Vraag en aanbod
eek School
tweede blad.
Internationaal concours-
hippique te Amsterdam.
Luitenant Greter wint met „Carina".
alcmaria-nieuws.
De Olympische Spelen 1940
Finland wil ze organiseeren.
opleiding tot vlieger voor
ned. indie.
Vervoerrecord bij de K.L.
900 reizigers op één dag!
°0genblik het drukst ge
M.
warmenhmze^ io UUFt dg. de Leeuw.
Denkt U er aan Uw
voor Zaterdag op te geven?
onze landgenoot Dominicus, zoodat dus na
deze eerste etappe in de Pyreneeën de Ne-
derlandsche ploeg gehalveerd is en thans nog
bestaat uit Middelkamp, van Schendel en
Hellemons.
De uitslagen.
De uitslag van de achtste etappe luidt:
1. Vervaecke (België) 7 uur 15 min. 19
sec.; 2. Vissers (België) in denzelfden tijd;
3. Bartali (Italië) 7 uur 16 min. 14 sec.; 4
Goasmat (Frankrijk) 7 uur 19 min. 31 sec.;
5. Disseaux (België) 7 uur 21 min. 23 sec.;
29. Hellemons (Ned.) 7 uur 35 min. 43
sec.; 76. van Schendel en Middel
kamp (Ned.) beiden 7 uur 54 min. 11 sec.;
81. Dominicus (Ned.) 7 uur 57 min. 9
sec.; Van Nek en Schulte hebben op
gegeven.
Algemeen klassement: 1. Vervaecke (Bel
gië) 50 uur 17 min. 37 sec.; 2. Bartali (Italië)
50 uur 19 min. 55 sec.; 3. Goasmat (Frank
rijk) 50 uur 22 min. 46 sec.; 4. Vissers 'Bel
gië) 50 uur 23 min. 19 sec.; 5. Cosson (Frank
rijk) 50 uur 26 min. 54 sec.; 54. Middel
kamp 51 uur 2 min. 45 sec.; 58. v. S c h e n-
de 1 51 uur 5 min. 56 sec.; 72. Hellemons
51 uur 24 min. 21 sec.
RONDE VAN HOORN.
Op den Nationalen Feestdag, Dinsdag 6
September 1938, zal te Hoorn een Ronde
worden gehouden voor onafhankelijken,
amateurs en nieuwelingen.
Het parcours (Draafsingel, Oosterpoort,
Kleine Oost, Vollers waard, Achter de
Vest, Koepoortsplein) bevindt zich geheel
in de stad en is pl.m. 1700 M. lang.
De nieuwelingen rijden 29 ronden (50
K.M.) en de onafhankelijken en amateurs
44 ronden (75 K.M.) De wedstrijden van
gen aan des middags om half twee.
De prijzen, waaronder 200 in contan
ten, een compleet race-rijwiel, een voorge-
monteerd frame enz., zullen in staat blijken
te zijn de beste Nederlandsche renners naar
Hoorn te trekken.
Het organisatorisch werk is in handen
gegeven van den heer H. Rijnsent te
Medemblik, waar tevens gelegenheid tot
inschrijving is.
Paarden.
Op den eersten avond van het vier-
daagsche internationaal concours hip-
pique heeft luitenant Greter, die met
„Carina" als laatste deelnemer in het
zware springconcours uitkwam, de beste
prestatie geleverd uit een sterk bezet
internationaal veld. Met 'n foutloos par
cours en den snelsten tijd, 1. min. 16 4/5
sec., werd luitenant Greter eerste.
In het springconcours A. werd het
een Iersche zege. Capt. Ahern maakte
met „Glendalough" 0 fouten en den
snelsten tijd van den dag, 1 min. 15 sec.
Toen gisteravond te zeven uur de wed
strijd om den Olympischen Stadion-prijs A.
begon, was het zeer goed weer. Het par
cours was 650 meter lang, waarover zestien
hindernissen stonden verspreid met een
maximum hoogte van 1.35 meter. De maxi-
mumtijd, binnen welken het parcours moest
worden afgelegd, bedroeg 1 min. 53 sec.
Reeds de tweede ruiter wist het beste par
cours te maken. Het was de Ier captain
Ahern, die met „Glendalough" een fout
loos parcours reed in den tijd van 1 min. 15
sec. De Iersche vlag werd hierna geheschen.
De zes overige prijswinnaars maakten
allen eveneens een foutloos parcours. Het
waren de Ier captain Lewis met „Gleannta
Aomdroma" in 1 min. 22 sec., kapitein Nij-
natten met „Flou Flou" in 1 min. 25 4/5 sec.,
ritm. Pahud de Mortanges met „Silver Star"
in 1 min. 26 2/5 sec., ritm. Grovestins met
„Isard" in 1 min. 28 4/5 sec. De heer Leeu
wenburg met „White Bear" 1 min. 29 1/5
sec. en luit. Kloppenburg met „Juno" 1 min.
29 2/5 sec.
Van de dames, die meereden, maakte mej.
Gerritsen het beste parcours met „Sofia".
Zij maakte 4 fouten in 1.23 waarmede zij de
achtste plaats bereikte.
Vervolgens werd de Olympische Stadion-
prijs-B verreden. Het parcours was gelijk
aan het vorige, alleen waren de hindernis
sen verhoogd tot een maximum van 1-45
meter.
De eerste ruiter die een foutloos parcours
reed was de Duitscher Oberleutnant Frei-
herr von der Bongart, die een fraai parcours
reed in 1 min. 24 sec. Een sneller parcours
reed zijn landgenoot oberleutnant Brinck-
mann met Oberst 2, die het parcours vol
bracht in 1.14 2/5 sec. doch 4 fouten
maakte.
Bij het begin van de tweede helft van den
wedstrijd om den Olympischen Stadionprijs
B. reed de Nederlandsche luitenant Greter
met Trixie een foutloos parcours in 1 min.
31 2/5 sec.
De ritmeester van der Voort van Zijp met
Present maakte b:j de elfde hindernis, een
driedubbele barrière, een gevaarlijken val.
„Present" wandelde om te kalmeeren alleen
naar den uitgang. Hij werd weer gevangen
en het parcours werd voortgezet. Het ge
volg was een tijd van 3 min. 16 sec. met 32
3/4 fout, aangezien voor elke seconde boven
den maximum tijd een kwart fout wordt
geteld.
In dezen wedstrijd wisten tien ruiters een
foutloos parcours te rijden. De laatste ruiter,
de Nederlander luitenant Greter maakte
met „Carina" den besten tijd zonder fouten.
Deze combinatie reed het parcours in 1 mi
nuut 16 4/5 sec. Nadat dus vrijwel geduren
de den geheelen wedstrijd de Duitsche vlag
had gewapperd werd bij het sluiten van den
avond de Nederlandsche driekleur gehe
schen!
De uitslagen luiden:
Olympische Stadionprijs A:
1. Capt. Ahern (Ierland) met „Glenda
lough" 0 ft., tyd 1 min. 15 sec.; 2. Capt.
Lewis (Ierland) met „Gleannte Aondroma"
0 ft., 1 min. 22 sec.; 3. Kapt. Nijnatten (Ne
derland) met „Flou-Flou" 0 ft., 1 min. 25
4/5 sec.; 4. Ritm. Pahud de Mortanges (Ne
derland) met „Silver Star" 0 ft., 1 min.
26 2/5 sec.; 5. Ritm. Baron Sirtema van
Grovestins (Nederland) met „Isard" 0 ft,,
1 min. 28 4/5 sec.; 6. P. J. O. Leeuwenburg
(Nt Ierland) met „White Bear" 9 ft., 1 min.
291'5 ree.; 7. Luit. Kloppenburg (Neder
land) met „Juno" 0 ft., i min. 29 2/5 sec.;
8. Mej. J. C. Gerritsen (Nederland) met
„Sofia" 4 ft., 1 min. 23 sec.
Olympische Stadion prijs B:
1. Lt. Greter (Nederland) met „Carina" 0
ft. tijd 1 min. 16 4/5 sce.; 2. Ritm. K. Hasse
(Duitschland) met „Goldammer" 0 ft., tijd 1
min. 17 2/5 sec.; 3. Oblt. Brinckmann
(Duitschland) met „Baron 4" 0 ft. tijd 1
min. 18 3/5 sec.; 4. Lt. de Bruine (Neder
land) met „Ernica" 0 ft., 1 min. 20 sec.; 5.
Oblt. Weidemann (Duitschland) met „Fri-
dolin" 0 ft. 1 min. 21 2/5 sec.; 6. Oblt. frhr.
v. d. Bongart (Duitschland) met „Irrlicht" 0
ft., 1 min. 24 sec.; 7. Lt. de Bruine (Neder
land) met „Milord" 0 ft., 1 min. 25 3/5 sec.;
8. Oblt. Weidemann (Duitschland) met
„Olaf" 0 ft., 1 min. 26 1/5 sec.; 9. Lt. de
Voghel (België) met „La Biguine" 0 ft., 1
min. 26 4/5 sec.; 10. Lt. Greter (Nederland)
met „Trixie" 0 ft. 1 min. 31 2/5 sec.
Turnen
TURNDAG TE STOMPETOREN.
Zondag zal Stompetoren den geheelen dag
in het teeken der turnsport staan, want de
plaatselijke vereeniging „Voorwaarts" orga
niseert dan ter gelegenheid van haar 55-jarig
bestaan groote wedstrijden voor de leden,
aangesloten bij den turnkring Alkmaar en
Omstreken.
De wedstrijden, waaraan meedoen Turn-
lust (Oterleek), U.D.I. (Hensbroek), Turnlust
(Alkmaar), de Halter (Alkmaar), K. en VI.
(Alkmaar), D.O.V.E.S. (Heiloo), Be Quick
(Bergen), D.O.S. (Castricum), Dasko (War-
menhuizen), O.K.K. (den Helder) en Voor
waarts zelf, beginnen des morgens reeds
met vereenigingswedstrijden voor meisjes,
jongens, dames en heeren. Om 1 uur volgt
dan een marschwedstrijd, terwijl het mid
dagprogramma o.a. bevat vrije oefeningen,
demonstraties (o.a. van de Be Quick-dames
met het „Ostende-nummer" en de bonds-
serie K.N.G.V. 1937), en verder estafettes en
touwtrekken.
Aan de wedstrijden nemen ruim 600 tur
ners deel.
Moge fraai zomerweer dezen turndag be
gunstigen.
Zwemmen.
DE NEDERLANDSCHE
KAMPIOENSCHAPPEN.
Een Alkmaarsche deelnemer.
Aan de wedstrijden om de nationale kam
pioenschappen, die Zaterdag en Zondag te
Haarlem worden gehouden, zal dit jaar voor
het eerst ook een D.A.W.-lid deelnemen.
Mays start namelijk op het nummer 200 M.
schoolslag heeren, waarvoor 12 zwemmers
zijn ingeschreven, o.m. de kampioen en
recordhouder Smitshuyzen (A.Z. 1870),
Kruithof en Korpershoek (beiden R.Z.C.), de
Vries (Star), Verhoef (Zian), Bronsveld
(Het IJ) en Gerkens (Nereus).
Zaterdag worden de series verzwommen,
waarvan de zes snelste zwemmers naar de
finales van Zondag overgaan.
Het zou reeds een bijzonder mooi succes
zijn, wanneer Mays er in zou kunnen slagen
om zich bij de sterkste zes van Nederland te
plaatsen, iets waarvoor vermoedelijk een tijd
van om en bij de 3 min. noodig zal zijn, een
tijd, dien het D.A.W.-lid enkele weken ge
leden reeds dicht benaderde. Wij zijn er
dan ook van overtuigd, dat Mays D.A.W.
waardig zal kunnen vertegenwoordigen en
wenschen hem veel succes toe.
Wandelsport.
DE VIERDAAGSCHE AFSTANDS-
MARSCHEN.
4700 deelnemers.
Van officieele zijde is meegedeeld, dat het
aantal inschrijvingen voor de internationale
vierdaagsche afstandsmarchen, welke van
26 tot en met 29 Juli a.s. in den omtrek van
Nijmegen zullen worden gehouden, thans
4700 bedraagt, 200 meer dus dan het vorig
jaar. Men rekent erop, dat dit getal nog
grooter zal worden, daar inschrijving tegen
verhoogd inschrijfgeld nog mogelijk is.
Duitschland is met 40 wandelaars het
sterkst vertegenwoordigd, daarna komen
Engeland met 26 personen, Frankrijk met 6,
Denemarken met 5 en Zwitserland met 5
wandelaars, terwijl er ook een Belg deel
neemt. Er loopen ruim 2800 burgers mee,
van wie 700 dames en verder 1700 militairen.
Motorsport.
DE INTERNATIONALE MOTOR-
ZESDAAGSCHE.
De vierde etappe.
Gisteren is de vierde etappe, welke in een
lusvorm van 494 K.M. lengte uit Llandrindod
Wells en weer terug voerde, verreden. Het
is een buitengewoon zware rit geworden.
Het regende vrijwel den geheelen dag en de
slechte berg- en binnenwegen werden bin
nen korten tijd in ware modderpoelen her
schapen. Beekjes, welke moesten worden
doorwaad, waren door het water uit de ber
gen opgezwollen en veroorzaakten vele
moeilijkheden. De renners moesten met hun
machines door ondiepe kuilen vol modder
en water en bovendien maakte de korrelige
bovenlaag van het wegdek het den renners
buitengewoon lastig. Vooral bij Berwyn was
het verschrikkelijk. Men moest hier een
steile grashelling op, welke zoo glad was als
groene zeep. Overal zag men glijdende en
glibberende machines en renners en zonder
hulp van het publiek zouden vele renners
niet boven gekomen zijn. De zyspanrijder
van het Engelsche Trophy-team, Waycott,
legde zelfs sneeuwkettingen om! Het werd
een ware slachting, talloos waren de straf-
punten, welke hier moesten worden uitge
deeld. Men is echter bezig, deze controle te
doen neutraliseeren, want het was inder
daad te erg.
Van Nederland zijn er nog slechts twaalf
renners in den strijd. Van het A-team kwam
Roest te vallen, een cylinder van zijn B.M.W.
brak af en toen moest hij den strijd staken.
De Zundapp-rijder Persoon kreeg een kapot
balhoofd en moest eveneens uitvallen, ter
wijl de D.K.W.-rijder Zijlaard wegens ban
den- en remmenpech ook van verderen strijd
moest afzien. Van het A-team zijn nog in
den strijd van Hamers veld en Bovee, van
het B-team Fijma en Renooy. Een fraaie
prestatie leverde de Duitsche ploeg voor de
zilveren vaas, welke met 20 minuten voor
sprong als eerste binnenkwam. Bovendien
zijn het Engelsche A- en B-team ook nog
zonder strafpunten. Groote bewondering
heeft ieder voor de schitterende prestatie
van de eenige deelneemster, mej. Cottle
(Engeland), die thans reeds voor de veer
tiende maal aan een motorzesdaagsche deel
neemt en thans nog zonder strafpunten is.
Voetbal.
In het Juli-nummer van het Alcmaria-
Nieuws heeft Elte een sympathiek af
scheidswoord geschreven n. a. v. den dood
van ds. Baar, die een groot vriend van
Alcmaria was.
Een idee, dat meer dan gewone aandacht
verdient is wel het plan, geopperd om een
Alkmaarsqhen sportdag te houden, waarbij
de opbrengst ware te bestemmen voor een
liefdadig doel! Zoo'n plan moet o. i. geen
plan blijven.
In het zeer goed verzorgde nummer
een kunst op zich zelf in de zomermaan
den! vinden we verder nog artikeltjes
over buitenlandsche trainers, het Alk
maarsche garnizoen en de sport, een en
ander uit de oude doos en tenslotte tal van
mededeelingen.
Naar wij vernemen zal de minister
van openbaar welzijn te Tokio, onder
wiens departement ook sport ressor
teert, niet toestaan, dat Japansche
athleten zullen deelnemen aan de
spelen der twaalfde Olympiade in 1940,
waar die ook mogen worden gehouden.
In plaats hiervan heeft de minister het
plan opgevat, om ter gelegenheid van
het 2600-jarig bestaan der Japansche
dynastie nationale spelen te Tokio te
organiseeren.
Uit New York wordt gemeld, dat Grover
Wahlen, de president van de wereldten
toonstelling te New York, medegedeeld
heeft, zich onmiddellijk in verbinding te
zullen stellen met het Amerikaansch
Olympisch comité, om de mogelijkheid te
onderzoeken de Olympische spelen in 1940
op het tentoonstellingsterrein te doen hou
den.
Lord Aberdare, het Engelsche lid van het
internationaal Olympisch comité, heeft gis
teren te Londen verklaard, dat het bericht,
waarin gezegd wordt, dat men in Engeland
de mogelijkheid onder het oog ziet om de
spelen in 1940 te Londen te houden, in ge
val Helsingfors niet bij machte zou zijn dit
te doen, onjuist is. Engeland hoopt er even
wel op, de spelen in 1944 te mogen organi
seeren.
Het bericht, dat Japan van de organisatie
der spelen in 1940 afziet, heeft, zooals wel
te verwachten was, in Finland verheugen-
den weerklank gevonden. Onmiddellijk
kwamen te Helsingfors de bladen met extra
edities uit, welke in een ommezien van de
hand waren.
Ernst Krogius, de vertegenwoordiger van
Finland in het internationaal comité, heeft
verklaard, dat Finland zeer wel in de ge
legenheid verkeert, om de spelen in 1940 te
organiseeren. Nochtans zou hem 1944, in
verband met den gevorderden tijd, liever
zijn geweest.
Erik von Frenckell, loco-burgemeester
van Helsingfors, meende, dat het I. O. C.
thans den plicht heeft, allereerst Finland te
vragen of het de organisatie der spelen in
1940 wil overnemen.
Helsingfors zal de spelen organiseeren,
indien de regeering zich bereid zou verkla
ren, de subsidie, welke reeds vroeger toe
gezegd was, ter beschikking te stellen.
Urho Kekkonen, de Finsche minister van
binnenlandsche zaken en voorzitter van den
Finschen sportbond, verklaarde, dat Hel
singfors zoowel voor 1940 als 1944 bereid
zou zijn de spelen te doen houden. Natuur
lijk zou men die in 1944 beter kunnen voor
bereiden.
Over het algemeen krijgt men den indruk,
dat zoowel Finland als Helsingfors gaarne
bereid zijn de Olympische spelen 1940 of
1944 te organiseeren. Maar het groot-
scheepsche van Berlijn 1936 zal men dan
niet krijgen, men zal zich dan meer aan het
programma der spelen in 1912 te Stockholm
houden, zonder een omvangrijk programma.
In Noorwegen verkeert men in dezelfde
stemming als in Finland ten opzichte van
het afzien der spelen door Japan.
Thomas Fearnley, de leider van de Noor-
sche wintersport, verklaarde aan een ver
tegenwoordiger van het A. N. P., dat Oslo
al het mogelijke zal doen, om, volgens de
traditie, de winterspelen in 1940 te doen
organiseeren.
Oslo is hiertoe zeker in staat.
De ondervoorzitter van den Noorschen
sportbond, Kjennerud, verklaarde woorde-
^Indien Noorwegen verzocht zal worden
de Olympische winterspelen in 1940 te or
ganiseeren, zal het aan dit verzoek gevo.g
geven. De sportleiders van Noorwegen zu -
'len dan onmiddellijk bijeenkomen.
Oordeel van baron Schimmelpen-
ninck van der Oye.
De president van het Nederlandsch Olym
pisch comité, mr. A. baron Schimmelpen-
ninck van der Oye, deelde ons mec'®'
geenszins verrast te zijn, dat Japan afstand
van de Olympische spelen had gedaan. In
welke stad de spelen in 1940 zullen plaats
vinden, zal binnen korten termijn wel door
het I. O. C. beslist worden. In ieder geval
zal de reis voor een eventueel uit te zenden
ploeg van Nederland wel niet zoo ver zijn,
als naar Tokio.
Het aantal Nederlandsche athleten, dat
in 1940 uitgezonden zal worden, kan uit den
aard der zaak nu uitgebreid worden.
Het bestuur van het N. O. C. zal,
zoodra definitief bekend is, waar de spelen
in 1940 zullen worden gehouden, de nieuwe
situatie onmiddellijk onder het oog zien en
zijn maatregelen treffen.
NIEUWE VLUCHT ROND DE WERELD.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
te half één is de bekende Duitsche vlieger
Hans Bertram van het vliegveld Tempelhof
vertrokken met een gewoon toestel van de
Lufthansa om een tocht rond de wereld te
maken langs de bestaande routen. Het mot
to is: „vlucht rond de wereld op de minuut".
Bertram is hiermede een tocht van meer
dan 39.350 K.M. begonnen, welke hij denkt
af te leggen in 19 dagen, 22 uur en 35 mi
nuten. Tot Bagdad wil hij gebruik maken
van de Lufthansa. Van Bagdad naar Bang
kok van de Air France, van Bangkok naar
Hongkong en van de Imperial Airways.
Van Hongkong denkt hij met de United
Airlines en de Pan American Airways via
Manilla, Guam, Wake Island, Midway Is-
land, Honoloeloe en San Francisco naar
New York te vliegen en van hier via Lis
sabon naar Berlijn zal worden gebruik ge
maakt van de Deutsche Lufthansa. De vlie
ger wordt 3 Augustus a.s. te Berlijn terug
verwacht.
ITALIAANSCH VERKEERSVLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Verscheidene lijken reeds aange
spoeld.
Een Italiaansch verkeersvliegtuig van den
dienst Gagliari (Sardinië)Rome, aan
boord waarvan zich twintig personen be
vonden, wordt vermist.
Het toestel was gisterochtend om 7.35 uur
van Gagliari vertrokken met zestien passa
giers en een uit vier personen bestaande
bemanning. Sedertdien had men het niet
meer gezien.
Naar vernomen wordt heeft men reeds
verscheidene lijken uit de zee opgevischt.
Gisteravond is in volle zee het wrak
gevonden van het Italiaansche watervlieg
tuig. De twintig inzittenden zijn allen om 't
leven gekomen.
Tot nu toe Zijn slechts zes lijken aange
spoeld. Onder de passagiers bevonden zich
twee zusters van den onderstaats-secretaris
voor luchtvaart, generaal Valle.
Een onderzoek naar de oorzaken van het
ongeval is ingesteld.
Tien lijken gevonden.
De torpedopager „Astoria" heeft tien lij
ken aan land gebracht van passagiers van
het verongelukte Italiaansche watervlieg
tuig. Onder de geborgen slachtoffers be
vindt zich o.m. mevr. Valle, de zuster van
den onderstaats-secretaris voor de lucht
vaart en een jong nichtje van mevr. Valle.
Met oorlogsschepen blijft men zoeken naar
de overige tien slachtoffers, onder wie zich
nog een tweede zuster van generaal Valle
moet bevinden. In het geheel bevonden
zich 20 personen aan boord van het veron
gelukte toestel.
Van de zijde van het luchtverdedigings
fonds verzoekt men ons te willen mede-
deelen, dat er nog eenige plaatsen beschik
baar zijn voor de kostelooze opleiding tot
het a-vliegbrevet en het m-vliegbrevet,
onder de voorwaarde, dat de candidaat een
overeenkomst met het Rijk aangaat voor
uitzending als aspirant-officier-vlieger
naar Nederlandsch-Indië onder gunstige
voorwaarden.
De gegadigden moeten Nederlander zijn,
ongehuwd, minstens 19 jaar en niet ouder
dan 24 jaar. Einddiploma H.B.S., Gymna
sium, M.T.S. of een daarmede gelijkstaande
opleiding is vereischt. De candidaten moe
ten gekeurd worden door den geneeskun
digen raad van het ministerie van kolo
niën voor uitzending naar de tropen en
door den vliegmedischen dienst te Soester-
berg voor lichamelijke geschiktheid voor
militair vlieger. Beide keuringen zijn kos
teloos.
Het secretariaat van het luchtverdedi
gmgsfonds, Vijverweg 2, Wassenaar, ver
strekt uitgebreide inlichtingen over' deze
opleiding.
Het zomervervoer van de K.L M
een ongekende vlucht. Er worden daE<
vervoercijfers gemeld, welke in jaren
bereikt werden. Was kort geleden nog
record voor het vervoer binnen de
zen van Europa een kleine 800 pas
op één dag, Zaterdag j.1. werd een t<
bereikt van bijna 100 méér. Op dien
vermeldde het binnenlandsche
365 passagiers, op de Europeesche
werden 525 vervoerd. In het binr
gen met den dienst naar Leeuwarden
neemt
dagelijks
niet
het
gren-
passagiers
totaal
dag
verkeer
lijnen
binnenland
gevlo-
en
Groningen. Deze lyn had op dezen Zate*.
dag een totaalvervoer van 120 passagier.
Hierop volgde de Zeelandlyn met 112
Texel met 51.
In het Europeesche verkeer staat Londen
nog altijd aan de spits. Op dezen record*
dag met 150 luchtreizigers. De dubbel-
daagsche dienst naar Praag, Weenen en
Boedapest vliegt altijd nog met uitverkoch
te toestellen. Een kleine 100 passagiers
vlogen tusschen Londen en Boedapest.
Ook de lyn naar Midden-Engeland is
veel beter dan vorige jaren. Het bezet
tingspercentage ligt ongeveer 100 hooger
dan in 1937.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen was
R Uitreis: Ibis te Bandoeng; Reiger te
Jodhpoer; Wielewaal te Athene.
Thuisreis: Oehoe te Jodhpoer; Gier te
Medan.
PREDIKBEURTEN.
ZONDAG 17 JULI 1938.
ALKMAAR.
Groote Kerk, 10 uur, ds. van Dop (h.
Avondm.)
Kapelkerk, 8 uur, ds. Klein Wassink; ->
10 uur, ds. Hoek, van Amsterdam; 6 uur,
ds. van Dop (dankzegging).
Rem. Gerei Gemeente, 10.30 uur, ds.
Cramer, van Oosterbeek.
Ev. Luth. Kerk (Oudegracht), 10.30 uur,
ds. v. d. Woude.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, dr. A. K.
Kuiper, em.-pred.
Geref. Kerk, 10 uur, ds. von Meyenfeldt;
5 uur de heer Ch. H. Swen, cand. te Eg-
mond aan Zee.
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10 en
4.30 uur en Woensdagavond, 8 u„ dienst
Ned. Chr. Gemeenschapsbond, Woens
dagavond, 8 uur, openluchtsamenkomst op
het plein aan de Uitenboschstraat
Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 uur,
ds. Ruys, onderwerp: „Hy hoort en Hjj
redt"; av. 7 uur ds. Ruys.
Leger des Heils (stichter William Booth),
Limmerhoek no. 40; Zaterdagavond, 8 uur,
openluchtsamenkomst op de Steenenbrug;
Zondag 10 uur heiligingsdienst, 3.30 uur
openluchtmeeting bij den Kattenberg, 8 uur
verlossingssamenkomst. Deze diensten staan
o. 1. v. kapiteine Ossendrijver van Den
Helder. Dinsdagavond, 8 uur, soldatensa-
menkomst; Donderdagavond, 8 uur, heili
gingsdienst.
Ned. Leger des Heils, Hekelstraat no.
9; Vrijdagavond, 8 uur, wydingsdienst; Zon
dag, 10 uur, wydingsdienst, 8 uur openbare
verlossings-byecnkomst; Dinsdagavond, 8
uur, openbare verlossings-byeenkomst; Don
derdagavond, 8 uur, mannenbyeenkomst
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, av. 7 uur, ds. Bloemhof!.
BERGEN, 10 uur, ds. v. d. Kieboom.
Ger. kerk, 10 en 3.30 uur, ds. van Minnen.
Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds.
Aalders, van Haarlem.
BERGEN AAN ZEE, 10.30 uur. ds. J. C.
van Dyk, van Bloemendaal (liturgische
dienst).
BARSINGERHORN, geen dienst.
BARSINGERHORN, Doopsgezinde Ge
meente, geen dienst.
BURGERBRUG, 10.30 uur, ds. Witkop.
DIRKSHORN, geen dienst.
DRIEHUIZEN, 's morgens 10 uur. ds. J,
E. Loysen.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, ds. Roobol.
EGMOND AAN DEN HOEF, 10 uur, ds.
Rasch.
GROET, 10.30 uur, ds. Bocke.
GROOTSCHERMER, 10 uur, dt Boeren-
donk (zang van het kerkkoor).
HEILOO, 9.30 uur, ds. Bloemhoff; tekst
Hand. 8 19, onderwerp: „Maak ons afgun
stig Heer".
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging, a. d.
Kerklaan, 10 uur de heer Lodder, van
Alkmaar.
HEERHUGOWAARD, 10.30 uur (n. t.),
ds. v. d. Kam.
LIMMEN, 2 uur. ds. Bloemhoff.
NIEUWE NIEDORPds. Boeke.
NIEUWE NIEDORP, Doopsgezinde Ge
meente, 10.30 uur, ds. H. J. de Wilde, van
Wieringen.
NOORDSCHARWOUDE, 11 uur, ds.
Bloemhoff.
OUDE NIEDORP, 's av. 8 uur, ds. v. d.
Heide.
OOST-GRAFTDIJK, 's av. half acht, ds.
J. E. Loysen.
OUDESLUIS, geen dienst.
OPMEER, av. 8 uur, ds. v. d. Kam.
OTERLEEK, .10.30 u. (n. t.), ds. Kastein.
OUDORP, 10 uur, ds. Heep.
PETTEN, 10.30 uur, de heer Korndörffer.
SCHAGEN, 2 uur, ds. Eikema (afscheid;
kerkkoor; extra-collecte).
SCHAGEN, geref. kerk, Kantongerechts
gebouw, Landbouwstraat, 9.30 en 5 uur
(n. t.), ds. Bakker, van Oudehorne.
fwJMaartensbrug, geen dienst.
Recn dienst.
SCHERMERHORN, geen dienst wegens
vacaturebeurt.
SCHOORL, 9 uur, ds. Boeke (vroegdienst
met de jeugd).
V rije Evangelisatie, boschje achter ,.d<
Roode Leeuw", nam. 4.30 uur (n. t), ds.
Ruys, hagepreek.
SINT PANCRAS, 9.30 uur (H Avond»-)
en 6.30 uur (dankz.), ds. Krop
STOMPETOREN, geen dienst wegens va
caturebeurt.
UITGEEST, 10 uur, ds. mr. H. Riep»1'
van Edam.
URSEM, geen dienst
7xnn cr-^ J ®een dienst.
-SCHERMER, geen dienst.
Alléén 2de handsch goederen.
35 ct. p, 5 regels, uitsluitend d contant-