DE BETEEKENIS VAN SCHIPHOL IN CYFERS Amsterdam vecht voor 't behoud van Schiphol NEDERLANDSCHELUCHTHAVENS 9 mNTE mm TEUGE in De wethouder van handelsinrichtingen Kropman ontvangt de pers. SCWlPHOLs GUNSTIGE LIGGING TEN OPZICHTE VAN WET IN WORDING ZUNDE WtGENNET luchtreizigers posten goederen in VASTE LVN-& PENDELDIENSTEN schiphoi S&SSS&SSSS au* SSS® rondvluchten MMftftft 1 IRRrRIW fltt Ril Mftftftftftfttt binnenlandsch passagiersverkeer VREEMDELINGEN BEZOEK AMSTERDAM HU»l)UiaWlDMft ROTTERDAM ftftftllllllli UMlIllftft kGRAVENHAGE ftftftftftftftftftft UTRECHT ftft voornaamste bezienswaardigheden SCHIPHOL V ftftftftftftftftftft ART IS RYKSMUSEUM UimiJKMHHUWH STEDMUSEUM ftft» KOLON.INSL&tftft BEZOEK AAN kennemerland. «srsr "*TT"T" DERDE BLAD. ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 23 JUNI 1938. Amsterdam doet, wat mogelijk is om de rgeeering te doen afzien van het voor nemen om een centraal vliegveld bij Leider dorp te stichten. Wethouder Kropm a n heeft gisteren op Schiphol de vertegenwoordigers van de Nederlandsche Dagbladpers van de situatie op de hoogte gesteld, waarbij het ons duide lijk is geworden, dat het plan van de regee ring een onjuist plan is en dat het goed ge zien is van het gemeentebestuur van Am sterdam, dat niets mag worden nagelaten om de regeering en de volksvertegenwoor diging duidelijk te maken, dat het noodlot tige plan gewijzigd moet worden. Een bezoek aan Schiphol doet zien, dat op deze luchthaven thans allerwege drukke bouwbedrijvigheid heerscht. De plannen van Waterstaat tot opheffing van Schiphol zijn gekomen op een tijSstip, dat Schiphol doen de is een zijner belangrijkste stadia van uit breiding te voltooien. In den herfst van dit jaar zal Schiphols landingsterrein driemaal de tegenwoordige oppervlakte hebben; het zal dan 180 H.A. in plaats van 60 H.A. groot zijn; de geheele luchthaven zal dan zijn vergroot tot 210 H.A. Sedert 1935 wordt aan deze uitbreiding gewerkt; niet minder dan 210 K.M. drai- neerbuizen zijn op het nieuwe terrein aan gelegd; de Nederlandsche Heide Maatschap pij kweekte er een grasmat op. In den Westhoek is de gemeente bezig een groote boerderij te sloopen in het belang van een betere inzweefmogelijkheid ter plaatse. De completeering van het verharde banen stelsel is in vollen gang. Van 's morgen vier tot 's avond tien uur wordt eraan gewerkt. Ook andere groote bouwwerken bevinden zich bij de gemeente in uitvoering. De kan toren van den K.L.M.-Vliegdienst aan loods B worden verdubbeld. De motorenwerk plaats wordt met 750 M2. uitgebreid. Een vijfde vliegtuigloods met een stallingopper vlakte van bijna 400 M2. is in aanbouw, met ruime bijgebouwen voor verbeterde vestiging van de op Schiphol gecentraliseer de K.L.M.-diensten, zooals de Radio-, de Civiele- en de Medische Dienst. Voor den Rijksluchtvaartdienst is naast het Lorenz korte-golf landingsradiobaken een dergelijk baken van Philips in aanbouw, met een voormerkbaken bij Aalsmeer. In den herfst zal ook de nachtlandingsinstal- latie van het vergroote landingsterrein ge reed zijn, waarvoor de onderdeelen, waar onder ruim 25 K.M. kabel, reeds zijn besteld. Op het gebied van de verlichting wordt te Schiphol pioniersarbeid verricht. Geheel nieuwe types van verlichtingssystemen wor den er beproefd. Aan de inzweefzijde der mistlandingsbaan is een z.g. „drempellicht" van rood neon opgesteld. Mogelijk ontstaat hieruit een serie „geleidelichten", die voor den vlieger in den mist den overgang van de radio- en blindvlieginstrumenten op de directe waarneming van den grond moeten vergemakkelijken. In de verharde mistbaan zelf zijn juist zes proeflichten van twee ver schillende types ingebouwd, eveneens ter vergemakkelijking van landingen bij slecht zicht. Bij welslagen der proeven zullen ter weerszijden van de banen, telkens om de 25 meter, zulke lichten worden ingebouwd. Met Philips' hooge drukwatergekoelde kwikdamplichten wordt een nieuw landings- licht beproefd, dat een kaarssterkte heeft als geen enkel landingslicht, waar dan ook NOOOOZte. AFSTANDEN VANUIT SCHIPHOL NAAR: AMSTERDAM 40 K M. HAARLEM 46 DEN MAAS 47 ROTTERDAM 57 LEIDEN 35 UTRECHT 44 AFSTANDEN VANUIT LEIDERDORP NAAR: AMSTERDAM 56 KM. HAARLEM DEN HAAG ROTTEROAM LEIDEN UTRECHT 56 22 56 5 50 in gebruik, bezit, n.L circa drie millioen kaarsen; deze sterkte is grooter dan van alle acht tegenwoordige landingslichten van Schiphol bij elkaar. Aanstaanden Zaterdag 25 Juni gaat de autosnelweg naar Den Haag open. Duizend deelnemers aan het internationaal wegen congres komen dan in 35 autobussen van Den Haag naar Schiphol. Ook de recht- streeksche verbinding op het Gooi, via Ouderkerk, komt dit jaar gereed. In October zal Schiphol beschikken over hét prachtigste banenstel van Europa. Door haar groote oppervlakte en een vrij wel onbelemmerde inzweefmogelijkheid aan drie van de vier zijden en door haar weder om aanzienlijk verbeterde outillage zal Schiphol dezen winter een zoodanig tech nisch steunpunt voor het internationale luchtverkeer bieden, dat het moeilijk is, waar ter wereld een luchthaven te vinden, die Schiphol op dit gebied overtreft. Alle genoemde uitbreidingen zijn een ver- eischte voor de veiligheid of betreffen bouw werken, die reeds in uitvoering waren toen de minister van Waterstaat zijn plan be kend maakte. De pioniersarbeid der gemeente Amster dam op het gebied der luchthavenuitrusting doet voortdurend buitenlandsche studie- commisises Schiphol bezoeken. Schiphol heeft onder de deskundigen van de geheele wereld een uitnemenden naam. Schiphol, als uitstekend geoutilleerde luchthaven voortdurend in beteekenis toe genomen en nog toenemend, toont ook in zijn verkeerscijfers een beeld van bloei, Schiphol is geworden na de luchthavens van de metropolen Londen, Berlijn en Parijs tot de belangrijkste luchthaven in Europa. Van het totale luchtverkeer van Nederland heeft Schiphol verreweg het grootste aandeeL Bij den groei van Nederlands luchtverkeer heeft Schiphol zich ontwikkeld tot de primaire luchthaven van Nederland. Het heeft 11% van het buitenlandsche passagiersvervoer van Schiphol en Waalhaven tezamen, Waal haven heeft 22% Van het goederenver voer van beide havens tezamen heeft Schip hol 83,7 Waalhaven 16,3 van het post vervoer Schiphol 69,6 Waalhaven 30,4 Deze verhoudingen betreffen zuiver het ladingaanbod van beide havens; het transitoverkeer wordt hier ter wille van een zuivere vergelijking buiten beschouwing gelaten. Aan dit alles zou een einde worden ge maakt? De daarvoor aangevoerde argumen ten hebben Amsterdam geenszins kunnen overtuigen. De stichting van een centraal vliegveld bij Leiderdorp wordt, zooals bekend is, ver dedigd in de eerste plaats op grond van de wenschelijkheid van concentratie van het ladingaanbod van Nederland voor de groote internationale luchtlijnen, teneinde in ver band met de vergrooting van den actieradius der vliegtuigen het voorbijvliegen van Ne derland door de vliegtuigen op deze lijnen zooveel mogelijk tegen te gaan. Een oplossing hiervoor is echter zeer wel te vinden op een andere wijze dan de regeering zich voorstelt, door een taakver- deeling tusschen de luchthavens. Een argument voor de regeeringsplannen wordt voorts genoemd de gunstige ligging van Leiderdorp ten opzichte van de belang rijke bevolkingscentra in Noordholland, Zuidholland en Utrecht. Men gaat hierbij uit van de onjuiste ge dachte, dat de plaats van het centrale vlieg veld zou kunnen worden bepaald door uit sluitend te letten op het geographisch mid delpunt tusschen de belangrijke bevolkings centra. Overigens is in dit opzicht de ligging van Schiphol vrijwel gelijkwaardig aan die van Leiderdorp, zooals uit den volgenden staat (ontleend aan een artikel in Econo- misch-Statistische Berichten van 15 Juni 1938) blijkt. Afstand in K.M. Bevolking 0 Bevolking Bevolking naar afstand naar afstand naar Schiphol Leiderdorp Schiphol Leiderdorp Amsterdam 10 35 783.000 7.830.000 27.405.000 Rotterdam 57 37 599.000 34.143.000 22.163.000 's-Gravenhage 48 22 487.000 23.376.000 10.714.000 Utrecht 41 50 162.000 6.642.000 8.100.000 Haarlem 17 35 133.000 2.261.000 4.655.000 Leiden 35 3 75.000 2.625.000 225.000 Hilversum 34 56 69.000 2.346.000 3.864.000 Schiedam 63 37 62.000 3.906.000 2.294.000 Dordrecht 73 56 61.000 4.453.000 3.416.000 Delft 50 21 53.000 2.650.000 1.113.000 Velsen 26 44 46.000 196.000 2.024.000 Amersfoort 53 70 46.000 2.438.000 3.220.000 Zaandam 20 45 36.000 720.000 1.620.000 Gouda 40 25 32.000 1.280.000 800.000 Alkmaar 46 65 31.000 1.426.000 2.015.000 Zeist 51 59 31.000 1.581.000 1.829.000 Vlaardingen 67 41 30.000 2.010.000 1.230.000 Bussum 28 63 28.000 784.000 1.764.000 Voorburg 45 17 25.000 1.125.000 425.000 5) Bevolking per 1 Januari 1937. 102.792.000 98.876.000 Men moet evenwel rekening houden met het verkeers-economisch zwaartepunt en dit ligt in de onmiddellijke nabijheid van Amsterdam, het grootste centrum voor handel, vreemdelingenverkeer, enz. De cij fers betreffende de lading het overwe gende ladingaanbod van de luchthaven bij de hoofdstad spreken in dit opzicht overtuigende taal. De plannen van de regeering gaan voorts uit van de mogelijkheid, dat defensie voor Schiphol belangstelling zou hebben. Van een voorkeur van defensie om van Schiphol dat in oorlogstijd automatisch in handen van defensie komt reeds in vredestijd een zuiver militair luchtvaart terrein te maken is tot dusver niet geble ken. Overigens zou in dat geval toch een groot .deel van de millioenen, die in Schiphol werden gestoken om te voldoen aan de eischen van het burgerluchtverkeer an dere dan die, gesteld door de militaire luchtvaart als verloren moeten worden beschouwd. Vóór de plannen der regeering worden voorts aangevoerd de besparing, welke bij exploitatie van één in plaats van twee luchthavens voor de K. L. M. zou kunnen worden bereikt en de eischen der veiligheid welke in het gedrang zou komen bij het on derhouden van twee luchthavens op korten afstand van elkander. Bij deze laatste twee overwegingen is er naar het schijnt van uitgegaan, dat men tusschen de keus stond twee gelijkwaardige (primaire) luchthavens te onderhouden of één centrale luchthaven. Dit uitgangspunt is echter fout. Nederland beschikt voor het internationale verkeer over één primaire luchthaven (Schiphol) en daarnaast over de secundaire luchthaven Waalhaven. Het aanvliegen dezer beide havens kan zonder bezwaar zóó geregeld worden, dat de vei- HET BUITENLAND zonder transito IP- 1928-1937 BM 1915 IJ50 931 1931 1933 t9S4- 1<JU rpb 1937 tonder fransdo <340000 <000000 300000 1928-1937 600. m m >9» '9* '9» >9» '9* '9& 857 idetpd^ H iSO.OOO N' luchtvaartterrein* tSOOOOM* verharding O IOOO A/* stallmgsruimte tvoor vliegtuigen* IOO man personeelwerkzaam* m hetluchthavenbedryf Öen in K J-ht werkplaatsen IOO man personeel, toerkgaatn* iru de vliegtuig-industrie (TokJur-fabrieh. over hetV h. Amsterdam* mer inbegrepi 11600 mart-') IJPENBURG ""faa !N SCHIPHOL GEÏNVESTEERD KAPITAAL EIND 1^36 DER NED. LUCHTHAVENS ep 'LutLnUnd S apliïnrunUnd pviddditrtd- ISSSSS &S&SS SSSSSSS&S8 WAALHAVEN gggggggg&g haamstede ggg vlissincen ggg eindhoven gg twente gg TEXEL ggg yPEN&URC LEEUWARDEN g g in. /<p7 IOO deel nemers waalhaven mmmmm EELDE ÉÉÉAÉÉÉÉÉA yPEN&urg TflnXnnAKRH JOntHllOWJlF ft I texel teeeee vussincen eindhovenhaamstede aooo <1000 9000 6000 9000 ZXSL. 1928-1937 •BJS 1919 19» 193» 195119» '95* 8* "gfcwy In /f37 vtrbUvtn in hoétltlt. I 1000 buoeAen rm éééAAÉÉÉAÉ tftft "bcweM* in IJ37 iojdoo bezoeken iWfff HWIR flf 0 Cr„ NED.LUCHTHAVENS <aj?3/ I 10.000 bttctJuri SCHIPHOL tftfttftftftftftftft JflWf IflUl Ril WAALHAVEN M nKWKKKKKKMÏÏl Mftftftfttftftl EELDt imuuui EINDHOVEN TWENTE m ligheid van het luchtverkeer volkomen ge waarborgd blijft. De besparing, welke men zich voorstelt met één centraal vliegveld voor de K. L. M. te kunnen bereiken zou slechts verkregen worden door een belangrijken achteruit gang in de service aan de gebruikers van het luchtverkeersmiddel; de veel hoogere kosten van het vervoer langs den weg mo gen hier ook niet uit het oog worden ver loren. Men gaat er echter ten onrechte van uit, dat de omvang van het verkeer door opheffing van Schiphol en Waalhaven en vervanging dezer beide havens door een luchthaven op veel grooteren afstand dezer steden niet ongunstig beinvloed zou wor den. De juistheid dezer verwachting moet ten stelligste worden ontkend. De lading, welke Leiderdorp zou kunnen verwerven, zou aanmerkelijk geringer zijn dan de ge zamenlijke lading van Schiphol en Waal haven. De verdere ontwikkeling van het Neder landsche luchtverkeer zou bovendien ge remd worden, wanneer de beide belang rijkste steden van Nederland: Amsterdam en Rotterdam, hun nabijgelegen luchtha vens verliezend, niet langer door de directe aanraking van hun bevolking met de lucht vaart, de luchtvaartgezindheid van ons volk zouden kunnen stimuleeren en daardoor bouwstoffen aandragen voor een verdere ontplooiing van de Nederlandsche lucht vaart. £ancU en JmhBmus De markt stond in het teeken van rui men aanvoer en middelmatige prijzen. Na tuurlijk geldt dit voor den gewonen aan voer. Nieywe groenten, waarvan nog een be perkte aanvoer, waren gewild en duur. Bloemkool maakte een slechte week. Wel waren er dagen van gragen handel, doch de doorsneeprijzen waren aan den lagen kant, wat blijkt uit de prijzen van 7 tot 11.50 voor eerste soort en 2 tot 5 voor 2e soort. De aanvoer van sla gaat eiken dag terug en toch waren de prijzen lager dan de vo rige week en het gemiddelde was 0.40 tot 1.65, beiden per 100 stuks. Spinazie, welke allerminst eerste kwaliteit is, maakte een slechte week door, met prijzen van 0.10 tot 0.34 per kist (8 K.G.) Ook postelein had weinig belangstelling met een prijs van 0.20 tot 0.30 per kist, enkele partijtjes een ietsje hooger. Peulvruchten werden al in be hoorlijke partijtjes aangeboden en de prijzen zijn alleszins bevredigend. Peulen maakten een prijs van 15 tot 21 en doperwten 10 tot 16 per 100 K.G. Tuin- boonen werden ook al in mooie partijtjes aangevoerd, tegen prijzen van 10 tot 14 per 100 K.G. De aanvoer van bosgroenten was groot genoeg. De hooge prijzen bleven uit, al waren de prijzen niet bepaald laag. Rabarber was niet in trek en evenmin as perges. De noteeringen van bosgroenten zijn: rabarber 3 tot 5.50, radijs 0.80 tot 2, selderie 1.50 tot f 2.10, bospeen 5.20 tot 8.50, asperges wit 23 tot 27, idem blauw 12 tot 18, alles per 100 bos. Snijboonen werden in kleine kwantums aangevoerd, eveneens spercieboonen. De eerste deden 28 tot 41, de tweede 40 tot 48, per 100 K.G. Andijvie eerste soort was een gewild artikel, de prijzen waren 1.20 tot 3.60 per 100 stuks. De komkommers waren ook meer in trek; de prijzen 2.50 tot f 6.50 er 100 stuks. De overige aanvoer onveranderde prijzen. Aan de aardbeienveilingen heerscht mo menteel bedrijvigheid. Weliswaar is de cam pagne nog niet in vollen gang, doch er is drukte genoeg. Momenteel beheerscht bin nenland de markt en uit dien hoofde is er van geregelden handel geen sprake en ook de prijzen zijn aan schommeling onderhevig. De laatste dagen gaan de prijzen terug en alleen voor de late (die dit jaar bijna gelijk is met de vroege) is interesse. Er wordt aan gevoerd: Deutsch Evern (klein van stuk en zwak), Moulin Rouge (mooi, maar niet bij zonder gewild) en Amazone (de late). De aanvoer geschiedt in doosjes, doch het groot ste gedeelte in sloffen. De prijzen, aanvan kelijk begonnen met 0.12 tot 0.14 per doosje en f 0.90 tot 1.20 per slof, zijn terug- geloopen tot 1 0.05f 0.08 per doosje. Mo menteel zijn de prijzen niet hoog. Deutsch Evern gold 0.40 tot f 0.55, Moulin Rouge 0.50 tot 0.60 en Amazone f 0.55 tot f 0.85 per slof. We verwachten binnen enkele da gen den vollen pluk. Intusschen is het weer, hoe mooi ook, voor de aardbeien niet goed. Als de droge wind aanhoudt en de zon blijft branden, zal het een korte periode zijn. U HEBT IETS OP TE RUIMEN? Een „Vraag en Aanbod". 35 cent p. 5 regels a contant. WOENSDAGS en ZATERDAGS.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9