Vraag en aanbod
KAMER VAN KOOPHANDEL.
SAMBO DE OLIFANT
SiBuitenland
£ucfiiuaart
Moeder der Engelsche
koningin overleden.
Duitsch bericht over
een incident.
Studenten door Tsjechen
aangevallen.
Konoye waarschuwd
opnieuw tegen optimisme.
De rede van Göbbels
tegen de joden.
Een juist woord, zegt de krent
Nieuws in 't kort.
Denkt U er aan Uw
voor Zaterdag op te geven?
Glimlachje
Vergadering in het raadhuis te Den Burg (Texel).
EEN PRETTIGE EXCURSIE.
DERDE BLAD.
De moeder van de Engelsche ko
ningin, gravin van Strathmore, is
vannacht overleden.
Gisternamiddag werd gemeld, dat ze
ernstig ziek was en dat de familie
ijlings naar Londen werd geroepen, en
in den loop van den nacht kwam het
einde.
De koning en de koningin waren
tegenwoordig by het overlijden van
de moeder van de koningin.
Men acht het niet waarschijnlijk, dat
het overlijden eenige wijziging zal
brengen in de plannen van het ko
ninklijk echtpaar om Frankrijk te be
zoeken.
Cecilia, gravin van Strathmore, was een
dochter van Reverend Charles Cavendish
Bentinck. In 1881 was zij in het huwelijk ge
treden met Claude George Bowes Lyon, oud
ste zoon van den dertienden graaf var.
Strathmore, baron van Glamis en graaf van
Kinghorne. Uit dit huwelijk zijn zes kinde
ren geboren, drie zoons en drie dochters,
die allen nog in leven zijn, n.L Patrick,
Lord of Glamis, de hon. Michael en de hon.
David Bowes Lyon, verder lady Elphing-
stone, lady Rose en lady Elisabeth.
Deze laatste is in het huwelijk getreden
met den hertog van York en is koningin van
Engeland geworden.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
Praag, dat een groep van 26 Duitsche
studenten, die zich naar Maxdorf bij
Bruno wilde begeven om deel te nemen
aan de zonnewendefeesten, door een vijf
tigtal Tsjechen op den weg is aangevallen.
Eén der studenten liep verwondingen op.
Te Gruhlich zetten 100 Tsjechische
soldaten aldus dit Duitsche bureau de
straat af waar inwoners van Gruhlich
voor hetzelfde feest bijeen waren gekomen.
De soldaten maander de bevolking tot
verspreiding aan en maakten gebruik van
knuppels.
In een onderhoud met de pers heeft
de Japansche premier Konoye gister
middag een waarschuwing voor de Ja
pansche natie uitgesproken, zeggende
dat de ChineeschJapansche vijande
lijkheden nog verder gerekt zullen
worden.
Sprekende over de functie va* de confe
rentie der vijf ministers, zeide Konoye, dat
deze de militaire en buitenlandsche politiek
herziet volgens de ontwikkeling der omstan
digheden, die een wijziging noodzakelijk
maken van de algemeene politiek. Dit is
aangenomen na de keizerlijke conferentie
van 11 Januari. De conferentie der vijf mi
nisters zal een plan uitwerken voor een z.g.
China-orgaan, dat de taak zal hebben het
centrale werktuig te vormen voor de behan
deling der Chineesche zaken. Wat de ver-
eeniging van de nieuwe regeeringen te
Peking en te Nanking betreft, zeide Konoye
van meening te zijn, dat het beter is de aan
eensluitingsbeweging haar natuurlijken loop
te laten hebben zonder tusschenkomst, of
schoon de conferentie der vijf ministers de
zaak wel volledig kan bespreken.
Zijn verklaringen voorzettende, onthulde
Konoye, dat de regeering een program be
kend zal maken betreffende aanpassing van
vraag en aanbod van goederen, waartoe een
besluit zal worden genomen in de kabinets
vergadering van Donderdag.
Konoye veroordeelde optimistische opvat
tingen en zeide, dat de natie er volkomen
op moet zijn voorbereid, dat de vijandelijk
heden tegen China nog lang zullen duren.
Ten aanzien van de binnenlandsche poli
tiek verklaarde de premier, dat het raad
zaam zal zijn een lichaam te vormen binnen
het kabinet ten behoeve van beraadslaging
over de binnenlandsche politiek, los van de
conferentie der vijf ministers, die haar aan
dacht wijdt aan militaire en buitenlandsche
politiek. Betreffende de wekelijksche bijeen
komst met den minister van oorlog, Itagaki
en de bijeenkomst met luit.-general Tada,
den vice-chef van den generalen staf, welke
van tijd tot tijd plaats vindt, verklaarde de
premier, dat de verbinding met de militaire
autoriteiten nog meer verbeterd is, terwijl
de regeering niet overweegt een keizerlijke
conferentie bijeen te roepen.
De Berliner Lokalanzeiger houdt zich
nogmaals "bezig met de gisteren door mi
nister Göbbels uitgesproken redevoering,
welke het blad een juist woord te juister
plaats noemt, en wel in twee opzichten. In
de eerste plaats voor de Joodsch-Angel-
Saksische pers, die in deze dagen weer vol
gruwelsprookjes heeft gestaan over joden-
pogroms in Duitschland. In de tweede
plaats echter ook voor de wettelijke rege
ling van het jondenprobleem in Duitsch
land. Het is de taak der wetgeving, van
den Staat en van de partij, maar niet van
de straat en haar willekeur, datgene te
doen, wat noodig is om een halt toe te
roepen ann een onduldbare ontwikkeling.
De Berliner Böreenzeitung wijst er op,
dat uit de rede van dr. Göbbels juist ook
voor het buitenlandsdche voldoende hoor
baar de stem van de bevolking der rijks
hoofdstad gesproken heeft, die protesteer
de tegen het in de laatste maanden op
nieuw aangroeien van de joodsche golf.
Stadje vernield door een waterhoos.
Het meteorologisch bureau te Portland heeft
van zijn waarnemer te Pilot Rock, een klein
stadje in het Westen van Oregon, bericht
ontvangen, dat het stadje door een water
hoos is weggevaagd. De waarnemer verzocht
tevens het Roode Kruis te waarschuwen.
Pilot Rock ligt op een veertigtal kilometer
van Pendleton en telt driehonderd inwoners.
Allen konden tijdig vluchten, zoodat nie
mand is omgekomen. Binnen enkele mi
nuten bereikte het water in de straten een
hoogte van een meter. De materieele schade
wordt geschat op vijftigduizend dollar.
De terreur in Palestina. - Gisteren zijn
wederom een aantal terorristische aanslagen
gepleegd. Schoten werden gelost op de kolo
nie Kamath Hahobesh en op een militair
kamp bij Tulkarem. Een klein station aan
den spoorweg NabloesTulkarem werd in
brand gestoken en twee bommen werden ge
worpen, een achter een bioscoop te Tel
Aviv, waarbij een joodsch kind werd ge
wond, en een ander in een straat te Jeru
zalem.
In het Noorden des lands is de bekende
bendeleider Rachid El Abed gevangen ge
nomen.
Grieksch schip vergaan. - Het Grieksche
vrachtschip Aghia Varvara is in den mist
op de rotsen van Quessant geloopen en ge
zonken. Het kwam uit Durham en had een
voor België bestemde lading ijzererts aan
boord. De dertig leden der bemanning zijn
gered. Zij zullen naar Brindisi worden ver
voerd.
Belangwekkende opgravingen te Can-
nes. - Bij opgravingen te Cannes, waar de
slag tusschen Hannibal en de Romeinen
heeft plaatsgevonden, heeft men een uitge
strekte doodenstad ontdekt. De opgravingen
zijn verricht onder leiding van oudheidkun
digen, teneinde te weten te komen of het
hier de graven van Romeinsche, dan wel
van Carthaagsche soldaten betreft.
Ontploffing bij een bouwwerk. - Te
Seros, nabij Sala Dora in Italië, is bij het
bouwen van een waterwerk een lading
springstof voortijdig ontploft. Zes arbeiders
werden bedolven, twee van hen zijn over
leden, de vier anderen zijn ernstig gewond.
Boschbranden in Canada. - Gisteren
woedden in den staat Alberta veertien
boschbranden, waardoor groote uitgestrekt
heden in asch werden gelegd. Dikke rook
wolken hingen in de lucht en verscheidene
verkeersmiddelen werden vernield.
Ernstige ongeregeldheden te Klaipeda.
- Bij het aankomen van een Duitsch schip te
Kauna, waarvan de passagiers nationaal-
socialistische liederen zongen, is het tot on
geregeldheden gekomen. De woedende
menigte heeft de ruiten van het hoofd
bureau van politie ingeslagen en twee poli
tiemannen gewond.
Alléén 2de handsch goederen.
35 ct. p. 5 regels, uitsluitend a contant.
„Nu, maak daar maar niet zoo'n
drukte over. Ik heb mijn neefje er
al op uitgestuurd een potje visch-
lijm te halen!"
De Kamer van Koophandel heeft in de
laatste jaren de goede gewoonte om in een
der zomermaanden een vergadering te hou
den elders dan in de plaats harer vestiging,
en zoo was dit jaar Den Burg (Texel), de
verste uithoek van haar district, aan de
beurt.
Reeds vroeg trokken gister de heeren
naar Den Helder, om daar de boot van 10
uur te pakken, die hen naar Texel zou bren
gen, want vóór de vergadering zou een ex
cursie over het uitgestrekte eiland worden
gemaakt. Van Oudeschild ging het via Hoo-
geberg naar Den Hoorn en verder over de
Fonteinsnol naar De Koog, waar in het bad
hotel werd geluncht, en daarna trok het ge
zelschap, waarvan ook burgemeester Kamp
van Texel en de heer Vlessing als voorzitter
der Alg. Middenstandsvereeniging deel uit
maakten, naar Den Burg. Het spreekt van
zelf, dat de heer v. Beem, voorzitter van De
Hanze op Texel, als lid der Kamer, zich bij
het gezelschap had gevoegd, terwijl voorts
het oud-lid de heer Leber aan de uitnoodi-
ging gehoor had gegeven.
De vergadering.
Om ongeveer half vier ving de tegen 3 uur
uitgeschreven vergadering aan, waarbij de
vo orzitter, de heer Arntz, mededeel
de, dat de heeren Kluitman, Blaauboer en
Grunwald hadden gemeld verhinderd te zijn
om haar bij te wonen.
Daarop sprak de voorzitter een hartelijk
woord van welkom speciaal tot den burge
meester en de heeren Leber en Vlessing.
Spr. getuigde hierin van een onvergetelijken
indruk, welken Texel, de grootste gemeente
in het district der Kamer, op allen had ge
maakt en hij roemde de voorvarendheid en
het doorzettingsvermogen der bewoners, die
het gemaakt hebben tot wat het is.
Nadat een dankbetuiging van mevr. wed.
Ringers voor de betoonde deelneming bij
het overlijden van haar echtgenoot en een
paar dankbetuigingen voor ontvangen ge-
lukwenschen (beurtschippersvereen. „Het
Noorden" bij 20-jarig jubileum, comman
dant der „Java" bij het vertrek naar Indië,
en van den heer Valkering bij zijn 40-jarig
huwelijk) alle voor kennisgeving waren
aangenomen, kwam ter tafel een adres van
de K. v. K. te Rotterdam aan den minister
van binnenlandsche zaken betreffende
den zomertijd.
Het spreekt vanzelf zoo heet het in dit
adres dat de vervroeging gedurende en
kele weken van de tijdsaanwijzing met één
uur in West-Europa naast de handhaving
gedurende het geheele jaar van denzelfden
tijd in Duitschland, op zichzelf reeds moei
lijkheden medebrengt, welke het bedrijfs
leven intusschen gaarne aanvaardt wegens
de waarde, welke het overigens aan den
„zomertijd" hecht.
Bepaald zeer hinderlijk is het evenwel,
dat Frankrijk en België, Engeland en Neder
land op drie verschillende tijdstippen tot
dezen maatregel overgaan en daardoor ge
durende vele weken een caleidoscopisch
„tijdsbeeld" bieden.
In de eerste plaats is deze verwarrende
toestand buitengemeen hinderlijk voor het
spoorwegverkeer. Terwijl de orde van het
spoorwegverkeer uiteraard ermede zou zijn
gediend, indien de wijzigingen in de tijds-
regeling en in de dienstregeling samenvie
len, liggen zij in werkelijkheid eenige weken
uit elkander, in verband waarmede voor de
internationale treinen de uitgaaf tusschen-
tijds van een overgangsdienstregeling noo
dig is. Een méér verwarrenden toestand op
dit gebied zou men bezwaarlijk kunnen
scheppen.
De bezwaren van den handel tegen dezen
toestand worden in het adres uiteengezet en
er wordt dan op gewezen, dat de Interna
tionale Kamer van Koophandel zich her
haaldelijk in dezen geest heeft uitgesproken.
Op het in 1937 te Berlijn gehouden con
gres is in een resolutie tot de regeeringen
het verzoek gericht de mogelijkheid te on
derzoeken het begin en het einde van den
zomertijd te doen samenvallen met het tijd
stip, waarop de internationale zomerdienst
regelingen onderscheidenlijk ingaan en op
houden te gelden. Als een geschikt punt
van aanvang werd daarbij de aandacht ge
vestigd op den nacht, volgende op den der
den Zaterdag in April, zijnde (behoudens
één uitzondering in verband met Paschen)
de door Groot-Britannië aanvaarde datum,
welke ongeveer het midden houdt tusschen
de Fransch-Belgische en de Nederlandsche
practijk.
Wy gelooven, zoo eindigt het adres, dat
artikel 1 der wet van 22 Maart 1922 de vrij
heid laat om in deze de Engelsche gedrags
lijn te volgen. Het is ons nog korten tijd
geleden gebleken, dat ook in België veel
waarde wordt gehecht aan een eenvormige
regeling van den zomertijd in dit land en
ten onzent.
De heer Grondsma meende, dat de in
het adres aangehaalde argumenten wel on
dersteund kunnen worden.
Besloten werd hierop adhaesie te betui
gen.
Centrale luchthaven Holland.
Ingekomen was een afschrift van een
adres der K. v. K. te Leiden aan den mi
nister van waterstaat, waarbij werd mede
gedeeld, dat zij met groote instemming had
kennis genomen van het besluit der regee
ring om in de omgeving van Leiden het
centrale Nederlandsche vliegveld te stich
ten.
Voor het geval de weg van Rotterdam
naar de centrale luchthaven via Delft
Rijswijk te lang mocht worden geacht,
meent de Kamer erop te mogen wijzen, dat
de afstand Rotterdam-luchthaven Holland
hemelsbreed slechts 25 K.M. bedraagt. Door
over dezen afstand een antosnelweg aan te
leggen, te Rotterdam uitkomend ongeveer
op het punt waar de wegen uit Gouda en
Dordrecht de stad inkomen, zou er een wel
zeer geriefelijke verbinding met het vlieg
veld ontstaan.
De Kamer wijst hierbij nog op eenige
punten, die zij nevenvoordeelen noemt van
deze directe verbinding.
Voor Noordholland, zoo heet het o.m.,
wordt op deze wijze via Haarlem en Leiden
een directe verbinding via Dordrecht ge
schapen met het Zuidwesten des lands; door
dezen weg zal een korte aan alle eischen
beantwoordende autosnelwegverbinding tus
schen Amsterdam en Rotterdam tot stand
komen.
Van heel andere strekking was een adres
van de K. v. K. te Rotterdam aan den voor
zitter van den raad van ministers.
Met ernstige bezorgdheid zoo zegt zij
daarin heeft onze Kamer, en met haar
het geheele Rotterdamsche bedrijfsleven,
kennis genomen van de berichten omtrent
het plan der regeering om te geraken tot de
inrichting van en centraal vliegveld onder
Leiderdorp, aangezien de verwezenlijking
van dit plan met zich zou brengen dat Rot
terdam, evenals Amsterdam, afstand zou
moeten doen van een vliegveld in de onmid
dellijke omgeving van de stad.
Breedvoerig wordt in het adres de tot
standkoming van het vliegveld Waalhaven
uiteengezet, waarbij wordt gewezen op het
reeds aanstonds gerezen plan om dat terrein
te doen vervangen door een luchthaven in
den polder Zestienhoven onder Overschie,
wat ook voor den Haag van belang was. De
onderhandelingen werden echter gestaakt,
evenwel niet doordat plannen over een door
de regeering te stichten centraal vliegveld
opdoken. Die kwamen pas later en waren
een onaangename verrassing. Zij maken een
inbreuk op historisch gegroeide verhoudin
gen en verloochenen de aanspraken, welke
Rotterdam en Amsterdam daaraan ontlee-
nen.
Uiteengezet wordt, dat Rotterdam een op
36 K.M. afstand gelegen vliegveld niet als
z ij n luchthaven kan beschouwen en dat de
nieuwe plannen der regeering de ontwikke
ling van de luchtvaart zullen achteruitzet-
ten. Ten slotte betoogt het adres, dat die
plannen als schadelik voor de economische
belangen zoowel van Amsterdam als van
Rotterdam moeten worden afgewezen.
Na een korte bespreking, waarin de heer
Bonnet als zijn meening deed kennen, dat
het in beide adressen bedoelde vraagstuk
niet vanuit het plaatselijk belang maar uit
dat van het algemeen moet worden bekeken,
werden beide stukken ter bestudeering ge-
renvoyeerd aan de verkeerscommissie.
De tram Alkmaar-Warmenhuizen.
Naar aanleiding van een verzoek ier K. v.
K. aan de Nederlandsche Spoorwegen om de
dienstregeling van de tram Alkmaar-War
menhuizen te verbeteren was het volgende
antwoord ontvangen:
„In de thans geldende dienstregeling rij
den niet minder tramtreinen naar en van
Warmenhuizen dan voorheen. Het aantal
reizigers is op het traject Schoorl—Warmen
huizen belangrijk lager dan op het traject
AlkmaarSchoorl. Er bestaat voor ons geen
aanleiding het aantal naar en van Warmen
huizen rijdende tramtreinen uit te breiden.
De tramtreinen Alkmaar—Schoorl (aan
komst 13.11) en Schoorl—Alkmaar (Schoorl
vertrek 13.18) kunnen niet naar en van
Warmenhuizen doorrijden, omdat de -.an-
sluitingen te Alkmaar moeten worden ge.
handhaafd en de tramtreinen door een zelf
de rijtuig moeten worden gereden.
De gewijzigde tramdienstregeling ingaan
de 15 Mei j.L is het gevolg van de wijziging
in de dienstregeling van de hoofdlijn, welke
van overwegend belang is. Daardoor heb
ben wij geen overleg kunnen plegen.
Het verkeer met Warmenhuizen is econo
misch nauwelijks toereikend voor een bus
dienst".
Het schrijven werd voor kennisgeving
aangenomen.
In verband met deze missive vroeg de
heer Grondsma of aan het bureau der
Kamer iets bekend is over wijziging bij de
tram van Alkmaar naar Bergen, waarvan
sprake was in de vergadering van de V.V.V,
aldaar.
De secretaris antwoordde, dat na het
verzenden der agenda een brief over die
kwestie van de V.V.Vv was ingekomen. Spr.
adviseerde dien aan den heer Kolster als lid
van den Spoorwegraad ter bespreking in
dat college te renvoyeeren.
Aldus werd besloten.
Het station Noordscharwoode.
Denzelfden weg ging een verzoek van den
heer H. Wolfswinkel te Heerhugowaard om
te willen bevorderen, dat het station Noord-
scharwoude weder als stopplaats voor reizi
gers zal worden opengesteld.
Het verkeer bij de Friesche brug.
Namens de verkeerscommissie deelde de
voorzitter mede, dat in haar laatste ver
gadering uitvoerig is besproken de noodtoe
stand van het verkeer bij de Friesche brug.
Het bleek, dat niet zelden 10 minuten moet
worden gewacht alvorens men gelegenheid
heeft om de brug te kunnen passeeren en
het is te vreezen, dat het nog erger zal wor
den, als de nieuwe weg gereed is. De ver
keerscommissie zou aan Ged. Staten willen
vragen om spoedig een subsidie toe te staan
ter verbetering. Inmiddels was medegedeeld,
dat om een of andere reden een beslissing
ia deze was geremd en nu wenscht de com
missie door persoonlijk bezoek aan Ged. Sta
ten alsnog op spoed aan te dringen. Spr. stel
de voor om de heeren Bonnet, Arntz, Lind
en Valkering daarvoor aan te wijzen.
Dit werd goedgevonden.
De heer Grondsma hoopte er het beste
van. Er is nu beweging in de zaak en per
soonlijk bezoek zal misschien verbetering
brengen.
De heer Lind meende, dat een verkeers
telling moet worden gehouden. Als de com
missie de resultaten daarvan aan Ged. Sta
ten kan voorleggen, zal allicht méér te be
reiken zijn.
De secretaris achtte dit idee wel over
weging waard.
De heer Bonnet zou een proef willen
zien genomen met een andere regeling van
het verkeer. Hij wilde n.1. voorrang verlee-
nen aan hen die naar de stad gaan, opdat zij
niet het gevaar loopen den trein te missen
als gevolg van het lange wachten.
Garnalen-export naar Frankrijk.
De heer Kolster deed mededeelingen over
de pogingen, welke de Kamer in Frankrijk
en Nederland heeft ondernomen om tot ver
ruiming van den export van garnalen naar
eerstgenoemd land te geraken. Het resultaat
is geweest, dat de minister is terug gekomen
van zijn vorige besluit, waarbij de uitvoer
van ongepelde garnalen geheel was vrij ge
geven. Thans is bepaald, dat de uitvoer zal
kunnen geschieden met als basisjaren 1936
en 1937 spr. zou liever gezien hebben, dat
genomen waren de jaren 1932 en 1933.
Spr. ging na hoe de invoer van garnalen
in Frankrijk door allerlei bepalingen werd
geknot en hoe vooral den Helder daar de
dupe van werd.
De heer Bonnet kwam tot de conclu
sie, dat het met den groenten-uitvoer naar
Frankrijk wel zoo ongeveer gaat als met den
export van garnalen. Het blijkt wel, dat
Frankrijk dualistisch is: eenerzijds huldigt
het de vrijheid en anderzijds knot het den
invoer tot een uiterst minimum, nog méér
dan Duitschland doet.
De heer Grondsma zou alle agrarische
producten in een aan Frankrijk te richten
protest willen betrekken. Het gaat met de
kaas al net als met de groenten.
De heer Bonnet merkte op, dat het de
syndicaten zijn, die in Frankrijk beslissen
hoeveel ingevoerd zal mogen worden en
de regeering neemt dat over.
De voorzitter ging accoord met het
idee-Grondsma. Hij zou de heele kwestie
aan de handelscommissie willen renvoyee
ren met verzoek in de volgende vergadering
met voorstellen te komen.
Aldus werd besloten.
De secretaris deelde nog mede den
Nederlandschen vertegenwoordiger in Parijs
tweemaal te hebben bezocht, waarbij hij
hem gewezen had op het belang van onzen
uitvoer. Spr. had het antwoord ontvangen,
dat ook Frankrijk wil uitvoeren, maar
zei hij de aardappelen b.v., welke onze
handelaren moesten nemen om de hunne te
kunnen uitvoeren, waren hier te lande niet
te plaatsen, omdat zij zoo slecht waren.
Na nog eenige bespreking volgde sluiting
der vergadering.
13. Overal waar Sambo verscheen met den armen Flip
in zijn slurf, schrokken de mensen hevig. De brandweer
probeerde zelfs met een flinke straal water Sambo tot
kalmte te brengen. Angstig vroegen de mensen zich af,
waar die olifant met dien schreeuwenden jongen heen
zou gaan,
14. Ha, daar was de haven. Sambo bedacht zich heus
niet lang, maar liep meteen naar de kant en liep Flip
in het water vallen. De jongens hoorden hem zeggen:
„Ziezoo driftkop, dat bad zal je wel kalmeren. Kon ik
het helpen, dat ik struikelde?"
ONZE POSTVLUCKIEN.
Uitreis; Ibis te Singapore; Reiger te
Basrah.
Thuisreis: Gier te Athene; Buizerd te
Rangoon.
Hedenmorgen is de Pelikaan met als ge
zagvoerder Parmentier van Schiphol naar
Indië vertrokken.
Medegenomen wordt: 93 K.G. vracht, 389
K.G. briefpost en 5% K.G. pakketpost.
Aan boord bevinden zich 6 passagiers,
resp. voor Athene, Calcutta, 2 voor Batavia
en 2 voor Bandoeng. Verder hebben ge
boekt: 1 passagier voor BoedapestAllaha-
bad, 1 MedanBatavia.
ZES verschillende persen staan altijd
klaar voor
UW DRUKWERK.
DRUKKERIJ COSTER,
ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320