WITTE ET BIJPROGRAMMA een stiefkind, dat toch zoo mooi kan zijn c ZJ Een interview met de Steiner tweelingen. Actualiteit in de Hint. „WATERRATTEN"EN DE DERBY VAN EPSOM. ONZE BIOSCOPEN. Miniatuur-filmpjes. ml son leidt de Productie van „The Mad Miss Manton", terwijl Leigh Jason re gisseert. lh. 1 l'RtoJten DERDE Hl.AD. H Wanneer we eens onze aandacht wij den aan een tweetal filmjes uit het bijprogramma doen wij het, omdat wij daar een bijzondere reden voor meenen te hebben. Over het algemeen wordt het bijprogramma als een stiefkind be handeld, in het bijzonder door het publiek. Behalve het teekenfilmpje, dat grappig en telkens weer verrassend is, neemt men een zgn. bij-film in den regel slechts noode op den koop toe en wacht ongeduldig op het begin van de hoofdfilm. Daarbij ziet men maar al te vaak over het hoofd, dat zoo'n „bij-film" soms meer uitdrukt van den geest van de film dan de speelfilm, dat het leven in zijn schijnbaar toevallige, instinctieve en ondergeschikte beweging in een journaal film heviger en suggestiever tot uiting komt dan in een in de studio opgenomen en ge trukeerde rolprent. De waarde en beteekenis van een (goede journaalfilm schuilen in het feit, dat zij de geheele wereld omvat en zonder omhaal en zonder eenige strekking 't geheele mensch- dom levendig vereenigt. Zoo'n filmpje verraadt soms meer dan 'n hoofdartikel in de krant, vergemakkelijkt het begrijpen van den een of anderen toe stand in de wereld meer dan een uitvoerige, met kennis van zaken geschreven brochure. Zoo'n filmpje kan een heldere spiegel zijn van land en volk, van werk en zijn ver maak. Wij worden getroffen door de waar heid der weergave, door de waarheid van 't onvervalschte oogenblik, die zeer goed in den vorm van filmkunst kan worden ge geven Wij hebben op deze pagina 'n aan tal foto's geplaatst, ontleend aan zoo'n „bij filmpje", getiteld „Red, White and Blue Champions", in het Nederlandsch „Water ratten" gedoopt en niet ten onrechte! Wij Nederlanders, een volk met een prachtigge reputatie op het gebied van de sport, die in de eerste plaats is te danken aan de presta ties van onze kranige zwemsters, tellen helaas nog velen onder ons, zelfs onder de jongere generatie, die de zwemkunst niet machtig zijn. Zoo'n filmpje als „Waterrat ten" zou daarom eigenlijk elke Nederlander, jong en oud, moeten zien, opdat hij de heer lij k-frissche sfeer van gezond en vroolijk leven in en met het water ondergaat en be seft, dat het water geen vijandig element behoeft te zijn. Dit filmpje geeft beelden uit het zonnige leven van een clubje jonge lui, jongens en meisjes van in Panama ge- stationneerde Amerikaansche marine-offi cieren. Het filmpje werd door Jack Eaton samen gesteld en uitgebracht in een serie korte sportfilms, die onder leiding staan van den bekenden Amerikaanschen sportjournalist Grantland Rice. Ted Husing leverde er zijn vlotte en vaak humoristische opmerkingen bij. In brillante beelden, die door de kleur en de verrassende beeldinstelling den diep- blauwen subtropischen hemel, den frisschen zeewind, de stralende zon en het parelende, kristalheldere water bijna physiek waar neembaar maken, wordt ons de training van deze benijdenswaardige menschen ge schetst. Onder leiding van een trainer be ginnen de allerjongsten, de drie- en vierja rigen hun grappig geploeter in het ondiep ste gedeelte van het bassin. Watervrees is voor de kinderen blijkbaar een geheel on bekend begrip. De grooteren, jongens en meisjes van zes tot acht jaar, wagen al flin ke sprongen van de laagste plank, en de ouderen, goed gebouwde, er gezond en vroo lijk uitziende jongelui, deinzen voor niets meer terug en voeren in een volmaakten stijl hun ingewikkelde duiksprongen uit van veertig meter hooge sluisdeuren, van de kranen en baggermolens en van de dekken der oceaanstoomers in het Panamakanaal, sprongen, die dikwijls vertraagd zijn opge nomen en den toeschouwer met bewonde ring vervullen om het verbluffende gemak, waarmede deze jonge, gestaalde lichamen zich in het natte element bewegen De foto's rechts geven een indruk van de onlangs verreden Engelsche Derby te Ep- som, die eveneens in een korte, spannende film werd vastgelegd. Er waren kennelijk moeite noch kosten gespaard om de waarde van de gefilmde actualiteit zoo hoog moge lijk .op te voeren. Toen de opnamestaf bij de voorbereidingen van de film-reportage van dezen belangrijksten dag in 't Britsche sportleven op verschillende moeilijkheden stuitte, die het filmen van de race van bin nen het terrein der Derby minder wensche- lijk maakte, deinsde men er niet voor terug een 85 voet hoogen toren van stalen buizen op te bouwen, even buiten de omheining van het terrein. Dezen toren ziet men op de eer ste foto afgebeeld. Daaronder prijkt een plaatje van de speciaal gebouwde camera, die de race op cellyloid heeft vastgelegd. Voor de opname-lens werden enorme te lescopen gebouwd. Het geheel rust op een speciaal ontworpen statief met draaiknop, die de camera rotsvast en vrij van tril lingen aan het platform van den toren be vestigden, want het is duidelijk, dat bij de enorme vergrooting, die door de voorge bouwde lenzen-combinaties wordt bereikt, de geringste schommelingen van de camera het beeld, waarop het tele-objectief is ge richt, uit het beeldvak (en dus van de film) zou doen wegschieten. Het resultaat, waar van men onderaan een foto kan zien, is dan ook in elk opzicht geslaagd te noemen. Zeer duidelijk is het verloop van de race te vol gen en vol bijzondere spanning is 't oogen blik, waarop het Fransche paard Bois Rous- sel vlak voor de finish eensklaps naar vo ren schiet om in een prachtigen stijl met eenige lengten voorsprong de race te win nen MSBRUIK VAN VERTROUWEN. Bioscoop-theater Harmonie. Wie een film zoekt, waarbij hij eens hartelijk zal kunnen lachen, moet deze week niet naar de Harmonie gaan. Maar wie een dramatisch gegeven op sublieme wijze vertolkt wil zien, met al het sentiment, dat de Franschen daarin kunnen leggen ,die moet zijn schreden wel naar dit theater richten. Danielle Darrieux, de voortreffelijke ver tolkster van de hoofdfiguur, hebben wij in deze film niet eenmaal zien lachen. Zij gaat een lijdensweg en zij gaat dien omdat zij niet anders kan. Zij bedriegt mènschen, die vertrouwen in haar stellen, maar zij heeft dat vertrouwen noodgedwongen willen winnen en nu zij eenmaal op den weg van leugen en bedrog is, durft zij zich niet tegen de omstandigheden verzetten. Een jong meisje, Danielle, verliest haar grootmoeder, die haar studie op de Sor- bonne betaalde. Zij blijft zonder familie en zonder middelen van bestaan achter en de conciërge van het huis waar zij haar hamertje heeft, dringt eiken dag sterker op betaling van de huurschuld aan. Dan komt de tijd, dat het meisje geen ■werk en geen eten heeft. Zij is twintig jaar en knap. Zij solliciteert en kan aller lei betrekkingen krijgen als zij maar ge willig genoeg is om zich door de mannen, wier protectie zij noodig heeft, te laten omarmen. Zij deinst voor dat alles terug en het gevolg is een plan tot zelfmoord, omdat het leven haar te zwaar is. Dan verschijnt er een vriendin, die een oud album heeft gevonden. Een actrice heeft daarin haar leven beschreven en vertelt van den man ,dien zij liefhad en die een ander trouwde. Zij heeft zelfmoord ge pleegd en haar kind, dat ook het zijne Was, is gestorven. Die man leeft nog, hij is rijk en beroemd ®n Lydia Danielle geeft zich voor het kind uit. De man Charles Vanel vertelt van haar aan zijn vrouw en beiden nemen het meisje in hun huis op. Zij kan weer studeeren en vindt een bewonderaar in den secretaris van haar zoogenaamden vader. Maar het berouw verteert haar. Zij weet hoe zij deze menschen bedrogen heeft en als zij eenmaal afgestudeerd als advocate in een soortgelijk geval voor een jong meisje moet optreden, verdedigt zij deze zoo hartstochtelijk, dat de gastvrouw alles begrijpt. Deze vrouw Valentine Tessier ver geeft haar. De man mag nooit weten, wie het meisje in werkelijkheid is. De secre taris wil haar ten huwelijk vragen. En Lydia geeft toe, omdat zij begrijpt, dat het te laat is om nu nog terug te kunnen keeren. Een prachtfilm met buitengewoon ge voelig spel van vele knappe artisten. Vooraf veel wereldnieuws, twee screen- songs en fraaie opnamen over het konink lijk bezoek aan Parijs. MR. MOTO SLAAT TOE. Roxy-theater. \velk een uitstekend acteur Peter Lorre is, bewijst hij opnieuw in de tweede film uit de „Mr. Moto"-serie, die thans in het Roxy- theater wordt vertoond. Hij is de zeldzaam handige internationale detective van Japan- sche origine, die door zijn bijzonder sterk spel de toeschouwers tot het einde weet te boeien. Hij heeft in deze film geen gemak kelijke taak, want het gaat weer tegen een niets ontziende bende, die alles waagt om in het bezit te komen van de groote schatten in de Gobi-woestijn bij het graf van Djengis Kan. Een wegwijzer is daarvoor noodig en alleen de geteekende weg op zeven z.g. „Makemono's" kan helpen. Van deze zeven zijn er zes in het bezit van de hooge famil'e Chung. De zevende is gestolen en de geraf fineerde misdadigersbende weet de Chung- familie zoodanig in 't nauw te brengen, dat het heilige familiebezit wordt verraden. Maar dan treedt Mr. Moto pas in zijn ware gedaante op en weet de gevaarlijke misda digers onschadelijk te maken. Maar hij ver brandt ook de fraaie kunstwerken, want als ze blijven bestaan zal er opnieuw strijd ont branden om „den weg naar onmetelijke rijk dom". Nu kan Prins Chung met opgeheven hoofd zijn voorvaderen ontmoeten. Een buitengewoon mooie en spannende film, vooral ook door 't mysterieuse milieu. Het spel is bijzonder goed en deze nieuwe Mr. Moto-creatie van Peter Lorre zal ten zeerste gewaardeerd worden. De verdere medewerkenden houden het geheel op hoog peil. Het voorprogramma verdient speciale vermelding. Het was zeer goed. Twee mooie journaals van Polygoon, een verrassende artistenrevue van eersterangskrachten, ge titeld „Instappen" en verder een aardige sportfilm en een alleraagdigste klucht van de bekende kindergroep „Our Gang" met „Spanky" aan het hoofd. HONDERD MANNEN EN EEN MEISJE. City Theater. Dat deze film in de groote steden van ons land door het overweldigend succes weken achtereen geprolongeerd is, zal niemand, die haar gisteravond in het City-theater zag, kunnen verwonderen. Een amusante film? Men zou „100 men and a girl" zoo kunnen noemen. Maar toch lang niet alleen, zelfs niet in de eerste plaats amusant. En hier door juist beteekent deze film méér. Want maar al te veel van die alléén maar „amusante" films toonen tegelijk een zóó vreeselijk onbelangrijk gegeven, een zoo ontstellend gebrek aan inhoud. En bij deze film is dit juist voorkomen: zoowel wat de originaliteit van het gegeven als wat de strekking van den inhoud betreft is deze film boeiend en interessant. Ze zal eiken toeschouwer, die niet al te veel afgestemd is op alléén grove effecten moeten boeien. Een zoo volkomen harmonie tusschen alle onderdeelen, waaruit een film bestaat; een film, die zoo „af" is we noemen in het bijzonder de muzikale begeleiding een film met dergelijke goede acteurs die een zoo bijzonder goed geheel vormen.ze zijn zeer schaarsch, maar de Amerikaansche filmindustrie heeft hiermee toch ge toond dergelijke goede films te kunnen ma ken. „Een schoone blonde filmster interviewen gaat niet zelden met eenige schroom ge paard, maar als men er twee tegelijk heeft die zeer aantrekkelijk en aanhalig zijn, spre kend op elkaar lijken en allebei graag op je schoot zitten, dan heeft men zich geen kleinigheid op den hals gehaald", schreef een interviewer on langs. Hij vervolgde: „De goudgelokte tweelingen Dorothy en Estelle Steiner, die wij opzochten in de studio, waar zij hun film debuut maakten in RKO Radio's „The Joy of Living", zijn juist op den leeftijd waar op men weigert stil te blijven staan op een- zelde plek. Om de verwarring tijdens ons interview volkomen te doen zijn, wisselden de twee lingen ieder oogenblik van plaats, waardoor het onmogelijk was ze uit elkaar te houden en het is vreeselijk om iederen zin te begin nen met „Wie ben jij nu?" Wij hadden over hen gehoord van een enthousiast zoeker naar talent voor RKO Radio, die hen had zien optreden op ver schillende liefdadigheidsfeesten te Holly wood en vernamen dat zij hun filmdebuut zouden maken in de film „Joy of Living", waarin Irene Dunne, Douglas Fairbanks Jr., Alice Brady, Lucille Ball en talrijke ande ren optreden. De eerste glimp die wij van Dorothy en Estelle opvingen was van hun blonde hoofd jes die boven de ruggen van de klapstoeltjes uitstaken, waarop hun namen waren aan gegeven en die precies gelijk waren aan de grootere stoelen waarop de naam Irene Dunne en die der andere spelers zijn ver meld. Na een weinig formeele voorstelling Estelle was onder haar stoel gekropen en blyven steken kwamen wij tot zaken. „Jullie zijn vijf jaar niet?" „Ja", antwoordde Dorothy, terwijl ze op onze knieën klauterden. „Neen", zei Estelle. „Wij zijn bijna een kwart jaar ouder." De vijfjarige tweelingen Dorothy en Estelle Steiner. „Is dit jullie eerste film?", vervolgden wij. „Ja", stemde Estelle toe. „Nee", zei Dorothy. „Wij hebben hier gisteren een film gemaakt en eergisteren en den dag daarvoor ook". Zij klom van onze schoot af. „Waar is jullie moeder?" gingen wjj verder. „Daar!" antwoordde Estelle, wijzend op Lucille BalL „Daar!" antwoordde Dorothy, wijzend naar een andere en ongegrimeerde dame. Ze hadden allerbei gelijk, want in de film is Lucille Ball hun moeder, terwijl de an. dere dame voor den burgerlijken stand hun mama is. „Die dame daar is onze Tante Maggie", vulde Estelle aan, wijzend naar Irene Dunne. en die leuke meneer is Grootvader Dennis" zij wees naar Guy Kibbee - „en daar", Alice Brady kwam juist bhmen, „hebt u onze grootmoeder." De scènes, waarin deze roerige sterren-in- het-klein optreden, vormen een vroolijke af- wisseling in de film, maar niet minder in de studio, waar ze alle medewerkenden afwis selend tot hilariteit of wanhoop stemmen." Een nieuwe rol voor Freddie Bartholomew. Freddie Bartholomew, de bekende jonge ster der Metro-Goldwyn-Mayer, die destijds voor David Copperfield ontdekt werd, en wiens bekendste rol tot dusverre wel het jongetje uit Stormduivels was, zal thans een speciaal filmscenario voor hem geschreven krijgen. De titel van deze nieuwe film zal luiden Lord Jeff. Paul Muni in ,Jt can 't happen Here". Het bekende boek van Sinclair Lewis, ge titeld „It can 't happen Here", zal door War ner Bros worden verfilmd met den wereld- beroemden acteur Paul Muni in de hoofdrol. Film verhindert huwelijk. Louis Hayward en Ida Lupino zouden vo rige maand getrouwd zijn als de bruidegom in spé niet zoo'n succes gehad had in zijn nieuwste film. De twee jeugdige filmspelers, die het plan hadden om in Juni hun huwelijksreis naar Engeland te maken om hun ouders te be zoeken, moesten hiervan voorloopig afzien omdat de RKO-leiders, nadat zij „The Saint in New-York" gezien hadden, Louis Heyward verzochten te blijven om te onderhandelen over een nieuwe serie films die gebaseerd is op Leslie Charteris' populaire detective figuur. RKO koopt rechten van „Bat Out of Heil" en „Picardy Max". „Bat Out of Heil", een verhaal van Crane Wilbur en „Picardy Max" door Haro'd Shu- mate, worden door RKO onder productielei ding van Cliff Reid op het witte doek ge bracht. „Bat Out of Heil" verhaalt de romantische avonturen van een stuntvlieger en zijn vriend, een verkeerspiloot, die verliefd wor den op een beroemde filmster en haar doublé. „Picardy Max" is de geschiedenis van de wedergeboorte van een man door de aanhan kelijkheid en de trouw van zijn hond. Shu- mate, van wien dit gegeven stamt, is door RKO Radio Pictures geëngageerd om het draaiboek te schrijven voor de filmversie. Zoo gezegd: we worden er niet mee ver wend. Er worden maar al te veel conces sies gedaan aan den slechten smaak van het publiek. En juist daarom valt een der gelijke film zoo op en is zij het zoo over waard door zeer velen gezien te worden. Leopold Stokowski als de beroemde dirigent van het wereldvermaard Philadel- phia-orkest; Deanna Durbin als de dochter van een werkloos musicus John Cardwell (Adolphe Menjou); Mischa Auer en nog vele andere, minder op den voorgrond tre dende figuren zij hebben samen een film gemaakt (onder de leiding van den bekenden regisseur Henry Koster), waar mee slechts weinige films vergeleken kun nen worden. Helaas! Het voorprogramma geeft o.m. een tee kenfilmpje en een humoristisch verhaal van het bekende genre. Voorts nog wereld nieuws in beeld. Virginia Weidler in „Mother Carey'i Chickens". De 11-jarige Virginia Weidler, die momen- teel met Clark Gable optreedt in „Too Hot to Handle" is van M.G.M. geleend om naast Anne Shirley, Jaes Ellison en Ruby Keelet een belangrijke rol te spelen in de film „Mo ther Carey's Chickens", momenteel in pro ductie in de RKO-studio's. De rolbezetting van deze nieuwe Pandro S. Berman productie bevat o.m. Frank Al- bertson, Fay Ba in ter, Ralph Morgan, Jacky Moran, Phyllis Kenedy, Donnie Dunagan, Margaret Hamilton, Harvey Clark ®n Alma Krueger. Rowland V. Lee heeft de regie. „The Miracle" wordt verfilmd. „The Miracle", het grootste tooneelstuk al ler tijden zal door Warner Bros met Bette Davis in de rol van de non worden verfilmd, aldus mr. Jack L. Warner, vice-president van Warner Bros. Het tooneelstuk werd indertijd onder Max Reinhardt zoowel in de groote steden van Amerika als in Europa met enorm succes op gevoerd. Verscheidene jaren geleden reeds verkocht Reinhardt de verfilmingsrechten van dit beroemde stuk aan Warner Bros. „Als bewijs van ons vertrouwen in de toe komst van de film", legde mr. Warner uit, „en mede door de groote verwachtingen, die wij van Amerika's grootste filmactrice Betty Davis koesteren, zullen wij onmiddellijk na de voltooiing van „The Sisters", waarin Bette momenteel naast Errol Flynn de hoofd rol vertolkt, deze film voorbereiden". Barbara Stanwyck in „The Mad miss Manton". Binnenkort zal Barbara Stanwyck de hoofdrol vervullen in de nieuwe RKO-film „The Mad Miss Manton", eén romantische comedie. Hoewel deze nieuwe productie Mis3 Stan wyck ruimschoots de gelegenheid schenkt haar talent als comedienne te demonstreer en, is het scenario niet van het komische-bij- kluchtige-af-genre, maar heeft een sterk dra- matischen achtergrond en een spannende in* trigue. Het oorspronkelijk verhaal, afkomstig van Wilson Collison, werd voor de film be werkt door John Monks Jr. en Fred Finkle- offe, de schrijvers van het succesvolle too neelstuk „Brother Rat". In „The Mad Miss Manton" zal tevens een nieuweling haar filmdebuut maken en wel Eleanor Hansen, een geliefde radioster te v-hicago, die onlangs door RKO gecontrac- teerd werd op langen termijn. Charles Dickens' „Old Curiosity Shop" wordt verfilmd. Warner Bros melden, dat zij Don Ry»n en Kent Gamet opdracht hebben gegeven het bekende verhaal van Charles Dickens, getiteld „Old Curiosity Shop" voor de film te bewerken. ^TdrÜkwerk rw\c ziet ALTIJD goed uit! deri leider^ au ald, ^oog 4M NeaenanM.- -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12