligen spoorweg en het een maal verlaten W.P.-terrein de stad bereikt. Aan de zuidzijde is een weg geprojecteerd naar het Gooi. In het noord-oosten van het plein zal een verkeerskruispunt ontstaan, dat in de ontwikkeling van het plein een rol van beteekenis heeft gespeeld. hoofdschotel, namelijk het nieuw te bouwen Amstelstation nog op geen stukken na ge reed is. De fundamenten zijn zelfs nog niet gelegd!" In groote trekken komt het op het vol gende neer. Het goederen- en personenver voer zal na de totstandkoming van dit alles volkomen gescheiden worden. Het Muider- poortstation wordt ingeschakeld in het ver keer Utrecht-Amsterdam C.S. Het Amstel station zal het Weesperpoort vervangen en komt een heel eind den kant van Utrecht op te liggen. Treinen, die uit Utrecht komen, stoppen dus wel in Amstelstation maar be hoeven niet meer gedeeltelijk terug te rij den om het Centraal te bereiken. Het goede renverkeer buigt zich ter hoogte van Dui- vendrecht naar rechts en arriveert via een aparte ringlijn het nieuw aan te leggen em placement Watergraafsmeer, vanwaar het, zonder wederom het personenvervoer te hinderen, naar de diverse andere emplace menten gedirigeerd zal worden. Voornamelijk zijn deze werken bedoeld om de moeilijkheden waarmede het verkeer te kampen had, te ondervangen. Men kan zeggen dat over enkele jaren het verkeer onder de spoorwegen doorgaat en zij dUs geen obstakel meer zullen vormen. De to- taalkosten bedragen 28.000.000 gulden die door het Rijk en de gemeente Amsterdam elk voor 9.000.000 worden overgenomen en door de Spoorwegen de rest. Wij denken in den zomer van 1939 gereed te zyn met het goederenemplacement en m het najaar van hetzelfde jaar met alles wat deel uitmaakt van de nieuwe werken. Het zal wel zaak zijn flink aan te pakken maar toch vermoeden wij op den vastgestelden tyd klaar te zijn. Vervolgens heeft ir. H. G. J. Schelling, ar„ chitect-ingenieur bij de Spoorwegen, een uiteenzetting gegeven over de te bouwen stations Muiderpoort en Amstelstation. Het nieuwe Muiderpoortstation de, de ondertunnel voor de aankomende rei zigers. De controlepost, tusschen in- en uit gangshal gelegen, maakt het mogelijk om op stille uren, alle richtingen door één man te laten bedienen. Een groote luifel aan den uitgang zal er zorg voor dragen dat de reizigers droog in een daar opgestelde taxi kunnen plaats ne men. Winkeltjes en telefooncellen zullen plaats vinden in het station. Naast de uit gangshal bevindt zich een rijwielbewaar plaats. Aan het voorplein zijn ruimten ge reserveerd voor een kapperszaak en een bloemenwinkel. Het gebouw zal woiJen opgetrokken van een kantigen handvormsteen, de hal krijgt van binnen een wandbekleeding van kwart siet-leisteen. Voor ramen en deuren zal staal worden toegepast. Het seinhuis, dat zich hoog boven het complex zal verheffen, waardoor een vrij uitzicht voor het bedieningspersoneel ge- waarborgd wordt, zal in onbekleed gewa pend beton worden opgetrokken. BÜi SÏU-- ,.-a. -Ifer. ,9 -- - K 1 dl 5ï u. WfcÉÊ Van dit kruispunt af tót het gebouw stijgt de weg. Door deze wegverhooging bestaat er ge legenheid voor de reizigers om door middel van een tunnel de trams te bereiken, waar door zy niet den drukken verkeersweg be hoeven over te steken. Het noordelijk pleindeel dient voor ver trekkende reizigers die per taxi of per fiets en te voet zyn aangekomen, het zuidelijk gedeelte voor de aangekomen reizigers en bevat den uitgang van de rywielenbergplaats. de parkeerplaats voor taxi's en het eindpunt van de Gooische stoomtram die „meegaat" naar het Amstelstation. Het station heeft twee perrons, een ter breedte van 10 meter voor aankomst van reizigers en een tweede van ongeveer 17 meter breed voor vertrek van reizigers. De lengte der perrons is 330 meter. Er komen Het Amstelstation ruime wachtkamers, toiletten en banken. Over een lengte van 210 meter worden zy voorzien van een lage overkapping. De zy- wanden worden met glas gesloten. De ver lichting der perrons geschiedt door flinke glazen bovenlichten. Het station bestaat in hoofdzaak uit een gebouw waarin de behandeling van plaats- kaarten en bagage plaats vindt, een tunnel met trappen naar de beide perrons, welke tunnel voor aankomende en vertrekkende reizigers gecombineerd is. Daardoor kan een minimum aantal menschen voor de controle zorg dragen. De begane grond bevat de plaatskaarten- hal, loodrecht staande op de richting der sporen. Dan volgt de controle en de reizi gerstunnel. De dwarshal. breed 15 meter, bevat aan de noordzijde de bagagebehande ling met bagagebank, fietsenafgifte, depot en helling naar den kelder. Aan de zuidzijde zijn toiletten ontworpen, een kapperszaak en diverse kiosken. Een gedeelte is bestemd om te dienen voor wachtruimte. In het mid den van de dwarshal komt een krantenkioel^ terwijl ter weerszijden van de tien controle- doorgangen 4 publieke telefooncellen ont worpen zyn. Het station zal op een betonnen kelder worden uitgevoerd als staalskelet. waarvan de stalen onderdeelen worden weggewerkt-' De gevels zijn gedacht met een natuurstee» nen plint waarboven een bemetseling van dunnen baksteen. De raiddenhal ontvangt aan den kop een rykere behandeling door toepassing van natuursteen in een beschei den omamentaal verband, terwijl banden van natuursteen daarbij zullen aansluiten» De vloer is gedacht van kwartsiet-leisteen- platen. Ramen en deuren zijn van staal. den Nederlandschen recordhouder reeds op het station een groote krans aan, .waarna Jan enkele minuten kreeg, om zijn familie te begroeten. Daarna was er een seconde ge legenheid voor de krant en hij vertelde in 't kort, dat hy zeer tevreden was over zijn resultaten, dat hy zich in uitstekenden vorm gevoeld had en dat hy het alleen maar jammer had gevonden niet méér wedstrijden te hebben kunnen rijden vóór de wereld kampioenschappen. Wellicht waren zijn tijden dan nóg beter geweest! Toen eischte de commissie hem weer op en in eenige auto's ging het naar Oudkarspel, waar men in allerijl des middags een feest programma had in elkaar gezet. In zijn woonplaats kwam de rijder tegen half acht aan en daar bleek gansch het dorp te zijn uitgeloopen, om hem te ontvangen. Een op tocht werd geformeerd en onder muzikale leiding van Excelsior uit Noordscharwoude ging het naar 't hotel „Brederode". Het was een prachtige vereenigingsoptocht met vele fakkels en lampions. In een oogwenk was de groote feestzaal propvol en velen moesten teleurgesteld wor den. Zy hebben dus niet kunnen hooren, hoe de populaire rijder werd toegesproken door den heer A. Timmerman, voorzitter van „Volharding", die hem huldigde voor zijn prestaties op de wereldkampioenschappen. De burgemeester, de heer A. J. Wijnveldt, sprak namens het gemeentebestuur. Hij hul digde Langedijk voor de wijze, waarop hij de verwachtingen van schaatsenrijdend Ne derland had overtroffen. De heer Arie Ootjers, voorzitter van de gymnastiekvereeniging „Hercules en Hy- giëa", zeide, dat men als sportsman heeft kunnen aanvoelen wat Langedijk heeft ge presteerd. De heer Van Loo, secretaris van „Volhar ding", huldigde naast Langedyk ook zijn trainer, den heer Pieter Nap, die ook een groot aandeel heeft gehad in de successen. Verder voerden nog eenige vertegenwoor digers van andere plaatselijke vereenigingen het woord, waarbij steeds hartelijke felici taties werden uitgesproken en bloemen aan geboden. De ijscclub „Volharding" en „Nut en Ver maak" boden een geschenk onder couvert aan. Na al deze huldebetuigingen heeft Lange dijk tenslotte zelf bedankt voor de groote belangstelling. „Ik heb veel verrassingen gehad", zeide hy, „ook teleurstellingen, bij voorbeeld in de laatste ronde op de 10.000 meter Zondag j.1., maar dat ben ik al weer vergeten". Verder bedankte Langedijk allen, die hem ter zijde hebben gestaan voor de hulp. Voetbal. Reeds enkele beslissingen gevallen. Koedijk I en l'rsem I kampioen. Positie van R. C. Z. I uiterst precair! Goed werk van Alcmaria V, Alkmaar III en Vrone II. We zyn weer een belangrijke stap voor uit gegaan en ook het tweede kampioen schap is reeds binnen gekomen, terwijl in de eerste klasse nog maar heel weinig be hoeft te gebeuren, om de ploeg aan te wijzen, die tot het spelen van degradatie wedstrijden moet overgaan. Om op de kampioenen terug te komen. Reeds vorige week toen alles door het nationale gebeuren in beslag werd genomen viel het afdeelings-kampioenschap in de tweede klasse B, het „in-rust-zijnde" Koedijk I by verrassing in handen. De Koedijkers zelf hadden toen een vrijen dag, terwijl M. E. V. O. I de nog eenige concurrent een bezoek bracht aan Uit geest II. En, de Mevoanen hebben toen den stroohalm al zeer slecht vast gegrepen, n.1. op de zwakke plek, die een 2—1 ne derlaag inhield. Op deze gebeurtenis had den de Koedijkers al evenmin gerekend en het gevolg was, dat het behaalde kam pioenschap pas op den avond van den nationalen dag, natuurlijk met vreugde, gevierd werd. Ook wy wenschen de sym pathieke Koedijkers die reeds eerder menige hardnekkige en sportieve poging hadden gewaagd, met dit feit geluk; opdat ze de kracht mogen vinden, de korte doch zware promotie-wedstrijden te kunnen doorworstelen. En, de tweede kampioen is Ursem I De Ursemmers heben een prachtige compe titie doorgemaakt en de eene overwinning volgde de andere op. Zoo werd afgeloopen Zondag weer by M. E. V. O. II gewonnen en het resultaat is nu, dat geen der overige ploegen het inmiddels behaalde punten tal meer kunnen benaderen. Ook de Ursemmers die zonder meer zullen promoveeren onze gelukwen- schen! Nog heel anders is het gesteld in de eerste klasse A, waar de beslissing, ten aanzien van de bo venste plaats, nog lang niet gevallen is. Het leidende O. F. C. I had een vryen dag en zou dus kunnen gaan zien, wat de concurrenten zouden doen. Maar die concurrenten begingen geen misstap. C. S. V. I had bezoek van Alcmaria IV en bracht de withemden een 30 nederlaag toe, waarbij de Castricummers zelfs weer eens de leiding konden gaan nemen, al zul len de rood-zwarten daar o.i. wel niet blij ven. Voor de Alkmaarders was het een geluk, dat Zaandyk II kans zag R. C. Z. I in eigen huis met dezelfde cijfers te slaan, zoodat de Zaandamsche racers wel niet meer van de onderste plaats af zullen komen. De stand is hier thans: C. S. V. I 15 10 2 3 52—31 22 O. F. C. I 13 9 3 1 34—12 21 Zaandijk II 13 9 1 3 47—21 19 Beemster I 12 5 3 4 31—29 13 Oudorp I 11 5 2 4 22—22 12 Vrone I 12 4 2 6 25—45 10 K. F. C. IV 13 4 0 9 27—35 8 Alcmaria IV 12 3 1 8 24—41 7 R. C. Z. I 14 2 0 12 19—41 4 In de tweede klasse H ging slechts de onbelangrijke ontmoeting M. E. V. O. IAkersloot I, die door de Mevoanen met 72 werd gewonnen, zoodat de groen-witten voorloopig de tweede plaats innemen, zooals de stand laat zien. Koedijk I M. E. V. O. I Alkmaar II Uitgeest II Alkm. Boys II Akersloot I D. T. S. II 7 .7vciuirnsieiyK werK, door het leidende en bezoekende Z. V. V. IV een 11 0 2 47—18 IK 12 8 0 4 32—15 16 11 7 1 3 42—19 15 13 5 1 6 37—41 11 11 4 2 5 23—23 10 12 2 1 9 28—51 5 9 1 1 7 13—45 3 In de tweede klasse D kostbaar punt (22) afhandig te maken. Bravo groen witten! Het was voor de blauw zwarten Zaandammers een geluk, dat Alcmaria V het by Z. F. C. VI al net even mooi deed, want de withemden maakten de rood-witten Zaandammers met een 3—2 nederlaag meteen kansloos. De stand is hier nu: Z. V. V. IV Z. F. C. VI W. F. C. VI Alcmaria V Alkm. Boys IV Zaandyk II Alkmaar III K. V. V. V 11 13 11 13 12 11 11 10 40—18 43-31 45-22 45—40 38—46 33—27 33-48 16—61 18 15 14 13 11 10 9 2 De derde klasse F liet het afdeelings-kampioenschap zien» daar het leidende Ursem I kans zag. M. V. O. II in eigen huis te slaan met 63. Aan dit feit werkte tevens Vrone 'I mee' daar de groen-zwarten. Schoorl II in c'8en huis, maar liefst een flinke 61 nederlaal toe bracht. De Sint Pancrassers zijn daar- door meteen een plaatsje op de rangl!)»* eesteeen, zooals de stand laat zien Ursem I 12 11 0 Schoorl II 11 7 0 Bergen II 12 8 1 Vrone II 12 6 1 Dirkshorn I 12 5 2 M. E. V. O. II 11 3 1 Koedijk II 13 2 3 C. S. V. III 13 0 4 In de 63—23 36—35 59—23 2842 38—34 32—44 30—54 21-52 22 14 17 13 12 7 7 4 In de vierde klasse D blijft Oudorp II sterk in de running eIJ kraakte het bezoekende Spoorvogels I me j 120, waarbij dus tevens revanche wer genomen van de eenige nederlaag Alkmaarsche Boys V behield de kleine kans, door Alkmaar IV in eigen huis 30 te slaan. D. T. S. III Oudorp II Alkm. Boys V Spoorvogels I Schagen IV Alkmaar IV Grootschermer Akersloot II Graftdyk II 10 9 0 1 65—12 9 8 0 1 66—« 9 6 0 3 26-30 13 6 0 7 28—46 9 5 1 3 56—19 12 4 1 7 3537 II 9 4 0 5 36—65 14 3 0 11 35-79 9 1 0 8 12-63

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6