E WIND BLAAST. ^Binnenland Jxuilleton De strijd tusschen spoor en bus. <$>©©cmi€I©o ffiildioflCQQ CllMia I TWEEDE BLAD. Een vennootschap in oprichting om de „wilde" verbindingen te vervangen door georganiseerd verkeer. In den bijna eindeloozen strijd tusschen spoor en bus schijnt een nieuw stadium te zullen aanbreken, zoo meldt men ons. En naar men van de zijde van belangheb benden meent een stadium waarin niet meer van strijd, maar van samenwerking of tenminste overleg, sprake zal zijn. Een naamlooze vennootschap is name lijk in wording, welke ten doel heeft bus diensten te organiseeren. Het uiteindelijk doel, dat misschien nog wat veraf gelegen is, is een uitgebreid net over het geheele land, natuurlijk zonder aantasting van die rechten, welke reeds zijn toegekend. Hier voor zullen de benoodigde concessies wor den aangevraagd. In het kort gezegd, is dus de bedoeling: vervanging van de „wilde" verbindingen, welke thans bestaan, door een georganiseerd verkeer. Zooals niemand in den lande, ontkennen ook de initiatiefnemers niet dat er een tegenstrijdigheid van belangen althans op dit oogenblik bestaat tusschen spoor en bus. Zij meenen dat dit bij een goed- geoutilleerd bedrijf niet noodig behoeft te zijn, indien slechts zoowel spoor als bus doordrongen zijn van de taak welk aan elk der partijen is toebedeeld. Reeds eenigen tijd, zoo meenen de op richters van de vennootschap, richt de spoor zich meer en meer op het vervoer over langere trajecten, met uitschakeling van het oponthoud voor het aandoen van stations, welke onderbreking financieel nauwelijks de moeite loont of zelfs verlies oplevert. De opheffing van een groot aan tal stopplaatsen is hiervan een sprekend bewijs. Het is juist voor dit kort-traject-ver- keer dat de autobus zich uitermate leent. Men zal kunnen zeggen dat verschillende aaneengeschakelde korte trajecten weer een lang traject vormen, doch aan deze consekwenties is nu eenmaal niet te ont komen. Hoofdzaak is dat spoor en bus het ééns wórden over een rationalisatie onder over kapping van beide partijen. De trek naar de bus, welke zich dagelijks duidelijker demonstreert (en spoor-autori- teiten ontkennen dien trek allerminst) heeft voldoende aangetoond dat een com plete uitschakeling van de bus een onbe gonnen werk is. Op het gebied van vervoer hebben de toestanden zich gewijzigd en het is zaak de huidige situatie met een koel hoofd te beoordeelen en tijdig de bakens te verzetten. Het scheppen van een ana chronisme, zoo al mogelijk, zou zich metr tertijd toch wreken. Aldus het standpunt van de oprichters der naamlooze vennootschap, die samen werking en onderling begrijpen wenschen en die reeds stappen namen om tot een coördinatie van de standpunten van spoor en bus te komen. Ook hebben de oprichters zich reeds tot den minister van waterstaat gewend, onder uiteenzetting van hun bedoelingen, zooals wij die hierboven weergaven. Reeds hebben zij concessie aange vraagd voor de verbindingen van Amsterdam met Hilversum, via Laren, Bussum en Weesp en voorts met Hui zen, Blaricum en Baarn. Verder is het de bedoeling een verbinding Amster damIJmuiden in het leven te roepen. Een voldoend werkkapitaal voor het inzetten van goed-georganiseerde diensten op deze lijnen is bijeen. Het werkkapitaal bedraagt drie-honderd duizend gulden. Waar de, hierboven genoemde, verbin dingen met het Gooi het terrein bestrijken van de Gooische Tramweg Mij., zal ook een overeenkomst met die maatschappij noodig zijn, waarbij de bedoeling voorzit om, zooveel doenlijk, het personeel van de Gooische stoomtram over te nemen. Een verdere uitbreiding van het dien- stennet is nog geer zaak van de onmiddel lijke toekomst, alhoewel zooals gezegd de blik gevestigd is op een uitgebreide organisatie in verschillende deelen van het land. De eerste zaak, welke echter voor het welslagen der plannen aan de orde komt, is: een overeenstemming tusschen beide partijen, met de bedoeling het belang van alle betrokkenen, dus ook van het publiek, dat zich ten aanzien van zijn wenschen door zijn houding voldoende heeft uitgesproken, te dienen. AANKOMST VAN DEPUTATIES UIT DE JAVAANSCHE VORSTENLANDEN. Met den boottrein uit Genua zijn gister ochtend in Den Haag aangekomen eenige deputaties uit de Javaansche Vorstenlanden, die de jubileumfeesten hier te lande zullen bijwonen. Zoo arriveerden Pangeran Han- gabehi en Raden Mas Dorodjatoen, zoons van Hmengkoe Boewono VIII, sultan van Jogjakarta, als afgevaardigden van den sul- tan. Pangeran Hangabehi was gekleed in ae uniform van majoor bij den generalen staf van het Koninklijk Indisch Leger. Verder kwam aan Pangeran Hario Soer- josoemarno als vertegenwoordiger van Pan geran Adipati Mangkoe Negoro VII. Hij droeg de uniform van luitenant-kolonel bij het Indisch leger. Voorts kwam aan Pangeran Hario Soer- joatmodjo als afgevaardigde van Pangeran Adipati Ario Praboe Soerjodilogo, hoofd van het Pakoe Alamsche Huis te Jogjakarta. Deze laatste was gekleed in de uniform van majoor bij den generalen staf van het In dische leger. Twee der afgevaardigden namen hun in trek bij particulieren te Den Haag; terwijl Pangeran Hario Soerjoatmodjo zal in hotel Vieux Doelen zal verblijven. DE POSTCHEQUE- EN GIRODIENST OP DE A.S. FEESTDAGEN. Op 31 Augustus en 6 September a.s. is het Centrale Postgirokantoor te 's-Gravenhage den geheelen dag gesloten, behalve voor de boeking van stortingen en girobiljetten, waarvan spoedbehandeling of telegra fische spoedbehandeling wordt verlangd. Deze opdrachten worden uitgevoerd, voor zoover zij uiterlijk te 14 uur ten giro-kan tore worden ontvangen. Opdrachten, welke later binnenkomen, blijven liggen tot den volgenden ochtend. Aangezien op de genoemde dagen de post kantoren niet later dan tot 10 uur zijn ge opend, kan telegrafische spoedbehandeling van chèqueadviezen alleen zin hebben, voor zoover de adviezen des ochtends bij den aanvang van den dienst, 5.30 uur, ten giro- kantore aanwezig zijn. Ten aanzien van later binnenkomende adviezen treft het zenden aan de postkantoren van telegrafisch machti gingen tot uitbetaling geen doel, omdat de telegrammen dan de postkantoren niet meer vóór het 'bovengenoemde tijdstip van slui ting kunnen bereiken. Op dergelijke "advie zen zal spoedbehandeling zonder meer wor den toegepast, waarmede wordt bereikt, dat de chèques op 1 resp. 7 September des och tends betaalbaar zijn. INBRAAK IN EEN INDUSTRIE- EN NIJVERHEIDSCHOOL. Woensdagavond om 11 uur kwam een burger langs de industrie- en nijverheid- school in de Asstraat 3 te Den Haag. Het viel hem op, dat de buitendeur open stond, terwijl op straat vier pakken linnen lagen. Deze situatie kwam den man verdacht voor en hij waarschuwde de politie. Deze ging op onderzoek uit en ontdekte op de Noordpolderkade een bakfiets, waarop eveneens pakken linnen lagen. De verhuur der van de bakfiets lichtte de politie in aangaande de namen van de huurders, zoodat in den loop van den nacht in hun woning konden worden aangehouden de 18-jarige smid B. C. S., een 21-jarige rij wielhersteller H. K. B. en een 27-jarige verwarmingsmonteur J. A. S. De beide eersten bekenden ingebroken te hebben in de school. Vermist werden doozen met garen, een Pc itij breikatoen, linnen, flanel, keper en andere goederen. De dieven kwamen coor opensluiting van de voordeur in het school gebouw, maar zij schijnen in hun werk gestoord te zijn. 90STE LANDHUISHOUDKUNDIG CONGRES TE MEPPEL. Gistermiddag is het 90ste Nederlandsehe Landhuishoudkundig congres aangevangen, hetwelk werd bijgewoond door den mi nister van economische zaken, mr. Steen- berghe, de commissarissen der koningin in de provincies Drente en Groningen. t Als bestuurslid was aftredend ir. D. S. Huizinga te Den Haag. Gekozen werd ir. A. W. v. d. Plassche. De heer E. D. van Dissel, oud-directeur van Staatsboschbeheer te Utrecht, hield een inleiding over de natuurbescherming en de landbouw. Vervolgens hield dr. P. Kuin te Den Haag een inleiding over het onderwerp: Is het ordeningsstreven van de regeering op het gebied van den landbouw en de aanver wante takken van industrie «n handel wenschelijk en practisch te verwezenlijken? Spr. gaf tenslotte in overweging, of een vrijgelaten prijsvorming met toeslag aan den producent tot het peil van de produc tiekosten gefinancierd uit de belasting economisch niet de voorkeur verdient boven het bestaande systeem van richtprij zen en heffingen. Aan de discussies hierover werd deelge nomen door de heeren dr. ir. Dijt, H. D. Louwes en G. J. Blink, die de gedachten van den inleider bestreden. Besloten werd de koningin een telegram van trouw en aanhankelijkheid te zenden. Tenslotte werden de congresleden en hun dames in de sociëteit „Tivoli" door het ge meentebestuur officieel ontvangen. Na afloop hiervan volgde een gemeen schappelijke maaltijd, waarna des avonds de tentoonstelling „Eigen Haard" werd be zocht. Vandaag zal het congres worden voortge zet. DE HULDE VAN DE RIJPERE JEUGD VOOR DE KONINGIN. Suriname doet ook mee. Het Centraal Bureau van de jeugdhulde voor H. M. de koningin heeft bericht ont vangen, dat ook Suriname (naast Neder- landsch-Indië en Curagao) deelneemt aan de hulde van de rijpere jeugd ter gelegen heid van het regeeringSjubileum van de koningin en dat ook uit Suriname een vlag komt. Suriname, noch de hoofdstad Paramari bo heeft officieel een wapen. Er is daarom volstaan met op de vlag een embleem te plaatsen. Voor het vaststellen van het embleem is gevolgd het schild, zooals dat voorkomt op het voetstuk van het standbeeld van de koningin op het Góuvernementsplein te Paramaribo, welk embleem een historisch karakter heeft. De vlag is in den middag van 5 Augustus namens de verschillende jeugdorganisaties aan den gouverneur van Surinamé aange boden bij welke gelegenheid op het gou vernementsplein waren opgesteld een 2000-tal jóngeren, ledèh van verschillende jeugdorganisaties. REMISSIER VAN DE HOLLANDSCHE ESCOMPTOBANK GEARRESTEERD. Een oude zwendelzaak vindt haar einde. De Nederlandsche justitie heeft thans de hand gelegd op den remissier A. T., die vóór 1936 werkzaam was als zoodanig voor de Hollandsche Escomptobank. Deze bank, die op 22 April 1936 failleerde met een tekort van ongeveer 65.000, behoorde tot een der zwendelbanken, aan welker be staan de Amsterdamsche justitie een einde heeft „emaakt. De bank was eigendom van zekeren Hamlisch. Deze Hamlisch echter wist zich, door tijdig de vlucht te nemen, in veiligheid te stellen. Zijn mede-direc teur, M. T. de broer van den thans gear resteerden remissier, werd korten tijd na het faillissement gearresteerd en wegens oplichting en verduistering veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. De remisier T. bevond zich toen in Engeland. Zijn uitle vering werd gevraagd, doch de Engelsche autoriteiten weigerden hieraan te voldoen. T. vertrok naar België, waar hij zich aan strafbare feiten schuldig maakte, hetgeen zijn arrestatie en veroordeeling tengevolge had. Zijn straftijd was nu ten einde en gisteren is hij door de Belgische autoritei- ooooooof Zaterdag 27 Augustus. HILVERSUM, 1875 M. (VARA- uitz.) 8.— Gr.pl. (8.16 Ber.) 10.— VPRO-morgenwijding. 10.20 Uitz. voor arbeiders in de Continubedr. 12.—1.45 Gr.pl. (12.15 Ber.) 2.— Filmpr. 2.15 Gr.pl. 3.— Rep. 3.30 VAR A-orkest. 4.30 Mogelijkheden en onmogelijkheden, causerie. 4.50 Gr.pl. 5.40 Lit. causerie. 6.— Orgel spel. 6.20—7.— Groningsche uitz. 7.05 Filmland. (7.30 VPRO: Won dergeloof en wonderverhalen, cau serie). 8.— Herh. SOS- en 8.03 ANP-ber., VARA-Varia, gr.pl. 8.20 Cor Steyn's accordeonorkest. 9. Toespraak en gr.pl. 9.15 Bont progr. 10.30 ANP-ber. 10.35 Gr.pl. 11.— VARA-orkest. 11.45—12.— Gr.pl. HILVERSUM, 301.5 M. (KRO-uitz.) 8.— Gr.pl. (8.15 Ber.) 10.— Gr.pl. 10.30 Godsd. causerie. 11.— ReP- 12.30 Gr.pl. 12.45 Ber. 1.— Gr.pl. (1.15 Ber.) 1.20 Het KRO-orkest. 2.Cursus handenarbeid. 2.30 Gr. pl. 3.Kinderuurtje. 4.Marcia, operette. 4.50 Gr.pl. 5.KRO- orkest. 5.45 De KRO-Nachtegaal- tjes. 6.15 Gr.pL 6.20 Journ. week overzicht. 6.45 Gr.lp. 7.Ber. 7.15 Causerie over de taak van den R.K. technicus. 8.ANP-ber., mededee- lingen, ber. 8.15 Meditatie met muz. omlijsting. 8.35 Gr.pl. 9.De KRO- melodisten mmv. solist. 9-30 The swinging four. 9.40 Verv. concert. 10.10 Verv. The swinging four. 10.20 Verv. concert. 10.30 ANP-ber. 10.40 Filmpraatje. 10.5512.Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Orgel spel. 11.50 BBC-Northern-orkest, m. m v. soliste. 12.50 Dansmuziek (gr. pl.) 1.20 Jan Berenska's orkest. 2.20 Het Cedric Sharpe Sextet. 3.05 Orgelspel. 3.40 Het Wood Green Leger des Heils-orkest mmv. soliste. 4.35 Sportrep. 5.35 H. Hall en z(jn orkest. 6.20 Ber. 6.50 Sportpr. 7.05 Zie Radio-Paris. 7.40 Jack Payne en zijn Band. 8.20 Causerie over Spanje. 8.40 BBC-Symph.-orkest en solisten. 10.— Ber. 10.25 Sportrep. 10.40 Muz. causerie met illustraties. 11.1512.20 L. Stone en zijn Band. KEULEN, 456 M. 6.50 Gr.pL 7.30 A. Goronzy's orkest. 8 509.35 Om- roep-Arausemenis-sextet. 12.20 Weensch Symph.-orkest. 2.30 Gr.pl. 4.20 Schrammelensemblea 5.20 W. Klische's orkest en sportrep. 7,30 De Eschweiler Zangersschaar. 8.30 Bonte avond. 10.50 H Hagestedt's dansorkest. 12.20-3.20 Gev. nacht concert. RADIO PARIS, 1648 M. 8.10, 9. en 10.10 Gr.pl. 12.35 Giardino-orkest O 35 en 3.05 Gr.pl. 4.05 Zang. 4.50 Cr nl 6.20 Gr.pl. 7.05 Le Campanile, koor. 7.40 Gr.pL 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 9.30 Vanété-progr. 10.25 Symph.-concert. 10.50 Gr.pL 11.20—12.50 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 1220 Gr.pL 12.50 Omroepklein- orkest. 1.50 en 2.20 Gr.pL 3.20 Om roeporkest. 4.05 Gr.pL 4.20 Omroep orkest. 5.20 Zang. 5.50 Omroep- kleinorkest. 6.20 Sportrep. 6.50 Ge wijde muziek. 7.20 Gr.pL 8.20 Ca- baretprogr. 9.20 Symph.-orkest. 11._ Gr.pl. 11.20—12.20 Dansmu ziek. 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Leo Bogaert's orkest. 1.50 Gr.pL 3.50 Het Sarba-orkest. (4.20 RadiotooneeL 5.35 Fud Candrix en zijn Band. 6.35 Het Omroepsalonorkest. 6.50 Gr.pL 7.05 Verv. concert. 7.35 en 8.20 Gr.pL 8.30 RadiotooneeL 9.10 Gr.pL 9.20 Het Omroepsalonorkest en »o- liste. 10.30 Ray Ventura en Eloward met hun orkesten. 112012.20 Gramofoonplaten. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.25 Ber. 8.40 Inleiding volgende uitz. 8.55 Der Friedenstag, opera. 10.20 Ber. 10.50 Kwartetconcert. 11.05 Ber. 11.20 Gr.pL 12.20—2.20 Nachtconcert. (1.15-1.26 Tijdsein). GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3 Keulen 8.—10.20, Parijs R. 13,2011.05, Lond. Reg. 11.05—12.20 Brussel VL 12.20—14.20, Keulen 14.2015.50, Brussel Fr. 15.5016.20 Keulen 16.20—17.10, D.sendcr 17.10 17.20, Brussel VL 17.20—18.20, Lond. Reg. 18.20—19.40. Brussel VL 19.4019.50, D.sender 19.5020.20, Brussel Fr. 20.20—20.30, Keulen 20.30—22.20,. Lond. Reg. 22.20—22.50 en Keulen 22.5024. Lijn 4: Brussel VL 8.—9.20, Lu xemburg 9.20—10.35, Lond. Reg. 10.3511.20, Droitwich 11.2015.40, Lond. Reg. 15.40—17.—, Brussel Fr. 17.—17.20, Stuttgart 17.20—17.35, Droitwich 17.35—20.20, Lond. Reg. 20.2020.40, Droitwich 20.40—24. Lijn 5: Diversen. ten over de Nederlandsdche grens gezet, en daar dooi' de Nederlandsche recherche ge vankelijk naar Amstèrdam overgebracht. Hij is gister voor den rechtercommissaris geleid. KINDERVERLAMMING. Weer een geval te Gouda. Te Gouda is een. nieuw geval van kinder verlamming geconstateerd. Ook is aangifte gedaan van een geval van diphtheritis. DE TUNNELWERKEN TE ROTTERDAM. Nadat men Woensdag het transport van de drie tunnelstukken van de Heysche ha ven naar de Waalhaven in verband met de minder gunstige weersomstandigheden heeft moeten stopzetten, waren deze gister van dien aard, dat de waterstand hooger was dan Woensdag, zoodat het nu mogelijk was het betonnen gevaarte, dat 7500 ton weegt, over den drempel van de Heysche haven te sleepen. Gistermiddag circa twee uur werd met het leegpompen van het tunnelstuk begon nen, waarna zes sleepbooten van P. Smit en Co's internationalen sleepdienst vast maakten. Het transport had ook ditmaal een zeer vlot verloop. Even over half vijf zwenkte het gevaarte de Waalhaven in en het was circa kwart over vijf toen ook het tweede tunnelstuk veilig aan den langen steiger gemeerd lag. Het derde en laatste tunnelstuk moet nu nog versleept worden. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. Het goederenvervoer tijdens de u feestdagen. Naar wij vernemen zullen de Neder landsche Spooiwegen, ingevolge het door de regeering verklaren tot nationalen feest dag van den 6en' September a.s. In verband met het 40-jarig regeeringsjubileum van de koningin, de aanneming ten vervoer, het vervoer, de aflevering en de bestelling van goederen en levende dieren op dien dag beperken als op erkende feestdagen. Op dien dag zal de bestelling van expres- goederen en van snelgoederen met spoed bestelling slechts geschieden voor zoover dat mogelijk is, terwijl afhaling van goederen niet zal plaats hebben. POGING TOT DOODSLAG. Geprobeerd iemand te overrijden. Gisteravond kregen C. L. uit de Ren baanstraat te 's-Gravenhage, die met zijn auto in de Perponcherótraat reed, en J. W. S. uit die straat, die een rijwiel bereed, ruzie met elkaar. De twist liep zóó hoog, dat L. op een ge geven moment zijn wagen startte en met vol gas het trottoir opreed met de kenne lijke bedoeling zijn tegenstander omver te rijden. Deze kon zich in veiligheid stel len door snel op zij te springen. De fiets werd totaal vernield. L. werd door de Haagschc politie een uur later in zijn woning aangehouden. D Door DONN BYRNE. Uit het Engelsch door J. van P 20) En vooruit liep de uitkijk heen en weer en leunde over de reeling en neuriede in het Gaelisch: 'S tric me sealtuinn do'n chnoc is airde D'fheac a faic mi fear a bhata An dtig tu andiu no"n dtig tu 'maireach? Is mur dtig tu eader gurtruaghmar ta mi? Zult ge vandaag komen of morgen? Als ge nimmer komt, hoe smartelijk voor mij! Fhir a' bhata, na horo ele! Hi horo, fhir a bhata Alle heimwee van de Schotsche eilan den lag in'de mineur tonen van dat lied het was als een wiegelied en de wind floot door het want en daar beneden was h'et ruischen en trillen van de geweldige beweging van de zee. En aan dek luidde de roerganger den scheepsbel ting-ting, ting-ting, ting-ting, ting. En alles ging naar wensch aan boord van de Ulster Lady. Zij was zijn eenige lieveling en zijn eenige verrukking totdat hij La Mielleuse ont moete op den weg naar Aix. n. Het was alles als een schilderij, zooals een schilder van een oude en realistische school het zou geschilderd hebben; op den voorgrond de haven met de witte schepen, die in de blauwe zee voor anker lagen, dan het grijswitte Marseille, met zijn twee ge weldige linten, de Cannebière, die Noord waarts loopt en de Rue de Rome en de Avenue du Prado, die haar snijden, het groote beboschte amphitheater, oprijzend als een golf en de kleine Notre Dame de la Garde als een schildwacht naar de zee tu rend. En Oostwaarts van de kaden lagen de kleine ingesneden eilanden, die de Phoeniciërs als gekend hadden, If, Riou en Jarros vreemde, on-Fransche namen. De zonneschijn, geel als een lamp, de zee, blauw als vlas, de groene bosschen en de oude, grijsachtig wtte stad een tafereel, dat een schilder zonder veel fantasie zou hebben liefgehad. Na Belfast was Marseille een tweede tehuis geworden voor Shane Campbell. Daar lag het, als je eigen thuis. Het mocht zakelijk en traag schijnen, maar eenmaal aan den wal, trof het druk ke, woelige leven hem als een luchtstroom. Langs de kaden, langs de Cannebière, was het een mengelng van kleuren en nationa liteiten, onbevattelijk vanaf het schip. Hier waren Turken, waardig en bescheiden, Grieken, voorzichtig en steelsch, hier wa ren Italianen, Genueezen, Napolitanen, Li- vornenzen, grappig, levendig en wraak zuchtig. Hier waren Mooren, Algerijnen, zwarte Afrikanen, spottend en vijandig, Spanjaarden met hun tred als de gang van een paard, hier waren Provengalen, vroo- lijk, kort, gedrongen, opgewonden, olijf kleurig en zwart gebaard, die elkander aan riepen in de langue d'oc van de trouba dours: „Té, mon bon! Commoun as? Quézaco?" En de drukte van de winkels en van de café's totdat Shane gedwongen was naar de met olijfboomen beplante wegen, naar den rotsachtgen top van La Garde te gaan en eenmaal daar, placht hij, als door een magneet aangetrokken, de kapel te betre den, waar de meest vermaarde Notre Dame van de Middellandsche Zee smakeloos glim lacht in wit olijfhout. Na de verblindende zon van de Midi scheen de koele, donkere kapel hem als een kerker toe, zoo moeilijk kon hij er iets zien, maar na een poos nam de vreemde stoffeering van de ruimte voor zijn oogen vorm aan: het witte beeld van de Maagd, de zilveren tonijn, het kladwerk van zeegevaren, waaruit de Maagd dank bare zeelieden had gered, de einden touw, de krukken En hoewel er misschien niemand in de kapel was, toch was déze vol leven, zoo veel zeiden de ontroerende ex voto's. En dan verliet hij de kapel en weer schit terde de Midi-zon in een vloed van goud en kon hij de blauwe Middelanldsche Zee zien, bezaaid met heel kleine latijn-zeilen, de grauwe stad onder hem, zoo oud en toch zoo vol levenskracht en de rustige haven met het mastbosch en Monte Cristo, wit als een ei Een eigenaardige stad, hem even bekend als de betonning van een vaarwater, wrie melend als een mierenhoop en, als de duis ternis over haar neerdaalde en hy haar vanaf het halfdek aanschouwde, kwam ook het geheimzinnige. Een oogenblik was er stilte en rondom de heuvels waarden reus achtige geesten. Men dacht dan aan de Phocaeërs, die haar gesticht hadden en voor wie de Cannebière een lijnbaan geweest was, waar zij ook de zeilen maakten voor hun schepen. En men dacht aan Lazarus, die van de zwijgende dooden was opgestaan en die hier gekomen was, zoo luidde de le gende, een grijze gedaante in grauwe klee deren, staande op de plecht van een boot Iets, dat Robin More hem verteld had, was hem bijgebleven en hield zijn verbeel ding gaande en dat was, dat Pontius Pilatus gouverneur van Marseille was geweest na zijn ambtsvervulling in Judea. En aan hem placht Shane te denken, als de mysterieuze schemering over de heuvels van de Midi neerhaalde. Pilatus, die glimlachend ge vraagd had: „Wat is waarheid?" en die Christus aan het gepeupel had overgele verd. Een groote man, zoo stelde hij zich den Romein voor, met verstandige oogen en een grooten, zwarten baard, om een zwakke kin, een man, die alle geheimen van den geest kende, maar die geen ruggegraat bezat. En hij kon den Romein op de galerij van zijn villa zien zitten in de schemering met angstige oogen en met bevende vingers zijn langen baard strijkend. Paulus trok door Griekenland en Rome als een vlam en Pi latus peinsdeZou het mogelijk geweest zijn? Belachelijk! een joodsch timmer man! Een verdwaasd mensch! En toch Kan het mogelyk geweest zijn? Neen! neen! neen! En toch... Men had Hem over de golven zien wandelen Maar de men- schen wisten nooit precies, wat zy zagen Neen! Hoe dwaas!Hy deed een man uit den dood herrijzen, vertelde men.. En die centurion hoe was zyn naam? zijn dochter!Neen, een domme Joodsche le gende En toch Zou het mogelyk zijn? Zou het? Zou het? Licht! Licht! Hoort jelui mij niet? Breng licht! Licht, zou Pilatus byna uitschreeu wen aangegrepen door paniek in de sche mering van de Midi Gedurende twee jaren bood Marseille dit alles aan Shane Campbell, terwyl hij van Liverpool zeilde om z(jde en geparfumeerde zeep een landmerk even bekend als de Reuzendam, een vreemd, menscheüjk circus vol verscheidenheid, een sluier, waarachter gigantische geesten zich verborgen... Tot dat hy La Mielleuse op den weg naar Aix ontmoette. III. Het gebabbel van de Grieksche kooplui in het café Turc begon hem ten slotte te vervelen en hy besloot een paard en wa gen te huren om naar Aix te rijden. HU had steeds den wensch gekoesterd om het Provengaalsche platteland te zien, maar hoe dan ook, steeds had hij de gelegenheid gemist of fiets dergelijks. Maar op dezen helderen Septembermiddag scheen het zulk een zonde om aan boord terug te keeren! Hij bekeek het witte paard belangstellend. „Ben je er zeker van, dat hU mU daar heen kan brengen? Zie je dieShane wilde zeggen beenspieren maar zijn Fransch reikte niet zoover en hij zeide maar „zijn beenen", „Maar monsieur, hy heeft verscheidene rennen gewonnen!" „Zoo, als dat zoo isgrinnikte Shane. „K-k-k-k!" (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6