Vraag en aanbod
Regeering stelt een forensenbelasting voor
SMIRNOFF JlIBILEEltr.
tweede blad.
Binnenland
Herziening der financieele verhouding tusschen
Rijk en Gemeenten.
Steun aan noodlijdende gemeenten
Steun aan noodlijdende
gemeenten.
Luchtvaart,
Zijn veertigste Indië-vlucht.
Herinneringen uit zijn loopbaan als
K.L.M.-vlieger.
Denkt U er aan Uw
voor Woensdag op te geven?
De regeering heeft een wetsontwerp
ingediend, waardoor indien de Staten
Oeneraal er zich mee vereenigen kan
in de toekomst zij, die in een bepaalde
gemeente wonen en elders hun bedrijf
of beroep uitoefenen, in de belasting
zullen worden aangeslagen, gedeeltelijk
in de woongemeente en gedeeltelijk in
de werkgemeente.
In dit wetsontwerp stelt de regeering
namelijk voor om de hoofdsom van de ge
meentefondsbelasting ten behoeve van de
gemeentelijke opcentenheffing, te splitsen
in een gedeelte, dat ten kohiere wordt ge
bracht in de gemeente van het hoofdverblijf
van den belastingplichtige, en in een ge
deelte, dat ten kohiere wordt gebracht in
de werkgemeente.
De regeering meent dus den werkforens
te moeten zien als een burger van twee ge
meenten. Alleen tusschen deze gemeenten
vindt een verdeeling van bevoegdheid
tot opcentenheffing plaats.
Maar dan ook een werkelijke verdee
ling, zoodat niemand meer betaalt aan
opcenten dan hij zou hebben betaald,
indien het aantal opcenten in de woon
gemeente niet lager was dan dat in de
werkgemeente.
Bij de gedachte splitsing van de hoofd
som is voorts aan de woongemeente een
voorgift gegeven van 27, overeen
stemmende met een belastbare som
van 1800.
Bedraagt de hoofdsom niet meer dan
27, dan heft alleen de woongemeente op
centen, bedraagt de hoofdsom wel meer,
dan wordt voor elke gemeente de helft
van het excedent tot basis voor opcenten
heffing, terwijl de woongemeente, uiteraard,
hare bevoegdheid ten aanzien van de eerste
27 van de hoofdsom behoudt.
Het ontwerp strekt zich tevens uit tot
buitenlandsche belastingplichtigen, die in
een Nederlandsche gemeente het middel
punt van hun geheelen arbeid of van hun
geheele bedrijf hebben.
Gelijktijdig met dit wetsontwerp is
voorts ingediend een. wetsontwerp tot
wijziging van de wet van 22 Decembóf
1933 (steun aan noodlijdende gemeen
ten), waarbij de gemeenten extra
belasting zullen mogen heffen, wan
neer hun begrooting niet sluit.
Er moet echter een verklaring van de
kroon aan voorafgaan, dat tegen deze
extra-belasting geen bezwaar bestaat.
Daar belastingverhooging échter het
vertrek van draagkrachtige ingezetenen
uit deze noodlijdende gemeenten zou be
vorderen en vestiging van nieuwe zooda
nige ingezetenen zou tegenhouden, hebben
de genoemde ministers voorgesteld aan de
gemeentelijke inkomsten-belasting een fo
rensenbelasting vast te koppelen.
Aan de toelichting op het wetsontwerp
betreffende wijziging van de wet tot steun
aan noodlijdende gemeenten ontleenen wij
nog, dat de ministers van meening zijn,
dat van een wijziging der verhouding,
zooals zij thans in de wet is neergelegd,
geen afdoende, duurzame oplossing te ver
wachten. Op één punt zien zij slecht verbe
tering en wel door een deel van de be
voegdheid tot het heffen van opcenten van
de gemeentefondsbelasting over te brengen
van de woongemeenten naar de werkge-
meenten.
Meer zelfstandigheid
Dit alleen is echter niet voldoende ge
acht. De ministers hebben zich. dan ook
ernstig beraden over verdere mogelijkhe
den tot beperking of wegneming van bud
getaire tekorten, daarbij zèër in het
bijzonder aandacht schenkende aan het
vraagstuk op welke, wijze aan de gemeen
tebesturen de zelfstandigheid in haar fi
nancieel beleid kan worden teruggegeven.
In de nota over den toestand van 's rijks
financiën is de weg aangegeven/ waarlangs
dit, althans gedeeltelijk, zou kunnen wor
den gevonden.
Indien de belastingvoorstellen tot ver
sterking van 's rijks middelen worden
aanvaard, zal voor steun aan gemeenten ter
saneering der gemeentefinanciën een be
drag van 37.250.000 beschikbaar zijn. Met
de beschikbaarstelling van dit bedrag
evenwel zijn de gemeenten, zooals ook in
de milioenennota reeds is opgemerkt, in
hun financieel beleid nog niet zelfstandig
geworden. Dit laatste juist is een eisch,
waaraan een herziening der financieele
uitkeeringsregelen zooveel als maar eenigs-
zins mogelijk is, moet voldoen.
Er zal naar moeten worden gestreefd
in veel sterker mate dan thans het ge
val is, de eigen verantwoordelijkheid
der gemeenten voor het doen van uit
gaven weder in te schakelen. Immers
wanneer geruimen tijd de gemeenten
inkomsten toevloeien uit. een bron,
waarover zij niet zelf vrij beschikken,
is het gevaar geenszins denkbeeldig,
dat een verslapping intreedt van het
verantwoordelijkheidsbesef en dat het
besef van de noodzakelijkheid eigen
wegen te zoeken om de moeilijkheden
het hoofd te bieden, insluimert.
Ook na de vaststelling van de nieuwe
regelen zullen er gemeenten overblijven,
die nog bijzondere hulp behoeven. Een ge
deelte van het bedrag van 37250.000 zal
dan ook gereserveerd moeten blijven voor
gemeenten, welke daarna nog met een be-
grootingstekort hebben te kampen. Ook
aan deze gemeenten moet echter de gele
genheid worden geboden, desnoods de
plicht worden opgelegd zich zoo mogelijk
zelf og geheel of gedeeltelijk te redden.
Daarbij zal het noodig zijn recht te laten
wedervaren aan het juiste algemeene be
ginsel bijhet financieele overheidsbeheer,
dat de kringen, die de uitgaven doen, zich
ook in zekere mate offers moete» getroos
ten.
Op grond van deze overwegingen achten
de ministers het noodzakelijk, dat de moge
lijkheid wordt geopend voor gemeenten,
wier begrooting niet sluit, om, voordat het
rijk met gereed geld bijspringt, uit een bij
zondere verruiming van belastinggebied
nieuwe eigen inkomsten te putten.
De regeering stelt zich voor, hun daartoe
toestemming te geven slechts in die geval
len, waarin het heffen van nieuwe belas
ting inderdaad een juist effect zal hebben.
Allereerst moet daarvoor vaststaan, dat de
gemeente niet meer rond kan komen met de
gewone middelen. Het'is in verband hier
mede het voornemen van de ministers meer
dan tot dusver het geval is geweest, toepas
sing te geven aan de bepalingen, welke de
regeering de bevoegdheid geven, waarschu
wend in te grijpen in gevallen, waarin het
sluitend budget bedreigd wordt.
Directe rijkssteun in den vorm van een
tijdelijk renteloos voorschot en/of een bij
drage uit 's rijks kas, behoort naar het oor
deel van de ministers slechts dan te wor
den verleend, indien tegen de invoering der
extra-belasting bij de kroon bezwaar be
staat, en slechts in bijzondere gevallen on
danks de invoering dier extra-belasting.
NEDERLANDSCH—DUITSCH
GOEDERENVERDRAG.
Voor uitvoer van onze zuivelproducten
ongunstiger dan voorheen.
Aan het verslag van de vaste commissie
voor overleg met de regeering inzake han
delspolitieke aangelegenheden, in wier han
den is gesteld het wetsontwerp tot goed
keuring van het Nederlandsch-Duitsch ver
drag nopens de regeling van het goederen
verkeer met bijlage en bijbehoorend slot-
protocol, op 19 Maart 1938 te Keulen geslo
ten, ontleenen wij:
De commissie is van oordeel, dat het ver
drag behoort te worden goedgekeurd.
Zij kan echter niet nalaten uiting te
geven aan haar teleurstelling over het
feit, dat de voorwaarden, waarop invoer
van onze zuivelproducten in Duitsch-
land kan plaats hebben, onder de wer
king van het nieuwe verdrag zooveel
ongunstiger zijn dan te voren.
In het bijzonder betreurt zij, dat de regee
ring er in heeft moeten toestemmen de ad
ministratie van de verdeeling van den in
voer voortaan over te laten aan de Duitsche
autoriteiten. Zij verzoekt de regeering drin
gend er op te willen toezien, dat de be
staande handelsrelaties gehandhaafd blijven.
Mocht men onverhoopt van Duitsche zijde
in de nakoming van de aanvaarde verplich
tingen op dit gebied te kort schieten, dan
vertrouwt de commissie, dat de regeering
niet zal aarzelen daartegen krachtig op te
komen.
Opgemerkt werd, dat voor verschillende
zaden in het geheel geen invoerrecht gehe
ven zal worden, wanneer de invoer in
Duitschland geschiedt op grond van teelt
contracten, terwijl wel invoerrecht (zij het
lager dan het autonome) geheven zal wor
den, wanneer wordt ingevoerd op grond
van overeenkomsten met Duitsche telers.
Wat is, zoo werd gevraagd, het verschil
tusschen „teeltcontracten" en „overeen
komsten met Duitsche telers"? en moet
eenige beteekenis worden gehecht aan het
feit, dat in de eerste „opmerking" in den
Nederlandschen tekst gesproken wordt van
„zijn ingevoerd", doch in den Duitschen
van „eingeführt werden"? Men nam aan,
dat de vrijdom van invoerrechten niet al
leen zal gelden voor zaden, ingevoerd op
grond van reeds afgesloten contracten, doch
Ook voor die, welke zullen worden ingevoerd
op grond van contracten, die nog gesloten
moetèn worden.
1.072.260 RADIOLUISTERAARS IN
ONS LAND.
Op 30 September j.1. bedroeg het aantal
aangegeven radio-ontvanginrichtingen in
Nederland 708.681. Het aantal aangeslote
nen op radio-distributie-inrichtingen be
droeg op dien datum 363.579,
DEN HAAG VOOR LEIDERDORP.
Meeningen verdeeld.
De Haagsche gemeenteraad heeft zich gis
teren, na drie uur discussie, vereenigd met
het voorstel van B. en W. een adres te zen
den aan de regeering ten gunste van een
vliegveld-Leiderdorp.
De meeningen waren zeer verdeeld. Naast
overtuigde voorstanders was er een groep,
die alleen aan Leiderdorp de voorkeur zou
geven, indien de vlieghavens te Amsterdam
en Rotterdam niet beide behouden zouden
kunnen blijven. Een derde groep meende,
dat
moest
binnen
de gemeente zich buiten de kwestie
houden. De meeningen waren 00'<
de fracties verbeeld. Een stemming
achtte men echter niet opportuun; men
meende, dat uit de debatten voldoende de
opinie van den raad gebleken was.
PAARD SLOEG OP HOL.
Meisje gedood.
Gistermiddag is te Meyel (L.) een
paard, dat voor den wagen van den
molenaar Sanders was gespannen, met
het voertuig achter zich aan op hol ge
slagen. Terzijde van den weg'liepen een
aantal schoolkinderen op 'het rijwielpad.
Het zesjarig dochtertje van de familie
Molenaar te Meyel wérd door den wagen
gegrepen, Waarbij het onder de wielen
terecht kwam en op slag werd gedood. Het
stoffelijk overschot 'is bij' omwonenden
bihnen gebracht.
Kort na het ongeluk, kon het paard door
voorbijgangers tot staan wórden gebracht.
SCHEVENINGSCHE TRAWLKOTTER
OP HET STRAND GELOOPEN.
De thuisvarende tréwlkotter Sch. 12,
schipper G. den Heyer^ is in den afgeloo-
pen nacht, misleid door den zwaren mist,
tusschen Kijkduin en Monster op het
strand geloopen.
De Sch. 12 was na twee dagen visch-
vangst op weg naar de Scheveningsche
haven.
Het feit, dat de trawlkotters vrij dicht
onder de kust blijven, is nu het schip nood
lottig geworden, want om ongeveer vier
uur voelde de uit vier personen bestaande
bemanning een zwaren schok en de kotter
bleek zoo vast als een muur op het strand
te zitten. Het mag een geluk genoemd
worden, dat de kotter niet op een golf
breker is geloopen, maar dat het hooge
water het schip op het vlakke strand zette,
want nu kon de bemanning zonder gevaar
het schip verlaten.
De vier mannen lieten hun schip op het
strand zitten en begonnen den langen
tocht naar de Scheveningsche haven, waar
zij om 6 uur aankwamen.
Onmiddellijk voer tden de motorschok
ker Sch. 2, schipper A. C. de Graaf, ter
assistentie uit. Het plan is ankers te zetten
om op deze wijze den kotter in den namid
dag vlot te krijgen. Daartoe zal evenwel
ook nog een platbodem-schip, een schouw,
moeten uitvaren, want een schokker kan
wegens zijn diepgang het gestrande schip
niet dicht genoeg naderen.
Men heeft alle hoop de Sch. 12 heden
middag vlot te krijgen, wanneer de zee
even rustig blijft als thans het geval is.
DOOR DEN TREIN GEGREPEN
EN GEDOOD.
Vanochtend is nabij hét station te Maas
land een ernstig ongeluk gebeurd.
Een zoon van den wegwerker Wansink te
Maasland, die aan de spoorlijn woont, op
korten afstand van het station, ging vanoch
tend per fiets naar zyn.jyerk. Om van zijn
huis op den openbaren ^eg te komen, moet
hij een stukje langs de'lijn en vervolgens
over de spoorbrug. Hier is de jongen door
den boottrein van Hoek van Holland naar
Amsterdam gegrepen. Het slachtoffer was
vrijwel onmiddellijk dood. Zijn fiets is ge
heel vernield.
BIJ HET OVERSTEKEN VAN DEN
WEG GEDOOD.
Gistermiddag wilde het elfjarig zoontje
der familie Willems te Best. bij het verlaten
van het ouderlijk huis per fiets den rijweg
oversteken. Hij keek een oogenblik achter
zich om een vriendje te groeten en sloeg
geen acht op een naderende vrachtauto.
De jongen werd door den wagen over
reden en was op slag dood.
DOOR AUTO OVERREDEN EN OP
SLAG GEDOOD.
Gistermiddag is de 30-jarige telegram
besteller J. A. te Zoetemeer, toen hij den
Broekweg wilde oversteken, door' een
auto aangereden en op slag gedood. Het
slachtoffer was ongehuwd. De politie stelt
een onderzoek in.
BOERDERIJBRAND TE HERFT.
Te Herpt bij Heusden is gistermiddag laat
in den middag door onbekende oorzaakde
groote boerderij van "den landbouwer A. van
Hoorn afgebrand.
De brand brak uit, terwijl de leden van
het gezin niet thuis waren.
Aan blusschen viel niet te denken en in
zeer korten tijd was de geheele boerderij
door het vuur vernield. Slechts een weinig
huisraad kon door omwonenden worden ge
red. De stal naast de boerderij gelegen,
bleef behouden. 1
Het groote gezin is dank zij de zorgen van
de autoriteiten een voorloopig onderdak ver
schaft.
FELLE BRAND TE ZUNDERT.
Café en groentenzaak door vuur
vernield.
Te Zundert zijn, aldus het Hbld., Maandag
avond midden in het dorp, een café en een
groentenzaak, welke in één pand waren ge
vestigd en toebehoorden aan den bewoner
H. Dam, geheel afgebrand. Omwonenden
kwamen de familie Dam waarschuwen dat
er vuur werd gezien op den zolder. Terstond
werd de brandweer gealarmeerd, welke vrij
spoedig ter plaatse was, maar machteloos
stond tegen het vuur dat inmiddels een
grooten omvang had aangenomen. Aanvan
kelijk liepen ook de belendende perceelen
gevaar, maar nadat de brandweer daarop
haar aandacht geconcentreerd had, kon uit
breiding worden voorkomen. Te elf uur was
het vuur grootendeels gebluscht. Van het
pand waren toen slechts rookende puinhoo-
pen over. Verzekering dekt de schade slechts
gedeeltelijk. De oorzaak is onbekend.
BRAND IN MEUBELFABRIEK.
Aanzienlijke schade.
Op den zolder van de meubelfabriek
Dooyeweert, in de Eiandtstraat te Den
Haag, is gistermiddag brand ontstaan.
^«ri,
Hedenmiddag zal op Schiphol het
K.L.M.-Indiëvliegtuig Valk aankomen
met in de stuurhut commandant Smir-
noff.
Het zal de veertigste maal zijn, dat de
populaire gezagvoerder een Indië-vlieg-
tuig veilig en wel op Schiphol aan den
grond hoopt te zetten.
Smirnoff, de gezagvoerder van de „Peli
kaan"! Niemand zal ooit deze l8le vlucht
van de K.L.M. naar Indië vergeten. 18 Dec.
1933 zou hy met Soer, Grosfeld en Van Beu
kering de „Zilvermeeuw" starten. Doch een
uur voor het vertrek raakte de midden
motor gestoord tengevolge van een con
structiefout.
Dan maar met de „Pe
likaan", zei de heer Ples-
man en zoo vertrokken
de vier dappere kerels
met het doodgewone
lijntoestel PH-AIP, dat,
hoewel het aanmerkelijk
minder snel was dan de
„Zilvermeeuw" vier da
gen en vier uren na het
vertrek van Schiphols
bevroren bodem, in den
gloed van de Indische
zon landde op Batavia's
luchthaven Tjililitan.
Den 7den Dec., als
juist het middernachte
lijk uur geslagen heeft,
start Smirnoff van Bata
via om de beroemde
Kerstreis naar het vader
land te aanvaarden. Na
ongeveer vier dagen
vliegen bevindt hij zich
reeds boven het Rhóne-
dal. De avond was reeds
gevallen en met de duis
ternis kwam de mist. Een
Smirnoff storm deed de „Peli
kaan" 80 K.M. van zijn
uursnelheid inboeten, doch Smirnoff had zijn
tanden op- elkaar gezet; 't zou nu wel tegen
tienen worden voor hij thuis was.
Duizenden waren op Schiphol samenge
komen om Smirnoff en zijn mannen te hul
digen en tienduizenden zaten bij den luid
spreker te luisteren naar den verslaggever
aan de radio.
30 December 1933" 9 uur 42 min.: motor
geronk. Onzichtbaar door den zwaren mist,
maar hoorbaar voor het oor, draait de „Pe
likaan" boven Schiphol. Het geluid sterft
weg. Duisternis, mist, stilte en spanning!
Nog eenmaal probeerde Smirnoff met be
hulp van het radiobaken op Schiphol te lan
den. Daverend motorgeronk! De „Pelikaan"
was op den grond gezet. Het ridderkruis,
waarmede Smirnoff begiftigd werd, was wel
verdiend.
Smirnoff, de gezagvoerder van de „Kwak".
De reis met het vliegtuig „Kwak" was op
nieuw een hoogtepunt in Smirnoffs lucht
vaarthistorie. De „Kievit" had in Jodhpur
motorpech gekregen, Smirnoff moest met de
„Kwak" onmiddellijk als extra machine van
Batavia vertrekken om na Jodhpur de reis
van Van Veenendaal over te nemen. Dat zou
opnieuw BataviaAmsterdam in één ruk
worden. Bij Alor Star kreeg de „Kwak" an
derhalf uur oponthoud door een kleine tech
nische storing. Doch verder verliep alles vlot
tot Allahabad; het pechduiveltje had hem
zoowaar ingehaald. Vier en een half uur
werken, maar de nieuwe cylinder deed het
dan ook opperbest en voort ging de „Kwak"
weer.
Alle goede dingen gaan in drieën, is een
bekend gezegde, doch bij deze reis van ge
zagvoerder Smirnoff gingen ook de slechte
dingen gebroederlijk met hun drieën samen.
In een hevigen sneeuwstorm vloog Smirnoff
boven de Adriatische Zee, er was bijna geen
doorkomen aan, de tegenwind vrat benzine.
Dus maar zou gauw mogelijk vasten grond
onder de voeten zien te krijgen, dacht Smir
noff, Brindisi was niet pluis, maar Bari sein
de niet, dat het terrein onbruikbaar was.
Dan hier even tanken en vervolgens vlug
door naar Schiphol. Maar het vlug naar
Schiphol zou worden: over een week naar
Schiphol. Toen de „Kwak" het vliegveld van
Bari aanraakte, verdween zij bij de vol«m
de kennismaking met den grond tot in h
assen in de modder!
Smirnoff, de gezagvoerder van de Gier"
een snelle vlucht, die wederom met 'iUce
bekroond werd. Gezagvoerder Steinbeck h»5
in Rangoon een aanval van koorts gekre«m
Smirnoff kon weer een vlucht maken, zoSu*
aas het dienstschema te zijn gebonden
kolfje aar zijn hand.
's Morgens om even over zes vertrokken
van Bandoeng, landde hij tegen het vallsn
van den avond in Rangoon. De passagier»
waren zoo sportief om hem in de gelegenheid
te stellen het oponthoud, veroorzaakt door
deze overname, in te loopen. In den loop van
den avond vervolgde Smirnoff dan ook zijn
37e Indiëreis. Dankbaar maakte hy gebruik
van de inrichtingen voor nachtvliegen, die
in Britsch-Indië reeds tip top zijn', h
Jodhpur gebruikte hij zyn ontbyt en in
Basrah dineerde en overnachtte hy. ju
kleine 3000 K.M., die Basrah van Athene
scheiden, waren den volgenden dag slecht»
een peuleschilletje voor de „Gier", die hier.
mede zyn achterstand had ingehaald. Het b«.
hoeft geen betoog dat Smirnoff Athene^
Amsterdam prompt volgens het dienst»^»,
ma aflegde.
En'dan nog een herinnering van een onisr
aan den beroemden Pelikaan-nacht:
De wachtkamer van Schiphol is vol, jj,
vol. Met een zoemende menigte die wacht Q
over de Pelikaan praat. Die snert en oudbak
ken kadetjes met rosbief eet. Die kykt ea
zich laat kijken. Die gretig inlichtingen slikt
over de vorderingen van de vier mannan,
die onder een Fokkervleugel daar ergens in
den mist zweven.
Het is acht uur. We wachten En hoe
ren dat er vandaag op Schiphol 4000 liter
erwtensoep verorberd is, dat er nu al 2000
auto's geparkeerd staan, dat het verkeer op
den Overtoom in Amsterdam hopeloos in de
war zit, en dat er 3500 menschen op de Stad
houderskade voor de bussen in de file staan.
Buiten is het koud, nat en mistig. Een
natte sneeuw valt neer, de ontzagbjke me
nigte verwarmt zich met stroo, houtvuur
tjes en wat dies meer zij. Troepjes jongelui
Üsbeeren rond, zingen vaderlandsche liede
ren, van den moed er in houden, van een
Pelikaan, die nooit verloren gaat.
Kwart voo» tien. Een deel der wachten
den mag naar boven, naar het platdak naast
den verkeerstoren: Vandaar is 't een prach
tig uitzicht op 't fantastische vliegveld, dat
pnwezeniyk is met zijn mist-zoekende schijn»?
werpers, omzoomd met de enorme men-
schenmassa, terwyi een lichtende slang
langs den Sloterweg aangeeft, dat immer nog
auto's de luchthaven willen bereiken.
We hooren de machine, zwak ronken de
motoren, ze komt dichterby, zoekt het nest,
dat door den mist onvindbaar is en ver-
dwynt weer.
De menigte is nerveus, het is angstig niet»
meer te hooren, en die angst uit zich in
goedkoope mopjes over hen, die verwacht
worden.
„Ze hadden nog een brief in Bandoeng
laten liggen, die zyn ze nog even gaan ha
len" weet er een; een ander zegt dat „ié*
regelrecht-naar Artis is gevlogen", een der
de vertelt, dat Smirnoff omgedraai is, omdat
er elf sprekers zyn.
Daar is ie weer, ze zoeken positie op het
mistbaken. Het is ademloos stil, de motoren
zyn sterk hoorbaar nu, zyn even later weer
stiL
Plots als een fantoom uit de duisternis
zien we hem, zien we een Fokker-silhouet uit
den mist in het licht der schynwerpers glij
den, even nog zweven dan den grond
Aantikken De spanning van de menigte
lost zich op in een daverend gejubel en een
spontaan Wilhelmus. Smirnoff, Soer, Gros-
veld en Beukering en de trouwe Pelikaan
zyn thuis".
Smirnoff, de eerste gezagvoerder van de
K.L.M., die veertig maal den luchtweg Am
sterdamBandoeng heeft afgelegd! Met hem
moeten de namen genoemd worden van de
gezagvoerders Tepas en Fryns, die beiden
naar menschelyke berekening, eerstgenoem
de is reeds naar, Indië vertrokken, binnen
enkele weken een zelfde jubileumvlucht
achter den rug hebben.
Mogen er nog vele vluchten naar Indiü
onder commando van deze drie stoere K.L.
M.-ers volgen!
Deze zolder dient als bergplaats van wat
ten, linnen, kapok, crain (een soort vul
sel voor stoelen) en ander zeer brandbaar
materiaal. Behalve den zolder, die een
oppervlakte heeft van 16 vierkante meter,
heeft de fabriek twee verdiepingen. Het
personeel bestaat uit 16 man.
Een hunner was even voor één uur op
den zolder geweest en toen was alles nog
in orde. Een minuut of tien later kwam hy'
weer op zolder en ontdekte by die gele
genheid den brand. Het personeel begon
onmiddellijk met het brandtluschappa-
raat, dat ter plaatse aanwezig is, het vuur
te blusschen, maar zonder veel resultaat
Daarom werd de brandweer opgebeld en
ook de eigenaar. Al spoedig sloegen de
vlammen uit het dak en het bleek noodig
het vuur, dat in hevigheid toenam, met
4 stralen aan te tasten.
Met groote voortvarendheid ging de
biandweei te werk. Twee motorspuiten
deden dienst en de ladderwagen kwam om
half twee nog een handje helpen. Van de
Elandstraat af werd met een straal gespo
ten. Een andere straal spoot van binnen
uit en de twee overige stralen lieprn door
een garage van de gemeente, die in de
Zorgvlietstraat gelegen is, een zystraat
van de Elandstraat. Van de garage uit
klommen eenige brahdweermannen naar
het dak van de fabriek.
Het vuur ontwikkelde veel rook en het
dak brandde geheel door. Na ongeveer
drie kwartier was het vuur vrywel geheel
gèbluscht. De brandweermannen, di®
boven aan het werk waren, lieten nog
eenige brandende balen op straat vallen,
die daar met een kleinen straal gedooid
werden.
Het geheele pand was dryfnat en de
schade is zeer aanzienlijk. Zij wordt door
verzekering gedekt.
Nog eenigen tijd duurde het nablusscheru
Aan het vlgge optreden van de brand*
weer is het te danken, dat de aangren
zende huizei. gespaard b^ven.
De oorzaak van den brand is onbekend
Alléén 2de handsch goederen.
35 ct. p. 5 regels, uitsluitend d conto®''