3Uck&School jflucqectiiAe Stan Imposante vlootschouw bij Scheveningen. Heer dart 300.000 toeschouwers volgden de groote demonstraties voor de kust. FRAAIE EFFECTEN. CONCENTREER Het door den schilder Max Nauta vervaar geplaatst zal worden in het hoofdgebouw den Fluweelen digde portret var H. M. de Koningin, dat van de Nederlan Ische Vrijmetselaars aan Burgwal te Den Haag. Knetterend ratelende mitrailleurs, zware kanonschoten van het afweer geschut, oorverdoovend ronken van in pijlsnelle vaart langs de kust sui zende vliegtuigen, een dicht rookgor dijn dat de flottieljeleider Hr. Ms. Tromp den kruiser Hr. Ms. Sumatra en de overige voor anker liggende bodems aan het oog onttrok en hen blootstelde aan een gevaarlijken tor pedo-aanval Dat was het slot van de imposante vlootschouw welke Zaterdagmiddag te Scheveningen plaats vond. Gedurende drie uren hebben de van heinde en verre geko men toeschouwers, wier aantal op meer dan vijf honderd duizend wordt geschat, de demonstraties kunnen volgen, die grootscher waren dan ooit tevoren. Hoezeer men het gebo- dene op prijs stelde en welk een ge heel andere houding het Nederland- sche volk thans inneemt tegenover leger en vloot, bleek wel uit de drie donderende hoera's die aan het einde werden aangeheven. Het is nu eenmaal een bittere noodzaak geworden dat ieder land in vredestijd be schikt over een uitstekende defensie. In de bewapeningswedloop kan ook Nederland niet achterblijven, maar, ofschoon alle krachten werden ingespannen om de mi litaire paraatheid op te voeren, bleef de publieke interesse vrijwel nihil. De laatste jaren echter is hierin, onder den druk der omstandigheden, een ingrijpende wijzi ging gekomen en men staat niet meer afwijzend tegenover de defensie. Wij zul len nooit een militaristisch volk worden, maar toch is er een verandering gekomen, welke al duidelijk aan het licht kwam bij de wapenschouw, die vele duizenden op de been bracht. Bij de vlootdemonstraties verwachtte men nog 'n grooteren toeloop, doch de werkelijkheid heeft de stoutste voorspellingen overtroffen. Den Haag heeft thans wel eenige erva ring met menschenmjissa's. Reeds ver scheidene malen zijn bij heugelijke of droevige gebeurtenissen duizenden bezoe kers gekomen. Zaterdag was het wederom een hoogtijdag. Reeds in den vroegen morgen kwamen tallooze extra-treinen binnen, tot de laatste plaats bezette bus sen en particuliere auto's, welker inzit tenden zich in de stad verspreidden. Te gen den middag begon de groote trek naar het westen, naar Scheveningen, dat een seizoendag zou beleven als zelden tevoren. Het vervoer ging allesbehalve gemakke lijk, want nog immer staakten de taxi chauffeurs, en de tram, met al het be schikbare oude en nieuwe materiaal rij dend, was niet bij machte een dergelijke stortvloed passagiers te verwerken. Met het gevolg, dat talloozen, die niet zoo verstandig waren geweest bij een eindpunt zich in een tramwagen te worstelen, ge noopt waren te wandelen. Eindelooze stroom. In eindelooze stroom kwam men naar Scheveningen en stelde zich op aan de glooiingen, de boulevard en 't strand. Be ter dan ooit was er plaats voor kijkers en niemand die kans heeft gezien op tijd te komen, behoeft te beweren, dat hij „niets kon zien". Het tooneel was de onmetelijke zee en de lucht, de „zaal" het vaste land, de kust. Wij weten niet hoe de organisa toren het aanleggen, maar het was, als bij de wapenschouw, een dag uit vele. De weergoden, in een uitstekende bui, hadden Pluvius tot een staking bewogen en aan den vrijwel wolkeloozen hemel straalde een lichte zomerzon, welke luister bijzette aan de demonstratie. Wind was er boven dien niet noemenswaard, zoodat het leek op een midzomerdag, misschien wel de laatste van het jaar. 's Morgens was de tentoonstelling van scheepsmodellen geopend in de foyer van het Kurhaus door gen.-majoor b.d. J. C. Wagner, voorts werd het demonstratie terrein van luchtafweergeschut voor het publiek opengesteld en van twee tot drie uur 's middags was er een bijeenkomst in de Kurzaal, waar de chef van de marine staf, vice-admiraal J. T. Furstner en de vice-voorzitter van de Nederlandsche Reedersvereeniging het woord voerden, waarna een marinefilm werd vertoond. Het Haagsch Matrozenkoor zong een vijf tal liederen. Inmiddels kwamen de duizenden hun plaatsen innemen en zij konden het ge beuren volgen via de luidsprekers, dife langs de boulevard woren opgehangen. De genoemde plechtigheden waren niet voor de massa. Die kwam voor de vlootschouw, het boeiende schouwspel, dat even inte ressant als ongewoon was, en werd tot een weerspiegeling van de paraatheid en discipline, waarvan men zich voorden niet de flauwste voorstelling kon maken. Een enorm voordeel was nog, dat de orga nisatie tot in de perfectie klopte en dat alles precies op tijd begon en eindigde. Toen de autoriteiten en genoodigden op het gereserveerde deel van het Kurhaus- terras waren gearriveerd, golfde een men- schenzee zoover het oog reikte op de bou levard en het door eb breede strand. Men kon over de hoofden loopen, zooals dat heet, hetgeen overigens niemand deed. Deskundigen schatten het totaal op minstens driehonderdduizend toeschou wers, eerder nog meer dan minder. Precies tien minuten over drie betrad de minister van Economische Zaken, rr.r. P. L. M. Steenberghe, de cabine in de mu ziektent op het Kurhausterras, waar de vele microfoons van omroepvereenigingen waren opgesteld, voor het uitspreken van een hooggestemde rede. Hierna ving het schouwspel aan, dat achtereenvolgens werd toegelicht door den omroeper van de Phohi, den heer L. G. Wybrands en de luitenants ter zee eerste klasse A. J. Bus- semaker en W. J. Kruys. Aan het défilé werd deelgenomen door mariniers, matrozen, adelborsten en leer lingen van zeevaartscholen, benevens het stafmuziekcorps uit Den Helder en tam boers en pijpers. Kranig en stram mar cheerden de mannen, wier keurige colon ne een uitstekenden indruk maakte. Het publiek applaudiseerde tijdens het voor bijtrekken. De vlootschouw. En vervolgens begon dan de eigenlijke vlootschouw. De schepen die ten zuiden van Scheveningen lagen, lichtten het an ker en langzaam doemden grijze vlekken op die, naarmate zij dichterbij kwamen, gestalten aannamen. Steeds duidelijker zichtbaar werden de contouren van de bodems, die statig dreven langs de beton ning op ongeveer zes honderd meter uit de kust. In de z.g. kiellinie voeren voorop twee torpedobooten, Hr. Ms. Z 6 en Z 7, vier mijnenvegers, tevens mijnenleggers, Hr. Ms. Willem van Ewijck, Pieter Florisz, Jan van Gelder en Abraham van der Hulst, één kanonneerboot, Hr. Ms. Brinio, twee mijnenleggers, Hr. Ms. Douwe Aukes en Hydra, vier onderzeeboote->, Hr. Ms. O. 11, O. 12, O. 15, O. 16, en tot slot de en kele weken geleden in dienst gestelde flottieljeleider Hr. Ms. Hromp en de kruiser Hr. Ms. Sumatra. Ofschoon, zooals minister Steenberghe in zijn rede had verklaard, de koopvaardij niet vertegenwoordigd kon zijn, kwam ter elfder ure toch nog een representant. De Kota Radja, het vrachtschip van de Rot- terdamsche Lloyd, die toevallig juist langs de kust voer, was nieuwsgierig waar al deze militaire voorbereidingen toe dien den, sloot zich aan bij de vloot en was al dus het symbool van de koopvaardij, ge- convoieerd door de marine. Een niet- officieel programmapunt dat bijzonder werd geapprecieerd. Toen alle schepen voorbij de pier waren gevaren en de Kota Radja meer west waarts koers had gezet om de reis te ver volgen, werd het anker uitgeworpen op de acht meterlyn, waarna het de beurt was aan de onderzeebooten. Als zilverig witte streepen gleden zij over de spiegel gladde zee in een schuimend kielzog. I*a- genoeg gelijktijdig werd het commando gegeven „klaar voor onder water" en bel len borrelend zakten zy steeds dieper on der het wateroppervlak, om ten slotte ge heel te verdwijnen. Slechts de periscoop en een uiterst smalle strook zog waren de nauwelijks zichtbare oriëntatiepunten en er werd levendig gewed waar de booten weer boven water zouden komen. Na eeni- gen tijd ondc. water te hebben gevaren, kwamen de duikbooten in de hoogte en waren zij weer de ranke, angstig smalle vaartuigen. Was tot dusver alles nog zonder gerucht verloopen, na de goed te volgen duik bootdemonstratie nam het geheel een an dere wending door de daverende salvo's die de Sumatra en de Tromp zouden los sen. De bodems lichtten nogmaals het anker, wendden den steven en voeren in kiellinie, nu van Noord naar Zuid, langs de kust. Bij de pier kwam het geschut in actie en gedurende vele minuten schudde Scheveningen op zijn grondvesten. Met de hoofdbatterijen van 15 c.M. werden door de Tromp en de Sumatra ieder vijf salvo's gelost, die tot ver buiten Den Haag hoorbaar waren. Zwaar rolden de slagen over de bad plaats, waar men het geluid hoorde een vijftal seconden nadat een vuurstraal en een rookpluim uit de kanonmonding wa ren geblazen. En dit was nog maar het begin. In de korte pauze kwam nog een ver rassing: een Dornier vliegboot, die in Indië gebruikt wordt, vloog over de toe schouwers. Deze driemotorige X 13, die een snelheid van meer dan driehonderd kilometer kan ontwikkelen, suisde enkele keeren over zee en land, daalde bij de pier, demonstreerde zyn wendbaarheid, steeg weer op en cirkelde nog vele malen. Amsterdam gereed voor de ontvangst van H. M. de Koningin. Reeds om acht uur hedenmorgen hadden de filmoperateurs op het voor hun bestemde platform op den Dam plaats genomen. C VIII W. Kleine stippen grijs-groen aan den hemel snorden voort. Het afweergeschut, bestaande uit een batterij anti-luchtdoelgeschut, compleet met vuurleidingstoestel en afstandsmeter en drie peletons lucht afweer mitrailleurs, elk van vier stukken, werden in stelling gebracht. Op het oogenblik dat de vier machines laag langs vlogen, ratelden de mitrailleurs met een droog monotoon ge tik en bulderden de drie kanonnen, vuur en rook brakend. De vliegtuigen trokken zich van het angstaanjagende lawaai en de bedrijvigheid der militairen echter niets aan en twee hunner gingen, hevig met los kruit bestookt een rookgordijn spannen. Het duurde niet lang, of de Tromp, de Sumatra en de overige sche pen waren in een dichten nevel gehuld en aan het oog onttrokken. De twee andere vliegtuigen die voortdurend beschoten werden, lieten even later de torpedo's in zee vallen, waarna de piloten hun groote vliegbedrevenheid lieten blijken. Het was een klein voorproefje van den oorlog en menigeen zal de schrik om het hart zijn geslagen tijdens deze, het gehoor beukende demonstratie, die zoo verbluf fend echt was. ondanks de „losse flod ders", ondanks de kennelijke ensceneering. En men kan slechts hopen dat deze oefe ningen spel blijven en nooit werkelijkheid worden. Het slot van den middag werd gevormd door de demonstraties var. de tien machi nes, twee van het type T IV, d.ie van het type C XI W en vijf van het type V VII W. Drie spontane hoera's waren het einde en meer nog dan door de groote opkomst, kon men hieruit de groote waardeering van het publiek vaststellen. Lichtenspel in den avond. Was de publieke belangstelling 's mid dags al groot, deze werd nog overtroffen door die van.den avond, welke een fan tastisch en sprookjesachtig lichtenspel bracht. Op de duistere zee, waar de sche pen geïllumineerd waren, flitsten de stra lenbundels van de zoeklichten, werden magnesiumgranaten en lichtspoormunitie afgeschoten, en tot slot werd een vuur werk afgestoken, waarna om elf uur een taptoe plaats had. In de schemering werd niet zooals an ders Scheveningen verlicht. Het bleef in den donkeren sluier van den avond gehuld en het effect van deze demonstraties was er des te fraaier door. Om negen uur werd de film vertoond van de gebeurtenissen 's middags en hierna ontbrandden de zoeklichten op de schepen. De stralen priemden in de lucht, zochten den horizon af, zwiepten over het land, een seconde de boulevards verlichtend, gleden dan weer langs den hemel. Ruim een kwartier sloeg men gefascineerd dit zoeklichtenspel gade. Van kwart voor tien tot tien uur werden van de Tromp en de Sumatra lichtgranaten van 15 c.M. afgeschoten. Op het culminatiepunt gekomen, stootten de projectielen een fel wit magnesiumlicht uit, dat aan een parachute langzaam daal de, de schepen onzichtbaar makend gelijk in manenglans. Als in een schimmenspel teekenden de silhouetten van de oorlogs bodems zich af telkens als een granaat was afgeschoten. Bovendien werden nog lichtspoorprojectielen der luchtdoelartil lerie, bestaande uit 40 m.M. mitrailleurs, afgevuurd. Vurige oplichtende, roode' groene en gele stippellijnen gingen schuin de hoogte in en even later kwam pas het geluid van de schoten aan de kust. Een vliegmachine, met zoeklicht uitge rust, wierp parachuteflares uit, eveneens magnesiumkogels, nog éénmaal werden de veelkleurige zoeklichten der schepen gericht, de kist in de „tang" gevangen en tot slot een vuurwerk afgestoken. Deze onvergetelijke vlootdag eindigde met een marinetaptoe onder leiding van den kapelmeester L. H. F. Leistikow op de pier boven den boulevard. Na afloop van de taptoe vertrokken de schepen naar Amsterdam, waar zij Zon dagmorgen meerden. Naar wij vernemen heeft H. M. de Ko ningin de demonstraties met groote be langstelling gevolgd van een duintop af naby den Ruigenhoek. OUDORP'S NIEUWE PASTOOR. Vrijdagavond had de intocht en instal latie plaats van den nieuwen pastoor van Oudorp. den heer W. J. H. Polder. Met den trein van 6.40 uur arriveerde de pastoor te Alkmaar, alwaar hij werd ver welkomd door burgemeester Bos, wethou der de Boer en kapelaan de Ruiter, als mede door de kerk- en armmeesters. Met vier auto's vertrok het gezelschap naar Oudorp. Na aankomst aldaar ging de pastoor, voorafgegaan door een veertigtal bruidjes, het kerkgebouw binnen, waar de aanwe zigen een welkomstlied zongen. Na de installatie-plechtigheid hield de heer Rengs een feestpredicatie, terwijl een plechtig lof de feestelijkheden be sloot. ALKMAAR. GEBOREN: Anna Maria, d. van Jacob Gerling en Anna Elisabeth Haasbroek. Wilhelmus Constantinus Antonius Marie, z. van Antho- nius Josephus Wilhelmus van de Griendt en Theodora Johanna Bernadina Antonia Reijers. op het krachtigste reclame-middel COURANTENRECLAME Torpedo-aanval. Er zat een climax in de vlootschouw, want na de salvo's en de verschijning van de vliegboot, werd het spectaculair steeds beter. Wederom precies op tijd kondigde een snel in sterkte toenemend geronk in het Noorden de komst aan van het eerste escadrille van vier vliegtuigen, het type Het vertrek van de adelborsten en niaimlti i tien r... hei Zaterdagmiddag geh.i d^.C,vot "aar Burgemeester dr. W. de Vlugt overhandigde onderwijsinrichtingen te Amsterdam op de van H. M. de Koningin in lijst. Links van wethouders Boekmar en de Miranda. hedenmorgen aan de deputaties van alle binnenplaats van het stadhuis een portret den burgemeester onderscheidt men de Rechts wethouder Kropman.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8