Een grootsch werk in wording. In 1941 is Nederland 48.000 hectaren grooter. J-itgegouden Stukken £cutd- en Jmh&ouw Qjoeketi £iuhtoaact derde blad. Over twee jaar Is de dijk voltooid. T ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 24 JUNI 1938. „Dertienhonderd vijftig arbeiders werken thans aan den 55 K. M. langen dyk, die den N.-Oostelijken polder van het IJsselmeer zal scheiden en eiken dag groeit deze dijk ongeveer 100 M." aldus vertelden de directeur-gene raal van de Zuiderzeewerken, de hoofd ingenieur V. J. P. de Blocq van Kqf- feler, en ir. J. F. R. van de Wall, eerstaknwezend-ingenieur bij den dienst der Zuiderzeewerken, aan de binnen- en buitenlandsche journalisten, die de zer dagen op uitnoodiging van dezen dienst een bezoek aan de invoering zijnde werken brachten. Op vijf plaatsen aan 't werk. Op vijf plaatsen wordt aan den dijk ge werkt, n.1. nabij Lemmer, waar de dijk reeds een lengte van bijna 6.5 K. M. heeft, aan beide kanten van het eiland Urk, aan welks Noordzijde in de richting van Lem mer het dijklichaam ruim een kilometer in zee steekt en men in de richting van de Overijsselsche kust bijna 2.5 K. M. gevor derd is, ten Zuiden van Schokland, waar de dijk in de richting van Urk over een af stand van bijna vier kilometer gevorderd is en aan de Overijsselsche kust tenslotte, waar de dijk ruim een halve kilometer bo ven water uitsteekt. Staande op een dezer vijf in aanleg zijnde dijkgedeelten, ziet men het dijklichaam groeien: de onderlossers hebben voor zoo ver mogelijk onder water reeds een ge deelte hiervan gestort nadat op een en kele plaats, zooals ten Zuiden van Urk, we gens te slappen ondergrond te voren een grondverbetering door zandstorting heeft plaats gehad machtige kranen storten tot boven water keileem, aan de buitenzijde hooger dan aan den binnenkant van den dijk, zandpersinstallaties spuiten vervolgens het binnenlichaam van den dijk tot vol doende hoogte op. Ter bescherming tegen golfslag worden, zoodra de dijk voldoende hoogte heeft, kraagstukken en steen- glooiïngen aangebracht, waarvoor voor het grootste gedeelte uit het buitenland aange voerde steen wordt gebruikt. Er is echter een proef genomen met betonblokken, een Nederlandsche uitvinding, en deze is zoo goed geslaagd, dat de proeven op grootere schaal zullen worden voortgezet. De dijk krijgt een hoogte, wisselend tusschen 3.40 en 4.60 meter boven N. A. P., terwijl de aanlegbreedte van het normale profiel, af hankelijk van de diepte van den zeebodem, uiteenloopt van 45 tot 80 meter. De groote afsluitdijk der Zuiderzee dit ter vergelij king heeft een hoogte van ongeveer 7.50 meter boven N. A. P. en een gemiddelde aanlegbreedte van ongeveer 150 meter. In snel tempo. Er wordt aan den dijk in een sneller tempo gewerkt, dan aanvankelijk in de bedoeling heeft gelegen. In verband met andere uit te voeren werken scheepvaartwegen en werken in het belang van onze defensie kan de dijk echter niet voor den zomer van 1940 gesloten worden. Ten behoeve van de scheepvaart zullen tot zoolang twee openingen in den dyk gelaten worden. Als de dijk echter eenmaal gesloten is, begint de bemaling en in 1941 zal de Noordoostelijke polder, die een opper vlakte krijgt van 47.600 H. A., droog vallen. Op datzelfde tijdstip zullen de ontgin- nings- en kolonisatiewerkzaamheden in den Wieringermeerpolder, welke zoo'n groot succes zijn geworden, gereed zijn en zullen de landbouw-ingenieurs met hun in dezen polder opgedane rijke ervaringen hun be proefde krachten kunnen geven om den Noordoostelijken polder in weinige jaren tijds eveneens tot een vruchtbaar land te maken. Zeer snel gaat eigenlijk dit groote werk. In 1936 werden enkele voorbereidende wer ken aangelegd, de werkhavens by Lemmer en Urk ruime havens, welke men in vroeger jaren op zich zelf als „groote wer ken" zou hebben beschouwd werden de fundeeringsputten voor de beide plaatsen te bouwen gemalen en scheepvaartsluizen, die toegang tot den nieuwen polder zullen ge ven, gemaakt, het vorig jaar werd begon nen met den dijkaanleg en dit jaar zal de dijk ongeveer voor de helft gereed komen. Doch het volgend jaar zullen tegelijk met den anderen aanleg van den dijk, ook de werkzaamheden aanvangen voor de drie gemalen, die eerst den polder zullen moe ten droogleggen en daarna de aan te leg gen kanalen het water op peil zullen moe ten houden. De dijk loopt van Lemmer de haven blijft uitmonden in het IJsselmeer naar Urk, welks haven ook open blijft, vandaar naar de Noord-Westpunt van het Kamper- eiland (Ramspol) en verder naar het aan- sluitingspunt aan de Overijsselsche kust nabij het gehucht Kadoelen. Ten behoeve van de scheepvaart en de afwatering van de omringende landen wordt een randkanaal van Blokzijl naar Kadoelen met uitmonding in het Zwolsche diep, welk kanaal echter door een keer sluis zal kunnen worden afgesloten. Verder zal buiten langs den dijk voor de Over- IJselsche kust een scheepvaart- en afwa teringskanaal worden gebaggerd van het zwarte water af tot Ramspol, waar het wa ter op het IJsselmeer zal worden geloosd. De scheepvaart zal verder langs een door een leidam beschermde geul aan de buiten zijde van den omringdijk worden geleid tot waar bewesten Schokland voldoende diepte wordt aangetroffen. De gemalen by Urk en de Lemmer, een diesel- en electrisch gemaal, zullen elk drie pompen hebben met een capaciteit van 520 M3. per minuut. Het derde gemaal, waarschijnlijk eveneens electrisch, komt nabij Vollenhove de Voorst, en zal twee pompen hebben elk met een capaciteit van 570 M3. per minuut. Drie schutsluizen, na bij de gemalen te bouwen, zullen voor sche pen van 200 tot 300 ton, toegang tot den polder geven. In den polder zal een hoofd vaart van Lemmer naar Urk loopen met 'n zijtak naar Voorst. Van deze hoofdvaarten zullen verschillende zijvaarten uitgaan, zoo dat de boerderijen als regel op geen groo ter afstand dan 4 K. M. van een losplaats zullen komen te liggen. Het landverkeer zal te Lemmer, Kuinre, Blokzijl, Vollen hove, Kadoelen en over het Kamper eiland (Ramspol) den polder kunnen binnenko komen met als hoofdverbinding de weg RamspolLemmer. Schokland zal wegzakken. Het eiland Schokland, waar, nadat het op 10 Juli 1859 op last van de regeering ontruimd moest worden, sindsdien nog maar drie gezinnen wonen, zal in den nieuwen polder komen te liggen. Het ligt echter op veenbodem en nu ver wachten de ingenieurs, die dit groote en grootsche werk uitvoeren, dat het eiland na het leegpompen van den polder door het inklinken van den veenachtigen ondergrond gelijk met het aangrenzende land zal komen te liggen. Midden op het eiland staat echter een kerk, die op palen gebouwd is. Wanneer deze palen sterk genoeg zullen blijken te zijn, kan het gebeuren, dat het eiland voor het grootste gedeelte gelijk zal worden met den toekomstigen bodem van den polder, doch dat de kerk op de palen eenige meters hooger zal blijven staan. Reeds thans worden de steenen glooiingen om Schokland weggehaald en als materiaal bij den aanleg van den omringdijk gebruikt. Dit is van groot belang, omdat hierdoor de invoer van steen zooveel mogelijk wordt verminderd. Land voor 300.000 menschen! Wanneer in 1941 de Noordoostelijke polder zoover gereed zal zijn, dat de dan hun arbeid in den Wieringermeerpolder voltooid hebbende landbouwingenieurs het werk van hun waterbouwkundige collega's kunnen Ook In Parijs, in de schaduw van de „Notre Dame" kunt U die voortreffelijke Virglnia-sigaretten koopen. zóó zacht, en toch vol aroma I Met Franschen zwier zal de winkelier Uw aandacht vestigen op de beide verpakkingen: Craven A" (met kurken mondstuk) en Craven Plain (zonder mondstuk). Zuivere Virginia-sigaretten, zóó zacht, dat ze de keel nooil prikkelen! „Vraiment M'sieur. une excellente eiga- rettel" 10 stuks 177» cent 20 stuks 35 cent Criais-publicalie. GARANTIEPRIJS GOEDGEKEURDE POOTAARDAPPELEN. De Nederlandsche Groenten- en Fruit- centrale maakt bekend, dat zij voor goed gekeurde pootaardappelen, geteeld op een tuinbouwteeltvergunning, niet zijnde een teeltvergunning uitsluitend voor plant aardappelen, een minimumprijs wenscht te garandeeren tot 1 November 1938, welke nader zal worden bekend gemaakt. De verdere voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen zullen te zijner tijd aan de veilingen bekend gemaakt worden, alwaar alsdan tevens de opgave dient te geschieden. 's-Gravenhage, 23 Juni 1938. RUSTVERSTOORDERS. Beleefd verzoek ik voor onderstaand een plaatsje in uw veelgelezen blad. Er bestaat een verbod, geen deuren of ramen open te zetten als men de radio aan heeft. Maar hier schijnen enkele bewoners van de Brou werstraat, dicht bij den Heilooërdijk, en middelste gedeelte Heifooërdijk, zich maar in 't geheel niet aan te storen. De tuindeuren worden wijd opengezet en de radio brult soms zoo luid alsof ze door den versterker op het sportpark kwam. Voor groote men schen, die bij iets anders hun hoofd moeten hebben, is dat al vermoeiend, maar nog meer voor kinderen, die soms tot tien uur moeten wakker liggen door dit lawaai. Ook hoorde ik er al een zieke en een oude dame over kla gen, die ook nog veel gehinderd worden door ander burengerucht. In dit hoekje schijnen vele bewoners voorliefde voor honden te hebben. En dan is er een hond bij (of meer deren doen dat bij afwisseling), die soms meer dan een uur zit te huilen of te janken, overdag of 's avonds en soms 's nachts. Ik klaag niet graag over mijn buren, maar ik hoop, als ze dit lezen, dat dit tengevolge heeft, dat men het spreekwoord toepast: wie den schoen past, trekke hem aan". Ieder trachtte z'n buren niet te hinderen. Met dank voor de opname, EEN BUURTBEWONER. DE EXPORTVEILINGEN IN BEVERWIJK EN OMSTREKEN. De eerste veilingen, welke Dinsdag 22 Juni werden gehouden, stonden in het teeken van een levendigen handel. De prijzen wa ren in Heiloo het laagst, daarna kwam de verhooging in Castricum en het hoogste in Beverwijk. Deze prijsverschillen zeggen niet veel. Over het geheel genomen viel de aan voer bitter tegen en daar er veel animo was om te koopen, liepen de prijzen omhoog. De prijzen begonnen met 22 tot 24 cent en eindigden met 26 tot 30 cent per kilogram. Voor het binnenland werd weinig gekocht. De prijzen zijn voor den straathandel en markthandel te hoog. EEN WATERSPORTALBUM. Het Water Op! is de naam van het nieuwe Droste-album en daaruit blijkt, dat de directie van de bekende cacao- en choco ladefabrieken ditmaal een zeer gelukkige keuze heeft gedaan. Wij hebben er vroeger al eens op gewezen, dat reclame-uitgaven als deze van zeer bijzondere beteekenis zijn. Niet alleen en dat is natuurlijk hun voor naamste doel vestigen zij de aandacht op de onderneming, welke de uitgave bekostigt, maar tegelijkertijd zijn ze, door tekst en illustraties, welke door zeer deskundigen op velerlei gebied verzorgd worden, van groote paedagogische waarde. En daarbij wordt de kunst door het aankweeken van den kunst zin in hooge mate gediend. In reclame-albums als deze is alles vermeden, wat op een op den voorgrond stellen van eigen bedrijf zou kunnen lijken. De directie van de betrokken onderneming schrijft een kort voorwoord en verzuimt daarbij over eigen fabrikaat te spreken. Dat is reclame in den besten zin van het woord en wekt grootere belangstel ling voor de betrokken fabrieken dan pagi na's vol beschrijvingen. Dit album behandelt de watersport, een bij uitstek vaderlandsche sport, welke van jaar tot jaar meer en enthousiaster beoefe- Opspuiten van zand Dijkwerken bij Urk. overnemen, zullen laatstgenoemden weer beschikbaar zijn voor de verdere voortzet ting van het groote werk: voor de droog legging van de Zuidelijke polders. Reeds thans is men met de voorbereidin gen hiervoor bezig. Grondboringen worden verricht, de waterbeweging wordt bestu deerd, enz. Van hoeveel beteekenis deze werken zijn moge tenslotte nog uit de cijfers blijken: de Wieringermeerpolder beslaat ongeveer 22.000 H.A., de Noordoostelijke polder bijna 48.000 H.A. en de beide Zuidelijke polders ongeveer 150.000 H.A., in totaal ongeveer 220.000 H.A. Dit is ongeveer 7 procent van de totale en ongeveer 10 procent van de betrouwbare oppervlakte van Nederland. In dit nieuwe land zullen ongeveer 300.000 menschen een goed bestaan kunnen vinden. Een groot en grootsch werk is in uit voering. naars vindt. Het bekijken van het eigen land vanaf het water is een genot op zich zelf, schrijven de uitgevers. Het water was door de eeuwen heen het element waarop de Hollander zich thuis voelde, het is zyit machtigste vijand maar ook zy grootste vriend en het heeft een overwegenden in vloed gehad op de vorming van de Neder landsche volksziel. De Hollander heeft hei water dienstbaar gemaakt aan zijn genoe gens en daaruit is de zoo geliefde water sport gegroeid. De heer H. C. A. van Kampen, de bekende redacteur van watersportuitgaven, heeft dit album verzorgd en onder zijn deskundig® leiding is het een klein standaardwerk ge worden. Welk een enthousiast watersport liefhebber deze deskundige is, blijkt wel uit zijn inleiding, waarin hij vertelt, dat de ty'd voorbij is, dat watersport alleen iets was, dat rijke menschen zich konden permittee- ren. Zeilen, roeien, motorboot- en kano varen zijn hard op weg om ware volksspor ten te worden. De watersport is de mooiste welke er be staat. Ik kan zegt de schrijver een eleganten, mondainen ruiterstoet waardee- ren en in bewondering staan voor het werk van athleten met krachtige spieren en rappe bewegingen, ik kan zelfs ee wielrenner ach ter een denderende motor bewonderen. Mis schien kan ik mij met eenige moeite er toe opwerken om een voetbalwedstrijd met het heen en weer deinende kluwen van licha men mooi te vinden. Maar als ik een Neder- landschen boeier zie, glanzend in de lak, die met hoogtorende bolle zeilen voor-den-wind aan komt stuiven, dan sta ik geslagen van verrukking. De meeste sporten zijn geba seerd op lichamelijke geschiktheid, kracht, uithoudingsvermogen, hardheid, lenigheid. Maar de zeilsport berust op gezond verstand en ervaring. Men moet den wind kennen en hem dienstbaar aan eigen belangen weten te maken. En steeds is de oplossing anders, want een zeiler moet telkens weer bedenken wat hem in een gegeven geval te doen staat. De beste zeilers zijn geen krachtmenschen, maar menschen met gezond verstand. Alle watersporten voeren de beoefenaars in stof vrije, gezonde lucht en werken zenuwont- spannend en sterkend. De beoefenaar van de watersport versterkt zijn lichaam en ver rijkt zyn geest, hij vergroot en verdiept zijn levensvreugde en daarom is watersport een gebenijde sport. De heer Van Kampen behandelt verder in dit van zeer vele fotografische opnamen en verklarende teekeningen voorziene album het bevat o.a. een zeer fraaie foto van de Piet Hein diverse onderwerpen zooals het terrein van de watersport, de soorten van pleiziervaartuigen roei- en zeilvaartuigen, motorbooten, kano's, het roeien, het zei len, het motorbootvaren en hij geeft een be schrijving van een zeilwedstrijd. Met een viertal schetsen „De Zeearend wint de Fastnet-race", „Alleen in een motorboot over den Oceaan", „de America's Cup" en „Rond Kaap Hoorn" wordt dit album besloten. Een woordenlijst, tevens alfa betisch register en een lijst van platen, zijn aan den tekst toegevoegd. Het nieuwe Droste-album zal vooral in de kringen der watersportbeoefenaren met enthousiasme worden ontvangen. ONZE POSTVLUCHTEN. Uitreis: Ibis te Bandoeng, Reiger te Jodhpur, Pelikaan te Athene. Thuisreis: Buizerd te Jodhpur, Valk te Medan. OPENING LUCHTVERBINDING OP AUTRALIE. Het vertrek van het eerste Indië-vliegtuig dat aansluiting in regelmatigen lijndienst op Australië zal geven, de Emoe (PH-ARE), zal Dinsdag a.s. met groote feestelijkheid ge paard gaan. Uitgenoodigd om dit vertrek op Schiphol bij te wonen zijn de ministers van waterstaat, binnenlandsche zaken en kolo niën, de postraad en het hoofdbestuur der P.T.T., de luchtvaartdienst, het nationaal luchtvaartlaboratorium, de besturen van K. L.M. en K.N.I.L.M., de burgemeesters van Amsterdam, Nieuwer-Amstel en Haarlem mermeer. De talrijke gasten zullen zich na het ver trek van het vliegtuig aan een feestelijk ont bijt in het restaurant van Schiphol vereeni gen. De binnenlandsche lijnen der K.L.M. Zaterdag a.s. zullen de binnenlandsche lijnen van de K.L.M. in vollen omvang in gebruik zyn. Vrijdag immers wordt de lijn op Zeeland tot Knocke doorgetrokken en Zaterdag zal de lijn op Leeuwarden worden geopend. Voor deze lyn heeft zich als eerste passagiere aangemeld een zeventigjarige Friezin in gewestelijke dracht, de oorijzers niet uitgesloten. Wij vernemen, dat sinds de tariefverlaging met ingang van den zomerdienst het binnen landsche luchtverkeer veel belangstelling yan de zijde van het publiek ondervindt. Het gemiddeld aantal passagiers ligt tusschen 150 en 175 per dag voor de binnenlandsche lijnen te zamen. DRIE TSJECHISCHE VLIEGTUIGEN VERONGELUKT. Havas meldt uit Praag: Tengevolge van de slechte weersomstan digheden zijn drie vliegtuigen met elkander in botsing gekomen, toen een groep van 50 toestellen boven het Sokol-stadion demon straties gaf. De Sokols hadden het diplomatieke corps uitgenoodigd, gistermiddag de oefeningen by te wonen van de Tsjechische luchtmacht, welke op 7 Juli zou deelnemen aan hun jaarlij ksch congres. Eén der bestuurders maakte een para chutesprong. Hij kwam op het dak van een huis terecht; zyn toestel sloeg op straat te pletter. Een tweede vliegtuig is in den uin van een villa neergekomen. De motor ge raakte in brand, evenals het huis. Het lyk van den vlieger is op 150 M. van het toestel in den tuin teruggevonden. Een derde vliegtuig heeft de villa bescha digd. De bestuurder werd dood in den tuin gevonden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9