WITTE
ET BIJPROGRAMMA
een stiefkind,
dat toch zoo
mooi kan zijn
c
ZJ
Een interview met de Steiner tweelingen.
Actualiteit in de Hint.
„WATERRATTEN"EN
DE DERBY VAN EPSOM.
ONZE BIOSCOPEN.
Miniatuur-filmpjes.
ml son leidt de Productie van „The
Mad Miss Manton", terwijl Leigh Jason re
gisseert.
lh. 1 l'RtoJten
DERDE Hl.AD.
H
Wanneer we eens onze aandacht wij
den aan een tweetal filmjes uit het
bijprogramma doen wij het, omdat wij
daar een bijzondere reden voor meenen
te hebben. Over het algemeen wordt
het bijprogramma als een stiefkind be
handeld, in het bijzonder door het
publiek.
Behalve het teekenfilmpje, dat grappig en
telkens weer verrassend is, neemt men een
zgn. bij-film in den regel slechts noode op
den koop toe en wacht ongeduldig op het
begin van de hoofdfilm. Daarbij ziet men
maar al te vaak over het hoofd, dat zoo'n
„bij-film" soms meer uitdrukt van den geest
van de film dan de speelfilm, dat het leven
in zijn schijnbaar toevallige, instinctieve en
ondergeschikte beweging in een journaal
film heviger en suggestiever tot uiting komt
dan in een in de studio opgenomen en ge
trukeerde rolprent.
De waarde en beteekenis van een (goede
journaalfilm schuilen in het feit, dat zij de
geheele wereld omvat en zonder omhaal en
zonder eenige strekking 't geheele mensch-
dom levendig vereenigt.
Zoo'n filmpje verraadt soms meer dan 'n
hoofdartikel in de krant, vergemakkelijkt
het begrijpen van den een of anderen toe
stand in de wereld meer dan een uitvoerige,
met kennis van zaken geschreven brochure.
Zoo'n filmpje kan een heldere spiegel zijn
van land en volk, van werk en zijn ver
maak. Wij worden getroffen door de waar
heid der weergave, door de waarheid van 't
onvervalschte oogenblik, die zeer goed in
den vorm van filmkunst kan worden ge
geven Wij hebben op deze pagina 'n aan
tal foto's geplaatst, ontleend aan zoo'n „bij
filmpje", getiteld „Red, White and Blue
Champions", in het Nederlandsch „Water
ratten" gedoopt en niet ten onrechte! Wij
Nederlanders, een volk met een prachtigge
reputatie op het gebied van de sport, die in
de eerste plaats is te danken aan de presta
ties van onze kranige zwemsters, tellen
helaas nog velen onder ons, zelfs onder de
jongere generatie, die de zwemkunst niet
machtig zijn. Zoo'n filmpje als „Waterrat
ten" zou daarom eigenlijk elke Nederlander,
jong en oud, moeten zien, opdat hij de heer
lij k-frissche sfeer van gezond en vroolijk
leven in en met het water ondergaat en be
seft, dat het water geen vijandig element
behoeft te zijn. Dit filmpje geeft beelden
uit het zonnige leven van een clubje jonge
lui, jongens en meisjes van in Panama ge-
stationneerde Amerikaansche marine-offi
cieren.
Het filmpje werd door Jack Eaton samen
gesteld en uitgebracht in een serie korte
sportfilms, die onder leiding staan van den
bekenden Amerikaanschen sportjournalist
Grantland Rice. Ted Husing leverde er zijn
vlotte en vaak humoristische opmerkingen
bij.
In brillante beelden, die door de kleur en
de verrassende beeldinstelling den diep-
blauwen subtropischen hemel, den frisschen
zeewind, de stralende zon en het parelende,
kristalheldere water bijna physiek waar
neembaar maken, wordt ons de training
van deze benijdenswaardige menschen ge
schetst. Onder leiding van een trainer be
ginnen de allerjongsten, de drie- en vierja
rigen hun grappig geploeter in het ondiep
ste gedeelte van het bassin. Watervrees is
voor de kinderen blijkbaar een geheel on
bekend begrip. De grooteren, jongens en
meisjes van zes tot acht jaar, wagen al flin
ke sprongen van de laagste plank, en de
ouderen, goed gebouwde, er gezond en vroo
lijk uitziende jongelui, deinzen voor niets
meer terug en voeren in een volmaakten
stijl hun ingewikkelde duiksprongen uit van
veertig meter hooge sluisdeuren, van de
kranen en baggermolens en van de dekken
der oceaanstoomers in het Panamakanaal,
sprongen, die dikwijls vertraagd zijn opge
nomen en den toeschouwer met bewonde
ring vervullen om het verbluffende gemak,
waarmede deze jonge, gestaalde lichamen
zich in het natte element bewegen
De foto's rechts geven een indruk van de
onlangs verreden Engelsche Derby te Ep-
som, die eveneens in een korte, spannende
film werd vastgelegd. Er waren kennelijk
moeite noch kosten gespaard om de waarde
van de gefilmde actualiteit zoo hoog moge
lijk .op te voeren. Toen de opnamestaf bij
de voorbereidingen van de film-reportage
van dezen belangrijksten dag in 't Britsche
sportleven op verschillende moeilijkheden
stuitte, die het filmen van de race van bin
nen het terrein der Derby minder wensche-
lijk maakte, deinsde men er niet voor terug
een 85 voet hoogen toren van stalen buizen
op te bouwen, even buiten de omheining van
het terrein. Dezen toren ziet men op de eer
ste foto afgebeeld. Daaronder prijkt een
plaatje van de speciaal gebouwde camera,
die de race op cellyloid heeft vastgelegd.
Voor de opname-lens werden enorme te
lescopen gebouwd. Het geheel rust op een
speciaal ontworpen statief met draaiknop,
die de camera rotsvast en vrij van tril
lingen aan het platform van den toren be
vestigden, want het is duidelijk, dat bij de
enorme vergrooting, die door de voorge
bouwde lenzen-combinaties wordt bereikt,
de geringste schommelingen van de camera
het beeld, waarop het tele-objectief is ge
richt, uit het beeldvak (en dus van de film)
zou doen wegschieten. Het resultaat, waar
van men onderaan een foto kan zien, is dan
ook in elk opzicht geslaagd te noemen. Zeer
duidelijk is het verloop van de race te vol
gen en vol bijzondere spanning is 't oogen
blik, waarop het Fransche paard Bois Rous-
sel vlak voor de finish eensklaps naar vo
ren schiet om in een prachtigen stijl met
eenige lengten voorsprong de race te win
nen
MSBRUIK VAN VERTROUWEN.
Bioscoop-theater Harmonie.
Wie een film zoekt, waarbij hij eens
hartelijk zal kunnen lachen, moet deze
week niet naar de Harmonie gaan.
Maar wie een dramatisch gegeven op
sublieme wijze vertolkt wil zien, met al
het sentiment, dat de Franschen daarin
kunnen leggen ,die moet zijn schreden
wel naar dit theater richten.
Danielle Darrieux, de voortreffelijke ver
tolkster van de hoofdfiguur, hebben wij in
deze film niet eenmaal zien lachen. Zij gaat
een lijdensweg en zij gaat dien omdat zij
niet anders kan. Zij bedriegt mènschen, die
vertrouwen in haar stellen, maar zij heeft
dat vertrouwen noodgedwongen willen
winnen en nu zij eenmaal op den weg van
leugen en bedrog is, durft zij zich niet
tegen de omstandigheden verzetten.
Een jong meisje, Danielle, verliest haar
grootmoeder, die haar studie op de Sor-
bonne betaalde. Zij blijft zonder familie en
zonder middelen van bestaan achter en de
conciërge van het huis waar zij haar
hamertje heeft, dringt eiken dag sterker
op betaling van de huurschuld aan.
Dan komt de tijd, dat het meisje geen
■werk en geen eten heeft. Zij is twintig
jaar en knap. Zij solliciteert en kan aller
lei betrekkingen krijgen als zij maar ge
willig genoeg is om zich door de mannen,
wier protectie zij noodig heeft, te laten
omarmen.
Zij deinst voor dat alles terug en het
gevolg is een plan tot zelfmoord, omdat
het leven haar te zwaar is.
Dan verschijnt er een vriendin, die een
oud album heeft gevonden. Een actrice
heeft daarin haar leven beschreven en
vertelt van den man ,dien zij liefhad en die
een ander trouwde. Zij heeft zelfmoord ge
pleegd en haar kind, dat ook het zijne
Was, is gestorven.
Die man leeft nog, hij is rijk en beroemd
®n Lydia Danielle geeft zich voor
het kind uit. De man Charles Vanel
vertelt van haar aan zijn vrouw en beiden
nemen het meisje in hun huis op. Zij kan
weer studeeren en vindt een bewonderaar
in den secretaris van haar zoogenaamden
vader. Maar het berouw verteert haar. Zij
weet hoe zij deze menschen bedrogen heeft
en als zij eenmaal afgestudeerd als
advocate in een soortgelijk geval voor een
jong meisje moet optreden, verdedigt zij
deze zoo hartstochtelijk, dat de gastvrouw
alles begrijpt.
Deze vrouw Valentine Tessier ver
geeft haar. De man mag nooit weten, wie
het meisje in werkelijkheid is. De secre
taris wil haar ten huwelijk vragen. En
Lydia geeft toe, omdat zij begrijpt, dat het
te laat is om nu nog terug te kunnen
keeren.
Een prachtfilm met buitengewoon ge
voelig spel van vele knappe artisten.
Vooraf veel wereldnieuws, twee screen-
songs en fraaie opnamen over het konink
lijk bezoek aan Parijs.
MR. MOTO SLAAT TOE.
Roxy-theater.
\velk een uitstekend acteur Peter Lorre
is, bewijst hij opnieuw in de tweede film uit
de „Mr. Moto"-serie, die thans in het Roxy-
theater wordt vertoond. Hij is de zeldzaam
handige internationale detective van Japan-
sche origine, die door zijn bijzonder sterk
spel de toeschouwers tot het einde weet te
boeien. Hij heeft in deze film geen gemak
kelijke taak, want het gaat weer tegen een
niets ontziende bende, die alles waagt om
in het bezit te komen van de groote schatten
in de Gobi-woestijn bij het graf van Djengis
Kan. Een wegwijzer is daarvoor noodig en
alleen de geteekende weg op zeven z.g.
„Makemono's" kan helpen. Van deze zeven
zijn er zes in het bezit van de hooge famil'e
Chung. De zevende is gestolen en de geraf
fineerde misdadigersbende weet de Chung-
familie zoodanig in 't nauw te brengen, dat
het heilige familiebezit wordt verraden.
Maar dan treedt Mr. Moto pas in zijn ware
gedaante op en weet de gevaarlijke misda
digers onschadelijk te maken. Maar hij ver
brandt ook de fraaie kunstwerken, want als
ze blijven bestaan zal er opnieuw strijd ont
branden om „den weg naar onmetelijke rijk
dom". Nu kan Prins Chung met opgeheven
hoofd zijn voorvaderen ontmoeten.
Een buitengewoon mooie en spannende
film, vooral ook door 't mysterieuse milieu.
Het spel is bijzonder goed en deze nieuwe
Mr. Moto-creatie van Peter Lorre zal ten
zeerste gewaardeerd worden. De verdere
medewerkenden houden het geheel op hoog
peil.
Het voorprogramma verdient speciale
vermelding. Het was zeer goed. Twee mooie
journaals van Polygoon, een verrassende
artistenrevue van eersterangskrachten, ge
titeld „Instappen" en verder een aardige
sportfilm en een alleraagdigste klucht van
de bekende kindergroep „Our Gang" met
„Spanky" aan het hoofd.
HONDERD MANNEN EN EEN MEISJE.
City Theater.
Dat deze film in de groote steden van ons
land door het overweldigend succes weken
achtereen geprolongeerd is, zal niemand,
die haar gisteravond in het City-theater zag,
kunnen verwonderen. Een amusante film?
Men zou „100 men and a girl" zoo kunnen
noemen. Maar toch lang niet alleen, zelfs
niet in de eerste plaats amusant. En hier
door juist beteekent deze film méér.
Want maar al te veel van die alléén maar
„amusante" films toonen tegelijk een zóó
vreeselijk onbelangrijk gegeven, een zoo
ontstellend gebrek aan inhoud. En bij deze
film is dit juist voorkomen: zoowel wat de
originaliteit van het gegeven als wat de
strekking van den inhoud betreft is deze
film boeiend en interessant. Ze zal eiken
toeschouwer, die niet al te veel afgestemd
is op alléén grove effecten moeten boeien.
Een zoo volkomen harmonie tusschen alle
onderdeelen, waaruit een film bestaat; een
film, die zoo „af" is we noemen in het
bijzonder de muzikale begeleiding een
film met dergelijke goede acteurs die een
zoo bijzonder goed geheel vormen.ze zijn
zeer schaarsch, maar de Amerikaansche
filmindustrie heeft hiermee toch ge
toond dergelijke goede films te kunnen ma
ken.
„Een schoone blonde
filmster interviewen
gaat niet zelden met
eenige schroom ge
paard, maar als men
er twee tegelijk heeft
die zeer aantrekkelijk
en aanhalig zijn, spre
kend op elkaar lijken
en allebei graag op je
schoot zitten, dan
heeft men zich geen
kleinigheid op den
hals gehaald", schreef
een interviewer on
langs.
Hij vervolgde:
„De goudgelokte
tweelingen Dorothy en
Estelle Steiner, die wij
opzochten in de studio,
waar zij hun film
debuut maakten in
RKO Radio's „The Joy
of Living", zijn juist
op den leeftijd waar
op men weigert stil te
blijven staan op een-
zelde plek.
Om de verwarring tijdens ons interview
volkomen te doen zijn, wisselden de twee
lingen ieder oogenblik van plaats, waardoor
het onmogelijk was ze uit elkaar te houden
en het is vreeselijk om iederen zin te begin
nen met „Wie ben jij nu?"
Wij hadden over hen gehoord van een
enthousiast zoeker naar talent voor RKO
Radio, die hen had zien optreden op ver
schillende liefdadigheidsfeesten te Holly
wood en vernamen dat zij hun filmdebuut
zouden maken in de film „Joy of Living",
waarin Irene Dunne, Douglas Fairbanks Jr.,
Alice Brady, Lucille Ball en talrijke ande
ren optreden.
De eerste glimp die wij van Dorothy en
Estelle opvingen was van hun blonde hoofd
jes die boven de ruggen van de klapstoeltjes
uitstaken, waarop hun namen waren aan
gegeven en die precies gelijk waren aan de
grootere stoelen waarop de naam Irene
Dunne en die der andere spelers zijn ver
meld. Na een weinig formeele voorstelling
Estelle was onder haar stoel gekropen
en blyven steken kwamen wij tot zaken.
„Jullie zijn vijf jaar niet?"
„Ja", antwoordde Dorothy, terwijl ze op
onze knieën klauterden.
„Neen", zei Estelle. „Wij zijn bijna een
kwart jaar ouder."
De vijfjarige tweelingen Dorothy en
Estelle Steiner.
„Is dit jullie eerste film?", vervolgden
wij.
„Ja", stemde Estelle toe.
„Nee", zei Dorothy. „Wij hebben hier
gisteren een film gemaakt en eergisteren en
den dag daarvoor ook".
Zij klom van onze schoot af.
„Waar is jullie moeder?" gingen wjj
verder.
„Daar!" antwoordde Estelle, wijzend op
Lucille BalL
„Daar!" antwoordde Dorothy, wijzend
naar een andere en ongegrimeerde dame.
Ze hadden allerbei gelijk, want in de film
is Lucille Ball hun moeder, terwijl de an.
dere dame voor den burgerlijken stand hun
mama is.
„Die dame daar is onze Tante Maggie",
vulde Estelle aan, wijzend naar Irene Dunne.
en die leuke meneer is Grootvader
Dennis" zij wees naar Guy Kibbee - „en
daar", Alice Brady kwam juist bhmen, „hebt
u onze grootmoeder."
De scènes, waarin deze roerige sterren-in-
het-klein optreden, vormen een vroolijke af-
wisseling in de film, maar niet minder in de
studio, waar ze alle medewerkenden afwis
selend tot hilariteit of wanhoop stemmen."
Een nieuwe rol voor Freddie
Bartholomew.
Freddie Bartholomew, de bekende jonge
ster der Metro-Goldwyn-Mayer, die destijds
voor David Copperfield ontdekt werd, en
wiens bekendste rol tot dusverre wel het
jongetje uit Stormduivels was, zal thans een
speciaal filmscenario voor hem geschreven
krijgen. De titel van deze nieuwe film zal
luiden Lord Jeff.
Paul Muni in ,Jt can 't happen Here".
Het bekende boek van Sinclair Lewis, ge
titeld „It can 't happen Here", zal door War
ner Bros worden verfilmd met den wereld-
beroemden acteur Paul Muni in de hoofdrol.
Film verhindert huwelijk.
Louis Hayward en Ida Lupino zouden vo
rige maand getrouwd zijn als de bruidegom
in spé niet zoo'n succes gehad had in zijn
nieuwste film.
De twee jeugdige filmspelers, die het plan
hadden om in Juni hun huwelijksreis naar
Engeland te maken om hun ouders te be
zoeken, moesten hiervan voorloopig afzien
omdat de RKO-leiders, nadat zij „The Saint
in New-York" gezien hadden, Louis Heyward
verzochten te blijven om te onderhandelen
over een nieuwe serie films die gebaseerd is
op Leslie Charteris' populaire detective
figuur.
RKO koopt rechten van „Bat Out of
Heil" en „Picardy Max".
„Bat Out of Heil", een verhaal van Crane
Wilbur en „Picardy Max" door Haro'd Shu-
mate, worden door RKO onder productielei
ding van Cliff Reid op het witte doek ge
bracht.
„Bat Out of Heil" verhaalt de romantische
avonturen van een stuntvlieger en zijn
vriend, een verkeerspiloot, die verliefd wor
den op een beroemde filmster en haar
doublé.
„Picardy Max" is de geschiedenis van de
wedergeboorte van een man door de aanhan
kelijkheid en de trouw van zijn hond. Shu-
mate, van wien dit gegeven stamt, is door
RKO Radio Pictures geëngageerd om het
draaiboek te schrijven voor de filmversie.
Zoo gezegd: we worden er niet mee ver
wend. Er worden maar al te veel conces
sies gedaan aan den slechten smaak van
het publiek. En juist daarom valt een der
gelijke film zoo op en is zij het zoo over
waard door zeer velen gezien te worden.
Leopold Stokowski als de beroemde
dirigent van het wereldvermaard Philadel-
phia-orkest; Deanna Durbin als de dochter
van een werkloos musicus John Cardwell
(Adolphe Menjou); Mischa Auer en nog
vele andere, minder op den voorgrond tre
dende figuren zij hebben samen een
film gemaakt (onder de leiding van den
bekenden regisseur Henry Koster), waar
mee slechts weinige films vergeleken kun
nen worden. Helaas!
Het voorprogramma geeft o.m. een tee
kenfilmpje en een humoristisch verhaal van
het bekende genre. Voorts nog wereld
nieuws in beeld.
Virginia Weidler in „Mother Carey'i
Chickens".
De 11-jarige Virginia Weidler, die momen-
teel met Clark Gable optreedt in „Too Hot to
Handle" is van M.G.M. geleend om naast
Anne Shirley, Jaes Ellison en Ruby Keelet
een belangrijke rol te spelen in de film „Mo
ther Carey's Chickens", momenteel in pro
ductie in de RKO-studio's.
De rolbezetting van deze nieuwe Pandro
S. Berman productie bevat o.m. Frank Al-
bertson, Fay Ba in ter, Ralph Morgan, Jacky
Moran, Phyllis Kenedy, Donnie Dunagan,
Margaret Hamilton, Harvey Clark ®n Alma
Krueger. Rowland V. Lee heeft de regie.
„The Miracle" wordt verfilmd.
„The Miracle", het grootste tooneelstuk al
ler tijden zal door Warner Bros met Bette
Davis in de rol van de non worden verfilmd,
aldus mr. Jack L. Warner, vice-president
van Warner Bros.
Het tooneelstuk werd indertijd onder Max
Reinhardt zoowel in de groote steden van
Amerika als in Europa met enorm succes op
gevoerd. Verscheidene jaren geleden reeds
verkocht Reinhardt de verfilmingsrechten
van dit beroemde stuk aan Warner Bros.
„Als bewijs van ons vertrouwen in de toe
komst van de film", legde mr. Warner uit,
„en mede door de groote verwachtingen, die
wij van Amerika's grootste filmactrice Betty
Davis koesteren, zullen wij onmiddellijk na
de voltooiing van „The Sisters", waarin
Bette momenteel naast Errol Flynn de hoofd
rol vertolkt, deze film voorbereiden".
Barbara Stanwyck in „The Mad miss
Manton".
Binnenkort zal Barbara Stanwyck de
hoofdrol vervullen in de nieuwe RKO-film
„The Mad Miss Manton", eén romantische
comedie.
Hoewel deze nieuwe productie Mis3 Stan
wyck ruimschoots de gelegenheid schenkt
haar talent als comedienne te demonstreer en,
is het scenario niet van het komische-bij-
kluchtige-af-genre, maar heeft een sterk dra-
matischen achtergrond en een spannende in*
trigue. Het oorspronkelijk verhaal, afkomstig
van Wilson Collison, werd voor de film be
werkt door John Monks Jr. en Fred Finkle-
offe, de schrijvers van het succesvolle too
neelstuk „Brother Rat".
In „The Mad Miss Manton" zal tevens een
nieuweling haar filmdebuut maken en wel
Eleanor Hansen, een geliefde radioster te
v-hicago, die onlangs door RKO gecontrac-
teerd werd op langen termijn.
Charles Dickens' „Old Curiosity Shop"
wordt verfilmd.
Warner Bros melden, dat zij Don Ry»n
en Kent Gamet opdracht hebben gegeven
het bekende verhaal van Charles Dickens,
getiteld „Old Curiosity Shop" voor de film te
bewerken.
^TdrÜkwerk
rw\c
ziet ALTIJD goed uit! deri leider^
au
ald, ^oog 4M NeaenanM.- -