E WIND
BLAAST.
^Binnenland
Jxuilleton
De strijd tusschen spoor
en bus.
<$>©©cmi€I©o ffiildioflCQQ CllMia
I
TWEEDE BLAD.
Een vennootschap in oprichting
om de „wilde" verbindingen te
vervangen door georganiseerd
verkeer.
In den bijna eindeloozen strijd tusschen
spoor en bus schijnt een nieuw stadium te
zullen aanbreken, zoo meldt men ons. En
naar men van de zijde van belangheb
benden meent een stadium waarin niet
meer van strijd, maar van samenwerking
of tenminste overleg, sprake zal zijn.
Een naamlooze vennootschap is name
lijk in wording, welke ten doel heeft bus
diensten te organiseeren. Het uiteindelijk
doel, dat misschien nog wat veraf gelegen
is, is een uitgebreid net over het geheele
land, natuurlijk zonder aantasting van die
rechten, welke reeds zijn toegekend. Hier
voor zullen de benoodigde concessies wor
den aangevraagd. In het kort gezegd, is dus
de bedoeling: vervanging van de „wilde"
verbindingen, welke thans bestaan, door
een georganiseerd verkeer.
Zooals niemand in den lande, ontkennen
ook de initiatiefnemers niet dat er een
tegenstrijdigheid van belangen althans
op dit oogenblik bestaat tusschen spoor
en bus. Zij meenen dat dit bij een goed-
geoutilleerd bedrijf niet noodig behoeft te
zijn, indien slechts zoowel spoor als bus
doordrongen zijn van de taak welk aan elk
der partijen is toebedeeld.
Reeds eenigen tijd, zoo meenen de op
richters van de vennootschap, richt de
spoor zich meer en meer op het vervoer
over langere trajecten, met uitschakeling
van het oponthoud voor het aandoen van
stations, welke onderbreking financieel
nauwelijks de moeite loont of zelfs verlies
oplevert. De opheffing van een groot aan
tal stopplaatsen is hiervan een sprekend
bewijs.
Het is juist voor dit kort-traject-ver-
keer dat de autobus zich uitermate leent.
Men zal kunnen zeggen dat verschillende
aaneengeschakelde korte trajecten weer
een lang traject vormen, doch aan deze
consekwenties is nu eenmaal niet te ont
komen.
Hoofdzaak is dat spoor en bus het ééns
wórden over een rationalisatie onder over
kapping van beide partijen.
De trek naar de bus, welke zich dagelijks
duidelijker demonstreert (en spoor-autori-
teiten ontkennen dien trek allerminst)
heeft voldoende aangetoond dat een com
plete uitschakeling van de bus een onbe
gonnen werk is. Op het gebied van vervoer
hebben de toestanden zich gewijzigd en het
is zaak de huidige situatie met een koel
hoofd te beoordeelen en tijdig de bakens
te verzetten. Het scheppen van een ana
chronisme, zoo al mogelijk, zou zich metr
tertijd toch wreken.
Aldus het standpunt van de oprichters
der naamlooze vennootschap, die samen
werking en onderling begrijpen wenschen
en die reeds stappen namen om tot een
coördinatie van de standpunten van spoor
en bus te komen.
Ook hebben de oprichters zich reeds tot
den minister van waterstaat gewend, onder
uiteenzetting van hun bedoelingen, zooals
wij die hierboven weergaven.
Reeds hebben zij concessie aange
vraagd voor de verbindingen van
Amsterdam met Hilversum, via Laren,
Bussum en Weesp en voorts met Hui
zen, Blaricum en Baarn. Verder is het
de bedoeling een verbinding Amster
damIJmuiden in het leven te roepen.
Een voldoend werkkapitaal voor het
inzetten van goed-georganiseerde
diensten op deze lijnen is bijeen. Het
werkkapitaal bedraagt drie-honderd
duizend gulden.
Waar de, hierboven genoemde, verbin
dingen met het Gooi het terrein bestrijken
van de Gooische Tramweg Mij., zal ook
een overeenkomst met die maatschappij
noodig zijn, waarbij de bedoeling voorzit
om, zooveel doenlijk, het personeel van de
Gooische stoomtram over te nemen.
Een verdere uitbreiding van het dien-
stennet is nog geer zaak van de onmiddel
lijke toekomst, alhoewel zooals gezegd
de blik gevestigd is op een uitgebreide
organisatie in verschillende deelen van
het land.
De eerste zaak, welke echter voor het
welslagen der plannen aan de orde komt,
is: een overeenstemming tusschen beide
partijen, met de bedoeling het belang van
alle betrokkenen, dus ook van het publiek,
dat zich ten aanzien van zijn wenschen door
zijn houding voldoende heeft uitgesproken,
te dienen.
AANKOMST VAN DEPUTATIES UIT DE
JAVAANSCHE VORSTENLANDEN.
Met den boottrein uit Genua zijn gister
ochtend in Den Haag aangekomen eenige
deputaties uit de Javaansche Vorstenlanden,
die de jubileumfeesten hier te lande zullen
bijwonen. Zoo arriveerden Pangeran Han-
gabehi en Raden Mas Dorodjatoen, zoons
van Hmengkoe Boewono VIII, sultan van
Jogjakarta, als afgevaardigden van den sul-
tan.
Pangeran Hangabehi was gekleed in ae
uniform van majoor bij den generalen staf
van het Koninklijk Indisch Leger.
Verder kwam aan Pangeran Hario Soer-
josoemarno als vertegenwoordiger van Pan
geran Adipati Mangkoe Negoro VII. Hij
droeg de uniform van luitenant-kolonel bij
het Indisch leger.
Voorts kwam aan Pangeran Hario Soer-
joatmodjo als afgevaardigde van Pangeran
Adipati Ario Praboe Soerjodilogo, hoofd van
het Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta.
Deze laatste was gekleed in de uniform van
majoor bij den generalen staf van het In
dische leger.
Twee der afgevaardigden namen hun in
trek bij particulieren te Den Haag; terwijl
Pangeran Hario Soerjoatmodjo zal in hotel
Vieux Doelen zal verblijven.
DE POSTCHEQUE- EN GIRODIENST OP
DE A.S. FEESTDAGEN.
Op 31 Augustus en 6 September a.s. is het
Centrale Postgirokantoor te 's-Gravenhage
den geheelen dag gesloten, behalve voor de
boeking van stortingen en girobiljetten,
waarvan spoedbehandeling of telegra
fische spoedbehandeling wordt verlangd.
Deze opdrachten worden uitgevoerd, voor
zoover zij uiterlijk te 14 uur ten giro-kan
tore worden ontvangen. Opdrachten, welke
later binnenkomen, blijven liggen tot den
volgenden ochtend.
Aangezien op de genoemde dagen de post
kantoren niet later dan tot 10 uur zijn ge
opend, kan telegrafische spoedbehandeling
van chèqueadviezen alleen zin hebben, voor
zoover de adviezen des ochtends bij den
aanvang van den dienst, 5.30 uur, ten giro-
kantore aanwezig zijn. Ten aanzien van later
binnenkomende adviezen treft het zenden
aan de postkantoren van telegrafisch machti
gingen tot uitbetaling geen doel, omdat de
telegrammen dan de postkantoren niet meer
vóór het 'bovengenoemde tijdstip van slui
ting kunnen bereiken. Op dergelijke "advie
zen zal spoedbehandeling zonder meer wor
den toegepast, waarmede wordt bereikt, dat
de chèques op 1 resp. 7 September des och
tends betaalbaar zijn.
INBRAAK IN EEN INDUSTRIE- EN
NIJVERHEIDSCHOOL.
Woensdagavond om 11 uur kwam een
burger langs de industrie- en nijverheid-
school in de Asstraat 3 te Den Haag. Het
viel hem op, dat de buitendeur open stond,
terwijl op straat vier pakken linnen lagen.
Deze situatie kwam den man verdacht
voor en hij waarschuwde de politie. Deze
ging op onderzoek uit en ontdekte op de
Noordpolderkade een bakfiets, waarop
eveneens pakken linnen lagen. De verhuur
der van de bakfiets lichtte de politie in
aangaande de namen van de huurders,
zoodat in den loop van den nacht in hun
woning konden worden aangehouden de
18-jarige smid B. C. S., een 21-jarige rij
wielhersteller H. K. B. en een 27-jarige
verwarmingsmonteur J. A. S. De beide
eersten bekenden ingebroken te hebben
in de school.
Vermist werden doozen met garen, een
Pc itij breikatoen, linnen, flanel, keper en
andere goederen. De dieven kwamen coor
opensluiting van de voordeur in het school
gebouw, maar zij schijnen in hun werk
gestoord te zijn.
90STE LANDHUISHOUDKUNDIG
CONGRES TE MEPPEL.
Gistermiddag is het 90ste Nederlandsehe
Landhuishoudkundig congres aangevangen,
hetwelk werd bijgewoond door den mi
nister van economische zaken, mr. Steen-
berghe, de commissarissen der koningin in
de provincies Drente en Groningen. t
Als bestuurslid was aftredend ir. D. S.
Huizinga te Den Haag. Gekozen werd ir. A.
W. v. d. Plassche.
De heer E. D. van Dissel, oud-directeur
van Staatsboschbeheer te Utrecht, hield een
inleiding over de natuurbescherming en de
landbouw.
Vervolgens hield dr. P. Kuin te Den Haag
een inleiding over het onderwerp: Is het
ordeningsstreven van de regeering op het
gebied van den landbouw en de aanver
wante takken van industrie «n handel
wenschelijk en practisch te verwezenlijken?
Spr. gaf tenslotte in overweging, of een
vrijgelaten prijsvorming met toeslag aan
den producent tot het peil van de produc
tiekosten gefinancierd uit de belasting
economisch niet de voorkeur verdient
boven het bestaande systeem van richtprij
zen en heffingen.
Aan de discussies hierover werd deelge
nomen door de heeren dr. ir. Dijt, H. D.
Louwes en G. J. Blink, die de gedachten
van den inleider bestreden.
Besloten werd de koningin een telegram
van trouw en aanhankelijkheid te zenden.
Tenslotte werden de congresleden en hun
dames in de sociëteit „Tivoli" door het ge
meentebestuur officieel ontvangen.
Na afloop hiervan volgde een gemeen
schappelijke maaltijd, waarna des avonds
de tentoonstelling „Eigen Haard" werd be
zocht.
Vandaag zal het congres worden voortge
zet.
DE HULDE VAN DE RIJPERE JEUGD
VOOR DE KONINGIN.
Suriname doet ook mee.
Het Centraal Bureau van de jeugdhulde
voor H. M. de koningin heeft bericht ont
vangen, dat ook Suriname (naast Neder-
landsch-Indië en Curagao) deelneemt aan
de hulde van de rijpere jeugd ter gelegen
heid van het regeeringSjubileum van de
koningin en dat ook uit Suriname een
vlag komt.
Suriname, noch de hoofdstad Paramari
bo heeft officieel een wapen. Er is daarom
volstaan met op de vlag een embleem te
plaatsen.
Voor het vaststellen van het embleem is
gevolgd het schild, zooals dat voorkomt op
het voetstuk van het standbeeld van de
koningin op het Góuvernementsplein te
Paramaribo, welk embleem een historisch
karakter heeft.
De vlag is in den middag van 5 Augustus
namens de verschillende jeugdorganisaties
aan den gouverneur van Surinamé aange
boden bij welke gelegenheid op het gou
vernementsplein waren opgesteld een
2000-tal jóngeren, ledèh van verschillende
jeugdorganisaties.
REMISSIER VAN DE HOLLANDSCHE
ESCOMPTOBANK GEARRESTEERD.
Een oude zwendelzaak vindt haar
einde.
De Nederlandsche justitie heeft thans
de hand gelegd op den remissier A. T., die
vóór 1936 werkzaam was als zoodanig voor
de Hollandsche Escomptobank. Deze bank,
die op 22 April 1936 failleerde met een
tekort van ongeveer 65.000, behoorde tot
een der zwendelbanken, aan welker be
staan de Amsterdamsche justitie een einde
heeft „emaakt. De bank was eigendom van
zekeren Hamlisch. Deze Hamlisch echter
wist zich, door tijdig de vlucht te nemen,
in veiligheid te stellen. Zijn mede-direc
teur, M. T. de broer van den thans gear
resteerden remissier, werd korten tijd na
het faillissement gearresteerd en wegens
oplichting en verduistering veroordeeld tot
twee jaar gevangenisstraf. De remisier T.
bevond zich toen in Engeland. Zijn uitle
vering werd gevraagd, doch de Engelsche
autoriteiten weigerden hieraan te voldoen.
T. vertrok naar België, waar hij zich aan
strafbare feiten schuldig maakte, hetgeen
zijn arrestatie en veroordeeling tengevolge
had. Zijn straftijd was nu ten einde en
gisteren is hij door de Belgische autoritei-
ooooooof
Zaterdag 27 Augustus.
HILVERSUM, 1875 M. (VARA-
uitz.) 8.— Gr.pl. (8.16 Ber.) 10.—
VPRO-morgenwijding. 10.20 Uitz.
voor arbeiders in de Continubedr.
12.—1.45 Gr.pl. (12.15 Ber.) 2.—
Filmpr. 2.15 Gr.pl. 3.— Rep. 3.30
VAR A-orkest. 4.30 Mogelijkheden
en onmogelijkheden, causerie. 4.50
Gr.pl. 5.40 Lit. causerie. 6.— Orgel
spel. 6.20—7.— Groningsche uitz.
7.05 Filmland. (7.30 VPRO: Won
dergeloof en wonderverhalen, cau
serie). 8.— Herh. SOS- en 8.03
ANP-ber., VARA-Varia, gr.pl. 8.20
Cor Steyn's accordeonorkest. 9.
Toespraak en gr.pl. 9.15 Bont progr.
10.30 ANP-ber. 10.35 Gr.pl. 11.—
VARA-orkest. 11.45—12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 301.5 M. (KRO-uitz.)
8.— Gr.pl. (8.15 Ber.) 10.— Gr.pl.
10.30 Godsd. causerie. 11.— ReP-
12.30 Gr.pl. 12.45 Ber. 1.— Gr.pl.
(1.15 Ber.) 1.20 Het KRO-orkest.
2.Cursus handenarbeid. 2.30 Gr.
pl. 3.Kinderuurtje. 4.Marcia,
operette. 4.50 Gr.pl. 5.KRO-
orkest. 5.45 De KRO-Nachtegaal-
tjes. 6.15 Gr.pL 6.20 Journ. week
overzicht. 6.45 Gr.lp. 7.Ber. 7.15
Causerie over de taak van den R.K.
technicus. 8.ANP-ber., mededee-
lingen, ber. 8.15 Meditatie met muz.
omlijsting. 8.35 Gr.pl. 9.De KRO-
melodisten mmv. solist. 9-30 The
swinging four. 9.40 Verv. concert.
10.10 Verv. The swinging four. 10.20
Verv. concert. 10.30 ANP-ber. 10.40
Filmpraatje. 10.5512.Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 11.20 Orgel
spel. 11.50 BBC-Northern-orkest, m.
m v. soliste. 12.50 Dansmuziek (gr.
pl.) 1.20 Jan Berenska's orkest.
2.20 Het Cedric Sharpe Sextet. 3.05
Orgelspel. 3.40 Het Wood Green
Leger des Heils-orkest mmv. soliste.
4.35 Sportrep. 5.35 H. Hall en z(jn
orkest. 6.20 Ber. 6.50 Sportpr. 7.05
Zie Radio-Paris. 7.40 Jack Payne en
zijn Band. 8.20 Causerie over
Spanje. 8.40 BBC-Symph.-orkest en
solisten. 10.— Ber. 10.25 Sportrep.
10.40 Muz. causerie met illustraties.
11.1512.20 L. Stone en zijn Band.
KEULEN, 456 M. 6.50 Gr.pL 7.30 A.
Goronzy's orkest. 8 509.35 Om-
roep-Arausemenis-sextet. 12.20
Weensch Symph.-orkest. 2.30 Gr.pl.
4.20 Schrammelensemblea 5.20 W.
Klische's orkest en sportrep. 7,30
De Eschweiler Zangersschaar. 8.30
Bonte avond. 10.50 H Hagestedt's
dansorkest. 12.20-3.20 Gev. nacht
concert.
RADIO PARIS, 1648 M. 8.10, 9.
en 10.10 Gr.pl. 12.35 Giardino-orkest
O 35 en 3.05 Gr.pl. 4.05 Zang. 4.50
Cr nl 6.20 Gr.pl. 7.05 Le Campanile,
koor. 7.40 Gr.pL 8.35 Zang. 8.50
Radiotooneel. 9.30 Vanété-progr.
10.25 Symph.-concert. 10.50 Gr.pL
11.20—12.50 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
1220 Gr.pL 12.50 Omroepklein-
orkest. 1.50 en 2.20 Gr.pL 3.20 Om
roeporkest. 4.05 Gr.pL 4.20 Omroep
orkest. 5.20 Zang. 5.50 Omroep-
kleinorkest. 6.20 Sportrep. 6.50 Ge
wijde muziek. 7.20 Gr.pL 8.20 Ca-
baretprogr. 9.20 Symph.-orkest.
11._ Gr.pl. 11.20—12.20 Dansmu
ziek. 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Leo
Bogaert's orkest. 1.50 Gr.pL 3.50 Het
Sarba-orkest. (4.20 RadiotooneeL
5.35 Fud Candrix en zijn Band. 6.35
Het Omroepsalonorkest. 6.50 Gr.pL
7.05 Verv. concert. 7.35 en 8.20
Gr.pL 8.30 RadiotooneeL 9.10 Gr.pL
9.20 Het Omroepsalonorkest en »o-
liste. 10.30 Ray Ventura en Eloward
met hun orkesten. 112012.20
Gramofoonplaten.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.25 Ber. 8.40 Inleiding volgende
uitz. 8.55 Der Friedenstag, opera.
10.20 Ber. 10.50 Kwartetconcert.
11.05 Ber. 11.20 Gr.pL 12.20—2.20
Nachtconcert. (1.15-1.26 Tijdsein).
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3 Keulen 8.—10.20, Parijs R.
13,2011.05, Lond. Reg. 11.05—12.20
Brussel VL 12.20—14.20, Keulen
14.2015.50, Brussel Fr. 15.5016.20
Keulen 16.20—17.10, D.sendcr 17.10
17.20, Brussel VL 17.20—18.20,
Lond. Reg. 18.20—19.40. Brussel VL
19.4019.50, D.sender 19.5020.20,
Brussel Fr. 20.20—20.30, Keulen
20.30—22.20,. Lond. Reg. 22.20—22.50
en Keulen 22.5024.
Lijn 4: Brussel VL 8.—9.20, Lu
xemburg 9.20—10.35, Lond. Reg.
10.3511.20, Droitwich 11.2015.40,
Lond. Reg. 15.40—17.—, Brussel Fr.
17.—17.20, Stuttgart 17.20—17.35,
Droitwich 17.35—20.20, Lond. Reg.
20.2020.40, Droitwich 20.40—24.
Lijn 5: Diversen.
ten over de Nederlandsdche grens gezet, en
daar dooi' de Nederlandsche recherche ge
vankelijk naar Amstèrdam overgebracht.
Hij is gister voor den rechtercommissaris
geleid.
KINDERVERLAMMING.
Weer een geval te Gouda.
Te Gouda is een. nieuw geval van kinder
verlamming geconstateerd.
Ook is aangifte gedaan van een geval van
diphtheritis.
DE TUNNELWERKEN TE ROTTERDAM.
Nadat men Woensdag het transport van
de drie tunnelstukken van de Heysche ha
ven naar de Waalhaven in verband met de
minder gunstige weersomstandigheden heeft
moeten stopzetten, waren deze gister van
dien aard, dat de waterstand hooger was
dan Woensdag, zoodat het nu mogelijk was
het betonnen gevaarte, dat 7500 ton weegt,
over den drempel van de Heysche haven te
sleepen.
Gistermiddag circa twee uur werd met
het leegpompen van het tunnelstuk begon
nen, waarna zes sleepbooten van P. Smit
en Co's internationalen sleepdienst vast
maakten. Het transport had ook ditmaal
een zeer vlot verloop. Even over half vijf
zwenkte het gevaarte de Waalhaven in en
het was circa kwart over vijf toen ook het
tweede tunnelstuk veilig aan den langen
steiger gemeerd lag. Het derde en laatste
tunnelstuk moet nu nog versleept worden.
NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN.
Het goederenvervoer tijdens de u
feestdagen.
Naar wij vernemen zullen de Neder
landsche Spooiwegen, ingevolge het door
de regeering verklaren tot nationalen feest
dag van den 6en' September a.s. In verband
met het 40-jarig regeeringsjubileum van de
koningin, de aanneming ten vervoer, het
vervoer, de aflevering en de bestelling van
goederen en levende dieren op dien dag
beperken als op erkende feestdagen.
Op dien dag zal de bestelling van expres-
goederen en van snelgoederen met spoed
bestelling slechts geschieden voor zoover dat
mogelijk is, terwijl afhaling van goederen
niet zal plaats hebben.
POGING TOT DOODSLAG.
Geprobeerd iemand te overrijden.
Gisteravond kregen C. L. uit de Ren
baanstraat te 's-Gravenhage, die met zijn
auto in de Perponcherótraat reed, en J.
W. S. uit die straat, die een rijwiel bereed,
ruzie met elkaar.
De twist liep zóó hoog, dat L. op een ge
geven moment zijn wagen startte en met
vol gas het trottoir opreed met de kenne
lijke bedoeling zijn tegenstander omver
te rijden. Deze kon zich in veiligheid stel
len door snel op zij te springen. De fiets
werd totaal vernield.
L. werd door de Haagschc politie een uur
later in zijn woning aangehouden.
D
Door DONN BYRNE.
Uit het Engelsch door J. van P
20)
En vooruit liep de uitkijk heen en weer
en leunde over de reeling en neuriede in
het Gaelisch:
'S tric me sealtuinn do'n chnoc is airde
D'fheac a faic mi fear a bhata
An dtig tu andiu no"n dtig tu 'maireach?
Is mur dtig tu eader gurtruaghmar ta
mi?
Zult ge vandaag komen of morgen?
Als ge nimmer komt, hoe smartelijk
voor mij!
Fhir a' bhata, na horo ele!
Hi horo, fhir a bhata
Alle heimwee van de Schotsche eilan
den lag in'de mineur tonen van dat lied
het was als een wiegelied en de wind
floot door het want en daar beneden was
h'et ruischen en trillen van de geweldige
beweging van de zee. En aan dek luidde
de roerganger den scheepsbel ting-ting,
ting-ting, ting-ting, ting. En alles ging
naar wensch aan boord van de Ulster Lady.
Zij was zijn eenige lieveling en zijn eenige
verrukking totdat hij La Mielleuse ont
moete op den weg naar Aix.
n.
Het was alles als een schilderij, zooals
een schilder van een oude en realistische
school het zou geschilderd hebben; op den
voorgrond de haven met de witte schepen,
die in de blauwe zee voor anker lagen, dan
het grijswitte Marseille, met zijn twee ge
weldige linten, de Cannebière, die Noord
waarts loopt en de Rue de Rome en de
Avenue du Prado, die haar snijden, het
groote beboschte amphitheater, oprijzend
als een golf en de kleine Notre Dame de la
Garde als een schildwacht naar de zee tu
rend. En Oostwaarts van de kaden lagen
de kleine ingesneden eilanden, die de
Phoeniciërs als gekend hadden, If, Riou
en Jarros vreemde, on-Fransche namen.
De zonneschijn, geel als een lamp, de zee,
blauw als vlas, de groene bosschen en de
oude, grijsachtig wtte stad een tafereel,
dat een schilder zonder veel fantasie zou
hebben liefgehad. Na Belfast was Marseille
een tweede tehuis geworden voor Shane
Campbell. Daar lag het, als je eigen thuis.
Het mocht zakelijk en traag schijnen,
maar eenmaal aan den wal, trof het druk
ke, woelige leven hem als een luchtstroom.
Langs de kaden, langs de Cannebière, was
het een mengelng van kleuren en nationa
liteiten, onbevattelijk vanaf het schip. Hier
waren Turken, waardig en bescheiden,
Grieken, voorzichtig en steelsch, hier wa
ren Italianen, Genueezen, Napolitanen, Li-
vornenzen, grappig, levendig en wraak
zuchtig. Hier waren Mooren, Algerijnen,
zwarte Afrikanen, spottend en vijandig,
Spanjaarden met hun tred als de gang van
een paard, hier waren Provengalen, vroo-
lijk, kort, gedrongen, opgewonden, olijf
kleurig en zwart gebaard, die elkander aan
riepen in de langue d'oc van de trouba
dours: „Té, mon bon! Commoun as?
Quézaco?"
En de drukte van de winkels en van de
café's totdat Shane gedwongen was naar
de met olijfboomen beplante wegen, naar
den rotsachtgen top van La Garde te gaan
en eenmaal daar, placht hij, als door een
magneet aangetrokken, de kapel te betre
den, waar de meest vermaarde Notre Dame
van de Middellandsche Zee smakeloos glim
lacht in wit olijfhout. Na de verblindende
zon van de Midi scheen de koele, donkere
kapel hem als een kerker toe, zoo moeilijk
kon hij er iets zien, maar na een poos nam
de vreemde stoffeering van de ruimte voor
zijn oogen vorm aan: het witte beeld van
de Maagd, de zilveren tonijn, het kladwerk
van zeegevaren, waaruit de Maagd dank
bare zeelieden had gered, de einden touw,
de krukken
En hoewel er misschien niemand in de
kapel was, toch was déze vol leven, zoo
veel zeiden de ontroerende ex voto's. En
dan verliet hij de kapel en weer schit
terde de Midi-zon in een vloed van goud
en kon hij de blauwe Middelanldsche Zee
zien, bezaaid met heel kleine latijn-zeilen,
de grauwe stad onder hem, zoo oud en toch
zoo vol levenskracht en de rustige haven
met het mastbosch en Monte Cristo, wit als
een ei
Een eigenaardige stad, hem even bekend
als de betonning van een vaarwater, wrie
melend als een mierenhoop en, als de duis
ternis over haar neerdaalde en hy haar
vanaf het halfdek aanschouwde, kwam ook
het geheimzinnige. Een oogenblik was er
stilte en rondom de heuvels waarden reus
achtige geesten. Men dacht dan aan de
Phocaeërs, die haar gesticht hadden en voor
wie de Cannebière een lijnbaan geweest
was, waar zij ook de zeilen maakten voor
hun schepen. En men dacht aan Lazarus,
die van de zwijgende dooden was opgestaan
en die hier gekomen was, zoo luidde de le
gende, een grijze gedaante in grauwe klee
deren, staande op de plecht van een boot
Iets, dat Robin More hem verteld had,
was hem bijgebleven en hield zijn verbeel
ding gaande en dat was, dat Pontius Pilatus
gouverneur van Marseille was geweest na
zijn ambtsvervulling in Judea. En aan hem
placht Shane te denken, als de mysterieuze
schemering over de heuvels van de Midi
neerhaalde. Pilatus, die glimlachend ge
vraagd had: „Wat is waarheid?" en die
Christus aan het gepeupel had overgele
verd. Een groote man, zoo stelde hij zich den
Romein voor, met verstandige oogen en een
grooten, zwarten baard, om een zwakke kin,
een man, die alle geheimen van den geest
kende, maar die geen ruggegraat bezat.
En hij kon den Romein op de galerij van
zijn villa zien zitten in de schemering met
angstige oogen en met bevende vingers zijn
langen baard strijkend. Paulus trok door
Griekenland en Rome als een vlam en Pi
latus peinsdeZou het mogelijk geweest
zijn? Belachelijk! een joodsch timmer
man! Een verdwaasd mensch! En toch
Kan het mogelyk geweest zijn? Neen! neen!
neen! En toch... Men had Hem over de
golven zien wandelen Maar de men-
schen wisten nooit precies, wat zy zagen
Neen! Hoe dwaas!Hy deed een man uit
den dood herrijzen, vertelde men.. En die
centurion hoe was zyn naam? zijn
dochter!Neen, een domme Joodsche le
gende En toch Zou het mogelyk zijn?
Zou het? Zou het?
Licht! Licht! Hoort jelui mij niet? Breng
licht! Licht, zou Pilatus byna uitschreeu
wen aangegrepen door paniek in de sche
mering van de Midi
Gedurende twee jaren bood Marseille dit
alles aan Shane Campbell, terwyl hij van
Liverpool zeilde om z(jde en geparfumeerde
zeep een landmerk even bekend als de
Reuzendam, een vreemd, menscheüjk circus
vol verscheidenheid, een sluier, waarachter
gigantische geesten zich verborgen... Tot
dat hy La Mielleuse op den weg naar Aix
ontmoette.
III.
Het gebabbel van de Grieksche kooplui
in het café Turc begon hem ten slotte te
vervelen en hy besloot een paard en wa
gen te huren om naar Aix te rijden. HU
had steeds den wensch gekoesterd om het
Provengaalsche platteland te zien, maar
hoe dan ook, steeds had hij de gelegenheid
gemist of fiets dergelijks. Maar op dezen
helderen Septembermiddag scheen het zulk
een zonde om aan boord terug te keeren!
Hij bekeek het witte paard belangstellend.
„Ben je er zeker van, dat hU mU daar
heen kan brengen? Zie je dieShane
wilde zeggen beenspieren maar zijn Fransch
reikte niet zoover en hij zeide maar „zijn
beenen",
„Maar monsieur, hy heeft verscheidene
rennen gewonnen!"
„Zoo, als dat zoo isgrinnikte Shane.
„K-k-k-k!"
(Wordt vervolgd).