VAN KABOUTER FLIP EN ZIJN VRIENDJE WIP. Witter dan wit De nieuwe dienstregeling der Nederlandsche spoorwegen. Hoogere rijsnelheid en meer treinen. Glimlachje De „Nieuw Amsterdam" kiest zee. De eerste trans-atlentische reis. Boerderijbranden in het oosten des lands. GEMENGD NIEUWS. TWEEDE BLAD. 3 worden Uw tanden wanneer l poetst met wat goeds, namelijk met ||ff|IlfiV Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. WJlllli Voor het algemeen programma hebben gisteravond de heeren G. F. H. Giesber- ger, chef van de dienstregeling der Ne derlandsche spoorwegen en W. Jongstra, chef van het Centraal Station te Amster- dam in een „radiopraatje" een toelichting gegeven op de nieuwe dienstregeling, welke 15 Mei a.s. in werking treedt. Voor diegenen die dit niet hebben gehoord of van het gehoorde nog eens rustig willen kennisnemen, laten wij hier de voornaam ste bijzonderheden van dit vraaggesprek volgen: Ingevoerd wordt met 15 Mei een regel matige dienstregeling, het aantal snel treinverbindingen wordt belangrijk uitge breid. de reissnelheid wordt opgevoerd en op tal van hoofdlijnen wordt het z.g. „kleine verkeer" prijsgegeven. Een regel matige treinenloop, zooals wij thans reeds kennen op de geëlectrificeerde lijnen AmsterdamDordrecht en de lijnen in Noordholland, alsmede op de baanvakken AmsterdamEindhoven en Den Haag S.S./Rotterdam MaasArnhem, wordt over vrijwel het geheele net ingevoerd. In geen enkel land van Europa of daarbuiten vindt men dit systeem op een zoo uitgebreide schaal toegepast. Het is dan ook een omwenteling op het gebied der dienstregeling, zooals die sinds het bestaan der spoorwegen, een tijdperk van 100 jaren, nog niet is voorgekomen. Over alle lijnen wordt practisch een regelmatige tweeuursdienst gereden, wel ke op de baanvakken, waar de verkeers dichtheid zulks wettigt, over den gehee- len dag of over een gedeelte er van wordt uitgebreid tot een regelmatigen uurdienst of halfuurdienst. De rijsnelheid. Met de sneltreinen wordt thans een reissnelheid bereikt van 5065 K.M., in de nieuwe dienstregeling wordt dat 6590 K.M.. in enkele gevallen zelfs 100 K.M. per uur. Op de nieuw geëlectrificeerde lijnen welke Amsterdam C.S., Den Haag S.S., en Rotterdam Maas met Arnhem en Eindho ven verbinden, worden de treinen inge legd met een snelheid van 120 K.M. per uur; op de met Diesel-electrische tractie bereden lijnen wordt voor deze tractie eveneens een snelheid van 120 K.M. per uur toegepast, terwijl de stoomsneltreinen op deze baanvakken met 100 K.M. per uur worden ingelegd. Teneinde ook op de overige lijnen een bekorting van den reisduur te verkrijgen wordt de samenstelling der treinen be perkt en zullen deze uit ten hoogste acht voertuigen bestaan. Op de thans reeds met electrische trac tie bereden baanvakken zal de snelheid slechts gering verhoogd kunnen worden. De treinen zullen in plaats van met 95 K.M. per uur worden ingelegd met 100 K.M. per uur. Het is niet mogelijk met het oude electrische materieel, zonder een belangrijken ombouw van dit materieel, hoogere snelheden te bereiken. Het aantal sneltreinverbindingen zal belangrijk uitgebreid dienen te worden en dit is mogelijk door algeheele ophef fing der stoptreinen op verschillende baanvakken, hetgeen beteekent dat de kleinere stations en halten aan die lijnen gelegen voor reizigersvervoer worden ge sloten. De frequentie der binnenlandsche snel treinen is belangrijk uitgebreid. Op groote trajecten kan een uur rijtijd worden ingehaald. Voor de internationale treinen en de forensentreinen is de regelmaat niet ver stoord. Voor zoover de internationale treinen betreft hebben de vreemde spoorwegen in belangrijke mate medegewerkt om de moeilijkheden, welke door de nieuwe regeling zijn ontstaan, tot een minimum terug te brengen. Het wordt mogelijk met overstappen het eindpunt van de reis eerder te bereiken, of wel later van het beginstation te ver trekken, om dan op het inhaalstation den internationalen trein te nemen. Er wordt niet meer gewacht. In de nieuwe dienstregeling kunnen geen wachttijden meer worden gegeven, d. w. z. de treinen zullen, behoudens in Professor: „Het is haast niet mo gelijk, tegen dezen storm in te ko men!" bepaalde gevallen, slechts perronwachttijd hebben. Dit beteekent, dat de aansluiting van den eenen trein op den anderen in ge val van vertraging alleen nog wordt over genomen, als de aansluiting gevende trein stilstaat vóór het „officieele" tijdstip van vertrek van den de aansluiting overne- menden trein. Voor de grootere stations moeten daarbij de beide treinen aan het zelfde perron staan. Elk stoppen kost behalve tijd ook geld. In totaal worden met 15 Mei 148 stations en halten voor reizigers- vervoer gegloten, waardoor dagelijks 1800 stoppingen zullen vervallen. Al leen daardoor wordt reeds aan exploitatiekosten een bedrag van rond 330.000 bespaard. Door de opheffing van die 148 stations en halten voor het reizigersvervoer hebben de spoorwegen een belangrijken stap gedaan in de richting van de „verkeerscoördinatie". Trein en autobus komen nu ieder voor zich meert tot hun recht. De nieuwe reisgids. De nieuwe reisgids zal niet alleen bevat ten de binnenlandsche dienstregeling der Nederlandsche Spoorwegen, doch ook de dienstregelingen der trams, booten (voor zoover zij niet op tijd varen, d.w.z. een steeds wisselende dienstregeling) en auto bussen tusschen de spoorwegstations en de niet of niet meer door de spoorwegen be diende plaatsen. Hiermede toch wordt be reikt, dat de reiziger in staat wordt gesteld op gemakkelijke wijze na te gaan hoe hij het snelst van de eene plaats naar de andere kan reizen. In verband daarmede vervallen de z.g. groote of blauwe reisgids en de kleine of gele reisgids en inplaats daarvan verschijnt een nieuwe uitgave, welke 3 deelen be vat, n.1.: Ie deel: algemeene bepalingen en tarieven. 2e deel: de dienstregeling der Nêderland- sche Spoorwegen. 3e deel:een alphabetische lijst van plaats namen in Nederland met vermelding der dienstregeling van trein, tram, boot en autobus. Dit deel van" de reisgids werd samenge steld met medewerking van de Vereeniging en de Bonden van Tram- en Autobusonder nemers. De deelen worden niet afzonderlijk be schikbaar gesteld. Door een bijzondere wijze van inbinden kan de kooper den gids door omvouwing in den rug splitsen in de door hem benoodigde deelen. In een afzonderlijken gids verschijnen de voornaamste buitenlandsche verbindingen. Wat betreft het verkeer over den korten afstand wordt niet meer gegeven, datgene, hetwelk voorheen door hen werd geboden; daartegenover meenen de spoorwegen, voor wat betreft het verkeer over den grooteren afstand, dat aan alle redelijke eischen is voldaan, al zal ook hier wel blijven gelden, dat het onmogelijk is het ieder naar den zin te maken. Toen de spoorwegmenschen van de in grijpende veranderingen, welke de directie van plan was, hoorden, hebben allen begre pen, dat deze maatregelen een zeer belang rijke stap waren om het mooie bedrijf weer tot bloei te brengen, maar ook, dat wij allen zich tot het uiterst moeten inspannen. Wenken voor reizigers. Een zeer groot deel der reizigers bestaat uit gelegenheidreizigers en door het onge wone van het op reis gaan is men dikwijls geagiteerd. Laat men toch in vredesnaam niet de laatste vijf minuten op het station komen. Men heeft dan alle kans opstoppingen voor de loketten te veroorzaken en zoodoende de met zooveel zorg opgezette mooie treinen en aansluitingen te missen, want het is uitge sloten en dit geldt ook voor de gewoonte- reizigers, om nog even gauw een portier te openen en in den trein te wippen. Daarvoor is de aanzetsnelheid te groot. Laat men lie ver tijdig komen en men voorkomt voor zichzelf en ook voor ons mogelijke last. De „Nieuw Amsterdam" heeft giste ren op den vastgestelden tijd n.1. vijf minuten na middernacht voor de eerste maal zee gekozen naar Amerika. Voor deze eerste reis hadden zich circa zeshonderd passagiers aan boord begeven, teneinde de reis op Hollands vlaggeschip mede te maken. Circa 250 passagiers werden voor ca bineplaatsen, circa 300 voor de touristen- klasse en 75 voor de derde klasse ge boekt. Bovendien waren er een 90-tal invité's, die de reis slechts tot Boulogne meemaken. Het spreekt welhaast vanzelf dat de di recteur van de HollandAmerika lijn de maiden trip van het vlaggeschip meemaakt. Voorts stonden op de passagierslijst ver meld de heeren F. C. Bouman en W. H. de Monchy van de H.A.L., de heer D. C. En- dert Jr. van de R.D.M., de heer R. Crail van de Cunard Line en J. Smit Azn. van de Kon. Mij. de Schelde, de bekende vliegtuigbouwer Antony Fokker, de chansionniere Greta Kei ler, de heer A. van Nierop van de V.A.R.A. die namens alle Nederlandsche omroepver- eenigingen aan boord was, eenige Ameri- kaansche journalisten en een Tsjechisch- Slowaaksche journaliste. Op de kade, voor de nieuwe inscheepge- legenheid stond de Rotterdamsche harmo nie opgesteld, die de vele wachtenden met wat pittige marsch- en walsmuziek aange naam bezighield. Kapitein Bijl zal, zoo zeide hij, geen over tocht maken met de gedachte aan den blauwen wimpel, wel zal het een snelle reis worden en morgenochtend circa negen uur hoopt hij zijn schip in de haven van Bou logne te kunnen binnenloodsen. Tegen twaalf uur werden alle bezoekers verzocht het schip te verlaten. De zware stoomfluit baste vervelend en precies twaalf uur haalde men de loopplank in. Even later geschiedde dit ook met de diensttrap en om twaalf uur vijf werden de kabels losge maakt. Driemaal liet de „Nieuw Amsterdam" haar machtig stemgeluid over de slapende stad klinken en twee sleepbooten antwoordden. De muziek speelde het „Wilhelmus", dat plechtig tegen den hoogen scheepswand op klonk en allen ontblootten eerbiedig het hoofd. Toen weerklonk een luid hoera-geroep en begon het wuiven en roepen dat weldra over stemd werd door de Lippe-Detmold marsch. De afstand tusschen het helder verlichte zeekasteel en den wal werd steeds grooter en toen kwam er vaart in de „Nieuw Am sterdam". De eerste reis naar Amerika was begon nen. WIJZIGING HEFFING INKOMSTEN BELASTING? Instelling regeeringscommissie van advies. Door den minister van financiën is een .commissie geinstalleerd, welke hem van advies zal dienen omtrent vraagstukken op belastinggebied. Be halve de leden der commissie was bij deze installatie ook de secretaris generaal van het departement van Justitie, jhr. mr. A. M. C. van Asch van Wijck, aanwezig. In zijn installatierede zeide de mi nister, dat de commissie is ingesteld teneinde hem op belastinggebied van advies te dienen, aanvankelijk over twee vraagstukken, o.m. over een eventueel afwijken van het zgn. bron- nenstelsel, dat hier te lande bij de berekening der inkomstenbelasting geldt. Bij toepassen van het bronnenstelsel tracht de fiscus t- benaderen, wat iemand geacht kan worden op een bepaald oogen- blik, zijnde 1 Mei, aan inkomen heeft. Voor zoover dit mogelijK is sluit men zich daar bij aan bij het reëel genoten inkomen in het voorafgaande kalender- of boekjaar. Dit systeem brengt echter onvermijdelijk mede, dat voortdurend met allerhande veronderstellingen moet worden gewerkt, welke niet altijd juist zijn. Ook heeft het de ongewenschte consequentie, dat allerlei in komsten genoten uit bronnen die op 1 Mei niet mee. bestaan, buiten belasting vallen, terwijl bronnen, op 1 Mei wel be staande, maar waarvan men nog geen in komen heeft genoten, wel door de belasting worden getroffen. Steeds sterker doet zich, aldus de minis ter de vraag gevoelen of wij in Nederland niet, evenzeer als in vele andere landen geschiedt, de inkomstenbelasting veel meer moeten heffen zooals men dat noemt bij de bron. Dus bijvoorbeeld de belasting, die drukt op de loonen, te doen afhouden door den werkgever. JEF LAST AANGEHOUDEN. Papieren niet in orde? Gistermiddag is de schrijver Jef Last, toen hij per auto uit Antwerpen kwam, aan de NederlandschBelgische grens bij Zundert aangehouden. Omtrent de redenen, welke tot zijn aan houding geleid hebben, was geen absolute zekerheid te verkrijgen, doch waarschijnlijk is dit geschied omdat de papieren van Jef Last, die, naar men weet, het Nederlander schap verloren heeft, daar hij in Spaan- schen krijgsdienst is getreden, niet in orde waren. Deze aanhouding wekt toch niet geringe verwondering. Jef Last moge dan formeel zijn Nederlanderschap hebben verloren, toch behoort hij, als een van de moderne letterkundigen, tot ons volk en zeker be hoort hij niet tot de catagorie ongewenschte vreemdelingen. Wat er met hem zal geschieden, zal heden worden uitgemaakt, na overleg met het de partement van justitie in den Haag. DIENSTBODE VERDUISTERT 1500 GULDEN. In enkele weken tijds. Een vijftienjarige dienstbode uit Kam pen heeft kans gezien om in enkele weken tijds, ten nadeele van haar mevrouw, een bedrag van 1500 gulden te ontvreemden. Het kind, dat het volle vertrouwen van haar mevrouw had, deed ook wel loopende betalingen. Uit dien hoofde viel het min der op, dat van een groot bedrag aan geld, dat in huis was voor een belangrijken aan koop, geleidelijk iets verdween. Toen het ontdekt werd, dat er iets niet in den haak was, had het meisje zich al 1500 gulden toegeëigend, waarvan een deel in goede ren was omgezet, en ook een deel aan familieleden was gegeven. Zij is na ontdekking terstond gear resteerd en gister ter beschikking gesteld van de justitie te Zwolle. Als verdacht van heling is de vader van het meisje aange houden. Dank zij omvangrijk politie onderzoek is het gelukt nagenoeg al het ontvreemde of reeds gekochte te achter halen. DE STEEKPARTIJ IN DEN HAARLEMMERHOUT. De dader aangehouden. De recherche is er gisteravond in ge slaagd den jongen op te sporen, die gis teravond in den Haarlemmerhout den 16-jarigen H. met een mes in de borst heeft gestoken, waarbij een long en het hartzakje werden geraakt. Het is een 14-jarige metselaarsleerling uit Haarlem, die bij zijn verhoor verklaarde met H. ruzie gekregen te hebben over een meisje. Hij had een mes getrokken, omdat H. hem een klap in het gezicht had gegeven. De jongen is in be waring gesteld. De toestand van H. is nog steeds ernstig. BRAND TE HAARLEM. Gistermiddag is brand ontstaan in een hooiberg, gelegen achter de boerderij van den landbouwer K. J. Wolfkamp te Haarle (Ov.) De wind dreef de vlammen in de richting van de boerderij, welke weldra door het vuur werd aangetast. Voorbijgangers waarschuwden de bewo ners, die uit hun middagslaap gewekt moes ten worden. Men begaf zich vervolgens naai de veestallen, welke evenwel reeds vlam bleken te hebben gevat. Niet kon worden voorkomen, dat een paard en eenige kalve ren in de vlammen omkwamen. De gealarmeerde brandweer van Nijver- dal kon wegens gebrek aan water niets te gen het vuur uitrichten. De boerderij brand de tot den grond toe af, evenals de hooiberg. Eenig geld is verloren gegaan. De oorzaak van den brand is onbekend. BOERDERIJ TE DIJKSHORN AFGEBRAND. In den ageloopen nacht omstreeks één uur is brand uitgebroken in de kapitale boerde rij van den heer T. Schutter, staande aan het Damsterdiep te Dijkshorn, gemeente ten Boer (Gron.) De bewoners konden zich nog juist bijtijds in veiligheid te stellen. In nacht gewaad moesten zij uit het huis vluchten. De wind was tamelijk gunstig, zoodat een aangrenzend woonhuis behouden kon blij ven. De brandspuit uit ten Boer kon tegen de felle vuurzee weinig uitrichten, zoodat de geheele boerderij vernield werd. Het vee bevond zich juist een week in de weide. De oorzaak van den brand is niet bekend. De boerderij was slechts laag verzekerd. BRAND TE GETSWEDERZIJL. Vannacht zijn de woning en een schuur van den veehouder H. Leyendekker te Gets- wederzijl nabij Sexbierum (Fr.) afgebrand. De bewoners konden zich met moeite in vei ligheid stellen. Een inwonende knecht liet zich door dakvenster in de dakgoot zakken en kon zoo den grond bereiken. Het pand brandde geheel uit. Het vee was in de weide. Een hond kwam in de vlammen om. BRAND TE HARDEGARIJP. In den afgeloopen nacht ontstond brand in de boerderij, bewoond door den heer M. de Vries te Hardegarijp (Fr.) De boerderij was eigendom van den heer J. de Vries te Suawoude. Het geheele perceel en de inboedel wer den een prooi der vlammen. Vijf koeien, een paard, een kalf, een geit een eenige kip pen kwamen in de vlammen om. De oorzaak van den brand is niet bekend. HET VLEESCH IN BLIK. Schrijven aan den minister. Den minister van sociale zaken en eco nomische zaken heeft aan de neutrale bond van personeel in de voedingsbedrijven een schrijven gericht, waarin hij eraan herin nert, dat het inblikken van vleesch in fa brieken hier te lande eertijds tot zeer ern stige protesten van de zijde van het publiek heeft aanleiding gegeven. Adressant geeft daarom in overweging het inblikken van vleesch voortaan niet in de vleeschfabrieken te laten geschie den, doch zulks te doen plaats hebben in de openbare slachthuizen. De aardappelprijzen. - De burgemees ter van Amsterdam heeft, in verband met de beslissing van den minister van econo mische zaken, houdende dat de verhooging van de monopolieheffing op Malta- en an dere buitenlandsche aardappelen tot 1 Juni a.s. zal worden uitgesteld, telegrafisch aan voornoemden minister verzocht, in verband met de hooge aardappelprijzen het uitstel van de bovenbedoelde verhooging althans tot 15 Juni te doen duren. Herinneringspenning. - Door de N.V. „Koninklijke-Begeer" te Voorschoten wordt een herinneringspenning aan den doop van prinses Beatrix geslagen, welke ontworpen is door mej. M. Rosse te Delft, de penning is uitgevoerd als gietpenning ter grootte van 50 mm. en vertoont op de voorzijde een ge kroond wikkelkindje met duif, terwijl op de keerzijde het wapen van prinses Beatrix is afgebeeld. Geen compromis in het taxibedrijf te Amsterdam. - Gisterochtend heeft de ryks- bemiddelaar de partyen, betrokken bij het dreigende conflict in het taxibedrijf te Am sterdam gehoord. De werknemersorganisa ties verklaarden, dat zij het reeds j.1. Zater dag door hen ontvangen voorstel der werk gevers niet konden aanvaarden. Op de vraag van den ryksbemiddelaar of de werk nemersorganisaties een tegenvoorstel kon den doen, hebben zy ontkennend geant woord. De ryksbemiddelaar achtte het in dit stadium onmogelijk partijen tot elkaar te brengen. 293. Flip verdween en Peter zocht Rita op, die hij alles vertelde. Rita wilde wel schreeuwen van plezier, maar gelukkig hield Peter nog net zijn hand voor haar mond. „Stil toch, meid! pas nu op dat ze ons niet in de gaten krijgen. Net doen of er niets bijzonders aan de hand is. 294. Het tweetal kozen zó hun slaap plaats, dat ze gemakkelijk buiten et zigeunerkamp konden komen. Oo P was van het plan op de hoogte en was eig trots op zijn knappe vriend Flip. Zo wachtten ze samen vol spanning de gen af, die zouden gebeuren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7