Vraag en aanbod eek School tweede blad. Internationaal concours- hippique te Amsterdam. Luitenant Greter wint met „Carina". alcmaria-nieuws. De Olympische Spelen 1940 Finland wil ze organiseeren. opleiding tot vlieger voor ned. indie. Vervoerrecord bij de K.L. 900 reizigers op één dag! °0genblik het drukst ge M. warmenhmze^ io UUFt dg. de Leeuw. Denkt U er aan Uw voor Zaterdag op te geven? onze landgenoot Dominicus, zoodat dus na deze eerste etappe in de Pyreneeën de Ne- derlandsche ploeg gehalveerd is en thans nog bestaat uit Middelkamp, van Schendel en Hellemons. De uitslagen. De uitslag van de achtste etappe luidt: 1. Vervaecke (België) 7 uur 15 min. 19 sec.; 2. Vissers (België) in denzelfden tijd; 3. Bartali (Italië) 7 uur 16 min. 14 sec.; 4 Goasmat (Frankrijk) 7 uur 19 min. 31 sec.; 5. Disseaux (België) 7 uur 21 min. 23 sec.; 29. Hellemons (Ned.) 7 uur 35 min. 43 sec.; 76. van Schendel en Middel kamp (Ned.) beiden 7 uur 54 min. 11 sec.; 81. Dominicus (Ned.) 7 uur 57 min. 9 sec.; Van Nek en Schulte hebben op gegeven. Algemeen klassement: 1. Vervaecke (Bel gië) 50 uur 17 min. 37 sec.; 2. Bartali (Italië) 50 uur 19 min. 55 sec.; 3. Goasmat (Frank rijk) 50 uur 22 min. 46 sec.; 4. Vissers 'Bel gië) 50 uur 23 min. 19 sec.; 5. Cosson (Frank rijk) 50 uur 26 min. 54 sec.; 54. Middel kamp 51 uur 2 min. 45 sec.; 58. v. S c h e n- de 1 51 uur 5 min. 56 sec.; 72. Hellemons 51 uur 24 min. 21 sec. RONDE VAN HOORN. Op den Nationalen Feestdag, Dinsdag 6 September 1938, zal te Hoorn een Ronde worden gehouden voor onafhankelijken, amateurs en nieuwelingen. Het parcours (Draafsingel, Oosterpoort, Kleine Oost, Vollers waard, Achter de Vest, Koepoortsplein) bevindt zich geheel in de stad en is pl.m. 1700 M. lang. De nieuwelingen rijden 29 ronden (50 K.M.) en de onafhankelijken en amateurs 44 ronden (75 K.M.) De wedstrijden van gen aan des middags om half twee. De prijzen, waaronder 200 in contan ten, een compleet race-rijwiel, een voorge- monteerd frame enz., zullen in staat blijken te zijn de beste Nederlandsche renners naar Hoorn te trekken. Het organisatorisch werk is in handen gegeven van den heer H. Rijnsent te Medemblik, waar tevens gelegenheid tot inschrijving is. Paarden. Op den eersten avond van het vier- daagsche internationaal concours hip- pique heeft luitenant Greter, die met „Carina" als laatste deelnemer in het zware springconcours uitkwam, de beste prestatie geleverd uit een sterk bezet internationaal veld. Met 'n foutloos par cours en den snelsten tijd, 1. min. 16 4/5 sec., werd luitenant Greter eerste. In het springconcours A. werd het een Iersche zege. Capt. Ahern maakte met „Glendalough" 0 fouten en den snelsten tijd van den dag, 1 min. 15 sec. Toen gisteravond te zeven uur de wed strijd om den Olympischen Stadion-prijs A. begon, was het zeer goed weer. Het par cours was 650 meter lang, waarover zestien hindernissen stonden verspreid met een maximum hoogte van 1.35 meter. De maxi- mumtijd, binnen welken het parcours moest worden afgelegd, bedroeg 1 min. 53 sec. Reeds de tweede ruiter wist het beste par cours te maken. Het was de Ier captain Ahern, die met „Glendalough" een fout loos parcours reed in den tijd van 1 min. 15 sec. De Iersche vlag werd hierna geheschen. De zes overige prijswinnaars maakten allen eveneens een foutloos parcours. Het waren de Ier captain Lewis met „Gleannta Aomdroma" in 1 min. 22 sec., kapitein Nij- natten met „Flou Flou" in 1 min. 25 4/5 sec., ritm. Pahud de Mortanges met „Silver Star" in 1 min. 26 2/5 sec., ritm. Grovestins met „Isard" in 1 min. 28 4/5 sec. De heer Leeu wenburg met „White Bear" 1 min. 29 1/5 sec. en luit. Kloppenburg met „Juno" 1 min. 29 2/5 sec. Van de dames, die meereden, maakte mej. Gerritsen het beste parcours met „Sofia". Zij maakte 4 fouten in 1.23 waarmede zij de achtste plaats bereikte. Vervolgens werd de Olympische Stadion- prijs-B verreden. Het parcours was gelijk aan het vorige, alleen waren de hindernis sen verhoogd tot een maximum van 1-45 meter. De eerste ruiter die een foutloos parcours reed was de Duitscher Oberleutnant Frei- herr von der Bongart, die een fraai parcours reed in 1 min. 24 sec. Een sneller parcours reed zijn landgenoot oberleutnant Brinck- mann met Oberst 2, die het parcours vol bracht in 1.14 2/5 sec. doch 4 fouten maakte. Bij het begin van de tweede helft van den wedstrijd om den Olympischen Stadionprijs B. reed de Nederlandsche luitenant Greter met Trixie een foutloos parcours in 1 min. 31 2/5 sec. De ritmeester van der Voort van Zijp met Present maakte b:j de elfde hindernis, een driedubbele barrière, een gevaarlijken val. „Present" wandelde om te kalmeeren alleen naar den uitgang. Hij werd weer gevangen en het parcours werd voortgezet. Het ge volg was een tijd van 3 min. 16 sec. met 32 3/4 fout, aangezien voor elke seconde boven den maximum tijd een kwart fout wordt geteld. In dezen wedstrijd wisten tien ruiters een foutloos parcours te rijden. De laatste ruiter, de Nederlander luitenant Greter maakte met „Carina" den besten tijd zonder fouten. Deze combinatie reed het parcours in 1 mi nuut 16 4/5 sec. Nadat dus vrijwel geduren de den geheelen wedstrijd de Duitsche vlag had gewapperd werd bij het sluiten van den avond de Nederlandsche driekleur gehe schen! De uitslagen luiden: Olympische Stadionprijs A: 1. Capt. Ahern (Ierland) met „Glenda lough" 0 ft., tyd 1 min. 15 sec.; 2. Capt. Lewis (Ierland) met „Gleannte Aondroma" 0 ft., 1 min. 22 sec.; 3. Kapt. Nijnatten (Ne derland) met „Flou-Flou" 0 ft., 1 min. 25 4/5 sec.; 4. Ritm. Pahud de Mortanges (Ne derland) met „Silver Star" 0 ft., 1 min. 26 2/5 sec.; 5. Ritm. Baron Sirtema van Grovestins (Nederland) met „Isard" 0 ft,, 1 min. 28 4/5 sec.; 6. P. J. O. Leeuwenburg (Nt Ierland) met „White Bear" 9 ft., 1 min. 291'5 ree.; 7. Luit. Kloppenburg (Neder land) met „Juno" 0 ft., i min. 29 2/5 sec.; 8. Mej. J. C. Gerritsen (Nederland) met „Sofia" 4 ft., 1 min. 23 sec. Olympische Stadion prijs B: 1. Lt. Greter (Nederland) met „Carina" 0 ft. tijd 1 min. 16 4/5 sce.; 2. Ritm. K. Hasse (Duitschland) met „Goldammer" 0 ft., tijd 1 min. 17 2/5 sec.; 3. Oblt. Brinckmann (Duitschland) met „Baron 4" 0 ft. tijd 1 min. 18 3/5 sec.; 4. Lt. de Bruine (Neder land) met „Ernica" 0 ft., 1 min. 20 sec.; 5. Oblt. Weidemann (Duitschland) met „Fri- dolin" 0 ft. 1 min. 21 2/5 sec.; 6. Oblt. frhr. v. d. Bongart (Duitschland) met „Irrlicht" 0 ft., 1 min. 24 sec.; 7. Lt. de Bruine (Neder land) met „Milord" 0 ft., 1 min. 25 3/5 sec.; 8. Oblt. Weidemann (Duitschland) met „Olaf" 0 ft., 1 min. 26 1/5 sec.; 9. Lt. de Voghel (België) met „La Biguine" 0 ft., 1 min. 26 4/5 sec.; 10. Lt. Greter (Nederland) met „Trixie" 0 ft. 1 min. 31 2/5 sec. Turnen TURNDAG TE STOMPETOREN. Zondag zal Stompetoren den geheelen dag in het teeken der turnsport staan, want de plaatselijke vereeniging „Voorwaarts" orga niseert dan ter gelegenheid van haar 55-jarig bestaan groote wedstrijden voor de leden, aangesloten bij den turnkring Alkmaar en Omstreken. De wedstrijden, waaraan meedoen Turn- lust (Oterleek), U.D.I. (Hensbroek), Turnlust (Alkmaar), de Halter (Alkmaar), K. en VI. (Alkmaar), D.O.V.E.S. (Heiloo), Be Quick (Bergen), D.O.S. (Castricum), Dasko (War- menhuizen), O.K.K. (den Helder) en Voor waarts zelf, beginnen des morgens reeds met vereenigingswedstrijden voor meisjes, jongens, dames en heeren. Om 1 uur volgt dan een marschwedstrijd, terwijl het mid dagprogramma o.a. bevat vrije oefeningen, demonstraties (o.a. van de Be Quick-dames met het „Ostende-nummer" en de bonds- serie K.N.G.V. 1937), en verder estafettes en touwtrekken. Aan de wedstrijden nemen ruim 600 tur ners deel. Moge fraai zomerweer dezen turndag be gunstigen. Zwemmen. DE NEDERLANDSCHE KAMPIOENSCHAPPEN. Een Alkmaarsche deelnemer. Aan de wedstrijden om de nationale kam pioenschappen, die Zaterdag en Zondag te Haarlem worden gehouden, zal dit jaar voor het eerst ook een D.A.W.-lid deelnemen. Mays start namelijk op het nummer 200 M. schoolslag heeren, waarvoor 12 zwemmers zijn ingeschreven, o.m. de kampioen en recordhouder Smitshuyzen (A.Z. 1870), Kruithof en Korpershoek (beiden R.Z.C.), de Vries (Star), Verhoef (Zian), Bronsveld (Het IJ) en Gerkens (Nereus). Zaterdag worden de series verzwommen, waarvan de zes snelste zwemmers naar de finales van Zondag overgaan. Het zou reeds een bijzonder mooi succes zijn, wanneer Mays er in zou kunnen slagen om zich bij de sterkste zes van Nederland te plaatsen, iets waarvoor vermoedelijk een tijd van om en bij de 3 min. noodig zal zijn, een tijd, dien het D.A.W.-lid enkele weken ge leden reeds dicht benaderde. Wij zijn er dan ook van overtuigd, dat Mays D.A.W. waardig zal kunnen vertegenwoordigen en wenschen hem veel succes toe. Wandelsport. DE VIERDAAGSCHE AFSTANDS- MARSCHEN. 4700 deelnemers. Van officieele zijde is meegedeeld, dat het aantal inschrijvingen voor de internationale vierdaagsche afstandsmarchen, welke van 26 tot en met 29 Juli a.s. in den omtrek van Nijmegen zullen worden gehouden, thans 4700 bedraagt, 200 meer dus dan het vorig jaar. Men rekent erop, dat dit getal nog grooter zal worden, daar inschrijving tegen verhoogd inschrijfgeld nog mogelijk is. Duitschland is met 40 wandelaars het sterkst vertegenwoordigd, daarna komen Engeland met 26 personen, Frankrijk met 6, Denemarken met 5 en Zwitserland met 5 wandelaars, terwijl er ook een Belg deel neemt. Er loopen ruim 2800 burgers mee, van wie 700 dames en verder 1700 militairen. Motorsport. DE INTERNATIONALE MOTOR- ZESDAAGSCHE. De vierde etappe. Gisteren is de vierde etappe, welke in een lusvorm van 494 K.M. lengte uit Llandrindod Wells en weer terug voerde, verreden. Het is een buitengewoon zware rit geworden. Het regende vrijwel den geheelen dag en de slechte berg- en binnenwegen werden bin nen korten tijd in ware modderpoelen her schapen. Beekjes, welke moesten worden doorwaad, waren door het water uit de ber gen opgezwollen en veroorzaakten vele moeilijkheden. De renners moesten met hun machines door ondiepe kuilen vol modder en water en bovendien maakte de korrelige bovenlaag van het wegdek het den renners buitengewoon lastig. Vooral bij Berwyn was het verschrikkelijk. Men moest hier een steile grashelling op, welke zoo glad was als groene zeep. Overal zag men glijdende en glibberende machines en renners en zonder hulp van het publiek zouden vele renners niet boven gekomen zijn. De zyspanrijder van het Engelsche Trophy-team, Waycott, legde zelfs sneeuwkettingen om! Het werd een ware slachting, talloos waren de straf- punten, welke hier moesten worden uitge deeld. Men is echter bezig, deze controle te doen neutraliseeren, want het was inder daad te erg. Van Nederland zijn er nog slechts twaalf renners in den strijd. Van het A-team kwam Roest te vallen, een cylinder van zijn B.M.W. brak af en toen moest hij den strijd staken. De Zundapp-rijder Persoon kreeg een kapot balhoofd en moest eveneens uitvallen, ter wijl de D.K.W.-rijder Zijlaard wegens ban den- en remmenpech ook van verderen strijd moest afzien. Van het A-team zijn nog in den strijd van Hamers veld en Bovee, van het B-team Fijma en Renooy. Een fraaie prestatie leverde de Duitsche ploeg voor de zilveren vaas, welke met 20 minuten voor sprong als eerste binnenkwam. Bovendien zijn het Engelsche A- en B-team ook nog zonder strafpunten. Groote bewondering heeft ieder voor de schitterende prestatie van de eenige deelneemster, mej. Cottle (Engeland), die thans reeds voor de veer tiende maal aan een motorzesdaagsche deel neemt en thans nog zonder strafpunten is. Voetbal. In het Juli-nummer van het Alcmaria- Nieuws heeft Elte een sympathiek af scheidswoord geschreven n. a. v. den dood van ds. Baar, die een groot vriend van Alcmaria was. Een idee, dat meer dan gewone aandacht verdient is wel het plan, geopperd om een Alkmaarsqhen sportdag te houden, waarbij de opbrengst ware te bestemmen voor een liefdadig doel! Zoo'n plan moet o. i. geen plan blijven. In het zeer goed verzorgde nummer een kunst op zich zelf in de zomermaan den! vinden we verder nog artikeltjes over buitenlandsche trainers, het Alk maarsche garnizoen en de sport, een en ander uit de oude doos en tenslotte tal van mededeelingen. Naar wij vernemen zal de minister van openbaar welzijn te Tokio, onder wiens departement ook sport ressor teert, niet toestaan, dat Japansche athleten zullen deelnemen aan de spelen der twaalfde Olympiade in 1940, waar die ook mogen worden gehouden. In plaats hiervan heeft de minister het plan opgevat, om ter gelegenheid van het 2600-jarig bestaan der Japansche dynastie nationale spelen te Tokio te organiseeren. Uit New York wordt gemeld, dat Grover Wahlen, de president van de wereldten toonstelling te New York, medegedeeld heeft, zich onmiddellijk in verbinding te zullen stellen met het Amerikaansch Olympisch comité, om de mogelijkheid te onderzoeken de Olympische spelen in 1940 op het tentoonstellingsterrein te doen hou den. Lord Aberdare, het Engelsche lid van het internationaal Olympisch comité, heeft gis teren te Londen verklaard, dat het bericht, waarin gezegd wordt, dat men in Engeland de mogelijkheid onder het oog ziet om de spelen in 1940 te Londen te houden, in ge val Helsingfors niet bij machte zou zijn dit te doen, onjuist is. Engeland hoopt er even wel op, de spelen in 1944 te mogen organi seeren. Het bericht, dat Japan van de organisatie der spelen in 1940 afziet, heeft, zooals wel te verwachten was, in Finland verheugen- den weerklank gevonden. Onmiddellijk kwamen te Helsingfors de bladen met extra edities uit, welke in een ommezien van de hand waren. Ernst Krogius, de vertegenwoordiger van Finland in het internationaal comité, heeft verklaard, dat Finland zeer wel in de ge legenheid verkeert, om de spelen in 1940 te organiseeren. Nochtans zou hem 1944, in verband met den gevorderden tijd, liever zijn geweest. Erik von Frenckell, loco-burgemeester van Helsingfors, meende, dat het I. O. C. thans den plicht heeft, allereerst Finland te vragen of het de organisatie der spelen in 1940 wil overnemen. Helsingfors zal de spelen organiseeren, indien de regeering zich bereid zou verkla ren, de subsidie, welke reeds vroeger toe gezegd was, ter beschikking te stellen. Urho Kekkonen, de Finsche minister van binnenlandsche zaken en voorzitter van den Finschen sportbond, verklaarde, dat Hel singfors zoowel voor 1940 als 1944 bereid zou zijn de spelen te doen houden. Natuur lijk zou men die in 1944 beter kunnen voor bereiden. Over het algemeen krijgt men den indruk, dat zoowel Finland als Helsingfors gaarne bereid zijn de Olympische spelen 1940 of 1944 te organiseeren. Maar het groot- scheepsche van Berlijn 1936 zal men dan niet krijgen, men zal zich dan meer aan het programma der spelen in 1912 te Stockholm houden, zonder een omvangrijk programma. In Noorwegen verkeert men in dezelfde stemming als in Finland ten opzichte van het afzien der spelen door Japan. Thomas Fearnley, de leider van de Noor- sche wintersport, verklaarde aan een ver tegenwoordiger van het A. N. P., dat Oslo al het mogelijke zal doen, om, volgens de traditie, de winterspelen in 1940 te doen organiseeren. Oslo is hiertoe zeker in staat. De ondervoorzitter van den Noorschen sportbond, Kjennerud, verklaarde woorde- ^Indien Noorwegen verzocht zal worden de Olympische winterspelen in 1940 te or ganiseeren, zal het aan dit verzoek gevo.g geven. De sportleiders van Noorwegen zu - 'len dan onmiddellijk bijeenkomen. Oordeel van baron Schimmelpen- ninck van der Oye. De president van het Nederlandsch Olym pisch comité, mr. A. baron Schimmelpen- ninck van der Oye, deelde ons mec'®' geenszins verrast te zijn, dat Japan afstand van de Olympische spelen had gedaan. In welke stad de spelen in 1940 zullen plaats vinden, zal binnen korten termijn wel door het I. O. C. beslist worden. In ieder geval zal de reis voor een eventueel uit te zenden ploeg van Nederland wel niet zoo ver zijn, als naar Tokio. Het aantal Nederlandsche athleten, dat in 1940 uitgezonden zal worden, kan uit den aard der zaak nu uitgebreid worden. Het bestuur van het N. O. C. zal, zoodra definitief bekend is, waar de spelen in 1940 zullen worden gehouden, de nieuwe situatie onmiddellijk onder het oog zien en zijn maatregelen treffen. NIEUWE VLUCHT ROND DE WERELD. In den nacht van Donderdag op Vrijdag te half één is de bekende Duitsche vlieger Hans Bertram van het vliegveld Tempelhof vertrokken met een gewoon toestel van de Lufthansa om een tocht rond de wereld te maken langs de bestaande routen. Het mot to is: „vlucht rond de wereld op de minuut". Bertram is hiermede een tocht van meer dan 39.350 K.M. begonnen, welke hij denkt af te leggen in 19 dagen, 22 uur en 35 mi nuten. Tot Bagdad wil hij gebruik maken van de Lufthansa. Van Bagdad naar Bang kok van de Air France, van Bangkok naar Hongkong en van de Imperial Airways. Van Hongkong denkt hij met de United Airlines en de Pan American Airways via Manilla, Guam, Wake Island, Midway Is- land, Honoloeloe en San Francisco naar New York te vliegen en van hier via Lis sabon naar Berlijn zal worden gebruik ge maakt van de Deutsche Lufthansa. De vlie ger wordt 3 Augustus a.s. te Berlijn terug verwacht. ITALIAANSCH VERKEERSVLIEGTUIG VERONGELUKT. Verscheidene lijken reeds aange spoeld. Een Italiaansch verkeersvliegtuig van den dienst Gagliari (Sardinië)Rome, aan boord waarvan zich twintig personen be vonden, wordt vermist. Het toestel was gisterochtend om 7.35 uur van Gagliari vertrokken met zestien passa giers en een uit vier personen bestaande bemanning. Sedertdien had men het niet meer gezien. Naar vernomen wordt heeft men reeds verscheidene lijken uit de zee opgevischt. Gisteravond is in volle zee het wrak gevonden van het Italiaansche watervlieg tuig. De twintig inzittenden zijn allen om 't leven gekomen. Tot nu toe Zijn slechts zes lijken aange spoeld. Onder de passagiers bevonden zich twee zusters van den onderstaats-secretaris voor luchtvaart, generaal Valle. Een onderzoek naar de oorzaken van het ongeval is ingesteld. Tien lijken gevonden. De torpedopager „Astoria" heeft tien lij ken aan land gebracht van passagiers van het verongelukte Italiaansche watervlieg tuig. Onder de geborgen slachtoffers be vindt zich o.m. mevr. Valle, de zuster van den onderstaats-secretaris voor de lucht vaart en een jong nichtje van mevr. Valle. Met oorlogsschepen blijft men zoeken naar de overige tien slachtoffers, onder wie zich nog een tweede zuster van generaal Valle moet bevinden. In het geheel bevonden zich 20 personen aan boord van het veron gelukte toestel. Van de zijde van het luchtverdedigings fonds verzoekt men ons te willen mede- deelen, dat er nog eenige plaatsen beschik baar zijn voor de kostelooze opleiding tot het a-vliegbrevet en het m-vliegbrevet, onder de voorwaarde, dat de candidaat een overeenkomst met het Rijk aangaat voor uitzending als aspirant-officier-vlieger naar Nederlandsch-Indië onder gunstige voorwaarden. De gegadigden moeten Nederlander zijn, ongehuwd, minstens 19 jaar en niet ouder dan 24 jaar. Einddiploma H.B.S., Gymna sium, M.T.S. of een daarmede gelijkstaande opleiding is vereischt. De candidaten moe ten gekeurd worden door den geneeskun digen raad van het ministerie van kolo niën voor uitzending naar de tropen en door den vliegmedischen dienst te Soester- berg voor lichamelijke geschiktheid voor militair vlieger. Beide keuringen zijn kos teloos. Het secretariaat van het luchtverdedi gmgsfonds, Vijverweg 2, Wassenaar, ver strekt uitgebreide inlichtingen over' deze opleiding. Het zomervervoer van de K.L M een ongekende vlucht. Er worden daE< vervoercijfers gemeld, welke in jaren bereikt werden. Was kort geleden nog record voor het vervoer binnen de zen van Europa een kleine 800 pas op één dag, Zaterdag j.1. werd een t< bereikt van bijna 100 méér. Op dien vermeldde het binnenlandsche 365 passagiers, op de Europeesche werden 525 vervoerd. In het binr gen met den dienst naar Leeuwarden neemt dagelijks niet het gren- passagiers totaal dag verkeer lijnen binnenland gevlo- en Groningen. Deze lyn had op dezen Zate*. dag een totaalvervoer van 120 passagier. Hierop volgde de Zeelandlyn met 112 Texel met 51. In het Europeesche verkeer staat Londen nog altijd aan de spits. Op dezen record* dag met 150 luchtreizigers. De dubbel- daagsche dienst naar Praag, Weenen en Boedapest vliegt altijd nog met uitverkoch te toestellen. Een kleine 100 passagiers vlogen tusschen Londen en Boedapest. Ook de lyn naar Midden-Engeland is veel beter dan vorige jaren. Het bezet tingspercentage ligt ongeveer 100 hooger dan in 1937. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was R Uitreis: Ibis te Bandoeng; Reiger te Jodhpoer; Wielewaal te Athene. Thuisreis: Oehoe te Jodhpoer; Gier te Medan. PREDIKBEURTEN. ZONDAG 17 JULI 1938. ALKMAAR. Groote Kerk, 10 uur, ds. van Dop (h. Avondm.) Kapelkerk, 8 uur, ds. Klein Wassink; -> 10 uur, ds. Hoek, van Amsterdam; 6 uur, ds. van Dop (dankzegging). Rem. Gerei Gemeente, 10.30 uur, ds. Cramer, van Oosterbeek. Ev. Luth. Kerk (Oudegracht), 10.30 uur, ds. v. d. Woude. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, dr. A. K. Kuiper, em.-pred. Geref. Kerk, 10 uur, ds. von Meyenfeldt; 5 uur de heer Ch. H. Swen, cand. te Eg- mond aan Zee. Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 en 4.30 uur en Woensdagavond, 8 u„ dienst Ned. Chr. Gemeenschapsbond, Woens dagavond, 8 uur, openluchtsamenkomst op het plein aan de Uitenboschstraat Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 uur, ds. Ruys, onderwerp: „Hy hoort en Hjj redt"; av. 7 uur ds. Ruys. Leger des Heils (stichter William Booth), Limmerhoek no. 40; Zaterdagavond, 8 uur, openluchtsamenkomst op de Steenenbrug; Zondag 10 uur heiligingsdienst, 3.30 uur openluchtmeeting bij den Kattenberg, 8 uur verlossingssamenkomst. Deze diensten staan o. 1. v. kapiteine Ossendrijver van Den Helder. Dinsdagavond, 8 uur, soldatensa- menkomst; Donderdagavond, 8 uur, heili gingsdienst. Ned. Leger des Heils, Hekelstraat no. 9; Vrijdagavond, 8 uur, wydingsdienst; Zon dag, 10 uur, wydingsdienst, 8 uur openbare verlossings-byecnkomst; Dinsdagavond, 8 uur, openbare verlossings-byeenkomst; Don derdagavond, 8 uur, mannenbyeenkomst UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, av. 7 uur, ds. Bloemhof!. BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom. Ger. kerk, 10 en 3.30 uur, ds. van Minnen. Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds. Aalders, van Haarlem. BERGEN AAN ZEE, 10.30 uur. ds. J. C. van Dyk, van Bloemendaal (liturgische dienst). BARSINGERHORN, geen dienst. BARSINGERHORN, Doopsgezinde Ge meente, geen dienst. BURGERBRUG, 10.30 uur, ds. Witkop. DIRKSHORN, geen dienst. DRIEHUIZEN, 's morgens 10 uur. ds. J, E. Loysen. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, ds. Roobol. EGMOND AAN DEN HOEF, 10 uur, ds. Rasch. GROET, 10.30 uur, ds. Bocke. GROOTSCHERMER, 10 uur, dt Boeren- donk (zang van het kerkkoor). HEILOO, 9.30 uur, ds. Bloemhoff; tekst Hand. 8 19, onderwerp: „Maak ons afgun stig Heer". Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, a. d. Kerklaan, 10 uur de heer Lodder, van Alkmaar. HEERHUGOWAARD, 10.30 uur (n. t.), ds. v. d. Kam. LIMMEN, 2 uur. ds. Bloemhoff. NIEUWE NIEDORPds. Boeke. NIEUWE NIEDORP, Doopsgezinde Ge meente, 10.30 uur, ds. H. J. de Wilde, van Wieringen. NOORDSCHARWOUDE, 11 uur, ds. Bloemhoff. OUDE NIEDORP, 's av. 8 uur, ds. v. d. Heide. OOST-GRAFTDIJK, 's av. half acht, ds. J. E. Loysen. OUDESLUIS, geen dienst. OPMEER, av. 8 uur, ds. v. d. Kam. OTERLEEK, .10.30 u. (n. t.), ds. Kastein. OUDORP, 10 uur, ds. Heep. PETTEN, 10.30 uur, de heer Korndörffer. SCHAGEN, 2 uur, ds. Eikema (afscheid; kerkkoor; extra-collecte). SCHAGEN, geref. kerk, Kantongerechts gebouw, Landbouwstraat, 9.30 en 5 uur (n. t.), ds. Bakker, van Oudehorne. fwJMaartensbrug, geen dienst. Recn dienst. SCHERMERHORN, geen dienst wegens vacaturebeurt. SCHOORL, 9 uur, ds. Boeke (vroegdienst met de jeugd). V rije Evangelisatie, boschje achter ,.d< Roode Leeuw", nam. 4.30 uur (n. t), ds. Ruys, hagepreek. SINT PANCRAS, 9.30 uur (H Avond»-) en 6.30 uur (dankz.), ds. Krop STOMPETOREN, geen dienst wegens va caturebeurt. UITGEEST, 10 uur, ds. mr. H. Riep»1' van Edam. URSEM, geen dienst 7xnn cr-^ J ®een dienst. -SCHERMER, geen dienst. Alléén 2de handsch goederen. 35 ct. p, 5 regels, uitsluitend d contant-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8