WERKZAME NIEREN FJ™™§ SAMBO DB OLIFANT M Spoet ZORG VOOR Treinbotsing op het station Arnhem. Materiöele schade gering. Regeling electriciteitsvoor- ziening. Beginsel juist, bezwaren tegen de uitwerking. Verkeersongelukken GEMENGD NIEUWS. Glimlachje ff? m ifeiiÉlüiiiÉ? Mm .!JW DE RONDE VAN FRANKRIJK 3 NIEMAND verdraagt veratopplng der Inge. wanden, maar traag functlonneerende nieren, die ernatlge gevolgen kunnen hebben, worden dikwijle verwaarloosd. Rugpijn, ver- 1 stoorde slaap, duizeligheid, rheumatlek, Ischias of spit zijn do er vaak uit voortkomende gevol gen. Deze versohljneelen waarschuwen u, dat de werking der nieren verstoord raakt. Houd derhalve uw nieren In goeden staat door een dluretleoh middel Stel uw gezondheid niet In de waagschaal, maar laat Foster'e Rugpijn Nieren Pillen u nieuwe kraoht en vitaliteit geven. Foster'e Pillen bevatten geen gevaar lijke bestanddeelen en hebben In Holland ruim 30 Jaren ongeëvenaard eucoee behaald. fi.— 1.75 3. - dat beide wagens van diefstal afkomstig zijn. In October van het vorig jaar waren zij gestolen en gezien den toestand waarin zij verkeerden moeten zij ook sedert dien onder water hebben gelegen. Men ver moedt dat de daders van dezen diefstal, die men nimmer heeft kunnen achterhalen, de wagens ter plaatse te water hebben ge laten. De eerste opgehaalde wagen was het eigendom van Philipsen's teerbedrijf te Buiksloot, waarvan bekend is dat hij ook gebruikt werd voor een rooftocht door Noordholland. Te Purmerend had dit voertuig, een vrijwel nieuwe Nash, een koplamp verloren en de opgehaalde auto miste deze. De andere wagen behoorde aan den heer Haart te Schouw, die hem als zijn eigen dom heeft herkend. Beide vehikels zyn voorloopig nabij de Noorderbegraafplaats achtergelaten en door de politie in beslag genomen. VOOR HEf BEHOUD VAN HET FOCHTELOOERVEEN. Nog 10.000 gulden noodig. Zooals bekend is tracht de vereeniging tot behoud van natuurmonumenten in Nederland een der laatst overgebleven levende hoogveengebieden in Nederland, n.1. dat onder Fochteloo, op de grens van Friesland en Drenthe, als natuurmonument te behouden. Voor dezen aankoop is een bedrag van ongeveer 27000 noodig en hoewel de vereeniging ook ditmaal weer van tal van zijden steun toegezegd kreeg, ontbreekt aan de koopsom thans nog een bedrag van ongeveer 10.000. Vóór 1 Augustus a.s. moet de vereeni ging besluiten of zij tot den aankoop kan overgaan. In verband met den korten tijd, welke er nog rest, doet zij een dringend beroep op allen, die met het behoud van een hoogveengebied instemmen, doch die tot dusverre nog geen gevolg gaven, aan hun voornemen de plannen te steunen. Giften voor dit doel kunnen worden overgemaakt op de postrekening der ver eeniging nr. 32391 (Heerengracht 540, Amsterdam). EERSTE KAMERSTUKKEN. De wet op de uitoefening der geneeskunst. Verschenen is het eindverslag van de commissie van rapporteurs over het ontwerp van wet, dat de uitoefening der geneeskunst nader regelt. Bij het afdeelingsonderzoek verklaarden eenige leden zich tegen dit wetsontwerp, dat geen nieuw element in de wetgeving brengt, niet te zullen verzetten. Enkele leden meenden wederom te moe ten herinneren aan de wenschelijkheid, van regeeringswege opnieuw een onderzoek te doen instellen omtrer.t de bevordering van de volksgezondheid buiten de officiëele wetensch. p om, door onder bepaalde waar borgen meerdere vrijheid te scheppen voor de uitoefening van geneeskunst. Andere leden wezen daartegenover op de noodzakelijkheid van het voeren van een onverbiddelijken strijd tegen de kwakzal verij en in het algemeen van beveiliging der bevolking tegen ondeskundigen. WERKPLAATS EN WONING AFGEBRAND. Inboedel geheel verloren. Vanochtend half vijf ontdekte de heer A. van der Giel, kantoorhouder van het postkantoor te Kolham, gemeente Slochte- ren, dat er vonken kwamen uit de aan grenzende werkplaats voor machinale houtbewerking van den heer J. Tholema. Binnen korten tijd stond deze werkplaats in lichter laaie. De vlammen sloegen over naar de aan de werkplaats grenzende wo ning, die weldra eveneens geheel in brand stond. De bewoners wisten zich tijdig in veiligheid te stellen. Van de inboedels kon niets worden gered. De brandweer uit Slochteren, die drie kwartier na het uitbreken van den brand arriveerde, kon wegens gebrek aan water niets uitrichten, zoodat de machinale houtbewerking en het woonhuis een prooi der vlammen werden. Dank zij den gun- dofnWlnd ul6ef h6t P°stkantoor behou- u .machlnes en een groote hoeveel heid hout zijn verloren gegaan. k*n,? ??rzaak van den brand is niet be kend. Verzekering dekt de schade. GELD LIGT OP STRAAT TE ECHTELD. Politie zoekt verband met den moord op vrouw van Hemert. Gistermiddag hebben drie Echteldsche jongens tusschen elf en dertien jaar, die van school huiswaarts keerden, op straat een bankbiljet van tien gulden gevonden. Tot op gisteravond heeft zich niemand aange meld als de eigenaar. In twee dagen tijd is dit nu al de tweede maal, dat men in Ech- teld op onverklaarbare wyze geld vindt. Dinsdag ontdekten twee vrouwen, die met elkaar stonden te praten, eensklaps een biljet, dat zij aanvankelijk voor Duitsch bankpapier aanzagen, doch dat bij nader onderzoek een nieuw biljet van honderd gulden bleek te zijn. De politie brengt het gevonden geld in verband met den nog steeds niet opgehel- derden moord en berooving op de 43-jarige vrouw van Hemert, in verband waarmede zooals men weet te Arnhem nog steeds twee mannen in arrest zitten, die beiden met groote stelligheid ontkenden den moord te hebben gepleegd. Op het station te Arnhem is gister middag om ruim vijf uur eenige con sternatie gewekt, doordat de op het tweede perron staande Dieseltrein, die om 17.16 uur naar Den Haag moest vertrekken, van achteren werd aan gereden door eei. uit Zevenaar binnen komenden locaaltrein met stoom- tractie. Het viel mee! Men hoorde een harden slag, gerinkel van brekende vensterruiten en angstige uitroepen van reizigers. Van alle kanten schoot hulp toe, doch gelukkig bleek de botsing van weinig beteekenis te zijn. Van den Dieseltrein waren de buffers en de koppeling van den laatsten wagon vernield en van den locaaltrein waren eveneens eenige buffers beschadigd en bovendien was het glas van enkele coupé ramen gebroken. Hierdoor hadden vier reizigers lichte schrammen opgeloopen. Slechts één hun ner, die bovendien nog een kleine snij- wonde aan een der vingers had opgeloopen, moest worden verbonden. De locaaltrein moest binnen komen over een z.g. bezet spoor, zoodat hij had moeten wachten tot dat de trein, welke zich op dit spoor be vond, i.c. de Dieseltrein, zou zijn vertrok ken. De gebruikelijke signalen, een geel licht en een rood gevaarsein, gaven de situatie op de normale wijze aan. De ma chinist had, volgens zijn verklaring, de signalen gezien, doch kon den trein, die waarschijnlijk een iets te groote snelheid had, niet tijdig meer tot stilstand brengen, zoodat een botsing onvermijdelijk was. Het onderzoek der spoorwegautoriteiten zal de juiste toedracht van het ongeval moeten vaststellen. Het beschadigde treinstel van den Diesel is onmiddellijk door een ander treinstel vervangen, waarna de trein met slechts twee minuten vertraging is vertrokken. In het voorloopig verslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp inzake re geling van de electriciteitsvoorziening verklaarden vele leden met de strekking ervan, n.1. het bevorderen van een doel matige, nationale electriciteitsvoorzie ning, gaarne in te stemmen. De wijze, waarop dit beginsel uitgewerkt is, ontmoette echter bij verscheidene dezer leden ernstige bezwaren. De bevoegdheden, welke de regeering krijgt, zijn bezwaarlijk te overzien. De belangen van de bestaande electri- citeitsbedrijven worden daartegenover slechts zwak beschermd. 't Koppelingsvraagstuk. Van groote beteekenis achtten zij de, door het ontwerp niet bestreken, vraag, of binnen afzienbaren tijd een aannemelijke oplossing van het koppelingsvraagstuk en de samen leving der productiebedrijven zal kunnen worden tot stand gebracht. De onzekerheid omtrent deze gewichtige punten deden deze leden huiverig zijn, hun stem aan het ont werp te geven. Zij vroegen nadere mededee- lingen van den minister omtrent zijn voor nemens inzake de ontwikkeling der electri citeitsvoorziening en het gebruik, dat hij zich voorstelt van de te verkrijgen bevoegdhe den te maken. Verscheidene leden opperden tegen drie punten in de voorgedragen regeling bezwa ren. In de eerste plaats achten zy de rege ling der schadevergoeding ingeval van in trekking eener concessie met naasting van de electriciteitswerken uiterst spaarzaam. Zij begrepen niet, waarom bij de rekening der schade de winstderving uitdrukkelijk moet worden uitgesloten. De distributiebedrijven. Het tweede bezwaar, dat vele le den opperden, betrof de positie der distributiebedrijven. De minister heeft voor deze schakel in de electriciteits voorziening niet veel waardeering. Van meer beteekenis dan een twist over dit vraagpunt is een zoo goed mogelijke re geling van de verhouding tusschen produc tie- en distributiebedrijven, welke zoowel de laatste beschermt tegen bezwarende leve ringsvoorwaarden, als hun voortgezette le vering waarborgt. In de concessie zullen be palingen moeten worden opgenomen, betref fende de verplichting tot en de voorwaar den van stroomlevering. Ook andere leden meenden, dat de re geling voor de gemeenten met een eigen distributienet zeer bezwaarlijk kan wor den. Weliswaar zal het provinciaal bedrijf tengevolge van de wijziging door het amendement-de Geer, het maken van winst niet kunnen beletten, doch het zal toch aan de gemeentelijke distribu tiebedrijven tarieven kunnen opleggen, die het maken van winst practisch on mogelijk maken. Dit gevaar is te ondervangen wanneer de gemeenten voor de tarieven, welke door het provinciaal bedrijf aan de gemeentelijke dis tributiebedrijven worden voorgelegd, beroep hebben op de ministers van Waterstaat, van Financiën en van Binnenlandsche Zaken. Electriciteits- of energieraad? De derde aangelegenheid, welke verschei dene leden niet geheel voldeed, gold den electriciteitsraad. Zij zouden de voorkeur geven aan instelling van een energieraad. Voorts wenschten zij in den electriciteitsraad of den energieraad mede op te nemen verte genwoordigers van de georganiseerde werk nemers, aan te wijzen door bemiddeling van de vakcentrales, alsmede representanten van opwekkings- en distributiebedrijven. Andere leden, die de instelling van een electriciteits raad zeer wenschelijk achtten, stelden voor in verband hiermede den Economischen Raad in te schakelen. NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN DUITSCHLAND. „Behandeling voldoende", zegt de regeering. De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbe middeling heeft in een uitvoerig betoog zich gericht tegen de volgens zijn in lichtingen onjuiste en overdreven be richten over een slechte behandeling van Nederlandsche arbeiders in Duitsch- land. De regeering heeft, aldus den directeur, een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar de voorwaarden, waaronder de arbeiders in Duitschland tewerk worden gesteld. Berich ten over een slechte voeding, onvoldoende loon, slechte huisvesting etc. spreekt de regeering met klem tegen. Op 27 Juni zijn weer 225 Nederlandsche bouwarbeiders naar Duitschland vertrekken. Uit verschillende cijfers en details over loonen en behandeling trekt de directeur de conclusie dat deze voldoende zijn. Het betreft hier een geheel vrijwillig aldus den directeur aanvaarden van werk. Klachten heeft de regeering van hen niet vernomen, uitgezonderd van een 10-tal, dat het werk heeft neergelegd. Deze 10, op één na allen Rotterdammers, hadden klachten over onvoldoende voeding, aanwijzen van ongewonen arbeid en het niet-uitbetalen bij regenverlet. Een onderzoek, dat ingesteld werd, wees uit, dat inderdaad aan eenige timmerlieden en metselaars ander werk was opgedragen, dat in Duitschland bij regenverlet nooit uit betaald wordt en dat volgens het oordeel van hen, die een onderzoek instelden, de voeding voldoende en de huisvesting confor- tabel was. Tenslotte geeft de directeur nog een bloem lezing uit een aantal brieven, die „het ver moeden van ieder onbevooroordeeld mensch, dat de regeering met de redelijke eischen van de Nederlandsche arbeiders in den vreemde op behoorlijk loon en mensch- waardige verzorging rekening houdt" be vestigen moeten. 51. De volgende morgen werden ze wakker van het hevig lawaai. „Wat zou dat zijnvroeg Flip angstig, ter wijl hij zijn ogen uitwreef. „We varen al", juichte Jan opeens. En dan merkten ze wat een honger ze hadden. „Ik ga wat eten zoeken", zei Lange Jan dapper. 52. Aan het einde van een lange gang zag hij een hou ten tafel waarop brood en vlees stond. „Zeker voor de matrozen", dacht Jan. Hij nam een grote portie brood en een paar stukjes vlees, en ging op dezelfde vlugge ma nier naar Flip terug. JKIND DOOR AUTO AANGEREDEN EN GEDOOD. Zonder uit te kijken overgestoken. Gisteravond had zich op den Bredaschen weg onder Breda een groote menschen- menigte verzameld, in de veronderstellling, dat de prinses en de prins, op den terugtocht van België, dien weg zouden passeeren. Plotseling stak het zesjarige dochtertje van de familie V. den weg over. Zij werd door een passeerende vrachtauto gegrepen. Het kind werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht, waar het is overleden. PLOTSELING DEN WEG OVERGESTOKEN. Meisje door auto gegrepen en overleden. Gistermiddag is het zesjarig dochtertje van de familie van Gulik te Zevenbergen, toen zij achter een hooiwagen vandaan kwam en den weg wilde oversteken, door een uit de tegengestelde richting komende personenauto gegrepen. Het kind bekwam een zware hersen schudding en werd bij omwonenden bin nen gedragen. In den loop van den middag is het meisje overleden. Quatorze juillet in Nederland. - De Fransche gezant en baronesse de Vitrolles hebben gistermiddag te hunnen huize, ter gelegenheid van den Franschen nationalen feestdag (Quatorze juillet) zeer vele vrien den van Frankrijk en leden van de Fransche kolonie ontvangen. Onder hen, die hun opwachting kwamen maken, waren minister Weiter, Hr. Ms, grootmeester graaf du Monceau, de burge meester van Den Haag, mr. S. J. R. de Monchy, de commandant van het veldleger, luitenant-generaal J. J. G. baron van Voorst tot Voorst, de commandant van de eerste divisie, generaal-majoor jhr. Alting von Geusau, de chef van den marinestaf, vice admiraal Fürstner, kapitein-adjudant Antheunissen, namens den directeur van de Hoogere Krijgsschool, vele leden van het corps diplomatique en bestuursleden van de Alliance Frangaise en van het genootschap NederlandFrankrijk. Het eeuwfeest van den Grooten Trek. - De eerste minister van de Unie van Zuid- Afrika, generaal Hertzog, zal bij de herden king van het eeuwfeest van den Grooten Trek op 16 December a.s. den eersten steen leggen van het indrukwekkende voortrek kermonument. Op een te houden tentoon stelling in Nederland zullen o.a. verkocht worden de z.g. voortrekkerskommetjes, welke op groote schaal ten behoeve van het centrale eeuwfeest-comité te Johannes- burg, naar het model van een eeuw geleden, vervaardigd worden en thans voorzien van een afbeelding van het voortrekkersmonu ment. Ook zal men voortrekkers-postzegels verkoopen. De bestaande serie van vier soorten worden 30 September uit de circu latie genomen en tijdens de eeuwfeestviering zullen vier nieuwe zegels in omloop worden gebracht. De commissie in Zuid-Afrika heeft toegezegd een aantal van deze series voor verkoop in Nederland te zenden. De toeslag op den verkoopsprijs is bestemd voor het Voortrekkers Monument-fonds.. Weer een jongetje te Rotterdam ver dronken. - Donderdag is andermaal een jongetje, dat langs den waterkant aan een der Rotterdamsche havens speelde, te water gehaakt en verdronken. De elfjarige M. G. W. van Wijngaarden uit de Riebeekstraat te Rotterdam, was bij de ponton aan de Wilhelminakade vlag by den aanlegsteiger van de veerboot aan het spelen, toen hij plotseling het evenwicht verloor en in het water van de Konings haven terechtkwam. Het ventje zonk onmid dellijk weg en hoewel er spoedig assistentie was, heeft men hem niet meer kunnen red den. De rivierpolitie heeft tot laat in den avond naar het lijkje gedregd, doch het niet kunnen vinden. Boterprijs Kopenhagen. - Officiëele Deensche boternoteering is gisteren vastge steld op 216 kronen of 86 cent per K.G. Boternoteering. - De commissienotee- ring voor Nederlandsche boter is gisteren vastgesteld op 77 cent per K.G. Boterheffing. - De heffing en de steun- uitkeering op boter zijn, behoudens tus- schentijdSche wijziging, voor de week van 14 tot 21 Juli vastgesteld op 50 cent per K.G. Vijftiende Internationaal Aardrijkskun dig Congres te Amsterdam. - Ter gelegen heid van het groote 15e Internationaal Aard rijkskundig Congres, dat van 18 tot 28 Juli te Amsterdam in het Koloniaal Instituut wordt gehouden, komen omstreeks 1200 ge leerden uit 29 leden te Amsterdam bijeen ter bespreking van hun studies en onder zoekingen, neergelegd in meer dan 400 uit voerige „mededeelingen". ,|ipiii!!ii;; L rnrtra ISÉRVICE De benzinepomphouder: „Benzine, mijnheer?" Wielrennen Vervaecke wint de achtste etappe. Drie Nederlanders uit den strijd! De eerste Pyreneeën-etappe is achter den rug en heeft de omwenteling in het klassement gebracht, welke men ook verwacht had. De vier scherprechters, de Aubisque, de Tourmalet, de Aspin en de Peyresourde, hebben hun werk ge daan en op zeer grondige wijze. Op deze achtste etappe van Pau naar Luchon over een afstand van 193 K.M. hebben de klimmers hun talenten kun nen ontplooien en de favorieten, die tot nu toe op de vlakke gedeelten eigenlijk zoo een beetje achteraf bleven, hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om te toonen, dat zy ook werkelijk favorie ten zijn. Daar was in de eerste plaats de Italiaan Bartali. Op de eerste drie toppen was hij steeds de eerste en alleen door een val bij de afdaling van den Aspin is hem de zege in deze etappe ontgaan en tevens het lei derschap in het algemeen klassement. De Belgen Vervaecke en Vissers konden hem inhalen en toen was de overwinning voor België niet meer in gevaar. Gistermorgen vertrokken de renners onder fraai weer welgemoed. Over een afstand van 17 K.M. moesten de renners naar den 1748 M. hoogen top van den Aubisque klimmen. In Pau reeds kregen de renners moeilijkheden doordat aan de wegen, waarover zij reden, voor een gedeelte werkzaamheden moesten worden verricht. Aanvankelijk zag men den drager van de gele trui, Leducq, by de bestij ging in de voorste gelederen, evenals Cosson, Gianello, Vervaecke, Sylveer Maes, Martano Vissers en Berrendero, maar door valpar tijen, waarbij vooral Sylveer Maes, Marcel Kint, Rossi, Martano, Leducq en ook Ver vaecke betrokken aren, konden Bartali, Vis sers en Cosson langzaam maar zeker opruk ken. Ook Vervaecke voegde zich bij hen. Bartali bleek prachtig in „klimvorm" <e zijn, hij liep onweerstaanbaar uit en nam 20 sec. voorsprong. Steeds grooter werd het ver schil en eindelijk bereikte hij als eerste den top met 40 seconden voorsprong op Vissers. Bij de afdaling echter werd Bartali weer door een groep van tien renners ingehaald, die in duizelingwekkende vaart door de scherpe bochten suisde. Sylveer Maes kwam weer te vallen en geraakte achter. Nauwe lijks waren de renners beneden, of nu kwam de 2122 M. hooge Tourmalet aan de beurt. Gianello, Bartali, Vissers, Disseaux on Ver vaecke gingen het eerste er tusschenuit en weer bleek Bartali de beste klimmer. Hij nam een flinken voorsprong, maar toen liet Vissers schitterend werk zien en haalde zijn achterstand tot op 15 seconden in. Weer was Bartali het eerst op den top. Bij de afdaling kwamen de renners weer bij den Italiaan, maar deze deed op den „col" d'Aspin het zelfde, wat hy op de andere bergen had ge daan, hij klom als de beste en was weer het eerst boven met een ruimen voorsprong. Maar bij de razendsnelle daling.had Bartali het ongeluk in een bocht een zijner wielen te breken, terwijl hijzelf met een geweldigen smak op den weg kwam. En voordat de schade aan man en rijwiel hersteld was, had den Vervaecke en Vissers van hun achter stand een voorsprong gemaakt, een voor sprong, dien zij niet meer afstonden. Bartali zette de vluchtelingen achterna, maar die waren de Peyresourde (1545 M.) al op en bereikten met een voorsprong van bijna een minuut Luchon. In den eindsprint liet Vis sers, met het oog op de minuut tydvergoe- ding, zijn landgenoot Vervaecke zonder strijd winnen, zoodat Vervaecke tevens leider werd in het algemeen klassement. De Nederlandsche rijders, uitgezon derd dan Middelkamp en van Schendel, hebben met de grimmige, ijzige Pyre- neeën-toppen kennis gemaakt en deze kennismaking is niet meegevallen. Schulte en Piet van Nek kwamen na sluiting van de controle te Luchon aan en waren daarmede uitgeschakeld. Het beste reed Hellemons, die een inderdaad zeer goede prestatie leverde, door als 29ste binnen te komen, waarby hij tal rijke internationaal vermaarde renners achter zich heeft gelaten. Niettemin be droeg zijn achterstand op den winnaar byna een half uur. Van Schendel en Middelkamp werden bei de ex-aequo op de 76ste plaats geklasseerd met bijna 39 minuten achterstand öp Ver vaecke en Vissers, terwijl Dominicus nog drie minuten daarna als een der laatsten binnenkwam. In het algemeen klassement is, zooals ver wacht werd, een volkomen verandering ge komen. Vervaecke heeft ruim 2 minuten voorsprong op Bartali, twee minuten slechts, welke de geweldige klimmer, die de Italiaan is, heel gemakkelijk te niet kan doen, maar Vervaecke doet niet veel voor hem onder. Van de Nederlanders is alleen Hellemons in het algemeen klassement vooruitgegaan, n.1. van de 80ste naar de 72ste plaats. Maar de anderen hebben hun plaatsen moeten af staan en vooral Middelkamp en van Schen del hebben grooten achteruitgang moeten boeken. Middelkamp ging van de 23ste naai de 54ste plaats, van Schendel van de 38ste naar de 58ste, terwijl Dominicus van de 79ste naar de 82ste plaats schoof. Vandaag is het een rustdag te Luchon en kunnen de renners goed uitrusten. Ook Dominicus uitgeschakeld. Piet van Nek en Schulte, die werden uit geschakeld doordat zij te laat te Luchon aankwamen, hebben dit te danken aan een, gelukkig niet ernstigen val, welken zij op den Aubisque maakten. De koerscommissarissen hebben besloten om zeven renners, die meer dan één uur en 20 minuten achterstand hebben in het alge meen klassement, van verdere deelneming uit te sluiten. Hieronder bevindt zich ook ■ui i M

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7