Vraag en Aanbod
S AMBO DE OLIFANT
I
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Die NACHT-HOEST
zal ophouden!
£uchtoaact
Rechtszaken
£aHiU en Jmu&ouw
!Buitetdand
akker's Abdijsiroop
de tour de france.
het beproefde hoest-geneesmiddel!
Kantongerecht te Alkmaar
De „zuivering" in Rusland.
Een gruwel-verheal.
Nieuws in 't kort.
Woensdags en Zaterdags.
Alléén tweede handsch goederen.
35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant.
(DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN).
NAAR HET EINDE.
TWEEDE BLAD.
Nauwelijk. heb, Ge U ler ruste begeven,
of die kwellende nachthoest begint weer I
ilrJ°°r nu de vanouds beproefde
Abdijsiroop, welke door een nieuwe
toevoeging van Apotheker Dumont thans
nóg sneller en nóg krachtiger werkt.
Begin vandaag nog en vannacht reeds zult
tie rustig kunnen slapen door de bekende
Flacon 90 ct., f 1.50, f2.40, f4.20. Overal verkrijgbaar.
Hoe grooter flacon, hoe voordeeliger hel georulk.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen was gisteren:
Uitreis: Gier te Rangoon; Buizerd te
Basra.
Thuisreis: Wielewaal te Basra; Pelikaan
te Rangoon.
AMERIKAANSCHE VLIEGTUIG
VERMIST.
De vliegboot van de Pan Amercan Air
ways „Hawai Clipper", welke met zes pas
sagiers en een bemanning van negen perso
nen op weg was van Guam eiland in den
stillen Oceaan naar Manilla, een afstand
van 1600 mijl, is verscheidene uren over
tijd.
Het laatste bericht van de vliegboot heeft
men ontvangen, toen zij op 565 mijl van
Manilla was.
Admiraal Yarnell, de bevelhebber over
de Amerikaansche vloot in de Chineesche
wateren, heeft het departement van marine
er van in kennis gesteld, dat hij aan alle
beschikbare schepen bevel heeft gegeven te
zoeken naar het vermiste vliegtuig.
Op zoek naar den verdwenen
„Hawai Clipper".
Oorlogsschepen en marine-vliegtui"en
zoeken den Stillen Oceaan af naar den
verdwenen „Hawai Clipper" welke tusschen
Guam en Manilla is verdwenen met vijftien
personen aan boord. Van Clarkfield zijn vijf
bombardementsvliegtuigen opgestegen om
te zoeken.
Deskundigen verklaren, dat de benzine
voorraad van de vliegboot gisteravond te
tien uur moet zijn opgeraakt. Men is zeer
bevreesd, dat het toestel in zee is gestort
en vernield, vooral omdat men geen enkel
teeken van leven meer heeft gehoord.
Het transportschip van de Amerikaansche
marine „Meigs" dat zich het dichtst be
vond bij de plek, vanwaar het laatste be
richt van de „Hawai Clipper" is opgevangen
heeft te middernacht de plaats bereikt, waar
de vliegboot vermoedelijk in zee is gestort
en heeft de zee met zoeklichten afgezocht,
zonder iets te vinden.
Officieren van leger en vloot zijn onmid
dellijk in conferentie gegaan met vertegen
woordigers van de Pan American Airways
en op bevel van Washington zijn alle be
schikbare krachten gaan zoeken.
Met uitzondering van enkele onbewoonde
Koraaleilanden is het gebied waar het toe
stel is verdwenen een groot watervlak. Er
wordt geen melding gemaakt van storm.
AMERIKAANSCH LEGERVLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Een Amerikaansch legervliegtuig, dat met
elf andere toestellen een escadrillevlucht
maakte is in NoordKarolina omlaag gestort.
Een lid der bemanning is omgekomen.
DE HOOIBOUW.
Men schrijft ons uit Obdam:
De hooibouw kan over het algemeen voor
dit jaar wel weer zoo goed als beëindigd
worden beschouwd. Het weer speelt bij de
hooioogst altijd een zeer voorname rol. Dit
maal liet de zon zich weinig zien, daarbij
was het sommige dagen zelfs flink nevelig.
Vandaar ook heeft de oogst veel tijd in be
slag genomen en broeit het hooi hier en
daar nogal. Over de hoeveelheid en kwali
teit zal men meerendeels tevreden kunnen
zijn, behalve op de hooge gronden, zooals in
de omtrek van Wognum, Abbekerk, etc.,
voor welk land in Mei te kort water geval
len is.
Als noviteit zagen we in ons gewest de
motormaaimachine, welke in de practijk
goed bevallen schijnt te zijn.
Tegen het hooien met ruiters zijn door
boeren nogal eens bezwaren geopperd. We
meenen thans evenwel een groote verbete
ring bij het hooien op ruiters te hebben op
gemerkt. Bij een veehouder zagen we na
melijk kappen van oude jutezakken ge
maakt met aan elke punt een steun over de
koppen der oppers. Op deze manier heeft
onze veehouder in geen enkel geval meer
last gehad van het afwaaien der koppen,
alhoewel er nagenoeg een storm gewoed
heeft. Zeer voldaan was deze veehouder
dan ook over zijn eigen uitvinding, waar
mee hij zei veel tijd bespaard te hebben en
last not least het inregenen der oppers ver
hinderd. Wij twijfelen er niet aan dat het
hooien met ruiters op deze wijze een groote
vooruitgang beteekent.
Over het tegengaan van hooibroei bestaan
verschillende meeningen. Oud hooi of stroo
onder het nieuwe hooi mengen is een mid
del dat al langen tijd opgeld doet. Ook z.g.
pompen, dat zijn luchtkokers die dienen tot
het uitlaten der dampen en warmte die
vanwege het persen van het hooi ontstaan,
ziet men steeds nog in toepassing. In een
kapberg meenen we een nieuw middel
tegen broei te hebben waar genomen. De
veehouder plaatste op regelmatige afstan
den over de geheele lengte (event. breedte)
der berg takkenbossen. Gelijk den veehou
der kwam ons dit goedkoop en practisch
voor. Over de resultaten was de veehouder
ook alleszins tevreden.
d e
Uitspraken van de Strafzitting van
Vrijdag 29 Juli 1938.
Overtredingen van
Mo tor en Rywielwet:
P. D. te Amsterdam, 0.50 of 1 week
tuchtschool. H. L. M. te Amsterdam, E. J,
de W. te Zaandam, J. H te Alkmaar, M. S.
J. S. te Limmen, ieder 2 boete of 2 da
gen hechtenis. G. v. W. te Alkmaar, H.
van D. te Amsterdam, C. W. te Heemskerk,
J B. te Schoorl, J. B. t e Heiloo, J. T. te
Alkmaar, J. G. te Amsterdam, P. K. te Eg-
mond aan Zee, C. R. te Alkmaar, H. M. K
te Utrecht, M. K. te Heemskerk, J. H. de V.
te Alkmaar, A. v. M. te Bakkum, W. B. te
Oude Niedorp, J. S. te Oude Niedorp, H. V.
te Lemmer, J. S. te Barsingerhorn, C. v. d.
N. te Beemster, J. S. te Oudkarspel, J. P. te
Heiloo, Chr. J. te Beemster, ieder 3 boete
of 3 dagen hechtenis. R. E. K. te Bergen, R
H. D. te Amsterdam, E. v. D. te Weesper-
karspel, J. D. te Oude Niedorp, K. G. te St
Pancras, ieder 4 boete of 4 dagen hechte
nis. S. G. te Warmenhuizen, 2 x 4 boete
of 4 dagen hechtenis. S. G. te Warmenhui
zen, 2 x 4 boete of 2 x 3 dagen hechtenis
H. H. te Beemster, A. M. O. te Schoorl, F,
B. te Wognum, ieder 5 boete of 3 dagen
hechtenis. G. D. te Schoorl, P. B. te Op
meer, ieder 6 boete of 4 dagen hechtenis
H. B. te Zurich, 8 boete of 4 dagen hech
tenis. D. J. G. te Amsterdam, 3 en I
boete of 2 en 4 dagen hechtenis. J. A. A. te
Bergen, 8 en 3 boete of 5 en 2 dagen
hechtenis. J. C. de W. te Oudorp, 10 boete
of 8 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
Politieverordeningen:
M. L. v. W. te Alkmaar, teruggave ouders
zonder toepassing van straf. J. S. te Zaan
dam, 1 boete of 1 dag hechtenis. J. v. d.
W. te Beverwijk, 0.50 boete of 1 dag hech
tenis. J. C. de K. te Alkmaar, G. L. te Be
verwijk, A. B. te Zaandam, P. W. te Alk
maar, J. K. te Heerhugowaard, P. W. M. te
Heerhugowaard. J. W. te Alkmaar, ieder
3 boete of 3 dagen hechtenis. A, J. de F.
te Zuidscharwoude, C. J. te Alkmaar, A. C.
C. te Wormerveer, ieder 4 boete of 4 da
gen hechtenis.
Overtreding en van arti-
k e 1 461 van het Wetboek
van Strafrecht (loopen over
verboden grond:
J. B. te Alkmaar, E. v, V. te Amsterdam,
J. J. M. S. te Amsterdam, J. van R. te Am
sterdam, ieder 3 boete of 3 dagen hechte
nis. A. de V. te Krommenie, M. v, D. te
Krommenie, K. K. te Wormer, J. A. te Am
sterdam, J. H .te Beverwijk, J. L. v. d. B
te Beverwijk, ieder-/ 4 boete of 4 dagen
hechtenis. A. K. Lzn te Egmond aan Zee,
6 boete of 6 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
A r b e i d s w et:
D. v. T. te Bergen 4 boete of 4 dagen
hechtenis.
Overtredingen van de
Visscherij wet:
J. S. te Beverwijk, 2.50 boete of 2 dagen
hechtenis. J. K. te Alkmaar, 2 x 4 boete
of 2 x 3 dagen hechtenis.
Overtredingen van het
Crisis Rundveebesluit:
N. K. te Castricum, 20 boete of 10 da
gen hechtenis, met verbeurdverklaring van
de inbeslag genomen pink.
Overtreding en van het
Bloembollensaneeringsplan:
D. L. Jzn. te Uitgeest, 10 boete, of 1
week tuchtschool.
Volgens te Keije ontvangen berich
ten is kortgeleden te Sjanghai een lid
van de afdeeling buitenlandsche zaken
van de Gepeoe te Wladiwostok, Rudolf
Lidke, aangekomen, die uit Wladiwos
tok gevlucht is teneinde te ontkomen
aan de „bloedige zuivering".
Lidke deelde mede, dat de zuivering de
kustprovincies der Sovjet-Unie in vollen
gang is, en dat hooge officieren van het
Roode Leger en de ambtenaren van ver
schillende Sovjet-organen herhaaldelijk
van de eene standplaats naar de andere
worden overgeplaatst. Volgens Lidke wor
den zij die van contra-revolutionnaire acti
viteit verdacht worden, ondergebracht in
speciale cellen, waarin heete lucht wordt
geblazen. Wanneer de verdachten tengevol
ge hiervan in zwijm vallen worden zij uit
hun cel gehaald. Zij ondergaan dan een me
dische behandeling om weer bijgebracht te
worden. De beambten van de Gepeoe her
halen dit spelletje met de verdachten, met
het gevolg dat deze de reeds door de Gepeoe
opgestelde schriftelijke „bekentenissen" tee
kenen, teneinde aan de foltering te ontko
men.
- Hittegolf in Tokio. - Het is drukkend
heet in Tokio. De zon brandt en de tempe
ratuur bedraagt gemiddeld 85 tot 90 graden
Fahrenheit. Voor den gewonen burger is de
eenige kans op eenige verkoeling een wan
deling des avonds door de parken of een
bezoek aan de bioscopen, waar hij het oor
logsnieuws uit China kan aanschouwen in
een kunstmatig koele atmosfeer.
Spionnagezaak ontdekt. - In de Hon-
gaarsche bladen wordt veel ophef gemaakt
van een communiqué van het Hongaarsche
telegraafagentschap betreffende de ontdek
king van een spionnagezaak. De spionnen,
die voor rekening van een nabuurstaat
werkten, drongen volgens het officiëele
communiqué onder de meest uiteenloopende
voorwendsels, zich voordoende als make
laars in huizen enz., bij Hongaarsche per
sonen binnen, met het doel, te trachten be
paalde inlichtingen te verkrijgen. De naam
van den nabuurstaat wordt niet onthuld.
Te koop gevraagd 1 kinderauto, 1 kam-
peertent, minimum maat 2X2K.
K. v. 't VEERSTRAAT 59.
Te koop gebruikte D. K. W. R. T. de
Luxe, model 2e helft 1937.
Te bevragen Garage DE FRIESCHE
BRUG, Kanaalkade 3.
Voor Naaimachines bij DEKKER,
Spoorstraat 5. Mod. handnaaimachine,
werkt voor- en achteruit, 20. Oud
model 5. Pracht inzinkbare naai
machines, z. g. a. n., volle garantie.
Als nieuw Damesrijwielen met torp.
naaf 1415; „Burger"-dames-
rijwiel 17.50; Heerenrijwiel met torp.
naaf 11.50, 14, 15, 17, enz.
NIEROP, Heerenstraat 10, Tel. 3827.
Chevrolet, 4 a 5 pers., 26000 K.M. ge-
loopen, als gloednieuw, prijs 800.
K. BAAS, Burenweg 87 A, Heiloo.
Te koop z. g. a. n. Kinderwagen, van
Delft, licht grijs, 17.
KANAALKADE 40.
Te koop: Zoo goed als nieuwe Tandem,
tegen eik aannemelijk bod.
C. JOON, Kolhorn.
Te koop z. g. a. n. 4-deelige Konijnen
hokken en een Kano met peddels.
Te bevr. ZEGLIS 181, alhier.
Te koop: 2 Wandlampjes met mas
sief bronzen plaat en zijden kap a
2.50. 1 tennis-racket 1.50. 1 foto
toestel, klapcamera met lederen balk,
prima lens, Kodak, 5.2 heeren-
costuums, werkgoed en 1 Winterjas a
2.50. 1 waschtafel 2.50. 1 wasch-
stel 1.50.
LEEUWERIKKADE 21, Alkmaar.
Te koop: Mooie Kano 6, tuin-
ameublement, prima, tegen aann. bod,
Telefunken-radio, prima, compl. 30,
4 deurs Opel 1935, in prima staat.
Adres te bevr. Bur. v. d. Blad.
Te koop: 1 haard, Becht en Dyserinck,
1 Salamander N. 12, beide in prima
staat.
Te zien bij IJSPEERT, Ritsevoort.
Te koop: 1 p. ijzeren ledikant m. 2 stel
matrassen voor 2.Pracht veeren-
bed, mooi schrijfbureau, brandkast
15.Closetstoelen, alles uit netten
inboedel. DEKKER, Spoorstraat 5.
Wielrennen
(Van onzen Paryschen correspondent.)
Na gedurende het koninklijk bezoek
aan Parijs op het tweede plan te zijn
geraakt, mag de „Tour de France" zich
hier thans weder in een vrijwel alge-
meene belangstelling verheugen. Opmer
kelijk is, dat die belangstelling zich min
der richt op de vraag wie straks de eerst
aankomende zal zijn, dan wel op die,
wie de volgende plaatsen zullen bezet
ten. De verklaring van dit verschijnsel
ligt voor de hand: eigenlijk is de strijd
al gestreden; naar menschelijke bereke
ning zal Italië winnen en Bartali als
hoogst geklasseerde de lauweren weg
dragen. 1)
Wat men er ook van moge zeggen, dat het
een onverdiende zege is kan niet met recht
worden beweerd. Deze athletische Italiaan
heeft met het winnen der etappe Montpel-
lierMarseille en meer nog bij die van Dig-
ne naar Briangon, toen hij zijn sterksten te
genstander, Vervaecke, ver achter zich liet
en van dat oogenblik af drager was der be
geerde gele trui, metterdaad bewezen de ko
ning van het gebergte te zijn; de prijs voor
den besten klimmer ligt dan ook al op hem
te wachten.
De individualist, zeggen de anderen van
dezen zich in raadselen en zwijgzaamheid
huilenden Florentijn. En waarlijk, hij is van
den ganschen Tour wel de eenzaamste man,
die den rustdag te Pau benutte om een pel
grimage naar Lourdes te maken. En daarna
zonderde hij zich af, als gewoonlijk, in zijn
kamer, om er wat te lezen. Deze eenvoudige,
stille jongen is Gino Bartali.
Over de bergen.
Wij Nederlanders, ook al hebben we va-
canties doorgebracht in Zwitserland of Sa-
voie, kunnen ons geen voorstelling maken
van de moeilijkheden, waarmede de renners
in de alpen hebben te kampen. Stellig, het
gebergte maakt de Ronde van Frankrijk tot
een krachtprestatie van den eersten rang,
verleent haar een zeer bijzonder karakter.
Maar wat moet daar de zege duur worden
betaald. Op de 219 kilometer, die Digne van
Brianson scheidt, ontmoet men den col
d'Allos, 2250 meter, en den col de Vars, 2115
meter, op z'n weg. De vegetatie, tóch al
schraal in die streken, houdt bij achttienhon
derd meter geheel op; er is niets meer dan
een grijze, smalle weg, die met duizend
bochten langs diepe ravijnen voert. Geen
huis, geen boom, geen houvast; alleen maar
gevaar en zwarte stof. Van de ausdauer, het
moreel ook der hijgende en zweetende man
nen wordt ontzettend veel gevergd; het is
een haast ellendig gezicht tegen een tragisch
decor.
We vroegen onzen landgenooten naar hun
bevindingen op deze zware trajecten. Praat
er me niet van, zei één hunner met een vies
gezicht. De Pyreneeën, nou, je hebt daar
v/aar Schulte viel de Aubisque, en dat is lang
niet mis. Maar de Alpen Digne Brian-
gon Aix les Bains, gewoonweg verschrik
kelijk.
Eén der Belgen bij wien we, o ironie, het
gesprek op het natuurschoon trachtten te
brengen, bezigde onparlementaire uitdruk
kingen. „Zien? Monsieur, je ziet niets en je
weet niets en je denkt niets; je gelooft, dat
je laatste uur heeft geslagen. De zon, die
brandt, dorst, die je kwelt, c'est le cal-
vaire".
En wij, die meermalen mopperden, dat ons
zuchtend treintje van Chamonix naar Saint
Gervais of daaromtrent eenvoudig niet op
schoot.
Bij de finish eener etappe.
Om tenminste bij de finish van één der
etappes aanwezig te kunnen wezen de ter
gelegenheid der wereldtentoonstelling ge
bouwde radiozender 37 liet ons weliswaar
de aankomst geregeld beluisteren, doch zulks
kan toch slechts ten deele bevredigen zijn
we naar het sinds 1918 weer Fransche Metz
gespoord, het eindpunt der achttiende dag
reis. Natuurlijk arriveerden we veel te vroeg
daar aan den boulevard Poincaré, doch men
behoefde zich met dit heerlijke zomerweer
niet te vervelen. Bovendien vierde Metz
voor de gelegenheid zoo half en half kermis,
en naar men zeide is zulks bij elke finish
het geval. In de hotels is veelal dagen van
tevoren geen plaats meer te bekomen; me
nigeen kampeerde eenvoudig maar hier of
daar langs den weg of vertrok 's avonds
v/eer naar Parijs, een afstand van driehon
derd kilometer.
Uiteraard sprak men in de zeventigduizend
zielen tellende stad nergens anders over dan
van den Tour de France, waarvan, het dient
gezegd, de organisatie werkelijk sluit als een
bus. Er was nu aan letterlijk alles gedacht,
aan logies voor renners .supporters, verzor
gers, journalisten, aan reparatiegelegenhe
den, aan de post. Zelfs voor ontspanning had
men gezorgd, want Metz is een pleisterplaats.
Overigens bleek de stemming der duizenden
wachtenden nogal verschillend, met alle
nuances tusschen laaiende geestdrift en ge
matigde nieuwsgierigheid ofschoon men Bar
tali zijn voorsprong van harte gunde, ging
de meeste sympathie klaarblijkelijk toch uic
naar den volhardenden, alhoewel het zich
niet meer zoo druk makenden Vervaecke.
die ditmaal voor eigen risico reed, naar de
andere Belgen en naar de Franschen. Niet
overal werd even zachtmoedig geoordeeld
over de zeker niet abnormaal hooge straf,
welke den leider van het Belgische team is
opgelegd, talië zou coüte que coüte winnen.
protesteeren hielp niets, en men herinnerde
zich het gebeurde van het vorige jaar te
Bordeaux. Ten onrechte o.i. kwam men daar
mee op de proppen, want wel verre van den
strijd op te geven staan de Belgen nog bo
venaan in het internationale klassement.
De spanning echter, even opgevlamd bij
de aankomst der eerste cracks, met al den
noodwendigen rompslomp van radiorepor
ters, filmoperateurs en fotografen, scheen er
een beetje uit te raken, doordien op deze ef
fen, althans minder bergachtige etappes van
belangrijke uitlooppogingen niet veel terecht
komt. Toen de eerste groep renners nog
maar net was gearriveerd van de negen
tig deelnemers zijn er maar een vijftig over
gebleven kwam in dichten drom het gan-
sche peleton; men kon het zoo gauw - iet ver
werken en keek ietwat teleurgesteld over
zoo'n snel einde. Maar aan den anderen kant,
Cosson, de „metallo", die het vorige jaar nog
als onafhankelijke meereed en de volgende
maal een goede kans maakt op den prijs, Ma-
thias Clemens, die danig party geeft, doch
de fortuin niet mee heeft, van zijn val
Dinsdagmiddag werd ook van Schendel de
dUpe Kint, wederom de eerste, hadden
toch menig hoera'tje in ontvangst te nemen.
En men begroette de kranige cadetten van
Pernod even hartelijk als de oudgedienden,
Magne, Maes, Leducq en Majerus.
Och, een peuleschilletje vandaag, vond An-
tonin Magne, die evenals Leducq in '30 en
'32, tweemaal den Tour won. Inderdaad, het
was niet ver, deze etappe is één van de kort
ste, doch warm was het wel.
En nu de Nederlanders.
Zonder deskundigheid te willen voorwen
den, gelooven we toch te mogen zeggen, dat
onze jongens tot dusver nog niet direct een
slecht figuur hebben geslagen. Althans wan
neer men in aanmerking neemt, dat ze een
groot deel van den tocht, wat het aantal be-
tret, maar op halve sterkte waren. Evenals
v. Nek moest Schulte na een val opgeven,
doch de „fou pédalant", zooals de Franschen
hem plegen te noemen, heeft toch maar de
derde etappe, St. BrieucNantes, gewonnen.
Dominicus werd geëlimineerd en Hellemons,
die geregeld heelemaal onderaan het lijstje
hing, heeft zich wel eens een goede kans la
ten ontglippen, doch te Royan eindigde hij
toch tweede, vlak achter Vervaecke. Toon v.
Schendel en Theo Middelkamp, die elk even
eens een etappe wonnen, hebben zich in het
peleton vastgebeten en ofschoon ze hard
afzakten de laatste dagen, zoodat de moge
lijkheid van opgeven niet geheel uitgesloten
moet worden geacht zullen volhouden tot
het laatst. Hun prestaties zijn niet onopge
merkt gebleven; in de Fransche sportbladen
werden zij onlangs stevig geroemd en werd
met lof gewaagd van den grooten vooruit
gang van het Hollandsche wegrennen, dat,
men vergete dit niet, feitelijk bij ons niet
bestaat. Men verwacht veel van de Neder
landers bij de komende wereldkampioen
schappen, eind Augustus, te Valkenburg,
waar Maye, Marcaillou, Laurent en vermoe
delijk Cosson van de Franschen partij zullen
geven.
,,'t Kon wel beter", meende Middelkamp
bescheiden, en we hebben hem bewonderd
om z'n volharding. Eindigen, rieden enkele
Fransche journalisten. Non, zegt Theo ver
beten.
Allicht, het kan beter, maar drie gewonnen
etappes op zes Nederlanders, waarvan drie
reeds uitvielen, dat mag er nog zijn.
En nu, zijn we aan het eind van ons latijn?
Nou ja, 't zit je een beetje in de beenen,
hè, antwoordt Toon, wien dokter Manchon
gisteren had aangeraden den strijd maar te
staken. Maar ook van Schendel voelt daar
heel weinig voor. Als we Reims halen, waar
een dag gerust wordt, zijn we gered. Dan is
ook onze zesde plaats vóór de Bleuets en
vóór Duitschland in houders handen.
We zullen 't probeeren, beloven drie stijf
hoofdige Hollanders, en wij wenschen hun,
een beetje met bezwaard hart missehieii,
sterkte.
Néanmoins, c'est un bon résultat, prijst één
der tochtleiders, dien we nog even spreken.
Waarlijk, het is nog geen slecht resul
taat. De winnaar van de Ronde moge straks
de accolade, de omhelzing van een lieftallige
schoone in ontvangst hebben te nemen, ónze
mannen, die gedrieën tot hiertoe ook den
heelen tour over het stuur gebogen hingen,
ónze renners, die geen grimpeurs, geen
klimmers zijn, hebben een handdruk ver
diend en een bouquet bloemen met de Ne-
derlandsche kleuren bij hun thuiskomst. Hoe
het verloop van de laatste etappes dan
ook zij.
1) Henri Desgrange, de organisator, zal
de eerste zijn om te betreuren, dat de be
slissing van den Tour de France, die een
maand duurt, dikwijls afhangt van het win
nen van enkele etappes. Maar men schijnt
geen middel te weten om daarin verande
ring te brengen.
77. Toen ze weg waren, begon de ezel te balken en
gooide alle pakken van zich af. „Oei, wat beteekent dat",
riepen de mannen. „Waar zijn de jongens", gilde de man
die met de jongens aangekomen was. Hij rende het
poortje door en de eerste de beste straat in. En ook de
ezel probeerde, al scheldend op zijn baas, weg te komen.
»OL
tm
78. Flip en Jan renden straat in straat uit. „Hij haalt
ons in", hijgde Jan angstig. „Harder dan", riep Flip. Toen
schoten ze een zijstraatje in ende man rende hen
voorbij. „Wat nu", vroegen de jongens elkaar, en ze
hadden dezelfde gedachte: Sambo achterna reizen.
./A4X.O AU l/O llUKS id-O
J/boyeu <lo tüua juojuiic.u.b^oe-IyLAU-,)