DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
l
Hughes volbrengt de vlucht om de wereld.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
No. 164 Dit nummer bestaat uit twee bladen. Directeur: C. KRAK
PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA,
140e Jaargang
De tijd van Willy Post gehalveerd.
Dolle vreugde te New-York.
Stauning ernstig ziek.
Valencia weer
gebombardeerd.
Honderd bommen geworpen.
China heeft goeden moed;
Chineezen heroveren Namoa.
De algemeene toestand.
Versterkingen naar het
Rijnland?
Nieuws in 't kort.
ALKMAARSCHE COURANT.
Om 19.36 G.M.T. landde op het vlie-
veld bjj New York het vliegtuig van
Hughes, dat Zondagavond vandaar ver
trokken was voor een reis om de we
reld.
In 91 uur en 16 minuten was de reis
volbracht en daarmee het record van
wijlen Wiley Post met meer dan 95 uur
geslagen!
De belangstelling voor de vlucht groeide
naarmate de reis vorderde en toen de laatste
etappe was aangebroken, leefde schier geheel
Amerika in hoogspanning. Men zat als 't ware
op de radio, of en dat waren zij, die niet al
te ver van het vliegveld te New York af
woonden toog naar het terrein waar de
vlucht zou eindigen.
Daar op het vliegveld heerschte een
enorme spanning. Men wist, dat Hughes om
half twee te Minneapolis geland was en dat
na den start aldaar nog slechts weinige uren
zouden moeten verloopen, voordat de reis
volbracht was.
Het laatste stuk.
De vlucht van Fairbanks naar Minneapolis
was vlot verloopen, al waren de weersom
standigheden ook slecht geweest. De bergen
moesten gepasseerd worden in stormen en
regen en tot overmaat van ramp verloren
de vliegers bun antenne, zoodat zij geheel
aan bijvulling der tanks vertrok Hughes om
14.11 G.M.T. voor de laatste ruk naar New
York, vier uur later passeerde het toestel
Buffalo en om ruim half zeven landde het
op Floyd Bennett, het einddoel.
De reis was volbracht! De 23.800 K.M. wa
ren afgelegd in 91 uur 16 min., waarvan 61
uren in de lucht werd doorgebracht.
Een reusachtige menigte verwelkomde de
vliegers. Het publiek trachtte tot aan het
vliegtuig door te dringen, doch werd door
de politie teruggedreven. Er viel juist een
lichte regen.
Een pandemonium brak los, toen het toe
stel daalde. Het moest juist zijn geland op
de plaats, waar het was opgestegen. Burge
meester Laguardia en Grover Whaler, presi
dent van de wereldtentoonstelling, waren de
eersten, die 't toestel binnengingen. Hughes
stapte het laatst uit de cabine. De politie
moest met de gummistok ruim baan maken.
Hughes heeft het record van Wiley Post
met 95 uur en 33 minuten verbeterd.
Dolle tooneelen op Floyd Bennet!
Hughes heeft gisteravond tegenover een
medewerker van Havas verklaard, dat het
niet zijn bedoeling was geweest, een aanval
op het record van Wiley Post te doen, doch
slechts een wetenschappelijke proefneming
te verrichten. Tijdens zijn reis was hij erin
geslaagd een kaart op te stellen van de
noordkust van Siberië. Het blijkt, dat de
Amerikaansche kaarten van dit gebied fout
zijn, bergen, welker hoogte als 2000 meter is
aangegeven, hebben b.v. een hoogte van
meer dan 3000 meter. Hughes verklaarde,
dat hy besloten had, de rest van zijn leven
te wijden aan de bestudeering der mogelijke
ontwikkeling van de luchtvaart. Tenslotte
bracht hij nog hulde aan Post, zeggende, dat
men nooit zijn prestatie zal kunnen
evenaren.
Hughes aan groot gevaar ontsnap!
Alvorens zich gisteravond terug te trek
ken heeft Hughes medegedeeld, dat hij aan
een groot gevaar is ontsnapt, waarin hij
werd gebracht door foutieven kaarten.
Volgens zijn kaarten waren de Siberische
bergen op het traject voorbij Jakoetsk niet
hooger dan 6500 voet, doch volgens zijn
eigen meting is hij bergen van 9700 voet
hoogte gepasseerd. Hy voegde hieraan toe,
dat het goed is geweest, dat hij niet heeft
gepoogd Jakoetsk by nacht te verlaten.
Hughes is zeer vermoeid
Nadat Hughes in een taxi aan de groote
menigte op het vliegveld was ontsnapt,
wandelde hij ongeschoren en met twee
truien over zijn schouders, de park Avenue
aff, waar de voetgangers hem niet herken
den. Hij stapte een hotel binnen en begaf
zich terstond naar zijn kamer. Tot iemand
die hem wilde opzoeken zeide hy, op zijn
lakonieken manier, niet meer dan: „Ik ben
vreeselijk moe, wel te rusten".
Toch heeft de thans beroemde wereld-
vlieger nog eenige mededeelingen van zijn
tocht verstrekt, welke hierop neerkwamen:
het gevaarlijkste deel van den vlucht was
het vertrek uit New York, met de zware
lading. Wij vlogen op een hoogte van
16.0000 voet en langen tijd op 12.000. Ver
scheidene malen ontstond er ijsafzettingen
op de vleugels. Het ergste traject was dat
van Parijs naar Moskou, toen wij in zeer
slecht weer vlogen en ik voortdurend den
automatischen piloot gebruikte. Wij heb
ben voedsel in blik gegeten en melk met
water gedonken. Koffie hebben wy niet ge
bruikt. Ook geen sterken drank.
De inzittenden van het toestel hebben
zich vrijwel geen oogenblik aan hun taak
kunnen ontrekken. Zy sliepen niet, en
zongen niet en spraken zelfs nauwelijks
met elkaar.
Naar gemeld wordt, is de Deensche mi
nister-president Stauning, ernstig ziek
geworden.
verstoken waren van eenig contact met de
aarde. Na een half uur besteed te hebben
De krijgsverrichtingen in Spanje be
palen zich den laatsten tijd hoofdzakelijk
tot luchtbombardementen en daarvan
krijgt Valencia wel haar deel. Ook giste
ren is deze stad weer bezocht door
Franco-vliegtuigen, die meer dan hon
derd bommen wierpen op de wijk Grao.
Er werden 22 huizen vernield en twee
burgers gedood.
In Alicante, dat eveneens gebombar
deerd werd, moesten zes dooden en 29
gewonden aan de lange lijst worden
toegevoegd.
Wat de gevechten aan de fronten betreft,
in den sector van Puebla de Valverde, heb
ben de rechtschen gisteren by het aanbreken
van den dag de aanvallen hervat op den weg
naar Sagunto, in de richting van Sarrion,
op 37 K.M. ten Zuidoosten van Teruel en
12 K.M. ten Zuiden van Mora de Rubielos.
Aanvallen der rechtsche vliegtuigen dwongen
ten slotte de regeeringstroepen Sarrion te
ontruimen. Het dorp is geheel verwoest. De
regeeringstroepen nestelden zich in de na
burige stellingen.
Legerbericht der rechtschen.
In het rechtsche legerbericht wordt gemeld,
dat alle tegenaanvallen der regeeringstroe
pen in den sector van Castellon met ernstige
verliezen voor den vijand werden afgesla
gen. In den sector van Sueras werd de
vijand op de vlucht gedreven. Aan het front
van Teruel werd de opmarsch voortgezet.
De rechtschen hebben belangrijke stellingen
veroverd ten Noorden van den berg Cala-
rizo op den weg van Mora naar Albentosa
en den weg van Albentosa naar Manzanera.
De troepen zijn voorbij het dorp Manzanera
en hebben de rivier overschreden. Een groot
aantal krijgsgevangenen werd gemaakt.
Naar het Chineesche persbureau
meldt, hebben de Chineezen op 11 Juli
het eiland Namoa, noordoostelijk van de
kust van Kwantoeng, dat een maand
geleden door de Japanneezen bezet
werd, heroverd. Na gevechten van een
dag met verscheidene oorlogsschepen
landden de Chineesche troepen op het
eiland, alle leden van de zoogenaamde
nieuwe regeering zijn terechtgesteld. De
positie van Swatau is thans weer vei
liger geworden.
Strijdkrachten in evenwicht.
De inwoners van Woehan zijn gisteroch
tend, naar het Chineesche persbureau meldt,
uit hun slaap gewekt door een korten lucht
aanval van negen Japansche toestellen, die
door het afweergeschut gedwongen werden
op groote hoogte te vliegen. Boven het
vliegveld van Hankau lieten de vliegtuigen
hun bommen vallen, die echter geen schade
aanrichtten.
Aan weerszijden van het water, dat den
Jangtse met het Pojangmeer verbindt, lig
gen Chineezen en Japanneezen tegenover
elkaar, elkander in evenwicht houdende.
De positie der Japanneezen in den sector
Hoekou is moeilijk. De Chineesche lucht
macht blijft de Japansche oorlogsschepen
op den Jangtse bombardeeren.
Tot gisteren zyn 25 schepen tot zinken ge-
braoht en 19 ernstig beschadigd, waaronder
lichte kruisers, torpedojagers, mynvegers
en een vliegtuigschip. Deze schepen worden
naar Sjanghai gesleept om hersteld te wor
den. Gisterochtend zyn een groot oorlogs
schip en drie kanonneerbooten tot zinken
gebracht
President Lin-Sen heeft als zyn meening
uitgesproken, dat de Chineezen op den
langen duur den oorlog zullen winnen, om
dat in China steeds meer versche troepen
naar het front geeonden kunnen worden.
20.000 Chineezen omsingeld?
Medegedeeld wordt, dat de Japansche
troepen er gisteren in geslaagd zyn het fort
Tsjetsjetsjan „Den berg der leeuwen" te
vernielen. Dit fort ligt op 20 K.M. van
Kioekiang.
Voorts wordt uit Hoetsjau vernomen, dat
de Japansche troepen tusschen Lioetse en
Tauping de zestiende en zeven en twintig
ste Chineesche divisies trachten de verbin
dingen der Japanneezen tusschen Hoetsjau
en Pengtseh af te snijden.
De vrouwen van de wereldvliegers hadden
de grootste moeite om door de menigte te
dringen. Het kwam tot de dolste tooneelen.
De vliegers bleven na de landing volle vijf
minuten in de machine met het oog op de
dringende menigte. De radioverslaggevers
slaagden er niet in Hughes te interviewen.
Zij konden hem niet bereiken. Ten slotte
werd Hughes, geëscorteerd door motorpoli
tie, die letterlijk een weg door de menigte
moest banen, in een auto naar een vlieg-
loods gebracht.
De vliegers, die ongeschoren waren, zagen
er zeer vermoeid doch gelukkig uit.
Op de vraag of hy nog eens zoo tocht zou
willen maken, antwoordde Hughes beslist:
„nooit".
Vyftig soldaten en meer dan duizend po
litie agenten moesten de orde op het vlieg
veld handhaven. Er waren ook speciale af
sluitingen aangebracht.
Het laatste traject heeft Hughes op volle
snelheid gevlogen, daarbij geholpen door een
gunstigen wind. Volgens niet officieele
schatting heeft hy tusschen Minneapolis en
New York een gemiddelde uursnelheid van
400 kilometer bereikt."
Sirene-geloei.
De officieele tyd van de wereldvlucht is
91 uur 14 minuten 10 seconden.
Hughes werd op het laatste stuk begeleid
door drie marinevliegtuigen. Bij de landing
was de lucht vervuld van het gejuich der
menigte,het geloei van sirenes en claxons.
Op den eenigen weg, die van New York naar
het vliegveld voert, bevonden zich duizen
den auto's.
Hughes zeide, toen hy van het vliegveld
vertrok, „wy hebben nooit het gevoel gehad
in gevaar te verkeeren. Wy hebben gecon- j
serveerde levensmiddelen gegeten",
ALKMAAR, 15 Juli.
Na Italië komt Duitschland en na Duitsch-
land komt Italië! Italië is Duitschland voor
geweest wat betreft het regeeringssysteem.
Duitschland is Italië voorgegaan in de ras
senleer: het Derde Rijk heeft zich aL
ideaal gesteld een bevolking van zuivere
Germanen, het ryk van Mussolini wil nu en
in de toekomst ras-echte Italianen hebben.
Zoodat o.a. de Joden in beide landen uit
geschakeld worden. In Duitschland was dat
al zoo, in Italië zal men thans dit voorbeeld
volgen.
Het D. N. B. heeft het ons meegedeeld in
het volgende bericht uit Rome:
„Het principieele standpunt van het fas
cisme ten aanzien van de ras vraagstukken
is in tien punten samengevat op initiatief
van den Italiaanschen minister van propa
ganda, Algieri.
In die tien punten belijdt Italië openlijk
de rassentheorie.
Gezegd wordt, dat de joden'niet tot het
Italiaansche ras behooren. De bevolking van
Italië is in meerderheid van arischen oor
sprong en heeft een arische beschaving.
Punt tien zegt, dat de lichamelijke en
geestelijke zuiver Europeesche kenmerken
der Italianen op geen enkele wyze ver-
valscht mogen worden.
In aansluiting hierop moeten wy hier de
uiteenzetting publiceeren die de Giornale
d'Italia geeft over deze „rassentheorie". Het
Italiaansche blad vertelt, dat een groep ge
leerden, die docenten aan Italiaansche uni
versiteiten zijn, het standpunt van het
fascisme ten aanzien van de rasvraagstuk
ken heeft vastgesteld.
In het rapport van deze geleerden wordt
gezegd, dat de menschenrassen bestaan als
stoffelijke realiteit, dat er groote en kleine
rassen zyn. De Italiaansche bevolking is
in haar groote meerderheid arisch en haar
beschaving is arisch. Dit volk bewoont se
dert verscheidene duizenden jaren het
schiereiland en van de beschaving der
prae-arische bevolkingen is vrijwel niets
overgebleven.
Het Italiaansche volk stamt in hoofdzaak
van de elementen dierzelfde rassen die het
voortdurend levende weefsel van Europa
vormen en hebben gevormd.
Terwijl de samenstelling van het ras van
andere volken aanzienlijk gewijzigd is, zelfs
in moderne tijden, is de samenstelling van
het Italiaansche volk thans dezelfde als die
van duizend jaar geleden: de 44 millioen
Italianen stammen dus in hun groote meer
derheid af van families, die minstens sedert
duizend jaar in Italië wonen. Deze oude
zuiverheid van het bloed is de grootste
adeltitel van het Italiaansche volk.
Het is dus tijd, dat de Italianen zich
openlijk voorstanders van de rassentheorie
verklaren. Het rasvraagstuk moet in Italië
uit zuiver biologisch oogpunt bezien wor
den, zonder philosophische of godsdiensti
ge bedoelingen. De Italiaansche rasopvatting
moet zuiver Italiaansch zijn, dat wil niet
zeggen, dat in Italië de theorieën van het
Duitsche fascisme moeten worden inge
voerd: het wil slechts den Italianen het
physieke en vooal het psychologische model
voorhouden van een menschenras van zui
ver Europeesch karakter.
Het rapport zegt verder, dat de joden
niet tot het Italiaansche ras behooren. De
semieten, die in den loop der eeuwen in
Italië zijn gekomen, hebben niets van hun
volksaard verloren. De herinnering aan de
bezetting van Sicilië door Arabieren be
staat ook nog slechts in enkele namen: het
proces van assimilatie is in Italië altijd zeer
snel verloopen. De joden vormen het eeni
ge deel der bevolking, dat zich nooit in
Italië geassimileerd heeft, omdat het be
staat uit elementen van niet-Europeesche
rassen, die verschillend van de elementen,
waaruit het Italiaansche volk is ontstaan.
Krofta, de Tsjechische minister van bui-
tenlandsche zaken, heeft zich een interview
laten afnemen door de Petit Journal en in
dit interview o.a. gezegd: „Wij zullen met
het geven van concessies zoover gaan, als
vereenigbaar is met den democratischen
geest van onze grondwet en de integriteit
van het land. Deze concessies zullen den
vorm aannemen van versterking van de
plaatselijke autonomie der gemeenten,
districten en zelfs landen. De landen zullen
het recht krijgen een aantal aangelegenhe
den, zelfs het vraagstuk van het onderwijs,
van sociale voorzieningen, e. d. zelf te rege
len. Zy zullen hiertoe landdagen kiezen. De
minderheid zal hierin haar vertegenwoor
diging hebben.
Ook is de regeering bereid de wetgeving
inzake de talen der minderheden te ver
zachten. De plannen van de persoonlijke
autonomie van de Sudeten-Duitschers of
regionale autonomie zijn niet uitvoerbaar.
De regeering hoopt, dat een overeen
komst tot stand zal komen, doch in ieder
geval zal aan de minderheden het statuut
worden gegeven, dat voor hen wordt uit
gewerkt".
Deze verklaringen van Krofta hebben in
Duitschland een slechte pers gehad.
Het Berliner Tageblatt bijvoorbeeld vraagt
Tsjechoslowakije de Ethnische groepen in
de minderheden te erkennen als „levende
organisismen" en hun de levensrechten toe
te kennen, die de Ieren van Engeland en
de Turken in het Sandjak van Frankrijk
hebben gekregen. De instelling van regio
nale parlementen beschóuwt het blad on
der deze omstandigheden als „een eenvou
dig voortbestaan van een middeleeuwschen
toestand",
De „Daily Express" zegt vernomen
te hebben, dat Hitier honderdduizend
man van den arbeidsdienst naar het
Rijnland zou gezonden hebben, tenein
de vóór 15 Augustus de Duitsche ver
sterkingen langs den Rijn te voltooien.
Deze maatregel zou zyn samengevallen
met het bevel, om de Duitsche lucht
macht te verdubbelen.
Duitschland zou over zesduizend vliegtui
gen willen beschikken.
Göring zou evenwel met Engeland een
pact willen sluiten om de luchtbewapening
der beide landen te beperken. Hij zou hier
over gesproken hebben met eenige voor
aanstaande Engelschen, die thans in
Duitschland vertoeven, in de hoop, dat
dezen de Britsche regeeringskringen zou
den polsen.
In officieele kringen verklaart men ech
ter, van een dergelijk voorstel geen kennis
te dragen.
Drie Tsjechen gearresteerd. - Om onbe
kende redenen zijn gisteren te Weenen drie
Tsjechen gearresteerd, n.L dr. Loezenski,
archivaris van de Tsjechische vereeniging
„Konienski", de belangrijkste Tsjechische
organisatie, en verder een hotelportier en
zijn vrouw.
De onrust duurt voort. - De onrust in
Palestina duurt voort. Te Haifa hebben zich
ernstige ongeregeldheden voorgedaan, win
kels werden geplunderd, joodsche gebouwen
in brand gestoken. In het geheele Noorden
en Westen van het land zijn daden van ter
reur gepleegd. Telegraaflijnen werden door
gesneden en verscheidene Arabische dorpen
bij Ramleh werden aangevallen. Tenslotte
hebben terroristen tusschen Lydda en Haifa
een personentrein doen ontsporen. Het ver
keer is gestremd, doch er wordt geen mel
ding gemaakt van slachtoffers.
Het autobusongeluk bij Trebsen. - Be
treffende het ernstige autobusongeluk, dat
in de nabijheid van het station Trebsen
(Duitschl.) gebeurd is, kan nader gemeld
worden, dat eenige zwaar gewonden inmid
dels zijn overleden, zoodat het aantal dooden
gestegen is tot negen. In het geheel zijn 21
personen min of meer ernstig gewond.