Spoet
SPOORWECWERKEN RONDOM AMSTERDAM.
KOEDIJK
EGMOND BINNEN
EGMOND AAN ZEE
Deensche damesploeg
verbeterd wereld-record.
Jan Langedijk gehuldigd.
In den zomer en het najaar van 1939 hoopt men met
heWnieuwe emplacement en stations gereed te zijn.
MODERNE OPVATTINGEN.
Langs de N.H.V.B.-velden.
TWEEDE BLAD
Wethouder Zut overleden.
Na een ernstige ziekte overleed nog on
verwacht in den ouderdopn van 45 jaar de
heer P. Zut, wethouder der gemeente.
Koedijk verliest in den heer Zut, die voor
de R.K. Staatspartij deel van den raad uit
maakte. een wethouder, die zich met grooten
ernst van zijn taak heeft gekweten.
De heer Zut gaf herhaaldelijk blijk zich
op de grondslagen van de encyclieken „Re-
rum Novarum" en „Quadragesimo Anno te
stellen. Met overtuiging kwam hij, waar dit
mogelijk was, op voor de in nood verkee-
rende tuinders en arbeiders.
Niet alleen voor zijn gezin, doch ook voor
de gemeente is zijn verscheiden een groot
verlies.
Verduistering.
Zekere J. A. A. uit Egmondbinnen werd
verdacht van verduistering van een radio
toestel, wat bij nader onderzoek juist is ge
bleken. De verdachte heeft een volledige
bekentenis afgelegd. Proces-verbaal is op
gemaakt.
Dat liep nog goed af.
Toen de lijnwerker van het electrisch
bedrijf, F. L. van der Haagen, bij den sla
ger J. Mosch in de Noorderstraat aan het
werk was, steunde hij een oogenblik met
zijn hand op een snijmachine, waardoor
deze in werking kwam. Zijn hand kwam
tusschen de messen, maar hoewel hij een
diepe vleeschwond opliep, werden gelukkig
geen spieren geraakt.
Intusschen zal de heer v. d. H. eenige we
ken zijn werk niet kunnen verrichten.
Ruimere distributie van margarine.
B. en W. besloten, daartoe gemachtigd
door den minister van sociale zaken, tot
ruimere distributie van margarine en bak
en braadvet aan werkloozen en armlasti
gen. Voortaan zullen dezen niet meer 3
maanden behoeven te wachten alvorens zij
hiervoor in aanmerking komen, maar ont
vangen zij de noodige bons, zoodra zij steun
ontvangen of in de werkverschaffing ge
plaatst zijn. Bovendien zullen ook alleenwo-
nenden voor deze margarine en goedkoop
bak- en braadvet in aanmerking komen,
namelijk voor 1 pakje van 1/4 K.G. per
week. Voorts zullen degenen, die in de
werkverschaffing waren, maar door ziekte
of ongeval een uitkeering krijgen krachtens
de Ziektewet of Ongevallenwet, nog gedu
rende een half jaar margarine en vet kun
nen krijgen, voorzoover tenminste hun in
komsten niet hooger zijn dan het werkver-
schaffingsloon.
Zwemmen.
Een van Nederland's meest beroemde
wereldrecords zwemmen, dat op de
4 x 100 m. borstcrawl estafette voor
dames, is gisteravond tijdens de interna
tionale zwemwedstrijden in het snelle
Kopenhaagsche zwembad door een
Deensche ploeg verbeterd.
De zwemsters Elvi Svendsen, Gunvor
Kraft, Birthe Ove Petersen en Ragnhild
Hveger zwommen de 4 x 100 m. in den
nieuwen wereldrecordtijd van 4 min.
29.7 sec., waarmede zij het oude we
reldrecord dat met een tijd van 4 min.
32.8 sec. op naam stond van de Neder-
landsche zwemsters Jopie Selbach, Tini
Wagner, Rie Mastenbroek en Willy
den Ouden, dus met niet minder dan
3.1 sec. omlaag gehaald.
Het wereldrecord op dit estafettenummer
kwam op 14 April 1934 te Rotterdam in
Nederlandsch bezit, toen de dames Jopie
Selbach, Annie Timmermans, Rie Masten
broek en Willy den Ouden 4 min. 33.3 sec.
voor deze 400 meter noodig hadden. Op 24
Mei 1936 werd het record, eveneens te Rot
terdam, op 4 min. 32.8 sec. gebracht en de
ze prestatie scheen langen tijd onaantast
baar. Totdat de Deensche zwemsters die
reeds zoo vele wereldrecords van Neder-
landsche meisjes op haar naam hebben
gebracht, zich ook op de 4 x 100 m. toeleg
den met het gisteravond behaalde schitte
rende resultaat.
Van de 26 wereldrecords is thans de helft
in bezit van Deensche zwemsters, Neder
land bezit thans nog negen wereldrecords,
terwijl de Vereenigde Staten en Duitschland
er ieder twee hebben.
Een tweede schitterende prestatie werd
geleverd door den Duitscher Heinz Schlauch
die nog Zondag j.1. een nieuw Europeesch
record 100 m. rugslag heeft gevestigd. Hy
bracht het Europeesch record 00 m. rugslag,
dat hij op 29 November 1936 te Greiz had
gevestigd met een tyd van 2 min. 32.7 sec.
thans op 2 min. 29.8 sec.
Waterpolo.
D.A.W. I—HALFWEG I.
De opstelling van het D.A.W.-zevental,
dat vanavond om 8.30 uur in de „Overdekte"
tegen Halfweg I uitkomt, is door de T. C.
als volgt samengesteld:
Doel: Imhülsen I, achter: Ooyevaar,
Caarls, Hansen; voor: Soecker, Mays en
Stammes.
IJ s s p o r t.
Feest te Oudkarspel.
Een telefoontje meldde ons gisteravond,
dat de Nederlandsche schaatsenrijder Jan
Langedyk hier op het station Alkmaar was
aangekomen en dat een commissie hem zou
ontvangen in de stationswachtkamer. Die
commissie, bestaande uit bestuursleden van
da ijsclub Volharding te Oudkarspel, bood
(Van onzen R.-redacteur).
„Men heeft ons van verschillende zijde
gevraagd eens iets te vertellen over den
stand van zaken betreffende de spoorweg
werkzaamheden om Amsterdam", aldus
sprak ir. Ch. Driessen, hoofdingenieur bij de
Spoorwegen en chef van den Dienst van
Weg en Werken, en gaarne willen wij aan
deze verzoeken gevolg geven, hoewel de
Het haltegebouw, dat
in de plaats komt van
het oude, thans afge
broken eilandstation
zal zoo dicht mogelijk
bij de ontmoeting van
de beide lijnen Amers-
foort-Amsterdam C.S.
en Utrecht-Amsterdam
C.S. komen te liggen.
Aan beide hoofdlijnen
is een perron ontwor
pen waarvan dat
voor de richting
Amersfoort reeds in
gebruik genomen is.
De beide perrons wor
den van overkappin
gen van 200 M. voor
zien. Het voorplein ligt
een metes of zes onder
de spoorbanen en is met een onderdoorgang
verbonden met de stad en door een voet
gangerstunnel met de Celebesstraat. Er is
naar gestreefd met een minimum controle-
personeel het station te kunnen bedienen,
waarom men twee tunnels boven elkaar zal
bouwen.
De boventunnel dient voor de vertrekken-
Het stationsplein van
het nieuw te bouwen
Amstelstation vormt
de kern van het her
ziene uitbreidings
plan Watergraafsmeer.
Hierin daalt de Am-
stellaan, na onderden
spoorweg gegaan te
zyn, langs evenwijdig-
geplaatste hooge douw-
blokken af naar de
nieuwe laan evenwij
dig aan den Midden
weg, die bij de Du;-
vendrechtsche brug op
de Weesperzijde uit
komt. Via het voor
plein voert een tweede
weg naar diezelfde
laan.
Groote oppervlakten groen zijn tusschen
deze nieuwe wegen gespaard. Deze partijen
zijn diep gelegen en zullen met hunne wa
terpartijen een aantal verrassende verge
zichten opleveren.
Het voorplein van het station heeft een
lengte van ongeveer 350 meter by een
breedte van 125. Aan de Noordzijde komt
de Amstellaan onder den spoorweg door en
zet zich voort langs 't plein. In den noord
oost-hoek komt de groote boulevard die via
den President Steijnplantsoenonderdoorgang
over den voormaligen spoorweg en het een
maal verlaten W.P.-terrein de stad bereikt.
Aan de zuidzijde is een weg geprojecteerd
naar het Gooi. In het noord-oosten van het
plein zal een verkeerskruispunt ontstaan,
dat in de ontwikkeling van het plein een rol
van beteekenis heeft gespeeld.
hoofdschotel, namelijk het nieuw te bouwen
Amstelstation nog op geen stukken na ge
reed is. De fundamenten zijn zelfs nog niet
gelegd!"
In groote trekken komt het op het vol
gende neer. Het goederen- en personenver
voer zal na de totstandkoming van dit alles
volkomen gescheiden worden. Het Muider-
poortstation wordt ingeschakeld in het ver
keer Utrecht-Amsterdam C.S. Het Amstel
station zal het Weesperpoort vervangen en
komt een heel eind den kant van Utrecht
op te liggen. Treinen, die uit Utrecht komen,
stoppen dus wel in Amstelstation maar be
hoeven niet meer gedeeltelijk terug te rij
den om het Centraal te bereiken. Het goede
renverkeer buigt zich ter hoogte van Dui-
vendrecht naar rechts en arriveert via een
aparte ringlijn het nieuw aan te leggen em
placement Watergraafsmeer, vanwaar het,
zonder wederom het personenvervoer te
hinderen, naar de diverse andere emplace
menten gedirigeerd zal worden.
Voornamelijk zijn deze werken bedoeld
om de moeilijkheden waarmede het verkeer
te kampen had, te ondervangen. Men kan
zeggen dat over enkele jaren het verkeer
onder de spoorwegen doorgaat en zij dUs
geen obstakel meer zullen vormen. De to-
taalkosten bedragen 28.000.000 gulden die
door het Rijk en de gemeente Amsterdam
elk voor 9.000.000 worden overgenomen en
door de Spoorwegen de rest.
Wij denken in den zomer van 1939 gereed
te zyn met het goederenemplacement en m
het najaar van hetzelfde jaar met alles wat
deel uitmaakt van de nieuwe werken. Het
zal wel zaak zijn flink aan te pakken maar
toch vermoeden wij op den vastgestelden
tyd klaar te zijn.
Vervolgens heeft ir. H. G. J. Schelling, ar„
chitect-ingenieur bij de Spoorwegen, een
uiteenzetting gegeven over de te bouwen
stations Muiderpoort en Amstelstation.
Het nieuwe Muiderpoortstation
de, de ondertunnel voor de aankomende rei
zigers. De controlepost, tusschen in- en uit
gangshal gelegen, maakt het mogelijk om
op stille uren, alle richtingen door één man
te laten bedienen.
Een groote luifel aan den uitgang zal er
zorg voor dragen dat de reizigers droog in
een daar opgestelde taxi kunnen plaats ne
men. Winkeltjes en telefooncellen zullen
plaats vinden in het station. Naast de uit
gangshal bevindt zich een rijwielbewaar
plaats. Aan het voorplein zijn ruimten ge
reserveerd voor een kapperszaak en een
bloemenwinkel.
Het gebouw zal woiJen opgetrokken van
een kantigen handvormsteen, de hal krijgt
van binnen een wandbekleeding van kwart
siet-leisteen. Voor ramen en deuren zal staal
worden toegepast.
Het seinhuis, dat zich hoog boven het
complex zal verheffen, waardoor een vrij
uitzicht voor het bedieningspersoneel ge-
waarborgd wordt, zal in onbekleed gewa
pend beton worden opgetrokken.
BÜi
SÏU-- ,.-a. -Ifer. ,9 -- -
K 1 dl 5ï
u. WfcÉÊ
Van dit kruispunt af tót het gebouw stijgt
de weg.
Door deze wegverhooging bestaat er ge
legenheid voor de reizigers om door middel
van een tunnel de trams te bereiken, waar
door zy niet den drukken verkeersweg be
hoeven over te steken.
Het noordelijk pleindeel dient voor ver
trekkende reizigers die per taxi of per fiets
en te voet zyn aangekomen, het zuidelijk
gedeelte voor de aangekomen reizigers en
bevat den uitgang van de rywielenbergplaats.
de parkeerplaats voor taxi's en het eindpunt
van de Gooische stoomtram die „meegaat"
naar het Amstelstation.
Het station heeft twee perrons, een ter
breedte van 10 meter voor aankomst van
reizigers en een tweede van ongeveer 17
meter breed voor vertrek van reizigers. De
lengte der perrons is 330 meter. Er komen
Het Amstelstation
ruime wachtkamers, toiletten en banken.
Over een lengte van 210 meter worden zy
voorzien van een lage overkapping. De zy-
wanden worden met glas gesloten. De ver
lichting der perrons geschiedt door flinke
glazen bovenlichten.
Het station bestaat in hoofdzaak uit een
gebouw waarin de behandeling van plaats-
kaarten en bagage plaats vindt, een tunnel
met trappen naar de beide perrons, welke
tunnel voor aankomende en vertrekkende
reizigers gecombineerd is. Daardoor kan een
minimum aantal menschen voor de controle
zorg dragen.
De begane grond bevat de plaatskaarten-
hal, loodrecht staande op de richting der
sporen. Dan volgt de controle en de reizi
gerstunnel. De dwarshal. breed 15 meter,
bevat aan de noordzijde de bagagebehande
ling met bagagebank, fietsenafgifte, depot
en helling naar den kelder. Aan de zuidzijde
zijn toiletten ontworpen, een kapperszaak en
diverse kiosken. Een gedeelte is bestemd
om te dienen voor wachtruimte. In het mid
den van de dwarshal komt een krantenkioel^
terwijl ter weerszijden van de tien controle-
doorgangen 4 publieke telefooncellen ont
worpen zyn.
Het station zal op een betonnen kelder
worden uitgevoerd als staalskelet. waarvan
de stalen onderdeelen worden weggewerkt-'
De gevels zijn gedacht met een natuurstee»
nen plint waarboven een bemetseling van
dunnen baksteen. De raiddenhal ontvangt
aan den kop een rykere behandeling door
toepassing van natuursteen in een beschei
den omamentaal verband, terwijl banden
van natuursteen daarbij zullen aansluiten»
De vloer is gedacht van kwartsiet-leisteen-
platen. Ramen en deuren zijn van staal.
den Nederlandschen recordhouder reeds op
het station een groote krans aan, .waarna
Jan enkele minuten kreeg, om zijn familie
te begroeten. Daarna was er een seconde ge
legenheid voor de krant en hij vertelde in
't kort, dat hy zeer tevreden was over zijn
resultaten, dat hy zich in uitstekenden vorm
gevoeld had en dat hy het alleen maar
jammer had gevonden niet méér wedstrijden
te hebben kunnen rijden vóór de wereld
kampioenschappen. Wellicht waren zijn
tijden dan nóg beter geweest!
Toen eischte de commissie hem weer op
en in eenige auto's ging het naar Oudkarspel,
waar men in allerijl des middags een feest
programma had in elkaar gezet. In zijn
woonplaats kwam de rijder tegen half acht
aan en daar bleek gansch het dorp te zijn
uitgeloopen, om hem te ontvangen. Een op
tocht werd geformeerd en onder muzikale
leiding van Excelsior uit Noordscharwoude
ging het naar 't hotel „Brederode". Het was
een prachtige vereenigingsoptocht met vele
fakkels en lampions.
In een oogwenk was de groote feestzaal
propvol en velen moesten teleurgesteld wor
den. Zy hebben dus niet kunnen hooren,
hoe de populaire rijder werd toegesproken
door den heer A. Timmerman, voorzitter van
„Volharding", die hem huldigde voor zijn
prestaties op de wereldkampioenschappen.
De burgemeester, de heer A. J. Wijnveldt,
sprak namens het gemeentebestuur. Hij hul
digde Langedijk voor de wijze, waarop hij
de verwachtingen van schaatsenrijdend Ne
derland had overtroffen.
De heer Arie Ootjers, voorzitter van de
gymnastiekvereeniging „Hercules en Hy-
giëa", zeide, dat men als sportsman heeft
kunnen aanvoelen wat Langedijk heeft ge
presteerd.
De heer Van Loo, secretaris van „Volhar
ding", huldigde naast Langedyk ook zijn
trainer, den heer Pieter Nap, die ook een
groot aandeel heeft gehad in de successen.
Verder voerden nog eenige vertegenwoor
digers van andere plaatselijke vereenigingen
het woord, waarbij steeds hartelijke felici
taties werden uitgesproken en bloemen aan
geboden.
De ijscclub „Volharding" en „Nut en Ver
maak" boden een geschenk onder couvert
aan.
Na al deze huldebetuigingen heeft Lange
dijk tenslotte zelf bedankt voor de groote
belangstelling. „Ik heb veel verrassingen
gehad", zeide hy, „ook teleurstellingen, bij
voorbeeld in de laatste ronde op de 10.000
meter Zondag j.1., maar dat ben ik al weer
vergeten". Verder bedankte Langedijk allen,
die hem ter zijde hebben gestaan voor de
hulp.
Voetbal.
Reeds enkele beslissingen gevallen.
Koedijk I en l'rsem I kampioen.
Positie van R. C. Z. I uiterst
precair! Goed werk van Alcmaria
V, Alkmaar III en Vrone II.
We zyn weer een belangrijke stap voor
uit gegaan en ook het tweede kampioen
schap is reeds binnen gekomen, terwijl in
de eerste klasse nog maar heel weinig be
hoeft te gebeuren, om de ploeg aan te
wijzen, die tot het spelen van degradatie
wedstrijden moet overgaan.
Om op de kampioenen terug te komen.
Reeds vorige week toen alles door het
nationale gebeuren in beslag werd genomen
viel het afdeelings-kampioenschap in
de tweede klasse B, het „in-rust-zijnde"
Koedijk I by verrassing in handen.
De Koedijkers zelf hadden toen een vrijen
dag, terwijl M. E. V. O. I de nog eenige
concurrent een bezoek bracht aan Uit
geest II. En, de Mevoanen hebben toen
den stroohalm al zeer slecht vast gegrepen,
n.1. op de zwakke plek, die een 2—1 ne
derlaag inhield. Op deze gebeurtenis had
den de Koedijkers al evenmin gerekend en
het gevolg was, dat het behaalde kam
pioenschap pas op den avond van den
nationalen dag, natuurlijk met vreugde,
gevierd werd. Ook wy wenschen de sym
pathieke Koedijkers die reeds eerder
menige hardnekkige en sportieve poging
hadden gewaagd, met dit feit geluk; opdat
ze de kracht mogen vinden, de korte doch
zware promotie-wedstrijden te kunnen
doorworstelen.
En, de tweede kampioen is Ursem I
De Ursemmers heben een prachtige compe
titie doorgemaakt en de eene overwinning
volgde de andere op. Zoo werd afgeloopen
Zondag weer by M. E. V. O. II gewonnen
en het resultaat is nu, dat geen der overige
ploegen het inmiddels behaalde punten
tal meer kunnen benaderen.
Ook de Ursemmers die zonder meer
zullen promoveeren onze gelukwen-
schen!
Nog heel anders is het gesteld
in de eerste klasse A,
waar de beslissing, ten aanzien van de bo
venste plaats, nog lang niet gevallen is.
Het leidende O. F. C. I had een vryen
dag en zou dus kunnen gaan zien, wat de
concurrenten zouden doen.
Maar die concurrenten begingen geen
misstap.
C. S. V. I had bezoek van Alcmaria IV
en bracht de withemden een 30 nederlaag
toe, waarbij de Castricummers zelfs weer
eens de leiding konden gaan nemen, al zul
len de rood-zwarten daar o.i. wel niet blij
ven.
Voor de Alkmaarders was het een geluk,
dat Zaandyk II kans zag R. C. Z. I in eigen
huis met dezelfde cijfers te slaan, zoodat de
Zaandamsche racers wel niet meer van de
onderste plaats af zullen komen.
De stand is hier thans:
C. S. V. I
15
10
2
3
52—31
22
O. F. C. I
13
9
3
1
34—12
21
Zaandijk II
13
9
1
3
47—21
19
Beemster I
12
5
3
4
31—29
13
Oudorp I
11
5
2
4
22—22
12
Vrone I
12
4
2
6
25—45
10
K. F. C. IV
13
4
0
9
27—35
8
Alcmaria IV
12
3
1
8
24—41
7
R. C. Z. I
14
2
0
12
19—41
4
In de tweede klasse H
ging slechts de onbelangrijke ontmoeting
M. E. V. O. IAkersloot I, die door de
Mevoanen met 72 werd gewonnen, zoodat
de groen-witten voorloopig de tweede
plaats innemen, zooals de stand laat zien.
Koedijk I
M. E. V. O. I
Alkmaar II
Uitgeest II
Alkm. Boys II
Akersloot I
D. T. S. II
7 .7vciuirnsieiyK werK, door
het leidende en bezoekende Z. V. V. IV een
11
0
2 47—18
IK
12
8
0
4 32—15
16
11
7
1
3 42—19
15
13
5
1
6 37—41
11
11
4
2
5 23—23
10
12
2
1
9 28—51
5
9
1
1
7 13—45
3
In
de tweede klasse
D
kostbaar punt (22) afhandig te maken.
Bravo groen witten! Het was voor de
blauw zwarten Zaandammers een geluk,
dat Alcmaria V het by Z. F. C. VI al net
even mooi deed, want de withemden
maakten de rood-witten Zaandammers met
een 3—2 nederlaag meteen kansloos.
De stand is hier nu:
Z. V. V. IV
Z. F. C. VI
W. F. C. VI
Alcmaria V
Alkm. Boys IV
Zaandyk II
Alkmaar III
K. V. V. V
11
13
11
13
12
11
11
10
40—18
43-31
45-22
45—40
38—46
33—27
33-48
16—61
18
15
14
13
11
10
9
2
De derde klasse F
liet het afdeelings-kampioenschap zien»
daar het leidende Ursem I kans zag. M.
V. O. II in eigen huis te slaan met 63.
Aan dit feit werkte tevens Vrone 'I mee'
daar de groen-zwarten. Schoorl II in c'8en
huis, maar liefst een flinke 61 nederlaal
toe bracht. De Sint Pancrassers zijn daar-
door meteen een plaatsje op de rangl!)»*
eesteeen, zooals de stand laat zien
Ursem I
12
11
0
Schoorl II
11
7
0
Bergen II
12
8
1
Vrone II
12
6
1
Dirkshorn I
12
5
2
M. E. V. O. II
11
3
1
Koedijk II
13
2
3
C. S. V. III
13
0
4
In
de
63—23
36—35
59—23
2842
38—34
32—44
30—54
21-52
22
14
17
13
12
7
7
4
In de vierde klasse D
blijft Oudorp II sterk in de running eIJ
kraakte het bezoekende Spoorvogels I me j
120, waarbij dus tevens revanche wer
genomen van de eenige nederlaag
Alkmaarsche Boys V behield de kleine
kans, door Alkmaar IV in eigen huis
30 te slaan.
D. T. S. III
Oudorp II
Alkm. Boys V
Spoorvogels I
Schagen IV
Alkmaar IV
Grootschermer
Akersloot II
Graftdyk II
10
9
0
1
65—12
9
8
0
1
66—«
9
6
0
3
26-30
13
6
0
7
28—46
9
5
1
3
56—19
12
4
1
7
3537
II 9
4
0
5
36—65
14
3
0
11
35-79
9
1
0
8
12-63