FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. „Hurricane", een millioenenwerk. IN DE STUDIO BIJ METROGOLDWYN-MAYER'S JUBILEUM-FILM „MARIE ANTOINETTE" *4 «'li De inhoud. Een der kostbaarste films ooit gemaakt. Een orkaan wordt gepro duceerd mm Ê&m ff 1 r - Waar de camera te kort schiet, helpt de stift van den vaardigen teekenaar: bovenstaand panorama is een in de studio's der Metro-Goldwyn-Mayer te Culver City gemaakte schets van een opname tijdens de groote jubileumfilm der Metro- Goldwyn-Mayer „Marie Antoinette", met Norma Shearer en Tyrone Power onder regie van W. S. van Dyke. In de film duurt deze scène slechts 90 seconden en de dialoog bevat welgeteld tien woorden. Het geheele studio-apparaat en een kleine honderd man, spelers en technici was echter noodig om deze scène te verfilmen ONZE BIOSCOPEN. flOVSANTEH-LOGe bABys^M'jn WERPti i*Camframan1 ELEORICIEIN IE SCHUNWERPCR OO WATT%8888g838« TOONEfL- StHMINKKAMER Tal van films hebben een fortuin gekosteen heel groot fortuin. De meeste groote films hebben, in feite, een millioen dollars of meer gevergd. „Orkaan", geproduceerd door Samuel Goldwyn is een der kostbaarste films, die ooit gemaakt werd. De prijs van deze film is echter de onbelangrijkste van haar kenmerken Evenmin moet men teveel waarde hechten aan het feit, dat de groote som gelds, die aan „Orkaan" besteed werd, op een wijze, gezonde en doel matige manier gebruikt werd, waarbij men streefde naar volkomenheid in elk opzicht. Twee jaren van voorbereiding, ge duldige nasporing van details, bestu deering van resultaten der groote tropische orkanen, het bijeenzoeken van duizenden medespelenden, het vinden van technische effecten, twee groote expedities naar de Zuidzee dat zijn de belangrijke dingen van deze film. Om dan nog te zwijgen van het feit, dat Charles Nordhoff en James Norman Hall, de auteurs van „Mutiny on the Bounty" een verhaal schreven, dat nu eens waarlijk: weer galoos is. Samuel Goldwyn, door velen beschouwd als een der kundigs te producenten, die de filmwereld kent, heeft met „Orkaan" ongetwijfeld een kroon gezet op zijn werk. Hij heeft niet alleen een nieuw „genre" gelanceerd, maar hij droeg de regie van de film op aan een van de bekwaamste regis- seus uit Hollywood: John Ford, den maker van „The informer", „Prisoner of Shark Island" en „The world moves on". Bovendien zou Goldwyn Goldwyn niet zijn, als hij zijn reputatie als „ster-ontdek ker" geen eer aandeed. Hij brengt U dit maal na Ronald Colman, Vilma Banky, Qary Cooper, Anna Sten en vele anderen: Jon Hall, een jongeman, die alles bezit om een groote star te zijn. Het is niet aan ons om in cinematografi sche superlatieven den lof van deze film te bezingen. U wordt met zulke „eigenroem" overstelpt en U staat er sceptisch tegen over. Daarom zijn wij zoo blij, lat de film „Orkaan" zóó voor zichzelf spreekt, dat wij hier rustig kunnen zwijgen. Het is een feestdag op het eiland Manu- kura in de Zuidzee. Kapitein Naglé's schoener is juist bin nengevallen en dat beteekent voor Mara- ma, de dochter van het stamhoofd, dat zij nu zal trouwen met Terangi, den eersten stuurman aan boord. Terangi en Marama worden door Vader Paul in den echt verbonden, maar na een paar dagen moet Terangi weer met kapi tein Nagle mee naar Tahiti. En daar slaat hij in een café een dron ken blanke, die hem tartte, neer. Dit zou niets beteekend hebben, als deze blanke niet eenigen politieken invloed achter zich had, waardoor Terangi vrij zwaar gestraft wordt met zes maanden dwangarbeid. Als Terangi bij zijn dwangarbeid op ze keren dag den schoener weer ziet, kan hij zich niet bedwingen, springt in zee en zwemt het schip achterna. De bemanning merkt hem niet op en Terangi komt uit geput weer aan land, maar hij wordt weer gegrepen. Bij een nieuwe poging doodt hij. zonder het te weten, een bewaarder, maar thans vlucht hij in een kleine kano en zet •koers naar het op 600 mijl gelegen eiland Manukura. Hij moet echter weer direct vluchten voor De Laage, den administra teur. Plotseling ziet men hoe de vogels het eiland verlaten. Iedere eilandbewoner weet, dat dit slechts één beteekenis heeft: er is een orkaan op komst, een van die vreeselijke stormen, die heele eilanden kan verwoesten. De bevolking moet gewaar schuwd worden. Met opoffering van zijn eigen veiligheid zet Terangi weer koers naar Manakura. De Laage is ondanks den storm toch in Nagle's schoener op zoek ge gaan naar Terangi. De wind zweept de golven op, die steeds dieper het land indringen en de bevolking zoekt haar heil in de booten of door zich aan boomen vast te binden. In majestueus geweld breekt de hevigste orkaan los, die de Zuidzee ooit kende. De schoener van Kapitein Nagle is een drijvend wrak, maar de motoren werken nog en De Laage haast zich naar Manu kura, daar hij in doodsangst verkeert over het lot van zijn vrouw. De Laage gaat weer aan boord om alle eilanden af te zoeken. Op één ervan ziet hij een rookwolk. Het is Terangi's sein om de boot te signaleeren. Terangi zelf wacht echter De Laage niet af. Met vrouw en kind vaart hij in een ge vonden kano weg. De Laage ziet op het strand voetsporen en door zijn kijker ziet hij in de verte Terangi met de zijnen vluch ten. Maar na een diepen zelfstrijd geeft hij ditmaal zijn vrouw gelijk, als zij zegt, dat het maar een drijvenden boomstam is. Zoo zal eindelijk de opgejaagde Terangi rust vinden John Ford nam plaats in zijn regisseurs zetel en wuifde luchtig met de hand naar zijn staf. „Laat maar waaien" klonk het comman do. En waaien deed het. Het was een grootsche demonstratie van de allesver- nielende kracht der wind, die hier ver toond werd. Een storm met een windsterk te van 150 mijl per uur trok aan kokos palmen en parau-boomen op een klein eiland voorbij. Twaalf meter hooge golven sleurden alles mee, waar ze houvast aan konden krijgen. Dat is in korte woorden de geweldige climax van de Samuel Goldwyn film „Or kaan" (welke in Nederland uitgebracht wordt door Loet C Barnstijn's Filmdistri butie) die 'n ongeëvenaard technisch mees terstuk vormt, dat volgens de eenstemmige meening van diverse critici, zelfs de filmische aardbeving in „San Francisco" en andere dergelijke enorme scènes in de schaduw stelt. Het brengt ons de woede der natuur in haar vreeselijkste vorm: de orkaan. Er bestaat niets, dat bestand is tegen zulke natuurkrachten. Toen Samuel Goldwyn de filmrechten voor dit boek kocht voelde hij, dat de orkaanscènes daar niet in beschreven waren alleen uit sensatie-oogpunt, maar als het deus ex machina van de intrigue: de oude natuurwet, dat de sterkste over leeft. Goldwyn voelde de belangrijkheid van de beschreven orkaan en gaf zijn orders. De orkaan moest realiteit hebben en geen namaak zijn van bootjes, die om sloegen in een tank met water. En aange zien deze orkaan op commando moest losbreken, moest hy kunstmatig zijn, maar grootsch. Het eiland zelf werd in ware grootte gebouwd en droeg een inboorlingendorp, een handelspost, een steenen kerk en een gouverneurs-huis. Het eiland werd begrensd door 4 lagu nen. Uit één dez» r verhief zich een zoo dreigend rotsblok, dat het leek of de natuur zelf het daar geplaatst had, inplaaG van de studio-oouwers. Elke hut, elk huis was volledig opgetrokken en had een in ventaris, waaraan niets ontbrak. In de studio werd alles precies geco- piëerd van de film, die men van te voren op de Zuidzee-eilanden had opgenomen. Aan het einde van iedere lagune stond een reusachtige watertoren met kanalen die in de lagunes uitkwamen. Elke toren, die 225.000 liter water bevatte, kon in een minimum van tijd weer gevuld worden. Aan twee kanten waren windmachines op gericht, toegerust met 12 P.K. Liberty- vliegtuig-motoren. Twaalf brandspuiten stonden gereed om het water hoog in de lucht te spuiten en zoodoende een kunst matige regen te verwekken. De totale kosten van deze natuur-rimita- tie bedroegen 500.000 dollar, een vierde deel van den totalen productiesom van 2 millioen dollars. Het is dan ook te begrij pen, dat de opnamen slechts één keer ge maakt konden worden, daar een tweede opbouwen van dit reuzen-déoor ondoen lijk zou zijn. Maar dat hoefde ook niet. Alles was perfect gegaan. Samuel Goldwyn was tevreden. Hij wist, dat hij zijn publiek de adembenemendste scènes kon toonen, die n.en ooit op het witte doek had gezien, zonder dat dit menschenlevens had gekost. ELECTRIC1EN >2 bTANO^ FOTOGRAFEN JDOOWAJT PROJECTOI »VF RK M E ÊL .UfiniRKAMPEri DUBBELE OWOJECTOH HfcRZI t MP eiectrk - CEHTRALE SPOT-LAMP - F L i F F GROOTE TRAP i folg'5 VERSAlLlEi fttLATL-R'JKACTFUftJ LHEF-COSTUMiER «RglJ w MOflTfUtt G E LU 1D 6 - CABINE Hl Lf*R f_FlTC es m r NORM A SMEARER TYRONE POWER "'liil 'EtKENIAH vtftVKAAWfc «EMGEL Micfopoon 33. q HULPCAMERAMAN 5 WN DJK£ REGISSEUR LOST HO* QNKVHWgP wÊLttt. ^PÏSIÏtemt NVALLtRS ww/mm kleedkamer TyRONE POWER üRI MEUSfc GELUI Ob- -&KÊM x NI ®5l HULPREG'SSEU- f •-REUSSEURJ VERSPREIDER STROMBERL 2 MUBICt m. PRODUCT! tlt lOi TXRONE POWERS ASSISTENT KAPPER GRIMEUR HELPER GELUIDSSCHERM NO«MA!)H ARHf ARCHIErO HORMASMEARFRS KAMERMEISJE NULPCOSTUMIER T ggggfê Wmmiï# KLEEDKAMER VOOR ACTEURS AFEL SCRIPTGIRL NORMASHEARcR J KLEEDKAMER KLEEDKAMER OOR FIGURANTE VOOR FIGURANTEN KLE E O KAM ER TWEEDE BLAD. „ORKAAN". City-Theater. Er zijn geestige amusementsfilms, die twee weken later weer voor het grootste deel vergeten zijn. Humoristische gooi- en smijtfilms, vroolijke films met een onont koombaar happy end, die een mensch en kele amusante oogenblikken bezorgen. Films met weinig pretentie, die alleen het doel hebben den toeschouwer eenigen tijd in de sfeer der filmromantiek te houden en hem enkele oogenblikken zijn dagelij k- sche zorgen te doen vergeten. Alle films, die, zoo zy hun doel bereiken, daarom hun waarde hebben. Er is een ander genre, dat wél poogt zich als „goede" film te laten clasificeeren voor films met dergelijke pretenties echter moe ten andere maatstaven aangelegd worden en in dit geval blijkt, dat er maar be trekkelijk weinige het praedicaat „goed" kunnen verwerven, omdat het hierin maar al te vaak neerkomt op een quasi-belang- rijke probleemstelling. „Hurricane" (in ons land „Orkaan") is anders. Dat is op zichzelf al een verdienste. Het beteekent, dat we hier originaliteit kunnen verwachten. Die vinden we niet zoozeer in het verhaal met veel Zuidzee- romantiek die vinden we in meer films al blijft het feit, dat het boven het doorsnee-filmverhaal uitsteekt, dat het be langrijker is. Het conflict tusschen den primitieven mensch de harde wetten der blanke „beschaving" is zeker de moeite waard. Het verhaal echter moge beter zyn dan wat ons gemiddeld voorgezet wordt ori- gineeler, belangrijker óók uit technisch oogpunt is de orkaan, die losbreekt in zijn allesvernielende kracht, die een heel eiland radicaal verwoest. Metershooge gol ven, die de kerk op het hoogste punt van het eiland vernielen, die de bewoners verzwelgen, enorme boomen vellen, alles vernietigen, wat op hun weg komt. Striemende regen, de gierende orkaanwind, enorme watermassa's, instortende huizen, het geluid van de alarmklok, de geteisterde bevolking elementen van de slotapo theose van deze film, zóó beklemmend echt, dat het hierom alléén al van belang is „Hurricane" te gaan zien! Vooraf: Movietone-nieuws en een ge kleurde teekenfilm. DE TWEELINGBROERS. Roxy-theater. De directie van dit theater heeft voor de Pinksterdagen goed gedaan, een programma te vertoonen, waarin de overbekende Stan Laurel en Oliver Hardy, de bezoekers op een dusdanige manier laten lachen, als alleen zy dat kunnen. Want van begin tot eind zit deze rolprent vol met de meest mogelyke idiote situaties, welke buitenge woon goed gespeeld worden en die dan ook 'n paar uur vroolijkheid verschaffen voor een ieder die deze film gaat bewonde ren. De inhoud is n.L zoo, dat er niet één stel Laurel en Hardy bestaat, maar twee. Er zijn namelijk nog een paar zoek geraakt?; tweeling-broers. Het eerste stel is „gelukkig" getrouwd en het tweede paar heeft dienst genomen als ma troos op een zeeschip. Ze hebben elkaar in geen jaren ontmoet en geen van beide pa ren weet, dat de andere nog leeft, 't Noodlot wil dat de zeevaarders met hun boot op dezelfde plaats aankomen, waar het le deel woont. Ze gaan natuurlijk aan wal om te pasagieren. De lezer begrijpt, dat hierdoor de grootst mogelijke gekke verhoudingen wor den geschapen, zooveel, dat het ondoenlijk is hiervan een overzicht te geven. Wij hopen te kunnen volstaan, met mede te deelen, dat ook deze film, precies als die al eerder van deze geniale komieken gedraaid zijn, van een dusdanige kwaliteit is, dat men van het begin tot het einde zit te schateren Een uitgebreid voorprogramma gaat aan deze film vooraf. O.a. Polygoon-nieuws met binnen- en buitenlandsche actualiteiten, twee gekleurde teekenfilmpjes „Vreemde Alpinisten" en „Porky's dubbele pech" en een komisch blij spelletje „Boomplantdag". Vroolijkheid is dus deze week het devies ia 't Roxy-theater. MARINEPRONKSTUKKEN. V ictoria-Theater. Een hoofdnummer, dat alles brengt wat men maar wenschen kan en de directie had voor haar Pinksterprogramma moeilijk een betere keuze kunnen doen dan: Marine pronkstukken, een vlotte film uit het leven der Amerikaansche adelborsten van Anna- polis. Alleraardigst wordt eerst getoond, hoe drie verschillende jongemannen tot de op leidingsschool worden toegelaten en hoe zij, eenmaal in Annapolis aangekomen, een nieuw driemanschap sluiten. De drie ver schillende types zijn prachtig getroffen. Robert Young als de met zich zelf inge nomen Ash, James Stewart als de echte marinevriend, de jongeman, die echt voelt voor den zeedienst, en dan de zoon van de rijke New-Yorksche familie, die zijn twee vrienden in de Kerstvacantie inviteert en ze thuis laat kennis maken met zijn ouders en zijn lieftallige zuster Pat. Ash en Truck kenden haar reeds van het mooie portret. De eerste meent, reeds dadelijk bij Pat het pleit te hebben gewonnen, maar Pat zelf vmdt James Stewart wel zoo aardig. Welk een belangrijke rol de sport en in 't bijzon der het Amerikaansche voetbalspel (voor ons lijkt het meer rugby) in hun leven in neemt, wordt door tal van mooie en span nende match-opnamen duidelijk getoond. De figuur van den ouden kapitein Dawes, die nog nooit een match van „de vloot" heeft overgeslagen, is mooi geteekend en wordt door Lionel Barrymore prachtig gespeeld. Bijzonder mooi is ook de scène, waarin Truck zijn vader tegenover den leeraar- officier verdedigt. En verder heeft de film nog meer van deze treffende scènes, die den bezoeker lang zullen bijblijven. Kortom een film vol afwisseling met op namen van het instituut te Annapolis, die zeer geslaagd zyn. Robert Young en James Stewart spelen zeer goed en Florence Rice maakt van Pat een zeer sympathiek persoontje. Barrymore noemden wij reeds. Maar er komen nog meer prachtige typen in de film voor. Men zal deze gemakkelijk zelf herkennen. Een film, die elkeen ten zeerste zal vol doen. Het voorprogramma bracht een drietal boeiende en belangwekkende journaals met zeer goede opnamen van belangrijke inter nationale voetbalmatches, waaronder Nederland—Schotland en Duitschland Engeland. Een prachtige sportfilm over de zwem- sport en wel speciaal het duiken mag zeker genoemd en de gekleurde teekenfilm die het programma completeert is geestig ge vonden. DE STERVENDE ZWAAN. Theater Harmonie. Men herinnert zich misschien de hier eenige jaren geleden vertoonde film „De Bewaarschool", naar den bekenden roman „La Maternelle" van Leon Frapié. Een dér hoofdfiguren, of beter gezegd, figuurtjes, was daarin de jeugdige Janine Charrat en zij bewees toen reeds, dat zij in een kindermilieu een artiste van buitenge woon talent kon genoemd worden. De regisseur Jean BenoitLevy weet met dit kindermateriaal iets te bereiken. Dat heeft hij in „De Bewaarschool" bewezen en dat heeft hij opnieuw getoond in deze in drukwekkende dansfilm. Het is niet gemak kelijk meisjes van tien tot veertien jaar op den voorgrond te zetten en daarmee zulk gevoelig spel te bereiken, dat het volwasse nen kan interesseeren. Men mag bewonde ring hebben voor een danstalent van meisjes, die de kinderschoenen nog niet ontgroeid zijn, maar de film vraagt daarnaast interesse voor de zielsconflicten waaraan deze kinde ren reeds onderworpen zijn, voor de harts tochtelijke wijze waarop zij op alles wat haar hartjes beroert reageeren. Kinderen van acht tot veertien jaar leeren dansen aan een balletschool. Zij hebben bloote beentjes en wijd-uitstaande rokjes als echte ballerina's en zy dansen met een gratie, welke van langdurige studie getuigt. Rose Souris Janine Charrat is onder den indruk van de charme van de danseres Beaupré Yvette Chauvire die haar protegeert. Het is van de zijde van Rose een aanhankelijkheid, die sterker is dan ver eering en als het meisje hoort, dat er een nieuwe ballerina geëngageerd is, die made- moiselle Beaupré in de dans van „De ster vende zwaan" zal vervangen, besluit zij haar groote vriendin te helpen. Zij opent een luik in het tooneel, de nieuwe danseres valt er door, breekt haar been en haar overkomt het ergste wat een danseres kan overkomen; zij zal nooit meer kunnen dansen. Dan wordt zij leerares aan de balletschool en als zij op haar stokje geleund naar de dansende meisjes kijkt, treft haar de gratie van de kleine Rose. Zij hecht zich aan het meisje, dat haar groote vriendin Beaupré verliest, omdat deze gaat trouwen en de opera gaat verlaten. Twee vriendinnetjes kennen Rose's geheim. Een licht, door jalousie tegen Rose gedreven, haar moeder in en weldra weet ook de ongelukkige dan seres Nathalie Karine Mia Slavenska aan wie zij haar val heeft te wijten. Dan sluipt de wanhoop in Rose's hartje, zij vlucht na een schitterend afgelegd exa men, zij wordt terug gevonden in de gewel ven van de opera en het is Karine, die haar niet alleen vergeeft, maar zich aan dit meisje hecht en besluit van haar te maken wat zy zelf niet meer worden kan. Een film vol spanning door den blik in het zieleleven van halfvolwassen meisjes, vol charme door muziek en dans en vol schoon heid door het schitterende spel der hoofd figuren. Vooraf een alleraardigste éénacter, een gezellige screensong en een uitgebreide collectie nieuws uit binnen- en buitenland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8