DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. l Hughes volbrengt de vlucht om de wereld. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. No. 164 Dit nummer bestaat uit twee bladen. Directeur: C. KRAK PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA, 140e Jaargang De tijd van Willy Post gehalveerd. Dolle vreugde te New-York. Stauning ernstig ziek. Valencia weer gebombardeerd. Honderd bommen geworpen. China heeft goeden moed; Chineezen heroveren Namoa. De algemeene toestand. Versterkingen naar het Rijnland? Nieuws in 't kort. ALKMAARSCHE COURANT. Om 19.36 G.M.T. landde op het vlie- veld bjj New York het vliegtuig van Hughes, dat Zondagavond vandaar ver trokken was voor een reis om de we reld. In 91 uur en 16 minuten was de reis volbracht en daarmee het record van wijlen Wiley Post met meer dan 95 uur geslagen! De belangstelling voor de vlucht groeide naarmate de reis vorderde en toen de laatste etappe was aangebroken, leefde schier geheel Amerika in hoogspanning. Men zat als 't ware op de radio, of en dat waren zij, die niet al te ver van het vliegveld te New York af woonden toog naar het terrein waar de vlucht zou eindigen. Daar op het vliegveld heerschte een enorme spanning. Men wist, dat Hughes om half twee te Minneapolis geland was en dat na den start aldaar nog slechts weinige uren zouden moeten verloopen, voordat de reis volbracht was. Het laatste stuk. De vlucht van Fairbanks naar Minneapolis was vlot verloopen, al waren de weersom standigheden ook slecht geweest. De bergen moesten gepasseerd worden in stormen en regen en tot overmaat van ramp verloren de vliegers bun antenne, zoodat zij geheel aan bijvulling der tanks vertrok Hughes om 14.11 G.M.T. voor de laatste ruk naar New York, vier uur later passeerde het toestel Buffalo en om ruim half zeven landde het op Floyd Bennett, het einddoel. De reis was volbracht! De 23.800 K.M. wa ren afgelegd in 91 uur 16 min., waarvan 61 uren in de lucht werd doorgebracht. Een reusachtige menigte verwelkomde de vliegers. Het publiek trachtte tot aan het vliegtuig door te dringen, doch werd door de politie teruggedreven. Er viel juist een lichte regen. Een pandemonium brak los, toen het toe stel daalde. Het moest juist zijn geland op de plaats, waar het was opgestegen. Burge meester Laguardia en Grover Whaler, presi dent van de wereldtentoonstelling, waren de eersten, die 't toestel binnengingen. Hughes stapte het laatst uit de cabine. De politie moest met de gummistok ruim baan maken. Hughes heeft het record van Wiley Post met 95 uur en 33 minuten verbeterd. Dolle tooneelen op Floyd Bennet! Hughes heeft gisteravond tegenover een medewerker van Havas verklaard, dat het niet zijn bedoeling was geweest, een aanval op het record van Wiley Post te doen, doch slechts een wetenschappelijke proefneming te verrichten. Tijdens zijn reis was hij erin geslaagd een kaart op te stellen van de noordkust van Siberië. Het blijkt, dat de Amerikaansche kaarten van dit gebied fout zijn, bergen, welker hoogte als 2000 meter is aangegeven, hebben b.v. een hoogte van meer dan 3000 meter. Hughes verklaarde, dat hy besloten had, de rest van zijn leven te wijden aan de bestudeering der mogelijke ontwikkeling van de luchtvaart. Tenslotte bracht hij nog hulde aan Post, zeggende, dat men nooit zijn prestatie zal kunnen evenaren. Hughes aan groot gevaar ontsnap! Alvorens zich gisteravond terug te trek ken heeft Hughes medegedeeld, dat hij aan een groot gevaar is ontsnapt, waarin hij werd gebracht door foutieven kaarten. Volgens zijn kaarten waren de Siberische bergen op het traject voorbij Jakoetsk niet hooger dan 6500 voet, doch volgens zijn eigen meting is hij bergen van 9700 voet hoogte gepasseerd. Hy voegde hieraan toe, dat het goed is geweest, dat hij niet heeft gepoogd Jakoetsk by nacht te verlaten. Hughes is zeer vermoeid Nadat Hughes in een taxi aan de groote menigte op het vliegveld was ontsnapt, wandelde hij ongeschoren en met twee truien over zijn schouders, de park Avenue aff, waar de voetgangers hem niet herken den. Hij stapte een hotel binnen en begaf zich terstond naar zijn kamer. Tot iemand die hem wilde opzoeken zeide hy, op zijn lakonieken manier, niet meer dan: „Ik ben vreeselijk moe, wel te rusten". Toch heeft de thans beroemde wereld- vlieger nog eenige mededeelingen van zijn tocht verstrekt, welke hierop neerkwamen: het gevaarlijkste deel van den vlucht was het vertrek uit New York, met de zware lading. Wij vlogen op een hoogte van 16.0000 voet en langen tijd op 12.000. Ver scheidene malen ontstond er ijsafzettingen op de vleugels. Het ergste traject was dat van Parijs naar Moskou, toen wij in zeer slecht weer vlogen en ik voortdurend den automatischen piloot gebruikte. Wij heb ben voedsel in blik gegeten en melk met water gedonken. Koffie hebben wy niet ge bruikt. Ook geen sterken drank. De inzittenden van het toestel hebben zich vrijwel geen oogenblik aan hun taak kunnen ontrekken. Zy sliepen niet, en zongen niet en spraken zelfs nauwelijks met elkaar. Naar gemeld wordt, is de Deensche mi nister-president Stauning, ernstig ziek geworden. verstoken waren van eenig contact met de aarde. Na een half uur besteed te hebben De krijgsverrichtingen in Spanje be palen zich den laatsten tijd hoofdzakelijk tot luchtbombardementen en daarvan krijgt Valencia wel haar deel. Ook giste ren is deze stad weer bezocht door Franco-vliegtuigen, die meer dan hon derd bommen wierpen op de wijk Grao. Er werden 22 huizen vernield en twee burgers gedood. In Alicante, dat eveneens gebombar deerd werd, moesten zes dooden en 29 gewonden aan de lange lijst worden toegevoegd. Wat de gevechten aan de fronten betreft, in den sector van Puebla de Valverde, heb ben de rechtschen gisteren by het aanbreken van den dag de aanvallen hervat op den weg naar Sagunto, in de richting van Sarrion, op 37 K.M. ten Zuidoosten van Teruel en 12 K.M. ten Zuiden van Mora de Rubielos. Aanvallen der rechtsche vliegtuigen dwongen ten slotte de regeeringstroepen Sarrion te ontruimen. Het dorp is geheel verwoest. De regeeringstroepen nestelden zich in de na burige stellingen. Legerbericht der rechtschen. In het rechtsche legerbericht wordt gemeld, dat alle tegenaanvallen der regeeringstroe pen in den sector van Castellon met ernstige verliezen voor den vijand werden afgesla gen. In den sector van Sueras werd de vijand op de vlucht gedreven. Aan het front van Teruel werd de opmarsch voortgezet. De rechtschen hebben belangrijke stellingen veroverd ten Noorden van den berg Cala- rizo op den weg van Mora naar Albentosa en den weg van Albentosa naar Manzanera. De troepen zijn voorbij het dorp Manzanera en hebben de rivier overschreden. Een groot aantal krijgsgevangenen werd gemaakt. Naar het Chineesche persbureau meldt, hebben de Chineezen op 11 Juli het eiland Namoa, noordoostelijk van de kust van Kwantoeng, dat een maand geleden door de Japanneezen bezet werd, heroverd. Na gevechten van een dag met verscheidene oorlogsschepen landden de Chineesche troepen op het eiland, alle leden van de zoogenaamde nieuwe regeering zijn terechtgesteld. De positie van Swatau is thans weer vei liger geworden. Strijdkrachten in evenwicht. De inwoners van Woehan zijn gisteroch tend, naar het Chineesche persbureau meldt, uit hun slaap gewekt door een korten lucht aanval van negen Japansche toestellen, die door het afweergeschut gedwongen werden op groote hoogte te vliegen. Boven het vliegveld van Hankau lieten de vliegtuigen hun bommen vallen, die echter geen schade aanrichtten. Aan weerszijden van het water, dat den Jangtse met het Pojangmeer verbindt, lig gen Chineezen en Japanneezen tegenover elkaar, elkander in evenwicht houdende. De positie der Japanneezen in den sector Hoekou is moeilijk. De Chineesche lucht macht blijft de Japansche oorlogsschepen op den Jangtse bombardeeren. Tot gisteren zyn 25 schepen tot zinken ge- braoht en 19 ernstig beschadigd, waaronder lichte kruisers, torpedojagers, mynvegers en een vliegtuigschip. Deze schepen worden naar Sjanghai gesleept om hersteld te wor den. Gisterochtend zyn een groot oorlogs schip en drie kanonneerbooten tot zinken gebracht President Lin-Sen heeft als zyn meening uitgesproken, dat de Chineezen op den langen duur den oorlog zullen winnen, om dat in China steeds meer versche troepen naar het front geeonden kunnen worden. 20.000 Chineezen omsingeld? Medegedeeld wordt, dat de Japansche troepen er gisteren in geslaagd zyn het fort Tsjetsjetsjan „Den berg der leeuwen" te vernielen. Dit fort ligt op 20 K.M. van Kioekiang. Voorts wordt uit Hoetsjau vernomen, dat de Japansche troepen tusschen Lioetse en Tauping de zestiende en zeven en twintig ste Chineesche divisies trachten de verbin dingen der Japanneezen tusschen Hoetsjau en Pengtseh af te snijden. De vrouwen van de wereldvliegers hadden de grootste moeite om door de menigte te dringen. Het kwam tot de dolste tooneelen. De vliegers bleven na de landing volle vijf minuten in de machine met het oog op de dringende menigte. De radioverslaggevers slaagden er niet in Hughes te interviewen. Zij konden hem niet bereiken. Ten slotte werd Hughes, geëscorteerd door motorpoli tie, die letterlijk een weg door de menigte moest banen, in een auto naar een vlieg- loods gebracht. De vliegers, die ongeschoren waren, zagen er zeer vermoeid doch gelukkig uit. Op de vraag of hy nog eens zoo tocht zou willen maken, antwoordde Hughes beslist: „nooit". Vyftig soldaten en meer dan duizend po litie agenten moesten de orde op het vlieg veld handhaven. Er waren ook speciale af sluitingen aangebracht. Het laatste traject heeft Hughes op volle snelheid gevlogen, daarbij geholpen door een gunstigen wind. Volgens niet officieele schatting heeft hy tusschen Minneapolis en New York een gemiddelde uursnelheid van 400 kilometer bereikt." Sirene-geloei. De officieele tyd van de wereldvlucht is 91 uur 14 minuten 10 seconden. Hughes werd op het laatste stuk begeleid door drie marinevliegtuigen. Bij de landing was de lucht vervuld van het gejuich der menigte,het geloei van sirenes en claxons. Op den eenigen weg, die van New York naar het vliegveld voert, bevonden zich duizen den auto's. Hughes zeide, toen hy van het vliegveld vertrok, „wy hebben nooit het gevoel gehad in gevaar te verkeeren. Wy hebben gecon- j serveerde levensmiddelen gegeten", ALKMAAR, 15 Juli. Na Italië komt Duitschland en na Duitsch- land komt Italië! Italië is Duitschland voor geweest wat betreft het regeeringssysteem. Duitschland is Italië voorgegaan in de ras senleer: het Derde Rijk heeft zich aL ideaal gesteld een bevolking van zuivere Germanen, het ryk van Mussolini wil nu en in de toekomst ras-echte Italianen hebben. Zoodat o.a. de Joden in beide landen uit geschakeld worden. In Duitschland was dat al zoo, in Italië zal men thans dit voorbeeld volgen. Het D. N. B. heeft het ons meegedeeld in het volgende bericht uit Rome: „Het principieele standpunt van het fas cisme ten aanzien van de ras vraagstukken is in tien punten samengevat op initiatief van den Italiaanschen minister van propa ganda, Algieri. In die tien punten belijdt Italië openlijk de rassentheorie. Gezegd wordt, dat de joden'niet tot het Italiaansche ras behooren. De bevolking van Italië is in meerderheid van arischen oor sprong en heeft een arische beschaving. Punt tien zegt, dat de lichamelijke en geestelijke zuiver Europeesche kenmerken der Italianen op geen enkele wyze ver- valscht mogen worden. In aansluiting hierop moeten wy hier de uiteenzetting publiceeren die de Giornale d'Italia geeft over deze „rassentheorie". Het Italiaansche blad vertelt, dat een groep ge leerden, die docenten aan Italiaansche uni versiteiten zijn, het standpunt van het fascisme ten aanzien van de rasvraagstuk ken heeft vastgesteld. In het rapport van deze geleerden wordt gezegd, dat de menschenrassen bestaan als stoffelijke realiteit, dat er groote en kleine rassen zyn. De Italiaansche bevolking is in haar groote meerderheid arisch en haar beschaving is arisch. Dit volk bewoont se dert verscheidene duizenden jaren het schiereiland en van de beschaving der prae-arische bevolkingen is vrijwel niets overgebleven. Het Italiaansche volk stamt in hoofdzaak van de elementen dierzelfde rassen die het voortdurend levende weefsel van Europa vormen en hebben gevormd. Terwijl de samenstelling van het ras van andere volken aanzienlijk gewijzigd is, zelfs in moderne tijden, is de samenstelling van het Italiaansche volk thans dezelfde als die van duizend jaar geleden: de 44 millioen Italianen stammen dus in hun groote meer derheid af van families, die minstens sedert duizend jaar in Italië wonen. Deze oude zuiverheid van het bloed is de grootste adeltitel van het Italiaansche volk. Het is dus tijd, dat de Italianen zich openlijk voorstanders van de rassentheorie verklaren. Het rasvraagstuk moet in Italië uit zuiver biologisch oogpunt bezien wor den, zonder philosophische of godsdiensti ge bedoelingen. De Italiaansche rasopvatting moet zuiver Italiaansch zijn, dat wil niet zeggen, dat in Italië de theorieën van het Duitsche fascisme moeten worden inge voerd: het wil slechts den Italianen het physieke en vooal het psychologische model voorhouden van een menschenras van zui ver Europeesch karakter. Het rapport zegt verder, dat de joden niet tot het Italiaansche ras behooren. De semieten, die in den loop der eeuwen in Italië zijn gekomen, hebben niets van hun volksaard verloren. De herinnering aan de bezetting van Sicilië door Arabieren be staat ook nog slechts in enkele namen: het proces van assimilatie is in Italië altijd zeer snel verloopen. De joden vormen het eeni ge deel der bevolking, dat zich nooit in Italië geassimileerd heeft, omdat het be staat uit elementen van niet-Europeesche rassen, die verschillend van de elementen, waaruit het Italiaansche volk is ontstaan. Krofta, de Tsjechische minister van bui- tenlandsche zaken, heeft zich een interview laten afnemen door de Petit Journal en in dit interview o.a. gezegd: „Wij zullen met het geven van concessies zoover gaan, als vereenigbaar is met den democratischen geest van onze grondwet en de integriteit van het land. Deze concessies zullen den vorm aannemen van versterking van de plaatselijke autonomie der gemeenten, districten en zelfs landen. De landen zullen het recht krijgen een aantal aangelegenhe den, zelfs het vraagstuk van het onderwijs, van sociale voorzieningen, e. d. zelf te rege len. Zy zullen hiertoe landdagen kiezen. De minderheid zal hierin haar vertegenwoor diging hebben. Ook is de regeering bereid de wetgeving inzake de talen der minderheden te ver zachten. De plannen van de persoonlijke autonomie van de Sudeten-Duitschers of regionale autonomie zijn niet uitvoerbaar. De regeering hoopt, dat een overeen komst tot stand zal komen, doch in ieder geval zal aan de minderheden het statuut worden gegeven, dat voor hen wordt uit gewerkt". Deze verklaringen van Krofta hebben in Duitschland een slechte pers gehad. Het Berliner Tageblatt bijvoorbeeld vraagt Tsjechoslowakije de Ethnische groepen in de minderheden te erkennen als „levende organisismen" en hun de levensrechten toe te kennen, die de Ieren van Engeland en de Turken in het Sandjak van Frankrijk hebben gekregen. De instelling van regio nale parlementen beschóuwt het blad on der deze omstandigheden als „een eenvou dig voortbestaan van een middeleeuwschen toestand", De „Daily Express" zegt vernomen te hebben, dat Hitier honderdduizend man van den arbeidsdienst naar het Rijnland zou gezonden hebben, tenein de vóór 15 Augustus de Duitsche ver sterkingen langs den Rijn te voltooien. Deze maatregel zou zyn samengevallen met het bevel, om de Duitsche lucht macht te verdubbelen. Duitschland zou over zesduizend vliegtui gen willen beschikken. Göring zou evenwel met Engeland een pact willen sluiten om de luchtbewapening der beide landen te beperken. Hij zou hier over gesproken hebben met eenige voor aanstaande Engelschen, die thans in Duitschland vertoeven, in de hoop, dat dezen de Britsche regeeringskringen zou den polsen. In officieele kringen verklaart men ech ter, van een dergelijk voorstel geen kennis te dragen. Drie Tsjechen gearresteerd. - Om onbe kende redenen zijn gisteren te Weenen drie Tsjechen gearresteerd, n.L dr. Loezenski, archivaris van de Tsjechische vereeniging „Konienski", de belangrijkste Tsjechische organisatie, en verder een hotelportier en zijn vrouw. De onrust duurt voort. - De onrust in Palestina duurt voort. Te Haifa hebben zich ernstige ongeregeldheden voorgedaan, win kels werden geplunderd, joodsche gebouwen in brand gestoken. In het geheele Noorden en Westen van het land zijn daden van ter reur gepleegd. Telegraaflijnen werden door gesneden en verscheidene Arabische dorpen bij Ramleh werden aangevallen. Tenslotte hebben terroristen tusschen Lydda en Haifa een personentrein doen ontsporen. Het ver keer is gestremd, doch er wordt geen mel ding gemaakt van slachtoffers. Het autobusongeluk bij Trebsen. - Be treffende het ernstige autobusongeluk, dat in de nabijheid van het station Trebsen (Duitschl.) gebeurd is, kan nader gemeld worden, dat eenige zwaar gewonden inmid dels zijn overleden, zoodat het aantal dooden gestegen is tot negen. In het geheel zijn 21 personen min of meer ernstig gewond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 1