(Buitenland (Rechtszaken Een week geleden het eerste staafje goud...! tweede blad. Spannende dagen volgden hierop. Het bleef nog bij één staafje. Nederland vliegt uit. Duizend passagiers op één dag de lucht in. u hebt iets op te ruimen? Een „Vraag en Aanbod". 35 cent p. 5 regels k contant. WOENSDAGS en ZATERDAGS. Betoogingen tegen mgr. Sproll. Nazi-hetze tegen bisschop van Rothenburg. Nieuws in 't kort. Cmia-publicalie» (Van onzen specialen verslaggever.) Terschelling, 4 Augustus Vandaag is het precies een week gele' den, dat de Karimata het eerste staafje goud aan de oppervlakte bracht. Het eerste staafje, dat ons aller troetelkind was, en eigenlijk als een donderslag bij helderen hemel uit de lucht kwam val len. Het sorteerde in ieder geval het zelf de effect: een grenzenlooze verwarring. Zeven etmalen zijn verstreken sinds den gedenkwaardigen 29sten Juli, die een onvergetelijke datum zal blijven voor de goudzoekers en alles wat „drum und dran" is, in casu het legertje journalis ten, de badgasten en allen, die in min of meer (over het algemeen meer min dan meer) verwijderd verband staan tot de romantische expeditie. Zeven dagen van schier ondragelijke span ning, dagen van rusteloos wachten op de dingen die komen zouden, en.... die niet kwamen. De zekerheid, dat de Karimata het goud te pakken zou krijgen, als het er ten minste is, houdt er den moed nog in. En als het begeerde metaal n i e t op den bodem der zee verborgen is, dan kan ook onze bagger molen het niet opscheppen. Er zijn echter toch nog lieden, die als de Karimata faalt, nieuwe pogingen zullen aanwenden. Het zijn de on verbeter lij ken, de benijdenswaardige optimisten. Rusteloos dreunt en dendert de Karimata en werkt als een magneet, die nonderden gasten trekt naar het eiland, dat gulden da gen beleeft. Over de wijze, waarop de Ka rimata haar plicht doet, heeft men algemeen den grootsten lof. Kort vóór zijn vertrek, hadden wij r og een onderhoud met jhr. mr. A. C. D. de Graeff, oud-minister van buitenlandsche zaken, oud- gouverneur-generaal van Ned.-Indië en pre sident-commissaris der Gemeenschappelijke Mijnbouwmij. Billiton. Ik ben zeer tevreden over de Karima ta, zoo zeide jhr. de Graeff. Uitstekend verricht de baggermolen het moeilijke werk. Mijn oordeel over de organisatie is, dat zij uitmuntend is. Jhr. de Graeff meende, dat binnen één a twee weken het werk volledig achter den rug zal zijn. Dan zal dus het geheele terrein zijn afgezocht, zoodat men nog een weinigje geduld zal moeten betrachten. Op den Brandaris. Wy beklimmen de 235 treden van den wenteltrap in den Brandaris, steunend aan het touw en draaien naar boven. Bij den torenwachter is het goed te zijn. Men kan daar door den verrekijker de Karimata be gluren die op vijf kilometer afstand zon der een moment vertraging baggert. Ver strekt zich het eiland uit, omspoeld door de eeuwig zingende zee, die licht deint en het blauw der lucht weerspiegelt op deze schoone dagen. Verder weg is Ameland, daar Vlieland, of zooals men hier zegt „Vlie". Eenigszins weemoedig, ondanks de wondere pracht van het panorama, dalen wy langs de 235 treden en hangen rond in hotel Nap, wachtend op de berichten, die even nietszeggend als schaarsch zijn. Wanneer komt de stoot? Alleen Neptunus kan het antwoord geven. Doch het is ons nog niet mogen gelukken hem te interviewen, en daarom drentelen wij langs de kade, wachtend op de aflos singsboot. Wanneer komt de stoot? Wisten we het maar. Een enthousiast Ter- schellinger tuurt iederen morgen om vier uur, by het krieken van den dag, met een verrekijker naar de zee, om te zien of wel licht de Karimata de vlag in top heeft. Maar iederen morgen wordt hy teleurgesteld. Geen vlaggen, geen sirenes, niets. Gren- zenloos is de onzekerheid, waarin echter nimmer de verveling dreigt. Met Vondel ver zuchten wy: „Helaes, helaes, helaes, waar is ons heil gevaren!" Donderdagmiddag brachten eenige leden van de Vereeniging tot Bevordering van Handel, Scheepvaart en Nijverheid te Har- lingen, onder leiding van den voorzitter, den heer J. Kruyne en den secretaris, den heer dr. S. Ferwerda een bezoek aan de Karimata De baggermolen bracht niets van be lang aan de oppervlakte, maar toch is er in de atmosfeer iets ondefinieerbaars gekomen, dat ons beduidt: Het duurt niet lang meer de groote stoot is op komst. Onze verslaggever op Terschelling telefo neert ons hedenmorgen: Weer een zand instorting. De Karimata heeft in den afgeloopen nacht wederom met tegenspoed te kampen gehad, waardoor het goud vermoedelijk nog een tijd op den bodem der zee zal blijven rusten. Wederom heeft een zandinstorting plaats gevonden, welke ditmaal echter van kleinen omvang is. Het zand, dat geleidelijk van het talud naar beneden glijdt in een daarnaast gegraven geul, is vannacht met een grootere hoeveelheid gaan glijden. Daar door heeft men de Karimata achteruit moe ten halen om de dichtgeloopen geul weer vrij te scheppen. Het is dubbel jammer, dat deze kleine in storting welke het zich laat aanzien van minder beteekenis is dan die van Zondag thans komt, nu men juist op de plaats was. waarvandaan de vorige week Vrijdag het goud naar boven kwam. Men treft nu weer wrakstukken, kogels en spijkers aan in de zeeftrommels en eveneens 'n kanon, van het zelfde soort, zooals er de vorige veek Za terdag gevonden zijn. Het schijnt echter, aldus vertelde ons de heer Bol vanmorgen, dat deze instorting niet al te veel stagnatie zal geven en dat men zeer binnenkort weer goede vorderingen zal maken. Evenwel, de arbeiders, die bij de zeeftrommels zitten kunnen voorloopig blij ven staren op het bordje dat zij er ter eige ner stichting ende vermaek opgehangen heb ben, met het opschrift: „Wij wachten, wachten, Dagen en nachten". De K.L.M. schrijft ons: Men kan zeggen, dat het Nederlandsche volk dit jaar voor het eerst het eigen land bevliegt. In vorige zomers werd wel eens een aardig vervoerscijfer geboekt, maar in deze dagen vliegen de Hollanders by hon derden dagelijks over het eigen land. Vooral Texel, de Zeelandlyn en de nieuwe verbin ding met Leeuwarden zijn in trek. Op deze lijnen moeten geregeld grootere toestellen en extra vliegtuigen worden ingezet om het overstelpende aanbod te kunnen verwer ken. Zaterdag j.L werd het hoogste totaal in de geschiedenis der Nederlandsche burger luchtvaart bereikt: 576 luchtreizigers op een dag in eigen land. Hiervan reisden dan 223 op de Zeeland- lijn, 148 van of naar Texel en 125 op den dienst AmsterdamLeeuwardenGronin gen. Zoo druk is het nog nooit geweest en het merkwaardige feit doet zich voor, dat in een land, zoo klein in oppervlakte als Nederland, een zoo intensief luchtnet wordt onderhouden. Dit kent zijns gelijke niet in de andere luchtvaartgezinde staten en vol keren. Hoezeer het luchtverkeer in ons land is ingeburgerd, bewijst wel dat alleen op de Zeelandlyn op dezen Zaterdag zes zuigelin gen meevlogen. Zaterdag was overigens hoogtijdag voor het geheele K.L.M.-verkeer. Schreven wij enkele weken geleden nog, dat het vervoers- record van bijna 900 «passagiers op een dag was behaald, thans vermelden de passa gierslijsten een totaal van 1076, een cijfer, dat met groote letters in de kronieken van de K.L.M. neergeschreven dient te worden. Al deze passagiers reisden binnen de Euro- peesche grenzen. Van dit verkeer nam Lon den het leeuwenaandeel met een kleine 150, gevolgd door Scandinavië met ruim 100 en de Blauwe Donau Expres met bijna 100. Gustig halfjaar voor den Amster damBatavia dienst. De dienst AmsterdamBatavia van de K. L.M. kan thans de vervoersresultaten over het eerste halfjaar van 1938 vermelden. Thans hebben reeds vele passagiers van de Nederlandsche verbinding van Londen met Zuid-Oost Australië gebruik gemaakt. De invloed, welke deze nieuwe luchtlijn zal hebben op het vervoer op den Amster damBatavia dienst, zal echter eerst in de cijfers over het tweede halfjaar tot uitdruk king komen. Wanneer wy het eerste half jaar van den dienst Amsterdam—Batavia aan een nadere beschouwing onderwerpen, dan blijkt, dat de totale verkoop, uitgedrukt in ton/kilo meters, van 1.368.000 ton/k.m. in 1937 ge stegen is met 55 pet. tot 2.120.000 tot/k.m. in 1938. Het vervoer in de beide richtingen, dus van Amsterdam naar Batavia en van Batavia naar Amsterdam, is vrijwel gelijk, n.1. resp. 1.056.000 tot/k.m. en 1.064.000 ton/k.m. In totaal werden vervoerd 2.519 passa giers (vorig jaar 1.671), die 10.636.477 k.m. (vorig jaar 7.231.414 k.m.) aflegden, hetgeen een stijging beteekent van ruim 47 pet. de gemiddelde afstand per passagier gedroeg 4.222 k.m. Aan post werden 79.083 k.g. ver voerd (vorig jaar 58.763), aan goederen 31.411 k.g. (vorig jaar 18.386), een stijging dus van 68.4 pet. De dienstregelmaat was zeer groot over het eerste halfjaar. Uitgevoerd werden in oostwaartsche richting 78 vluchten, waar van 75 volkomen volgens schema op tijd Pastoor Perquin, de stichter van den K. R. O., die, zooals men elders in dit nummer kan lezen, is overleden. Minderhedenstatuut. - In Roemenië beëindigd zijn, terwijl slechts 2 vliegtuigen I zjjn bij koninklijk decreet de richtlijnen op- Batavia met een dag vertraging bereikten. In de thuiskomende richting werden 77 vluchten gemaakt, waarvan 70 op tijd te Amsterdam aankwamen, terwijl zes vluch ten een dag of minder vertraging hadden en een twee dagen. Het Douglas materiaal voldoet uitstekend op de Indië route. Het vliegend personeel is er thans volkomen mee vertrouwd, hetgeen slechts ten goede kan komen aan het stipt uitvoeren van het dienstschema. CORRIGAN TE NEW YORK TERUG. Corrigan is met de Manhattan te New York aangekomen, waar hem een ontvangst werd bereid, welke doet herinneren aan die welke Lindbergh is ten deel gevallen na zijn glorieuze Oceaanvlucht. HOOGTERECORD VAN DUITSCH ZWEEFVLIEGTUIG. Bij de zweefvliegwedstrijden in het Rhöndal heeft de Duitscher Fick tijdens een afstands-doelvlucht een intern, hoogte record gevestigd. In een wolk by Fulda be reikte hij een hoogte van 5.500 meter ten opzichte van de stratplaats. DE POSTVLUCHTEN. Uitreis: Zilverreiger te Bandoeng, Ibis te Jodhpoer, Reiger te Athene. Thuisreis: To renvalk te Jodhpoer, Oehoe te Medan en de Nandoe is gistermiddag om 14.58 op Schip hol geland. IS Own", terwijl nog een Iersche ruiter, capt Lewis op „Alarm" de vierde plaats bezette. Ritmeester Pahud de Mortanges reed op „Silver Star" zeer verdienstelijk en maakte slechts 4 fouten. Op „Kantaka" reed luit. Tonnet niet zoo goed als op „Ben", hij liep vijf fouten op, terwijl Ritmeester Pahud de Mortagnes ten slotte op „Madel wie Du" ook minder goed reed dan op „Silver Star" en thans zes fouten maakte. Zeilen OM HET EUROPEESCH KAMPIOENSCHAP OLYMPIAJOLLEN. De Jong tweede. De Nederlandsche vertegenwoordiger in de zeilwedstrijden om het Europeesch kam pioenschap in de Olympiajollenkalsse op de Starnbergersee, de Jong, komt er blijk baar hoe langer hoe beter in. Gister is de vierde race gehouden en onze landgenoot is hierin een van de hoofdfiguren geweest. Er stond bijna geen wind, slechts af en toe bracht een zeer licht briesje een kleine op leving. Het gevolg was, dat men besloot de baan sterk te bekorten. Onze landgenoot zette zich al spoedig aan het hoofd van het veld en zeer langen tijd behield hij de leiding. De Jong had even wel eenige kruisslagen noodig om de finish te passeeren en toen gelukte het den titel verdediger, den Duitscher Bickei, om op het laatste gedeelte van de baan de Nederland sche boot te „dekken". Hij kwam voor en vergrootte zijn voorsprong steeds meer, zoo dat hij tenslotte nog met ruim zeven minuten verschil als eerste door de finish ging. De Jong werd tweede en klom in de algemeene rangschikking wederom omhoog, zoodat Ne derland thans de vierde plaats inneemt. De uitslag luidt: 1. Bickei (Duitschland) 3 uur 25 min. 20 sec.; 2. d e J o n g (Nederland) 3 uur 33 min.; 3. Italië 3 uur 34 min. 29 sec.; 4. Hongarije 3 uur 37 min. 36 sec. Olympische Spelen VERKLARINGEN VAN MINISTER KEKKONEN. De Finsche minister van binnenlandsche zaken, dr. Kekkonen, heeft tegenover pers vertegenwoordigers verschillende verklarin gen afgelegd ten aanzien van de Olympische Spelen, welke in 1940 te Helsinki zullen wor den georganiseerd. Dr. Kekkonen deelde nog eens mede, dat door de late opdracht tot organiseeren der spelen een kleiner programma zal worden uitgevoerd. Waarschijnlijk echter zullen b.v. voetbal en waterpolo wel in het programma worden opgenomen. Men is van meening, dat desondanks aan de Olympische idee beant woord zal worden. Bij het huisvestingsvraag- stuk levert dat voor de athleten de minste moeilijkheden op. Men is n.1. van plan een Olympisch dorp te bouwen, dat geenszins een provisorisch karakter zal dragen. Inte gendeel, het zal van zoodanig materieel ge bouwd worden, dat Finland het dorp later voor het leger of particulieren gebruiken kan. Er bestaat ook nog een plan, om het geheele Olympische dorp later ter beschik king te stellen van de studenten-organisatie, die er dan 2500 tot 3000 leden in kan onder brengen. Hiervoor zal in September a.s. be slist worden. Gelukkig is het Stadion te Hel sinki bijna klaar. Het kan gemakkelijk en zonder groote kosten van een bevattingsvermogen vi 25.000 op 60.000 gebracht worden. „Wij zijn er van overtuigd, dat ook dat nog te weinig is, maar wat moeten wij later met een nog grooter stadion doen?" Er zul len nog een zwemstadion gebouwd en een wielerbaan aangelegd worden, terwijl voorts het gebouw voor de zware athletiek gemo derniseerd zal worden. Zeer sceptisch stond minister Kekkonen tegenover het organiseeren der winterspe len. „Zeker, Finland is een groot v/inter- sportland, maar wat betreft de organisatie der Olympische winterspelen in mijn vader land, ben ik een ongeloovige Thomas; het skiloopen, de wintersport in Finland, is uit het programma der winterspelen gelicht (Zooals men weet door de kwestie tusschen F.I.S. en I.O.C., Red.) en zonder dat wen- schen wij de spelen niet. Z wemmen. IN RUIM ZEVENTIEN UUR OVER HET KATTEGAT. De Zweedsche zwemster Sally Bauer verbetert den tijd van Jenny Kam- mersgaard met bijna elf uur. De Zweedsche zwemster Sally Bauer is er gisteren in geslaagd het Kattegat over te eken in den tijd van 17 uur en 20 minuten, dit in bijna elf uur minder dan het Deen- sche zwerstertje Jenny Kammersgaad, die het vorige jaar 28 uur over den afstand had gedaan. Sally Bauer was Donderdagochtend om vijf uur van de Zuidwestelijke punt van het eiland Eeland naar Jutland vertrokken, waar zij om 22.20 uur by Ramskov ten Zui den van Grenaa voet aan wal zette. In diverse Duitsche bisdommen Zondag j.L een officieele kerkelijke uit eenzetting gegeven van de gebeurtenis sen rondom de zaak van den bisschop van Rothenburg, waarin o.m. het vol gende gezegd wordt: „Op last van den H. Stoel was de bis schop van het diocees Rothenburg, mgr. dr. Johan Baptiste Sproll, op 15 Juli naar zijn residentie teruggekeerd. Officieel werd hier van aan den rijksstadhouder van Würtem- berg kennis gegeven. De volgende avonden kwam het tot ernstige tafereelen voor en in het bisschoppelijk paleis, alsmede in de ambtsgebouwen van het bisschoppelijke or dinariaat. Meer dan honderd menschen, meest jonge personen, verzamelden zich op de trappen van het paleis op den Hinden- burgplatz. De menschen waren geen inwo ners van Rothenburg. Een uur later werden diverse spreek koren aangeheven, zeer beleedigend voor den bisschop, terwijl borden mee gedragen werden, waarop leuzen voor kwamen als „bisschop Sproll volksver rader". „Weg met den volksverrader" „Wij willen een Duitschen bisschop". De menigte nam een voortdurenu opge wondener houding aan. Nadat herhaalde ma len gepoogd was het bisschoppelijk paleis binnen te dringen, forceerde men d< deuren en drong door het kanselarijgebouw in de bisschoppelijke woning en verspreidde men zich over de eerste en de tweede verdie ping om den bisschop te zoeken. De deuren, aie gesloten waren, werden met geweld ge forceerd. Men vond den bisschop in bidden de houding in de huiskapel vóór het altaar. Dit ziende trok men terug. De kapel werd gesloten. Kort daarop kwam een andere groep naar de kapel en toen men de deur gesloten vond, werd deze geramcid. Nog steeds trof men den bisschop in biddende houding aan, waarop men zich andermaal terugtrok. Een vijftal personen met den leider van de „Flammenzeichen" uit Stuttgart nader de den bisschop en gaf hem te verstaan, dat hy zich moest verwijderen. De bisschop ant woordde: „Ik onderhandel niet met ulieden. Zeker niet op deze plaats, waar ik liever sterf dan te vertrekken". Intusschen hadden andere indringers de ambtelyke- en particuliere vertrekken van den bisschop gevonden. Hier werd alles kort en klein geslagen. Een hunner haalde o.a. een misgewaad uit een kast, sleepte dit door verscheidene kamers en liet het tenslotte op een der gangen liggen. In de overige ver trekken van het paleis werden deuren ver nield en vensters ingeslagen, daarna verlie ten de demonstranten met hun leiders het paleis. Buiten hoorde men roepen: „Ga er nu uit! De politie moet den bisschop gevan gen nemen. Wij zullen zoolang terugkeeren, tot de bisschop Rothenburg verlaat". Het Deutschland- en het Horst Wessellied werden gezongen. Daarna trok men af. Dienzelfden avond had een Gestapo-be- tmbte een onderhoud met den vicaris-gene raal, waarin hij verzocht den bisschop zelf te spreken. Dit werd toegestaan. Hij zeide tot den bisschop: „Ik heb opdracht gekregen, u dringend aan te raden, om onder deze omstandigheden Rothenburg te verlaten. De demonstraties zullen herhaald worden". De bisschop zeide te willen blijven. Op 18 Juli volgde een nieuwe demonstra tie. Het aantal demonstranten bedroeg toen vijftienhonderd tot tweeduizend. De men schen waren weer grootendeels van buiten de stad afkomstig. Een der demonstranten hield »en toe spraak, waarin hij zeide: „Het nationaal- socialisme vervolgt de kerk niet, maar wil alleen verhinderen, dat de kerk misbruikt wordt voor politieke doeleinden. Het geeft aan de volksgenooten vrijheid, wanneer zij zich van den dwang der ekrk te bevrijden. „Wij zullen terugkeeren, tot mgr. Sproll wijkt". Muiterij aan boord van Noorsch schip. - De Portugeesche „Diario de Lisboa" meldt uit Oporto, dat een deel der bemanning van het Noorsche vrachtschip Lom gisteravond aan het muiten is geslagen, toen de kapitein bevel gaf naar Huelva te vertrekken. Vier muiters werden aan boord vast gehouden. De Lom was te Porto gekomen om kolen in te nemen. Flesschenpost gevonden. - Een matroos van de basis tot bescherming tegen lucht aanvallen heeft gisteravond op het strand bij Pierreditte, tusschen Banyuls en Cerbere een flesch gevonden, waarin de volgende mededeeling was gesloten: „Wij vergaan bij Kaap de Greus tenge volge van motorstoring. Gastiglioni en Fer rari". Alle vliegvelden zijn gewaarschuwd en een onderzoek is ingesteld. Kaap Le Creus bevindt zich op Spaansch gebied. Pearl White overleden. - De bekende Amerikaansche filmactrice Pearl White is gistermorgen te Parijs overleden. De schrijver Maxwell overleden. - De bekende Engelsche romanschrijver William Babington Maxwell is gisteren op 72-jari gen leeftijd te Londen overleden. Algen kleuren een Alpen^meer rood. - In grooten getale komen te Triëst (It.) tou- I risten het merkwaardige schouwspel bewon deren van een rood Alpenmeer. Het water van het Tovelmeer n.1. heeft den laatsten tijd een roode kleur aangenomen, welk zeld zaam verschijnsel zijn ontstaan dankt aan een groote hoeveelheid zoetwateralgen, glenodinium genaamd. Een groep geleerden van het museum voor natuurlijke historie is uit Venetië naar het meer vertrokken, ten einde het verschijnsel ter plaatse te bestu- deeren. De Tsjecho-Slowaaksche vliegtuigen gesteld voor de houding van de autoriteiten ten aanzien van de minderheden in Roeme nië. Zij vormen ongeveer yen derde van de bevolking, de voornaamste groepen zijn Hongaren 7.8 pet., Duitschers 4.3 pet., Joden 6 pet. Deze richtlijnen herinneren aan het beginsel van de nieuwe grondwet, welke zegt, dat alle Roemeensche staatsburgers zonder onderscheid van ras, godsdienst of spraak dezelfde burgerlijke en politieke rechten genieten, alsmede dezelfde garan ties. Het zoeken naar den „Hawai Clipper" opgegeven. - De Amerikaansche vloot heeft het zoeken naar den verdwenen „Hawai Clipper" opgegeven. Meer dan honderddui zend vierkante mijl is door de schepen en vliegtuigen afgezocht, doch niets is gevon den. De schepen en vliegtuigen hebben thans bevel gekregen naar hun bases terug te keeren. Hevig onweer boven Zuid-Engeland. - Onweer van buitengewone hevigheid woedt boven het Zuiden van Engeland en begeeft zich in Oostelijke richting. Overal heeft hij sporen nagelaten ten gevolge van bliksem inslag en zwaren regenval. Het treinverkeer moest worden onderbroken en tal van wegen zijn onbegaanbaar geworden door over stroomingen. Te Exmouth staan de hoofd straten tot bijna manshoogte onder water. Er wordt gemeld, dat het hier en daar ook gehageld heeft. Omstreeks het middaguur hebben vele automobilisten de koplichten van hun wagen moeten inschakelen. Vele huizen werden door den bliksem getroffen, terwijl veel vee om het leven is gekomen. Het onweer verplaatst zich zeer langzaam en stort zich gedurende twaalf en meer uren boven dezelfde plaats uit. Ook het telefoon verkeer heeft hieronder te lijden. De land bouwers hebben ernstige verliezen geleden, daar de te velde staande gewassen door den hagel ernstig zijn geteisterd. Alleen reeds in Devonshire en Cornwall zijn zeventig tele foonkantoren uitgeschakeld. Boven een stad heeft het zoo hevig geonweerd, dat het op een bombardement geleek, terwijl iemand, die pas uit het Verre Oosten is teruggekeerd den storm vergeleek met een taifoen. Van stad tot stad komen berichten bin nen, waarin het noodweer het ergste wordt genoemd van de laatste jaren. Zelfs de heel oude menschen herinneren zich niet een zoo hevig noodweer te hebben beleefd. Hevig onweer boven Le Havre. - Na drie dagen van een drukkende hitte is gis termiddag boven Le Havre (Fr.) onweer van uitzonderlijke hevigheid losgebarsten. Het noodweer duurde ruim een uur, gedurende welken tyd bliksem en donder niet van de lucht waren en een zoo hevige regen, ge paard met hagel, neersloeg, dat de goten het water niet konden verwerken, ten ge volge van den vloed. Heele straten en tal rijke kelders liepen onder water. Ook overi gens is veel schade aangericht. Mijn tot ontploffing gekomen in Pa lestina. - Zes joodsche arbeiders, o.w. twee vrouwen, werden gedood en elf gewor.d, toen een vrachtwagen, waarmede zy van hun veldarbeid terugkeerden, op een weg bij Kovesh Sjaron op een verborgen mijn liep. De wagen werd geheel vernield. Vol gens een telegram uit Haifa werd de jood sche bestuurder van een vrachtwagen van een der regeeringsdiensten bij Athlit in een hinderlaag gelokt en doodgeschoten. DE WEESPER AMBTENAAR IN VRIJHEID GESTELD O.M. in beroep hiertegen. Na verhoor heeft de rechter-commissaris den onder verdenking van fraude gearres teerden hoofdambtenaar der gemeente Weesp gister in vrijheid gesteld. De subst. officier van justitie te Amster dam, mr. J. W. Bosch, is tegen deze beslis sing bij de rechtbank in beroep gegaan. INSCHRIJVING BAK- EN BRAADVET. De Nederlandsche Zuivelcentrale, afd. boven Gladz. - Het Tsjecho-Slowaaksche Margarine, Vetten ei. Oliën Nassaulaan 6 telegraaf agentschap Ceteka publiceerde te 's-Gravenhage maakt bekend dat zij gisteren een communiqué van den volgen- een inschrijving heeft geopend voor de den inhoud: Op drie Augustus tijdens een levering van bak- en braadvet, oefenvlucht in Oost Bohemen, zyn drie De inschrijving staat open voor alle be- I ^ebbenden, die bij genoemde Centrale zyn georganiseerd Zij hebben gevlogen boven de Duitsche stad Kladsko. De Duitsche legatie te Praag heeft op 4 Augustus te dien aanzien stappen ge daan bij het ministerie van buitenlandsche zaken. De minister van buitenlandsche zaken heeft zyn leedwezen betuigd. De aviateurs, die het incident hebben veroorzaakt, zullen gestraft worden. Hittegolf eischt 39 dooden. - Tengevolge van de hittegolf, welke thans elf dagen in de Vereenigde Staten heerscht, zijn 39 per- I Vetten en Oliën wenden' sonen om het leven gekomen. 's-Gravonhage, 4 Augustus 1938. De termijn van inschrijving sluit Vrijdag 12 Augustus 1938 des voormiddags te 9 uur. Degenen, die belanghebbende zijn, tevens bij de Nederlandsche Zuivelcentrale ge organiseerd, doch geen uitnoodiging en formulieren hebben ontvangen, kunnen zich ter verkrijging daarvan tot de Neder landsche Zuivelcentrale, afd. Margarine,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8