VAN KABOUTER FLIP EN ZIJN VRIENDJE WIP.
Witter dan wit
De nieuwe dienstregeling der
Nederlandsche spoorwegen.
Hoogere rijsnelheid en meer
treinen.
Glimlachje
De „Nieuw Amsterdam"
kiest zee.
De eerste trans-atlentische reis.
Boerderijbranden in het
oosten des lands.
GEMENGD NIEUWS.
TWEEDE BLAD.
3
worden Uw tanden wanneer l poetst met
wat goeds, namelijk met ||ff|IlfiV
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. WJlllli
Voor het algemeen programma hebben
gisteravond de heeren G. F. H. Giesber-
ger, chef van de dienstregeling der Ne
derlandsche spoorwegen en W. Jongstra,
chef van het Centraal Station te Amster-
dam in een „radiopraatje" een toelichting
gegeven op de nieuwe dienstregeling,
welke 15 Mei a.s. in werking treedt. Voor
diegenen die dit niet hebben gehoord of
van het gehoorde nog eens rustig willen
kennisnemen, laten wij hier de voornaam
ste bijzonderheden van dit vraaggesprek
volgen:
Ingevoerd wordt met 15 Mei een regel
matige dienstregeling, het aantal snel
treinverbindingen wordt belangrijk uitge
breid. de reissnelheid wordt opgevoerd en
op tal van hoofdlijnen wordt het z.g.
„kleine verkeer" prijsgegeven. Een regel
matige treinenloop, zooals wij thans reeds
kennen op de geëlectrificeerde lijnen
AmsterdamDordrecht en de lijnen in
Noordholland, alsmede op de baanvakken
AmsterdamEindhoven en Den Haag
S.S./Rotterdam MaasArnhem, wordt
over vrijwel het geheele net ingevoerd.
In geen enkel land van Europa of
daarbuiten vindt men dit systeem op
een zoo uitgebreide schaal toegepast.
Het is dan ook een omwenteling op
het gebied der dienstregeling, zooals
die sinds het bestaan der spoorwegen,
een tijdperk van 100 jaren, nog niet
is voorgekomen.
Over alle lijnen wordt practisch een
regelmatige tweeuursdienst gereden, wel
ke op de baanvakken, waar de verkeers
dichtheid zulks wettigt, over den gehee-
len dag of over een gedeelte er van wordt
uitgebreid tot een regelmatigen uurdienst
of halfuurdienst.
De rijsnelheid.
Met de sneltreinen wordt thans een
reissnelheid bereikt van 5065 K.M., in
de nieuwe dienstregeling wordt dat 6590
K.M.. in enkele gevallen zelfs 100 K.M.
per uur.
Op de nieuw geëlectrificeerde lijnen
welke Amsterdam C.S., Den Haag S.S., en
Rotterdam Maas met Arnhem en Eindho
ven verbinden, worden de treinen inge
legd met een snelheid van 120 K.M. per
uur; op de met Diesel-electrische tractie
bereden lijnen wordt voor deze tractie
eveneens een snelheid van 120 K.M. per
uur toegepast, terwijl de stoomsneltreinen
op deze baanvakken met 100 K.M. per
uur worden ingelegd.
Teneinde ook op de overige lijnen een
bekorting van den reisduur te verkrijgen
wordt de samenstelling der treinen be
perkt en zullen deze uit ten hoogste acht
voertuigen bestaan.
Op de thans reeds met electrische trac
tie bereden baanvakken zal de snelheid
slechts gering verhoogd kunnen worden.
De treinen zullen in plaats van met
95 K.M. per uur worden ingelegd met
100 K.M. per uur. Het is niet mogelijk met
het oude electrische materieel, zonder een
belangrijken ombouw van dit materieel,
hoogere snelheden te bereiken.
Het aantal sneltreinverbindingen zal
belangrijk uitgebreid dienen te worden
en dit is mogelijk door algeheele ophef
fing der stoptreinen op verschillende
baanvakken, hetgeen beteekent dat de
kleinere stations en halten aan die lijnen
gelegen voor reizigersvervoer worden ge
sloten.
De frequentie der binnenlandsche snel
treinen is belangrijk uitgebreid.
Op groote trajecten kan een uur rijtijd
worden ingehaald.
Voor de internationale treinen en de
forensentreinen is de regelmaat niet ver
stoord.
Voor zoover de internationale treinen
betreft hebben de vreemde spoorwegen in
belangrijke mate medegewerkt om de
moeilijkheden, welke door de nieuwe
regeling zijn ontstaan, tot een minimum
terug te brengen.
Het wordt mogelijk met overstappen het
eindpunt van de reis eerder te bereiken,
of wel later van het beginstation te ver
trekken, om dan op het inhaalstation den
internationalen trein te nemen.
Er wordt niet meer gewacht.
In de nieuwe dienstregeling kunnen
geen wachttijden meer worden gegeven,
d. w. z. de treinen zullen, behoudens in
Professor: „Het is haast niet mo
gelijk, tegen dezen storm in te ko
men!"
bepaalde gevallen, slechts perronwachttijd
hebben. Dit beteekent, dat de aansluiting
van den eenen trein op den anderen in ge
val van vertraging alleen nog wordt over
genomen, als de aansluiting gevende trein
stilstaat vóór het „officieele" tijdstip van
vertrek van den de aansluiting overne-
menden trein. Voor de grootere stations
moeten daarbij de beide treinen aan het
zelfde perron staan.
Elk stoppen kost behalve tijd ook
geld. In totaal worden met 15 Mei
148 stations en halten voor reizigers-
vervoer gegloten, waardoor dagelijks
1800 stoppingen zullen vervallen. Al
leen daardoor wordt reeds aan
exploitatiekosten een bedrag van
rond 330.000 bespaard.
Door de opheffing van die 148 stations en
halten voor het reizigersvervoer hebben de
spoorwegen een belangrijken stap gedaan in
de richting van de „verkeerscoördinatie".
Trein en autobus komen nu ieder voor zich
meert tot hun recht.
De nieuwe reisgids.
De nieuwe reisgids zal niet alleen bevat
ten de binnenlandsche dienstregeling der
Nederlandsche Spoorwegen, doch ook de
dienstregelingen der trams, booten (voor
zoover zij niet op tijd varen, d.w.z. een
steeds wisselende dienstregeling) en auto
bussen tusschen de spoorwegstations en de
niet of niet meer door de spoorwegen be
diende plaatsen. Hiermede toch wordt be
reikt, dat de reiziger in staat wordt gesteld
op gemakkelijke wijze na te gaan hoe hij
het snelst van de eene plaats naar de andere
kan reizen.
In verband daarmede vervallen de z.g.
groote of blauwe reisgids en de kleine of
gele reisgids en inplaats daarvan verschijnt
een nieuwe uitgave, welke 3 deelen be
vat, n.1.:
Ie deel: algemeene bepalingen en tarieven.
2e deel: de dienstregeling der Nêderland-
sche Spoorwegen.
3e deel:een alphabetische lijst van plaats
namen in Nederland met vermelding der
dienstregeling van trein, tram, boot en
autobus.
Dit deel van" de reisgids werd samenge
steld met medewerking van de Vereeniging
en de Bonden van Tram- en Autobusonder
nemers.
De deelen worden niet afzonderlijk be
schikbaar gesteld. Door een bijzondere wijze
van inbinden kan de kooper den gids door
omvouwing in den rug splitsen in de door
hem benoodigde deelen.
In een afzonderlijken gids verschijnen de
voornaamste buitenlandsche verbindingen.
Wat betreft het verkeer over den korten
afstand wordt niet meer gegeven, datgene,
hetwelk voorheen door hen werd geboden;
daartegenover meenen de spoorwegen, voor
wat betreft het verkeer over den grooteren
afstand, dat aan alle redelijke eischen is
voldaan, al zal ook hier wel blijven gelden,
dat het onmogelijk is het ieder naar den
zin te maken.
Toen de spoorwegmenschen van de in
grijpende veranderingen, welke de directie
van plan was, hoorden, hebben allen begre
pen, dat deze maatregelen een zeer belang
rijke stap waren om het mooie bedrijf weer
tot bloei te brengen, maar ook, dat wij allen
zich tot het uiterst moeten inspannen.
Wenken voor reizigers.
Een zeer groot deel der reizigers bestaat
uit gelegenheidreizigers en door het onge
wone van het op reis gaan is men dikwijls
geagiteerd.
Laat men toch in vredesnaam niet de
laatste vijf minuten op het station komen.
Men heeft dan alle kans opstoppingen voor
de loketten te veroorzaken en zoodoende de
met zooveel zorg opgezette mooie treinen en
aansluitingen te missen, want het is uitge
sloten en dit geldt ook voor de gewoonte-
reizigers, om nog even gauw een portier te
openen en in den trein te wippen. Daarvoor
is de aanzetsnelheid te groot. Laat men lie
ver tijdig komen en men voorkomt voor
zichzelf en ook voor ons mogelijke last.
De „Nieuw Amsterdam" heeft giste
ren op den vastgestelden tijd n.1. vijf
minuten na middernacht voor de eerste
maal zee gekozen naar Amerika.
Voor deze eerste reis hadden zich
circa zeshonderd passagiers aan boord
begeven, teneinde de reis op Hollands
vlaggeschip mede te maken.
Circa 250 passagiers werden voor ca
bineplaatsen, circa 300 voor de touristen-
klasse en 75 voor de derde klasse ge
boekt. Bovendien waren er een 90-tal
invité's, die de reis slechts tot Boulogne
meemaken.
Het spreekt welhaast vanzelf dat de di
recteur van de HollandAmerika lijn de
maiden trip van het vlaggeschip meemaakt.
Voorts stonden op de passagierslijst ver
meld de heeren F. C. Bouman en W. H. de
Monchy van de H.A.L., de heer D. C. En-
dert Jr. van de R.D.M., de heer R. Crail van
de Cunard Line en J. Smit Azn. van de Kon.
Mij. de Schelde, de bekende vliegtuigbouwer
Antony Fokker, de chansionniere Greta Kei
ler, de heer A. van Nierop van de V.A.R.A.
die namens alle Nederlandsche omroepver-
eenigingen aan boord was, eenige Ameri-
kaansche journalisten en een Tsjechisch-
Slowaaksche journaliste.
Op de kade, voor de nieuwe inscheepge-
legenheid stond de Rotterdamsche harmo
nie opgesteld, die de vele wachtenden met
wat pittige marsch- en walsmuziek aange
naam bezighield.
Kapitein Bijl zal, zoo zeide hij, geen over
tocht maken met de gedachte aan den
blauwen wimpel, wel zal het een snelle reis
worden en morgenochtend circa negen uur
hoopt hij zijn schip in de haven van Bou
logne te kunnen binnenloodsen.
Tegen twaalf uur werden alle bezoekers
verzocht het schip te verlaten. De zware
stoomfluit baste vervelend en precies twaalf
uur haalde men de loopplank in. Even later
geschiedde dit ook met de diensttrap en om
twaalf uur vijf werden de kabels losge
maakt.
Driemaal liet de „Nieuw Amsterdam" haar
machtig stemgeluid over de slapende stad
klinken en twee sleepbooten antwoordden.
De muziek speelde het „Wilhelmus", dat
plechtig tegen den hoogen scheepswand op
klonk en allen ontblootten eerbiedig het
hoofd.
Toen weerklonk een luid hoera-geroep en
begon het wuiven en roepen dat weldra over
stemd werd door de Lippe-Detmold marsch.
De afstand tusschen het helder verlichte
zeekasteel en den wal werd steeds grooter
en toen kwam er vaart in de „Nieuw Am
sterdam".
De eerste reis naar Amerika was begon
nen.
WIJZIGING HEFFING INKOMSTEN
BELASTING?
Instelling regeeringscommissie
van advies.
Door den minister van financiën is
een .commissie geinstalleerd, welke
hem van advies zal dienen omtrent
vraagstukken op belastinggebied. Be
halve de leden der commissie was bij
deze installatie ook de secretaris
generaal van het departement van
Justitie, jhr. mr. A. M. C. van Asch
van Wijck, aanwezig.
In zijn installatierede zeide de mi
nister, dat de commissie is ingesteld
teneinde hem op belastinggebied van
advies te dienen, aanvankelijk over
twee vraagstukken, o.m. over een
eventueel afwijken van het zgn. bron-
nenstelsel, dat hier te lande bij de
berekening der inkomstenbelasting
geldt.
Bij toepassen van het bronnenstelsel
tracht de fiscus t- benaderen, wat iemand
geacht kan worden op een bepaald oogen-
blik, zijnde 1 Mei, aan inkomen heeft. Voor
zoover dit mogelijK is sluit men zich daar
bij aan bij het reëel genoten inkomen in
het voorafgaande kalender- of boekjaar.
Dit systeem brengt echter onvermijdelijk
mede, dat voortdurend met allerhande
veronderstellingen moet worden gewerkt,
welke niet altijd juist zijn. Ook heeft het de
ongewenschte consequentie, dat allerlei in
komsten genoten uit bronnen die op 1
Mei niet mee. bestaan, buiten belasting
vallen, terwijl bronnen, op 1 Mei wel be
staande, maar waarvan men nog geen in
komen heeft genoten, wel door de belasting
worden getroffen.
Steeds sterker doet zich, aldus de minis
ter de vraag gevoelen of wij in Nederland
niet, evenzeer als in vele andere landen
geschiedt, de inkomstenbelasting veel meer
moeten heffen zooals men dat noemt bij
de bron. Dus bijvoorbeeld de belasting, die
drukt op de loonen, te doen afhouden door
den werkgever.
JEF LAST AANGEHOUDEN.
Papieren niet in orde?
Gistermiddag is de schrijver Jef Last,
toen hij per auto uit Antwerpen kwam,
aan de NederlandschBelgische grens bij
Zundert aangehouden.
Omtrent de redenen, welke tot zijn aan
houding geleid hebben, was geen absolute
zekerheid te verkrijgen, doch waarschijnlijk
is dit geschied omdat de papieren van Jef
Last, die, naar men weet, het Nederlander
schap verloren heeft, daar hij in Spaan-
schen krijgsdienst is getreden, niet in orde
waren.
Deze aanhouding wekt toch niet geringe
verwondering. Jef Last moge dan formeel
zijn Nederlanderschap hebben verloren,
toch behoort hij, als een van de moderne
letterkundigen, tot ons volk en zeker be
hoort hij niet tot de catagorie ongewenschte
vreemdelingen.
Wat er met hem zal geschieden, zal heden
worden uitgemaakt, na overleg met het de
partement van justitie in den Haag.
DIENSTBODE VERDUISTERT
1500 GULDEN.
In enkele weken tijds.
Een vijftienjarige dienstbode uit Kam
pen heeft kans gezien om in enkele weken
tijds, ten nadeele van haar mevrouw, een
bedrag van 1500 gulden te ontvreemden.
Het kind, dat het volle vertrouwen van
haar mevrouw had, deed ook wel loopende
betalingen. Uit dien hoofde viel het min
der op, dat van een groot bedrag aan geld,
dat in huis was voor een belangrijken aan
koop, geleidelijk iets verdween. Toen het
ontdekt werd, dat er iets niet in den haak
was, had het meisje zich al 1500 gulden
toegeëigend, waarvan een deel in goede
ren was omgezet, en ook een deel aan
familieleden was gegeven.
Zij is na ontdekking terstond gear
resteerd en gister ter beschikking gesteld
van de justitie te Zwolle. Als verdacht van
heling is de vader van het meisje aange
houden. Dank zij omvangrijk politie
onderzoek is het gelukt nagenoeg al het
ontvreemde of reeds gekochte te achter
halen.
DE STEEKPARTIJ IN DEN
HAARLEMMERHOUT.
De dader aangehouden.
De recherche is er gisteravond in ge
slaagd den jongen op te sporen, die gis
teravond in den Haarlemmerhout den
16-jarigen H. met een mes in de borst
heeft gestoken, waarbij een long en het
hartzakje werden geraakt.
Het is een 14-jarige metselaarsleerling
uit Haarlem, die bij zijn verhoor
verklaarde met H. ruzie gekregen te
hebben over een meisje. Hij had een mes
getrokken, omdat H. hem een klap in het
gezicht had gegeven. De jongen is in be
waring gesteld.
De toestand van H. is nog steeds
ernstig.
BRAND TE HAARLEM.
Gistermiddag is brand ontstaan in een
hooiberg, gelegen achter de boerderij van
den landbouwer K. J. Wolfkamp te Haarle
(Ov.)
De wind dreef de vlammen in de richting
van de boerderij, welke weldra door het
vuur werd aangetast.
Voorbijgangers waarschuwden de bewo
ners, die uit hun middagslaap gewekt moes
ten worden. Men begaf zich vervolgens naai
de veestallen, welke evenwel reeds vlam
bleken te hebben gevat. Niet kon worden
voorkomen, dat een paard en eenige kalve
ren in de vlammen omkwamen.
De gealarmeerde brandweer van Nijver-
dal kon wegens gebrek aan water niets te
gen het vuur uitrichten. De boerderij brand
de tot den grond toe af, evenals de hooiberg.
Eenig geld is verloren gegaan.
De oorzaak van den brand is onbekend.
BOERDERIJ TE DIJKSHORN
AFGEBRAND.
In den ageloopen nacht omstreeks één uur
is brand uitgebroken in de kapitale boerde
rij van den heer T. Schutter, staande aan
het Damsterdiep te Dijkshorn, gemeente ten
Boer (Gron.) De bewoners konden zich nog
juist bijtijds in veiligheid te stellen. In nacht
gewaad moesten zij uit het huis vluchten.
De wind was tamelijk gunstig, zoodat een
aangrenzend woonhuis behouden kon blij
ven. De brandspuit uit ten Boer kon tegen
de felle vuurzee weinig uitrichten, zoodat
de geheele boerderij vernield werd. Het vee
bevond zich juist een week in de weide.
De oorzaak van den brand is niet bekend.
De boerderij was slechts laag verzekerd.
BRAND TE GETSWEDERZIJL.
Vannacht zijn de woning en een schuur
van den veehouder H. Leyendekker te Gets-
wederzijl nabij Sexbierum (Fr.) afgebrand.
De bewoners konden zich met moeite in vei
ligheid stellen. Een inwonende knecht liet
zich door dakvenster in de dakgoot zakken
en kon zoo den grond bereiken. Het pand
brandde geheel uit. Het vee was in de weide.
Een hond kwam in de vlammen om.
BRAND TE HARDEGARIJP.
In den afgeloopen nacht ontstond brand
in de boerderij, bewoond door den heer M.
de Vries te Hardegarijp (Fr.) De boerderij
was eigendom van den heer J. de Vries te
Suawoude.
Het geheele perceel en de inboedel wer
den een prooi der vlammen. Vijf koeien,
een paard, een kalf, een geit een eenige kip
pen kwamen in de vlammen om.
De oorzaak van den brand is niet bekend.
HET VLEESCH IN BLIK.
Schrijven aan den minister.
Den minister van sociale zaken en eco
nomische zaken heeft aan de neutrale bond
van personeel in de voedingsbedrijven een
schrijven gericht, waarin hij eraan herin
nert, dat het inblikken van vleesch in fa
brieken hier te lande eertijds tot zeer ern
stige protesten van de zijde van het publiek
heeft aanleiding gegeven.
Adressant geeft daarom in overweging
het inblikken van vleesch voortaan niet
in de vleeschfabrieken te laten geschie
den, doch zulks te doen plaats hebben in de
openbare slachthuizen.
De aardappelprijzen. - De burgemees
ter van Amsterdam heeft, in verband met
de beslissing van den minister van econo
mische zaken, houdende dat de verhooging
van de monopolieheffing op Malta- en an
dere buitenlandsche aardappelen tot 1 Juni
a.s. zal worden uitgesteld, telegrafisch aan
voornoemden minister verzocht, in verband
met de hooge aardappelprijzen het uitstel
van de bovenbedoelde verhooging althans
tot 15 Juni te doen duren.
Herinneringspenning. - Door de N.V.
„Koninklijke-Begeer" te Voorschoten wordt
een herinneringspenning aan den doop van
prinses Beatrix geslagen, welke ontworpen
is door mej. M. Rosse te Delft, de penning is
uitgevoerd als gietpenning ter grootte van
50 mm. en vertoont op de voorzijde een ge
kroond wikkelkindje met duif, terwijl op de
keerzijde het wapen van prinses Beatrix is
afgebeeld.
Geen compromis in het taxibedrijf te
Amsterdam. - Gisterochtend heeft de ryks-
bemiddelaar de partyen, betrokken bij het
dreigende conflict in het taxibedrijf te Am
sterdam gehoord. De werknemersorganisa
ties verklaarden, dat zij het reeds j.1. Zater
dag door hen ontvangen voorstel der werk
gevers niet konden aanvaarden. Op de
vraag van den ryksbemiddelaar of de werk
nemersorganisaties een tegenvoorstel kon
den doen, hebben zy ontkennend geant
woord. De ryksbemiddelaar achtte het in
dit stadium onmogelijk partijen tot elkaar
te brengen.
293. Flip verdween en Peter zocht Rita
op, die hij alles vertelde. Rita wilde wel
schreeuwen van plezier, maar gelukkig
hield Peter nog net zijn hand voor haar
mond. „Stil toch, meid! pas nu op dat ze
ons niet in de gaten krijgen. Net doen of
er niets bijzonders aan de hand is.
294.
Het tweetal kozen zó hun slaap
plaats, dat ze gemakkelijk buiten et
zigeunerkamp konden komen. Oo P
was van het plan op de hoogte en was eig
trots op zijn knappe vriend Flip. Zo
wachtten ze samen vol spanning de
gen af, die zouden gebeuren.