FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. FILM GEEFT UITDRUKKING. Filmactrice, die niets geeft om populariteit. Z1 HET BEWIJS VICTORIA THE GREAT. AAN ALGEMEEN MENSCHELIJKE GEVOELENS EN IDEEËN. WIE IS MITZI GREEN? Claudefte heelt een idee Bijzondere persoonlijkheid. Katherine Hepburn, een ster-met-allures èn met capaciteiten. C ONZE BIOSCOPEN. DERDE BLAD. De aandacht is weieens gevraagd voor de groote beteekenis, welke de draad- looze als politiek instrument gekregen heeft. Ook de film is in staat om een dergelijke rol te vervullen; zij doet het echter maar zelden rechtstreeks ais machtsmiddel van een regeering, behal ve dan in landen, waar het totalitaire streven alle uitingen van maatschappe lijk leven onder haar gezag heeft ge bracht. Betrekkelijk vaak ziet men dc film gebruiken voor de uitdrukking van algemeen menschelijke gevoelens en ideeën (wij noemen Pabst's Kamerad- schaft, een film als lm Westen nichts Neues), een enkele maal dient zij om kritiek te oefenen op maatschappelijke euvels (I am a fugitive from a chaingang; anti-lynch films als Fury en They won 't forget) en op haar tijd heeft zij een groote conformistische taak, ter beves tiging, ter glorificatie van de bestaande orde. Victoria the Great is een derge lijke film. Doeltreffender, verder reikend nog dan de drukpers brengt zy de idee van het demo cratische koningschap, zooals Engeland dat kent, beeldend, concreet onder de oogen van gansch een volk. In Engeland had de film zulk een succes, dat de regisseur, Herbert Wilcox, zich reeds gereed maakt om er een vervolg op te maken, zoo spreekt de N.R.Crt zich uit. Die uitwerking is begrijpelijk. Met groote subtiliteit, scherp gevoel voor den humor en de sentimenten van een volk is het verhaal van de lange regeering van koningin Victo ria gedaan, van den dood van haar voorgan ger, tot kenmerkend detail de viering van haar zestigjarige regeeringsjubileum. Het is ook vrijwel een officieel portret dat van haar geteekend wordt, verzacht, het volk naby gebracht door kleine, duidelijke, historische details, anecdoten, die verteede ren, een glimlach uitlokken. Het is geen diepe, psychologische schilderij, welke zich voor ons ontwikkelt; het is een portret, een zorgvuldig af- en bijgewerkte fotografie en men bekijkt het, deze reeks van tafreelen. van bewogen beelden, met dezelfde belang stelling, waarmee men een gedenkboek door bladert. Want er is veel interessants te zien, histo risch heeft men niet de beschikking gehad over paleizen, officieele gebouwen, den oor- spronkelijken trein van 1841, de kanonnen, waarmee de troonsbestijging van Victoria aangekondigd is, de koets, waarin Victoria bij haar gouden jubileum reed? en ook als milieuschildering, als typeering van historische figuren kan de film ons blijven boeien. Zij slaagt erin om den koninklijken per sonen hun onschendbaarheid te waarborgen en toch vertrouwelijk genoeg met hen te worden, om nns de ontwikkeling in hun ka rakters te v zen. In de verhouding tot de ministers van de kroon wordt nadrukkelijk de geest van het Engelsche koningschap ge teekend. Niet voor niets worden in dezen tijd de woorden van koningin Victoria over democratie, verdraagzaamheid en vrijheid herhaald, in een apotheose! waarin de film kleur krijgt en een solemniteit, welke eerder die van een openbare plechtigheid dan van een filmdrama is. En ook dat is op zijn plaats. Is de kleur zoo fraai? is het formeel verdedigbaar, deze plotse overgang van het zwart-en-wit naar de gekleurde film? Neen, maar het geeft aan het besluit van de film de onwezenlijkheid, den afstand, waarom het vraagt. Koningen en zelfs koningin Victoria kunnen een ge woon, alledaagse?! mensch worden, voor haar kamerjuffer en het groote publiek, dat heden ten dage weer d'chter op de hof"e- beurtenissen staat, dan lange tijden het ge val is gewest, maar tenslotte blijven het koningen. De laatste gebaren, de laatste woorden, welke koningin Victoria in d^ze f'lm bezigt, vraeen deze plechtige veihevi- ging van de kleur. D° hoofdrollen worden gespeeld door An na Neagle en Adolnh Walbrook (voorheen Wohlbrück), als de prins-gemaal Albert. Maar men zou zelfs niet de verwachting mo gen koesteren, dat hun spel de fdm zou „dragen". Dan zou de film het karakter van een psychologische film hebben moeten dra "en. ni°t bet representatieve karakter dat zij h°eft. Wat van de hoofdspelers gevergd kan worden, is juist dat zij op den achter grond blijven, dat zij niet anders worden dan de svrnnathiek aandoende dragers van een naam en een staat. Anna Neagle en Adolnh Walbrook voldoen aan dezen elsch. Op dezelfde wiize worden historische figu ren uit hun omgevin" goed getypeerd. En zoo is dit een film, die een eigen taak voortreffelijk vervult. Adolph Wohlbrück en Anna Neagle in „Victoria the Great". dio City Revels", welke kortgeleden gereed gekomen is. Hij is nog nooit tevoren opge treden in een film met Fred Astaire en Ginger Rogers. Mark Sandrich zal „Carefree" regisseeren. Mitzi Groen Een nieuwe RKO-actrice. De zeventienjarige Broadway ster Mitzi Green en Jack Oakie, hebben een belang rijke rol toegewezen gekregen in de nieuwe film van Fred Astaire en Ginger Rogers, „Carefree", nieuwe titel voor „Change Partners", waarmede de producer Pandro S. Berman op 15 Februari is aangevangen. Mitzi Green, die nog slechts een jaar gele den een der populairste baby-filmsterren van Hollywood was, speelt thans de vrou welijke hoofdrol in de New Yorksche ope rette „Babes in Arms". RKO, die Mitzi Green onlangs een lang durig contract gaf, heeft haar de hoofdrol toegezegd in de musical „Fiddlesticks" waarmede men binnenkort zal aanvangen. Haar rol in de nieuwe Astaire-Rogers film houdt de song „You Can Be My Cave Man" in, een der zeven nummers welke door Irving Berlin voor de RKO Radio film ge componeerd zijn. Oakie heeft met Bob Burns en Kenny Baker de hoofdrol gespeeld in de film „Ra Claudette Colbert heeft een plan uitge dacht, dat voor altijd het film'-titel-probleem uit den weg ruimt Volgens Miss Colbert komen de „fans" (het publiek) niet naar de theaters om de mooie titels, maar om goede films te zien. Zij stelt dan ook het volgende experiment voor: Inplaats dat de studio de films titels geeft, moet zij ze nummeren; b.v. „Produc tie nummer tien". In de advertenties moe ten dan de namen van de spelers en de schrijver sterk op den voorgrond worden gebracht, benevens een korte verklaring van de film. De recettes zullen dan uitmaken of titels iets te beteekenen hebben. „Ik voor mij ben van meening, dat er te groote waarde wordt gehecht aan titel", zegt Miss Colbert, „ik denk, dat het publiek weinig acht slaat op titeL Als een film goed is, gaat men haar zien. Zoo niet dan komt er niemand ongeacht wat van de film ver- teld wordt." In Hollywood zijn de meeste „show- men" het met het idee van Claudette Colbert eens, maar zij betwijfelen sterk, of haar opvatting voor uitvoering vatbaar is. Inder daad! Claudette Colbert De eerste indruk, dien Katherine Hepburn in het dagelijksche leven maakt is niet altijd een onverdeeld gunstige, want haar verschijnen getuigt van zooveel energie, en zelfverzekerdheid, dat het op ongemanierd heid lijkt En in dit opzicht is zij dan ook zeker onpopu lair; bij sommige filmliefhebbers en bij de journalisten die aan zekere standaard-gewoonten zijn gaan hechten, in het bizonder. Maar ondanks dat alles kan de frisch- heid van haar persoontje voor niemand verborgen blijven, terwijl haar jeugdige levendigheid degenen, die nader met haar kennis maken ontwapent. Haar energie die iets schoolmeisjesachtigs heeft, trok reeds de aandacht toen ze als leerlinge van een zeer be kende meisjesschool een rolletje vervulde in „Warrior's husband", een tooneelstuk, dat enkele jaren geleden in New York werd opgevoerd. Sindsdien heeft dit onbeschroom de meisje een snelle carrière gemaakt en zijn haar trillende neusvleugels en levendige geba ren op de film schermen van de heele wereld be kend geworden. De carrière was overigens wel haast tegen de verdrukking in, want Katherine, die steeds zeer overtuigd is ge weest van de juistheid van haar eigen ipvatting, zag er niets tegen op om iedereen regelrecht in kennis te stellen met haar mee ning en aangezien ze zich niet toelegde op diplomatieken tact, gaf dat herhaaldelijk ruzie. Zoowel tijdens haar tooneelcarrière als toen ze eenmaal bij de film was aan geland, zette zij haar eigen zin door, veeg de make-up artisten den mantel uit, en toonde zich vooral gebeten op de Ameri- kaansche journalisten, van wier sensatie- gejaag ze heelemaal niets moest hebben. Begrijpelijk overigens. De kranten op hun beurt toonden zich jegens haar niet van hun vriendelijksten kant en menige veeg uit de pan was aan haar geëndosseerd. Zij legde dat alles echter rustig naast zich neer, evenals de waarschuwingen van degenen, die haar voorspelden, dat ze haar populariteit zou schaden door deze minachting voor de publieke opinie. Katherine meende, dat wanneer het publiek haar niet goed genoeg vond het dan maar weg moest blijven. En zij kon dat zeggen, omdat haar bestaan niet afhankelijk is van haar inkomsten uit de filmproductie want ze stamt uit een vermogende familie. En zoo vertegenwoordigt Katherine Hepburn dan het type van de onafhanke lijke en haast jongensachtige vrouwelijk heid, die zich in een oliejas beter thuis voelt dan in een avondjapon, maar die de merkwaardige aantrekkelijkheid bezit, dat ze toch snel tot tranen geroerd kan zijn en bovendien een zeer amicale houding aan kan nemen, voorzoover ze dat in over eenstemming kan brengen met haar gevoel van verheven te zijn boven haar mede- menschen en voorzoover ze niet een van haar fcooze buien heeft. Nu worden al die verhalen over haar gepassioneerde optreden tegen iedereen, die haar onsympathiek is en over haar non chalance voor wat betreft de publieke opinie natuurlijk behoorlijk aangedikt ter wijl haar optreden aan den anderen kant ook niet geheel vrij gepleit kan worden van een zeker poseeren, en het moet dan ook bewondering verdienen, dat deze actrice er zeer zelfbewust naar streeft zichzelf te zijn. Het sterkst heeft zich dat misschien geuit toen ze, aan het begin van haar tooneel- en film-loopbaan zich ver zette tegen alles wat op make-uD leek om niet te spreken van de keeren, dat ze directeuren tot wanhoop bracht door kop pig vast te houden aan haar persoonlijke opvatting van een rol. En dan gijn er missch:en weinig actrice», die zooveel aandacht besteden aan de ont wikkeling van haar techniek en wier spel zoozeer getuigenis aflegt van een einde- looze studie. Wie enkele van haar films nauwkeurig bekijkt zal tot de conclusie moeten geraken, dat ze geen détail van haar gelaats-expressie of van haar gebaren ongecontroleerd vrij geeft Tot de fijnste nuance toe legt getuigenis af van den be- wusten wil, die er achter schuilt en elke vezel van haar gelaat reageert volgen» haar bedoeling. Aan den anderen kant bestaat echter het gevaar, dat ten actrice, dit zich te zeer toelegt op haar techniek op een gegeven oogenblik zal dood loopen in een inspira tieloos en mechanisch spel, dat te veel spel blijft en te weinig menschelijke overtui gingskracht bezit. Op het oogenblik echter bestaat dat gevaar voor haar zeker niet, want haar populariteit, die met haar eer ste film „Bill of divorcement" dadelijk ge vestigd was en in de werken die volgden slechts geringe schommelingen vertoonde, is er met „Quality street", „Little women" en „Alice Adams" in geenen deele op ach teruit gegaan terwijl „Stage door" naar het schijnt aar roem op hetzelfde peil handhaaft. HET LEVEN VAN EMILE ZOLA. City-theater. Wederom geprolongeerd! Nog één week lang zal men van deze prachtfilm in het City-theater kunnen genieten, zal het leven van Zola, den grooten strijder voor recht en rechtvaardigheid, aan het oog van de bezoekers voorbij gaan. Nog een week lang zullen van het witte doek weer- k inken de rauwe kreten van menigten, opgezweept door voor- dan wel tegen standers van Zola als de verdediger van den onschuldig wegens landverraad ver oordeelden joodschen kapitein Dreyfus, voor wien de vermaarde schrijver zich in het strijdperk wierp, toen zijn roem als acteur al lang gevestigd was, toen de jaren van armoede op een tochtig zolder kamertje reeds bijna vergeten waren door de daarna verworven aardsche schatten. Dit proces-Dreyfus is wel de groote roem geworden van Zola, en Alk maar en omgeving mogen de directie van het City-theater dankbaar zijn voor de geboden gelegenheid om de film, die dit alles op zoo onnavolgbare wijze weer geeft, nog gedurende een week te kunnen zien. Aan het groote nummer gaat een program vooraf, dat aanvangt met een serie foto's Polygoon-nieuws, waarin o.m. aandacht gevraagd wordt voor het water bouwkundig zeer belangrijke werk van den sluisbouw te Ravenswaay en voor et grootste Nederlandsche stoomschip de Nieuw-Amsterdam. Verder is er een film, die de sport aan het strand en in de bran ding in beeld brengt, en ten slotte een ge kleurde film, waarin het sprookje van Roodkapje op moderne manier wordt weergegeven. DE INDISCHE GRAFTEMPEL. Eerste deel. Bioscoop-Theater Harmonie. Het beroemde verhaal van Thea van Harbau: „De Indische Graftempel" is in een schitterend nieuw kleed aan de film liefhebbers voorgezet en zij zullen dit stellig op prijs weten te stellen en de boeiende spannende film gaan zien, die deze week het hoofdnummer vormt in de Harmonie. De film wordt vertoond in twee deelen en gisteravond had de eerste vertooning plaats van het eerste deel, ge titeld: „De Tijger van Eschnapoer". Voor de Hollandsche filmliefhebbers is het zeker van belang te weten, dat onze land genoot Frits van Dongen een zeer belang rijke rol in dit Duitsche filmwerk vervult. Het verhaal verplaatst den toeschouwer naar het rijk van den Maharadjah van Eschnapoer. Deze vorst organiseert een een groote jacht met olifanten op een gevaarlijke tijger, doch ontdekt dan tevens in de wildernis een man uitgeput van ontbering. Deze Sascha Demidoff stelt zich voor als graaf Sartow en weet als zoodanig in het paleis van den vorst te komen. En dit alleen was het doel van zijn avontuur lijke reis. Want hij heeft in Parijs de danseres Sitha leeren kennen, die thans de Maharani of vrouw van de Maharadjah is. Hij wil en moet haar terug zien en dat gebeurt ook. Maar het doordringen tot de geliefde vrouwen van Indische vorstin is een zeer gevaarlijk werkje, vooral als de groote heer erg jaloersch is en ook nog een neef heeft die niet ongevoelig is voor de schoonheid van de vorstin. Dat dit alles tot een reeks van zeldzaam spannende avonturen moet leiden is gemakkelijk te begrijpen. Schitterend zijn de Indische op namen, vooral door de medewerking die de Maharadiah van Udaipur voo' dere film heeft verleend. Na vele angstige oogenblikken vlucht Demidoff met de Maharaz, maar zij worden achtervolgd tot zelfs in Berlijn, waar de situatie weer zeer kritiek wordt als de vorst Jitha als Oos- tersche danseres ontdekt. Demidoff weet zich slechts door een overhaaste vlucht te redden en Sitha wordt ontvoerd, terwijl de vorst Irene de verloofde van den architect Furbringer uit een brandend ge bouw redt. Hoe echter alles zal afloopen, kan pas verwacht worden in het tweede deel dat onder den titel: „Het monument eener groote liefde," volgende week zal worden vertoond. De uitstekende regie en de prachtige opnamen roemden wij reeds evenals het spel van Frits van Dongen. Maar ook de andere medewerkenden verdienen ten zeerste uwe belangstelling want La Jana, de bekende danseres is een uitstekende Malarana. Alex Golling zeer goed als Ramigani en Kittv Jantzen bijzonder als Irene. De dansscènes zijn fraai verzorgd en de medewerking van het beroemde Menaha- Ballet voor de Oostersche dansen is een attractie. Het voorprogramma bracht een goed journaal, een aardige film van het muzi kale kwartet de Radio Singers en een leuk filmpje van Betty Boop. LA HABANERA. Victoria-Theater. Dat deze film, welke nog niet lang ge leden in Nederland haar première beleefde, overal groote sucessen boekt, zal dengene, die haar vorige creatie zag, niet verwonde ren. En in „La H2banera" heeft Zarah Lean- der haar prestaties zoo mogelijk nèg opge voerd. De jonge Zweedsche Astree Sternhjelm komt als toeriste op het eiland Portorico en raakt hier onder de bekoring van de roman tiek, die het eiland met zijn zwierige Spaan- sche bevolking biedt. Hieruit moet het dan ook verklaard worden, dat een huwelijk met Don P*lro de Avila tot stand komt. Romantiek eh een charmante hoffelijkheid blijken echter een te weinig hechte basis voor een duurzaam huwelijk te zijn, de kloof tusschen de Zweedsche en den Span jaard blijkt onoverbrugbaar en het huwelijk wordt tot een volslagen mislukking. Tien jaar lang duurt deze hel op het eiland der koortswinden Dan besluit zij .tenslotte terug te gaan naar Zweden met het kind, dat in dezen tijd geboren is. Een Zweedsche jeugdvriend van haar komt op dit tijdstip juist naar Porto rico ter bestrijding van de op het eiland heerschende koortsen pardon op het eiland Portorico zyn geen koortsen. Offi cieel tten altyd. Op bevel van Don Pedro. Zoodra immers bekend zou worden, dat de menschen op Pertorico by tientallen ster ven, zoodra de koortswind waait, zou dit schadelijk zyn voor den handel En zoo is het begrijpelijk, dat de Zweedsche dokter een onwelkome gast is op het eiland: juist als hij succes heeft, wordt het reddende serum op last van Don Pedro vernietigd waarmee deze echter zijn eigen graf graaft: een oogenblik later wordt hij zelf door deze koorts aangetast, waartegenover de dokter nu machteloos staat. Astree trekt vervol pens met haar Zweedschen vriend méér dan vriend nu en haar kind terug naar het lar.d, waarnaar het verlangen in tien jaren van leed steeds sterker geworden was. Zoo is in het kort het verhaal. Er valt uit te concludeeren, dat dergelijk dramatisch- romantisch gegeven met zooveel onderlinge spanningen en zooveel tragische innerlijke conflicten iets goeds kan zijn. En inderdaad: Zarah Leander heeft van de Zweedsche Astree iets buitengewoons weten te maken Het voorprogramma geeft o.a. nieuws in beeld en een aardig teekenfilmpje. IN CHINEESCHE WATEREN. Roxytheatei Het opschrift van de film vertelt ons, dat de spannende geschiedenis welke zich daar in afspeelt in de Chineesche wateren voor valt. Dat is natuurlijk mogelijk, maar het had evengoed in de Golf van Biscaye kun* nen zijn aangezien er in de heele film geen Chinees te zien is en eigenlijk ook geen land, maar alleen schepen en water. Een rijke scheepseigenaar heeft de we overtreden en ontkomt door een vlucht <>P zijn jacht aan een dagvaarding, welke de procureur-generaal hem moet doen overret ken. De pers, en daardoor de geheele bevo king, eischt, dat het gerecht den voortvlue tige achterhalen zal en de procureur-gene raal draagt nu een jongen advocaat, George O'Brien op den overtreder te zoe ken en hem de dagvaarding te overhan gen. Na tal van vruchtelooze pogingen o op het jacht te komen slaagt de ac*v°ca*. daarin ten slotte, maar hij wordt aan boo allesbehalve prettig ontvangen. Het sc P vergaat en Papa, de dochter en haar aan- staande, benevens de advocaat, komen op een smokkelschip terecht. Dank zij de M® digheid van den jongen jurist, ontkomt kleine gezelschap aan de grootste gevart® en het slot is natuurlijk een gelukkig huvr lyk waarbij de advocaat als beloon ing y zijn moeite de dochter van den schatrijk jachteigenaar naar het altaar mag voeren' Vooraf actueel nieuws en een film uit verre Westen, waarin cowboy's op leven e dood vechten, paardrijden en schieten, is veel spanning in deze aardige film en n publiek leeft in alle opzichten met hoofdfiguren mede. Tim Mc. Coy sf> deze film de rol van den edelen redder, d een schurkenbend? ontmaskert en daarvo®* een passende belooning krijgt in den vof® van een beeldschoone jonge dochter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12