flitsen van het witte p WALT DISNEY's program is gereed. De nationale film „VEERTIG JAREN „Pinocchio" volgende geteekende hoofdfilm derde blad. Nieuwe Short-politiek. Gebrek aan goede teekenaars. Achttien nieuwe shorts in productie. NIEUWE STUDIO srwüi ifri MY? lijk filmafval overbleef toen „Sneeuw, witie" gereed was. In vergelijking met de 250.000 teeke- ningen die voor een groote filmproductie noodig zijn, beloopt het aantal teekenin- een waaruit een korte teekenfilm bestaat, fusschen de 1500 en 1800. Toen Disney gevraagd werd wat hij dacht van zijn eerepromotie, antwoordde hij; Ik ben heel blij te weten dat ook de geleerde menschen van onze films hou den". 1.100.000 dollar gebouwd zal worden. Hiervoor is een stuk grond van 51 hecta- ren in de San Fernando Valley aange kocht. De bouw van de nieuwe, modern ingerichte Disney-Studio's, die meer dan duizend man personeel zullen kunnen be vatten, zal ongeveer twee jaar vergen. De ze maand wordt de eerste steen gelegd. Disney sprak de hoop uit, dat hij zoovei zal komen, dat hij 1 geteekende hoofdfilm per jaar zal kunnen maken. „Tot nu toe werken wij op zijn minst anderhalf jaai aan 1 groote teekenfilm. Wij gaan nimmer volgens een tijdplan te werklegde Dis ney uit. „Op deze wijze kunnen wij als iets ons niet bevalt, net zoo lang doorgaan tot wij er vrede mee hebben". Ofschoon hij weigerde eenige schatting te doen aangaande de totale opbrengst van „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen", zei Disney, dat er zoowel voor korte- als voor hoofdteekenfilms een markt is. Wat de korte teekenfilms betreft, zullen wij die niet alleen blijven maken, maar wij zullen er zelfs meer nadruk op leggen, door een serie van zes speciale shorts met een bijzonderen inhoud in te lasschen. Disney zegt dat hij er dit jaar voor het eerst sinds hij begon te produceerenin geslaagd is, de première-data vooruit vast te stellen voor een serie van 18 korte tee kenfilms, die grootendeels qua inhoud re kening houden met bepaalde gebeurtenis sen op vastgestelde data. De eerste zal zijn „De Dappere Kleine Kleermaker" met Mickey Mouse, die op 23 September zal uitkomen, dan op 14 October „Farmyard Symphony"; „Donald's Golf Game" op 4 November; „Ferdinand the Buil", een nieuwe Disney creatie, op 23 November; „Little Mermaids" op 9 December; „Mo ther Goose Goes Hollywood" op 23 De cember; „Donald's Lucky Day"; „Society Dog Show"; „The Practical Pig" waar mede de serie van „Three Little Pigs" wordt hervat; „The Hockey Champ"; „Het Leelijke Jonge Eendje"; „Goofy and Wilbur"; „Donald's Cousin Gus"; „The Beach Picnic"; „Sea Scouts"; „The Auto- graph Hound"; „Donald's Penguin" en „The Pointer", allen in 1939. Wat het opvoeren van het productie tempo betreft, verzekerde Disnoy nadruk kelijk, dat dit onmogelijk is. De grootste moeilijkheid, legde hij uit, ligt in het feit dat artisten, capabel om het belangrijke werk te doen, niet te krijgen zijn. „Ik weet niet waar de andere studio's ze vandaan halen", zei Disney, „ik weet al De onderhandelingen tusschen Walt Disney en RKO Radio te New-York heb ben tot resultaat, dat als tweede getee kende hoofdfilm, na „Sneeuwwitje", „Pinocchio" op het programma staat, welke in het voorjaar van 1939 gereed zal zijn. Deze film heeft reeds het stadium van animation bereikt, wat wil zeggen dat alle voorbereidingen, zooals draaiboek, geluidsband, ontwerpteekeningen, werk- verdeeling, enz. gereed zijn, zoodat nu met de z.g. „animation" het geven van de bezieling, van de bewegingen aan de geteekende ontwerpen kan begonnen worden. De kosten van het Disney produc tie-program voor het komende jaar worden geraamd op drie millioen dollar. Disney verklaarde dat in dit cijfer de kostprijs van 18 korte tee kenfilms van 50.000 dollar tot 80.000 dollar per stuk en de kosten van voorbereiding voor meerdere getee kende hoofdfilms zijn begrepen, waarvan „Bambi" reeds in productie is en „Alice in Wonderland" en „Asschepoes- ter" op stapel staan. „Mijn groote avon tuur", aldus Disney, „is een geteekende musical in zes afleveringen, waar wij zeven jaar aan zullen werken. Twee afle veringen zijn reeds in productie". De werkzaamheden aan de geteekende hoofdfilms in de Disney-Studio's stellen zulke hooge eischen aan de inrichting, zei Disney zelf, dat er een nieuwe studio van Het nieuwste portret van Disney, die na „Sneeuwwitje" een tweede geteekende hoofdfilm zal maken, „Pinocchio", en 3 andere in voorbereiding heeft. leen dat ik een vreeselijke moeite heb om ze te krijgen". In verband hiermede, vertelde Disney, dat hij drie jaar geleden een teekenwed strijd had uitgeschreven om talenten te zoeken. 6000 Antwoorden kwamen hierop binnen, 1500 van deze sollicitanten iiet men interviewen, slechts 80 kregen werk te doen, „en", stelde hij vast, „10 ervan werken er nu in de Disney-Studio's. We hebben geen kopzorg wat de tech nische ontwikkeling aangaat, want het eenige wat noodig is, is geld om te experi menteeren. Maar wanneer het er op aan komt hier iets te ontwikkelen (en hierbij wees Disney op zijn hoofd), is dat nog heel wat anders". Al de employé's die aan „Sneeuwwitje" gewerkt hebben, hebben een aandeel in de winst van de film. Een totaal van 20 procent van deze winst zal onder de me dewerkers verdeeld worden. Disney vertelde, dat hij momenteel 800 man personeel heeft, waarvan er 750 in de studio's werken. Dit beteekent 550 meer dan 5 jaar geleden. Als de nieuwe studio's gereed zijn, zal Disney zijn staf uitbreiden tot 1000 man. Dat „Bambi", als alles goed loopt, de derde groote teekenfilm zal zijn, staat vol gens Disney nog niet vast. „U weet dat het maanden kost om een karakter uit te werken. Het is heel iets anders dan het geven van een rol aan een menschelijk acteur, die deze op zijn beurt interpre teert. Bij het maken van een teekenfilm moet men het geheele karakter zelf tot ontwikkeling brengen". De totale produc tietijd van „Bambi" zal ongeveer twee jaar zijn. Van het succes van zijn eerste geteeken de hoofdfilm heeft Disney tallooze dingen geleerd, die anders moeten. „Ze zijn moei lijk zoo direct aan te wijzen, maar we zullen ze tegenkomen gedurende het werk aan onze nieuwe films. Een van de merkwaardige verschillen tusschen de productie van teekenfilms en de gewone filmproductie", zegt Disney verder, „is de montage. Deze vindt bij de teekenfilm plaats vóórdat er opgenomen wordt!" Plus minus 1 millioen teekeningen wer den voor „Sneeuwwitje" gemaakt, maar slechts 250.000 werden er gebruikt, zoodat er ten slotte slechts 150 meter noodzake- Disney's fantasie is onbegrensd, ook waar het de creatie van nieuwe figuren betreft. Hier zien wij een fragment uit een van zijn „Silly Symphonies" uit het RKO program 19381939, „The Moth and the Flame", waarin de motten mensche lijk e attributen krijgen. Er is een heldin en een held, een volksmenigte en een schurk. Zelfs de vlam heeft een stem en mimiek en doet, wat verleidingskunsten aangaat, niet onder voor de heks in „Sneeuwwitje". Hierboven ziet men de mot en haar „lover". In het midden een schematische teekening van deze Disney- creatie. Het is nog niet eerder gebeurd, dat drie bioscooptheaters in Alkmaar in dezelfde week precies dezelfde hoofdfilm draaien. Dat wijst er al op, dat deze film d e film van den dag is, dat zij een document is ge worden, dat alom in den lande bij een ge beurtenis van groote nationale beteekenis aan den volke vertoond wordt. Inderdaad, dit is een nationale film en de titel „Veertig Jaren" wil niets anders zeg gen dan dat hier in een kort bestek in beeld gebracht wordt wat ons land en ons volk in de veertig thans achter ons liggende jaren heeft ondervonden. Veertig jaren heeft koningin Wilhelmina over dit land geregeerd en in die jaren is er heel wat veranderd. Niet alleen in de klee derdrachten, in de oude gewoonten en ge bruiken, niet alleen in de techniek, die won deren heeft geschapen, maar ook in het menschelijk inzicht, dat ruimer en breeder is geworden en waardoor zoo veel is tot stand gekomen, dat men vroeger voor onwenschelijk of onmogelijk heeft gehouden. Het is in de vaderlandsche geschiedenis maar een korte spanne tijds, maar in de laatste veertig jaren hebben we sneller geleefd dan in de eeuw, die daaraan vooraf ging. Dat alles is onder de regeering van konin gin Wilhelmina gebeurd en nu wij Haar jubileum herdenken wordt de nationale film vertoond, waarvan het scenario door Ben van Eysselsteyn is geschreven en bij welker tot standkoming tevens gebruik is gemaakt van eenige motieven, welke uit het ontwerp- scenario van Jo van Ammers Küller zijn ge nomen. Vele vereenigingen op nationalen grond slag, de regeering en tal van ondernemingen en particulieren hebben door financiëele bij dragen de vervaardiging van deze film in Barnsteyn's Filmstad te Den Haag mogelijk gemaakt en eenige onzer meest bekende artisten hebben er in bewezen, dat zij niet alleen op de planken, maar ook op het witte doek creaties van beteekenis kunnen geven. Het ligt niet in onze bedoeling hier een uitgebreid exposé van den inhoud der fa miliegeschiedenis te geven. Men kan dat alles uitvoerig in een programma vinden en men behoeft het niet te lezen omdat men het in niet minder dan drie Alkmaarsche theaters kan gaan bekijken. Laten wij hier slechts vertellen, dat de schrijver de opdracht om een speelfilm met documentairen achtergrond te maken, zoo uitgevoerd heeft, dat hij in breede trekken een familieverhaal heeft geteekend waarin het dramatisch gebeuren uitsluitend ten doel heeft een snel, visueel boeiend en zich bij historische gebeurtenissen aanpassend tijdsbeeld der afgeloopen veertig jaren te geven. Zoo zien wij met artisten als Cees Laseur, als Lily Bouwmeester, Ank van der Moer, Matthieu van Eysden, Eduard Verkade en nog vele andere een patriciërswoning in Amsterdam waar men de kroning van het jonge koninginnetje op feestelijke wijze gaat vieren. Wij leven in den tijd van lange rokken en pofmouwen, van parasols en lange sleepen, in den tijd, dat men in deftige kringen on berispelijk de quadrille danste. Maar ook in den tijd, dat het volk zich op zijn eigen wijze vermaakte en dat zóó deed, dat het even spontaan en even geest driftig was als wij het nu nog om ons heen zien. Het eerste Fordje verschijnt, 't doet met knal len en rookwolken alle paarden schrikken en het rijdt met een levensgevaarlijke snel heid van ruim vijf en dertig Kilometer. Het socialisme is in opkomst en de strijd ontbrandt tusschen de georganiseerde wer kers en de fabrikanten, die tot dusver als alleenheerschers over de machtelooze ar beiders geregeerd hebben. Er wordt een prinses geboren en weldra breekt de tijd aan, dat de oorlogsfakkel wordt ontstoken en Nederland in de nauwe omsluiting van vechtende mogendheden het land van de broodkaarten en van de boterbonnen is geworden. De oorlog gaat voorbij, de techniek gaat met reuzenschreden vooruit, het vliegtuig verovert de lucht en brengt moederland en koloniën dichter by elkaar. Maar de jareh van verarming, van crisis en werkloosheid drukken hun sporen op het maatschappelijk leven, totdat ten slotte de jeugd in onover zienbare rijen naar voren komt, de jeugd met vlaggen en banieren als symbool dat zij, de moeilijkheden zal overwinnen en dat de toekomst aan haar is. Door al die op elkaar volgende beelden van ons maatschappelijk leven der laatste veertig jaren is een familiegeschiedenis ge weven. De volwassenen van 1898 worden oude en bezadigde menschen, hun kinderen en kleinkinderen schuiven mee in de rij der verloopende jaren en uit hun woorden en daden leert men den geest van den tijd kennen. Een aardig familietafreeljte is tel kens weer in staat een schakel tusschen twee groote gebeurtenissen te vormen en zoo heeft men in deze film een prettig en aaneensluitend geheel gekregen zoodat met recht van een speelfilm met documentairen achtergrond kan worden gesproken. In heel ons land zal deze film in vrijwel alle bioscooptheaters gedraaid worden, mil- lioenen Nederlanders zullen ze met belang stelling gaan bekijken en het zal hun gaan als het ons gisteravond gegaan is. Zij zul len wanneer bij de beeltenis van Hare Majesteit het aloude Wilhelmus ten gehoo- re gebracht wordt, meer dan ooit beseffen, dat het regeeringstijdperk van koningin Wilhelmina een tijd van grooten vooruit gang en over het algemeen een tyd van vrede en voorspoed geweest is. Met zeer groote belangstelling en met waardeering voor wat hier tot stand werd gebracht, heeft Alkmaar gisteravond dit werk bekeken en met een spontaan applaus te kennen gegeven, dat hier inderdaad van een nationale film mag worden gesproken. Zoowel in Victoria, in de Harmonie als in City is de film gisteravond op het pro jectiedoek verschenen en ons rest nu nog te vermelden, wat er in de diverse theaters nog meer te aanschouwen en te beluisteren is geweest. In het City-theater. In het City-theater waren de meerderheid van den Raad we telden in onze omge ving niet minder dan twee wethouders en tien raadsleden, maar er kunnen er nog wel meer geweest zijn benevens diverse hoofdambtenaren van onze gemeente, met hun dames aanwezig. Er werd vooraf een fraaie, gekleurde op name van diverse bloemen vertoond, er werd op een screensong getracteerd en er was bovenal belangstelling voor vele en fraaie Polygoon-opnamen van het Ko ninklijk bezoek aan onze hoofdstad. Men komt hier al spoedig tot het besef, dat men geen tijd en geld behoeft te beste den om naar Amsterdam te gaan, omdat men alles in de bioscoop veel beter kan zien dan men 't in de drukte van de hoofd stad ooit zoq kunnen aanschouwen. En dan was er voor de hier aanwezigen nog een extra verrassing, want tusschen het voorprogramma en de hoofdfilm ging plot seling het doek vaneen en daar stond de volledige postfanfare in haar nieuwe uni formen en nadat de heer Anderson op een bankje was geklommen en den dirigeerstok had opgeheven is er geblazen dat het een lust was om er naar te luisteren. Marschen en vaderlandsche liederen volg den elkaar op en toen na een keurige uit voering van twee coupletten van het Wil helmus, dat door alle aanwezigen staande werd meegezongen, het postcorps stilletjes den aftocht wilde blazen, is er zoo lang durig en zoo enthousiast geapplaudiseerd, dat er niets anders op. zat dan dat er nog een toegiftje werd gegeven. Eerst na een denderenden-marsch waarbij duchtig op de trom werd geslagen en waar bij de fanfare bewees dat er inderdaad mu ziek in de Post zit, heeft men het corps laten vertrekken. Het was voor vele bezoekers een kennis making, maar de algemeene indruk was, dat het corpsvaandel in de toekomst te klein zal blijken om al de lauwertakken te kunnen bevatten. Wy laten hier nog volgen wat onze ver slaggevers van de verdere bioscoop-theaters hebben geschreven. In het Victoria-theater. Het Victora-theater staat geheel in het teeken van de herdenking van het regee- ringsjubileum van onze koningin. Niet al leen, dat als hoofdnummer wordt gegeven de nationale film „40 jaren", ook in het by- programma is een uitgebreid overzicht van het regeeringstijdperk, dat op 6 Sept. j.L werd afgesloten, n.1. de film „40 jaren ko ningin", een product van Polygoon. En een goed product, dat kan meteen gezegd wor den: het is een documentaire film geworden, die in vogelvlucht doet zien wat er in de laatste 40 jaren in Nederland en in het ryk over zee gedaan en tot stand gekomen is op allerlei terrein: wetenschapf kunst, industrie, spoorwegen, brandweer, 'arbeiderswoning bouw, ontginningen, enz.; voorts passeeren de groote politici uit dat tijdperk de revue en worden verschillende sociale wetten ge memoreerd; de ontwikkeling van de sport wordt getoond met daarbij aanpassend het gebruik van sportkleeding; de verovering van de lucht door den vooruitgang van de techniek der vliegtuigen; de bevestiging van het gezag in Indië met als gevolg ook toe name van veiligheid, rust en orde dit alJes en nog veel meer wordt in honderden beelden getoond en daarnaast verschijnen op het doek beelden van vorstelijk bezoek aan verschillende plaatsen des lands, waar mee wordt duidelijk gemaakt de groote be langstelling, die H. M. bij allen en voor allen tot uiting bracht. De film besluit met een deel van een rede van de koningin, waarbij Zij de hoop uitspreekt van het waaien van onze vlag over alle zeeën en van een bloeiend vaderland. Na het Movietone-nieuws, dat buitenland- sche gebeurtenissen van den laatsten tyd in beeld brengt, volgt een Polygoon-jour naal, waarin o.m. voorbereidingen zijn op genomen voor de feestvieringen. Aan het slot, toen foto's van H. M uit verschillende jaren vertoond waren werd staande spontaan het Wilhelmus gezongen. In de Harmonie. Het voorprogramma van theater Har monie" geeft veel interessants en is" zeer uitgebreid. We noemen allereerst naast „normaal" nieuws uit 't buitenland een groote Sound News-reportage van Para- mount over de feestelijkheden in den lande. Achtereenvolgens zien we den in tocht in Amsterdam, de huldiging op den Dam en maken we 'n prachtigen tocht door de verlichte straten en grachten van Am sterdam. Profilti laat ons de opening van de tentoonstelling „Den Haag 1898" zien en geeft vervolgens een geïllustreerd verslag over den nieuwen tunnelbouw te Rotter dam en de „wapenschouw" te Den Haag. De koninginnedag in de residentie en de prachtige versiering en illuminatie van de stad Rotterdam, besluiten dit reportagedeel van het programma. Vervolgens komt nog „Watersportsen satie", een Paramountfilm van Adolph Zukor, die ons laat zien, dat er nog veel meer dwaze capriolen en ijzingwekkende waaghalzerij op, boven en in het water kan worden uitgehaald, dan een normaal denkend mensch verwacht. Een variétéfilmpje „Broadway'ers" van Vitaghone volgt hierop nog tot slot. In het Roxy-theater. In de week, dat de andere theaters de nationale film „Veertig Jaren" vertoonen, krijgen de filmliefhebbers gelegenheid in het Roxy-theater een keuze te maken uit een collectie succesfilms. Want Roxy brengt deze week iederen avond een ander hoofd nummer. Gisteravond werd geopend met de vooral ook uit technisch oogpunt zoo merk waardige film: „De onzichtbare man", waar in Claude Rains als acteur schittert Hedenavond b.v. staat „Captain Blood", dc boeiende avonturenfilm van Errol Flynn op het programma. Zondagmiddag kan men de klucht „Papsoldaten" zien, een film, die ook Woensdagavond wordt vertoond. Zon dagavond „Massa-Justitie" met Spencer Tracy en Syloia Sydney. Maandag „De Charge van de Lichte Brigade". Dinsdag de sensationeele detectivefilm: „39 stappen", terwyl de reeks Donderdag besloten wordt met: „Het Dubbele Paspoort". In ieder op zicht dus voor „elck wat wills". En wie dus deze films indertijd verzuimde te gaan zien, kan nu zijn schade inhalen. Het voorprogramma is zeer interessant niet het minst door de fraaie reportage van de Amsterdamsche huldigingsfeesten in de afgeloopen week. De aankomst en intocht te Amsterdam, de plechtigheid in de kerk, de grootsche hulde van het geheele land, waar bij elke provincie zoo kranig voor den dag kwam en ook het aandeel van Alkmaar en omgeving zoo duidelijk te zien is. Ook de tewaterlating van de Oranje is zeer mooi. Verder Polygoon's journaal en Wereld nieuws, optreden van Vitaphone variété- artisten, een teekenfilm van Porhy en ecu komische tweeacter, getiteld: „Je moet maar pech hebben". Wij twijfelen niet of Roxy zal deze week veel belangstelling trekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12