WERKZAME NIEREN
FJ™™§
SAMBO DB OLIFANT
M
Spoet
ZORG VOOR
Treinbotsing op het station
Arnhem.
Materiöele schade gering.
Regeling electriciteitsvoor-
ziening.
Beginsel juist, bezwaren tegen de
uitwerking.
Verkeersongelukken
GEMENGD NIEUWS.
Glimlachje
ff? m
ifeiiÉlüiiiÉ? Mm
.!JW
DE RONDE VAN FRANKRIJK
3
NIEMAND verdraagt veratopplng der Inge.
wanden, maar traag functlonneerende
nieren, die ernatlge gevolgen kunnen hebben,
worden dikwijle verwaarloosd. Rugpijn, ver-
1 stoorde slaap, duizeligheid, rheumatlek, Ischias
of spit zijn do er vaak uit voortkomende gevol
gen. Deze versohljneelen waarschuwen u, dat
de werking der nieren verstoord raakt. Houd
derhalve uw nieren In goeden staat door een
dluretleoh middel Stel uw gezondheid niet In
de waagschaal, maar laat Foster'e Rugpijn
Nieren Pillen u nieuwe kraoht en vitaliteit
geven. Foster'e Pillen bevatten geen gevaar
lijke bestanddeelen en hebben In Holland ruim
30 Jaren ongeëvenaard eucoee behaald.
fi.—
1.75
3. -
dat beide wagens van diefstal afkomstig
zijn. In October van het vorig jaar waren
zij gestolen en gezien den toestand waarin
zij verkeerden moeten zij ook sedert dien
onder water hebben gelegen. Men ver
moedt dat de daders van dezen diefstal,
die men nimmer heeft kunnen achterhalen,
de wagens ter plaatse te water hebben ge
laten. De eerste opgehaalde wagen was
het eigendom van Philipsen's teerbedrijf
te Buiksloot, waarvan bekend is dat hij ook
gebruikt werd voor een rooftocht door
Noordholland. Te Purmerend had dit
voertuig, een vrijwel nieuwe Nash, een
koplamp verloren en de opgehaalde auto
miste deze.
De andere wagen behoorde aan den heer
Haart te Schouw, die hem als zijn eigen
dom heeft herkend. Beide vehikels zyn
voorloopig nabij de Noorderbegraafplaats
achtergelaten en door de politie in beslag
genomen.
VOOR HEf BEHOUD VAN HET
FOCHTELOOERVEEN.
Nog 10.000 gulden noodig.
Zooals bekend is tracht de vereeniging
tot behoud van natuurmonumenten in
Nederland een der laatst overgebleven
levende hoogveengebieden in Nederland,
n.1. dat onder Fochteloo, op de grens van
Friesland en Drenthe, als natuurmonument
te behouden. Voor dezen aankoop is een
bedrag van ongeveer 27000 noodig en
hoewel de vereeniging ook ditmaal weer
van tal van zijden steun toegezegd kreeg,
ontbreekt aan de koopsom thans nog een
bedrag van ongeveer 10.000.
Vóór 1 Augustus a.s. moet de vereeni
ging besluiten of zij tot den aankoop kan
overgaan. In verband met den korten tijd,
welke er nog rest, doet zij een dringend
beroep op allen, die met het behoud van
een hoogveengebied instemmen, doch die
tot dusverre nog geen gevolg gaven, aan
hun voornemen de plannen te steunen.
Giften voor dit doel kunnen worden
overgemaakt op de postrekening der ver
eeniging nr. 32391 (Heerengracht 540,
Amsterdam).
EERSTE KAMERSTUKKEN.
De wet op de uitoefening der
geneeskunst.
Verschenen is het eindverslag van de
commissie van rapporteurs over het ontwerp
van wet, dat de uitoefening der geneeskunst
nader regelt.
Bij het afdeelingsonderzoek verklaarden
eenige leden zich tegen dit wetsontwerp, dat
geen nieuw element in de wetgeving brengt,
niet te zullen verzetten.
Enkele leden meenden wederom te moe
ten herinneren aan de wenschelijkheid, van
regeeringswege opnieuw een onderzoek te
doen instellen omtrer.t de bevordering van
de volksgezondheid buiten de officiëele
wetensch. p om, door onder bepaalde waar
borgen meerdere vrijheid te scheppen voor
de uitoefening van geneeskunst.
Andere leden wezen daartegenover op de
noodzakelijkheid van het voeren van een
onverbiddelijken strijd tegen de kwakzal
verij en in het algemeen van beveiliging der
bevolking tegen ondeskundigen.
WERKPLAATS EN WONING
AFGEBRAND.
Inboedel geheel verloren.
Vanochtend half vijf ontdekte de heer
A. van der Giel, kantoorhouder van het
postkantoor te Kolham, gemeente Slochte-
ren, dat er vonken kwamen uit de aan
grenzende werkplaats voor machinale
houtbewerking van den heer J. Tholema.
Binnen korten tijd stond deze werkplaats
in lichter laaie. De vlammen sloegen over
naar de aan de werkplaats grenzende wo
ning, die weldra eveneens geheel in brand
stond. De bewoners wisten zich tijdig in
veiligheid te stellen. Van de inboedels kon
niets worden gered.
De brandweer uit Slochteren, die drie
kwartier na het uitbreken van den brand
arriveerde, kon wegens gebrek aan water
niets uitrichten, zoodat de machinale
houtbewerking en het woonhuis een prooi
der vlammen werden. Dank zij den gun-
dofnWlnd ul6ef h6t P°stkantoor behou-
u .machlnes en een groote hoeveel
heid hout zijn verloren gegaan.
k*n,? ??rzaak van den brand is niet be
kend. Verzekering dekt de schade.
GELD LIGT OP STRAAT TE ECHTELD.
Politie zoekt verband met den
moord op vrouw van Hemert.
Gistermiddag hebben drie Echteldsche
jongens tusschen elf en dertien jaar, die van
school huiswaarts keerden, op straat een
bankbiljet van tien gulden gevonden. Tot
op gisteravond heeft zich niemand aange
meld als de eigenaar. In twee dagen tijd is
dit nu al de tweede maal, dat men in Ech-
teld op onverklaarbare wyze geld vindt.
Dinsdag ontdekten twee vrouwen, die met
elkaar stonden te praten, eensklaps een
biljet, dat zij aanvankelijk voor Duitsch
bankpapier aanzagen, doch dat bij nader
onderzoek een nieuw biljet van honderd
gulden bleek te zijn.
De politie brengt het gevonden geld in
verband met den nog steeds niet opgehel-
derden moord en berooving op de 43-jarige
vrouw van Hemert, in verband waarmede
zooals men weet te Arnhem nog steeds twee
mannen in arrest zitten, die beiden met
groote stelligheid ontkenden den moord te
hebben gepleegd.
Op het station te Arnhem is gister
middag om ruim vijf uur eenige con
sternatie gewekt, doordat de op het
tweede perron staande Dieseltrein, die
om 17.16 uur naar Den Haag moest
vertrekken, van achteren werd aan
gereden door eei. uit Zevenaar binnen
komenden locaaltrein met stoom-
tractie.
Het viel mee!
Men hoorde een harden slag, gerinkel
van brekende vensterruiten en angstige
uitroepen van reizigers. Van alle kanten
schoot hulp toe, doch gelukkig bleek de
botsing van weinig beteekenis te zijn.
Van den Dieseltrein waren de buffers
en de koppeling van den laatsten wagon
vernield en van den locaaltrein waren
eveneens eenige buffers beschadigd en
bovendien was het glas van enkele coupé
ramen gebroken.
Hierdoor hadden vier reizigers lichte
schrammen opgeloopen. Slechts één hun
ner, die bovendien nog een kleine snij-
wonde aan een der vingers had opgeloopen,
moest worden verbonden. De locaaltrein
moest binnen komen over een z.g. bezet
spoor, zoodat hij had moeten wachten tot
dat de trein, welke zich op dit spoor be
vond, i.c. de Dieseltrein, zou zijn vertrok
ken. De gebruikelijke signalen, een geel
licht en een rood gevaarsein, gaven de
situatie op de normale wijze aan. De ma
chinist had, volgens zijn verklaring, de
signalen gezien, doch kon den trein, die
waarschijnlijk een iets te groote snelheid
had, niet tijdig meer tot stilstand brengen,
zoodat een botsing onvermijdelijk was. Het
onderzoek der spoorwegautoriteiten zal de
juiste toedracht van het ongeval moeten
vaststellen.
Het beschadigde treinstel van den Diesel
is onmiddellijk door een ander treinstel
vervangen, waarna de trein met slechts
twee minuten vertraging is vertrokken.
In het voorloopig verslag der Eerste
Kamer over het wetsontwerp inzake re
geling van de electriciteitsvoorziening
verklaarden vele leden met de strekking
ervan, n.1. het bevorderen van een doel
matige, nationale electriciteitsvoorzie
ning, gaarne in te stemmen.
De wijze, waarop dit beginsel uitgewerkt
is, ontmoette echter bij verscheidene dezer
leden ernstige bezwaren. De bevoegdheden,
welke de regeering krijgt, zijn bezwaarlijk
te overzien.
De belangen van de bestaande electri-
citeitsbedrijven worden daartegenover
slechts zwak beschermd.
't Koppelingsvraagstuk.
Van groote beteekenis achtten zij de, door
het ontwerp niet bestreken, vraag, of binnen
afzienbaren tijd een aannemelijke oplossing
van het koppelingsvraagstuk en de samen
leving der productiebedrijven zal kunnen
worden tot stand gebracht. De onzekerheid
omtrent deze gewichtige punten deden deze
leden huiverig zijn, hun stem aan het ont
werp te geven. Zij vroegen nadere mededee-
lingen van den minister omtrent zijn voor
nemens inzake de ontwikkeling der electri
citeitsvoorziening en het gebruik, dat hij zich
voorstelt van de te verkrijgen bevoegdhe
den te maken.
Verscheidene leden opperden tegen drie
punten in de voorgedragen regeling bezwa
ren. In de eerste plaats achten zy de rege
ling der schadevergoeding ingeval van in
trekking eener concessie met naasting van
de electriciteitswerken uiterst spaarzaam.
Zij begrepen niet, waarom bij de rekening
der schade de winstderving uitdrukkelijk
moet worden uitgesloten.
De distributiebedrijven.
Het tweede bezwaar, dat vele le
den opperden, betrof de positie der
distributiebedrijven. De minister heeft
voor deze schakel in de electriciteits
voorziening niet veel waardeering.
Van meer beteekenis dan een twist over
dit vraagpunt is een zoo goed mogelijke re
geling van de verhouding tusschen produc
tie- en distributiebedrijven, welke zoowel
de laatste beschermt tegen bezwarende leve
ringsvoorwaarden, als hun voortgezette le
vering waarborgt. In de concessie zullen be
palingen moeten worden opgenomen, betref
fende de verplichting tot en de voorwaar
den van stroomlevering.
Ook andere leden meenden, dat de re
geling voor de gemeenten met een eigen
distributienet zeer bezwaarlijk kan wor
den.
Weliswaar zal het provinciaal bedrijf
tengevolge van de wijziging door het
amendement-de Geer, het maken van
winst niet kunnen beletten, doch het
zal toch aan de gemeentelijke distribu
tiebedrijven tarieven kunnen opleggen,
die het maken van winst practisch on
mogelijk maken.
Dit gevaar is te ondervangen wanneer de
gemeenten voor de tarieven, welke door het
provinciaal bedrijf aan de gemeentelijke dis
tributiebedrijven worden voorgelegd, beroep
hebben op de ministers van Waterstaat, van
Financiën en van Binnenlandsche Zaken.
Electriciteits- of energieraad?
De derde aangelegenheid, welke verschei
dene leden niet geheel voldeed, gold den
electriciteitsraad. Zij zouden de voorkeur
geven aan instelling van een energieraad.
Voorts wenschten zij in den electriciteitsraad
of den energieraad mede op te nemen verte
genwoordigers van de georganiseerde werk
nemers, aan te wijzen door bemiddeling van
de vakcentrales, alsmede representanten van
opwekkings- en distributiebedrijven. Andere
leden, die de instelling van een electriciteits
raad zeer wenschelijk achtten, stelden voor
in verband hiermede den Economischen
Raad in te schakelen.
NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN
DUITSCHLAND.
„Behandeling voldoende", zegt de
regeering.
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbe
middeling heeft in een uitvoerig betoog
zich gericht tegen de volgens zijn in
lichtingen onjuiste en overdreven be
richten over een slechte behandeling
van Nederlandsche arbeiders in Duitsch-
land.
De regeering heeft, aldus den directeur,
een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar
de voorwaarden, waaronder de arbeiders in
Duitschland tewerk worden gesteld. Berich
ten over een slechte voeding, onvoldoende
loon, slechte huisvesting etc. spreekt de
regeering met klem tegen.
Op 27 Juni zijn weer 225 Nederlandsche
bouwarbeiders naar Duitschland vertrekken.
Uit verschillende cijfers en details over
loonen en behandeling trekt de directeur de
conclusie dat deze voldoende zijn.
Het betreft hier een geheel vrijwillig
aldus den directeur aanvaarden van
werk.
Klachten heeft de regeering van hen niet
vernomen, uitgezonderd van een 10-tal, dat
het werk heeft neergelegd. Deze 10, op één
na allen Rotterdammers, hadden klachten
over onvoldoende voeding, aanwijzen van
ongewonen arbeid en het niet-uitbetalen bij
regenverlet.
Een onderzoek, dat ingesteld werd, wees
uit, dat inderdaad aan eenige timmerlieden
en metselaars ander werk was opgedragen,
dat in Duitschland bij regenverlet nooit uit
betaald wordt en dat volgens het oordeel
van hen, die een onderzoek instelden, de
voeding voldoende en de huisvesting confor-
tabel was.
Tenslotte geeft de directeur nog een bloem
lezing uit een aantal brieven, die „het ver
moeden van ieder onbevooroordeeld mensch,
dat de regeering met de redelijke eischen
van de Nederlandsche arbeiders in den
vreemde op behoorlijk loon en mensch-
waardige verzorging rekening houdt" be
vestigen moeten.
51. De volgende morgen werden ze wakker van het
hevig lawaai. „Wat zou dat zijnvroeg Flip angstig, ter
wijl hij zijn ogen uitwreef. „We varen al", juichte Jan
opeens. En dan merkten ze wat een honger ze hadden.
„Ik ga wat eten zoeken", zei Lange Jan dapper.
52. Aan het einde van een lange gang zag hij een hou
ten tafel waarop brood en vlees stond. „Zeker voor de
matrozen", dacht Jan. Hij nam een grote portie brood en
een paar stukjes vlees, en ging op dezelfde vlugge ma
nier naar Flip terug.
JKIND DOOR AUTO AANGEREDEN
EN GEDOOD.
Zonder uit te kijken overgestoken.
Gisteravond had zich op den Bredaschen
weg onder Breda een groote menschen-
menigte verzameld, in de veronderstellling,
dat de prinses en de prins, op den terugtocht
van België, dien weg zouden passeeren.
Plotseling stak het zesjarige dochtertje
van de familie V. den weg over. Zij werd
door een passeerende vrachtauto gegrepen.
Het kind werd met ernstige verwondingen
naar het ziekenhuis overgebracht, waar het
is overleden.
PLOTSELING DEN WEG
OVERGESTOKEN.
Meisje door auto gegrepen en overleden.
Gistermiddag is het zesjarig dochtertje
van de familie van Gulik te Zevenbergen,
toen zij achter een hooiwagen vandaan
kwam en den weg wilde oversteken, door
een uit de tegengestelde richting komende
personenauto gegrepen.
Het kind bekwam een zware hersen
schudding en werd bij omwonenden bin
nen gedragen. In den loop van den middag
is het meisje overleden.
Quatorze juillet in Nederland. - De
Fransche gezant en baronesse de Vitrolles
hebben gistermiddag te hunnen huize, ter
gelegenheid van den Franschen nationalen
feestdag (Quatorze juillet) zeer vele vrien
den van Frankrijk en leden van de Fransche
kolonie ontvangen.
Onder hen, die hun opwachting kwamen
maken, waren minister Weiter, Hr. Ms,
grootmeester graaf du Monceau, de burge
meester van Den Haag, mr. S. J. R. de
Monchy, de commandant van het veldleger,
luitenant-generaal J. J. G. baron van Voorst
tot Voorst, de commandant van de eerste
divisie, generaal-majoor jhr. Alting von
Geusau, de chef van den marinestaf, vice
admiraal Fürstner, kapitein-adjudant
Antheunissen, namens den directeur van de
Hoogere Krijgsschool, vele leden van het
corps diplomatique en bestuursleden van de
Alliance Frangaise en van het genootschap
NederlandFrankrijk.
Het eeuwfeest van den Grooten Trek. -
De eerste minister van de Unie van Zuid-
Afrika, generaal Hertzog, zal bij de herden
king van het eeuwfeest van den Grooten
Trek op 16 December a.s. den eersten steen
leggen van het indrukwekkende voortrek
kermonument. Op een te houden tentoon
stelling in Nederland zullen o.a. verkocht
worden de z.g. voortrekkerskommetjes,
welke op groote schaal ten behoeve van
het centrale eeuwfeest-comité te Johannes-
burg, naar het model van een eeuw geleden,
vervaardigd worden en thans voorzien van
een afbeelding van het voortrekkersmonu
ment. Ook zal men voortrekkers-postzegels
verkoopen. De bestaande serie van vier
soorten worden 30 September uit de circu
latie genomen en tijdens de eeuwfeestviering
zullen vier nieuwe zegels in omloop worden
gebracht. De commissie in Zuid-Afrika heeft
toegezegd een aantal van deze series voor
verkoop in Nederland te zenden. De toeslag
op den verkoopsprijs is bestemd voor het
Voortrekkers Monument-fonds..
Weer een jongetje te Rotterdam ver
dronken. - Donderdag is andermaal een
jongetje, dat langs den waterkant aan een
der Rotterdamsche havens speelde, te water
gehaakt en verdronken.
De elfjarige M. G. W. van Wijngaarden
uit de Riebeekstraat te Rotterdam, was bij
de ponton aan de Wilhelminakade vlag by
den aanlegsteiger van de veerboot aan het
spelen, toen hij plotseling het evenwicht
verloor en in het water van de Konings
haven terechtkwam. Het ventje zonk onmid
dellijk weg en hoewel er spoedig assistentie
was, heeft men hem niet meer kunnen red
den. De rivierpolitie heeft tot laat in den
avond naar het lijkje gedregd, doch het niet
kunnen vinden.
Boterprijs Kopenhagen. - Officiëele
Deensche boternoteering is gisteren vastge
steld op 216 kronen of 86 cent per K.G.
Boternoteering. - De commissienotee-
ring voor Nederlandsche boter is gisteren
vastgesteld op 77 cent per K.G.
Boterheffing. - De heffing en de steun-
uitkeering op boter zijn, behoudens tus-
schentijdSche wijziging, voor de week van
14 tot 21 Juli vastgesteld op 50 cent per K.G.
Vijftiende Internationaal Aardrijkskun
dig Congres te Amsterdam. - Ter gelegen
heid van het groote 15e Internationaal Aard
rijkskundig Congres, dat van 18 tot 28 Juli
te Amsterdam in het Koloniaal Instituut
wordt gehouden, komen omstreeks 1200 ge
leerden uit 29 leden te Amsterdam bijeen
ter bespreking van hun studies en onder
zoekingen, neergelegd in meer dan 400 uit
voerige „mededeelingen".
,|ipiii!!ii;; L
rnrtra
ISÉRVICE
De benzinepomphouder:
„Benzine, mijnheer?"
Wielrennen
Vervaecke wint de achtste etappe.
Drie Nederlanders uit den strijd!
De eerste Pyreneeën-etappe is achter
den rug en heeft de omwenteling in het
klassement gebracht, welke men ook
verwacht had. De vier scherprechters,
de Aubisque, de Tourmalet, de Aspin en
de Peyresourde, hebben hun werk ge
daan en op zeer grondige wijze.
Op deze achtste etappe van Pau naar
Luchon over een afstand van 193 K.M.
hebben de klimmers hun talenten kun
nen ontplooien en de favorieten, die tot
nu toe op de vlakke gedeelten eigenlijk
zoo een beetje achteraf bleven, hebben
van de gelegenheid gebruik gemaakt om
te toonen, dat zy ook werkelijk favorie
ten zijn.
Daar was in de eerste plaats de Italiaan
Bartali. Op de eerste drie toppen was hij
steeds de eerste en alleen door een val bij
de afdaling van den Aspin is hem de zege
in deze etappe ontgaan en tevens het lei
derschap in het algemeen klassement. De
Belgen Vervaecke en Vissers konden hem
inhalen en toen was de overwinning voor
België niet meer in gevaar.
Gistermorgen vertrokken de renners onder
fraai weer welgemoed. Over een afstand van
17 K.M. moesten de renners naar den 1748 M.
hoogen top van den Aubisque klimmen. In
Pau reeds kregen de renners moeilijkheden
doordat aan de wegen, waarover zij reden,
voor een gedeelte werkzaamheden moesten
worden verricht. Aanvankelijk zag men den
drager van de gele trui, Leducq, by de bestij
ging in de voorste gelederen, evenals Cosson,
Gianello, Vervaecke, Sylveer Maes, Martano
Vissers en Berrendero, maar door valpar
tijen, waarbij vooral Sylveer Maes, Marcel
Kint, Rossi, Martano, Leducq en ook Ver
vaecke betrokken aren, konden Bartali, Vis
sers en Cosson langzaam maar zeker opruk
ken. Ook Vervaecke voegde zich bij hen.
Bartali bleek prachtig in „klimvorm" <e zijn,
hij liep onweerstaanbaar uit en nam 20 sec.
voorsprong. Steeds grooter werd het ver
schil en eindelijk bereikte hij als eerste den
top met 40 seconden voorsprong op Vissers.
Bij de afdaling echter werd Bartali weer
door een groep van tien renners ingehaald,
die in duizelingwekkende vaart door de
scherpe bochten suisde. Sylveer Maes kwam
weer te vallen en geraakte achter. Nauwe
lijks waren de renners beneden, of nu kwam
de 2122 M. hooge Tourmalet aan de beurt.
Gianello, Bartali, Vissers, Disseaux on Ver
vaecke gingen het eerste er tusschenuit en
weer bleek Bartali de beste klimmer. Hij
nam een flinken voorsprong, maar toen liet
Vissers schitterend werk zien en haalde zijn
achterstand tot op 15 seconden in. Weer was
Bartali het eerst op den top. Bij de afdaling
kwamen de renners weer bij den Italiaan,
maar deze deed op den „col" d'Aspin het
zelfde, wat hy op de andere bergen had ge
daan, hij klom als de beste en was weer het
eerst boven met een ruimen voorsprong.
Maar bij de razendsnelle daling.had Bartali
het ongeluk in een bocht een zijner wielen
te breken, terwijl hijzelf met een geweldigen
smak op den weg kwam. En voordat de
schade aan man en rijwiel hersteld was, had
den Vervaecke en Vissers van hun achter
stand een voorsprong gemaakt, een voor
sprong, dien zij niet meer afstonden. Bartali
zette de vluchtelingen achterna, maar die
waren de Peyresourde (1545 M.) al op en
bereikten met een voorsprong van bijna een
minuut Luchon. In den eindsprint liet Vis
sers, met het oog op de minuut tydvergoe-
ding, zijn landgenoot Vervaecke zonder strijd
winnen, zoodat Vervaecke tevens leider werd
in het algemeen klassement.
De Nederlandsche rijders, uitgezon
derd dan Middelkamp en van Schendel,
hebben met de grimmige, ijzige Pyre-
neeën-toppen kennis gemaakt en deze
kennismaking is niet meegevallen.
Schulte en Piet van Nek kwamen na
sluiting van de controle te Luchon aan
en waren daarmede uitgeschakeld. Het
beste reed Hellemons, die een inderdaad
zeer goede prestatie leverde, door als
29ste binnen te komen, waarby hij tal
rijke internationaal vermaarde renners
achter zich heeft gelaten. Niettemin be
droeg zijn achterstand op den winnaar
byna een half uur.
Van Schendel en Middelkamp werden bei
de ex-aequo op de 76ste plaats geklasseerd
met bijna 39 minuten achterstand öp Ver
vaecke en Vissers, terwijl Dominicus nog
drie minuten daarna als een der laatsten
binnenkwam.
In het algemeen klassement is, zooals ver
wacht werd, een volkomen verandering ge
komen. Vervaecke heeft ruim 2 minuten
voorsprong op Bartali, twee minuten slechts,
welke de geweldige klimmer, die de Italiaan
is, heel gemakkelijk te niet kan doen, maar
Vervaecke doet niet veel voor hem onder.
Van de Nederlanders is alleen Hellemons in
het algemeen klassement vooruitgegaan, n.1.
van de 80ste naar de 72ste plaats. Maar de
anderen hebben hun plaatsen moeten af
staan en vooral Middelkamp en van Schen
del hebben grooten achteruitgang moeten
boeken. Middelkamp ging van de 23ste naai
de 54ste plaats, van Schendel van de 38ste
naar de 58ste, terwijl Dominicus van de 79ste
naar de 82ste plaats schoof.
Vandaag is het een rustdag te Luchon en
kunnen de renners goed uitrusten.
Ook Dominicus uitgeschakeld.
Piet van Nek en Schulte, die werden uit
geschakeld doordat zij te laat te Luchon
aankwamen, hebben dit te danken aan een,
gelukkig niet ernstigen val, welken zij op
den Aubisque maakten.
De koerscommissarissen hebben besloten
om zeven renners, die meer dan één uur en
20 minuten achterstand hebben in het alge
meen klassement, van verdere deelneming
uit te sluiten. Hieronder bevindt zich ook
■ui i M