Vraag en aanbod KAMER VAN KOOPHANDEL. SAMBO DE OLIFANT SiBuitenland £ucfiiuaart Moeder der Engelsche koningin overleden. Duitsch bericht over een incident. Studenten door Tsjechen aangevallen. Konoye waarschuwd opnieuw tegen optimisme. De rede van Göbbels tegen de joden. Een juist woord, zegt de krent Nieuws in 't kort. Denkt U er aan Uw voor Zaterdag op te geven? Glimlachje Vergadering in het raadhuis te Den Burg (Texel). EEN PRETTIGE EXCURSIE. DERDE BLAD. De moeder van de Engelsche ko ningin, gravin van Strathmore, is vannacht overleden. Gisternamiddag werd gemeld, dat ze ernstig ziek was en dat de familie ijlings naar Londen werd geroepen, en in den loop van den nacht kwam het einde. De koning en de koningin waren tegenwoordig by het overlijden van de moeder van de koningin. Men acht het niet waarschijnlijk, dat het overlijden eenige wijziging zal brengen in de plannen van het ko ninklijk echtpaar om Frankrijk te be zoeken. Cecilia, gravin van Strathmore, was een dochter van Reverend Charles Cavendish Bentinck. In 1881 was zij in het huwelijk ge treden met Claude George Bowes Lyon, oud ste zoon van den dertienden graaf var. Strathmore, baron van Glamis en graaf van Kinghorne. Uit dit huwelijk zijn zes kinde ren geboren, drie zoons en drie dochters, die allen nog in leven zijn, n.L Patrick, Lord of Glamis, de hon. Michael en de hon. David Bowes Lyon, verder lady Elphing- stone, lady Rose en lady Elisabeth. Deze laatste is in het huwelijk getreden met den hertog van York en is koningin van Engeland geworden. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Praag, dat een groep van 26 Duitsche studenten, die zich naar Maxdorf bij Bruno wilde begeven om deel te nemen aan de zonnewendefeesten, door een vijf tigtal Tsjechen op den weg is aangevallen. Eén der studenten liep verwondingen op. Te Gruhlich zetten 100 Tsjechische soldaten aldus dit Duitsche bureau de straat af waar inwoners van Gruhlich voor hetzelfde feest bijeen waren gekomen. De soldaten maander de bevolking tot verspreiding aan en maakten gebruik van knuppels. In een onderhoud met de pers heeft de Japansche premier Konoye gister middag een waarschuwing voor de Ja pansche natie uitgesproken, zeggende dat de ChineeschJapansche vijande lijkheden nog verder gerekt zullen worden. Sprekende over de functie va* de confe rentie der vijf ministers, zeide Konoye, dat deze de militaire en buitenlandsche politiek herziet volgens de ontwikkeling der omstan digheden, die een wijziging noodzakelijk maken van de algemeene politiek. Dit is aangenomen na de keizerlijke conferentie van 11 Januari. De conferentie der vijf mi nisters zal een plan uitwerken voor een z.g. China-orgaan, dat de taak zal hebben het centrale werktuig te vormen voor de behan deling der Chineesche zaken. Wat de ver- eeniging van de nieuwe regeeringen te Peking en te Nanking betreft, zeide Konoye van meening te zijn, dat het beter is de aan eensluitingsbeweging haar natuurlijken loop te laten hebben zonder tusschenkomst, of schoon de conferentie der vijf ministers de zaak wel volledig kan bespreken. Zijn verklaringen voorzettende, onthulde Konoye, dat de regeering een program be kend zal maken betreffende aanpassing van vraag en aanbod van goederen, waartoe een besluit zal worden genomen in de kabinets vergadering van Donderdag. Konoye veroordeelde optimistische opvat tingen en zeide, dat de natie er volkomen op moet zijn voorbereid, dat de vijandelijk heden tegen China nog lang zullen duren. Ten aanzien van de binnenlandsche poli tiek verklaarde de premier, dat het raad zaam zal zijn een lichaam te vormen binnen het kabinet ten behoeve van beraadslaging over de binnenlandsche politiek, los van de conferentie der vijf ministers, die haar aan dacht wijdt aan militaire en buitenlandsche politiek. Betreffende de wekelijksche bijeen komst met den minister van oorlog, Itagaki en de bijeenkomst met luit.-general Tada, den vice-chef van den generalen staf, welke van tijd tot tijd plaats vindt, verklaarde de premier, dat de verbinding met de militaire autoriteiten nog meer verbeterd is, terwijl de regeering niet overweegt een keizerlijke conferentie bijeen te roepen. De Berliner Lokalanzeiger houdt zich nogmaals "bezig met de gisteren door mi nister Göbbels uitgesproken redevoering, welke het blad een juist woord te juister plaats noemt, en wel in twee opzichten. In de eerste plaats voor de Joodsch-Angel- Saksische pers, die in deze dagen weer vol gruwelsprookjes heeft gestaan over joden- pogroms in Duitschland. In de tweede plaats echter ook voor de wettelijke rege ling van het jondenprobleem in Duitsch land. Het is de taak der wetgeving, van den Staat en van de partij, maar niet van de straat en haar willekeur, datgene te doen, wat noodig is om een halt toe te roepen ann een onduldbare ontwikkeling. De Berliner Böreenzeitung wijst er op, dat uit de rede van dr. Göbbels juist ook voor het buitenlandsdche voldoende hoor baar de stem van de bevolking der rijks hoofdstad gesproken heeft, die protesteer de tegen het in de laatste maanden op nieuw aangroeien van de joodsche golf. Stadje vernield door een waterhoos. Het meteorologisch bureau te Portland heeft van zijn waarnemer te Pilot Rock, een klein stadje in het Westen van Oregon, bericht ontvangen, dat het stadje door een water hoos is weggevaagd. De waarnemer verzocht tevens het Roode Kruis te waarschuwen. Pilot Rock ligt op een veertigtal kilometer van Pendleton en telt driehonderd inwoners. Allen konden tijdig vluchten, zoodat nie mand is omgekomen. Binnen enkele mi nuten bereikte het water in de straten een hoogte van een meter. De materieele schade wordt geschat op vijftigduizend dollar. De terreur in Palestina. - Gisteren zijn wederom een aantal terorristische aanslagen gepleegd. Schoten werden gelost op de kolo nie Kamath Hahobesh en op een militair kamp bij Tulkarem. Een klein station aan den spoorweg NabloesTulkarem werd in brand gestoken en twee bommen werden ge worpen, een achter een bioscoop te Tel Aviv, waarbij een joodsch kind werd ge wond, en een ander in een straat te Jeru zalem. In het Noorden des lands is de bekende bendeleider Rachid El Abed gevangen ge nomen. Grieksch schip vergaan. - Het Grieksche vrachtschip Aghia Varvara is in den mist op de rotsen van Quessant geloopen en ge zonken. Het kwam uit Durham en had een voor België bestemde lading ijzererts aan boord. De dertig leden der bemanning zijn gered. Zij zullen naar Brindisi worden ver voerd. Belangwekkende opgravingen te Can- nes. - Bij opgravingen te Cannes, waar de slag tusschen Hannibal en de Romeinen heeft plaatsgevonden, heeft men een uitge strekte doodenstad ontdekt. De opgravingen zijn verricht onder leiding van oudheidkun digen, teneinde te weten te komen of het hier de graven van Romeinsche, dan wel van Carthaagsche soldaten betreft. Ontploffing bij een bouwwerk. - Te Seros, nabij Sala Dora in Italië, is bij het bouwen van een waterwerk een lading springstof voortijdig ontploft. Zes arbeiders werden bedolven, twee van hen zijn over leden, de vier anderen zijn ernstig gewond. Boschbranden in Canada. - Gisteren woedden in den staat Alberta veertien boschbranden, waardoor groote uitgestrekt heden in asch werden gelegd. Dikke rook wolken hingen in de lucht en verscheidene verkeersmiddelen werden vernield. Ernstige ongeregeldheden te Klaipeda. - Bij het aankomen van een Duitsch schip te Kauna, waarvan de passagiers nationaal- socialistische liederen zongen, is het tot on geregeldheden gekomen. De woedende menigte heeft de ruiten van het hoofd bureau van politie ingeslagen en twee poli tiemannen gewond. Alléén 2de handsch goederen. 35 ct. p. 5 regels, uitsluitend a contant. „Nu, maak daar maar niet zoo'n drukte over. Ik heb mijn neefje er al op uitgestuurd een potje visch- lijm te halen!" De Kamer van Koophandel heeft in de laatste jaren de goede gewoonte om in een der zomermaanden een vergadering te hou den elders dan in de plaats harer vestiging, en zoo was dit jaar Den Burg (Texel), de verste uithoek van haar district, aan de beurt. Reeds vroeg trokken gister de heeren naar Den Helder, om daar de boot van 10 uur te pakken, die hen naar Texel zou bren gen, want vóór de vergadering zou een ex cursie over het uitgestrekte eiland worden gemaakt. Van Oudeschild ging het via Hoo- geberg naar Den Hoorn en verder over de Fonteinsnol naar De Koog, waar in het bad hotel werd geluncht, en daarna trok het ge zelschap, waarvan ook burgemeester Kamp van Texel en de heer Vlessing als voorzitter der Alg. Middenstandsvereeniging deel uit maakten, naar Den Burg. Het spreekt van zelf, dat de heer v. Beem, voorzitter van De Hanze op Texel, als lid der Kamer, zich bij het gezelschap had gevoegd, terwijl voorts het oud-lid de heer Leber aan de uitnoodi- ging gehoor had gegeven. De vergadering. Om ongeveer half vier ving de tegen 3 uur uitgeschreven vergadering aan, waarbij de vo orzitter, de heer Arntz, mededeel de, dat de heeren Kluitman, Blaauboer en Grunwald hadden gemeld verhinderd te zijn om haar bij te wonen. Daarop sprak de voorzitter een hartelijk woord van welkom speciaal tot den burge meester en de heeren Leber en Vlessing. Spr. getuigde hierin van een onvergetelijken indruk, welken Texel, de grootste gemeente in het district der Kamer, op allen had ge maakt en hij roemde de voorvarendheid en het doorzettingsvermogen der bewoners, die het gemaakt hebben tot wat het is. Nadat een dankbetuiging van mevr. wed. Ringers voor de betoonde deelneming bij het overlijden van haar echtgenoot en een paar dankbetuigingen voor ontvangen ge- lukwenschen (beurtschippersvereen. „Het Noorden" bij 20-jarig jubileum, comman dant der „Java" bij het vertrek naar Indië, en van den heer Valkering bij zijn 40-jarig huwelijk) alle voor kennisgeving waren aangenomen, kwam ter tafel een adres van de K. v. K. te Rotterdam aan den minister van binnenlandsche zaken betreffende den zomertijd. Het spreekt vanzelf zoo heet het in dit adres dat de vervroeging gedurende en kele weken van de tijdsaanwijzing met één uur in West-Europa naast de handhaving gedurende het geheele jaar van denzelfden tijd in Duitschland, op zichzelf reeds moei lijkheden medebrengt, welke het bedrijfs leven intusschen gaarne aanvaardt wegens de waarde, welke het overigens aan den „zomertijd" hecht. Bepaald zeer hinderlijk is het evenwel, dat Frankrijk en België, Engeland en Neder land op drie verschillende tijdstippen tot dezen maatregel overgaan en daardoor ge durende vele weken een caleidoscopisch „tijdsbeeld" bieden. In de eerste plaats is deze verwarrende toestand buitengemeen hinderlijk voor het spoorwegverkeer. Terwijl de orde van het spoorwegverkeer uiteraard ermede zou zijn gediend, indien de wijzigingen in de tijds- regeling en in de dienstregeling samenvie len, liggen zij in werkelijkheid eenige weken uit elkander, in verband waarmede voor de internationale treinen de uitgaaf tusschen- tijds van een overgangsdienstregeling noo dig is. Een méér verwarrenden toestand op dit gebied zou men bezwaarlijk kunnen scheppen. De bezwaren van den handel tegen dezen toestand worden in het adres uiteengezet en er wordt dan op gewezen, dat de Interna tionale Kamer van Koophandel zich her haaldelijk in dezen geest heeft uitgesproken. Op het in 1937 te Berlijn gehouden con gres is in een resolutie tot de regeeringen het verzoek gericht de mogelijkheid te on derzoeken het begin en het einde van den zomertijd te doen samenvallen met het tijd stip, waarop de internationale zomerdienst regelingen onderscheidenlijk ingaan en op houden te gelden. Als een geschikt punt van aanvang werd daarbij de aandacht ge vestigd op den nacht, volgende op den der den Zaterdag in April, zijnde (behoudens één uitzondering in verband met Paschen) de door Groot-Britannië aanvaarde datum, welke ongeveer het midden houdt tusschen de Fransch-Belgische en de Nederlandsche practijk. Wy gelooven, zoo eindigt het adres, dat artikel 1 der wet van 22 Maart 1922 de vrij heid laat om in deze de Engelsche gedrags lijn te volgen. Het is ons nog korten tijd geleden gebleken, dat ook in België veel waarde wordt gehecht aan een eenvormige regeling van den zomertijd in dit land en ten onzent. De heer Grondsma meende, dat de in het adres aangehaalde argumenten wel on dersteund kunnen worden. Besloten werd hierop adhaesie te betui gen. Centrale luchthaven Holland. Ingekomen was een afschrift van een adres der K. v. K. te Leiden aan den mi nister van waterstaat, waarbij werd mede gedeeld, dat zij met groote instemming had kennis genomen van het besluit der regee ring om in de omgeving van Leiden het centrale Nederlandsche vliegveld te stich ten. Voor het geval de weg van Rotterdam naar de centrale luchthaven via Delft Rijswijk te lang mocht worden geacht, meent de Kamer erop te mogen wijzen, dat de afstand Rotterdam-luchthaven Holland hemelsbreed slechts 25 K.M. bedraagt. Door over dezen afstand een antosnelweg aan te leggen, te Rotterdam uitkomend ongeveer op het punt waar de wegen uit Gouda en Dordrecht de stad inkomen, zou er een wel zeer geriefelijke verbinding met het vlieg veld ontstaan. De Kamer wijst hierbij nog op eenige punten, die zij nevenvoordeelen noemt van deze directe verbinding. Voor Noordholland, zoo heet het o.m., wordt op deze wijze via Haarlem en Leiden een directe verbinding via Dordrecht ge schapen met het Zuidwesten des lands; door dezen weg zal een korte aan alle eischen beantwoordende autosnelwegverbinding tus schen Amsterdam en Rotterdam tot stand komen. Van heel andere strekking was een adres van de K. v. K. te Rotterdam aan den voor zitter van den raad van ministers. Met ernstige bezorgdheid zoo zegt zij daarin heeft onze Kamer, en met haar het geheele Rotterdamsche bedrijfsleven, kennis genomen van de berichten omtrent het plan der regeering om te geraken tot de inrichting van en centraal vliegveld onder Leiderdorp, aangezien de verwezenlijking van dit plan met zich zou brengen dat Rot terdam, evenals Amsterdam, afstand zou moeten doen van een vliegveld in de onmid dellijke omgeving van de stad. Breedvoerig wordt in het adres de tot standkoming van het vliegveld Waalhaven uiteengezet, waarbij wordt gewezen op het reeds aanstonds gerezen plan om dat terrein te doen vervangen door een luchthaven in den polder Zestienhoven onder Overschie, wat ook voor den Haag van belang was. De onderhandelingen werden echter gestaakt, evenwel niet doordat plannen over een door de regeering te stichten centraal vliegveld opdoken. Die kwamen pas later en waren een onaangename verrassing. Zij maken een inbreuk op historisch gegroeide verhoudin gen en verloochenen de aanspraken, welke Rotterdam en Amsterdam daaraan ontlee- nen. Uiteengezet wordt, dat Rotterdam een op 36 K.M. afstand gelegen vliegveld niet als z ij n luchthaven kan beschouwen en dat de nieuwe plannen der regeering de ontwikke ling van de luchtvaart zullen achteruitzet- ten. Ten slotte betoogt het adres, dat die plannen als schadelik voor de economische belangen zoowel van Amsterdam als van Rotterdam moeten worden afgewezen. Na een korte bespreking, waarin de heer Bonnet als zijn meening deed kennen, dat het in beide adressen bedoelde vraagstuk niet vanuit het plaatselijk belang maar uit dat van het algemeen moet worden bekeken, werden beide stukken ter bestudeering ge- renvoyeerd aan de verkeerscommissie. De tram Alkmaar-Warmenhuizen. Naar aanleiding van een verzoek ier K. v. K. aan de Nederlandsche Spoorwegen om de dienstregeling van de tram Alkmaar-War menhuizen te verbeteren was het volgende antwoord ontvangen: „In de thans geldende dienstregeling rij den niet minder tramtreinen naar en van Warmenhuizen dan voorheen. Het aantal reizigers is op het traject Schoorl—Warmen huizen belangrijk lager dan op het traject AlkmaarSchoorl. Er bestaat voor ons geen aanleiding het aantal naar en van Warmen huizen rijdende tramtreinen uit te breiden. De tramtreinen Alkmaar—Schoorl (aan komst 13.11) en Schoorl—Alkmaar (Schoorl vertrek 13.18) kunnen niet naar en van Warmenhuizen doorrijden, omdat de -.an- sluitingen te Alkmaar moeten worden ge. handhaafd en de tramtreinen door een zelf de rijtuig moeten worden gereden. De gewijzigde tramdienstregeling ingaan de 15 Mei j.L is het gevolg van de wijziging in de dienstregeling van de hoofdlijn, welke van overwegend belang is. Daardoor heb ben wij geen overleg kunnen plegen. Het verkeer met Warmenhuizen is econo misch nauwelijks toereikend voor een bus dienst". Het schrijven werd voor kennisgeving aangenomen. In verband met deze missive vroeg de heer Grondsma of aan het bureau der Kamer iets bekend is over wijziging bij de tram van Alkmaar naar Bergen, waarvan sprake was in de vergadering van de V.V.V, aldaar. De secretaris antwoordde, dat na het verzenden der agenda een brief over die kwestie van de V.V.Vv was ingekomen. Spr. adviseerde dien aan den heer Kolster als lid van den Spoorwegraad ter bespreking in dat college te renvoyeeren. Aldus werd besloten. Het station Noordscharwoode. Denzelfden weg ging een verzoek van den heer H. Wolfswinkel te Heerhugowaard om te willen bevorderen, dat het station Noord- scharwoude weder als stopplaats voor reizi gers zal worden opengesteld. Het verkeer bij de Friesche brug. Namens de verkeerscommissie deelde de voorzitter mede, dat in haar laatste ver gadering uitvoerig is besproken de noodtoe stand van het verkeer bij de Friesche brug. Het bleek, dat niet zelden 10 minuten moet worden gewacht alvorens men gelegenheid heeft om de brug te kunnen passeeren en het is te vreezen, dat het nog erger zal wor den, als de nieuwe weg gereed is. De ver keerscommissie zou aan Ged. Staten willen vragen om spoedig een subsidie toe te staan ter verbetering. Inmiddels was medegedeeld, dat om een of andere reden een beslissing ia deze was geremd en nu wenscht de com missie door persoonlijk bezoek aan Ged. Sta ten alsnog op spoed aan te dringen. Spr. stel de voor om de heeren Bonnet, Arntz, Lind en Valkering daarvoor aan te wijzen. Dit werd goedgevonden. De heer Grondsma hoopte er het beste van. Er is nu beweging in de zaak en per soonlijk bezoek zal misschien verbetering brengen. De heer Lind meende, dat een verkeers telling moet worden gehouden. Als de com missie de resultaten daarvan aan Ged. Sta ten kan voorleggen, zal allicht méér te be reiken zijn. De secretaris achtte dit idee wel over weging waard. De heer Bonnet zou een proef willen zien genomen met een andere regeling van het verkeer. Hij wilde n.1. voorrang verlee- nen aan hen die naar de stad gaan, opdat zij niet het gevaar loopen den trein te missen als gevolg van het lange wachten. Garnalen-export naar Frankrijk. De heer Kolster deed mededeelingen over de pogingen, welke de Kamer in Frankrijk en Nederland heeft ondernomen om tot ver ruiming van den export van garnalen naar eerstgenoemd land te geraken. Het resultaat is geweest, dat de minister is terug gekomen van zijn vorige besluit, waarbij de uitvoer van ongepelde garnalen geheel was vrij ge geven. Thans is bepaald, dat de uitvoer zal kunnen geschieden met als basisjaren 1936 en 1937 spr. zou liever gezien hebben, dat genomen waren de jaren 1932 en 1933. Spr. ging na hoe de invoer van garnalen in Frankrijk door allerlei bepalingen werd geknot en hoe vooral den Helder daar de dupe van werd. De heer Bonnet kwam tot de conclu sie, dat het met den groenten-uitvoer naar Frankrijk wel zoo ongeveer gaat als met den export van garnalen. Het blijkt wel, dat Frankrijk dualistisch is: eenerzijds huldigt het de vrijheid en anderzijds knot het den invoer tot een uiterst minimum, nog méér dan Duitschland doet. De heer Grondsma zou alle agrarische producten in een aan Frankrijk te richten protest willen betrekken. Het gaat met de kaas al net als met de groenten. De heer Bonnet merkte op, dat het de syndicaten zijn, die in Frankrijk beslissen hoeveel ingevoerd zal mogen worden en de regeering neemt dat over. De voorzitter ging accoord met het idee-Grondsma. Hij zou de heele kwestie aan de handelscommissie willen renvoyee ren met verzoek in de volgende vergadering met voorstellen te komen. Aldus werd besloten. De secretaris deelde nog mede den Nederlandschen vertegenwoordiger in Parijs tweemaal te hebben bezocht, waarbij hij hem gewezen had op het belang van onzen uitvoer. Spr. had het antwoord ontvangen, dat ook Frankrijk wil uitvoeren, maar zei hij de aardappelen b.v., welke onze handelaren moesten nemen om de hunne te kunnen uitvoeren, waren hier te lande niet te plaatsen, omdat zij zoo slecht waren. Na nog eenige bespreking volgde sluiting der vergadering. 13. Overal waar Sambo verscheen met den armen Flip in zijn slurf, schrokken de mensen hevig. De brandweer probeerde zelfs met een flinke straal water Sambo tot kalmte te brengen. Angstig vroegen de mensen zich af, waar die olifant met dien schreeuwenden jongen heen zou gaan, 14. Ha, daar was de haven. Sambo bedacht zich heus niet lang, maar liep meteen naar de kant en liep Flip in het water vallen. De jongens hoorden hem zeggen: „Ziezoo driftkop, dat bad zal je wel kalmeren. Kon ik het helpen, dat ik struikelde?" ONZE POSTVLUCKIEN. Uitreis; Ibis te Singapore; Reiger te Basrah. Thuisreis: Gier te Athene; Buizerd te Rangoon. Hedenmorgen is de Pelikaan met als ge zagvoerder Parmentier van Schiphol naar Indië vertrokken. Medegenomen wordt: 93 K.G. vracht, 389 K.G. briefpost en 5% K.G. pakketpost. Aan boord bevinden zich 6 passagiers, resp. voor Athene, Calcutta, 2 voor Batavia en 2 voor Bandoeng. Verder hebben ge boekt: 1 passagier voor BoedapestAllaha- bad, 1 MedanBatavia. ZES verschillende persen staan altijd klaar voor UW DRUKWERK. DRUKKERIJ COSTER, ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 10